Toon posts:

Het grote "Zwembad DIY Automatiserings" topic

Pagina: 1 2 3 ... 15 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +4Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-06 15:08
Mede-auteurs:
  • Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:48

Jazsie

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:28

Plenkske

Het grote "Zwembad DIY Automatisering" topic

Starttopic zal nog worden opgebouwd.
* darklord007 zoekt nog vrijwilligers / input voor de startpost

Regels

Wat willen we hier wel bespreken:
- hoe en wat we willen en kunnen automatiseren (DIY) aan onze zwembaden.
Inbouw of opbouw, zolang het maar 'tweakers waardig' is :+

Wat willen we niet:
- DIY zwembad verwarming (daar is dit TOPIC voor)
- kant en klaar systemen vergelijken/aanprijzen/enz

Inhoud

Voorwoord

Dit topic betreft een afscheiding van Het grote zwembad topic. Er waren nogal wat tweakers die zelf aan de slag zijn gegaan om hun zwembaden te automatiseren. Om dat wat te centraliseren is dit topic gestart.

Basis automatisering

Hardware

Flow sensor

Een flow sensor kan handig zijn om te zien/meten hoeveel m3/u je nu precies doet.

Een bekende gebruikte flow sensor voor 50mm (maar kan ook kleiner met de juiste koppelingen):

2" YF-DN50 Plastic Hall turbine Flow meter sensor valve 10~350L/Min
https://www.aliexpress.com/item/32844361367.html

Deze heeft 2" BSP aansluiting.

Arduino code om uit te lezen is gepost door @ocmer en is hier te vinden:
ocmer in "Het grote "Zwembad DIY Automatiserings" topic"

ESPHome code met dank aan @Koffie is hier te vinden:
Koffie in "Het grote "Zwembad DIY Automatiserings" topic"

Volgens de specs is het 12 pulsen per liter, @ocmer heeft gemeten en meer correcte waarde zou 20 pulsen per liter zijn.
ocmer in "Het grote "Zwembad DIY Automatiserings" topic"

Kogelkraan automatiseren

++ Voor het automatiseren van kogelkranen kunnen BELIMO actuatoren gebruikt worden. Deze zijn krachtig genoeg/duurzaam en vereisen weinig vermogen.

Projecten medetweakers

---- ideeën voor deze startpost ----
Lijkt me een goed idee. "Zwembad automatisering" of iets dergelijks.
Hier worden soms al veel details besproken, maar het is zo'n breed onderwerp dat het wellicht beter is om apart te houden inderdaad.
Het kan van heel simpel: een analoge timer om je filterpomp aan te laten gaan bepaalde tijden of een smart plug waarmee je dat inregelt via een app/domotica.
Tot heel breed met sensoren, ph/chloor automatisch doseersysteem etc. etc.

Zomaar een lijstje wat in dat topic zou kunnen:
- sensoren, FR, kWh meters etc.
- domotica software en hardware
- displays voor bv. temperatuur
- elektrische kogelkranen (als iemand dat heeft of gaat maken)
- kant en klare systemen: aansturen filterpomp/warmtepomp, switchbot, temperatuur, chloor en ph
- combinaties van bovenstaand
- praktijk ervaringen/systemen (bv een aantal mensen hier die hun systeem omschrijven)

Het makkelijkste is denk ik om aan te vullen aan de hand van wat mensen allemaal maken. Zo is de een meer thuis in bv. Domoticz, de andere in HA. Weer een ander in kant en klare systemen en apps. etc.

[Voor 244% gewijzigd door Jazsie op 16-06-2021 08:12. Reden: Update]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Plenkske
Kijk eens aan, @Jazsie wilde eigenlijk ook hiervoor een apart topic maken. Maar nog geen tijd. Ik zelf ook nog geen tijd voor gehad.
Wellicht kunnen we op een later moment een uitgebreide topicstart maken.

Zelf ben ik ook met automatisering bezig en zal ik later ook mijn setup + foto's plaatsen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• darklord007
Ik heb jullie even toegevoegd als mede auteurs.
Feel free to edit/add ;)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@darklord007 doe me ons een lol aub en zet in de start een link naar de hoofd topic, en een beschrijving wat je hier wel en wat je hier niet wilt zien .. we kunnen beide startposts eventueel aanpassen ..

En eventueel de mods vragen of ze willen vragen om wat posts te verplaatsen / topic warning oid te plaatsen

Tja vanalles

Acties:
  • +3Henk 'm!

• darklord007
Wijzelf hebben een inbouw zwembad van zo'n 6x3m welke dmv 4 EPDM matten wordt verwarmd.

Om een en ander te kunnen bedienen gebruik ik een Rpi + domoticz samen met 2 Wemos D1 mini's welke via MQTT communiceren met de PI.

Ik heb 2 doosjes gemaakt:
1: - schakeld pomp+electrolyse op tijd
- sluit/opend de kogelkraan zodat het water via de verwarmingsmatten loopt
- sluit/opend de kogelkraan zodat al het water via 1 skimmer wordt afgezogen zodat ik kan stofzuigen.

De relays kan ik ook bedienen dmv drukknoppen en een 433Mhz afstandbediening.

2: - Een simpel doosje waarop ik
- 2 temp sensoren aansluit en uitlees.
- de verlichting kan schakelen

Om de kogelkranen te bedienen heb ik 2x Belimo motoren (goedkoop uit te halen op ebay) gebruikt.
Deze gebruiken weinig stroom maar zijn wel heel krachtig en zijn makkelijk met een relay te bedienen.

met wat hobbybob zijn deze wel passend te maken op de as van de kogelkraan.

Ik kan via domoticz instellen of het water moet verwarmen.
Als dit aan staat kijkt hij naar de temp van het dak en vergelijkt deze met de temp van het water.
Op basis hiervan zal de kogelkraan open of dicht gaan.

Dit systeem heeft afgelopen jaar eigenlijk wel prima gewerkt.

In de toekomst zou ik ook graag ph/redox willen meten, maar dat is voor nu nog even wat te ambitieus.

Graag zie ik jullie systemen/ideeen en ik hoop dat we hier veel van elkaar kunnen leren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• darklord007
vso schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 17:22:
@darklord007 doe me ons een lol aub en zet in de start een link naar de hoofd topic, en een beschrijving wat je hier wel en wat je hier niet wilt zien .. we kunnen beide startposts eventueel aanpassen ..

En eventueel de mods vragen of ze willen vragen om wat posts te verplaatsen / topic warning oid te plaatsen
Mijn kennis van bbcode schiete een beetje te kort om echt een mooie opmaak te maken.
Ik heb de startpost even wat korter gemaakt met daarin wat we willen bespreken.
Dan kunnen we dat met de tijd aanvullen.

Mijn eigen info heb ik hierboven gepost (aangezien dat toch niet starttopic waardig is)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Plenkske
vso schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 17:22:

Posts verplaatsen zou ik niet doen. Daar wordt het niet duidelijker op. Evt. linken kan wel.
Het is nu een kwestie van aanvullen denk ik.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Plenkske schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 17:41:
[...]

Posts verplaatsen zou ik niet doen. Daar wordt het niet duidelijker op. Evt. linken kan wel.
Het is nu een kwestie van aanvullen denk ik.
ligt eraan mijn esp tempsensor debakel is wel een dingetje :) .. dat mag van mij 1:1 naar dit topic ..

maar ja de mod vragen 300 posts door te lopen is ook niet de insteek gaat echt om recentere zaken ..

laten we eerst even de tijd geven hoe dit topic vult :)

Tja vanalles

Acties:
  • +3Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@darklord007 die belimo motoren mag je zeker wat meer belichten dat vind ik erg intressant hoe je dat hebt opgelost ..

Tja vanalles

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-06 18:55
Ik heb nu een YF‑G1 flowmeter klaar liggen om in de buis naar het zwembad te doen met een thermowell erachter waar een DS18B20 in kan. Helaas wel een namaak, hoewel dit weer een van de betere schijnt te zijn. 28-AA serie (family B1: https://github.com/cpetrich/counterfeit_DS18B20 )

Deze komen samen op een ESP8266 die de flow monitort en het verschil in temperatuur en op basis van die gegevens aangeeft hoeveel warmte er vanuit de zonnecollectoren het zwembad in gaat.

De software op de ESP8266 is ESPeasy. Die berekent automatisch op basis van het verschil tussen in en uitgaande temperatuur hoeveel het water warmer is geworden, vermenigvuldigd dat met de flow en de hoeveelheid energie om het water 1 graad te doen stijgen. Dat geeft de hoeveelheid energie die opgenomen is uit door de collectoren.

Die informatie wordt door middel van MQTT doorgestuurd en op diverse plekken opgepakt.
  • Via Telegraf naar InfluxDB waarna er met Grafana grafieken mee gemaakt kunnen worden en met een simpel scriptje doorgestuurd kan worden naar PVoutput.
  • Naar OpenHAB2 om daar slimme schakelingen te kunnen doen, zoals de pomp in/uitschakelen als de zon schijnt cq onder is.
Foto's voeg ik tzt toe.

Firmware voor ESP8266
Ik heb bewust voor ESPeasy gekozen als firmware voor de ESP8266, zodat op de plek waar het gebeurt de informatie direct gecorrigeerd en verwerkt kan worden en daarna naar de overige plaatsen doorgestuurd kan worden. In ESPeasy kan bij de bron gelijk een correctie gedaan worden op de temperatuur, of het berekenen van het vermogen wat uit de zon gehaald wordt, waarna het voor alle clienten direct in juiste formaat beschikbaar is.

Ook als je dingen laten schakelen is het verstandig om dat direct in ESPeasy te laten doen. Je kunt dat een script laten draaien die de pomp (relais) aanzet als de mat warmer wordt dan 30 graden of het zoutwatersysteem automatisch aanzet in combinatie met de pomp, ook als er geen wifi is. Laat je dit door een centrale computer regelen en de wifiverbinding valt weg, loop je daar risico's mee, bijvoorbeeld dat je zonnemat smelt/barst. In principe moeten dit soort dingen autonoom draaien en is de bediening vanaf afstand leuk voor erbij.

Schakelen van pomp/zoutwatersysteem.
Om zeker te zijn dat de pomp goed inschakelt maak ik gebruik van een Zigbee netwerk met zigbee schakelaars met meet functie. (Blitzwolf SHP13). Deze geven een aardig beeld van het stroomverbruik. Zo kun je zien of het zoutwatersysteem chloor heeft gemaakt, of de pomp draait, etc. Doordat het een mesh netwerk is heb je minder last van slechte bereikbaarheid van schakelaars, wat je met wifi eerder last van hebt. Zeker als het dingen zijn die moeten draaien is dat wel een pre.

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
darklord007 schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 17:26:

Om de kogelkranen te bedienen heb ik 2x Belimo motoren (goedkoop uit te halen op ebay) gebruikt.
Deze gebruiken weinig stroom maar zijn wel heel krachtig en zijn makkelijk met een relay te bedienen.

[Afbeelding]
Ik ben vooral benieuwd welk type motor je hebt gebruikt! Ik gebruik dezelfde VDL kranen voor mijn tuinsproeiers namelijk :)

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Ben toch benieuwd welke waterdichte behuizingen jullie gebruiken voor dit soort projecten en waar je ze vandaan haalt.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

plaspvd schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 22:58:
Ben toch benieuwd welke waterdichte behuizingen jullie gebruiken voor dit soort projecten en waar je ze vandaan haalt.
ik hergebruik en/of koop pas als ik zeker weet wat ik nodig heb ..
maar als je met kleine componenten gebruikt kan je snel af met een "las" doosje kan je in elke bouwmarkt vinden bij de elektra afdeling

anders zou je kunnen kijken naar buiten elektra dozen .. ip6x oid . www.google.nl vind je er genoeg
ip6x is een standaard voor waar het gebruikt kan worden .

enige wat je wel moet weten is dat kabels / doorvoer onderkant van je doosje komen .. en kabels nooit strak maar met een boogje loopt (tenzij naar beneden ..) je wilt voorkomen dat bv een drupel je project doos in kan vloeien.

Tja vanalles

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
plaspvd schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 22:58:
Tupperware. Werkt prima. Wartel er in draaien en water dicht..

Acties:
  • +3Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

De tempsensor project netjes weggewerkt .. in een doosje die ik nog had ..

in het doosje (ligt buiten) -->

usb 18650 UPS --> 3,3v + gnd ---> esp32 -wroom-02 (wifi) met Tasmota32.bin firmware
1 usb kabel naar buiten (bovenste draad) voor stroom

de 6x sensors zitten op 3,3v + GND + GPIO0 met een weerstand tussen vcc en gpio0

Rechts het scherm wat ik via wifi ontvang ..

dat de sensors van temp verschillen heeft niks met het systeem te maken .. meer de locatie v.d sensors .. normaal liggen ze 0,1 graad oid uit elkaar dus

en ik ben de UPS aan het "testen" ..

[Voor 18% gewijzigd door vso op 18-04-2021 15:37]

Tja vanalles

• darklord007
vso schreef op zondag 18 april 2021 @ 15:31:
De tempsensor project netjes weggewerkt .. in een doosje die ik nog had ..

in het doosje (ligt buiten) -->

usb 18650 UPS --> 3,3v + gnd ---> esp32 -wroom-02 (wifi) met Tasmota32.bin firmware
1 usb kabel naar buiten (bovenste draad) voor stroom

de 6x sensors zitten op 3,3v + GND + GPIO0 met een weerstand tussen vcc en gpio0

Rechts het scherm wat ik via wifi ontvang ..

[Afbeelding]

dat de sensors van temp verschillen heeft niks met het systeem te maken .. meer de locatie v.d sensors .. normaal liggen ze 0,1 graad oid uit elkaar dus

en ik ben de UPS aan het "testen" ..
Hoelang denk je dat deze kan draaien op die UPS?
Gebruik je de deep_sleep mode?

• vso
  • Niet online

vso

tja...

darklord007 schreef op maandag 19 april 2021 @ 10:03:
[...]

Hoelang denk je dat deze kan draaien op die UPS?
Gebruik je de deep_sleep mode?
goeie vraag .. ik moet nog even "verzinnen" hoe ik de waarde van 4.2 en 3.2 uitlees (adc) in het ESP topic vraagje gesteld

nee ik gebruik niet deep-sleep .

hij heeft 1 a 2 dagen buiten uitgehouden (kan de esp/site nu niet meer bereiken) en dat op een niet vol opgeladen accu :)

Dan moet ik de reset pin verbinden met een andere pin .. om uit de deep-sleep te komen .. en een goeie config van de deep-sleep modus is ook een dingetje .. ik moet namelijk verzinnen om de hoeveel seconden ik een meting wil hebben .. elke 30 sec lijkt mij wel mooi .. maar een knipperlicht op mijn wifi word ik wellicht niet vrolijk.

de ups is eigenlijk ook alleen bedoelt als ik stroom uit zou zetten . en dat is niet de insteek

Tja vanalles

Acties:
  • +1Henk 'm!

• darklord007
vso schreef op maandag 19 april 2021 @ 10:17:
[...]

goeie vraag .. ik moet nog even "verzinnen" hoe ik de waarde van 4.2 en 3.2 uitlees (adc) in het ESP topic vraagje gesteld

hij heeft 1 a 2 dagen buiten uitgehouden (kan de esp/site nu niet meer bereiken) en dat op een niet vol opgeladen accu :)

Dan moet ik de reset pin verbinden met een andere pin .. om uit de deep-sleep te komen .. en een goeie config van de deep-sleep modus is ook een dingetje .. ik moet namelijk verzinnen om de hoeveel seconden ik een meting wil hebben .. elke 30 sec lijkt mij wel mooi .. maar een knipperlicht op mijn wifi word ik wellicht niet vrolijk.

de ups is eigenlijk ook alleen bedoelt als ik stroom uit zou zetten . en dat is niet de insteek
Ik heb een ander 'doosje' met een wemos gemaakt met een BME280. Deze zet ik in deep sleep (met een jumper en een setting in ESPeasy).
Daarna verbruikt hij vrijwel nix, wordt eens in de x-tijd wakker, doet een meting en gaat weer uit.
Lijkt mij ideaal voor dit doosje om dat ook zo te doen, dan kan hij echt wel een flinke tijd draaien.

vwb de meting --> Zover ik weet blijft bij deze batterijen de spanning heel lang hoog en dropt daarna snel af. Weet niet of je zoveel wijzer wordt van die meting.

Google zegt mij dat tot een 90% de spanning stabiel blijft.
Je zou ook een boel gedoe kunne voorkomen en gewoon een check op je sensor update kunnen zetten.
Als ie niet meer update --> melding --> batterij vervangen/opladen

[Voor 7% gewijzigd door darklord007 op 19-04-2021 10:35]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• darklord007
vso schreef op maandag 19 april 2021 @ 10:17:
[...]

Ah OK, ik ging er vanuit dat ie echt battery powered moest zijn :P
En om de 30sec is wel redelijk snel.
Vraag is of dat noodzakelijk is natuurlijk.

Zal zelf ook wat plaatjes maken van mijn setup als ik alles weer ga opstarten.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:48
Daar is ie dan! bedankt @darklord007 om een start te maken.

Zoals @Plenkske al zei waren we hier nog niet aan te gekomen.

Ik ga dit zeker wel updaten/bijhouden nagelang er meer informatie komt.

Doel is een overzichtelijke TS maken met verwijzingen naar posts hier waar goede uitleg/foto's zijn waar we veel dieper op de electronica kunnen in gaan :)

Keep them coming!

excuus voor de mogelijk beetje offtopic post

[Voor 7% gewijzigd door Jazsie op 19-04-2021 12:39]

3600 Wp op 0° (vrijwel plat)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

darklord007 schreef op maandag 19 april 2021 @ 10:48:
[...]

Ah OK, ik ging er vanuit dat ie echt battery powered moest zijn :P
En om de 30sec is wel redelijk snel.
Vraag is of dat noodzakelijk is natuurlijk.

Zal zelf ook wat plaatjes maken van mijn setup als ik alles weer ga opstarten.
moet het op een accu/batterij ? tja .. dat is een andere discussie .. dat lijkt me ieder voor zich toch ?
alhoewel ik deepsleep etc wel intressant vind ..

in mijn optiek mag je best tussen 23:00 en 06:00 best 1x per uur "wakker" worden ..

Wel leuk vind ik het om over de die 30 seconden te hebben als een discussie punt .. omdat het zeer relevant is voor zwembad automatisering oid .. en meet& regel techniek

Doel is een mooie grafiek (meetpunten) te kort is overboding dus elke x seconden lijkt me een mooiere grafiek opleveren .. dan elke x minuten bijvoorbeeld..

@Jazsie ik zou als dit topic een heldere startpost heeft de andere start topic aanpassen met link hiernaar toe oid ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MBgek
  • Laatst online: 06-06 18:53
vso schreef op maandag 19 april 2021 @ 12:56:
[...]

moet het op een accu/batterij ? tja .. dat is een andere discussie .. dat lijkt me ieder voor zich toch ?
alhoewel ik deepsleep etc wel intressant vind ..

in mijn optiek mag je best tussen 23:00 en 06:00 best 1x per uur "wakker" worden ..

Wel leuk vind ik het om over de die 30 seconden te hebben als een discussie punt .. omdat het zeer relevant is voor zwembad automatisering oid .. en meet& regel techniek

Doel is een mooie grafiek (meetpunten) te kort is overboding dus elke x seconden lijkt me een mooiere grafiek opleveren .. dan elke x minuten bijvoorbeeld..

@Jazsie ik zou als dit topic een heldere startpost heeft de andere start topic aanpassen met link hiernaar toe oid ..
Het is de moeite waard om eens naar MySensors te kijken, mooi zuinig met de batterij: https://www.mysensors.org/build/battery

Is op basis van Arduino's met een nRF24L01+ radio.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Plenkske
Ik was afgelopen zaterdag een beetje aan het hobbyen met mijn sensoren en nodemcu v3. Testopstelling met een breadboard. En dan qua software gewoon wat testjes in arduino IDE.

Veel dingen lukte, tot ik uitkwam bij mijn RTC DS1307 sensor. Die heeft 5V input nodig.
Ik had eens gelezen dat de VIN pin dat moest geven.
Een hoop zitten proberen en zoeken, maar kwam er niet uit dus heb het maar weggelegt.

Nou dacht ik vandaag, laat ik eens alle output poortjes meten met mijn multimeter. Alle 3V poortjes geven netjes iets boven de 3V output. En de VIN... bijna niks. 0.2
Nog wat geprobeert met andere test, maar daar lag het niet aan. Dus ik dacht, zal toch niet aan mijn nodemcu liggen he ?

Dan maar even googlen. Nou, wat blijkt... mijn nodemcu v3 heeft een VU port die 5V moet geven.
Meten, en jawel hoor: rond de 5V.

Testjes draaien met de RTC DS1307 en werkt direct :) Ik kan weer rustig slapen ;) ;)

TL;DR
Tip van de dag: goed checken welke pins je moet gebruiken en of ze voldoende output voltage geven :)

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Plenkske schreef op maandag 19 april 2021 @ 20:17:
TL;DR
Tip van de dag: goed checken welke pins je moet gebruiken en of ze voldoende output voltage geven :)
dat was toch ook met mijn project .. alles goed gesoldeerd is die #*%&#)@@##_%&!@) pin die ik kies gpio2 nu net de 1 van de pins die nu net niet handig is :P

Tja vanalles

• Ep Woody
vso schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 00:49:
[...]

dat was toch ook met mijn project .. alles goed gesoldeerd is die #*%&#)@@##_%&!@) pin die ik kies gpio2 nu net de 1 van de pins die nu net niet handig is :P
Dat is toch geen probleem? Moet je alleen even de functie die op die pin zit uitzetten?

• vso
  • Niet online

vso

tja...

wat was mijn mqtt setup ook alweer lol ..eens kijken of ik de sensors --> node-red --> domoticz ga krijgen

Tja vanalles

Acties:
  • +3Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:07
Zo project automatisering kan weer doorgaan. Zwavelzuur en vloeibaar chloor binnen.

Op ali paar peristaltische pompjes gekocht voor 2,50 per stuk. Ph was 7.45 dus die moest wat omlaag, 60sec pompen is 100ml en hij zakte 0,15ph, dus voor nu terug gezet naar 30 sec en later misschien nog wel minder, even aanzien hoe dat gaat.
Dit doe ik centraal op domoticz met externe esp8266 die ook espeasy draaien. Maar zoals eerder gemeld het pompje uitzetten is wel heel belangrijk. Ik stuur dus het signaal dat de pomp aan mag als event naar ESPEASY die zet de gpio aan en een timer die hem na de ingestelde tijd weer uit zet. Mocht er tussendoor dus iets gebeuren dan stop hij vanzelf omdat de timer verlopen is. Op naar het mooie weer zodat we verder kunnen testen.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

martijnr17 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 15:28:
Zo project automatisering kan weer doorgaan. Zwavelzuur en vloeibaar chloor binnen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Op ali paar peristaltische pompjes gekocht voor 2,50 per stuk. Ph was 7.45 dus die moest wat omlaag, 60sec pompen is 100ml en hij zakte 0,15ph, dus voor nu terug gezet naar 30 sec en later misschien nog wel minder, even aanzien hoe dat gaat.
Dit doe ik centraal op domoticz met externe esp8266 die ook espeasy draaien. Maar zoals eerder gemeld het pompje uitzetten is wel heel belangrijk. Ik stuur dus het signaal dat de pomp aan mag als event naar ESPEASY die zet de gpio aan en een timer die hem na de ingestelde tijd weer uit zet. Mocht er tussendoor dus iets gebeuren dan stop hij vanzelf omdat de timer verlopen is. Op naar het mooie weer zodat we verder kunnen testen.
deel vooral scripts :) en je bouwwerken

klinkt goed in elk geval !

Tja vanalles

Acties:
  • +1Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Die tasmota meuk stuurt elke 5minuten een update :( dat is wel balen .. denk dat ik toch maar overstap naar een andere firmware ..

Tja vanalles

• Ep Woody
vso schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 16:54:
Die tasmota meuk stuurt elke 5minuten een update :( dat is wel balen .. denk dat ik toch maar overstap naar een andere firmware ..
In mijn versie (8.5.1) kan ik onder de configuratie - Domoticz de update timer aanpassen. Dan moet hij ook sneller kunnen. Staat nu standaard op 60 seconden.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Ep Woody schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 17:17:
[...]

In mijn versie (8.5.1) kan ik onder de configuratie - Domoticz de update timer aanpassen. Dan moet hij ook sneller kunnen. Staat nu standaard op 60 seconden.
dat is vanaf de "server" maar ik bedoel client side (de ESP in dit geval) .. er zijn meer zaken die me niet bevallen van de tasmota32.bin (na stroom verlies is de config weg ..is het ergste )

Tja vanalles

• Ep Woody
vso schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 17:29:
[...]

dat is vanaf de "server" maar ik bedoel client side (de ESP in dit geval) .. er zijn meer zaken die me niet bevallen van de tasmota32.bin (na stroom verlies is de config weg ..is het ergste )
Vreemd, geen last van. Draai meerdere sonoffs met Tasmota. Die onthouden keurig hun configuratie.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• martijnr17
@vso Ik heb ook tasmota en de config blijft gewoon behouden anders zou het niet werkbaar zijn. Met het commando teleperiod kan je instellen hoe vaak hij moet versturen. Dus klik op console en voer daar "teleperiod 60" in om iedere 60 sec data te sturen.
Indien je meerdere temperatuur sensoren gebruikt zou ik espeasy gebruiken die kan ze met losse idxen naar domoticz sturen, tasmota stuurt er maar 1 en moet je door node red. Maar daar was je volgens mij ook al bezig.

[Voor 30% gewijzigd door martijnr17 op 20-04-2021 21:38]

• vso
  • Niet online

vso

tja...

martijnr17 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 21:36:
@vso Ik heb ook tasmota en de config blijft gewoon behouden anders zou het niet werkbaar zijn.
zal dan wel iets fout hebben gedaan oid .. maar ik was de usb ups aan het testen .. nadat hij starte was de config leeg maar wel verbonden met mijn wifi 8)7
Met het commando teleperiod kan je instellen hoe vaak hij moet versturen. Dus klik op console en voer daar "teleperiod 60" in om iedere 60 sec data te sturen.
_/-\o_ mijn dank is groot
Indien je meerdere temperatuur sensoren gebruikt zou ik espeasy gebruiken die kan ze met losse idxen naar domoticz sturen, tasmota stuurt er maar 1 en moet je door node red. Maar daar was je volgens mij ook al bezig.
:Y ik vind de meerdere sensors geen issue .. moet toch uitvogelen hoe ik dit netjes in influx/grafana en op een tekening krijg op de mat :P

Moet btw heel domoticz nog instellen dus dat betreft is het geen issue .. :) ik heb alleen wat ruwe data hier en daar ben nog met veel dingen bezig .

Voor nu (lees deze zomer) ben ik al blij als ik de temperatuuren straks in influx krijg met de relevante data
- 6 temp sensors v.d mat
- 2 tem sensors voor en na de bypass
- solar radiation (zit er al in)
- buiten temp (zit er al in)
- wind ( :? moet dat ?)

kan ik iets delen :) ..

Tja vanalles

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Waarom gebruiken jullie eigenlijk ESP's? Het lijkt me relatief fout gevoelig wanneer je je te lezen waarden eerst door gaat sturen naar een centrale server met domotics en daar vervolgens gaat loggen en beslissen wat er exact moet gebeuren.

Ikzelf zou eerder voor een iets lokalere oplossing kiezen. Bij je pompinstallatie gewoon een RapsberryPi zetten en hierop de aansturing regelen. Volgens mij kun je daar ook relatief makkelijk je sensoren en relais aan hangen. Alle aansturing kan dan lokaal op de Pi geregeld worden. Data kan uiteraard nog gewoon naar je Domoticz (of wat dan ook) gestuurd worden, maar dat is dan niet meer 'mission critical'

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Plenkske
Janoz schreef op woensdag 21 april 2021 @ 10:12:
Waarom gebruiken jullie eigenlijk ESP's? Het lijkt me relatief fout gevoelig wanneer je je te lezen waarden eerst door gaat sturen naar een centrale server met domotics en daar vervolgens gaat loggen en beslissen wat er exact moet gebeuren.

Ikzelf zou eerder voor een iets lokalere oplossing kiezen. Bij je pompinstallatie gewoon een RapsberryPi zetten en hierop de aansturing regelen. Volgens mij kun je daar ook relatief makkelijk je sensoren en relais aan hangen. Alle aansturing kan dan lokaal op de Pi geregeld worden. Data kan uiteraard nog gewoon naar je Domoticz (of wat dan ook) gestuurd worden, maar dat is dan niet meer 'mission critical'
Iedereen doet het een beetje anders, net wat je zelf het fijnste vind denk ik dan.
Maar een ESP kan ook gewoon de aansturing verzorgen zoals jij beschrijft. Dat ben ik althans van plan.
Data ga ik nog wel versturen naar Domoticz, en evt. extra handmatige aansturing ook in Domoticz. Maar de automatische handelingen wil ik lokaal houden, zoals jij al aangeeft.

Een voordeel van een ESP is dat hij kleiner is en dus makkelijker te verstoppen in een waterdichte doos. Kan met een rpi ook wel, maar is toch weer groter. Verder heb je bij een ESP geen micro-sd kaart.

• Ep Woody
Janoz schreef op woensdag 21 april 2021 @ 10:12:

ESP's zijn juist hele mooie tools voor dit soort dingen. Simpele software, stabiel etc. Een RaspberryPi (volledige computer) heeft te veel functies en een te hoog verbruik.

Mission critical dingen moet je overlaten aan een simpel systeem wat altijd werkt, ook zonder hulp van buiten. Denk bijvoorbeeld aan een ESP die op basis van eigen sensoren keuzes maakt. Krijgt hij aansturing van buiten, is dat puur ter aanvulling.

Wat bij mij het belangrijkste is, is data logging. Dat kan prima door het doorsturen van data naar een centrale InfluxDB server via MQTT.

• Janoz
  • Nu online

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Oh, ik dacht dat jullie op de ESP's enkel als 'bridges' tussen sensoren/relais aan de ene kant en het wifi netwerk aan de andere kant en vervolgens de hele aansturing in node-red of domoticz gingen doen. Werd waarschijnlijk een beetje op het verkeerde been geze doordat het veel over tasmota ging, wat ik voornamelijk ken van de Sonoff dingetjes.

Stroomverbruik lijkt me trouwens niet zo'n issue. Ik zou het apparaat gewoon in de technische ruimte hebben waar genoeg stroom is. (Heb zelfs voor de zekerheid alvast een cat6 kabel gelegd toen ik toch bezig was om twee groepen die kant op te krijgen)

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:31

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Stel dat je elke paar seconden, of zelfs elke minuut de temperatuur probeert uit te lezen en te versturen, en er wordt een keer een waarde niet goed doorgestuurd, dan ga je dit echt niet merken op je verloop van de hele dag. Ondertussen verbruikt het apparaatje hooguit 1 watt, dus laat maar lekker doen. Een Raspberry Pi daarentegen verstookt al snel het 5 of 10-voudige.

Maar ik laat ze dus wel data centraal verzamelen, ik wil alle data centraal zodat je het samen kunt laten werken. Daarom draai ik thuis Home Assistant en zijn al mijn sensors in huis ESP's (verschillende varianten) met ESPHome. Die versturen gewoon hun data naar HA, die het weer opslaat in MariaDB. Ik heb ondertussen 5 van die ESP's draaien, moet er niet aan denken dat het allemaal RPI's zijn, en ik wil er nog meer gaan toevoegen.
Zo'n ESP (NodeMCU, dus compleet bordje) kun je soms letterlijk al voor €1 krijgen bij Ali. :)

Ik heb gisteren de 4m3 pomp es open geschroefd, was zo gepiept. Om eens te kijken waarom ie niet meer wilde starten, maar hij was gewoon vast gelopen. Het schoepenwiel wat je hier ziet om lucht aan te zuigen leek eerst vast te zitten. Maar na het een duwtje te geven zit het weer los, en nu draait de pomp weer normaal.
Is dit te verwachten bij zo'n pomp? Is er iets wat ik eraan kan doen om dat te voorkomen in de toekomst?

(Ik zie wel dat ie flink wat vuiligheid aangetrokken heeft, misschien iets meer dan wenselijk...)

[Voor 3% gewijzigd door --MeAngry-- op 21-04-2021 10:43]

Kia e-Soul MY2020 64kWh ExecutiveLine

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@Janoz in mijn geval is de esp inderdaad de brug tussen sensor en domoticz

betreft aansturen van verwarming/pomp of is niet "mission critical" .. de rest is toch vrij veel handmatig werk
chemicalen en bv een bypass aan/uit zetten ..

Tenzij je met peristaltische vloeistof pompjes aan de slag gaat .. voor geconcentreerd zwavelzuur/chloor lijkt me dat niet eens zo'n issue .. en dat zal een enkeling zijn ..

Maar de grootste uitdaging is het weer, en je moet veel loggen voordat je uberhaupt kan denken over automagiseren.

Overgens het is niet "complex" maar je sensors zijn gewoon duur (PH/chloor en geleidbaarheid) en je waardes zitten over de hele spectrum verspreid ..

En dat voor een 3 a 4 maanden van het jaar waar het uberhaupt "zwembaar" water is :) teminste zwembaden dan jacuzzi/spa hebben we ook ng ..

Tja vanalles

• Janoz
  • Nu online

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

--MeAngry-- schreef op woensdag 21 april 2021 @ 10:40:
Stel dat je elke paar seconden, of zelfs elke minuut de temperatuur probeert uit te lezen en te versturen, en er wordt een keer een waarde niet goed doorgestuurd, dan ga je dit echt niet merken op je verloop van de hele dag. Ondertussen verbruikt het apparaatje hooguit 1 watt, dus laat maar lekker doen. Een Raspberry Pi daarentegen verstookt al snel het 5 of 10-voudige.

Maar ik laat ze dus wel data centraal verzamelen, ik wil alle data centraal zodat je het samen kunt laten werken. Daarom draai ik thuis Home Assistant en zijn al mijn sensors in huis ESP's (verschillende varianten) met ESPHome. Die versturen gewoon hun data naar HA, die het weer opslaat in MariaDB. Ik heb ondertussen 5 van die ESP's draaien, moet er niet aan denken dat het allemaal RPI's zijn, en ik wil er nog meer gaan toevoegen.
Zo'n ESP (NodeMCU, dus compleet bordje) kun je soms letterlijk al voor €1 krijgen bij Ali. :)
Oh, je hebt zeker geen ongelijk, ik vroeg het me gewoon af. Een rapsberryPi voor een enkele DS18B20 is uiteraard vette overkill. Maar als je met 1 Pi 10 ESP's vervangt is de keuze al wat minder duidelijk. En uiteraard is het ook belangrijk waar je je senang bij voelt. Solderen heb ik bijna nooit gedaan en ik pruts liever in Python dan in C waardoor het voor mij al sneller aantrekkelijker is om een Pi te pakken, maar kan me goed voorstellen dat dat bij andere exact andersom is :)

En qua data. Het ene sluit het andere niet uit. Je kunt keurig lokaal alles bijhouden en alsnog alles ook doorsturen.

[Voor 12% gewijzigd door Janoz op 21-04-2021 11:03]

• Ep Woody
vso schreef op woensdag 21 april 2021 @ 10:52:
@Janoz in mijn geval is de esp inderdaad de brug tussen sensor en domoticz
Maar dan nog is het voor jou enkel een logging, geen aansturing.
Tenzij je met peristaltische vloeistof pompjes aan de slag gaat .. voor geconcentreerd zwavelzuur/chloor lijkt me dat niet eens zo'n issue .. en dat zal een enkeling zijn ..
Juist daarvoor wil je ook een ESP gebruiken die je een inschakel opdracht geeft en een tijdsduur. De ESP heeft de controle over de aansturing van de pomp en zet hem weer uit. Je hoeft niet bang te zijn dat je centrale computer op enig moment vast loopt, druk is met andere dingen etc. De ESP heeft wat dat betreft controle. Is het starten van een correctie niet gelukt zie je dat wel in de waarden die de centrale computer uitleest.

• --MeAngry--

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Ep Woody schreef op woensdag 21 april 2021 @ 10:59:
[...]

Juist daarvoor wil je ook een ESP gebruiken die je een inschakel opdracht geeft en een tijdsduur. De ESP heeft de controle over de aansturing van de pomp en zet hem weer uit. Je hoeft niet bang te zijn dat je centrale computer op enig moment vast loopt, druk is met andere dingen etc. De ESP heeft wat dat betreft controle. Is het starten van een correctie niet gelukt zie je dat wel in de waarden die de centrale computer uitleest.
Klopt, als iets geïntegreerd moet werken met elkaar is het beter om dat met 1 systeem te doen. Zeker als je anders een verhoogd risico krijgt dat je proces niet loopt.
Ik zou dan ook een ESP gebruiken, ze zijn echt super betrouwbaar, mits je zelf goed kunt programmeren, of een betrouwbaar platform gebruikt met de mogelijkheden die je nodig hebt. En controleberichtjes uit laten sturen, zeker in het begin.

[Voor 14% gewijzigd door --MeAngry-- op 21-04-2021 11:03]

• vso
  • Niet online

vso

tja...

--MeAngry-- schreef op woensdag 21 april 2021 @ 10:40:

:Y
Ik heb gisteren de 4m3 pomp es open geschroefd, was zo gepiept. Om eens te kijken waarom ie niet meer wilde starten, maar hij was gewoon vast gelopen. Het schoepenwiel wat je hier ziet om lucht aan te zuigen leek eerst vast te zitten. Maar na het een duwtje te geven zit het weer los, en nu draait de pomp weer normaal.
Is dit te verwachten bij zo'n pomp? Is er iets wat ik eraan kan doen om dat te voorkomen in de toekomst?

(Ik zie wel dat ie flink wat vuiligheid aangetrokken heeft, misschien iets meer dan wenselijk...)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
je bent de "eerste" die ik hoor over een vast gelopen pomp oid .. in beide topic's wil niet zeggen dat de eerste bent .. die het overkomt

Enige wat ik voor kan stellen is dat lang haar eromheen gewikkeld is ofzo .. en dat je zonder enige vorm van filter ofzo gedraaid hebt (die plastic mesh op de inlaat) en dat lijkt me onwaarschijnlijk .. maar meest logische verklaring.

Tja je kan een skimmer ervoor zetten (20,-) met een aquarium filter spons ofzo erin .. dat kan zeker geen kwaad te dicht bij de pomp kan nadelig zijn op termijn. (kleine doorzichtig dingentje versus de "groter" mand bij de oude modellen..) je wilt de haren/zand bv afvangen maar doorstroming is uiteraard erg belangrijk

denk dat ik niks nieuws vertel .. en eerlijk gezegd vermoed ik dat je gewoon een maandag morgen model hebt ofzo .

Tja vanalles

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Ep Woody schreef op woensdag 21 april 2021 @ 10:59:
[...]

Maar dan nog is het voor jou enkel een logging, geen aansturing.

[...]

Simpeler gezegd dan gedaan maar inderdaad daar komt het wel een beetje op neer.

Tja vanalles

• --MeAngry--

--MeAngry--

aka Qonstrukt

vso schreef op woensdag 21 april 2021 @ 11:05:
[...]

je bent de "eerste" die ik hoor over een vast gelopen pomp oid .. in beide topic's wil niet zeggen dat de eerste bent .. die het overkomt

Enige wat ik voor kan stellen is dat lang haar eromheen gewikkeld is ofzo .. en dat je zonder enige vorm van filter ofzo gedraaid hebt (die plastic mesh op de inlaat) en dat lijkt me onwaarschijnlijk .. maar meest logische verklaring.

Tja je kan een skimmer ervoor zetten (20,-) met een aquarium filter spons ofzo erin .. dat kan zeker geen kwaad te dicht bij de pomp kan nadelig zijn op termijn. (kleine doorzichtig dingentje versus de "groter" mand bij de oude modellen..) je wilt de haren/zand bv afvangen maar doorstroming is uiteraard erg belangrijk

denk dat ik niks nieuws vertel .. en eerlijk gezegd vermoed ik dat je gewoon een maandag morgen model hebt ofzo .
Ik denk dat je gelijk hebt, de vuiligheid is nergens in de pomp zelf terug te vinden. Er heeft altijd dat voorfilter voor gezeten, en nog het filter in het bad zelf wat ook regelmatig schoongemaakt werd. Het zit nu in ieder geval los. In het nieuwe bad snij ik een skimmer, dus dat gaat sowieso nog wat helpen met 3 dames hier in huis met lange haren.

Deze pomp heeft overigens ook altijd best veel lawaai gemaakt, die nieuwe 6m3 maakt vele minder herrie, en hij lijkt nu ook al stiller te draaien, zelfs zonder kap. Ik ga hem weer eens proberen als ik alles aan ga sluiten, kijken hoe het flow verschil is tussen deze en de 6m3 die ik nu toch heb. :)

Ik zit nu ook naar de aansturing te kijken, moet niet al te moeilijk zijn hier een ESP tussen te zetten op de aan/uit schakelaar.

[Voor 3% gewijzigd door --MeAngry-- op 21-04-2021 11:11]

• vso
  • Niet online

vso

tja...

--MeAngry-- schreef op woensdag 21 april 2021 @ 11:10:
Ik denk dat je gelijk hebt, de vuiligheid is nergens in de pomp zelf terug te vinden. Er heeft altijd dat voorfilter voor gezeten, en nog het filter in het bad zelf wat ook regelmatig schoongemaakt werd. Het zit nu in ieder geval los. In het nieuwe bad snij ik een skimmer, dus dat gaat sowieso nog wat helpen met 3 dames hier in huis met lange haren.
Erin snijden vind ik een stap te ver die 20,- losse vind ik beter maar dat is een persoonlijke keuze ..
Andere reden om de inlaat te houden (in mijn geval) is dat ik een stofzuiger aansluiting wil houden..
Deze pomp heeft overigens ook altijd best veel lawaai gemaakt, die nieuwe 6m3 maakt vele minder herrie, en hij lijkt nu ook al stiller te draaien, zelfs zonder kap. Ik ga hem weer eens proberen als ik alles aan ga sluiten, kijken hoe het flow verschil is tussen deze en de 6m3 die ik nu toch heb. :)

Ik zit nu ook naar de aansturing te kijken, moet niet al te moeilijk zijn hier een ESP tussen te zetten op de aan/uit schakelaar.
Tja ik vind de keuze van intex met deze pompen wel een vreemde beslissing .. (de wijze waarop ze werken) .. de oude modelen hoef je alleen de WCD er tussen uit te halen .. om hem aan/uit te kunnen zetten

betreft esp tja .. dat lijkt mij ook niet lastig .. maar dat is erg simpel gezegd.. je wilt eigenlijk een aantal functies van de ESP met knopjes aan de buitenkant houden (factory reset / reset oid ..
en ik zou zelf dan gelijk een temp sensor (Motor) en stroomverbruik oid eraan toe willen voegen.

[edit]
veel lawaai is inderdaad wel opmerkelijk

Tja vanalles

• Dw1-nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-06 13:28

Dw1-nl

Webontwikkelaar

Leuk dat ik dit topic tegen kom. Ik wil ook mijn zelfbouw zwembad slim gaan maken (met HA) en een paar kleppen op afstand kunnen beheren. Ik wilde hiervoor de volgende valves voor gaan gebruiken, omdat motorische kogelkranen super duur zijn en deze valves zijn goedkoop. Wilde ze voor de waterval open/dicht te zetten en mijn buizen richting de warmtematten open/dicht te zetten.

https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4dD4R4ic

Verder heb ik nog deze sensor houders gekocht
en deze sensoren

nu nog kijken hoe ik alles werkend krijg :D

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Dw1-nl schreef op woensdag 21 april 2021 @ 11:34:
Leuk dat ik dit topic tegen kom. Ik wil ook mijn zelfbouw zwembad slim gaan maken (met HA) en een paar kleppen op afstand kunnen beheren. Ik wilde hiervoor de volgende valves voor gaan gebruiken, omdat motorische kogelkranen super duur zijn en deze valves zijn goedkoop. Wilde ze voor de waterval open/dicht te zetten en mijn buizen richting de warmtematten open/dicht te zetten.
nice !
deze kan je annuleren helaas .. --> rvs of pvc variant nodig, chloor is erg corrosief en deze metalen kunnen nare gevolgen hebben voor je zwembad water (roest kleur aan je water in het beste geval) verstoorde chemie is ook mogelijk
Verder heb ik nog deze sensor houders gekocht
en deze sensoren

nu nog kijken hoe ik alles werkend krijg :D
heb je "reserve" sensoren .. ? een paar die kaduuk gaan / niet lekker werken is mogelijk

flow sensor is zeker leuk maar een simpel signaal "het is er ja/nee" is ook voldoende ..maar dat is een keuze . je waardes zullen relatief constant zijn teminste dat lijkt me een gegeven omdat de rest ook statisch is.

zelf zit ik al een hele tijd te denken aan een 35kg servo ofzo met een pvc kraan .. dat dat mogelijk moet zijn maar bouwen lijkt me lastig(er) .. eens kijken of ik het kan bestellen

Tja vanalles

• Dw1-nl

Dw1-nl

Webontwikkelaar

vso schreef op woensdag 21 april 2021 @ 11:55:
[...]

deze kan je annuleren helaas .. --> rvs of pvc variant nodig, chloor is erg corrosief en deze metalen kunnen nare gevolgen hebben voor je zwembad water (roest kleur aan je water in het beste geval) verstoorde chemie is ook mogelijk

[...]

heb je "reserve" sensoren .. ? een paar die kaduuk gaan / niet lekker werken is mogelijk

flow sensor is zeker leuk maar een simpel signaal "het is er ja/nee" is ook voldoende ..maar dat is een keuze . je waardes zullen relatief constant zijn teminste dat lijkt me een gegeven omdat de rest ook statisch is.

zelf zit ik al een hele tijd te denken aan een 35kg servo ofzo met een pvc kraan .. dat dat mogelijk moet zijn maar bouwen lijkt me lastig(er) .. eens kijken of ik het kan bestellen
Weet je zeker dat die niet gaan werken? Heb daar vorig jaar 5 stuks van gekocht en al klaar liggen voor mijn aansluitingen :(

Sensoren heb ik een paar van ja, maar moet nog kijken hoe ik alles ga uitlezen ook chloor, ph en temperatuur op diverse plekken.

Wilde het zo gaan doen in eerste instantie

of zo met kleppen erbij

• Ep Woody
@Dw1-nl, Rainbird kleppen schijnen wel te kunnen. Wellicht kun je daar iets mee.

Mooi projectje! Wil je op basis van je flow de warmte berekenen? Dat ga ik ook doen met een iets kleinere flow meter.

• Ep Woody
In het kader van de flow wil je trouwens zo min mogelijk haakse bochten. 45 graden bochten hebben veel minder weerstand.

• Dw1-nl

Dw1-nl

Webontwikkelaar

Ep Woody schreef op woensdag 21 april 2021 @ 12:31:
@Dw1-nl, Rainbird kleppen schijnen wel te kunnen. Wellicht kun je daar iets mee.

Mooi projectje! Wil je op basis van je flow de warmte berekenen? Dat ga ik ook doen met een iets kleinere flow meter.
Wil op meerdere plekken temperatuur sensoren en eventueel ook in de leidingen of bij de leidingen op het plattedak (moet dit allemaal nog gaan maken)

Wil alles in Home Assistant kunnen uitlezen anders maak ik zelf wel wat ervoor.

Heb nu aardig wat 45 graden bochten, de skimmer naar pomp heeft er al 3 en de warmte matten leidingen richting het garagedak ook al 2 stuks. Heb daar vorig jaar geen rekening mee gehouden en alles al dicht gegooid. Zwembad is nog niet af dus hoop dat alles gaat werken.

[Voor 19% gewijzigd door Dw1-nl op 21-04-2021 12:37]

• Ep Woody
Dw1-nl schreef op woensdag 21 april 2021 @ 12:36:
[...]

Wil op meerdere plekken temperatuur sensoren en eventueel ook in de leidingen of bij de leidingen op het plattedak (moet dit allemaal nog gaan maken)

Wil alles in Home Assistant kunnen uitlezen anders maak ik zelf wel wat ervoor.

Heb nu aardig wat 45 graden bochten, de skimmer naar pomp heeft er al 3 en de warmte matten leidingen richting het garagedak ook al 2 stuks. Heb daar vorig jaar geen rekening mee gehouden en alles al dicht gegooid. Zwembad is nog niet af dus hoop dat alles gaat werken.
Als je ESP bordjes gebruikt voor het verzamelen van de data kun je dat naar een MQTT broker sturen en van daaruit oppikken in de tool naar keuze. Tip: Telegraf is handig om data vanuit MQTT naar InfluxDB te sturen voor data collectie. Met Grafana kun je dan mooie grafieke/dashboards maken.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Dw1-nl schreef op woensdag 21 april 2021 @ 12:18:
[...]

Weet je zeker dat die niet gaan werken? Heb daar vorig jaar 5 stuks van gekocht en al klaar liggen voor mijn aansluitingen :(

Sensoren heb ik een paar van ja, maar moet nog kijken hoe ik alles ga uitlezen ook chloor, ph en temperatuur op diverse plekken.

Wilde het zo gaan doen in eerste instantie
[Afbeelding]

of zo met kleppen erbij
[Afbeelding]
zeker tja ben geen expert .. maar een hobbiest .. maar 1+1 = 2

andere "aanvalshoek" heb je een mix tussen NO en NC als de stroom uitvalt op je schakeling oid . en je pomp draait door heb je een andere uitdaging ..

ik zou zelf nooit deze situatie zo aanpakken .. ik wil wel een bypass (lees handmatige) methode voor het sturen van de kranen ..

ik zou je flow meter dicht bij de pomp zetten "als pomp = aan + flow = 0 --> pomp uit" om erger te voorkomen

Tja vanalles

• Dw1-nl

Dw1-nl

Webontwikkelaar

Ep Woody schreef op woensdag 21 april 2021 @ 12:40:
[...]

Als je ESP bordjes gebruikt voor het verzamelen van de data kun je dat naar een MQTT broker sturen en van daaruit oppikken in de tool naar keuze. Tip: Telegraf is handig om data vanuit MQTT naar InfluxDB te sturen voor data collectie. Met Grafana kun je dan mooie grafieke/dashboards maken.
Ja daar ben ik zeker bekend mee, maar was zelf aan het kijken om het eventueel op Zigbee werkend te krijgen anders esp bordje of een pi in de pompruimte.

Enige wat ik dan zoek zijn kranen/valves die wel werken en mijn 50mm en 19mm pvc kunnen sluiten/openen...

[Voor 8% gewijzigd door Dw1-nl op 21-04-2021 12:45]

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@Dw1-nl wat @Ep Woody wel gelijk in heeft T-stuk / 90 graden KNIE wil je vermijden

Y-stuk en 90 graden bocht (of 2x 45graden) zijn beter ..

Tja vanalles

• Dw1-nl

Dw1-nl

Webontwikkelaar

vso schreef op woensdag 21 april 2021 @ 12:46:
@Dw1-nl wat @Ep Woody wel gelijk in heeft T-stuk / 90 graden KNIE wil je vermijden

Y-stuk en 90 graden bocht (of 2x 45graden) zijn beter ..
Zal er rekening mee houden met het maken van de pompruimte. Die wat al onder de grond liggen kan ik helaas niet meer aanpassen. Heb het nagekeken op foto's. Skimmer naar pomp buis 2x 90 graden bocht en de buizen richting dak 1x 90 graden bocht nu (dus 2x)

Terug naar het onderwerp van hier DIY automatisering zwembad. Welke kleppen raden jullie aan, eventueel linkjes? Alie, amazon etc?

[Voor 33% gewijzigd door Dw1-nl op 21-04-2021 12:57]

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Dw1-nl schreef op woensdag 21 april 2021 @ 12:52:
[...]

Zal er rekening mee houden met het maken van de pompruimte. Die wat al onder de grond liggen kan ik helaas niet meer aanpassen. Heb het nagekeken op foto's. Skimmer naar pomp buis 2x 90 graden bocht en de buizen richting dak 1x 90 graden bocht nu (dus 2x)
is het een groot probleem ? dat ligt aan je hele setup .. je verliest immers druk / je pomp moet harder werken

natuurlijk kan je het wel aanpassen, maar willen is andere verhaal ..

voor in de toekomst zou ik het gewoon vermijden

zorg dat je leiding werk bij aanleg genoeg "vlees" heeft om bv een mof er bij te zetten .. dus laat altijd 11 cm tussen verlijmde onderdelen zitten .. dus 21 cm pijp minimum .lengte .

Tja vanalles

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Dw1-nl schreef op woensdag 21 april 2021 @ 12:52:
[Terug naar het onderwerp van hier DIY automatisering zwembad. Welke kleppen raden jullie aan, eventueel linkjes? Alie, amazon etc?
+1

ik zoek er ook naar .. een motor oid vinden is het probleem niet maar hoeveel "kracht" heb je nodig om het 90 graden te verdraaien en je wilt ook nog manueel bediening hebben

nu zou je met "moment" krachten kunnen werken en een gedeelte oplossen maar best uitdagend ..

Tja vanalles

• Dw1-nl

Dw1-nl

Webontwikkelaar

vso schreef op woensdag 21 april 2021 @ 13:03:
[...]

is het een groot probleem ? dat ligt aan je hele setup .. je verliest immers druk / je pomp moet harder werken

natuurlijk kan je het wel aanpassen, maar willen is andere verhaal ..

voor in de toekomst zou ik het gewoon vermijden

zorg dat je leiding werk bij aanleg genoeg "vlees" heeft om bv een mof er bij te zetten .. dus laat altijd 11 cm tussen verlijmde onderdelen zitten .. dus 21 cm pijp minimum .lengte .
Geen idee, ik heb sowieso een vrij zware pomp gekocht voor mijn kleine zwembad i.v.m. pompcapiciteit naar het dak met de warmteslangen. Op mijn Home Assistant Discord server zijn we nu al 1 jaar ongeveer bezig met het slim maken van vijver/zwembad dus is al aardig veel info voorbij gekomen. Zal daar ook eens verder gaan discussiëren (voor de geïnteresseerden die met HA en zwembad/vijver bezig zijn linkje naar het kanaal: https://discord.gg/wJ5p6YjJj4) en dit topic in de gaten houden.

Enige wat ik nu dus moet weten is welke kleppen ik dan wel het beste kan gebruiken die geen 150 euro of meer per stuk kosten.

Een servo motor erop zetten kan eventueel en wat 3d printen o.d.? Anders was iemand hier ook had gedaan bepaalde kleppen van ebay gekocht zag ik?

• Dw1-nl

Dw1-nl

Webontwikkelaar

darklord007 schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 17:26:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Welke Belimo motor is dit? Zie zo veel op marktplaats en ebay staan.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Dw1-nl schreef op woensdag 21 april 2021 @ 13:16:
Een servo motor erop zetten kan eventueel en wat 3d printen o.d.?
vrees dat 3d printen niet "sterk" genoeg is .. je kan het wel doen voor "vastzetten" .. maar je hebt nog iets van een metalen plaat nodig om de kracht goed over te brengen .. (1mm oid) ..

Tja vanalles

• Basdon1985
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 04-06 21:55
Interessant topic dit!

Ik heb mijn zwembad ook (weleens waar stand-alone) geautomatiseerd.

Wat heb ik?

- een inbouw zwembad van 3x5 meter en 1.50 diep
- warmtepomp (gecombineerd met Tyleenslang ringen op het dak)
- automatische chloor installatie
- uiteraard een pomp
- flowbewaking

Dit geheel wordt bestuurd middels een oude Siemens Logo! Welke van mijn werk “over” was.

De situatie. Het is helaas wat rommelig……

Automatisering:
Ik wil wanneer ik dat aan zet de pomp automatisch aan en uit laten gaan middels een klok programma. Dit is in de stellen middels het display logo. Ook is er een “sleep” functie waarbij de pomp nog een uur na kan draaien.

Als de pomp start en laat draaien als ik er niet bij aanwezig ben dan wil ik zeker zijn dat de pomp niet droog draait omdat deze geen vacuüm bereik door een lek of een andere oorzaak dat er geen flow is. Hiervoor heb ik een terugslag klep gemodificeerd welke als er flow is deze een rvs schroef tegen een inductieve sensor drukt. Als gedurende x tijd de sensor laag is zal de pomp uit gaan en het display een storing aangeven

De sensor die tegen de terugslagklep zit

Display Logo!

Binnenkant besturing

Via het scherm is vervolgens te bedienen:
- verlichting aan/uit
- warmtepomp aan/uit
- chloor/oh installatie aan/uit

De warmtepomp heeft zelf een thermostaat. Of de ingestelde temperatuur bereikt is wordt aan de Logo! doorgegeven. Het signaal gebruik ik verder (nog) niet.

Inmiddels in bestelling bij Ali:
Dubbele paneel thermometer met 2x een pt100 en 2 relais uitgangen. De warmtepomp zit op het dak van mij schuur; de temperatuur instellen/aflezen is wat lastig. Ook wil ik zo zien wat voor temperatuur winst ik haal met de warmtepomp en/of tyleen slangen

Verdere wensen:
Overgaan op een Logo!8 om zo via netwerk alles te kunnen bedienen. De logo8 heeft een ingebouwde webserver.

• Plenkske
Basdon1985 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 16:05:
Interessant topic dit!

Ik heb mijn zwembad ook (weleens waar stand-alone) geautomatiseerd.

Wat heb ik?

- een inbouw zwembad van 3x5 meter en 1.50 diep
- warmtepomp (gecombineerd met Tyleenslang ringen op het dak)
- automatische chloor installatie
- uiteraard een pomp
- flowbewaking

Dit geheel wordt bestuurd middels een oude Siemens Logo! Welke van mijn werk “over” was.
[Afbeelding]
De situatie. Het is helaas wat rommelig……

Automatisering:
Ik wil wanneer ik dat aan zet de pomp automatisch aan en uit laten gaan middels een klok programma. Dit is in de stellen middels het display logo. Ook is er een “sleep” functie waarbij de pomp nog een uur na kan draaien.

Als de pomp start en laat draaien als ik er niet bij aanwezig ben dan wil ik zeker zijn dat de pomp niet droog draait omdat deze geen vacuüm bereik door een lek of een andere oorzaak dat er geen flow is. Hiervoor heb ik een terugslag klep gemodificeerd welke als er flow is deze een rvs schroef tegen een inductieve sensor drukt. Als gedurende x tijd de sensor laag is zal de pomp uit gaan en het display een storing aangeven

[Afbeelding]
De sensor die tegen de terugslagklep zit

[Afbeelding]
Display Logo!

[Afbeelding]
Binnenkant besturing

Via het scherm is vervolgens te bedienen:
- verlichting aan/uit
- warmtepomp aan/uit
- chloor/oh installatie aan/uit

De warmtepomp heeft zelf een thermostaat. Of de ingestelde temperatuur bereikt is wordt aan de Logo! doorgegeven. Het signaal gebruik ik verder (nog) niet.

Inmiddels in bestelling bij Ali:
Dubbele paneel thermometer met 2x een pt100 en 2 relais uitgangen. De warmtepomp zit op het dak van mij schuur; de temperatuur instellen/aflezen is wat lastig. Ook wil ik zo zien wat voor temperatuur winst ik haal met de warmtepomp en/of tyleen slangen

Verdere wensen:
Overgaan op een Logo!8 om zo via netwerk alles te kunnen bedienen. De logo8 heeft een ingebouwde webserver.
Ziet er goed uit en die flowbewaking is ook mooi gemaakt !
Betreft je nieuwe idee met die temperatuursensoren. Ik denk dat het handig is als je er minstens 3 hebt: 1 voor warmtepomp output, 1 voor tyleen slangen output en 1 voor je zwembad zelf (bij pomp ingang bv). Of heb je dat laatste al ergens ? Kan ik niet uit je post halen.
Maar dan kan je met grafieken wel zien hoe snel het allemaal opwarmt.

• Pixelmagic
  • Laatst online: 06-06 23:13

Pixelmagic

Ubergeek

vso schreef op woensdag 21 april 2021 @ 13:23:
[...]

vrees dat 3d printen niet "sterk" genoeg is .. je kan het wel doen voor "vastzetten" .. maar je hebt nog iets van een metalen plaat nodig om de kracht goed over te brengen .. (1mm oid) ..
Dat kan je prima oplossen door ander materiaal of toevoegen van een vertraging. Ik zat er zelf ook al aan te denken, ik zou in de ideale situatie de doorstroom van de solar willen kunnen regelen, als ik een kraan op het oog heb dan ga ik zeker kijken om dit met een stappenmotor en wat tandwiel achtige dingen te sturen.

Met een nema17 stappenmotor kan je behoorlijk wat kracht uitoefenen, moet best haalbaar zijn denk ik.

PVoutput van mijn 4950Wp

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ik zit een beetje te denken aan een water "hoogte" meter oid .. ipv een flow sensor ..
zoiets al https://nl.aliexpress.com/item/2041789763.html

maar dat kan ook diy met een magneet en bv sensors oid .. of andere leuke oplossingen ..

alleen je moet een mm verschuiving in m3 zien te vertalen

@Basdon1985 mooi

Tja vanalles

• Plenkske
vso schreef op woensdag 21 april 2021 @ 17:02:
ik zit een beetje te denken aan een water "hoogte" meter oid .. ipv een flow sensor ..

maar dat kan ook diy met een magneet en bv sensors oid .. of andere leuke oplossingen ..

@Basdon1985 mooi
Wat wil je precies bereiken met die hoogte meter ? Maw wat is je doel ?

Mensen die hier een flow sensor hebben/willen doen dat volgens mij vooral om:
- te weten wat de daadwerkelijke flow is van je pomp
- te weten of er uberhaupt flow is
- te weten of de pomp nog steeds evenveel flow geeft vergeleken met normaal (signaal of er iets verstopt zit, tijd om schoon te maken of iets anders te controleren)

- bij warmtepomp/solar matten: kijken wat een ideale flow is voor verwarming als je met bypass gaat knijpen

- all of the above

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Pixelmagic schreef op woensdag 21 april 2021 @ 17:01:
[...]

Dat kan je prima oplossen door ander materiaal of toevoegen van een vertraging. Ik zat er zelf ook al aan te denken, ik zou in de ideale situatie de doorstroom van de solar willen kunnen regelen, als ik een kraan op het oog heb dan ga ik zeker kijken om dit met een stappenmotor en wat tandwiel achtige dingen te sturen.

Met een nema17 stappenmotor kan je behoorlijk wat kracht uitoefenen, moet best haalbaar zijn denk ik.
doorstroming lijkt me niet relevant (wel prettig om te kunnen doen )

de bypass is relatief simpel .. je hebt 1 motor nodig voor 3 kranen teminste als de solar dicht (2 kranen) gaat moet de andere kraan open ..dus je zou dit via linieare overbrenging simpel kunnen doen

immmers boven kant gaat --->
en de onderkant gaat <----

kan in principe met 1 tandwiel oid

[Voor 6% gewijzigd door vso op 21-04-2021 17:11]

Tja vanalles

• Dw1-nl

Dw1-nl

Webontwikkelaar

Zou deze juist zijn voor het openen/sluiten van 50mm kogelkranen? https://www.amazon.nl/Bel...ving-op-toe/dp/B00H42KK4I

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:45
vso schreef op woensdag 21 april 2021 @ 17:02:

@Basdon1985 mooi
Volgens mij is dit een schakelaar. Dan weet je alleen of het waterniveau hoger of lager dan een bepaald punt is.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ocmer schreef op woensdag 21 april 2021 @ 17:22:
[...]

Volgens mij is dit een schakelaar. Dan weet je alleen of het waterniveau hoger of lager dan een bepaald punt is.
zoals ik al zei er zijn meer wegen naar Rome, de vraag is of het handig is :)

Tja vanalles

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

-Odroid n2 met domoticz
-warmtepomp voor zowel zwembad als huis verwarming
- binnenzwembad 50m3
- alles gaat vanzelf, zwembad altijd 28 graden (ook winter), huis via huis thermostaat.
- enkel ingrijpen bij bugs 😉
- afgelopen koude periode heeft 't systeem doorstaan, zowel 't huis als zwembad bleven warm. Afgegeven vermogen plm 250kW per dag 😁

Plaatje

PVoutput

• vso
  • Niet online

vso

tja...

prein2 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 18:00:
-Odroid n2 met domoticz
- binnenzwembad 50m3
- alles gaat vanzelf, zwembad altijd 28 graden (ook winter), huis via huis thermostaat.
- afgelopen koude periode heeft 't systeem doorstaan, zowel 't huis als zwembad bleven warm. Afgegeven vermogen plm 250kW per dag 😁

Plaatje [Afbeelding]
en dan doet tie er een zielige schets bij :X })

Tja vanalles

• prein2
  • Nu online

prein2

vso schreef op woensdag 21 april 2021 @ 18:22:
[...]

en dan doet tie er een zielige schets bij :X })
Hey hey, dit is live he! Is 't bedieningspaneel. Hij staat nu uit, dus niet veel getalletjes te zien

PVoutput

• vso
  • Niet online

vso

tja...

prein2 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 19:00:
[...]

Hey hey, dit is live he! Is 't bedieningspaneel. Hij staat nu uit, dus niet veel getalletjes te zien
lol bedoel het bad maaruh hier hebben we het dan weer niet over de binnen variant :P Het grote zwembad topic - Deel 2

ps ben nu wel niew-gierig

[Voor 3% gewijzigd door vso op 21-04-2021 19:07]

Tja vanalles

• Plenkske
prein2 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 18:00:
-Odroid n2 met domoticz
- binnenzwembad 50m3

Plaatje [Afbeelding]
Nice hoor ! Je hebt het nu nog enkel over verwarming maar je hebt dus ook automatisch chloor/ph ?

• prein2
  • Nu online

prein2

vso schreef op woensdag 21 april 2021 @ 19:07:
[...]

lol bedoel het bad maaruh hier hebben we het dan weer niet over de binnen variant :P Het grote zwembad topic - Deel 2

ps ben nu wel niew-gierig
Het zwembad (en huis) is van mijn ouders, ik heb in de afgelopen jaren de automatisering gedaan met mijn pa samen.
Het begon met een zwembad warmtepomp, toen hebben we de originele regeling ertussenuit gehaald, daarna zijn we overgestapt op een grotere (reguliere) warmtepomp om ook het huis te kunnen verwarmen.
Heb even gezocht en kan zo snel geen foto vinden van de installatie, en ze wonen in de andere kant van het land, maar komt wel. Welke vragen heb je?

Later in domoticz ook de tuinberegening gezet, en uiteraard de 15kWp aan zonnepanelen loggen we ook ;)
Plenkske schreef op woensdag 21 april 2021 @ 19:21:
[...]

Nice hoor ! Je hebt het nu nog enkel over verwarming maar je hebt dus ook automatisch chloor/ph ?
Nee dat niet. Wel alles voorbereid qua aansluitpunten, maar op het laatste moment kwamen er zoveel negatieve reviews.. En bovendien, omdat het bad binnen is en er 2 personene dagelijks zwemmen is er helemaal niet zoveel nodig om het chloor op peil te houden. Ik geloof dat mijn vader dit nu 1x per maand meet en bijregelt.

[Voor 3% gewijzigd door prein2 op 21-04-2021 22:07]

PVoutput

• prein2
  • Nu online

prein2

Plenkske schreef op woensdag 21 april 2021 @ 17:09:
[...]

Wat wil je precies bereiken met die hoogte meter ? Maw wat is je doel ?

Mensen die hier een flow sensor hebben/willen doen dat volgens mij vooral om:
- te weten wat de daadwerkelijke flow is van je pomp
- te weten of er uberhaupt flow is
- te weten of de pomp nog steeds evenveel flow geeft vergeleken met normaal (signaal of er iets verstopt zit, tijd om schoon te maken of iets anders te controleren)

- bij warmtepomp/solar matten: kijken wat een ideale flow is voor verwarming als je met bypass gaat knijpen

- all of the above
Ik gebruik de flowmeter om het vermogen te bepalen dat het verwarming systeem afgeeft. Leuk voor de grafiekjes (Incl COP van de warmtepomp)

PVoutput

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ik vraag me af of deze wat is ..

https://nl.aliexpress.com/item/4001084485438.html

Tja vanalles

• MBgek
  • Laatst online: 06-06 18:53
Zou ik zelf niet doen, die actuators zijn specifiek voor regelkleppen in de luchttechniek, vandaar die interne vierkante opname.

Ik zou veel eerder voor zoiets gaan, simpeler en ben je meteen klaar: https://www.amazon.nl/Ele...ads-2-punts/dp/B08YWDN4Z2

• Dw1-nl

Dw1-nl

Webontwikkelaar

MBgek schreef op donderdag 22 april 2021 @ 22:34:
[...]

Zou ik zelf niet doen, die actuators zijn specifiek voor regelkleppen in de luchttechniek, vandaar die interne vierkante opname.

Ik zou veel eerder voor zoiets gaan, simpeler en ben je meteen klaar: https://www.amazon.nl/Ele...ads-2-punts/dp/B08YWDN4Z2
Soortgelijke kleppen had ik hier al eerder geplaatst, maar werden afgeraden ivm chloor het kan gaan roesten schijnbaar, daarom adviseerden mensen kogelkranen met een regelklep erop. Heb al 3x gevraagd welke Belimo het moet zijn, maar niemand antwoord erop ;) ;) ;)

• Ep Woody
Dw1-nl schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 09:19:
[...]

Soortgelijke kleppen had ik hier al eerder geplaatst, maar werden afgeraden ivm chloor het kan gaan roesten schijnbaar, daarom adviseerden mensen kogelkranen met een regelklep erop. Heb al 3x gevraagd welke Belimo het moet zijn, maar niemand antwoord erop ;) ;) ;)
Volgens mij gaat @vso, die Ali motoren testen. Geen idee hoeveel kracht het kost om zo'n kogelkraan te bedienen, maar die Belimo LM kraantjes zijn ook niet heel sterk. (Op de foto lijkt het een LM-8003 te zijn, maar dat type kom ik niet meer tegen.)

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@Dw1-nl erhm nee ik had het over de buis niet over de motor :) dan hebben we elkaar verkeerd begrepen

@Ep Woody zit er wel over na te denken, in principe moet de kracht gelijk zijn . .alhoewel lucht kranen minder weerstand hebben .. dus dat is wel een dingetje ..

maar aangezien ik ook in huis lucht kleppen ga besturen .. zou ik ze wel kunnen testen

[Voor 14% gewijzigd door vso op 23-04-2021 10:01]

Tja vanalles

• Ep Woody
Ik wil de solarmatten op mijn uitbouw uit kunnen zetten, maar aangezien daar maar een beperkte hoeveelheid water doorheen gaat ga ik dat denk ik met de volgende klep regelen:
https://nl.aliexpress.com/item/1005001320768915.html

Acties:
  • +4Henk 'm!

• jorgenv
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:42

Ik laat in plaats van de kranen te besturen gewoon de pomp aan/uit gaan afhankelijk van of er zon is. S'avonds word er dan gecheckt of de pomp genoeg gedraaid heeft om te filteren, en indien dit niet het geval is word er nog even nagepompt.

• Plenkske
jorgenv schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 11:33:
[Afbeelding]

Ik laat in plaats van de kranen te besturen gewoon de pomp aan/uit gaan afhankelijk van of er zon is. S'avonds word er dan gecheckt of de pomp genoeg gedraaid heeft om te filteren, en indien dit niet het geval is word er nog even nagepompt.
Dat is ook een slimme oplossing !

Bij mij komt er alleen een warmtepomp. Dan heb je ook niet per se een bestuurbare kogelkraan nodig (er zijn vast situaties waar het handig is), omdat je het water er gewoon doorheen kan later stromen zonder dat de warmtepomp aan staat. Kan geen kwaad.

• Ep Woody
[Afbeelding]

Zo werkt mijn systeem ook. Zon? Dan pomp aan. Moet er chloor gemaakt worden? Dan pomp en ZWS aan.

Ik ga alleen een deel van de zonnematten afsluitbaar maken, aangezien die na 3 uur in de schaduw komen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• R.Janssen
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 05-06 12:49
Ik zie dit topic nu voorbij komen en ben zelf ook al enige tijd bezig met het automatiseren van een zwembad en jacuzzi.

Mijn keuze om een relatief goedkope geautomatiseerde 50mm pvc klep te sturen:

Vdl isotop kraan:

https://webshop.adl.nu/PVC-kogelkraan-2-weg-ISO-top

Motor waar ik vertrouwen in heb en iso aansluiten:

https://m.nl.aliexpress.com/item/4000089496823.html

Motor is binnen en ziet er goed uit. Nog niet getest maar dat staat binnenkort op de planning. Tot nu toe denk ik dat dit een betrouwbare goedkope oplossing gaat worden voor 100 euro.

• Dw1-nl

Dw1-nl

Webontwikkelaar

R.Janssen schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 13:30:
Ik zie dit topic nu voorbij komen en ben zelf ook al enige tijd bezig met het automatiseren van een zwembad en jacuzzi.

Vdl isotop kraan:

Motor is binnen en ziet er goed uit. Nog niet getest maar dat staat binnenkort op de planning. Tot nu toe denk ik dat dit een betrouwbare goedkope oplossing gaat worden voor 100 euro.
Kun je toch ook een gewone kogelkraan kopen en het handvat/hendel eraf halen en deze motor erop aansluiten?

• mazzoop80
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:45
Dw1-nl schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 13:37:
[...]
Kun je toch ook een gewone kogelkraan kopen en het handvat/hendel eraf halen en deze motor erop aansluiten?
Als dat past qua aansluiting wel, de kogelkraan die gelinkt is heeft een andere aansluiting op bovenkant.

Er zijn inmiddels meerdere opties gepost om een kogelkraan aan te sturen, waarvan ik er tot nu nog (voor mij in ieder geval) geen bruikbare oplossing tussen zit.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• R.Janssen
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 05-06 12:49
Dw1-nl schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 13:37:
[...]
Nee dit kan niet, dit is een andere aansluiting waardoor je weer een adapter moet gaan maken waarmee je de as van de kraan en de as van de motor koppelt. Daarnaast moet je ook op een of andere manier de motor vast ergens op monteren, op de standaard kraan zitten daarvoor geen mogelijkheden waardoor je moet gaan hobbyen.

Deze kraan en motor maken beide gebruik van een iso standaard die voor deze toepassing gemaakt is waardoor het alleen monteren is

Acties:
  • +1Henk 'm!

• martijnr17
Gaat lekker in dit topic. Ben het zwembad weer lekker aan het verwarmen want we zijn een weekje vrij en de kinderen 2 weken.
Water is nu 16 graden dus we hebben nog even te gaan. Ik dacht laat ik de ph sensor ook nog even ijken of die niet verlopen is. Ph kalibratie vloeistof van 10 was netjes 10 maar 7 was 7,12 dus kleine verloop. Nu weer netjes 7. Water is 7,2 na kalibratie dus dat is mooi. Beide peristaltische pompen zijn ook aangesloten op de jerrycans met chloor en zwavelzuur dus als het goed gaat alles nu automatisch.

@Jazsie nog bedankt voor de tip dat die tabletten niet werken door de cyaanzuur, ben er snel mee gestopt.

[Voor 9% gewijzigd door martijnr17 op 23-04-2021 16:20]

• vso
  • Niet online

vso

tja...

[Afbeelding]

nice als je de node-red flow wilt delen :)

Tja vanalles

• vso
  • Niet online

vso

tja...

R.Janssen schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 13:30:

Vdl isotop kraan:

deze zijn toch wat goedkoper .. https://www.toppy.nl/product/431/2-weg-kogelkraan-50mm.html

de motor vind ik vrij "duur" .. maar wel vele malen goedkoper dan 250 euro (nieuw)

ps ik vond deze ook nog https://nl.aliexpress.com/item/32941022660.html goedkoper dan de 2 producten die je had gevonden in 1 package ..

[Voor 7% gewijzigd door vso op 23-04-2021 22:02]

Tja vanalles

• Dw1-nl

Dw1-nl

Webontwikkelaar

vso schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 21:31:
[...]

deze zijn toch wat goedkoper .. https://www.toppy.nl/product/431/2-weg-kogelkraan-50mm.html

de motor vind ik vrij "duur" .. maar wel vele malen goedkoper dan 250 euro (nieuw)

ps ik vond deze ook nog https://nl.aliexpress.com/item/32941022660.html goedkoper dan de 2 producten die je had gevonden in 1 package ..
Ja daarom. Die kogelkranen heb ik bij Cranenbroek voor tientje gehaald. Daar kost alles bijna niks en zijn hetzelfde als die dure van Toppy. Om daar dan eentje van 80 euro voor te kopen met iso aansluiting is ook weer wat..

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Dw1-nl schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 22:35:
[...]

Ja daarom. Die kogelkranen heb ik bij Cranenbroek voor tientje gehaald. Daar kost alles bijna niks en zijn hetzelfde als die dure van Toppy. Om daar dan eentje van 80 euro voor te kopen met iso aansluiting is ook weer wat..
exact .. en een goedkope oplossing is leuk maar eerlijk gezegd vind ik kleppen besturing echt onderaan de lijst .. bij PH/chloor metingen staan (mijn mening)

omdat zwembad onderhoud (schoon maken/chloor bijvullen en meuk erin mikken in de drijver) ik toch bij het zwembad moet zijn .. is de handeling v.d kranen open/dicht draaien ook geen issue ..

de pomp activeer ik handmatig wanneer het mooi weer is en ik ook thuis ben .. ben ik weg / slecht weer gaat het 2 uur voordat de zon de mat verlaat de pomp standaard aan en weer uit .. dus ik hoef hem alleen in de ochtend met mooi weer aan te zetten (en het is een kleine handeling om over de matten te pompen)

maar goed wat me opviel over de pompen is dat de "dure" pompen 15nm zijn en de goedkopere die ik eerder linkte 20nm dus hmmm

en daarbij een kastje om het geheel heen bouwen is niet de moeite denk ik ..

Tja vanalles

• darklord007
Dw1-nl schreef op woensdag 21 april 2021 @ 13:20:
[...]

Welke Belimo motor is dit? Zie zo veel op marktplaats en ebay staan.
Ik ga t nog nakijken en plaatjes maken als we het zwembad gaan opstarten (zal nog wel even duren).
Maar ik heb sowieso zo een:
link

Gaat langzaam, maar verbruikt weinig vermogen en is mechanisch gelimiteerd.

Je moet wel wat hobbyen op de kogelkraan om de as wat te verlengen, maar werkt wel.

Voordeel is dat het dan altijd nog terug te bouwen is naar 'normaal' en dat aansturen dmv een relay kan (simpel dus)

• darklord007
Dw1-nl schreef op woensdag 21 april 2021 @ 17:11:
Zou deze juist zijn voor het openen/sluiten van 50mm kogelkranen? https://www.amazon.nl/Bel...ving-op-toe/dp/B00H42KK4I
Zie hierboven, jah, die werkt prima

• darklord007
[Afbeelding]

Slimme oplossing,
probleem bij mij is dat het ZWS een ompooltijd heeft van 600sec (na aanschakelen dus niet werkt).
Als ik deze kan te vaak aan/uit zet betekend dat dat deze minder lang werkzaam is.
Ik schakel gewoon de 'verwarmings kraan' aan/uit afhankelijk van een temp sensor op t dak en een in het water.
Als het dak warmer is dan t water --> verwarming aan, anders uit.

Op die manier is de looptijd/productie redelijk constant en heb ik toch maximale warmte oogst.

Wat ik niet mee neem is de lagere flow als hij via de matten loopt, maar dat neem ik nog even voor lief
Pagina: 1 2 3 ... 15 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee