Dag allen,
Zoals al aangekondigd, ben ik bezig met mijn pompkist/kast. Inmiddels heb ik ook een zeliapod geïntegreerd, dankzij dit topic. Maar daar gaat onderstaande niet over.
Ik ben inmiddels bezig met de 230v en laagspanning. Ik heb ervoor gekozen om die strikt te scheiden. Dus niet via een ESP te schakelen met optocouplers, etc. Dit gaat nu even sec om de 230v kant en de automatisering ervan.
Qua 'normale' voorzieningen komt er:
- Een noodknop
- Een 25A werkschakelaar
- Een 10A (voor WP) en een 6A automaat (voor de rest)
- Een 10mA aardlek voor die 2 groepen.
De getekende L & N komen dus even uit de 6A automaat.
Ik wil de 230v via Shelly's via HA gaan schakelen (om 230v te kunnen scheiden). En ik wilde altijd ook nog handmatig kunnen schakelen. (Auto, aan, uit). En er is ook nog de sturing van de warmtevraag van de WP naar de zfp.
Maar... ik wilde ook een bedraad 'fallback' scenario voor als er gedoe is met de hele 'automatiseringskant'.
Waar er minimaal een 'waterkwaliteit' run blijft draaien op mijn zfp en zws. Maar omdat ik hun timers niet meer gebruik (bij zws op maximaal), moest er andere logica komen. Want de zws draait korter dan de zfp. Het idee is dus dat er een 230v din rail programmeerbare tijdklok met 2 kanalen en een interne batterij het fallback scenario aanstuurt.
Maar dan moet je ook nog wel wat ondervangen... namelijk hoe zorg je dat het een het ander niet qua programma in de war zit. Laat staan dat je 2x de pomp voedt met 230v.
De kern is een beetje (maar zal best e.e.a vergeten):
1. Normale operatie (HA bepaalt alles):
- HA stuurt Shelly's
- Shelly X bestuurt zfp & tijdklok
- O1: zfp aan / uit obv van waarden door HA bepaald, maar via hulprelais. Schakelt A -> NO sluit -> pomp aan. Of vice versa.
- O2: tijdklok aan/uit. Tijdklok wordt uitgeschakeld, zodat programma niet kan lopen. Schakelt B -> NC open -> Klok uit. En vice versa.
- Maar... omdat we willen voorkomen dat HA ervoor heeft gekozen om de pomp niet te laten draaien, maar dan wel het fallback scenario in werking treedt (omdat de klok is ingeschakeld), moeten we ook via O2 zorgen dat ook de tijdklok uit is tijdens de geprogrammeerde tijden. Dit betekent:
- De NC van contact A loopt naar de COM van contact B. Als dus de pomp uit is, tijdklok heeft spanning, dan voedt dat de L van de belastingkant van contact B. Dan kan shelly X via O2 contact B schakelen. Op NC zit dan de tijdklok. Dat betekent in principe dus dat de tijdklok via de NC van A en de NC van B stroom krijgt als pomp uit is. Maar de shelly kan dan ook een half uur voor de tijd contact B aantrekken, waardoor de tijdklok geen spanning krijgt.
- Dit zorgt er ook voor dat er een 'interlock' is, zodat niet de pomp en via de O1 shelly kant gevoed wordt en via de tijdklok.
- Shelly Y bestuurt zws & UV-C
- O1: zws aan / uit obv van waarden door HA bepaald, maar via hulprelais. Schakelt C-> NO sluit -> zws aan. Of vice versa.
- O2: meet UV-C energieverbruik/monitoring. Kan ik zeer specifieke situaties UV-C uitzetten.
2. Fallback
- Shelly is offline (of iets anders)
- O1/O2 contacten doet niets, geen 230v vandaar hulprelais. 230v voeding op COM relais A.
- Die is via NC verbonden met COM van contact B.
- Contact B is dan NC -> loopt naat L van tijdklok en loopt zijn programma.
- Schakelt om (vb) 12 uur pomp in. 12:30 zws. Dat doet hij via zijn NO contacten 1-2 en 4-5.
- Het ZWS is altijd afhankelijk van de werking van de ZFP. De logica wordt rondom de zfp geregeld. Het zws werkt dus altijd in normale operatie via O1 van shelly Y. Of via de voeding van de tijdklok. Maar ook hier hebben we 2x een L lijn, maar die wordt ondervangen door de logica van de zfp. Als de spanning van de tijdklok af is, is ook de COM van de zws uit. Een via shelly route is zws altijd achter zfp geeplaatst qua timing.
- Verder zitten er dus nog handschakelaars tussen die op auto bovenstaande laten gaan. En op handmatig een bypass maken. En natuurlijk uit kunnen.
Ik heb onderstaande schema gemaakt. En zou jullie willen vragen om er op mee te kijken.