Het grote "Zwembad DIY Automatiserings" topic

Pagina: 1 ... 18 19 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djjvb
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22-08 10:55
Dank! Ik wilde het topic niet vervuilen met vragen die misschien al langs waren gekomen.

Ik ben bezig om een pompkist te ontwerpen/bouwen. Wil zoveel mogelijk al voorzien. Heb dus al 3x ds18b20 met thermowells, flowsensor, UV-C lamp, zws en zfp.

Laatste puzzel is voor mij een voorziening voor in ieder geval een PH en ORP meting. Weet nog niet of ik ook zover wil gaan om dan te gaan doseren.

Ik kon alleen niet goed vinden hoe een ieder de probes in de buizen had bevestigd. Ik begrijp wel dat jullie bypasses maken hiervoor. Voorzien jullie die dan ook van kogelkranen en/of een flow sensor om dat misschien wat te begrenzen?

En qua plaatsing: waar in het circuit plaats je zoiets als zo’n zeliapod (of iets anders) dan? (Ook in relatie tot wp, zws en UV-C?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SchumiFAST
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:55
*verkeerd topic*

[ Voor 90% gewijzigd door SchumiFAST op 23-06-2025 22:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-08 15:43
Beter in dit topic plaatsen:

Het grote zwembad topic - Deel 2

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xces
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-08 14:36

xces

To got or not to got..

djjvb schreef op maandag 23 juni 2025 @ 18:47:
Dank! Ik wilde het topic niet vervuilen met vragen die misschien al langs waren gekomen.

Ik ben bezig om een pompkist te ontwerpen/bouwen. Wil zoveel mogelijk al voorzien. Heb dus al 3x ds18b20 met thermowells, flowsensor, UV-C lamp, zws en zfp.

Laatste puzzel is voor mij een voorziening voor in ieder geval een PH en ORP meting. Weet nog niet of ik ook zover wil gaan om dan te gaan doseren.

Ik kon alleen niet goed vinden hoe een ieder de probes in de buizen had bevestigd. Ik begrijp wel dat jullie bypasses maken hiervoor. Voorzien jullie die dan ook van kogelkranen en/of een flow sensor om dat misschien wat te begrenzen?

En qua plaatsing: waar in het circuit plaats je zoiets als zo’n zeliapod (of iets anders) dan? (Ook in relatie tot wp, zws en UV-C?)
Je vragen liggen dicht tegen automatisering aan vandaar dat ik je in dit topic gequote had. Ik weet niet of de opmerkinge van @Hmmbob op jouw vragen betrekkking heeft, maar ik denk dat dit topic zeker wel de juiste plaatst is om je vragen te beantwoorden. Het nadeel is echter dat voornamelijk @vso , @Jazsie en ik de personen met ervaring zijn; maar ik zou dit topic graag 'in leven' houden door zoveel mogelijk mensen te enthousiasmeren.

-----

Dan een korte update mbt mijn 'computer' - Hij draait eigenlijk als een zonnetje sinds dat ik de display code eruit gehaald heb.

Ik wil nog een aantal zaken wijzigen voordat ik vind dat mijn computer project klaar is. Ik dump het maar hier want dan weet ik het nog als ik tijd heb :o

In willekeurige volgorde, waarvan ik alleen denk dat "2" op korte termijn te realiseren is.

1. Pompsturing
Mijn pomp heeft PWM mogelijkheid, maar de aansturing vanuit mijn computer was stuk - of althans zorgde voor kortsluiting. Ik heb een nieuwe print gehaald en die wil ik nog monteren. Zodra ik dat heb gedaan komen er weer wat mogelijhkeden bij qua automatisering, bijv.
  • 's Nachts de pomp qua flow lager zetten
  • Overdag de flow harder zetten als de WP aangeeft te weinig flow te hebben
2. Warmtepomp
Ik kan mijn WP nu aansturen met Tuya, maar wat ik (enorm) vervelend vind is dat ik hem niet meer van de "Auto" stand af krijg. Het is nu (of) Auto - dus verwarmen maar ook koelen (of) Boost - waarbij hij meer stroom verbruikt als het zwembad te koud is.

Wat ik zou kunnen automatiseren:
  • Zodra de buitentemperatuur te laag is (< 18 graden?) de warmtepomp uit
  • Zodra de buitentemperatuur ok is (> 18 graden) warmtepomp op eco stand
  • Zodra ik genoeg teruglevering heb vanuit zonnepanelen, warmtepomp op boost stand
3. Plumbing / bypass aanpassen
Nu heb ik een best wel 'rare' bypass gemaakt. Deze werkt prima maar ik had dit jaar al wat lekkages bij de chloor toevoeging. Ik zit erover te denken om zo'n Zelia Pod aan te schaffen want dat vind ik wat mooier.

4. Hardware aanpassingen
  • Doseerpomp sturing ombouwen naar solid state relais ipv 'gewone' relais
  • Niveaudetectie van chloor/zuur - de electronica zit erin, maar ik moet het nog aansluiten
  • Ipv de oled de nieuwe display(HMI) aanschaffen en inbouwen
  • Afstappen van de ESP32 s2 mini - ik heb een verbeterd model liggen met meer PSRAM - wat weer nuttig zou kunnen zijn voor de display aansturing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-08 15:43
xces schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 09:29:
Ik weet niet of de opmerkinge van @Hmmbob op jouw vragen betrekkking heeft,
Nee, recht boven mijn post staat:
Dus wat denk je dan zelf O-) :+ 8)
Ik zal de volgende keer op de quote knop drukken (y)

edit: kan het zijn dat ik je zwembadcomputer plannen op een van de HA discord servers voorbij heb zien komen?

[ Voor 17% gewijzigd door Hmmbob op 25-06-2025 10:37 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Hmmbob schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 10:36:

edit: kan het zijn dat ik je zwembadcomputer plannen op een van de HA discord servers voorbij heb zien komen?
Volgens mij niet, althans ik heb wel kort op hun discord gezeten maar nooit echt plannen van de computer gedeeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:59
djjvb schreef op maandag 23 juni 2025 @ 18:47:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JE4_jKAkn6Q04QLjtYLGxIjFYPQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y4smGRVK9kvXP6ouEKFdQJcU.jpg?f=fotoalbum_large

Zo heb ik mijn pH / Orp / Temp / Flow probes gedaan, IN is direct na de zandfilter en UIT vlak voor de pomp aanvoer, parallel dus.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

[...]
Je vragen liggen dicht tegen automatisering aan vandaar dat ik je in dit topic gequote had. Ik weet niet of de opmerkinge van @Hmmbob op jouw vragen betrekkking heeft, maar ik denk dat dit topic zeker wel de juiste plaatst is om je vragen te beantwoorden. Het nadeel is echter dat voornamelijk @vso , @Jazsie en ik de personen met ervaring zijn; maar ik zou dit topic graag 'in leven' houden door zoveel mogelijk mensen te enthousiasmeren.
no offience maar de bedoeling van startposts,is vaak om veel vragen (alvast) te beantwoorden.

ik kijk zelf veel foto's ter inspiratie en het verduidelijkt vaak veel.

ik ben zelf niet zo actief meer op tweakers ;)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

2. Warmtepomp
Ik kan mijn WP nu aansturen met Tuya, maar wat ik (enorm) vervelend vind is dat ik hem niet meer van de "Auto" stand af krijg. Het is nu (of) Auto - dus verwarmen maar ook koelen (of) Boost - waarbij hij meer stroom verbruikt als het zwembad te koud is.
tuya is vaak een ESP chip met custom codering, https://www.youtube.com/@digiblurDIY heeft (vid) tutorials hoe je (als je de chip vervangt of herprogammeert) soms zelfs tools die de nodige pinout dedecteerd + omzet in homeassistant of andere compatible code. ben je gelijk van je china verbinding af die er tussen zit. het is misschien iets meer werk maar heeft voor/nadelen.
Wat ik zou kunnen automatiseren:
  • Zodra de buitentemperatuur te laag is (< 18 graden?) de warmtepomp uit
  • Zodra de buitentemperatuur ok is (> 18 graden) warmtepomp op eco stand
  • Zodra ik genoeg teruglevering heb vanuit zonnepanelen, warmtepomp op boost stand
het grootste probleem van automatiseren+zwembad is dat je het sneller te complex / te overcompleet dan nodig. (zeg niet dat je het nu doet maar .. meer algemeen bedoeld) .. is het probleem dus echt een probleem?

- als je WP toch uitstaat buiten het zwembadseizoen = - 18 graden wellicht niet eens een issue
en zo ja is wellicht beperken tot een 12h (overdag) of 24h uur cyclus/timer voldoende

- zorg dat je "PV op boost-stand gaat bv na 12:00uur in de middag (mocht je thuis accu hebben) als de accu vol geladen is , of wanneer je stroom gaat terugleveren het net op .. dat is 20x eenvoudiger progammeren maar bij voorkeur via een aparte kabel dan via wifi / bluetooth en extra (issues/apparaten) ertussen.

als je toch nog iets met temperatuur sturing wilt doen, wil je dat eigenlijk op de "tuya" chip hebben als functionaliteit, wellicht een externe sensor die bij duurdere machines zit .. en soldeer punten voorbereid maar zijn? maar bij jou variant net niet gedaan is ..

als je toch perse van externe input afhankelijk wilt zijn (bv setting op je HA server of zelfs website) zorg dat je apparaat altijd terug valt bij verlies van verbinding naar de 'zuinige"/ uit stand.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoozeOperator
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 23:31
Hi Guys/girls, in het algemene zwembad topic merk ik dat er niet echt een antwoord komt dus richt ik me even tot de knappe koppen hier :w ik heb een intex ZFP/clorinator combo (QX2100) die tot voor kort prima werkte maar de laatste tijd wat kuren begint te vertonen met betrekking tot de aansturing. Alle andere functies werken nog prima maar regelmatig doet de timer moeilijk waardoor hij niet uit gaat nadat de timer afgelopen zou moeten zijn. Nu zat ik zelf te denken aan een ESP32 oid er tussen te zetten om zo ook op afstand de state uit te kunnen lezen en eventueel te kunnen besturen (dat intex dit zelf nog niet doet is ook bizar maargoed) effectief dus een 'smartpump' er van maken en zo hopelijk ook het issue met de timer etc te omzeilen. Nu had ik het topic al een beetje geskimmed en de zoekfunctie gebruikt maar kon geen concrete resultaten vinden. Heeft er iemand een 'kant en klare' oplossing al een keer gemaakt? kwa inspiratie kwam ik het volgende tegen maar dat project lijkt een beetje stil te liggen https://www.troublefreepo...tion-of-intex-swg.228606/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyd86
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Goedemiddag, binnenkort wil ik een zwembad opzetten, en heb er een bestway zandfilterpomp bij.
Ik krijg online niet een eenduidig uitsluitsel over het waarom, maar wat ik zou willen is de pomp middels Home Assistant schakelen op vaste tijden, de pomp heeft namelijk geen timer.
Ik heb een Shelly 1PM Mini Gen 4, die schakelt echter alleen fase.
Er zit zo’n stekker aan de pomp:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CEEnXtsMWBzc2m2um5h3Ti9pt8w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BIsy20qFb53icZTN5Ec4jpLb.jpg?f=fotoalbum_large

Na deze stekker dacht ik de Shelly aan te sluiten (dus tussen stekker en pomp), zodat de beveiliging van de stekker blijft.
Echter, heeft het nadelige gevolgen voor de veiligheid dat alleen de fase afgeschakeld wordt/is zodra er in het zwembad gezwommen wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Stekker kan je op 2 manieren insteken, hoe weet je of je de fase schakelt ? ;).

Smartplug/Shelly gebruiken die zowel de neutraal als fase doet schakelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyd86
  • Niet online
Ik weet inderdaad niet of exact de fase geschakeld wordt, maar eigenlijk is de vraag meer of het noodzakelijk is om de fase en nul gelijktijdig in- of uit- te schakelen voor zo’n pomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Zolang je beiden of enkel de fase schakelt zie ik geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyd86
  • Niet online
Ik heb uiteindelijk een magneetschakelaar gekozen, die ik middels de Shelly van spoelspanning ga voorzien. Op die manier worden beide draden naar de pomp geschakeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djjvb
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22-08 10:55
Dag allen,

Zoals al aangekondigd, ben ik bezig met mijn pompkist/kast. Inmiddels heb ik ook een zeliapod geïntegreerd, dankzij dit topic. Maar daar gaat onderstaande niet over.

Ik ben inmiddels bezig met de 230v en laagspanning. Ik heb ervoor gekozen om die strikt te scheiden. Dus niet via een ESP te schakelen met optocouplers, etc. Dit gaat nu even sec om de 230v kant en de automatisering ervan.

Qua 'normale' voorzieningen komt er:
- Een noodknop
- Een 25A werkschakelaar
- Een 10A (voor WP) en een 6A automaat (voor de rest)
- Een 10mA aardlek voor die 2 groepen.

De getekende L & N komen dus even uit de 6A automaat.

Ik wil de 230v via Shelly's via HA gaan schakelen (om 230v te kunnen scheiden). En ik wilde altijd ook nog handmatig kunnen schakelen. (Auto, aan, uit). En er is ook nog de sturing van de warmtevraag van de WP naar de zfp.

Maar... ik wilde ook een bedraad 'fallback' scenario voor als er gedoe is met de hele 'automatiseringskant'.
Waar er minimaal een 'waterkwaliteit' run blijft draaien op mijn zfp en zws. Maar omdat ik hun timers niet meer gebruik (bij zws op maximaal), moest er andere logica komen. Want de zws draait korter dan de zfp. Het idee is dus dat er een 230v din rail programmeerbare tijdklok met 2 kanalen en een interne batterij het fallback scenario aanstuurt.

Maar dan moet je ook nog wel wat ondervangen... namelijk hoe zorg je dat het een het ander niet qua programma in de war zit. Laat staan dat je 2x de pomp voedt met 230v.

De kern is een beetje (maar zal best e.e.a vergeten):

1. Normale operatie (HA bepaalt alles):
- HA stuurt Shelly's

- Shelly X bestuurt zfp & tijdklok
- O1: zfp aan / uit obv van waarden door HA bepaald, maar via hulprelais. Schakelt A -> NO sluit -> pomp aan. Of vice versa.
- O2: tijdklok aan/uit. Tijdklok wordt uitgeschakeld, zodat programma niet kan lopen. Schakelt B -> NC open -> Klok uit. En vice versa.
- Maar... omdat we willen voorkomen dat HA ervoor heeft gekozen om de pomp niet te laten draaien, maar dan wel het fallback scenario in werking treedt (omdat de klok is ingeschakeld), moeten we ook via O2 zorgen dat ook de tijdklok uit is tijdens de geprogrammeerde tijden. Dit betekent:
- De NC van contact A loopt naar de COM van contact B. Als dus de pomp uit is, tijdklok heeft spanning, dan voedt dat de L van de belastingkant van contact B. Dan kan shelly X via O2 contact B schakelen. Op NC zit dan de tijdklok. Dat betekent in principe dus dat de tijdklok via de NC van A en de NC van B stroom krijgt als pomp uit is. Maar de shelly kan dan ook een half uur voor de tijd contact B aantrekken, waardoor de tijdklok geen spanning krijgt.
- Dit zorgt er ook voor dat er een 'interlock' is, zodat niet de pomp en via de O1 shelly kant gevoed wordt en via de tijdklok.

- Shelly Y bestuurt zws & UV-C
- O1: zws aan / uit obv van waarden door HA bepaald, maar via hulprelais. Schakelt C-> NO sluit -> zws aan. Of vice versa.
- O2: meet UV-C energieverbruik/monitoring. Kan ik zeer specifieke situaties UV-C uitzetten.

2. Fallback
- Shelly is offline (of iets anders)
- O1/O2 contacten doet niets, geen 230v vandaar hulprelais. 230v voeding op COM relais A.
- Die is via NC verbonden met COM van contact B.
- Contact B is dan NC -> loopt naat L van tijdklok en loopt zijn programma.
- Schakelt om (vb) 12 uur pomp in. 12:30 zws. Dat doet hij via zijn NO contacten 1-2 en 4-5.

- Het ZWS is altijd afhankelijk van de werking van de ZFP. De logica wordt rondom de zfp geregeld. Het zws werkt dus altijd in normale operatie via O1 van shelly Y. Of via de voeding van de tijdklok. Maar ook hier hebben we 2x een L lijn, maar die wordt ondervangen door de logica van de zfp. Als de spanning van de tijdklok af is, is ook de COM van de zws uit. Een via shelly route is zws altijd achter zfp geeplaatst qua timing.

- Verder zitten er dus nog handschakelaars tussen die op auto bovenstaande laten gaan. En op handmatig een bypass maken. En natuurlijk uit kunnen.

Ik heb onderstaande schema gemaakt. En zou jullie willen vragen om er op mee te kijken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kt6F6e5sks0tt8g8pnnUxguKFnw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/95WdbzWnQPQa3qHahqWXjkcb.jpg?f=user_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mr.MarQuez
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:30
Naar aanleiding van de code die ik vorig jaar van @xces heb ontvangen (nogmaals dank daarvoor) en de informatie in dit topic, ben ik afgelopen jaar zelf aan de slag gegaan met het automatiseren van onze zwembad installatie voor ons ingebouwd zwembad van 8x4. Dit heeft er inmiddels toe geleid dat de Esphome code uit zo'n 3000 regels bestaat.

De setup bestaat nu uit de volgende onderdelen:
  • Wemos esp32s3 pro
  • 2.4 TFT touchscreen
  • EZO pH sensor
  • EZO Rx sensor
  • 5x DS18B20 sensors
  • 2x flow meters
  • 2x rs485 (Fairland wp en Optidrive inverter)
  • 2x relais voor doseerpompjes
  • 2x buttons (reset & boost)
  • 1x pir sensor
  • 2x s0 kWh meters (voor nu op aparte esp32s2 mini ivm debuggen van crashes)
Om dit allemaal stabiel werkend te krijgen heb ik behoorlijk wat moeten tweaken aan de code, scripts en timing, ik liep voornamelijk op tegen "task watchdog" errors die lastig tot niet te reproduceren waren, maar sinds ik de interval van alles heb gespreid over 1 minuut lijkt het stabiel te draaien.

Omdat een deel van bovenstaande componenten in het loop van afgelopen jaar zijn toegevoegd is de bekabeling van de huidige setup op zijn zachts gezegd geen gezicht.

Daarom ben ik afgelopen winter begonnen met het zelf ontwerpen van een PCB waar al deze aansluitingen op aanwezig zijn, plus nog enkele uitbreiding die nog op de plank liggen.
Aangezien dit mijn eerste PCB is, was het behoorlijk wat uitzoek werk, maar momenteel kom ik op het punt dat de setup zo goed als af is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LjPyC6k9ARPhUY-QBJpMZJjNn5M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dA1fQUKKulwGG43NiS0wHngo.png?f=fotoalbum_large

Aan deze setup heb ik nog de volgende zaken toegevoegd.
  • 1x rs485 aansluiting voor Duratech verlichting te bedienen
  • 2x relais (voor eventuele uv lamp of andere verlichting/aansluitingen)
  • s0 aansluting met octocouplers voor kWh meters (met alleen 10k resistor zou het ook moeten kunnen)
  • 5v input aansluiting
  • header met nog 3 vrije pinnen
In deze setup zijn alle beschikbare aansluitingen op de ESP32-S3-WROOM-1-N16R8 in gebruik.

Hopelijk heb ik mijn huiswerk goed genoeg gedaan en gaat dit allemaal werken.

Plan is om deze binnenkort te laten fabriceren, ik zal mijn bevindingen hier delen.

Feedback over het design zover mogelijk is natuurlijk ook welkom.

[ Voor 0% gewijzigd door Mr.MarQuez op 06-08-2025 00:28 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Mr.MarQuez schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 00:23:

Om dit allemaal stabiel werkend te krijgen heb ik behoorlijk wat moeten tweaken aan de code, scripts en timing, ik liep voornamelijk op tegen "task watchdog" errors die lastig tot niet te reproduceren waren, maar sinds ik de interval van alles heb gespreid over 1 minuut lijkt het stabiel te draaien.
Ik ben wel benieuwd naar de huidige code danwel de zaken waar je wijzigingen hebt moeten doen.

Sinds dat ik de display code heb disabled draait hij bij mij nu als een zonnetje (hij loopt niet meer vast); maar ik geef toe dat dit niet ideaal is. Op de planning staat een switch naar een HMI display zoals boven beschreven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr.MarQuez
xces schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 08:23:
[...]

Ik ben wel benieuwd naar de huidige code danwel de zaken waar je wijzigingen hebt moeten doen.

Sinds dat ik de display code heb disabled draait hij bij mij nu als een zonnetje (hij loopt niet meer vast); maar ik geef toe dat dit niet ideaal is. Op de planning staat een switch naar een HMI display zoals boven beschreven.
Het is denk ik een combinatie van zaken geweest. De code die je hebt geleverd heeft hier tot april zonder problemen gewerkt, heb wat kleine aanpassingen gedaan en 1 rs485 bordje toegevoegd voor de Optidrive om de zwembadpomp aan te sturen, dit alles draaide nog op een Wemos s2 mini.

Op dat moment ben ik overgestapt op een Wemos S3 pro om het display aan te sturen, tegelijk heb ik toen ook een rs485 bordje toegevoegd voor de warmtepomp en nog een s0 kWh meter. Vanaf dat moment begonnen eigenlijk de problemen, de ESP herstartte vaak om de paar uur met de melding " task watchdog" en soms werkte hij de een hele dag zonder problemen. Dit maakte het vangen van de feitelijk error ook erg lastig tot vrijwel niet mogelijk. Als ik de ESP op mijn laptop aansloot kwamen deze hestarts niet voor, al is dat denk ik meer pech dan geluk.

Zodoende heb ik toen het display weer ontkoppelt, mijn gedachte was na het lezen van jou berichten hier, dat het ook wel eens daar aan kon liggen. Alleen bleef de esp herstarten met de extra S0 kWh meter en het RS485 bordje eraan gekoppeld.

In de tussentijd heb ik het dosing script verdeeld over meerdere losse functies met daarin een delay tussen functies, dit zodat het script niet de cpu te lang bezet zou houden.

Dit leek in eerste instantie te helpen, maar dat bleek uiteindelijke niet het geval.

Op het moment dat ik ook de s0 en rs485 had ontkoppelt leek de esp weer stabiel te draaien.

Nu heb ik recent het display weer aangesloten en zoals verwacht waren de herstarts weer terug. Op dat moment heb ik de interval van alle sensors verdeeld over een minuut ipv precies iedere 60 seconden, dit lijkt de oplossing te zijn, want sinds dien draait deze stabiel icm het display.

De trigger hiervoor was de loop time, die was altijd heel hoog voordat de esp herstartte. Als sensors, scripts en dergelijke exact iedere 5/30/60 seconden worden uitgelezen heeft de esp het op dat moment erg druk, dat is mijn aanname in deze.

Ik heb dit gedaan door overal de "update_interval" op "never" te zetten en dit te verplaatsen naar de "interval" functie, daarbij maakt iedere "interval" nu gebruik van een "startup_delay". Zoals hieronder te zien is heb ik dus ook niet alle sensors in dezelfde "interval" gezet, ook al worden ze wel iedere 60 seconden uitgelezen. Zo heb ik op gevoel een verdeling gemaakt, dit zou ik eventueel nog kunnen uitrekenen voor een nog betere verdeling.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
# interval 60s for Temp sensors
  - interval: 60s
    startup_delay: 13s
    then:
      - component.update: temp_poolhouse
      - delay: 2s
      - component.update: temp_outside
      - component.update: temp_from_pool
      - component.update: temp_from_inverter
      - component.update: temp_to_pool

# Interval for EZO sensors
  - interval: 60s
    startup_delay: 17s
    then:
      - component.update: ezo_ph
      - delay: 3s
      - component.update: ezo_rx

Het liefst blijf ik gebruik maken van dit display of in ieder geval eentje waar de opmaak in de esphome code verwerkt zit.
Ben nog aan denken om misschien een nieuwe interface te maken op basis van LVGL Graphics, maar dat heeft niet zoveel prio, het gaat er meer om dat de basis functies beschikbaar zijn. Zolang het fuctioneel werkt hoeft het er niet heel gelikt uit te zien, dit omdat het niet veel gebruikt zal worden, voor inzichten gebruik ik HA.

[ Voor 0% gewijzigd door Mr.MarQuez op 06-08-2025 13:40 . Reden: verduidelijking van context in zin ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Mr.MarQuez schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 00:23:
Naar aanleiding van de code die ik vorig jaar van @xces heb ontvangen (nogmaals dank daarvoor) en de informatie in dit topic, ben ik afgelopen jaar zelf aan de slag gegaan met het automatiseren van onze zwembad installatie voor ons ingebouwd zwembad van 8x4. Dit heeft er inmiddels toe geleid dat de Esphome code uit zo'n 3000 regels bestaat.

De setup bestaat nu uit de volgende onderdelen:
  • Wemos esp32s3 pro
  • 2.4 TFT touchscreen
  • EZO pH sensor
  • EZO Rx sensor
  • 5x DS18B20 sensors
  • 2x flow meters
  • 2x rs485 (Fairland wp en Optidrive inverter)
  • 2x relais voor doseerpompjes
  • 2x buttons (reset & boost)
  • 1x pir sensor
  • 2x s0 kWh meters (voor nu op aparte esp32s2 mini ivm debuggen van crashes)

Omdat een deel van bovenstaande componenten in het loop van afgelopen jaar zijn toegevoegd is de bekabeling van de huidige setup op zijn zachts gezegd geen gezicht.

Daarom ben ik afgelopen winter begonnen met het zelf ontwerpen van een PCB waar al deze aansluitingen op aanwezig zijn, plus nog enkele uitbreiding die nog op de plank liggen.
Aangezien dit mijn eerste PCB is, was het behoorlijk wat uitzoek werk, maar momenteel kom ik op het punt dat de setup zo goed als af is.

[Afbeelding]

Aan deze setup heb ik nog de volgende zaken toegevoegd.
  • 1x rs485 aansluiting voor Duratech verlichting te bedienen
  • 2x relais (voor eventuele uv lamp of andere verlichting/aansluitingen)
  • s0 aansluting met octocouplers voor kWh meters (met alleen 10k resistor zou het ook moeten kunnen)
  • 5v input aansluiting
  • header met nog 3 vrije pinnen
In deze setup zijn alle beschikbare aansluitingen op de ESP32-S3-WROOM-1-N16R8 in gebruik.

Hopelijk heb ik mijn huiswerk goed genoeg gedaan en gaat dit allemaal werken.

Plan is om deze binnenkort te laten fabriceren, ik zal mijn bevindingen hier delen.

Feedback over het design zover mogelijk is natuurlijk ook welkom.
Interessant ! Denk dat ik ook wel interesse hebt in zo een PCB bordje :+.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr.MarQuez
Jazsie schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 13:33:
[...]

Interessant ! Denk dat ik ook wel interesse hebt in zo een PCB bordje :+.
De minimale afname bij de pcb leverancier is 5 stuks, daarvan zullen er sowieso 2 al gebruikt gaan worden.
Als blijkt dat deze naar behoren functioneren wil ik de overige wel te koop aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.MarQuez
Wat is jullie ervaring met de YF-DN50 flowmeters?
De eerste heeft 9 maanden gewerkt en degene die ik eind juni heb geplaatst begint nu ook al de geest te geven, hij ratelt behoorlijk.

Online kan ik niet echt iets anders vinden, tenzij je de hoofdprijs betaalt.

[ Voor 1% gewijzigd door Mr.MarQuez op 16-08-2025 19:52 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Bij mij draait ie nu 3 jaar zonder problemen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:30
Mr.MarQuez schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 18:38:
Wat is jullie ervaring met de YF-DN50 flowmeters?
De eerste heeft 9 maanden gewerkt en degene die ik eind juni heb geplaatst begint nu ook al de geest te geven, hij ratelt behoorlijk.

Online kan ik niet echt iets anders vinden, tenzij je de hoofdprijs betaalt.
Bij mij gaan ze ook maar 1-2 jaar mee.
Snelle rekensom: dan hebben ze ook > 100-200 miljoen omwentelingen gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkorpionNL
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:36
juryf schreef op zondag 28 mei 2023 @ 17:10:
Wij hebben behoorlijke problemen met de iSaver+ 1100 welke ingebouwd zit in onze variabele pomp (AquaForte pomp Vario 1.1).

Het probleem is dat deze frequentieregelaar en alle afgeleide producten daarvan zoals onze pomp maar overweg kunnen met een spanning van 220V tot 240V. Helaas door de zonnepanelen bij ons en bij ons in de buurt komt de spanning overdag boven de 240V waardoor de pomp uitvalt of niet meer wilt opstarten.

Ik zou dus deze of afgeleide producten hiervan dus niet aanraden.
Ik had al een vraag in het grote zwembadtopic geplaatst, maar misschien hebben hier meer mensen ervaring met het volgende:

Ik zit eraan te denken om mijn Speck 6m3 ZFP aan te sluiten op een frequentieregelaar. Nu heb ik de ISAVER+ II 1100 / Aquaforte Aquasphere Vario+ II (volgens mij hetzelfde apparaat) op het oog. Nu las ik eerder o.a. bovenstaand bericht.

Bij ons in de buurt is het dagelijkse kost dat de netspanning naar de 250+v gaat. Ik heb de bekende gele webshop hier ook naar gevraagd, en daar werd aangegeven dat de iSaver voor 220-240v ingangsspanning ontworpen is.

Zijn er hier ervaringen met de iSaver+ II i.c.m. een netspanning rond de 250v?

Als het apparaat namelijk steeds afslaat heeft het namelijk geen nut voor mij om er een aan te schaffen.
Pagina: 1 ... 18 19 Laatste