Het grote "Zwembad DIY Automatiserings" topic

Pagina: 1 ... 17 18 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xces
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:59

xces

To got or not to got..

Ik kreeg een vraag van @Mr.MarQuez of ik de code van mijn zwembad computer wilde delen. Dat wil ik best doen (het is gebaseerd op EspHome) maar ik heb nog wat issues ermee. Soms loopt mijn programma vast. Ik gok dat dit door de i2c code van het display komt waar ik ook een heel menu systeem in heb gebouwd, maar ik heb mijn code voor het laatst gecompileerd met een EspHome versie van vorig jaar.

Aangezien ik al mijn waardes uit kan lezen in Home Assistant, wil ik mijn code eigenlijk versimpelen, d.w.z. het complete menu systeem eruit halen; en de 2 knoppen die ik nu heb gewired (OF) gaan koppelen aan "PH calibratie" en "ORP calibratie" (OF) helemaal loskoppelen en er 'Home Assistant' triggers van maken.

Hoe dan ook ga ik eerst mijn code opnieuw compilen met de laatste versie van EspHome; en dan maak ik een backup en ga ik aan de gang. Er zijn nog een aantal functies die NIET werken en ik wel voor ogen had, te weten filter pressure, en sensoren voor de chloor en zuur vaten of ze leeg zijn.

Daarnaast wil ik nog een 'systeemlamp' integreren maar ik weet niet of ik voldoende GPIOs heb daarvoor;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cognc7V-R2eUVGsDzje9_3sdFNM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lAvVkwFCyBj0T1Lyb1ZKEMTY.png?f=fotoalbum_large

Hoe dan ook, mijn zwembad draait sinds zaterdag pas dus ik moet ook de sensoren nog calibreren ;P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TECHboyy
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19-05 23:05
Hulp gevraagd, Ik heb momenteel nog het Intel zout systeem maar die is ver versleten en zit te kijken naar de sugar valley oxilife heeft iemand daar ervaring mee die mij zou kunnen helpen met wat voor info mbt tot hoe hij geïnstalleerd moet worden als in horrizontaal of verticaal (of maakt dat niet uit) en hoe zit het met de meet cel en doseer pomp moet je die hebben zo ja hoe zit dat ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
xces schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 20:41:
Daarnaast wil ik nog een 'systeemlamp' integreren maar ik weet niet of ik voldoende GPIOs heb daarvoor;
Je kunt een ESP eenvoudig uitbreiden met (8 x) 16 GPIO's via een MCP23017. Die heb ik ook 2 ingezet voor mijn zwembadautomatisering en werkt perfect om alle schakelaars, leds en relaisen aan te sturen. Ik gebruik zelf geen EspHome, maar deze lijkt het wel te ondersteunen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:38
xces schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 20:41:
Ik kreeg een vraag van @Mr.MarQuez of ik de code van mijn zwembad computer wilde delen. Dat wil ik best doen (het is gebaseerd op EspHome) maar ik heb nog wat issues ermee. Soms loopt mijn programma vast. Ik gok dat dit door de i2c code van het display komt waar ik ook een heel menu systeem in heb gebouwd, maar ik heb mijn code voor het laatst gecompileerd met een EspHome versie van vorig jaar.

Aangezien ik al mijn waardes uit kan lezen in Home Assistant, wil ik mijn code eigenlijk versimpelen, d.w.z. het complete menu systeem eruit halen; en de 2 knoppen die ik nu heb gewired (OF) gaan koppelen aan "PH calibratie" en "ORP calibratie" (OF) helemaal loskoppelen en er 'Home Assistant' triggers van maken.

Hoe dan ook ga ik eerst mijn code opnieuw compilen met de laatste versie van EspHome; en dan maak ik een backup en ga ik aan de gang. Er zijn nog een aantal functies die NIET werken en ik wel voor ogen had, te weten filter pressure, en sensoren voor de chloor en zuur vaten of ze leeg zijn.

[Afbeelding]

Hoe dan ook, mijn zwembad draait sinds zaterdag pas dus ik moet ook de sensoren nog calibreren ;P
Toch benieuwd wat je doel precies is met die "signaal" lamp en waar je deze gaat plaatsen :+.
TECHboyy schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 21:04:
Hulp gevraagd, Ik heb momenteel nog het Intel zout systeem maar die is ver versleten en zit te kijken naar de sugar valley oxilife heeft iemand daar ervaring mee die mij zou kunnen helpen met wat voor info mbt tot hoe hij geïnstalleerd moet worden als in horrizontaal of verticaal (of maakt dat niet uit) en hoe zit het met de meet cel en doseer pomp moet je die hebben zo ja hoe zit dat ?
Wellicht eerst even de handleiding lezen, staat er allemaal in.

Meetcel voor redox is zeker aanbevolen. Zonder kan ook maar dan kan je net zo goed voor een goedkope Intex gaan.
Eventueel doe je pH sensor + doseerpomp erbij als je geheel automatisch wilt.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-06 22:22

Toppe

Oké ✅

Wat PVC, temp sensor en een esp op accu en je hebt een eenvoudige thermostaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MbdelrGbv50yyLvqhRYRXLweB0o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/40zBv4g8c5yMPcjfSAaaLoUQ.jpg?f=fotoalbum_large

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-06 15:41
ESP op accu? Vertel?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Jazsie schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 07:51:
Toch benieuwd wat je doel precies is met die "signaal" lamp en waar je deze gaat plaatsen :+.
Sinds mijn dochter nu 5.5 is, is het minder belangrijk geworden, maar het is meer een visuele indicatie of het zwemwater OK is. Heb hem al liggen, maar weet niet of ik hem nog ga installeren. Er zijn belangrijkere dingen zoals het stabiel krijgen van de software en de vloeistof detectie voor chloor/zuur. Dat eerst dan zien we wel.

Huidige 'werkplan':
  • EspHome upgraden en testen of er nu meer stabiliteit is
  • pH en ORP calibratie mogelijk maken vanuit home assistant (althans de flow daarvan kunnen starten)
  • Chloor & Zuur "Prime" functie maken, d.w.z. dat de doseerpomp ongeveer 2 minuten loopt zodat ik niet het knopje in hoef zo lang in hoef te houden.
  • Eventueel menu strippen
Hoe lang doseren jullie eigenlijk chloor en/of zuur en hoe groot is jullie bad? Ik heb het idee dat ik daar nog steeds niet de juiste hoeveelheid in ml/uur voor heb gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Op mijn ~1 m3 bad doseer ik 10 seconden met 10min tussen pauze ivm metingen.
Op "mijn" ~55 m3 bad doseer ik 1 minuut met 60min tussen pauze ivm metingen.

Heb je weinig aan denk ik zo aangezien ieder doseerpomp ander hoeveelheid pomp...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:13
drivesalegend schreef op maandag 17 juni 2024 @ 11:44:
Is iemand er al in geslaagd om in de blueriiot zelf de ph en orp elektrodes te wisselen met goedkopere versies?
Echt goede uitleg die het prijsverschil rechtvaardigen tussen elektrodes van ali (10€) en die van de zwembadfabrikanten (150 en meer euri) kan ik nergens vinden. Zal alleszins eens proberen om andere connecties te solderen in mijn watersens, en dan ali-dingen aan te sluiten. (Dat is dus voor een ander toestel)
Hoe weet je eigenlijk dat het tijd is om de elektrode te vervangen? Geeft hij dat zelf aan in de app?
Koenzie schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 23:35:
[...]
Helaas reageert support nergens op en hebben ze geen e-mail of telefoonnummer beschikbaar. Vandaar ook mijn vraag hier; heeft iemand het wel voor elkaar gekregen op de manier die Blueriiot beschrijft?
Ik wist zelfs niet dat dit ondersteund werd... Ik gebruik al een aantal jaar de HA add-on en ik kijk dus op de smartphone. De link op hun site - https://intercom.help/blu...ect-with-google-assistant - geeft mij een "not found" error dus ik kan de handleiding zelfs niet bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Jazsie schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 13:07:
Op mijn ~1 m3 bad doseer ik 10 seconden met 10min tussen pauze ivm metingen.
Op "mijn" ~55 m3 bad doseer ik 1 minuut met 60min tussen pauze ivm metingen.

Heb je weinig aan denk ik zo aangezien ieder doseerpomp ander hoeveelheid pomp...
Misschien heb ik er toch wel iets aan ;)
- Weet je hoeveel ml je doseert in die 10 seconden op je 1m3 bad?
- Je zegt dat je 10 minuten pauze hebt; is dat ook op basis van de pomp qua volume wat je erop hebt zitten, dat je minimaal een keer je bad wilt hebben rondgepompt?
- Om de hoeveel tijd meet je, is dat dan om de minuut ofzo?
- En geld dit voor zowel chloor als zuur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Goede vragen:

- Dat weet ik zo niet, zou het kunnen testen maar dat wordt dan pas iets tegen de winter aangezien het nu in gebruik is.
- Die 10min pauze is gebaseerd op bad inhoud en waterpomp capaciteit, inderdaad zodat er genoeg tijd is om te "verwerken".
- Meet constant, ieder seconden.
- Voor beiden de zelfde waardes inderdaad, zo begonnen met testen en dat is prima tot heden gebleken.

Niet vermeld maar wel handig om te weten is dat deze waardes zijn wanneer de water waardes op peil zijn.
Als blijkt dat er bv maar 400mV gemeten wordt terwijl dit 650mV moet zijn, dan is de doseertijd langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Heeft iemand ooit gewerkt met EspHome & een touchscreen display zoals deze?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Vandaag kwam ik erachter dat mijn flow meter niet werkte richting mijn warmtepomp. Toevallig overigens, want het kwam doordat ik een uitbreiding van mijn sensoren wilde...

Ik rapporteerde eerst alleen de flow van beide sensoren gecombineerd. Om te weten hoeveel flow ik door de bypass krijg en hoeveel er naar de warmtepomp gaat wilde ik ze splitsen in 3 aparte sensoren (warmtepomp flow, bypass flow en gecombineerde flow).

Een van de sensoren gaf 0 aan. Wat bleek, draadje was los gekomen van een GPIO :p
Via mijn bypass doseer ik overigens chloor en zuur, dus in de doseer code zit een extra beveiliging "als flow in bypass 0 is, dan geen dosering, want dan zal de pomp wel uit staan."

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZcBk7u4BIRT_dEisqajXpWmjEUI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wUCFbHqrsrHhiZYU9jpIDTta.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door xces op 06-08-2024 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipppertje
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 27-05 11:58
Vraagje, ik ben bezig om een flow meter toe te voegen aan mijn pomp. Het is een zand filter, dus die heeft af en toe een backwash nodig. Maar als de flow terugloopt kan het ook betekenen dat het waterniveau te laag is. Hebben jullie creatieve ideeën hoe ik het verschil zou kunnen detecteren?

Maar het had ook zo gekunt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocmer
  • Nu online
kipppertje schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 23:45:
Vraagje, ik ben bezig om een flow meter toe te voegen aan mijn pomp. Het is een zand filter, dus die heeft af en toe een backwash nodig. Maar als de flow terugloopt kan het ook betekenen dat het waterniveau te laag is. Hebben jullie creatieve ideeën hoe ik het verschil zou kunnen detecteren?
Er zijn flow meters die alleen aan/uit doorgeven (als een schakelaar) en er zijn flow meters die pulsen doorgeven waarmee je de liters/seconden kunt bepalen. Die kun je aansluiten op een ESP en daarmee kun je software bouwen die een te lage flow detecteert en daarmee iets doet. Eerder in dit topic heb ik gepost welke flowmeter ik hiervoor gebruik en wat code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipppertje
ocmer schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 07:41:
[...]

Er zijn flow meters die alleen aan/uit doorgeven (als een schakelaar) en er zijn flow meters die pulsen doorgeven waarmee je de liters/seconden kunt bepalen. Die kun je aansluiten op een ESP en daarmee kun je software bouwen die een te lage flow detecteert en daarmee iets doet. Eerder in dit topic heb ik gepost welke flowmeter ik hiervoor gebruik en wat code.
Ja dat snap ik, ik heb de plus variant in combinatie met een esp. Maar ik wil graag detecteren als er te weinig water is, zodat ik misschien geautomatiseerd het bad kan vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocmer
  • Nu online
kipppertje schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 08:05:
[...]

Ja dat snap ik, ik heb de plus variant in combinatie met een esp. Maar ik wil graag detecteren als er te weinig water is, zodat ik misschien geautomatiseerd het bad kan vullen.
Ik vul mijn bad ook automatisch. Daarvoor kan je beter een vlotterschakelaar nemen. Het bijvullen doe ik met een Rainbird DV100, net zoals mijn (zelfbouw) tuinberegening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Gisteren mijn vrouw tegen mij.. "Hoe laat gaat de waterval uit?"
Ik denk. "PIEP, de tuinslang hangt nog in het zwembad" :p

Dus tja.. Misschien ook maar een auto vulsysteem maken.
Ik denk er nu aan om een optische level sensor (infrarood) te gebruiken en alleen 's nachts het bad te vullen.
Deze zou ik dan in de liner moeten schroeven, wat op zich geen probleem is maar misschien is er een minder destructieve manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Bekend verhaal... wellicht eens kijken naar een vlotter/sensor in de skimmer en dat combineren met een Rainbird DV100 zoals @ocmer aangaf.

Ik vul 1x per week bij, opzich nog goed te doen maar zou wel lekker makkelijk zijn als het automatisch gaat :9.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocmer
  • Nu online
Ik heb een vloeistofsensor die aan de buitenkant van de skimmer zit, mogelijk werkt die ook aan de buitenkant van een liner. Zoiets: https://nl.aliexpress.com/item/32907783076.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:34
Hier een vlotter in een losse pijp naast de skimmer, geen idee waar die verder opzit eigenlijk maar is natuurlijk gelijk aan het waterniveau van het bad. Vlotter heeft een marge van 2cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

ocmer schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 12:53:
Ik heb een vloeistofsensor die aan de buitenkant van de skimmer zit, mogelijk werkt die ook aan de buitenkant van een liner. Zoiets: https://nl.aliexpress.com/item/32907783076.html
Ik zit erover te denken om een 'externe' skimmer in mijn liner te maken maar ik heb geen idee wat dit doet met de kwaliteit van je skimmer. Nu heb ik zo'n drijvend intex mandje en dat gaat de hele tijd los door het lomp gespeel van de kids.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipppertje
Thnx voor de suggesties, ik ga eens kijken wat ik hier zonder al te veel moeite kan plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
xces schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 13:08:
[...]

Ik zit erover te denken om een 'externe' skimmer in mijn liner te maken maar ik heb geen idee wat dit doet met de kwaliteit van je skimmer. Nu heb ik zo'n drijvend intex mandje en dat gaat de hele tijd los door het lomp gespeel van de kids.
Ik heb ook een "externe" skimmer in mijn liner bad gemaakt, werk top hier en kan ik zeker aanraden.
Geen gedoe meer met vervuiling aan het oppervlakte, ook een soort van automatisering :o :+.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Jazsie schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 14:58:
[...]

Ik heb ook een "externe" skimmer in mijn liner bad gemaakt, werk top hier en kan ik zeker aanraden.
Geen gedoe meer met vervuiling aan het oppervlakte, ook een soort van automatisering :o :+.
Komen de vragen :)
1. Ik heb nu een bodemafzuiger en een skimmer. Heb jij dan alleen een skimmer of zou je ook de bodemafzuiger nog gebruiken?

2. Heb jij een Hayward of een 'toppie' variant?

3. Hoe doe je dat dan als je het zwembad gaat opruimen? Los schroeven en hopen dat het volgend jaar nog steeds waterdicht is?

Ik heb al diverse youtube video's gezien en het installeren ervan lijkt me niet heel moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
1. Heb nog altijd een losse elektrische bodemzuiger, bodemvuil gaat niet weg met een skimmer.

2. Ik heb een Hayward inbouw skimmer.

3. Mijn bad staat het hele jaar op, echter als ik het zou moeten opruimen dan zou ik het inderdaad los schroeven. Er zitten rubbers tussen dus infeite moet waterdicht houden geen probleem zijn.

Installeren is makkelijk, eerst erop vast schroeven en als laatst pas (af)snijden.

Ik ben er wel heel blij mee, werd enorm "gek" van al het oppervlakte viezigheid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Vandaag een klusdagje aan de computer gehad.

Ik ben begonnen met de ADS1115 die ik el cheapo op internet had gekocht te vervangen door eentje van DFRobot. Deze ziet er niet alleen makkelijker uit qua bekabeling maar ik heb ook de pressure sensor van DFRobot gekocht, wat het waarchijnlijk allemaal net wat meer compatible maakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OEBsn3RWxtU1QgDd9Jlosp_to6I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XFrehnIl4V0rRUHJDY5apmTP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GU4z4n-JUJnKdht-VHF-5Psuzw8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jQ67cXiwxLKPl6kzzzyf4s7u.jpg?f=fotoalbum_large

Daarna heb ik de voeding (op de eerste foto linksboven in de computer) vervangen door 2 losse regelbare step-down converters. Ten eerste omdat de eerste voeding te groot was, waardoor deze het schroefgat van de computer aan de muur bedekte en ten tweede omdat ik van deze voeding alleen de 3.3v en 5v gebruikte, de andere 2 (12v en instelbaar) gebruikte ik niet. De 12v was ook geen 12v dus dat was ook een reden om het aan te passen. Ik heb beide voedingen uiteraard met de multimeter afgesteld en gezorgd dat er ook de juiste spanningen uitkomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ZllO6NwmMeCj8xzfMOrXHxn0yo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bQzekzKRdJTCNGq5vzDeDQVz.jpg?f=fotoalbum_large

Vervolgens zie op bovenstaande foto ook dat de bekabeling een stuk netter is weggewerkt en dat rechtsonder de PWM naar 0-10v module is aangesloten. Deze is al getest en nu kan ik mijn pomp ook met PWM (0-10v dus) aansturen. Ik heb daar nu nog niet echt een use-case voor maar het stond op mijn lijstje om af te werken dus dat is dan bij deze in ieder geval mogelijk. Ik heb ook de sturingskabel naar de pomp gemaakt en dat zie je ook op onderstaande foto's. Misschien ga ik het gebruiken icm de pressure sensor om meer vermogen te gaan leveren zodat het aantal l/m gelijk blijft of zoiets of icm kleppen die ik later ga kunnen automatiseren (extra klep open is meer vermogen door de pomp bijv.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ib7l0HQ4_Otq_6gu6xlJk7LCEXQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vu78KBA6FOAAyIMRiVslbIKV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PbgUbx1xCVWKR7EsOOggW_0MnSg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PMKlcURjV1xS4zJB02WYvCkF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pr7uocXCX375NHa7beh922OI7nM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b52cJ5G4sF5qA45YQbPmwi7p.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Zo rustig aan ben ik ook naar mijn nieuwe display aan het kijken. Voor jullie informatie heb ik een tweede ESP32 S2 waar ik zaken op test voordat ik e.e.a. aan elkaar soldeer. Dit zal een ILI9488 worden van 4". Reden dat ik voor een 4" ben gegaan is vooral omdat het kleine OLED schermpje wat ik nu heb niet alle informatie van de sensoren kwijt kan waardoor ik een alternating view heb, d.w.z. de ene keer sensoren ABC en na 5 seconden een ander scherm met DEF zeg maar. Schijnbaar is er ook zoiets als "display pages" in EspHome waardoor ik dit zou kunnen vereenvoudigen.

Eerste stap is om het display en het touchscreen werkend te krijgen voordat ik de bestaande OLED of 3 knoppen los ga koppelen en in mijn behuizing ga zagen. Ik moet hiervoor een SPI component toevoegen (3 GPIOs) het display zelf heeft dan nog 3 extra GPIO's (waarvan 1 de backlight is) en de touchscreen heeft er ook 1, dus in totaal ben ik weer 6 GPIO's kwijt, maar gelukkig heb ik die ruimte nog.

Een tweede geluk is dat ik de GPIOs die (verplicht) zijn voor SPI op mijn ESP 32 S2 mini ook nog op mijn 'echte' computer vrij heb gehouden, want sommige pins zijn uiteraard pre-assigned aan een ESP32. In mijn geval zijn dat GPIO35 (mosi), GPIO36 (clk) en GPIO37 (miso).

Als dit display me bevalt en de touchscreen een beetje fatsoenlijk werkt zie ik mezelf met dit display ook nog wel wat kastjes voor 'in huis' maken, maar dat zal ik waarschijnlijk met openhasp doen (niet zelf iets gaan klussen als er als iets is wat het beter doet :p)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Lekker bezig, ziet goed uit.

Waarom niet voor een HMI touchscherm gekozen? Heb ik ook en dat werkt perfect, althans nog niet af (project heeft wat lagere prio) maar wat ik tot nu toe hebt werkt goed. Voordeel is dat je het makkelijk kan aansturen aangezien het gewoon serial is :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Jazsie schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 13:34:
Lekker bezig, ziet goed uit.

Waarom niet voor een HMI touchscherm gekozen? Heb ik ook en dat werkt perfect, althans nog niet af (project heeft wat lagere prio) maar wat ik tot nu toe hebt werkt goed. Voordeel is dat je het makkelijk kan aansturen aangezien het gewoon serial is :).
Ik heb het display werkende, maar de kleuren zijn inverted; ik heb nu maar liefst 9 (!) GPIO pinnen in gebruik, dat vind ik wel inderdaad vrij veel. Is er een alternatief wat ook touchscreen is en heel snappy reageert? Resolutie maakt me niet veel uit maar het moet wel meer zijn dan de oude OLED die ik gebruikte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Jazeker, en dat ook al geprobeerd. Werkt helaas niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
xces schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 20:49:
[...]

Ik heb het display werkende, maar de kleuren zijn inverted; ik heb nu maar liefst 9 (!) GPIO pinnen in gebruik, dat vind ik wel inderdaad vrij veel. Is er een alternatief wat ook touchscreen is en heel snappy reageert? Resolutie maakt me niet veel uit maar het moet wel meer zijn dan de oude OLED die ik gebruikte.
Ik heb een Nextion HMI scherm, de 7" versie voor mijn chloor/doseer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VUkeXOEePEFMPM72x1mP_YE9NqY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AsAEpEdU3NC7THXmqcGPqbQb.jpg?f=fotoalbum_large

Denk dat een 4.3" bij jou wel voldoende is:
https://www.aliexpress.com/item/1005002457181062.html

Dze zijn met "enclosure", je kan ook voorr open frame gaan, zijn ze nog wat goedkoper :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Ok, display is besteld, ik heb ook 2x LilyGO T7-S3 ESP32-S3 besteld om mijn S2 Mini te 'upgraden' tzt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.MarQuez
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-06 23:41
@xces Je gaf aan nog eerst naar je code te willen kijken voordat je hem deelt, voor nu ben ik voornamelijk benieuwd naar het gedeelte van de code van app_runtime, pump_runtime en app_flow en wat je daarmee doet, zou je die wel al willen delen?

Heb vandaag eindelijke de pomp kunnen opstarten nadat ze afgelopen woensdag de folie hebben gelast van ons bouwkundig zwembad, nu wordt het tijd om aan het dosering/meetsyteem te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Ik heb je de code 'as is' gestuurd, maar ik zou 2 zaken (in ieder geval) wijzigen:

Wijziging 1
Pak geen ESP32 S2 mini maar een ESP32 S3, bijvoorbeeld deze.

Lolin S2 mini
Chip:
PSRAM: 2MB
Flashgeheugen: 4MB

LilyGO T7-S3 ESP32-S3
Chip: ESP32-S3-WROOM
PSRam: 8MB
Flashgeheugeh: 16MB

Vooral dat PSRam is interessant als je displays wilt gaan aansturen, maar minder belangrijk als je bijv. de HMI display zou pakken.

Wijziging 2:
Pak de SNTP Time Source ipv de home assistant tijd; in feite wissel je dan de afhankelijkheid van HA naar een NTP server, waarbij die laatste uiteraard statistisch gezien minder vaak 'down' zijn.

Dus ik heb nu deze code:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
#--------------------------------------------------------------------------------
# Setup time component using NTP server, used to do a nightly reboot
#--------------------------------------------------------------------------------
time:
  - platform: sntp
    id: current_time
    timezone: "Europe/Amsterdam"
    servers:
     - 0.pool.ntp.org
     - 1.pool.ntp.org
     - 2.pool.ntp.org
    on_time:
      - seconds: 0
        minutes: 0
        hours: 4
        days_of_week: MON-SUN
        then:
           - switch.toggle: restart_switch

De 'on_time" doet een reboot, nodig omdat mijn display soms bleef hangen.
Nadeel is dat deze ook de pH en ORP sensor natuurlijk weer laat 'her initialiseren'.

[ Voor 48% gewijzigd door xces op 19-08-2024 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
xces schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 10:01:
Ik heb je de code 'as is' gestuurd, maar ik zou 2 zaken (in ieder geval) wijzigen:

(...)

Wijziging 2:
Pak de SNTP Time Source ipv de home assistant tijd; in feite wissel je dan de afhankelijkheid van HA naar een NTP server, waarbij die laatste uiteraard statistisch gezien minder vaak 'down' zijn.

Dus ik heb nu deze code:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
time:
    servers:
     - 0.pool.ntp.org
     - 1.pool.ntp.org
     - 2.pool.ntp.org
    on_time:
        then:
Maar..... Ik snap deze niet helemaal. Waarom zou je dit doen?

Timesync gebeurt eens-in-de-zoveel tijd, en een nachtelijke reboot is by far niet tijds-kritisch - dus waarom zou je een dependency op een internet connectie bouwen? Merendeel van mijn IoT apparaten hebben geen internet nodig, en werken enkel lokaal (als in: geen toegang tot internet, geblokkeerd in de firewall). Mij lijkt me dat een HomeAssistant timesource dan nauwkeurig en beschikbaar genoeg is? Ik snap de usecase niet?

[ Voor 4% gewijzigd door Hmmbob op 19-08-2024 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.MarQuez
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-06 23:41
xces schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 10:01:

Wijziging 1
Pak geen ESP32 S2 mini maar een ESP32 S3, bijvoorbeeld deze.

Lolin S2 mini
Chip:
PSRAM: 2MB
Flashgeheugen: 4MB

LilyGO T7-S3 ESP32-S3
Chip: ESP32-S3-WROOM
PSRam: 8MB
Flashgeheugeh: 16MB

Vooral dat PSRam is interessant als je displays wilt gaan aansturen, maar minder belangrijk als je bijv. de HMI display zou pakken.

Wijziging 2:

Dus ik heb nu deze code:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
time:
    servers:
     - 0.pool.ntp.org
     - 1.pool.ntp.org
     - 2.pool.ntp.org
    on_time:
        then:

De 'on_time" doet een reboot, nodig omdat mijn display soms bleef hangen.
Nadeel is dat deze ook de pH en ORP sensor natuurlijk weer laat 'her initialiseren'.
Bedankt voor het delen van de code!

Voor nu is het plan om hem zonder display te gaan gebruiken en integreren met HA, misschien dat ik hier komende winter wel nog naar ga kijken.

Zal voor nu eerst kijken of het zonder time sync gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Hmmbob schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 20:14:
[...]

Maar..... Ik snap deze niet helemaal. Waarom zou je dit doen?

Timesync gebeurt eens-in-de-zoveel tijd, en een nachtelijke reboot is by far niet tijds-kritisch - dus waarom zou je een dependency op een internet connectie bouwen? Merendeel van mijn IoT apparaten hebben geen internet nodig, en werken enkel lokaal (als in: geen toegang tot internet, geblokkeerd in de firewall). Mij lijkt me dat een HomeAssistant timesource dan nauwkeurig en beschikbaar genoeg is? Ik snap de usecase niet?
Een afhankelijkheid van Home assistant of van NTP is mij een beetje hetzelfde. Het ding hangt toch aan wifi dus waarom niet? Ik ging er eigenlijk vanuit dat de timesync wel degelijk in ieder geval bij boot gebeurde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Mr.MarQuez schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 22:42:
Zal voor nu eerst kijken of het zonder time sync gaat werken.
Ho, even een misverstand wegnemen: met Home Assistant Time heb je ook gewoon een timesync, maar die loopt via Home Assistant en niet via de internet tijdservers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
xces schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 08:41:
[...]

Een afhankelijkheid van Home assistant of van NTP is mij een beetje hetzelfde. Het ding hangt toch aan wifi dus waarom niet? Ik ging er eigenlijk vanuit dat de timesync wel degelijk in ieder geval bij boot gebeurde.
En voor de precisie van de sync is HA voldoende toch? Voor mij wel, als dat betekent dat ik de device verder geen toegang tot het internet hoef te geven. Dat is mijn afwegingskader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 13:08
Hallo mensen, dit topic kende ik nog niet. Meestal ben ik actief op de powerwall / Victron fora (daar ken ik @Jazsie ook van.

Maar goed, ik heb een Intex badje staan hier met een warmtepomp. Een Inverquark BS170. Nu zwemmen wij niet als het koud is dus de warmtepomp staat alleen aan als het gemiddeld meer dan 20C is. Tot nu toe regelde ik op de beveiliging, waterpomp uit dan warmtepomp uit en vice versa. Ja ik weet het...

Nu pas heb ik in de gaten dat er een Invergo app bestaat en nu gaat de WP dus aan en uit op de tijden die ik in de app heb ingesteld. Dat is al een verbetering maar het zou mooi zijn als het ding alleen aangaat als de buitentemperatuur boven de 20C komt binnen het tijdraam. Nu heb ik al wat gerommeld maar het lukt me niet. Dit heb ik gedaan:
  • Gegaan naar Tap-to-Run Automatisering
  • Dan If: Wanneer alle waarden zijn vervuld
  • Temp. boven 20C
  • Precondition tussen 8.10 en 19.50 uur
  • Opslaan
En dan nog een rule met Off als temp is onder 20C.

Leuk en aardig maar het werkt niet. Weten jullie wat ik fout doe of hebben jullie een stap voor stap how-to ofzo?

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Hmzz de Tuya app is wat dat betreft niet zo top.

Wij gebruiken Home Assistant/OpenHAB oid om aan te sturen.

Maak zelf geen gebruik van de Tuya app...

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Ik heb de Fairland IXR50V die ik op dit moment in Homey via HA Tuya local aanstuur.
Nou ja... de opties zijn beperkt, qua mode kan ik hem enkel op 80% en 100% draaien en ik zou ook graag de 120% en de 50% mode kunnen aansturen, en water outlet temp is ook handig, zodat in de toekomst met het oog op het wegvallen van de salderingen het verbruik beter kan afstemmen op de te verwachte zon opbrengst en teruglevering.

Nu heeft @GeeMoney via modus (WaveShare RS485-ETH en Fairland Warmtepomp) alles mooi aangestuurd, echter heb ik 2 problemen.
- Ik gebruik voornamelijk homey, en dat plan ik voornamelijk voor de advanced flows en dashboards te blijven gebruiken.
- Ik ben net gestart met ESPHome modules voor mijn Mitsubishi electric airco's en warmte pompen, wat ook in Homey werkt. Veel uitzoeken, proberen, etc nog :)

Nu vond ik deze ESP met modbus: v&a aangeboden: M5stack Atom lite met modbus base (brink flair/itho wtw/etc) (van hem heb ik ook de ESPHome voor mijn Mitsubishi gekocht) en deze github: https://github.com/rstcologne/ESP-Home-Fairland-Heatpump.

Heeft iemand ervaring met het aansturen van de fairland via ESPHome? Zou bovenstaande gaan werken? Liefst is dit allemaal plug en play voor mij, maar beetje uitproberen is geen probleem zolang ik maar weet dat dit wel gaat werken :) @Jazsie jij gebruikte toch ook ESPHome?

Nog een vraag, is de Technopool pH-Rx die ik heb hangen ook op een of andere manier uit te lezen?

[ Voor 8% gewijzigd door The Source op 19-09-2024 18:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reskobon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-06 20:54
The Source schreef op donderdag 19 september 2024 @ 18:33:
Ik heb de Fairland IXR50V die ik op dit moment in Homey via HA Tuya local aanstuur.
Nou ja... de opties zijn beperkt, qua mode kan ik hem enkel op 80% en 100% draaien en ik zou ook graag de 120% en de 50% mode kunnen aansturen, en water outlet temp is ook handig, zodat in de toekomst met het oog op het wegvallen van de salderingen het verbruik beter kan afstemmen op de te verwachte zon opbrengst en teruglevering.

Nu heeft @GeeMoney via modus (WaveShare RS485-ETH en Fairland Warmtepomp) alles mooi aangestuurd, echter heb ik 2 problemen.
- Ik gebruik voornamelijk homey, en dat plan ik voornamelijk voor de advanced flows en dashboards te blijven gebruiken.
- Ik ben net gestart met ESPHome modules voor mijn Mitsubishi electric airco's en warmte pompen, wat ook in Homey werkt. Veel uitzoeken, proberen, etc nog :)

Nu vond ik deze ESP met modbus: v&a aangeboden: M5stack Atom lite met modbus base (brink flair/itho wtw/etc) (van hem heb ik ook de ESPHome voor mijn Mitsubishi gekocht) en deze github: https://github.com/rstcologne/ESP-Home-Fairland-Heatpump.

Heeft iemand ervaring met het aansturen van de fairland via ESPHome? Zou bovenstaande gaan werken? Liefst is dit allemaal plug en play voor mij, maar beetje uitproberen is geen probleem zolang ik maar weet dat dit wel gaat werken :) @Jazsie jij gebruikte toch ook ESPHome?

Nog een vraag, is de Technopool pH-Rx die ik heb hangen ook op een of andere manier uit te lezen?
Ik doe dat met een m5stickc + een RS485 Hat met Esphome, zie hier de config: https://github.com/robson...ol-fairland-heatpump.yaml

Werkt als een trein, niets hoeven solderen, voed ik vanuit de Fairland.

Leeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Source
  • Nu online
reskobon schreef op donderdag 19 september 2024 @ 20:51:
[...]

Ik doe dat met een m5stickc + een RS485 Hat met Esphome, zie hier de config: https://github.com/robson...ol-fairland-heatpump.yaml

Dank je, dan ga ik dat ook proberen, eerst dat kreng open krijgen. Iemand tips?
Zoveel dolle en vastgeroeste schroeven. Ik weet ook niet waar die besturings kast zit en wat ik allemaal los moet maken.

Ik heb ooit eerst de bovenkant lost gehad om de flow sensor recht te zetten, daar was niets te zien, dus ik vermoed dat deze aan de voorkant zit. Ook omdat hier de display dit en omdat rechts voor de stroom aansluiting zit.

Bovenkant. Links voor zit bovenin de flow sensor.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XKY9ua6y_ybiA3wpQrx-SXGUHs0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UpGtj4n5GjvKFojRgotVaLw3.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ulljK-V442gu0bNJ4f8D5IenbG8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cm0zQ8Cb66Bu0eaxOk2WLxSV.png?f=fotoalbum_large

Nu heb ik de bovenkant dichtgelaten (1 schroef die dol is en ik nog niet los heb).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qdWGlAHxjy7mrCrtKq_KAub4Bi4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mlbptd4sFU7sxY5t7zOWEATJ.jpg?f=fotoalbum_large

Rechts de stroom aansluiting.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AhROFtWNQPTI_XbMgo4UIQc4tNQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pnQWqfoziWxmpOyGEBzUi97p.jpg?f=fotoalbum_large

Links de water in en outlet die ik wellicht ook moet verwijderen want de voorkant is helemaal los, behalve een schroef onderin die ik met de slijptol ga verwijderen en dan zit het links bij de water in en outleg nog vast.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fOmfPWHn2pgTGGdD9yOg4pNdD8A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/va3uRKe0bLcOX1NHFhkvbeCR.jpg?f=fotoalbum_large

Ik hoop dat iemand een soortgelijk model al eens heeft open gemaakt en mij wat tips kan geven.

[ Voor 4% gewijzigd door The Source op 20-09-2024 16:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• enboer
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 28-05 08:56
hier een instructiefilm hoe deze te openen. Print zit achter het paneel waar hef display in zit.

https://www.dropbox.com/s...gxwxugexvp86rjv0wu8v&dl=0

Ik heb deze dmv modbus met domoticz verbonden.
https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=38835

[ Voor 33% gewijzigd door enboer op 21-09-2024 20:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
The Source schreef op donderdag 19 september 2024 @ 18:33:

Ik maak gebruik van NodeRED en niet ESPhome. Stuur het gelijk aan via HA <> NodeRED <> RS485

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Nu online
enboer schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 19:56:
hier een instructiefilm hoe deze te openen. Print zit achter het paneel waar hef display in zit.

https://www.dropbox.com/s...gxwxugexvp86rjv0wu8v&dl=0

Ik heb deze dmv modbus met domoticz verbonden.
https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=38835
Top dank je!!!! Vooral ziek in bed gelegen dit weekend dus je post over het hoofd gezien.
Ondertussen ook van Fairland een soortgelijk filmpje (zelfde video, andere titel) gekregen.
Ik ga vanavond met een slijptol die van mij open maken, ik heb last van wat dolle schroeven.

Daarnaast ook veel roest op andere, dus wellicht ga ik die vervangen.
Iemand tips om te voorkomen dat toekomstige schroeven ook weer gaan roesten? Misschien een primer of wat nagellak erop,maar ik weet niet of ik overal makkelijk bij kan komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
A2 RVS schroeven gebruiken :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Source
  • Nu online
Hij is open! Met een slijptol en wat geduld is het gelukt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6s6-q7GWyC1uGiPtZHUcBPzRF1o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YGdJRIbgI9SgKMqvREnAY2Fo.jpg?f=fotoalbum_large

Nu wachten totdat ik de de M5stack Atom lite met modbus base ontvang en dan kan ik verder.
Dan heb ik nog wat tijd om ermee te experimenteren voordat ik het zwembad dichtgooi.
Ik hou jullie op de hoogte. Dank voor alle hulp.

Nog 2 vragen;

1. Ik kwam dit tegen bij mijn zwembad installatie? Wat is het en doet het?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ITA0Lizh_e1YTQ9UYlwmbeTPJs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R4aIvZr9Ce3o6DngeG35crXN.jpg?f=fotoalbum_large

De uitgaande kabel zat op mijn CV ketel die ik verwijderd heb. Ik neem aan dat dit kastje met wat erin zit ook weg mag? Hier hangt deze;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dzmP4q7yLHJhWVUxFEvXXj250rk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qwcyswDz3teJxoP4GLwOCGt9.png?f=fotoalbum_large

2. De Technopool pH/Rx kan ik daar de waardes op afstand ook van uitlezen in HA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
The Source schreef op maandag 23 september 2024 @ 20:55:

[Afbeelding]

De uitgaande kabel zat op mijn CV ketel die ik verwijderd heb. Ik neem aan dat dit kastje met wat erin zit ook weg mag? Hier hangt deze;

[Afbeelding]
Lijkt me een relais, en ik vermoed dat daarmee de warmtevraag van de ketel werd geschakeld. Zat er ook een warmtewisselaar in je systeem, waar de CV warmwater met je zwembadwater kon uitwisselen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Source
  • Nu online
Hmmbob schreef op maandag 23 september 2024 @ 21:08:
[...]

Lijkt me een relais, en ik vermoed dat daarmee de warmtevraag van de ketel werd geschakeld. Zat er ook een warmtewisselaar in je systeem, waar de CV warmwater met je zwembadwater kon uitwisselen?
Ja, die heb ik ook al verwijderd omdat nu alles via de warmtepomp gaat. Ook duidelijk, dus die mag ik weghalen. Dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
The Source schreef op maandag 23 september 2024 @ 20:55:
Hij is open! Met een slijptol en wat geduld is het gelukt.
[Afbeelding]

Nu wachten totdat ik de de M5stack Atom lite met modbus base ontvang en dan kan ik verder.
Dan heb ik nog wat tijd om ermee te experimenteren voordat ik het zwembad dichtgooi.
Ik hou jullie op de hoogte. Dank voor alle hulp.

Nog 2 vragen;

[Afbeelding]

[Afbeelding]

2. De Technopool pH/Rx kan ik daar de waardes op afstand ook van uitlezen in HA?
Netjes, ik zie de RS485 connector al zitten :+.

1. Zoals vermeld is het zo te zien inderdaad een relais om de CV ketel in te schakelen, mag weg.
2. Denk het niet, check of je ergens een RS485 of andere aansluiting ziet zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Nu online
reskobon schreef op donderdag 19 september 2024 @ 20:51:
[...]

Ik heb mijn M5stack Atom lite ook binnen (v&a aangeboden: M5stack Atom lite met modbus base (brink flair/itho wtw/etc)).
Aangesloten en ik kan de webinterface benaderen, echter reageert de WP nergens op.
Dit zegt de log:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
12:29:22    [D] [modbus_controller:038] 
Modbus command to device=1 register=0x02 no response received - removed from send queue
12:29:23    [D] [modbus_controller:038] 
Modbus command to device=1 register=0x00 no response received - removed from send queue
12:29:24    [W] [modbus_controller:182] 
Duplicate modbus command found: type=0x2 address=48 count=15
Duplicate modbus command found: type=0x2 address=64 count=32
Duplicate modbus command found: type=0x3 address=0 count=5
Duplicate modbus command found: type=0x4 address=0 count=1
Duplicate modbus command found: type=0x4 address=10 count=2
12:29:25    [D] [modbus_controller:038] 
Modbus command to device=1 register=0x40 no response received - removed from send queue

alle waardes blijven leeg;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jonYb3n_oS4rVlc_5vrTC8JwqXc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1JYyfX69zCfHZqabtJENIY5K.png?f=fotoalbum_large

Ik wilde dit eigenlijk deze week nog werkend krijgen en mijn zwembad dicht gooien :)

Enige suggesties wat er fout is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Zo te lezen ontvangt ie geen antwoord. Signaal kabel correct aangesloten? Al geprobeert de data lijnen om te wisselen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Nu online
Jazsie schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 15:40:
Zo te lezen ontvangt ie geen antwoord. Signaal kabel correct aangesloten? Al geprobeert de data lijnen om te wisselen?
Sorry ik heb hier helemaal geen verstand van :)
Ik neem aan dat je dit stuk dan bedoeld?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
# i2c for extra sensor
#i2c:
#  - id: bus_a
#    sda: GPIO2
#    scl: GPIO1

# uart for modbus rtu  NOT_TESTED_YET
uart:
  id: mod_bus
  baud_rate: 9600
#  stop_bits: 1
#  parity: even
  tx_pin: GPIO6
  rx_pin: GPIO5

AUijtdehaag vertelde me dat hij GIPIO6 en 5 altijd bij andere modbus configuraties gebruikt dus dat zou moeten werken. Volgens hem zou het baud rate, modbus adres, stop bits of parity moeten zijn.

Deze yaml heb ik geflashed van hem: https://github.com/fonske...t_atom_s3_rs485_base.yaml , deze is gebaseerd op deze: https://github.com/rstcologne/ESP-Home-Fairland-Heatpump
en dit topic: https://community.home-as...p-eliminating-tuya/579467

Deze aanpassing heb ik ook geprobeerd, echter toen kwamen er enkel maar errors, dus geen oplossing;
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
# Enable/Disable logging
logger:
  baud_rate: 0
  hardware_uart: UART0
  level: INFO

#  logs:
#    modbus_controller.sensor: WARN
#    modbus_controller.output: WARN
#    modbus.number: WARN
#    esp32.preferences: WARN
#    sensor: WARN
#    text_sensor: WARN
#    switch: WARN
#    button: WARN
#    number: WARN
#    component: ERROR

De code van @reskobon https://github.com/robson...ol-fairland-heatpump.yaml heb ik geprobeerd, echter gaf die een error op het ip. Daar ben ik verder nog niet ingedoken.

code:
1
2
substitutions:
  ip: !secret pool_heatpump_ip

[ Voor 15% gewijzigd door The Source op 09-10-2024 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
TX en RX omwisselen en probeer dan of je een antwoord krijgt.

Wat is je unit ID? Mijn fairland is 10.

Als ik je log goed lees heb jij die op 1 staan, wellicht eens 10 proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Nu online
Jazsie schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 22:38:
TX en RX omwisselen en probeer dan of je een antwoord krijgt.

Wat is je unit ID? Mijn fairland is 10.

Als ik je log goed lees heb jij die op 1 staan, wellicht eens 10 proberen?
Dank je voor je hulp.

Ik ben terug gegaan aan de orginele yaml; https://github.com/fonske...t_atom_s3_rs485_base.yaml

Ik heb tx en rx omgewisseld:
code:
1
2
3
4
5
6
7
uart:
#  stop_bits: 1
#  parity: even
  tx_pin: GPIO5
  rx_pin: GPIO6

Dat gaf mij nog steeds geen resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZWmcawdyQpwr40QQ_hIfrAk4uVc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zbEYFhzYdKIlaqFTxXQew0bI.jpg?f=fotoalbum_large
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
modbus:
  id: modbus1

modbus_controller:
  - id: fairland
    ## the Modbus device addr
    address: 0x0001
    modbus_id: modbus1
    update_interval: 2s

Daarna heb ik mijn unit ID naar 10 gewijzigd. Ik wist niet of dat hexadecimaal of binair moest dus gewoon getal in gevult en uit log lijkt hij dat te pikken. Ook geen succes.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DufRwaPKrMfeciJpNKd4NonXlCI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8qaP341l5BUGqjYdCvi4A9VK.jpg?f=fotoalbum_large

Ook Unit ID 10 heb ik geprobeerd met de oorspronkelijke tx/rx pin layout.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
09:57:05    [D] [modbus_controller:038] 
Modbus command to device=10 register=0x02 no response received - removed from send queue
09:57:06    [D] [modbus_controller:038] 
Modbus command to device=10 register=0x00 no response received - removed from send queue
09:57:06    [W] [modbus_controller:182] 
Duplicate modbus command found: type=0x2 address=64 count=32
09:57:07    [D] [modbus_controller:038] 
Modbus command to device=10 register=0x40 no response received - removed from send queue
09:57:08    [W] [modbus_controller:182] 
Duplicate modbus command found: type=0x1 address=0 count=1
Duplicate modbus command found: type=0x4 address=2 count=3
09:57:09    [D] [modbus_controller:038] 
Modbus command to device=10 register=0x0A no response received - removed from send queue
09:57:10    [D] [modbus_controller:038] 
Modbus command to device=10 register=0x30 no response received - removed from send queue

Helaas vandaag geen tijd meer, maar dat lijken we alle combinaties mogeljk.

[ Voor 70% gewijzigd door The Source op 10-10-2024 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reskobon
The Source schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 22:06:
[...]
De code van @reskobon https://github.com/robson...ol-fairland-heatpump.yaml heb ik geprobeerd, echter gaf die een error op het ip. Daar ben ik verder nog niet ingedoken.

code:
1
2
substitutions:
  ip: !secret pool_heatpump_ip
Negeren. Ik import vaak een common.yaml waarin ik de wifi instel. Die pool_heatpump_ip is een secret in Esphome met het ip van de device. Kan je allemaal weglaten en op basis van dhcp regelen.

Leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Nu online
Iemand nog tips hoe ik het beste verder kan?
Probleem nu is dat 1) ik er geen zak verstand van heb :) en 2) dar ik bij elk YAML aanpassing het moet flasen, naar buiten moet lopen om hem erop te steken en dan proberen, dus tijdrovend proces.
reskobon schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 09:43:
[...]

Negeren. Ik import vaak een common.yaml waarin ik de wifi instel. Die pool_heatpump_ip is een secret in Esphome met het ip van de device. Kan je allemaal weglaten en op basis van dhcp regelen.
Dank je, geprobeerd, echter gebruik je een ander device dus ook andere poorten, etc. Hij wilde zelfs niet booten lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reskobon
Waarom kan je niet flashen met OTA (dus over wifi)?

Leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
The Source schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 15:58:
Iemand nog tips hoe ik het beste verder kan?
Probleem nu is dat 1) ik er geen zak verstand van heb :) en 2) dar ik bij elk YAML aanpassing het moet flasen, naar buiten moet lopen om hem erop te steken en dan proberen, dus tijdrovend proces.

[...]

Dank je, geprobeerd, echter gebruik je een ander device dus ook andere poorten, etc. Hij wilde zelfs niet booten lijkt het.
Ik maak geen gebruik van de M5stack, maakt het iets lastiger.

Weet je zeker dat je het op de juiste connector op je Fairland printplaat hebt aangsloten?

Overigens is mijn unit ID 1 en niet 10 (fout gezien van mij).

Probeer eens een enkele command te sturen zoals on/off status:
Unit ID: 1
FC: FC1 Read Coil Status
Address: 0
Quantity: 1

Check of je dan antwoord krijgt. Wissel eventueel nogmaals A + B (TX / RX) om zoals je al gedaan hebt.

Of je er is iets mis met de verbinding/aansluiting of de software klopt niet.

Alternatief is je Fairland eerst op een RS845 <> USB aansluiten zodat je makkelijker kan testen met een laptop en zeker weet dat de hardware kant correct is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Nu online
Jazsie schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 22:59:
[...]

Ik maak geen gebruik van de M5stack, maakt het iets lastiger.

Weet je zeker dat je het op de juiste connector op je Fairland printplaat hebt aangsloten?

Overigens is mijn unit ID 1 en niet 10 (fout gezien van mij).

Probeer eens een enkele command te sturen zoals on/off status:
Unit ID: 1
FC: FC1 Read Coil Status
Address: 0
Quantity: 1

Check of je dan antwoord krijgt. Wissel eventueel nogmaals A + B (TX / RX) om zoals je al gedaan hebt.

Of je er is iets mis met de verbinding/aansluiting of de software klopt niet.

Alternatief is je Fairland eerst op een RS845 <> USB aansluiten zodat je makkelijker kan testen met een laptop en zeker weet dat de hardware kant correct is.
reskobon schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 20:04:
Waarom kan je niet flashen met OTA (dus over wifi)?
Geen tijd gehad afgelopen week of het regende te hard.
Alles is goed aangesloten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n9FHVk78FwWPXiz2VHBo2hIxQBw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/G0FF12D7LaR8q4E3BzBYUKRw.png?f=fotoalbum_large

Dat is naar mijn weten de juiste stekker en daarnaast krijgt het ESP home device ook stroom.

Dank je voor de OTA tip, dat scheelt heel wat looptijd.
Heb hem ernu in hangen, ik doe de updates via OTA en ben ermee aan het experimenteren, echte nog geen resultaat.
Ik heb documentatie geleden waar ik zie dat het adres 1 is, 9600, stopbits 1 en partiy even. (dus parity stond op non, heb ik op even gezet.
Kan iemand aub kijken wat er weg kan uit mijn yaml file zodat ik met minimale clutter kan testen? Misschien heeft ook iemand ideeen hoe ik kan uitsluiten dat de bedrading goed is?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
substitutions:
  name: pool-wp
  friendly_name: Pool WP
  device_description: "Esphome component for fairland with modbus"

esphome:
  name: ${name}
  friendly_name: ${friendly_name}

# Enable Home Assistant API
api:
  reboot_timeout: 0s

# Enable OTA updates  
ota:
  - platform: esphome

###
## M5Stack atom S3 lite board powered by 12VDC/GND connection to 24VDC/GND from Brink, in combination with this base from m5stack:
## https://shop.m5stack.com/products/atomic-rs485-base
## NOTE: there are other RS485 boards from m5stack, these are not tested (like the tail-rs485)
#
esp32:
  board: esp32-s3-devkitc-1
  framework:
    type: arduino

wifi:
  ssid: !secret wifi_ssid
  password: !secret wifi_password
  ap:
    ssid: "${friendly_name}"
    password: "configesp"

captive_portal:

# Enable Web server.
web_server:
  port: 80

# i2c for extra sensor
#i2c:
#  - id: bus_a
#    sda: GPIO2
#    scl: GPIO1

# uart for modbus rtu  NOT_TESTED_YET
uart:
  stop_bits: 1
  data_bits: 8
  parity: even
  tx_pin: GPIO5
  rx_pin: GPIO6

modbus:
  id: modbus1

modbus_controller:
  - id: fairland
    ## the Modbus device addr
    address: 0x0001
    modbus_id: modbus1
    update_interval: 5s

###################################################
# Elements with Modbus Operation read 01 / write 05
# coil
# 0 Power
# 1 compulsory defrosting
# 2~47  reserve

switch:
  - platform: modbus_controller
    modbus_controller_id: fairland
    name: "PWP Power Switch"
    id: pwp_power_switch
    register_type: coil
    address: 0x0
    # unit_of_measurement: "State"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c1BOu5c3ggjoYKhNiyaVnkdQEuQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4soaditCKVfAMWeKQAKN8uex.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Kan je niet helpen met je YAML.

Dit zijn mijn instellingen voor mijn BWT/Fairland warmtepomp uit Node-RED:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l-JKPu7FtKMJgKc6PtSTglSJvI8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0jz9V4KfKBQoPOL7amG4th1B.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• royduin
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:36
Wauw, had ik dit topic nou maar eerder gezien, recent mijn mspa jacuzzi geautomatiseerd en nu volledig bedienbaar vanuit Home Assistant: Jacuzzi automatiseren met een Shelly Uni? Alternatieven?, Sonoff 4CH PRO R3 + Shelly Plus Uni + DS18B20 + BlueConnect. Zeer tevreden :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 05-06 22:48
Ik wil graag de status van mijn zwembad deck weten in mijn oxilife hydrolyse systeem. Het roldeck heeft een panel sensor uitgang volgens mij op de 'safety lock'.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c_T58CV6cWhiMLggdea6z7wjISc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/08QEhr6855Oc0Imuc7i1FKQg.png?f=fotoalbum_large

Als ik de + uitgang meet krijg ik op mijn dc meter kortdurend 33 V te zien als deck dicht zit (misschien meetfout? zou eigenlijk 24 V moeten zijn)

Op de oxilife zit ook een aansluiting om de cover status te meten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VzI131U5Xg6fBtV-fJwkh6sBCAc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/F0rjq0qa0oCauOo16rG09RBn.png?f=fotoalbum_large

Ik wilde dan met een 24v naar 12 V converter (zoiets als https://www.amazon.nl/Gre...nverter%2Caps%2C95&sr=8-8) de + pool van roldeck op + pool van oxilife zetten. Zou dit werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisdekloris
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-06 08:24
Heeft er al eens iemand een Hydro Pro inverter uitgelezen/aangestuurd via ESPHome of iets dergelijks

Tierelier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drivesalegend
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 03-06 22:25
Jochempr schreef op donderdag 28 april 2022 @ 10:51:
[...]

De iSaver heeft wel een relais uitput (aangegeven met RA en RB NC). Ik weet niet hoe deze precies werkt en of deze te combineren is met een doseringssysteem.
Ik slaag er niet in om iets te schakelen met de relais a/b output van de isaver.
Heb geprobeerd a en b naar buiten te brengen als schakelaar op een sonoff mini, maar dan gebeurt er niets als de pomp start door de isaver. Ook a/com en b/com geven geen connectie. Di1/4 zijn input - dat lukt wel goed.
Doe ik iets verkeerd?
Twee draden naar de schakelaar-ingang van de sonoff. (Als ik test door de sonoffaansluitingen zelf te sluiten, doet de sonoff wat ik wil : aan/uit.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
A + B is RS485.

Je moet RA + RB gebruiken. Dit is een NC relais, ofwel wanneer pomp uit staat maakt deze contact.

Ik weet niet welk model Sonoff je gebruikt echter gebruik je normaal gesproken NO relais om iets te schakelen. Ofwel contact is open en wanneer pomp ingeschakeld is maakt ie contact cq gesloten.

Kan ook zijn dat je Sonoff een ingangspaning verwacht ipv "contact".
Maar dat is gissen zonder model te weten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drivesalegend
dank voor reactie - bedoelde idd RA en RB - maar niet zo handig dat dit gesloten wordt als isaver uit staat...
had gehoopt hierbij doseringssysteem te schakelen maar wordt extra hindernis zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Extra relais ertussen zodat je een NO uitgang hebt ipv NC.

[ Voor 5% gewijzigd door Jazsie op 05-05-2025 00:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
een nieuw zwemseisoen.. nieuwe dingen te doen.

ik heb bedacht dat het leuk zou zijn als ik de gegevens van het water in homeassistant inzichtelijk maak.
is het nodig, nee ik heb 2 handmeters, teststrookjes, zoutsysteem, en een zwembadmeneer die elke week komt)

maar het lijkt mij gewoon leuk.

nu kwam ik het onderstaande ''ding'' tegen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pzp6UKXOgCD7q5t0e8YY6gkmDus=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bHaarU7Mr8QfKvKRzvvDoABg.jpg?f=fotoalbum_large
en in combinatie met luya local in homeassistant lijkt mij dit grapping.
Heeft iemand hier dit specifieke ding? en wat zijn de ervaringen?

wat ik voornamelijk wil meten:
ph
zout
tds
ec.

en aangezien het voor de fun is, en in homeassistant te zien moet zijn. moet het natuurlijk niet alleen met een standallone app werken...

hebben jullie andere meters ingebruik? bv zelf gemaakt op esp32 basis?

egenlijk is er maar een harde eis. geen dingen los in het zwembad drijven.

[ Voor 3% gewijzigd door jack zomer op 05-05-2025 10:43 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drivesalegend
Heeft iemand al een werkende integratie van isaver in HA via rs485 ?
Ik heb een pi met HA naast de isaver, dus een rechtsreekse link via zoiets Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/71uSigMtjSL._AC_SL1500_.jpg lijkt me goed begin? De code van GitHub ( https://github.com/htilly...iable-speed-drive-esphome) die met esp werkt (draadloos dus?), heb ik met chatgpt aangepast om de esp32 weg te laten. Maar het werkt niet helaas.
Misschien een tweaker die het ondertussen wel lukte en zijn/haar code willen delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
jack zomer schreef op maandag 5 mei 2025 @ 10:37:
een nieuw zwemseisoen.. nieuwe dingen te doen.

ik heb bedacht dat het leuk zou zijn als ik de gegevens van het water in homeassistant inzichtelijk maak.
is het nodig, nee ik heb 2 handmeters, teststrookjes, zoutsysteem, en een zwembadmeneer die elke week komt)

maar het lijkt mij gewoon leuk.

nu kwam ik het onderstaande ''ding'' tegen.
[Afbeelding]
en in combinatie met luya local in homeassistant lijkt mij dit grapping.
Heeft iemand hier dit specifieke ding? en wat zijn de ervaringen?

wat ik voornamelijk wil meten:
ph
zout
tds
ec.

en aangezien het voor de fun is, en in homeassistant te zien moet zijn. moet het natuurlijk niet alleen met een standallone app werken...

hebben jullie andere meters ingebruik? bv zelf gemaakt op esp32 basis?

egenlijk is er maar een harde eis. geen dingen los in het zwembad drijven.
De PH-803W (https://nl.aliexpress.com/item/1005001344838370.html) is een bekende.

Om uit te lezen: https://github.com/Apollon77/ioBroker.ph803w

Mogelijk wel wat aanpassing nodig:
darklord007 in "Het grote "Zwembad DIY Automatiserings" topic"

Zelf ben ik bezig met eentje te bouwen op basis van Atlas Scientific pH/Orp circuits (staat helaas lange tijd stil door andere prioriteiten).
Ze hebben ook kant en klaar variant: https://eu.robotshop.com/...-kit-met-standaard-sondes
drivesalegend schreef op maandag 5 mei 2025 @ 19:18:
Heeft iemand al een werkende integratie van isaver in HA via rs485 ?
Ik heb een pi met HA naast de isaver, dus een rechtsreekse link via zoiets [Afbeelding] lijkt me goed begin? De code van GitHub ( https://github.com/htilly...iable-speed-drive-esphome) die met esp werkt (draadloos dus?), heb ik met chatgpt aangepast om de esp32 weg te laten. Maar het werkt niet helaas.
Misschien een tweaker die het ondertussen wel lukte en zijn/haar code willen delen?
Kan gewoon, heb ik ook maar dan met een andere frequentie regelaar via RS485.
Ik doe het via NodeRED.

Dit zouden de registers moeten zijn van de iSaver:
https://drive.google.com/...jDQIeAmE8JJOhOZQ4qAI/view

Niemand hier stuurt de iSaver aan, dit omdat de registers niet bekend zijn/waren.
Die link die ik nu net post ben ik ook zojuist achter gekomen dankzij jou github link.

Deel vooral je werk wanneer je dit aan de gang hebt :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindBender
  • Laatst online: 15:25

MindBender

Bite my shiny metal ass!

Jazsie schreef op maandag 5 mei 2025 @ 23:10:
Dit zouden de registers moeten zijn van de iSaver:
https://drive.google.com/...jDQIeAmE8JJOhOZQ4qAI/view

Niemand hier stuurt de iSaver aan, dit omdat de registers niet bekend zijn/waren.
Die link die ik nu net post ben ik ook zojuist achter gekomen dankzij jou github link.

Deel vooral je werk wanneer je dit aan de gang hebt :+.
Het is niet ondenkbaar dat de RS-485 interface van de iSaver een paar serieuze bugs bevat. Ik las een tijdje geleden op andere fora dat anderen daarop stuitten toen ze probeerden de iSaver zelf aan te sturen. Het schijnt ook dat oudere versies van de handleiding die register-map gewoon vermeldde, maar dat het bedrijf achter de iSaver na wat communicatiewisseling over die problemen die vermeende bugs heeft opgelost door de feature uit de handleiding te verwijderen.

Ik had gehoopt dat deze problemen in de AquaForte Vario+ ll opgelost waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Kom je maar op een manier achter, en dat is proberen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drivesalegend
dit is allemaal boven mijn petje.
Zijn dit relevante gegevens of is dat hetzelfde?
https://www.schwimmbadbau...0User%20Manual%20V0.5.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• howareyou2day
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 30-05 15:41
Dag allemaal,

Bij ons zwembad (inbouw) hebbenn we een technopool doseersysteem voor chloor en ph. Hiervoor zitten dus twee aanboorzadels, met zowel electrode als aansluiting voor chloor. Nu werkte die voor chloor niet goed meer, dus hele aanboorzadel maar vervangen ( slangetje zat helemaal dicht met troep). Nu pompt het chloor de leiding echter niet meer in, lijkt wel of t niet tegen de waterdruk in kan pompen. Als ik de zwembadpomp uit zet werkt het wel namelijk. Iemand tips waar het aan zou kunnen liggen? Is in de goede richting tov de flow gemonteerd. Als ik het slangetje voor chloor eraf haal druppelt er wel water uit het koppelstuk van het aanboorzadel, zou hier niet iets van een terugslagklep in moeten zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
drivesalegend schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 16:58:
dit is allemaal boven mijn petje.
Zijn dit relevante gegevens of is dat hetzelfde?
https://www.schwimmbadbau...0User%20Manual%20V0.5.pdf
Deze is niet van de frequentie regelaar maar totaal iets anders...
howareyou2day schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 20:43:
Dag allemaal,

Bij ons zwembad (inbouw) hebbenn we een technopool doseersysteem voor chloor en ph. Hiervoor zitten dus twee aanboorzadels, met zowel electrode als aansluiting voor chloor. Nu werkte die voor chloor niet goed meer, dus hele aanboorzadel maar vervangen ( slangetje zat helemaal dicht met troep). Nu pompt het chloor de leiding echter niet meer in, lijkt wel of t niet tegen de waterdruk in kan pompen. Als ik de zwembadpomp uit zet werkt het wel namelijk. Iemand tips waar het aan zou kunnen liggen? Is in de goede richting tov de flow gemonteerd. Als ik het slangetje voor chloor eraf haal druppelt er wel water uit het koppelstuk van het aanboorzadel, zou hier niet iets van een terugslagklep in moeten zitten?
Check de doseerpomp na, daar zit ook een vervangbare slang in. Check de rollen die er langs lopen, deze zorgen namelijk voor de druk in de doseerslang.

Verder kan je normaal gesproken het "koppelstuk" waarop de doseerslang op gaat uit de aanboorzadel losdraaien. Is niet altijd het geval, ligt aan de type aanboorzadel.
Deze eens goed schoonmaken, kan mogelijk verstopt zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MindBender
  • Laatst online: 15:25

MindBender

Bite my shiny metal ass!

Jazsie schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 23:23:
Check de doseerpomp na, daar zit ook een vervangbare slang in. Check de rollen die er langs lopen, deze zorgen namelijk voor de druk in de doseerslang.
Zoiets, dus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bNiNnny4XzI6S-Dnb8Egh5YNDMY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uInHEtYV1V9WcqE8HEIHYbE0.png?f=fotoalbum_large
De slang is vaak siliconenrubber, dat door een hoge concentratie chloor weleens aangetast zou kunnen zijn. Verder kunnen de rollers nog wel eens breken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• howareyou2day
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 30-05 15:41
Jazsie schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 23:23:
[...]

Deze is niet van de frequentie regelaar maar totaal iets anders...

[...]

Verder kan je normaal gesproken het "koppelstuk" waarop de doseerslang op gaat uit de aanboorzadel losdraaien. Is niet altijd het geval, ligt aan de type aanboorzadel.
Deze eens goed schoonmaken, kan mogelijk verstopt zijn.
Thnx voor de tips. Vergeten te zeggen, maar had alle slangen vervangen en de rollers ook.

Heb alles nog eens losgehaald, met een spuitje alle slangen doorgespoten en weer vastgezet. Lijkt voor nu te werken, zowel als de zwembadpomp aan en uit staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Ik heb nooit mijn W'eau warmtepomp aangesloten op de WiFi, want ik vond dat niet nodig; er zit een SonOff tussen die de stroom al regelt / power usage meet, dus aan/uit schakelen kan ik op afstand. De temperatuur naar de WP en de temperatuur vanuit de WP komt ook via andere sensoren binnen.

Kan ik via HomeAssistant & LocalTuya de 'stand' (eco/boost/koelen/automatisch) en het setpoint instellen dat iemand weet? Want dan vind ik het nog wel een toevoeging.

Edit - gewoon zelf proberen dan kom je erachter :9

Ik heb de guide gevolgd voor zover ik kon in mijn pauze, de rest doe ik thuis

Uitgevoerde stappen:
- Tuya app installeren ✅
- Tuya developer portal account aanmaken ✅
- Tuya cloud project aanmaken in trial mode ✅
- Tuya app koppelen aan developer portal ✅
- Home Assistant - via HACS - Local Tuya installeren ✅
- Home Assistant - via HACS - Local Tuya koppelen aan app ✅
- WP in pairing mode zetten ⌛
- WP in Tuya toevoegen ⌛

Vanavond verder en dan hopen dat ik kan gaan met die banaan?

[ Voor 57% gewijzigd door xces op 20-05-2025 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Check, alles werkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8OVLkAvwWw1yc7E5VlyutCfQSTM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BjP5rg2H24fKoj2wJAG7bSbZ.png?f=fotoalbum_large

@Jazsie ik las volgens mij dat jij soms jouw WP uitzet bij bepaalde temperaturen, ik heb best wel veel sensoren (naast de temp in de tuin) op dit ding. Waar en hoe zou jij e.e.a. automatiseren en waarom?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pqk7jr4G0g_yPP4V0yxajuDlSP0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3EJx7w7e4stojs3oc8UBPvcq.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
xces schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 09:56:
Check, alles werkt.

[Afbeelding]

@Jazsie ik las volgens mij dat jij soms jouw WP uitzet bij bepaalde temperaturen, ik heb best wel veel sensoren (naast de temp in de tuin) op dit ding. Waar en hoe zou jij e.e.a. automatiseren en waarom?

[Afbeelding]
Ik filter 24/7 en zorg inderdaad dat ik enkel overdag doe verwarmen aangezien de nacht temperatuur kouder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Jazsie schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 10:10:
[...]

Ik filter 24/7 en zorg inderdaad dat ik enkel overdag doe verwarmen aangezien de nacht temperatuur kouder zijn.
Ja ik vroeg me af of de filter 's nachts uitzetten misschien nog een idee zou zijn om te zorgen dat er geen circulatie is (en de warmte misschien beter vastgehouden zal worden).

Vanaf welke temp (> 18?) zet jij je WP aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Ik zet de WP aan meestal tegen 12u aan, dan staat de zon vol in de tuin en dan gaat temperatuur tegen de piek van de dag.

Aangezien ik chloordoseer systeem heb filter ik gelijk 24/7. Voorheen in de nachten uit gezet maar dan gaat water balans overhoop.

Zal per sitiuatie verschillen, frequentie regelaar helpt ook.
Mijn verbruik is 150W en dat vang ik prima op met ZP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieterve
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 05-06 13:31
Ik heb sinds gisteren een w'eau mini warmtepomp.
Deze maakt een tikkend geluid, ik denk dat de fan tegen iets aan de binnenkant aantikt.
Enig idee of dit zelf te maken is?

ik heb de verkoper al gecontacteerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Ligt er aan wat de oorzaak is. Lastig zeggen zonder exact te weten.

Neem aan dat dit enkel is wanneer de warmtepomp draait, in het begint draait meestal alleen de ventilator (voordat de compressor aanslaat), heb je het dan ook of pas later?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Vandaag mijn aquairumcomputer aan de praat proberen te krijgen, maar de 24v voeding sloeg in de beveiliging, dus ergens was een 'short'. Als laatste had ik de PWM module aangesloten dus ik vermoedde dat deze de boosdoener was. Losgekoppeld, en toen werkte het. Weer aangesloten, werkte het niet meer.

Hmm.. De ingangsspanning geeft netjes 12-30vDC aan, en de spanning was 24v, ook de polariteit was prima. Dan eens proberen met een DC->DC converter ertussen. Ingang 24v, uitgang 12v. Dat ding begon te stinken niet normaal, dus ik vermoed een kapot circuit ergens.

Vandaag een ander type gekocht op Amazon, komt morgen binnen dan eens kijken of die het beter doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

@Jazsie even je brein nodig. Ik heb deze code:

code:
1
2
3
4
5
bool should_dose_acid = (id(ezo_ph).state > ph_expected_value);
bool should_dose_chlorine = ((id(ezo_ph).state < expected_ph_value_before_dosing_chlorine) && (id(ezo_orp).state <= orp_expected_value));
if (should_dose_chlorine) {
    should_dose_acid = false;
}

regel 1: zuur doseren als huidige waarde > verwachte waarde
regel 2: chloor doseren als huidige pH waarde lager is dan vanaf wanneer we chloor mogen doseren en het chloorniveau momenteel te laag is.
regel 3: als we chloor moeten doseren dan geen zuur doseren

Ik denk echter dat dit niet klopt.
code:
1
2
3
float ph_expected_value = 7.2;
int orp_expected_value = 675;
float expected_ph_value_before_dosing_chlorine = 7.4;

Dus zodra het de pH onder de 7.4 komt en er niet genoeg chloor in het bad zit, ga ik eerst chloor doseren totdat het chloorgehalte op peil is.

Ik denk dat ik 2 fouten maak;
1) ideaal zou het chloorgehalte tussen de 7.2 en 7.6 moeten zitten. De gelinkte site zegt zelfs 7.4 omdat je dan het minste last van je ogen kunt krijgen.

Als dit zo is zou ik de "ph_expected_value" beter op 7.4 kunnen zetten.

2) Ik kan volgens mij beter eerst het zuurgehalte op orde krijgen, voordat ik uberhaupt chloor ga doseren, zou ik dan niet beter eerst kunnen zorgen dat het chloor rond de 7.4 ligt voordat ik chloor ga doseren, en mijn waarde van "expected_ph_value_before_dosing_chlorine" naar 7.5 kunnen brengen?

Dus feitelijk de volgende regels:
code:
1
2
3
}

Wijzigen in:
code:
1
2
3
if (should_dose_acid) {
    should_dose_chlorine = false;
}

(en optioneel)

code:
1
2
3

wijzigen in:
code:
1
2
3
float ph_expected_value = 7.4;
float expected_ph_value_before_dosing_chlorine = 7.5;

waardoor ik eerst zorg dat het zuurgehalte op orde is en ik de zuurwaarde naar 7.4 fixeer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Verder zou ik toch zweren dat ik een Nextion display gekocht had, maar ik gok dat ik deze in een opruimbui weggegooid heb :-(

Zou deze volstaan?
https://www.tinytronics.n...touchscreen-and-enclosure

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
xces schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 14:24:
@Jazsie even je brein nodig. Ik heb deze code:

code:
1
2
3
4
5
bool should_dose_chlorine = ((id(ezo_ph).state < expected_ph_value_before_dosing_chlorine) && (id(ezo_orp).state <= orp_expected_value));
}

regel 1: zuur doseren als huidige waarde > verwachte waarde
regel 2: chloor doseren als huidige pH waarde lager is dan vanaf wanneer we chloor mogen doseren en het chloorniveau momenteel te laag is.
regel 3: als we chloor moeten doseren dan geen zuur doseren

Ik denk echter dat dit niet klopt.
code:
1
2
3

Dus zodra het de pH onder de 7.4 komt en er niet genoeg chloor in het bad zit, ga ik eerst chloor doseren totdat het chloorgehalte op peil is.

Ik denk dat ik 2 fouten maak;
1) ideaal zou het chloorgehalte tussen de 7.2 en 7.6 moeten zitten. De gelinkte site zegt zelfs 7.4 omdat je dan het minste last van je ogen kunt krijgen.

Als dit zo is zou ik de "ph_expected_value" beter op 7.4 kunnen zetten.

2) Ik kan volgens mij beter eerst het zuurgehalte op orde krijgen, voordat ik uberhaupt chloor ga doseren, zou ik dan niet beter eerst kunnen zorgen dat het chloor rond de 7.4 ligt voordat ik chloor ga doseren, en mijn waarde van "expected_ph_value_before_dosing_chlorine" naar 7.5 kunnen brengen?

Dus feitelijk de volgende regels:
code:
1
2
3
}

Wijzigen in:
code:
1
2
3
if (should_dose_acid) {
    should_dose_chlorine = false;
}

(en optioneel)

code:
1
2
3

wijzigen in:
code:
1
2
3
float ph_expected_value = 7.4;
float expected_ph_value_before_dosing_chlorine = 7.5;

waardoor ik eerst zorg dat het zuurgehalte op orde is en ik de zuurwaarde naar 7.4 fixeer?
1)
Ph target op 7.4 stellen, heb ik ook en zo zit je inclusief foutmarge nog steeds tussen de 7.2 - 7.8.

Chloor heeft een pH waarde van 9-10. Bij chloordosering gaat dus je pH ook omhoog.

2)
Ik zou dus niet per definitie eerst pH op orde brengen, enkel als deze te hoog is. Wanneer deze te laag is kan je best eerst chloor doen immers ook dan gaat je pH omhoog.

Als pH bv 7.2 is dan zou ik lekker chloor eerst laten doen, gaat je pH gelijk mee omhoog naar je target van 7.4

Zou wel een marge instellen want bij een pH van < 7 heeft chloor toevoegen weinig nut, dan moet er een alarm oid afgaan.
En gelijk bij > 7.4 eerst pH corrigeren is naar mijn mening ook niet direct nodig. Kan prima chloor eerst door laten gaan tot dat pH 7.6 of zelfs 7.8 is zolang je chloor nog niet op peil is. Daarna kan je pH corrigeren.

Voorkomt het constant gewissel tussen chloor/pH wanneer beiden niet precies de waardes zijn wat je ingesteld hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
xces schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 14:57:
Verder zou ik toch zweren dat ik een Nextion display gekocht had, maar ik gok dat ik deze in een opruimbui weggegooid heb :-(

Zou deze volstaan?
https://www.tinytronics.n...touchscreen-and-enclosure
Daar zou je mee uit te voeten moeten kunnen, heb zelf de 7" en ook de 4.3" variant.
Allebei zijn goed, de 7" is wel fors groter.

offtopic:
Heb ik nieuw liggen voor je, mag weg voor schappelijke prijs.

PB maar als je interesse hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Jazsie schreef op zondag 25 mei 2025 @ 14:39:
[...]

1)
Ph target op 7.4 stellen, heb ik ook en zo zit je inclusief foutmarge nog steeds tussen de 7.2 - 7.8.

Chloor heeft een pH waarde van 9-10. Bij chloordosering gaat dus je pH ook omhoog.

2)
Ik zou dus niet per definitie eerst pH op orde brengen, enkel als deze te hoog is. Wanneer deze te laag is kan je best eerst chloor doen immers ook dan gaat je pH omhoog.

Als pH bv 7.2 is dan zou ik lekker chloor eerst laten doen, gaat je pH gelijk mee omhoog naar je target van 7.4

Zou wel een marge instellen want bij een pH van < 7 heeft chloor toevoegen weinig nut, dan moet er een alarm oid afgaan.
En gelijk bij > 7.4 eerst pH corrigeren is naar mijn mening ook niet direct nodig. Kan prima chloor eerst door laten gaan tot dat pH 7.6 of zelfs 7.8 is zolang je chloor nog niet op peil is. Daarna kan je pH corrigeren.

Voorkomt het constant gewissel tussen chloor/pH wanneer beiden niet precies de waardes zijn wat je ingesteld hebt.
Ja deel 1 wist ik, maar na het lezen van 2 bedenk ik me nu dat het ene (zuurgraad niet perfect op 7.4) het doseren van chloor niet uitsluit.

Ik heb het nu zo aangepast:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
          float min_ph_value_before_dosing_chlorine = 7.1;
          float max_ph_value_before_dosing_chlorine = 7.7;

bool should_dose_chlorine = ((id(ezo_orp).state <= orp_expected_value) &&
                                       (id(ezo_ph).state > min_ph_value_before_dosing_chlorine) &&
                                       (id(ezo_ph).state < max_ph_value_before_dosing_chlorine));
          }

Met andere woorden - eerst het chloor prioritiseren, en daarmee langer doorgaan zoals je adviseerde.

Dan zal het een 'spelletje' worden tussen chloor en zuur. Stel dat het chloorgehalte pas bij een pH van 7.7 OK is zal er zuur worden toegevoegd met intervallen totdat de pH weer (ongeveer) 7.4 is. Het zo met 2 booleans doen is ook niet optimaal, want ik moet eigenlijk een soort 'state machine' inbouwen maar dit is al beter dan dat het was.

Verder nog een update vanuit mijn ESP:
Mijn ESP32 S2 mini blijft in de fout schieten (hangt gewoonweg) ik ben voor nu naar het geadviseerde "esp-idf" framework geswitched ipv Arduino.

Als dit niet werkt is de volgende stap de buttons & display code helemaal uit de ESPHome halen en kijken of dat dan wel 'stabiel' blijft (wederom eerst Arduino, dan ESP-IDF). Ik denk namelijk dat het display component de oorzaak is maar helemaal zeker ben ik er nog niet van.

Ook mijn I2C snelheid teruggezet van 800KHZ naar de default (50KHZ) ook dat kan natuurlijk 1 van de oorzaken zijn maar bij een snelheid van lager dan 800KHZ werden de button presses niet snel genoeg gedetecteerd.

Mocht dit allemaal geen oplossing zijn vermoed ik dat mijn S2 Mini vervangen moet worden; daarvoor heb ik al een ESP32 S3 (T7 S3 van Lily Go) klaar liggen. Deze heeft ook 8MB PSRAM wat volgens mij weer de display ten goede komt als ik me het goed herinner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Sinds dat ik overgestapt ben naar het IDF framework lijkt het erop dat (a) het display niet meer werkt maar (b) de computer wel stabiel blijft.

Mijn ORP waardes en pH waardes zijn stabiel, d.w.z. in een beperkte range:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wC4VctxretUa1m8yVVls_o0FHy4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sRzfpQ4G9B94O8MG5uFFGS9S.png?f=fotoalbum_large

Het heeft natuurlijk veel geregend (hier althans) dus ik vind het logisch dat de pH waarde deze dip heeft gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Lekker bezig,

Zou persoonlijk voor HMI scherm gaan, dan heb je de GUI apart en kan je de ESP gebruiken voor de rest.

Mijn systeem is op Arduino gebaseerd en die is velen malen "trager" en dat werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drivesalegend
Sinds gisteren erin geslaagd een isaver (eerste generatie) in HA te bedienen langs een esp32.
Deze handleiding gebruikt en heel wat trial en error later werkt het. https://github.com/htilly...iable-speed-drive-esphome
Alleen : de ingevoerde snelheid blijkt exact de helft te zijn van de geleverde rpm. Dat is opgelost door de gevraagde rpm te verdubbelen. Tweede probleem is dat de draaisnelheid niet goed afgelezen wordt. (Lijkt nonsens antwoord, soms 512, soms 5266360 rpm).
Pagina: 1 ... 17 18 Laatste