3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°
dat is wel het doel van dit ja, maar ik zou je wel adviseren "ruw" en gefilterd een onderscheid te maken.robertjan12 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 13:57:
[...]
mmm kun je me is uitleggen wat je met deze filter_out wil bereiken? eventuele piek momenten eruit filteren?
ruw = puntjes op je grafiek die alle kanten op kunnen gaan, terwijl gefilterd een punt is van x aantal metingen of je bv extreme waardes in deze meetingen mee wilt nemen kan je ook nog voor kiezen.
1x je bad rond pompen is toch wel het minimumAndere vraag.. hoelang/tijd laten jullie minimaal tussen een dosering van chloor en zuur laten zitten?
je kan ook als mensen nu een paar dagen niet gaan zwemmen gewoon je PH / Chloor moetwillig een keer verstoren en bv een wat extremere lading erin gooien met de hand .. en dan om de 10 min meten, wachten totdat de meting "stabiel" blijft. dat kan best 1 tot 2 uur duren . .dat herhaal je nog 1 of 2 keer ..
sommige dingen moet je gewoon helaas proefondervindelijk uitvinden
Tja vanalles
heb je het over je jacuzi of zwembadJazsie schreef op maandag 17 juli 2023 @ 14:26:
Bij mij zit 15min tussen de metingen @robertjan12, bij doseren zelf paar seconden.
Zolang ze maar niet tegelijk doseren.
denk dat je wel wat duidelijker kan zijn (no offence) maar lijkt me logisch dat je pas doseert als het bad goed gemixed is (bv een 1 tot 2x rond gepompt) ..
en niet in te grote stappen je chloor/ph of andere meuk erbij gooit, hooguit een override voor een opstart of "shock" moment oid ..
Tja vanalles
Ik doseer nu 80s chloor (ongv. 33ml)
en ik doseer 25ml zuur
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
| - platform: gpio pin: ${gpioChlorineDosing} name: "Chlorine dosing" id: chlorineDosingPump icon: "mdi:water-circle" on_turn_on: then: - lambda: |- id(last_chlorine_dose) = id(app_runtime); - delay: 80s - switch.turn_off: chlorineDosingPump - platform: gpio pin: ${gpioAcidDosing} name: "Acid dosing" id: acidDosingPump icon: "mdi:ph" on_turn_on: then: - lambda: |- id(last_acid_dose) = id(app_runtime); - delay: 60s - switch.turn_off: acidDosingPump |
Verder meet ik de pH waarde iedere 60 seconden en stuur het 1x per 10m door.
Ik zag dat de doorstroming een stuk minder was geworden dus ik heb ook mijn filter gebackwashed.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
| # EZO sensors - platform: ezo id: ezo_ph name: "Gemeten pH waarde" icon: "mdi:ph" address: 99 unit_of_measurement: "pH" update_interval: 60s accuracy_decimals: 2 filters: - sliding_window_moving_average: window_size: 10 send_every: 10 send_first_at: 5 - platform: ezo id: ezo_orp name: "Gemeten ORP waarde" icon: "mdi:water-circle" address: 98 unit_of_measurement: "ORP" update_interval: 60s filters: - sliding_window_moving_average: window_size: 10 send_every: 10 send_first_at: 5 - lambda: |- if (x > 1000) return {}; return x; |
Ik zal het nu zo eens een dagje laten lopen en jullie morgen wat grafieken voorschotelen
[ Voor 33% gewijzigd door xces op 18-07-2023 20:01 ]
Ziet er goed uit, wat waren/zjjn de totale kosten als ik vragen mag?
Maar dan heb je wel iets wat je zelf gebouwd hebt en veel uitgebreider is dan een 'standaard' pool computer.
In de grafiek grafiek hieronder zie je de ORP waarde gaan dalen rond 6:00 in de ochtend en dan stijgt die weer iets zodra de dosering aanslaat en blijft die relatief stabiel maar vervolgens rond 19:00 als de pomp uit gaat begint die te stijgen
Enige wat ik zou kunnen verzinnen is de daling van de temperatuur
:strip_exif()/f/image/i9BEaZMCqYV6PzsFInWfsikN.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door robertjan12 op 20-07-2023 21:14 ]
ESP32 met WLED
:fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/o8SWdJrkYeoI00pMmOcCU2Eb.gif?f=user_large)
[ Voor 3% gewijzigd door robertjan12 op 22-07-2023 12:33 ]
Geen verklaring behalve dat ik het ook heb, eigenlijk zou je 24/7 moeten filteren...robertjan12 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 21:13:
Iemand die een verklaring kan geven waarom de ORP waarde begint te stijgen zodra de pomp uit gaat? Meter zit btw niet de in leiding maar is een BlueRiiot die in het bad drijft…
In de grafiek grafiek hieronder zie je de ORP waarde gaan dalen rond 6:00 in de ochtend en dan stijgt die weer iets zodra de dosering aanslaat en blijft die relatief stabiel maar vervolgens rond 19:00 als de pomp uit gaat begint die te stijgen
Enige wat ik zou kunnen verzinnen is de daling van de temperatuur
[Afbeelding]
Geinig gedaanrobertjan12 schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 12:16:
Speel uurtje, 8x16 led panel om ORP, PH en TEMP weer ter geven bij het zwembad.
ESP32 met WLED
[Afbeelding]
ziet er goed uit,xces schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 14:47:
ik worstel enorm met mijn chloorwaarde op dit moment, mijn ORP gaat alle kanten op zelfs "met" een filter eroverheen.
Ik doseer nu 80s chloor (ongv. 33ml)
en ik doseer 25ml zuur
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 - platform: gpio pin: ${gpioChlorineDosing} name: "Chlorine dosing" id: chlorineDosingPump icon: "mdi:water-circle" on_turn_on: then: - lambda: |- id(last_chlorine_dose) = id(app_runtime); - delay: 80s - switch.turn_off: chlorineDosingPump - platform: gpio pin: ${gpioAcidDosing} name: "Acid dosing" id: acidDosingPump icon: "mdi:ph" on_turn_on: then: - lambda: |- id(last_acid_dose) = id(app_runtime); - delay: 60s - switch.turn_off: acidDosingPump
Verder meet ik de pH waarde iedere 60 seconden en stuur het 1x per 10m door.
Ik zag dat de doorstroming een stuk minder was geworden dus ik heb ook mijn filter gebackwashed.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 # EZO sensors - platform: ezo id: ezo_ph name: "Gemeten pH waarde" icon: "mdi:ph" address: 99 unit_of_measurement: "pH" update_interval: 60s accuracy_decimals: 2 filters: - sliding_window_moving_average: window_size: 10 send_every: 10 send_first_at: 5 - platform: ezo id: ezo_orp name: "Gemeten ORP waarde" icon: "mdi:water-circle" address: 98 unit_of_measurement: "ORP" update_interval: 60s filters: - sliding_window_moving_average: window_size: 10 send_every: 10 send_first_at: 5 - lambda: |- if (x > 1000) return {}; return x;
Ik zal het nu zo eens een dagje laten lopen en jullie morgen wat grafieken voorschotelen
next level dingen.
je kan nog "als pomp aan = meet dan" dit zou een automation zijn die de gemeten waardes in een (helper) stopt ofzo
je kan ook een ID aan je meting sensor meegeven en dan in een text-sensor andere "truukjes" doen.
je kan bv de ruwe meetdata als output in 4 "text sensors" stoppen
en median/quantile / sliding window als text-sensors met ieder hun eigen grafiek.. op termijn zie je dan welke dan het beste grafiekje geeft (als je wilt weten hoe .. wellicht even in het homeassistant topic vragen)
Tja vanalles
Grote voordeel van het wegen van de jerrycan is dat ik zonder aanpassingen heel simpel de jerrycan kan vervangen en hoef ik ook niet steeds de sensoren over te plaatsen of het zwavelzuur/chloor over te gieten
Ik heb het hier over deze load cells
[ Voor 4% gewijzigd door robertjan12 op 23-07-2023 11:50 ]
De theorie klinkt goed, maar het zijn moment opnames en elke 10seconden dag meten is toch wel anders.robertjan12 schreef op zondag 23 juli 2023 @ 10:18:
Ik zit is te kijken hoe ik het beste de inhoud van mijn zwavelzuur en chloor jerrycan te gaan meten en zat te denken in de richten om te jerrycans te gaan wegen, ik wil hiervoor 2x een HX711 te gebruiken met op beide 4 load cells. De load cells wil ik onder een triplex of plexiglas plaat te plakken (iedere hoek 1) en deze onderin de lekbak van de jerrycans te plaatsen.. enige wat me doet twijfel zijn de load cells, deze kunnen tot een max van 50kg per stuk wegen en dus in serie 200kg als ik ze bouw zoals ik in mijn gedachten heb maar ik vraag me dus af of die wel een beetje accuraat kan meten als er bijv naar maar 500gram in de jerrycan zit. Iemand hier ervaring mee?
Grote voordeel van het wegen van de jerrycan is dat ik zonder aanpassingen heel simpel de jerrycan kan vervangen en hoef ik ook niet steeds de sensoren over te plaatsen of het zwavelzuur/chloor over te gieten
Ik heb het hier over deze load cells
+ reboot en andere mishaps hoe hou je het gewicht bij?
Zelf zou ik eerder wat doen met pomptijd + hoe lang duurt het om de jerrycan leeg te maken en daar een countdown timer(helper) in HA te maken die je kan resetten + aanpassen .. scheelt parts.
Tja vanalles
Voor het meten van mijn ORP en pH gebruik ik een BlueRiiot drijver. De waardes trek ik binnen via Bluetooth middels een ESP32 BT proxy.
Qua dosering moet ik voor mijn chloor nog even kijken of ik het wat kan finetunen. pH is perfect!
PH over de afgelopen 5 dagen:
/f/image/3BG3MBMaFPZaacO0GXAHrWEb.png?f=fotoalbum_large)
Hier mijn YAML op m`n automations die ik gebruiker:
Zwembad - Overdosis beveiliging
Zwembad - ORP Dosering
Zwembad - PH dosering
dashboardje:
/f/image/j0V7KhrJ7LCVrpANUV4mjxfG.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Ym80QXYHIwqJDhkQdrY9qlDz.jpg?f=fotoalbum_large)
Gister ook een Intex magnetische lamp aangeschaft, licht opbrengst is echt prachtig! maar ik dacht hem achter een smartplug te plaatsen maar helaas als de lamp stroomloos wordt door de plug en weer ingeschakeld word moet je handmatig hem nog aanzetten met een knop op de achterkant van de lamp
:strip_exif()/f/image/DC1Nqkq4CYO734GzX3AOZws5.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 27% gewijzigd door robertjan12 op 27-07-2023 11:01 ]
Het lijkt er echter op dat de sensor precies omgekeerd reageert: hoge stand van de pomp = laag aantal pulsen, lage stand van de pomp = hoog aantal pulsen.
Iemand enig idee waar dit mis zou kunnen gaan? Ik gebruik overigens EspHome. Bekabeling is gewoon 1 op 1 aangesloten (plus naar plus, gnd naar gnd en de data zit op pin D2 van de NodeMCU).
Heb getest met rising vs falling edges en inverted=true maar allemaal niet met het gewenste resultaat.
De sensor zit overigens met de aangegeven pijl mee in de juiste richting van het water.
Dan kan je uitsluiten of het hardwarematig is en dus een software iets is.
Denk omdat ik het nu op een fatsoenlijke voeding heb gezet en alles rechtstreeks bekabeld is dat dat de situatie ten goede komt.
Dank voor de hulp!
Er zijn meerdere sensoren, knoppen en LEDs. Voor de hoofdbediening heb ik nu 1 Arduino in een centrale kast.
Voor de verschillende sensoren twijfel ik een beetje wat te doen: alles in 1 kast of verdelen over meerdere kleine kastjes? En indien alles in 1 kast: 1 ESP of meerdere losse?
Het wordt al snel een rommeltje namelijk.
Hebben jullie nog tips voor eenvoudige plastic inbouwkastjes waarop je op de bodemplaat makkelijk dingen als een ESP kunt bevestigen?
Nu levert Poolex een relais mee waarmee je of heater of circulatiepomp kan aansturen bij warmtevraag van de warmtepomp. De circulatiepomp heeft een 12v aansluiting en mijn Isaver ook om verbinding mee te maken, maar wanneer ik een signaalkabel tussen warmtepomp en Isaver plaats en parameter aanpas in warmtepomp lijkt hij de Isaver niet aan te willen sturen.
Iemand enig idee hoe ik dag evt wel aan de praat krijg of moet ik echt die relais van Poolex gebruiken en omvormen weer naar 12v?
Relais van Poolex gaat van 12v naar 230v zo te zien.
Solar Edge 2,96 Wp 8x 370 ZZO (6x 45° en 2x plat dak 15°)
Ik dacht namelijk dat iemand hier daarin geslaagd was, en naar aanleiding daarvan heb ik dezelfde Protoss PW11‑H converter gekocht, maar nu kan ik nergens die post meer vinden. Het idee is om er ook een iSaver mee te gaan besturen.
Hebben jullie wellicht een oplossing?
En als tweaker kun je wellicht de controller vervangen door een esp oid. De powerelectronica zal het duurste zijn in dat apparaat, die kun je dan hergebruiken. Je kunt dan het toch wel erg beperkte apparaat gelijk meer functionaliteit geven.
Nibe:F2040-12 SMO-40 BA-ST9040-2FE(365l) UKV100 vv:200m² - 280m² 850m³ Rc:5,9 bj:2021 - PV:8750Wp Growatt TLS-3 8k
Zit er geen batterij in? Heb je hem al open gemaakt? (zo nee, dan ben je geen Tweaker)Mutuafides schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 12:10:
Nu is de juiste tijd niet meer op te slaan in de instellingen.
Haal je de stekker er regelmatig uit? Slaat ie het überhaupt niet op of onthoud ie de tijd niet? Ik heb de iSaver met een ESP32 draaiende. Ik gebruik de tijd vrijwel nooit maar zet via HA de pomp op een bepaalde stand.Mutuafides schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 12:10:
Beste mensen,
Heb al een paar jaar een Aquaforte 1100 (ook wel Isaver) . Nu is de juiste tijd niet meer op te slaan in de instellingen. De importeur verwijst mij naar een dealer, maar ik heb de rekening niet meer dus geen ondersteuning. Nu heb ik maar een keuze; of het ding op de schroothoop of toch nog proberen via dit forum iets te horen.
Hebben jullie wellicht een oplossing?
Op de 12V aansluiting van je WP sluit je een 12V relais, en via relais schakel je 1 van de "digitale" ingangen op de iSaver.knny schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 11:48:
Ik heb de Poolex warmtepomp nu tijdje draaien met de Isaver 1100+ frequentieregelaar zodat pomp op 1400 toeren kan draaien. Scheelt enorm stroomverbruik.
Nu levert Poolex een relais mee waarmee je of heater of circulatiepomp kan aansturen bij warmtevraag van de warmtepomp. De circulatiepomp heeft een 12v aansluiting en mijn Isaver ook om verbinding mee te maken, maar wanneer ik een signaalkabel tussen warmtepomp en Isaver plaats en parameter aanpas in warmtepomp lijkt hij de Isaver niet aan te willen sturen.
Iemand enig idee hoe ik dag evt wel aan de praat krijg of moet ik echt die relais van Poolex gebruiken en omvormen weer naar 12v?
Relais van Poolex gaat van 12v naar 230v zo te zien.
Ik heb mijn BWT (Fairland) WP via RS-485 aangesloten.MindBender schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 10:10:
Heeft iemand hier ervaring met het besturen van Fairland (IPHCR15) warmtepomp, via RS-485, in Home Assistant?
Ik dacht namelijk dat iemand hier daarin geslaagd was, en naar aanleiding daarvan heb ik dezelfde Protoss PW11‑H converter gekocht, maar nu kan ik nergens die post meer vinden. Het idee is om er ook een iSaver mee te gaan besturen.
Om je iSaver aan te sluiten kan je gewoon de uitgang voeding/relais uitgang gebruiken om aan te sturen.
Dank je wel. Zag dat het al tijdje geleden was dat ik dat bericht geplaatst had. En kan je dan ingang iSaver ook nog het aantal toeren instellen? Ik gebruik nu 1450rpm met deze pomp om voldoende flow te houden zodat de warmtepomp werkt.Jazsie schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 10:11:
[...]
Op de 12V aansluiting van je WP sluit je een 12V relais, en via relais schakel je 1 van de "digitale" ingangen op de iSaver.
[...]
ben vannacht met mijn druksensor bezig geweest.
voed hem vanuit de esp32 5v.
en het signaal komt via 2 weerstanden terug op 3.3v op pin 33.
Verwacht niet dat ik 3.3 volt krijg op mijn 300psi sensor. als het goed is blijf ik er 70psi onder.
En als het direct op de esp32 aansluiten is gelukt, wil jij die code delen met mij?
kan ik kijken of ik zelf op de goede weg ben, en misschien een goed idee overnemen
The problem with communication is the illusion it has taken place.
Ja, maar de iSaver heeft ook een RS-485 aansluiting (met Modbus). En gebruik daarvan, in plaats van een digitale ingang, geeft veel meer controle over de pomp.Jazsie schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 10:11:
Ik heb mijn BWT (Fairland) WP via RS-485 aangesloten.
Om je iSaver aan te sluiten kan je gewoon de uitgang voeding/relais uitgang gebruiken om aan te sturen.
Al lees ik hier ook dat die wel eens gedeactiveerd zou kunnen zijn. Heeft iemand hier daar ervaringen mee?
iSaver moet gewoon met wifi model uit gaan komen. Dan van alles gezeur af haha. Ze hebben al wel pompen in assortiment die dat gewoon hebben dus kwestie van tijd gok ik.MindBender schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 14:46:
[...]
Ja, maar de iSaver heeft ook een RS-485 aansluiting (met Modbus). En gebruik daarvan, in plaats van een digitale ingang, geeft veel meer controle over de pomp.
Al lees ik hier ook dat die wel eens gedeactiveerd zou kunnen zijn. Heeft iemand hier daar ervaringen mee?
Klopt, echter nog niemand die dit werkend heeft gekregen...MindBender schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 14:46:
[...]
Ja, maar de iSaver heeft ook een RS-485 aansluiting (met Modbus). En gebruik daarvan, in plaats van een digitale ingang, geeft veel meer controle over de pomp.
[ Voor 10% gewijzigd door Jazsie op 24-03-2024 17:10 ]
Ah, ok; Dan hoef ik dat dus ook niet te gaan proberen.Jazsie schreef op zondag 24 maart 2024 @ 17:08:
[...]
Klopt, echter nog niemand die dit werkend heeft gekregen...
Zou een standaard industriële enkel-fase frequentie-omvormer ook moeten werken voor een standaard zwembadpomp?
Kom ze zo nu en dan wel tegen voor een nette prijs op MP, moet je wel geduld hebben
Leeg
Dat lijkt inderdaad weer heel anders te gaan.reskobon schreef op zondag 28 april 2024 @ 19:45:
Ik heb er vorige week een m5stickc met een rs485 module in geprikt. A.s. woensdag wordt de boel aangeslingerd en kan ik meer vertellen. Maar goed, dat is allemaal op basis van esphome, zie hier: https://community.home-as...p-eliminating-tuya/579467
Stukken yaml code daar werken niet/vertalen zich niet naar mijn situatie.
@Jazsie kan jij je configuration.yaml delen met mij aub ? Jij hebt exact dezelfde RS485 namelijk.
BAUD rate is 9600, 8 bits, No Parity, 1 Stop Bit en Simple TCP over RTU denk ik?
[ Voor 21% gewijzigd door GeeMoney op 28-04-2024 20:26 ]
Baud rate: 9600
Data bits: 8
Stop bits: 1
Parity: none
Serial type: RTU (buffered) = Modbus
Communication settings:
Protocol: TCP Server
Ik heb geen yaml configuratie want ik stuur het niet aan via Home Assistant maar via Node-RED.
Of bedoel je iets anders mbt HA?
[ Voor 30% gewijzigd door Jazsie op 28-04-2024 20:44 ]
Ik heb ook Node-RED binnen HA maar ik krijg geen ACT dus het signaal naar de pomp is niet goed.Jazsie schreef op zondag 28 april 2024 @ 20:40:
Serial settings:
Baud rate: 9600
Data bits: 8
Stop bits: 1
Parity: none
Serial type: RTU (buffered) = Modbus
Communication settings:
Protocol: TCP Server
Ik heb geen yaml configuratie want ik stuur het niet aan via Home Assistant maar via Node-RED.
Of bedoel je iets anders mbt HA?
Ik weet na 3x nakijken en vervangen en twisten dat alle kabels 1 op 1 goed zitten aan de pomp kant.
Op de waveshare van links naar rechts is toch Ground, B en A ? Dus maar 3 aders of krijgt de waveshare zelf ook nog eens aarde ?
De beschrijving loopt niet gelijk aan de tekst op de module, altijd handig.
Soms moet je A + B omwisselen, daar is geen standaard voor en verschilt wel eens per fabrikant...
Welk response krijg je bij het versturen van een command? Timeout?
[ Voor 28% gewijzigd door Jazsie op 28-04-2024 21:29 ]
Dat heeft geen zin te proberen denk ik zolang ACT niet brand/knippert begreep ik:Jazsie schreef op zondag 28 april 2024 @ 21:28:
G, A + B inderdaad. ik gebruik de Ground zelf niet eens.
Soms moet je A + B omwisselen, daar is geen standaard voor en verschilt wel eens per fabrikant...
Welk response krijg je bij het versturen van een command? Timeout?
:strip_exif()/f/image/m7FAJ9DEwg4Dnz8TpSI6OLkY.gif?f=fotoalbum_large)
Ik draai zo B en A eens om, als ik op de pomp kijk staat er BAG+12
Dus ik heb die volgorde aan gehouden maar op de waveshare is het dus GBA dus de Ground heb ik uiteraard "gewisseld" .
[ Voor 10% gewijzigd door GeeMoney op 28-04-2024 21:40 ]
Verder zou je dus een timeout moeten krijgen als response.
[ Voor 21% gewijzigd door Jazsie op 28-04-2024 21:41 ]
Ok, ik wissel ze met 5min om, kijken wat dat doet.Jazsie schreef op zondag 28 april 2024 @ 21:40:
ACT brand bij mij enkel als A + B ook correct zijn aangesloten, zitten ze verkeerd om dan blijft ie ook uit...
Verder zou je dus een timeout moeten krijgen als response.
Hoe verstuur ik makkelijk een test command? Node-RED is helemaal nieuw voor me, ik hoop er mogelijk met HA/Modbus ook uit te gaan komen maar eerst maar eens signaal
@Jazsie dit verzin je toch niet
:strip_exif()/f/image/HCVnXv5pHmfnSXDTUQkduDlo.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 50% gewijzigd door GeeMoney op 28-04-2024 21:51 ]
In Node-RED modbus read node gebruiken om uit te lezen, voorbeeld om de aan/uit status te lezen:
:fill(white):strip_exif()/f/image/9oMsv0JlcK9iIkm9ZLy1QAMx.png?f=user_large)
Ik moest ook nog een client toevoegen en heb daar de obvious settings gekozen en hem een naam gegeven.Jazsie schreef op zondag 28 april 2024 @ 21:56:
![]()
In Node-RED modbus read node gebruiken om uit te lezen, voorbeeld om de aan/uit status te lezen:
[Afbeelding]
Nu zie ik dit:
:fill(white):strip_exif()/f/image/6q2WSgwNnr8RZ25FcTl9xERr.png?f=user_large)
Moet nog even zoeken waar de output terecht komt?
[ Voor 3% gewijzigd door GeeMoney op 28-04-2024 22:02 ]
Onderste is voor als ie klaar is, dan kan je naar de volgende lees of schrijf actie gaan.
Je kan maar 1 actie tegelijk doen aangezien het Serial is.
Edit: Of importeer deze flow en plak het erachter
1
| [{"id":"9a2c1ed665042cf7","type":"function","z":"9f4eb76c8f3c8ad0","name":"MSG","func":"if (msg.payload[0] == 0) {\n msg.payload = \"Off\";\n}\nelse if(msg.payload[0] == 1) {\n msg.payload = \"On\";\n}\nelse {\n msg.payload = \"Unknown\";\n}\n\nreturn msg;","outputs":1,"noerr":0,"initialize":"","finalize":"","libs":[],"x":330,"y":340,"wires":[["559a295548f08d60"]]},{"id":"559a295548f08d60","type":"function","z":"9f4eb76c8f3c8ad0","name":"On/Off state","func":"var payload = msg.payload;\nmsg.description = \"Status\";\nmsg.topic = \"status\";\n\nnode.status({ fill: \"blue\", shape: \"ring\", text: msg.description + \":\" + payload });\n\nmsg.payload.status = payload;\nreturn msg;","outputs":1,"noerr":0,"initialize":"","finalize":"","libs":[],"x":510,"y":340,"wires":[["773aec349d3bdeb1"]]}] |
:fill(white):strip_exif()/f/image/XrOEQgRzK1cXejRzkWmaTqLl.png?f=user_large)
(Ja je kunt de twee functie nodes samenvoegen, moet ik nog doen maar het werkt voor nu)
[ Voor 72% gewijzigd door Jazsie op 28-04-2024 22:09 ]
Verschijnt dat dan ergens in beeld ofzo?Jazsie schreef op zondag 28 april 2024 @ 22:03:
Effe een debug node op de bovenste uitgang aansluiten, dan zie de response
Onderste is voor als ie klaar is, dan kan je naar de volgende lees of schrijf actie gaan.
Je kan maar 1 actie tegelijk doen aangezien het Serial is.
Edit: Of importeer deze flow en plak het erachter
code:
1 [{"id":"9a2c1ed665042cf7","type":"function","z":"9f4eb76c8f3c8ad0","name":"MSG","func":"if (msg.payload[0] == 0) {\n msg.payload = \"Off\";\n}\nelse if(msg.payload[0] == 1) {\n msg.payload = \"On\";\n}\nelse {\n msg.payload = \"Unknown\";\n}\n\nreturn msg;","outputs":1,"noerr":0,"initialize":"","finalize":"","libs":[],"x":330,"y":340,"wires":[["559a295548f08d60"]]},{"id":"559a295548f08d60","type":"function","z":"9f4eb76c8f3c8ad0","name":"On/Off state","func":"var payload = msg.payload;\nmsg.description = \"Status\";\nmsg.topic = \"status\";\n\nnode.status({ fill: \"blue\", shape: \"ring\", text: msg.description + \":\" + payload });\n\nmsg.payload.status = payload;\nreturn msg;","outputs":1,"noerr":0,"initialize":"","finalize":"","libs":[],"x":510,"y":340,"wires":[["773aec349d3bdeb1"]]}]
[Afbeelding]
(Ja je kunt de twee nodes in 1 node zetten, moet ik nog doen maar het werkt voor nu)
Ik heb er nu een debug node aangehangen maar ik zie verder nog niets.
Dan werkt het denk ik nog niet:Jazsie schreef op zondag 28 april 2024 @ 22:10:
Met debug node moet je in je debug messages berichten zijn, gebruik je de flow wat ik net gepost hebt dan zie je de status onder de "On/Off state" node in het blauw...
/f/image/zYw4ulNeiAHxBYQHoZ6u9xKZ.png?f=fotoalbum_large)
Check de instellingen van de converter en de "client server in Node-RED"
(post ze beiden hier, kunnen we meekijken...)
Ik heb in ieder geval dit:Jazsie schreef op zondag 28 april 2024 @ 22:13:
Ik lees "reconnecting" lijkt mij dus dat de node geen verbinding heeft met je RS485 converter.
Check de instellingen van de converter en de "client server in Node-RED"
(post ze beiden hier, kunnen we meekijken...)
/f/image/QCwFKoLII6GcO19AnPmFyMRs.png?f=fotoalbum_large)
Converter ?
Unit-Id mag je blanco laten (heeft verder geen invloed).
Dan zou ik de settings op je covnerter controleren.
Edit:
vergeet niet na ieder aanpassing in Node-RED deploy uit te voeren...
[ Voor 23% gewijzigd door Jazsie op 28-04-2024 22:18 ]
Ok, hier de settings van de waveshare:Jazsie schreef op zondag 28 april 2024 @ 22:17:
Dat ziet er goed uit.
Unit-Id mag je blanco laten (heeft verder geen invloed).
Dan zou ik de settings op je covnerter controleren.
Edit:
vergeet niet na ieder aanpassing in Node-RED deploy uit te voeren...
/f/image/N1uKm6GQKwQ0IeH12pDB2HZQ.png?f=fotoalbum_large)
Ik neem aan dat ik binnen Node-RED het IP van de waveshare opgeef ?
PS. volgens mij kan ik uiteindelijk deze ook volgen en "vertalen" naar HA ipv Node-Red maar dat terzijde.
[ Voor 19% gewijzigd door GeeMoney op 28-04-2024 22:34 ]
Ziet er verder goed uit.
Klopt, je geeft inderdaad de IP adres van de covnerter (192.168.168.29) en poort 502 op in Node-RED.
Geen idee mbt destination IP, die optie heb ik niet...
Bij Work mode heb ik TCP Client / TCP Server / UDP / UDP Group .Jazsie schreef op zondag 28 april 2024 @ 22:34:
Welke opties heb je bij work mode?
Ziet er verder goed uit.
Klopt, je geeft inderdaad de IP adres van de covnerter (192.168.168.29) en poort 502 op in Node-RED.
Geen idee mbt destination IP, die optie heb ik niet...
Je zou nu toch wel response moeten krijgen in Node-RED. debug node op de bovenste uitgang moet iets geven...
Modbus Failure On State sending Get More About It By LoggingJazsie schreef op zondag 28 april 2024 @ 22:36:
Ok, dat moet TCP server zijn.
Je zou nu toch wel response moeten krijgen in Node-RED. debug node op de bovenste uitgang moet iets geven...
:fill(white):strip_exif()/f/image/lPpUHKQb0dfOHLuBDC6uFtGc.png?f=user_large)
Vanuit mijn Mac kom ik met telnet gewoon binnen op port 502 van de waveshare.
[ Voor 30% gewijzigd door GeeMoney op 28-04-2024 22:42 ]
Welk protocols kan je nog meer kiezen (onderaan de foto).
Niets, alleen Modbus TCP to RTU .Jazsie schreef op zondag 28 april 2024 @ 22:43:
Lijkt mij toch dat de Node-RED niet kan connecten naar je converter.
Welk protocols kan je nog meer kiezen (onderaan de foto).
Mijn Node-RED draait binnen HACS, ik heb een Modbus-client opgevoerd en dat is die zwembadheatpump-rs485 zeg maar. Als server ziet hij HomeAssistant en die is "unused" .
Zou het uitmaken dat ik geen standalone Node-RED draai ?
:fill(white):strip_exif()/f/image/Pft3beG9Xo5G4UDim7SzoIta.png?f=user_large)
[ Voor 15% gewijzigd door GeeMoney op 28-04-2024 22:46 ]
Neem aan dat je warmtepomp van stroom is voorzien? en dus in standby mode is (of actief, dat maakt niet uit).
Error geeft aan dat de server (=je converter) niet bereikbaar is en daarom krijg je timeout.
Die moet actief zijn, ongeacht of je commando die je stuurt incorrect is.
Edit: mbt Home Assisant, dat is nu niet relevant want je voert nu alles uit binnen Node-RED. Dit komt pas aanpas wanneer je tussen HA en Node-RED wilt werken voor aan te sturen (knoppen op dashboard oid).
[ Voor 27% gewijzigd door Jazsie op 28-04-2024 22:51 ]
Ja, pomp staat gewoon aan. Reageerd nog binnen de WiFi app ook.Jazsie schreef op zondag 28 april 2024 @ 22:49:
Neen dat maakt niet uit.
Neem aan dat je warmtepomp van stroom is voorzien? en dus in standby mode is (of actief, dat maakt niet uit).
Error geeft aan dat de server (=je converter) niet bereikbaar is en daarom krijg je timeout.
Die moet actief zijn, ongeacht of je commando die je stuurt incorrect is.
Hier nog de VirCom screenshots:
(Staat die ModBus Gateway Type goed in tweede screenshot?)
:strip_exif()/f/image/qGek0ZwDKGZN6UGflym4MRk7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PFLxzBEm0DMpmWKrkbsEw6xd.jpg?f=fotoalbum_large)
Weet niet wat Dest. Mode precies doet (staat nu op dynamic).
En welke opties je hebt bij "Modbus Gateway Type"
Auto Query storage typeJazsie schreef op zondag 28 april 2024 @ 22:54:
Maak zelf geen gebruik van de Vircom software, kan echter zo gauw niets geks vinden.
Weet niet wat Dest. Mode precies doet (staat nu op dynamic).
En welke opties je hebt bij "Modbus Gateway Type"
Multi-Host non-storage type
Device Client & Slave mode
Simple Modbus TCP to RTU
Pre-configable Modbus GW
Zo te zien is alles goed.
Probeer eens "modbus respons" node op de onderste uitgang te zetten van modbus read node, kijken welk foutmelding je krijgt.
[ Voor 6% gewijzigd door Jazsie op 28-04-2024 23:02 ]
"Error: Client Not Ready To Read At State reconnecting"Jazsie schreef op zondag 28 april 2024 @ 23:01:
"Simple Modbus TCP to RTU" is correct.
Zo te zien is alles goed.
Probeer eens "modbus respons" node op de onderste uitgang te zetten van modbus read node, kijken welk foutmelding je krijgt.
- Node-RED kan je converter niet bereiken.
- De modbus register (on/off state) is onjuist/bestaat niet op je WP.
- Een instelling is verkeerd.
Mocht je een USB naar RS485 converter hebben dan zou je daar eerst mee kunnen testen en een werkende flow maken en dan weet je dat het aan een instelling ligt tussen je converter en Node-RED.
Die heb ik helaas niet.Jazsie schreef op zondag 28 april 2024 @ 23:13:
3 mogelijke oorzaken:
Mocht je een USB naar RS485 converter hebben dan zou je daar eerst mee kunnen testen en een werkende flow maken en dan weet je dat het aan een instelling ligt tussen je converter en Node-RED.
De node-red draait binnen HACS waar ik een shell tot mijn beschikking heb. Daar vandaan kan ik het adres pingen en connecten op port 502.
Ook vanaf mijn Mac zelf werkt beiden. De TCP Server lijkt dus te luisteren.
Deze kan ik dus denk ik uitsluiten.
Dit zou theoretisch kunnen, hebben we nog een simpel register ?
Plausibel inderdaad
Helaas hetzelfde. Ik ga even proberen via HA en modbus.
Iemand daar wellicht een yaml suggestie voor om de on/off status even simpel te checken ?
Het is nu vooral zaak de basis connectiviteit te verifiëren denk ik.
Ik probeer nu dit:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| modbus: - name: Waveshare type: tcp host: 192.168.166.29 port: 502 sensors: - name: Fairland_Status unique_id: "Fairland Status" slave: 1 address: 0 input_type: input scan_interval: 3600 |
[ Voor 43% gewijzigd door GeeMoney op 29-04-2024 10:28 ]
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| modbus: - name: victron type: tcp host: 192.168.173.50 port: 502 timeout: 30 sensors: - name: "Battery SOC" unit_of_measurement: "%" scan_interval: 10 slave: 100 address: 843 |
Misschien heb je er iets aan...
Mocht ik vandaag tijd hebben dan zou ik eens kunnen proberen om mijn WP in HA te zetten ipv via Node-RED.
De eerste testjes uit de losse pols lijken ook connection problemen te geven binnen HA en de Waveshare.Jazsie schreef op maandag 29 april 2024 @ 10:58:
Dit gebruik ik mbt modbus op mijn Victron in HA:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 modbus: - name: victron type: tcp host: 192.168.173.50 port: 502 timeout: 30 sensors: - name: "Battery SOC" unit_of_measurement: "%" scan_interval: 10 slave: 100 address: 843
Misschien heb je er iets aan...
Mocht ik vandaag tijd hebben dan zou ik eens kunnen proberen om mijn WP in HA te zetten ipv via Node-RED.
Wel erg gek want met telnet kom ik gewoon binnen op port 502 op het IP van de Waveshare.
Nee, nog geen gelegenheid toe gehad. De RS485 interface zit nog in het doosje, en de warmptepomp staat nog in de garage.GeeMoney schreef op zondag 28 april 2024 @ 19:11:
@MindBender jij al je Fairland inmiddels op een RS485 aangesloten ? Ik heb een Waveshare RS485 over PoE aangesloten maar veel duidelijke info voor de setup zelf kan ik niet vinden.
Geen probleem, ik ben inmiddels een aardig eindjeMindBender schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:42:
[...]
Nee, nog geen gelegenheid toe gehad. De RS485 interface zit nog in het doosje, en de warmptepomp staat nog in de garage.
Voor de mensen met een Fairland warmtepomp die kunnen mijn rs485 Modbus avontuur volgen in onderstaande topic:
WaveShare RS485-ETH en Fairland Warmtepomp
Kleine disclaimer: behoorlijk wat leesvoer en aanloop problemen maar als het dan eenmaal werkt dan gaat het ook hard
[ Voor 24% gewijzigd door GeeMoney op 01-05-2024 23:16 ]
Mooi project en bedankt voor al het uitzoekwerk. Ik heb zelf ook een Fairland Full Inverter IPHCR20 en sta aan het begin van mijn MODBUS avontuur en de koppeling met Home Assistant. Als voorbereiding heb ik ook veel gehad aan de volgende twee video's:GeeMoney schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:15:
[...]
Voor de mensen met een Fairland warmtepomp die kunnen mijn rs485 Modbus avontuur volgen in onderstaande topic:
WaveShare RS485-ETH en Fairland Warmtepomp
en deze:
In deze video's staat een grote LG warmtepomp voor de verwarming van een woning centraal, maar veel hiervan is zeker toepasbaar voor zwembad warmtepompen. Hij legt heel duidelijk uit hoe hij te werk is gegaan, inclusief de manier waarop hij dit in Home Assistant heeft geconfigureerd. Wellicht is dit ook voor anderen interessant.
Ik ken die video’s ook maar modbus met registers is zo specifiek per apparaat dat je aan de HA code an sich voor modbus niet veel hebt. Ook hebben er wijzigingen plaats gevonden merkte ik en zijn niet alle statements meer mogelijk.Ron273 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 10:11:
[...]
Mooi project en bedankt voor al het uitzoekwerk. Ik heb zelf ook een Fairland Full Inverter IPHCR20 en sta aan het begin van mijn MODBUS avontuur en de koppeling met Home Assistant. Als voorbereiding heb ik ook veel gehad aan de volgende twee video's:
[YouTube: Home Assistant Fixed Our Heat Pump!]
en deze:
[YouTube: Mastering Modbus: Heat Pump Integration with Home Assistant!]
In deze video's staat een grote LG warmtepomp voor de verwarming van een woning centraal, maar veel hiervan is zeker toepasbaar voor zwembad warmtepompen. Hij legt heel duidelijk uit hoe hij te werk is gegaan, inclusief de manier waarop hij dit in Home Assistant heeft geconfigureerd. Wellicht is dit ook voor anderen interessant.
Natuurlijk heb ik niets aan zijn registerindeling, maar de manier waarop hij het in HA heeft verwerkt wordt ik echt wel wijzer van. Samen met jouw uitzoekwerk helpt het mij in ieder geval om te snappen hoe het werkt. Zo werkt mijn brein nu eenmaal, ik wil het begrijpen voordat ik het zelf ga implementeren. Nu eerst maar de spullen bestellenGeeMoney schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 11:55:
[...]
Ik ken die video’s ook maar modbus met registers is zo specifiek per apparaat dat je aan de HA code an sich voor modbus niet veel hebt. Ook hebben er wijzigingen plaats gevonden merkte ik en zijn niet alle statements meer mogelijk.
Wat kun je meer met Fairland icm modbus en ha ten opzichte van de Tuya integratie of app. In mijn geval is het aan en uit zetten.Ron273 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 13:54:
[...]
Natuurlijk heb ik niets aan zijn registerindeling, maar de manier waarop hij het in HA heeft verwerkt wordt ik echt wel wijzer van. Samen met jouw uitzoekwerk helpt het mij in ieder geval om te snappen hoe het werkt. Zo werkt mijn brein nu eenmaal, ik wil het begrijpen voordat ik het zelf ga implementeren. Nu eerst maar de spullen bestellen
Ten eerste ben je niet afhankelijk van een of andere cloud optie/integratie of app van een derde partij.medu80 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 16:31:
[...]
Wat kun je meer met Fairland icm modbus en ha ten opzichte van de Tuya integratie of app. In mijn geval is het aan en uit zetten.
Je kan ongeveer dit:
:fill(white):strip_exif()/f/image/oENVlWBkuhsVgthd9suxdT9V.png?f=user_large)
* Aan/uit zetten
* Extra stille modus unlocken
* Alle modussen zelf activeren op basis van bijvoorbeeld temperaturen of tijdstippen
* Verbruik zien
* Compressor status en percentage
* Ingaande temp zien
* Uitgaande temp zien
* Setpoint wijzigen
En als je HA gebruikt kan je dus automations gaan verzinnen en de pomp of acties daarmee daarin opnemen.
Zoals je nu kan zien staat mijne momenteel uit. Dat komt door een automation.
Dek is gesloten, water is op temperatuur en de buitentemp zakt onder de 14 graden -> pomp uit.
[ Voor 31% gewijzigd door GeeMoney op 15-05-2024 23:33 ]
Heb je dit nog eens gedaan? Toevallig vandaag dezelfde w’eau mini power uit elkaar gehaald en op de print kwam ik een niet gesoldeerde header tegen waarop iets van I2C aangesloten kan worden. In ieder geval zijn de pinnen gelabeld met: SDA, SCL, VPP, 5V en GND.Plenkske schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 10:05:
[...]
Ik heb destijds de mini inverter ingeruild voor een gewone W'eau mini (niet inverter), ik moet die nog een keer open maken. Wellicht kan ik dan inderdaad ook een ESP aansluiten
Is alleen de vraag of er een plek is om de ESP aan te sluiten op de grote printplaat...
Kan misschien ook zijn om de chip te programmeren. Mijn lichte hoop is dat dit een header is om een wifi bordje op in te prikken.
Misschien maar eens een interface bouwen naar een ESP en kijken of er iets van computer loopt.
Nee, nog niet gedaan.tomtommie schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 23:26:
Leuk topic dit! Sluit aan bij wat ik zelf nog graag wil bouwen!
[...]
Heb je dit nog eens gedaan? Toevallig vandaag dezelfde w’eau mini power uit elkaar gehaald en op de print kwam ik een niet gesoldeerde header tegen waarop iets van I2C aangesloten kan worden. In ieder geval zijn de pinnen gelabeld met: SDA, SCL, VPP, 5V en GND.
Kan misschien ook zijn om de chip te programmeren. Mijn lichte hoop is dat dit een header is om een wifi bordje op in te prikken.
Misschien maar eens een interface bouwen naar een ESP en kijken of er iets van computer loopt.
Ik denk dat je meer kans hebt met TX en RX. van de seriële interface op de 1e foto bovenste pinheader.tomtommie schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 23:26:
Leuk topic dit! Sluit aan bij wat ik zelf nog graag wil bouwen!
[...]
Heb je dit nog eens gedaan? Toevallig vandaag dezelfde w’eau mini power uit elkaar gehaald en op de print kwam ik een niet gesoldeerde header tegen waarop iets van I2C aangesloten kan worden. In ieder geval zijn de pinnen gelabeld met: SDA, SCL, VPP, 5V en GND.
Die gaan (2e foto) via Q1 en Q2 naar IC3. wat me een WIFI module lijkt te zijn. (Die zal echter in een metalen behuizing niet werken).
:strip_exif()/f/image/Gc2cVWSRgqDy6CzPGjs53QK9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Dtmx6VW8YxTxdxYJotYJ1QOj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/IHi0EyMted5suRlALyPHjJ5i.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu nog het meet stuk aansluiten zodat ik ook weer de ph en chloor waarde kan zien
:strip_exif()/f/image/LfO6UCqA2BtpkFnxOJpCVl6b.jpg?f=fotoalbum_large)
Vanuit HA ziet het er zo uit
/f/image/G8RGzlklnwv7ct8vHMCp2t52.png?f=fotoalbum_large)
De hottub kan ik ook bedienen vanuit HA. Zit een ESP onder die relais schakelt waarmee de bijbehorende pomp aan en uit gaat.
:strip_exif()/f/image/QGxIeQsxbQgOLz2uoBjpdm58.jpg?f=fotoalbum_large)
Mocht er interesse zijn in hoe ik het heb gedaan zal ik meer uitleg geven
Ik wil mijn Weau warmtepomp (7,6 kW) nog in HA krijgen. Nu las ik hier wat over een ESP plaatsen in de unit. Ben benieuwd of iemand dit al echt lekker werkend heeft.
[ Voor 4% gewijzigd door CrociStrike030 op 02-06-2024 21:02 ]
Morgen gratis bier!
Wij hebben hier recent een niko home control systeem geinstalleerd op traditionele bekabeling. Meeste zaken draaien simpel via slimme stekkers. Echter bij ons zwembad voor de Inverter pool heat pump (die werkt via de tuya smart app) heb ik nog geen oplossing gevonden. Zou het mogelijk zijn om dit met de API te laten communiceren met NHC?
[ Voor 9% gewijzigd door Plenkske op 06-06-2024 08:30 ]
Echt goede uitleg die het prijsverschil rechtvaardigen tussen elektrodes van ali (10€) en die van de zwembadfabrikanten (150 en meer euri) kan ik nergens vinden. Zal alleszins eens proberen om andere connecties te solderen in mijn watersens, en dan ali-dingen aan te sluiten. (Dat is dus voor een ander toestel)
[ Voor 4% gewijzigd door drivesalegend op 17-06-2024 16:20 ]
Heb het zelf gedaan bij andere pH meters, enige nadeel is dat je die van OmeAli wel echt ieder jaar moet vervangen. Maar voor dat geld hoor je mij niet klagen.
Life is like a box of chocolates you never know what ya gonna get
Waarom niet met een ESP32 via BLE uitlezen?
(hhmmz dat is dan meer voor Home Assistant)
De officiële handleidingJazsie schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 15:21:
Welke guide heb je gevolgd? Er zijn meerdere...
Waarom niet met een ESP32 via BLE uitlezen?
(hhmmz dat is dan meer voor Home Assistant)
Ik wil geen andere hardware toevoegen, daarbij zou het volgens de fabrikant gewoon zo moeten werken. Ik had eerst een ESP met temp. sensor, maar deze zou exact hetzelfde moeten kunnen zonder extra hardware en cloud services. Wil gewoon "Heej Google, hoe warm is het zwembad" kunnen roepen zonder gedoe
Veel mensen hebben deze via BLE in Home Assistant gekoppeld en daar zit dan weer je Google Assistant aan. Dan heb je het zelfde verhaal maar dan alles lokaal. Inderdaad wel met extra hardware.
Maar ben met je eens dat het gewoon moet werken als het officieel erin zit.
Helaas reageert support nergens op en hebben ze geen e-mail of telefoonnummer beschikbaar. Vandaar ook mijn vraag hier; heeft iemand het wel voor elkaar gekregen op de manier die Blueriiot beschrijft?Jazsie schreef op zondag 23 juni 2024 @ 21:37:
Ahh, oke wist niet dat ie dat officieel ondersteund. Dan zou het toch moeten werken en anders even support bericht sturen?
Veel mensen hebben deze via BLE in Home Assistant gekoppeld en daar zit dan weer je Google Assistant aan. Dan heb je het zelfde verhaal maar dan alles lokaal. Inderdaad wel met extra hardware.
Maar ben met je eens dat het gewoon moet werken als het officieel erin zit.