@xces ik heb deze ESPs besteld incl. adapter (38pin): https://nl.aliexpress.com...C0CU&gatewayAdapt=glo2nld
(dummy hiero) Ik heb gister mijn eerste ESP geinstalleerd met onderstaande druk sensor (100psi) met hulp van dit filmpje YouTube: Home Assistant ESP32 Water Filter Monitor
maar ik heb enorme schommelingen in de meetingen (zandfilter staat uit). is hier toevallig iemand die zijn filter wil delen om tips hoe ik hem goed kan kalibreren?
De sensor is direct aangesloten op een ESP32 s2 mini met een 5v 1a adapter met 1,5m kabel
:fill(white):strip_exif()/f/image/00OCizfMiCU3fexz9JyTBRJj.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/n5zTwd6o6D6xDkNOM7eAlzDn.jpg?f=fotoalbum_large)
maar ik heb enorme schommelingen in de meetingen (zandfilter staat uit). is hier toevallig iemand die zijn filter wil delen om tips hoe ik hem goed kan kalibreren?
De sensor is direct aangesloten op een ESP32 s2 mini met een 5v 1a adapter met 1,5m kabel
:fill(white):strip_exif()/f/image/00OCizfMiCU3fexz9JyTBRJj.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/n5zTwd6o6D6xDkNOM7eAlzDn.jpg?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/9XpWqfnp1hAMbbvkY3txPqPu.png?f=user_large)
ik zou wat meer meting(en) toevoegen en je manometer gebruik(en) als werkelijkheid.. is je filtermedium schoon ? misschien even wat extra of juist minder fltermedia .. of via de 6 weg klep de filter bypass selecteren.robertjan12 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 09:19:
(dummy hiero) Ik heb gister mijn eerste ESP geinstalleerd met onderstaande druk sensor (100psi) met hulp van dit filmpje YouTube: Home Assistant ESP32 Water Filter Monitor
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
als je een echte bypass hebt voor je verwarming kan je wellicht ook met de kranen spelen..
sensors hebben de volgende extra opties
zie https://esphome.io/components/sensor/index.html (wellicht al gezien?) hier staan een paar leuke tusen
bv quantille oid .. als ik het goed doet het 10 metingen maar hij ignored de uitschieter(s) en daar het gemiddelde van oid.
voor mijn DS18B20 gebruik ik denk ik deze + waarde(s) die ik niet wil zien .. -20 of "leeg" of NaN enzv zijn gewoon niet gewenst.. voor druk sensor is dit anders maar je krijgt wel een nettere grafiek als resultaat.
Tja vanalles
als ik naar het filter kijk in mijn YAML is deze callibratie op Volts berekent toch? dus output van de sensor is 4.5v en dat staat gelijk aan 30psi in onderstaande geval?
filters:
- calibrate_linear:
- 0.5 -> 0.0
- 4.5 -> 30.0
als dit het geval is kan ik dan niet met behulp van de multimeter meten wat de juiste filter moet gaan worden? en zo ja hoe?
filters:
- calibrate_linear:
- 0.5 -> 0.0
- 4.5 -> 30.0
als dit het geval is kan ik dan niet met behulp van de multimeter meten wat de juiste filter moet gaan worden? en zo ja hoe?
ik zou zoeken op internet naar voorbeelden van anderen en kijken welke calibratie methode(s) er zijn.
ik heb bijvoorbeeld 10 sensors die onderling nogal verschillen als ik ze allemaal in de zelfde container water mik met temp x .. calibratie is meer naar mijn idee dat ze allemaal op dezelfde maat en waarde(s) aangeven en dat de afwijking minimaal is onderling.
wil je zoveel moeite doen met 1 sensor ?
ik heb bijvoorbeeld 10 sensors die onderling nogal verschillen als ik ze allemaal in de zelfde container water mik met temp x .. calibratie is meer naar mijn idee dat ze allemaal op dezelfde maat en waarde(s) aangeven en dat de afwijking minimaal is onderling.
wil je zoveel moeite doen met 1 sensor ?
Tja vanalles
Ik heb er nog niet naar kunnen kijken (want, zwembad lek dus opgeruimd, morgen komt nieuwe als het goed is) ik had deze sites opgeslagen voor toekomstige referentie:robertjan12 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 09:19:
...
...
- https://community.home-as...sure-transducer/315517/14
- https://github.com/esphome/esphome/discussions/2990
- https://www.letscontrolit...hp/Analog_Pressure_sensor
Deze laatste pagina heeft allerlei formules onderaan staan; ze melden op de pagina:
"This sensor ranges from 0 to 6,89475729 Bar (100PSI)."
Dus ik denk dat je de volgende formule zou kunnen gebruiken in je lambda (maar nu begeef ik me op glad ijs want ik heb dat nog nooit gedaan):
https://esphome.io/components/sensor/adc.html
code:
1
2
| filters: - lambda: (x * 0.004889 - 0.5) * 1.724 |
Misschien kan @Jazsie (die gebruikt volgens mij ook EspHome) hier meer uitleg over geven of anders weet hij wel wie EspHome gebruikt in dit topic gok ik.
Edit: ik ga hem via i2c uitlezen;
xces in "Het grote "Zwembad DIY Automatiserings" topic"
[ Voor 4% gewijzigd door xces op 09-06-2023 10:09 ]
Ik heb een warmtepomp (Fairland IPHCR20) die ik via Tuya aan Home Assistant heb gekoppeld. Ik had verwacht dat ik via Tuya meer details zou kunnen zien dan via de normale app. Maar ik zie alleen nog maar temperatuur, ingestelde temperatuur en aan/uit.
Ik ben ook erg geïnteresseerd in de ingaande en uitgaande temperatuur van de warmtepomp. Is dat mogelijk via Tuya? Of alleen via modbus/serieel?
Ik ben ook erg geïnteresseerd in de ingaande en uitgaande temperatuur van de warmtepomp. Is dat mogelijk via Tuya? Of alleen via modbus/serieel?
Ik heb ook de Fairland IPHCR20, ik kan niets meer als wat jij kan. Maar via modbus zou je meer moeten kunnen uitlezen en is er een 50% modus die je aan kunt zetten. Volgens mij is dat te vinden in het domoticz forum. Want zelfs op de tuya.com website zie je deze gegevens niet.
[ Voor 12% gewijzigd door medu80 op 10-06-2023 09:50 ]
@ocmer @medu80 Ik heb dezelfde warmtepomp. Moet alles nog aansluiten maar ook ik was op zoek naar een manier om dit op Home Assistant zichtbaar te maken. Na wat zoeken kom ik er ook achter dat het met de gewone Tuya integratie inderdaad niet werkt, maar ik heb iets anders gevonden.ocmer schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 19:16:
Ik heb een warmtepomp (Fairland IPHCR20) die ik via Tuya aan Home Assistant heb gekoppeld. Ik had verwacht dat ik via Tuya meer details zou kunnen zien dan via de normale app. Maar ik zie alleen nog maar temperatuur, ingestelde temperatuur en aan/uit.
Het gaat om de integratie Tuya Local (Niet te verwarren met Local Tuya, dat is iets anders). De Github staat hier: https://github.com/make-all/tuya-local
De lijst met ondersteunde apparaten groeit gestaag en ik zag dat de IPHCR15 (de kleinere broer van onze warmtepomp) al wordt ondersteund.
In onderstaande video wordt uitgelegd hoe het werkt en hoe je zelf de warmtepomp gegevens kunt achterhalen en je eigen device hieraan kan toevoegen.Ondersteunde warmtepompen:
- BWT FI 45 heatpump
- Fairland IPHCR15 pool heatpump (matches others above, but allows control of heat/cool modes while others seem to be fixed to auto only)
- Garden PAC pool heatpump (also works with Summerwave Si Series)
- IPS Pro pool-systems heatpump (seems to match Fairland Inver-X as well)
- Madimack Elite V3 pool heatpump
- Madimack(model unknown) pool heatpump (seems to match Fairland IPH45 as well)
- Poolex Silverline, Q-line and Vertigo heatpumps
- Remora pool heatpump
- W'eau pool heatpump (simple model and a more complex 13kW model)
Zoals gezegd, ik heb het zelf nog niet geprobeerd, maar wellicht biedt dit meer data. Heb namelijk (nu) niet zo'n zin om met modbus te gaan stoeien.
[ Voor 18% gewijzigd door Ron273 op 10-06-2023 12:15 ]
Ik heb even gezocht en toya-local lijkt deze info te leveren: https://github.com/make-a...and_iphcr15_heatpump.yaml. Niet echt meer data dus. Modbus heb ik ook niet veel zin in.Ron273 schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 11:49:
[...]
@ocmer @medu80 Ik heb dezelfde warmtepomp. Moet alles nog aansluiten maar ook ik was op zoek naar een manier om dit op Home Assistant zichtbaar te maken. Na wat zoeken kom ik er ook achter dat het met de gewone Tuya integratie inderdaad niet werkt, maar ik heb iets anders gevonden.
Het gaat om de integratie Tuya Local (Niet te verwarren met Local Tuya, dat is iets anders). De Github staat hier: https://github.com/make-all/tuya-local
De lijst met ondersteunde apparaten groeit gestaag en ik zag dat de IPHCR15 (de kleinere broer van onze warmtepomp) al wordt ondersteund.
[...]
In onderstaande video wordt uitgelegd hoe het werkt en hoe je zelf de warmtepomp gegevens kunt achterhalen en je eigen device hieraan kan toevoegen.
[YouTube: OMG - Tuya local HACS integration for Tuya devices in Home Assistant]
Zoals gezegd, ik heb het zelf nog niet geprobeerd, maar wellicht biedt dit meer data. Heb namelijk (nu) niet zo'n zin om met modbus te gaan stoeien.
Aanboorzadels met ds18b20? LocalTuya geeft wel de compressor snelheid weer. Maar meer ook niet.
TS moet weer eens geüpdatet worden, kom er helaas niet aan toe momenteel...
- Mode
- Inlaat temp
- Uitlaat temp
- Omgevings temp
- Set point
- Compressor speed
Verder kan je afhankelijk van het model nog meer info uithalen zoals koudemiddel temp/druk ventilator snelheid.
Via Tuya helaas niet gelukt, daarnaast vond ik niet altijd goed reageren (kan natuurlijk ook liggen aan minder goed wifi bereik van de wp).
Via RS485 werkt het top.
Heb de info inderdaad van de domoticz forum gehaald.
.
Enkel via RS485 zie je meer gegevens waaronder:ocmer schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 19:16:
- Mode
- Inlaat temp
- Uitlaat temp
- Omgevings temp
- Set point
- Compressor speed
Verder kan je afhankelijk van het model nog meer info uithalen zoals koudemiddel temp/druk ventilator snelheid.
Via Tuya helaas niet gelukt, daarnaast vond ik niet altijd goed reageren (kan natuurlijk ook liggen aan minder goed wifi bereik van de wp).
Via RS485 werkt het top.
Klopt, je hebt afhankelijk van je model de mode super silent en turbo erbij. ik heb enkel super silent erbij, fijne mode voor mij !medu80 schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 09:49:
Ik heb ook de Fairland IPHCR20, ik kan niets meer als wat jij kan. Maar via modbus zou je meer moeten kunnen uitlezen en is er een 50% modus die je aan kunt zetten. Volgens mij is dat te vinden in het domoticz forum. Want zelfs op de tuya.com website zie je deze gegevens niet.
Heb de info inderdaad van de domoticz forum gehaald.
Wel meer moeite maar via RS485 werkt het toch wel feilloosRon273 schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 11:49:
[...]
@ocmer @medu80 Ik heb dezelfde warmtepomp. Moet alles nog aansluiten maar ook ik was op zoek naar een manier om dit op Home Assistant zichtbaar te maken. Na wat zoeken kom ik er ook achter dat het met de gewone Tuya integratie inderdaad niet werkt, maar ik heb iets anders gevonden.
[...]
In onderstaande video wordt uitgelegd hoe het werkt en hoe je zelf de warmtepomp gegevens kunt achterhalen en je eigen device hieraan kan toevoegen.
[YouTube: OMG - Tuya local HACS integration for Tuya devices in Home Assistant]
3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°
Dat had ik eerst maar je moet echt originele ds18b20 hebben en niet die van Ome Ali want de afwijkingen zijn echt zo groot dat je er eigenlijk niks aan hebt.medu80 schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 13:25:
Aanboorzadels met ds18b20? LocalTuya geeft wel de compressor snelheid weer. Maar meer ook niet.
Zeker met in/uit meten moeten ze op elkaar afgestemd zijn. Gebruik ze nu meer gewoon als referentie punt.
@Jazsie haal jij nu wel de 8,5kW met deze temperaturen? Ik heb nu 8,32kW zal wel afronding zijn. Maar prima tevreden met de warmtepomp. Heb jij foto’s van je RS485 installatie?
Ik heb 5x DS18b20 gekocht bij Amazon.de. Er stond bij origineel. Ik betwijfel dat, maar ze geven allemaal exact hetzelfde aan als de warmtepomp uit staat. Ik heb er nu 4 aangesloten met 12bit resolutie. Af en toe schiet er een 0.125 omhoog of omlaag, maar vooralsnog zijn ze spot-on.
Ik twijfel alleen aan de meetkunsten van de Ali flowmeter, YF-DN50? Volgens mij is dit meer een ongeveer als exact.
Ik heb 5x DS18b20 gekocht bij Amazon.de. Er stond bij origineel. Ik betwijfel dat, maar ze geven allemaal exact hetzelfde aan als de warmtepomp uit staat. Ik heb er nu 4 aangesloten met 12bit resolutie. Af en toe schiet er een 0.125 omhoog of omlaag, maar vooralsnog zijn ze spot-on.
Ik twijfel alleen aan de meetkunsten van de Ali flowmeter, YF-DN50? Volgens mij is dit meer een ongeveer als exact.
[ Voor 57% gewijzigd door medu80 op 10-06-2023 13:51 ]
Kan ik morgen laten weten wanneer ik thuis ben (wp staat momenteel uit want bad is niet in gebruik).
[ Voor 18% gewijzigd door Jazsie op 10-06-2023 13:37 ]
@Jazsie Zou graag meer willen weten over modbus/RS485. Waar kan ik me daarover inlezen en kun jij wellicht iets meer vertellen over hoe jouw setup eruit ziet?Jazsie schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 13:27:
Enkel via RS485 zie je meer gegevens waaronder:
- Mode
- Inlaat temp
- Uitlaat temp
- Omgevings temp
- Set point
- Compressor speed
Via RS485 werkt het top.
Wel meer moeite maar via RS485 werkt het toch wel feilloos.
Ik gebruik al een paar jaar een YF-DN50 van Ali. Na calibratie heb ik er best wat vertrouwen in. Waardes zijn constant, als het zandfilter te veel rommel heeft zie je de flow afnemen (zoals hoort) en na backwash weer op de oude waarde. Ik ben er tevreden mee, maar dus wel eerst even calibreren (#pulsen per liter)medu80 schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 13:34:
[ Voor 5% gewijzigd door ocmer op 10-06-2023 14:43 ]
Die van Ali (of soortgelijke verkopers op Amazon) hebben inderdaad een afwijking. Je kunt ze wel ijken door ze allemaal in een glas water te hangen waarvan je de temperatuur goed kunt meten met een betrouwbare thermometer, Vervolgens kun je vaak in software wel een offset invullen.Jazsie schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 13:31:
[...]
Dat had ik eerst maar je moet echt originele ds18b20 hebben en niet die van Ome Ali want de afwijkingen zijn echt zo groot dat je er eigenlijk niks aan hebt.
Zeker met in/uit meten moeten ze op elkaar afgestemd zijn. Gebruik ze nu meer gewoon als referentie punt.
Ik heb het vermoeden (uit ervaring) dat originele DS18B20 extreem zeldzaam zijn.
Ik heb ditzelfde bordje, maar het werkt hier niet echt als verwacht.bleekie schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 14:24:
[...]
Ik gebruik daar deze voor:https://www.amazon.nl/sch...en%2Caps%2C76&sr=8-5&th=1
COM vanuit de isaver splitten en aansluiten op de COM poorten op het relais. Dan de Di 2,3 en 4 aansluiten op de NO poorten van het relais. ik heb alleen foto’s van het testen met 1 poort aangesloten, maar voor het idee:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je kunt ook nog de RPM aanpassen van de verschillemde DI poorten (volgens mij komt dit screenshot uit dit topic):
[Afbeelding]
Voordeel van dit relais voor mij is dat het ewelink is wat middels homebridge in homekit gezet kan worden, waarin ik al mijn automatisering dingen doe.
Zodra het relais een poort inschakelt dan zie ik de iSaver een tel naar het juiste rpm schieten, en dan gaat hij terug naar waar hij was.
Enig idee?
Aangesloten op de Com en No
WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu
Van de relais module?medu80 schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 22:03:
verkeerde werkmodus?
Edit:
Gevonden, dat werkt inderdaad. Nu even stuntelen met het schakelen, merk dat te snel schakelen niet werkt.
[ Voor 27% gewijzigd door f.welvering op 11-06-2023 11:14 ]
WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu
Zo , ook de w'eau aangekocht, als.ik naar screenshots kijk van de w'eau app, dan zie ik dat je de graden kan instellen... Maar via de Tuya app niet? Of mis ik iets? Ik wou graag HA inzetten voor de localtuya integratie... Iemand die zijn config kan sharen voor het aanmaken van de sensors en climates met de juiste dpi waarden??
Het probleem wordt dan inderdaad nog uitdagender...BounceMeister schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 13:39:
[...]
Dat gaat nog lastig worden als meer apparatuur daar last van heeft. We zitten hier in de straat regelmatig boven de 240V.
De ACM heeft een voorstel gedaan om het maximum op te schroeven naar 264,5V.
Om erop terug te komen, eerste foto is op 100% vermogen, 2de foto op 24% vermogen, zie je gelijk wat het doet met je COP:medu80 schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 13:34:
@Jazsie haal jij nu wel de 8,5kW met deze temperaturen? Ik heb nu 8,32kW zal wel afronding zijn. Maar prima tevreden met de warmtepomp. Heb jij foto’s van je RS485 installatie?
![]() | ![]() |
Foto's mbt tot RS485 kan ik helaas niet zo gauw vinden (vraag mij af of ik wel foto's gemaakt heb).
Maar de info komt van de post die hier is gepost door:
enboer in "Het grote "Zwembad DIY Automatiserings" topic"
Ik kom niet hoger als 8.3kW, ik heb een gevoel dat het komt doordat ik de flowmeter verticaal heb geplaatst ipv horizontaal. In de specs staat ook namelijk maximum incline 5 degrees. Pas als ik de Pulse op 11.5 zet haal ik de 8.7kW.Jazsie schreef op zondag 11 juni 2023 @ 13:47:
[...]
Om erop terug te komen, eerste foto is op 100% vermogen, 2de foto op 24% vermogen, zie je gelijk wat het doet met je COP:
[Afbeelding] [Afbeelding]
Foto's mbt tot RS485 kan ik helaas niet zo gauw vinden (vraag mij af of ik wel foto's gemaakt heb).
Maar de info komt van de post die hier is gepost door:
enboer in "Het grote "Zwembad DIY Automatiserings" topic"
Welke calculatie heb jij precies en welke temperatuursensoren gebruik je. Die IN de Fairland?
Ik gebruik deze:
code:
1
2
3
| value_template: "{% set t = states('sensor.flow') | float %} {% set u = states('sensor.pool_wp_delta_temp') | float %} {{ ((t * u) / 14.34) | round (2) | float (0)}}" |
[ Voor 12% gewijzigd door medu80 op 11-06-2023 19:54 ]
Ik maak gebruik van de Fairland in/uit temperatuursensoren. de DS8B20 sensoren die ik eerst gebruikte zijn alles behalve nauwkeurig.medu80 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 19:47:
[...]
Ik kom niet hoger als 8.3kW, ik heb een gevoel dat het komt doordat ik de flowmeter verticaal heb geplaatst ipv horizontaal. In de specs staat ook namelijk maximum incline 5 degrees. Pas als ik de Pulse op 11.5 zet haal ik de 8.7kW.
Welke calculatie heb jij precies en welke temperatuursensoren gebruik je. Die IN de Fairland?
Ik gebruik deze:
code:
1 2 3 value_template: "{% set t = states('sensor.flow') | float %} {% set u = states('sensor.pool_wp_delta_temp') | float %} {{ ((t * u) / 14.34) | round (2) | float (0)}}"
Flowmeter heeft ook een afwijking van ~10% meen ik. Moet effe naar de code zoeken mbt welke pulsen ik precies gebruik, maar meen dat ik deze gebruikt hebt:
Koffie in "Het grote zwembad topic - Deel 2"
>> 12 pulsen zou het dan zijn.
Zou niet te zwaar tillen aan de cijfers, leuk om te zien maar doe er verder niks mee. low speed is het meest zuinige/efficiente (wisten we al) maar als ik bad in wil en het water is niet warm genoeg dan gaat ie gwoon op 100% zodat bad sneller warm is
Warmtepomp aansturen via RS485 is wel echt een genot, heb de app nog steeds maar dat werkt toch minder lekker dan via Home Assistant.
Normaal gesproken gaat warmtepomp pas in lagere toeren draaien wanneer temperatuur bijna is bereikt, nu laat ik het tegen de middag lopen op super silence mode. Vooral met dit warme weer is het totaal niet nodig dat wp op 100% (of 80% op silence mode) staat te draaien.
Ik heb even jullie hulp nodig voordat ik e.e.a. permanent ga aansluiten. Ik heb de volgende sensoren en heb aan de hand van deze site gekeken op welke GPIOs het aangesloten kan worden. Ik denk dat ik het zo goed heb uitgewerkt, maar een dubbelcheck zou fijn zijn.
Hierdoor houd ik GPIO26, GPIO27, GPIO32 en GPIO33 vrij voor toekomstige uitbreidingen, zoals bijv. een rode led laten branden als er iets mis is.
(*1) Aansluiting PSI op ADS1115
- pressure sensor output op ADS1115 A0
- pressure sensor VCC op ADS1115 VDD
- pressure sensor GND op ADS1115 GND
(*2) Aansluiting ADS1115 richting 2 kanaals level converter
- AVCC aangesloten op 5V voeding
- ASCL aangesloten op 5V ADS1115 SCL
- ASDA aangesloten op 5V ADS1115 SDA
- AGND aangesloten op 5V GND
- BVCC aangesloten op 3.3V ESP voeding
- BSCL aangesloten op 3.3V ESP SCL
- BSDA aangesloten op 3.3V ESP SDA
- BGND aangesloten op 3.3V ESP GND
:fill(white):strip_exif()/f/image/1aOfS9C6HVzz7JFIDg7Q1cDk.png?f=user_large)
In totaal heb ik dan de volgende aansluitingen nodig:
5v VCC: 9x
5v GND: 9x
3.3v VCC: 10x
3.3v GND: 10x
Vraag 1:
Klopt bovenstaand overzicht een beetje?
Vraag 2:
Zijn er bepaalde GPIO's gereserveerd waar ik rekening mee moet houden?
Vraag 3:
Kan ik de 3.3v voor alle sensoren direct van de step down module afnemen, of moet dat via de ESP32? (n.b. de ESP zal vanuit dezelfde module gevoed worden)
En vraag 4 als laatste
Als ik de sensoren wil verlengen, kan ik dan 3x0.5mm2 draad gebruiken of is dat overkill? Ik dacht aan deze: https://www.elektrobode.n...assic-110-3x0-5-1119753-1
Sensor | Doel | Beoogde aansluiting | Beoogde GPIO |
---|---|---|---|
DS18B20 | Temperatuur sensoren | 1x GPIO, 1x GND, 1x 3.3v | GPIO4 |
PWM naar 0-10v | Variabele pomp sturing | GPIO - die PWM kan doen & 1x 12v, 1x GND | GPIO13 |
PSI -> ADS1115 (*1) -> level converter (*2) | Filter druk via i2c | i2c & 1x 3.3v/GND en 2x 5v/GND nodig (zie onder) | GPIO16, GPIO17 |
ezoORP | ORP sensor (isolated carrier board) | i2c + 1x GND, 1x 5v | GPIO16, GPIO17 |
ezoPH | pH sensor (isolated carrier board) | i2c + 1x GND, 1x 5v | GPIO16, GPIO17 |
Display | Menu | i2c + 1x GND, 1x 5v | GPIO16, GPIO17 |
2 maal YF-DN50 | Flow warmtepomp & filter pomp | 2x GPIO, 2x GND, 2x 3.3v | GPIO18, GPIO19 |
2 maal XKC-Y25-T12V | Non-contact Digital Liquid Level Sensor - chloor / zwavelzuur niveau in tank | 2x GPIO, 2x GND, 2x 5v | GPIO21, GPIO22 |
2 maal relais | Doseerpompjes | 2x GPIO, 2x GND, 2x 5v | GPIO23, GPIO25 |
3x push button | menu navigatie | 3x GPIO (push) & 3x GND & 3x 3.3v | GPIO34, GPIO35, GPIO36 = input |
PIR sensor | Scherm aan/uit | 1x GPIO & 1x GND & 1x 3.3v | GPIO39 |
Hierdoor houd ik GPIO26, GPIO27, GPIO32 en GPIO33 vrij voor toekomstige uitbreidingen, zoals bijv. een rode led laten branden als er iets mis is.
:fill(white):strip_exif()/f/image/1aOfS9C6HVzz7JFIDg7Q1cDk.png?f=user_large)
Vraag 1:
Vraag 2:
Vraag 3:
Kan ik de 3.3v voor alle sensoren direct van de step down module afnemen, of moet dat via de ESP32? (n.b. de ESP zal vanuit dezelfde module gevoed worden)
En vraag 4 als laatste
Als ik de sensoren wil verlengen, kan ik dan 3x0.5mm2 draad gebruiken of is dat overkill? Ik dacht aan deze: https://www.elektrobode.n...assic-110-3x0-5-1119753-1
[ Voor 38% gewijzigd door xces op 13-06-2023 10:34 ]
@xces je pompjes toevallig al getest?
Nee, gisteren wel binnen gekomen maar ik ben eerst wat aan het aansluiten zodat ik zsm ph en chloor kan gaan meten in mijn nieuwe bad
1) Heb het niet 100% gecontroleerd maar zover ik het zie/lees klopt het allemaal.xces schreef op maandag 12 juni 2023 @ 20:06:
Ik heb even jullie hulp nodig voordat ik e.e.a. permanent ga aansluiten. Ik heb de volgende sensoren en heb aan de hand van deze site gekeken op welke GPIOs het aangesloten kan worden. Ik denk dat ik het zo goed heb uitgewerkt, maar een dubbelcheck zou fijn zijn.
Sensor Doel Beoogde aansluiting Beoogde GPIO DS18B20 Temperatuur sensoren 1x GPIO, 1x GND, 1x 3.3v GPIO4 PWM naar 0-10v Variabele pomp sturing GPIO - die PWM kan doen & 1x 12v, 1x GND GPIO13 PSI -> ADS1115 (*1) -> level converter (*2) Filter druk via i2c i2c & 1x 3.3v/GND en 2x 5v/GND nodig (zie onder) GPIO16, GPIO17 ezoORP ORP sensor (isolated carrier board) i2c + 1x GND, 1x 5v GPIO16, GPIO17 ezoPH pH sensor (isolated carrier board) i2c + 1x GND, 1x 5v GPIO16, GPIO17 Display Menu i2c + 1x GND, 1x 5v GPIO16, GPIO17 2 maal YF-DN50 Flow warmtepomp & filter pomp 2x GPIO, 2x GND, 2x 3.3v GPIO18, GPIO19 2 maal XKC-Y25-T12V Non-contact Digital Liquid Level Sensor - chloor / zwavelzuur niveau in tank 2x GPIO, 2x GND, 2x 5v GPIO21, GPIO22 2 maal relais Doseerpompjes 2x GPIO, 2x GND, 2x 5v GPIO23, GPIO25 3x push button menu navigatie 3x GPIO (push) & 3x GND & 3x 3.3v GPIO34, GPIO35, GPIO36 = input PIR sensor Scherm aan/uit 1x GPIO & 1x GND & 1x 3.3v GPIO39
[Afbeelding]
Vraag 1:
Vraag 2:
Vraag 3:
En vraag 4 als laatste
2) Ja, effe checken want dit verschilt per type. Zo is GPIO 34 t/m 39 bijv enkel input. Of GPIO 12 die niet hoog mag zijn bij het opstarten.
3) Kan direct vanaf de step down module, zorg wel dat je overal de GND met elkaar hebt verbonden. Dus ook je 5V GND dien je samen met je 3.3V GND te verbinden.
4) 0,5mm2 is echt overkill joh, heb zelf 0,25mm2 genomen.
Ok ik dacht het zelf apart te doen (d.w.z. dat dit dan uiteindelijk bij de voeding GND weer samen komt). Ik neem aan dat dit alleen geld voor alle sensoren die op 1 of andere manier met de ESP verbonden worden?Jazsie schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 00:33:
[...]
3) Kan direct vanaf de step down module, zorg wel dat je overal de GND met elkaar hebt verbonden. Dus ook je 5V GND dien je samen met je 3.3V GND te verbinden.
D.w.z. het PWM bord wat 12v nodig heeft hoeft geen GND te delen met de ESP?
zorg dat je alles stap voor stap toevoegt en bij voorkeur minimaal solderen zorg dat je zaken kan vervangen en doe het zelfde tijdens het solderen .. (connector(s) er tussen dus..xces schreef op maandag 12 juni 2023 @ 20:06:
Sensor Doel Beoogde aansluiting Beoogde GPIO DS18B20 Temperatuur sensoren 1x GPIO, 1x GND, 1x 3.3v GPIO4 PWM naar 0-10v Variabele pomp sturing GPIO - die PWM kan doen & 1x 12v, 1x GND GPIO13 PSI -> ADS1115 (*1) -> level converter (*2) Filter druk via i2c i2c & 1x 3.3v/GND en 2x 5v/GND nodig (zie onder) GPIO16, GPIO17 ezoORP ORP sensor (isolated carrier board) i2c + 1x GND, 1x 5v GPIO16, GPIO17 ezoPH pH sensor (isolated carrier board) i2c + 1x GND, 1x 5v GPIO16, GPIO17 Display Menu i2c + 1x GND, 1x 5v GPIO16, GPIO17 2 maal YF-DN50 Flow warmtepomp & filter pomp 2x GPIO, 2x GND, 2x 3.3v GPIO18, GPIO19 2 maal XKC-Y25-T12V Non-contact Digital Liquid Level Sensor - chloor / zwavelzuur niveau in tank 2x GPIO, 2x GND, 2x 5v GPIO21, GPIO22 2 maal relais Doseerpompjes 2x GPIO, 2x GND, 2x 5v GPIO23, GPIO25 3x push button menu navigatie 3x GPIO (push) & 3x GND & 3x 3.3v GPIO34, GPIO35, GPIO36 = input PIR sensor Scherm aan/uit 1x GPIO & 1x GND & 1x 3.3v GPIO39
[Afbeelding]
Vraag 1:
Vraag 2:
Vraag 3:
En vraag 4 als laatste
@Jazsie is er niet een spray/zalf oid waarbij je het na het solderen (en schoongemaakt hebt) tegen vocht beschermt (bij redelijke hitte/kou)
mijn esp's buiten zijn aan het overlijden omdat ik het niet gedaan heb (want testen rules en vergeten etc.)
anyways .. je wist het vast al
Tja vanalles
Dat is prima, als het maar samenkomt want anders kun je rare problemen krijgen.xces schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 09:33:
[...]
Ok ik dacht het zelf apart te doen (d.w.z. dat dit dan uiteindelijk bij de voeding GND weer samen komt). Ik neem aan dat dit alleen geld voor alle sensoren die op 1 of andere manier met de ESP verbonden worden?
D.w.z. het PWM bord wat 12v nodig heeft hoeft geen GND te delen met de ESP?
Blanke lak doet wonderen, maar het beste is gewoon waterdichte behuizing als je buiten gaat plaatsenvso schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 13:30:
[...]
zorg dat je alles stap voor stap toevoegt en bij voorkeur minimaal solderen zorg dat je zaken kan vervangen en doe het zelfde tijdens het solderen .. (connector(s) er tussen dus..
@Jazsie is er niet een spray/zalf oid waarbij je het na het solderen (en schoongemaakt hebt) tegen vocht beschermt (bij redelijke hitte/kou)
mijn esp's buiten zijn aan het overlijden omdat ik het niet gedaan heb (want testen rules en vergeten etc.)
anyways .. je wist het vast al
Jazsie schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 13:46:
Blanke lak doet wonderen, maar het beste is gewoon waterdichte behuizing als je buiten gaat plaatsen
Tja vanalles
Ik gebruik vaak van die waterdichte opbouw kabeldozen voor elektronicaprojecten in de tuin. Ik heb nog geen oxidatie gezien op de esp's.Jazsie schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 13:46:
[...]
[...]
Blanke lak doet wonderen, maar het beste is gewoon waterdichte behuizing als je buiten gaat plaatsen
:strip_exif()/f/image/j2PeqRBRJZqFRxsazCQN94GY.jpg?f=fotoalbum_large)
Dagje vrij, dus vandaag maar e.e.a. gaan solderen. Ik heb in ESPHome een 'DEV' een een 'PROD' configuratie gemaakt; de DEV variant is een andere ESP waar ik losse sensoren op test op de GPIOs, als het werkt soldeer ik het in de kast vast en komt die configuratie ook in de 'PROD' yaml zeg maar.
Hierboven zie je dat ik de basis af heb en werkend:
- LCD werkend
- UP/Down button werkend (links van display)
- OK button werkend (rechts van display)
- PIR sensor die de LCD aanzet bij beweging; anders is de LCD uit
Mijn 'app' ziet er nu zo uit:
- Standaard laat hij de status pagina zien waar de sensor waardes op komen
- Door een druk op de OK knop komt het menu tevoorschijn met daar de volgende structuur:
Level 1:
"Filtration pump"
"Dosing pumps"
"Sensor calibration"
"Exit menu"
Menu "Filtration pump"
"Auto speed"
"Set to low speed"
"Set to medium speed"
"Set to high speed"
"Previous menu"
Menu "Dosing pumps"
"Dose sulphuric acid"
"Dose chlorine"
"Previous menu"
Menu "Sensor calibration"
"Calibrate pH sensor"
"Calibrate ORP sensor"
"Previous menu"
De knoppen reageren niet heel snel, maar snel genoeg, kan aan het kliksysteem liggen wat ik gebruikt heb maar daar moeten we het even mee doen.
Binnenkantje, heb mijn eerste eigen dupont kabeltje gemaakt naar het display toe
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mZeakzJRI05djYUtqjpledx5.jpg?f=user_large)
Oh ja, en als je op de homepage bent zeg maar, dan is alleen de OK button led ring aan
Ben je in het menu dan is de up/down button led aan, maar up alleen als je niet op het bovenste menu item bent en down alleen als je niet op het onderste menu item bent. Ik weet het.. overkill en het kost me 3 GPIOs maar ik vond het wel een nette toevoeging
[ Voor 8% gewijzigd door xces op 15-06-2023 14:59 ]
Nice @xces !
Vind je display erg mooi gedaan, dat is compleet ander opzet dan ik met waar ik bezig ben (HMI scherm).
Vind je display erg mooi gedaan, dat is compleet ander opzet dan ik met waar ik bezig ben (HMI scherm).
@xces Zit die menustructuur in esphome of heb je dat zelf geprogrammeerd?
De inspiratie heb ik opgedaan uit een voorbeeld menu met een rotary encoder in EspHome; dat is wel een menu waarbij maar 1 menu item per keer zichtbaar is en dus met een draaiknop ipv push buttons. De pagina zelf legt heel goed uit wat het concept is en hoe het werkt.BounceMeister schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 22:29:
@xces Zit die menustructuur in esphome of heb je dat zelf geprogrammeerd?
Voor dat menu is ook een menu generator.
Ik heb de GitHub code aangepast zodat het een menu met knoppen is en het een verticaal menu is zoals je op de display kunt zien. Ik heb wel mijn menu structuur adhv zijn generator gebouwd (wel wat variabele namen aangepast en eruit gesloopt wat ik niet nodig heb)
[ Voor 38% gewijzigd door xces op 16-06-2023 12:01 ]
@xces ik lees een post van jouw dat je een m25 wartel Hebt gebruikt voor je electrodes maar welke maat heb je gebruikt in je leiding daarvoor? 50mm 1” ?
Mijn pH en ORP sensoren zijn aangesloten. Mijn huidige zwembadwater heeft een pH van 7.25 en een ORP van 555mv.
Heb jij @Jazsie misschien een code-voorbeeld van hoe jij jouw waardes aanstuurt?
Ik snap dat ik mijn pH kan verlagen door zuur in het water te doen (doseerpomp)
Maar een ORP van 555mv is dat te weinig chloor of te veel chloor?
edit: ik heb deze pseudo code gevonden waarmee ik mijn eigen antwoord kan vinden; mijn chloor gehalte is dus te laag en mijn pH prima op orde nu
@martijnr17 kun jij jouw doseercode delen?
Heb jij @Jazsie misschien een code-voorbeeld van hoe jij jouw waardes aanstuurt?
edit: ik heb deze pseudo code gevonden waarmee ik mijn eigen antwoord kan vinden; mijn chloor gehalte is dus te laag en mijn pH prima op orde nu
[ Voor 28% gewijzigd door xces op 19-06-2023 15:37 ]
pH 7.2 - 7.6
ORP 650 - 750mV
Ik doseer 10 seconden en wacht 10min voordat de volgende meting wordt gedaan.
ORP 650 - 750mV
Ik doseer 10 seconden en wacht 10min voordat de volgende meting wordt gedaan.
@robertjan12 slecht nieuws, de doseerpompjes doen het prima maar geven niet voldoende druk.
Nu maar de Kamoer micro diaphragm pump 12V DC brushless motor KLP02 high flow>700ml/min high positive pressure 3bar gekocht a 220$ voor 2 incl. verzending en import.
Als die het niet doen gaan die ook terug en koop ik een Sugar Valley doseerpomp voor 60 euro extra dan weet ik zeker dat ik de juiste heb....
Nu maar de Kamoer micro diaphragm pump 12V DC brushless motor KLP02 high flow>700ml/min high positive pressure 3bar gekocht a 220$ voor 2 incl. verzending en import.
Als die het niet doen gaan die ook terug en koop ik een Sugar Valley doseerpomp voor 60 euro extra dan weet ik zeker dat ik de juiste heb....
[ Voor 71% gewijzigd door xces op 19-06-2023 20:38 ]
zoals ik het begrijp is de ORP een afgeleide van het chloor.xces schreef op maandag 19 juni 2023 @ 15:26:
Mijn pH en ORP sensoren zijn aangesloten. Mijn huidige zwembadwater heeft een pH van 7.25 en een ORP van 555mv.
De wordt beinvloed door o.a. PH, maar ook CYA.
Corrigeer me als ik er naast zit, maar het best kun je het chloor testen, ORP uitlezen en dan daarop sturen indien de chloor op een gewenste waarde zit
ai dat is mooi kl*te.. ik heb ze toevallig ook zojuist binnen gekregen en snel even getest en ze komen wel moeiteloos door mijn de injector heen maar i.c.m. de druk in de buis zal het wel gebeurd zijn.. ga het toch straks even testenxces schreef op maandag 19 juni 2023 @ 19:22:
@robertjan12 slecht nieuws, de doseerpompjes doen het prima maar geven niet voldoende druk.
:strip_exif()/f/image/5Nig38wSOQUMGF2JgZWgiLWG.jpg?f=fotoalbum_large)
Welk (volledig) typenummer had jij? De pompjes die ik nu besteld heb zijn diafragmapompjes die 3 bar kunnen opwekken dus dat zou dan beter moeten zijn.robertjan12 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 14:48:
[...]
ai dat is mooi kl*te.. ik heb ze toevallig ook zojuist binnen gekregen en snel even getest en ze komen wel moeiteloos door mijn de injector heen maar i.c.m. de druk in de buis zal het wel gebeurd zijn.. ga het toch straks even testen![]()
[Afbeelding]
Edit: nieuwe website gevonden:
https://www.gemke-shop.de/
Doseerpompje wat ik nu op het oog heb:
GP-1.5-P Pool Einbau-Schlauchpumpe für PH/CHLOR Dosierung
220v inbouw, met set (injectieventiel, voetfilter met terugslagklep + slang) voor 89 euro.
Heb ze gevraagd of ik de slang "PE 4x6mm Schlauch - Dosierleitung (Wand 1mm) - druckseitig" erbij kan krijgen ipv de transparente slang, en het langere injectieventiel PP Dosierventil/Impfventil mit Verlängerung 1/2" - 4x6mm wat ze ook verkopen.
Dan ben ik ongeveer 90 euro per set kwijt en alsnog goedkoper dan op amazon met Kamoer.
[ Voor 47% gewijzigd door xces op 20-06-2023 15:59 ]
Ik heb zelf deze pomp : https://www.amazon.nl/gp/product/B08ZNBV982xces schreef op maandag 19 juni 2023 @ 15:26:
Voor zwavelzuur moet je BPT slang hebben. De standaard siliconen slang is in het begin vaak kapot gevreten door het zuur, en dat met 15% zwavelzuur volgens mij.
Je kan de ORP waarde niet zomaar tegen een chloorwaarde zetten zoals ph. Maar ik voer iedere minuut een meting uit en doseer iedere 30min. Indien PH hoger dan 7.3 dan 15seconden doseren wat op 22ml uitkomt. Indien ORP iets te laag 30seconden (45ml) en indien veel te laag 60seconden (90ml). Af en toe, zeker in het begin van het seizoen doe ik wat extra handmatige metingen met dit setje : https://www.toppy.nl/prod...-inclusief-tabletten.html en pas daar de waardes op aan. Meestal kan ik dan de rest van het seizoen door, laten we zeggen dat ik iedere maand nog wel controleer met deze test.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
| if(domoticz.devices(44).state == 'On' and domoticz.devices(44).lastUpdate.minutesAgo > 30 and domoticz.devices('Zwembad-Block-Chemicals').state == 'Off') then --Zwembad PH - toevoegen indien zwembadpomp44 .. min aan staat domoticz.log('Zwembad PH:' .. domoticz.devices(165).state .. ' gemiddelde:' .. domoticz.data.ph.avg() .. ' vandaag:' ..domoticz.devices(173).counterToday) if(domoticz.devices(153).lastUpdate.minutesAgo > 30 ) then --laatste toevoeging minimaal 30min geleden --7.6 is in het echt 7.2 opnieuw calibreren ( ideaal 7.3 ) tussen de 7.2 en 7.6 if(domoticz.data.ph.avg() >= 7.7) then domoticz.log('Zwembad ph pompen') domoticz.openURL({url = 'http://192.168.160.138/control?cmd=event,ph=15',method = "GET" }) domoticz.devices(153).switchOn() domoticz.variables('phverbruik').set(domoticz.variables('phverbruik').value + (15*1.5)) domoticz.devices(173).incrementCounter(15*1.5) else domoticz.devices(172).incrementCounter(0) end else domoticz.devices(172).incrementCounter(0) end --Zwembad Chloor - toevoegen indien zwembadpomp44 .. min aan staat --2021 - 620 635 --2022 700 790 zelfde sensor als 2021 domoticz.log('Zwembad chloor:' .. domoticz.devices(167).state .. ' gemiddelde:' .. domoticz.data.chloor.avg() .. ' vandaag:' ..domoticz.variables('chloorverbruikdag').value) if(domoticz.devices(169).lastUpdate.minutesAgo > 30 and domoticz.variables('chloorverbruikdag').value < 700 ) then --laatste toevoeging minimaal 30min geleden en max 500ml per dag if(domoticz.data.chloor.avg() <= 780) then --2022 810 domoticz.log('Zwembad VEEL chloor pompen') domoticz.openURL({url = 'http://192.168.160.138/control?cmd=event,chloor=60',method = "GET" }) domoticz.devices(169).switchOn() domoticz.variables('chloorverbruik').set(domoticz.variables('chloorverbruik').value + (60*1.5)) domoticz.variables('chloorverbruikdag').set(domoticz.variables('chloorverbruikdag').value + (60*1.5)) domoticz.devices(172).incrementCounter(60*1.5) elseif(domoticz.data.chloor.avg() <= 830) then --2022 810 domoticz.log('Zwembad chloor pompen') domoticz.openURL({url = 'http://192.168.160.138/control?cmd=event,chloor=30',method = "GET" }) domoticz.devices(169).switchOn() domoticz.variables('chloorverbruik').set(domoticz.variables('chloorverbruik').value + (30*1.5)) domoticz.variables('chloorverbruikdag').set(domoticz.variables('chloorverbruikdag').value + (30*1.5)) domoticz.devices(172).incrementCounter(30*1.5) else domoticz.devices(172).incrementCounter(0) end else domoticz.devices(172).incrementCounter(0) end end end |
[ Voor 6% gewijzigd door martijnr17 op 20-06-2023 16:17 ]
@xces type is: kamoel KHPP260-HB-P22
Ik heb jullie hulp nodig met mijn pressure sensor. Wat ik ook probeer ik krijg er geen waardes uit waar ik chocola van kan maken en om eerlijk te zijn ben ik vooral aan het copy en pasten van internet..
Ik blijf gewoon dezelfde waarde terugkrijgen (als ik de pomp uit zet, harder zet) wat ik ook probeer (de analoge gauge gaat wel omhoog/omlaag.
De pressure sensor (van Ali) is goed aangesloten (5v, GND en data lijn) de data lijn heb ik op de A0 aangesloten van de ADS1115 en onderstaande code (of ik nu de ADS met 5v voed en een level converter gebruik, of met 3.3v voed) geeft dezelfde waardes:
De pressure sensor op de ADC aansluiten geeft ook een constante waarde, wat me doet vermoeden dat de pressure sensor kapot is. Ik twijfel nu om een SEN0257 te bestellen van DFRobot..
Thoughts?
Ik blijf gewoon dezelfde waarde terugkrijgen (als ik de pomp uit zet, harder zet) wat ik ook probeer (de analoge gauge gaat wel omhoog/omlaag.
De pressure sensor (van Ali) is goed aangesloten (5v, GND en data lijn) de data lijn heb ik op de A0 aangesloten van de ADS1115 en onderstaande code (of ik nu de ADS met 5v voed en een level converter gebruik, of met 3.3v voed) geeft dezelfde waardes:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| # Filter PSI - platform: ads1115 multiplexer: 'A0_GND' gain: 6.144 name: "Filter pressure" id: filter_psi internal: true unit_of_measurement: "bar" accuracy_decimals: 2 icon: "mdi:volts" update_interval: 1s filters: - lambda: |- if (x - 0.429188 < 0) return 0.00; return (x - 0.429188) * 4.00; on_value: - lambda: |- ESP_LOGI("info", "Pressure sensor value: %.2f", x); |
De pressure sensor op de ADC aansluiten geeft ook een constante waarde, wat me doet vermoeden dat de pressure sensor kapot is. Ik twijfel nu om een SEN0257 te bestellen van DFRobot..
Thoughts?
[ Voor 6% gewijzigd door xces op 21-06-2023 12:43 ]
@xces mijn pompjes zojuist getest in de leiding van het zwembad met injector en pomp +/- 150ml water weg in 30 sec
Welk pressure sensor heb je?xces schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 12:41:
Ik heb jullie hulp nodig met mijn pressure sensor. Wat ik ook probeer ik krijg er geen waardes uit waar ik chocola van kan maken en om eerlijk te zijn ben ik vooral aan het copy en pasten van internet..
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 # Filter PSI - platform: ads1115 multiplexer: 'A0_GND' gain: 6.144 name: "Filter pressure" id: filter_psi internal: true unit_of_measurement: "bar" accuracy_decimals: 2 icon: "mdi:volts" update_interval: 1s filters: - lambda: |- if (x - 0.429188 < 0) return 0.00; return (x - 0.429188) * 4.00; on_value: - lambda: |- ESP_LOGI("info", "Pressure sensor value: %.2f", x);
Thoughts?
Je moet inderdaad toch wel echt verschil zien in waardes, zeker met waterpomp in/uit schakelen.
Als je multimeter hebt kan je ook de uitgang direct meten.
ik heb het zelfde probleem met deze sensor, van alles geprobeerd maar voor nu de hoop even opgegeven, ook meet ik vage waardes direct op de kabel en vaak ook geen verschil met de pomp aan of uit. Ik heb de 100psi verzie gekocht en zit nu te twijfelen om de 30psi te kopen. Hopend dat die wat accurater is.
Volgende tegenslag; mijn 'non contact liquid level sensor' krijg ik niet aan de gang. Ik heb het type "XKC-Y25-T12V". Van alles geprobeerd qua pin settings als binary sensor maar er komt simpelweg geen 'reading' binnen.
Het ledje gaat netjes branden maar er komt geen reading binnen in home assistant / EspHome.
Zojuist 2 andere besteld; "XKC-Y25-PNP" welke volgens home assistant forum wel zouden moeten werken.
NOOB EPIC FAIL EDIT
Ik had voor het gemak de 5v en GND van mijn andere voeding genomen. Hierdoor werkte de sensor dus niet. Oplossing was om de sensor 'gewoon' op de GND en 3.3v van mijn 'DEV' bordje aan te sluiten en toen werkte de sensor wel
Het ledje gaat netjes branden maar er komt geen reading binnen in home assistant / EspHome.
Zojuist 2 andere besteld; "XKC-Y25-PNP" welke volgens home assistant forum wel zouden moeten werken.

Ik had voor het gemak de 5v en GND van mijn andere voeding genomen. Hierdoor werkte de sensor dus niet. Oplossing was om de sensor 'gewoon' op de GND en 3.3v van mijn 'DEV' bordje aan te sluiten en toen werkte de sensor wel

[ Voor 64% gewijzigd door xces op 23-06-2023 11:38 ]
@xces ik zit de topic is door te lezen en lees dat jij behoorlijk druk bent geweest met de EZO sensoren in ESPHome met kalibratie buttons, uiteindelijk wil ik dit ook graag mijn sensoren gaan vervangen voor de EZO varianten maar heb echt geen idee welke hardware ik nodig heb naast de probes en isolated board en hoe ze aan te sluiten op een ESP...
mocht je tijd hebben wil je hier is wat meer info van plaatsen?
ik zat namelijk ook al te twijfelen over de Wi-Fi Pool kit van Atlas en de boel via MQTT in HA binnen te laten komen.. dat is de easy way zeg maar..
ik zat namelijk ook al te twijfelen over de Wi-Fi Pool kit van Atlas en de boel via MQTT in HA binnen te laten komen.. dat is de easy way zeg maar..
[ Voor 15% gewijzigd door robertjan12 op 24-06-2023 15:57 ]
Top dat het werkt, heb even gekeken bij mij en heb de XKC-Y25-PNP 5-12V.xces schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 16:49:
Volgende tegenslag; mijn 'non contact liquid level sensor' krijg ik niet aan de gang. Ik heb het type "XKC-Y25-T12V". Van alles geprobeerd qua pin settings als binary sensor maar er komt simpelweg geen 'reading' binnen.
![]()
![]()
NOOB EPIC FAIL EDIT
![]()
![]()
![]()
Ik had voor het gemak de 5v en GND van mijn andere voeding genomen. Hierdoor werkte de sensor dus niet. Oplossing was om de sensor 'gewoon' op de GND en 3.3v van mijn 'DEV' bordje aan te sluiten en toen werkte de sensor wel![]()
Puur gekozen mbt de manier van aansluiten, de XKC-Y25-T12V werkt ook prima hetzij deze wellicht iets anders moet aansluiten.
Je bent wel lekker bezig zeg, ik kom er helaas maar niet aan toe

[ Voor 3% gewijzigd door Jazsie op 25-06-2023 01:51 ]
Ik ben daar vrij ver in gegaan, ik kwam erachter dat EspHome support had voor EZO maar er miste nog wat implementatie in de code voor het kalibreren, ook dat is opgelost inmiddelsrobertjan12 schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 15:40:
@xces ik zit de topic is door te lezen en lees dat jij behoorlijk druk bent geweest met de EZO sensoren in ESPHome met kalibratie buttons, uiteindelijk wil ik dit ook graag mijn sensoren gaan vervangen voor de EZO varianten maar heb echt geen idee welke hardware ik nodig heb naast de probes en isolated board en hoe ze aan te sluiten op een ESP...
Mijn EZO hardware heb ik aangeschaft bij https://www.whiteboxes.ch/ maar ik zie dat alle EZO producten 'retired' zijn. Hier is mijn boodschappenlijstje van toen.
Laatste tips:
- Vergeet uiteraard niet de electrodes.
- Houd er rekening mee dat de aansluitingen van de 'isolated carrier shields' SMA connectoren zijn (geen BNC). Daar moet je evt nog een verloopje voor kopen of mij een berichtje sturen dan stuur ik er wel 2 naar je op tegen verzendkosten.
- Koop geen glazen pH electrode van 150 euro om deze vervolgens iets te hard in een maatbeker te laten vallen; daar kunnen ze niet tegen :-)
/f/image/XsdSAbJduetjccU6kAWV2xaa.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/H1HupqBhY5CzEhW0FeXBIuBI.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 47% gewijzigd door xces op 26-06-2023 08:38 ]
Zit hier een niveaudetectie in? Ik zou graag een niveaudetectie plaatsen in de aanzuigleidingen om een melding te krijgen als deze leeg zijn.xces schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 16:32:
Ik ben positief verast over de communicatie met bovengenoemde website. Ze hebben me dit ook aangeraden wat ik wel een hele mooie oplossing vind (anders had ik zelf een gaatje moeten boren in de dop enzv);
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Edit: ik heb de inhoud van deze post over het sturen van een Intex zfp met een Sonoff Mini R4 voor nu even verwijderd omdat naar blijkt de Sonoff Mini R4 niet echt geschikt is voor het schakelen van een inductieve last (motor).
Als ik tijd heb wil ik nog wat verder duiken in de aansturing vanuit het timer board, wellicht dat ik dit over kan nemen met de Mini R4 in plaats van rechtstreeks 230V te schakelen.
Als ik tijd heb wil ik nog wat verder duiken in de aansturing vanuit het timer board, wellicht dat ik dit over kan nemen met de Mini R4 in plaats van rechtstreeks 230V te schakelen.
[ Voor 87% gewijzigd door floriske.nl op 27-06-2023 14:40 ]
Nee, maar dat wil je in principe ook niet IN je zuurvat. Ik ga een non-contact level sensor aan de buitenkant bouwen net zoals @Jazsie heeft gedaan, ik gok dat je deze met dubbelzijdige tape tegen je kan plakt op het niveau waar je een melding van wilt krijgen.Tibs schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 11:18:
[...]
Zit hier een niveaudetectie in? Ik zou graag een niveaudetectie plaatsen in de aanzuigleidingen om een melding te krijgen als deze leeg zijn.
ik ben aan het zoeken naar plugs om mijn sensoren aan te sluiten op mijn box waar de ESP in zit, ik wil het zo klein mogelijkhouden dus ik zat een jackplugs 3 polig te denken om daar het signaal over te laten gaan voor OA flowsensor, druksensor en temp sensor. is dit werkbaar met een jackplug of is er een beter alternatief?
voorbeeld
voorbeeld
[ Voor 33% gewijzigd door robertjan12 op 28-06-2023 11:20 ]
Ik ga het zelf met rj11 stekkertjes doen (telefoonstekkertjes). Die stekkers zijn lekker makkelijk aan een sensor te knijpen. Via amazon een paar rj11 keystones besteld en een splitter zodat ik alle temperatuursensoren op 1 aansluiting kan doen.robertjan12 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 11:16:
ik ben aan het zoeken naar plugs om mijn sensoren aan te sluiten op mijn box waar de ESP in zit, ik wil het zo klein mogelijkhouden dus ik zat een jackplugs 3 polig te denken om daar het signaal over te laten gaan voor OA flowsensor, druksensor en temp sensor. is dit werkbaar met een jackplug of is er een beter alternatief?
voorbeeld
Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'
Ik heb GX12 stekkers gebruikt omdat ik soms meer dan 3 pinnen per connector nodig had:robertjan12 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 11:16:
voorbeeld
ik zit er ook aan te denken .. opties:
1) @ocmer de GX12 stekkers zijn gewoon te lomp/zwaar IMHO
2) @Janoz vocht en connector gaat niet goed werken imho buiten.
3) @robertjan12 zit ook aan die oplossing te denken maar vocht en roest vind ik niet zo handig,
Voor mij gaat optie 3 denk ik het beste worden, denk dat ik met hotglue het waterdicht ga maken,
overgens mijn setup van sensors heeft het 2 jaar vol gehouden ..door diverse issues zijn de esp's + sensor(s) aan het begeven
- Water bij de esp (niet goed) behuizing niet waterdicht genoeg ..
- Defecte sensor(s)
Extra les die ik leerde .. ijken van je temp sensors is wel handig, pak 1 sensor en een paar kommen water van verschillende temperaturen ..(temperatuur maakt niet veel uit) .. wijs 1 sensor aan als "leider" en de rest schrijf je het verschil op.. hoe meer je de curve onderling gelijk hebt hoe prettiger
3) @robertjan12 zit ook aan die oplossing te denken maar vocht en roest vind ik niet zo handig,
Voor mij gaat optie 3 denk ik het beste worden, denk dat ik met hotglue het waterdicht ga maken,
overgens mijn setup van sensors heeft het 2 jaar vol gehouden ..door diverse issues zijn de esp's + sensor(s) aan het begeven
- Defecte sensor(s)
Extra les die ik leerde .. ijken van je temp sensors is wel handig, pak 1 sensor en een paar kommen water van verschillende temperaturen ..(temperatuur maakt niet veel uit) .. wijs 1 sensor aan als "leider" en de rest schrijf je het verschil op.. hoe meer je de curve onderling gelijk hebt hoe prettiger
Tja vanalles
note to self ... roeren van de vloeistof voordat je gaat caliberenvso schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 20:28:
ik zit er ook aan te denken .. opties:
- Defecte sensor(s)
Dit is mijn volledige yaml voor esphome
@Tibs wellicht intressant voor je
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
| # GPIO5 # v1.0 nfc-reader esp32-wroom # This description is to make the code easier to read # # so this device needs to be as "dumb" as possible, all tags handeling should be done by home assistant (if possible) ################# # board esp32-wroom-32 # # 3,3v pin (power) # EN to ground = reset button # D0 = programming pin (do not connect) # D2 = internal led pin (do not connect) # D5 = internal pin (do not connect) # D6,7,8,9,10,11, = internal pin (do not connect) # D15 = internal pin (do not connect) # D34.35,vp.vn = input only no internal pull up # GPIO1 = txd internal flashing (use gpio17 instead) # GPIO3 = rxd internal flashing (use gpio16 instead) ################# # rgb LED # pwm pin(s) # ################ # button to trigger 2 things # short press open door (if party mode is enabled, no tags needed) # long press = battery status # # Voltage divider for 18650 battery-ups board, either 1 or 2 pins (ADC needed) # connect to + 47k # connect to adc pin(s) # connect to - 47k # # Set pins for SPI mode on NFC reader #spi: # clk_pin: 5 # mosi_pin: 16 # miso_pin: 12 # id: "voordeurlezer" #rc522_spi: # cs_pin: 4 # reset_pin: 14 # update_interval: 3s # voltage reader(s) for 18650 accu pack # voltage divider with resistors = ? + ? # adc pins 1-4 (1 per 18650 .. or 1 for all 4) # # events/sensors sent to home assistant # tag read (3 seconds, don't care about multiple reads) # the voltage level(s) of the battery-pack # button pressed action(s) ################ substitutions: web_port: "80" web_version: "2" platform: ESP32 board: nodemcu-32s # https://esphome.io/devices/nodemcu_esp32.html ESP32-DevkitC core: dev arduino: recommended ## Identity devicename: pooltemp upper_devicename: PoolTemp logger_level: DEBUG # default DEBUG, options = NONE,ERROR,WARN,INFO,VERBOSE,VERY_VERBOSE # https://esphome.io/components/logger.html?highlight=logger ###### Pins dallas_pin: GPIO5 esphome: name: $devicename # name_add_mac_suffix: true # this sucks on_boot: then: - script.execute: boot_script esp32_ble_tracker: scan_parameters: interval: 1100ms window: 1100ms active: true bluetooth_proxy: active: true script: - id: boot_script then: - logger.log: format: "boot_script started" level: INFO - logger.log: format: "waiting for api connection" level: INFO - wait_until: condition: api.connected: - logger.log: format: "api is connected" level: INFO esp32: board: $board framework: type: arduino # Enable logging logger: level: $logger_level logs: mqtt.component: DEBUG mqtt.client: ERROR # Enable Home Assistant API api: encryption: key: "<a key>" ota: password: "<a key>" wifi: ssid: !secret wifi_ssid password: !secret wifi_password use_address: $devicename.home.local # Enable fallback hotspot (captive portal) in case wifi connection fails ap: ssid: $devicename " Hotspot" password: "<password>" text_sensor: - platform: wifi_info ip_address: name: ${devicename} IP Address ssid: name: ${devicename} Connected SSID bssid: name: ${devicename} Connected BSSID mac_address: name: ${devicename} Mac Wifi Address scan_results: name: ${devicename} Latest Scan Results captive_portal: time: - platform: homeassistant id: homeassistant_time web_server: port: $web_port version: 2 dallas: - pin: $dallas_pin update_interval: 300s switch: - platform: restart name: ${devicename}" Restart" sensor: - platform: dallas address: 0x24012062b81cc028 name: pooltemp_DS18B20_1 filters: #- offset: 2.0 - filter_out: 85.0 - heartbeat: 15s #- calibrate_linear: # - 0.0 -> 0.0 # - 40.0 -> 45.0 # - 100.0 -> 102.5 - platform: dallas address: 0x09012062d255bf28 name: pooltemp_DS18B20_2 filters: #- offset: 2.0 - filter_out: 85.0 - heartbeat: 15s |
Tja vanalles
Mijn aansturing zit dan ook niet in de buitenluchtvso schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 20:28:
....
....
Zelf maak ik gebruik van GX16 M16 (waterproof versie) connectors, hangen in weer en wind en tot heden geen problemen er mee gehad.
Zijn goede stekkers moet ik zeggen.
Zijn goede stekkers moet ik zeggen.
jij doet het altijd "goed" en niet half alleen ik vind die gx16 te prijzig / te (lomp)zwaar / 100% overkill voor een simple sensor .. ik heb ze ook liggen overgens .Jazsie schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 09:40:
Zelf maak ik gebruik van GX16 M16 (waterproof versie) connectors, hangen in weer en wind en tot heden geen problemen er mee gehad.
Al is een koptelefoon / telefoon aansluiting ook niet echt optimaal direct in de buitenlucht.
Ik heb nu 1 van de esp vervangen wegens: diverse redenen o.a ook kleine gaatjes komt blijkbaar vocht binnen zelfs als je ze "hoog en droog onder het dak hangt"
Punt is meer dat je wellicht niet echt staat te springen om een hele demontage cyclus + soldeer actie in te gaan van de setup om 1 sensor van de 6 te vervangen / testen als je vermoed dat hij defect is of dat iets anders blijkt te zijn.
Wat ik nu bedenk is de microjack met bv een kabelwartel die past op het draad /over de connector etc zoals je doet bij een thermowel is dan wel het meest optimale lijkt me .. alleen nu nog de juiste wartel maat enzv erbij vinden. teminste als dat jou goedkeuring kan wegdragen
neem aan dat je zwembad niet "indoor" is en dus je electronica wel wat vocht gevoelig kan zijn.. anyway zie het als tip om extra goed op je waterdichtheid oid te letten van de behuizing.Janoz schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 08:33:
[...]
Mijn aansturing zit dan ook niet in de buitenlucht
[ Voor 13% gewijzigd door vso op 30-06-2023 10:36 ]
Tja vanalles
Tja zelf vind ik 1,-- EUR niet duur voor zo een compleet stekker met rubber sealing.
Ieder zijn ding maar een ESP is duurder, laat staan als je de tijd mee telt om te vervangen
Grootste voordeel is de plug & play, geen gedoe met wisselen oid.
Ieder zijn ding maar een ESP is duurder, laat staan als je de tijd mee telt om te vervangen
Grootste voordeel is de plug & play, geen gedoe met wisselen oid.
[ Voor 15% gewijzigd door Jazsie op 30-06-2023 11:37 ]
m12 of m16 warteltjes zul je dan nodig hebbenvso schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 10:34:
[...]
jij doet het altijd "goed" en niet half alleen ik vind die gx16 te prijzig / te (lomp)zwaar / 100% overkill voor een simple sensor .. ik heb ze ook liggen overgens .
Al is een koptelefoon / telefoon aansluiting ook niet echt optimaal direct in de buitenlucht.
Ik heb nu 1 van de esp vervangen wegens: diverse redenen o.a ook kleine gaatjes komt blijkbaar vocht binnen zelfs als je ze "hoog en droog onder het dak hangt"
Punt is meer dat je wellicht niet echt staat te springen om een hele demontage cyclus + soldeer actie in te gaan van de setup om 1 sensor van de 6 te vervangen / testen als je vermoed dat hij defect is of dat iets anders blijkt te zijn.
Wat ik nu bedenk is de microjack met bv een kabelwartel die past op het draad /over de connector etc zoals je doet bij een thermowel is dan wel het meest optimale lijkt me .. alleen nu nog de juiste wartel maat enzv erbij vinden. teminste als dat jou goedkeuring kan wegdragen
[...]
neem aan dat je zwembad niet "indoor" is en dus je electronica wel wat vocht gevoelig kan zijn.. anyway zie het als tip om extra goed op je waterdichtheid oid te letten van de behuizing.
:strip_exif()/f/image/nwe2kpxZ42wTonkxwEEnoE15.jpg?f=fotoalbum_large)
Zo, de tijd van verwarmen is voorbij.
Houd zichzelf op en rond de 30/32 graden.
Komende tijd eens af en toe de verwarming in de nacht aanzetten om te kijken hoeveel graden ik kan koelen door de tyleenslangen
nog steeds geen code geschreven om het aan te sturen. ben lui.
[ Voor 5% gewijzigd door jack zomer op 02-07-2023 12:16 ]
The problem with communication is the illusion it has taken place.
Zo het begin eindelijk ergens op te lijken, de sensoren die ik graag wilde zitten erin en zijn werkend.. best een beetje trots op me zelf gezien dit m`n eerst ESP projectje is en nog nooit ESPhome had gebruikt... kabelmanagement in de box is niet m`n sterkste kant ben ik achter gekomen maar ach het werkt 
het HA dashboard is nog een snelle opzet en ga ik nog helemaal veranderen en op dit moment gebruik ik voor mijn PH en ORP waardes nog de BlueRiiot maar het grote nadeel is dat deze maar max 20 meetingen per 24 uur doet.. doel is om uiteindelijk Atlas probes te gaan gebruiken maar dat is iets voor volgend seizoen...
*Mijn flow meter moet ik in de config nog finetunen gezien die nu +/- 150l/uur aangeeft maar dat lijkt me een beetje weining gezien m`n 8m3 pomp...
- time out op de ESP geconfigureerd als beveiliging tegen doorlopen, staat nu nog op 30sec maar moet nog testen hoelang die daadwerkelijk moet draaien bij elke dosering, naast die gaat ook de flow en wattage van de pomp in de voorwaarde van de automatisering.
- 2 fysieke knoppen voor het bedienen van de doseerpompjes
PS.. even niet letten op de afwerking dat wordt allemaal nog voor elkaar gemaakt
/f/image/zkE9DClnnx4PyHwIFL6Mf6iX.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ovwEzR2Gq7nxBeJIFK9zZfne.jpg?f=fotoalbum_large)
het HA dashboard is nog een snelle opzet en ga ik nog helemaal veranderen en op dit moment gebruik ik voor mijn PH en ORP waardes nog de BlueRiiot maar het grote nadeel is dat deze maar max 20 meetingen per 24 uur doet.. doel is om uiteindelijk Atlas probes te gaan gebruiken maar dat is iets voor volgend seizoen...
*Mijn flow meter moet ik in de config nog finetunen gezien die nu +/- 150l/uur aangeeft maar dat lijkt me een beetje weining gezien m`n 8m3 pomp...
- time out op de ESP geconfigureerd als beveiliging tegen doorlopen, staat nu nog op 30sec maar moet nog testen hoelang die daadwerkelijk moet draaien bij elke dosering, naast die gaat ook de flow en wattage van de pomp in de voorwaarde van de automatisering.
PS.. even niet letten op de afwerking dat wordt allemaal nog voor elkaar gemaakt
/f/image/zkE9DClnnx4PyHwIFL6Mf6iX.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ovwEzR2Gq7nxBeJIFK9zZfne.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6Qi2npdAVeZJ81x5SKTkfuSA.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door robertjan12 op 07-07-2023 19:14 ]
mooi gedaan, ziet er top uit.robertjan12 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 19:08:
Zo het begin eindelijk ergens op te lijken, de sensoren die ik graag wilde zitten erin en zijn werkend.. best een beetje trots op me zelf gezien dit m`n eerst ESP projectje is en nog nooit ESPhome had gebruikt... kabelmanagement in de box is niet m`n sterkste kant ben ik achter gekomen maar ach het werkt
PS.. even niet letten op de afwerking dat wordt allemaal nog voor elkaar gemaakt![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
je had wellicht beter (voor versie 2.0) kunnen werken met stekkers / pluggen per onderdeel maakt vervangen/debuggen makkelijker en ook aansluiten/afsluiten. die pompjes had ik ook niet "ingebouwd" om die reden.
Ander iets is dat je een "nood" schakeling wilt hebben voor je relais, zeg maar een 3de , waarbij die alleen actief word als hij langer dan 10/20seconde draaitijd detecteren. al moet je alles stroomloos maken
mijn gedachte hierachter is dat de relais kunnen falen, (lees vastlassen in "aan" stand gevolg is dat je ongewenst veel chloor toevoegt. (bijvoorbeeld je hebt een net het vat vervangen en die is leeg gepompt .. na 24 uur .. kostbaar en zelfs gevaarlijk als men het zwembad in jumpt.
kan zijn dat dit helemaal niet nodig is maar daar mag @Jazsie zich over uitlaten
Tja vanalles
Thanks!, ik kan natuurlijk een simpele zigbee plug er tussen zetten die ik kan laten uitschakelen als 1 van 2 pompjes langer dan een X aantal seconden op ON staan.vso schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 20:12:
[...]
mooi gedaan, ziet er top uit.
je had wellicht beter (voor versie 2.0) kunnen werken met stekkers / pluggen per onderdeel maakt vervangen/debuggen makkelijker en ook aansluiten/afsluiten. die pompjes had ik ook niet "ingebouwd" om die reden.
Ander iets is dat je een "nood" schakeling wilt hebben voor je relais, zeg maar een 3de , waarbij die alleen actief word als hij langer dan 10/20seconde draaitijd detecteren. al moet je alles stroomloos maken
mijn gedachte hierachter is dat de relais kunnen falen, (lees vastlassen in "aan" stand gevolg is dat je ongewenst veel chloor toevoegt. (bijvoorbeeld je hebt een net het vat vervangen en die is leeg gepompt .. na 24 uur .. kostbaar en zelfs gevaarlijk als men het zwembad in jumpt.
kan zijn dat dit helemaal niet nodig is maar daar mag @Jazsie zich over uitlaten
Stekkertjes zitten er tussen, deze namelijk lekker klein en werken prima
Ik zat ook nog met het idee van kleine flow metertjes tussen m`n zwavelzuur een chloor pomp te zetten om zo ook een extra meeting te doen en te kunnen meten hoeveel chloor/zwavelzuur er nog in het vat zit maar ik denk dat deze flow metertjes het niet lang volhouden in het zuur en chloor.
[ Voor 16% gewijzigd door robertjan12 op 07-07-2023 20:40 ]
nah valt wel mee, vaak is er een magneet in het plastic oid gegoten en extern een magneet sensor.robertjan12 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 20:35:
Ik zat ook nog met het idee van kleine flow metertjes tussen m`n zwavelzuur een chloor pomp te zetten om zo ook een extra meeting te doen en te kunnen meten hoeveel chloor/zwavelzuur er nog in het vat zit maar ik denk dat deze flow metertjes het niet lang volhouden in het zuur en chloor.
je kan beter de Volt of ampere meten via een adc, als langer dan je max pomptijd dan "doe iets".. en kans is klein dat je beide tegelijk aanstuurt dus je kan 1 pin voor beide gebruiken, als je er een diode oid tussen zet meet je van 1 apparaat maar de waarde(s)
Dit soort dingen zou ik zelf in kleine stappen progammeren (neem aan dat je het ook gedaan hebt) bv max 1 hele stap in de meting, en na een uur pas weer eventueel bijvoegen .. dan duurt van 0 naar gewenst niveau wel paar uren maar boeiend .. want dat doe je alleen bij opstarten . voor de rest houd je het toch constant . iets over/onder sturen is dan ook veel onwaarschijnlijker in elk geval.
ik merk dat vooral bij de temperatuur meting(en) het gaat zo erg alle kanten op, maar ach door de beugel is het best betrouwbaar.
[ Voor 6% gewijzigd door vso op 07-07-2023 22:02 ]
Tja vanalles
Netjes gemaakt !robertjan12 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 19:08:
PS.. even niet letten op de afwerking dat wordt allemaal nog voor elkaar gemaakt![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zou je, je dashboard willen delen? Met name het temp/ph/orp gedeelte, dat ziet er gelikt uit !
Ik vermoed dat er niks mis is met de flowmeter. Ik denk dat je je eenheid aan moet passen. 150l/min lijkt me een veel logischere waarde.robertjan12 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 19:08:
Vandaag de slangen van de ORP en Zuur pompjes naar de injectoren gebouwd, mijn grote probleem was de ruimte die ik heb en moest daarom de keuze maken om ze buiten bij het bad te monteren. Doordat ik ze niet open wou hebben liggen heb ik ze via PVC pijpjes laten lopen en de PVC om de injectoren heen "gesmolten".
Bij de PVC installatiedoos die er tussen is geplaatst voor het splitsen naar beide injectoren heb ik bewust gekozen voor een dubbel uitgang aan de onderkant zodat de loze aansluiten functioneert als een soort van drainage
Helaas kom ik wat slang tekort om naar de jerrycans ook af te maken dus dat worden zsm besteld.
Ik had gelukkig nog wel een klein stuk slang over om ze testen en de pompjes pompen +/- 100ml in 30sec dus dat is meer dan zat
:strip_exif()/f/image/R224tVtdNrehmWXxYjdOq1ZN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2y3TAarvzm1pnpMxxiyEnJhJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BWYvEvmhSG5EErx6XbIr6kcM.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij de PVC installatiedoos die er tussen is geplaatst voor het splitsen naar beide injectoren heb ik bewust gekozen voor een dubbel uitgang aan de onderkant zodat de loze aansluiten functioneert als een soort van drainage
Helaas kom ik wat slang tekort om naar de jerrycans ook af te maken dus dat worden zsm besteld.
Ik had gelukkig nog wel een klein stuk slang over om ze testen en de pompjes pompen +/- 100ml in 30sec dus dat is meer dan zat
:strip_exif()/f/image/R224tVtdNrehmWXxYjdOq1ZN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2y3TAarvzm1pnpMxxiyEnJhJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BWYvEvmhSG5EErx6XbIr6kcM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hweTZzeS9n5c8k5kWvlmWfu5.jpg?f=fotoalbum_large)
Netjes gedaan. Houd je er wel rekening mee dat je de slangetjes moet kunnen vervangen?robertjan12 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 14:54:
Vandaag de slangen van de ORP en Zuur pompjes naar de injectoren gebouwd, mijn grote probleem was de ruimte die ik heb en moest daarom de keuze maken om ze buiten bij het bad te monteren. Doordat ik ze niet open wou hebben liggen heb ik ze via PVC pijpjes laten lopen en de PVC om de injectoren heen "gesmolten".
Thanks!, nou, ik kan de PVC stukken gewoon uit elkaar halen maar is wel een beetje een gepruts maar niet onmogelijk, hoelang gaan die slangetjes zo`n beetje mee?ocmer schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 15:04:
[...]
Netjes gedaan. Houd je er wel rekening mee dat je de slangetjes moet kunnen vervangen?
Wat ik online lees om de 1 a 2 jaar; maar moet toegeven dat ze er hier ook al ruim 2 jaar in zitten.robertjan12 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 15:09:
[...]
Thanks!, nou, ik kan de PVC stukken gewoon uit elkaar halen maar is wel een beetje een gepruts maar niet onmogelijk, hoelang gaan die slangetjes zo`n beetje mee?
Ik heb ook voor de lol 2x 8x8 led panels bij Ali besteld. Deze komen in een transparante box aan de buiten muur bij het bad te hangen en laat ik het water temp, ORP en PH waarde op weergeven
Here you goJazsie schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 13:47:
[...]
Netjes gemaakt !
Zou je, je dashboard willen delen? Met name het temp/ph/orp gedeelte, dat ziet er gelikt uit !
https://github.com/wilsto/pool-monitor-card
Hoeveel ml chloor en zuur doseren jullie per keer als de automatische dosering aan gaat en hoe groot is jullie bad? Ik zou graag een richtlijn willen hoe lang mijn pompjes moeten draaien. Mijn bad is ongv 7 kuub
Voor zwavelzuur heb ik gevonden dat ongv 10ml/kuub de pH met 0.2ppm verlaagd. Kunnen jullie dit bevestigen dat dit ongeveer klopt?
Voor chloor heb ik nog niets gevonden.
Voor zwavelzuur heb ik gevonden dat ongv 10ml/kuub de pH met 0.2ppm verlaagd. Kunnen jullie dit bevestigen dat dit ongeveer klopt?
[ Voor 29% gewijzigd door xces op 10-07-2023 21:25 ]
Mijn bad is 1m3, en doe 10 seconden doseren met 15min wachttijd, zowel voor Zwavelzuur als Natriumhypochloriet.
Geen idee hoeveel ml/u mijn doseerpompen doen...
Geen idee hoeveel ml/u mijn doseerpompen doen...
Nog niets maar ik ben van plan om te starten met 5seconde per dosering met pauze van 30min tussen elk meetpunt en 15min tussen een ORP/PH dosering. Dit is een lage start en voer de doseertijd op met elke keer 5 seconden tot het voor mij ideaal is.. Maar zoals gezegd ik moet er nog mee beginnenxces schreef op maandag 10 juli 2023 @ 21:17:
Hoeveel ml chloor en zuur doseren jullie per keer als de automatische dosering aan gaat en hoe groot is jullie bad? Ik zou graag een richtlijn willen hoe lang mijn pompjes moeten draaien. Mijn bad is ongv 7 kuub
Ik ben dus op het punt dat ik bijna kan gaan test draaien maar ik heb nog geen zwavelzuur, wel nog een halve jerrycan met chloor van 2 jaar oud... Maar ik lees op mr google dat zowel zwavelzuur als chloor maar enkele maanden houdbaar is na openen. Ik ga denk ik dit seizoen nooit geen 20 liter chloor en zwavelzuur er doorheen draaien en ben bang dat ik straks dus 2 halve jerrycans kan weggooien.. Meestal ruim ik het bad ergens in september weer op, vandaar.. iemand ervaring met het bewaren tot volgend seizoen van chloor en zwavelzuur?
Mijn nieuwe (zwembad) doseerpomp doet 1.5l/uur dus dat is 25ml/minuut.Jazsie schreef op maandag 10 juli 2023 @ 21:25:
Mijn bad is 1m3, en doe 10 seconden doseren met 15min wachttijd, zowel voor Zwavelzuur als Natriumhypochloriet.
Dit is de EspHome code die ik heb geschreven:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
| - id: check_pool_parameters mode: restart then: - lambda: |- int delay_in_seconds_before_first_dosing = 600; int delay_in_seconds_after_calibration = 600; int delay_in_seconds_between_dosing = 900; int delay_in_seconds_between_chemicals = 300; //---------------------------------------------------------------------------------------------------- // Check to see if pump has flow & has been running long enough for pH and ORP sensor to catch up. //---------------------------------------------------------------------------------------------------- if (isnan(id(bypass_flow).state)) { ESP_LOGI("check_pool_parameters", "No dosing of pool chemicals. The flow sensor is not yet initialized."); return; } if ((id(bypass_flow).state <= 0)) { id(pump_runtime) = 0; ESP_LOGI("check_pool_parameters", "No dosing of pool chemicals. There is no flow in the bypass."); return; } // We have 'some' flow, make sure the pump is running for at least 5 minutes so the pH and ORP sensor can stabilize. id(pump_runtime)+= 30; if ((id(pump_runtime) < delay_in_seconds_before_first_dosing)) { ESP_LOGI("check_pool_parameters", "No dosing of pool chemicals. Pump has been running (currently at %.0f L/m) for %d seconds where %d seconds is required.", id(bypass_flow).state, id(pump_runtime), delay_in_seconds_before_first_dosing); return; } if (id(app_flow) == 3) { ESP_LOGI("check_pool_parameters", "No dosing of pool chemicals. System is undergoing pH sensor calibration procedure."); return; } if (id(app_flow) == 4) { ESP_LOGI("check_pool_parameters", "No dosing of pool chemicals. System is undergoing ORP sensor calibration procedure."); return; } //---------------------------------------------------------------------------------------------------- // Check to see if we have to do a PH adjustment //---------------------------------------------------------------------------------------------------- bool should_dose_acid = (id(ezo_ph).state > 7.2); // Do not dose acid if last calibration was done less then 5 minutes ago. int seconds_since_last_ph_calibration = 0; if (should_dose_acid && (id(last_ph_calibration) != 0)) { seconds_since_last_ph_calibration = (id(app_runtime) - id(last_ph_calibration)); should_dose_acid = (seconds_since_last_ph_calibration > delay_in_seconds_after_calibration); if (!should_dose_acid) { ESP_LOGI("check_pool_parameters", "Acid should be dosed (pH is %.2f) but will be skipped. Sensor was calibrated %d seconds ago which is less then the minimum required %d seconds after calibration.", id(ezo_ph).state, seconds_since_last_ph_calibration, delay_in_seconds_after_calibration); } } // Do not dose acid if last dose was done less then 10 minutes ago. int seconds_since_last_acid_dose = 0; if (should_dose_acid && (id(last_acid_dose) != 0)) { seconds_since_last_acid_dose = (id(app_runtime) - id(last_acid_dose)); should_dose_acid = (seconds_since_last_acid_dose > delay_in_seconds_between_dosing); if (!should_dose_acid) { ESP_LOGI("check_pool_parameters", "Acid should be dosed (pH is %.2f) but will be skipped. Last dosing was %d seconds ago which is less then the minimum required %d seconds between dosings.", id(ezo_ph).state, seconds_since_last_acid_dose, delay_in_seconds_between_dosing); } } //---------------------------------------------------------------------------------------------------- // Check to see if we have to do a chlorine adjustment //---------------------------------------------------------------------------------------------------- bool should_dose_chlorine = ((id(ezo_ph).state < 7.4) && (id(ezo_orp).state < 700)); // Do not dose acid if last calibration was done less then 5 minutes ago. int seconds_since_last_orp_calibration = 0; if (should_dose_chlorine && (id(last_orp_calibration) != 0)) { seconds_since_last_orp_calibration = (id(app_runtime) - id(last_orp_calibration)); should_dose_chlorine = (seconds_since_last_orp_calibration > delay_in_seconds_after_calibration); // Only log this if we should not dose acid to prevent log from flooding. if (!should_dose_acid && !should_dose_chlorine) { ESP_LOGI("check_pool_parameters", "Chlorine should be dosed (ORP is %.0f) but will be skipped. Sensor was calibrated %d seconds ago which is less then the minimum required %d seconds after calibration.", id(ezo_orp).state, seconds_since_last_orp_calibration, delay_in_seconds_after_calibration); } } // Do not dose chlorine if last dose was done less then 10 minutes ago. int seconds_since_last_chlorine_dose = 0; if (should_dose_chlorine && (id(last_chlorine_dose) != 0)) { seconds_since_last_chlorine_dose = (id(app_runtime) - id(last_chlorine_dose)); should_dose_chlorine = (seconds_since_last_chlorine_dose > delay_in_seconds_between_dosing); // Only log this if we should not dose acid to prevent log from flooding. if (!should_dose_acid && !should_dose_chlorine) { ESP_LOGI("check_pool_parameters", "Chlorine should be dosed (ORP is %.0f) but will be skipped. Last dosing was %d seconds ago which is less then the minimum required %d seconds between dosings.", id(ezo_orp).state, seconds_since_last_chlorine_dose, delay_in_seconds_between_dosing); } } // In case we have to dose both acid and chlorine we prioritize chlorine since that has impact on the pH as well. if (should_dose_acid && should_dose_chlorine) { should_dose_acid = false; } //---------------------------------------------------------------------------------------------------- // Execute pump actions //---------------------------------------------------------------------------------------------------- // Do not dose acid if chlorine was recently dosed. if (should_dose_acid && (seconds_since_last_chlorine_dose != 0) && (seconds_since_last_chlorine_dose < delay_in_seconds_between_chemicals)) { should_dose_acid = false; ESP_LOGI("check_pool_parameters", "Acid should be dosed but will be skipped. Last chlorine dose was %d seconds ago where a minimum of %d seconds between chemicals is configured.", seconds_since_last_chlorine_dose, delay_in_seconds_between_chemicals); } if (should_dose_acid) { ESP_LOGI("check_pool_parameters", "Dosing acid (pH is currently %.2f)", id(ezo_ph).state); id(acidDosingPump).turn_on(); // Acid has been dosed, so we don't dose chlorine! return; } // Do not dose chlorine if acid was recently dosed. if (should_dose_chlorine && (seconds_since_last_acid_dose != 0) && (seconds_since_last_acid_dose < delay_in_seconds_between_chemicals)) { should_dose_chlorine = false; ESP_LOGI("check_pool_parameters", "Chlorine should be dosed but will be skipped. Last acid dose was %d seconds ago where a minimum of %d seconds between chemicals is configured.", seconds_since_last_acid_dose, delay_in_seconds_between_chemicals); } if (should_dose_chlorine) { ESP_LOGI("check_pool_parameters", "Dosing chlorine (ORP is currently %.0f)", id(ezo_orp).state); id(chlorineDosingPump).turn_on(); } |
En dat geeft deze logs:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| [11:40:04][I][check_pool_parameters:291]: No dosing of pool chemicals. The flow sensor is not yet initialized. [11:41:04][I][check_pool_parameters:304]: No dosing of pool chemicals. Pump has been running (currently at 14 L/m) for 30 seconds where 300 seconds is required. ... [11:45:05][I][check_pool_parameters:304]: No dosing of pool chemicals. Pump has been running (currently at 13 L/m) for 270 seconds where 300 seconds is required. [11:45:34][I][check_pool_parameters:375]: Dosing acid (pH is currently 7.96) [11:46:05][I][check_pool_parameters:330]: Acid should be dosed (pH is 7.96) but will be skipped. Last dosing was -30 seconds ago which is less then the minimum required 600 seconds between dosings. [11:46:34][I][check_pool_parameters:330]: Acid should be dosed (pH is 7.96) but will be skipped. Last dosing was 0 seconds ago which is less then the minimum required 600 seconds between dosings. ... |
De flow kun je teruglezen in de code hierboven wat de checks zijn. Ik ga mijn doseerpomp binnen nu en een week aansluiten nu de code lijkt te werken.
[ Voor 143% gewijzigd door xces op 14-07-2023 16:40 ]
It's alive! en het chloorgehalte houden we al in de gaten 
Let niet op de rommel, tweaker work in progress zeg maar
:strip_exif()/f/image/CSSNSCqoGTsDtvgEEmh9jHz6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KurPuYbaUl6w1NHrhCe2plM7.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/K9eVpNjzSZei6rtZQFpkeCFb.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Y8JUKiDPhRa6dthqUAyh0mSH.png?f=fotoalbum_large)
edit: doseerscript iets gewijzigd. Toegevoegd dat er geen dosering is bij de calibratie van ofwel de pH ofwel de ORP sensor en dat de dosering van chloor een voorkeur heeft zo lang de pH < 7.4 is.
:strip_exif()/f/image/CSSNSCqoGTsDtvgEEmh9jHz6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KurPuYbaUl6w1NHrhCe2plM7.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/K9eVpNjzSZei6rtZQFpkeCFb.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Y8JUKiDPhRa6dthqUAyh0mSH.png?f=fotoalbum_large)
edit: doseerscript iets gewijzigd. Toegevoegd dat er geen dosering is bij de calibratie van ofwel de pH ofwel de ORP sensor en dat de dosering van chloor een voorkeur heeft zo lang de pH < 7.4 is.
[ Voor 10% gewijzigd door xces op 14-07-2023 16:42 ]
xces schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 15:28:
It's alive! en het chloorgehalte houden we al in de gaten
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
YAML:
1
2
3
4
5
| - platform: template name: deltatemp lambda: |- return (id(bypass_out).state) - (id(bypass_in).state); unit_of_measurement: °C |
deze code gebruik ik tussen (slangen in het echtie) pomp uit -->(bypass_in)--> bypass --> (bypass_out)--> zwembad en krijg zo een delta T
het is wel handig dat je temp sensors minimaal afwijken van elkaar, (lees bijna niks)
Tja vanalles
Ja hier dacht ik nog aan om mijn warmtepomp bypass te optimaliseren, al weet ik nog niet of ik dan een hele hoge of juist een hele lage delta T moet hebben (ik gok een hele hoge, maar dan loop je het risico dat je pomp afslaat omdat er te weinig flow is?)vso schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 17:08:
[...]
deze code gebruik ik tussen (slangen in het echtie) pomp uit -->(bypass_in)--> bypass --> (bypass_out)--> zwembad en krijg zo een delta T
het is wel handig dat je temp sensors minimaal afwijken van elkaar, (lees bijna niks)
? snap je niet echt maar wellicht is dit een antwoord:xces schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 17:40:
[...]
Ja hier dacht ik nog aan om mijn warmtepomp bypass te optimaliseren, al weet ik nog niet of ik dan een hele hoge of juist een hele lage delta T moet hebben (ik gok een hele hoge, maar dan loop je het risico dat je pomp afslaat omdat er te weinig flow is?)
delta T met 2 sensors die erg dicht bij elkaar liggen bij elke temp moet je eerder denken aan 0,x dan 1 a 2 hele graden.
voor mij met solar verwarming is het gewoon niet rendabel of handig om met 0,1 of hoger te verwarmen en daar heb ik dus een automation op
maar wel handig dat je sensors bv afgesteld zijn om uitlees waarde(s) niet rauw te posten maar bv een gemiddelde (median) over 5 metingen oid met pieken die buiten bereik x liggen eruit gefilterd. dat kan je op de sensor doen of op de delta T dit kan wellicht ook voor andere metingen
echter ik doe het niet wat in praktijk zie ik die pieken niet maar wees bewust dat het kan
Tja vanalles
Ik heb nu een bypass op de warmtepomp gezet zodat een deel van de stroming door de warmtepomp gaat en een deel niet. Ik vroeg me af of meer of minder stroming door de warmtepomp effect kan hebben op de hoeveelheid warmte die de warmtepomp aan het water kan afgeven. Dus door de temperaturen te meten van inkomend en uitkomend water en daarbij dan de kogelkraan meer of minder open te zetten kan ik zien of de warmtepomp beter werkt.vso schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 18:05:
[...]
? snap je niet echt maar wellicht is dit een antwoord:
Daarnaast kan ik (nu ik dit type bedenk ik me dit) ook kijken als ik de kogelkraan helemaal open zet wat dan de doorstroming is van de pomp; zodat ik weet dat ik hem niet teveel knijp met mijn huidige afstelling. (lees: normale flow met alles open moet ongeveer gelijk zijn aan de flow die er is als de bypass open staat en ik dus een deel via de bypass laat lopen en een deel via het normale circuit)
update vwb ORP:
Gaat best goed zo; mijn pompje draait nu 2 minuten per check (dat is ongeveer 50ml als de pomp tenminste evenveel pompt via het injectieventiel). Ik heb hem nu op een ORP van 700 ingesteld en daarbij schommelt hij netjes 'rond' de 700.
/f/image/RH1jXoxvkDo9zOdqjrkpP7gs.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 23% gewijzigd door xces op 15-07-2023 11:05 ]
Gelukkig had ik mijn zwavelzuur nog niet aangesloten want dan was nu mijn jerrycan leeg geweest.
Het verhaal:
Gistermiddag heb ik het zeil op mijn zwembad gelegd (ik heb alleen een skimmer aangesloten). Voor de skimmer had ik een foam buis gelegd zodat het zeil de skimmer niet blokkeert. Mijn vermoeden is dat het zeil + alleen skimmer ervoor zorgt dat de pH waarde enorm stijgt. De ORP was ook een stuk lager geworden.
Vanmorgen heb ik tijdelijk een afzuiger aangesloten die helemaal onder water zit (en de skimmer tijdelijk uitgezet) en ik zag dat direct de ORP verhoogd werd en de pH direct verlaagde. Ik heb ook nog wel nog een kleine hoeveelheid zwavelzuur toegevoegd omdat het gisteren ook zo heeft geregend maar een pH van 11.5 ineens vond ik wel heel vreemd (en het gebeurde ook ongeveer nadat ik het zeil erop legde dus de correlatie is er wel)
Het verhaal:
Gistermiddag heb ik het zeil op mijn zwembad gelegd (ik heb alleen een skimmer aangesloten). Voor de skimmer had ik een foam buis gelegd zodat het zeil de skimmer niet blokkeert. Mijn vermoeden is dat het zeil + alleen skimmer ervoor zorgt dat de pH waarde enorm stijgt. De ORP was ook een stuk lager geworden.
Vanmorgen heb ik tijdelijk een afzuiger aangesloten die helemaal onder water zit (en de skimmer tijdelijk uitgezet) en ik zag dat direct de ORP verhoogd werd en de pH direct verlaagde. Ik heb ook nog wel nog een kleine hoeveelheid zwavelzuur toegevoegd omdat het gisteren ook zo heeft geregend maar een pH van 11.5 ineens vond ik wel heel vreemd (en het gebeurde ook ongeveer nadat ik het zeil erop legde dus de correlatie is er wel)
/f/image/Omgd2ebBjILCl7iKpcXQ5V2a.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door xces op 16-07-2023 11:20 ]
Wauw, netjes gedaan @xces! Respect voor je ESPHome-code, ik doe het je niet na.
Ik ben ook even aan het knutselen gegaan. Het punt waar ik tegenaan liep, was dat ik al enkele jaren gebruikmaak van een BlueRiiot voor mijn metingen. Maar aangezien deze maximaal 20 metingen (automatisch) per dag doet en er soms wel 1,5 uur tussen zit, is deze simpelweg niet bruikbaar in combinatie met geautomatiseerde dosering.
Naast de automatische metingen wist ik dat handmatige metingen via Bluetooth oneindig kunnen worden uitgevoerd. Dus ik heb eens zitten snuffelen op Google en kwam dit topic tegen.
Met deze ESPHome YAML.
Vervolgens heb ik een BLD-sniffer geïnstalleerd om het MAC-adres van mijn BlueRiiot te achterhalen. Ik heb een ESP32 opgezet als BLE-proxy en de bovenstaande YAML-code erin gezet. Eigenlijk hoefde ik alleen het MAC-adres van mijn BlueRiiot erin te zetten, en tot mijn verbazing was het plug-and-play. Nu haalt de ESP elke 5 minuten via Bluetooth een nieuwe meting binnen naar HA.
Ik ga de komende tijd monitoren of dit voldoende is voor mij. Zo ja, dan houd ik het bij de BlueRiiot en scheelt me dat weer een prijzige aankoop van Astra-sensoren. Het enige waar ik nog bang voor ben, is de batterijduur van de BlueRiiot, die nu hoogstwaarschijnlijk aanzienlijk sneller leeg zal lopen. Maar als dit het geval is, ga ik de BlueRiiot in de leiding plaatsen met een socket en een externe voeding inbouwen. Dat is vrij makkelijk te realiseren, aangezien er gewoon een simpele 3,6V-batterij in zit die vanaf de bovenkant van de BlueRiiot onder de dop te benaderen/vervangen is.
Ik ben ook even aan het knutselen gegaan. Het punt waar ik tegenaan liep, was dat ik al enkele jaren gebruikmaak van een BlueRiiot voor mijn metingen. Maar aangezien deze maximaal 20 metingen (automatisch) per dag doet en er soms wel 1,5 uur tussen zit, is deze simpelweg niet bruikbaar in combinatie met geautomatiseerde dosering.
Naast de automatische metingen wist ik dat handmatige metingen via Bluetooth oneindig kunnen worden uitgevoerd. Dus ik heb eens zitten snuffelen op Google en kwam dit topic tegen.
Met deze ESPHome YAML.
Vervolgens heb ik een BLD-sniffer geïnstalleerd om het MAC-adres van mijn BlueRiiot te achterhalen. Ik heb een ESP32 opgezet als BLE-proxy en de bovenstaande YAML-code erin gezet. Eigenlijk hoefde ik alleen het MAC-adres van mijn BlueRiiot erin te zetten, en tot mijn verbazing was het plug-and-play. Nu haalt de ESP elke 5 minuten via Bluetooth een nieuwe meting binnen naar HA.
Ik ga de komende tijd monitoren of dit voldoende is voor mij. Zo ja, dan houd ik het bij de BlueRiiot en scheelt me dat weer een prijzige aankoop van Astra-sensoren. Het enige waar ik nog bang voor ben, is de batterijduur van de BlueRiiot, die nu hoogstwaarschijnlijk aanzienlijk sneller leeg zal lopen. Maar als dit het geval is, ga ik de BlueRiiot in de leiding plaatsen met een socket en een externe voeding inbouwen. Dat is vrij makkelijk te realiseren, aangezien er gewoon een simpele 3,6V-batterij in zit die vanaf de bovenkant van de BlueRiiot onder de dop te benaderen/vervangen is.
:strip_exif()/f/image/KAO3wolkX288RUoTAwcNYfA4.jpg?f=fotoalbum_large)
Beste wat je ertegen kan doen is maxima instellen.xces schreef op zondag 16 juli 2023 @ 11:19:
Gelukkig had ik mijn zwavelzuur nog niet aangesloten want dan was nu mijn jerrycan leeg geweest.
Het verhaal:
[Afbeelding]
1) als de looptijd maximaal bereikt = zet schakelaar x ook op false (doe dit NA een pomp cyclus van x tijd)
2) tenzij schakelaar x die "false" is (en na reset op false staat) nu op "true" staat.
3) de schakelaar kan pas na een 1 a 2 uur "verzet" worden
Dus je moet als je meer zuur/chloor moet toevoegen kan dat alleen om de x tijd ..
bij enorme verschillen bv als ik in graden spreek dan zou ik niet verwachten dat de temperatuur in 3 graden per uur wijzigt. en een alarm instellen.
teminste het doel is dat je niet de zwavelzuur/chloor leegpompt binnen een dag/week (maand) en al ben x tijd van huis kan je er van uit gaan dat het zwembad nog veilig is om te zwemmen ..al gaat de boel in storing.
Tja vanalles
idee
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| - platform: template id: sensor_${blueriiot_id_prefix}_ph name: ${blueriiot_name_prefix} pH # Optional variables: icon: "mdi:water-percent" state_class: "measurement" accuracy_decimals: 1 filters: - filter_out: 85.0 |
als dit werkt kan je ook kijken naar median/quantiule of andere opties krijg je een nettere grafiek met minder/weinig pieken ..
Tja vanalles
thnx, ik heb net mijn injectoren vervangen door injectoren die ik bij de doseerpompjes had besteld. Mijns inziens hebben deze minder weerstand om open te gaan maar toch met terugslagventiel. Ik heb een beveiliging ingesteld dat de pH niet boven de 8.5 mag komen (anders is manuele interventie vereist en zal er geen zuur worden gedoseerd). Hier uit de kraan komt een pH van 8 dus dat is mijns inziens voldoende buffer.
Volgende stap is de retourleiding van PVC licht aanpassen zodat ik zowel de skimmer als bodemafzuiger kan gebruiken waardoor mijn waardes denk ik beter zullen zijn. Dit stond al op de lijst en het PVC was al besteld maar ik zag er tot op heden geen noodzaak in om het daadwerkelijk anders te verlijmen.
Rond 5 voor drie had ik de bypass losgekoppeld waardoor je de pH ziet stijgen./f/image/a7Qrt1M55yeGaLVgOi5UyN93.png?f=fotoalbum_large)
Dit zijn mijn huidige 'hoofd instellingen':
Als de berekening klopt (dat 10ml/kuub de pH met 0.2ppm verlaagd) zou ik het liefst werken met stapjes van 0,1 per dosering; dus dat zou dan 5ml op 1000l zijn en dus 35ml op 7000l; dat geeft 84 seconden.
Tussen zuur doseringen zit nu 15 minuten (990 seconden, maar de pomp pompt nu 84 seconden dus vandaar de 990 sec) delay.
Volgende stap is de retourleiding van PVC licht aanpassen zodat ik zowel de skimmer als bodemafzuiger kan gebruiken waardoor mijn waardes denk ik beter zullen zijn. Dit stond al op de lijst en het PVC was al besteld maar ik zag er tot op heden geen noodzaak in om het daadwerkelijk anders te verlijmen.
Rond 5 voor drie had ik de bypass losgekoppeld waardoor je de pH ziet stijgen.
/f/image/a7Qrt1M55yeGaLVgOi5UyN93.png?f=fotoalbum_large)
code:
1
2
3
4
5
| bool should_dose_acid = (id(ezo_ph).state > 7.2); bool should_dose_chlorine = ((id(ezo_ph).state < 7.4) && (id(ezo_orp).state < 700)); if (should_dose_chlorine) { should_dose_acid = false; } |
Als de berekening klopt (dat 10ml/kuub de pH met 0.2ppm verlaagd) zou ik het liefst werken met stapjes van 0,1 per dosering; dus dat zou dan 5ml op 1000l zijn en dus 35ml op 7000l; dat geeft 84 seconden.
Tussen zuur doseringen zit nu 15 minuten (990 seconden, maar de pomp pompt nu 84 seconden dus vandaar de 990 sec) delay.
als je uit gaat van metingen per 3x per 10 minuten daarna 30 min later weer 3x in 10 minuten met een x tijd tussenpauze waarbij je de excessen eruit filtert heb je al een redelijke start waardexces schreef op zondag 16 juli 2023 @ 15:35:
thnx, ik heb net mijn injectoren vervangen door injectoren die ik bij de doseerpompjes had besteld. Mijns inziens hebben deze minder weerstand om open te gaan maar toch met terugslagventiel. Ik heb een beveiliging ingesteld dat de pH niet boven de 8.5 mag komen (anders is manuele interventie vereist en zal er geen zuur worden gedoseerd). Hier uit de kraan komt een pH van 8 dus dat is mijns inziens voldoende buffer.
Rond 5 voor drie had ik de bypass losgekoppeld waardoor je de pH ziet stijgen. [Afbeelding]
code:
1 2 3 4 5 bool should_dose_acid = (id(ezo_ph).state > 7.2); bool should_dose_chlorine = ((id(ezo_ph).state < 7.4) && (id(ezo_orp).state < 700)); if (should_dose_chlorine) { should_dose_acid = false; }
ik zou je zuur doseringen elk uur maken van 0,1 en per dag 0,3 of 0,4 max tenzij je een manuele actie doet met een teller die tussen 0,1 tot 0,8 ligt .bij wijze van spreke .. maal je krijgt wel een melding waarbij je op "ok" moet drukken of je de sonde(s) wel gecalibreerd hebt.. oid
het is natuurlijk leuk als je een grafiek hebt in de loop der tijd hoeveel je PH zakt / steigt + wanneer mensen gezwommen hebben.. (of weer een invloed was) ..
moet zeggen dat ik het ook niet doe, maar een "counter" per dag hoeveel mensen in het zwembad zijn geweest is wel een leuke teller eind v.h seizoen.
edit aanvulling, paar jaar geleden zag ik meer metingen van anderen en het is heel erg nogmaal dat je bij PH/chloor of temp metingen er enorm veel meetpieken tussen ziet dus van 3 naar 13 en dan tijdje weer rond de 3 en dan opeens -12 en dan weer terug naar rond de 3 om je een idee te geven. en die wil pieken wil je eigenlijk niet zien toch ?
[ Voor 5% gewijzigd door vso op 16-07-2023 15:56 ]
Tja vanalles
mmm kun je me is uitleggen wat je met deze filter_out wil bereiken? eventuele piek momenten eruit filteren?vso schreef op zondag 16 juli 2023 @ 12:56:
[...]
idee
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 - platform: template id: sensor_${blueriiot_id_prefix}_ph name: ${blueriiot_name_prefix} pH # Optional variables: icon: "mdi:water-percent" state_class: "measurement" accuracy_decimals: 1 filters: - filter_out: 85.0
als dit werkt kan je ook kijken naar median/quantiule of andere opties krijg je een nettere grafiek met minder/weinig pieken ..
Andere vraag.. hoelang/tijd laten jullie minimaal tussen een dosering van chloor en zuur laten zitten?
[ Voor 7% gewijzigd door robertjan12 op 17-07-2023 13:59 ]