Toon posts:

Het grote "Zwembad DIY Automatiserings" topic

Pagina: 1 ... 14 15 16 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@Jazsie pvc lijm is tot 4-6 bar oid (of 8 bar ) en griffon oid is tot 10bar dacht ik (wel goed lijm rondom en erin stoppen en 1 kwartslag draaien ...)

Draait nu 2 jaar zonder problemen en dit ligt er al 900+ dagen oid .. (2+ jaar)

dit zijn de cable-gland/inlijm wartel of hoe je het ook mag noemen erin gepropt

[Voor 11% gewijzigd door vso op 24-04-2023 18:15]

Tja vanalles

• TECHboyy
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:19
nylon of normale kunstof (plastic) wartels zijn ook al anders, nylon zou moeten kunnen maar rvs natuurlijk ook

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:31
@vso: Even terug lezen waar het om gaat. Niet wat jij laat zien...

3600 Wp op 0° (vrijwel plat)

• knny
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-06 14:13
Jazsie schreef op donderdag 13 april 2023 @ 23:08:
Uit mijn hoofd heeft de iSaver 3 ingangen, 1 van deze ingangen gebruik je dus voor je warmtepomp.

De andere 2 stuur je aan met een relais. Je kan hier voor een ESP32 gebruiken of een kant en klare Wifi relais.
Als je Zigbee hebt kan je de 4 kanaals relais gebruiken die met zigbee2mqtt werkt (zie link aantal berichten terug).

Zie ook deze post met meer info:
bleekie in "Het grote "Zwembad DIY Automatiserings" topic"
Helaas heeft het relais en de aansluiting van de warmtepomp een 230v aansluiting. Volgens handleiding van de Isaver mag op die externe ingangen geen 230v spanning komen te staan. Neem ook niet aan dat ik de 230v aansluit stekker van de Isaver moet gaan gebruiken en die koppelen aan de warmtepomp. Geen idee of dat gaan werken dan.

Solar Edge 2,96 Wp 8x 370 ZZO (6x 45° en 2x plat dak 15°)

• Jazsie
Klopt @knny, in dat geval moet je een relais ertussen plaatsen zoals:
https://www.amazon.nl/-/e...-recording/dp/B07GXM2Q3S/

Deze sluit je dan aan op je wp, en iSaver GND + DiX op de "in/uit" gang van de relais.

Edit:
Kan je wel een tekening schema maken voor je indien gewenst :).

[Voor 12% gewijzigd door Jazsie op 25-04-2023 13:05]

• knny
Jazsie schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 13:04:
Klopt @knny, in dat geval moet je een relais ertussen plaatsen zoals:
https://www.amazon.nl/-/e...-recording/dp/B07GXM2Q3S/

Deze sluit je dan aan op je wp, en iSaver GND + DiX op de "in/uit" gang van de relais.

Edit:
Kan je wel een tekening schema maken voor je indien gewenst :).
Graag, als je dat wil doen :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Jazsie
Let net op mijn snelle tekenkunst @knny :).

Heb de relais van Amazon gebruikt als voorbeeld.
Di2 is als voorbeeld genomen, je kan ook andere Di ingang gebruiken naargelang de snelheid die je wenst.

• knny
Jazsie schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 13:30:

Di2 is als voorbeeld genomen, je kan ook andere Di ingang gebruiken naargelang de snelheid die je wenst.
[Afbeelding]
Dank je wel voor de uitleg. Het gaat om deze warmtepomp die in juni op de markt gaat komen. Hiermee kan ik ervoor zorgen dat de warmtepomp bij warmtevraag dus de circulatiepomp gaan aansturen.

• xces
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:06

xces

To got or not to got..

Mijn zwembad automatisering ook weer eens opgepakt na een jaar stilgelegen te hebben. Nu heb ik een vraagje over de DFRobot Gravity Contactloze Vloeistof Niveau Sensor;

Daar zit een sensorbordje bij waar je de sensor in klikt. Nu wil ik graag dat sensorbordje ook in een soort van 'enclosure' hebben maar dan moet ik daarvoor waarschijnlijk de (sensor) kabel kapot knippen omdat deze anders niet door een wartel gaat. Hoe hebben jullie dat opgelost?

@Jazsie misschien een tip hiervoor?

• Jazsie
Je kan de pinnen uit de stekker halen, en daarna weer terug erin doen :).

Voorzichtig met beleid met een kleine platte schroevendraaier indrukken (boven/onder zijde, is niet te missen) en dan de kabel/pin eruit trekken.

Kapot knippen en dan weer solderen of een grotere wartel gebruiken kan ook maar vind ik zonde...

• xces

xces

To got or not to got..

Dit is mijn huidige opzet voor de controller:

Is mijn aanname goed dat alles behalve:
- EZO pH
- EZO ORP
- Oled

Op een GPIO aangesloten zal worden (met name de zaken in de box "Future Expansion"; d.w.z. dat deze sensoren/inputs niet op i2c komen?

[Voor 9% gewijzigd door xces op 29-04-2023 15:37]

• Jazsie
Correct, tenminste bij mij is het zo. Al die zaken in "Future expansion" zijn bij mij op GPIO aangesloten.

Er zijn i2c varianten voor bv de PIR sensor maar dat heb ik niet.

• knny
Jazsie schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 13:30:

[Afbeelding]
Kan ik dan ook direct mijn UVC lamp meeschakelen als ik een relais pak met dubbele in/uitgangen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jazsie
Ja, inderdaad wel voor een 2de relais of een relais met dubbel in/uitgangen gaan.

Aansturingssignaal van je iSaver mag je niet met iets anders "mixen".

• knny
Jazsie schreef op zondag 30 april 2023 @ 18:50:
Ja, inderdaad wel voor een 2de relais of een relais met dubbel in/uitgangen gaan.

Aansturingssignaal van je iSaver mag je niet met iets anders "mixen".
Deze?
https://www.amazon.nl/Hes...bevestiging/dp/B07LD8F567

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jazsie
Die kan je er voor gebruiken @knny, is gelijk vierpolig dus kan je nog meer erop aansluiten.

(afhankelijk wat je aanstuurt is enkel de fase via relais schakelen voldoende, dan zou de dubbele van Amazon wat ik aangaf ook voldoende zijn)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

NU ik weer bezig ben met het opwarmen van mijn zwembad had ik ineens een brainfart. Naast een warmtepomp die ik al keurig via mijn home assistant kan aansturen heb ik ook nog een heater (veredelde waterkoker) in mijn circuit. Dat ding werkt heel simpel. Een flowswitch en een draaiknop om de temperatuur mee in te stellen waarna hij aan of uit gaat. Helaas moet ik altijd de kast in duiken om hem aan of uit te kunnen zetten.

Ik bedacht me echter, ik heb allemaal temperatuur sensoren overal zitten. Die kan ik ook gewoon als thermostaat gebruiken. Dan stel ik dat ding gewoon in op z'n heetst en schakel ik hem zelf met een relais. Probleem is echter dat dat ding iets van 3kW is en die mooie blauwe relais die op al die arduino bordjes zitten gaan maar tot 10A.

Dus mijn vraag: Waar vind ik een relais welke ik met mijn RaspberryPi aan kan sturen waar ik veilig 16A doorheen kan sturen? Kan dat rechstreeks, of moet ik iets nemen waarbij ik met het ene relais een zwaarder relais aanstuur? En waar haal ik dat?

-- edit--
Heater is trouwens gewoon 1 fase. Ik zag hier al een paar din rail relais voorbij komen, maar ik weet niet hoe handig dat is om in een tuinkist die buiten staat te instaleren.

[Voor 8% gewijzigd door Janoz op 02-05-2023 16:05]

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:11
Janoz schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 16:04:
...
Dus mijn vraag: Waar vind ik een relais welke ik met mijn RaspberryPi aan kan sturen waar ik veilig 16A doorheen kan sturen? Kan dat rechstreeks, of moet ik iets nemen waarbij ik met het ene relais een zwaarder relais aanstuur? En waar haal ik dat?
...
2 seconden googlen leidt me tot deze: https://www.bol.com/nl/nl...r-board/9300000095696555/
Is dat wat je zoekt ?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

@ocmer Weird, geen idee waarom ik deze niet gevonden heb tijdens mijn googlefu sessie. Maar om toch een beetje te nitpicken, deze sluit op alle pinnen van de raspberry aan en daarvan zijn er al een behoorlijk aantal in gebruik (pulsen tellen van de flowmeter, 1 wire voor alle temperatuur sensoren, meerdere voor de relais om de iSaver aan te sturen)

Maar zoiets is inderdaad wat ik zoek

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jazsie
Janoz schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 16:04:
NU ik weer bezig ben met het opwarmen van mijn zwembad had ik ineens een brainfart. Naast een warmtepomp die ik al keurig via mijn home assistant kan aansturen heb ik ook nog een heater (veredelde waterkoker) in mijn circuit. Dat ding werkt heel simpel. Een flowswitch en een draaiknop om de temperatuur mee in te stellen waarna hij aan of uit gaat. Helaas moet ik altijd de kast in duiken om hem aan of uit te kunnen zetten.

Ik bedacht me echter, ik heb allemaal temperatuur sensoren overal zitten. Die kan ik ook gewoon als thermostaat gebruiken. Dan stel ik dat ding gewoon in op z'n heetst en schakel ik hem zelf met een relais. Probleem is echter dat dat ding iets van 3kW is en die mooie blauwe relais die op al die arduino bordjes zitten gaan maar tot 10A.

-- edit--
Heater is trouwens gewoon 1 fase. Ik zag hier al een paar din rail relais voorbij komen, maar ik weet niet hoe handig dat is om in een tuinkist die buiten staat te instaleren.
Je gebruikt de "blauwe" arduino relais om een grotere relais aan te sturen. Inderdaad die een aantal posts terug zijn gepost zijn een voorbeeld die je kan gebruiken.

Ik zou voor een 25A versie gaan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• knny
Jazsie schreef op maandag 1 mei 2023 @ 10:48:
Die kan je er voor gebruiken @knny, is gelijk vierpolig dus kan je nog meer erop aansluiten.

(afhankelijk wat je aanstuurt is enkel de fase via relais schakelen voldoende, dan zou de dubbele van Amazon wat ik aangaf ook voldoende zijn)
Ok dank je wel.

Wat ik eigenlijk wil bereiken is dat als de warmtepomp aanschakelt, hij de circulatiepomp, via de Isaver+ en de UVC lamp aanzet.

Hoe ziet mijn aansluitschema er dan uit?

Neem aan dat zonder die circulatiepomp aan de warmtepomp niet goed gaat werken?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Jazsie schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 16:47:
[...]

Je gebruikt de "blauwe" arduino relais om een grotere relais aan te sturen. Inderdaad die een aantal posts terug zijn gepost zijn een voorbeeld die je kan gebruiken.

Ik zou voor een 25A versie gaan.
die blauwe zijn dus "bagger" ;)

Een wat about https://nl.aliexpress.com/item/1005003373765253.html ? (random link) zijn dit een beetje goeie?

Tja vanalles

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jazsie
Klopt @vso, ze zijn idd "bagger", zou dus nooit 230V ermee schakelen hetzij het echt maar om enkele watts gaat zoals een groter relais aansturen.

Die solidstate relais zijn al wat beter maar die gaat niet werken voor de iSaver digitale ingangen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Jazsie schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 22:30:
Klopt @vso, ze zijn idd "bagger", zou dus nooit 230V ermee schakelen hetzij het echt maar om enkele watts gaat zoals een groter relais aansturen.

Die solidstate relais zijn al wat beter maar die gaat niet werken voor de iSaver digitale ingangen.
op advies van @septillion is [Relais] wat is nu universeel oftewel de betere smartplug dit topic een keer gestart maar .. hmm weinig respons .. (in welk geval gebruik je wel relais)

Tja vanalles

• reskobon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:57
Na de automatisering van mijn aquadeck roldek, wil ik nu verder met de verlichting. Dat is een product van Duratech (plp-rem-350) die je zou moeten kunnen aansturen met rs-485. Nu heb ik daar nul ervaring mee maar probeer uit te vogelen hoe ik dat evt vanuit esphome voor elkaar kan krijgen.

Hieronder zie je de command set, maar daar loop ik eigenlijk al vast. Dit voelt niet als een rs-485 protocol.

Helaas kan ik er ook heel weinig over vinden. Iemand ideeen waar ik kan beginnen of hoe ik commando's zou kunnen testen en/of uitlezen van de poort?

Leeg

• xces

xces

To got or not to got..

vso schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 22:12:
[...]

die blauwe zijn dus "bagger" ;)
Hmm, ik ben / was van plan om de stroom van zowel mijn variabele zwembad pomp (opgenomen vermogen 0,07 - 0,65 kW) en warmtepomp (volgens mij heb ik de W’eau Full Inverter 13,5kW) te gaan schakelen via EspHome; Dat zijn nu idd van die 'blauwe' en geen solid state. Wat zou een juiste relais zijn om 220v te schakelen op een veilige manier?

De zwembad pomp ga ik via 0-10v aansturen, de warmtepomp had ik voor nu gewoon gezien als 'hij moet aan/uit' kunnen. Als ik deze warmtepomp via een andere manier op stroom / programma / turbo mode kan toggelen hoor ik dat ook graag (al zal ik zelf de zoekfunctie ook gebruiken)

Als ik @Plenkske zijn post van 2021 lees geeft hij daarin aan dat als de warmtepomp op stroom gezet word dat hij nog steeds 'uit' staat. Dat is balen ik had verwacht dat hij dan meteen ook op verwarmen stand gaat...

[Voor 11% gewijzigd door xces op 11-05-2023 13:58]

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:26
@xces klopt ja. Warmtepompen gaan niet per se meteen draaien als je er stroom op zet.
Destijds heb ik een test gedaan door de flow sensor te schakelen met een relais, en dat werkte.

De stekker van de flow sensor van die WP was simpel los te klikken. Dus een relais ertussen zorgt ervoor dat je kan doen alsof er wel/geen flow is. Geen flow: WP gaat op "error" en stopt dus met verwarmen. Wel flow: de error verdwijnt en hij gaat weer verder met verwarmen (mits er echt flow is natuurlijk).

Misschien is dat een optie voor jou ?
Of heeft jou WP wifi, waardoor je het wellicht via ESPHome kan aansturen ipv de standaard app ?

offtopic:
Ik had destijds de eerste generatie mini inverter van W'eau maar ik was niet tevreden over de werking en het geluid. Hij had zeer vervelende fluit/brom tonen. Ik heb die omgeruild voor een on/off met iets meer Kw's en kreeg nog geld toe ook. Uiteraard maakt deze on/off ook meer geluid dan een goede inverter, maar dit geluid is constant hetzelfde. Ik heb die on/off nog niet open gemaakt en nog niet genoeg zin gehad om deze extern aan te sturen.

[Voor 10% gewijzigd door Plenkske op 11-05-2023 14:14]

• xces

xces

To got or not to got..

@Plenkske Of mijn WP wifi heeft weet ik niet zeker, volgens mij wel (d.w.z. ik heb wel eens een wifi punt gezien toen hij aanstond maar dat was vluchtig dus dat moet ik nakijken).

Stel hij heeft wel wifi, dan nog is het schakelen een actie maar dan zou ik via EspHome schijnbaar dat apparaat moeten kunnen bedienen. Het Tuya component wat ik zie via ESPHome (https://esphome.io/components/tuya.html) heeft het echter over een MCU van Tuya vanwaar ik opmaak dat ze op die pagina praten over een EspHome die geflashed is IN de WP.

Hoe zou ik hem dan dmv esphome kunnen bedienen zonder dat Tuya MCU component?

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:26
@xces
Ik heb geen idee, daar heb ik geen ervaring mee. Volgens mij wordt het door anderen hier wel gedaan (maar of het specifiek in ESPHome gedaan kan worden weet ik niet).

• Jazsie
xces schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 13:53:
[...]

Hmm, ik ben / was van plan om de stroom van zowel mijn variabele zwembad pomp (opgenomen vermogen 0,07 - 0,65 kW) en warmtepomp (volgens mij heb ik de W’eau Full Inverter 13,5kW) te gaan schakelen via EspHome; Dat zijn nu idd van die 'blauwe' en geen solid state. Wat zou een juiste relais zijn om 220v te schakelen op een veilige manier?

De zwembad pomp ga ik via 0-10v aansturen, de warmtepomp had ik voor nu gewoon gezien als 'hij moet aan/uit' kunnen. Als ik deze warmtepomp via een andere manier op stroom / programma / turbo mode kan toggelen hoor ik dat ook graag (al zal ik zelf de zoekfunctie ook gebruiken)

Als ik @Plenkske zijn post van 2021 lees geeft hij daarin aan dat als de warmtepomp op stroom gezet word dat hij nog steeds 'uit' staat. Dat is balen ik had verwacht dat hij dan meteen ook op verwarmen stand gaat...
Magneetrelais gebruiken die je aanstuurt via de "blauwe" relais. Klein vermogen is geen probleem maar ook al zijn ze volgens de specs 10A (2200W) zou ik ze nooit voor zoiets zwaars gebruiken.

Paar posts terug nog over gesproken met link naar magneetrelais ;)

Je WP heeft wifi en kan je gewoon aansturen in Home Assistant met de Tuya component.

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:15
Ik weet niet of ik dit helemaal in het juiste topic plaats aangezien ik niet 100% op zoek ben naar een DIY oplossing, maar ik ben bang dat ik daar niet aan ga ontkomen.

Ik ben op zoek naar een opblaas jacuzzi (we hebben niet de ruimte en de wens om dit ding het hele jaar te laten staan) waarbij ik de aansturing deels via HomeAssistant kan doen. Dit mag uiteraard met een DIY oplossing er achter, of kant en klaar als dat bestaat. Ik wil namelijk de mogelijkheid hebben om via mijn HA het bad de opdracht te geven om vast op te gaan warmen. De meeste jacuzzis die ik kan vinden kun je niet simpel met een relais schakelen, maar hebben dan nog iets van input nodig om daadwerkelijk aan te gaan voor zo ver ik dat kan vinden. Zijn er kant en klare baden die een externe input/relais schakeling accepteren of zijn er andere slimme oplossingen waar ik nu niet aan denk?

• vso
  • Niet online

vso

tja...

xces schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 13:53:
[...]

Die blauwe kunnen best werken voor enige tijd .. alleen het fenomeen wat je afhankelijk van de "load" binnen weken/maanden een jaar oid krijgt is dat ze "vast lassen" en dus in een "aan" stand blijven.

dat kan ook gebeuren met smart plugs en andere relais achtigen .. om dat te voorkomen gebruik je andere / betere ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jazsie
gastje01 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 17:20:
Ik weet niet of ik dit helemaal in het juiste topic plaats aangezien ik niet 100% op zoek ben naar een DIY oplossing, maar ik ben bang dat ik daar niet aan ga ontkomen.

Ik ben op zoek naar een opblaas jacuzzi (we hebben niet de ruimte en de wens om dit ding het hele jaar te laten staan) waarbij ik de aansturing deels via HomeAssistant kan doen. Dit mag uiteraard met een DIY oplossing er achter, of kant en klaar als dat bestaat. Ik wil namelijk de mogelijkheid hebben om via mijn HA het bad de opdracht te geven om vast op te gaan warmen. De meeste jacuzzis die ik kan vinden kun je niet simpel met een relais schakelen, maar hebben dan nog iets van input nodig om daadwerkelijk aan te gaan voor zo ver ik dat kan vinden. Zijn er kant en klare baden die een externe input/relais schakeling accepteren of zijn er andere slimme oplossingen waar ik nu niet aan denk?
Intex PureSpa zijn tegenwoordig voorzien van Wifi die je dus kan bedienen met een app :).

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:06
xces schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 14:21:
@Plenkske Of mijn WP wifi heeft weet ik niet zeker, volgens mij wel (d.w.z. ik heb wel eens een wifi punt gezien toen hij aanstond maar dat was vluchtig dus dat moet ik nakijken).

Stel hij heeft wel wifi, dan nog is het schakelen een actie maar dan zou ik via EspHome schijnbaar dat apparaat moeten kunnen bedienen. Het Tuya component wat ik zie via ESPHome (https://esphome.io/components/tuya.html) heeft het echter over een MCU van Tuya vanwaar ik opmaak dat ze op die pagina praten over een EspHome die geflashed is IN de WP.

Hoe zou ik hem dan dmv esphome kunnen bedienen zonder dat Tuya MCU component?
Allereerst zou je eerst kunnen onderzoeken wat je warmtepomp nu wel en niet kan. Mocht ie WiFi hebben is deze te integreren in Home Assistant, als dat je doel is. Komt geen soldeerbout aan te pas.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Heeft iemand trouwens al eens lopen hobbyen met het aansturen van de iSaver via RS485? Ik heb het allemaal leuk werkend met 4 digitale ingangen en voor mijn huidige automatiseringen heb ik genoeg aan 3 snelheden, maar extra controle en vooral feedback is ook wel leuk (beetje verbruik meten enzo)

• xces

xces

To got or not to got..

vso schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 17:24:
[...]

Die blauwe kunnen best werken voor enige tijd .. alleen het fenomeen wat je afhankelijk van de "load" binnen weken/maanden een jaar oid krijgt is dat ze "vast lassen" en dus in een "aan" stand blijven.

dat kan ook gebeuren met smart plugs en andere relais achtigen .. om dat te voorkomen gebruik je andere / betere ..
Zouden ze wel veilig te gebruiken zijn voor een doseerpompje dat chloor pompt of zou je daar ook voor solid state kiezen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jazsie
Janoz schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 08:57:
Heeft iemand trouwens al eens lopen hobbyen met het aansturen van de iSaver via RS485? Ik heb het allemaal leuk werkend met 4 digitale ingangen en voor mijn huidige automatiseringen heb ik genoeg aan 3 snelheden, maar extra controle en vooral feedback is ook wel leuk (beetje verbruik meten enzo)
Als je de holding/register lijst kan krijgen dan is het zo gepiept...
xces schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 09:21:
[...]
Zouden ze wel veilig te gebruiken zijn voor een doseerpompje dat chloor pompt of zou je daar ook voor solid state kiezen?
Hehe, lees nu eens een paar post terug. Heb ik duidelijk vermeld dat een paar watt geen probleem is maar voor "groot" vermogen het niet zou doen.

Daarnaast is solid state altijd beter ;).

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Jazsie schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 10:47:
[...]

Als je de holding/register lijst kan krijgen dan is het zo gepiept...
Tja, als als... Ik heb flink lopen googlen, maar verder dan de standaard handleiding kom ik eigenlijk niet. Het dichtstbijzijnde wat ik gevonden heb is dit filmpje op Youtube:

YouTube: MODBUS Over RS485 / Variable Frequency Drive

rond 1:00 legt hij wat over de aansluitingen uit en die lijken verdomd veel op de iSaver aansluitingen, maar of de registers ook hetzelfde zijn blijft dan maar de vraag. (nog los van dat de iSaver met rpm lijkt te werken en de frequentieregelaar in dit filmpje met hertz)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Movinghead
  • Laatst online: 03-06 09:52
Ik lees in de handleiding weinig van signaalkabel doorsnede voor de D1/D2/D3/D4 + COM, kan dit gewoon met UTP? Het is toch niet meer dan stuursignaal?

Andere kant zit een Siemens Logo!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• medu80
Heb ik ook gedaan met UTP. Werkt radeloos. Alleen doet die D4 niets.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Movinghead
medu80 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 16:26:
Heb ik ook gedaan met UTP. Werkt radeloos. Alleen doet die D4 niets.
Thanks, pak ik ook UTP.

D4, zou 1200rpm moeten zijn. Krijg je helemaal geen optie? Of gebruik je juist wel D1? Ik plan D1 niet te gebruiken, handmatig de unit aan/uit zetten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• medu80
Het kan inderdaad ook Di1 zijn geweest. Maar er zijn er 4, waarvan 1 totaal niets deed in mijn geval....Kijken of ik er nog een foto van heb...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Bij mij was het ook voldoende om alleen laag, middel en hoog aan te sluiten (samen met com natuurlijk). 1 van de 3 'hoog' schakelen voor de bijbehorende stand, en als ze allemaal laag zijn staat de pomp uit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Movinghead
Heb het inmiddels werkend in de Logo alsmede de webinterface waarin de status van de outputs zichtbaar is.

Heb een schakeling erin gemaakt voor de D4 (1200rpm) is voldoende flow voor de WP en filter etc. Uiteraard D3/D2 zijn aanwezig indien nodig. De UVC start met een delay op, bij inschakeling van het geheel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• reskobon
Ik heb een vraag over potentiaal vrije signaal relais die in mijn roldek aansturing zit. Die zou moeten melden of het dek open of dicht is. Dit probeer ik uit te lezen middels een esp. Dat leek me simpel maar ik denk dat ik iets te simpel denk.

Ik heb de ground en NO aansluiting op de ground en een input poort van een esp aangesloten en met een binary sensor in ESPHOME probeer ik heb uit te lezen (een ja/nee, wel of geen signaal). Maar dat lijkt weinig te doen.

Mijn vraag is dus, kan ik die zomaar aan een input poort knopen of hoe lees ik dit uberhaupt uit?

Leeg

Acties:
  • 0Henk 'm!

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08-06 09:59
Heb je wel een pullup weerstand in je circuit zitten? Dat kan met behulp van de esp door definiëren in ESPHome of extern met bv een 10kohm tussen je esp input en de 3.3v voeding. Als het relais dan sluit zal de spanning naar 0v gaan en als het relais opent trekt de pull-up hem weer naar 3.3v.

• reskobon
Dank je! Ik denk dat ik niet op de NO zat maar op NC, omgewisseld en toen ging een van de twee flieperen dus daar komt je pullup kijken denk ik. Laat ik nou net de inputs op pin 34 en 35 gepakt hebben waar je geen pullup hebt op een esp32... Dus de boel straks even los maken en op een andere pin solderen.

Edit: het werkt! Op pin 25 en 26 kan ik pulluppen en krijg nu de juiste waardes binnen. Op naar de volgende automatisering, de verlichting.

[Voor 18% gewijzigd door reskobon op 20-05-2023 13:47]

Leeg

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ocmer
Ik wil graag redelijk nauwkeurig de waterhoogte van mijn zwembad meten. Ik heb een losse verticale "meetpijp" naast het zwembad waar deze sensor zijn dingen kan doen en netjes weggewerkt kan worden. Ik heb nu een simpele vlotterschakelaar, maar wil dus op een paar mm nauwkeurig de hoogte meten (binnen een range van ca. 2-10 cm)

Paar opties die ik gevonden heb:
* Ultrasonisch : https://www.vanallesenmee...onische-sensor-waterdicht of https://www.kiwi-electron...asoon-sensor-hc-sr04-2592
* Time-of-Flight: https://www.tinytronics.n...flight-tof-afstandssensor
* Infrarood: https://www.tinytronics.n...nfrarood-reflectie-sensor
* Analoog: https://www.go2tech.nl/winkel/sensors/waterniveau-sensor/

Iemand ervaringen hiermee of tips ?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ocmer schreef op zondag 21 mei 2023 @ 15:07:
Ik wil graag redelijk nauwkeurig de waterhoogte van mijn zwembad meten. Ik heb een losse verticale "meetpijp" naast het zwembad waar deze sensor zijn dingen kan doen en netjes weggewerkt kan worden. Ik heb nu een simpele vlotterschakelaar, maar wil dus op een paar mm nauwkeurig de hoogte meten (binnen een range van ca. 2-10 cm)

Paar opties die ik gevonden heb:
* Ultrasonisch : https://www.vanallesenmee...onische-sensor-waterdicht of https://www.kiwi-electron...asoon-sensor-hc-sr04-2592
* Time-of-Flight: https://www.tinytronics.n...flight-tof-afstandssensor
* Infrarood: https://www.tinytronics.n...nfrarood-reflectie-sensor
* Analoog: https://www.go2tech.nl/winkel/sensors/waterniveau-sensor/

Iemand ervaringen hiermee of tips ?
magneet in een vlotter in de meetpijp en aan de buitenzijde een halleffect sensor.

Tja vanalles

Acties:
  • 0Henk 'm!

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08-06 09:59
Voor mijn waterontharder heb ik soortgelijk iets gemaakt mbv esphome en een ultrasoon sensor. Dit was daarbij een goede leidraad:

https://github.com/EvertJob/waterontharder

Nauwkeurigheid zit rond de +_1cm bij 80cm hoogte. Werkt helemaal top! We voldoende hoogte vrij houden in je stijgbuis anders raakt het warer de sensor en is het feest voorbij.

• reskobon
reskobon schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 13:15:
Na de automatisering van mijn aquadeck roldek, wil ik nu verder met de verlichting. Dat is een product van Duratech (plp-rem-350) die je zou moeten kunnen aansturen met rs-485. Nu heb ik daar nul ervaring mee maar probeer uit te vogelen hoe ik dat evt vanuit esphome voor elkaar kan krijgen.

Hieronder zie je de command set, maar daar loop ik eigenlijk al vast. Dit voelt niet als een rs-485 protocol.
[Afbeelding]

Helaas kan ik er ook heel weinig over vinden. Iemand ideeen waar ik kan beginnen of hoe ik commando's zou kunnen testen en/of uitlezen van de poort?
Inmiddels is dit gelukt, het luisterde allemaal niet zo nauw. Ik stuur nu via uart gewoon de commando's als tekst door en dat werkt. Mocht iemand er nog wat aan hebben voor de toekomst.

Leeg

• xces

xces

To got or not to got..

Voor de input voeding dacht ik eerst een Meanwell 12v 4A voeding IN de EATON behuizing te doen. Echter.. misschien is dat qua storingen / warmte enzo helemaal niet zo'n slim idee en is een losse 'laptopvoeding' veel slimmer?

Aangezien ik zowel 12v (doseerpompjes) als 5v (sommige sensoren) en 3.3v voorzie, heb nu dit ding gekocht;

Edit: nu ik het plaatje beter bekijk is het input voltage 13v-35v..

Aangezien ik niet verwacht meer dan een paar watt te gebruiken, dacht ik aan een LEICKE voeding van 24V.

_Whole board supports total 8A maximum output load current and each power supply channel support 3A maximum output load current._

Ik gok niet dat ik over 2A in totaal ga uitkomen maar met wat buffer denk ik dat ik een 4A voeding ga aanschaffen. @Jazsie wat voor voeding heb jij?

[Voor 115% gewijzigd door xces op 24-05-2023 11:27]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ocmer
Ik heb een 5V USB voeding voor de ESP. De 3.3V voor sensors haal ik van de ESP af.

Alle apparaten die ik aan/uit moet kunnen zetten vanuit de ESP laat ik via relais-en lopen met een losse voeding specifiek voor dat apparaat. Ik combineer dus niet de voeding voor de ESP met die voor de externe apparaten; ik heb de voorkeur om apparaten zo veel mogelijk gescheiden te houden.

[Voor 10% gewijzigd door ocmer op 24-05-2023 11:56]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jazsie
xces schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 11:10:
Voor de input voeding dacht ik eerst een Meanwell 12v 4A voeding IN de EATON behuizing te doen. Echter.. misschien is dat qua storingen / warmte enzo helemaal niet zo'n slim idee en is een losse 'laptopvoeding' veel slimmer?

Aangezien ik zowel 12v (doseerpompjes) als 5v (sommige sensoren) en 3.3v voorzie, heb nu dit ding gekocht;
[Afbeelding]

Edit: nu ik het plaatje beter bekijk is het input voltage 13v-35v..

Aangezien ik niet verwacht meer dan een paar watt te gebruiken, dacht ik aan een LEICKE voeding van 24V.

_Whole board supports total 8A maximum output load current and each power supply channel support 3A maximum output load current._

Ik gok niet dat ik over 2A in totaal ga uitkomen maar met wat buffer denk ik dat ik een 4A voeding ga aanschaffen. @Jazsie wat voor voeding heb jij?
Ik heb zelf een Meanwell Dinrail 12V voeding met daar achter een 12V naar 5V DC>DC converter (ook gebaseerd op de LM2596).
Op 12V heb ik aardig wat vermogen nodig dus die als basis genomen. 5V is voor de sensoren en dat gebruikt bij elkaar maar een paar watt.

Leuke bord trouwens, kan handig zijn :).

• xces

xces

To got or not to got..

Wie heeft er de 2" BSP flow meters gemonteerd? Jij @Jazsie ? heb jij eventueel informatie voor mij welke verbindingsstukken ik moet kopen om hem op 50mm buis te monteren?

d.w.z. de buitenmaat is 2" BSP volgens de TS, maar is dat hetzelfde als 2" binnendraad PVC wat je hier kunt halen?

[Voor 25% gewijzigd door xces op 25-05-2023 18:10]

• Jazsie
Ja, heb puntstuk 2" binnendraad gebruikt @xces.

• xces

xces

To got or not to got..

Jazsie schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 18:27:
Ja, heb puntstuk 2" binnendraad gebruikt @xces.
Deze? https://www.wildkamp.nl/p...Sfsgud6eLaAEaAgeaEALw_wcB

Zo ja kan dit misschien aan de TS toegevoegd worden?

Heb vandaag ook mijn pressure sensor binnen gekregen, 1/8" terwijl de maat die in mijn zandfilter schroeft opgemeten met een schuifmaat 17mm is. Ofwel ik moet hier een verloop voor kopen of ik moet het op 1 of andere manier met een T-stuk combineren.

[Voor 3% gewijzigd door xces op 25-05-2023 18:31]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Jazsie schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 10:36:
Hoe je het nu hebt "blaas" je de ingang van je ADS1115 op. Omdat deze met 3.3v gevoed wordt mag de ingang helaas ook weer wederom maximaal 3.3v zijn. Je PH meter geeft 0-5V.

- ADS1115 aansluiten op 5V zodat je ook 5V op de ingang kan aansluiten.
- Tussen je ADS1115 en ESP inderdaad Level Converter zetten want je ADS1115 draait op 5V wat betekent dat je i2c verbinding ook op 5v zit en dat is dan helaas weer te hoog voor je ESP.
- GND van je ESP inderdaad samen aansluiten met de GND van je ADS1115/PH meter/Level Converter.
Ik heb nu een 100psi 0-4,5V druksensor met een vdd van 5V om de druk in mijn filtervat uit te lezen. Is mijn aanname correct dat ik naast de pressure sensor dan ook een ADS1115 en level converter nodig heb?

Dan zou ik het denk ik zo aan moeten sluiten (ipv D1 MINI heb ik een ESP32 S1):
- ADS1115 en pressure sensor met 5V; zelfde ground gebruiken
- Output van de pressure sensor gaat naar A0 input op de ADS1115
- Dan heeft de ADS1115 op dat moment nog 5v op de i2c lijn; dus met een level converter moet ik dat omzetten naar 3.3v. Hiervoor moet ik de I2C lijn van de ADS1115 (SDA and SCL) aansluiten op de level converter.

Dan krijg je zoiets (maar dan met een ESP32 ipv een D1 mini);

Gaat dit dan ook samen werken met een display op i2c, ds18b20's en ezo PH en ezo ORP? zit dat allemaal dan op 3.3v op de i2c lijn?

Als iemand hier al kant-en-klare ESPHome code voor heeft zou dat helemaal geweldig zijn :)

Update 2: Ik zie hier een filmpje dat iemand geen i2c of ADS1115 gebruikt maar de ADC pinnen op de ESP32. Kan ik dit ook gebruiken en het 'gewoon' met 5v voeden? Of moet ik hem dan met 3.3v voeden en aansluiten zoals hier beschreven?

En als laatste zie ik nog dit staan op ESPHome (Pressure Sensor to Cookbook), gebruikt ook de ADC pin maar ik gok met level converter (om hem dan toch op 5v aan te sluiten?)

Dus meerdere opties, maar wat is nu de beste met de minste ruis/rompslomp?

[Voor 17% gewijzigd door xces op 26-05-2023 10:26]

Acties:
  • +4Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Los van de vraag in bovenstaande post heb ik vandaag mijn zwembad opgezet en meteen mijn flow- en druksensoren geplaatst (nu kon het nog). Niks is aangesloten maar het zit in ieder geval in het systeem zeg maar.

Flowsensor naar WP:

Flowsensor op andere aftakking, voordat chemicalien erin komen:

Druksensor met een messing T-stuk en een hoop teflon geplaatst.

Plug en play aansluitingen:

[Voor 25% gewijzigd door xces op 26-05-2023 19:53]

• Jazsie
xces schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 18:30:
[...]

Deze? https://www.wildkamp.nl/p...Sfsgud6eLaAEaAgeaEALw_wcB

Zo ja kan dit misschien aan de TS toegevoegd worden?

Heb vandaag ook mijn pressure sensor binnen gekregen, 1/8" terwijl de maat die in mijn zandfilter schroeft opgemeten met een schuifmaat 17mm is. Ofwel ik moet hier een verloop voor kopen of ik moet het op 1 of andere manier met een T-stuk combineren.
Die zou je inderdaad kunnen gebruiken, ben zelf voor de 3 delige koppeling gegaan.
Zal TS van het weekend updaten.
xces schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 10:12:
[...]
Ik heb nu een 100psi 0-4,5V druksensor met een vdd van 5V om de druk in mijn filtervat uit te lezen. Is mijn aanname correct dat ik naast de pressure sensor dan ook een ADS1115 en level converter nodig heb?

Dan zou ik het denk ik zo aan moeten sluiten (ipv D1 MINI heb ik een ESP32 S1):
- ADS1115 en pressure sensor met 5V; zelfde ground gebruiken
- Output van de pressure sensor gaat naar A0 input op de ADS1115
- Dan heeft de ADS1115 op dat moment nog 5v op de i2c lijn; dus met een level converter moet ik dat omzetten naar 3.3v. Hiervoor moet ik de I2C lijn van de ADS1115 (SDA and SCL) aansluiten op de level converter.

Dan krijg je zoiets (maar dan met een ESP32 ipv een D1 mini);
[Afbeelding]

Gaat dit dan ook samen werken met een display op i2c, ds18b20's en ezo PH en ezo ORP? zit dat allemaal dan op 3.3v op de i2c lijn?

Als iemand hier al kant-en-klare ESPHome code voor heeft zou dat helemaal geweldig zijn :)

Update 2: Ik zie hier een filmpje dat iemand geen i2c of ADS1115 gebruikt maar de ADC pinnen op de ESP32. Kan ik dit ook gebruiken en het 'gewoon' met 5v voeden? Of moet ik hem dan met 3.3v voeden en aansluiten zoals hier beschreven?

En als laatste zie ik nog dit staan op ESPHome (Pressure Sensor to Cookbook), gebruikt ook de ADC pin maar ik gok met level converter (om hem dan toch op 5v aan te sluiten?)

Dus meerdere opties, maar wat is nu de beste met de minste ruis/rompslomp?
Je druksensor geeft 4,5v bij 100PSI, de ingangen van ESP32 zijn 3,3v. Dat komt neer op 73 PSI.
4,5 / 100 = 0,045 Volt per PSI.
3,3 / 0,045 = 73,33 PSI.

Als de meting niet hoger gaat dan 73 PSI ( ~5 BAR) dan kan je gewoon direct op de -ADC- ingang aansluiten...

Verder dient de i2c lijn 3,3v te zijn, je kan niet mixen met 5V. en 5V kan dan weer niet want je ESP32 werkt op 3,3v.

DS18B20 werkt ook op 3,3v, kan je dus direct aansluiten.
Ezo Orp/pH circuit werkt op 3,3-5v. Deze kan je dus ook direct aansluiten.
Scherm. geen idee. ligt aan het model.

Uiteraard moet je deze (behalve de druksensor) ook met 3,3v voeden.

• xces

xces

To got or not to got..

Jazsie schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 09:24:
Die zou je inderdaad kunnen gebruiken, ben zelf voor de 3 delige koppeling gegaan.
Zal TS van het weekend updaten.
Ik heb zelf uiteindelijk de bovenstaande wildkamp koppelingen gekocht, werkt prima.

Misschien kun je mijn foto van de druksensor aansluiting ook gebruiken. Ik kan hiervoor eventueel wel een lijstje samenstellen wat ik gekocht heb.
Jazsie schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 09:24:
Je druksensor geeft 4,5v bij 100PSI, de ingangen van ESP32 zijn 3,3v. Dat komt neer op 73 PSI.
4,5 / 100 = 0,045 Volt per PSI.
3,3 / 0,045 = 73,33 PSI.
Eigenlijk lees ik tussen de regels door dat er 3 opties zijn; de druksensor moet hoe dan ook met 5v worden gevoed, in alle scenarios:
1) Rechtstreeks op ADC, als je zeker weet dat de druk nooit boven 73 PSI komt;
2) Via een level converter op de ADC, dan moet je een formule gebruiken; value = value / 0,73 (=3.3v/4.5v);
3) Via de ADS1115, level converter en dan via i2c lezen.

Volgens mij geven optie 2 en optie 3 de veiligste resultaten en optie 3 de 'zuiverste' ?

[Voor 4% gewijzigd door xces op 27-05-2023 13:18]

• Jazsie
Exact @xces !

Ja, zal stuk met druksensor ook toevoegen. Goede toevoeging.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Hier de onderkant (aansluitingen) van mijn kastje. Ik heb besloten om de warmtepomp en filterpomp niet te schakelen via mijn systeem om een paar redenen:
  • Er hoeft dan geen 220v door mijn systeem (ivm blauwe relays die kunnen blijven hangen + evt storingen)
  • De warmtepomp staat uit of aan, ik heb heel vorig seizoen de instellingen van de pomp op een hand kunnen tellen
  • De filterpomp ga ik via 0-10v sturen, hiervoor moet hij aan staan dus in het stopcontact
Eerst een template gemaakt op ware grote:

Vervolgens de gaten geboord en de connectors aangesloten:

[Voor 31% gewijzigd door xces op 28-05-2023 13:49]

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• juryf
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-05 13:19
Wij hebben behoorlijke problemen met de iSaver+ 1100 welke ingebouwd zit in onze variabele pomp (AquaForte pomp Vario 1.1).

Het probleem is dat deze frequentieregelaar en alle afgeleide producten daarvan zoals onze pomp maar overweg kunnen met een spanning van 220V tot 240V. Helaas door de zonnepanelen bij ons en bij ons in de buurt komt de spanning overdag boven de 240V waardoor de pomp uitvalt of niet meer wilt opstarten.

Ik zou dus deze of afgeleide producten hiervan dus niet aanraden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:00

Pixelmagic

Ubergeek

xces schreef op zondag 28 mei 2023 @ 11:45:
Hier de onderkant (aansluitingen) van mijn kastje. Ik heb besloten om de warmtepomp en filterpomp niet te schakelen via mijn systeem om een paar redenen:
  • Er hoeft dan geen 220v door mijn systeem (ivm blauwe relays die kunnen blijven hangen + evt storingen)
  • De warmtepomp staat uit of aan, ik heb heel vorig seizoen de instellingen van de pomp op een hand kunnen tellen
  • De filterpomp ga ik via 0-10v sturen, hiervoor moet hij aan staan dus in het stopcontact
Eerst een template gemaakt op ware grote:
[Afbeelding]

Vervolgens de gaten geboord en de connectors aangesloten:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb de filter en warmtepomp met een shelly met 2 contacten geschakeld, misschien is dat een idee.

Nette kast !

PVoutput van mijn 4950Wp

• xces

xces

To got or not to got..

Hoe hebben jullie de doseerpompen aangesloten op de chemicalien? d.w.z. ik heb BPT slang, genoeg lengte, maar hangt deze 'gewoon' in het vat bij jullie of bijv. eerst op een RVS/aluminium buisje aangesloten zodat deze ook echt onderin het vat uitkomt?

De BPT diameter en doseerpomp die ik heb is 3x5mm (binnen/buiten diameter) dus ik gok dat deze pijpjes zouden werken.
Staal Pijp RVS, lengte 1 mtr, diameter 4 mm, binnendiameter 3,40 mm

[Voor 48% gewijzigd door xces op 01-06-2023 10:58]

• Jazsie
xces schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 10:55:
Hoe hebben jullie de doseerpompen aangesloten op de chemicalien? d.w.z. ik heb BPT slang, genoeg lengte, maar hangt deze 'gewoon' in het vat bij jullie of bijv. eerst op een RVS/aluminium buisje aangesloten zodat deze ook echt onderin het vat uitkomt?

De BPT diameter en doseerpomp die ik heb is 3x5mm (binnen/buiten diameter) dus ik gok dat deze pijpjes zouden werken.

[...]
Ik heb zoiets: https://www.zwemland.nl/v...agklep-voor-dosering.html

(maar dan niet voor die prijs :X)

• xces

xces

To got or not to got..

Thnx, heb met wat gegoogle ook deze PDF gevonden staan wat nuttige tips en waardes in qua redox waarde om op aan te sturen enz. Ik paste het maar hier omdat men er dan misschien ook wat aan heeft en ik het als naslagwerk kan gebruiken;

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
juryf schreef op zondag 28 mei 2023 @ 17:10:
Wij hebben behoorlijke problemen met de iSaver+ 1100 welke ingebouwd zit in onze variabele pomp (AquaForte pomp Vario 1.1).

Het probleem is dat deze frequentieregelaar en alle afgeleide producten daarvan zoals onze pomp maar overweg kunnen met een spanning van 220V tot 240V. Helaas door de zonnepanelen bij ons en bij ons in de buurt komt de spanning overdag boven de 240V waardoor de pomp uitvalt of niet meer wilt opstarten.

Ik zou dus deze of afgeleide producten hiervan dus niet aanraden.
Dat gaat nog lastig worden als meer apparatuur daar last van heeft. We zitten hier in de straat regelmatig boven de 240V.
De ACM heeft een voorstel gedaan om het maximum op te schroeven naar 264,5V.

• robertjan12
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 07:37
Goede avond!

Ik ben nieuw in dit topic en heb zo`n beetje elke post wel gelezen! om me even kort voor te stellen, ik ben sinds kort bezig met mijn bestway bad van +/- 8m3 bad wat slimmer te gaan maken, Thuis heb ik zowat alles al draaien in Home Assistanten en dat valt me erg goed!

Nu ben ik van alles aan het aanschaffen via Ome Ali en dergelijke maar loop ik een beetje vast op welke doseerpomp ik nou het beste kan nemen, het idee is de doseer pompen tussen een tijdschakelaar te zetten en deze laten draaien voor een X aantal seconde zodra een automation in HA dit aangeeft dat die moet gaan doseren met natuurlijk van allerlei voorwaardes.

maar nu de doseerpompjes, wat ik hier al gelezen heb ik dat je het beste er eentje kan nemen met een tube van 4/6mm maar waar nog meer op te letten? Bijv. minimaal aantal Bar? en ML/MIN ?

opties die ik zag:

1: Kamoer 220 Ml/min KPA200 Peristaltische Pomp 12V

2: De N40 met 4/7.2 tube
Kamoer 12v-N40

Duurdere variant en dure verzendkosten (eigenlijk te duur)
3: Peristaltische Pomp 220V Ac

Ik wil er ongeveer max 50,- per pomp voor uitgeven, Mochten jullie suggesties hebben dan hoor/zie ik het heel graag! alvast bedankt!

[Voor 12% gewijzigd door robertjan12 op 01-06-2023 19:09]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Hoe wil je de pompjes aan gaan sturen? Met ESPHome is het bijv. heel makkelijk om een 'switch' te maken die automatisch uitgaat, zonder dat je het risico loopt dat de doseerpomp door blijft lopen omdat je connectie met Home Assistant kapot is.

Ik heb zoiets gekocht, maar dan op ome Ali.
https://www.amazon.nl/Dos...ke-Golander/dp/B0BY74GJ4Z

Let er wel op dat je BPT slang gebruikt voor het zuur

[Voor 24% gewijzigd door xces op 02-06-2023 10:56]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• robertjan12
xces schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 10:54:
Hoe wil je de pompjes aan gaan sturen? Met ESPHome is het bijv. heel makkelijk om een 'switch' te maken die automatisch uitgaat, zonder dat je het risico loopt dat de doseerpomp door blijft lopen omdat je connectie met Home Assistant kapot is.

Ik heb zoiets gekocht, maar dan op ome Ali.
https://www.amazon.nl/Dos...ke-Golander/dp/B0BY74GJ4Z

Let er wel op dat je BPT slang gebruikt voor het zuur
ik heb toevallig nog 3x deze ESP32 liggen zou dat hier mee kunnen? punt is alleen dat solderen niet mijn sterkste punt is en eigenlijk met elektra niet heel veel ervaring heb. Mijn kennis ligt meer Powershell/Yaml scripting etc. dus ook ESPHome word iets nieuws voor mij.

Ik heb deze ook besteld als "main unit"

ik kwam namelijk dit redit topic tegen en dit leek me wel erg leuk om voor dat geld het voor elkaar te krijgen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

ja daarmee zou het moeten kunnen, ik gebruik de S2 mini als mijn main unit en ik heb ook niet veel ervaring met solderen; je moet er gewoon een keer aan beginnen :p

Acties:
  • +1Henk 'm!

• medu80
Let op dat als je een krachtige circulatie-pomp hebt, de peristaltische pomp voldoende druk moet kunnen opbouwen om te kunnen injecteren. Anders is de druk aan de "binnenzijde" hoger.

Zo'n slang kost geen drol, al gaat ie 3 jaar mee, 5 meter slang kost bij de Hornbach 5 euro. Ik heb zelf de Tuya chip laten zitten en erbovenop een ESP-12 gesoldeerd. Stelt niks voor en werkt beter als de Tuya, die verliest nog wel vaak de verbinding.

De bovenste ORP komt van Tuya en de onderste van de ESP.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• robertjan12
medu80 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 16:40:
Let op dat als je een krachtige circulatie-pomp hebt, de peristaltische pomp voldoende druk moet kunnen opbouwen om te kunnen injecteren. Anders is de druk aan de "binnenzijde" hoger.

Zo'n slang kost geen drol, al gaat ie 3 jaar mee, 5 meter slang kost bij de Hornbach 5 euro. Ik heb zelf de Tuya chip laten zitten en erbovenop een ESP-12 gesoldeerd. Stelt niks voor en werkt beter als de Tuya, die verliest nog wel vaak de verbinding.

[Afbeelding]

Nice! Begrijp ik het goed dat jij dezelfde meter gebruikt als ik besteld heb?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Ik heb deze pompjes besteld; kan ze altijd nog omwisselen voor een kamoer pompje of zoiets;

(en dan de 3x5mm variant)

Zojuist ff mijn doseerpomp behuizing in elkaar gezet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• robertjan12
xces schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 18:13:
Ik heb deze pompjes besteld; kan ze altijd nog omwisselen voor een kamoer pompje of zoiets;

(en dan de 3x5mm variant)

Zojuist ff mijn doseerpomp behuizing in elkaar gezet.[Afbeelding]
Welke injectoren ga je gebruiken voor in je leiding werk?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• robertjan12
Ik heb deze besteld: 12volt khpp260 4x6 tube

Ik ga een poging doen ze achter een ESP32 S2 mini te hangen 😅 nu alleen nog uitzoeken hoe ik precies een 12v relay aansluit op deze esp

[Voor 56% gewijzigd door robertjan12 op 03-06-2023 07:43]

• Noboots
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08-06 17:51
Na vele post te lezen toch nog niet helemaal zeker van mijn gedacht van de zwembad verwarming.

Setup vorig jaar
- Intex zandfilterpomp 6 m3/h
- Intex zoutwatersysteem
- Arebos zwembadverwarming 4m²
- Intex opbouwzwembad Ø488 x H122

Filter pompt alles rond via filter, zout en zwembadverwarming.
Eventueel kon ik manueel de zwembadverwarming uit het circuit halen.

Om een betere warmte opbrengst te behalen zou ik de zwembad verwarming er automatisch tussen te zetten zodat ik d.m.v. een esp32 en 3 DS18b20 kan bepalen ofdat de zonneverwarming verwarmd of afkoelt.

Enige twijfel over de geautomatiseerde 3 weg klep.
Ik heb bij Ali een eentje gevonden https://nl.aliexpress.com...urPageLogUid=3rkwmObSamGU
T Type bore , DC12V CR702

ESP enz lukt me allemaal wel alleen vraag ik me af ofdat deze geautmatiseerde 3 weg kraan me meer warmte gaat op brengen ofdat dit verwaarloosbaar is?

Iemand een gedacht of mening (of soortgelijke opstelling?)

• robertjan12

[Afbeelding]

Mag ik je een PB doen? Ben echt heel benieuwd hou je de ESP erop hebt gesoldeerd! En je config.. zou ik echt blij mee zijn

Acties:
  • +1Henk 'm!

• medu80
robertjan12 schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 19:04:
[...]

Mag ik je een PB doen? Ben echt heel benieuwd hou je de ESP erop hebt gesoldeerd! En je config.. zou ik echt blij mee zijn
Effe zoeken op mijn naam. Ik heb al vrij veel gedeeld. Trouwens ik had je een PB gedaan. Daar heb je niet op gereageerd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Ja hier loop ik dus tegenaan; getest of mijn pompjes het aan konden maar mijn cheap ass 2$ pompjes gingen "slippen" d.w.z het radartje draait niet meer rond dus ik moet op zoek naar andere doseerpompjes.. Iemand nog tips?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TECHboyy
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:19
xces schreef op zondag 4 juni 2023 @ 21:03:
[...]

Ja hier loop ik dus tegenaan; getest of mijn pompjes het aan konden maar mijn cheap ass 2$ pompjes gingen "slippen" d.w.z het radartje draait niet meer rond dus ik moet op zoek naar andere doseerpompjes.. Iemand nog tips?
zulke pompjes hebben ze ook voor airco condens water weg te pompen miss is dat interessant ik heb er 1 zit wel een 5min draaitijd op maar haal je spanning er af stopt ie ook dus dan kun je hem laten draaien zo lang als je wilt zijn wel vaak 230v

Acties:
  • 0Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Ik heb Kamoer op Ali een berichtje gestuurd hoop dat ik een antwoord krijg; ik zie dat hun een soort van gearbox gebruiken ipv een metalen pinnetje wat de radartjes laat draaien;
https://nl.aliexpress.com/item/32890406674.html
(type KHM3-SW3 / N16)

Deze ziet er ook wel goed uit:
https://nl.aliexpress.com/item/1005003635091418.html
(KPHM100-HEB10)

In de tussentijd twijfel ik om 2x deze te bestellen om te testen;
https://www.amazon.nl/Sla...radditieven/dp/B07YWY29XL

Maar ik denk dat het systeem van Kamoer wel 'steviger' / beter is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• robertjan12
Ik heb deze van kamoer besteld

260ml/min met gears en ik heb ze ook gevraagd hoeveel bar ze zijn en volgens hun ong. 1 bar.. zal dat voldoende zijn?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Ik heb nu 3 opties gevonden die in ieder geval een beter design hebben dan mijn huidige pompje:
  • KPHM100 (3x5mm tube @ 100ml/min) - 15$
  • KHPP260 (4x6mm tube @ 220ml/min) - 18$
  • KPHM400 (5x8mm tube @ 400ml/min) - 32$
Ik ben nu van plan om via Amazon de 2e te bestellen, dat is de KHPP260-HB-B22 volgens Amazon; als ik dit typenummer opzoek op ome Ali kom ik bij de store van Kamoer op deze uit; en ben ik hetzelfde kwijt als wanneer ik op Amazon bestel; en uiteraard heb ik bij Amazon het eerder binnen en is retourneren makkelijker.

[Voor 97% gewijzigd door xces op 05-06-2023 09:00]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• robertjan12
xces schreef op maandag 5 juni 2023 @ 08:14:
Ik heb nu 3 opties gevonden die in ieder geval een beter design hebben dan mijn huidige pompje:
  • KPHM100 (3x5mm tube @ 100ml/min) - 15$
  • KHPP260 (4x6mm tube @ 220ml/min) - 18$
  • KPHM400 (5x8mm tube @ 400ml/min) - 32$
Ik ben nu van plan om via Amazon de 2e te bestellen, dat is de KHPP260-HB-B22 volgens Amazon; als ik dit typenummer opzoek op ome Ali kom ik bij de store van Kamoer op deze uit; en ben ik hetzelfde kwijt als wanneer ik op Amazon bestel; en uiteraard heb ik bij Amazon het eerder binnen en is retourneren makkelijker.
Die 2e is de zelfde als ik hierboven noem (de KHPP260) voor 11 euro, verkoper gaf me aan dat die ong. 1bar heeft.. ik heb die ook besteld en met name omdat die 4x6 is wat ook de std maat is bij de injectoren. Ze zijn alleen in alle advertenties niet allemaal gelijk aan het aantal ml/min maja

[Voor 7% gewijzigd door robertjan12 op 05-06-2023 09:08]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

robertjan12 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 09:03:
[...]

Die 2e is de zelfde als ik hierboven noem (de KHPP260) voor 11 euro, verkoper gaf me aan dat die ong. 1bar heeft.. ik heb die ook besteld en met name omdat die 4x6 is wat ook de std maat is bij de injectoren. Ze zijn alleen in alle advertenties niet allemaal gelijk aan het aantal ml/min maja
Nadeel bij Kamoer is dat je naast het eerste stuk "KHPP260" nog een hoop andere afkortingen hebt ivm type slang, drive shaft etc etc; ik update jullie zodra ik weer wat weet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jazsie
1 bar is te weinig, je moet toch wel 1,5-2 bar hebben.

Neem aan dat je ook gebruikt maakt van een injectieventiel met terugslagklep erin.

Mijn injectieslang is ook 4/6mm.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Jazsie schreef op maandag 5 juni 2023 @ 10:59:

Neem aan dat je ook gebruikt maakt van een injectieventiel met terugslagklep erin.

Ik heb nu deze gevonden;
https://nl.aliexpress.com/item/1095943227.html

1000 Ml/min, 30psi, 24Vdc Peristaltische Pomp Met Verwisselbare Pomp Hoofd, En Santopreen 271-73 Peristaltische Buis

Die geeft 2 bar en heb ook deze toko gemaild omtrent mogelijkheden die ze bieden. Shipping is alleen naatje duur!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jazsie
Ehh, dat is wel best aan de prijs in totaal zo.

Je kan ook gewoon op MP checken, daar heb ik die van mij gehaald.
Was 50,-- kwijt voor 2 zwembad doseerpompen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• robertjan12
Jazsie schreef op maandag 5 juni 2023 @ 10:59:

ow serieus, ik zat op m`n sandfilter te kijken en die zit op 0,2/0.3 bar dus mijn gedachten waren dat het wel zou moeten lukken maar misschien is dit appels met peren vergelijken. Anderzijds komen de injectoren wel bij mij in de retourleiding (uitgang) van mijn warmtepomp voor de laatste kraan, dus tussen de bypass die geknepen is... ik ga het gewoon proberen en anders kan ik altijd nog wat anders bestellen bij amazon :)

Hier wil ik de injectoren maken, slangen lopen terug de schuur in en dan buiten natuurlijk wel afgeschermd door een PVC pijpje. Binnen in de schuur komen de pompjes te hangen.

Voornaamste reden dat ik dit zo doe is dat dit leidingwerk scheelt in de schuur waar ik al een zeer beperkte ruimte heb en hier de aanboorzadels vrij makkelijk kan plaatsen.

[Voor 33% gewijzigd door robertjan12 op 05-06-2023 16:38]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jazsie
Gaat om het injectieventiel, deze gaat niet zomaar open @robertjan12.

Druk van het water speelt uiteraard ook een rol maar minder omdat het zoals je al aangaf op de retour leiding zit als laatste in de keten.

1 BAR kan werken maar is ook afhankelijk van de gebruikte injectieventiel.

Er zijn ook Tweakers die gewoon geen injectieventiel gebruiken, ook een optie maar daar ben ik geen voorstander van. Niet voor niets dat je bij kant en klaar systemen altijd een injectieventiel hebt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• robertjan12
Dank! Weer wat geleerd 😀

Acties:
  • 0Henk 'm!

• robertjan12
Iemand hier zijn elektrodes geplaatst met een wartel voor elektra ipv een 12,5 euro dure elektrode houder? : https://bunx.nl/elektrodehouder-1-2?qty=2

[Voor 8% gewijzigd door robertjan12 op 06-06-2023 20:58]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jazsie
Je kan inderdaad ook gewoon een "elektra" wartel gebruiken, heb ze naast elkaar gehad en zag geen verschil op de prijs na... :D

• xces

xces

To got or not to got..

kak, mijn pompjes (KHPP260) zijn verstuurd bij Amazon.com (US dus). Ik had ze dacht ik op tijd geannuleerd maar helaas pindakaas. Dan maar deze 'testen' om te kijken of ze het beter doen dan mijn 1$ pompjes xD

Ik kan altijd nog idd 220v pompjes kopen via MP of zoiets. @Jazsie ; heb je bij 220v pompjes ook het probleem dat een 'blauw' relais kan blijven hangen? Of gebruiken deze dermate weinig stroom dat dit dan niet kan; of raad je aan om dan 220v met een solid state relais te schakelen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• robertjan12
xces schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 13:47:
kak, mijn pompjes (KHPP260) zijn verstuurd bij Amazon.com (US dus). Ik had ze dacht ik op tijd geannuleerd maar helaas pindakaas. Dan maar deze 'testen' om te kijken of ze het beter doen dan mijn 1$ pompjes xD

Ik kan altijd nog idd 220v pompjes kopen via MP of zoiets. @Jazsie ; heb je bij 220v pompjes ook het probleem dat een 'blauw' relais kan blijven hangen? Of gebruiken deze dermate weinig stroom dat dit dan niet kan; of raad je aan om dan 220v met een solid state relais te schakelen?
Laat even weten als je ze getest hebt, ik heb namelijk dezelfde via Ali besteld maar die komen pas eind deze maand

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jazsie
xces schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 13:47:

Houd ons op de hoogte, indien het werkt kan ik het toevoegen aan de TS :).

Je kan gewoon "blauwe" relais gebruiken, zelf heb ik gewoon een solid state gepakt gezien het minimale prijs verschil. Zo een doseerpomp gebruikt niet veel vermogen.

• xces

xces

To got or not to got..

Zouden jullie adviseren om een terminal adapter te gebruiken zoals deze:
https://www.amazon.nl/Bre...oomverbruik/dp/B0B7X7K3PN

Dat maakt het 'kak mijn ESP is kapot nu moet ik alles opnieuw solderen' probleem overbodig dacht ik, maar ik kan er maar 1 vinden voor de ESP32 S2 mini en die is te duur vind ik. Of zou een andere ESP32 (welke variant) ook werken? het moet er wel 1 zijn met voldoende GPIOs en kracht.

Deze had ik ook gevonden;
https://nl.aliexpress.com/i/1005004582456362.html
Pagina: 1 ... 14 15 16 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee