Jazsie schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 10:36:
Hoe je het nu hebt "blaas" je de ingang van je ADS1115 op. Omdat deze met 3.3v gevoed wordt mag de ingang helaas ook weer wederom maximaal 3.3v zijn. Je PH meter geeft 0-5V.
- ADS1115 aansluiten op 5V zodat je ook 5V op de ingang kan aansluiten.
- Tussen je ADS1115 en ESP inderdaad Level Converter zetten want je ADS1115 draait op 5V wat betekent dat je i2c verbinding ook op 5v zit en dat is dan helaas weer te hoog voor je ESP.
- GND van je ESP inderdaad samen aansluiten met de GND van je ADS1115/PH meter/Level Converter.
Ik heb nu een 100psi 0-4,5V druksensor met een vdd van 5V om de druk in mijn filtervat uit te lezen. Is mijn aanname correct dat ik naast de pressure sensor dan ook een ADS1115 en level converter nodig heb?
Dan zou ik het denk ik zo aan moeten sluiten (
ipv D1 MINI heb ik een ESP32 S1):
- ADS1115 en pressure sensor met 5V; zelfde ground gebruiken
- Output van de pressure sensor gaat naar A0 input op de ADS1115
- Dan heeft de ADS1115 op dat moment nog 5v op de i2c lijn; dus met een level converter moet ik dat omzetten naar 3.3v. Hiervoor moet ik de I2C lijn van de ADS1115 (SDA and SCL) aansluiten op de level converter.
Dan krijg je zoiets (maar dan met een ESP32 ipv een D1 mini);
Gaat dit dan ook samen werken met een display op i2c, ds18b20's en ezo PH en ezo ORP? zit dat allemaal dan op 3.3v op de i2c lijn?
Als iemand hier al kant-en-klare ESPHome code voor heeft zou dat helemaal geweldig zijn
Update 2: Ik zie
hier een filmpje dat iemand geen i2c of ADS1115 gebruikt maar de ADC pinnen op de ESP32. Kan ik dit ook gebruiken en het 'gewoon' met 5v voeden? Of moet ik hem dan met 3.3v voeden en aansluiten
zoals hier beschreven?
En als laatste zie ik nog dit staan op ESPHome (
Pressure Sensor to Cookbook), gebruikt ook de ADC pin maar ik gok met level converter (om hem dan toch op 5v aan te sluiten?)
Dus meerdere opties, maar wat is nu de beste met de minste ruis/rompslomp?
[
Voor 17% gewijzigd door
xces op 26-05-2023 10:26
]