Toon posts:

Het grote "Zwembad DIY Automatiserings" topic

Pagina: 1 ... 14 15 16 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• denp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-12-2022
@Jazsie

Thanks.

Kunnen die ezo gemakkelijk op een mcu of wemos worden aagesloten en uitgelezen worden? Ik heb al lopen zoeken maar kan niet echt iets duidelijks vinden erover. (of ik zoek verkeerd, dat kan ook).

Hoe doe jij het dan. ph en orp uitlezen via een mcu en dan handmatig de juiste hoeveelheid ml doorgeven aan je pomp in ha (in mijn geval domoticz).

Krijgt je dan een melding als je ph te laag is ofzo.

Heb je iets waar ik kan zien hoe jij het heb. Ben benieuwd. Misschien is dat idd wel het beste om te doen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:09
Gaat heel makkelijk @denp.

Zelf heb ik het op een Arduino (heb de shield versie). @xces heeft het op een ESP32.

Voorbeeld codes om uit te lezen zijn gewoon te downloaden, wat dat betreft is het heel goed gedocumenteerd.

Project is nog niet af (winter project, heb al een kant en klaar doseersysteem draaien).

Foto's:
Jazsie in "Het grote "Zwembad DIY Automatiserings" topic"

Melding instellen zou je kunnen doen ja, dat doe ik weer niet tenzij de waarde extreem buiten gebied is.
Het is een automatisch doseersysteem, hoef geen melding te ontvangen dan moet ie juist chemie toevoegen :+.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat)

• denp
@Jazsie

Ziet er goed uit hoor. Ik ga even verder verdiepen in de verschillende mogelijk heden betreft aansluiten van de boards.

Ik zie ook dat er boards zijn met usb aansluiting die je gewoon op de ingang van een raspberry kan aansluiten. Maar aansluiten via arduino (heb er nog een in de kast) is ook top.

Ik snap zelf niet waarom mensen altijd last hebben van een raspberry. Ik gebruik mijn rpi al 5 jaar met de zelfde sd kaart erin. Ik schrijf toch echt aardig wat data weg per dag door de vele verschillende hardware. Wel moet ik zeggen dat ik de data naar de ram laat schrijven en ik monit gebruik mocht die een fale hebben. Dit gebeurd echter niet vaak en zal misschien 1 keer per 1 a 2 weken zijn.

Moet het een Fully isolated zijn of mag het ook de non isolated versie zijn. Weet jij het verschil daarin.

• Jazsie
Je moet -fully- isolated hebben, anders gaat de pH en Orp met elkaar storen omdat het via het water met elkaar in contact komt.

Raspberry is overigens niks mis mee, echter waarom zo uitgebreid als een simpele mcu net zo goed is?
Toch weer een "laag" weg dat voor problemen kan zorgen.

• xces
  • Registratie: Juli 2001

xces

To got or not to got..

Jazsie schreef op maandag 25 juli 2022 @ 10:02:
Je moet -fully- isolated hebben, anders gaat de pH en Orp met elkaar storen omdat het via het water met elkaar in contact komt.
...
Volgens mij als je de EZO varianten gebruikt en het bijbehorende 'carrier board' gebruikt is dat allemaal al geregeld voor je

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jazsie
Ligt eraan welke carrier board je neemt @xces:

Carrier Board non-isolated: https://www.robesol.nl/nl...-board-ongeisoleerdd.html
Isolated Carrier Board: https://www.robesol.nl/nl...rier-board-102660261.html

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

denp schreef op zondag 24 juli 2022 @ 13:10:

Heb er een super zuinige pomp op gezet ipv de standaard laing e14 die 110 watt per uur pakt. De nieuwe pakt 18 watt per uur. Wel een aardig verschil:

[Afbeelding]
Kun je de specs (merk, type) van die pomp eens delen?

Zwembad - Braaihok - YouTube - BraaiTV - TBNT

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jazsie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Zwembad - Braaihok - YouTube - BraaiTV - TBNT

Acties:
  • +1Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Wist niet dat er 2 types waren, maar ik heb de paarse idd, de isolated versie dus.

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 03:01
Misschien niet helemaal on topic, maar hier zit wel de expertise, 😎.

Vraag; zwembad met circa 13.000 ltr water, nog geen automatische dosering (staat op het verlanglijstje).
Gisteren feestje hier, verdeeld over 3 groepen zijn er 17 verschillende kinderen in geweest, dit was wel extreem maar hoeveel pH minus gebruikt iedereen in het zwem seizoen? Hier nog handmatig toevoegen, als het zo doorgaat toch zeker weer 5 kg dit jaar, is dit normaal?

P.s. ik verwarm sinds kort met een Weau full inverter 7,5 Kw. Tot nu toe dik tevreden, kan zowel de ingaande als de uitgaande temperatuur aflezen op het scherm alsmede in de app.

Gasloos per 6-1-2020, L/W Elga(carriër), Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 20kWp(oost,west)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Jazsie
Hoort meer in het "Het grote zwembad topic" topic thuis @vanderv ;)

Hoe meer er gezwommen wordt hoe sneller je pH steigt. Afhankelijk van de type desinfectiemiddel ook.

Ik maak gebruik van vloeibaar chloor welk een pH heeft van 10+ en moet dus constant naar beneden bij sturen met pH-.

5kg kijk ik niet van op bij een bad van 13m3 waar veel gebruik van gemaakt wordt.

Naar mijn mening niks aan de hand dus.

• denp
@Jazsie

Thanks. Dan ga ik voor de fully isolated versie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• denp
@Koffie

Het is idd de jecod-dcp-5000. Deze heb ik op ongeveer 48% staan. Dit staat gelijk aan 2800 liter per uur, wat de standaard pomp ook geeft.

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-06 20:20
denp schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 13:08:
@Koffie

Het is idd de jecod-dcp-5000. Deze heb ik op ongeveer 48% staan. Dit staat gelijk aan 2800 liter per uur, wat de standaard pomp ook geeft.
Heb je de flow getest? Ik gebruik een vijverpomp van 8m3 per uur (80 watt), maar haal 12 liter per minuut, oftewel 720 liter per uur...

• xces

xces

To got or not to got..

Voor diegene die EspHome gebruiken icm de Ezo sensoren; ik ben in gesprek met Manual Sieb (de oorspronkelijke auteur van het component) om een oude PR te reviven. Er was een PR van een jaar geleden met que-ing en calibratie mogelijkheden. Deze code is niet meer compatible met de laatste versie van EspHome dus had ik zelf een PR gemaakt die dat wel was, maar zonder que-ing.

Nu is hij bezig om de oude PR (met que-ing) toch in de laatste versie van EspHome werkend te krijgen waarna ik de calibratie toe kan voegen en we eindelijk een fatsoenlijk EZO component hebben in EspHome.

• denp
@Ep Woody

Ja zeker. De flow is precies het zelfde als de standaard laing. als mijn jacuzzi maar iets minder flow heeft dan gaat die gelijk in storing en krijg ik een fout melding. want dan kan die het bad niet meer verwarmen en stop die met draaien.

Deze pomp draait nu al een week of 6 en werkt perfect. 18 watt ipv 110 watt.

Heb aan de stroom kabel van de jacuzzi een khw meter zitten met s0 aansluiting. deze lees ik uit samen met de temperatuur via een wemos. mocht de stroom verbruik onder de 10 watt komen dan krijg ik gelijk een melding op me telefoon/horloge en dan weet ik dat er een storing is omdat het bad uitgeslagen is.

Kan het iedereen aanraden. scheelt je een hoop kw per jaar. ;)

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09:23
Had deze vraag ook al in het andere forum gesteld maar misschien staat ze beter hier.

Ik ben op zoek naar een thermometer/temperatuur sensor die in het zwambad zit om aan de hand van deze mijn warmtepomp te sturen. De thermometer in de warmtepomp zelf begint maar correct te meten als er een tijdje water door stroomt.

Een meting in het bad zelf is volgens mij beter. Hierdoor kan ik ook beslissen om de WP totaal niet aan te leggen als het bad te warm is. Eventueel kan ik dan ook het bad automatisch open leggen als het te warm is zoda thet neit verder opwarmt met de solar lamellen.

Ik had al de poolsense gevonden maar dat is nogal een kostelijke optie.
Zijn er goedkopere varianten?

Edit: Ik zou deze in de skimmer plaatsen zodat hij geen hinder heeft van de afdekking. Iemand hier ervaring mee?

[Voor 7% gewijzigd door Tibs op 14-09-2022 10:45]

• enboer
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 25-04 11:40
Moet het perse in het zwembad zelf? Ik heb op de leiding vanaf de pomp naar de WP een aanboorzadel met dompelbuis met daarin een temperatuur sensor. Die zit aan een Fibaro smart implant. Deze kan meerdere sensoren aan, dus ook de temperatuur van het water wat het bad ingaat meet ik ook.
Je zou misschien de sensor in de skimmer kunnen maken, maar dan moet je er ook een voeding daarheen leggen.

• Jazsie
Tibs schreef op woensdag 14 september 2022 @ 10:45:
Had deze vraag ook al in het andere forum gesteld maar misschien staat ze beter hier.

Ik ben op zoek naar een thermometer/temperatuur sensor die in het zwambad zit om aan de hand van deze mijn warmtepomp te sturen. De thermometer in de warmtepomp zelf begint maar correct te meten als er een tijdje water door stroomt.

Een meting in het bad zelf is volgens mij beter. Hierdoor kan ik ook beslissen om de WP totaal niet aan te leggen als het bad te warm is. Eventueel kan ik dan ook het bad automatisch open leggen als het te warm is zoda thet neit verder opwarmt met de solar lamellen.

Ik had al de poolsense gevonden maar dat is nogal een kostelijke optie.
Zijn er goedkopere varianten?

Edit: Ik zou deze in de skimmer plaatsen zodat hij geen hinder heeft van de afdekking. Iemand hier ervaring mee?
Gewoon een DS18B20 in je skimmer en klaar :).

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:56
Jazsie schreef op woensdag 14 september 2022 @ 21:48:
[...]

Zo heb ik het ook gedaan. Je moet er wel rekening mee houden dat als de pomp niet aan staat, het water in de skimmer en in de leidingen een andere temperatuur krijgt dan het zwembad zelf.

• Tibs
Jazsie schreef op woensdag 14 september 2022 @ 21:48:
[...]

Hmm, daar heb ik dan al een extra voeding voor nodig. Ik dacht aan iets eenvoudigers als zijnde een zwembadthermometer op wifi :-P

Net eens vlug gekeken en in combinatie met een Sonoff TH10 of TH16 kan ik dit draadloos maken zonder probleem. Best stop ik die TH10/16 dan wel in een waterdicht doosje want die hebben geen IP rating?

[Voor 25% gewijzigd door Tibs op 15-09-2022 15:33]

• ocmer
Tibs schreef op donderdag 15 september 2022 @ 15:07:
[...]

Hmm, daar heb ik dan al een extra voeding voor nodig. Ik dacht aan iets eenvoudigers als zijnde een zwembadthermometer op wifi :-P

Net eens vlug gekeken en in combinatie met een Sonoff TH10 of TH16 kan ik dit draadloos maken zonder probleem. Best stop ik die TH10/16 dan wel in een waterdicht doosje want die hebben geen IP rating?
Hoe ga je die Sonoff voeden?

• Tibs
ocmer schreef op donderdag 15 september 2022 @ 16:34:
[...]

Hoe ga je die Sonoff voeden?
Was ik ook net aan het bekijken. |:(

• TECHboyy
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:19
na lang wachten (6 maanden) is eindelijk de temperatuur expansie voor de plc binnen helaas buiten het zwemseizoen ik had het graag willen testen met het zwembad en al maar dat word hem nu jammer genoeg niet (het witte blokje helemaal rechts is hem )

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:45
@ocmer en @medu80
Als ik het goed heb, hebben jullie beide een iSaver+ 1100 en aansturing via de dry contacts dus bij deze een vraagje voor jullie (anderen mogen uiteraard ook antwoorden).:
Om wat te besparen op mijn pompkosten (500W), wil ik kijken om een iSaver+ 1100 te installeren. Nu gebruik ik een shelly 2.5 om de pomp een vast aantal uren te laten draaien en afhankelijk van de opbrengst van de zonnepanelen de warmtepomp aan te schakelen via Home Assistant. Als ik een iSaver+ plaats, dan is dat niet mogelijk. Nu kan je hem wel sturen met een relais maar daar heb ik geen ervaring mee.

Nu dus de vraag: Als ik een Sonoff 4Ch Pro R3 bekijk, dan zitten daar 4 dry contacts op en ondersteunt die interlocking én ik kan hem aansturen via HA. Moet ik dan de NO en COM poorten verbinden met de Di1-4 en COM poort of de NC en COM? En aangezien de iSaver maar één com poort heeft, veronderstel ik dat je met een wago die mag verdelen?

• ocmer
Horla schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 16:16:
@ocmer en @medu80
Als ik het goed heb, hebben jullie beide een iSaver+ 1100 en aansturing via de dry contacts dus bij deze een vraagje voor jullie (anderen mogen uiteraard ook antwoorden).:
Om wat te besparen op mijn pompkosten (500W), wil ik kijken om een iSaver+ 1100 te installeren. Nu gebruik ik een shelly 2.5 om de pomp een vast aantal uren te laten draaien en afhankelijk van de opbrengst van de zonnepanelen de warmtepomp aan te schakelen via Home Assistant. Als ik een iSaver+ plaats, dan is dat niet mogelijk. Nu kan je hem wel sturen met een relais maar daar heb ik geen ervaring mee.

Nu dus de vraag: Als ik een Sonoff 4Ch Pro R3 bekijk, dan zitten daar 4 dry contacts op en ondersteunt die interlocking én ik kan hem aansturen via HA. Moet ik dan de NO en COM poorten verbinden met de Di1-4 en COM poort of de NC en COM? En aangezien de iSaver maar één com poort heeft, veronderstel ik dat je met een wago die mag verdelen?
Je moet het relais aansluiten tussen COM en Di2/Di3/Di4

• Jazsie
TECHboyy schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 20:43:
na lang wachten (6 maanden) is eindelijk de temperatuur expansie voor de plc binnen helaas buiten het zwemseizoen ik had het graag willen testen met het zwembad en al maar dat word hem nu jammer genoeg niet (het witte blokje helemaal rechts is hem )[Afbeelding]
Dit vraagt om uitleg :) Mooi gemaakt maar als we schema oid zouden zien zou nog mooier zijn :+.
Horla schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 16:16:
@ocmer en @medu80

En indien je Shelly 2.5 wilt behouden kan je eventueel deze relais gebruiken @Horla:
https://www.amazon.nl/-/en/dp/B09LCSNKYG/

• TECHboyy
Jazsie schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 17:26:
[...]

Dit vraagt om uitleg :) Mooi gemaakt maar als we schema oid zouden zien zou nog mooier zijn :+.

[...]

En indien je Shelly 2.5 wilt behouden kan je eventueel deze relais gebruiken @Horla:
https://www.amazon.nl/-/en/dp/B09LCSNKYG/
ik moet het programma voor de temperatuur uitlezing nog maken maar het idee is: dat als ik op de kast de knop auto omzet dat hij zelf naar de temperatuur verschillen gaat kijken en aanvankelijk van de ingestelde waardes en dan het warme water uit de Zonne collectie gaat rond pompen door het bad of verder laat door verwarmen en dan zit er ook nog handmatige bediening op en veiligheden voor het systeem en de pomp en dergelijke.

tekening/schema gaat er nog aan komen maar ben er zelf nog niet aan toe gekomen om het schema te tekenen.
alles was uit eigen gedachte gemaakt dus moet nog ff wat tijd er in steken om het uit te werken.

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:45
ocmer schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 17:11:
[...]

Je moet het relais aansluiten tussen COM en Di2/Di3/Di4
Het zal nog simpeler moeten uitgelegd worden :o bedoel je van com Relay naar com iSaver en een draadje van No(of NC?) naar di2/3/4?

@Jazsie ik zou wel willen maar ik vind nergens terug wat dat spel zelfs maar doet, laat staan hoe ik het moet aansluiten. |:(

• ocmer
Horla schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 20:17:
[...]

Het zal nog simpeler moeten uitgelegd worden :o bedoel je van com Relay naar com iSaver en een draadje van No(of NC?) naar di2/3/4?

@Jazsie ik zou wel willen maar ik vind nergens terug wat dat spel zelfs maar doet, laat staan hoe ik het moet aansluiten. |:(
Ik heb geen ervaring met die Sonoff. Met Com en di2/3/4 bedoel ik de aansluitingen in de iSaver, hiervoor zul je de iSaver open moeten schroeven.

NO betekent Normally Open (dus geen contact in ruststand), NC betekent Normally Closed (wel contact in ruststand). Ik vermoed dat je de NO moet nemen. Dan kan je Com van de Sonoff op Com van de iSaver aansluiten en de NO op bijv. di4. Beter is om de handleiding van de Sonoff te lezen of het zelf even na te meten met een multimeter.

• Jazsie
Horla schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 20:17:
[...]

Zo lastig is het niet, en indien nodig kunnen wij je helpen aansluiten :+.

Je moet inderdaad de COM en Di 1/2/3/4 van de iSaver met elkaar verbinden door een relais om je iSaver te schakelen (aan/uit en welke snelheid).

[Voor 13% gewijzigd door Jazsie op 21-10-2022 14:25]

• xces

xces

To got or not to got..

EINDELIJK is mijn PR gemerged om in ESPHome meer EZO support te krijgen;
https://github.com/esphome/esphome/pull/3910
https://github.com/esphome/esphome-docs/pull/2133

Nu kan ik eindelijk mijn project af gaan maken :)

• Jazsie
Nice @xces, die van mij moet ik ook -nog steeds- afmaken... draait nu een kant en klare doseer systeem en dan is de haast ook er van af :o.

Ondertussen wel WP aangesloten via RS485 :)

• gaafst
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08-06 10:49
Hi,

Ik ben begonnen met een automatische chloor- en pH-regelaar. Inmiddels het meeste wel in het vizier, maar nog een paar twijfelgevallen:

Doseerpomp: zijn de "goedkope" pompjes van oom Ali geschikt? bv deze? Iemand ervaring hiermee? Doorvoer, levensduur.... Alternatieven?

Voor ORP en pH meting ga ik de Atlas Scientific circuits gebruiken. Heeft de probe zelf nog veel invloed? Die van Ali zijn namelijk een stuk goedkoper dan die van Atlas zelf.

Ik zag in deze thread van aan aantal mensen die bezig zijn met eigen software. Is er ergens iets publiek beschikbaar? Bv voor een ESP.

• Jazsie
Ik heb zelf 2de hands doseerpompen gekocht van MP.

Atlas heeft voorbeelden (codes) online staan, alleen die moet je aanpassen naar je eigen wensen.

Zo heb ik het ook gedaan, ofja mee bezig :+.

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online

Zo na een jaar uitstel is het begin van de integratie met HA er.
De rechter 4 stopcontacten zijn voor de pomp en zoutstysteem, de verwarmingspomp, vuilwaterpomp en straks de zwembad verlichting.

Linker stopcontact voor de esp32 met de temperatuur

Mis nog de lichtmodules, dus momenteel zwemmen in het donker.

Tempratuur gaat via een esp bordje, die de temperatuur voor en na de verwarmingsloop meet.

[Voor 3% gewijzigd door jack zomer op 18-02-2023 00:38]

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:06
gaafst schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 18:34:
Hi,

Ik ben begonnen met een automatische chloor- en pH-regelaar. Inmiddels het meeste wel in het vizier, maar nog een paar twijfelgevallen:

Doseerpomp: zijn de "goedkope" pompjes van oom Ali geschikt? bv deze? Iemand ervaring hiermee? Doorvoer, levensduur.... Alternatieven?

Voor ORP en pH meting ga ik de Atlas Scientific circuits gebruiken. Heeft de probe zelf nog veel invloed? Die van Ali zijn namelijk een stuk goedkoper dan die van Atlas zelf.

Ik zag in deze thread van aan aantal mensen die bezig zijn met eigen software. Is er ergens iets publiek beschikbaar? Bv voor een ESP.
Ik denk het pompje te weinig druk kan opbouwen om het te injecteren. Ik heb zelf een Kampa van Aliexpress. Het gaat om de rode variant, die is namelijk 1.5bar en 220v.

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:51
medu80 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 13:58:
[...]

Ik denk het pompje te weinig druk kan opbouwen om het te injecteren. Ik heb zelf een Kampa van Aliexpress. Het gaat om de rode variant, die is namelijk 1.5bar en 220v.
Doseren in de zuigleiding van de circulatiepomp, voor de zekerheid een injectieventiel gebruiken.

Bijvoorbeeld:
https://emecwebshop.com/nl/product/injectieventiel/

• medu80
MBgek schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 14:15:
[...]

Doseren in de zuigleiding van de circulatiepomp, voor de zekerheid een injectieventiel gebruiken.

Bijvoorbeeld:
Heb je er 2 van nodig, is dus 80 euro bij elkaar? Ik heb altijd geleerd dat je moet doseren als laatste in de keten. Twee van die Kampa heb je voor iets meer als 100 euro. Tevens koop je voor 100 een doseerkamer, ben je voor maximaal 200 euro klaar. Heb je die injectieventielen niet eens nodig?

Kun je mij uitleggen waarom die injectieventiel die je adviseert beter/nodig zouden zijn?

• Jazsie
MBgek schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 14:15:
[...]

Bijvoorbeeld:
Nooit doseren in de zuigleiding van de circulatiepomp, altijd als laatste in de keten !

En injectieventiel moet je altijd gebruiken.
medu80 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 15:53:
[...]

Heb je er 2 van nodig, is dus 80 euro bij elkaar? Ik heb altijd geleerd dat je moet doseren als laatste in de keten. Twee van die Kampa heb je voor iets meer als 100 euro. Tevens koop je voor 100 een doseerkamer, ben je voor maximaal 200 euro klaar. Heb je die injectieventielen niet eens nodig?

Kun je mij uitleggen waarom die injectieventiel die je adviseert beter/nodig zouden zijn?
Injectieventiel moet je altijd gebruiken, je wilt niet dat het water in je doseerleiding komt door welke reden dan ook.

En inderdaad, als laatste plaatsen in de keten, @MBgek heeft het fout.

• medu80
Ik zeg ook niet dat je geen injectieventiel nodig hebt. Maar niet een met terugslagklep voor 35 euro per stuk. Als jij dat vind moet je ze kopen. Ik heb chloor in de buisje en geen water en het loopt er ook niet in.

• Jazsie
Zeg ook niet dat je die van 35,-- moet kopen maar injectieventiel gebruiken is zeker aangeraden.

Zit niet voor niets standaard bij ieder kant en klaar doseersysteem.

Of het iets uit maakt of niet laat ik even in het midden :).

• gaafst
medu80 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 15:53:
[...]
Twee van die Kampa heb je voor iets meer als 100 euro. Tevens koop je voor 100 een doseerkamer, ben je voor maximaal 200 euro klaar. Heb je die injectieventielen niet eens nodig?
Dis Kampa's lijken wel wel een betaalbare optie idd, wel beetje jammer van de hoge verzendkosten. Bevallen ze nog steeds goed?
edit:
Helaas is die Kampa voor glanspoelmiddel van vaatwassers gemaakt. De gebruikte neopreen slang is zowel voor chloor als zwavelzuur totaal ongeschikt. Heb jij er andere slangen in zitten? Weet jij zo wat de bi/bu-diameters van de pompslang zijn?

Injectiekamer had ik ook naar gezocht, maar niet voor die prijs gevonden. Heb je daar een leverancier/linkje van?

Ik had als alternatief gecombineerde meet/injectie aanboorzadels gevonden. Dat type wordt ook bij sommige "professionele" doseerunits geleverd. Ik kan alleen niet zien of daar een terugslagkogel/-klep in zit.

[Voor 12% gewijzigd door gaafst op 20-02-2023 17:22]

• gaafst
Jazsie schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 20:14:
injectieventiel gebruiken is zeker aangeraden.

Of het iets uit maakt of niet laat ik even in het midden :).
Tijdens normaal bedrijf zal zoiets weinig toevoegen. Zolang de pomp aangesloten is, zal er toch niets terugstromen? 't Lijkt me meer een bescherming voor als de slang los schiet of lek raakt. Of een handigheid voor onderhoud zonder je meetbuis af te hoeven sluiten. Echt nut heeft het dus alleen als je meetbuis onder het bad-waterniveau zit.

• Jazsie
gaafst schreef op maandag 20 februari 2023 @ 14:45:
[...]
Ik had als alternatief gecombineerde meet/injectie aanboorzadels gevonden. Dat type wordt ook bij sommige "professionele" doseerunits geleverd. Ik kan alleen niet zien of daar een terugslagkogel/-klep in zit.
Volgens mij zit daar geen terugslagklep oid in.
gaafst schreef op maandag 20 februari 2023 @ 14:51:
[...]
Tijdens normaal bedrijf zal zoiets weinig toevoegen. Zolang de pomp aangesloten is, zal er toch niets terugstromen? 't Lijkt me meer een bescherming voor als de slang los schiet of lek raakt. Of een handigheid voor onderhoud zonder je meetbuis af te hoeven sluiten. Echt nut heeft het dus alleen als je meetbuis onder het bad-waterniveau zit.
Klopt, mee eens.

Ik heb het gedaan want zonder ging ie toch meer doseren dat de bedoeling (een of of ander manier komt er toch water in de slang waardoor het chloor/zwavelzuur eruit kwam).

Geen idee wat je met meetbuis bedoelt, de injectie komt direct in de retour leiding en niet in een aparte meetbuis?

• gaafst
Jazsie schreef op maandag 20 februari 2023 @ 15:20:
Dat zou jammer zijn.
Geen idee wat je met meetbuis bedoelt, de injectie komt direct in de retour leiding en niet in een aparte meetbuis?
Bij mij is dat 1 stuk buis (parallel aan de retour). Bij bovengenoemde aanboorzadels zitten sensor en injectie bij elkaar. En als dat niet gaat, dan wordt het een hele rij zadels, met eerst de sensoren en daarna de injectoren.

• medu80
gaafst schreef op maandag 20 februari 2023 @ 14:45:
[...]

Dis Kampa's lijken wel wel een betaalbare optie idd, wel beetje jammer van de hoge verzendkosten. Bevallen ze nog steeds goed?
edit:
Helaas is die Kampa voor glanspoelmiddel van vaatwassers gemaakt. De gebruikte neopreen slang is zowel voor chloor als zwavelzuur totaal ongeschikt. Heb jij er andere slangen in zitten? Weet jij zo wat de bi/bu-diameters van de pompslang zijn?

Injectiekamer had ik ook naar gezocht, maar niet voor die prijs gevonden. Heb je daar een leverancier/linkje van?

Op Duitse fora gebruikt men ze al jaren en een slangetje vervangen na 3 jaar is altijd goedkoper als in Nederland voor een vermogen een pomp kopen. Tenminste ik ga van 3 jaar uit, gezien de eerste persoon op het Duitse forum dit ding al 3 jaar heeft en geen melding heeft gemaakt van slijtage. En anders marktplaats in de gaten houden. Of toch een nieuwe??

https://www.bol.com/nl/nl...wswitch/9200000056240744/

Ik meende dat bovenstaande rond de 100 euro was, zou vast een black friday zijn geweest. Ik heb zelf een Gemke besteld. Kost rond de 160 maar zit wel alles bij.

• Jazsie
gaafst schreef op maandag 20 februari 2023 @ 15:29:
[...]
Bij mij is dat 1 stuk buis (parallel aan de retour). Bij bovengenoemde aanboorzadels zitten sensor en injectie bij elkaar. En als dat niet gaat, dan wordt het een hele rij zadels, met eerst de sensoren en daarna de injectoren.
Ahh oke, ja dat is ook een manier :).

Ik heb overigens mijn doseerpompen van MP gehaald. 50,-- voor 2 stuks.
Goed te vinden als je wat geduld hebt.
(deze kost 15,-- https://www.marktplaats.n...ivar-doseerpomp-2-kanaals)

• gaafst
Jazsie schreef op maandag 20 februari 2023 @ 15:20:
[...]
De verkoper zegt dat de leverancier beweert dat die er wel in zit.

Lijkt me een voordelig alternatief voor een meetkamer: 2 van deze en nog 2 zadels voor flowswitch en temp. Neemt iets meer ruimte in, maar wel klaar voor ca €70.

Nog een vraagje mbt die temperatuur. Ik zie de DS18B20 vaak langskomen. Hoe monteren jullie die?

Simpel maar duur met zo'n variant:

Of iets handigs met deze:

• Jazsie
gaafst schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 18:23:
[...]

Lijkt me een voordelig alternatief voor een meetkamer: 2 van deze en nog 2 zadels voor flowswitch en temp. Neemt iets meer ruimte in, maar wel klaar voor ca €70.
Ahh, weer wat geleerd. Toen ik er op zoek was was het niet zo maar er zijn natuurlijk veel verschillende modellen van :+.
Nog een vraagje mbt die temperatuur. Ik zie de DS18B20 vaak langskomen. Hoe monteren jullie die?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb de BSP 1/2" en dat dan in een aanboorzadel met 1/2" binnendraad :).

• jack zomer
  • Nu online
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
in mijn geval een t stuk 63mm met een 1.5inch gat. dan terug naar de 1/2 van de sensor.
zal zo even een foto maken

• gaafst
Ik vroeg me meer af of er nog een handige methode is om die 6mm buisjes (zonder thermowell) in een 1/2" gat vast te zetten.

• jack zomer
  • Nu online

50mm sensors, met schroefdraad

• ocmer
gaafst schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 19:39:
Ik vroeg me meer af of er nog een handige methode is om die 6mm buisjes (zonder thermowell) in een 1/2" gat vast te zetten.
Gewoon met schroefdraad nemen. Die paar euro verschil is het risico op een flinke lekkage in je systeem niet waard

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
afgezien van het ijzersterke advies
ocmer schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 21:46:
Gewoon met schroefdraad nemen. Die paar euro verschil is het risico op een flinke lekkage in je systeem niet waard
gewoon T stuk met verlijmbaar 1/2 inch schroefdraad oid (in nl) .. ik heb de termowells bij chinashop gehaald en de ds18b20 idem

houd er rekening mee dat je de temp sensors in bundel van 10 oid wilt halen en eerst wilt "ijken" door ze in 3 bakjes met verschillende temperaturen (koud, lauw en warm) te hangen enzo . en schrijf de afwijking op op een etiketje dichtbij de aansluitdraden.

ook kunnen de sensors de geest geven dus zorg dat vervangen makkelijk is ;)

Tja vanalles

• TECHboyy
ik gebruik pt100 sensoren die aan een plc zitten, de sensoren zitten in zo een metalen wartel pen die in de leiding steekt en dan in een aanboorzadel werkt super

• TECHboyy
vandaag een warmtepomp er bij gekocht voor de extra warmte te kunnen bereiken in combinatie met automatische zonne verwarming, alles word aangestuurd door die schakelkast. alle upgrades en extra materialen kost wel weer wat maar dan heb je ook wel wat, ben benieuwd naar het zwemseizoen dit jaar.

• TECHboyy
ik heb een vraag heeft er iemand een idee voor een soort circulatiepomp die tegen zout en warm water kan en niet te sterk is om in mijn zonnecollectoren water rond te pompen en goed warm te krijgen, voor makkelijke automatisering heb ik afgelopen jaar een oude cv circulatiepomp gebruikt en dat werkte fijn maar die vond het zoute zwembad water niet zo leuk.

• TECHboyy
denp schreef op zondag 24 juli 2022 @ 13:10:
Goededag mannen,

Ik heb een jacuzzi staan en wil hierop een doseer systeem op maken. Nu kan je ze compleet kopen maar dat vind ik niet leuk. Gebruik al in het hele huis domoticz met alles automatisch, dus ja dit moet ook in domoticz te zien zijn.

Dit is mijn jacuzzi:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Heb er een super zuinige pomp op gezet ipv de standaard laing e14 die 110 watt per uur pakt. De nieuwe pakt 18 watt per uur. Wel een aardig verschil:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nu dus het laatste en dat is automatisch doseer systeem. Ik wil de ph en orp gaan gebruiken van EZO. Nu staat er op het internet een hele mooie DIY raspipool, maar dit is via home assistant en dat vind ik toch echt niks om mee te werken en die DIY voor home assistant kan niet in domoticz worden gebruikt. Dus moeten we zelf een systeem gaan maken. De sensoren kunnen makkelijk aan een raspberry gekoppeld worden en ook als virtual sensor in domoticz te krijgen zijn.

Nu zit ik even met de doseerpomp. Ik las al verschillende verhalen hier over een systeem error en dat niemand wil dat de pomp door blijft lopen en logies. Nu zat ik te denken aan het volgende. Als de ph sensor meet dat de waar van 7.2 naar 7 ph gegaan is. Dan moet er dus 0.2 ph bij gepompt worden. Ik domoticz kan je dan een script maken die een digitale timer switch het signaal geeft en de timer switch gaat dan aan en schakelt weer uit op de door mij zelf opgegeven tijd. Zo kan het dus nooit voorkomen dat als de raspberry er mee kapt dat de pompen dan door pompen. Want het pompen ligt volledig buiten de raspberry. Die geeft alleen het signaal dat die moet pompen.

de tijd die ingesteld moet worden in de timer. Ja dat is een kwestie van meten hoeveel tijd is hoeveel ml. Als domoticz meet dat het water 7 ph is geworden dan geeft die het signaal aan de timer. Die dan bijvoorbeeld 10 seconden pompt en 64 ml de leidingen in pompt. Ik weet dat ph een uurtje nodig heeft om volledig vrij te komen en hiervoor kan je dan een delay script kunnen maken dat die na het signaal aan de timer switch de timer switch de eerst half uur niet meer aan mag schakelen, want zeker binnen die half uur zal de ph al hoger zijn dan 7 ph.

Die timer switch kan je ook voor de chloor orp gebruiken.

Dit is de digital timer:[Afbeelding]

Wat zeggen of denken jullie hierover. Een idee is leuk, maar heb liever positieve en negatieve bedenkingen van andere die het zelfde hebben of maken.

Groet
heb je een linkje van deze pomp?

• Jazsie

• Movinghead
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-06 09:52
Iemand al ervaring met RS485 op de iSaver en HAS? De iSaver manual zegt wel wat over Di1,2,3,4/Com middels relay, maar weinig over RS485.

[Voor 12% gewijzigd door Movinghead op 11-03-2023 10:45]

• medu80
Die Di aansluitingen zijn relais. Doorschakelen van Dx en COM om te activeren. Dat gebeurt bij mij middels een ESP32.

Even een andere vraag. Ik heb een stopcontact waar spanning op komt als de doseerpomp moet draaien. Ik wil deze graag met een vertraging inschakelen van ongeveer 15 minuten. Dus spanning op stopcontact, timer start, na 15 minuten gaat de doseerpomp daadwerkelijk draaien. Ik kom er alleen niet uit hoe ik dit het beste kan doen. Ik zie bij de Shelly's wel een power-on delay, maar om nu 2x 30 euro uit te geven?

Het liefst pak ik een Shelly zonder stopcontact, de 1PM of iets dergelijks. Kan het bij deze ook?

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-06 22:17
jack zomer schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 23:53:
[Afbeelding]

Zo na een jaar uitstel is het begin van de integratie met HA er.
De rechter 4 stopcontacten zijn voor de pomp en zoutstysteem, de verwarmingspomp, vuilwaterpomp en straks de zwembad verlichting.

Linker stopcontact voor de esp32 met de temperatuur

Mis nog de lichtmodules, dus momenteel zwemmen in het donker.

Tempratuur gaat via een esp bordje, die de temperatuur voor en na de verwarmingsloop meet.
Die adereindhulsjes zijn niet geschikt voor zo veel draden aan de onderkant van je automaat. Dit dien je even goed aan te passen via een normaal verdeel blokje of met twins boven op de Shelly.

• jack zomer
  • Nu online
The Fatal schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 11:31:
[...]

Die adereindhulsjes zijn niet geschikt voor zo veel draden aan de onderkant van je automaat. Dit dien je even goed aan te passen via een normaal verdeel blokje of met twins boven op de Shelly.
is tijdelijk (hoop ik, niks is erger dan een tijdelijke permanente oplossing)
stopcontacten zijn inmiddels gehalveerd, esp32 en de vuilwaterpomp hebben nog een contact.

• medu80
medu80 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 11:15:
Het liefst pak ik een Shelly zonder stopcontact, de 1PM of iets dergelijks. Kan het bij deze ook?
Inmiddels de W2893 in HomeAssistant weten te krijgen met LocalTuya, waardoor ik de waarde kan uitlezen. Ik kan nu aan de hand van die waarde een automation maken die een Shelly 2 (met delay) kan activeren.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Voor home assistant gebruik ik nu de ds18b20 temp sensors

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
dallas:
  - pin: $dallas_pin
    update_interval: 300s

sensor:
 - platform: dallas
   address: 0xb40120632adf5028
   name: temp_mat_DS18B20_1
   filters:
   - filter_out: 85.0 

ik wil nog wat gaan spelen met gemiddelde(median?) en Lambda als gemeten temp x graden verschilt oid (zodat de grafiek(en) van de sensor wat meer "logischere" waarden gaan vertonen

het gemiddelde is dat je over x aantal metingen het gemiddelde neemt en die doorstuurt naar HA
Lambda is meer als de meting 2 a 3 graden verschilt van vorige meting --> ignore

hoe en wat zit ik nog even te tobben, wellicht voor de HA gebruikers intressant ?

Tja vanalles

• Movinghead
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-06 09:52
medu80 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 11:15:
Die Di aansluitingen zijn relais. Doorschakelen van Dx en COM om te activeren. Dat gebeurt bij mij middels een ESP32.
Heb je daar toevallig een schema van?

Verder de relais uitgang op de iSaver RA/RB is een NC, als de iSaver draait wordt het dan een NO?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• bleekie
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09:45
Movinghead schreef op zondag 26 maart 2023 @ 13:15:
[...]

Heb je daar toevallig een schema van?

Verder de relais uitgang op de iSaver RA/RB is een NC, als de iSaver draait wordt het dan een NO?
Ik gebruik daar deze voor:https://www.amazon.nl/sch...en%2Caps%2C76&sr=8-5&th=1

COM vanuit de isaver splitten en aansluiten op de COM poorten op het relais. Dan de Di 2,3 en 4 aansluiten op de NO poorten van het relais. ik heb alleen foto’s van het testen met 1 poort aangesloten, maar voor het idee:

Je kunt ook nog de RPM aanpassen van de verschillemde DI poorten (volgens mij komt dit screenshot uit dit topic):

Voordeel van dit relais voor mij is dat het ewelink is wat middels homebridge in homekit gezet kan worden, waarin ik al mijn automatisering dingen doe.

• f.welvering
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07-06 15:08
bleekie schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 14:24:
[...]

Ik gebruik daar deze voor:https://www.amazon.nl/sch...en%2Caps%2C76&sr=8-5&th=1

COM vanuit de isaver splitten en aansluiten op de COM poorten op het relais. Dan de Di 2,3 en 4 aansluiten op de NO poorten van het relais. ik heb alleen foto’s van het testen met 1 poort aangesloten, maar voor het idee:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je kunt ook nog de RPM aanpassen van de verschillemde DI poorten (volgens mij komt dit screenshot uit dit topic):
[Afbeelding]
Voordeel van dit relais voor mij is dat het ewelink is wat middels homebridge in homekit gezet kan worden, waarin ik al mijn automatisering dingen doe.
Interessant dit, heb de onderdelen + isaver zelf ook besteld.

Wil je de esp code misschien delen?

Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

• Jazsie
Er is ook een Zigbee variant @f.welvering mocht je al op Smart home zitten :).

• f.welvering
Jazsie schreef op maandag 3 april 2023 @ 11:36:
Er is ook een Zigbee variant @f.welvering mocht je al op Smart home zitten :).
van de isaver bedoel je?

• Jazsie
Neen, bedoelde de 4 kanaals relais controller board @f.welvering.

Was wellicht niet duidelijk :).

• f.welvering
Jazsie schreef op maandag 3 april 2023 @ 11:41:
Neen, bedoelde de 4 kanaals relais controller board @f.welvering.

Was wellicht niet duidelijk :).
Aaaahh, dacht al de zigbee isaver had ik al naar gezocht.
Heb jij wellicht een linkje naar dat board?

Ik gebruik zigbee2mqtt dus als het daar compatible mee is zou dat natuurlijk top zijn.

• bleekie
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09:45
f.welvering schreef op maandag 3 april 2023 @ 11:30:
[...]

Interessant dit, heb de onderdelen + isaver zelf ook besteld.

Wil je de esp code misschien delen?
Hier gebruik ik geen esp bij.

Esp's heb ik alleen in gebruik voor temp. Sensoren en een flow meter. Daar gebruik ik esp easy voor, komt geen code aan te pas...

• TECHboyy
Jazsie schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 12:09:
[...]

Nice, meer uitleg mbt je automatisering zou wel interessant zijn.
Kan ik je project ook in de TS zetten als voorbeeld :)
ik zat zo weer eens door het topic te gaan en ik kwam deze vraag nog tegen van je of dat het in de TS mag natuurlijk mag dat als je extra info/ foto's nodig hebt dan laat maar weten

• vso
  • Niet online

vso

tja...

voor mensen met een Tuya WP app ---> YouTube: Tuya CloudCutter & ESPHome Libretuya How To Guide for Beken Chips | ... hiermee kan je hem eventueel "loskoppelen"

Tja vanalles

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jazsie
f.welvering schreef op maandag 3 april 2023 @ 11:43:
[...]

Aaaahh, dacht al de zigbee isaver had ik al naar gezocht.
Heb jij wellicht een linkje naar dat board?

Ik gebruik zigbee2mqtt dus als het daar compatible mee is zou dat natuurlijk top zijn.
https://www.amazon.nl/-/en/gp/product/B091GS6J5W/

Ik gebruik het ook met zigbee2mqtt, wordt standaard ondersteund.

• knny
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-06 14:13
Ik ben in het bezit van een Speck Badu Magic 4 pomp en wil graag het stroomverbruik van 350 watt verminderen d.m.v. een Isaver+ 1100. Echter wil ik de pomp ook aansluiten aan mijn warmtepomp van Poolex d.m.v. een relais. Deze warmtepomp (Poolex Icespa) is nog niet leverbaar momenteel

Normaal gezien moet als ik de warmtepomp aanzet de circulatiepomp ook gaan draaien. Gaat dat dan wel werken met die Isaver+ of zal hij gewoon volle speed gaan draaien?
Ik zie hier allemaal mensen die de ISaver+ extern aansturen via Home assistent. Kan iemand mij wat op weg helpen welke spullen ik dan nodig heb?

Solar Edge 2,96 Wp 8x 370 ZZO (6x 45° en 2x plat dak 15°)

• Jazsie
De iSaver heeft ingangen die je kan gebruiken om te de waterpomp in te schakelen op een bepaalde snelheid.

Je kan gewoon 1 van deze ingangen gebruiken en schakelen via je warmtepomp, dan gaat je waterpomp aan op de ingestelde snelheid wanneer je warmtepomp aan gaat.

De overige ingangen kan je gebruiken om extern aan te sturen via Home Assistent of via iets anders als je dat wilt.

[Voor 18% gewijzigd door Jazsie op 13-04-2023 19:14]

• knny
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-06 14:13
Jazsie schreef op donderdag 13 april 2023 @ 19:12:
De iSaver heeft ingangen die je kan gebruiken om te de waterpomp in te schakelen op een bepaalde snelheid.

Je kan gewoon 1 van deze ingangen gebruiken en schakelen via je warmtepomp, dan gaat je waterpomp aan op de ingestelde snelheid wanneer je warmtepomp aan gaat.

De overige ingangen kan je gebruiken om extern aan te sturen via Home Assistent of via iets anders als je dat wilt.
Dank je wel voor je bericht. Indien ik dat met home assistent wil besturen/inzien heb jij dan zo een wifi module die ik eraan kan koppelen bijvoorbeeld? Als dat apparaat toch open moet hehe.

En dan kan die relais van warmtepomp dus op een vaste waarde begrijp ik? Dan pak ik gewoon 1e laagste of middelste waarde, scheelt echt de helft in gebruik met die iSaver+ qua stroom.

Solar Edge 2,96 Wp 8x 370 ZZO (6x 45° en 2x plat dak 15°)

• Jazsie
Uit mijn hoofd heeft de iSaver 3 ingangen, 1 van deze ingangen gebruik je dus voor je warmtepomp.

De andere 2 stuur je aan met een relais. Je kan hier voor een ESP32 gebruiken of een kant en klare Wifi relais.
Als je Zigbee hebt kan je de 4 kanaals relais gebruiken die met zigbee2mqtt werkt (zie link aantal berichten terug).

Zie ook deze post met meer info:
bleekie in "Het grote "Zwembad DIY Automatiserings" topic"

• Luc S
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
Weet iemand een oplossing voor het meten van de temperatuur in het zwembad via het bestaande leidingwerk?

Tot nu toe heb ik als vriesbeveiliging een temp sensor in het bad gehangen en altijd laten hangen omdat ik het toch wel handig vind om de water temperatuur te kunnen checken.

Ik heb al 2 thermowell aansluitingen in het leidingwerk maar die geven enkel de juiste temperatuur als de pomp aan staat.

Nu vroeg ik me af of ik via een afzuigpunt misschien een temperatuursensor in het bad kan monteren (oranje 'draad'):

Dat afzuigpunt wordt niet gebruikt omdat er nog een stofzuiger aansluiting en een skimmer in het bad zitten maar de gehele mogelijkheid om daar af te zuigen wil ik eigenlijk niet opgeven. Uiteraard moet ik er wel voor zorgen dat de sensor niet opgezogen kan worden door de pomp :)

Edit: De pomp staat op de grond, de leiding gaat ongeveer 60 cm de grond in waar ik wil meten. Uitgraven is ook geen optie (iets teveel cement in de stabilisé zand gemixt waardoor het nogal hakken wordt).

[Voor 9% gewijzigd door Luc S op 21-04-2023 13:39]

6930Wp Oost-West PV_Output | 7.5 kW Ecodan + 300L

• jack zomer
  • Nu online
@Luc S ik heb op 3 punten in het bestaande leiding werk een t-stuk met schroefdraad geplaatst.
Hierin zitten 3 sensoren die via een esp32 bordje de tempratuur gegevens delen.

Technisch gezien zou ik via telegram de temp elke minuut kunnen doorgeven.

dan blijft idd het probleem van pomp aan bestaan, maar deze set je dan 1 min aan elk uur dat hij normaal gesproken niet draait

persoonlijk zou ik het niet doen zoals op het plaatje,
draad in de leiding, mogelijke lekkage.. iets bedenken om de sensor op zijn plek te houden

[Voor 36% gewijzigd door jack zomer op 21-04-2023 13:37]

• Luc S
  • Nu online
@jack zomer Misschien had ik er bij moeten melden dat het een inbouw zwembad is en ik dus 60 cm onder de grond wil meten :+

• jack zomer
  • Nu online
Luc S schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 13:37:
@jack zomer Misschien had ik er bij moeten melden dat het een inbouw zwembad is en ik dus 60 cm onder de grond wil meten :+
ik heb ook een inbouw badje. naast het badje wel een huisje dat lager zit dan het bad.
Korte en makkelijk toegankelijke leidingen direct van het badje

1 sensor voor de pomp vanuit de bodem
1 sensor voor de pomp vanuit de skimmer
1 sensor na de verwarming.

ds18b20 met schroefdraad.

Met als nadeel dat wanneer ik de temp om 0100 snachts wil weten ik de pomp voor 1 minuut zou moeten draaien. (maar goed dat gebeurd dus nooit)

ik kwam de volgende oplossing nog tegen
https://www.amazon.es/Ink...d=pla-1424255615887&psc=1

[Voor 6% gewijzigd door jack zomer op 21-04-2023 13:55]

• Luc S
  • Nu online
@jack zomer Ja precies, de pomp moet dan aanstaan daarom voldoen mijn huidige sensors in het leidingwerk ook niet.

Vandaar de hoop op een manier via de leiding die 60cm onder de waterlijn zit. Draadloos en/of batterijen ben ik niet zo van.

• Jazsie
Luc S schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 13:31:
Weet iemand een oplossing voor het meten van de temperatuur in het zwembad via het bestaande leidingwerk?

Tot nu toe heb ik als vriesbeveiliging een temp sensor in het bad gehangen en altijd laten hangen omdat ik het toch wel handig vind om de water temperatuur te kunnen checken.

Ik heb al 2 thermowell aansluitingen in het leidingwerk maar die geven enkel de juiste temperatuur als de pomp aan staat.

Nu vroeg ik me af of ik via een afzuigpunt misschien een temperatuursensor in het bad kan monteren (oranje 'draad'):

[Afbeelding]

Dat afzuigpunt wordt niet gebruikt omdat er nog een stofzuiger aansluiting en een skimmer in het bad zitten maar de gehele mogelijkheid om daar af te zuigen wil ik eigenlijk niet opgeven. Uiteraard moet ik er wel voor zorgen dat de sensor niet opgezogen kan worden door de pomp :)

Edit: De pomp staat op de grond, de leiding gaat ongeveer 60 cm de grond in waar ik wil meten. Uitgraven is ook geen optie (iets teveel cement in de stabilisé zand gemixt waardoor het nogal hakken wordt).
1) Of pomp om de uur oid een minuut draaien.
2) Precies hoe jij tekent doen.

Optie 2 kan prima, zie daar geen problemen mee mits je inderdaad wel zorgt dat je onderin iets maakt dat je sensor niet opgezogen wordt :).

Verder zou ik een dikkere kabel gebruiken zodat het niet "breekt" mocht je de afzuiging gebruiken.

Bovenin een "cable gland" gebruiken op een T-stuk met schroefdraad, gaat niet lekken.

• Luc S
  • Nu online
@Jazsie Ah zoiets lijkt me inderdaad wel wat. Qua kabel weet ik niet of ik veel opties heb. Ik wil voor een waterdichte variant gaan uiteraard, zoiets bv:

https://www.tinytronics.n...proof-hoge-temperatuur-2m

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jazsie
Die is prima @Luc S.

Eventueel als extra bescherming de kabel in een buis/slangetje doen, denk zelf dat het niet nodig is gezien die kabel al voor hoge temperatuur is (en uiteraard waterdicht).

Alleen effe checken of het ook tegen chemicaliën kan, chloor kan er uit eindelijk toch in gaan bijten.... aan de andere kant is de prijs nu ook weer niet iets om over te vallen :9.

• f.welvering
Luc S schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 14:24:
@Jazsie Ah zoiets lijkt me inderdaad wel wat. Qua kabel weet ik niet of ik veel opties heb. Ik wil voor een waterdichte variant gaan uiteraard, zoiets bv:

https://www.tinytronics.n...proof-hoge-temperatuur-2m
Hoe ga je een sensor als deze in je leidingen krijgen?
Is er een soort koppeling oid waar deze sensor in kan welke in je 38 / 50 mm buis kan?

• Luc S
  • Nu online
@f.welvering Daar was ik dus ook naar op zoek tot Jazsie begon over een ‘cable gland’.

Je lijmt in een T-stuk deze ring:
https://www.wildkamp.nl/p...hnUbrQKmQ9ihoCvQUQAvD_BwE

Dan even de juiste maat cable gland zoeken die je daar in kan schroeven.

• f.welvering
Luc S schreef op maandag 24 april 2023 @ 09:00:
@f.welvering Daar was ik dus ook naar op zoek tot Jaszie begon over een ‘cable gland’.

Thnx, Mocht je de juiste cable gland vinden voor deze senor ben ik wel benieuwd.
Wil deze zomer toch eens wat meer water informatie in mijn Home Assistant krijgen om het e.e.a. wat slimmer aan te sturen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:01

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Luc S schreef op maandag 24 april 2023 @ 09:00:
@f.welvering Daar was ik dus ook naar op zoek tot Jaszie begon over een ‘cable gland’.

ipv een T-stuk kun je ook een aanboorzadel gebruiken welke gelijk de juiste maat heeft

https://www.wildkamp.nl/p...nendraad-50-mm-x/11003763

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Jazsie
T-stuk lijkt me handiger @Janoz, omdat je in een hoek zit en dan kan je recht naar beneden gaan...

Dat zal niet lukken met een aanboorzadel.
f.welvering schreef op maandag 24 april 2023 @ 09:50:
[...]
Thnx, Mocht je de juiste cable gland vinden voor deze senor ben ik wel benieuwd.
Wil deze zomer toch eens wat meer water informatie in mijn Home Assistant krijgen om het e.e.a. wat slimmer aan te sturen.
Zou wel voor een RVS variant gaan, je moet goed kunnen vastdraaien zodat het lekdicht is. Plastic kan je te makkelijk doordraaien.

Ik maak zelf ook gebruik van RVS, plastic ging bij mij stuk :9.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:01

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Jazsie schreef op maandag 24 april 2023 @ 11:00:
T-stuk lijkt me handiger @Janoz, omdat je in een hoek zit en dan kan je recht naar beneden gaan...
Ik zie het plaatje nu. In dit geval is het T-stuk inderdaad een stuk logischer.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Luc S
  • Nu online
@f.welvering Ik ben er nog niet helemaal over uit want ik heb toch wat minder werkruimte dan ik dacht. De aangewezen leiding gaat een paar cm boven de grond al een bocht in. Er is maar net voldoende 'vlees' om er een tussenstuk in te lijmen.

Mijn voorkeur gaat overigens naar een 45 graden T-stuk, want via een aanboorzadel of 90 graden hoek de sensor door de leiding te duwen lijkt me zowat onmogelijk als er nog een bocht inzit verderop (en dat is zo in mijn geval).

Dit zou mijn boodschappenlijstje zijn:
T-stuk 45 graden
Inlijmring 50mm 1/2 schroefdraad
Cable gland (kabel wartel :+)
Waterproof Temperatuur sensor

Edit: Of inderdaad een metalen variant van de kabelwartel, die heb ik zo even niet kunnen vinden.

• f.welvering
Luc S schreef op maandag 24 april 2023 @ 11:18:
@f.welvering Ik ben er nog niet helemaal over uit want ik heb toch wat minder werkruimte dan ik dacht. De aangewezen leiding gaat een paar cm boven de grond al een bocht in. Er is maar net voldoende 'vlees' om er een tussenstuk in te lijmen.

Mijn voorkeur gaat overigens naar een 45 graden T-stuk, want via een aanboorzadel of 90 graden hoek de sensor door de leiding te duwen lijkt me zowat onmogelijk als er nog een bocht inzit verderop (en dat is zo in mijn geval).

Dit zou mijn boodschappenlijstje zijn:
T-stuk 45 graden
Inlijmring 50mm 1/2 schroefdraad
Cable gland (kabel wartel :+)
Waterproof Temperatuur sensor

Edit: Of inderdaad een metalen variant van de kabelwartel, die heb ik zo even niet kunnen vinden.
Sluit zo'n wartel goed af onder de druk van het systeem?

• Luc S
  • Nu online
@f.welvering Als ik zo links en recht zoek dan wordt er soms gesproken over 5 bar dat de kunststof wartel aan zou kunnen. Dat is waarschijnlijk van buitenaf gemeten en niet van binnenuit.

Als het sluiten een issue zou zijn dan kun je er nog wat teflon tape omheen wikkelen op het punt waar de wartel moet afsluiten op de draad (of wellicht een paar krimpkousjes over elkaar).

Ik heb de toepassing van de wartel zoals wij hem willen inzetten nog niet gevonden op internet, dus ik denk dat we het pas zeker weten wanneer 1 van ons het heeft gemaakt ;)

Hoe dan ook, in het slechtste geval haal je de wartel er weer uit en draai je deze stop erin:
https://pvcvoordeel.nl/rv...1-x-buitendraad-1-2-prod/

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jazsie
Draait hier al meerdere jaren zonder problemen @f.welvering.

Wel de RVS variant nemen, plastic was geen succes bij mij.

Pagina: 1 ... 14 15 16 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee