Toon posts:

Het grote "Zwembad DIY Automatiserings" topic

Pagina: 1 ... 13 14 15 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Welkom @kevinvl123, lees rustig het hele topic door, daar staan alle antwoorden mbt sensoren en fittingen.

Uiteraard helpen we je graag maar een echte Tweaker doet ook zijn eigen huiswerk ;).

Daarnaast spreek je over PLC maar geef je weinig informatie wat voor merk/type/model, combineer dat met de hoeveelheid verschillende soorten sensoren die er zijn en je resultaat is een naald in een hooiberg die verstopt is...

3600 Wp op 0° (vrijwel plat)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TECHboyy
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 04-06 22:16
kevinvl123 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 11:47:
Dag allen,

Eerst en vooral wil ik zeggen dat het cool is dat ik nog gelijkgestemde zielen vind i.v.m. zwembadautomatisering :-) Voor mij is dit namelijk de laatste jaren ook een hobby geworden. Ik heb hier nu zo'n intex metal frame zwembad opgezet en er een houten omkadering rond gebouwd en zowel de grond als de wanden geïsoleerd. Nu ben ik aan het kijken naar automatisering van het pomp en filter systeem.

Het idee erachter is eigenlijk dubbel. Langs de ene kant vind ik het gewoon leuk om er mee bezig te zijn, maar langs de andere kant wil ik het ook doorkoppelen op mijn werk. Ik werk namelijk als automation engineer in de industrie (vooral rond datacaptatie en PLC sturingen) en wanneer we op het werk ideeën of trainingen willen uitwisselen, stoten we altijd op het probleem dat we geen sandbox omgeving hebben om wat mee te spelen en dingen uit te proberen. Hiervoor wilde ik dan ook mijn eigen zwembad inschakelen.

De dingen die ik er mee wil doen, gaan dan ook onder het mom vallen van "Let's engineer the f*** out of this". Ik ben dus van plan om uiteindelijk een industriële PLC in mijn filterhok te zetten, die te connecteren aan een OPC server om de data beschikbaar te stellen in de cloud, waar we dan een hele hoop tools op kunnen uittesten.

Waar ik nu echter moeite mee heb om te vinden, zijn sensoren en fittings die ik kan gebruiken voor het meten van Ph, chloor, flow, druk en temperatuur. Ik denk dat ik gewoon niet weet hoe ik deze moet Googlen, want ik vind wel overal sensors en dergelijk, maar niet direct een manier en de nodige componenten om deze aan te sluiten op mijn filterbuizen. Iemand enige tips of ideetjes?
leuk om te horen dat je ook verder met de hobby wilt, ik heb zelf ook een plc gebruikt misschien heb je mijn project al voor bij zien komen.
tevens blijf je dingen aanpassen heb ik zelf al gemerkt aan mijn op stelling als je vragen hebt zie ik ze wel voor bij komen.
in mijn project is een eaton easy e4 plc gebruikt met welk type heb jij in gedachte?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:55
Is het mogelijk dat je de COP on-the-fly berekent aan de hand van de volgende parameters: Watt, Flow (liters p/m of m3 uur) ingaand en uitgaande temperatuur, eventueel buitentemp etc.
Ik kan het zelf niet vinden of maken in HA.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kevinvl123
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22-10-2022
@Jazsie @TECHboyy , bedankt voor de welkom :-)

Ik ben inderdaad door het topic aan het gaan en heb al wat interessant dingen gevonden. De PLC waar ik van spreek is nog maar voor de toekomst, want ik wil het stukje bij beetje opbouwen.

Nu ben ik aan het denken om eerst gewoon een temperatuursensor te installeren. Ondertussen ben ik ook op "aanboorzadels" gekomen, dus ik denk dat het echt een kwestie was van de juiste zoekterm te hebben.

Dus, ik ga starten met een stuk PVC buis van 50mm op mijn pomp aan te sluiten (moffen enzo zullen wel niet zo moeilijk zijn om in de dhz te vinden), dan zet ik er zo'n aanboorzadel op, waar ik dan een temperatuursensor kan opzetten.

Iets van deze strekking dus:
https://www.zuiverzwemmen...s/aanboorzadel-50mm-x-1-2
https://nl.aliexpress.com...ece12%2166036019478%21sea).

Ik heb hier nog een arduino uno liggen, zodat ik het toch al kan uilezen. Van daar zien we dan wel verder :-)

Acties:
  • +1Henk 'm!
medu80 schreef op zondag 19 juni 2022 @ 18:31:
Is het mogelijk dat je de COP on-the-fly berekent aan de hand van de volgende parameters: Watt, Flow (liters p/m of m3 uur) ingaand en uitgaande temperatuur, eventueel buitentemp etc.
Goede vraag, volgens mij kan je dit pas achteraf zodra je weet hoeveel graden in x tijd is opgewarmd...

@Ep Woody weet er misschien meer over aangezien hij de formule guru is in het Zwembad topic :9.
kevinvl123 schreef op zondag 19 juni 2022 @ 20:39:
@Jazsie @TECHboyy , bedankt voor de welkom :-)

Ik ben inderdaad door het topic aan het gaan en heb al wat interessant dingen gevonden. De PLC waar ik van spreek is nog maar voor de toekomst, want ik wil het stukje bij beetje opbouwen.

Nu ben ik aan het denken om eerst gewoon een temperatuursensor te installeren. Ondertussen ben ik ook op "aanboorzadels" gekomen, dus ik denk dat het echt een kwestie was van de juiste zoekterm te hebben.

Dus, ik ga starten met een stuk PVC buis van 50mm op mijn pomp aan te sluiten (moffen enzo zullen wel niet zo moeilijk zijn om in de dhz te vinden), dan zet ik er zo'n aanboorzadel op, waar ik dan een temperatuursensor kan opzetten.

Iets van deze strekking dus:
https://www.zuiverzwemmen...s/aanboorzadel-50mm-x-1-2
https://nl.aliexpress.com...ece12%2166036019478%21sea).

Ik heb hier nog een arduino uno liggen, zodat ik het toch al kan uilezen. Van daar zien we dan wel verder :-)
Je kan inderdaad aanboorzadels gebruiken of een T-stuk met 1/2 binnendraad:
>> https://www.pvc24.nl/shop...-x-binnendraad-50mm-x-12/

Ligt een beetje aan de situatie, aanboorzadel is vooral voor achteraf inbouwen in een bestaande leiding.

En dan inderdaad die G1/2 DS18B20 temperatuur sensor, kan je prima uitlezen met een Arduino :).

Post vooral ook je vooruitgang met foto's !

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-06 18:55
medu80 schreef op zondag 19 juni 2022 @ 18:31:
Natuurlijk, dat stelt niets voor. Dat doet een https://www.kamstrup.com/...eters/meters/multical-603 met verve. Kwestie van de volume stroom meten, dat vermenigvuldigen met het verschil in graden (Kelvin of Celcius naar wens) en dat keer de soortelijke warmte per graad per kg. Oftewel: Q=m.c.ΔT Ik doe dat iedere minuut dus dan deel ik het door 60. Dan weet je hoeveel energie er in 1 minuut is toegevoegd. Vervolgens tel je die informatie bij elkaar op en dan heb je een totale hoeveelheid toegevoegde energie.

Als je de hoeveelheid toegevoegde energie van je systeem hebt, en pak je met een stroommeter de hoeveelheid opgenomen energie. Toegevoegde energie / opgenomen energie = COP. Je kan het beste naar een grotere periode van verbruik kijken of je moet heel specifiek naar een aanpassing willen kijken.
Ahh, ik ben echt een leek want snap het nog niet :?

Voorbeeld:
Bad inhoud: 2m3
Volume: 1m3/u
Temp in: 25gr
Temp uit: 26gr
Opgenomen stroom door warmtepomp: 1kW

en dan?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• medu80
volume 1m3/u = 16,6 liter per minuut
Delta=1 graad

16,6X1/14,34=1,16kw

1.16/1=COP 1,16

Als mijn berekening klopt, doet je warmtepomp niet zo heel veel (of juist wel, geen idee....). Maar 1 graad op de warmtepomp kan ook 0,6 of 1,1 graad zijn, mits deze afrond.

Ik meet dus met originele ds18b20 sensoren.
Ik heb dus met 4m3 door de warmtepomp, een verhoging van de temp van 0,8 graad. Mijn warmtepomp geeft dus 3,7Kw af. Volgens de specs zou die met deze temperaturen toch ongeveer 6kW moeten afgeven. Het ziet er ook naar uit dat het steeds lager wordt. Maar display geeft nog geen foutmelding. Ik vermoed zelf, te weinig r32.
medu80 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 14:06:
volume 1m3/u = 16,6 liter per minuut
Delta=1 graad

16,6X1/14,34=1,16kw

1.16/1=COP 1,16

Als mijn berekening klopt, doet je warmtepomp niet zo heel veel (of juist wel, geen idee....). Maar 1 graad op de warmtepomp kan ook 0,6 of 1,1 graad zijn, mits deze afrond.

Ik meet dus met originele ds18b20 sensoren.
Ik heb dus met 4m3 door de warmtepomp, een verhoging van de temp van 0,8 graad. Mijn warmtepomp geeft dus 3,7Kw af. Volgens de specs zou die met deze temperaturen toch ongeveer 6kW moeten afgeven. Het ziet er ook naar uit dat het steeds lager wordt. Maar display geeft nog geen foutmelding. Ik vermoed zelf, te weinig r32.
Effe je formule splitsen:

liters per minuut x delta / 14,34 = toegevoegde warmte in kW..
toegevoegde warmte in kW / opgenomen veromgen = COP.

Zit ik goed? Geen idee hoe en wat die 14,34 is namelijk...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• medu80
Die 14,34 geen idee, vond ik op meerdere sites op internet.

https://wkfluidhandling.com/resources/calculators/

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ep Woody
Flow in liter per seconde * deltaT * soortelijke warmte (4.18 kJ/graad)
(16.6/60)*1*4.185=1.16

60 / 4.185 = 14.34 (weet je ook weer waar die vandaan komt).

Flow in liters per minuut * 69.75 of 70 is ook een optie. Dan heb je het vermogen in Watt.

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:10
Guys, stom vraagje, ik had vroeger zo'n cartridge pompje, nu overgestapt naar een zandfilter pomp van bestway.. Voorheen had ik die intex pomp op een wifi stopcontact, handig om die af en toe aan/uit te zetten via de app

Maar die bestway pomp, die heeft zo een zekeringtester , dus als ik de stroom van mijn schakelaar haal, dan moet ik steeds die tester knop induwen... dus ik kan hem niet meer bedienen via de app ... is dat te omzeilen op 1 of andere manier? of is de enigste oplossing de kop eraf pisten en er zelf 1 opzetten?

• f.welvering
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:17
NoFate schreef op maandag 20 juni 2022 @ 14:48:
Guys, stom vraagje, ik had vroeger zo'n cartridge pompje, nu overgestapt naar een zandfilter pomp van bestway.. Voorheen had ik die intex pomp op een wifi stopcontact, handig om die af en toe aan/uit te zetten via de app

Maar die bestway pomp, die heeft zo een zekeringtester , dus als ik de stroom van mijn schakelaar haal, dan moet ik steeds die tester knop induwen... dus ik kan hem niet meer bedienen via de app ... is dat te omzeilen op 1 of andere manier? of is de enigste oplossing de kop eraf pisten en er zelf 1 opzetten?
Ik heb zelf na die 'zekering tester' de kabel doorgeknipt en daar een stekker + contrastekker tussen gezet. Daar heb ik dan weer mijn smart schakelaartje tussen. Misschien niet de mooiste manier maar het functioneert wel.

Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

• NoFate
f.welvering schreef op maandag 20 juni 2022 @ 15:02:
[...]

Ik heb zelf na die 'zekering tester' de kabel doorgeknipt en daar een stekker + contrastekker tussen gezet. Daar heb ik dan weer mijn smart schakelaartje tussen. Misschien niet de mooiste manier maar het functioneert wel.
ah, ik wou eventueel de pomp opendraaien, misshien kunnen de draden mooi losgekoppeld worden? of had je dat ook al geprobeerd? heb je ook de bestway pomp?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• f.welvering
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:17
NoFate schreef op maandag 20 juni 2022 @ 15:53:
[...]

ah, ik wou eventueel de pomp opendraaien, misshien kunnen de draden mooi losgekoppeld worden? of had je dat ook al geprobeerd? heb je ook de bestway pomp?
Nee geen Bestway. De kabels zitten dermate ingegoten in mijn pomp dat dit de naar mijn idee beste oplossing was

Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

Ahh thanks.
Ep Woody schreef op maandag 20 juni 2022 @ 14:42:
Flow in liter per seconde * deltaT * soortelijke warmte (4.18 kJ/graad)
(16.6/60)*1*4.185=1.16

60 / 4.185 = 14.34 (weet je ook weer waar die vandaan komt).

Flow in liters per minuut * 69.75 of 70 is ook een optie. Dan heb je het vermogen in Watt.
En ook bedankt, eens kijken hoe ik dit mooi kan verwerken naar Grafana oid en of het resultaat "klopt" :).
NoFate schreef op maandag 20 juni 2022 @ 14:48:

RCD stekker vervangen door een normale en je RCD stekker voor je "smart plug" plaatsen:

RCD stekker >> smart plug >> normale stekker van pomp.

• NoFate
Jazsie schreef op maandag 20 juni 2022 @ 17:40:
[...]

Ahh thanks.

[...]

En ook bedankt, eens kijken hoe ik dit mooi kan verwerken naar Grafana oid en of het resultaat "klopt" :).

[...]

RCD stekker vervangen door een normale en je RCD stekker voor je "smart plug" plaatsen:

RCD stekker >> smart plug >> normale stekker van pomp.
Dan moet ik hem effectief toch over pitsen? Maw , ook geen garantie meer, want ik heb hem nog maar pas gekocht
NoFate schreef op maandag 20 juni 2022 @ 18:29:
[...]

Dan moet ik hem effectief toch over pitsen? Maw , ook geen garantie meer, want ik heb hem nog maar pas gekocht
Dat ligt eraan, tot heden heb ik gezien dat je altijd de stekker netjes kan open schroeven, je kan het dus weer origineel maken indien nodig...

• medu80
@Ep Woody
Klopt dat dan wat ik bereken: Ik heb een flow van 4m3 en ik haal maximaal, als de warmtepomp draait 0,8 graden verschil tussen aan en afvoer (watertemperatuur van 27, buitentemperatuur 23)

Hiermee kom ik op 3,23kW, terwijl de specs zeggen dat er dan zo rond de +/-6,5kW gehaald kan worden. 7kW bij 27 graden buiten. Ik heb echt het gevoel dat het apparaat steeds minder verwarmt. De leverancier zegt, niks aan de hand. Apparaat werkt prima, hij verwarmt toch! Advies van de leverancier is zet deze tussen de 1,5 en 2 graden. Dat lukt me nooit tenzij ik er maximaal 0,5m3 per uur door heen jaag.
@medu80, dacht ik ga eens uitrekenen met behulp van de formules hierboven maar zonder te wegen wat je opgenomen vermogen is van de wp gaat dit niet :P.

• Ep Woody
@medu80, als je 6.5 kW verwacht en je ziet 3.2 kW dan lijkt er inderdaad iets niet te kloppen. Welk vermogen vraagt de warmtepomp en op welke frequentie draait hij?

• medu80
Met vermogen bedoel je watt? Hij draait op 1000 watt ongeveer (970 - 1080) daar schommelt het tussen. Frequentie is 100%. Op dit moment heb ik een delta van 0,75 graad, maar wel op 4 m3.

Het punt is, hij loopt mooi op, gaat zelfs naar 1,25 a 1,5 delta, daarna kakt het in en zakt het naar 0,75, na een minuut of tien wordt het uiteindelijk een keer 0,9 en misschien 1 graad. Dit allemaal in een minuut of 10 tijdsbestek.

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:51
medu80 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 10:00:
Met vermogen bedoel je watt? Hij draait op 1000 watt ongeveer (970 - 1080) daar schommelt het tussen. Frequentie is 100%. Op dit moment heb ik een delta van 0,75 graad, maar wel op 4 m3.

Het punt is, hij loopt mooi op, gaat zelfs naar 1,25 a 1,5 delta, daarna kakt het in en zakt het naar 0,75, na een minuut of tien wordt het uiteindelijk een keer 0,9 en misschien 1 graad. Dit allemaal in een minuut of 10 tijdsbestek.
Wat is je setpoint ?
Frequentie 100%, van de WP ? Lees je dat uit ?
Wat is het maximum opgenomen vermogen (Watt), ook die ~1000 ?

Als je watertemperatuur dichtbij het setpoint is dan is het goed en logisch dat de WP langzamer gaat draaien.

[Voor 4% gewijzigd door Plenkske op 21-06-2022 10:06]

• medu80
Setpoint is 33 graden. Dus daar zitten we nog lang niet op.

Delta is uiteindelijk 0,87, terwijl deze paar minuten na de start op 1,25 heeft gestaan. En het is niet zo dat de zon het water heeft opgewarmd, Het is echt na een minuut of 3 a 4 draaien is het 1,25 a 1,5 graad.

https://tweakers.net/i/_l5332FI6RTbHjVD09oxcCr0f78=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kSViwXdt95M32qGZxDDF8OZd.png?f=user_large

• Plenkske
medu80 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 10:11:

[Afbeelding]

Delta is uiteindelijk 0,87, terwijl deze paar minuten na de start op 1,25 heeft gestaan. En het is niet zo dat de zon het water heeft opgewarmd, Het is echt na een minuut of 3 a 4 draaien is het 1,25 a 1,5 graad.

[Afbeelding]
Dus hij draait een paar minuten, dan is het 1+
Dan een aantal minuten lager wordt het 0,87

Ik vraag me af of het nog kan liggen aan watertemperatuur in de leidingen, maar na een paar minuten is dat allang erdoorheen. Of het moet zijn dat de sensoren langzaam updaten ;)

Hoeveel flow geeft de WP aan in de specs ? Hoeveel m3/uur ? Heb je al geprobeerd hem daar op te zetten om te zien of dat beter is ?

Die flow van 4 m3/uur wat je hierboven aangeeft, meet je die of is dat vanuit spec van je pomp ? Het zou namelijk ook kunnen dat hij langzamer gaat nu. Door vuil bijvoorbeeld.

En opzich is een delta van 0,8 niet slecht. Maar als je aangeeft dat het eerst meer was bij gelijke flow dan is dat natuurlijk wel vreemd.

• MBgek
  • Laatst online: 12:32
medu80 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 10:11:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat voor warmtepomp heb je?

• matje12345
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 11-05 16:06
Vraagje, kun je in een chloordrijver quick en long tabletten combineren om snel het chloor weer wat hoger te krijgen?

• medu80
Aquark Mr. Silence 7KW.

Acties:
  • +1Henk 'm!
matje12345 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 12:26:
Vraagje, kun je in een chloordrijver quick en long tabletten combineren om snel het chloor weer wat hoger te krijgen?
Kan gewoon :)

• matje12345
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 11-05 16:06
Dank je

• Plenkske
Volgens zwembadcompleet.
aanbevolen waterstroom (m3) 2 - 4 m³

Bij 4 m3 een delta T van 0,9 is volgens mij helemaal niet gek.

Dan is alsnog wel de vraag waarom je het vermogen in kW niet haalt....

• medu80
Ik weet niet hoe jij rekent. Maar een 7kw warmtepomp moet bij 4m3 ongeveer 1,5 graad delta geven. Laten we zeggen dat het te optimistisch is. Dan nog boven de 1 graad. Bij 4m3 een delta van 0,9 is ongeveer 4kw, bijna gehalveerd dus. Zo kan ik ook warmtepomp verkoper worden. Dat is ongeveer het verschil van 0,25 of 0,44 graad per uur in mijn zwembad, exclusief de afkoeling.

[Voor 3% gewijzigd door medu80 op 21-06-2022 14:15]

• Plenkske
medu80 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 14:14:
Ik weet niet hoe jij rekent. Maar een 7kw warmtepomp moet bij 4m3 ongeveer 1,5 graad delta geven. Laten we zeggen dat het te optimistisch is. Dan nog boven de 1 graad. Bij 4m3 een delta van 0,9 is ongeveer 4kw, bijna gehalveerd dus. Zo kan ik ook warmtepomp verkoper worden. Dat is ongeveer het verschil van 0,25 of 0,44 graad per uur in mijn zwembad, exclusief de afkoeling.
Je moet wel rekening houden met de temperatuur buiten en van je water.
Volgens een handleiding van de grotere broers van deze WP hebben ze twee grenzen.

bij 15 graden buiten, water 26 graden en luchtvochtigheid 70%
bij 27 graden buiten, water 27 graden en luchtvochtigheid 80%

Jou WP doet dan 5 kW bij de eerste voorwaarden en 7 kW bij de tweede.
Was jou screenshot van vanochtend ? Om 10 uur was het bij mij in de tuin zo'n 18 graden. Nu is het 21,4.
Geen idee hoe het bij jou is natuurlijk.

Maar dan moet hij vandaag dus wel de 5 kW halen denk ik.

[Voor 3% gewijzigd door Plenkske op 21-06-2022 14:35]

• xces
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:15

xces

To got or not to got..

@Ep Woody of @Jazsie Mijn doseerpomp is 19-100ml/minuut. Paar vraagjes:
1) Hoe regel ik de doseersnelheid? Is dat met een potmeter op de 12v aanvoer?
2) Kunnen jullie mij een richtlijn/formule geven hoeveel chloor ik bij een bepaalde ORP waarde en badinhoud moet doseren om mijn ORP waarde correct te krijgen?
3) Idem voor de pH waarde..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• medu80
@Plenkske Of ik de 5KW haal weet ik dus niet, de GeoBubble mat doet ook veel, tevens heb ik EPDM matten die ook wel 0,5 tot 1 graad delta halen. Ik moet het op een bewolkte dag eens nameten. Maar laten we dit onderwerp maar hier staken. Dit gaat over DIY en niet zozeer over het functioneren van een warmtepomp en of de specificaties overeenkomen met wat een fabrikant aangeeft. :-)

Ik weet nu tenminste hoe ik de KW's kan berekenen uit de flow en delta.
xces schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 15:29:
@Ep Woody of @Jazsie Mijn doseerpomp is 19-100ml/minuut. Paar vraagjes:
1) Hoe regel ik de doseersnelheid? Is dat met een potmeter op de 12v aanvoer?
2) Kunnen jullie mij een richtlijn/formule geven hoeveel chloor ik bij een bepaalde ORP waarde en badinhoud moet doseren om mijn ORP waarde correct te krijgen?
3) Idem voor de pH waarde..
1. Weet niet welk doseerpomp je hebt maar bij mijn kant en klaar is het gewoon een relais op de spanning die de doseerpomp schakelt. Zo hoe ik het bij jouw lees moet je ergens een potmeter hebben om de hoeveelheid in te stellen.

2. ORP kan je als basis 650mV nemen, Hoeveel je moet doen kan je het beste testen want dit verschilt per type doseerpomp en bad formaat.

3. idem als ORP.

Ik ben ondertussen bij mijn kant en klaar doseersysteem tot de volgende conclusie gekomen (1m3 bad inhoud):
- Voor ORP 650mV als setpoint. Tussen de 600-800mV is goed maar vond bij 800mV toch "veel" Chloor geur ruiken.
- Voor pH 7,5 als setpoint.
- 15 seconden pompen, Chloor of pH, eerst pH indien te hoog, dan Chloor.
- 5 minuten interval pauze zodat de probes de juiste waarde meten.

Hiermee blijft de waarde van ORP tussen de 650-670mV hangen en pH tussen de 7,2-7,5 pH.
pH tijd zou wat minder mogen dan 15 seconden maar dat kan ik helaas niet instellen.

Edit:
Moest effe zoeken tussen mijn notities:

- Per m³ water is 1000ml chloor nodig om het chloorniveau op peil te brengen. Dit dus wanneer er nog geen enkel chloor in het water zit.
- Dosering per dag is ongeveer 40-50ml per m³ nodig om het chloorniveau op peil te houden bij 12-14% Natriumhypochloriet.
- 20ml per m³ verlaag je de pH waarden met tussen 0,2 en 0,4. Dit is gebaseerd op 15% zwavelzuur.

[Voor 13% gewijzigd door Jazsie op 21-06-2022 18:21]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Dw1-nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 25-05 14:34

Dw1-nl

Webontwikkelaar

Na 2 jaar te hebben gewerkt aan mijn eigen zwembad maken ben ik nu eindelijk op het punt aangekomen dat ik de pomp en het leidingwerk ga aansluiten. Graag zou ik e.a. slim willen maken. Omdat het nu al warm weer is wil ik graag de temp sensoren en chloor sensoren en doseersysteem verplaatsen naar volgend jaar en wil ik me nu enkel focussen op simpel aansluiten, maar ik zou toch graag de waterval en de inspuiters elektrisch willen schakelen. Het hele elektrische is niet zo spannend hier hang ik wel een esp met esphome o.d. aan voor in Home Assistant maar het gaat mij meer om de hardware.

Op het moment heb ik een 24v always closed klep op de waterval gezet (zie foto), maar ik weet niet of dit gaat werken. Daarnaast zou ik graag ook de kraan naar de inspuiters willen schakelen zodat ik de waterval aan kan zetten en inspuiters dicht en visa versa. Waterval uit en inspuiters aan. Heeft iemand nu al een advies voor een goede kraan welke je dicht/open kan zetten e lektrisch? Liefst een kogelkraan o.d. en geen 500 euro haha.

• Ep Woody
Goede PVC kogelkranen zijn duur, messing is beter betaalbaar. Zelfs op Ali voor acceptabele prijzen, maar of dat goed gaat met chloor en troep... https://nl.aliexpress.com/item/1005002519553623.html

• de_gizmo
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 04-06 21:08
Heeft hier iemand toevallig al een shelly ingebouwd in een Bestway filter? Ik krijg ze moeilijk verwerkt in het stopcontact dus dacht ze in de filter zelf in te bouwen. Plaats is er in ieder geval genoeg, alleen geen held met elektronica, dus de bedrading is voor mij een hele klus. Dus moest er iemand ergens een voorbeeldje hebben liggen :-)

Acties:
  • +4Henk 'm!

• kevinvl123
Jazsie schreef op zondag 19 juni 2022 @ 23:56:
[...]
Je kan inderdaad aanboorzadels gebruiken of een T-stuk met 1/2 binnendraad:
>> https://www.pvc24.nl/shop...-x-binnendraad-50mm-x-12/

Ligt een beetje aan de situatie, aanboorzadel is vooral voor achteraf inbouwen in een bestaande leiding.

En dan inderdaad die G1/2 DS18B20 temperatuur sensor, kan je prima uitlezen met een Arduino :).

Post vooral ook je vooruitgang met foto's !
Oh, goeie tip. Is inderdaad iets netter dan aanboorzadels, zeker nu ik nog moet opbouwen.

Hier alvast wat foto's van mijn huidige setup.

Intex metal frame zwembadje omkast met hout.

Rondom en onder de bodem liggen isolatieplaten.

De pomp en filter.

Mijn vuurton voor als het water wat te koud is.

Het eerstvolgende wat ik nu ga doen is een betonplaat gieten waar de pomp staat, zodat ik een deftige ondergrond heb om op te bouwen. Daar komt dan ook een hokje waar alles in komt te staan.
Dw1-nl schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 11:31:
[Afbeelding]
Na 2 jaar te hebben gewerkt aan mijn eigen zwembad maken ben ik nu eindelijk op het punt aangekomen dat ik de pomp en het leidingwerk ga aansluiten. Graag zou ik e.a. slim willen maken. Omdat het nu al warm weer is wil ik graag de temp sensoren en chloor sensoren en doseersysteem verplaatsen naar volgend jaar en wil ik me nu enkel focussen op simpel aansluiten, maar ik zou toch graag de waterval en de inspuiters elektrisch willen schakelen. Het hele elektrische is niet zo spannend hier hang ik wel een esp met esphome o.d. aan voor in Home Assistant maar het gaat mij meer om de hardware.

Op het moment heb ik een 24v always closed klep op de waterval gezet (zie foto), maar ik weet niet of dit gaat werken. Daarnaast zou ik graag ook de kraan naar de inspuiters willen schakelen zodat ik de waterval aan kan zetten en inspuiters dicht en visa versa. Waterval uit en inspuiters aan. Heeft iemand nu al een advies voor een goede kraan welke je dicht/open kan zetten e lektrisch? Liefst een kogelkraan o.d. en geen 500 euro haha.
Die always closed klep gaat denk ik wel werken, ze hebben meestal wel een minimale druk nodig voor de werking.

Kant en klaar is inderdaad prijzig, je komt dan inderdaad op die van Ome Ali uit zoals @Ep Woody al aangaf of een DIY oplossing zoals hier te zien is in de start topic.
de_gizmo schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 17:35:
Heeft hier iemand toevallig al een shelly ingebouwd in een Bestway filter? Ik krijg ze moeilijk verwerkt in het stopcontact dus dacht ze in de filter zelf in te bouwen. Plaats is er in ieder geval genoeg, alleen geen held met elektronica, dus de bedrading is voor mij een hele klus. Dus moest er iemand ergens een voorbeeldje hebben liggen :-)
Als je foto's post kunnen we wel helpen :). Er gaan 3 draden naar de pomp, blauw/bruin/geel-groen.

Blauw = N(eutral)
Bruin = L(ive)
Geel-groen = Aarde

Deze dus volgens de handleiding van de Shelly aansluiten...
kevinvl123 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 19:20:
[...]

Oh, goeie tip. Is inderdaad iets netter dan aanboorzadels, zeker nu ik nog moet opbouwen.

Hier alvast wat foto's van mijn huidige setup.

Intex metal frame zwembadje omkast met hout.
[Afbeelding]

Rondom en onder de bodem liggen isolatieplaten.
[Afbeelding]

De pomp en filter.
[Afbeelding]

Mijn vuurton voor als het water wat te koud is.
[Afbeelding]

Het eerstvolgende wat ik nu ga doen is een betonplaat gieten waar de pomp staat, zodat ik een deftige ondergrond heb om op te bouwen. Daar komt dan ook een hokje waar alles in komt te staan.
Nette ombouw !

Ga je betonplaat naast het bad plaatsen? Als ik de tuin zie kan er met gemak een groter bad in komen, misschien plek zoeken zodat je in de toekomst makkelijk groter bad kan plaatsen zonder je "technische ruimte" af te breken?

Is maar een idee, ik zelf zou er zeker -later- een groter bad willen plaatsen :+.

• de_gizmo
Hey, bedankt voor de reactie. Dat zou op zich moeten lukken. Het probleem is dat er een schakelaar tussen zit, dus ik weet niet goed waar ik met draden naar toe moet.

• Ep Woody
@de_gizmo, hoe zitten de rood/zwart en witte draden op het printje? Als het goed is kun je gewoon de zwart+rode draad pakken zolang die ook contact blijven maken met de witte draad en die aan een stekker hangen.

Dan vervang je het timer printje met de shelly. Of je pakt de donkerbruine draad vanaf de schakelaar, die op de geschakelde uitgang van de Shelly. Blauw en Bruin op de ingaande kant en de blauwe moet ook naar de print blijven gaan.

• Plenkske
Ep Woody schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 14:06:
@de_gizmo, hoe zitten de rood/zwart en witte draden op het printje? Als het goed is kun je gewoon de zwart+rode draad pakken zolang die ook contact blijven maken met de witte draad en die aan een stekker hangen.

Dan vervang je het timer printje met de shelly. Of je pakt de donkerbruine draad vanaf de schakelaar, die op de geschakelde uitgang van de Shelly. Blauw en Bruin op de ingaande kant en de blauwe moet ook naar de print blijven gaan.
@de_gizmo
Het ligt er een beetje aan wat je wil bereieken. Wil je de timer/knop vervangen, of wil je simpelweg "stekker in/uit stopcontact" simuleren met de Shelly. Wellicht tevens verbruik meten, afhankelijk van welke shelly je hebt.

Als het laatste het geval is kan je bruin en blauw van de stekker van je pomp pakken en die doorknippen. Even netjes strippen en aansluiten aan de shelly.

• de_gizmo
Ik zou idd het liefst alles op afstand kunnen bedienen, dus aan/uit & timer. Ondertussen ook verbruik opvolgen. Het gaat om Shelly 1pm. Ik weet eigenlijk niet in hoeverre dat zou kunnen.

De stekker er af knippen zou ook knn idd, maar dan zit ik met 3 nadelen:

- zit een aardlekschakelaar aan die wegvalt dan en die blijft beter behouden denk ik
- knoppen op toestel blijven werken dus altijd gevaar dat een van mijn kinderen die verkeerd zet
- Moet ik alles weer waterdicht krijgen.

• Ep Woody
de_gizmo schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 16:13:
Ik zou idd het liefst alles op afstand kunnen bedienen, dus aan/uit & timer. Ondertussen ook verbruik opvolgen. Het gaat om Shelly 1pm. Ik weet eigenlijk niet in hoeverre dat zou kunnen.

- zit een aardlekschakelaar aan die wegvalt dan en die blijft beter behouden denk ik
- knoppen op toestel blijven werken dus altijd gevaar dat een van mijn kinderen die verkeerd zet
Dan zou ik persoonlijk de huidige print eruit halen en vervangen door de shelly.
de_gizmo schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 16:13:

Met timer bedoel je dat je de ingebouwde timer niet meer gaat gebruiken maar dat via de Shelly gaat doen?
De Shelly 1PM kan je instellen met verschillende programma's.

Zoals @Ep Woody kan je de huidige printplaat eruit halen of indien er plek genoeg is kan je die ook laten zitten (wie weet wil je het ooit eens weer origineel maken).

Volgende stap is kijken of de kabels op de printplaat zitten gesoldeerd of met klemmen zodat je het makkelijk los kan halen. Kan het net niet goed zien op de foto of dit voor alle kabels is.

• kevinvl123
Jazsie schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 00:10:
[...]

Nette ombouw !

Ga je betonplaat naast het bad plaatsen? Als ik de tuin zie kan er met gemak een groter bad in komen, misschien plek zoeken zodat je in de toekomst makkelijk groter bad kan plaatsen zonder je "technische ruimte" af te breken?

Is maar een idee, ik zelf zou er zeker -later- een groter bad willen plaatsen :+.
Thanks 🙂

Betonplaatje gaat inderdaad langs het bad komen, aangezien het enige uitbreidplan een aanbouw van een hottub zou zijn en de betonplaat daar niet voor in de weg zou zitten.

• de_gizmo
Jazsie schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 12:37:
[...]

Met timer bedoel je dat je de ingebouwde timer niet meer gaat gebruiken maar dat via de Shelly gaat doen?
De Shelly 1PM kan je instellen met verschillende programma's.

Zoals @Ep Woody kan je de huidige printplaat eruit halen of indien er plek genoeg is kan je die ook laten zitten (wie weet wil je het ooit eens weer origineel maken).

Volgende stap is kijken of de kabels op de printplaat zitten gesoldeerd of met klemmen zodat je het makkelijk los kan halen. Kan het net niet goed zien op de foto of dit voor alle kabels is.
Alle kabels zitten inderdaad met klemmen op het printplaatje. Dus het kan interessant zijn miss om dat later terug in oorspronkelijke toestand te kunnen herstellen. Maar ik geraak er toch niet uit wat betreft de draden. De binnenkomende voeding en de schakelaar lukt nog wel, maar vanaf de printplaat wordt het allemaal wat onduidelijk. Er zijn ook 4 draden naar de pomp (aarding, witte, zwart en rood). De witte draad komt van de print over een condensator (zwarte blok in de hoek).

Dus zoals ik het zie (corrigeer maar als het verkeerd is):
blauw die binnenkomt -> N op de shelly
rood die binnenkomt -> L op de shelly
zwart die van de schakelaar komt -> SW op de shelly

Maar wat ik dan met de draden van de pomp moet doen is mij niet duidelijk.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ep Woody
Zo te zien, maar pak er voor de zekerheid even een multimeter bij, zitten rood wit en blauw aan elkaar vast en gaat zwart naar bruin. Het relais verbreekt de verbinding tussen bruin en zwart.

De condensator is een hulpwikkeling voor het starten van de motor en zit aan de fase of nul vast.

Acties:
  • +1Henk 'm!
@de_gizmo:
Zou de schakelaar ook omzeilen, anders gaan de kids erop drukken en gaat je pomp als nog uit :+ .

Verder zoals @Ep Woody zegt denk ik ook dat het zo in elkaar zit. Effe meten of eventueel een foto van de achterkant van de printplaat maken, dan kunnen wij het ook bevestigen :).

Even vanuit gaande dat we goed zitten dan gaat het zo (Shelly 1PM):

- Blauwe draad van de stekker > Shelly N + witte + rode kabel van de pomp.
- Bruine draad van de stekker (let op, deze haal je dus los van de schakelaar) > Shelly L1
- Zwarte draad van de pomp > Shelly 0

Wil je de schakelaar gebruiken om de pomp aan/uit te schaken via de Shelly:
- Schakelaar binnenste stekker -zwart- > Shelly L.
- Schakelaar buitenste stekker -bruin- > Shelly SW (hier moet je dus een nieuwe kabel plaatsen).

Nogmaals, eerst meten of foto maken om te bevestigen of dit wel klopt !

• xces

xces

To got or not to got..

ff een vraagje omtrent de sensoren en hun 'protocol'.
Klopt onderstaande:
- Flow meter zoals vermeld in dit topic = GPIO
- Gravity Contactloze Vloeistof Niveau Sensor van DFRobot = GPIO
- Drukmeter filter = GPIO

Uitgaande van het antwoord op hierboven dan weet ik dat ik als i2c bijv. alleen de pH en ORP sensoren + OLED moet aansluiten en de rest op een GPIO gaat.

Acties:
  • +1Henk 'm!
Helemaal correct.

Ondertussen de drukmeter geinstalleerd:

• xces

xces

To got or not to got..

Temperatuur kastje afgemaakt..
- 1x temp in techniekhok (aansluiting links boven)
- 1x temp buiten (aansluiting midden boven)
- naar ESP hoofd-kast (aansluiting rechtsboven)
- 1x zwembad temp IN
- 1x warmtepomp uit
- 1x zwembad temp RETOUR (in + warmtepomp)

[Voor 51% gewijzigd door xces op 30-06-2022 09:57]

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:38
xces schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 09:30:
Temperatuur kastje afgemaakt..
- 1x temp in techniekhok (aansluiting links boven)
- 1x temp buiten (aansluiting midden boven)
- naar ESP hoofd-kast (aansluiting rechtsboven)
- 1x zwembad temp IN
- 1x warmtepomp uit
- 1x zwembad temp RETOUR (in + warmtepomp)

[Afbeelding]
Heel netjes. Welke connectors heb je gebruikt ?

• xces

xces

To got or not to got..

• ocmer
Die zien er handig uit.
Ik heb het met GX12 connectoren opgelost, maar die zijn heel bewerkelijk om aan te monteren. Voordeel is wel dat het beter te aarden is, wat handig is in de buurt van een frequentieregelaar.

https://www.tinytronics.n...gx12/gx12-4-connector-set

• xces

xces

To got or not to got..

ik wilde namelijk iets wat ik kan vervangen als het moet zonder heel de zooi los te hoeven solderen. Nu zijn het straks alleen de connectoren die ik los moet solderen maar het 'grove werk' blijft dan intakt. Ik moet het kastje nog wel testen maar ik heb zojuist de eerste DS18B20 ook voorzien van connectoren, dus dan kan ik morgen waarschijnlijk wel een testopstelling maken.

[Voor 9% gewijzigd door xces op 30-06-2022 12:52]

• Magnetronkip
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:07
Jazsie schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 13:13:
Helemaal correct.

Ondertussen de drukmeter geinstalleerd:
[Afbeelding]
Zou je mij kunnen vertellen weat voor drukmeter dat is? heb al terug lopen zoeken in het topic maar nergens een linkje gevonden. Zou dit ook wel willen hebben op mijn pomp.

Neem aan dat je daarmee de druk kan aflezen via esphome of iets dergelijks?

Live PVoutput 9.555 kW Tatooine | Hacking is like having sex. You get in, you get out, then you hope that you didn't leave something behind that can be traced back to you.

• xces

xces

To got or not to got..

update: pauze en #zinin dus maar ff mijn soldeerwerk getest door een houtje touwtje connectie met de S2 mini te maken..

let niet op de gore kookplaat maar de aangesloten sensor doet het in ieder geval op alle 5 de connectoren :)

[Voor 5% gewijzigd door xces op 30-06-2022 13:29]

Magnetronkip schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 13:07:
[...]

Zou je mij kunnen vertellen weat voor drukmeter dat is? heb al terug lopen zoeken in het topic maar nergens een linkje gevonden. Zou dit ook wel willen hebben op mijn pomp.

Neem aan dat je daarmee de druk kan aflezen via esphome of iets dergelijks?
Sendo SS302 Series, pressure sensor 0.5-4.5V 1/4 NTP 10 BAR:
>> https://www.aliexpress.com/item/32399284766.html

Er zijn verschillende soorten, effe checken welke je nodig hebt mbt uitlezen. Kan inderdaad gewoon met Arduino/ESP of andere micro controller.
Check ook je draad maat van je huidige meter, bij mij is dat 1/4 NTP.

Zelf de 10 BAR versie, achteraf gezien had ik beter de 5 BAR kunnen nemen, nauwkeuriger...
xces schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 13:28:
update: pauze en #zinin dus maar ff mijn soldeerwerk getest door een houtje touwtje connectie met de S2 mini te maken..

[Afbeelding]

let niet op de gore kookplaat maar de aangesloten sensor doet het in ieder geval op alle 5 de connectoren :)
Vergeet je sensoren niet te kalibreren, kwam ik pas erachter na installatie :|.

[Voor 3% gewijzigd door Jazsie op 30-06-2022 22:59]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Jazsie schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 22:58:
[...]
Vergeet je sensoren niet te kalibreren, kwam ik pas erachter na installatie :|.
Ik denk dat ik dan bij ESPHome op de Lambda van de sensor filters ben aangewezen, dus dat kan ik naderhand nog doen gelukkig.

Note to self: Calibratie leesvoer voor later (misschien aan startpost toevoegen?)

[Voor 27% gewijzigd door xces op 01-07-2022 09:46]

Acties:
  • 0Henk 'm!
Kan achteraf invoeren maar aangezien je dus kalibratie doet bij 0gr en 100gr als reference (2-point kalibratie) is dat lastig als de sensors al gemonteerd zijn zoals bij mij :P.

[Voor 6% gewijzigd door Jazsie op 01-07-2022 12:45]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• medu80
ocmer schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 11:17:
[...]

Voordeel is wel dat het beter te aarden is, wat handig is in de buurt van een frequentieregelaar.
Kun je dit uitleggen, ik heb namelijk een Vario+ daarnaast de transformator voor de verlichting en daarnaast de ESp32 in een behuizing. Kan dit storen? Nog nooit ervaren namelijk....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ocmer
medu80 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 13:12:
[...]

Kun je dit uitleggen, ik heb namelijk een Vario+ daarnaast de transformator voor de verlichting en daarnaast de ESp32 in een behuizing. Kan dit storen? Nog nooit ervaren namelijk....

[Afbeelding]
Ik heb als ik de frequentieregelaar aan heb staan veel valse waarden van mijn temperatuur sensors (zoals -127 graden). Het aarden van alle signaalkabels heeft wat geholpen, maar helaas niet alles.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• medu80
-127 graden is de opstart/initiële temperatuur van een DS18B20, deze waarde geeft ie ook als ie een slecht contact heeft of een verkeerde transistor. Wat ik vermoed is een slechte connectie. Maar het kan natuurlijk altijd dat er iets interfereert.

Acties:
  • +1Henk 'm!
@medu80 & @ocmer:

Ik maak gebruik van shielded kabels, zonder dat krijg ik valse of uberhaupt geen waarde binnen wanneer frequentie regelaar (ofwel de pomp) loopt :+.

Werkt het zonder dan is het niet nodig en lekker laten zoals het is :P.

• Magnetronkip
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:07
Jazsie schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 22:58:
[...]

Sendo SS302 Series, pressure sensor 0.5-4.5V 1/4 NTP 10 BAR:
>> https://www.aliexpress.com/item/32399284766.html

Er zijn verschillende soorten, effe checken welke je nodig hebt mbt uitlezen. Kan inderdaad gewoon met Arduino/ESP of andere micro controller.
Check ook je draad maat van je huidige meter, bij mij is dat 1/4 NTP.

Zelf de 10 BAR versie, achteraf gezien had ik beter de 5 BAR kunnen nemen, nauwkeuriger...
Thanks hier ga ik mee verder!

Live PVoutput 9.555 kW Tatooine | Hacking is like having sex. You get in, you get out, then you hope that you didn't leave something behind that can be traced back to you.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Jazsie schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 14:23:
@medu80 & @ocmer:

Ik maak gebruik van shielded kabels, zonder dat krijg ik valse of uberhaupt geen waarde binnen wanneer frequentie regelaar (ofwel de pomp) loopt :+.

Werkt het zonder dan is het niet nodig en lekker laten zoals het is :P.
Is dat ook het geval als je pomp op een andere groep zit? En welke kabels heb je ? Ik dacht om deze te gebruiken: https://www.thomann.de/nl...kabel_schwarz_4x034mm.htm

Maar de litse kan ik niet gebruiken op mijn connectoren, zou dat het shielden beinvloedden?

[Voor 18% gewijzigd door xces op 03-07-2022 07:35]

Acties:
  • 0Henk 'm!
Ja, want de storing zit in de "lucht". Kan ook via het netstroom maar dat is bij de Temp sensors niet aan de orde. Indien de kabels ver genoeg van de pompkabel/frequentie regelaar zit heb je er geen last van.

Die kabel is geschikt, de shielding sluit je aan op de GND. Zo heb ik het ook (zonder werkte het niet bij mij)

• xces

xces

To got or not to got..

Over lucht gesproken, 'ergens' zuigt mijn installatie lucht aan. Ik heb geen idee waar maar er komt lucht in de leidingen. Ik heb (op het oog) geen lekkages maar het is zo veel dat na verloop van tijd de warmtepomp op E03 gaat (te weinig stroming).. Hebben jullie enig idee waar ik dit kan zoeken?

[Voor 16% gewijzigd door xces op 06-07-2022 08:08]

Hoe weet je dat er lucht in de leidingen komt? bubbels in het bad?

Filtervat vies en dus daardoor minder flow?

Je bad loopt dus ook leeg? Want als ie ergens lucht aanzuigt dan moet ie daar ook op lekken ;).

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
@Jazsie ik heb ook steeds lucht in de leidingen van de solarheaters maar ik zie het nergens lekken. Dus dat laatste zou wellicht toch kunnen. ;)
De lucht komt er in terwijl alles uit staat. Ik vermoed dat er ergens genoeg lek zit om lucht toe te laten, maar onvoldoende lek om water door te laten. Ik ga nu maar een ontluchter proberen, want nu komt er bij opstarten steeds een berg lucht mee, dat vindt de chlorinator niet leuk.
Dat kan @BounceMeister echter als je warmtepomp uitvalt door te weinig flow dan is dat echt geen miniscuul gaatje :P.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Jazsie schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 10:21:
Hoe weet je dat er lucht in de leidingen komt? bubbels in het bad?

Filtervat vies en dus daardoor minder flow?

Je bad loopt dus ook leeg? Want als ie ergens lucht aanzuigt dan moet ie daar ook op lekken ;).
Dat is dus het vreemde, bad loopt niet leeg, maar toch komen er 'bubbels' in de leidingen; die hoor ik ook en worden door de (variabele) pomp alleen op hogere snelheid eruit geduwd. Nu ik de pomp wat harder heb staat gebeurd dat niet (bubbels) dus ik snap er geen snars van...

De filter drukmeter staat op bijna 0 bar (erg over gedimensioneerd dus dat is verklaarbaar)

Overigens gisteren de 'mal' gemaakt van de aansluitingen.onderop de kast:

Acties:
  • 0Henk 'm!
Ahh @xces: dat heb ik ook met mijn pomp, vooral in het begin hoor ik het goed. Op hogere snelheid heb ik er geen last van.
Zolang je bad niet leeg loopt en nergens lek kan vinden zou ik daar verder niet te veel tijd aan besteden.

Gewoon pomp iets hogere snelheid zetten zodat wp niet in de error schiet :+.

Leuke mal gemaakt, zie dat je ook heat pump relay hebt. Wat is hier precies het doel van?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

stroom (220v) op de heatpump zetten, omdat ik niet weet wat de pomp verbruikt als ik heb '24/7' in het stopcontact laat zitten; dus dacht ik maak hem schakelbaar. Beide 'relays' worden gekoppeld aan een stopcontact waar ik de fysieke stekker in stop.

Acties:
  • +7Henk 'm!

• Venxir
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-06 19:59
Ik heb mijn W'eau Mini inverter plus 3kW eens open gemaakt om te zien of ik van die matige app af kan komen en de boel fatsoenlijk met home assistant kan aansturen.

Na wat schroeven blijkt dus gewoon dat de WiFi module eens bekende TUYA TYWE3S ESP chip is :).
Ik heb nu een 2e ESP chip(nodeMCU) geflashed met Tasmota en ga binnenkort het specifieke TUYA protocol van dit apparaat aflezen. Tasmota heeft immers ondersteuning voor TUYA protocol alleen je moet zelf even de juiste commando's en statussen ontcijferen omdat deze chip in zoveel verschillende apparaten wordt gestopt met steeds net andere functionaliteit.

De TUYA chip praat dus met de MCU(Main control unit), wat bestaat uit de grote printplaat op de foto, via de wit/rode 2-aderige kabel.

Nog wat foto's voor de liefhebbers:

Hier zie je de header waar deze chip op geplaatst is. Misschien kunnen oudere W'eau inverters zonder WiFi zelfs deze functionaliteit retrofitten.

In het doosje, onder de witte sticker, bevindt zich de ESP module.

[Voor 4% gewijzigd door Venxir op 11-07-2022 22:23]

If it aint broke, fix it till it is!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Local control for the win! laat ff weten hoe het gaat want ik heb ook een Tuya enabled inverter.

[Voor 112% gewijzigd door xces op 13-07-2022 12:49]

Venxir schreef op maandag 11 juli 2022 @ 22:21:
Ik heb mijn W'eau Mini inverter plus 3kW eens open gemaakt om te zien of ik van die matige app af kan komen en de boel fatsoenlijk met home assistant kan aansturen.

Na wat schroeven blijkt dus gewoon dat de WiFi module eens bekende TUYA TYWE3S ESP chip is :).
Ik heb nu een 2e ESP chip(nodeMCU) geflashed met Tasmota en ga binnenkort het specifieke TUYA protocol van dit apparaat aflezen. Tasmota heeft immers ondersteuning voor TUYA protocol alleen je moet zelf even de juiste commando's en statussen ontcijferen omdat deze chip in zoveel verschillende apparaten wordt gestopt met steeds net andere functionaliteit.

De TUYA chip praat dus met de MCU(Main control unit), wat bestaat uit de grote printplaat op de foto, via de wit/rode 2-aderige kabel.

[Afbeelding]

Hier zie je de header waar deze chip op geplaatst is. Misschien kunnen oudere W'eau inverters zonder WiFi zelfs deze functionaliteit retrofitten.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zeer interessant, ben benieuwd !

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Venxir
@xces en @Jazsie

Ik ben nu zover dat ik met mijn eigen ESP en tasmota de warmptepomp een setpoint kan geven, de temperatuur weet en hem kan schakelen tussen verwarming en koelen. Er zijn nog 3 datapunten, maar in principe dek ik alles al af wat de app kon. Nu het geheel vanuit tasmta naar HA hevelen en ik moet iets bouwen wat mijn data refreshed want de warmtepomp geeft alleen data terug als ik het actief opvraag.

• xces

xces

To got or not to got..

Netjes, kun je hem dan ook aan/uit schakelen en op turbo/eco stand zetten?

• Venxir
xces schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 09:43:
Netjes, kun je hem dan ook aan/uit schakelen en op turbo/eco stand zetten?
Ja ik kon hem via tasmota al aan/uit zetten, modus bepalen(heat/cool). Ik heb geen turbo stand ;)

• Plenkske
Venxir schreef op maandag 11 juli 2022 @ 22:21:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi project, goed bezig !

Ik zie trouwens dat deze inverter plus aan de binnenkant er vrijwel hetzelfde uit ziet als de gewone mini inverter. Die heb ik kort gehad en destijds ook open gemaakt. Staan nog wel foto's van hier op het forum (ik weet even niet waar).
Waarschijnlijk hebben ze dus alleen enkele componenten vernieuwd. En de omkasting.

edit:
Ik heb destijds de mini inverter ingeruild voor een gewone W'eau mini (niet inverter), ik moet die nog een keer open maken. Wellicht kan ik dan inderdaad ook een ESP aansluiten :)

Is alleen de vraag of er een plek is om de ESP aan te sluiten op de grote printplaat...

[Voor 5% gewijzigd door Plenkske op 14-07-2022 10:10]

Venxir schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 21:03:
@xces en @Jazsie

Ik ben nu zover dat ik met mijn eigen ESP en tasmota de warmptepomp een setpoint kan geven, de temperatuur weet en hem kan schakelen tussen verwarming en koelen. Er zijn nog 3 datapunten, maar in principe dek ik alles al af wat de app kon. Nu het geheel vanuit tasmta naar HA hevelen en ik moet iets bouwen wat mijn data refreshed want de warmtepomp geeft alleen data terug als ik het actief opvraag.
Als je de pomp op snelheid kan instellen, dan ben je de hero :).

Heb je ook instructies oid, wellicht dat ik dit ook ga doen want zou mooi zijn om van de hele cloud af te zijn en gewoon lokaal bereikbaar te zijn.

Acties:
  • +3Henk 'm!
  • Pinned

• enboer
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 25-04 11:40
Wil even mijn ervaring delen met een Fairland warmtepomp: https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=38835
Dan draait alles lokaal zonder cloud. Ik heb de App van Fairland nu eigenlijk niet meer nodig. Als bonus heb ik kan ik ook een SuperSilent mode instellen wat in de App niet kon.

Zie op de print nl een connector (met de rode en witte draad). Dat lijkt mij een ModBus connector aangezien daar A B GND bij staat. A en B zou je kunnen gebruiken. Ik weet niet waar de draden nu voor gebruikt worden. Van Fairland de documentatie gekregen over waar welke informatie staat en voor bedoeld is (coils/registers etc)

• MindBender
  • Laatst online: 22-05 06:21

MindBender

Bite my shiny metal ass!

Zijn er hier warmtepompgebruikers die de zowel de temperatuur meten van het water dat de warmtepomp ingaat, als die van dat wat eruit komt? Met het verschil daartussen, en de doorstoomsnelheid, kan de hoeveelheid geleverde warmte gemakkelijk uitgerekend worden. Zijn er al mensen die dat gedaan hebben?

Ik heb namelijk de indruk dat de bypass-instelling best nog wel wat invloed op de hoeveelheid geleverde warmte heeft. Misschien zit er in die instelling zelfs wel een Maximum Power Point.

Als dat het geval is, en het verschil is een beetje de moeite waard, dan zou het interessant kunnen zijn om een gemotoriseerde bypass klep te gebruiken, die wordt aangestuurd een een Maximum Power Point Tracking algoritme, net zoals bij zonnepanelen wordt gedaan door de inverter.

• JeepieJoep
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 12-04 18:33
ocmer schreef op maandag 14 juni 2021 @ 18:04:
[...]

Tuurlijk. Hieronder de prototype-code. De code in het "totaalproject" is wat complexer vanwege integratie met andere functionaliteit, MQTT, etc.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
const int PinFlowsensor = 14; // D6
const int FlowSensor_PulsesPerUnitPerSecond = 12;  // 12 pulses per liter per second.

int pulsecounter = 0;
long lastmillis = 0;
long prev_millis = 0;
long flow = 0;

void setup() {
  Serial.begin(9600);
  Serial.println("Flow test");
  FlowsensorSetup();
}

void loop() {
  delay(0);

if ((millis() - prev_millis) > 1000) {
    FlowsensorUpdateFlow();
    Serial.println(flow);
    prev_millis = millis();
  }
}

void IRAM_ATTR Flowsensor_Pulse() {
  pulsecounter += 1;
}

void FlowsensorSetup() {
  pinMode(PinFlowsensor, INPUT_PULLUP);
  attachInterrupt(PinFlowsensor, Flowsensor_Pulse, FALLING);
  lastmillis = millis();
}

void FlowsensorUpdateFlow() {
  flow = 3600 * pulsecounter * 1000 / (millis() - lastmillis) / FlowSensor_PulsesPerUnitPerSecond;    // m3/u
  lastmillis = millis();
  pulsecounter = 0;
}
@ocmer: ik zag je post van een jaar geleden. Heb dezelfde flowsensor gekocht (https://nl.aliexpress.com/item/32844361367.html) en vraag me af of je in de code nu uitgegaan bent van de 12 pulses per seconde of toch 20 zoals je in een post eerder schrijft.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13:09
JeepieJoep schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 17:06:
[...]

@ocmer: ik zag je post van een jaar geleden. Heb dezelfde flowsensor gekocht (https://nl.aliexpress.com/item/32844361367.html) en vraag me af of je in de code nu uitgegaan bent van de 12 pulses per seconde of toch 20 zoals je in een post eerder schrijft.
2e lijn code. De code gaat uit van 12 pulzen per liter per seconde. Je kan de code instellen door de twee '12' aan te passen.

• ocmer
Ricko1 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 17:13:
[...]
2e lijn code. De code gaat uit van 12 pulzen per liter per seconde. Je kan de code instellen door de twee '12' aan te passen.
Ik ga uit van 20 pulsen/sec.
Ik blijf het wel vreemd vinden dat ik na calibratie op een totaal andere waarden dan 12 uit kom, wat in de specs staat. Maar als ik 12 zou instellen, heb ik meer flow dan het theoretisch maximum van mijn pomp
Edit: 20 en 12 omgedraaid 8)7

[Voor 7% gewijzigd door ocmer op 21-07-2022 08:58]

• JeepieJoep
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 12-04 18:33
Dank!
Ik had inderdaad begrepen dat die 2e lijn aan te passen is maar wat ik graag zou willen weten is of je 12 of 20 gebruikt. De specs van de flowmeter zijn 12 pulsen per seconde dus dat zou wat mij betreft het meest logisch zijn.
Ik heb de flowsensor reeds ingebouwd en kan dus niet meer zo goed checken wat het zou moeten zijn.
enboer schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 15:41:
Wil even mijn ervaring delen met een Fairland warmtepomp: https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=38835
Dan draait alles lokaal zonder cloud. Ik heb de App van Fairland nu eigenlijk niet meer nodig. Als bonus heb ik kan ik ook een SuperSilent mode instellen wat in de App niet kon.

Zie op de print nl een connector (met de rode en witte draad). Dat lijkt mij een ModBus connector aangezien daar A B GND bij staat. A en B zou je kunnen gebruiken. Ik weet niet waar de draden nu voor gebruikt worden. Van Fairland de documentatie gekregen over waar welke informatie staat en voor bedoeld is (coils/registers etc)
Bedankt voor het delen, zelf ook een Fairland in bezit. Ga dit dus zeker proberen.
Dit is nog beter die "local" Tuya methode.
MindBender schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 16:36:
Zijn er hier warmtepompgebruikers die de zowel de temperatuur meten van het water dat de warmtepomp ingaat, als die van dat wat eruit komt? Met het verschil daartussen, en de doorstoomsnelheid, kan de hoeveelheid geleverde warmte gemakkelijk uitgerekend worden. Zijn er al mensen die dat gedaan hebben?

Ik heb namelijk de indruk dat de bypass-instelling best nog wel wat invloed op de hoeveelheid geleverde warmte heeft. Misschien zit er in die instelling zelfs wel een Maximum Power Point.

Als dat het geval is, en het verschil is een beetje de moeite waard, dan zou het interessant kunnen zijn om een gemotoriseerde bypass klep te gebruiken, die wordt aangestuurd een een Maximum Power Point Tracking algoritme, net zoals bij zonnepanelen wordt gedaan door de inverter.
Dit heb ik momenteel draaien, maak alleen gebruik van aparte temp sensors en flow sensor.

Alleen in plaats van een gemotoriseerde bypass klep pas ik de snelheid aan van de waterpomp om de flow aan te passen.
ocmer schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 17:36:
[...]

Klopt. Ik blijf het wel vreemd vinden dat ik na calibratie op een totaal andere waarden dan 20 uit kom, wat in de specs staat. Maar als ik 20 zou instellen, heb ik meer flow dan het theoretisch maximum van mijn pomp
Dus de vermelding in de start topic dat 20 pulsen zou moeten zijn kan ik beter weghalen? ;)

• ocmer
JeepieJoep schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 22:17:
Dank!
Ik had inderdaad begrepen dat die 2e lijn aan te passen is maar wat ik graag zou willen weten is of je 12 of 20 gebruikt. De specs van de flowmeter zijn 12 pulsen per seconde dus dat zou wat mij betreft het meest logisch zijn.
Ik heb de flowsensor reeds ingebouwd en kan dus niet meer zo goed checken wat het zou moeten zijn.
Net even nagekeken: ik ga uit van 20 pulsen/sec en niet 12. Dus anders dan wat in de specs staat. En sorry, mijn post van gisteren was precies verkeerd om.

Beste is om het zelf ook een keer na te meten: bijvoorbeeld door een emmer van 10 of 20 liter te vullen terwijl je het aantal pulsen laat tellen. Ben wel benieuwd waar jullie op uit komen.

• medu80
Ik kom uit op 12 met dezelfde flowmeter, deze heb ik reeds geïnstalleerd en ik kan de inspuiter eraf draaien en heb hier zelf een flexibele PVC aangedraaid. Ik heb de flow meerdere malen getest met diverse snelheden op de vario+ en dit komt echt redelijk overeen met wat de flowmeter aangeeft.

@ocmer, Mag ik vragen hoeveel die aangeeft met 20 en met 12. Ik haal ook ruim 8m3 als ik de filter op circulation zet. Afstand tot bad is een rechte lijn van 5 meter en 5 meter retour over 50mm pvc.

[Voor 25% gewijzigd door medu80 op 21-07-2022 12:43]

• medu80
MindBender schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 16:36:

Drie pagina's terug. inclusief berekening. Verwacht er geen wonderen van 10.5Kw blijft 10.5Kw. Je speelt met een hele kleine marge. Ik heb het al uitgebreid getest, aantal Kw's blijft hetzelfde....Houd je aan de specs van de leverancier en dit is zo'n beetje de sweetspot.

• MindBender
  • Laatst online: 22-05 06:21

MindBender

Bite my shiny metal ass!

medu80 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 14:11:
Drie pagina's terug. inclusief berekening. Verwacht er geen wonderen van 10.5Kw blijft 10.5Kw. Je speelt met een hele kleine marge. Ik heb het al uitgebreid getest, aantal Kw's blijft hetzelfde....Houd je aan de specs van de leverancier en dit is zo'n beetje de sweetspot.
Hm, als het verschil in output niet zichbaar is, is het minder dan 100Watt, en dan is automatisch tracken de moeite dus niet waard. Jammer, maar ook een geruststelling.

• ocmer
medu80 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 11:30:
Ik kom uit op 12 met dezelfde flowmeter, deze heb ik reeds geïnstalleerd en ik kan de inspuiter eraf draaien en heb hier zelf een flexibele PVC aangedraaid. Ik heb de flow meerdere malen getest met diverse snelheden op de vario+ en dit komt echt redelijk overeen met wat de flowmeter aangeeft.

@ocmer, Mag ik vragen hoeveel die aangeeft met 20 en met 12. Ik haal ook ruim 8m3 als ik de filter op circulation zet. Afstand tot bad is een rechte lijn van 5 meter en 5 meter retour over 50mm pvc.
Met mijn pomp op 100% kom ik op ruim 10 m3/u (met 20 pulsen/liter).
Mijn pomp is een Speck Badu Top 8 met een maximale flow van 11m3/u (bij lichte weerstand). Dus dat lijkt dan wel te kloppen.

En dit terugrekenend naar 12 ipv 20:
10.000 l/u * 20 pulsen/liter = 200.000 pulsen / uur
200.000 pulsen/uur / 12 pulsen/liter = 16,7 m3/uur, dus meer dan het maximum wat de pomp kan leveren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• denp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-12-2022
Goededag mannen,

Ik heb een jacuzzi staan en wil hierop een doseer systeem op maken. Nu kan je ze compleet kopen maar dat vind ik niet leuk. Gebruik al in het hele huis domoticz met alles automatisch, dus ja dit moet ook in domoticz te zien zijn.

Dit is mijn jacuzzi:

Heb er een super zuinige pomp op gezet ipv de standaard laing e14 die 110 watt per uur pakt. De nieuwe pakt 18 watt per uur. Wel een aardig verschil:

Nu dus het laatste en dat is automatisch doseer systeem. Ik wil de ph en orp gaan gebruiken van EZO. Nu staat er op het internet een hele mooie DIY raspipool, maar dit is via home assistant en dat vind ik toch echt niks om mee te werken en die DIY voor home assistant kan niet in domoticz worden gebruikt. Dus moeten we zelf een systeem gaan maken. De sensoren kunnen makkelijk aan een raspberry gekoppeld worden en ook als virtual sensor in domoticz te krijgen zijn.

Nu zit ik even met de doseerpomp. Ik las al verschillende verhalen hier over een systeem error en dat niemand wil dat de pomp door blijft lopen en logies. Nu zat ik te denken aan het volgende. Als de ph sensor meet dat de waar van 7.2 naar 7 ph gegaan is. Dan moet er dus 0.2 ph bij gepompt worden. Ik domoticz kan je dan een script maken die een digitale timer switch het signaal geeft en de timer switch gaat dan aan en schakelt weer uit op de door mij zelf opgegeven tijd. Zo kan het dus nooit voorkomen dat als de raspberry er mee kapt dat de pompen dan door pompen. Want het pompen ligt volledig buiten de raspberry. Die geeft alleen het signaal dat die moet pompen.

de tijd die ingesteld moet worden in de timer. Ja dat is een kwestie van meten hoeveel tijd is hoeveel ml. Als domoticz meet dat het water 7 ph is geworden dan geeft die het signaal aan de timer. Die dan bijvoorbeeld 10 seconden pompt en 64 ml de leidingen in pompt. Ik weet dat ph een uurtje nodig heeft om volledig vrij te komen en hiervoor kan je dan een delay script kunnen maken dat die na het signaal aan de timer switch de timer switch de eerst half uur niet meer aan mag schakelen, want zeker binnen die half uur zal de ph al hoger zijn dan 7 ph.

Die timer switch kan je ook voor de chloor orp gebruiken.

Dit is de digital timer:

Wat zeggen of denken jullie hierover. Een idee is leuk, maar heb liever positieve en negatieve bedenkingen van andere die het zelfde hebben of maken.

Groet

Acties:
  • +1Henk 'm!
Leuke Jacuzzi @denp.

Ik heb juist het doseer systeem "stand alone" gemaakt, je wilt niet dat je doseersysteem eigen leven gaat leiden omdat je Domoticz gek doet. Enkel uitlezen eventueel handmatig bedienen doe je dan uit Domoticz (of in mijn geval HA).

Altijd timer gebruiken, de goede doseerpompen hebben dit al standaard erin zitten.

pH/Orp op een ESP/Arduino of ander MCU aansluiten en vandaar uit regelen is het beste.
Raspberry zou ik niet doen, is weer te uitgebreid met compleet software systeem erop wat vast kan lopen...

Als je geen zin hebt om compleet zelf te bouwen zijn er ook kits:
>> https://www.robesol.nl/nl/wi-fi-pool-kit-bare-bones.html

[Voor 10% gewijzigd door Jazsie op 24-07-2022 13:52]

Pagina: 1 ... 13 14 15 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee