xces schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 15:29:
@
Ep Woody of @
Jazsie Mijn doseerpomp is 19-100ml/minuut. Paar vraagjes:
1) Hoe regel ik de doseersnelheid? Is dat met een potmeter op de 12v aanvoer?
2) Kunnen jullie mij een richtlijn/formule geven hoeveel chloor ik bij een bepaalde ORP waarde en badinhoud moet doseren om mijn ORP waarde correct te krijgen?
3) Idem voor de pH waarde..
1. Weet niet welk doseerpomp je hebt maar bij mijn kant en klaar is het gewoon een relais op de spanning die de doseerpomp schakelt. Zo hoe ik het bij jouw lees moet je ergens een potmeter hebben om de hoeveelheid in te stellen.
2. ORP kan je als basis 650mV nemen, Hoeveel je moet doen kan je het beste testen want dit verschilt per type doseerpomp en bad formaat.
3. idem als ORP.
Ik ben ondertussen bij mijn kant en klaar doseersysteem tot de volgende conclusie gekomen (1m3 bad inhoud):
- Voor ORP 650mV als setpoint. Tussen de 600-800mV is goed maar vond bij 800mV toch "veel" Chloor geur ruiken.
- Voor pH 7,5 als setpoint.
- 15 seconden pompen, Chloor of pH, eerst pH indien te hoog, dan Chloor.
- 5 minuten interval pauze zodat de probes de juiste waarde meten.
Hiermee blijft de waarde van ORP tussen de 650-670mV hangen en pH tussen de 7,2-7,5 pH.
pH tijd zou wat minder mogen dan 15 seconden maar dat kan ik helaas niet instellen.
Edit:
Moest effe zoeken tussen mijn notities:
- Per m³ water is 1000ml chloor nodig om het chloorniveau op peil te brengen. Dit dus wanneer er nog geen enkel chloor in het water zit.
- Dosering per dag is ongeveer 40-50ml per m³ nodig om het chloorniveau op peil te houden bij 12-14% Natriumhypochloriet.
- 20ml per m³ verlaag je de pH waarden met tussen 0,2 en 0,4. Dit is gebaseerd op 15% zwavelzuur.
[Voor 13% gewijzigd door Jazsie op 21-06-2022 18:21]