Zo, dit gedeelte ga ik thuis even een heel nieuw leven inblazen.
Op dit moment is mijn zwembad helaas
groen, dit omdat het zwembad al 2 maanden volledig uit staat vanwege
omstandigheden.
Hoewel ik altijd netjes veilig heb gewerkt met het automatiseren van het zwembad, en de oorzaak ook totaal niet in die hoek te zoeken is, is dit voor mij wel een eye-opener geweest.
Ik heb geen zin om dit ooit nog eens mee te moeten maken, en daarom heb ik besloten door het hele huis alle zelfbouw weg te halen. Ik ga alleen nog maar voor kant en klaar, waarbij Shelly mijn grootste voorkeur heeft.
Uiteraard maak ik wel een afweging tussen low voltage en (huishoudelijk) high-voltage. Een beetje 12v DC schakelen wil ik prima zelf nog wel met ESPtjes en relais doen. Maar 230v wil ik zelf een stuk minder mee aan de gang.
Dus: alles wat nu in mijn technische ruimte hang, trek ik er uit. Alles.
Ik ben nu nog in de ontwerpfase, maar denk al een behoorlijk beeld te hebben van wat ik wil.
Bij het begin beginnen, wat heb ik allemaal aan te sturen?
230v:
- Frequentieregelaar met filterpomp
- Zoutelektrolyse
- Zwembadverlichting (trafo)
- Schakelbaar vrij stopcontact
low voltage relais:
- 4x relais voor frequentieregelaar
- 2x relais voor polariteit zoutelektrolyse
inputs:
- Flowmeter
- DS18B20
Mijn plan is om een losse groepenkast te kopen, zoiets als
deze.
Belangrijkste onderdeel zal een
Shelly Pro 4PM zijn.
Via deze wil ik de apparatuur schakelen (pomp, zoutelektrolyse, de trafo voor de verlichting en een vrij stopcontact).
Ik heb nu een losse DC-DC trafo voor de verlichting, maar deze wil ik ook in DIN rail formaat kopen, zodat de Shelly de trafo aan/uit kan zetten.
Voor 1 a 2 ESP8266's heb ik helaas nog niets beters kunnen vinden dan een DIN mount die je zelf kunt
printen, dus ik denk dat ik daarvoor ga.
Keuze lijkt nu te zijn: 1 ESP voor de 6 lv relais en 1 ESP voor de DS18B20 en flowmeter.
In totaal heb ik 6 relais nodig om low voltage te schakelen, 4 voor de frequentieregelaar (om de verschillende snelheden te selecteren) en 2 voor de polariteit van de cel voor mijn zoutelektrolyse.
Hoewel je ook zelf iets kunt 3D printen voor een relaisblok, neig ik er naar om een kant en klaar DIN mount setje te kopen.
Aan 'units' ben ik dan het volgende kwijt gok ik:
3 Shelly Pro 4PM
2 ESP
2 ESP
2 Trafo
6 low voltage relais (formaat is inschatting)
---
15 Totaal
Misschien nog een extra hoofdschakelaar erin om alles makkelijk stroomloos te kunnen maken voor onderhoud.
Tijd voor een nieuwe sig..