Het grote "Zwembad DIY Automatiserings" topic

Pagina: 1 ... 11 ... 19 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:05
xces schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 16:32:
Ja heb ik, maar ik wil hem wel (soms) vol open kunnen gooien als ik backwash of rinse zonder mijn WP te beschadigen (en... mijn meting + chloor/zuur dosering gaat via de bypass, iets wat je ook niet in je WP wilt hebben)
Je wp kan wel wat hebben hoor, maar bij backwash kan je tijdelijk gewoon je bypass volledig open zetten.

je chloor/zuur dosering snap ik niet helemaal? Er gaat geen chloor/zuur door je wp heen behalve wat al in je water zit...

Immers doe je chloor/zuur dosering als laatste voordat het retour gaat naar je zwembad, ofwel:

Uitvoer zwembad > pomp > filter > wp > chloor/zuur dosering > retour zwembad.

Meting wordt wel eens op verschillende plekken gedaan (maar sowieso voor je chloor/zuur dosering).

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xces
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-09 17:20

xces

To got or not to got..

Bij mij (ivm ruimte gebrek) heb ik het anders opgelost:
uitvoer zwembad > pomp > filter > WP (met kogel kraan) + WP Bypass (met kogel kraan)

WP aanvoer en retour hebben beiden een kogelkraan; de aanvoer zet ik dan helemaal open en de 'out' knijp ik zodat de pomp net geen E03 geeft op de laagste filterstand. Delta T zal dan ongeveer 1 a 2 graden zijn

De WP bypass gaat hiernaar; het water komt van rechts en gaat naar links.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e6k0-QamzhEk_g3Li1zioWSsGak=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/C3Buj9KClWkAQ4IrYpZ4QizU.jpg?f=user_large

Daar doe ik onderin meten en bovenin doseren. Zodoende komt er nooit chloor/zuur bij de electrodes en kan ik de electrodes los dichtzetten om te calibreren.

Dan gaat het water, samen met het water wat RETOUR komt van de WP weer naar het zwembad.

Ik zie dat ik nog geen foto van de eindsituatie heb toegevoegd zal ik morgen ff maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Denk dat een tekening hoe je flow is wel handig is want ik begrijp het niet 100% hehe.

Je meting/dosering systeem is verder prima, die komt dus na je wp en dus je wp beschadigen door chloor/zuur is praktisch niet mogelijk :).

Delta T 1-2gr kan maar je pomp mag infeite dan iets sneller (of eigenlijk minder je 'out' dicht knijpen) zodat deze 0,5-1gr is. Dan heb je de meest efficiente warmte overdracht.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jazsie
Kleine update mbt mijn harde cover:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F1KpKC0apLGWz5NGsOtRBmXeHlA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BLHabcjZgWskBGPEMBk7J2qH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XdWRIrz56kheeg1e4UESAWaC2v0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wa9k36EGj5eVRCMR6XNehlhL.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UAx_o29xewDfrqPw9PehXX4yA_g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L91mZ9hc49ZKGJZ9xOz3Ibgg.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WxXo4gjQmWd3njeUSKc0nXxsO0s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ivIxNPBpeRmZwu8bRL1VFU6V.jpg?f=fotoalbum_tile

Filmpje is nu aan het uploaden voor de geïnteresseerden :)

Edit:
Open: YouTube: YouTube
Dicht: YouTube: YouTube

[ Voor 4% gewijzigd door Jazsie op 13-08-2021 15:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-09 17:52

Pixelmagic

Ubergeek

Jazsie schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 14:19:

[Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]

Edit:
Videos staan prive en zijn dus niet te bekijken.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Pixelmagic schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 15:11:
[...]

Videos staan prive en zijn dus niet te bekijken.
Oops, fixed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Netjes, neem aan dat je een kabel gebruikt, waar zit die want ik zie hem zo niet.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _RRM_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:30
Jazsie schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 14:19:

[Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]

Edit:
Ziet er erg mooi uit. (constructie, filmpje, biertje op het dak.... :9 ?)
Ben net als @Pixelmagic benieuwd hoe de aandrijving is. (Buismotor met kabels of anders?)

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:11
Zo te zien iets met dat ding in het midden waar een blauwe zak omheen zit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jazsie
@Pixelmagic & @_RRM_:

Zoals @Plenkske gezien heeft wordt het aangedreven door een lineaire actuator.

Blauwe zak zit erom heen ter extra bescherming :)

Doel was eerst met een buismotor met kabels maar zag niet hoe ik dat netjes kon wegwerken,
vanwege de WAF mag er dus niets te zien zijn wanneer het dicht is.

Volgende stap is het automatiseren. Doe het nu nog "handmatig" openen.
Druk op de knop op je phone is toch wel wat relaxer :D

[ Voor 17% gewijzigd door Jazsie op 13-08-2021 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Jazsie schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 18:11:
@Pixelmagic & @_RRM_:

Zoals @Plenkske gezien heeft wordt het aangedreven door een lineaire actuator.

Blauwe zak zit erom heen ter extra bescherming :)

Doel was eerst met een buismotor met kabels maar zag niet hoe ik dat netjes kon wegwerken,
vanwege de WAF mag er dus niets te zien zijn wanneer het dicht is.

Volgende stap is het automatiseren. Doe het nu nog "handmatig" openen.
Druk op de knop op je phone is toch wel wat relaxer :D
Druk op je phone is geen automatiseren, camera erbij, zodra die iemand in zwemkleding ziet gaat ii open 8)

Maar ik meen dat lineaire actuators niet bij de Gamma op voorraad liggen, mede vanwege de prijs als ik het goed heb. Nu had ik al eerder het idee dat je een "corona-bufget" hanteert :+ _/-\o_

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
Haha camera erbij gaat me toch echt te ver :)

Die van mij komt van eBay, was nog geen 100,-- kwijt voor eentje die 600KG kan tillen.
Zwaar overkill achteraf maar dat maakt niet uit. Beter te sterke motor dan te zwak.

Het was wel een aardige aanpassing aan mijn deck die ik vorig jaar gemaakt hebt maar toen geen harde cover nodig dacht te hebben, spijt dat ik het toen niet gelijk gemaakt had maar wel blij dat het nu erop zit.

Geen gezeur meer met water op het zeil of nog erger in de winter sneeuw op het bad.
Ook heerlijk straks wanneer het kouder wordt dat je gewoon uit bad kan gaan zonder dat je erna nog het bad moet gaan afdekken in de kou :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Jazsie schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 19:18:
Die van mij komt van eBay, was nog geen 100,-- kwijt voor eentje die 600KG kan tillen.
Zwaar overkill achteraf maar dat maakt niet uit. Beter te sterke motor dan te zwak.

Geen gezeur meer met water op het zeil of nog erger in de winter sneeuw op het bad.
Ook heerlijk straks wanneer het kouder wordt dat je gewoon uit bad kan gaan zonder dat je erna nog het bad moet gaan afdekken in de kou :)
ijsvorming en/of "dikke" laag sneeuw of een beetje sterke wind is best wel wat gewicht en of breekkracht nodig
dus .. een "te sterke" motor kan niet .. eerder te zwak .. of voldoende .. tijd zal dat wel uitwijzen.

Een shelly 2.5 is zeer geschikt voor motoren van rolluiken/zonnescherm (open/dicht) kan je ook een looptijd meegeven en is makkelijk in domoticz/HA te intergeren .. cloud of los ..
je kan de app gebruiken of de snelkoppeling naar een specifieke "webpagina" .. mocht je nog geen domotica server hebben ..

mooi is ook dat je 3 temp sensors eraan kan hangen ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Sneeuw zal ik eerst eraf halen mocht ik in de winter erin willen :)
Wind maak ik mij niet zo druk om aangezien zoals je kan zien het geheel tegen een muur is opgebouwd.

Maar klopt, te sterk is er eigenlijk niet. Hij voldoet en dat is het belangrijkste.

Shelly gaat em niet worden, geheel wordt aangestuurd door een mcu en een hoek/graden sensor voor de juiste start/stop stand en snelheid van de motor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Het beloofde fototje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bh8cPIA28EFAM-1Dig1BW3U9_7s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DVsIoBtZnP6H29lNZ0LDBMlh.jpg?f=user_large

A = Aanvoer zwembad
B = Vulpunt bij opstart seizoen, hoogste punt dus wel makkelijk om alle lucht eruit te halen.
C = Invoer zandfilter
D = Uitgang zandfilter, dit is de bypass naar de WP
E = Uitgang zandfilter, dit is de bypass naar 'meten en regelen'
F = Temp meting zwembadwater en dosering van chloor en zuur
G = Electrodes op bypass, zodat de flow lager is (en ze altijd onder water staan)
H = Retour zwembad. Dit is een T-stuk 45 graden waar vanuit buiten de warmtepomp bij komt en zo gemengd naar het zwembad gaat.

Ik merk alleen dat er soms lucht in het systeem komt, ik hoor pijpen borrelen als alles uit staat (misschien wet van communicerende vaten?) maar ik heb nergens lekkages. Geen idee hoe dat komt...

[ Voor 73% gewijzigd door xces op 17-08-2021 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Dat ziet er goed uit @xces !

Netjes opgebouwd, overzichtelijk,

Wat was de reden om je sondes/injecties "samen" te doen met je wp?
Zie geen probleem erin echter wel benieuwd naar de reden.

Zelf heb ik dus de sondes over de pomp/filter en de injectors na de wp.

[ Voor 16% gewijzigd door Jazsie op 17-08-2021 14:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Ruimtegebrek. Ik wilde de zandfilter in de hoek van de schuur en zo min mogelijk bochten en niveau verhogingen. Dus vandaar deze oplossing aangezien alle aanvoer en retour buizen dus onder een plank doorlopen. Hierdoor kan ik mijn tuinhuis nog grotendeels (90% ongv) gebruiken. Ik heb overigens geen, op de afvoer/waste na, knietjes. Alles is met 50mm en bochten uitgevoerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Dat met bochten is inderdaad netjes gedaan. Bij mij gaat dat helaas niet, mijn "tuinhuis" zit bomvol.

Heb je de automatisch dosering draaiend?

Ik heb vandaag een complete PH/RX regelaar gekocht (2de hands), kon het niet laten voor die prijs.
Dan kan ik mijn eigen DIY PH/RX regelaar op gemak afmaken :)

Wel echt een "dom" apperaat eigenlijk, amper functies en dan kosten die krengen normaal ook erg veel... naja voor nu is het prima :).

Bad is inmiddels gevuld met water dus het kriebelt nu wel hehe...

[ Voor 15% gewijzigd door Jazsie op 18-08-2021 08:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Jazsie schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 18:22:

mbt je doseerpompjes:
https://www.aliexpress.com/item/4001287760706.html
>> Is denk ik toch goedkoper voor het zelfde product?
Check, en die zijn inmiddels binnen. Ik heb meteen een testje gedaan of die mijn injectieventiel 'open' kunnen drukken omdat daar een terugslagklep in zit ingebouwd; dat kunnen ze oOo Ik heb nog geen idee of de flow rate een beetje klopt maar dat ga ik zelf toch 'ijken' door te kijken hoeveel vloeistof er bijv. in 5 minuten doorheen gaat. Die gegevens ga ik dan in mijn programma gebruiken.

Ik snap alleen echt niet waar de lucht in mijn systeem vandaan komt. Als het draait zie ik geen lekkages maar toch komt er lucht in. Ik hoop niet dat het onder mijn plank in mijn tuinhuis is, maar aan de andere kant als het daar zou zijn dan zou ik al een hoop water moeten zien liggen toch?

Beetje jammer dat de andere shipper de producten toch heeft opgestuurd (met DHL, maar die heb ik geweigerd aan de deur omdat ik al een cancellation had gedaan voordat de order status shipped was) nu hopen dat ik dat geld terug krijg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jazsie
Netjes, ben benieuwd wanneer het geheel getest is in je leiding werk.
Kan ik OP updaten met deze info :)

Ben wezen spelen met mijn 2de hands chloor/ph doseersysteem en deze doet dus ook proportioneel doseren.

Ofwel aan de hand van de ph/orp waarde doet ie x seconden doseren, hoe dichter bij de target hoe minder x seconden hij doseert.... Ook geen slechte idee lijkt me.

Vandaag hopelijk alles gereed met plaatsen om te testen :)

Gisteren regelkast met de basis gereed (pomp aansturing), rest volgt nog maar nu wil ik eindelijk weer eens het water in hehe.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pbq90-I7yvfDHoi_ttnD25HSHjA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZnkjOqOszmfrCWuovk6nPKRl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jazsie
En -tijdelijke- doseer systeem hangt !
Bypass blijft wel zoals het is, zodra mijn DIY pH/Orp klaar is dan enkel controller vervangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j-4n0Lj1q-UBrIpAixApF3Td-yg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y4smGRVK9kvXP6ouEKFdQJcU.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zclq3M0P6x2tpzqpOwGZTamPWhg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/axCvgUPnkIGQSI0FeTnz21kJ.jpg?f=fotoalbum_tile
*klik voor groter foto*

Prima ding voor nu, maar het feit dat ie niet zoveel instel mogelijkheid heeft en de metingen niet op afstand kan zien is toch een gemist.
Maar het belangrijkste is dat het water nu mooi in balans blijft :)
En voor wat ik ervoor betaald heb mag ik niet klagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrik12345678
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23-09-2024
Jazsie schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 11:42:
Netjes, ben benieuwd wanneer het geheel getest is in je leiding werk.
Kan ik OP updaten met deze info :)

Ben wezen spelen met mijn 2de hands chloor/ph doseersysteem en deze doet dus ook proportioneel doseren.

Ofwel aan de hand van de ph/orp waarde doet ie x seconden doseren, hoe dichter bij de target hoe minder x seconden hij doseert.... Ook geen slechte idee lijkt me.

Vandaag hopelijk alles gereed met plaatsen om te testen :)

Gisteren regelkast met de basis gereed (pomp aansturing), rest volgt nog maar nu wil ik eindelijk weer eens het water in hehe.

[Afbeelding]
Hoe stuur je die frequentie regelaar aan? Volgens mij met modbus, maar waar haal je je signaal weg dan?
En waarom zit die ferriet kern om je kabel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
Klopt, via MODBUS RTU.

Signaal komt van de PC af die ernaast staat, hier draait Node-Red op en die is dan weer verbonden met mijn Home Assistant die ik als dashboard gebruik. Als nood dashboard kan ik nog de Node-RED dashboard gebruiken. Deze wil ik later op een scherm tonen in de kast zelf voor bediening vanuit de kast zelf.

Motor kabel is al afgeschermd en deze ferriet kern had ik nog liggen, alle beetjes helpen om zo min mogelijk storing te hebben op de lijn. Net als de EMI filter op de ingang van de VFD.

In het begin had ik dit niet en dat werkte goed tot dat ik met meerdere modbus modules ging werken, zodra pomp aan ging viel het signaal weg van de andere modules, ook de one-wire DS18B20 sensoren vielen compleet weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrik12345678
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23-09-2024
Jazsie schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 09:58:
Klopt, via MODBUS RTU.

Signaal komt van de PC af die ernaast staat, hier draait Node-Red op en die is dan weer verbonden met mijn Home Assistant die ik als dashboard gebruik. Als nood dashboard kan ik nog de Node-RED dashboard gebruiken. Deze wil ik later op een scherm tonen in de kast zelf voor bediening vanuit de kast zelf.

Motor kabel is al afgeschermd en deze ferriet kern had ik nog liggen, alle beetjes helpen om zo min mogelijk storing te hebben op de lijn. Net als de EMI filter op de ingang van de VFD.

In het begin had ik dit niet en dat werkte goed tot dat ik met meerdere modbus modules ging werken, zodra pomp aan ging viel het signaal weg van de andere modules, ook de one-wire DS18B20 sensoren vielen compleet weg.
Moet die ferriet niet om de aders heen dan?

Er zijn richtlijnen, hoe je een communicatie moet leggen, sowieso motorkabels haaks kruisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
hendrik12345678 schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 18:33:
[...]

Moet die ferriet niet om de aders heen dan?

Er zijn richtlijnen, hoe je een communicatie moet leggen, sowieso motorkabels haaks kruisen.
Klopt, maar dit is makkelijker. Of het echt nut heeft laat ik even terzijde :). Had het liggen...

Ben bekend met de richtlijnen, dit is thuis gebruik en dankzij de EMI filter voor de VFD en RFI filter in de VFD + afgeschermde motorkabels is er nu geen storing meer :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jazsie
En het nut van automatische doseer systeem heeft zich al bewezen :)

Bad was gevuld met vers water.... pomp voor het eerst aangezet en toen kwam er een hele flinke lading groene water uit de filter (restant van de winter).

Dus toen was mijn bad groen, en niet zo een beetje ook.

Doseeer systeem gewoon zijn werk laten doen en gister avond was het water weer mooi helder :)

pH/Chloor mooi op peil.

Het water dagelijks controleren (en alle extra handelingen) ga ik zo niet missen _/-\o_ :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
martijnr17 schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 18:41:
[...]

Heb hier ergens terug ook mijn code uit domoticz staan. Bij mij is 10sec ongeveer 14ml. Ons bad is 11m3. Ik snap je hele berekening maar eigenlijk is dat zinloos. Ik laat de ph op 7.35 en als hij daarboven komt doseert hij 10sec bij. Misschien dat dat nu wel 20 sec is. Je komt dus nooit in hogerr waardes dan 7,4 ofzo in dit geval.

@Jazsie deze volgens mij https://www.huchem.nl/zwavelzuur.html
Er is nu zo'n 6l op in 4 maanden tijd volgens mij.
Nou ik heb dus nu al 1,5L chloor doorheen gejaagd op 4 dagen tijd... en dat voor een bad van 1m3 lol...

Dacht met 1,5L wel effe vooruit te komen.... heb maar gauw nieuwe besteld bij Huchem hehe.

Moet wel zeggen dat het water kraakhelder blijft zonder iedere dag te checken O-)

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:11
Jazsie schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 09:27:
[...]

Nou ik heb dus nu al 1,5L chloor doorheen gejaagd op 4 dagen tijd... en dat voor een bad van 1m3 lol...

Dacht met 1,5L wel effe vooruit te komen.... heb maar gauw nieuwe besteld bij Huchem hehe.

Moet wel zeggen dat het water kraakhelder blijft zonder iedere dag te checken O-)
Heb je ook al handmatig getest of het enigsinds klopt ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Yes, zowel met die simpele strips als mijn losse digitale meter.

Beiden geven goede waarders aan.

Probes getest met kalibratievloeistof en geven de correcte waardes aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-09 10:47
Jazsie schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 09:27:
[...]

Ziet er netjes uit je kap. Heb ook nog naar lineaire motoren gekeken. Misschien als deze met kabels stuk gaat wel een idee. En automatisch doseren is inderdaad heerlijk. Geen omkijken meer. Uiteraard af en toe meten of alles nog klopt en in de gaten houden dat het niet op is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Inmiddels maar nieuwe chloor besteld, zwavelzuur gaat tot heden niet zo hard.

Chloor was van vorig jaar, ook mogelijk de oorzaak waarom het zo snel gaat. Er zit blijkbaar een "houdsbaarheid" datum op :D

Wat is het overigens verrrekte lastig om in het Zuiden aan chloor te komen.
Online bestellen gaat zeer moeilijk (speciaal vloeistof) en afhalen is allemaal midden/boven NL.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:13
Jazsie schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 11:59:
Online bestellen gaat zeer moeilijk (speciaal vloeistof) en afhalen is allemaal midden/boven NL.
In Liessel (oost Brabant) kan je vloerbaar chloor en zuur afhalen, fijne zaak: https://www.zwembadwater.info/winkel/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-09 10:47
Kon het hier ook nergens vinden. Hoofddorp naast Schiphol. Daarom online besteld maar ze hebben wat problemen met verzenden gehad (lekkende vaten omdat de koerier ze op de kop zet) en daardoor is het verzenden heel duur geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
ocmer schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 12:03:
[...]

In Liessel (oost Brabant) kan je vloerbaar chloor en zuur afhalen, fijne zaak: https://www.zwembadwater.info/winkel/
Die is al wat dichter bij maar als nog een dik uur rijden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
martijnr17 schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 12:44:
Kon het hier ook nergens vinden. Hoofddorp naast Schiphol. Daarom online besteld maar ze hebben wat problemen met verzenden gehad (lekkende vaten omdat de koerier ze op de kop zet) en daardoor is het verzenden heel duur geworden.
Heb het voor nu via bol.com (had nog cadeaubonnen) besteld... deze komt weer van Huchem vandaan.

Volgende keer alles bij Huchem bestellen, hebben ook zwavelzuur :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Hier is vandaag het zwembad opgeruimd. Vind het wel jammer dat de w'eau warmtepomp in hele graden in te stellen is en niet in halve. Zo is de hysteris ook een graad dus als je hem bijv. instelt op 28 graden kan hij ook 27 zijn. Daarom maar op 29 ingesteld zodat hij (minimaal) 28 graden was. Hoe warm staat het bij jullie? Inmiddels ook de BPT slang binnen gekregen en chloor en pH ga ik dus van de winter bouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Normaal op 36gr echter afgelopen twee dagen op 34gr gezet gezien de lekkere warme dagen :)
Opruimen is nog niet aan orde.

BPT slang? bedoel je de injector?

Hier ondertussen onderdelen binnen gekregen om controller te maken voor het openen/sluiten van de cover.

Van het weekend eraan beginnen :)

[ Voor 5% gewijzigd door Jazsie op 09-09-2021 00:04 ]

• Moriaty
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-09 17:58
Jazsie schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 11:59:
Ik woon in West-Brabant en haal het gewoon bij de Boerenbond/Welkoop. Zit bijna overal wel in de buurt meen ik.

"640K ought to be enough for anybody." - Bill Gates, 1981

• xces

xces

To got or not to got..

Jazsie schreef op donderdag 9 september 2021 @ 00:04:
BPT slang? bedoel je de injector?
Ja idd voor het chloor. Schijnbaar zijn de silliconen slangen niet geheel goed daarvoor dus heb maar 2m BPT gehaald. Ik zit erover te denken om naast pH- ook een pH+ injector te maken want ik heb geen zin om wél met pH- te automatiseren maar straks gezeik te krijgen met een te lage pH en dat alsnog te moeten doen met een poedertje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Hmmzz, mijn slangen maar in de gaten houden dan :)

pH+ hoef je niet te automatiseren. Chloor heeft een pH waarde van 10+ en pH stijgt ook door het zwemmen zelf.

[ Voor 5% gewijzigd door Jazsie op 09-09-2021 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Top, bedankt voor die info; dan weet ik dat door automatische dosering van chloor (vloeibaar) de pH zal stijgen.

Ik neem aan dat een flinke regenbui dan zal zorgen voor verdunning van het water waardoor het chloor zal dalen, wat resulteert in chloor dosering wat doseert in pH stijging? Dan kun je wel een correctie naar onder doen maar naar boven zal dus waarschijnlijk nooit hoeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Regenwater heeft een pH waarde van iets onder de 7 (doorgaans).

Maar inderdaad omdat je chloor verdund door het regenwater zal je dus chloor moeten toevoegen en dus stijgt je pH waarde.

pH+ is zelden nodig, vandaar ook de reden dat je vrijwel geen pH+ dosering ziet bij de kant en klare systemen.

[ Voor 4% gewijzigd door Jazsie op 10-09-2021 11:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• De-Hamster
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-04 12:57
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jG09shr6uw-jslzQtUg2RXB_Rhc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Plr0xg1vQjNmD8pnRyK1zkYB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9kO14Umlr_6RVq2ohsYS1bmXkDw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G0NFgFkPK2zNNQ3dl2vNnztM.jpg?f=fotoalbum_large

1 = Warmtepomp in
2 = Algemene kraan
3 = Warmtepomp uit

4= ? (automatisch doseerunit hangt ervoor)
5 = Skimmer
6 = Stofzuiger

Ik heb verder geen idee hoe dit is. Er zit een automatisch chloor en ph doseermeter in van Aquamotion die alles beheert. Nu wil ik eigenlijk een temperatuurmeter van Sonoff ergens tussen zetten, zodat ik niet elke keer op de warmtepomp hoef te kijken, maar via mijn Smartlife app alles in de gaten kan houden. Die Sonoff sensoren lijken niet al te duur, kan ik er dan het best eentje zetten boven kraan 3 en boven het linker blauwe vat voordat deze bij kraan 1 komt. Zo heb je de temperatuur voor de pomp en na de pomp toch?

En werkt dit dan met zoiets als:

https://nl.aliexpress.com/item/4000507540089.html

in combinatie met

https://www.toppy.nl/product/4435/aanboorzadel.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
De-Hamster schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 08:05:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

1 = Warmtepomp in
2 = Algemene kraan
3 = Warmtepomp uit

4= ? (automatisch doseerunit hangt ervoor)
5 = Skimmer
6 = Stofzuiger

Ik heb verder geen idee hoe dit is. Er zit een automatisch chloor en ph doseermeter in van Aquamotion die alles beheert. Nu wil ik eigenlijk een temperatuurmeter van Sonoff ergens tussen zetten, zodat ik niet elke keer op de warmtepomp hoef te kijken, maar via mijn Smartlife app alles in de gaten kan houden. Die Sonoff sensoren lijken niet al te duur, kan ik er dan het best eentje zetten boven kraan 3 en boven het linker blauwe vat voordat deze bij kraan 1 komt. Zo heb je de temperatuur voor de pomp en na de pomp toch?

En werkt dit dan met zoiets als:

https://nl.aliexpress.com/item/4000507540089.html

in combinatie met

https://www.toppy.nl/product/4435/aanboorzadel.html
Ziet er goed uit, mooie installatie.

Voor je probe zou je eentje moeten nemen met een BSP 1/2 aansluiting zoals deze:
https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4dJQ9eqv

Met bijpassende aanboorzadel:
https://www.toppy.nl/prod...anboorzadel-50mm-0-5.html

Je kan ook voor een losse "thermowell" gaan icm je eigen sensor die je erin stopt:
https://nl.aliexpress.com/item/4000826233110.html

Locatie is prima, warmtepomp in (= zwembad temperatuur), warmtepom uit. Dan kan je beiden temperatuur aflezen en ook het verschil zien en daarmee ook eventueel je warmtepomp mee afstellen (kraan 2).

4 is zo te zien zwembad in. links daar van zit nog eentje maar dat kan ik niet goed zien wat dat precies is, kan op de foto niet zien waar/van ie komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrociStrike030
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-09 15:17

CrociStrike030

It's Five O' Clock Somewhere

Zo! Na maanden denken overhoe ik mijn zwembad kon automatiseren nu toch echt begonnen. Via wat zoekwerk bij een raspberry uitgekomen, maar toch voor de arduino oplossing gegaan.

https://www.robesol.nl/nl/wi-fi-pool-kit-bare-bones.html

Deze kit niet besteld, maar alle losse onderdelen. Alles komt in een installatie kast welke weer in een ibc hangt met de pomp erin. Nu nog de software aanpassen dat hij via de frequentieregelaar mijn pomp aanstuurt. Hebben sommige dit misschien al gedaan?

Zal binnenkort wat foto's maken. Mochten jullie nog handige tips hebben hoor ik het graag!

Groetjes,
Tim

[ Voor 9% gewijzigd door CrociStrike030 op 15-03-2022 18:03 ]

Morgen gratis bier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

CrociStrike030 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 18:02:
Zo! Na maanden denken overhoe ik mijn zwembad kon automatiseren nu toch echt begonnen. Via wat zoekwerk bij een raspberry uitgekomen, maar toch voor de arduino oplossing gegaan.

Deze kit niet besteld, maar alle losse onderdelen. Alles komt in een installatie kast welke weer in een ibc hangt met de pomp erin. Nu nog de software aanpassen dat hij via de frequentieregelaar mijn pomp aanstuurt. Hebben sommige dit misschien al gedaan?

Zal binnenkort wat foto's maken. Mochten jullie nog handige tips hebben hoor ik het graag!

Groetjes,
Tim
Zou beginnen met je sensor(en) .. vooral beginnen met nadenken hoe je kan zorgen dat ze nat blijven
ph/chloor sensoren testen / eik-vloeistof ..

Oftewel thuis op de tafel binnen aan de praat krijgen is 1 ding, buiten is punt 2 ;)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocmer
Nu nog de software aanpassen dat hij via de frequentieregelaar mijn pomp aanstuurt. Hebben sommige dit misschien al gedaan?
Ik stuur mijn frequentieregelaar vanuit een ESP8266 (soort arduino, maar dan met wifi) aan. Kwestie van een relaisboard op GPIO pinnen aansluiten. De code voor het aansturen van het relaisboard is redelijk simpel, genoeg voorbeelden online te vinden. Mocht je niet genoeg GPIO binnen hebben, kan je een er een MCP23017 bij zetten; dan heb je 16 GPIO's extra.

Ik heb er zelf geen PH/ORP sensors op zitten, het zelf doseren van chemicalien durfde ik (nog) niet aan, wel temperatuur-sensors, flow-sensor, vlotter-schakelaar, lamellendek, lampen, kwh-meter en een bedieningspaneel met touchscreen. Alles met een zelf ontworpen PCB en eigen software.

[ Voor 13% gewijzigd door ocmer op 15-03-2022 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrociStrike030

CrociStrike030

vso schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 19:35:
[...]

Zou beginnen met je sensor(en) .. vooral beginnen met nadenken hoe je kan zorgen dat ze nat blijven
ph/chloor sensoren testen / eik-vloeistof ..

Oftewel thuis op de tafel binnen aan de praat krijgen is 1 ding, buiten is punt 2 ;)
Ik maak een bypass waar de sensoren inzitten. Dus dat moet wel goed komen. Hopelijk is het snel wat mooier weer zodat we het zwembad kunnen neerzetten.

Morgen gratis bier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrociStrike030

CrociStrike030

ocmer schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 21:08:
[...]

Ik stuur mijn frequentieregelaar vanuit een ESP8266 (soort arduino, maar dan met wifi) aan. Kwestie van een relaisboard op GPIO pinnen aansluiten. De code voor het aansturen van het relaisboard is redelijk simpel, genoeg voorbeelden online te vinden. Mocht je niet genoeg GPIO binnen hebben, kan je een er een MCP23017 bij zetten; dan heb je 16 GPIO's extra.

Ik heb er zelf geen PH/ORP sensors op zitten, het zelf doseren van chemicalien durfde ik (nog) niet aan, wel temperatuur-sensors, flow-sensor, vlotter-schakelaar, lamellendek, lampen, kwh-meter en een bedieningspaneel met touchscreen. Alles met een zelf ontworpen PCB en eigen software.
Jij schakelt dus met die relais verschillende standen op je frequentieregelaar in? Of heb jij een pomp die je direct met die relais aanstuurt?

Morgen gratis bier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocmer
CrociStrike030 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 23:03:
[...]
Jij schakelt dus met die relais verschillende standen op je frequentieregelaar in? Of heb jij een pomp die je direct met die relais aanstuurt?
Ik schakel met de relais de verschillende standen op mijn frequentieregelaar ( iSaver 1100)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie

Groetjes,
Tim
Bekende kit, ik heb ook alles "los" gekocht. Zo een kit bestond toen nog niet :).

Zonder te weten wat voor frequentieregelaar je hebt is het lastig...

Zelf stuur ik mijn frequentieregelaar aan via RS485.

Ik doe alles via Node-RED die weer gekoppeld is aan mijn Home Assistant voor de bediening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrociStrike030

CrociStrike030

ocmer schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 23:07:
[...]

Ik schakel met de relais de verschillende standen op mijn frequentieregelaar ( iSaver 1100)
Ah oke, ik wist niet dat je die ook kon aansturen met een externe apparaat.

Morgen gratis bier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrociStrike030

CrociStrike030

Jazsie schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 02:40:
[...]

Bekende kit, ik heb ook alles "los" gekocht. Zo een kit bestond toen nog niet :).

Zonder te weten wat voor frequentieregelaar je hebt is het lastig...

Zelf stuur ik mijn frequentieregelaar aan via RS485.

Ik doe alles via Node-RED die weer gekoppeld is aan mijn Home Assistant voor de bediening.
Het is een GooDrive 10. Ik kan tussen 0-10 volt naar de regelaar sturen. Of een stroom tussen de 4 - 20mA.

Morgen gratis bier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocmer
CrociStrike030 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 20:48:
[...]
Het is een GooDrive 10. Ik kan tussen 0-10 volt naar de regelaar sturen. Of een stroom tussen de 4 - 20mA.
Even snel in de handleiding gekeken. Ik vermoed dat je S1 t/m S4 kunt gebruiken om de frequentie te bepalen via een relais. RS485 kan ook, maar is een stuk complexer om voor elkaar te krijgen

[ Voor 8% gewijzigd door ocmer op 17-03-2022 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TECHboyy
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 15-07 21:12
hoi ik ben goed thuis in de techniek en ben trouwens ook elektricien.
maar dat terzijde ik ga verder met de automatie van mijn zwembad en zit te kijken voor tempratuur sensoren die ik wil aan sluiten op de tempratuursensor expansiemodule van Eaton voor de e4 series PLC maar ik wil niet het dure bedrag van Eaton neerleggen voor de temperatuur sensoren heeft iemand nog suggesties met betrekking tot een ander 3 aderig type en zou het uitmaken wat voor soort sensor het is als de PLC ingangen met 24v werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

TECHboyy schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 22:10:
maar dat terzijde ik ga verder met de automatie van mijn zwembad en zit te kijken voor tempratuur sensoren die ik wil aan sluiten op de tempratuursensor expansiemodule van Eaton voor de e4 series PLC maar ik wil niet het dure bedrag van Eaton neerleggen voor de temperatuur sensoren heeft iemand nog suggesties met betrekking tot een ander 3 aderig type en zou het uitmaken wat voor soort sensor het is als de PLC ingangen met 24v werken.
ik heb het werkend op een esp32 .. arduino of raspberry pi allemaal mogelijk zoek op 1-wire protocol zie bv
6 sensors setup
plc is weer een tijdje terug maar why nut ?

maaruh elektricien en solderen zijn 2 andere zaken toch ? :) andersom schroom niet om advies te geven

[ Voor 3% gewijzigd door vso op 17-03-2022 22:22 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrociStrike030

CrociStrike030

ocmer schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 21:22:
[...]

Even snel in de handleiding gekeken. Ik vermoed dat je S1 t/m S4 kunt gebruiken om de frequentie te bepalen via een relais. RS485 kan ook, maar is een stuk complexer om voor elkaar te krijgen
Ah ik zie het. Opzich is dat ook prima. Heb je gewoon 4 vaste standen waar je uit kan kiezen :) Thnx! Volgens mij heb ik nog ergens een mooi bordje liggen met wat relais....

Morgen gratis bier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
CrociStrike030 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 20:48:
[...]

zoals @ocmer al zegt kan je ook de S1-S4 ingangen gebruiken. Is in de meeste gevallen genoeg en ook meest makkelijke.

Ik heb voor RS485 gekozen omdat ik meer gegevens wil uitlezen, is dit niet nodig dan zou ik gewoon voor de S1-S4 optie gaan en eventueel 0-10v indien je helemaal variabel wilt gaan.
CrociStrike030 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 23:09:
[...]

Ah ik zie het. Opzich is dat ook prima. Heb je gewoon 4 vaste standen waar je uit kan kiezen :) Thnx! Volgens mij heb ik nog ergens een mooi bordje liggen met wat relais....
En anders heb ik nog wel wat liggen die je gratis (of tegen verzendkosten) mag hebben :).
TECHboyy schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 22:10:
Als ik goed heb ondersteund het gewoon PT100/PT1000 temperatuur sensoren, dan kom je uit op:
https://www.amazon.nl/-/en/dp/B07S49TTWW/
Maar er zijn nog veel meer andere soorten PT100/PT1000 temperatuur sensoren afhankelijk van wat je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrociStrike030

CrociStrike030

Jazsie schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 13:20:
[...]

zoals @ocmer al zegt kan je ook de S1-S4 ingangen gebruiken. Is in de meeste gevallen genoeg en ook meest makkelijke.

Ik heb voor RS485 gekozen omdat ik meer gegevens wil uitlezen, is dit niet nodig dan zou ik gewoon voor de S1-S4 optie gaan en eventueel 0-10v indien je helemaal variabel wilt gaan.

[...]

En anders heb ik nog wel wat liggen die je gratis (of tegen verzendkosten) mag hebben :).

[...]

Als ik goed heb ondersteund het gewoon PT100/PT1000 temperatuur sensoren, dan kom je uit op:
https://www.amazon.nl/-/en/dp/B07S49TTWW/
Maar er zijn nog veel meer andere soorten PT100/PT1000 temperatuur sensoren afhankelijk van wat je wilt.
Dat RS485 is wel cool. Ik kende het niet. Kende alleen maar RS232... Opzich is het wel cool als die teruggeeft aan de arduino hoeveel ampere en volt die gebruikt. Ik ga eens kijken :)

Morgen gratis bier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TECHboyy
@vso klopt solderen en elektricien zijn twee verschillende dingen/vakken toch vind ik beide leuk, maar ik ben dan verder toch meer thuis in de PLC dan in de arduino maar wel bedankt voor de reactie/tip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

TECHboyy schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 20:24:
@vso klopt solderen en elektricien zijn twee verschillende dingen/vakken toch vind ik beide leuk, maar ik ben dan verder toch meer thuis in de PLC dan in de arduino maar wel bedankt voor de reactie/tip
Geen probleem heb ik het verleden (ik word oud :( ) .. met plc's geknutseld (festo PLC) .. maar ook met scada en andere meuk in aanraking geweest ..

PLC zie ik als een "langwerpige draak" van iets wat computer moet voorstellen..een arduino/esp is dat betreft zuiniger en makkelijker . in mijn optiek maar als jij ervoor kiest vooral doen

Overgens maakt het betreft uitlezen van sensor(en) niet uit welke wijze je het doet .. het kan alleen lastig zijn als je complexere zaken wilt doen en/of berekeningen ..

ik doe het vrij elementair de pcl/arduino/esp is niks anders dan de sensor uitlezen (ruwe data) en dat stuur ik naar de domotica server /node-red ofzo die het dan verder bewerkt ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TECHboyy
@Jazsie bedankt voor de tip van de sensor ik zal kijken om het eens te proberen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TECHboyy
@vso ik heb nog wel het idee om eens met een pi te werken en een arduino en esp32 ook maar dat komt laterop nog wel eens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
CrociStrike030 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 14:36:
[...]

Dat RS485 is wel cool. Ik kende het niet. Kende alleen maar RS232... Opzich is het wel cool als die teruggeeft aan de arduino hoeveel ampere en volt die gebruikt. Ik ga eens kijken :)
Precies :)

RS485 = RS232 maar dan meerdere slave devices op 1 kabel waarbij RS232 enkel host <> 1x slave is...

Als je beetje bekende FR hebt dan kan je vast en zeker voorbeelden vinden en afhankelijk van je programmeer kennis kan je het wellicht ook zelf "ontcijferen" aan de hand van de handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TECHboyy
ik weet wat voor tempratuur sensoren ik nodig heb water bestendige 2 draads of 3 dat maakt niet uit derde is alleen voor het geval dat 1 draad faalt , pt100 sensoren maar nu vraag ik me af kan ik de kabel verlengen of klopt dan de weerstand aan het eind niet meer met wat het zou moeten zijn :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Je kan gewoon verlengen (uiteraard tot een bepaalde afstand) zolang je de afstand beetje redelijk houd...

Sowieso doe je een "calibratie" uitvoeren zodat je een correctie kan toepassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TECHboyy
@Jazsie dankje voor he tip de kabel gaat rond de 4 meter moeten zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TECHboyy
@darklord007 het idee voor de kogelkranen vind ik geweldig maar nu vraag ik me af gaan deze actuatoren langzaam open en dicht of snel ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Langzaam...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TECHboyy
@Jazsie oke dan voorde info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-09 14:33
TECHboyy schreef op zondag 27 maart 2022 @ 22:16:
@darklord007 het idee voor de kogelkranen vind ik geweldig maar nu vraag ik me af gaan deze actuatoren langzaam open en dicht of snel ?
Heeeeeel langzaaaaaaam. Maar ze zijn met een klein vermogen wel heel sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrociStrike030

CrociStrike030

Hebben jullie misschien fotos van de technische installatie thuis? Ben benieuwd hoe het er bij andere Tweakers uitziet :)

Morgen gratis bier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-09 13:35
Ik heb een config voor @[TR]Lan_Man geschreven voor ESPHome op ESP32.

Eisen waren:
Flow meter pomp
Flow meter verwarming
Temp pomp (bad)
Temp verwarming (uit)
Temp buiten
Luxmeter

Iets dat grafiekjes bouwt
Gebruikt DS18B20 voor temperatuur monitoring, DN40 voor flow en BH1750 voor lumen. MQTT en eigen webserver staan aan voor grafiekjes enzo. Bill of materials en config in Github. Wellicht heeft iemand anders er ook wat aan:

https://github.com/wgroenewold/zwembad

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
CrociStrike030 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 14:50:
Hebben jullie misschien fotos van de technische installatie thuis? Ben benieuwd hoe het er bij andere Tweakers uitziet :)
Spa trapverlichting:
Jazsie in "Het grote "Zwembad DIY Automatiserings" topic"

Opbouw technische huissie nog zonder pomp/filter erin:

Test opzet DIY doseer systeem:

Spa -automatische- cover:

Spa schakelkast vorig jaar:

Tijdelijke doseer installatie tot dat eigen versie af is (vorig jaar):

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrociStrike030

CrociStrike030

Kijk! Dat is mooi. Het plaatsen van die sensoren, zitten allebij die tyleenslangen op de uitgang naar het zwembad?

Morgen gratis bier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
CrociStrike030 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 18:10:
[...]

Kijk! Dat is mooi. Het plaatsen van die sensoren, zitten allebij die tyleenslangen op de uitgang naar het zwembad?
Neen, de aanvoer naar de sensoren zit direct na de filter en de ander zit vlak voor de pomp (afvoer).

Dit is gekozen omdat na je filter het meeste druk hebt en vlak voor je pomp de meeste aanzuig kracht.

Wat ook gedaan wordt is de aanvoer vlak na je pomp (dus voor je filter) echter heb je dan kans op rotzooi dat dan richting je sensors gaat en dat wil ik niet...

Edit: nog wat foto's toegevoegd voor de geïnteresseerden :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PP8q4_0eVDV0GfzMBfd4UhwBWq4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nvRnq3Lbb18hXrXX6CIbQqXF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Appev14iAmb7SqfQdh0nZUCkc9s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GFPeZhspY7bpqeM98c5bLOKC.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kh3rHtfy_t0g_RVUJRnMYu80pL4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tEdm7DyJcg0XZSg1fnQKlTQL.jpg?f=fotoalbum_tile

Van de zomer maar weer eens nieuwe foto's maken van de -nog- komende aanpassingen ;).

[ Voor 53% gewijzigd door Jazsie op 31-03-2022 01:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TECHboyy
@CrociStrike030 ik zal foto's gaan delen als het af is ik ben nu nog volop bezig met aanleg en bouw dus tevens voor de geïnteresseerden kunnen het resultaat ook zien.

@Jazsie ziet er zeer gaaf en netjes uit het huidige resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin3
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
wie kan mij bij het volgende helpen:

Ik wil mijn AquaForte/iSaver-frequentieregelaar via een app/wifi regelen.

Aansluit volgorde:
Stopcontact --> RCD 10A/30mA--> Warmtepomp.
Vanuit Warmtepomp --> Zoutwater systeem + Frequentieregelaar.
Vanuit Frequentieregelaar --> Zandfilterpomp

Kan ik het volgende hiervoor gebruiken, zonder te hoeven programmeren?

EACHEN Smart Wi-Fi Switch, Wireless Relay
https://www.amazon.nl/dp/...an_i_WK6AM8RBRGBAW6RX0T56

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ocmer
Edwin3 schreef op maandag 18 april 2022 @ 16:37:

Aansluit volgorde:

Met 3 relais kan je inderdaad de iSaver schakelen (low / medium / high).
Die wifi-schakelaar die je linkt heeft wel een heel bijzondere omschrijving, geen idee hoe je dit voor elkaar gaat krijgen met "24 x theelichtglazen"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
@Edwin3:

Precies zoals @ocmer zegt.

Hier heb je em trouwens nog iets goedkoper met wel een kloppende beschrijving :)

https://www.amazon.nl/-/en/dp/B085VPRM8B/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin3
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Jazsie schreef op maandag 18 april 2022 @ 22:59:
@Edwin3:

Precies zoals @ocmer zegt.

Hier heb je em trouwens nog iets goedkoper met wel een kloppende beschrijving :)

https://www.amazon.nl/-/en/dp/B085VPRM8B/
Dank (en voor de bevestiging :))

Is het voeden van deze relaismodule middels input usb 5v voldoende om het relais het gewenste/voldoende stuursignaal te laten sturen naar de iSaver freq. regelaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Moet geen probleem zijn bij gebruik van een goede USB kabel/adapter :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bleekie
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:11
Edwin3 schreef op maandag 18 april 2022 @ 16:37:

Aansluit volgorde:

Exact deze gebruik ik hier ook voor. Als voeding gebruik ik een standaard (oude) iphone lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochempr
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12-09 12:27
ocmer schreef op maandag 18 april 2022 @ 21:28:
[...]

Met 3 relais kan je inderdaad de iSaver schakelen (low / medium / high).
Die wifi-schakelaar die je linkt heeft wel een heel bijzondere omschrijving, geen idee hoe je dit voor elkaar gaat krijgen met "24 x theelichtglazen"
Ik ben ook zoiets van plan, hoe zijn jullie bij de schakelpoorten van de iSaver gekomen? Van de gebruiksaanwijzing en de leverancier ben ik nog niet veel wijzer geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocmer
Jochempr schreef op woensdag 20 april 2022 @ 10:29:
[...]

Ik ben ook zoiets van plan, hoe zijn jullie bij de schakelpoorten van de iSaver gekomen? Van de gebruiksaanwijzing en de leverancier ben ik nog niet veel wijzer geworden.
Klopt; ik heb ook een heel tijdje moeten zoeken voordat ik dit ontdekt had.

Je kunt de behuizing losmaken: Aan de achterkant zitten 4 schroeven. Die zitten wat verdekt en die moet je losschroeven. Ook de wartels aan de onderkant met de kabels losmaken zodat je de kabels wat naar binnen kunt duwen voor speelruimte. Daarna kan je de behuizing er af halen; dat gaat niet heel soepel vanwege rubberen afdichting.

Op de printplaat zie je een aantal aansluitingen. Je moet het relais aansluiten tussen COM en Di2/Di3/Di4. Di1 (on/off) hoef je niet te gebruiken.

Zelf vind ik de middelste stand, 2300rpm, te hoog. Ik ben van plan om met de analog/variabele input deze terug te brengen naar ergens tussen 1800-2000 rpm. Dat scheelt maar weinig in flow maar veel in stroomverbruik. Ik ben er nog niet helemaal achter hoe ik dat dan aan moet sluiten. Ik vermoed met een potmeter. Iemand ervarig hiermee?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jochempr
ocmer schreef op woensdag 20 april 2022 @ 12:03:
[...]

Klopt; ik heb ook een heel tijdje moeten zoeken voordat ik dit ontdekt had.

Je kunt de behuizing losmaken: Aan de achterkant zitten 4 schroeven. Die zitten wat verdekt en die moet je losschroeven. Ook de wartels aan de onderkant met de kabels losmaken zodat je de kabels wat naar binnen kunt duwen voor speelruimte. Daarna kan je de behuizing er af halen; dat gaat niet heel soepel vanwege rubberen afdichting.

Op de printplaat zie je een aantal aansluitingen. Je moet het relais aansluiten tussen COM en Di2/Di3/Di4. Di1 (on/off) hoef je niet te gebruiken.

Zelf vind ik de middelste stand, 2300rpm, te hoog. Ik ben van plan om met de analog/variabele input deze terug te brengen naar ergens tussen 1800-2000 rpm. Dat scheelt maar weinig in flow maar veel in stroomverbruik. Ik ben er nog niet helemaal achter hoe ik dat dan aan moet sluiten. Ik vermoed met een potmeter. Iemand ervarig hiermee?
Ik heb hem inmiddels aangesloten, alles werkt!
De standen hoog, midden en laag kun je aanpassen. In 5.5 Parameter setting op pagina 6 in de handleiding staan maar 2 parameters beschreven, er zijn er echter 6. 1 (zelfaanzuiging-tijd), 2 (minRPM), 3 (maxRPM), 4 (midden), 5 (laag) en 6 (hoog) kun je in dit menu naar wens instellen. Je komt in dit menu van 1 naar 2,3... door de beide pijltjes nogmaals 3sec in te drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18-09 19:08
deleted, was verkeerde topic.

[ Voor 131% gewijzigd door FrankHe op 24-04-2022 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeepieJoep
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23-04 19:51
Jochempr schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 12:39:
[...]

Ik heb hem inmiddels aangesloten, alles werkt!
De standen hoog, midden en laag kun je aanpassen. In 5.5 Parameter setting op pagina 6 in de handleiding staan maar 2 parameters beschreven, er zijn er echter 6. 1 (zelfaanzuiging-tijd), 2 (minRPM), 3 (maxRPM), 4 (midden), 5 (laag) en 6 (hoog) kun je in dit menu naar wens instellen. Je komt in dit menu van 1 naar 2,3... door de beide pijltjes nogmaals 3sec in te drukken.
Klopt het dat je de iSaver extern aanstuurt door het sluiten van 3 relais? Hoe gaat de iSaver om met de timers op het moment dat je hem ook extern aanstuurt? Liefst zou ik de interne timers gebruiken voor de "basis-schakelingen" maar ook 3 knoppen maken in het tuinhuis zodat je als je aan het werk bent snel de pomp aan kunt sturen met een druk op de knop.

Mijn verwachting is dat zolang één van de relais gesloten is dit de timer-functionaliteit overruled. Weet jij wellicht of deze aanname klopt?

Andere vraag: hoe gaan jullie om met het aansturen van automatische dosering icm een frequentieregelaar? Deze dosering mag alleen aan op het moment dat de pomp draait. Is er iets van een relaisuitgang op de iSaver waarmee je weer de automatische doseerder kunt schakelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocmer
JeepieJoep schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 20:25:
[...]
Andere vraag: hoe gaan jullie om met het aansturen van automatische dosering icm een frequentieregelaar? Deze dosering mag alleen aan op het moment dat de pomp draait. Is er iets van een relaisuitgang op de iSaver waarmee je weer de automatische doseerder kunt schakelen?
Meest gangbare oplossing is met een flow switch. Die zet je in de leiding en schakelt de automatische dosering zodra er flow is.

Ik heb het zelf opgelost met een flow sensor. Die wordt uitgelezen met een ESP8266 en met de data o.a. een relais aanstuurt dat de automatische dosering inschakelt als er voldoende flow is.

[ Voor 4% gewijzigd door ocmer op 26-04-2022 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
[...]
Zo goed als ieder automatische dosering heeft een aansluiting voor een flow switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TECHboyy
ik heb een vraag heeft er iemand nog een andere suggestie als actuator voor 50mm kogelkranen die prijs technisch interessant zijn als je er meerdere nodig hebt ik zag toen die belimo actuatoren voor bij komen en vond het een heel goed idee maar het punt is dat ik ze iets te traag vind voor mijn doen.
ik heb tevens ook al na gedacht over kleppen voor een beregenings installatie maar een kennis die in die branche werkt rade het af inverband met dat er een bepaalde voor druk voor nodig is en die kun je niet altijd bereiken of behouden ( tevens ook al eens mee gemaakt )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochempr
[...]

Klopt het dat je de iSaver extern aanstuurt door het sluiten van 3 relais? Hoe gaat de iSaver om met de timers op het moment dat je hem ook extern aanstuurt? Liefst zou ik de interne timers gebruiken voor de "basis-schakelingen" maar ook 3 knoppen maken in het tuinhuis zodat je als je aan het werk bent snel de pomp aan kunt sturen met een druk op de knop.

Mijn verwachting is dat zolang één van de relais gesloten is dit de timer-functionaliteit overruled. Weet jij wellicht of deze aanname klopt?

Klopt, wanneer een relais gesloten is overruled dat de timer.
Een flow switch lijkt mij ook het handigst voor het aansturen van de dosering. De iSaver heeft wel een relais uitput (aangegeven met RA en RB NC). Ik weet niet hoe deze precies werkt en of deze te combineren is met een doseringssysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeepieJoep
Dank!
Ik ben nu aan het twijfelen tussen een losse pomp icm de iSaver 1100 of toch een variabele pomp waarbij de frequentieregelaar aan boord van de pomp zit. Hebben jullie hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocmer
JeepieJoep schreef op donderdag 28 april 2022 @ 14:37:
Dank!
Ik ben nu aan het twijfelen tussen een losse pomp icm de iSaver 1100 of toch een variabele pomp waarbij de frequentieregelaar aan boord van de pomp zit. Hebben jullie hier ervaring mee?
Ik heb de iSaver 1100 met een losse pomp (Speck Badu Top 8). O.a. omdat dit veel goedkoper was dan een gelijkwaardige pomp met geintegreerde frequentieregelaar. Ook waren geintegreerde pompen veel zwaarder (qua capaciteit) dan ik nodig heb voor mijn zwembad (25 m3).

Iets waar ik last van had met een losse freq.regelaar is electromagnetische storing, met name richting de temperatuur sensors (DS18B20's die veel verkeerde waarden leverden). Ik heb alle kabels van de freq.regelaar en de sensors vervangen door geisoleerde kabels en het probleem lijkt nu verholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeepieJoep
Goeie tip! Wat bedoel je met "geïsoleerde kabels"? Extra afgeschermd?

Ik krijg nu als advies een Speck Badu Top 14 Zwembadpomp 14m³ icm een iSAVER+ 2200 frequentieregelaar.
Volgens mij is een iSaver 1100 ook voldoende voor deze pomp.

Verder geven ze nog aan dat het nadeel hier is dat de pomp altijd op volle capaciteit opstart. Het filter moet daar dan dus wel op berekend zijn en wellicht groter dan wat ik nu heb.

Ik vraag me echt af of een variabele pomp zo enorm veel voordelen heeft ten opzichte van een aparte pomp met FR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocmer
JeepieJoep schreef op donderdag 28 april 2022 @ 16:38:

Ik krijg nu als advies een Speck Badu Top 14 Zwembadpomp 14m³ icm een iSAVER+ 2200 frequentieregelaar.

Verder geven ze nog aan dat het nadeel hier is dat de pomp altijd op volle capaciteit opstart. Het filter moet daar dan dus wel op berekend zijn en wellicht groter dan wat ik nu heb.

Ik vraag me echt af of een variabele pomp zo enorm veel voordelen heeft ten opzichte van een aparte pomp met FR.
Met geisoleerd bedoel ik inderdaad afgeschermd.
Verschil tussen 1100 en 2200 is, dacht ik, het maximale vermogen van de pomp. 1100W vs 2200W. Als je pomp max. 1100W is, dan lijkt de 1100 me voldoende.
NB als je een losse pomp aanschaft moet het een 1-fase pomp zijn voor de iSaver. Veel pompen zijn 3-fase, dan moet je ook een 3-fase frequentieregelaar hebben (bijv. Invertek)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochempr
JeepieJoep schreef op donderdag 28 april 2022 @ 16:38:

Het opstarten op volle capaciteit is een instelling, is aan te passen tussen 0-10 min.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeepieJoep
Jochempr schreef op donderdag 28 april 2022 @ 18:21:
[...]

Het opstarten op volle capaciteit is een instelling, is aan te passen tussen 0-10 min.
Is 0 minuten ook een optie? Ik zag in de handleiding 1-10 min.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bleekie
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:11
Zouden jullie even meekunnen kijken of mijn denk wijze goed is bij deze schakeling?

Op mijn zwembad ligt een lamellendek met daarbij deze besturing:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W8_y6G_OM4T_zhDO4AK_UVBFs18=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MudMjdz3T6L6kh6Dg78ZlHA7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eXBkvitoPqLRX9GHfQsGywWPdyk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oV7AoG8uRUM4RJi5OVL6cRBW.jpg?f=fotoalbum_large

Nu wil ik nog een wifi relais gebruiken om het ook op afstand bestuurbaar te maken (https://www.amazon.nl/dp/...an_i_WK6AM8RBRGBAW6RX0T56)

Ik heb bij het besturingskastje met de drukknoppen geprobeerd of het kortsluiten van 2 NO contacten werkt, en dat is zo. Dit werkt tevens in de kast waar de besturing op aangesloten is in de schuur. Ik neem dus aan dat ik de momentary mode van het relais moet gebruiken (1 seconde aan en dan weer uit bij het NO relais, en andersom bij het NC relais)
Dit wil ik zo gaan schakelen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u50OAVKX3U8fJMUN8olZlciMqRo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q8TkCTvPx8jFrBAS4cAai7xq.jpg?f=fotoalbum_large

Gaat dit lukken, of maak ik ergens een denk fout?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TECHboyy
bleekie schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 13:36:
Zouden jullie even meekunnen kijken of mijn denk wijze goed is bij deze schakeling?

Op mijn zwembad ligt een lamellendek met daarbij deze besturing:[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nu wil ik nog een wifi relais gebruiken om het ook op afstand bestuurbaar te maken (https://www.amazon.nl/dp/...an_i_WK6AM8RBRGBAW6RX0T56)

Ik heb bij het besturingskastje met de drukknoppen geprobeerd of het kortsluiten van 2 NO contacten werkt, en dat is zo. Dit werkt tevens in de kast waar de besturing op aangesloten is in de schuur. Ik neem dus aan dat ik de momentary mode van het relais moet gebruiken (1 seconde aan en dan weer uit bij het NO relais, en andersom bij het NC relais)
Dit wil ik zo gaan schakelen:
[Afbeelding]

Gaat dit lukken, of maak ik ergens een denk fout?
als ik het zo bekijk zou het moeten lukken,
maar de beschrijving van die wifi print met relais is niet helemaal accuraat met 24 thee licht glazen
Pagina: 1 ... 11 ... 19 Laatste