Mijn huis uit 1990 heeft een iets verouderde installatie in de meterkast. Sinds ik dit huis gekocht heb, hebben we zonnepanelen laten installeren en binnenkort komt hier ook airco. Met mijn civieltechnische achtergrond heb ik maar beperkte kennis van elektra, dus ik wilde een expert de extra groep voor de airco laten installeren. Alleen twijfel of ik niet direct meer aan moet pakken.
Wat mij opvalt:
- 1 fase
- 3 groepen zitten achter een aparte aardlek
- 4 groepen onderling verbonden direct vanaf de hoofdschakelaar (waarvan 1 = zonnepanelen).
- 3 groepen onderling verbonden direct vanaf de hoofdschakelaar
- Alles is ABB HAF behalve een emat automaat voor de pv.
Volgens mij horen alle groepen tegenwoordig achter een aardlek te zitten? Zeker nu de airco erbij komt (16A afgezekerd) krijg ik 2x 4 groepen die direct op de hoofdschakelaar zitten. Ook komen zowel de zonnepanelen als de airco met een YMVK uit de kruipruimte. Er zijn geen 'officiele' invoeren meer beschikbaar, dus degene van de zonnepanelen is aan de zijkant naar binnen gestoken.
Ook als ik 2 aardlekschakelaars wil toevoegen, dan is mijn behuizing te klein.
Is het dan verstandig om gelijk de hele bak te upgraden? Of er een bij te plaatsen? Of kan dit gewoon op deze manier blijven?
edit: Ook is er een keer een losse groep bijgebeund tbv een traplift. Deze zit met een oudewetse 'stop' in een apart kastje naast de meterkast. Deze wordt nu alleen gebruikt als stopcontact voor de stekker apparatuur in meterkast (modem, router, Hue, NAS etc).
Fotootje van huidige situatie, hoe ik het overgenomen heb:
[
Voor 22% gewijzigd door
virtualJac op 28-06-2021 16:05
]