Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 179 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.338.411 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11:33

Freakie1NL

Grote Baas

Beekforel schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 21:18:

Vinden jullie het bezwaarlijk om ymvk zonder buis door gipswanden te voeren?
Nee, risico op doorboren is zoals benoemd in de keuken al heel laag. Daarnaast is het een gipswand, per definitie hol. 99,9% kans dat het gebruikte alternatief van YMVK/XMVK een flexbuis is met VD. In een gemiddelde holle wand als een gipswand ligt die ook dusdanig los dat nieuwe draden daardoor trekken vrijwel onmogelijk is.

Ergo als je iets doorboord moet die muur bij iets anders dan YMVK ook open.

Let wel dat niet al het schakelmateriaal/WCD een YMVK geschikte doorvoer hebben.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Freakie1NL schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 07:16:
[...]

Nee, risico op doorboren is zoals benoemd in de keuken al heel laag. Daarnaast is het een gipswand, per definitie hol. 99,9% kans dat het gebruikte alternatief van YMVK/XMVK een flexbuis is met VD. In een gemiddelde holle wand als een gipswand ligt die ook dusdanig los dat nieuwe draden daardoor trekken vrijwel onmogelijk is.

Ergo als je iets doorboord moet die muur bij iets anders dan YMVK ook open.

Let wel dat niet al het schakelmateriaal/WCD een YMVK geschikte doorvoer hebben.
Hoe bedoel je dat laatste? Ik gebruik hollewanddozen, van Abb. Kabel past prima door die tuit denk ik?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Met die dozen heb ik geen ervaring. Ben ABB fan en gebruik dat overal, behalve in een holle wand. Daar vind ik, dus mijn persoonlijke mening, de UHW 50 echt goud. Makkelijker kan het niet worden.

Maar waar ik op doel is dat er bij de invoer in de doos een bepaalde vorm van trekontlasting behoort te zijn.

Te dunne kabel is in die zin niet goed. Maar hoe ik ABB inschat hebben ze daar vast wel iets voor.

Edit
Standaard alleen voor buis 16,19 en 20.
HW52-F ST heb je nodig voor kabel.

[ Voor 9% gewijzigd door Freakie1NL op 16-06-2021 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmanen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-08 09:45
Eupeodes schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 21:57:
[...]

Hoewel ik ergens wel snap dat je alle grote verbruikers op 1 ALS wil zetten zou ik dat zelf niet doen. De belangrijkste reden wat mij betreft is voor als je ooit naar 3-fase zou willen opwaarderen, dan kom die grote verbruikers allemaal op 1 fase terecht (immers, 1 ALS kan nooit over meerdere fases). Een opwaardering naar 3-fase kost, mits je groepenkast geschikt is, een paar honderd euro bij Liander en er is best kans dat je het in de toekomst wil voor bijvoorbeeld een warmtepomp of laadpunt voor een auto, of als je veel zonnepanelen op je dak kwijt kan voor de teruglevering.
Dank voor de toevoeging, ik neem het mee in de overweging. Ik denk niet dat dit huis ooit zonnepanelen of een laadpunt gaat krijgen. Dit ivm een zeer klein dakoppervlak en een zeer beperkte mogelijkheid tot voor de deur parkeren. Onze planningshorizon is ongeveer 5-6 jaar dat we hier willen wonen, maar toekomstvastheid is natuurlijk altijd fijn, zeker wanneer het weinig extra kosten mee brengt.

De tip van 1 unit alamats is een goede, ga ik uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Voor mijn PV systeem-in-planning denk ik een nieuwe mantelbuis (van dat stevige rode geribbelde) in te graven om solar kabel door te trekken
offtopic:
(ik heb een voor mij goed reden om 2 daken aan 1 3 fase omvormer te hangen.. iets met 248V netspanning).

Tevens wil ik er dan gelijk een nieuwe (3 fase) kabel door gooien... nu makkelijk te doen, en erg handig als er toch een elektrische auto komt.

Moet dat dan alsnog YMMV-AS zijn, of mag er normale YMMV door?

Moet een en ander nog in aparte buizen in de mantelbuis, of mag het zonder?

offtopic:
Garage is al aangesloten via een 1 fase kabel, maar durf niet te zeggen of dat vanuit de bouw al was... Staat niks over in de documenten die ik van de originele eigenaar gekregen heb... dus kan hobbybob zijn

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-09 16:36

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Vanmorgen bij m'n broertje even de meterkast gesaneerd en uitgebreid...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/76bQ9zb2kqzyrLuDbvN16t9c9e4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5ZRcwRaF7dOwJTZFSEKkzPmg.jpg?f=fotoalbum_large

12 groepen, krachtalamat voor de kookplaat en een alamat voor buiten. Nog ruimte voor een alamat voor PV gehouden en ook een phev is er nog bij te knutselen.

Inmiddels te vaak gedaan, met 1.5 uur de boel weer draaiende. Alleen de twee ymvk rechts zijn te lelijk (en dus te kort) dus die moeten nog even met een lasdoos verlengd worden of teruggetrokken uit de kruipruimte en dan goed vastzetten. Eerste en laatste keer zo'n Eaton kast, Hager zit echt fijner in elkaar met de invoer. En de voorbedraadde kast was op vrijdagmiddag in elkaar gezet door de stagair. Om te huilen, zelfs gewoon de hoofdschakelaar gebyasst aansluiten (voeding en afgaande kant gingen beide naar het aftakblokje onderin 7(8)7 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12-09 21:32
Ronald schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 16:19:
Voor mijn PV systeem-in-planning denk ik een nieuwe mantelbuis (van dat stevige rode geribbelde) in te graven om solar kabel door te trekken
offtopic:
(ik heb een voor mij goed reden om 2 daken aan 1 3 fase omvormer te hangen.. iets met 248V netspanning).

Tevens wil ik er dan gelijk een nieuwe (3 fase) kabel door gooien... nu makkelijk te doen, en erg handig als er toch een elektrische auto komt.

Moet dat dan alsnog YMMV-AS zijn, of mag er normale YMMV door?

Moet een en ander nog in aparte buizen in de mantelbuis, of mag het zonder?

offtopic:
Garage is al aangesloten via een 1 fase kabel, maar durf niet te zeggen of dat vanuit de bouw al was... Staat niks over in de documenten die ik van de originele eigenaar gekregen heb... dus kan hobbybob zijn
Als de kabel voldoende mechanisch beschermd is, hoeft het niet, maar ik zou het wel doen.
Tip: voor laadpunt trek er ook een cat5 kabel bij, voor loadbalancing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Dapdodo schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 18:47:
[...]

Als de kabel voldoende mechanisch beschermd is, hoeft het niet, maar ik zou het wel doen.
Tip: voor laadpunt trek er ook een cat5 kabel bij, voor loadbalancing.
Goede tip, daar had ik niet aan gedacht natuurlijk... En achteraf is altijd minder makkelijk... (Al was ik wel van plan een trekdraad in de buis achter te laten, maar je moet maar zien of je het voor elkaar krijgt iets erbij te trekken)

Boodschappenlijstje wordt nog wat langer ;)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 12:14
deWit schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 16:33:
Vanmorgen bij m'n broertje even de meterkast gesaneerd en uitgebreid...[Afbeelding]

12 groepen, krachtalamat voor de kookplaat en een alamat voor buiten. Nog ruimte voor een alamat voor PV gehouden en ook een phev is er nog bij te knutselen.

Inmiddels te vaak gedaan, met 1.5 uur de boel weer draaiende. Alleen de twee ymvk rechts zijn te lelijk (en dus te kort) dus die moeten nog even met een lasdoos verlengd worden of teruggetrokken uit de kruipruimte en dan goed vastzetten. Eerste en laatste keer zo'n Eaton kast, Hager zit echt fijner in elkaar met de invoer. En de voorbedraadde kast was op vrijdagmiddag in elkaar gezet door de stagair. Om te huilen, zelfs gewoon de hoofdschakelaar gebyasst aansluiten (voeding en afgaande kant gingen beide naar het aftakblokje onderin 7(8)7 )
Ik vind Eaton anders op de meeste vlakken prettig werken hoor.
Nadeel bij Hager is dat je echt veel meer ruimte in hoogte nodig hebt bij t vervangen... Soms is die ruimte er niet.

Als de ruimte er wel is dan is Hager wel fijn ja. Grootste pluspunt is dat je de kap gewoon met schroeven vast trekt.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
In een klein schakelkastje heb ik op een din-rail 3 rijgklemmen voor 4 aders voor N, L en PE. Natuurlijk zit er meer in die kast, maar het gaat me even om die rijgklemmen. Zijn er ook neutrale klemmen (zonder functie) om 3 rijgklemmen vast te zetten op het rail, zodat ze niet naar links of rechts schuiven?

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:17

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Eusebius schreef op zondag 20 juni 2021 @ 18:06:
In een klein schakelkastje heb ik op een din-rail 3 rijgklemmen voor 4 aders voor N, L en PE. Natuurlijk zit er meer in die kast, maar het gaat me even om die rijgklemmen. Zijn er ook neutrale klemmen (zonder functie) om 3 rijgklemmen vast te zetten op het rail, zodat ze niet naar links of rechts schuiven?
Ja, een eindsteun.

Bijvoorbeeld:
- https://www.phoenixcontac...022218&library=nlnl&tab=1 (deze klemt vast)
- https://catalog.weidmuell...61200000%5d)&page=Product (deze schroeft vast)

Je hebt zoiets van 100 merken in nog meer maten, formaten en varianten. ;) Ik zou even kijken of de fabrikant van de rijgklemmen niets bijpassends heeft.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
@Xander @Septillion dank, zoiets zocht ik.
Heb er nu Wago inzitten, zal eens kij.... mensenlief 14,-
Denk toch dat ik dan voor een ander merk ga zoals deze Phoenix van 57 cent ;-)

Edit, ik zie dat die Wago per 25 gaat. Nou zo veel heb ik er niet nodig. Maar dat verklaart de prijs.

[ Voor 11% gewijzigd door Eusebius op 20-06-2021 18:24 ]

==
hoi

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
@Eusebius Prijsverschil is niet zo groot. Voor die 14 euro krijg je er dan namelijk wel 25 :+

[edit]De edit was er nog niet toen ik ging typen :+

[ Voor 22% gewijzigd door Septillion op 20-06-2021 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Even een kennisvraagje. Zie onderstaande beelden van een schakelklok die ik heb. Denk dat het als volgt moet, maar ik vraag het even voor de zekerheid na.
Klopt het dat beide linkeraansluitingen (N en L) continue spanning staat;
En dat in beide rechterpolen de lijn naar de aan-te-sturen-stekker komt? En wat is dan aan te bevelen om rechts te monteren? De L?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5_mXQx12AqgcdcBvfEvd4Jxh7O4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QfF2HwkbZSeQBzhzsXRu58zN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6kv51lucG13z3BXXty2gbBrQMPY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NZMVREGsJeYBXeMwbuKakH2Y.jpg?f=user_large

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09-09 09:40
Beste mensen,
Ik ben met mijn elektrische auto op de camping, volgens eigenaar 6A stroom op de plek. Dus auto laden zou niet kunnen.

Onderstaand twee foto's. Volgens mij zie ik:
1 hoofdzekering van 40A, 4 gewone zekeringen van 13A en 5 CEE aansluitingen. Klopt dit?

Heb mijn auto, VW ID.4 nu op 'AC laadstroom begrenzen' staan en hij laadt nu met 8km/u bij (dat is volgens mij 2/3e van 16A thuisladen) wat dus ca 10-11 A zou zijn.

Hij klapt er tot nu toe niet uit wat zou betekenen dat de zekering 13A is? Of zie ik iets over het hoofd? Bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_bkk01WZF7FFdfQ2gHT_Y8r2HXM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Nb4RkYvXatv1VT12VhDmu8J.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g7hLhQD5E2b8I--T2MldEYZwENc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VT6pxMa4lWgiEwtS1SpZqwRk.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 43% gewijzigd door wheli op 20-06-2021 21:31 ]

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Eusebius Links inderdaad permanente L en N. Rechts onafhankelijk contact. Als je gewoon 230V wilt schakelen is het normaal om de L te onderbreken, die stuur je dus door het schakelcontact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
wheli schreef op zondag 20 juni 2021 @ 21:31:
Beste mensen,
Ik ben met mijn elektrische auto op de camping, volgens eigenaar 6A stroom op de plek. Dus auto laden zou niet kunnen.

1 hoofdzekering van 40A, 4 gewone zekeringen van 13A en 5 CEE aansluitingen. Klopt dit?

Heb mijn auto, VW ID.4 nu op 'AC laadstroom begrenzen' staan en hij laadt nu met 8km/u bij (dat is volgens mij 2/3e van 16A thuisladen) wat dus ca 10-11 A zou zijn.

Hij klapt er tot nu toe niet uit wat zou betekenen dat de zekering 13A is? Of zie ik iets over het hoofd? Bedankt!

[Afbeelding][Afbeelding]
Nee dit zijn trage C6A Zekeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@wheli Ik les ze als 6A C-karakteristiek met oude AC aardlek. Geen idee waarom ze voor C zijn gegaan maar goed. 10A gaat dus wel even goed maar zal zo wel klappen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Beste mensen,

[Afbeelding][Afbeelding]
Vind de eigenaar het okay dat je je auto laadt?
Ik kan me voorstellen dat hij ook niet happy is als je 48h lang 6A trekt. Is toch ook niet gratis voor hem.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Als je de auto snel wilt laden zou ik kijken waar de 32A zekering uit komt. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:25

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@wheli overleg met de eigenaar hoe en waar je in kan pluggen. Ik ben nog nooit op een camping geweest waar het niet geregeld kon worden.
Mogelijk tegen bijbetaling (ik heb ergens in Duitsland €0,30/kWh betaald) maar het scheelt veel gedoe en gaat harder als je meer stroom kan trekken :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-09 21:13
Beste mensen,

[Afbeelding][Afbeelding]
Afgezien van het feit dat veel campings hier niet blij van worden (de infrastructuur is nou niet bepaald ingericht op auto's opladen, maar op een campingkoelkastje etc), is dit nou precies iets wat ik van tevoren uitgezocht zou hebben. Er zijn ook al campings met speciale laadpalen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:52

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

jadjong schreef op zondag 20 juni 2021 @ 21:44:
Als je de auto snel wilt laden zou ik kijken waar de 32A zekering uit komt. :+
@wheli Inderdaad met 4x C6 en 5x CEE vraag ik mij ook af hoe dat zit. Wellicht heb je geluk met 1 van de 5 of zitten er 2 met pech achter 1x C6 ;)

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:46

Ethirty

Who...me?

Beste mensen,

[Afbeelding][Afbeelding]
Ik zou daar onmiddellijk mee ophouden! Camping kasten zijn daar niet voor gemaakt. En al helemaal niet voor continu belasting. Soms zijn al die kasten ook nog eens slecht aangelegd waardoor je dus ook nog gevaarlijke situaties kan krijgen.

Beetje dom ook wel om met een elektrische auto te gaan kamperen en geen camping met laadpaal uit te zoeken 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Ethirty op 20-06-2021 23:41 ]

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renedr
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15-07-2021
Pfff wat een raar commentaar allemaal. Hij stelt toch een normale vraag?!

Kun je de auto niet op 5A laten laden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:29
Wel gek, want aan 2x nominale stroom klapt elke automaat ongeacht B, C of D eruit na 15 seconden tot 2 minuten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/clruSdn0Q_q7tTypSdGvv_WSUa8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/08Jcqnv7eTIw34v9IkmPj4gv.gif?f=user_large

Als hij netjes tot 6A beperkt (is dat in te stellen?) zie ik persoonlijk het probleem ook niet :)

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Malantur schreef op maandag 21 juni 2021 @ 07:15:

Als hij netjes tot 6A beperkt (is dat in te stellen?) zie ik persoonlijk het probleem ook niet :)
Omdat deze dingen aangelegd zijn voor een koffiezetapparaat en een lampje, niet voor 2 dagen volcontinu belasting. Op veel campings is het bijv. ook verboden om electrische heaters in te prikken.

[ Voor 11% gewijzigd door JackBol op 21-06-2021 07:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Malantur
JackBol schreef op maandag 21 juni 2021 @ 07:47:
[...]

Omdat deze dingen aangelegd zijn voor een koffiezetapparaat en een lampje, niet voor 2 dagen volcontinu belasting. Op veel campings is het bijv. ook verboden om electrische heaters in te prikken.
Zou kunnen, ik ben niet zo bekend op campings. Maar wat moeten ze doen als er buitenlandse tokkies op bezoek zijn die geen Nederlands spreken? Juist ja, alles dummy proof maken en hun installatie beveiligen zodat het een en ander van hun eigen kabels niet kan smelten, zoals je in ELKE installatie je kabels beveiligd met correcte automaten.

Dat ze niet meteen investeren in dikkere kabels lijkt mij logisch, maar een automaat vervangen als die overgedimentioneerd is kost een euro of 6 dus welk excuus hebben ze om gevaarlijke situaties te laten ontstaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09-09 09:40
Dank voor het meedenken en het nodige oordelen. We hebben bij onze eerste camping het netjes uitgezocht en geen problemen gehad. Vanwege het weer en om wat vrienden op te zoeken spontaan een stukje opgeschoven.

Een beetje extra betalen is geen probleem maar er zijn maar 2 palen in het dorp, een heel eind lopen en á 0,76 per kWh. Beetje te veel van het goede vond ik. Voor nood kan dat uiteraard.

De camping eigenaar is stront chargerijnig maar ik heb wel een plekje gekregen om te laden inmiddels. Erg omslachtig maar het lukt (ik heb betaling aangeboden, wellicht ter overvloede maar het gaat met niet primair om het geld).

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Malantur schreef op maandag 21 juni 2021 @ 08:12:
[...]

Maar wat moeten ze doen als er buitenlandse tokkies op bezoek zijn die geen Nederlands spreken? Juist ja, alles dummy proof maken en hun installatie beveiligen zodat het een en ander van hun eigen kabels niet kan smelten, zoals je in ELKE installatie je kabels beveiligd met correcte automaten.
🤔
Zou kunnen, ik ben niet zo bekend op campings.
Ah inderdaad ;)
De gemiddelde e-installateur krijgt een hartverzakking van een normale elektrische installatie op een Franse of Italiaanse camping.

[ Voor 11% gewijzigd door JackBol op 21-06-2021 08:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Laatst online: 07:13
Ethirty schreef op zondag 20 juni 2021 @ 23:39:
[...]

Ik zou daar onmiddellijk mee ophouden! Camping kasten zijn daar niet voor gemaakt. En al helemaal niet voor continu belasting. Soms zijn al die kasten ook nog eens slecht aangelegd waardoor je dus ook nog gevaarlijke situaties kan krijgen.

Beetje dom ook wel om met een elektrische auto te gaan kamperen en geen camping met laadpaal uit te zoeken 8)7
Als de installatie 6A afgezekerd is, dan mag je continue 6A trekken :O
Als de installatie dat niet trekt is:
A. de installatie niet in orde
B. de installatie van onjuiste automaten/zekeringen voorzien, wat in feite gewoon hetzelfde als punt A is.

Als de camping eigenaar dat niet wil dan moet hij maar zijn zaakjes goed op orde hebben

[ Voor 5% gewijzigd door SniperGuy op 21-06-2021 08:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@wheli goed geregeld :)
Met 17 kWh/100km en 8 km/h laadsnelheid (stomme eenheid trouwens, kan jij niks aan doen) kom ik op 6A precies.

Dat is ongeveer een Kona in de zomer incl laadverliezen, een ID.4 zal erboven zitten, maar je weet het nooit bij onmeetbare eenheden en vage specs.

De specs van een automaat gelden bij een kast van 30 graden. Op een camping houdt dat in dat de toelaatbare belasting sterk weersafhankelijk is :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

JackBol schreef op maandag 21 juni 2021 @ 08:21:
[...]

Ah inderdaad ;)
De gemiddelde e-installateur krijgt een hartverzakking van een normale elektrische installatie op een Franse of Italiaanse camping.
Dit. En de ervaren kampeerder weet ook dat hij speciaal aangepaste waterkoker en koffie machine in zijn caravan moet hebben omdat de boel anders ploft.

Mijn ervaringen in het buitenland is dat het meestal is gezekerd op piek- en niet op continue belasting. Vaak genoeg op een veldje gestaan waarbij bij een deel even het licht uit ging omdat Miep toch de verkeerde waterkoker bij zich had en er een hoofdzekering klapte.

Ja, dat is slecht aangelegd. Maar helaas wel vaak de realiteit. Oh en dan heb je nog dat er geen tellers zijn, dus dat je met het laden net zoveel verbruikt als de rest vd camping samen zonder dat je daarvoor betaald.

Maar fijn dat hij even bij de eigenaar langs is gegaan en het geregeld heeft (y)

[ Voor 13% gewijzigd door Ethirty op 21-06-2021 08:56 ]

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur

[...]

Ah inderdaad ;)
Kan wel zijn, maar als je dan zegt: "hier mag geen elektrische verwarming, elektische BBQ, .." op, dan WEET je dat je installatie niet in orde is, dat de eerste beste tokkie jouw honderden tot duizenden euro's kan kosten, en als je dat negeert dan schuif ik dit op eigen schuld, dikke bult.

In dit geval is het afgezekerd op 6A dus een elektische verwarming/BBQ komt snel aan 10A dus vliegt er sowieso weer uit na enkele minuten. Dit lijkt mij gewoon correct om het vermogen eerlijk te verdelen en tegelijk beperken dat er geen gekke dingen worden ingestoken.
Ethirty schreef op maandag 21 juni 2021 @ 08:54:
[...]

Dit. En de ervaren kampeerder weet ook dat hij speciaal aangepaste waterkoker en koffie machine in zijn caravan moet hebben omdat de boel anders ploft.

Mijn ervaringen in het buitenland is dat het meestal is gezekerd op piek- en niet op continue belasting. Vaak genoeg op een veldje gestaan waarbij bij een deel even het licht uit ging omdat Miep toch de verkeerde waterkoker bij zich had en er een hoofdzekering klapte.

Ja, dat is slecht aangelegd. Maar helaas wel vaak de realiteit.
Dat is een ander verhaal, dat betekend net dat de kabel wel correct beveiligd is. Waarschijnlijk te dun waardoor de hoofdzekering slechts een beperkt vermogen is, maar hier ontstaat geen gevaarlijke situatie zoals hierboven gesugereerd werd als je je auto zou opladen.

[ Voor 4% gewijzigd door Malantur op 21-06-2021 08:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheOKs
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21-06-2021
[...]

🤔

[...]

Ah inderdaad ;)
In Hongkong kunnen ze er ook wat van!
Scheepswerf meterkast!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hkd4Po2wya441H4VaXVBuUTU0iw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UVwtrbgFCpst4B1umKRcTw4F.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-09 23:39
Ethirty schreef op zondag 20 juni 2021 @ 23:39:
[...]

Als het beveiligd is op 6A dan moet het ook 6A aankunnen.
Dat zal het ook echt wel aankunnen.

In landen als Spanje en Italië zijn veel campings gewoon 10A of 16A stroomafsluitingen per plaats omdat in die landen bijan iedereen airco’s en “gewone” koelkasten op plek heeft.

Of hebben camping-kasten campingstroom is dat zo iets als designer-stroom.
YouTube: Designer Stroom

[ Voor 11% gewijzigd door leonbong op 21-06-2021 10:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renedr
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15-07-2021
wheli schreef op maandag 21 juni 2021 @ 08:20:
Dank voor het meedenken en het nodige oordelen. We hebben bij onze eerste camping het netjes uitgezocht en geen problemen gehad. Vanwege het weer en om wat vrienden op te zoeken spontaan een stukje opgeschoven.

Een beetje extra betalen is geen probleem maar er zijn maar 2 palen in het dorp, een heel eind lopen en á 0,76 per kWh. Beetje te veel van het goede vond ik. Voor nood kan dat uiteraard.

De camping eigenaar is stront chargerijnig maar ik heb wel een plekje gekregen om te laden inmiddels. Erg omslachtig maar het lukt (ik heb betaling aangeboden, wellicht ter overvloede maar het gaat met niet primair om het geld).
Joh ik doe niet anders op vakantie, iedereen mag er van vinden wat hij/zij wil.
Ik vind het erbij horen als ik eens per week de auto een keer vol laad. Op 5A? Prima! Het zijn bedrijven waar stroom écht een habbekrats kost. Als 70kWh hen €7 euro kost, is het veel. Aangezien de weekprijzen voor onze accomodaties de €1000 ruim overschrijden, voel ik mij echt niet schuldig.

Sommigen noemen het asociaal, prima, mag iedereen vinden. Ik vind van niet :+
Ik vind het erbij horen.

Sommigen mensen douchen iedere dag 2 uur, of gaan twee maal daags in bad, of zetten de verwarming op 22 graden, of laten de airco in hun stacaravan de hele dag op 19 graden draaien, of etc. etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-09 23:39
TheOKs schreef op maandag 21 juni 2021 @ 09:05:
[...]

In Hongkong kunnen ze er ook wat van!
Scheepswerf meterkast!
[Afbeelding]
Standaard in Manilla.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4CS-WCj_6umiKvh9S6z97wNXlxk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ekT28AzxZIWvnpucoPaEOY80.webp?f=user_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!
SniperGuy schreef op maandag 21 juni 2021 @ 08:37:
[...]

Als de installatie 6A afgezekerd is, dan mag je continue 6A trekken :O
Als de installatie dat niet trekt is:
A. de installatie niet in orde
B. de installatie van onjuiste automaten/zekeringen voorzien, wat in feite gewoon hetzelfde als punt A is.

Als de camping eigenaar dat niet wil dan moet hij maar zijn zaakjes goed op orde hebben
Dus jij kunt thuis op iedere 16A eindgroep 16A trekken zonder dat je hoofdzekering het begeeft? :?

Als de installatie 6A is afgezekerd, moet je 6A kunnen trekken zonder dat het onveilig wordt. Maar het is niet gezegd dat het ook probleemloos gaat werken, zeker niet als meer campinggasten zoiets in hun hoofd halen. Zo'n camping wordt ontworpen met een beste gelijktijdigheidsfactor. Of verwacht je dat een camping met 200 staanplaatsen a 6A een 3x400A hoofdaansluiting heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Laatst online: 07:13
Xander schreef op maandag 21 juni 2021 @ 11:20:
[...]

Dus jij kunt thuis op iedere 16A eindgroep 16A trekken zonder dat je hoofdzekering het begeeft? :?

Als de installatie 6A is afgezekerd, moet je 6A kunnen trekken zonder dat het onveilig wordt. Maar het is niet gezegd dat het ook probleemloos gaat werken, zeker niet als meer campinggasten zoiets in hun hoofd halen. Zo'n camping wordt ontworpen met een beste gelijktijdigheidsfactor. Of verwacht je dat een camping met 200 staanplaatsen a 6A een 3x400A hoofdaansluiting heeft?
Jij weet niet hoe mijn meterkast eruit ziet :P >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

wheli schreef op maandag 21 juni 2021 @ 08:20:

Snap ik wel, die heeft natuurlijk een ID.3 en baalt enorm dat de ID.4 wel met min of meer werkende software is afgeleverd. ;)

Alle gekheid op een stokje als je in het menu de AC laadstroom verlaagd dan pakt hij maximaal 8A.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:43
WVL_KsZeN schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 11:41:
Heeft iemand ervaring met netonderzoek van de netbeheerder (Liander)? Bij mij is vanaf 9 april een onderzoek gestart, maar tot op heden geen bericht. Duurt zoiets een maand? 3 maanden? Een half jaar? Liander kan of wil er niets over zeggen..
Weer een stap verder.. Eindelijk willen ze een afspraak maken om in de meterkast metingen te gaan doen.

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldmemberf1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-09 18:45
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xolps9cSuUWEknEgk0KG4Onk7SY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kr2a1RkEkKO2kYaLapxCAwR1.png?f=user_large

Weet iemand of er dit soort lampen voor binnen zijn met een gu10 fitting / soortgelijk 'zandloper' effect?
Wij willen wat wandlampen infrezen, maar dan het liefst met Philips Hue en zonder schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gosse_W
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11-09 09:49

Gosse_W

Brims

[verkeerde topic :F ]

[ Voor 93% gewijzigd door Gosse_W op 21-06-2021 21:49 ]

5300Wp Fryslân 53¼°NB ZZO 45° SMA 5kW | Gasloos sinds 4/9/23 Hitachi Yutaki S 8kW | Leaf 40kWh 2018
Your best friend is you, I'm my best friend too, I share the same views and hardly ever argue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipswix
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08-09 20:46
Dag allen,

Ik heb het topic doorgespit maar kan het antwoord niet duidelijk vinden. Gisteren heb ik de schouw van mijn nieuwbouwwoning gehad. Ik dacht 12 groepen nodig te hebben voor het huis:

Volgens de Technische omschrijving zijn er al 7 groepen nodig:
1 groep ten behoeve van de wasmachine
1 groep ten behoeve van de PV panelen
2 groepen voor de kookplaat
3 groepen elektra algemeen.

Daarbij hebben wij in de keukenofferte nog 4 groepen toegevoegd:
2 groepen voor de ovens
1 groep voor de vaatwasser
1 groep voor de kokendwaterkraan

En tot slot hebben we nog 1 groep bijbesteld:
1 groep voor de wasdroger.

In totaal maakt dit voor 12 groepen. Nu zag ik dat er e.e.a. in het leidingwerk in de vloer (waarvan ik zou denken dat daar ook vloerverwarming moet zitten), is gewijzigd. Zie foto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f-jHvR56j5rUuxclAEwNoFZ_F_8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dn0pvvVCLgE69t4lHvhCKzVb.jpg?f=fotoalbum_large

Nu lijkt er volgens de beschrijving sprake te zijn dat er 11 groepen zijn geplaatst (we hebben wel voor alle extra groepen betaald). De meterkast lijkt wel 12 groepen te bevatten.. Het lijkt er op dat ze de groep voor de elektrische boiler (kokendwaterkraan) zijn vergeten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-isLoOCkV4edzW2kD8fHgsHW2y4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/39GoIPlXoAvuYgN78lX0Jkmc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t9UrsVExGFL1kIxxtlTy7rLDbIM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i8xEQtn0yGwKH8mLujex6xiM.jpg?f=fotoalbum_large

Nu is mijn vraag:
1. Klopt het dat het lijkt alsof de beschrijving niet klopt met het werkelijk aantal groepen?
2. Is het niet zo dat er één groep vrij moet blijven bij oplevering? Wat dus zou betekenen dat men een extra groepenkast had moeten bijplaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:48
@Flipswix Lijkt erop dat de lijst niet goed is ingevuld. Volgens de sticker zit je PV op groep 12, in de lijst is deze op 11 ingevuld. Lastig vanachter een bureau te bepalen natuurlijk, maar ik denk dat de groep voor je heetwaterkraan er wel zit (12 groepen in de kast), maar dat deze van de lijst is gevallen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
Ik zie een 3-fase kast. Daar hoor gewoon geen 2x1-fase kookgroep in maar gewoon een 3-fase groep voor de kookplaat.

En PV op eigen aardlek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ranzige pad
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-09 16:29

ranzige pad

kwaaak kwaak

Septillion schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 11:35:
[...]

Ik zie een 3-fase kast. Daar hoor gewoon geen 2x1-fase kookgroep in maar gewoon een 3-fase groep voor de kookplaat.

En PV op eigen aardlek.
dat mag toch gewoon op een kook groep, 3 fase is alleen als je kook toestel hier om vraagt.
heb het hier op een zelfde manier.(bj 2018)

HT & NAS & Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipswix
Klopt, het toestel is een AEG met een aansluitwaarde van 7350W. Zou denk ik dus wel op 2 groepen mogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Nee, dat gaat niet goed.

Er zal nu 2x16A getrokken kunnen worden over 1 fase die vanuit de netbeheerder is afgezekerd op 25.
In een 3 fase kast hoort een 3 fase krachtgroep. Temeer AEG geen platen met 2 nullen kent, is AEG per ontwerp al een 3 fase plaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Kookgroep wordt overigens wel veel toegepast, ook in een 3-fase kast.

Momenteel heb ik hier zelfs maar 1 fase van 25A, en daar zit kookgroep en de rest van het huis op, en vooralsnog gaat dat gewoon goed. In de praktijk gebruik je nooit zoveel vermogen, en zit er wel wat rek in die 25A. Heb bijna een uur rond de 40A gezeten (met elektrische heaters en bouwdrogers tijdens de verbouwing) voordat het eruit klapte en ik er achter kwam dat ik maar 25A had.

Door mijn broertje (die elektricien is) wordt doorgaans ook gewoon een kookgroep gebruik bij een 3-fase kast. Hij zegt ook dat dat gebruikelijk is. Althans, als je kookplaat niet daadwerkelijk 3-fase ondersteunt, en vele met aan aansluitwaarde tot 7400W kun je maar op 2 fasen aansluiten. Bij een echte 3-fase kookplaat gebruik je natuurlijk altijd een krachtgroep.

Dat gezegd hebbende, ik ga binnenkort over op 3x25A, en ga voor de (2-fase) kookplaat wel een krachtgroep gebruiken. Die wordt dan gewoon op 2 fasen is aangesloten omdat het niet op 3 kan, en dus 1 nul.

Uiteraard moet je kookplaat het allemaal ook ondersteunen, 2N+2L kun je niet altijd op maar 1 nul aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ook leuk dat de koelkast en de ventilatie uitvalt als het een keer vochtig weer is (PV zit ook op dezelde aardlekschakelaar, die gaat vast een keer trippen op deze manier)

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-06-2021 12:09 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Septillion schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 11:35:
[...]

En PV op eigen aardlek.
Eigenlijk is het triest dus dat het in nieuwbouw nog stééds niet goed lijkt te kunnen gaan.
Het is niet de eerste keer dat dit langs komt.

Ik weet in ieder geval dat ik een goed eerste gesprek ga hebben met de elektricien die bij onze verbouwing de boel moet gaan aanleggen.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Tja, helaas is het standaard dat er een kookgroep in een 3-fase installatie komt, ondanks dat het onwenselijk is. Het gaat dus ook meestal wel goed, en goedkoper voor de installateur, want anders had er waarschijnlijk een kast bij gemoeten.

Wat voor bedrading zit er achter? Is dat 2x bruin, 2x blauw? Of Bruin/Grijs/Zwart/Blauw? In het 2e geval weten ze eigenlijk best dat het niet 'hoort'.

Als je er zin in hebt kun je er natuurlijk flink een punt van maken, maar dan is het waarschijnlijk 'meerwerk' omdat er in de specificaties in de folder waarschijnlijk ook '2x230V tbv koken' stond.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Septillion
@ranzige pad @Flipswix Hier slaat @Freakie1NL de spijker op zijn kop. En zoals @Ethirty ook zegt is het gewoon triest dat dit ook in nieuwbouw nog steeds vaak zo wordt gedaan. Dit is puur ontstaan uit de gewoonte van de (in de basis al foute) kookgroep gewoon ook toe te passen op 3-fase. Er zijn in Nederland eigenlijk ook geen platen te koop die niet werken op 2-fases van een 3-fase systeem ipv 2x1-fase.

Dat het "vaak wel goed" gaat is natuurlijk een drogreden. Je hele huis op één van de drie fases zal ook "vaak wel goed" gaan of je hele huis op een enkele aardlek. Toch is dit niet wenselijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipswix
@Aiolos
Klopt.. Staat er als volgt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GvRqMmkbThJdVmJ5M8gH5GhKatw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UCl2LnJIH62uG0AHz5bNq1Nz.png?f=user_large

Kookplaat is de: AEG ike85651ib
Op de site van AEG zie ik niets over de compatibiliteit staan behalve: Netspanning (V): 220-240/400V2N

@Freakie1NL @Septillion Dank voor de tips. Wordt denk ik wel een lastig om dit als opleverpunt te verdedigen...

Verder vroeg ik mij nog af, gezien er dus feitelijk 12 groepen in de groepenkast aanwezig is, is er dus geen 'lege' groep meer. Ik dacht eerst dat er altijd één leeg moest blijven en dat er dus sowieso een nieuwe groepenkast werd bijgeplaatst: Handig voor de uitbreiding indien ik later elektrisch wil gaan rijden of meer PV panelen wil gaan toevoegen. Dat lijkt nu dus niet het geval, is dit nog iets waar ik een punt van kan maken? Of klets ik uit mijn nek als ik stel dat er een groep leeg moest blijven (had dat ooit gehoord van iemand).

[ Voor 19% gewijzigd door Flipswix op 25-06-2021 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Flipswix Volgens mij is dat geen verplichting + er is nog 2 unit vrije ruimte. Dat is dus een stuk minder issue in mijn ogen dan kookgroep of PV niet op eigen aardlek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizzalucht
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:59

Pizzalucht

Snotneus.

Volgens mij is het gebruikelijk om de PV een alamat te geven, en dus niet bij een andere aardlek te stoppen of die optie open te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eupeodes
  • Laatst online: 12-09 20:54
Flipswix schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 12:58:
Verder vroeg ik mij nog af, gezien er dus feitelijk 12 groepen in de groepenkast aanwezig is, is er dus geen 'lege' groep meer. Ik dacht eerst dat er altijd één leeg moest blijven en dat er dus sowieso een nieuwe groepenkast werd bijgeplaatst: Handig voor de uitbreiding indien ik later elektrisch wil gaan rijden of meer PV panelen wil gaan toevoegen. Dat lijkt nu dus niet het geval, is dit nog iets waar ik een punt van kan maken? Of klets ik uit mijn nek als ik stel dat er een groep leeg moest blijven (had dat ooit gehoord van iemand).
En dan zetten ze een 16A automaat erin (en dus een extra aardlekschakelaar) terwijl de auto die je koopt beter op een krachtgroep te laden is. Schiet je er nog niets mee op.

Zorg er vooral voor dat je naast je groepenkast ruimte houdt om een tweede groepenkast te kunnen plaatsen (dus niet die hele achterwand volhangen met netwerkhardware). Dan kan je als het nodig is altijd nog je groepenkast uitbreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ranzige pad

ranzige pad

kwaaak kwaak

Septillion schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 12:49:
@ranzige pad @Flipswix Hier slaat @Freakie1NL de spijker op zijn kop. En zoals @Ethirty ook zegt is het gewoon triest dat dit ook in nieuwbouw nog steeds vaak zo wordt gedaan. Dit is puur ontstaan uit de gewoonte van de (in de basis al foute) kookgroep gewoon ook toe te passen op 3-fase. Er zijn in Nederland eigenlijk ook geen platen te koop die niet werken op 2-fases van een 3-fase systeem ipv 2x1-fase.

Dat het "vaak wel goed" gaat is natuurlijk een drogreden. Je hele huis op één van de drie fases zal ook "vaak wel goed" gaan of je hele huis op een enkele aardlek. Toch is dit niet wenselijk.
het hier zelfs zo erg dat ik er nog een heb voor mijn warmte pomp,(2*16a) en een losse 20a, ook dit type pomp hoeft niet op krachtstroom. Daarnaast staat het ook zo in het instalatie schema.

HT & NAS & Inventaris

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
ranzige pad schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 13:36:
[...]

het hier zelfs zo erg dat ik er nog een heb voor mijn warmte pomp,(2*16a) en een losse 20a, ook dit type pomp hoeft niet op krachtstroom. Daarnaast staat het ook zo in het instalatie schema.
Dat het geen draaistroom nodig heeft om te werken of dat een prutser installateur het zo in schema zet maakt dit nog niet goed.

In bijvoorbeeld België waar ze niet zitten met een mini 3x25A aansluiting is het namelijk ook prima. Maar nu heb je gewoon een enkel apparaat wat by design zo is aangesloten dat bij vol gebruik je overbelasting hebt. Dat is gewoon slecht. Wat ik zeg, zou je ook gewoon je hele huis op een enkele fase kunnen gooien, gaat "meestal ook wel goed".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barktus
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-01 21:49

barktus

Moehhhh!

Septillion schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 12:49:

Wij passen dit op het huidige project ook toe. Echter komen de kookplaten nooit op 3 fase in deze woningen (woningbouw). Dus in dit geval is het afdoende. In woningen die hier niet binnen vallen wordt het wel toegepast met een 3 fase kookgroep.
Ik moet wekelijkse meterkasten maken en voorbereiden. Van een verplichte lege groep heb ik nog nooit gehoord. Wel letten wij erop dat alle groepen goed verdeeld zijn, zodat de fasebelasting zo goed mogelijk in verhouding blijft.

Wat ze mogelijk bedoeld hebben toen je dat hoorde, is het hebben van een loze leiding in de meterkast. Hier heb je er vaak meerdere van die naar bepaalde punten in het huis lopen. Hier kan je later zelf bijv. een datakabel of voeding doorheen trekken (voor een nieuwe groep). Echter moet je dan wel je kast uitbreiden.

Dus zover ik kan zien heeft de installateur op wat schoonheidsfoutjes na, gedaan wat je gevraagd hebt.
Pizzalucht schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 13:17:
Volgens mij is het gebruikelijk om de PV een alamat te geven, en dus niet bij een andere aardlek te stoppen of die optie open te houden.
Een aardlek is niet altijd verplicht. Die heeft alles te maken met de opbouw van de PV panelen, hier valt dus zo niet iets van te zeggen.

My middle finger salutes you.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
barktus schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 13:45:
[...]

Wij passen dit op het huidige project ook toe. Echter komen de kookplaten nooit op 3 fase in deze woningen (woningbouw). Dus in dit geval is het afdoende. In woningen die hier niet binnen vallen wordt het wel toegepast met een 3 fase kookgroep.
Nee, dat is niet afdoende. Je ontwerpt dan voor overbelasting. Dat is gewoon stom.
Een aardlek is niet altijd verplicht. Die heeft alles te maken met de opbouw van de PV panelen, hier valt dus zo niet iets van te zeggen.
Heeft niets met de PV te maken, alleen de aardweerstand van de elektra installatie. En als je die niet na wilt meten of gewoon safe wilt zitten => aardlek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barktus
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-01 21:49

barktus

Moehhhh!

Septillion schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 13:48:
[...]

Nee, dat is niet afdoende. Je ontwerpt dan voor overbelasting. Dat is gewoon stom.
Ik ontwerp helemaal niets. Maar er wordt 2x230 ingetrokken, dus komt er ook een 2x230 automaat in ;)
Septillion schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 13:48:
[...]

Heeft niets met de PV te maken, alleen de aardweerstand van de elektra installatie. En als je die niet na wilt meten of gewoon safe wilt zitten => aardlek.
Als je gaat kijk naar rubriek 411 van de NEN1010:2015 dan geeft deze aan de een aardlekbeveiliging vereist is voor alle systemen, dus ook een PV systeem. Maar dat er ook uitzonderingen zijn in de volgende situatie:

De uitschakeling voor de overstroombeveiliging wordt binnen de in tabel 41.1 in de NEN1010:2015 voorgeschreven uitschakeltijden tot stand gebracht en de circuitimpedantie moet permanent lager zijn dan de nominale spanning gedeeld door de toegekende aanspreekstroom van de overstroombeveiliging, waardoor dit tot een tijdige uitschakeling leidt.

Je kan in de productspecificaties nagaan of de overstroombeveiliging binnen de voorgeschreven tijd zal uitschakelen en welke aanspreekstroom hiervoor is toegekend. Zoals je aangaf kan je de circuitimpedantie ook meten wanneer je daar de juiste apparatuur voor hebt.

My middle finger salutes you.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
@Aiolos
Klopt.. Staat er als volgt:

[Afbeelding]

Kookplaat is de: AEG ike85651ib
Op de site van AEG zie ik niets over de compatibiliteit staan behalve: Netspanning (V): 220-240/400V2N
Dan is het conform afspraak. Maar dat ze NEN1010 noemen is wel leuk, zie bijvoorbeeld dit bericht van mij (dat weer andere berichten quote): Aiolos in "Nieuwbouw: groepenkast uitbreiden en 3 fase perilex"

Vooral dat eerste, 32A op een 25A hoofdzekering, da's dus niet conform NEN1010...

offtopic:
Over die vorige afbeelding met het meerwerk: 400 euro voor 3 wcd's in de meterkast? Las ik dat goed? :o

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ranzige pad

ranzige pad

kwaaak kwaak

Septillion schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 13:40:
[...]

Dat het geen draaistroom nodig heeft om te werken of dat een prutser installateur het zo in schema zet maakt dit nog niet goed.

In bijvoorbeeld België waar ze niet zitten met een mini 3x25A aansluiting is het namelijk ook prima. Maar nu heb je gewoon een enkel apparaat wat by design zo is aangesloten dat bij vol gebruik je overbelasting hebt. Dat is gewoon slecht. Wat ik zeg, zou je ook gewoon je hele huis op een enkele fase kunnen gooien, gaat "meestal ook wel goed".
check: WPL 15 ACS
https://www.stiebel-eltro...606-bb25-2386d9641b07.pdf

1X16A stuurstroom
1x20A compressor
2x16A voor bijverwarming = kookgroep = > 25A hoofdzekering

Maar met 3*25A 2 ovens, heetwaterkraan en een inductie kookplaat zou onder belasting alles er uit klappen

Toch vreemd dat een grote installateur hier in de buurt hier zijn akkord op geeft toch?
ik heb trouwens ook 3 fase aardleks, schijnt ook niet meer te mogen. Toch zie ik het hier overal in de huizen die hier om mij heen gebouwd zijn.

HT & NAS & Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
3 fase aardleks schijnt in de nieuwste NEN weer wel te mogen, maar wordt afgeraden.
Die norm is net zo veranderlijk als het weer. 8)7
Zoals de klucht rond PV met een stekker...

[ Voor 46% gewijzigd door WackoH op 25-06-2021 15:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:32

Reptile209

- gers -

WackoH schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 15:42:
3 fase aardleks schijnt in de nieuwste NEN weer wel te mogen, maar wordt afgeraden.
Die norm is net zo veranderlijk als het weer. 8)7
Zoals de klucht rond PV met een stekker...
Is toch ook helemaal niet handig volgens mij? Dan schakel je je hele huis af als er een aardfout in je tuinlampjes zit?

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
ranzige pad schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 14:38:
Maar met 3*25A 2 ovens, heetwaterkraan en een inductie kookplaat zou onder belasting alles er uit klappen
Dat zijn meerdere losse apparaten. Elk los heeft geen overbelasting. Dat je er meer tegelijk wilt gebruiken is keuze (waar je al bij design rekening mee dient te houden). Maar van een enkel apparaat zou je geen overbelasting moeten kunnen hebben.
Toch vreemd dat een grote installateur hier in de buurt hier zijn akkord op geeft toch?
Met de hoeveelheid die er geprutst wordt? Nee, niets vreemd aan.
ik heb trouwens ook 3 fase aardleks, schijnt ook niet meer te mogen. Toch zie ik het hier overal in de huizen die hier om mij heen gebouwd zijn.
Zo zie je maar weer hoe veel er dus nog geprutst wordt. Kookgroep met gekoppelde Nul (in de plaat) mag ook niet zonder afgezekerde Nul. Toch zie je het overal. Net als gewoon 16A PV invoeren op een 1x40A bij gebruik van 40A aardlekschakelaars. |:(

[ Voor 14% gewijzigd door Septillion op 25-06-2021 16:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
barktus schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 13:59:
Ik ontwerp helemaal niets. Maar er wordt 2x230 ingetrokken, dus komt er ook een 2x230 automaat in ;)
Je bouwt of van tekening of je doet wel degelijk aan ontwerpen. Indien het laatste en je dat niet door hebt is dat misschien wel het ergste :X
Je kan in de productspecificaties nagaan of de overstroombeveiliging binnen de voorgeschreven tijd zal uitschakelen en welke aanspreekstroom hiervoor is toegekend. Zoals je aangaf kan je de circuitimpedantie ook meten wanneer je daar de juiste apparatuur voor hebt.
De aardweerstand / circuitimpedantie ga je niet in de productspecificatie vinden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:12

ericplan

5180 Wp PV

Ik heb een Niko Hydro inbouwdoos met WCD gekocht die in een bakstenen muur moet komen. Niko heeft zelf als aanbeveling om daar 2-K MIX 7 voor te gebruiken. Die lijm is alleen te krijgen in 250 ml. kokers. Ik moet maar één doos inbouwen. Beetje overkill dus en nog best duur ook. Wat zouden jullie gebruiken? Het is voor een WCD die niet vaak gebruikt zal worden. Wel buiten, maar onder een afdak. Geen direct zonlicht, geen regen.

Afbeeldingslocatie: https://media2.hubo.be/img/Hydro-inbouwkader-68x55-mm_05412748626421.jpg-7?base=derivates&s1=7&s2=001&s3=287&name=05412748626421_000.jpg

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ranzige pad

ranzige pad

kwaaak kwaak

Reptile209 schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 16:13:
[...]

Is toch ook helemaal niet handig volgens mij? Dan schakel je je hele huis af als er een aardfout in je tuinlampjes zit?
Nee, die zitten inmiddels op een seperate aardlek(3F). Daar was tijdens de bouw niets voor aangelegd. Was goedkoper als ik dit zelf deed :)

HT & NAS & Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Reptile209 schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 16:13:
[...]Is toch ook helemaal niet handig volgens mij? Dan schakel je je hele huis af als er een aardfout in je tuinlampjes zit?
Ik ben het helemaal met je eens dat het niet handig is. Daarom heb ik heb zelf een 3-fasen groepenkast van 1 3F aardlek naar 3 1F aardleks (en nog een aardlekautomaat, idd voor de tuinlampjes >:) ) omgebouwd. Vandaar dat ik het wist.

De reden dat het (vermoedelijk) oorspronkelijk verboden werd, was dat lekstromen op verschillende fasen meer of minder zouden kunnen opheffen.
Waarom het dan nu weer wel mag weet ik niet. Misschien omdat installateurs 'het nu eenmaal zo deden en dat gaat altijd goed'.
Dat het wordt afgeraden zal wel om de reden gaan die je noemt, en die gedeeltelijke compensatie van lekstromen.
Verbod was schijnbaar in 2015, afzwakking tot advies om het niet te doen uit 2017. Zie

[ Voor 5% gewijzigd door WackoH op 25-06-2021 17:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ericplan schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 16:50:
Ik heb een Niko Hydro inbouwdoos met WCD gekocht die in een bakstenen muur moet komen. Niko heeft zelf als aanbeveling om daar 2-K MIX 7 voor te gebruiken. Die lijm is alleen te krijgen in 250 ml. kokers. Ik moet maar één doos inbouwen. Beetje overkill dus en nog best duur ook. Wat zouden jullie gebruiken? Het is voor een WCD die niet vaak gebruikt zal worden. Wel buiten, maar onder een afdak. Geen direct zonlicht, geen regen.
Ik heb hier thuis zo'n doos vastgezet met injectiemortel bedoeld voor een chemisch anker. Volgens mij deze: https://www.hornbach.nl/s...0-ml/6649510/artikel.html

Gebruikt omdat ik verder wilde en dit toevallig had staan. :+ Het zit iig prima vast.

Ook weer een grote koker maar kost maar 1/3e van dat spul wat jij noemt.
WackoH schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 16:58:
Verbod was schijnbaar in 2015, afzwakking tot advies om het niet te doen uit 2017. Zie
En toen kwam NEN1010:2020 en was het advies ook nergens meer te bespeuren.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:39
@ericplan Allereerst dank voor de tip, deze monteer ik in mijn nieuwe kapschuur.

Ik zou ze met https://www.werkenmetmerken.nl/nl/tec7_tec_7_lijmkit/p/9022 vastzetten, eigenlijk elke op MS-Polymeer kit is wel geschikt.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

@Xander @habbekrats

Dankzij jullie reacties kom ik op dit uit:
https://www.gamma.nl/asso...vs-100-p-100-ml/p/B178943

Zou dat geschikt zijn? Hoef ik in ieder geval niet 3/4 van die chemische troep weg te gooien na de klus en de Gamma is dichtbij.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-09 14:33
Is dat allemaal niet zwaar over-kill en ook duur?
Met die chemische ankers staat mijn 2 koloms hefbrug in de garagevloer!

Wat is er verkeerd om voor zoiets PUR te gebruiken (mits het niet in het zicht komt, maar daar lijkt het niet op.)

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Naalroc schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 18:59:
Is dat allemaal niet zwaar over-kill en ook duur?
Met die chemische ankers staat mijn 2 koloms hefbrug in de garagevloer!

Wat is er verkeerd om voor zoiets PUR te gebruiken (mits het niet in het zicht komt, maar daar lijkt het niet op.)
Ik heb verder geen klussen gepland. Moet dus iets kopen voor deze klus. PUR is wel goedkoop, maar in dit soort klussen best moeilijk uit het zicht te houden. Fisher spul is misschien overkill, maar wel een passende hoeveelheid en geschikt voor mijn doel.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
Afhankelijk van hoeveel je nodig hebt is een tube ook verkrijgbaar, bedrag is bijna gelijk aan een koker.
https://www.gamma.nl/asso...verseel-90-gram/p/B402573

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lredev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:06
Mede met hulp en adviezen uit dit topic mijn meterkast zelf kunnen upgraden.

Met het oog op een nieuwe keuken, zonnepanelen, mogelijk warmte pomp, was dat ook wel nodig. Sowieso kon modernisering geen kwaad.

Dit is hoe het was:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3v1TOZVs_poE-r5biFQcxW_st4A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0k36s9AFWWz1LC7qMKvlN5zn.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LD7eG8m0x_q-YdseFbAkkaW1SiQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DRd5IkpcWFnmIGAvVIjOfwNs.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AB6ZgAIC0we7UURiQw8uvRSQ-2c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FmfpuybFncQOimYreN2H2t5D.jpg?f=fotoalbum_tile

En dit is wat ik er van heb kunnen maken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EOzS_RO77qGumMmrJzpRpD80334=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wHXIW43j0KQotTmMhWXwKtgl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kDIH_xFUpciNSZ469rVJtdV_xTw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bZvQcLkqMqkNnxIqoLpqXGj1.jpg?f=fotoalbum_large

De zonnepanelen boer had helaas geen ABB bij zich, maar een Chint. Nooit van gehoord, maar klinkt erg als china. Mogelijk dat ik deze nog vervang door een ABB. Al was het maar voor het oog. De deurbel trafo heb ik hergebruikt, de deurbel wordt tzt vervangen door een Ring (achtige). De oplettende kijker ziet dat de draden naar de bronpomp niet helemaal kleur correct zijn. Daar is 4 aderige kabel gebruikt. een van de fase loopt door de blauwe draad (pomp is in driehoek aangesloten)

Ik denk dat ik in de linker kast nog een keer 2 x 3 fase busboard wil plaatsen, om het stukje netter te maken.

[ Voor 6% gewijzigd door lredev op 27-06-2021 02:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lredev schreef op zondag 27 juni 2021 @ 02:03:
De oplettende kijker ziet dat de draden naar de bronpomp niet helemaal kleur correct zijn. Daar is 4 aderige kabel gebruikt. een van de fase loopt door de blauwe draad (pomp is in driehoek aangesloten)
Dat is wel correct toch? ;)
quote: NEN1010:2015
514.3.7 Het gebruik van een blauwe ader voor bepaalde toepassingen
Voor bepaalde toepassingen mag, op voorwaarde dat geen verwarring mogelijk is en bij afwezigheid van een nulleiding, een blauwe ader worden toegepast als faseleiding of voor een andere functie, behalve als beschermingsleiding.
Die "op voorwaarde dat geen verwarring mogelijk is" hebben ze mij nog nooit uit kunnen leggen maar een 3-fasen toestel wat geen nul nodig heeft wordt vaak zo aangesloten.
Ik denk dat ik in de linker kast nog een keer 2 x 3 fase busboard wil plaatsen, om het stukje netter te maken.
En dan? De huidige aardlekautomaten weg doen, over stappen naar losse aardlekschakelaars en automaten en dan zo'n gammele oplossing van 3 gekoppelde flexomaten? Dat zou ik niet doen.

Als je het netter wilt maken zou je kunnen kijken naar kamrails.

Op zoiets kun je de 3x 4-polige aardlekautomaat kwijt, mits je ze inderdaad vervangt door identieke exemplaren: https://www.sandervunderi...m-pen-3-fase-4-polig.html (de variant met 12 pennetjes)

Met zoiets kun je in één keer de nul van de 3x 2-polige aardlekschakelaars aansluiten:
https://www.sandervunderi...kam-pen-steek-35-6mm.html (de 3-voudige variant).

Dat scheelt al heel veel interne kastbedrading. ;) Dit zijn even willekeurige voorbeelden. ABB verkoopt ook zelf kamrails waar je naar kunt kijken.

Wat hangt daar voor een mysterieus blokje aan de blanke aarddraad rechts buiten de kast?

Die contactdoos zou op een montageplaat gemonteerd moeten worden en niet rechtstreeks op een brandbare ondergrond. Of is dit model dicht van achteren?

Zit er wel een inzetplaat links onder in die kast om de onderkant dicht te maken?

[ Voor 5% gewijzigd door Xander op 27-06-2021 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:14
(Dubbelpost van mijn post in "De EL-kroeg, ik werd op gewezen dat ik het verkeerde topic gebruikte en misschien zijn hier nog andere inzichten)

Ik heb de bel transformator vervangen in mijn meterkast, helaas zit bij de nieuwe transformator de secundaire kant (24v) onderop en de primaire kant bovenop. Ik heb de nieuwe transformator op zijn kop gehangen. Weet iemand of dit aan NEN 1010 voldoet?

Daarnaast heb ik de primaire kant bij een andere automaat bij in gedrukt, de automaten in mijn meterkast hebben daar de optie voor. Is dit NEN1010 ok?

Foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wKw5p1LTkqkxvbtea08C5gYbJfw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/07nngBOZMY6m1yRqbMYQKeu4.jpg?f=fotoalbum_large

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
wouter.N schreef op zondag 27 juni 2021 @ 11:26:
Daarnaast heb ik de primaire kant bij een andere automaat bij in gedrukt, de automaten in mijn meterkast hebben daar de optie voor. Is dit NEN1010 ok?
Daarom zit de ingaande kant van die beltrafo aan de bovenkant. :P Verder is het allemaal prima, de NEN gaat niet over esthetische belangen of zwaartekracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@lredev PV op 3-fase, kookgroep op 3-fase, netjes!

Maar als je dan toch al twijfelt over de Chint, zet er dan ook gewoon netjes een 16A in. Ga er niet vanuit dat je meer dan 11kW aan PV hebt. Dan is de maximale stroom door de installatie 25A (net) + 16A (PV) = 41A. Dat is al 1A meer dan je aardlekautomaten aan mogen maar meer in de marge dan nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@wouter.N Primair boven is toch juist handig? Daar heb je immers de uitvoer van je groepen :D

@jadjong Niet direct de NEN nee, maar de bluskamers in automaten is alleen maar gebouwd op de oriëntatie rechtop. Maar zal voor een trafo dus een worst wezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Xander schreef op zondag 27 juni 2021 @ 09:03:

Die "op voorwaarde dat geen verwarring mogelijk is" hebben ze mij nog nooit uit kunnen leggen maar een 3-fasen toestel wat geen nul nodig heeft wordt vaak zo aangesloten.
Bij gebruik van een vier aderige blauw/bruin/zwart/geel-groene kabel is er niets anders mogelijk dan om een blauwe voor een fase te gebruiken bij een 3-fasen aansluiting.
Er bestaat ook bruin/zwart/grijs/geel-groene kabel maar ja dat is niet altijd voorhanden.

Heb je een 5 aderige kabel (bruin/zwart/grijs/blauw/geel-groen) dan mag de blauw niet voor de de fase gebruikt worden alleen voor de nul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hopelijk mag ik in dit topic ook een vraag stellen over de blauwe campingstekkers.

Ik wil graag van 1 CEE stekker naar 2 CEE contrastekkers met een klein stukje kabel ertussen.

Nu zijn die wel te koop maar ik vind 72 euro voor 3 stekkers en een stukje kabel wel erg kostbaar geprijsd.
Afbeeldingslocatie: https://qsail.nl/wp-content/uploads/2016/03/14_337_16_new_09.jpg

Zelfbouw dus, waarbij ik denk aaan twee kabels monteren in de mannetjes stekker en deze leiden naar de vrouwtjes stekkers. Alleen...hoe krijg ik die twee kabels waterdicht door de wartel van de mannetjes stekker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:11
Wolly schreef op zondag 27 juni 2021 @ 14:28:
Alleen...hoe krijg ik die twee kabels waterdicht door de wartel van de mannetjes stekker?
Volgieten met kunsthars?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
siliconenkit ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tug3506
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

Zelfbouw dus, waarbij ik denk aaan twee kabels monteren in de mannetjes stekker en deze leiden naar de vrouwtjes stekkers. Alleen...hoe krijg ik die twee kabels waterdicht door de wartel van de mannetjes stekker?
Wartel met een varkensneusje erin, dan kan je er twee aparte kabels door halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@Wolly
tug3506 schreef op zondag 27 juni 2021 @ 14:41:
Wartel met een varkensneusje erin, dan kan je er twee aparte kabels door halen.
Dat. Is alleen de vraag of je weg kan komen met 2x de benodigde draaddikte. Anders er gewoon een doosje met wartels ertussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11:50
Septillion schreef op zondag 27 juni 2021 @ 15:20:
@Wolly

[...]

Dat. Is alleen de vraag of je weg kan komen met 2x de benodigde draaddikte. Anders er gewoon een doosje met wartels ertussen.
Netjes zou natuurlijk zijn om 3G2,5mm2 te gebruiken maar 3G1,5mm2 is in beginsel ook prima. Daarvan passen er prima twee samen in een dubbele adereindhuls.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-09 21:32

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Je hebt ook rubbers net twee gaten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Wolly
Voor het geval de antwoorden je niets zeggen:
https://www.conrad.nl/p/w...eer-zwart-1-stuk-s-533181
Afbeeldingslocatie: https://asset.conrad.com/media10/isa/160267/c1/-/nl/452715_LB_00_FB/tru-components-tc-mh30-2d203-meervoudig-dicht-inzetstuk-pg29-2-x-77-10-mm-rubber-zwart-1-stuks.jpg?x=200&y=200

Die doe je in de wartel in plaats van het meegeleverde rubber. Dan moet die wel groot genoeg zijn, minimaal M20 gok ik.

De adereinden vervolgens samen in een dubbele huls.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Proton_ schreef op zondag 27 juni 2021 @ 17:49:
@Wolly
Voor het geval de antwoorden je niets zeggen:
https://www.conrad.nl/p/w...eer-zwart-1-stuk-s-533181
[Afbeelding]

Die doe je in de wartel in plaats van het meegeleverde rubber. Dan moet die wel groot genoeg zijn, minimaal M20 gok ik.

De adereinden vervolgens samen in een dubbele huls.
Dank voor de vele antwoorden, de term varkensneusje kende ik nog niet en het bestaan van dat soort wartelrubbers ook niet. Dikke pluim voor de hulp 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:06
Xander schreef op zondag 27 juni 2021 @ 09:03:
[...]

Dat is wel correct toch? ;)

[...]

[...]

En dan? De huidige aardlekautomaten weg doen, over stappen naar losse aardlekschakelaars en automaten en dan zo'n gammele oplossing van 3 gekoppelde flexomaten? Dat zou ik niet doen.

Als je het netter wilt maken zou je kunnen kijken naar kamrails.

Op zoiets kun je de 3x 4-polige aardlekautomaat kwijt, mits je ze inderdaad vervangt door identieke exemplaren: https://www.sandervunderi...m-pen-3-fase-4-polig.html (de variant met 12 pennetjes)

Met zoiets kun je in één keer de nul van de 3x 2-polige aardlekschakelaars aansluiten:
https://www.sandervunderi...kam-pen-steek-35-6mm.html (de 3-voudige variant).

Dat scheelt al heel veel interne kastbedrading. ;) Dit zijn even willekeurige voorbeelden. ABB verkoopt ook zelf kamrails waar je naar kunt kijken.

Wat hangt daar voor een mysterieus blokje aan de blanke aarddraad rechts buiten de kast?

Die contactdoos zou op een montageplaat gemonteerd moeten worden en niet rechtstreeks op een brandbare ondergrond. Of is dit model dicht van achteren?

Zit er wel een inzetplaat links onder in die kast om de onderkant dicht te maken?
Wist ik niet, maar mooi.

Wandcontactdoor ga ik voorzien van een montage plaat, want meen dat hij niet dicht is.

Dat blokje is waar de aardedraad doorgelust wordt naar berging / badkamer of bijkeuken (?) iets om uit te zoeken.

Inzetplaat was ik vergeten mee te bestellen bij de losse kast. Die moet er nog komen.
Septillion schreef op zondag 27 juni 2021 @ 12:51:
@lredev PV op 3-fase, kookgroep op 3-fase, netjes!

Maar als je dan toch al twijfelt over de Chint, zet er dan ook gewoon netjes een 16A in. Ga er niet vanuit dat je meer dan 11kW aan PV hebt. Dan is de maximale stroom door de installatie 25A (net) + 16A (PV) = 41A. Dat is al 1A meer dan je aardlekautomaten aan mogen maar meer in de marge dan nu.
De PV zit nu aangesloten na de hoofdschakelaar en parallel aan alle aardleks / alamats. Dat is toch de juiste manier? Of moet die eigenlijk voor de hoofdschakelaar?

De installatie is 13140 Wp maar, hoogste wat ik heb gezien heb is al wel (iets) meer dan 11 kW:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qq2Hqc5wg0UHT3gzkDwCnoOu998=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3ASOGinomKevEEje2jwboNuI.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-09 16:30
Mijn huis uit 1990 heeft een iets verouderde installatie in de meterkast. Sinds ik dit huis gekocht heb, hebben we zonnepanelen laten installeren en binnenkort komt hier ook airco. Met mijn civieltechnische achtergrond heb ik maar beperkte kennis van elektra, dus ik wilde een expert de extra groep voor de airco laten installeren. Alleen twijfel of ik niet direct meer aan moet pakken.

Wat mij opvalt:
- 1 fase
- 3 groepen zitten achter een aparte aardlek
- 4 groepen onderling verbonden direct vanaf de hoofdschakelaar (waarvan 1 = zonnepanelen).
- 3 groepen onderling verbonden direct vanaf de hoofdschakelaar
- Alles is ABB HAF behalve een emat automaat voor de pv.

Volgens mij horen alle groepen tegenwoordig achter een aardlek te zitten? Zeker nu de airco erbij komt (16A afgezekerd) krijg ik 2x 4 groepen die direct op de hoofdschakelaar zitten. Ook komen zowel de zonnepanelen als de airco met een YMVK uit de kruipruimte. Er zijn geen 'officiele' invoeren meer beschikbaar, dus degene van de zonnepanelen is aan de zijkant naar binnen gestoken.

Ook als ik 2 aardlekschakelaars wil toevoegen, dan is mijn behuizing te klein.

Is het dan verstandig om gelijk de hele bak te upgraden? Of er een bij te plaatsen? Of kan dit gewoon op deze manier blijven?

edit: Ook is er een keer een losse groep bijgebeund tbv een traplift. Deze zit met een oudewetse 'stop' in een apart kastje naast de meterkast. Deze wordt nu alleen gebruikt als stopcontact voor de stekker apparatuur in meterkast (modem, router, Hue, NAS etc).

Fotootje van huidige situatie, hoe ik het overgenomen heb:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/6axcSBwsOKUOYU6CBjjeS6RN.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door virtualJac op 28-06-2021 16:05 ]

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
lredev schreef op maandag 28 juni 2021 @ 00:25:
De PV zit nu aangesloten na de hoofdschakelaar en parallel aan alle aardleks / alamats. Dat is toch de juiste manier? Of moet die eigenlijk voor de hoofdschakelaar?

De installatie is 13140 Wp maar, hoogste wat ik heb gezien heb is al wel (iets) meer dan 11 kW:

[Afbeelding]
Ah, echt >11kW komt niet zo vaak voor. Qua aansluiting zit het wel goed, moet niet voor de hoofdschakelaar. Maar nu heb je last van het standaard "te veel stroom" probleem. Meestal is dat op 3-fase niet zo'n issue. Maar met 25A (net) + 20A (PV) = 45A door je kast. Maar je hebt maar aardlekschakelaars die een max rating hebben van 40A, die zijn dus niet correct beveiligd en dus geen deugdelijke installatie. Immers moet er voor geen enkel component overbelasting kunnen ontstaan.

Je had eigenlijk voor 63A aardlekschakelaars moeten gaan. Of, als alternatief, voor je aardlekschakelaars een een 40A C-kar automaat plaatsen. Wat je nu hebt is hetzelfde als een standaard groep met 25A afzekeren ipv 16A.

Daarnaast lijkt me PV ook gewoon op 2,5qmm te zitten, dit houdt dan ook niet over :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:16
lredev schreef op maandag 28 juni 2021 @ 00:25:
[...]

[Afbeelding]
Dat is in de zomerperiode. Als je een onbewolkte koude winterdag hebt met veel zon dan kom je wellicht nog iets hoger uit. Panelen werken dan beter namelijk.
Pagina: 1 ... 179 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.