Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 176 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.328.508 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Temraakle schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 14:42:
Ik zou graag willen weten wat jullie hier van denken.

Wil een muur gaan behangen en daarom had ik het beschermkapje van het stopcontact afgehaald. De achterkant van het kapje is deels gesmolten...
[Afbeelding]

Bovenaan de muur kwam ik ook de bovenstaande kabelbrij tegen en daar lijkt een lasdop te zijn gesmolten.
[Afbeelding]

Wat is de beste manier om verder te gaan en wat zie ik precies? Dit is trouwens een huis uit volgens mij 196x in het buitenland.
Alles vervangen en in de tussentijd niet meer gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

In hoeverre is het toegestaan om een vaste (opbouw)WCD van spanning te voorzien met een niet massieve draad: zo'n universele 2 aderige kabel die je normaal gebruikt om vanaf plafond aansluiting met kroonsteen hanglamp aan te sluiten.

Trof ik aan in "nieuw" huis van familie. Draad ging achter holle plint langs een koof in, dus vanaf daar afgetakt uit een verdeeldoos waarschijnlijk.
Mijn advies: mag niet. Haal wcd weg of bedraad hem op nette manier: in pvc leiding en massieve installatiedraad blauwe en bruine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:11
@DopdeDouwer Soepel mag wel mist daar komt ie : Doelmatig en degelijk aangelegd. Ook 2,5mm2 gebruiken. Dus een tweeling snoertje 0,75 mag niet. Zoals jezelf al aan geeft , met buis of k25 plintgoot is e betere optie.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-07 23:07

Peetman

Tjah....

JeroenE schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 14:26:
[...]
Waarom doe je de tuingroep dan niet sowieso op een aparte aardlek? Ik neem aan dat je er ook niet blij van wordt als 's ochtends je auto niet is opgeladen.
Dan zou ik in de garage een aparte aardlek moeten plaatsen. En dan in de meterkast een 300ma aardlek plaatsen om de kabel te beveiligen. Of 20A alamat. Laadpaal heeft eigen aardlek, dus dan zou ik voor de tuingroep een alamat doen. Qua selectiviteit misschien niet geheel top, maar zou door loadbalancing in de paal weinig issues moeten opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:25
Goedenavond allemaal,

Ik zou graag nog een paar extra ogen op mijn gewenste meterkastconfiguratie krijgen, waarbij ik nog een paar vragen heb hoe jullie dit zouden aanvliegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FOTf_QrIJanieNLlf_-AOInWAL4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qBXQelc0QehRqX4yuFl15omr.png?f=fotoalbum_large

Dit is een "ruwe" opzet van wat ik nodig denk te hebben, waarbij ik volgens mij al een nette verdeling heb gemaakt tussen de fases/load.

Verdeling van de fases en de nul richting de 3 afzonderlijke 1P+N aardlekken moge duidelijk zijn, maar hoe zouden jullie de voeding gaan doen naar de 4-voud "krachtgroepen".

Ik ontkom er niet aan denk ik om verdeelklemmen ( tips? ) te gaan plaatsen na de hoofdschakelaar, en vanuit deze klemmen te gaan verdelen naar de afzonderlijke 3P aardlekautomaten en de 1P aardlekautomaten, en wat voor diameters zouden jullie dan voor gaan, 6mm² naar HS en ook 6mm² naar de automaten dacht ik zelf aan. Met een kam werken lijkt me niet praktisch gezien ik afzonderlijke aardlekautomaten gebruik. Bij een aardlekschakelaar en daar achter krachtgroepen zou een kamrail wel kunnen, maar mijn voorkeur gaat uit naar het gebruik van puur aardlekautomaten voor deze eindverbruikers.\

Dus eigenlijk zoals onderstaand, maar dan met ook nog 6mm² naar elke 3P aardlekautomaat vanaf de klem, heb ik niet ingetekend anders wordt het echt rommelig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d3hxHydJMP5p-vO1DEymaEyYtp0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9fonpvKYtdTXJ1i2lI0XEuyI.png?f=fotoalbum_large

De B16 300mA werd mij aanbevolen door de PV installateur om te plaatsen.

Bovenstaande geheel wil ik in de VB418p kast plaatsen, dus plek zat :)

[ Voor 13% gewijzigd door HammieDuDe op 26-05-2021 22:49 ]

Achterhoek | Loxone | PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | 12.200wp PV | Zehnder Q600

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
@HammieDuDe
63A 30mA zijn een stuk duurder, heb je deze nodig ?
Als je PV 10 kW doet blijf je onder de 40A en kun je standaard 40A type's nemen. Als je 63A neemt zou je de voedende bedrading ook 10 mm2 moeten zijn. Of alle eindgroepen alamats kun je met een rail aansluiting werken. Ik heb zelf ook uitsluitend alamats in mijn 3x12 kast.

De voorgestelde verdeling zit bijna alle licht achter 1 aardlek.

Verdeelblokjes kan, slim doorlussen ook. meeste zijn minimaal 25 mm2 aan de onderzijde waarbij vaak 2 aders er in kunnen of in een twin huls.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
habbekrats schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 06:01:
@HammieDuDe
63A 30mA zijn een stuk duurder, heb je deze nodig ?
Als je PV 10 kW doet blijf je onder de 40A en kun je standaard 40A type's nemen. Als je 63A neemt zou je de voedende bedrading ook 10 mm2 moeten zijn. Of alle eindgroepen alamats kun je met een rail aansluiting werken. Ik heb zelf ook uitsluitend alamats in mijn 3x12 kast.

De voorgestelde verdeling zit bijna alle licht achter 1 aardlek.

Verdeelblokjes kan, slim doorlussen ook. meeste zijn minimaal 25 mm2 aan de onderzijde waarbij vaak 2 aders er in kunnen of in een twin huls.
Ik zal eens kijken of een puur alamat opstelling ook interessant is qua prijs.

63A aardlekschakelaars heb ik genomen omdat het piekvermogen van de PV installatie 12,2kW gaat zijn, anderzijds is het ook mogelijk om een 40A automaat te zetten voor de verdeling naar de rest van de installatie? Maar dat maakt het volgens mij wel onnodig gecompliceerd.

Oke, dus 10mm2 voeden vanaf het verdeelblok, ik zag de Hager KJ01B, ik ga mijn kast compleet voorbereiden en bovenin met klemmen werken om uitgaande VD op af te monteren. ( autistisch trekje )

M.b.t. verlichting, centrale verlichtingspunten worden via L1 gevoed en de "rest" via de groep van de domotica die op L3 zit. Daar kan ik evt. nog wel wat meer mee spelen gezien de fases alle 3 ook in mijn domoticakast worden afgeleverd en alle lichtpunten rechtstreeks lopen.

[ Voor 10% gewijzigd door HammieDuDe op 27-05-2021 08:39 . Reden: Toevoegingen ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:05
@HammieDuDe Met 16A PV zit je op 41A totaal. Dat is inderdaad over de 40A maar wordt vaak toch zo gelaten. Wil je netjes doen dan kan je inderdaad 63A aardlekschakelaars plaatsen maar een 40A automaat is goedkoper. En zou dat niet echt complex noemen afgezien van dat je wat met de verdeelklem van de N moet doen. De fases van de 1-fase aardlekschakelaars gaan dan alleen even door een 3-fase 40A automaat. De N zou je dan gewoon kunnen lussen of een extra verdeelklem na de automaat kunnen plaatsen. De groepen waar je een aardlekautomaat voor hebt gebruikt kunnen er gewoon voor.

PS Met je tekst in het Nederlands zou 1F en 3F logischere afkortingen zijn, anders leest het als 1-polig of 3-polig :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pinobigbird
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Pinobigbird

doesn't share food!

HammieDuDe schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 07:35:
[...]

63A aardlekschakelaars heb ik genomen omdat het piekvermogen van de PV installatie 12,2kW gaat zijn, [...]
Maar wel verdeeld over 3 fasen, dus nog geen 18A per fase. Die 63A-redenering snap ik dan niet zo goed.

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
Pinobigbird schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 08:59:
[...]

Maar wel verdeeld over 3 fasen, dus nog geen 18A per fase. Die 63A-redenering snap ik dan niet zo goed.
Dit was wederom de aanbeveling vanuit mijn PV leverancier om daar rekening mee te houden, maar bij maximale output, zou het 17,69A per fase zijn, dan zou een B16 aardlekautomaat toch al ondergedimensioneerd moeten zijn om de PV installatie af te zekeren?

[ Voor 3% gewijzigd door HammieDuDe op 27-05-2021 09:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@HammieDuDe Mm, ja, dan houdt 16A niet over nee. Dan is het wel verstandig om voor 63A aardlekschakelaars of 40A "hoofdautomaat" te gaan.

Nette leverancier overigens. De meeste verhalen die ik hier zie langs komen willen ze gewoon 16A of zelfs 20A op een 1x35 erbij gooien...

[ Voor 33% gewijzigd door Septillion op 27-05-2021 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:19
HammieDuDe schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 09:01:
[...]

Dit was wederom de aanbeveling vanuit mijn PV leverancier om daar rekening mee te houden, maar bij maximale output, zou het 17,69A per fase zijn, dan zou een B16 aardlekautomaat toch al ondergedimensioneerd moeten zijn om de PV installatie af te zekeren?
Maar je omvormer is 10kW, dus gaat niet meer dan 15A per fase afleveren? Dat er 12kWp aan de DC kant hangt is niet bijster relevant

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
Ronald schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 09:09:
[...]

Maar je omvormer is 10kW, dus gaat niet meer dan 15A per fase afleveren? Dat er 12kWp aan de DC kant hangt is niet bijster relevant
Klopt ook, ik heb even de specificaties er bij gepakt:

[ Voor 35% gewijzigd door HammieDuDe op 27-05-2021 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
Ah, ja, dan is de 16A prima en is je rekenwaarde 41A :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HammieDuDe
Septillion schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 09:56:
Ah, ja, dan is de 16A prima en is je rekenwaarde 41A :)
Totdat ik net te horen heb gekregen dat ik een andere/nieuwere omvormer ga krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hPz-2Ufy_MxhDnaOO7qbB6toBMc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VgFJuVMxIewlIiJZT7w8kc5e.png?f=user_large

Aansluitwaarde max 16.7A, oftewel B20 afzekeren, dan komen we dus uit op 45A,.. ik ga denk ik dan voor 63A aardlekschakelaars i.p.v. een extra "hoofdschakelaar".

Recap:
Hoofdschakelaar < - 10mm² - > Hager KJ01B
KJ01B < - 10mm² - > 1-fase aardlekschakelaars ( 3x )
KJ01B < - 6mm² - > B20 PV installatie ( 1x )
KJ01B < - 6mm² - > B16 WP / Boiler / Kookplaat ( 3x )

[ Voor 14% gewijzigd door HammieDuDe op 27-05-2021 10:29 . Reden: Toevoegingen ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:45
Nee joh.

Die 16,7A zal iets van inrush current zijn, dus enkele miliseconden, dat gaat prima met een normale 16A B automaat.
En alleen plaats vinden als je AC-gedeelte op spanning zet eenmalig dus.

Eenmaal op AC-spanning zal de stroom de 14A niet overschrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:51

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@leonbong Is het niet zo dat hij 14,5A terug zal leveren bij 252,9V en 16,7A onder de 220V? Dat lijkt er tenminste uit te komen als ik even snel 11kW over 3 fases verdeel bij die stromen.

Inrush bij een inverter lijkt mij sterk, hij zou niets moeten verbruiken.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Die dingen gebruiken allemaal stroom als er geen zon is.

PS ik heb nog even opgezocht het is iets anders de fabrikant heeft over 60A inrush current. Dat zal zijn om condensatoren aan het AC-gedeelte te "vullen".

Maar dan nog een 16A automaat zal echt prima gaan.

PS Ik geef geen garantie op mijn adviezen

[ Voor 21% gewijzigd door leonbong op 27-05-2021 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
Scheelt toch wel aanzienlijk dan inderdaad, dan hoef ik niet voor 63A aardlekschakelaars te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:18
HammieDuDe schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 11:11:
Scheelt toch wel aanzienlijk dan inderdaad, dan hoef ik niet voor 63A aardlekschakelaars te gaan.
Inderdaad. In de praktijk zal die 10 kW omvormer nooit meer dan 10.000/3/240 = 13.9 A per fase leveren (in de praktijk is de spanning bij dergelijke vermogens meestal nog wat hoger, stroom dus nog lager).
Dat betekent dat de ontwerpstroom van je meterkast maximaal 39A is, dus nog net binnen de 40A van je aardlekschakelaars (die zelf, zeker bij een A-merk als Hager of ABB, ook nog nog marge hebben).
Dus gewoon aansluiten op een B16 alamat.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:55
Nouuu de ontwerpstroom is gewoon op 230V hoor :)
Dat de spanning 240V is bij terugleveren hoeft helemaal niet.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

@HammieDuDe
B16 is ruim voldoende. Ik heb een 4200 Watt omvormer met 5080 Wp op 1×B16. Zuid 30 graden met goeie opbrengst van 1100 Wh/Wp. Dan moet <15 kWp met een <12 kW omvormer ook goed gaan :)

Waarom 6mm2 met 3-fase. 3-fase heeft geen spanningsval over de nul. Met mijn 1-fase 5080 Wp heb ik 2,5mm2 gebruikt en bijna geen spanningsval. Omvormer op zolder, dus wat kortere afstand. 20 meter 2,5mm2 zou 1,25% spanningsverlies geven. Vind ik niet zo spannend.

[ Voor 63% gewijzigd door Dre op 27-05-2021 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwardmp
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 03-07 11:54
Weet iemand of bij een Jung pulsdrukker, het lampje dat je optioneel in de schakelaar kan stoppen alleen brandt als er op de pulsdrukker gedrukt wordt, of als er spanning op de lichtbron staat? Bijv https://www.jungstore.nl/...impulsdrukker-230v-1.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:08

ericplan

5180 Wp PV

edwardmp schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 19:06:
Weet iemand of bij een Jung pulsdrukker, het lampje dat je optioneel in de schakelaar kan stoppen alleen brandt als er op de pulsdrukker gedrukt wordt, of als er spanning op de lichtbron staat? Bijv https://www.jungstore.nl/...impulsdrukker-230v-1.html
Je hebt verschillende pulsdrukkers van Jung die dit lampje gebruiken. Er is een type pulsdrukker waar het lampje een eigen aansluiting heeft. Bij het andere type is de aansluiting gecombineerd.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-07 09:00
edwardmp schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 19:06:
Geen van beide volgens mij, en dat heeft ook geen zin; het doel van dat lampje is dat je de schakelaar in het donker kunt vinden, dus als je het lampje over de 2 contacten zet, dan gaat het lampje gloeien via de spoel/of de electronica in bv. de trappenhuis schakelaar, waarvoor deze vaak gebruikt wordt.
Het aantal lampjes is echter beperkt, dat staat dan weer in de gebruiksaanwijzingen van die tappenhuis schakelaar; sommigen hebben daarvoor een contact waardoor het aantal lampjes 'oneindig' wordt.

Als je hem gebruikt in toepassing met een gewone schakelaar, dan geldt hetzelfde, maar kan met LED lampen dan wel problemen opleveren, zo begrijp ik, omdat die mogelijk de minimale stroom benodigd voor het lampje in de schakelaar niet doorlaten. In combinatie met een gewone gloeilamp, brandt het lampje alleen als de hoofdverlichting 'uit' is, en zie je schakelaar in 't donker.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwardmp
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 03-07 11:54
Naalroc schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 20:11:
[...]

Geen van beide volgens mij, en dat heeft ook geen zin; het doel van dat lampje is dat je de schakelaar in het donker kunt vinden, dus als je het lampje over de 2 contacten zet, dan gaat het lampje gloeien via de spoel/of de electronica in bv. de trappenhuis schakelaar, waarvoor deze vaak gebruikt wordt.
Het aantal lampjes is echter beperkt, dat staat dan weer in de gebruiksaanwijzingen van die tappenhuis schakelaar; sommigen hebben daarvoor een contact waardoor het aantal lampjes 'oneindig' wordt.

Als je hem gebruikt in toepassing met een gewone schakelaar, dan geldt hetzelfde, maar kan met LED lampen dan wel problemen opleveren, zo begrijp ik, omdat die mogelijk de minimale stroom benodigd voor het lampje in de schakelaar niet doorlaten. In combinatie met een gewone gloeilamp, brandt het lampje alleen als de hoofdverlichting 'uit' is, en zie je schakelaar in 't donker.
Oke dank. Voelt als een stukje YAGNI dan (You Ain't Gonna Need It).

Andere vraag. Weet iemand wat voor soort Jung pulsdrukker je kan gebruiken icm deze afdekplaat? https://www.elektramat.nl...n-alpin-wit-as-1700-p-ww/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:53

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Ik ben recent verhuisd (huur) en ben nu eens al mn bekabeling netjes aan het wegwerken, en heb daarbij twee vragen voor jullie; een kleinere en een grotere.

Allereerst, vandaag een UTP door de muur laten trekken naast een bestaande coax. Bleek nogal een klus te zijn (niet de meest rechte buis) maar er bleek ook ergens een gat oid in de buis te zitten: de trekveer en de bestaande kabel kwamen er enigszins modderig uit (nat + zand + kleine steentjes). Ik heb geen flauw idee waar dit vandaan komt: ik zit hier op de vierde verdieping in een vrij modern appartement (<15j). Ik heb verder nergens enig teken van lekkage gezien; er waren tijd geleden bij vorige huurders wel kortstondige kleine lekkages (slechte cv monteur en een kapotte afwasmachine) maar dat is allang verholpen. Nu is mijn vraag: is dit gevaarlijk? Wat zijn de langetermijngevolgen hiervan?

Tweede is iets uitgebreider. Situatieschets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MT-dCICJBcXshQ8hdx2RVe391Jg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TkvgCPqqPW17xkKHXcj4qJiE.png?f=fotoalbum_large

Ik heb dus de volgende "componenten" die ik graag wil verbinden:
1. Een WCD met drie elementen: COAX, UTP (die nieuwe), 1x stroom.
2. Een staande lamp, +-50cm vanaf de WCD.
3. Mijn bureau met PC/apparatuur. Aan het bureau hangt een degelijke stekkerdoos, zodat mijn bureau eigenlijk alleen maar met één stroomaansluiting en één ethernetkabel "vast zit". Zit op ongeveer 3m van de WCD.
4. Een klein lampje niet op mijn bureau, +- 4m vanaf de WCD.
5. "Mediameubel" (TV + kastje), +- 10m vanaf de WCD (via 4; dus 5-6m vanaf 4); zou ik graag met stroom en coax op de WCD aansluiten en met HDMI op mn PC

Er is geen andere WCD die dichterbij is voor al deze onderdelen. Mogelijk wil ik in de toekomst nog uitbreiden: bijvoorbeeld een AV setup bij 4 en dan zou je ook speakerkabels hebben lopen naar allerlei plekken. Ik zoek dus wel iets flexibels.

Nu is één mogelijke optie natuurlijk om gewoon veel stekkerdozen te gebruiken: één bij elke plek 2-5. Maar dat wordt wel heel veel daisy chaining voor iets wat toch veel stroom kan gebruiken - dat zit mij niet erg lekker.

Nu zit ik als tweede optie te denken aan zo'n mooie K25 goot met bijbehorende onderdelen. Dan kan ik op plek 3 en 4 een opzetdoos monteren voor stroom waarop ik 3, 4, en 5 via een verlengsnoer/stekkerdoos kan aansluiten: heel flexibel mocht er iets veranderen, ik denk veiliger dan stekkerdozen chainen, en geen overbodige kabels om weg te werken. Eventueel kan ik deze stapelen oid zodat ik ook de COAX en UTP kabels netjes kan wegwerken; anders kan ik ze gewoon los door een gootje heen doen.

Klinkt allemaal goed, maar nu mijn vraag: hoe sluit ik de stroomkabels in de buis aan op de WCD? Een lastige constraint is dat ik niets aan de muren mag veranderen. Attema heeft natuurlijk die "plusrand": een verhoogd stopcontact waar je de goot uit kan laten lopen, maar dat kan alleen bij enkele WCDs, en ik heb hier een driedubbele. Dat past dan niet netjes naast elkaar. Kan ik een WCD op de goot als "input" gebruiken? (en dan een male-male stekker om die aan te sluiten op de WCD) Dat klinkt niet erg... volgens de regels :P Wat zijn hier de opties?

De goot zou wel over de grond gaan (met een plakstrip denk ik), zoals je kan zien in de schets is de rechterwand geen muur maar bestaat die volledig uit ramen. Tussen 2 en 3 zit er ook een deur: als ik die open doe nadat het geregend heeft kan hier een druppel water afkomen. Hoe veilig is dat icm zo'n goot? Ik kan de kabels wel netjes daar wegwerken: er zit daar al een soort "groef" van 2.5cm breed op het smalste punt, met 2.5cm clearance onder de deur. Ik heb daar nu al een tijdelijke kabel voor een stekkerdoos liggen en dat gaat prima.

Of zijn er nog andere opties waar ik nog helemaal niet aan gedacht heb?

Alvast bedankt voor jullie meedenken!

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 19:29
@F.West98 male-male nooit doen, er zal maar iemand de verkeerde eerst doen. Liever 3x2,5mm2 flex via lasdoppen (de met lipjes voor massief en flex) en male stekker met onderuitgang in bestaande WCD. Zolang je niet langdurig boven de 10A komt moet dat wel lukken.

Eind van k25 is met 3 kabels vol, dus beetje kit en eind is dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:33

Floor-is

5.2

Kan ik hier ook vragen stellen over het schakelmateriaal? Zo ja:

Wij overwegen herbouw van de bestaande woning, dus (ook) alle technische installaties gaan eruit en er opnieuw in. Dat geeft de mogelijkheid om het schakelmateriaal goed te doen; momenteel is er van twee merken drie verschillende lijnen gebruikt. (Berker S1 en Q1, Busch-Jaeger Reflex zo lijkt het).

Voor het nieuw te realiseren wil ik graag grote, vlakke schakelaars en vlakke WCDs, maar ik zal ook dimmers nodig hebben, oh en UTP. Ik kijk naar de Future Linear van Busch-Jaeger op het moment, zijn er nog anderen die ik zou moeten bekijken?

Heeft iemand hier trouwens al eens gewerkt met een sensor voor een automatische schuifdeur in een woning? Wij zouden er eentje onderaan de trap willen, omdat je vanaf de trap anders flink moet reiken/bukken voor de klink. Er is geen ruimte voor een landing.
Heb zowel de ogen/schakelaar nodig als de automatische schuifdeur en ben flink aan het zoeken nog..

Bericht hierboven

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Floor-is schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 11:14:
Kan ik hier ook vragen stellen over het schakelmateriaal? Zo ja:

Wij overwegen herbouw van de bestaande woning, dus (ook) alle technische installaties gaan eruit en er opnieuw in. Dat geeft de mogelijkheid om het schakelmateriaal goed te doen; momenteel is er van twee merken drie verschillende lijnen gebruikt. (Berker S1 en Q1, Busch-Jaeger Reflex zo lijkt het).

Voor het nieuw te realiseren wil ik graag grote, vlakke schakelaars en vlakke WCDs, maar ik zal ook dimmers nodig hebben, oh en UTP. Ik kijk naar de Future Linear van Busch-Jaeger op het moment, zijn er nog anderen die ik zou moeten bekijken?
Ik heb het hele huis naar Jung LS omgewisseld. Maar dan heb je natuurlijk wel meer vervangingskosten als je nu een ander merk onderbouw hebt.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HammieDuDe
fsfikke schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 11:43:
[...]

Ik heb het hele huis naar Jung LS omgewisseld. Maar dan heb je natuurlijk wel meer vervangingskosten als je nu een ander merk onderbouw hebt.
Hier ook in mijn huidige woning de LS990 series, nieuwe woning weer, super mooi spul.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:08

ericplan

5180 Wp PV

Floor-is schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 11:14:

[…]

Heeft iemand hier trouwens al eens gewerkt met een sensor voor een automatische schuifdeur in een woning? Wij zouden er eentje onderaan de trap willen, omdat je vanaf de trap anders flink moet reiken/bukken voor de klink. Er is geen ruimte voor een landing.
Heb zowel de ogen/schakelaar nodig als de automatische schuifdeur en ben flink aan het zoeken nog..
Zou goed nadenken of je dit automatisch wil. Een pulsdrukker bij de trapleuning lijkt me wel zo veilig.
(Ik zie scenario’s dat je vrolijk de trap af hobbelt, het sensoroog niet werkt en jij door het glas van de schuifdeur valt)

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

fsfikke schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 11:43:
[...]

Oeh de LS, die had ik nog over het hoofd gezien. Thanks!

Als dit plan doorgang vindt, dan gaat het huidige huis terug naar buitenmuren en fundering; wordt alles opnieuw gedaan. Dus ook de elektrische installatie.

Het is nu een bende: drie meterkasten, variërend van ABB (~1985], stalen verdeelkasten, halyester en een moderne voor de EV (2020)). Zowel smeltzekeringen als automaten, krachtstroom (2 stuks 5x10mm2 van hoofdmeterkast naar de subkasten). Tot 2020 was het pand afgezekerd op 3x63A. Best geinig om een oude slagerswinkel/woning en bijbehorend slachthuis te kopen, maar het moet toch echt aangepakt..
HammieDuDe schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 11:48:
[...]

Hier ook in mijn huidige woning de LS990 series, nieuwe woning weer, super mooi spul.
Ook bedankt :)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

ericplan schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 11:49:
[...]

Zou goed nadenken of je dit automatisch wil. Een pulsdrukker bij de trapleuning lijkt me wel zo veilig.
(Ik zie scenario’s dat je vrolijk de trap af hobbelt, het sensoroog niet werkt en jij door het glas van de schuifdeur valt)
Ik zou wel automatisch willen, eventueel met een extra/override knop (voor het geval een huisdier het wel leuk spelen vindt ofzo). De reden om voor een elektrisch openende te gaan lijkt me echter wel helder.

Henderson heeft de M2, bestfix/schuifdeursystemen.eu heeft een “absolute EVO” (5k, doe even normaal), mardoors de “easycare automatic”, waarbij laatstgenoemde me (ook) overkill lijkt.

We willen een houten deur, geen glas overigens. Dat zou namelijk niet bij de rest van het huis (bouwperiode 1906-1908) passen :) Ook na renovatie willen en moeten we het karakter zo veel mogelijk bewaren.

[ Voor 12% gewijzigd door Floor-is op 29-05-2021 12:09 ]

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.E.
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:35
Volgende vraag :).

Ik wil een meterkast achter mijn meterkast plaatsen :). Wat ik wil is vanaf de bestaande meterkast 25 meter verderop een extra, nieuwe, kleinere meterkast hangen om daar nog eens 5 groepen te maken.

Nu is de vraag, kan ik dit rechtstreeks vanaf de hoofdschakelaar in de bestaande meterkast maken en dan in de 2e meterkast na een extra hoofdschakelaar en 2x aardlekschakelaar nog 5 groepen maken, of moet ik in de bestaande meterkast een extra zekering maken en van daar uit naar de 2e meterkast? Mijn hoofdzekering is 3x25A. Als ik die richting moet zekeren, kan het dan ook 3x25A met een snellere karakteristiek? of kan dat alleen lager dus 3x16A? en moet dat dan ook met aardlek beveiliging?

De 2e meterkast wil ik, omdat ik vanaf de garage verschillende plekken wil gaan voeden en er zonnepanelen op de garage komen. Ik wil een tuinhuis achter in de tuin gaan voeden en een aanbouw, plus de tuin en om nu 5 kabels te gaan leggen van 25m vanaf de meterkast, lijkt mij wat overkill en is lastig met ruimte en gaten. Ik heb dus niet super veel vermogen nodig, maar ik vraag me af hoe het netjes volgens de regels wordt aangesloten.

Vette shit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:12
Weet iemand waar ik een paar meter xmvk 3x4mm2 zou kunnen kopen in een fysieke winkel? Heb iets van 3m nodig en vind het zonde om online te bestellen.

Ook moet ik ergens nog een extra buis plaatsen waar ik weinig ruimte heb en eigenlijk 2 buizen wil stapelen. Ik zag de optie van Schnabl https://producten.hemmink...abelclipbeugel-sta/230670 ,maar om er nu 100 te kopen.. weet iemand een optie waar ik er 10 van kan kopen?

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Laatst online: 17:55
Rexel. Kabel per meter bij Elektramat (YMVK). Met google zijn er vast nog wel meer adressen te vinden :)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

WVL_KsZeN schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 13:08:
Weet iemand waar ik een paar meter xmvk 3x4mm2 zou kunnen kopen in een fysieke winkel? Heb iets van 3m nodig en vind het zonde om online te bestellen.

Ook moet ik ergens nog een extra buis plaatsen waar ik weinig ruimte heb en eigenlijk 2 buizen wil stapelen. Ik zag de optie van Schnabl https://producten.hemmink...abelclipbeugel-sta/230670 ,maar om er nu 100 te kopen.. weet iemand een optie waar ik er 10 van kan kopen?
Ik heb nog wel een stuk van 3,5-4m YMVK liggen, wel 3x6mm2 Als je dat okay vind. (Dca_s2_d2_a3 5G6)
Mag je gratis ophalen vlakbij Schagen :)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@WVL_KsZeN bel of mail eens wat installateurs bij in het dorp/stad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Die kabel bestel ik wel bij elektramat of Sander. Blijf ik zitten met dat ik die xmvk en mijn verzinkte aarde draad op dezelfde plek wil hebben waar maar maar ruimte is voor 1 buis.

Onlangs heb ik mijn omvormer verplaatst naar de meterkast, maar de kabel naar de groepenkast maakt nog wel een flinke omweg. Daar wil ik vanaf, maar de aarde draad zit in de weg...

Route is nu via de rode lijn en ik wil via de groene lijn. Daar zit helaas al de buis met aarde draad (oranje) naar de meterkast. Ander alternatief is invoeren aan de zijkant via de paarse lijn, maar dat vind ik niet zo netjes..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h4_WC0PQNso70YLnasLfo_kZhh4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tLOyHHRtvBWvuByg1mQZ3y9M.jpg?f=fotoalbum_large

Reden is om spanningsverlies zoveel mogelijk te beperken doordat de netspanning hier al zo hoog is. Het verplaatsen naar beneden heeft geholpen, maar blijft kritisch... 0.1 of 0.2v spanningsverlies dat ik kan oplossen helpt enorm.

Zouden de aarde draad en kabel in 1 buis mogen? Het is een 19mm buis, dus het past makkelijk.

[ Voor 14% gewijzigd door WVL_KsZeN op 29-05-2021 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@WVL_KsZeN of je zet de pv omvormer automaat links onderin de eerste kast scheelt ook nog interne bedrading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
habbekrats schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 16:44:
@WVL_KsZeN of je zet de pv omvormer automaat links onderin de eerste kast scheelt ook nog interne bedrading.
Die kast met de sticker is een verdeelkast, daar kunnen geen automaten in.

Idee : Ik heb nog wel het voornemen om de hoofdschakelaar eens te vervangen. Die komt dan in een normale kast met plek voor 10 units. Naast de hoofdschakelaar heb ik dan nog 6 units vrij, ruim voldoende voor de PV. Als ik de hoofdschakelaar rechts monteer en de spullen voor PV links, dan heb ik echt minimale kabellengte... Hmmmm..

Zo dus :

Oranje kast vervangen, nieuwe hoofdschakelaar (paars), PV spullen naar het groene deel en bekabelen naar de verdeler.

Heb ik geen 4mm xmvk nodig, geen buis op buis..

Idee 2 : lastschakelaar ook maar weghalen en in de extra kast een 2e 1 fase 'hoofdschakelaar' plaatsen. Dan ziet dat nieuwe kastje er zo uit :

Hoofdschakelaar PV (2 units), aardlekautomaat (2 units, kWh meter (2 units), hoofdschakelaar (4 units). Maar ja, wat is nou de waarde van de PV hoofdschakelaar nu nog? Is dat eigenlijk wel verplicht als het in dezelfde ruimte zit? Mag het in de groepenkast of moet het per sé er buiten?
AC-zijde
NPR 5310 geeft in 6.2.2 aan dat de AC-scheiding gerealiseerd kan worden door het beveiligingstoestel tegen overstroom in de verdeelinrichting. Hierbij moet erop worden gelet dat dit beveiligingstoestel ook echt scheidingseigenschappen heeft. De veel toegepaste huidige installatieautomaten hebben scheidende eigenschappen (zie 4.4 van NPR 5310).

Nu komt het advies uit NPR 5310: Het wordt aanbevolen een lastscheider te plaatsen naast de omvormer, wanneer de omvormer op hoogte, op een zolder of op grote afstand van de verdeelinrichting is geplaatst. Geen verplichting dus, maar voor het uitvoeren van onderhoud overzichtelijker en daarmee veiliger.
Blijkbaar is die hele lastscheider dus eigenlijk niet meer nodig.. dat ruimt op (en scheelt 3x een overgang). Iemand advies?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gUdBHMf5uVKHeS5JZTMWgRR0SNA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/adYWsxh3xefbevDXOSwSDxSd.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door WVL_KsZeN op 29-05-2021 17:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
sOid schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 16:54:
Ik ben bij m'n ouders wat aan het klussen en wil een Gira combinatieschakelaar (wisselschakelaar + wcd) plaatsen. Zo'n half opbouw-ding. Allemaal rechttoe rechtaan zou je denken, maar ik heb het idee dat er een fabricagefout in mijn exemplaar zit :/

Links komt de nuldraad, rechts de fasedraad. De 2.5mm2 fasedraad gaat prima, maar de nuldraad krijg ik met geen mogelijkheid onder het schroefje. Het lijkt alsof de schroefdraad bij het schroefje voor de nuldraad veel later begint. De boutjes zijn zelf exact even lang maar je ziet op onderstaande foto duidelijk dat de rechter een stuk verder uitsteekt. Beide boutjes zitten er net ver genoeg in dat ze er niet uitvallen.

Aan de linkerkant zie je ook duidelijk een 'bol' ringetje terwijl dat aan de rechterkant een 'plat' ringetje is. Neemt dus net iets meer ruimte in.

Hebben jullie enig idee hoe ik dit kan oplossen? Het zijn wat afwijkende schroefjes en een schroefje van bijvoorbeeld een centraaldoosdeksel werkt niet.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
FYI: inderdaad een productiefout. Wel crap want juist om dit soort dingen te voorkomen koop ik materiaal van A-merken. Maar goed, vervangend exemplaar toegestuurd gekregen en in 5 minuten gemonteerd!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HammieDuDe
R.E. schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 13:02:
Volgende vraag :).

Ik wil een meterkast achter mijn meterkast plaatsen :). Wat ik wil is vanaf de bestaande meterkast 25 meter verderop een extra, nieuwe, kleinere meterkast hangen om daar nog eens 5 groepen te maken.

Nu is de vraag, kan ik dit rechtstreeks vanaf de hoofdschakelaar in de bestaande meterkast maken en dan in de 2e meterkast na een extra hoofdschakelaar en 2x aardlekschakelaar nog 5 groepen maken, of moet ik in de bestaande meterkast een extra zekering maken en van daar uit naar de 2e meterkast? Mijn hoofdzekering is 3x25A. Als ik die richting moet zekeren, kan het dan ook 3x25A met een snellere karakteristiek? of kan dat alleen lager dus 3x16A? en moet dat dan ook met aardlek beveiliging?

De 2e meterkast wil ik, omdat ik vanaf de garage verschillende plekken wil gaan voeden en er zonnepanelen op de garage komen. Ik wil een tuinhuis achter in de tuin gaan voeden en een aanbouw, plus de tuin en om nu 5 kabels te gaan leggen van 25m vanaf de meterkast, lijkt mij wat overkill en is lastig met ruimte en gaten. Ik heb dus niet super veel vermogen nodig, maar ik vraag me af hoe het netjes volgens de regels wordt aangesloten.
Mijn set-up naar de extra meterkast is zo:

Hoofdmeterkast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a_jwhKt8RAaz9dbm1tLAtbbldw0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zsmdUYEjYhYxkDc0HYTU35Nz.jpg?f=fotoalbum_large

Let op; na HS ga ik naar een 0,3A aardlekschakelaar vervolgens naar een C20 ( je moet in trapjes werken ) met de C20 kan ik de extra meterkast afsluiten. Naar die kast gaat 5x6mm2 YMVKas ( ligt “los” in kruipruimte +/-20m ) vandaar ook de 0,3A aardlek. Plakbandje is PV groep ( ben aan het wachten op de PV installatie )

2e kast:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HubnoYX9MJXzV9UCzfrHlghd4aE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eM456XW2LaLUNwHynZ6gBaQj.jpg?f=fotoalbum_large

Extra hoofdschakelaar en daarna alamats met 0,03A. Je zou natuurlijk hier ook 1 aardlekschakelaar van 40A/0,03A kunnen plaatsen met lossengroepen. ( heb ik niet gedaan ivm tuinwcd en verlichting en airco ). Dit is mij toen door 2 verschillende installateurs geadviseerd. De trap van de aardlek ( 0,3A > 0,03A) hoef je niet te doen als de kabel in buis en beschut naar de 2e MK ligt.

Ik had er ook nog een krachtalamat ( B16 ) in zitten maar die heb ik er uit gehaald, die zit al in mijn nieuwe kast voor het nieuwe huis. Maar kon zo mooi de drie groepen over de fases verdelen.

[ Voor 5% gewijzigd door HammieDuDe op 29-05-2021 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-07 16:59
Heeft iemand een tip voor zwarte flexibele pvc voor buiten die in de grond mag liggen, tegen uv straling kan en tegen lage temperaturen ?

Wat ik in NL webshops tegenkom voldoet vaak aan een of meer van die kenmerken niet. Een paar britse elektriciens op youtube hebben het altijd over 'flexicon', maar dit is een merk een geen type. En de fabrikant heet veel verschillende soorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@Fabian uv straling in de grond?

In de grond gebruik je kabelflex https://www.elektroshop.n...e-rode-buis-pipelife.html

protip, trek er direct een stevig niet rottend touw door heen, liefst 1 extra voor later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
@habbekrats dank voor je input maar mantelbuis ligt er al genoeg en voldoet aan geen van de drie wensen ;)

Ik gebruik (flexibele) grijze kabel voor SELV verlichting. Kabel komt mantelbuis uit, gaat een halve meter omhoog een lasdoos in en vanaf daar gaan weer wat kabels de tuin in naar verschillende lichtpunten. Bovengronds moet je rekening houden met uv, ondergronds met vocht. Beide situaties met temperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
@Fabian Grijze kabel kan prima in de zon, en eventueel in slagvaste buis.
zpe of tyleen , blauwe streep er even afschuren
https://www.wildkamp.nl/a...n-waterleidingen/17000001

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HammieDuDe
Fabian schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 19:32:
@habbekrats dank voor je input maar mantelbuis ligt er al genoeg en voldoet aan geen van de drie wensen ;)

Ik gebruik (flexibele) grijze kabel voor SELV verlichting. Kabel komt mantelbuis uit, gaat een halve meter omhoog een lasdoos in en vanaf daar gaan weer wat kabels de tuin in naar verschillende lichtpunten. Bovengronds moet je rekening houden met uv, ondergronds met vocht. Beide situaties met temperatuur.
Ik gebruik daar altijd tyleenslang ( waterleiding ) voor. Voldoet zover ik weet aan al jouw eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
Je doet de aanname dat iedereen die hier "grijze kabel" roept het over xmvk of ymvk heeft ?
Het doel is om de niet-(x|y)mvk flexibele kabel minder zichtbaar te maken in een flexibele buis.

Zal een poging wagen met een dunne tyleen die geen kiwa-keur heeft zodat er geen blauw streepje op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EG Mike
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 03-04 16:03
Ok hier komt de 5000e vraag over een inductiekookplaat. Ik denk dat ik het antwoord al weet, maar wil het graag bevestigd hebben op mijn eigen situatie.

Ik heb een 3F aansluiting en een 3F kookplaat. Ik heb de kabel tussen mijn groepenkast en perilex wcd aangesloten volgens de kleuren uit de handleiding van mijn kookplaat (L1 GY, L2 BN L3 BK). Nu is mijn keuken opgeleverd, en ligt er een mooi zakje bij de kookplaat met een gegoten perilex stekker. Deze stekker is echter anders aangesloten dan het schema wat ik gebruikt heb (L1 BN, L2 BK, L3 GY). Ik moet dus van de kleuren gaan afwijken in één en dezelfde stroomkring, maar dat vind ik een beetje rommelig.

Mijn concrete vragen: Maakt het bij een kookplaat uit of ik op het apparaat de fases verwissel?

Wat is in dit geval de best practice? De bedrading aan mijn krachtgroep in de groepenkast aanpassen zodat alles netjes overeen komt, de kleurcodering op de kookplaat negeren en deze anders aansluiten, of de stekker aansluiten volgens het schema van de kookplaat, maar van draadkleur wisselen in de perilex WCD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
EG Mike schreef op zondag 30 mei 2021 @ 11:56:
Ok hier komt de 5000e vraag over een inductiekookplaat. Ik denk dat ik het antwoord al weet, maar wil het graag bevestigd hebben op mijn eigen situatie.

Ik heb een 3F aansluiting en een 3F kookplaat. Ik heb de kabel tussen mijn groepenkast en perilex wcd aangesloten volgens de kleuren uit de handleiding van mijn kookplaat (L1 GY, L2 BN L3 BK). Nu is mijn keuken opgeleverd, en ligt er een mooi zakje bij de kookplaat met een gegoten perilex stekker. Deze stekker is echter anders aangesloten dan het schema wat ik gebruikt heb (L1 BN, L2 BK, L3 GY). Ik moet dus van de kleuren gaan afwijken in één en dezelfde stroomkring, maar dat vind ik een beetje rommelig.

Mijn concrete vragen: Maakt het bij een kookplaat uit of ik op het apparaat de fases verwissel?

Wat is in dit geval de best practice? De bedrading aan mijn krachtgroep in de groepenkast aanpassen zodat alles netjes overeen komt, de kleurcodering op de kookplaat negeren en deze anders aansluiten, of de stekker aansluiten volgens het schema van de kookplaat, maar van draadkleur wisselen in de perilex WCD?
I feel you, ik zou precies het zelfde hebben.

Ik zou de kleurcodering op de kookplaat negeren en je vaste installatie houden zoals je het ook bij de rest hebt, daar zou ik niet gaan afwijken. Zolang je maar speelt met de locaties van de fases en niet de nul of aarde ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
@EG Mike Ik zou overal de standaard aanhouden
L1 Bruin
L2 Zwart
L3 Grijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:18
Fabian schreef op zondag 30 mei 2021 @ 12:52:
@EG Mike Ik zou overal de standaard aanhouden
L1 Bruin
L2 Zwart
L3 Grijs
Inderdaad, want dat zijn de kleuren zoals de norm ze ook voorschrijft. Waarom de handleiding dat verwisselt snap ik niet.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EG Mike
Andrehj schreef op zondag 30 mei 2021 @ 12:58:
[...]

Inderdaad, want dat zijn de kleuren zoals de norm ze ook voorschrijft. Waarom de handleiding dat verwisselt snap ik niet.
https://media3.bsh-group.com/Documents/9001093678_J.pdf Het staat er echt, en daar ben ik destijds vanuit gegaan. Wellicht hanteren ze in Duitsland (?) een andere norm. Ter controle: mocht een van de fases omgedraaid zitten (zolang de Nul en aarde goed aangesloten zitten) is er niets aan de hand?

Ik ga de draden omwisselen in de meterkast naar de juiste standaard en de kleurcodering op de kookplaat maar negeren.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Vooral doen dat omwisselen van die fasen, onderschat dat niet, want anders draait hij linksom! Het mag duidelijk zijn wat daarvan het gevolg is. Je denkt iets heel lekker te koken, helemaal volgens de adviezen, maar in plaats daarvan komt het er na afloop rauw en diepgevroren uit! Dat wil je toch niet! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
EG Mike schreef op zondag 30 mei 2021 @ 13:07:
Ter controle: mocht een van de fases omgedraaid zitten (zolang de Nul en aarde goed aangesloten zitten) is er niets aan de hand?
Alleen bij elektromotoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:06
WVL_KsZeN schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 15:00:
Die kabel bestel ik wel bij elektramat of Sander. Blijf ik zitten met dat ik die xmvk en mijn verzinkte aarde draad op dezelfde plek wil hebben waar maar maar ruimte is voor 1 buis.

Onlangs heb ik mijn omvormer verplaatst naar de meterkast, maar de kabel naar de groepenkast maakt nog wel een flinke omweg. Daar wil ik vanaf, maar de aarde draad zit in de weg...

Route is nu via de rode lijn en ik wil via de groene lijn. Daar zit helaas al de buis met aarde draad (oranje) naar de meterkast. Ander alternatief is invoeren aan de zijkant via de paarse lijn, maar dat vind ik niet zo netjes..

[Afbeelding]

Reden is om spanningsverlies zoveel mogelijk te beperken doordat de netspanning hier al zo hoog is. Het verplaatsen naar beneden heeft geholpen, maar blijft kritisch... 0.1 of 0.2v spanningsverlies dat ik kan oplossen helpt enorm.

Zouden de aarde draad en kabel in 1 buis mogen? Het is een 19mm buis, dus het past makkelijk.
Ik weet niet wat voor vermogen je omvormer heeft maar die hangen normaal niet in meterkasten vanwege de warmte die eraf komt. Dat stopcontact erboven hoort dus eigenlijk ook niet.
Die werkschakelaar/lastscheider onder de omvormer kan overigens weg. Dat hoeft alleen als de omvormer ergens ver weg uit het zicht van de meterkast hangt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
No Hands schreef op zondag 30 mei 2021 @ 15:40:
[...]

Ik weet niet wat voor vermogen je omvormer heeft maar die hangen normaal niet in meterkasten vanwege de warmte die eraf komt. Dat stopcontact erboven hoort dus eigenlijk ook niet.
Die werkschakelaar/lastscheider onder de omvormer kan overigens weg. Dat hoeft alleen als de omvormer ergens ver weg uit het zicht van de meterkast hangt.
Er komt nauwelijks warmte af. Het is een SolarEdge 3500HD, efficiëntie >99%. Heb overigens gezien dat er soms bijna 3700W wordt teruggeleverd door de 3500W omvormer en 3630wp panelen. In de meterkast is het koeler dan op de zolder waar deze hing in een ruimte onder het platte dak bij de CV ketel.

Onze meterkast is ook aan de buitenkant van de woning en wordt geventileerd door een gleuf onder de deur en boven de deur. Ook wel onder een plat dak, maar dan aan de noordkant van de woning, dus altijd in de schaduw.

Warmte is echt geen probleem gelukkig :)

Die werkschakelaar haal ik weg, scheelt weer een stukje weerstand onderweg.

Dat stopcontact kan inderdaad ook weg.. De elektricien had hier voor 1 groep een lasdoos geplaatst en hij zet altijd WCD's op een lasdoos. Heb helaas geen blinde deksel, geen idee wat voor merk het is.

Ik gebruik zelf altijd die WCD's onderin de meterkast.

[ Voor 10% gewijzigd door WVL_KsZeN op 30-05-2021 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
WVL_KsZeN schreef op zondag 30 mei 2021 @ 19:39:
Dat stopcontact kan inderdaad ook weg.. De elektricien had hier voor 1 groep een lasdoos geplaatst en hij zet altijd WCD's op een lasdoos. Heb helaas geen blinde deksel, geen idee wat voor merk het is.
Attema BK1619. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Ah! Eens kijken of ik daar nog een blinde plaat voor vinden kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Mag een XMVK kabel rechtstreeks door een mantelbuis? Of moet dat ook XMVK-as zijn?

Edit: wat meer informatie:
Ik ben een huis aan het bouwen. Ik heb de bouwer een 19mm PVC pijp in de zij-muur van de woning laten aanleggen van 130cm tot onder pijl. Zo kan ik de electra kabel in de muur weg werken. Wel zo mooi.
Onder pijl ligt een mantelbuis van +/- 6m die naar de meterkast gaat.

Ik wil zelf een 3p laadpaal gaan installeren. Daarvoor heb ik dus 3 fase nodig (32A/22kW).
Ik moet dus een 5x6mm2 en een UTP kabel van het aansluitpunt naar de meterkast aanleggen.

Ik ben bang dat een YMVK-as en een UTP kabel niet samen door die 19mm PVC kunnen.
Daarom kijk ik naar een XMVK, zodat het wellicht wel past. Maar aangezien die kabel wel 6m onder de grond door gaat, weet ik niet zeker hoe het zit.

[ Voor 81% gewijzigd door JackBol op 30-05-2021 22:30 ]

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:27
6m diep, maar dan nog wel steeds in een buis toch?
Dan mag een gewone XMVK kabel gewoon gebruikt worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JackBol schreef op zondag 30 mei 2021 @ 22:21:
Mag een XMVK kabel rechtstreeks door een mantelbuis? Of moet dat ook XMVK-as zijn?
Als de kabel over de gehele lengte in de grond aanvullend mechanisch beschermd is, hoeft het niet per sé -as te zijn.
Ik ben bang dat een YMVK-as en een UTP kabel niet samen door die 19mm PVC kunnen.
Daarom kijk ik naar een XMVK, zodat het wellicht wel past. Maar aangezien die kabel wel 6m onder de grond door gaat, weet ik niet zeker hoe het zit.
XMVK 5x6mm²? Ik heb nog nooit XMVK ("lichte" installatiekabel) gezien met een aderdoorsnede groter dan 2,5mm². Je bedoelt YMVK neem ik aan?

Ik vind het al dapper dat je YMVK 5x6mm² door een 19mm buis wilt halen. Het past in theorie, dus een kort recht stukje gaat lukken. Maar bij de eerste bocht houdt het op denk ik...

Nog een UTP ernaast kun je wel vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Xander schreef op maandag 31 mei 2021 @ 00:20:
[...]

Als de kabel over de gehele lengte in de grond aanvullend mechanisch beschermd is, hoeft het niet per sé -as te zijn.
Hier is het dilemma, het einde van de mantelbuis en het begin van de PVC sluiten ongeveer op elkaar aan. Maar niet 100%. En het is onder de grond.
XMVK 5x6mm²? Ik heb nog nooit XMVK ("lichte" installatiekabel) gezien met een aderdoorsnede groter dan 2,5mm². Je bedoelt YMVK neem ik aan?

Ik vind het al dapper dat je YMVK 5x6mm² door een 19mm buis wilt halen. Het past in theorie, dus een kort recht stukje gaat lukken. Maar bij de eerste bocht houdt het op denk ik...

Nog een UTP ernaast kun je wel vergeten.
Ja zat ik al de denken inderdaad. Dus maar genoegen nemen met een 11kW lader en 5x2.5mm2 gebruiken. In dat geval maakt XMVK of YMVK niet uit.

En dan denk ik dat een 4x2.5mm2 YVMK-as wel gaat lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Tegenwoordig duurt het 2.5 maand om een verzwaring van de meterkast te krijgen. 8)7

Lekker onhandig gezien ik de vloer ben openbreken voor vloerverwarming. Met een beetje pech zullen ze de buis of kabel moeten vervangen en staat alles weer stil voordat de vloer er weer in kan. Ze konden nog geen uitsluitsel geven..

Daarnaast zie ik nu dat mijn buurman zowel gas, water als elektra via mijn huis krijgt. Zal wel leuk worden als ik mij laat afsluiten van het gas... Want die leiding willen ze dan fysiek weghalen. :F

Gaat dat goed als ik een verzwaring krijg naar 3x25A terwijl de buurman op 1x35A zit? Of is dat gewoon kwestie van een fase aftappen naar de buurman(door enexis)?

[ Voor 5% gewijzigd door LED-Maniak op 31-05-2021 09:38 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JackBol schreef op maandag 31 mei 2021 @ 08:36:
[...]

Hier is het dilemma, het einde van de mantelbuis en het begin van de PVC sluiten ongeveer op elkaar aan. Maar niet 100%. En het is onder de grond.
Je kunt er natuurlijk voor zorgen dat het wel aansluit (buis verlengen / in de mantelbuis steken). Maar als je -as kabel kwijt kunt zou dat mijn voorkeur hebben.
Ja zat ik al de denken inderdaad. Dus maar genoegen nemen met een 11kW lader en 5x2.5mm2 gebruiken. In dat geval maakt XMVK of YMVK niet uit.

En dan denk ik dat een 4x2.5mm2 YVMK-as wel gaat lukken.
4x2,5mm²+as krijg je prima in 19mm buis, maar de UTP erbij lijkt me nog steeds een onmogelijke opgave...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:42
LED-Maniak schreef op maandag 31 mei 2021 @ 09:37:
Tegenwoordig duurt het 2.5 maand om een verzwaring van de meterkast te krijgen. 8)7

Lekker onhandig gezien ik de vloer ben openbreken voor vloerverwarming. Met een beetje pech zullen ze de buis of kabel moeten vervangen en staat alles weer stil voordat de vloer er weer in kan. Ze konden nog geen uitsluitsel geven..

Daarnaast zie ik nu dat mijn buurman zowel gas, water als elektra via mijn huis krijgt. Zal wel leuk worden als ik mij laat afsluiten van het gas... Want die leiding willen ze dan fysiek weghalen. :F

Gaat dat goed als ik een verzwaring krijg naar 3x25A terwijl de buurman op 1x35A zit? Of is dat gewoon kwestie van een fase aftappen naar de buurman(door enexis)?
Mijn 1-fase aansluiting was ook aangesloten via de buren. Ik wilde verzwaren en gelukkig was die oude aansluiting in dermate slechte staat dat het een saneringsklus werd. Ergo: het heeft me niks gekost. Maar ook bij ons ging het langer duren en wij wilden verder met isolatie en nieuwe betonvloer.

We hebben de oude leiding laten zitten en een nieuwe mantelbuis voorbereid van voorgevel naar meterkast. Tijdelijk dus gewoon die ene fase gebruikt en de rest van de werkzaamheden uitgevoerd. Daarna heeft de nebeheerder een nieuwe kabel getrokken vanaf de straat (aansluiten via buren, dat ging niet meer met 3 fasen) door die mantelbuis heen.

Er ligt nu dus alleen wel nog een lege buis door mijn betonvloer heen, van mijn meterkast naar die van mijn buurman. Die zit ons allebei niet echt in de weg.

Het plan was om zowel mij als mijn buurman opnieuw aan te sluiten via de straat. Bij mijn buurman hebben ze die poging gestaakt, dus hij zit nog op zijn oude aansluiting.

Ik kan me voorstellen dat ze zoiets bij jou ook moeten gaan doen. Dus straat open graven en zowel jou als je buren opnieuw aansluiten. Als je verder moet met je vloer, is het geen slecht idee om alvast zo'n mantelbuis voor te bereiden.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Ik heb al een mantelbuis liggen(zal zo'n 40mm diameter hebben) en de buurman is dan afgetapt met een buisje dwars door de muur van 15mm ofzo. Dus ze zullen dan bij hem een buis moeten gaan aanleggen.

Alleen ik heb nog een relatief oude meterkast met smeltzekeringen. De 40mm buis klinkt wel als kunststof, maar heb dus geen idee of ze daar iets aan moeten aanpassen.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@LED-Maniak tegenwoordig willen ze d boel graag saneren en iedere aansluiting "eigen" maken.
@JackBol xmvk mag nooit in de grond ook niet in buis, ymvk mag onder voorwaarden wel in buis in de grond. Maar bij nieuw aanleg zou ik gewoon -as nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Xander schreef op maandag 31 mei 2021 @ 09:38:
[...]

Je kunt er natuurlijk voor zorgen dat het wel aansluit (buis verlengen / in de mantelbuis steken). Maar als je -as kabel kwijt kunt zou dat mijn voorkeur hebben.

[...]

4x2,5mm²+as krijg je prima in 19mm buis, maar de UTP erbij lijkt me nog steeds een onmogelijke opgave...
Ok, dan ga ik voor die 4x2,5mm² XMVK-as. Die dat kabel is overigens alleen nodig voor de P1, dus dat kan ook een platte telefoonkabel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
JackBol schreef op maandag 31 mei 2021 @ 10:32:
[...]

Ok, dan ga ik voor die 4x2,5mm² XMVK-as. Die dat kabel is overigens alleen nodig voor de P1, dus dat kan ook een platte telefoonkabel zijn.
Hoop voor je dat dat goed gaat i.v.m. evt. inductiespanning, zo dicht bij een vermogende kabel gaat denk ik wel een dingetje worden, als er een netwerkkabel oid langs moet wou ik nog sturen, neem dan wel een shielded kabel als een S/FTP kabel, maar die zijn dus ook weer dikker,.. dat samen met een 4x2.5mm² wordt wel een dingetje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

HammieDuDe schreef op maandag 31 mei 2021 @ 10:45:
[...]

Hoop voor je dat dat goed gaat i.v.m. evt. inductiespanning, zo dicht bij een vermogende kabel gaat denk ik wel een dingetje worden, als er een netwerkkabel oid langs moet wou ik nog sturen, neem dan wel een shielded kabel als een S/FTP kabel, maar die zijn dus ook weer dikker,.. dat samen met een 4x2.5mm² wordt wel een dingetje...
Over die kabel gaat 9600 baud 7N1 met 5V, 5mA.
Je moet een flinke inductiespanning veroorzaken wil je dat signaal slopen. Maar ik kan tzt de oscilloscoop er eens aanhangen terwijl het laden aan en uit staat. Kijken hoeveel het signaal distorted raakt. En als het veel invloed heeft op de platte kabel kan ik ook nog twisted pair gebruiken (cat3 of zo) dat zal de distortion ook enigszins compenseren.

[ Voor 9% gewijzigd door JackBol op 31-05-2021 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Een derde optie is dat ik een YMVK-as door de grond leg, deze afmonteer in een kabeldoos net boven pijl en daar met een XMVK door de PVC heen ga.

[ Voor 5% gewijzigd door JackBol op 31-05-2021 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
No Hands schreef op zondag 30 mei 2021 @ 15:40:
[...]

In het kader van meten is weten :-) Er wordt nu 2800W teruggeleverd en buiten is het 21 graden.

In het hok op zolder is het nu 22 graden, in de meterkast 21 graden. Temperatuur van de omvormer (het koelprofiel van de omvormer bij 2800W terugleveren) is nu 33 graden. Alles gemeten met de temperatuurprobe van de multimeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:33
HammieDuDe schreef op maandag 31 mei 2021 @ 10:45:
[...]Hoop voor je dat dat goed gaat i.v.m. evt. inductiespanning, zo dicht bij een vermogende kabel gaat denk ik wel een dingetje worden, als er een netwerkkabel oid langs moet wou ik nog sturen, neem dan wel een shielded kabel als een S/FTP kabel, maar die zijn dus ook weer dikker,.. dat samen met een 4x2.5mm² wordt wel een dingetje...
Een "AS"- kabel heeft toch al een ingebouwde afscherming door de omvlechting uit gegalvaniseerde staaldraden met daarbij een aardlitze?

[ Voor 46% gewijzigd door WackoH op 31-05-2021 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fx500
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10-07 20:24
WackoH schreef op maandag 31 mei 2021 @ 12:49:
[...]
Een "AS"- kabel heeft toch al een ingebouwde afscherming door de omvlechting uit gegalvaniseerde staaldraden met daarbij een aardlitze?
Correct. Zie ook halverwege deze pagina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EG Mike
LED-Maniak schreef op maandag 31 mei 2021 @ 09:37:
Ik heb vorige maand ook een verzwaring aangevraagd. Eerst via mijnaansluiting.nl, en daar was de eerstvolgende mogelijkheid inderdaad een week of 8 verderop. Daarna heb ik gewoon op aansluiting.enexis.nl een account gemaakt, en daar kon ik direct voor de komende week al een afspraak voor de verzwaring inplannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
EG Mike schreef op maandag 31 mei 2021 @ 21:15:
[...]

Ik heb vorige maand ook een verzwaring aangevraagd. Eerst via mijnaansluiting.nl, en daar was de eerstvolgende mogelijkheid inderdaad een week of 8 verderop. Daarna heb ik gewoon op aansluiting.enexis.nl een account gemaakt, en daar kon ik direct voor de komende week al een afspraak voor de verzwaring inplannen.
Ik heb het via aansluiting.enexis.nl en daarna via de telefoon met enexis geprobeerd maar in beide gevallen kon het niet eerder. Heb nu een spoedje aangevraagd in de hoop dat er een tijdsslot beschikbaar komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:44
Recent dit verhaal in de krant, 49 weken wachttijd voor verzwaring...
https://www.ed.nl/eindhov...voorziening-aan~a0ed73f8/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basement
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-07 22:45
significant schreef op maandag 31 mei 2021 @ 21:38:
Die situatie betreft waarschijnlijk een groter dan 3 x 80A aansluiting. Daar zijn de wachttijden inmiddels al bijna een jaar. Het betreft dan wel een grootverbruik aansluiting, die rechtstreeks van een trafo afkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
significant schreef op maandag 31 mei 2021 @ 21:38:
Oh gezellig. Op de website adverteren ze met 10 werkdagen voor een verzwaring naar 3x25A.
Kans bestaat wel dat het sowieso langer gaat duren want geen huis hier in de wijk heeft 3 fase liggen. Dus ze hebben er nog wat werk aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:44
Basement schreef op maandag 31 mei 2021 @ 21:45:
[...]

Die situatie betreft waarschijnlijk een groter dan 3 x 80A aansluiting. Daar zijn de wachttijden inmiddels al bijna een jaar. Het betreft dan wel een grootverbruik aansluiting, die rechtstreeks van een trafo afkomt.
Zal inderdaad zakelijk zijn en wellicht net andere casus maar een jaar wachttijd is toch wel erg lang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:51
LED-Maniak schreef op maandag 31 mei 2021 @ 21:47:
[...]

Oh gezellig. Op de website adverteren ze met 10 werkdagen voor een verzwaring naar 3x25A.
Kans bestaat wel dat het sowieso langer gaat duren want geen huis hier in de wijk heeft 3 fase liggen. Dus ze hebben er nog wat werk aan.
Dat verklaart het dan toch ook?

Op zich nuttige info :+

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-07 18:28
Graag wat advies van de experts in dit topic. Moet thuis wat wijzigingen door gaan voeren en wil graag zeker weten dat ik niets vergeet.

Situatie:
Richting de garage moeten 3 nieuwe stroomgroepen worden aangelegd. Dit gaat om de wasmachine, droger en 1 voor verlichting/apparatuur (tafelzaag, afkortzaag, etc.).
Daarnaast komt aan de muur van de garage een laadpaal (11kW) te hangen.

Plan:
Ik zal 5 kabels trekken richting de garage. 3x 2.5mm kabel, 5x6mm kabel, 1xUTP. Daarnaast moet de aansluiting verzwaard worden naar 3x25A. Ook moet de meterkast geupgrade worden en moeten er extra groepen worden bijgeplaatst.

Uitdagingen:

1. Ik heb maar 1 pijpje (50mm PVC) van de meterkast naar buiten. Daar moeten alle kabels doorheen. Het is niet mogelijk om een extra opening naar buiten te maken vanwege de positie van de meterkast. Mijn plan is dan ook om 3-aderige YMVK kabel te gebruiken en niet 2 aderig met mantel (de buitendiameter is dan minder dik). Zelfde voor 5 aderige kabel. Buiten komt dit in een mantelbuis te liggen.

2. De meterkast lijkt geen ruimte te hebben voor 3 extra groepen + zwaardere aardlek, etc. Schat ik dat goed in? De bestaande groepen behoud ik liever voor als we de keuken/badkamer opnieuw gaan doen (dan krijgen die een eigen groep). Moet de hele meterkast dus vervangen of is daar iets slims mee te doen?

3. Voor de laadpaal is 5x4mm nodig, maar 5x6mm lijkt mij meer toekomst vast. Zie ik dat juist? Voor de laadpaal (11kW) is 5x4mm voldoende.

4. Ik weet dat er in de garage geen meterkast mag komen i.v.m. selectiviteit. Mag het wel om een schakelaar er tussen te hebben in de garage om de stopcontacten stroomloos te maken? Bij airco's zie je dit ook vaak.

Plaatjes van de meterkast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2iVDLtlcpjzdEloBGtZY_ByprmA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l1eK2sITq1uTFlxphuVksPJ6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lnr98WWzlVSfbmfaz-I5EU2Bmdc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y5k47FDHD9dJpRMaTNDutDQZ.jpg?f=fotoalbum_tile

Alle advies is fijn :) Ik probeer niks over het hoofd te zien wat straks een probleem gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:33
Zijn 2 ipv 3 groepen al niet voldoende? Een moderne warmtepompdroger gebruikt ~500W zodat die prima samen met de wasmachine op een groep kan. De eisen van afzonderlijke groepen zijn recent weer versoepeld

Punt 4) Het enige dat moet (en sommigen twijfelen zelfs daar aan) is (deel)selectiviteit tussen de hoofdzekering en de huisinstallatie.
Als je voor onderverdeler in de garage ook 16A zekeringen (installatie-automaten) gebruikt net als die in de hoofd-groepenkast naar de onderverdeler, is dat hooguit lastig voor jezelf: Als de stroom door overbelasting uitvalt, moet je 2 groepenkasten checken als je pech hebt.

De manier om plek te winnenis om aardlek + automaten door aardlekautomaten te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 19:29
Mythio schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 13:34:
Graag wat advies van de experts in dit topic. Moet thuis wat wijzigingen door gaan voeren en wil graag zeker weten dat ik niets vergeet.
Zou subverdeler zetten in garage. De kabel en interne verdeler selectief lijkt me niet nodig. Want hoe vaak gaat daar iets mee mis? Alleen de afgaande groepen tov huisaansluiting die wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _BLAST3R
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10-07 12:33
Ik heb sinds kort twee airco units op het platte dak van mijn uitbouw staan. Daar komt binnenkort nog een schotel bij te staan. De stroom die naar het dak loopt is apart aangelegd via de patio, en loopt achterlangs over de muur heen het dak op. De boel komt uit op een aparte groep in de meterkast.

Gezien ik me enigszins zorgen maak om een eventuele (indirecte) blikseminslag, heb ik een 4-polige (gezien 3-fasen nieuwbouwwoning) overspanningsbeveiliging voor in de groepenkast gekocht (de welbekende OBO Compact V10). Als ik het goed begrijp moet ik deze module straks aansluiten vóór de aardlekschakelaars en achter de hoofdschakelaar (per fase en op N, in de daarvoor bestemde rails waar ook de aardlekken op zitten) en met een dikke (6mm) groen/gele aardkabel op de aardrail bovenin. Correct?

In toevoeging daarop vraag ik mij af of het ook nog nut zou hebben om achter de B16 groep van de airco's op het dak/patio ook nog een 2-polige overspanningsbeveiliging te zetten? Of mag dat niet?

Zijn er nog dingen waar ik op moet letten wanneer de schotel erbij wordt geplaatst (zelfde hoogte als de airco units)? Aan de voet van de schotel komt bijvoorbeeld een multiswitch in een aluminium kastje gemonteerd die met een adapter op dezelfde groep als de airco's aangesloten zit. Is het daarbij af/aan te raden om deze multiswitch en surge-protectors wel/niet te aarden op de aarde van de rest van de elektrische installatie? De enige 'way in' naar de meterkast is dus een XMVK kabel die via de patio (deels langs de grond in een buisje) onder de keuken langs direct naar de meterkast loopt.

Hoor het graag! Alvast bedankt voor jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@Mystikal punt 4, onderverdeler is onzin, mag gewoon en een onderverdeler aansluiting hoeft niet selectief te zijn. De eindgroepen in je onder verdeler wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Creatieve label methode.
Leuk!

[ Voor 7% gewijzigd door leonbong op 01-06-2021 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08-07 19:03

mark-k

AKA markkNL

Iemand hier een idee of er toch ergens onderinvoeren zijn voor ABB kasten? Ongeveer hetzelfde aantal buisinvoeren als de normale boveninvoer. Ik heb een hoop leidingen (alles 19mm btw) die van onder komen (en een hoop die ernaast van boven komen btw) en dacht eerst gewoon een lege kast ernaast te plaatsen maar kon geen onderinvoeren vinden met een fatsoenlijk aantal gaten. Momenteel heb ik alles naar boven geleid (op een paar na die vanuit de zijkant komen door die breekplaatjes, 3D printje voor 4 19m,m buizen), zie plaatje, maar dit is toch niet helemaal je-van-het zegmaar.

Leidingen zijn tot in de meterkast geplaatst door de aannemer (momenteel wat issues mee, ook deze plaatsing was weer niet de meest handige), vanaf die ingang was het aan mij. Draden zijn nog niet getrokken.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/K5q9PHa.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
@mark-k deze past, als je een stukje plastic ervan af haalt aan de binnenkant. https://www.sandervunderi...isinvoerstuk-175-04r.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 17:53
mark-k schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 21:46:
Iemand hier een idee of er toch ergens onderinvoeren zijn voor ABB kasten? Ongeveer hetzelfde aantal buisinvoeren als de normale boveninvoer. Ik heb een hoop leidingen (alles 19mm btw) die van onder komen (en een hoop die ernaast van boven komen btw) en dacht eerst gewoon een lege kast ernaast te plaatsen maar kon geen onderinvoeren vinden met een fatsoenlijk aantal gaten. Momenteel heb ik alles naar boven geleid (op een paar na die vanuit de zijkant komen door die breekplaatjes, 3D printje voor 4 19m,m buizen), zie plaatje, maar dit is toch niet helemaal je-van-het zegmaar.

Leidingen zijn tot in de meterkast geplaatst door de aannemer (momenteel wat issues mee, ook deze plaatsing was weer niet de meest handige), vanaf die ingang was het aan mij. Draden zijn nog niet getrokken.

[Afbeelding]
Gewoon een kast op de kop er tegenaan. Heb je de invoeren aan de onderkant zitten.

Componenten kunnen dan gewoon wel rechtop in de kast.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
WVL_KsZeN schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 22:15:
@mark-k deze past, als je een stukje plastic ervan af haalt aan de binnenkant. https://www.sandervunderi...isinvoerstuk-175-04r.html
Deze past gewoon aan de onderkant hoef je niks voor aan te passen.

Zie mijn kast.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/di7YYtTIzjFAEBPlAe90JseOlR0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FKctgDwZE6JyGry8HQsXpy7i.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KNNQb6gAse5Db5dfA8aKpq00DGI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uCRNypHWlOB1MI72GDcCWDN9.jpg?f=user_large

[ Voor 16% gewijzigd door leonbong op 01-06-2021 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

WVL_KsZeN schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 22:15:
leonbong schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 22:26:
[...]

Deze past gewoon aan de onderkant hoef je niks voor aan te passen.

Zie mijn kast.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hmm, vreemd dan dat er in de tekst staat
"Dit invoerstuk is niet geschikt voor de onderzijde van de HLD22 en HLD33 groepenkasten."

Overigens is die kleine wel een issue want die is alleen voor 16mm buizen en geen 19mm dacht ik, had die namelijk al liggen. En dat ding is ook zo gebouwd dat je niet de 'shroud' van de grotere erop kunt zetten doordat de clipjes net anders zijn (ja serieus, by design niet compatibel...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Makrolon schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 22:22:
[...]

Gewoon een kast op de kop er tegenaan. Heb je de invoeren aan de onderkant zitten.

Componenten kunnen dan gewoon wel rechtop in de kast.
Geeft dat geen issues met evt nog n automaat erin duwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 17:53
mark-k schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 23:19:
[...]

Geeft dat geen issues met evt nog n automaat erin duwen?
Nee je kan alleen geen busboard gebruiken als je dit doet.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
mark-k schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 23:18:
[...]

[...]

Hmm, vreemd dan dat er in de tekst staat
"Dit invoerstuk is niet geschikt voor de onderzijde van de HLD22 en HLD33 groepenkasten."

Overigens is die kleine wel een issue want die is alleen voor 16mm buizen en geen 19mm dacht ik, had die namelijk al liggen. En dat ding is ook zo gebouwd dat je niet de 'shroud' van de grotere erop kunt zetten doordat de clipjes net anders zijn (ja serieus, by design niet compatibel...)
Volgens abb en andere websites is 175-04R geschikt voor onder en bovenkant van hld22/33

Ik heb overigens destijds daar (sandervunderink) gekocht en toen was hij volgens de tekst geschikt. Dus ik zou even bellen mogelijk een foutje in de tekst.
Ik zou gezien de prijs 10/15€ het er gewoon op gokken.

[ Voor 14% gewijzigd door leonbong op 02-06-2021 08:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

leonbong schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 07:54:
[...]

Volgens abb en andere websites is 175-04R geschikt voor onder en bovenkant van hld22/33

Ik heb overigens destijds daar (sandervunderink) gekocht en toen was hij volgens de tekst geschikt. Dus ik zou even bellen mogelijk een foutje in de tekst.
Ik zou gezien de prijs 10/15€ het er gewoon op gokken.
Ik heb die al liggen dus dat is niet zo'n issue, wel hoe ik 19mm buizen in de 16mm ingangen ga krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
mark-k schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 08:40:
[...]

Ik heb die al liggen dus dat is niet zo'n issue, wel hoe ik 19mm buizen in de 16mm ingangen ga krijgen.
16mm in de 19 schuiven en dan kun je 16mm invoeren (zo'n klein (recht) stukje lukt het wel om 5x2,5mm2 in een 16mm te krijgen)

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Pagina: 1 ... 176 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.