Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 175 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.318.070 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:23

vliegnerd

Nintendo fan.

Septillion schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 08:42:
@vliegnerd Oei, dat is nog een ouder beestje dan ik had verwacht. Zou ik zelf gewoon die ABB kast met 8 groepen pakken. Dan is alles voorbedraad en is het eigenlijk een klusje van niets. Hoofdschakelaar uit, beide kasten eraf, nieuwe erop. Enige nadeel is dat je maar twee fases belast. Geen idee hoe de boel nu over de fases zit.
Ondanks dat ik over een jaar verhuis, neig ik steeds meer naar vervangen. Ook een verantwoordelijkheid naar onwetende kopers van mijn huis. En voor mijzelf ook een jaar veiligheid.

In mijn dsmr lezer zie ik ook verbruik in fase 3. Ik ga in het weekend de kap eraf halen en zal dan ook een volledigere foto plaatsen.

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Als je over een jaar gaat verhuizen zou ik er vanaf blijven. Als je vervangt en er klopt iets niet, heb jij het gedaan. Zo niet.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:49
Zo heet wordt de soep niet gegeten met gebreken.

Een koper dient onderzoek uit te voeren, een groepenkast hangt in het zicht. Dus een eventueel gebrek wat achteraf blijkt had de koper kunnen zien.
Dus het is per definitie geen verborgen gebrek.

Daarnaast is het een gebrek dat het woongenot (belangrijke term) niet in de weg staat omdat het eenvoudig met beperkte kosten is te herstellen.
Waardoor de koper er zelf voor opdraait.

[ Voor 12% gewijzigd door leonbong op 21-05-2021 09:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:32

ericplan

5180 Wp PV

vliegnerd schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 08:54:
[...]
Ondanks dat ik over een jaar verhuis, neig ik steeds meer naar vervangen. Ook een verantwoordelijkheid naar onwetende kopers van mijn huis. En voor mijzelf ook een jaar veiligheid.

In mijn dsmr lezer zie ik ook verbruik in fase 3. Ik ga in het weekend de kap eraf halen en zal dan ook een volledigere foto plaatsen.
Je kan zo’n nieuwe groepenkast natuurlijk ook uitbuiten als verkooppraat. Zorgen voor wat lege posities en het geheel is voorbereid op elektrisch koken en een warmtepomp ;)

A'dam PVOutput

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
ericplan schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 09:46:
[...]

Je kan zo’n nieuwe groepenkast natuurlijk ook uitbuiten als verkooppraat. Zorgen voor wat lege posities en het geheel is voorbereid op elektrisch koken en een warmtepomp ;)
Maar roep dan niet "Elektra vervangen in 2021" als je niet alles (tot aan de kabels en wcd's aan toe) vervangt. Anders hebben we volgend jaar weer een topic van een Tweaker die nog oude kabelkleuren tegenkomt en dat als verborgen gebrek claimt.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:42

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

leonbong schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 09:32:
Zo heet wordt de soep niet gegeten met gebreken.

Een koper dient onderzoek uit te voeren, een groepenkast hangt in het zicht. Dus een eventueel gebrek wat achteraf blijkt had de koper kunnen zien.
Sterker, je kan aangeven, dat het vervangen moet worden en dat je daar met de verkoopprijs al rekening mee gehouden hebt, omdat je het graag aan de nieuwe eigenaar overlaat in verband met mogelijk andere voorkeuren.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18:25
leonbong schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 09:32:
Ik zou zeggen "niet per definitie" i.p.v. "per definitie geen". Iets wat achter een deurtje zit is niet per definitie zichtbaar ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Er is een onderzoeksplicht.
Als jij denkt dat het openen van de voordeur een voldoende onderzoek van woning is, dan maak je een vergissing.

Een meterkast achter een deur wordt niet beschouw als verborgen.

Er zijn gevallen bekent van woningen met ernstige vochtproblemen in de kruipruimte ten tijde van de verkoop. Echter deze ruimte was niet toegankelijk tgv de vloerafwerking, was geen argument voor de rechter om het als een verborgen gebrek aan te merken.
Had je maar een gat moeten zagen was het argument van de rechter, je mag als verkoper namelijk geen fundatieonderzoek weigeren.

[ Voor 50% gewijzigd door leonbong op 21-05-2021 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_eye6
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:29
Ben op zoek naar een zg tokveer oftewel spectrosonde. Zie https://www.attema.com/nl...pectrosonde?number=AT2900. Wil er graag 1 huren om het mysterie van het verdwenen uiteinde van een electra buis op te lossen. Wie o wie kan helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Soms kan je zo iets huren bij boels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Als je hem niet kan huren kan je het terugvinden van die leiding ook als klusje op werkspot zetten.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:59
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8oRbZmDv0R58awuh_VJCuGnj4jg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W58hZUlIj4ju3twEP1t2sMkH.jpg?f=fotoalbum_large

Kan iemand mij vertellen of ik deze ook van boven mag voeden? Wil er verplaatsen en dan zou dat net wat beter uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik ben bij m'n ouders wat aan het klussen en wil een Gira combinatieschakelaar (wisselschakelaar + wcd) plaatsen. Zo'n half opbouw-ding. Allemaal rechttoe rechtaan zou je denken, maar ik heb het idee dat er een fabricagefout in mijn exemplaar zit :/

Links komt de nuldraad, rechts de fasedraad. De 2.5mm2 fasedraad gaat prima, maar de nuldraad krijg ik met geen mogelijkheid onder het schroefje. Het lijkt alsof de schroefdraad bij het schroefje voor de nuldraad veel later begint. De boutjes zijn zelf exact even lang maar je ziet op onderstaande foto duidelijk dat de rechter een stuk verder uitsteekt. Beide boutjes zitten er net ver genoeg in dat ze er niet uitvallen.

Aan de linkerkant zie je ook duidelijk een 'bol' ringetje terwijl dat aan de rechterkant een 'plat' ringetje is. Neemt dus net iets meer ruimte in.

Hebben jullie enig idee hoe ik dit kan oplossen? Het zijn wat afwijkende schroefjes en een schroefje van bijvoorbeeld een centraaldoosdeksel werkt niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZVujV7CEWcMgFVIT7wEBkkoZZec=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lm1qC1IjMoMuLYIuUbQZLIXx.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DDkPcMy8x04YPbz1rLs0LNUiYl4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Zrjhe4H4ytoQU11R9B0TvB4b.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:35

timovd

Voorsprong door techniek

Jfwiet schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 13:43:
[Afbeelding]

Kan iemand mij vertellen of ik deze ook van boven mag voeden? Wil er verplaatsen en dan zou dat net wat beter uitkomen.
Probeer het en gebruik de testknop.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Laatst online: 21:34
@Jfwiet stuur een mailtje naar Emat, sommige merken mogen vanaf boven en onder gevoed worden.
https://www.emat.nl/contact/

[ Voor 3% gewijzigd door habbekrats op 22-05-2021 19:51 ]

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

timovd schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 08:04:

Of een ABB (https://www.sandervunderi...ekschakelaars-3-fase.html; niet de busboardvariant) en je verplaatst de oude automaten in de nieuwe kast. Geef dan in je bestelling aan dat ze daar rekening mee moeten houden, maar volgens mij gebeurt dit al.
Het blijft een beetje kriebelen om de hele boel te vervangen door een 10 groepen kast uit de link hierboven.

Dit is de huidige situatie in zijn geheel. Omdat er voor de bovenkant van de groepenkast (door de vorige eigenaar) opbergplanken zijn gemonteerd, kan ik niet makkelijk bij het bovendeel voor een foto. Vandaar dat de foto zo raar van onderaf genomen is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LhHLh4IuSkB1j_DK14doCxW6Phk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eVijgVbUpjabqwqNATyKN5JT.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c2lcbDqlFOgd0QTJuiDogpYri3M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Nj3TMMKjYsztXcrAOALSGNY.jpg?f=fotoalbum_large (stof anyone?)

De bedrading rechts zal wel te kort zijn om in een nieuwe groepenkast van bovenaf te passen, dus een extra lasdoos en/of de aanwezig lasdoos vervangen/verplaatsen, is wel nodig.

Ben nu zoveel dat het financieel onaantrekkelijk is (zeg 300 euro voor het geheel, in plaats van max 50 voor een extra ALS voor het kastje links), maar voor de veiligheid van het geheel eigenlijk gewoon gedaan moet worden...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@vliegnerd of je installeert en Eaton Medusa met 3 rijen van 24 en verwijder je de oude hoofdschakelaar. Nogal overkill, maar dan hoef je niet na de automaat de kabels te verlengen met een lasdoos o.i.d. en de groepen aan de rechterkant kun je dan vanaf onder voeden.
Voor het geheel is dat de netste oplossing. Of twee bovengenoemde kasten naast elkaar. Zelfde idee, maar met de oude hoofdschakelaar.

Edit: of waarschijnlijk de voorseligste manier; laat het linker (moderne) kastje zitten en verbind 'm intern door (6mm2) naar de nieuwe kast die de middelste en rechter vervangt. Gebruik dan wartels en de zij-invoer voor de kabels aan de rechterkant. Plaats nog een extra ALS voor de automaten links.

[ Voor 27% gewijzigd door timovd op 23-05-2021 12:42 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

timovd schreef op zondag 23 mei 2021 @ 12:17:
@vliegnerd of je installeert en Eaton Medusa met 3 rijen van 24 en verwijder je de oude hoofdschakelaar. Nogal overkill, maar dan hoef je niet na de automaat de kabels te verlengen met een lasdoos o.i.d. en de groepen aan de rechterkant kun je dan vanaf onder voeden.
Voor het geheel is dat de netste oplossing. Of twee bovengenoemde kasten naast elkaar. Zelfde idee, maar met de oude hoofdschakelaar.
Grotere kast, zit wat in!

Maar ik kan de hoofdschakelaar niet zelf vervangen: onder spanning werken ga ik niet aan beginnen. Voor de meter zit een verzegelde gesloten doos, geen automaten die ik zelf zou kunnen aan/uitzetten.

Verder zie ik dat een Eaton medusa vanaf 464 euro is: https://www.sandervunderi...1-of-2-krachtgroepen.html
Dat is echt een stapje te ver.

Ik blijf nog wel even twijfelen, deze week is er toch geen moment dat ik in het gezin groen licht zou kunnen krijgen om een tijdje zonder elektriciteit te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

timovd schreef op zondag 23 mei 2021 @ 12:17:

Edit: of waarschijnlijk de voorseligste manier; laat het linker (moderne) kastje zitten en verbind 'm intern door (6mm2) naar de nieuwe kast die de middelste en rechter vervangt. Gebruik dan wartels en de zij-invoer voor de kabels aan de rechterkant. Plaats nog een extra ALS voor de automaten links.
Ja een bedrade 7 groepenkast ABB (met 2x ALS) en daarnaast een extra ALS aanschaffen is een goed idee. (Maar misschien is een 3 ALS voorbedrade kast van ABB uit eindelijk toch goedkoper...)

Ik zal de opties eens naast elkaar uitwerken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@vliegnerd, zie mijn edit. Gezien jouw situatie is dat wellicht de goedkoopste/gemakkelijkste oplossing. Dan koop je voor 203,- de A1767 en koop daarnaast nog een losse ALS en vraag in de beschrijving of ze die al willen inbouwen.

En als je het niet in huis hebt; bestel wat flexibel 6mm2 draad met adereindhulsjes om de twee kasten door te verbinden.

[ Voor 21% gewijzigd door timovd op 23-05-2021 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

timovd schreef op zondag 23 mei 2021 @ 12:46:
@vliegnerd, zie mijn edit. Gezien jouw situatie is dat wellicht de goedkoopste/gemakkelijkste oplossing. Dan koop je voor 203,- de A1767 en koop daarnaast nog een losse ALS en vraag in de beschrijving of ze die al willen inbouwen.
Dank voor de tip. Ik heb het in bovenstaande antwoord verwerkt.

Maar nogmaals dank voor de tip "en vraag in beschrijving of ze die al willen inbouwen". Dat zou ik niet zelf bedenken, maar scheelt mij veel gedoe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

vliegnerd schreef op zondag 23 mei 2021 @ 12:48:
[...]

Dank voor de tip. Ik heb het in bovenstaande antwoord verwerkt.

Maar nogmaals dank voor de tip "en vraag in beschrijving of ze die al willen inbouwen". Dat zou ik niet zelf bedenken, maar scheelt mij veel gedoe.
Stuur ze vooraf voor de zekerheid even een mailtje. Maar de kans is groot dat ze zullen zeggen dat je het in de bestelnotitie moet zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nirgilis
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13:07
Ik wilde op zolder een lasdoos met WCD voor de CV ketel vervangen, omdat de behuizing kapot was. Nu heb ik zojuist dus de groep uitgezet, en meet ik met een spanningtester zowel tussen de aarde en nul, en tussen de aarde en fase 230 volt. Als ik de groep aanzet meet ik alleen spanning tussen de fase en aarde en de fase en nul. Als ik de hoofdschakelaar uit zet is alles spanningloos.

Aan de bedrading kon ik niets geks ontdekken. Wil dit zeggen dat de aarde onder spanning staat als de groep uit is? En hoe kan ik dit oplossen? De groepenkast is recent volledig vervangen door een elektricien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18:25
Dat klinkt als inductiespanning a.g.v. bedrading van een andere fase die er vlak langs loopt. Als je een groep uit zet, dan maak je die fase en nul zwevend en krijg je snel last van inductieve of capacitieve koppeling met actieve fasen. Je meet 230 V met een hoge impedantie voltmeter, maar als je parallel een verbruiker aansluit (b.v. een gloeilamp) dan is die spanning waarschijnlijk weg.

[ Voor 22% gewijzigd door Martin7182 op 23-05-2021 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fresh T.
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:42
Ik heb zowel voor als achter mijn woning een wcd zitten. Beiden zitten op dezelfde, afzonderlijke, groep aangesloten. Daar staat nu continu stroom op, maar dat wil ik graag geschakeld gaan aanbrengen. Het is daarbij mijn doel om voor als achter apart van elkaar te kunnen schakelen. Nu ben ik op zoek naar een dubbele schakelaar, 2-polig, maar die kan ik enkel in 10A variant vinden. Enkel een enkele schakelaar kan ik in de 16A vinden. Ik gebruik op beide wcd apparatuur met 3000W vermogen, vandaar mijn zoektocht naar 16A. Zijn deze er wel in de dubbele variant? Of is mijn enige optie uitsplitsen naar 2 losse schakelaars?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Fresh T. schreef op zondag 23 mei 2021 @ 19:13:
Ik heb zowel voor als achter mijn woning een wcd zitten. Beiden zitten op dezelfde, afzonderlijke, groep aangesloten. Daar staat nu continu stroom op, maar dat wil ik graag geschakeld gaan aanbrengen. Het is daarbij mijn doel om voor als achter apart van elkaar te kunnen schakelen. Nu ben ik op zoek naar een dubbele schakelaar, 2-polig, maar die kan ik enkel in 10A variant vinden. Enkel een enkele schakelaar kan ik in de 16A vinden. Ik gebruik op beide wcd apparatuur met 3000W vermogen, vandaar mijn zoektocht naar 16A. Zijn deze er wel in de dubbele variant? Of is mijn enige optie uitsplitsen naar 2 losse schakelaars?
Het voordeel van uitsplitsen is, dat je de schakelaars een stuk dichter bij de verschillende buitendeuren kunt plaatsen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Fresh T. schreef op zondag 23 mei 2021 @ 19:13:
Heb ik ook lang naar gezocht 16A 2polkg.

Maar uiteindelijk dacht ga ik werkelijk apparaten van 16A op die WCD aansluiten.
Toen was het antwoord nee en heb ik 10A model van merten gebruikt, wordt namelijk bij gamma verkocht.

Inmiddels weet ik dat Niko ze wel maakt in 16A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fresh T.
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:42
Freee!! schreef op zondag 23 mei 2021 @ 19:40:
[...]

Het voordeel van uitsplitsen is, dat je de schakelaars een stuk dichter bij de verschillende buitendeuren kunt plaatsen.
De wcd aan de voorzijde loopt vanuit de meterkast via de kruipruimte onder de fundering door naar de voorgevel, ver uit de buurt van een buitendeur. Die aan de achterzijde loopt vanuit de meterkast, via de kruipruimte onder de fundering door naar de achterzijde van de tuin. Die komt pas achterin de tuin naar boven. Vandaar dat ik deze vanuit de meterkast wil gaan schakelen.
leonbong schreef op zondag 23 mei 2021 @ 19:46:
[...]

Heb ik ook lang naar gezocht 16A 2polkg.

Maar uiteindelijk dacht ga ik werkelijk apparaten van 16A op die WCD aansluiten.
Toen was het antwoord nee en heb ik 10A model van merten gebruikt, wordt namelijk bij gamma verkocht.

Inmiddels weet ik dat Niko ze wel maakt in 16A.
Aangezien ik een apparaat dat max 3000 watt kan vragen, kom ik niet weg met 10A, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Bepaalde modellen van merten zijn ook 16A alleen die liggen niet bij gamma. Daar heb je ook van die modellen met zo’n handig lampje.
Waarbij je het zo kan maken dat spanning op wcd=lampje aan.
Merten Mureva Styl kan dat mee.

[ Voor 38% gewijzigd door leonbong op 23-05-2021 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 17:29
@Fresh T. Maak er in de meterkast 2 relais tussen, dan kun je die schakelen met een gewone serieschakelaar.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@Fresh T. https://klikaanklikuit.nl/product/inbouwschakelaar-3000w/

Afbeeldingslocatie: https://klikaanklikuit.nl/wp-content/uploads/Productafbeeldingen/Inbouwschakelaar_70148_Start-line-ontvanger_KlikAanKlikUit_front2.jpg

Kan worden gebruikt voor het bedienen van twee lampen/apparaten die zijn verbonden met bestaande wandschakelaar(s)
Ondersteunt ook twee bestaande wandschakelaars, zoals boven/onder aan een trap
Bestaande wandschakelaar(s) blijft/blijven functioneel
Kan gemakkelijk in een plafonddoos of aansluitdoos worden geplaatst
Werkt met alle lampen/apparaten tot 3000 watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:46
Interessant ding, alleen zie ik niet of deze inderdaad 2 x 3000W kan schakelen, zoals de vragensteller wil of dat dit totaal 3000W is?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Naalroc schreef op zondag 23 mei 2021 @ 23:00:
Interessant ding, alleen zie ik niet of deze inderdaad 2 x 3000W kan schakelen, zoals de vragensteller wil of dat dit totaal 3000W is?
Als de eindgroep 16A zal het wel meevallen denk ik, er zijn ook 3500Watt varianten.

[ Voor 5% gewijzigd door habbekrats op 24-05-2021 00:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoMoFo
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 07-04 01:45
Allereerst hartelijk dank voor iedereen die een bijdrage heeft geleverd aan dit topic, ben weer een stukje wijzer... Ook ik ga eea wijzigen in mijn groepenkast en ben zeer benieuwd naar jullie feedback & advies.

Huidige Situatie:

Op dit moment heb ik een 3x 25A aansluiting met twee ABB groepenkasten voorzien van 1-fase Busboards (3x4) in gebruik. Ik zal jullie de verdere details van mijn wijzigingen besparen, maar mijn uitgangs positie zijn twee gekoppelde Hafonorm kasten van 220x330mm, waarbij de linkerkast volledig vol zit met 12x enkelvoudige 16A flexomaten via de busboards op 3x 40A ALS naar een 4-polige hoofdschakelaar, precies "zoals het heurt" met ABB. De rechterkast is volledig leeg, mijn vragen gaan dan ook over de inrichting van deze rechterkast.

A - Fornuis / Kook

Om te koken gebruik ik zogenaamde domino elementen, twee hiervan zijn op gas, eentje is een inductieplaat recht-toe-recht-aan 1-fase 16A. Er loopt vanuit de meterkast een standaard fornuisgroep met Aarde, 2x Bruin en 2x Blauw 2,5mm2 draad in een enkelvoudige 19mm buis. Volgens Oud-Hollandsche traditie heb ik de Perilex aan de andere zijde (keuken) naar eigen inzicht verbonden met 1x Bruin en 1x Blauw om de 1-fase 16A inductie domino te voeden.

Deze fornuisgroep ontbreekt echter nog in de linkerkast dus wil ik deze in de rechterkast plaatsen inclusief een nieuwe 2P ALS. Mocht ik ooit een van de gas domino's vervangen voor een tweede 1-fase 16A inductie versie kan ik met de fornuisgroep deze twee inductie domino's voeden door vanuit de Perilex een Y-snoer te maken waarbij de domino's ieder apart een Blauw en een Bruine draad krijgen van de fornuisgroep. De fornuisgroep is conform de ABB standaard voorzien van "het palletje" zodat beide automaten uitschakelen mocht er ergens iets niet goed gaan.

Om helemaal toekomstvast te zijn zou ik het liefst ipv een nieuwe 2P ALS en de bovenstaande fornuisgroep een 3-fase ALAMAT plaatsen. Ik snap dat als ik naar _echt_ 3-fase koken ga ik mijn bekabeling moet gaan aanpassen, maar primaire vraag is of ik de twee bovenstaande scenario's met deze 3-fase ALAMAT ongestraft mag aansluiten, uitgaande van het feit dat ik verder zorg voor de gelijktijdigheid over alle drie de fasen in mijn groepenkast, dus:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hVjq4tuIjIJdUDkwWPOphfHnCB0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LZ9fL3efoBKgyRRmfvSgsZ66.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QxKJeovolQW5GEe-FPcYb4E1pbU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/t4gEKdlK4C41xW2xJzyHkdTm.png?f=user_large

Vraag A-1 - Een inductie domino:

Mag ik 1x 16A aansluiten op de 3-fase ALAMAT en L2 & L3 ongebruikt laten ?

Vraag A-2 - Twee inductie domino's:

Mag ik 2x 16A (L1 + L2) aansluiten op de 3-fase ALAMAT en L3 ongebruikt laten ? Er zouden in deze situatie, in tegenstelling tot de fornuisgroep, twee verschillende fasen door dezelfde buis naar de Perilex gaan. Ik zie met deze oplossing ook het voordeel dat ik de twee inductie platen dan ieder een andere fase laat belasten, in tegenstelling tot de fornuisgroep waar beide domino's 1-fase belasten.

Aangezien de schakelaars op de 3-fase ALAMAT onderling verbonden zijn a-la het ABB palletje op de fornuisgroep vind ik dit hetzelfde (Maar de NEN1010 waarschijnlijk niet ;-))

Zie ik hier iets cruciaals over het hoofd ? Of is het gewoon niet volgens de norm, maar kan het technisch zonder gevaar ?

B - PV Installatie

Binnenkort wordt er een 3-fase pv installatie geplaatst, deze wil ik op een 3-fase ALAMAT aansluiten. De monitoring van het PV systeem gaat over de fase draden, het 3-fase relay wat bij de PV installatie hoort bevat een fase koppelaar, dus data van de verschillende fasen is op alle fasen beschikbaar.
Een WCD in een groepenkast is normaliter geen mooie oplossing, in mijn situatie is het echter ideaal. Ik heb echter 1 vraag over deze WCD:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/80HPxTT75iHeKxz7luJ1daU5VFM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SW7n0BDDqDxKabM3AQcL2Te0.png?f=fotoalbum_large

Vraag B-1: WCD voor PV

Mag ik de WCD op een van de fase en de nul van de ALAMAT aansluiten, of moet ik perse een losse 4P ALS met een losse 3-fase automaat voor de PV en een losse 1-fase automaat voor de WCD ?

De WCD wordt direct gekoppeld met het monitoring apparaat (wit kastje op plaatje) 10cm van de groepenkast er zit verder geen andere apparaten aan deze WCD verbonden.

C - Bedrading algemeen

In de groepenkast wordt alles met 6mm2 VD draad aangesloten, aangezien ik twee extra ALS ga aansluiten bovenop de bestaande drie heb ik nog een paar vragen"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mI7naWxwijhLb8hqxEORBJMQpPo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rU08EEYTppHzNItJQUMbjwcD.png?f=user_large

Vraag C-1: Bedrading ALS vanaf hoofdschakelaar

Ik ben van plan om vanaf de hoofdschakelaar een Twin aderhuls te bevestigen met 3xL en 1xN, een tak gaat naar de 3x ALS in de linkerkast de andere tak gaat naar de ALAMAT van de PV installatie. Afhankelijk van mijn keuze voor een vierde 2P ALS of een ALAMAT voor mijn fornuis-/kookgroep (Zie vragen A) wil ik deze aansluiten vanaf de ALAMAT van de PV installatie. Zowel de ALS als ALAMAT van ABB bieden mogelijkheid om aan de onderzijde twee verbindingen aan te sluiten, dus in principe hoef ik dan verder geen twin aderhulzen te gebruiken.

Vraag C-2: Kleur bedrading ALS vanaf hoofdschakelaar

De bedrading van de drie verschillende fasen vanaf de hoofdschakelaar zijn in principe zwart 6mm2. Aangezien ik gek ben op kleurtjes, mag ik vanaf de hoofdschakelaar naar de onderzijde van de diverse ALS & ALAMAT's ook al 6mm2 zwart, bruin en grijs gebruiken zoals in de tekening, of moet dit voor alle fasen zwart zijn ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@DoMoFo A: omdat je fases 120 graden van elkaar zijn, mag je de zelfde N gebruiken.
Een 3f alamat of andere automaat kun je prima voor een 1f apparaat.
B: je moet geen verbruikers zetten op een alamat voor PV. Stel dat je PV-installatie 15A levert en de verbruiker, schakelt een 16A automaat pas af bij overbelasting van 16+15A. Dat is gevaarlijk.
Ik zou een los stopcontact maken in de meterkast voor de je monitoring. Achter een 16A groep.
C: ik heb geen ervaring met busboard. Normaal gesproken kun je de blokjes onderin gebruiken om de fases te verdelen na de hoofdschakelaar. Maar voor de N kun je zoals ik het zit ook een kammetje gebruiken. Dat scheelt een hoop bekabeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoMoFo
timovd schreef op maandag 24 mei 2021 @ 06:49:
@DoMoFo A: omdat je fases 120 graden van elkaar zijn, mag je de zelfde N gebruiken.
Een 3f alamat of andere automaat kun je prima voor een 1f apparaat.
Mooi ;-), dat is voor mijn situatie dan de meest flexibele en toekomst vaste optie.
B: je moet geen verbruikers zetten op een alamat voor PV. Stel dat je PV-installatie 15A levert en de verbruiker, schakelt een 16A automaat pas af bij overbelasting van 16+15A. Dat is gevaarlijk.
Ik zou een los stopcontact maken in de meterkast voor de je monitoring. Achter een 16A groep.
Dat had ik inderdaad uit deze thread al een beetje opgemaakt, vandaar mijn expliciete vraag. In dit geval gaat het om het monitoring systeem van de PV installatie zelf. Omdat de monitoring data via de fasen wordt gecommuniceerd (PowerLine-achtig) is het van belang dat ik zo dicht mogelijk op het PV systeem zit. Een aparte 1f groep voor de WCD (die dus via een andere ALS moet gaan lopen) zorgt ervoor dat deze monitoring data een heel stuk door de kast gaat lopen. Ik heb begrepen dat de monitoring van de PV installatie (Enphase) behoorlijk "gevoelig" is (niet onvangen van data van zonnepaneel).

Maar je antwoord is duidelijk, al was ik daar al bang voor....
C: ik heb geen ervaring met busboard. Normaal gesproken kun je de blokjes onderin gebruiken om de fases te verdelen na de hoofdschakelaar. Maar voor de N kun je zoals ik het zit ook een kammetje gebruiken. Dat scheelt een hoop bekabeling.
In principe is het busboard alleen voor de "bovenste" rijen, de onderste zijn gewoon DIN. Ik gebruik voor de N van de eerste drie ALS inderdaad een kammetje, de rest 6mm2.

Tnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoMoFo
Change of plan ;-)

@timovd

Dit zou dus een correcte oplossing zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AAiDxWGytUg7gsl3uV8hPBZ5PLQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Blokn2syoTQYqPJQdmJruoYJ.png?f=fotoalbum_large

- Een 4p ALS
- Groep 13 - 2 fase kookgroep met gekoppelde automaten (mogelijkheid tot upgrade 3-fase)
- Groep 14 - 3 fase PV groep met gekoppelde automaten
- Groep 15 - 1 fase groep voor de WCD tbv PV installatie monitoring

Dit moet dan met een 3fase busboard, die kan ik vervangen. Wat ik alleen nog niet helemaal door heb is waarom ik voor de 3fase pv groep (14) koppeling de nullen met een draadje zou moeten doorverbinden. Aangezien dat standaard toch via het busboard gaat !?!? Het enkelvoudige 3fase busboard (wat ik nodig heb voor de config in de rechterkast) is simpelweg L1-L2-L3-L1-L2-L3-L1-L2-L3-L1-L2-L3, in tegenstelling tot het busboard van de linkerkast, dat is L1-L1-L1-L1-L2-L2-L2-L2-L3-L3-L3-L3

https://www.sandervunderink.nl/abb-krachtbrug-3-fase.html

https://www.sandervunderi...laars-4-polig-105251.html

[ Voor 5% gewijzigd door DoMoFo op 24-05-2021 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@DoMoFo waarom gebruik je niet twee alamats; voor de kookgroep en de PV. Ik ben geen fan van wcd's in de groepenkast. Waarom niet een lasdoos achter een normale groep (1 t/m 12) met opbouw dubbele wcd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
DoMoFo schreef op maandag 24 mei 2021 @ 07:19:

Dat had ik inderdaad uit deze thread al een beetje opgemaakt, vandaar mijn expliciete vraag. In dit geval gaat het om het monitoring systeem van de PV installatie zelf. Omdat de monitoring data via de fasen wordt gecommuniceerd (PowerLine-achtig) is het van belang dat ik zo dicht mogelijk op het PV systeem zit. Een aparte 1f groep voor de WCD (die dus via een andere ALS moet gaan lopen) zorgt ervoor dat deze monitoring data een heel stuk door de kast gaat lopen. Ik heb begrepen dat de monitoring van de PV installatie (Enphase) behoorlijk "gevoelig" is (niet onvangen van data van zonnepaneel).

Maar je antwoord is duidelijk, al was ik daar al bang voor....
Eerst proberen... Werkt het niet dan is de veilige oplossing een PV verdeler... Maar dat is wel heel erg met een kanon op een mug schieten...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoMoFo
@timovd
timovd schreef op maandag 24 mei 2021 @ 08:57:
@DoMoFo waarom gebruik je niet twee alamats; voor de kookgroep en de PV. Ik ben geen fan van wcd's in de groepenkast. Waarom niet een lasdoos achter een normale groep (1 t/m 12) met opbouw dubbele wcd?
Gezien de "gevoeligheid" van de monitoring. Ik had ze niet ingetekend, maar achter de ALS danwel de ALAMAT van het PV gedeelte worden 3 ferriet ringen geplaatst (1 voor elke fase).
Het is ook een beetje een kip-ei verhaal, de PV installatie kan pas in gebruik worden genomen als alle electra "klaarstaat", wanneer ik op dat moment merk dat de PV monitoring de panelen niet kan vinden (door de electra config) kan ik alles weer opnieuw doen. Dat wil ik kost-wat-het-kost voorkomen.

Ik had al aangegeven dat ik WCD's in de groepenkast ook ruk vind :), maar in dit geval is het de beste / meest veilige oplossing (los van het gevaar wat jij al aanstipte). Vandaar mijn move van een ALAMAT naar een 4p ALS.
Die WCD IN de kast is overigens een keuze, kan ook prima UIT de kast, de crux is die automaat in de directe (electrische) nabijheid van de 3-fase PV groep, dus niet een van de bestaande.

[ Voor 8% gewijzigd door DoMoFo op 24-05-2021 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:22

martijn v o

Certified by Enphase.

@DoMoFo. Ik zie dat je de envoy standaard hebt ingetekend. Dat is voor het uitlezen van de micros een prima oplossing. Als je het energieverbruik van de woning ook wil zien dan moet je de zwarte (metered) versie hebben.

Communicatie via de powerlines gaat prima ook via een omweg.
Ik zou de envoy op een andere groep zetten zodat je de envoy aan kan laten als de PV uit is, dat is nodig om de envoy te configureren. Als de PV en en de envoy tegelijk uit zijn kun je hem niet configureren.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

vliegnerd schreef op zondag 23 mei 2021 @ 12:09:
[...]

Groepenkast met groepen niet beveiligd door ALS.
(in dit bericht staat een foto van de kasten met frontjes)
Als voorbereiding van "bestel de hele zooi nieuw" was er vandaag een geschikt moment om de hoofdschakelaar uit te zetten, zonder dat het gezin een veto kon uitspreken O-)

Ik wilde toch even delen wat ik aantrof: |:(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tA7vQt1lGUMX4UwKbGC2orjIlM4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pxvTvgXwd1Zi9g9pkS6Vp50i.jpg?f=fotoalbum_large

Excuus voor de donkere foto.

Maar je ziet:

Er is veel moeite gedaan om groot verbruikers over de fases te verdelen! (Top)

Een bruine 6mm2 draad is gebruikt als nuldraad en met blauw tape "blauw" gemaakt. Creatief!

De meest linker "porcelein" groep is de schuur. Deze zit waarschijnlijk "van de bouw" niet achter de ALS? Prima.

Maar verder lijken alle verbruikers echt met opzet NIET achter de ALS geplaatst. Er is echt moeite gedaan om dat zo te regelen. Ik neem aan dat dit is omdat de ALS max 40A is. Ik zou toch liever alles door die ALS doen. Maar goed, het moet vervangen worden.

Dit is een iets betere foto van het bovendeel:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5DFH3AQu4CSudKKM7Qh40RQJfwc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2kpJdkUpbuArZZN5DTM16tyf.jpg?f=fotoalbum_large
(Nogmaals te weinig licht, vanwege opbrengplanken die aan de bovenkant voor de meterkast zijn gemonteerd.

[ Voor 3% gewijzigd door vliegnerd op 24-05-2021 14:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leonbong
Ik vind het niet zo schokkend.

Ja het is oud maar niet echt een bende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
@DoMoFo Als je nog eens een tweede element wilt dan wil je die niet op dezelfde fase hebben. Ofwel, nu al makkelijker om ipv de kookgroep gewoon een krachtgroep te gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

Mmmh... ik blijf puzzelen. (Ik snap het blijkbaar niet goed genoeg).

Als ik inzoom op mijn groepenkast, dan lijkt het of er 4 groepen zijn waarbij de nul niet is aangesloten, maar gedeeld wordt tussen twee groepen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k-30XFoxevRynS-KZPzRpBkhIXg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FDwCmk6ro1fRHmBGgaLjLt0F.png?f=user_large

De linkergroep zit niet achter de ALS (vandaar de nuldraad, die weer naar andere groepen gaat, overzicht een paar posts hierboven).
De twee groepen daarnaast is is een fase (L1 in tekening)
De twee rechter groepen zitten op een andere fase (L2 in tekening). De bruine draden zijn nog net zichtbaar.

Maar de nuldraad lijkt nergens naartoe te gaan, die wordt alleen gedeeld tussen de 4 groepen.

Zie ik nou een draad over het hoofd, of is dit een slimme truc om een soort "zwevende" nul te maken?

Nogmaals, ik ben duidelijk een leek op dit gebied en blijkbaar werkt dit. Maar is dit gebruikelijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:33

Onbekend

...

vliegnerd schreef op maandag 24 mei 2021 @ 17:05:
Maar de nuldraad lijkt nergens naartoe te gaan, die wordt alleen gedeeld tussen de 4 groepen.

Zie ik nou een draad over het hoofd, of is dit een slimme truc om een soort "zwevende" nul te maken?
Onder die middelste schakelaar zie ik een zwarte draad. Waarschijnlijk is dit de nul, maar ik kan niet zien waar deze naar toe gaat.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

Onbekend schreef op maandag 24 mei 2021 @ 17:10:
[...]

Onder die middelste schakelaar zie ik een zwarte draad. Waarschijnlijk is dit de nul, maar ik kan niet zien waar deze naar toe gaat.
Scherp! Op een andere foto zie ik een stiekeme zwarte nuldraad die is op de uitgang van de ALS nul aangesloten.

Mysterie solved. Dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@vliegnerd Ik had exact hetzelfde maar zag toen net als @Onbekend onder de rechter L1 stop een zwarte draad. En bij nader inspectie leek ik die ook te zien onder de N van de aardlek.

Zonder die draad had je echt nooit stabiel 230V op de stopcontacten gehad. Wel dus nogal een super kritische draad om vast te hebben zitten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

Als je die zwarte draad eenmaal ziet, dan kun je hem niet meer “niet zien”. Maar ik zag hem dus echt niet…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Maar hij had natuurlijk nooit "zwart" mogen zijn!

(Ik was inmiddels tot dezelfde conclusie gekomen als hierboven vermeld)

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:25
Analyse van deze groepenkast is leuk, maar belangrijkste, volgens mij heb je aan de bovenzijde genoeg overlengte op de draden zitten om bij een vervanging niet tekort te komen.
verder de kast saneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ik zou een kastcombinatie kiezen zodat de bovenkant van nieuwe kast iets hoger zit dan huidige kast.
Waarschijnlijk zou ik dus groepenkast met 3-rijen of een groepenkast met hoofdschakelaar in apart kastje zodat je niet lager uitkomt.
En voor nu zou ik huidige hoofdschakelaar behouden want dan kan je het zelf doen.

Zoiets als onderstaan dus.
Afbeeldingslocatie: https://www.vekto.nl/media/catalog/product/cache/48a03c67bc566959aa1e50bbd35c1343/1/0/104234.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door leonbong op 24-05-2021 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

leonbong schreef op maandag 24 mei 2021 @ 19:32:
Ik zou een kastcombinatie kiezen zodat de bovenkant van nieuwe kast iets hoger zit dan huidige kast.
Waarschijnlijk zou ik dus groepenkast met 3-rijen of een groepenkast met hoofdschakelaar in apart kastje zodat je niet lager uitkomt.
En voor nu zou ik huidige hoofdschakelaar behouden want dan kan je het zelf doen.
Ik denk dat een 22x33 kast het best past, want anders kom ik gewoon te hoog uit, denk ik. Het lijkt erop dat het in een standaard ABB kast moet gaan passen. Idd de hoofdschakelaar blijft.

@timovd stelde eerder deze voor: https://www.sandervunderi...ekschakelaars-3-fase.html

Dat lijkt goed te passen. De leidingen links kunnen naar het midden verplaatst worden. Ik heb nu een klein ABB kastje (links) dat eventueel rechts naast de nieuwe groepenkast geplaatst kan worden als de rechter leidingen niet lang genoeg zijn om naar het midden verplaatst te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ik bedoel iets zodat de aansluitingen op de automaten niet lager uitkomen dan huidig. Je moet even goed meten.
Want alle draden verlengen dat is prutsen.

[ Voor 6% gewijzigd door leonbong op 24-05-2021 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:32

ericplan

5180 Wp PV

vliegnerd schreef op maandag 24 mei 2021 @ 19:43:
[...]

Ik denk dat een 22x33 kast het best past, want anders kom ik gewoon te hoog uit, denk ik. Het lijkt erop dat het in een standaard ABB kast moet gaan passen. Idd de hoofdschakelaar blijft.

@timovd stelde eerder deze voor: https://www.sandervunderi...ekschakelaars-3-fase.html

Dat lijkt goed te passen. De leidingen links kunnen naar het midden verplaatst worden. Ik heb nu een klein ABB kastje (links) dat eventueel rechts naast de nieuwe groepenkast geplaatst kan worden als de rechter leidingen niet lang genoeg zijn om naar het midden verplaatst te worden.
Wil je iets minder prutsen, dan neem je twee 22x33 kasten naast elkaar. nog minder risico dat je draadlengte tekort komt. Ik zou wel een nieuw kastje voor een hoofdschakelaar en hoofdschakelaar meebestellen. Het is wel zo netjes als die ook vervangen wordt. Misschien ken je iemand die het voor je wil doen. Veel overlengte heb je niet aan de meterkant zo te zien.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiebjuh16
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18-04 13:53
Onlangs een woning aangekocht, waar ik nu druk bezig ben om alles aan te passen, ook kwa verven....

Omdat ik de stopcontacten graag netjes wil houden, heb ik het omhulsel los gehaald ( uiteraard spanning eraf). Nu ben ik er per toeval achter gekomen dat er helemaal geen randaarde aangesloten zit in het stopcontact ( terwijl het wel een randaarde stopcontact betreft😑)

Dit is overigens bij bijna alle stopcontacten beneden en boven het geval 🤔🤔. Nu is het wel zo dat de groepenkast verouderd is met 5 groepen in totaal( alleen smeltzekering aanwezig) . Kan dit als een gebrek worden gezien? Als je randaarde wcd ziet, moet je er vanuit kunnen gaan dat de randaarde ook aanwezig is lijkt mij? In sommige centraaldozen zit wel randaarde...

Huis is van 1974.

[ Voor 3% gewijzigd door wiebjuh16 op 24-05-2021 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

wiebjuh16 schreef op maandag 24 mei 2021 @ 22:21:
Onlangs een woning aangekocht, waar ik nu druk bezig ben om alles aan te passen, ook kwa verven....

Omdat ik de stopcontacten graag netjes wil houden, heb ik het omhulsel los gehaald ( uiteraard spanning eraf). Nu ben ik er per toeval achter gekomen dat er helemaal geen randaarde aangesloten zit in het stopcontact ( terwijl het wel een randaarde stopcontact betreft😑)

Dit is overigens bij bijna alle stopcontacten beneden en boven het geval 🤔🤔. Nu is het wel zo dat de groepenkast verouderd is( alleen smeltzekering aanwezig) . Kan dit als een gebrek worden gezien? Als je randaarde wcd ziet, moet je er vanuit kunnen gaan dat de randaarde ook aanwezig is lijkt mij? In sommige centraaldozen zit wel randaarde...
In mijn vorige huis (gekocht in 2001) heb ik alle wcd's vervangen als die onaangesloten randaarde had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiebjuh16
Freee!! schreef op maandag 24 mei 2021 @ 22:22:
[...]

In mijn vorige huis (gekocht in 2001) heb ik alle wcd's vervangen als die onaangesloten randaarde had.
Vervangen in de zin van aardedraad trekken? 😁😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
Freee!! schreef op maandag 24 mei 2021 @ 22:22:
[...]

Volgens mij staat er "vervangen" dus in de zin van....Vervangen(!), die wcd (door een type zonder RA.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Naalroc schreef op maandag 24 mei 2021 @ 22:49:
[...]
Volgens mij staat er "vervangen" dus in de zin van....Vervangen(!), die wcd (door een type zonder RA.)
Precies, aardedraad trekken was in de meeste gevallen geen optie en op de meeste plaatsen was aarding ook niet echt nodig, dus voor de duidelijkheid gewoon vervangen, zodat het direct duidelijk was/is, dat er geen aarding is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:20
Als je smeltzekeringen ziet was had dat al een kleine hint kunnen zijn. Toch zou ik gaan klagen over dit soort nepperij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 19:43
wiebjuh16 schreef op maandag 24 mei 2021 @ 22:21:

Dit is overigens bij bijna alle stopcontacten beneden en boven het geval 🤔🤔. Nu is het wel zo dat de groepenkast verouderd is met 5 groepen in totaal( alleen smeltzekering aanwezig) . Kan dit als een gebrek worden gezien? Als je randaarde wcd ziet, moet je er vanuit kunnen gaan dat de randaarde ook aanwezig is lijkt mij? In sommige centraaldozen zit wel randaarde...

Huis is van 1974.
Mijn mening: Gezien de meterkast en de stopcontacten en de leeftijd van de woning (want toen moest er nog geen randaarde wcd zitten) niet standaard stroken met elkaar had je de vraag moeten stellen. Als je dat niet hebt gedaan, heb je het gebrek geaccepteerd (onderzoeksplicht verzaakt).

[ Voor 4% gewijzigd door Dapdodo op 25-05-2021 09:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:48
Van het weekend weer een klus die ik al een tijd had uitgesteld.. omvormer van de PV verplaatst van zolder naar de meterkast. Nu veel minder spanningsverliezen en ik hoop geen uitval meer door te hoge netspanning.

Toen ik de omvormer losmaakte kwam de aarde draad los van het kabelschoentje, lekker gekrimpt door de PV installateur :'(
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fP8fhpRbezMnI-aSxB8DWZYHu20=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SDrWpbzxW4Ahs7IGDqdqs4s9.jpg?f=fotoalbum_large

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@WVL_KsZeN nog even de DC bekabeling in buis monteren met een paar beugels.

Ik had de aarde draad van de PV direct op de CAP vlakbij gezet.

[ Voor 30% gewijzigd door habbekrats op 25-05-2021 10:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wiebjuh16
jadjong schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 07:16:
Als je smeltzekeringen ziet was had dat al een kleine hint kunnen zijn. Toch zou ik gaan klagen over dit soort nepperij.
Dat ben ik opzich met je eens, maar heb ook groepenkasten gezien met smeltzekering die wél gewoon randaarde hebben .. Ik voel mij inderdaad ook genept. Ik had bij de bezichtiging de stopcontacten ook gezien en dacht, mooi die zijn geaard, alleen even nieuwe meterkast erin en klaar 😁.
Dapdodo schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 09:11:
[...]

Mijn mening: Gezien de meterkast en de stopcontacten en de leeftijd van de woning (want toen moest er nog geen randaarde wcd zitten) niet standaard stroken met elkaar had je de vraag moeten stellen. Als je dat niet hebt gedaan, heb je het gebrek geaccepteerd (onderzoeksplicht verzaakt).
Klopt, ene kant mee eens, andere kant ook niet. Er is op bepaalde plekken wel randaarde aangelegd. Heb er verder niet naar gevraagd omdat je vanuit kan gaan dat dit aanwezig is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:06
Het is wel een verborgen gebrek.
Een beetje hetzelfde als er op sommige punten stopcontacten zitten maar geen bedrading en buis.
Echter de vraag is of het voor zoiets kleins het waard is om een gehele juridische procedure op te gaan starten: immers moet de gehele installatie toch al worden aangepakt.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
Al eens eerder gezegd, bij een woning verkoop zou naast een energie label ook een veiligheids check moeten komen die de staat van de technische installaties vast legt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• habbekrats
Jim423 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 10:43:
Een beetje hetzelfde als er op sommige punten stopcontacten zitten maar geen bedrading en buis.
Echter de vraag is of het voor zoiets kleins het waard is om een gehele juridische procedure op te gaan starten: immers moet de gehele installatie toch al worden aangepakt.
Daarnaast kunnen de vorige bewoners ook gewoon volhouden dat ze het ook niet weten.
Daarna krijg je de twist of het woongenot aangetast
Voor je bij de rechter bent ben je een paar jaar verder en al een boel geld armer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Jim423 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 10:43:
Doet me denken aan toen wij in ons pas gekochte huis aan het werk gingen met het een en ander. De vorige eigenaar was zo'n "handige harry". Allemaal best aardige dingen, maar persoonlijk had ik het iets professioneler aangepakt. Uit sommige dingen bleek een totaal gebrek aan kennis van zaken.
Maar dat even terzijde, we waren van plan om de droogtrommel die we toen nog hadden op zolder te zetten. Daar waren al geaarde stopcontacten, dus een makkie. Dacht ik althans, maar iets zij me "toch maar controleren" dus even kapje eraf. In de eerste plaats bleek er helemaal geen aarde aanwezig te zijn. Maar veel erger nog, het stopcontact was aangesloten op een dun tweelingsnoertje. Soms heb je niet voor niets ergens een voorgevoel van. Stel je voor welke gevolgen die veel te dunne draadjes zouden kunnen hebben gehad. Ik heb dat toen zonder de vorige eigenaar verantwoordelijk te stellen zelf maar aangepakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:48
habbekrats schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 09:45:
@WVL_KsZeN nog even de DC bekabeling in buis monteren met een paar beugels.

Ik had de aarde draad van de PV direct op de CAP vlakbij gezet.
Volgens mij krijg ik dan een aardlus misschien? Ik zat er wel over te denken om hem op de centrale aardrail te plakken. De handleiding schrijft voor om het zo te doen..

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Right... wat is Liander toch een fijne organisatie... :F
Probeer je op een simpele vraag antwoord te krijgen: Installateur! Installateur! Installateur!

Ik wil van 1x25A over naar 3x25A (want de fase waarop ik zit staat me te vaak achterin de 240V. De andere fasen zijn als het goed is een stuk lager, want op 248V wil je geen 5kW invoeren)

De groepenkast is gewoon een 1 fase meterkast... Met een 4 polige hoofdschakelaar.

De hoofdschakelaar is 2 polig aangesloten, er is geen voedings-zijdige doorverbinding.
De 8 groepen zijn aangesloten op 2 aardlekschakelaars die dus beide op hetzelfde aansluitpunt op de hoofdschakelaar zitten.

De vraag is dus: Neemt de Liander monteur hier genoegen mee, of moeten de 8 groepen eerst verdeeld worden over 3 stuks ALS die elk op een eigen 'fase' gaan, en dan tijdelijk voedings-zijdig doorverbinden met een kam?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Ronald, Als je een 3f hoofdschakelaar hebt, kan Liander hier op de andere fasen installeren. Maar waarom maak je niet alvast een bruggetje tussen de fasen en bereid je de twee ALS's voor op de andere fase (waar een lager voltage zou zijn)? Heb je aansluitblokjes onderin je groepenkast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 17:29
@Ronald Geen probleem.
Ik had ook een 3 fase hoofdschakelaar en maar 1 fase aangesloten.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Ronald schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 14:42:

Ik wil van 1x25A over naar 3x25A (want de fase waarop ik zit staat me te vaak achterin de 240V.
Wat is daar praktisch gezien het probleem van?
De netbeheerder heeft een vrij ruime marge (207-253V) wat hij mag aanleveren.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
timovd schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 14:46:
@Ronald, Als je een 3f hoofdschakelaar hebt, kan Liander hier op de andere fasen installeren. Maar waarom maak je niet alvast een bruggetje tussen de fasen en bereid je de twee ALS's voor op de andere fase (waar een lager voltage zou zijn)? Heb je aansluitblokjes onderin je groepenkast?
Omdat ik te snel wat andere onderdelen besteld heb, en niet die even een kam meebestelt heb bij de firma Vunderink 8)7 Lokaal geen idee waar ze te krijgen zijn ;-)

Geen aansluitblokjes (Het lijkt een AEG OK11 kast te zijn)

@ron321 Thanks!
JackBol schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 14:51:
[...]

Wat is daar praktisch gezien het probleem van?
De netbeheerder heeft een vrij ruime marge (207-253V) wat hij mag aanleveren.
Mijn voltmeter lijkt... niet heel goed, maar met 1800W belasting zie ik bijna 3V daling.... Ook nog eens hoge netimpedantie dus... met 5kW druk je 248V dan dus over de 253 heen, en gaat de omvormer gewoon uit... en das erg snel duur bij 5kW.

Ik heb via de achterdeurtjes vernomen dat er in de directe omgeving 8 klachten uitstaan over netstabiliteit (lees te hoog voltage), inclusief een van de boeren met een slecht humeur ;-) Diezelfde achterdeur had het vermoeden dat het aanpassingen op middenstroomnet nodig heeft om echt op te lossen.

[ Voor 11% gewijzigd door Ronald op 25-05-2021 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ronald schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 14:42:
Right... wat is Liander toch een fijne organisatie... :F
Probeer je op een simpele vraag antwoord te krijgen: Installateur! Installateur! Installateur!

Ik wil van 1x25A over naar 3x25A (want de fase waarop ik zit staat me te vaak achterin de 240V. De andere fasen zijn als het goed is een stuk lager, want op 248V wil je geen 5kW invoeren)

De groepenkast is gewoon een 1 fase meterkast... Met een 4 polige hoofdschakelaar.

De hoofdschakelaar is 2 polig aangesloten, er is geen voedings-zijdige doorverbinding.
De 8 groepen zijn aangesloten op 2 aardlekschakelaars die dus beide op hetzelfde aansluitpunt op de hoofdschakelaar zitten.

De vraag is dus: Neemt de Liander monteur hier genoegen mee, of moeten de 8 groepen eerst verdeeld worden over 3 stuks ALS die elk op een eigen 'fase' gaan, en dan tijdelijk voedings-zijdig doorverbinden met een kam?
Ja over het algemeen zal je de monteur niet echt hier over horen.
Nu kan je natuurlijk de automaten/ALS een beetje al verdelen over de verschillende uitgangen van de hoofdschakelaar met bruggetje wat door de monteur moet worden verwijderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pinobigbird
  • Laatst online: 19:26

Pinobigbird

doesn't share food!

leonbong schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 15:02:
[...]
met bruggetje wat door de monteur moet worden verwijderd.
En in mijn geval ook door de Liander-monteur is meegenomen :o
Ik dacht er laatst aan, dat bruggetje is dus nergens meer te bekennen. Niet dat ik er nog wat aan heb, maar wel bijzonder dat ie 'm gewoon meegenomen heeft.

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Niet online
Pinobigbird schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 16:03:
[...]

En in mijn geval ook door de Liander-monteur is meegenomen :o
Ik dacht er laatst aan, dat bruggetje is dus nergens meer te bekennen. Niet dat ik er nog wat aan heb, maar wel bijzonder dat ie 'm gewoon meegenomen heeft.
Stedin monteur deed dat bij mij ook. Bedacht ik ook pas later. Op zich logisch dat ze hun rommel opruimen en meenemen. Kan ook wel gevaarlijk zijn natuurlijk: iemand die bedenkt dat de monteur vergeten is iets terug te zetten: Boem, 400v kortsluiting onder je hoofdschakelaar...

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
leonbong schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 15:02:
[...]

Ja over het algemeen zal je de monteur niet echt hier over horen.
Nu kan je natuurlijk de automaten/ALS een beetje al verdelen over de verschillende uitgangen van de hoofdschakelaar met bruggetje wat door de monteur moet worden verwijderd.
Oh dat ga ik zeker ook doen - heb al 3e ALS liggen, ben alleen die tijdelijke kam vergeten... Dus hopelijk eerst het kip-ei verhaal oplossen over hoe ik wil terugleveren (1 dikke 3 fase omvormer niet perse voorkeur vanwege 2 dakvlakken en 3 oriëntaties - het zit op het randje wat SolarEdge aan kan, en 20 micro-omvormers is wat mij betreft (duur) gekkenwerk), en dan de rest van de benodigde componenten kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@Ronald Zal de netbeheerder een worst zijn of je achter de hoofdschakelaar maar 1 of 3 fases gebruikt, zolang hij maar een plek heeft om de drie fases af te monteren.

Ennuh, als je nog steeds die 5kW gaat invoeren op een enkele fase, denk je dan om een extra 40A automaat als je aardlekschakelaars gewoon 40A zijn? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Septillion schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 17:25:
@Ronald Zal de netbeheerder een worst zijn of je achter de hoofdschakelaar maar 1 of 3 fases gebruikt, zolang hij maar een plek heeft om de drie fases af te monteren.

Ennuh, als je nog steeds die 5kW gaat invoeren op een enkele fase, denk je dan om een extra 40A automaat als je aardlekschakelaars gewoon 40A zijn? ;)
Het gaat vermoedelijk uitkomen op 3kWp en 2.2+kWp elk op eigen fase (Maar niet de fase die ik nu beschikbaar heb)... Anders 5kWp via 3 fase omvormer (Maar dat is alleen (financieel) realistisch met een SolarEdge en ik modeleer 8 van de optimizers tot in de 80V als de 12 andere in schaduw liggen, dus het is op het randje van blocking problemen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:36

Peetman

Tjah....

Ben bezig met de voorbereiding voor het installeren van een 11kw 3-fase laadpaal. Deze komt tegen de muur bij de garage te hangen. Momenteel loopt buiten de garage langs een mantelbuis (35mm, dus waarschijnlijk te klein voor 2 grondkabels) vanuit de meterkast met daarin een grondkabel voor de tuinverlichting. Mijn idee is nu om in de mantelbuis tussen meterkast en garage de grondkabel te vervangen door een 4x4mm2 grondkabel en deze bij de garage naar binnen te brengen. En de al bestaande grondkabel ook vanaf daar naar binnen te brengen. In de garage komt dan een verdeelkast met daarin een 3-fase B16 automaat voor de laadpaal en een 1-fase B6 automaat voor de tuinverlichting. Om voldoende capaciteit te hebben wil ik de grondkabel in de meterkast aansluiten op een B20 automaat.
Schematische weergave (wit is al bestaande componenten, oranje toe te voegen):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zzSfWEJzMPaid9y-lK4znZdFNjc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/d9uhqq6Qf7WMZC53oHnWtKYP.png?f=user_large

Voor zover ik kan vinden is dit allemaal conform de normen. Zijn er hier nog mensen die daar anders over denken of andere oplossingen hebben?
Ik zou de tuinverlichting ook op de bestaande groep in de garage kunnen aansluiten, maar aangezien dat ook de groep is waarop de koelkast en vriezer zijn aangesloten zou ik dit met het oog op evt lekstromen bij de tuinverlichting en een daardoor trippende ALS liever niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ik weet niet hoe lang die afstand tot je garage is maar ik zou 6mm2 nemen ipv 4mm2.
Want zo'n lader belast een kabel langdurig op max vermogen.

16A is in principe 2,5mm2 maar als de afstand lang is moet je stap groter dus 4mm2.
Ik zou dus 6mm2 voor 20A nemen, prijs verschil is voor korte kabel niet zo groot en voor een lange kabel moest je het toch al.

PS kookplaat moet achter een B-alamat 16A 30mA ipv C zoals je nu op je schema hebt.

[ Voor 10% gewijzigd door leonbong op 26-05-2021 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:36

Peetman

Tjah....

leonbong schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 09:47:
Ik weet niet hoe lang die afstand tot je garage is maar ik zou 6mm2 nemen ipv 4mm2.
Want zo'n lader belast een kabel langdurig op max vermogen.

16A is in principe 2,5mm2 maar als de afstand lang is moet je stap groter dus 4mm2.
Ik zou dus 6mm2 voor 20A nemen, prijs verschil is voor korte kabel niet zo groot en voor een lange kabel moest je het toch al.

PS kookplaat moet achter een B-alamat 16A 30mA ipv C zoals je nu op je schema hebt.
Afstand is ongeveer 8 meter schat ik in.

Die B-ALAMAT had ik inderdaad ook gezien ja toen ik alles aan het doorlichten was. Die is er ingezet door een elektricien toen we de keuken installeerden |:( Die moet ik dus ook maar gelijk vervangen.

Denk dat ik er nog een 3-fase aardlekschakelaar bijplaats met een losse automaat. Ruimte in de kast is er wel en dan kan ik daar evt nog een zonnepaneelgroep op kwijt. Zo te zien nog goedkoper ook.

[ Voor 11% gewijzigd door Peetman op 26-05-2021 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Voor een B20 8 meter is 4x4+as meer dan voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
8 meter is een korte kabel.
Maar het prijsverschil van 4mm2 naar 6mm2 is dan misschien 20€ om het geheel naar die lader zo te bedraden..

Je zou niet de eerste zijn die tot de conclusie komt dat aansluitkabel naar paar uur laden behoorlijk warm is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• habbekrats
Verlies bij 16A is ca 3,4 Watt/meter , als de NKF berekening gebruikt is 1,5 mm2 zelfs voldoende

https://www.tkf.nl/nl/kabelberekening-laagspanning

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wZg2zNR6icIsIu3RPV7a4oICNW4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LIDF1GEwsoUqUrbsYk0ys3dj.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
leonbong schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 10:39:
8 meter is een korte kabel.
Maar het prijsverschil van 4mm2 naar 6mm2 is dan misschien 20€ om het geheel naar die lader zo te bedraden..

Je zou niet de eerste zijn die tot de conclusie komt dat aansluitkabel naar paar uur laden behoorlijk warm is.
So what, die kabels zijn gemaakt om warm te worden. Maar je hebt wel een punt, maar ik zou er dan meer een business case van maken. Het verschil is ruim genomen 0,15% minder verlies tussen 4,0 en 6.0 (afhankelijk van welke parameters je precies invult). Stel dat je 500kWh per maand laadt, dan heb je het over 0,75kWh per maand wat je bespaard aan verlies. Oftewel ~16 cent. Dan ben je 125 maanden, dus laten we zeggen 10 jaar verder voor je die 20 euro extra hebt terugverdiend. Of je dat interessant (genoeg) vindt moet je dan zelf bepalen.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09:02
RonJ schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 11:18:
[...]

So what, die kabels zijn gemaakt om warm te worden. Maar je hebt wel een punt, maar ik zou er dan meer een business case van maken. Het verschil is ruim genomen 0,15% minder verlies tussen 4,0 en 6.0 (afhankelijk van welke parameters je precies invult). Stel dat je 500kWh per maand laadt, dan heb je het over 0,75kWh per maand wat je bespaard aan verlies. Oftewel ~16 cent. Dan ben je 125 maanden, dus laten we zeggen 10 jaar verder voor je die 20 euro extra hebt terugverdiend. Of je dat interessant (genoeg) vindt moet je dan zelf bepalen.
In principe heb je gelijk... Een installateur zal er waarschijnlijk gewoon een 2,5mm2 in leggen omdat ie die standaard bij zich heeft...

Echter als we even verder gaan denken, misschien laadt je volgende auto ook wel met 3*32a ac. Hoewel je waarschijnlijk momenteel een 3*25a aansluiting hebt kan het dan toch mogelijk worden om met een load balancer 3*25a te laden (eventueel nog wel meer als je ook zonnepanelen hebt)... (Onze buurland, Duitsland, heeft vaak al standaard een 3*64a hoofdaansluiting, wellicht wordt dat ook in nl de standaard binnen een paar jaar...)

En waarschijnlijk heb je ook geen zin om over 5? Jaar weer een kabel ondergronds te gaan vervangen om toch die hogere laadsnelheid te halen.

Mijn buren/ouders/vrienden verklaarden me ook voor gek toen ik 4*6mm2 naar de garage aan het leggen
was naast een bestaande 4*2,5mm2 maar ieder zijn ding..

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
BjornHero schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 11:35:
[...]

In principe heb je gelijk... Een installateur zal er waarschijnlijk gewoon een 2,5mm2 in leggen omdat ie die standaard bij zich heeft...

Echter als we even verder gaan denken, misschien laadt je volgende auto ook wel met 3*32a ac. Hoewel je waarschijnlijk momenteel een 3*25a aansluiting hebt kan het dan toch mogelijk worden om met een load balancer 3*25a te laden (eventueel nog wel meer als je ook zonnepanelen hebt)... (Onze buurland, Duitsland, heeft vaak al standaard een 3*64a hoofdaansluiting, wellicht wordt dat ook in nl de standaard binnen een paar jaar...)

En waarschijnlijk heb je ook geen zin om over 5? Jaar weer een kabel ondergronds te gaan vervangen om toch die hogere laadsnelheid te halen.

Mijn buren/ouders/vrienden verklaarden me ook voor gek toen ik 4*6mm2 naar de garage aan het leggen
was naast een bestaande 4*2,5mm2 maar ieder zijn ding..
Ik snap jou ook hoor en ik zou voor mezelf ook 6mm2 pakken. Aan de andere kant, de installateur heeft hier nu ook 2,5 gebruikt op ~15m en dat gaat prima (de baas betaalde). Na een paar uur laden wordt de kabel 45 graden, maar daar maak ik me echt niet druk over. De Hager automaat wordt warmer. Maar dat alles valt ruim binnen de specs.

6mm2 is meer omdat het kan, niet omdat het moet, rendabel is of dat ik dat standaard aan de gemiddelde burger zou adviseren. 3x32A kan op 8m ook makkelijk over 4mm2. EV's die met 22kW AC kunnen laden sterven sowieso al redelijk uit, alles en iedereen gaat richting DC-laden boven de 11kW. 22kW laders op straat zijn er ook vrijwel niet.

En met misschien, ooit en in de verre toekomst als argument kan je alles wel met 250mm2 laskabels gaan bedraden, want heel misschien wil ik wel een 10MVA datacenter in de tuin bouwen over 10 jaar ;)

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09:02
RonJ schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 11:44:
[...]

Ik snap jou ook hoor en ik zou voor mezelf ook 6mm2 pakken. Aan de andere kant, de installateur heeft hier nu ook 2,5 gebruikt op ~15m en dat gaat prima (de baas betaalde). Na een paar uur laden wordt de kabel 45 graden, maar daar maak ik me echt niet druk over. De Hager automaat wordt warmer. Maar dat alles valt ruim binnen de specs.

6mm2 is meer omdat het kan, niet omdat het moet, rendabel is of dat ik dat standaard aan de gemiddelde burger zou adviseren. 3x32A kan op 8m ook makkelijk over 4mm2. EV's die met 22kW AC kunnen laden sterven sowieso al redelijk uit, alles en iedereen gaat richting DC-laden boven de 11kW. 22kW laders op straat zijn er ook vrijwel niet.

En met misschien, ooit en in de verre toekomst als argument kan je alles wel met 250mm2 laskabels gaan bedraden, want heel misschien wil ik wel een 10MVA datacenter in de tuin bouwen over 10 jaar ;)
*pakt schop en besteld 250mm2 kabels :P *

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Peetman schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 09:39:
Ik zou de tuinverlichting ook op de bestaande groep in de garage kunnen aansluiten, maar aangezien dat ook de groep is waarop de koelkast en vriezer zijn aangesloten zou ik dit met het oog op evt lekstromen bij de tuinverlichting en een daardoor trippende ALS liever niet doen.
Waarom doe je de tuingroep dan niet sowieso op een aparte aardlek? Ik neem aan dat je er ook niet blij van wordt als 's ochtends je auto niet is opgeladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Daar is die B6 automaat toch voor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Temraakle
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Temraakle

Dat is altijd leuk

Ik zou graag willen weten wat jullie hier van denken.

Wil een muur gaan behangen en daarom had ik het beschermkapje van het stopcontact afgehaald. De achterkant van het kapje is deels gesmolten...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8todBeBbalnmt4nDX2kLbSKya0A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SJj4qZgHlB20ywqmtc6gYNSX.jpg?f=fotoalbum_large

Bovenaan de muur kwam ik ook de bovenstaande kabelbrij tegen en daar lijkt een lasdop te zijn gesmolten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_tQ5Yjm9XstP2N_BcmSj4lg7K8c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mWxG1dNsKrCsCZaopMMktyxZ.jpg?f=fotoalbum_large

Wat is de beste manier om verder te gaan en wat zie ik precies? Dit is trouwens een huis uit volgens mij 196x in het buitenland.

[ Voor 3% gewijzigd door Temraakle op 26-05-2021 14:46 ]

Treinreizen China: www.treinkaartjesChina.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
kabels lostrekken en opnieuw beginnen incl juiste kleurcodes?

Volgens mij is de gesmolten lasdop niet het enige probleem... Oud huis zeker?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Als jij dit nu al tegen komt in je woning, zou ik alle elektrisch in de hele woning (laten) vervangen!
Vast en zeker dat er elders nog meer gesmolten isolatie en draden met fantasie kleuren achter het behang zit verscholen.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Naalroc schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 14:38:
Daar is die B6 automaat toch voor...
Een automaat is niet per definitie een aardlekautomaat, het kan ook een installatie-automaat zijn. Ik was eerlijk gezegd van dat laatste uitgegaan, omdat men voor de aardlekautomaat vaak de term alamat gebruikt.

Dat komt ook omdat er overal een aparte ALS met 4 eindgroepen staat getekend die allemaal als "automaat" worden benoemd. Als dat allemaal alamats zijn dan begrijp ik niet goed waarom er nog een extra ALS voor wordt gezet per 4 eindgroepen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Temraakle meteen die draden vervangen (in de juiste kleur). Dit is levensgevaarlijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:36

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Eerste foto, daar zit zoveel roest, direct vervangen en eens kijken waar dat vocht vandaan komt. Verf op de terminals en je beseft dat op de onderste geleider, onder de schroef waar de bovenste kabel vast zit ook nog zo'n schroef hoort te zitten he? Die is weg. Hoe zit die kabel vast?

Die tweede foto: wegrennen en het huis verkopen. Nee serieus: dat is natuurlijk totale hobbyisme. Je weet niet wat wat is en is daar een kabel met drie aders als een flatcable?
Dit mag in dat land misschien normaal zijn, maar je wordt hier geen wijs uit.

Wat in de groene cirkel zit hoort ook in de rode cirkel te zitten en wat is dat daar bij de blauwe pijl? Met een beetje pech komt dat aan de beugel waarmee je het stopcontact in de doos vastzet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2rJwuoXu5QXvYXvGtu1xO8bOzpo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/irJHNxYvvwbvAVFyjVdNJyYd.jpg?f=user_large

[ Voor 27% gewijzigd door Maasluip op 26-05-2021 16:43 ]

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-05 23:29
Temraakle schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 14:42:
Ik zou graag willen weten wat jullie hier van denken.

Wil een muur gaan behangen en daarom had ik het beschermkapje van het stopcontact afgehaald. De achterkant van het kapje is deels gesmolten...
[Afbeelding]

Bovenaan de muur kwam ik ook de bovenstaande kabelbrij tegen en daar lijkt een lasdop te zijn gesmolten.
[Afbeelding]

Wat is de beste manier om verder te gaan en wat zie ik precies? Dit is trouwens een huis uit volgens mij 196x in het buitenland.
Het stopcontact zou ik direct in de prullenbak gooien, ik mis namelijk aan de onderkant een schroefaansluiting, en de vorige bewoner heeft besloten de kabel er maar aan te solderen.

Als ik de tweede foto zie, zou ik direct naar de groepenkast gaan, en alles uitzetten. Je weet niet welke draden de fase, de nul en de aarde zijn, naast dat dit een groot brandgevaar is!

Mijn advies zou zijn om dan direct het gehele huis opnieuw te bedraden, het kost wat maar je weet dan wel 100% zeker dat je geen brand krijgt in jouw huis.
Pagina: 1 ... 175 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.