5×2,5 mag volgens de NEN1010 basisinstallatiemethode B1 gezekerd worden met 21A, dus dat wordt 20A. Met 3×230×20 ≈ 14 kW kan je een zware omvormer op zolder hangen.TRG550 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 16:09:
Vraag mbt bedrading.
Heb 3 16mm leidingen van de meterkast naar zolder.Op zolder wil ik een 3 fase PV omvormer plaatsen, heb 3x25A hoofdaansluiting.
- 1 voor de droger
- 1 voor de wasmachine
- 1 loze leiding
Echter is 5x 2,5mm² in 1 buis, de loze leiding, niet aanbevolen i.v.m. warmteontwikkeling.
Daarom had ik als idee omOp termijn willen we op zolder ook nog een paar extra ruimtes maken waarbij we de verlichting/elektra van deze slaapkamers dan ook op deze groepenkast kunnen aansluiten dmv een extra groep in die groepenkast. Dan zou dit vrij makkelijk te doen zijn, i.t.t. door de muren/plafonds die van prefab beton zijn.
- een extra 3 fase groepenkast op zolder te plaatsen. Die direct met de hoofdgroepenkast beneden verbinden. Uiteraard mbv als/alamat's
- vanuit de groepenkast zolder via elk de 3 leidingen: 1 fasedraad, 1 nuldraad en aardedraad laten lopen (2e en derde nul en aardedraad zijn functioneel niet nodig maar voor het overzicht wel).
- Vanuit de groepenkast zolder de 3 fase PV omvormer, wasmachine, wasdroger en mogelijk andere apparatuur aan te sluiten
Vraag is of dit een adequate oplossing is?
Op de kamers verwacht ik geen grote verbruikers en heb ook warmtepompdroger. Dus 10A zou kunnen om selectiviteit daar te behouden Alleen PV omvormer en wasmachine hebben meer nodig.
5×1,5 mag trouwens 15,5A volgens de NEN1010. Dus ≈ 7 kW op 3×10A.
Hoeveel panelen en wat voor omvormer wou je aansluiten. Zolang de omvormer 14 kW of minder is zou ik me geen zorgen maken bij 5×2,5. Of zijn er reductiefactoren waar ik geen zicht op heb