Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 173 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.338.241 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:42
fsfikke schreef op donderdag 29 april 2021 @ 15:09:
[...]

Veel meer opties zijn er van Hager niet echt. Je kan die koperen rails er wel goed uit schuiven om hem netjes op de juiste lengte af te zagen zodat er niets uitsteekt.
fsfikke schreef op donderdag 29 april 2021 @ 21:33:
[...]

Volgens mij moet dat net zo goed werken. Maar ik zou het voor de zekerheid nog even checken bij Hager. In die keuzehulp staat ook een whatsapp nummer. Daar reageren ze heel snel op vragen :)
Nog even een terugkoppeling naar aanleiding van mijn initiële vraag. Ik heb naar aanleiding van jou advies de vraag via Whatsapp aan Hager gesteld. Prompt werd ik opgebeld en uitgebreid van advies voorzien. Het advies was om een Hager KDN450 doorverbindingsrails te gebruiken en op maat te zagen zoals jij al had aangegeven. De uiteinden afwerken met 2x Hager KZN024 eindkap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr3000
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 05-09 18:03
Ik heb op 2 plekken tv's netjes opgehangen vlak tegen de muur en een pvc pijp laten invrezen voor de kabels, echter passen die dikke stekkers niet door de buis.. hoe staan jullie er in die kabel gewoon door te knippen en middels elektradraad en lasdoppen de kabel te verlengen en zo door de buis te krijgen? of is dat een grote no-go? Vroeger wat het gewoon simpele 8jes die je los kon halen. maar deze LG kabels komen direct uit de TV

[ Voor 13% gewijzigd door mr3000 op 06-05-2021 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Hoe dik is die stekker dan wel niet/heb je zo’n kleine diameter buis genomen?

Wat je wilt kan wel, alleen dan zou ik je adviseren om het niet met een lasdop te doen maar om de kabel door te knippen aan de stekker zijde (+- 15 cm na de stekker), door de buis voeren, 2 uiteinden weer aan elkaar solderen en netjes afwerken met krimpkous. Maar het blijft niet ideaal.

[ Voor 14% gewijzigd door Ethiron op 06-05-2021 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr3000
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 05-09 18:03
Ethiron schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 17:45:
Hoe dik is die stekker dan wel niet/heb je zo’n kleine diameter buis genomen?

Wat je wilt kan wel, alleen dan zou ik je adviseren om het niet met een lasdop te doen maar om de kabel door te knippen aan de stekker zijde (+- 15 cm na de stekker), door de buis voeren, 2 uiteinden weer aan elkaar solderen en netjes afwerken met krimpkous. Maar het blijft niet ideaal.
De diameter buis is wel ok, maar er zit een bocht uiteraard en anders moest die wel heel groot worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Septillion schreef op donderdag 29 april 2021 @ 22:36:
En de zonnepanelen de aardlek niet laten delen.
Om even terug te komen op dit punt.

Bedoel je dat de zonnepanelen niet op een ALS hoeven?
Of dat je ze niet wil laten delen met andere groepen?

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:31
@JackBol Als ze vast aangesloten zitten en de aardweerstand het toelaat mag de aardlek weg blijven. Maar vaak heb je hem wel gewoon nodig. Dan een losse aardlek voor de PV. Anders zijn gebruikers in de aardlek delende groepen afhankelijk van twee aardleks (in de meterkast en in de PV). In meest Murphy scenario kan je dus een lekstroom hebben tot de som van die twee zonder dat het uit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

@JackBol
Zonnepaneel omvormers hebben net als kabels naar de tuinverlichting een verhoogt risico voor teveel lekstroom. Dergelijke verbruikers zou ik dan ook op een eigen aardlekautomaat zetten om te voorkomen dat de stroom in de woonkamer uitvalt :)

Echter hebben, zover ik weet, alle transformatorloze omvormers een ingebouwde aardlekbeveiliging voor de zonnepanelen. Een aardlek is dan niet nodig. Tenzij je een erg slechte huisaarding hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Dre schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 18:22:
@JackBol
Een aardlek is dan niet nodig. Tenzij je een erg slechte huisaarding hebt.
Als je een slechte aarding hebt, hoe verbetert die aardlekschakelaar daar dan iets aan? Wat stel je je daarbij voor?

PS:
Ik bedoel hiermee ook, dat als iemand zich daarvan bewust is, dan moet hij/zij toch sowieso er voor zorgen dat hier het nodige aan wordt gedaan. Helemaal los van verdere acties met zonnepanelen of wat dan ook.

[ Voor 29% gewijzigd door Techneut op 06-05-2021 18:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
Techneut schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 18:34:
[...]
Als je een slechte aarding hebt, hoe verbetert die aardlekschakelaar daar dan iets aan?
Door te zorgen dat de boel al uit gaat bij een aardfout zonder dat het mogelijk is om de volle 16A gaat lopen door die slechte aarding. Immers is 30mA dan genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
@septillion,
Ik bedoelde dit. Die aardlekschakelaar begreep ik was bedoeld voor die ene groep van de zonnepanelen. Installeer je dáár een aardlekschakelaar, dan blijft de rest van de installatie zitten met die slechte aarding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@Techneut Denk dat we even de definitie van slechte aarding hier recht moeten trekken :+ Hiermee wordt bedoelt dat bij een harde aardfout er niet onmiddellijk zo veel stroom gaat lopen dat de groep afschakelt op de magnetische trip. Maar dit hoeft nog niet te betekenen dat de aarde niet goed genoeg is aanraakveiligheid te garanderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@Techneut
Slechte aarding is inderdaad een ruim begrip. Mijn intentie was <=166 Ohm, want dat haal je met een zak potgrond in een bloembak al bijna :+ Echter te hoog om binnen 0,2 of 0,4 seconden de beveiliging te doen aanspreken.

Kortsluitstroom bij meterkast Dre tussen L en PE is 536A. Dat is ruim voldoende voor een B16 automaat. Kortsluitstroom L-N is 2080A.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12:54
mr3000 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 17:09:
Ik heb op 2 plekken tv's netjes opgehangen vlak tegen de muur en een pvc pijp laten invrezen voor de kabels, echter passen die dikke stekkers niet door de buis.. hoe staan jullie er in die kabel gewoon door te knippen en middels elektradraad en lasdoppen de kabel te verlengen en zo door de buis te krijgen? of is dat een grote no-go? Vroeger wat het gewoon simpele 8jes die je los kon halen. maar deze LG kabels komen direct uit de TV
Ik zou de stekker/plug eraf knippen, kabel trekken en nieuwe plug eraan. Of zit de kabel echt in de TV met een vaste verbinding? In dat geval even de TV open maken en kabel loshalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Oké dan was dat even een spraakverwarring. In het geval wat jij noemt moeten de andere groepen natuurlijk ook zijn voorzien van een aardlekschakelaar. Alleen spreek je dan volgens mij niet meer van een slechte aarding. Je voldoet immers aan alle veiligheidseisen.

Even ter verduidelijking, de vraag was, als de omvormer zelf is voorzien van een aardlekbeveiliging, of dan op die ene groep ook nog een aardlek geplaatst moet worden. Daar kwam het antwoord op dat dit niet hoefde, tenzij werd erbij gezegd je een slechte aarde hebt. Vandaar mijn antwoord daarop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Techneut Slechte aarding was misschien wat onhandig gekozen bewoording. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Septillion schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 18:21:
@JackBol Als ze vast aangesloten zitten en de aardweerstand het toelaat mag de aardlek weg blijven. Maar vaak heb je hem wel gewoon nodig. Dan een losse aardlek voor de PV. Anders zijn gebruikers in de aardlek delende groepen afhankelijk van twee aardleks (in de meterkast en in de PV). In meest Murphy scenario kan je dus een lekstroom hebben tot de som van die twee zonder dat het uit gaat.
Gaat het om uitval of schade in dat scenario?
Alleen de laadpaal en de kookplaat delen de aardlek van de zonnepanelen. Dus als het alleen uitval is, is het probleem te overzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@jacovn Uhm, aanraakveiligheid ofwel "schade" :) Ook al zou het bij een kookplaat nog meevallen, daar kan je eigenlijk niets aanraken, auto zou ik wel veilig willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Septillion schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 21:39:
@jacovn Uhm, aanraakveiligheid ofwel "schade" :) Ook al zou het bij een kookplaat nog meevallen, daar kan je eigenlijk niets aanraken, auto zou ik wel veilig willen hebben.
Helder!

De EVBox die ik heb heeft "geïntegreerde elektrische beveiligingen (RCBO en 6 mA DC-lekdetectie)".
Dus die slaat in dat geval zelf af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:59
Ik had een installatieautomaat die de geest gegeven had. Wilde niet meer inschakelen, tenzij ik eerst de groepenkast (of aardgroep) spanningsloos maakte :? Dan deed ie het weer.

Het lijkt erop dat er inderdaad iets is gebeurt. Iemand enig idee wat?

Ik was bezig de elektrabedrading in huis aan te leggen, maar heb nergens kortsluiting kunnen vinden. Mogelijk een gloeilamp die stuk was en sluiting gaf, en ik te vaak achter elkaar geprobeerd had om de groep in te schakelen.

(Andere automaat op deze groep werkt overigens prima).

Iemand andere ideeën?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/49ROKBrbeTj7tVFC-5P4QpEwDnY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VlB8RAbc01lc9E8Ysvwq2g6t.jpg?f=fotoalbum_large

Vervolgvraag: hoe moet ie nou weer in elkaar? :9

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06:21
Niet, zijn nou niet bepaald onderdelen bedoelt om te repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maks
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-09 16:59
Zwartoog schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 08:43:
Ik had een installatieautomaat die de geest gegeven had. Wilde niet meer inschakelen, tenzij ik eerst de groepenkast (of aardgroep) spanningsloos maakte :? Dan deed ie het weer.

Het lijkt erop dat er inderdaad iets is gebeurt. Iemand enig idee wat?

Ik was bezig de elektrabedrading in huis aan te leggen, maar heb nergens kortsluiting kunnen vinden. Mogelijk een gloeilamp die stuk was en sluiting gaf, en ik te vaak achter elkaar geprobeerd had om de groep in te schakelen.

(Andere automaat op deze groep werkt overigens prima).

Iemand andere ideeën?

[Afbeelding]

Sowieso een nieuwe automaat kopen zou ik zeggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zwartoog
leonbong schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 08:48:
Niet, zijn nou niet bepaald onderdelen bedoelt om te repareren.
Maks schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 08:49:
Sowieso een nieuwe automaat kopen zou ik zeggen.
Ik merk dat de lol-detector zo vroeg nog niet actief is :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@Zwartoog Ziet er gewoon uit dat hij een keertje te veel tijdens zijn leven onder aardige last zijn werk heeft moeten doen (=afgeschakeld worden onder last. Gewoon een helden graf geven en vervangen met een nieuwe :)

[ Voor 8% gewijzigd door Septillion op 07-05-2021 09:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maks
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-09 16:59
Zwartoog schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 08:59:
[...]

[...]

Ik merk dat de lol-detector zo vroeg nog niet actief is :D
Haha ironie is lastig zonder context he ;). Ik heb wel eens gekkere dingen gezien.

Maar wat @Septillion zegt dacht ik ook ;)

Edit\ Trouwens, sluiting in een gloeilamp komt niet zo vaak voor eigenlijk.

[ Voor 10% gewijzigd door Maks op 07-05-2021 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Laatst online: 11-09 16:19
Welk type is dat?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Maks schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 09:04:
Is nu mijn lol-detector stuk? Want volgens mij is een gloeilamp een continue sluiting.
oke, gecontroleerd maar toch

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:12

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Zwartoog schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 08:43:

Iemand andere ideeën?

[Afbeelding]

Bigclive had eens een filmpje met een goede vervanger.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11-09 21:39
Wat een Westerse decadentie om zo'n mooi apparaat maar gelijk te vervangen omdat er een plekje op zit.
In India repareren ze zo iets gewoon. YouTube: How MCB works | MCB repair | what is inside a MCB | MCB working prin... :o

Wel mooi om te zien hoe de vlambo(o)g(en) door het kanaal is gegaan en door de verbreding en de platen is uitgedoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Maks schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 09:04:
[...]

Haha ironie is lastig zonder context he ;). Ik heb wel eens gekkere dingen gezien.
Hehe, dat is ook weer zo ;)
Maar wat @Septillion zegt dacht ik ook ;)

Het gebeurt hier regelmatig dat wanneer een gloeilamp "springt", ook de automaat doorslaat.
Septillion schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 08:59:
@Zwartoog Ziet er gewoon uit dat hij een keertje te veel tijdens zijn leven onder aardige last zijn werk heeft moeten doen (=afgeschakeld worden onder last. Gewoon een helden graf geven en vervangen met een nieuwe :)
Hmm, op dat moment hingen er geen apparaten aan, hooguit een lampje of 2. Mogelijk in een pàar maanden terug wel.

Nou ja, zal wel een maandagochtendmodel geweest zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Momenteel heb ik een 1x 35A aansluiting. Bij het installeren van de zonnepanelen (4200 wp) is er gelijk een 3 fase hoofdschakelaar geinstalleerd. Nu overweeg ik om bij Stedin een 3x 25A aan te vragen, want de kosten blijven gelijk en ik had begrepen dat er een wachtrij is. Ik gok ook dat het tarief voor de omzetting omhoog gaat in de toekomst ivm vraag.

Nu is er toch een mogelijkheid dat na de omzetting de zekering eruit klapt omdat ik meer dan 25A verbruik? Zouden jullie na de omzetting zo snel mogelijk de groepen herverdelen over de fases of gaat dat wel loslopen?

Zonnepanelen: 3,570kW=4200*0,85
Wasmachine: 1kW
Vaatwasser: 1kW
Overige: 1kW
Op een piek zit ik dan op 28,5A=6570W/230V.

Is dit realistisch? Want dan is het wel teveel.

In September wordt een nieuwe keuken geplaatst. Dan moet er een nieuwe groep komen voor de oven. Zou mooi zijn als ik het herverdelen samen kan doen met die werkzaamheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@banaliteit Het lijkt mij niet heel logisch om omzetting aan te vragen enkel omdat je denkt dat het in de toekomst duurder gaat worden. Tenzij je al heel zeker weet dat je het in de toekomst toch gaat doen (meer PV, elektrische auto, elektrisch koken, warmte pomp etc).

Als je omzetting aanvraagt zou ik gelijk over de 3 fasen verdelen en niet alles op 1 fase houden. Als je toch alles op 1 fase houdt kan je veel beter niets doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14:40

A13X

Dude

banaliteit schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 09:52:
Momenteel heb ik een 1x 35A aansluiting. Bij het installeren van de zonnepanelen (4200 wp) is er gelijk een 3 fase hoofdschakelaar geinstalleerd. Nu overweeg ik om bij Stedin een 3x 25A aan te vragen, want de kosten blijven gelijk en ik had begrepen dat er een wachtrij is. Ik gok ook dat het tarief voor de omzetting omhoog gaat in de toekomst ivm vraag.

Nu is er toch een mogelijkheid dat na de omzetting de zekering eruit klapt omdat ik meer dan 25A verbruik? Zouden jullie na de omzetting zo snel mogelijk de groepen herverdelen over de fases of gaat dat wel loslopen?

Wasmachine: 1kW
Vaatwasser: 1kW
Overige: 1kW
Op een piek zit ik dan op 28,5A=6570W/230V.

Is dit realistisch? Want dan is het wel teveel.

In September wordt een nieuwe keuken geplaatst. Dan moet er een nieuwe groep komen voor de oven. Zou mooi zijn als ik het herverdelen samen kan doen met die werkzaamheden.
Je zonnepanelen "verbruiken" niks ;) Die wekken op, en als dat tegelijk is met de andere 3 opwekkers lever je op max nog 570W terug. Je levert dus max 3570W terug of je verbruikt max 3kW.

Anders zou ik hier met 3x25A, een 11kW laadpaal, 8kWp zonnepanelen en huis niet uitkomen tijdens het laden op een zonnige dag :D

(nu klapt fase 2 er alleen uit als ik laad, de wasmachine en droger aan zet als er geen opwekking is. Een van die laatste 2 moet ik dus nog even verhuizen naar een andere fase.)

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

banaliteit schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 09:52:
de zonnepanelen (4200 wp) [...]
Zo gaat dat sommetje niet :)
Het enige waar je naar hoeft te kijken is de max AC stroom van de omvormer.
Panelen gaan namelijk elk jaar wel een paar minuten over hun Wp heen (gisteren nog 2100 watt uit 2050 Wp op noordoost nota bene) en voor de zekering is alleen de AC stroom relevant.

Dit naast het feit dat de stroom de andere kant op loopt :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11-09 23:13
Freee!! schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 16:12:
[...]

Dat is er wel (wissel(trek)schakelaar, maar die draaien normaal gesproken op maar één fase, terwijl hier de vraag is drie fases te schakelen.
Inderdaad dat. Die stekkerblokken voor een wasmachine en droger gaat uit van 1 fase apparatuur. Deze casus gaat over driefase. Daar zijn oplossingen voor maar die kunnen nog wel eens duur uitvallen. Zelf iets samenstellen kan wat geld schelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11-09 23:13
Maasluip schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 09:33:
[...]

Bigclive had eens een filmpje met een goede vervanger.
De zekering die een schakelaar bleek ;)
Dat was inderdaad een dingetje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Ik blijk compleet bleu te zijn op het gebied van "pulsverlichting" -O-

Ik heb een lamp met "GU10 3-staps dim to warm LED", en die dimt dus niet op een normale dimmer, alleen als je de lichtschakelaar aan/uit schakelt wordt deze in een andere stand "wakker".

Met een pulsdrukker alleen kom ik er niet, er moet nog iets bij dat de puls hoog houdt. Alleen het enige dat ik vind in combinatie met pulsdrukkers zijn (smart)dimmodules. En dimmen doen deze lampjes niet, en smart hoef ik ook niet...

Wat zoek ik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Laatst online: 11-09 21:28

Ethirty

Who...me?

Een puls relais? Iets van Eltako wellicht.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Zwartoog schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 23:11:

Ik heb een lamp met "GU10 3-staps dim to warm LED", en die dimt dus niet op een normale dimmer, alleen als je de lichtschakelaar aan/uit schakelt wordt deze in een andere stand "wakker".

Met een pulsdrukker alleen kom ik er niet, er moet nog iets bij dat de puls hoog houdt. Alleen het enige dat ik vind in combinatie met pulsdrukkers zijn (smart)dimmodules. En dimmen doen deze lampjes niet, en smart hoef ik ook niet...

Wat zoek ik?
Een normale wipschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Advies gezocht. Ik ben een nieuw huis aan het (laten) bouwen.

Op het dak komt ongeveer 7kWp zonnepanelen.

Mijn verwachting is dat salderen er in de komende 30 jaar wel vanaf gaat, en wil dan een thuisbatterij installeren om mijn eigen overproductie op te vangen.

Ik wil tzt de thuis batterijen in de garage hangen. Ik heb vanuit de garage makkelijk toegang tot de meterkast.

Echter lees ik dat die batterijen gekoppeld zijn aan de omvormer met een DC verbinding. Die omvormer komt op de zolder.

Heb ik niet goed gezocht en zijn er thuis batterijen die zelf een omvormer hebben en op de AC in de meterkast aangesloten kunnen worden? Of moet ik DC kabels leggen tussen de zolder en garage?

Als dat zo is, wil ik dat nu nog doen omdat het dan in de bouw meegenomen kan worden weggewerkt zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Volgens mij heeft Tesla een thuisbatterij die je met 230V AC oplaadt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Martin7182 schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 11:04:
Volgens mij heeft Tesla een thuisbatterij die je met 230V AC oplaadt.
Ja ik zie het, ik worstel nog een beetje om het hele concept te snappen.

Dus die power wall kan je aan de A-C hangen, maar hoe weet die wall wanneer hij moet laden/ontsladen? Is die gekoppeld met de P1 of zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sunnybird
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09-09 16:30
@JackBol kijk ook eens op Victron Energy. Doet heel veel met zonnepanelen en akku’s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

sunnybird schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 11:16:
@JackBol kijk ook eens op Victron Energy. Doet heel veel met zonnepanelen en akku’s
Inmiddels ook deze pagina gevonden die het helder uitlegt.

http://nl.dsisolar.com/in...-dc-coupled-45387132.html

Ik verwacht dat een AC gekoppeld of wisselstroom batterij systeem voor mij het meest praktisch is.

Ik vraag me alleen nog af hoe dat gaat met 3 fase, en ik moet iets meer in de communicatie tussen de omvormers duiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Ethirty schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 23:35:
Een puls relais? Iets van Eltako wellicht.
Hmm, zoals ik de werking begrijp gaat zo'n relais met een "puls" van de ene stand naar de andere (van aan naar uit en vice versa).
Dan moet ik elke keer aan/uit schakelen om van helderheid te veranderen.

Wat ik zoek is:
- Eén keer drukken = fel
- Tweede keer drukken = midden
- Derde keer drukken = laag
- Vierde keer = uit

Of mooier, maar zo werken deze spotjes niet:
- Kort drukken = aan/uit
- Lang drukken = intensiteit wisselen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Zwartoog schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 11:57:

Wat ik zoek is:
- Eén keer drukken = fel
- Vierde keer = uit
Dan zal je toch met iets smarts aan de gang moeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-09 14:33
Andere lamp lijkt me het eenvoudigst.....

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Zwartoog schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 11:57:
[...]

Dan moet ik elke keer aan/uit schakelen om van helderheid te veranderen.

Wat ik zoek is:
- Eén keer drukken = fel
- Vierde keer = uit
Dat ligt aan je gekozen lamp, niet aan je schakelaar ;)

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Ethirty schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 12:35:
[...]

Dat ligt aan je gekozen lamp, niet aan je schakelaar ;)
Ja, daar lijkt het wel op, maar geķ om een lamp te ontwerpen waar geen intuïtieve schakelaar voor is :?

Ik ga de lampenshop eens om advies vragen...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Zwartoog schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 23:09:
[...]

Ja, daar lijkt het wel op, maar geķ om een lamp te ontwerpen waar geen intuïtieve schakelaar voor is :?

De lamp is juist voor mensen met een traditionele schakelaar, dan hoeven ze geen dure dimmers te kopen ;)

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Zwartoog schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 23:09:
[...]

Voor wat jij wilt, moet je een gewone ledlamp kopen en zo iets:
https://www.elektrototaal...steem-3000-dimmer-4170927

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Nou eerder een dimbare ledlamp :)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Ethirty schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 23:36:
[...]

De lamp is juist voor mensen met een traditionele schakelaar, dan hoeven ze geen dure dimmers te kopen ;)
Ah, is dát juist het ontwerpidee. Makes sense. Maar de bediening blijft raar...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06:21
Zwartoog schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 23:11:

Wat zoek ik?
Een normale schakelaar.
Ik heb deze Philips lampen ook handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rick.berge
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 31-08 22:07
Hallo allemala,

Ik zoek even bevestiging.

Binnenkort gaan we ons huis (2006) voorzien van een warmtepomp en zonnepanelen. Hiervoor heb ik de meterkast aangepast.

De zonnepanelen zijn 12x 375 wp. De warmtepomp is een 7kw model.

De meterkast was al een 3fase en had 2x een 3p aardlek schakelaar 16a en 7 groepen. Omdat dit niet meer aan de eisen voldoet heb ik dit aangepast naar het volgende:

- Tussen de fases en de rest is een hoofdschakelaar 40a gekomen.
- er is een kookgroep bijgekomen op 1 van de 3p aardlek.
- de 7 bestaande groepen zijn verdeeld over 2 2p aardlekschakelaars op fase 1 en 2.

Daarnaast is voor de warmtepomp en de de zonnepanelen een kast bijgeplaatst met het volgende:

- 1x 3p aardlek (40a) met daarop:
- 1x 3p 16a groep
- 1x 3p 20a groep
- 1x aardlek 2p met 2 groepen op fase 3.

De kasten zitten onderling aangesloten met 4x 6mm2 kabel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GOhxLSl1UwtcKtoelqAA_UGC7ZE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IvqDzZbz8DCmhMz4d5hzpPJ7.jpg?f=fotoalbum_large

Kan iemand hier van zeggen of dit zo correct is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 23:38
rick.berge schreef op zondag 9 mei 2021 @ 21:41:
- er is een kookgroep bijgekomen op 1 van de 3p aardlek.
Dat is geen kookgroep, maar een krachtgroep. Maar dat is ook alleen maar beter. d:)b
- 1x 3p 20a groep
Waar is die 20A groep voor? Niet voor de warmtepomp of PV neem ik aan? 7kW (warmtepomp) op 3 fasen is maar ~10A nominaal en 4,5kW (PV) maar ~7A? Allebei ruim minder dan 16A dus.

Je krijgt wel een 3-fasen omvormer of micro-omvormers verdeeld over 3 fasen? Die 7kW van de warmtepomp betreft toch wel het elektrische vermogen en niet het koel/verwarmingsvermogen he?
[Afbeelding]

Kan iemand hier van zeggen of dit zo correct is?
Ik zit naar die foto te kijken en vraag me nu af hoe je de aardlekschakelaars hebt aangesloten. Op de foto's is dat deel niet heel duidelijk.

Bijvoorbeeld op de aftakblokjes in de linker kast heb je op ieder blokje maar 2 draden aangesloten. 1 draad komt van rechts, de andere gaat naar de 4-polige aardlekschakelaar? Maar hoe zit die 2-polige dan aangesloten?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rick.berge
De 20a is op verzoek van de warmtepomp installateur. Is dus voor de warmtepomp. Volgens mij is de 7kw inderdaad koel/ verwarm vermogen. Ik vroeg mij ook zelf af waarom dit 20a moest zijn. Bekabeling naar warmtepomp wordt 5x4mm2, ook op advies van dezelfde installateur.

De 2e kast was voorbedraad aangeleverd en er waren een paar draden samengeknepen. Die heb ik hergebruikt voor de 2p aardlekschakelaar.

De omvormer is een 3fase model van solaredge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
rick.berge schreef op zondag 9 mei 2021 @ 22:03:
De 20a is op verzoek van de warmtepomp installateur. Is dus voor de warmtepomp. Volgens mij is de 7kw inderdaad koel/ verwarm vermogen. Ik vroeg mij ook zelf af waarom dit 20a moest zijn. Bekabeling naar warmtepomp wordt 5x4mm2, ook op advies van dezelfde installateur.
7kW koel/verwarmvermogen zou met een C.O.P. van >4 een elektrisch vermogen van <1,75kW betekenen. Dus 7,6A op 1 fase of 2,5A op 3-fasen.

Maar waarschijnlijk hebben we niet het hele plaatje. Het apparaat bevat wellicht ook nog een elektrisch verwarmingselement voor bijverwarmen / legionellapreventie.

Heb je het merk en typenummer van de warmtepomp zodat je hier het datablad of installatiehandleiding eens van kunt opzoeken? Daar zou ik meer waarde aan hechten dan de info die je nu je hebt.

Die B20 automaat is niet selectief ten opzichte van de hoofdzekeringen van de netbeheerder, B16 is dat tot op zekere hoogte wel. Dit kan het verschil maken tussen geheel in het donker zitten bij sluiting in de warmtepomp, of alleen maar in de kou zitten. ;)

Valt me nog een dingetje op: Hoe dik is die groen/gele draad tussen beide behuizingen? Dat lijkt wel 2,5mm². Dit zou 6mm² moeten zijn net als de rest.

Als het nu wel dikker dan 2,5mm² zou zijn, mag deze niet samen met een dunnere draad onder dezelfde klem. Je riskeert dat dan alleen de dikste draad goed vast zit.

Wat zit daar überhaupt voor andere draad bij aangesloten? Zwart/wit of zwart/geel??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

rick.berge schreef op zondag 9 mei 2021 @ 22:03:
Die 7kW is vrijwel geheel nodig voor het verwarmingselement om bij te verwarmen. Maar die heeft vrijwel 100% efficiëntie. Een COP van 1 zeg maar.

De reden waarom de installateur 20A afgezekerd wil hebben is vanwege de inrush current. Die kan wel 20x de nominale stroom zijn voor een fractie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rick.berge
Bedankt voor de reacties allemaal!

Type is een Daikin Altherma LT3 BLUEVOLUTION 7.5 KW met 300ltr boiler. Is een all electric dus geen hybride.

De 2.5mm2 aarde draad moet dus nog vervangen worden en in een eigen klem.

Die andere draad is er 1 van de vorige bewoners. Deze is wel groen geel, maar donkergroen. Staat nog op mijn lijstje om die te vervangen voor 1 zoals de rest.

Data sheet:
https://www.google.com/ur...Vaw0tXBMXCitSfjZiXWo-u8rA

Type wordt een 08d6v of 08d9v.

[ Voor 33% gewijzigd door rick.berge op 09-05-2021 22:32 . Reden: Type + datasheet toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

@rick.berge Waarom heb je geen alamat gebruikt voor de "kookgroep"? Je hebt nu 2x 4 units in gebruik, terwijl dit ook één unit had kunnen zijn.
Een 7kW warmtepomp is meestal 1 fase. Is/Wordt er een onderverdeler geplaatst? Om zo één fase voor de WP zelf te gebruiken en één fase voor het 3kW elektrisch element? (of zit dat intern al in de Daikin?)

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rick.berge
@timovd de alamat had ook gekund, heb ik gewoon niet aan gedacht ;) de aardlekschakelaar had ik al.

De warmtepomp is een 3 fase model hebben ze mij verteld. In de offerte staat dat er een voeding 400v/20a nodig is voor de warmtepomp. Daar ben ik dus vanuit gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Laatst online: 06:52

Mystikal

It never hurts to help!

Ik probeer een somfy schakelaar tussen een gewone (dubbele) schakelaar te zetten.

Alleen de linkerkant van de dubbele moet geschakeld worden met de somfy schakelaar.

Alleen nu ik het open heb liggen, weet ik niet hoe ik het aan moet sluiten. Bruine draad zat vast natuurlijk.

Suggesties?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eLm5O7HYVb2UB9DKBnVbn-NdP0I=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/krgCsHcUXGSf0aJ6dNkJhrlp.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KjUBy6DG4HaaYAsdyGLHfekG0x8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bxyB1YxI4p7fdV86VNHgPo99.jpg?f=fotoalbum_medium

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

rick.berge schreef op zondag 9 mei 2021 @ 22:22:
Bedankt voor de reacties allemaal!

Type is een Daikin Altherma LT3 BLUEVOLUTION 7.5 KW met 300ltr boiler. Is een all electric dus geen hybride.

De 2.5mm2 aarde draad moet dus nog vervangen worden en in een eigen klem.

Die andere draad is er 1 van de vorige bewoners. Deze is wel groen geel, maar donkergroen. Staat nog op mijn lijstje om die te vervangen voor 1 zoals de rest.

Data sheet:
https://www.google.com/ur...Vaw0tXBMXCitSfjZiXWo-u8rA

Type wordt een 08d6v of 08d9v.
In dat geval heb je 3 elementen:
- buitenunit —> afzekeren op 25A vanwege de inrush current
- de binnenunit (wand) —> afzekeren op 3x16A traag, nodig voor de heater
- de boiler —> afzekeren op 1x16A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

@Mystikal heb je een blauwe dropveter getrokken?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

timovd schreef op maandag 10 mei 2021 @ 11:40:
@Mystikal heb je een blauwe dropveter getrokken?
Ik heb niets getrokken, is een bestaande situatie.

Zo ziet het geheel eruit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WFUKppyv_uIv-5BCXNSXrOBd0Nw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mXIl6qbkMrqazKT4sXouzQLT.jpg?f=fotoalbum_medium

Ik zie wel dat de zwarte, die van de beoogde schakelaar afkomt, samen met een blauwe naar beneden gaat (ik vermoed richting de lamp die geschakeld is). In de foto, is het het onderste pijpje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lUO3a5RYvI0Wxy_sZ_VaHDSTy7k=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IUYzePnVcNas86maAA1B7Rzc.jpg?f=fotoalbum_medium

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Laatst online: 14:26

breinonline

Are you afraid to be known?

Van links naar rechts: blauw in ( moet je van je stopcontact doorlussen), bruine draad, blauwe draad naar lamp, zwarte draad naar lamp.
En dan wit en geel naar de schakelaar zo te zien?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

breinonline schreef op maandag 10 mei 2021 @ 11:51:
Van links naar rechts: blauw in ( moet je van je stopcontact doorlussen), bruine draad, blauwe draad naar lamp, zwarte draad naar lamp.
En dan wit en geel naar de schakelaar zo te zien?
Die blauwe draad van het stopcontact komt samen met de blauwe draad die naar de lamp gaat. Zie foto.
Moet ik dan nog steeds de ene blauwe draad van het stopcontact pakken en de andere van de lamp?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VH6LjVewmo6-1VhtdKLSPBFQeKU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XnEYlCEbVn2GecAP0GQyaHzT.jpg?f=fotoalbum_medium

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
@Mystikal Je moet op het linker contact van de somfy module een blauwe draad aansluiten. Hoe dat maakt niet zo uit, zolang het maar vanuit dezelfde eindgroep komt. Het makkelijkste is om een extra stukje blauw in die lasklem te steken.

Blauw naar de lamp hoeft niet per se op de Somfy module, die kan dus ook gewoon in die klem blijven zitten.

Verder inderdaad bruin op het 2e contact en zwart op het 4e contact.

Je kunt dit vervolgens echter niet zomaar op de wandschakelaar aansluiten voor lokale bediening. Die draadjes uit de Somfy module moet je aansluiten op een potentiaalvrij contact, deze mag je niet met 230V installatie verbinden zoals het rode label al meldt. Je hebt echter een dubbele schakelaar waarbij beide wippen hetzelfde fasecontact delen en daar moet ook een fasedraad op blijven zitten, anders werkt de rechter schakelaar niet meer. Dit kan dus niet zomaar, je zou dan de schakelaar moeten vervangen voor een wissel/wissel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Xander schreef op maandag 10 mei 2021 @ 12:19:
@Mystikal Je moet op het linker contact van de somfy module een blauwe draad aansluiten. Hoe dat maakt niet zo uit, zolang het maar vanuit dezelfde eindgroep komt. Het makkelijkste is om een extra stukje blauw in die lasklem te steken.

Blauw naar de lamp hoeft niet per se op de Somfy module, die kan dus ook gewoon in die klem blijven zitten.

Verder inderdaad bruin op het 2e contact en zwart op het 4e contact.

Je kunt dit vervolgens echter niet zomaar op de wandschakelaar aansluiten voor lokale bediening. Die draadjes uit de Somfy module moet je aansluiten op een potentiaalvrij contact, deze mag je niet met 230V installatie verbinden zoals het rode label al meldt. Je hebt echter een dubbele schakelaar waarbij beide wippen hetzelfde fasecontact delen en daar moet ook een fasedraad op blijven zitten, anders werkt de rechter schakelaar niet meer. Dit kan dus niet zomaar, je zou dan de schakelaar moeten vervangen voor een wissel/wissel.
Hmm, okay. Minder makkelijk dan gedacht dus....Dat is balen! Misschien moet ik dan dit idee maar laten varen.

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
@Mystikal Nouja, de schakelaar vervangen is ook niet zo ingewikkeld. ;)

Of je haalt een andere module en schakelt beide lichtpunten via Somfy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Xander schreef op maandag 10 mei 2021 @ 12:33:
@Mystikal Nouja, de schakelaar vervangen is ook niet zo ingewikkeld. ;)

Of je haalt een andere module en schakelt beide lichtpunten via Somfy.
Nee, dat klopt wel, echter lopen de kosten dan ook weer op. Daarnaast zou het sowieso een uitdaging zijn of er uberhaupt genoeg ruimte is achter de dozen vanwege alle draden die er lopen...
Bij een enkel schakelaar zou ik dit probleem niet hebben toch?

Dan kan ik hem monteren achter een andere schakelaar namelijk.

[ Voor 12% gewijzigd door Mystikal op 10-05-2021 12:40 ]

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Mystikal schreef op maandag 10 mei 2021 @ 12:40:
Bij een enkel schakelaar zou ik dit probleem niet hebben toch?
Dat klopt. Als je de schakelaar alleen aansluit op die potentiaalvrije draden uit de module is er niets aan de hand.
Dan kan ik hem monteren achter een andere schakelaar namelijk.
Hopen dat je bij die andere schakelaar ook een nuldraad beschikbaar hebt dan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rick.berge
JackBol schreef op maandag 10 mei 2021 @ 11:27:
[...]

In dat geval heb je 3 elementen:
- buitenunit —> afzekeren op 25A vanwege de inrush current
- de binnenunit (wand) —> afzekeren op 3x16A traag, nodig voor de heater
- de boiler —> afzekeren op 1x16A.
Wat betreft de aansluiting van de warmtepomp heb ik voldaan aan de vraag in de offerte. Ik ga dit wel even bespreken hoe ze dit dan gaan uitvoeren :/

Daarbij is de vraag, mag de 20A nu wel of niet? en is de rest nu aangesloten zoals het zou moeten? Ik wil wel graag dat alles klopt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

rick.berge schreef op maandag 10 mei 2021 @ 16:56:
[...]

Wat betreft de aansluiting van de warmtepomp heb ik voldaan aan de vraag in de offerte. Ik ga dit wel even bespreken hoe ze dit dan gaan uitvoeren :/

Daarbij is de vraag, mag de 20A nu wel of niet? en is de rest nu aangesloten zoals het zou moeten? Ik wil wel graag dat alles klopt :D
Dat loopt wel los. Je hoofd automaat is sowieso c kar als het goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11-09 21:18
Even een vraag.
Ik wil een dergelijke Eaton zekeringenkast (https://www.sandervunderi...tiekast-leeg-22x33cm.html) plaatsen naast een al bestaande identieke.
Hoe maak ik een horizontale verbinding tussen de 2 kasten. Is een zijwand demontabel? Of heb ik nog een hulpstuk nodig om de twee kasten horizontaal aan elkaar te koppelen?

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

@Zwerius Eaton 55's kun je aan elkaar koppelen door ze strak tegen elkaar aan te zetten en de zijkantjes er voorzichtig uit te slaan/snijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:53
In de zijkant zitten wat rondjes die je er uit kunt tikken en waar je dan de draden doorheen kunt voeren. Met een paar van deze spie(s/ën?) kun je ze vervolgens strak aan elkaar maken: https://www.sandervunderink.nl/eaton-koppelspie.html

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4CL0idI-L6F-wYSZrDmDsaS4Yjc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LuCVvYJXsM9uSS6fel89gYCM.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 41% gewijzigd door dennistd op 12-05-2021 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudBurger
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-09 16:02
Ik heb een vraag en hoop dat ik in het goede topic zit.

Wij hebben een nieuwbouw huis in aanbouw en daarbij kregen we de optie om alvast een kabel voor een laadpaal te laten leggen. Omdat dit niet meer te doen is na de bouw (zit in beton gegoten de goot) heb ik ervoor gekozen om een dikkere kabel te laten leggen YMvk 5x6, zodat eventueel over 15 jaar 22kw laden ook een optie kan zijn.

Nu is er verwarring voor mij dat ze met die opties ook een "aardlekautomaat 400V / 32 - 0.03A" is meegenomen die in de meterkast komt. De bouwer geeft (via de elektriciën) aan dat door deze aanpassing een 3x50A aansluiting aanvraagt zal gaan worden. Dat lijkt me, zolang we op 11kw de laadpaal aansluiten overbodig. (we hebben nu trouwens helemaal nog geen elektrische auto)

Nu is mijn vraag, zit die aardlekautomaat in de weg om de standaard 3x25A aansluiting van Stedin te krijgen? Of kan je een lichtere aansluiting op een "verzwaarde" meterkast doen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:07

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@RuudBurger Waarom zou je betalen voor iets wat je nu nog niet nodig hebt en waar je geen opdracht toe hebt gegeven? Je hebt gevraagd om de aanleg van een kabel. Niet om een kabel die is aangesloten op een aardlekautomaat en al helemaal niet specifiek een 32A variant.

Je wil dat ding niet en al helemaal geen verzwaarde aansluiting.

[ Voor 11% gewijzigd door Gizz op 12-05-2021 17:43 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
Ik denk dat er verwarring is over die 22kW. Dat had je beter niet kunnen zeggen.
Je moet dus vragen om een 3x16A aardlekautomaat op een 5x6 YMvK.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

RuudBurger schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 17:33:
Ik heb een vraag en hoop dat ik in het goede topic zit.

Wij hebben een nieuwbouw huis in aanbouw en daarbij kregen we de optie om alvast een kabel voor een laadpaal te laten leggen. Omdat dit niet meer te doen is na de bouw (zit in beton gegoten de goot) heb ik ervoor gekozen om een dikkere kabel te laten leggen YMvk 5x6, zodat eventueel over 15 jaar 22kw laden ook een optie kan zijn.

Nu is er verwarring voor mij dat ze met die opties ook een "aardlekautomaat 400V / 32 - 0.03A" is meegenomen die in de meterkast komt. De bouwer geeft (via de elektriciën) aan dat door deze aanpassing een 3x50A aansluiting aanvraagt zal gaan worden. Dat lijkt me, zolang we op 11kw de laadpaal aansluiten overbodig. (we hebben nu trouwens helemaal nog geen elektrische auto)

Nu is mijn vraag, zit die aardlekautomaat in de weg om de standaard 3x25A aansluiting van Stedin te krijgen? Of kan je een lichtere aansluiting op een "verzwaarde" meterkast doen?
Waarom laat je niet alleen de kabel leggen met overlengte aan beide zijden en monteer je het pas af als je een electrische auto koopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudBurger
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-09 16:02
Bedankt voor de antwoorden. Het komt inderdaad door het benoemen van de 22kw, dat de verzwaring mee is gegaan, ipv alleen een kabel leggen en klaar. Ik ga het proberen recht te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
JackBol schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 20:07:
[...]Waarom laat je niet alleen de kabel leggen met overlengte aan beide zijden en monteer je het pas af als je een electrische auto koopt?
Als je verwacht dat er binnen x jaar een auto komt zou ik wel op zijn minst ruimte reserveren op de DIN rail.
Anders moet je binnen een paar jaar weer de groepenkast overhoop halen, vaak is er niet genoeg ruimte om een kast(je) bij te plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Jim423 schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 10:39:
[...]

Als je verwacht dat er binnen x jaar een auto komt zou ik wel op zijn minst ruimte reserveren op de DIN rail.
Anders moet je binnen een paar jaar weer de groepenkast overhoop halen, vaak is er niet genoeg ruimte om een kast(je) bij te plaatsen.
30cm ruimte ernaast vrij houden. Kan je in de toekomst er een lege kast naast hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:17
JackBol schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 11:51:
[...]
30cm ruimte ernaast vrij houden. Kan je in de toekomst er een lege kast naast hangen.
Goed idee, maar iets minder is ook al voldoende, die kasten zijn maar 22 cm breed.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08-09 19:14
goedendag ik wil mijn huis beveiligen tegen bliksem en overspanning

en dan de groep met alle computers en dergelijke extra beveiligen

zit ik dan goed met een SPN115 voor het hele huis en een SPN203N voor de groep

heb bij hager deze gevonden waar uit blijkt dat je tegenwoordig daar meerdere stappen in moet nemen

https://www.hager.nl/file...T1011_BLW_BLIKSEM_OSB.PDF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ant Joy
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 12:52
vonkkie schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 13:39:
goedendag ik wil mijn huis beveiligen tegen bliksem en overspanning

en dan de groep met alle computers en dergelijke extra beveiligen

zit ik dan goed met een SPN115 voor het hele huis en een SPN203N voor de groep

heb bij hager deze gevonden waar uit blijkt dat je tegenwoordig daar meerdere stappen in moet nemen

https://www.hager.nl/file...T1011_BLW_BLIKSEM_OSB.PDF
Je moet aller eerst kijken wat voor een type woning hebt en wat je wilt beveiligen. De meeste woningen in Nederland volstaat met een type 1 en 2 beveiliging. Zie beveiligingskeuzetabel op pagina 2.

SPN 115 is een type 2 en SPN203 kan ik niet vinden wel de 202 maar dat is een type 3 beveiliging. Alleen beveiligingstype combinatie 2 en 3 komen niet voor volgens beveiligingskeuzetabel op pagina 2.

Ik ga ervan uit dat je thuis een 1 fase aansluiting hebt dat je een type 1 +2 beveiliging nodig hebt. Dan volstaat een sp120 en spn115. Aangezien de componenten naast elkaar worden geplaatst moet er ook een SP 936 tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Laatst online: 13:19
Heeft iemand ervaring met netonderzoek van de netbeheerder (Liander)? Bij mij is vanaf 9 april een onderzoek gestart, maar tot op heden geen bericht. Duurt zoiets een maand? 3 maanden? Een half jaar? Liander kan of wil er niets over zeggen..

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:12
@WVL_KsZeN Ligt er maar aan waar ze naar opzoek zijn, als het voltage dips, swells of transients zijn kan dat best even duren aangezien deze waarschijnlijk niet consequent optreden.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:12
@vonkkie En dan nog krijg je geen enkele garantie bij een flinke inslag. Woon je in zo'n gevaarlijk gebied ?

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
@Ant Joy

de spn203N is een type 3
ik woon in een appartement waar bliksembeveiliging op het dak zit gemonteerd dus zou ik denk ik eigenlijk type 1/2/3 moeten doen

de sp203n is de vervanger van de sp202

de sp936 zie ik nergens in combinatie met een sp120 staan in de manual

@habbekrats ik woon gewoon in een stad in een flat van 4 hoog maar door mijn werk/hobby heb ik thuis erg veel elektronica hangen

beter extra beveiligen dan ooit een hoop ellende hebben

[ Voor 11% gewijzigd door vonkkie op 14-05-2021 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ant Joy
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 12:52
vonkkie schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 12:22:
@Ant Joy

de spn203N is een type 3
ik woon in een appartement waar bliksembeveiliging op het dak zit gemonteerd dus zou ik denk ik eigenlijk type 1/2/3 moeten doen

de sp203n is de vervanger van de sp202

de sp936 zie ik nergens in combinatie met een sp120 staan in de manual
Volgens de beveiligingstabel wel ja.

In de tabel met installatievoorbeelden moet je een EI toepassen als je een beveiligingstype 1,2 en/of 3 in de hoofdverdeler. Op pagina 15 staat die beschreven in combinatie met een sp120 en 115

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
@Ant Joy

aha de ei is een sp936
alleen wordt de sp936 niet meer verkocht zo te zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
WackoH schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 23:08:
Ik heb de laatste tijd ook flink wat stopcontacten aangelegd en moet er nog een stel. Om ze te testen gebruik ik deze 'socket tester' (HT106E [Edit: HT106D-versie is voor de EU]. Bedankt @ocaj. Foto kwam van internet ):
[Afbeelding]
Er zit ook een knopje op om de testen of bij lekkage naar de aarde, de aardlek ook echt uit gaat.
Ik weet niet of deze 100% betrouwbaar zijn (via ebay gekocht), maar baat het niet dan schaadt het niet.
Als bonus geeft het ook de netspanning.

Vinden jullie zo iets betrouwbaar?
Misschien wat voor @ocaj om later alles nog eens na te lopen?
@WackoH Ding is inmiddels binnen en doet wat het doen moet.
Handig ook om een simpele manier te hebben om de aardlekschakelaar te testen (middels het knopje op de tester).

Ik heb een aantal stopcontacten die volgens deze tester niet correct zijn aangesloten, maar waarbij fasen en nul verkeerdom zouden zijn aangesloten.

Nou vind de tester het uiteraard wél prima als ik hem ondersteboven in het stopcontact stop. Maar ik vroeg me nu dus af of er een regel/standaard voor is om fase/nul altijd links of juist rechts in een stopcontact aan te sluiten? Bij mijn weten bestaat een dergelijke regel niet en is er ook geen reden voor omdat het toch wisselspanning betreft.
Ik doe dat zelf dus al jaren eigenlijk min of meer random, maar nooit te oud om iets te leren en mijn leven te beteren :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRG550
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11-09 22:49
Vraag mbt bedrading.

Heb 3 16mm leidingen van de meterkast naar zolder.
  • 1 voor de droger
  • 1 voor de wasmachine
  • 1 loze leiding
Op zolder wil ik een 3 fase PV omvormer plaatsen, heb 3x25A hoofdaansluiting.
Echter is 5x 2,5mm² in 1 buis, de loze leiding, niet aanbevolen i.v.m. warmteontwikkeling.

Daarom had ik als idee om
  • een extra 3 fase groepenkast op zolder te plaatsen. Die direct met de hoofdgroepenkast beneden verbinden. Uiteraard mbv als/alamat's
  • vanuit de groepenkast zolder via elk de 3 leidingen: 1 fasedraad, 1 nuldraad en aardedraad laten lopen (2e en derde nul en aardedraad zijn functioneel niet nodig maar voor het overzicht wel).
  • Vanuit de groepenkast zolder de 3 fase PV omvormer, wasmachine, wasdroger en mogelijk andere apparatuur aan te sluiten
Op termijn willen we op zolder ook nog een paar extra ruimtes maken waarbij we de verlichting/elektra van deze slaapkamers dan ook op deze groepenkast kunnen aansluiten dmv een extra groep in die groepenkast. Dan zou dit vrij makkelijk te doen zijn, i.t.t. door de muren/plafonds die van prefab beton zijn.

Vraag is of dit een adequate oplossing is?

Op de kamers verwacht ik geen grote verbruikers droger is warmtepompdroger en wasmachinehandleiding geeft 10A zekering aan als minimum. Dus 10A zou kunnen om selectiviteit daar te behouden. Alleen voor PV omvormer is 10A vermoedelijk wat krap en ga ik liever voor 16.

[ Voor 4% gewijzigd door TRG550 op 15-05-2021 22:29 . Reden: verduidelijking vermogens ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
ocaj schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 15:37:
[...]

@WackoH Ding is inmiddels binnen en doet wat het doen moet.
Handig ook om een simpele manier te hebben om de aardlekschakelaar te testen (middels het knopje op de tester).

Ik heb een aantal stopcontacten die volgens deze tester niet correct zijn aangesloten, maar waarbij fasen en nul verkeerdom zouden zijn aangesloten.

Nou vind de tester het uiteraard wél prima als ik hem ondersteboven in het stopcontact stop. Maar ik vroeg me nu dus af of er een regel/standaard voor is om fase/nul altijd links of juist rechts in een stopcontact aan te sluiten? Bij mijn weten bestaat een dergelijke regel niet en is er ook geen reden voor omdat het toch wisselspanning betreft.
Ik doe dat zelf dus al jaren eigenlijk min of meer random, maar nooit te oud om iets te leren en mijn leven te beteren :*)
In de paar huizen die ik getest heb zit de fase altijd links. Geen idee of de norm er iets over zegt. In de meterkast zit de fase volgens mij ook altijd links.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Volgens mij is er niet echt een norm, en het maakt ook niet uit hoe het zit want anders zou het betekenen dat je een stekker er ook niet omgedraaid in mag zetten (en hoe weet je bij een samsung oplader bv. wat de fase en wat de nul is van de stekkerpool).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-09 14:33
Ik vermoed dat dit een spin-off is van de Engelse, en Franse systemen, waarbij de stekker maar op 1 manier in het stopcontact kan worden gestoken. Met name het Engelse systeem ben ik bekend, en daar MOET de fase op het juiste contact van de contactdoos worden aangesloten; de betere wcd hebben ook een schakelaar die de fase uitschakelt.
Daar komt nog bij dat de fase in een Engels ring circuit met 30 A is afgezekerd, en iedere gebruiker zijn eigen zekering in de fase draad heeft, maximaal afgezekerd met 13 A
Het bovenstaande betreft de stopcontacten en andere vaste gebruikers; het licht circuit is soortgelijk aan hier, maar is afgezekerd met 5 A. /circuit.

Het Franse systeem kan je de geaarde stekker er maar op 1 manier in het stopcontact steken, omdat de aarde van het stopcontact een excentrisch geplaatste aarde pin heeft.
Zulke stekkers zijn ook in NL op de markt, en hebben dan dus een excentrisch geplaatste aarde bus, en natuurlijk ook de hier gebruikte rand aarde.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Laatst online: 13:19
@ocaj een standaard is er in Nederland niet. Sterker : ik heb ook zo'n soort tester en bij mijn ABB wcd in de groepenkast geeft deze ook aan dat fase en nul verkeerd om zitten. Bij dit soort WCD's zijn de aansluitingen voor fase en nul echter duidelijk gemerkt (en ook zo aangesloten). Toch geeft de tester aan dat het verkeerd om is..

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eboman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:11

Eboman

Ondertitel

JackBol schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 11:00:
Advies gezocht. Ik ben een nieuw huis aan het (laten) bouwen.

Op het dak komt ongeveer 7kWp zonnepanelen.

Mijn verwachting is dat salderen er in de komende 30 jaar wel vanaf gaat, en wil dan een thuisbatterij installeren om mijn eigen overproductie op te vangen.

Ik wil tzt de thuis batterijen in de garage hangen. Ik heb vanuit de garage makkelijk toegang tot de meterkast.

Echter lees ik dat die batterijen gekoppeld zijn aan de omvormer met een DC verbinding. Die omvormer komt op de zolder.

Heb ik niet goed gezocht en zijn er thuis batterijen die zelf een omvormer hebben en op de AC in de meterkast aangesloten kunnen worden? Of moet ik DC kabels leggen tussen de zolder en garage?

Als dat zo is, wil ik dat nu nog doen omdat het dan in de bouw meegenomen kan worden weggewerkt zal zijn.
kijk hier eens naar, binnenkort ook in EU beschikbaar. En je kan ze meenemen :) . Kan zowel via de 220 als direct op je panelen..
YouTube: TESLA Powerwall Alternative - WATTS Battery Power Array & Solar Gene...

Signature

Pagina: 1 ... 173 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.