@
FrankHe Een perfecte selectiviteit is lastig om aan te houden met maar 3x25A , twee automaten in serie en een 3x16A groep willen hebben. Die 300 mA alamat ga ik wel in het plan opnemen, en ik ga kijken of ik in de schuur met 3x10A C-kar automaten uit de voeten kan. Ik ben ook nog aan het uitzoeken wat er aan PV op het dak kan worden geplaatst, als dit meer is dan 7000 Wp dan ontkom ik niet aan een 3x16A automaat in de schuur, en zal de grondkabel enkel met een alamat beveiligd worden. (hoewel, mijn gevoel zegt dat ik beter een 3x20A automaat kan plaatsen dan helemaal geen automaat).
Indien de aansluiting zal worden aangepast naar 3x25 automaat ipv smelt (kost een paar honderd euro, maar dat is maar éénmalig) dan zou er wel een volle selectiviteit zijn met een 3x25A C-kar hoofdaansluiting, een 3x20A B-kar automaat naar de schuur en 3x16A B-kar automaten in de schuur.
De kabellengte zal zo'n 20 meter worden. Ik ga hier niet op bezuinigen en zit aan 5x6 of 5x10 mm
2 te denken. De default is 5x10 mm
2, behalve als blijkt dat we deze kabel niet naar buiten of naar binnen kunnen voeren en we een iets dunnere kabel nodig hebben. Als 5x6mm
2 ook niet past wordt het graven, beuken en breken om 5x10mm
2 te plaatsen.
Het kost initieel wat meer in aanschaf dan een standaard 5x2.5
2, maar ook met de kabelverliezen van de PV verdient zo'n asociale dikke kabel zichzelf langzaam weer terug

En over een paar jaar ben je die paar honderd euro voor een dikkere kabel toch allang vergeten, terwijl er nog wel profijt van is.
En qua kabel, YmVK-as is zo'n 350 euro per 20 meter, en dat is niet heel zo spannend. Volgens mij is Xmvk niet eens te krijgen in diktes meer dan 2.5mm
2