dutchlincoln schreef op maandag 5 april 2021 @ 19:14:
Dag heren, ik heb een lastige vraag.
Ik heb een UPS van 5Kva, welke ik wil gebruiken voor een aantal zaken in huis. Dit is een upgrade van een voormalige ups van 2200Va.
Er lopen een aantal aansluitingen door het hele huis waar zaken op aangesloten zijn welke onder spanning moeten blijven, zoals mijn netwerkapparatuur, NAS, maar ook de rolluiken en een deel verlichting.
Nu wil ik met de nieuwe zwaarder ups tevens een groep in de meterkast voeden, maar ik heb enkel aardlekgroepen.
Zijstapje: een aardlek meet de lekspanning naar aarde, (eigenlijk een verschilstroommeter) via bijvoorbeeld je lichaam als er iets fout gaat... normaal werkt dat uitstekend natuurlijk, want de nul/sterpunt ligt aan aarde, waardoor er stroom naar aarde kan vloeien. Echter: nu met de ups ertussen, ligt diezelfde nul niet meer aan aarde, en kan er dus geen lekstroom optreden, waardoor de aardlek niet meer functioneert.
iemand tips hoe dit aan te sluiten op een dusdanige wijze dat dit weer veilig is en de aardlek ook daadwerkelijk functioneert?
Ik kan me alleen maar bedenken de UPS te voeden met een enkelpolige automaat tussen de fase, en de Nul van de in en uitgang van de UPS aan elkaar te verbinden, en hierna de aardlek aan te sluiten.
Iemand?
hier nog even op voortbordurend.
Ik heb een Bender IR423 gekocht. Deze wordt vaak toegepast in bedrijfsbusje wanneer deze een agregaatje of omvormer heeft.
Nu heb ik deze aangesloten volgens schema, maar ik loop tegen iets vreemds aan.
Ik heb hem eerst getest zo uit het stroomnet, en dan vliegt ie direct in beveiliging.
Laat ik de aarddraad in de toevoer los, werkt ie wel. In het schema staat echter aangegeven dat ie aan de aarde mag liggen. (heb ik ook veel liever..)
Hij meet uiteraard de isolatieweerstand per stroomvoerende ader ten opzichte van aarde, en bij de nul is deze natuurlijk relatief laag omdat het sterpunt bij het trafohuis aan PEN-aarde ligt.
Wanneer ik de isolatieweerstand hoog instel, en met de duspol spanning meet, gaat dat prima. Wanneer ik (met een losse aarde in de toevoer) de duspol op een van beide leidingen en de aardaansluiting zet, vliegt ie uit. Op zich: doel bereikt zou je zeggen, echter:
- Wanneer de UPS in UPS bedrijf is, gaat dit (waarschijnlijk) goed.
- Wanneer de UPS is standby of eco mode staat en de voeding dus uit het net komt, gaat dit waarschijnlijk verkeerd. (er zal vast ergens een apparaat zijn wat misschien via een ander apparaat aan aarde ligt, bijvoorbeeld een FTP netwerkkabeltje naar een gewoon geaard apparaat ofzo.) En dan zou ie er dus waarschijnlijk uit vliegen.
Iemand een idee of een oplossing?
betreft deze:
https://www.benderbenelux...form%20NEN1010%202016.pdf
https://pdf.directindustr...r-ir423/14922-694104.html