Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 170 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.314.519 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkFire1985
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-02 07:51
Even een vraagje voor de kenners hier.
Ik heb zojuist een alamat groep aangezet B16A achter een 3x25A hoofdzekering van Enexis (nieuwbouw).
De lampen hierachter zijn TL LED buizen die verkeerd aangesloten (bruin op N van lamp en blauw op L) waren en verkeerd om geplaatst waardoor dus kortsluiting is opgetreden en de alamat er uitsloeg.
Wat mij echter opviel is dat de hoofdzekering ook uitgeslagen was, is dit normaal? Het hele idee van de alamats is juist dat niet de hele fase (of alle groepen achter een aardlekschakelaar) tegelijk eruit klappen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
DarkFire1985 schreef op maandag 19 april 2021 @ 22:57:
De lampen hierachter zijn TL LED buizen die verkeerd aangesloten (bruin op N van lamp en blauw op L) waren en verkeerd om geplaatst waardoor dus kortsluiting is opgetreden en de alamat er uitsloeg.
Dat zijn dan wel heel bijzondere lampen.

Ik denk dat je de oorzaak ergens anders moet zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-05 11:04
Ik heb zojuist een alamat groep aangezet B16A achter een 3x25A hoofdzekering van Enexis (nieuwbouw).
Wat mij echter opviel is dat de hoofdzekering ook uitgeslagen was, is dit normaal? Het hele idee van de alamats is juist dat niet de hele fase (of alle groepen achter een aardlekschakelaar) tegelijk eruit klappen.
Idd, je defect zit ergens anders volgens mij; dit heeft niets met 'polariteit' te maken

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:34
Even los van je sluiting. Ja dit kan normaal zijn, als de kortsluitstroom maar hoog genoeg is trippen beide beveiligingen. Zoek maar eens op selectiviteit in dit topic.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkFire1985
AllesKan schreef op maandag 19 april 2021 @ 23:03:
[...]

Dat zijn dan wel heel bijzondere lampen.

Ik denk dat je de oorzaak ergens anders moet zoeken.
Misschien bijzonder maar toch echt zo. Er zat namelijk helemaal niets anders op de groep aangesloten.
Na de draadjes goed gezet te hebben, en de buizen omgedraaid te hebben, werkte alles weer zonder kortsluiting. Op 1 buis na, daarvan is de aansluiting doorgebrand.

Op deze website las ik ook zoiets: https://www.ledloket.nl/kennisbank/led-tl-aansluiten/
Wanneer een LED TL buis per ongeluk verkeerd om geplaatst wordt in het LED TL armatuur zal de aardlekschakelaar er waarschijnlijk uit springen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
  • Laatst online: 29-05-2023
DarkFire1985 schreef op maandag 19 april 2021 @ 23:26:
Misschien bijzonder maar toch echt zo. Er zat namelijk helemaal niets anders op de groep aangesloten.
Na de draadjes goed gezet te hebben, en de buizen omgedraaid te hebben, werkte alles weer zonder kortsluiting. Op 1 buis na, daarvan is de aansluiting doorgebrand.
Ik kan me geen scenario voorstellen waarbij het verwisselen van de N & L zoiets teweeg zou kunnen brengen. In de verste verte niet.
Wazig verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@DarkFire1985 Waren die armaturen kant en klaar voorbedraad voor LED of heb je dat zelf gedaan?

Ik denk dat je ze verkeerd hebt bedraad...

Jij hebt nu dit (willekeurige plaatjes van Google):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/22Wk_QzJYSVMAB04P3YsokTYeSs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Dks1z2fB2YGPV7GYMzL69owA.jpg?f=user_large

Als je daar een buis indraait die aan de ene kant voeding verwacht en aan de andere kant de 2 pinnen heeft kortgesloten, dan vonkt het wel even ja...

Wat je voor een dergelijke buis wilt is dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o1hBRHuS98htSZUzHOHJgBgBuPw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YDaxqZVJ2IYSVul7hooslQui.jpg?f=user_large

Dit schema gebruikt die kortgesloten pinnen daadwerkelijk en dan maakt het ook niet meer uit hoe je de buis erin steekt.

Deze situatie nu is natuurlijk waardeloos. Het mag niet uitmaken hoe je een dergelijke buis plaatst.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkFire1985
Xander schreef op maandag 19 april 2021 @ 23:43:
@DarkFire1985 Waren die armaturen kant en klaar voorbedraad voor LED of heb je dat zelf gedaan?

Ik denk dat je ze verkeerd hebt bedraad...

Jij hebt nu dit (willekeurige plaatjes van Google):
[Afbeelding]

Als je daar een buis indraait die aan de ene kant voeding verwacht en aan de andere kant de 2 pinnen heeft kortgesloten, dan vonkt het wel even ja...

Wat je voor een dergelijke buis wilt is dit:
[Afbeelding]

Dit schema gebruikt die kortgesloten pinnen daadwerkelijk en dan maakt het ook niet meer uit hoe je de buis erin steekt.

Deze situatie nu is natuurlijk waardeloos. Het mag niet uitmaken hoe je een dergelijke buis plaatst.
Het zijn voorbedrade armaturen en op de buis staat ook expliciet welke kant er geen stroom op mag staan.
Je verhaal komt dus helemaal overeen en dat zal het probleem van de kortsluiting wel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:31
@DarkFire1985 Op aanvulling op @Xander, waarschijnlijk het irritante type armatuur die sluiting geeft met sommige led buizen. L en N omdraaien kan daar niets aan doen.

Eerste generatie ledbuizen had de aansluitingen aan beide einden, dan kon het armatuur gewoon gelaten worden of de ballast overbrugd. Maar dit heeft als nadeel dat als je de buis er aan een kant in druk terwijl de spanning aan staat het andere uiteinde dus spanning had.

Toen gingen ze het doen zoals @Xander laat zien, maar dat heeft als als nadeel dat de buis maar op één manier werkt. Dus een variant daarop is dat je het voedt als eerst (beide einden) maar met de starter kortgesloten. De buis verwacht dan nog steeds spanning aan één kant (= aanraakveiling bij het plaatsen) en heeft een sluiting aan het andere einde wat er voor zorgt dat je de buis op twee manieren kunt plaatsen. Nadeel, zo'n buis maakt sluiting indien verkeerd om geplaatst in het type armatuur dat de spanning aan één kant heeft zitten... :+ Dus gok dat dat precies is wat jij hebt.

spoiler:
Je zou ook kunnen zeggen "irritant type buis" maar aangezien de buis nog met een voordeel komt hou ik het bij "irritant armatuur" O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 00:35
Kapotto schreef op maandag 19 april 2021 @ 13:33:
Ik heb een redelijk specifieke vraag waar ik niet echt uit geraak (ook niet na zoekwerk in dit topic). Ik ben de garage aan het verbouwen tot schooheidssalon (opdracht vanuit mijn wederhelft). Er komen twee leidingen toe in de garage; 1 leiding op aparte groep (voormalig was-droger machine) en 1 leiding op groep van de woonkamer. Ik heb geen mogelijkheid om iets bij te trekken van groepen. Op de leiding van de woonkamer groep komt de verlichting (spotjes, en een 12v hue lichtstrip voor de voordeur).

De leiding van de aparte groep komen alle stopcontacten van de salon. In totaal zijn er 5 enkelvoudige en 9 dubbele wcd's. De totale vraag aan elektriciteit zal niet hoger dan 3000 Watt komen en er zitten geen grootverbruikers (>2000 Watt) op. Ik wilde nu enkele dubbele wcd's doorlinken (van stopcontact naar stopcontact zo in totaal 6 stopcontacten) maar had ergens gelezen dat dit niet echt oké is?

Ik wilde dus voor elk dubbele wcd een leiding trekken naar een verzamelpunt en daar via lasdozen de boel verbinden (stervorm). De enkele leiding (aparte groep) naar een lasdoos met 4 invoeren en van die lasdoos naar andere lasdozen met 4 invoeren en dan naar de wcd zodat je int totaal maar 2 verbindingen hebt met wago's. De collectie lasdozen (stuk of 8 ) zitten dan in de plafond maar zijn wel toegankelijk met een inspectieluik. Is dit een oké constructie of zijn er beter oplossingen?
Heeft iemand tips om mij hierbij te helpen (verbouwing loopt vast op dit punt)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-05 16:13
Kapotto schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 10:45:
[...]

Heeft iemand tips om mij hierbij te helpen (verbouwing loopt vast op dit punt)?
Disclaimer: ik ben geen elektricien en de regels verschillen nogal tussen België en Nederland.
In Nederland is het voor zover ik weet prima om stopcontacten door te lussen, mits op één muur. Je mag niet de bocht om en op een andere muur verder.

Waarschijnlijk ga je dan dus één centraaldoos in je plafond verwerken, en vandaar uit naar elke muur één buis naar het eerste stopcontacten op die muur. Verder kun je op één muur stopcontacten prima doorlussen.

Belangrijkste eis is dat een elektrische installatie "overzichtelijk" moet zijn, maar dat "overzichtelijk" is nogal een vaag begrip...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 00:35
Vloris schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 10:55:
[...]

Disclaimer: ik ben geen elektricien en de regels verschillen nogal tussen België en Nederland.
In Nederland is het voor zover ik weet prima om stopcontacten door te lussen, mits op één muur. Je mag niet de bocht om en op een andere muur verder.

Waarschijnlijk ga je dan dus één centraaldoos in je plafond verwerken, en vandaar uit naar elke muur één buis naar het eerste stopcontacten op die muur. Verder kun je op één muur stopcontacten prima doorlussen.

Belangrijkste eis is dat een elektrische installatie "overzichtelijk" moet zijn, maar dat "overzichtelijk" is nogal een vaag begrip...
Het gaat over een huis dat in Nederland staat. Hieronder een duidelijkere weergave van het plan. In de centraaldozen wordt met wago's met 5 invoeren gewerkt.
Buis vanuit de meterkast -> centraaldoos -> centraaldoos -> dubbele wcd

Wat jij dus voorstelt is volgende (waardoor ik minder extra buizen nog moet aanleggen), mits het in de zelfde wand zit:
Buis vanuit de meterkast -> centraaldoos -> centraaldoos -> wcd -> wcd -> wcd -> wcd
in totaal krijg je dan 2 verbindingen (met wago's) en dan nog 4 verbindingen (via wcd), is dit gebruikelijk (toegestaan)? Wil gewoon een correcte installatie aanleggen zodat er achteraf geen aanpassingen moeten gebeuren

Overzichtelijk wordt het wel, ik ga alles duidelijk labelen zodat je bij het opentrekken van het inspectieluik direct kan zien welke centraaldoos voor welke wcd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simple mind
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01:18
Vloris schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 10:55:
[...]

Klopt niet vlgs mij: je mag gewoon de hoek om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-05 13:23
Ik heb hier een saunacabine staan, onder andere met 5 IR-stralers. Deze zitten via een bedieningspaneel op een 16A groep, afgezekerd met een B16-automaat. Het totale vermogen van de stralers op volle kracht is 3500W.

Echter klapt de groep er bijna altijd onmiddelijk uit, als ik de stralers op meer dan bijna minimale kracht inschakel en/of ik een aantal stralers uitschakel bij het inschakelen. Vervolgens is het echter geen probleem om daarna alle volle bak open te zetten. De vermogensmeter geeft dan inderdaad 3500W aan.

Weet iemand waar dit mee te maken zou kunnen hebben? Zelfs als ik de stralers op "slechts" halve kracht (1700W) inschakel dan klapt de groep er bijna altijd uit. Dus is dit een probleem met de startstroom die de 16A te boven gaat?

Het bedieningspaneel is een EOS InfraTech Premium en, mocht het relevant zijn, de stralers zijn full-spectrumstralers met halogeenlampen van Philips.

Er zit nog wel één hitte-element van de sauna-oven op de groep, maar deze staat gewoon helemaal uit als ik de IR-stralers inschakel. Ik heb nu 2 groepen:

F1: 230VAC IR-stralers + 230VAC hitte-element nummer 1
F2: 230VAC hitte-element nummer 2

Dit ga ik om laten bouwen naar een driefase-automaat, zodat zowel de IR-stralers als elk hitte-element zijn eigen fase krijgt en ik alles tegelijkertijd kan gebruiken. Maar volgens mij staat dit redelijk los van mijn probleem? Zowel voor als na de verandering hebben de IR-stralers immers nog steeds niet meer of minder dan 1 fase 16A*230VAC ter beschikking.

Heeft iemand een idee wat het probleem zou kunnen zijn?

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 03:00
Ja je hebt last van de zogenaamde inrush current, wat een bekend probleem is IR-stralers.
In NL noemen we dat de startstroom is kortstondig te hoog, twee oplossingen C-automaat of beter een softstarter voor de IR-panelen gebruiken.
https://www.terrasheater.nl/infresco-softstarter

[ Voor 8% gewijzigd door leonbong op 20-04-2021 12:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:46
Hallelujah 149 euro. Poor--man's softstarter: NTC weerstand in serie schakelen. Misschien voor deze toepassing meerdere NTC's gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Laatst online: 01-05 11:04
Een serie-parallel schakelaar toepassen per 2 lampen?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Ah bedankt! Ik ben als elektra-noob in ieder geval blij dat dit "normaal" lijkt te zijn met een B-automaat. €149 is inderdaad erg veel geld, maar goed om te weten dat die optie er is. Mijn dank is groot!

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Even in een losse reactie aangezien het iets heel anders betreft (en GoT opeenvolgende reacties toch netjes groepeert, maar je wel makkelijk los kunt quoten):

Ik heb mijn PV aangesloten middels de constructie "wasmachinegroep". Nu vraag ik me even af of mijn veronderstelling klopt dat, omdat de wasmachine op dezelfde groep zit als mijn PV, dat het geen probleem is als mijn wasmachine vol (2kW) draait, terwijl mijn PV >=1,6kW aan het opwekken is? Moet de wasmachine daarvoor ook daadwerkelijk in de WCD in de "groepenkast" zitten waar mijn PV ook aan hangt, zoals op deze afbeelding (grijze stekker):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-akN7quqjkliFQ6Fy2Vs4CTOeUY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IfUZ947Z65jA36BMfGN2mDFb.jpg?f=fotoalbum_medium

Of mag hij ook bij de vrije WCD waar ook de CV (zwarte stekker) in zit?

Ik ben namelijk aan het kijken of ik de WCD in die kleine groepenkast kan offeren om ruimte te maken voor een slimme kWh-meter van 2 breed om te teruglevering van mijn PV te kunnen meten en zo fatsoenlijke waardes te krijgen icm de P1-poort van mijn slimme meter.

Of komt er dan >16A aan stroom door de automaat in de hoofdgroepenkast voor groep F5 (wasmachine + PV), waardoor hij eruit zal klappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
HarmoniousVibe schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 15:13:
Even in een losse reactie aangezien het iets heel anders betreft (en GoT opeenvolgende reacties toch netjes groepeert, maar je wel makkelijk los kunt quoten):

Ik heb mijn PV aangesloten middels de constructie "wasmachinegroep". Nu vraag ik me even af of mijn veronderstelling klopt dat, omdat de wasmachine op dezelfde groep zit als mijn PV, dat het geen probleem is als mijn wasmachine vol (2kW) draait, terwijl mijn PV >=1,6kW aan het opwekken is? Moet de wasmachine daarvoor ook daadwerkelijk in de WCD in de "groepenkast" zitten waar mijn PV ook aan hangt, zoals op deze afbeelding (grijze stekker):

[Afbeelding]

Of mag hij ook bij de vrije WCD waar ook de CV (zwarte stekker) in zit?

Ik ben namelijk aan het kijken of ik de WCD in die kleine groepenkast kan offeren om ruimte te maken voor een slimme kWh-meter van 2 breed om te teruglevering van mijn PV te kunnen meten en zo fatsoenlijke waardes te krijgen icm de P1-poort van mijn slimme meter.

Of komt er dan >16A aan stroom door de automaat in de hoofdgroepenkast voor groep F5 (wasmachine + PV), waardoor hij eruit zal klappen?
Ik weet natuurlijk niet hoe de bedrading exact is aangesloten, maar elke manier die ik kan bedenken heeft zo z'n bedenkingen:
Stel, de draad is in de dubbele WCD verlengd naar de verdeler: dan mag je eigenlijk die helemaal niet gebruiken, want daar kan 16A van 'beneden' komen en 16A van de zonnepanelen (of wat ook de max van je panelen is)
Stel, de draad gaat eerst door naar de verdeler en dan terug naar de dubbele WCD (en de enkele wcd wellicht), dan zou de dubbele WCD af moeten schakelen als je de automaat in de verdeler omzet. Maar dan lopen er 2 groepen door de grijze buis, en da's ook niet de bedoeling.

Beter is als de dubbele WCD apart gevoed wordt uit de verdeler (dus met een extra buisje en eigen lasdoos.) De bestaande lasdoos kan dan gewoon de lasdoppen hebben en een deksel. Veiliger, en overzichtelijker.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
De wasmachine en PV zitten dankzij de PV-verdeler juist op aparte groepen. Met gedeeld aderpaar naar meterkast, en dat kan veilig omdat PV stroom levert en wasmachine stroom consumeert. De CV zit op een aparte groep, samen met andere verbruikers.
Wat ik zou doen is een aparte inbouw-WCD voor de wasmachine maken naast de PV-verdeler via een korte sleuf in de muur. Of opbouw met buis als je dat prettiger vindt. Dan kan die verdeler-WCD eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Aiolos schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 15:25:
[...]

Ik weet natuurlijk niet hoe de bedrading exact is aangesloten, maar elke manier die ik kan bedenken heeft zo z'n bedenkingen:
Stel, de draad is in de dubbele WCD verlengd naar de verdeler: dan mag je eigenlijk die helemaal niet gebruiken, want daar kan 16A van 'beneden' komen en 16A van de zonnepanelen (of wat ook de max van je panelen is)
Stel, de draad gaat eerst door naar de verdeler en dan terug naar de dubbele WCD (en de enkele wcd wellicht), dan zou de dubbele WCD af moeten schakelen als je de automaat in de verdeler omzet. Maar dan lopen er 2 groepen door de grijze buis, en da's ook niet de bedoeling.

Beter is als de dubbele WCD apart gevoed wordt uit de verdeler (dus met een extra buisje en eigen lasdoos.) De bestaande lasdoos kan dan gewoon de lasdoppen hebben en een deksel. Veiliger, en overzichtelijker.
Martin7182 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 16:18:
De wasmachine en PV zitten dankzij de PV-verdeler juist op aparte groepen. Met gedeeld aderpaar naar meterkast, en dat kan veilig omdat PV stroom levert en wasmachine stroom consumeert. De CV zit op een aparte groep, samen met andere verbruikers.
Wat ik zou doen is een aparte inbouw-WCD voor de wasmachine maken naast de PV-verdeler via een korte sleuf in de muur. Of opbouw met buis als je dat prettiger vindt. Dan kan die verdeler-WCD eruit.
De verdeler is doorgelust via de dubbele WCD, dus als het goed begrijp is het enige wat niet mag, het aansluiten van de wasmachine (of een andere grootverbruiker) op die dubbele WCD? De CV-ketel gebruikt niet meer dan 40W ofzo voor de circulatiepomp dus dat zal het probleem niet zijn, neem ik aan. Maar zolang de wasmachine in de verdeler zit is het veilig toch?

Dat gezegd hebbende zou het inderdaad beter zijn als ik de WCD zou voeden vanuit de verdeler dmv een eigen automaat + buis. Dan kan de losse WCD die nu in de verdeler zit ook weg.

Bedankt in ieder geval!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martin7182
Verdeler doorgelust via dubbele WCD? Dus er loopt maar 1 aderpaar naar de meterkast i.p.v. 2? Dat is niet de bedoeling. De CV kan dan bij kortsluiting 16 A via de meterkast opnemen + de door PV opgewekte stroom zonder dat er een zekering afschakelt. Een PV-verdeler hoort nooit op een aftakking te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Martin7182 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 16:51:
Verdeler doorgelust via dubbele WCD? Dus er loopt maar 1 aderpaar naar de meterkast i.p.v. 2? Dat is niet de bedoeling. De CV kan dan bij kortsluiting 16 A via de meterkast opnemen + de door PV opgewekte stroom zonder dat er een zekering afschakelt. Een PV-verdeler hoort nooit op een aftakking te zitten.
Wacht, nu ben ik de draad even kwijt. Er hoeft in principe geen dubbel aderpaar naar boven, toch? Of is dat nu omdat hij is afgetakt van de WCD? Dus dan zou het opgelost zijn als ik die WCD laat verplaatsen naar áchter de PV-verdeler toch?

In hoeverre is het nu een daadwerkelijk probleem, gegeven het feit dat de CV-ketel niet boven de 50W uit zal komen? Desgewenst kan ik de CV-ketel ook aan een andere groep hangen trouwens, als dat beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 01-05 08:00
HarmoniousVibe schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 21:28:
[...]

In hoeverre is het nu een daadwerkelijk probleem, gegeven het feit dat de CV-ketel niet boven de 50W uit zal komen? Desgewenst kan ik de CV-ketel ook aan een andere groep hangen trouwens, als dat beter is.
Zolang je niet boven de 16A uitkomt is er niks aan de hand. Maar dat is nu precies het punt. Bij een fout kan er meer dan 16A gaan lopen zonder dat een zekering afgaat met alle risico’s die daarbij horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Naafkap schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 21:37:
[...]

Zolang je niet boven de 16A uitkomt is er niks aan de hand. Maar dat is nu precies het punt. Bij een fout kan er meer dan 16A gaan lopen zonder dat een zekering afgaat met alle risico’s die daarbij horen.
Is daar niet gewoon de automaat in de meterkast beneden voor?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 01-05 08:00
HarmoniousVibe schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 21:39:
[...]

Is daar niet gewoon de automaat in de meterkast beneden voor?
Nee, want die gaat niet af als daar niet meer dan 16A loopt. Uit dat stopcontact kan 16A lopen uit het net plus 16A van je zonnepanelen. Maakt samen 32A uit je stopcontact zonder dat de beveiliging afgaat.

Zoek even naar het principe van een pv verdeler. Ik heb de indruk dat je het principe niet helemaal scherp hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Ik wil een extra aardlekschakelaar aansluiten en wil nu 2 aansluitdraden (a 6mm2 - blauw en zwart) aansluiten op het hoofdschakelaar/verdeelpunt.

Ik heb nu bij Elektramat de volgende aansluitdraden gekocht: Klik

De uiteinden zijn rechthoekig geperst (lijken 'gelijmd'?) en zitten super vast en strak, ik krijg ze niet los.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PwbojSb3eh3L2FlWHgWPnW4NvR0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rp9s4hkyknjxhT8YsoECD6vo.png?f=user_large

Maar moeten de uiteinden van deze aansluitdraden nou nog een adereindhuls krijgen? Of hoeft dat niet omdat ze rechthoekig geperst zijn en ze dus nu al maximale geleiding daardoor hebben?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• leonbong
Die is ultrasoon gelast, hoeft geen huls om.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:24
its_me_ schreef op donderdag 15 april 2021 @ 22:33:
Ik ben voornemens om in de tuin wat elektriciteit aan te gaan leggen voor verlichting en stopcontacten.
Ik ben nu voornemens om een 3 aderige grondkabel 2,5mm² in een flexibele mantelbuis 40mm te gaan leggen. Deze wil ik aan gaan sluiten op zwart schakelmateriaal van Niko new Hydro, met twee M20 wartels die naast elkaar zitten, zodat ik geen moffen in de grond hoef te maken en alles kan doorverbinden in de stopcontacten. De kabel die ik wil gebruiken heeft een buitendiameter van 14,5mm. Op het schakelmateriaal zitten dus M20 wartels, te klein dus voor deze kabel.
Is het mogelijk om een M25 wartel met verloop te plaatsen op dit schakelmateriaal? Ik vraag mij af of de wartels dan nog vrij kunnen draaien.
Hopelijk kan iemand helpen :)
https://www.niko.eu/nl-nl...e4-2f0a9c7c6de2/761-84252
Zojuist nog even gekeken, ik heb inderdaad een ymvk-as kabel, 4*2,5mm2 met een diameter van 14-15 mm in een M20 wartel "gewurgd"...

Wel eerst de kabel gestript, (grijze mantel) en vervolgens ingestoken (grijze mantel wel nog in de wartel).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t3C8S7ItolrjmTga3iEdEMooY2E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ivtguNItPDhP0HkTaYD7eE2G.jpg?f=fotoalbum_large

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• its_me_
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 23:10
BjornHero schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 22:36:
[...]

Zojuist nog even gekeken, ik heb inderdaad een ymvk-as kabel, 4*2,5mm2 met een diameter van 14-15 mm in een M20 wartel "gewurgd"...

Wel eerst de kabel gestript, (grijze mantel) en vervolgens ingestoken (grijze mantel wel nog in de wartel).

[Afbeelding]
Bedankt voor je terugkoppeling.
Heb ondertussen toch maar 3x2,5mm² xmvk-as gekocht met een diameter van 11mm, nu weet ik zeker dat het zonder problemen gaat passen.
Heb je de aardlitzes met adereindhulzen gemonteerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BjornHero
its_me_ schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 22:55:
[...]

Bedankt voor je terugkoppeling.
Heb ondertussen toch maar 3x2,5mm² xmvk-as gekocht met een diameter van 11mm, nu weet ik zeker dat het zonder problemen gaat passen.
Heb je de aardlitzes met adereindhulzen gemonteerd?
Yep, hulsje eromheen geperst.

Of het nodig was, geen idee, maar heb ze liggen en vind het een leuke tang om mee te werken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
HarmoniousVibe schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 21:28:
[...]

Wacht, nu ben ik de draad even kwijt. Er hoeft in principe geen dubbel aderpaar naar boven, toch? Of is dat nu omdat hij is afgetakt van de WCD? Dus dan zou het opgelost zijn als ik die WCD laat verplaatsen naar áchter de PV-verdeler toch?
Er hoort wel een dubbel aderpaar te lopen omdat de wasmachine op een aparte groep hoort. Dus 1 aderpaar van meterkast rechtstreeks en alleen naar PV-verdeler, wasmachine en zonnecellen op aparte groepen achter PV-verdeler. En dan voor de CV etc. heb je het tweede aderpaar vanuit de meterkast nodig.

Je kunt inderdaad de dubbele WCD verplaatsen naar achter de PV-verdeler, maar dan zet je dus de wasmachine en CV op dezelfde groep. Dat is niet volgens de norm, maar het lijkt me veiliger dan wat je nu hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Martin7182 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 22:59:
[...]

Er hoort wel een dubbel aderpaar te lopen omdat de wasmachine op een aparte groep hoort. Dus 1 aderpaar van meterkast rechtstreeks en alleen naar PV-verdeler, wasmachine en zonnecellen op aparte groepen achter PV-verdeler. En dan voor de CV etc. heb je het tweede aderpaar vanuit de meterkast nodig.

Je kunt inderdaad de dubbele WCD verplaatsen naar achter de PV-verdeler, maar dan zet je dus de wasmachine en CV op dezelfde groep. Dat is niet volgens de norm, maar het lijkt me veiliger dan wat je nu hebt.
Ah nee ok, maar ik zou de WCD uit de verdeler kunnen verwijderen en daarvoor in de plaats 2 automaten kunnen laten plaatsen die ieder naar hun eigen WCD lopen, toch? Dan is het wel volgens de norm lijkt me?

Of gewoon de CV aan een andere groep hangen die ook naar zolder loopt. Scheelt de kosten van een WCD+automaat.

[ Voor 6% gewijzigd door HarmoniousVibe op 20-04-2021 23:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
HarmoniousVibe schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 23:43:
[...]

Ah nee ok, maar ik zou de WCD uit de verdeler kunnen verwijderen en daarvoor in de plaats 2 automaten kunnen laten plaatsen die ieder naar hun eigen WCD lopen, toch? Dan is het wel volgens de norm lijkt me?
Dat kan, maar dan weet ik niet of je nog ruimte over houdt voor je kwh-meter. Daarnaast moet je ook in de meterkast afzekeren om te voorkomen dat er 32 A kan lopen door het aderpaar tussen meterkast en zolder. Als je op de PV-verdeler naast de voedende groep (zonnepanelen) hooguit 1 gebruikersgroep (b.v. wasmachine) aansluit, dan hoeft dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Martin7182 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 11:13:
[...]

Dat kan, maar dan weet ik niet of je nog ruimte over houdt voor je kwh-meter. Daarnaast moet je ook in de meterkast afzekeren om te voorkomen dat er 32 A kan lopen door het aderpaar tussen meterkast en zolder. Als je op de PV-verdeler naast de voedende groep (zonnepanelen) hooguit 1 gebruikersgroep (b.v. wasmachine) aansluit, dan hoeft dat niet.
Ja het is prima mogelijk voor mij om alleen de wasmachine op de verdeler aan te sluiten en alle andere apparaten incl CV op een andere groep. Dus in principe zou ik voor de veiligheid in de praktijk niet eens die WCD hoeven te verplaatsen volgens mij, als ik maar voor mezelf onthoud dat ik die WCD niet mag gebruiken.

Maar ik snap dat het niet volgens norm is, zeker niet mocht ik mijn huis ooit gaan verkopen.

En ik snap ook dat er 32A over dat ene aderpaar kan gaan lopen als ik bijvoorbeeld 2 wasmachines daarop aansluit en de PV is niet aan het leveren. Maar dan doet de automaat in de meterkast wel gewoon wat hij hoort te doen toch? Dus is het dan nog tegen de norm? Dat lijkt me niet anders dan een "gewone" groep te overbelasten. Dat kan ook altijd wel, als je maar de verkeerde apparaten aan de "verkeerde" stopcontacten hangt. Of zie ik dit verkeerd?

Maar goed, dit is meer uit interesse en om meer te leren, want zoals ik al zei kom ik prima toe met alleen een WCD voor de wasmachine. Dus die dubbele WCD die tussen de meterkast en de verdeler hangt mag/moet sowieso weg, en de elektricien kan in principe gewoon een opbouwdoos met één socket boven de verdeler hangen, waar ik dan de wasmachine op aansluit. Door als het ware de WCD vanuit de verdeler naar een opbouwdoos te verplaatsen, komt er meer dan genoeg ruimte vrij voor die kWh-meter:

2 hoofdschakelaar
2 ALS
3 Enphase
1 B16-automaat WCD opbouw
2 kWh-meter voor Enphase

Dat zijn 10 van de 12 plaatsen.

Als ik het zo laat doen dan is alles helemaal correct en conform norm toch?

[ Voor 4% gewijzigd door HarmoniousVibe op 21-04-2021 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:42

Reptile209

- gers -

HarmoniousVibe schreef op woensdag 21 april 2021 @ 11:38:
[...]

En ik snap ook dat er 32A over dat ene aderpaar kan gaan lopen als ik bijvoorbeeld 2 wasmachines daarop aansluit en de PV is niet aan het leveren. Maar dan doet de automaat in de meterkast wel gewoon wat hij hoort te doen toch? Dus is het dan nog tegen de norm? Dat lijkt me niet anders dan een "gewone" groep te overbelasten. Dat kan ook altijd wel, als je maar de verkeerde apparaten aan de "verkeerde" stopcontacten hangt. Of zie ik dit verkeerd?
[...]
Nee, dat zit anders. Als je (enige) wasmachine door een defect 32 A zou trekken, dan kan dat in theorie door de zonnepanelen (16A) + groepszekering (16A) samen geleverd worden, zonder dat de zekering er uit gaat. Op het stukje tussen de aansluiting van de panelen en de wasmachine loopt dan ongehinderd 32A, en dat wil je niet. Als de PV via een eigen groepszekering loopt, kan je deze shortcut niet krijgen, want dan groot gewoon de zekering van de WM.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:23
Sinds een kleine maand heb ik een nieuwe groepenkast (de oude had nog smeltzekeringen). Nu gebeurt het soms dat als ik de stekkerdoos bij de computer inschakel dat de automaat (B16) eruit vliegt. Hierop aangesloten zijn de computer (voeding: Cooler Master MWE Bronze 450W), twee beeldschermen (Dell U2312HM en Dell 2007FP), twee DECT-telefoon op oplader (Siemens Gigaset) en speakers (Logitech Z506).

Is het mogelijk dat deze apparaten samen een te hoge inschakelstroom hebben? Wat ik nog wel moet opmerken: ze zijn ongeaard omdat er geen aarde aanwezig is in de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 05:29
dennistd schreef op woensdag 21 april 2021 @ 12:02:
Sinds een kleine maand heb ik een nieuwe groepenkast (de oude had nog smeltzekeringen). Nu gebeurt het soms dat als ik de stekkerdoos bij de computer inschakel dat de automaat (B16) eruit vliegt. Hierop aangesloten zijn de computer (voeding: Cooler Master MWE Bronze 450W), twee beeldschermen (Dell U2312HM en Dell 2007FP), twee DECT-telefoon op oplader (Siemens Gigaset) en speakers (Logitech Z506).

Is het mogelijk dat deze apparaten samen een te hoge inschakelstroom hebben? Wat ik nog wel moet opmerken: ze zijn ongeaard omdat er geen aarde aanwezig is in de woonkamer.
In voedingen zitten vaak condensatoren. Die laden allemaal tegelijk op op t moment dat je de stekker in het stopcontact drukt. Dat zorgt inderdaad voor een hoge inschakelstroom. Zeker meerdere voedingen tegelijk.

Ik denk dat je oude kast smeltzekeringen had? Die konden die hogere inschakelstroom wel hebben. De nieuwe automaten schakelen dan af.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Reptile209 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 12:01:
[...]

Nee, dat zit anders. Als je (enige) wasmachine door een defect 32 A zou trekken, dan kan dat in theorie door de zonnepanelen (16A) + groepszekering (16A) samen geleverd worden, zonder dat de zekering er uit gaat. Op het stukje tussen de aansluiting van de panelen en de wasmachine loopt dan ongehinderd 32A, en dat wil je niet. Als de PV via een eigen groepszekering loopt, kan je deze shortcut niet krijgen, want dan groot gewoon de zekering van de WM.
Is dit ook zo als ik de wasmachine gewoon op een groep in de PV-verdeler heb hangen? Want dat kan toch altijd gebeuren dan?

Volgens mij hebben we het nu over 2 verschillende situaties. In het voorbeeld wat ik voor @Martin7182 schetste is die dubbele WCD die nu tussen de meterkast en de verdeler hangt, sowieso al weg. Want in welke situatie dan ook, ik snap dat dit niet de bedoeling is.

Ik vroeg me nu af of en hoe erg het is als je te zware apparatuur aansluit op al dan niet één of meerdere groepen die in de PV-verdeler zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 01-05 15:16
Ok, eindelijk het "leidingadviesschema" ontvangen voor de nieuwe keuken. Die natuurlijk alleen de locatie van WCDs specificeert, en de aansluitwaarde waarmee ze rekenen.

Zoals eerder aangehaald gaat mijn kast omgebouwd worden naar 3 fasen met een 3fasen alamat voor de inductieplaat. Ondanks dat de electricien die dit komt doen vast ook weet, een vraag zodat ík het weet: met wat voor kabel ga ik dan door de kruipruimte naar de keuken? En mag die kabel in de muur weggewerkt zitten vanaf de vloer tot de perilex wcd - zeg maar dichtgesmeerd?

Dan heb ik nog een beetje zitten kijken naar indeling van de bestaande groepen in de keuken en de eventuele noodzaak voor nieuwe groepen. Ik denk dat ik geen extra groepen (behalve eerder genoemde krachtgroep) nodig heb, als de volgende vraag positief beantwoord kan worden:

Mag ik de combioven (AW 3000W), koelkast (AW 200W) en afzuigkap (AW 200W) op 1 groep plaatsen?
3000+200+200 = 3400 en dat is < 3680, dus technisch lijkt het te kunnen. Mag het ook? Indien ja, dan hoef ik alleen de locatie van die punten wat te verplaatsen - peanuts.

indien nee zal er nog een aparte groep voor die combioven moeten komen, en heb ik een bijzonder licht belaste groep voor de koelkast en afzuigkap (er zit daar verder geen verbruiker).

[ Voor 6% gewijzigd door Hmmbob op 21-04-2021 15:12 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
HarmoniousVibe schreef op woensdag 21 april 2021 @ 12:16:
[...]

Is dit ook zo als ik de wasmachine gewoon op een groep in de PV-verdeler heb hangen? Want dat kan toch altijd gebeuren dan?

Volgens mij hebben we het nu over 2 verschillende situaties. In het voorbeeld wat ik voor @Martin7182 schetste is die dubbele WCD die nu tussen de meterkast en de verdeler hangt, sowieso al weg. Want in welke situatie dan ook, ik snap dat dit niet de bedoeling is.

Ik vroeg me nu af of en hoe erg het is als je te zware apparatuur aansluit op al dan niet één of meerdere groepen die in de PV-verdeler zitten.
Volgens mij gaat het idd over verschillende situaties. Ik neem aan dat die b16 automaat van de foto voor de verdeler-WCD t.b.v. wasmachine zit. Ik zou zeker ook in de meterkast de kabel naar boven op 16 A afzekeren. Je wilt over geen enkele draad meer dan 16 A stroom hebben. Heeft die Enphase omvormer zelf ook nog een beveiliging tegen kortsluiting? Op de foto zie ik volgens mij alleen nog een hoofdschakelaar en ALS, geen tweede b16 automaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Martin7182 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 17:38:
[...]

Volgens mij gaat het idd over verschillende situaties. Ik neem aan dat die b16 automaat van de foto voor de verdeler-WCD t.b.v. wasmachine zit. Ik zou zeker ook in de meterkast de kabel naar boven op 16 A afzekeren. Je wilt over geen enkele draad meer dan 16 A stroom hebben. Heeft die Enphase omvormer zelf ook nog een beveiliging tegen kortsluiting? Op de foto zie ik volgens mij alleen nog een hoofdschakelaar en ALS, geen tweede b16 automaat.
De automaat van groep F5 die nu nog naar die dubbele WCD gaat, is gewoon afgezekerd met B16.

Qua Enphase durf ik het zo ook niet te zeggen maar er zit wel een testknop op, maar ik zal eens wat specs zoeken van dat ding.

edit: De Enphase Q-Relais fungeert blijkbaar als galvanisch ontkoppelapparaat. Dat klinkt alsof er overspanningsbeveiliging in zit

[ Voor 11% gewijzigd door HarmoniousVibe op 21-04-2021 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaahaaap
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-04 00:11
Ik ben me aan het orienteren op een nieuwe groepenkast welke zowel de groepen als m'n KNX apparatuur mag gaan huisvesten.
Nou leek het er op sommige foto's op dat de DINrail van de systeem 55 kasten van Eaton van kunststof is. Is dat echt zo?
Mocht dit zo zijn, weet iemand of er mogelijkheden zijn een metalen DINrail erin te monteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:24
Ik zou het KNX gedeelte lekker in een los doosje knutselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelbouwman
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07-04 19:39
jadjong schreef op woensdag 21 april 2021 @ 19:57:
Ik zou het KNX gedeelte lekker in een los doosje knutselen.
Of een grote veldverdeler ophangen, zodat je kunt compartimenteren. Basis beveiliging, stuurstroom en SELV alle drie apart.

Vergis je niet: Een KNX installatie kost al snel heel veel DIN rail posities en je gaat altijd uitbreiden in de toekomst. Dus zorg voor een ruime kast! Liever veel te veel, dan straks te weinig ruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@Hmmbob Volgens mij geen probleem. Eis voor losse groep voor zware last is er niet meer. De berekende waardes voor afzuigkap en zeker de koelkast lijken me ook hoog dus denk dat je die 3400W niet eens gaat aantikken.

De niet modulerende koelkast hier in de keuken doet 54W, de modulerende koelvries in de berging doet tijdens normaal gebruik 22W en heb hem volgens mij alleen 120W zien doen toen hij net aan ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

dennistd schreef op woensdag 21 april 2021 @ 12:02:

Toevallig! :)
Zie hier:
Inschakelstroom 118 ampere bij 65 Watt HP adapter , mag dat?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:53

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

aaahaaap schreef op woensdag 21 april 2021 @ 19:40:
Ik ben me aan het orienteren op een nieuwe groepenkast welke zowel de groepen als m'n KNX apparatuur mag gaan huisvesten.
Nou leek het er op sommige foto's op dat de DINrail van de systeem 55 kasten van Eaton van kunststof is. Is dat echt zo?
Mocht dit zo zijn, weet iemand of er mogelijkheden zijn een metalen DINrail erin te monteren?
Vorig jaar heb ik systeem 55 kasten bij ons geinstalleerd. Het zijn inderdaad kunststof DIN rails. Ik denk dat een metalen DIN rail in een 'woning' meterkast uitzonderlijk is geworden.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaahaaap
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-04 00:11
bartvl schreef op donderdag 22 april 2021 @ 10:11:
[...]

Vorig jaar heb ik systeem 55 kasten bij ons geinstalleerd. Het zijn inderdaad kunststof DIN rails. Ik denk dat een metalen DIN rail in een 'woning' meterkast uitzonderlijk is geworden.
OK, duidelijk, bedankt voor de info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:20

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
MasterL schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 15:20:
Ik heb een vraagje en ik dacht ik stel deze hier even in plaats van een nieuw topic aan te maken.
Op het moment ben ik bezig met orienteren op zonnenpanelen, vanwege het vermogen gaat dit 3 fase
moeten worden. Tijdens een verbouwing heb ik de toenmalige aannemer gevraagd om 2 (loze) leidingen naar zolder
te trekken voor data. Dit is toen niet goed overgekomen en hij heeft 2 (flex) leidingen van de meterkast naar
zolder gemaakt met elektra draden (2x fase, nul en aarde) in totaal dus 6 draden van 2.5 mm2.
Hier had ik toen helemaal niks aan. Draden zaten vast en heb data op een andere manier aangelegd, deze liggen
nu dus los.

Nu is mijn middelbare school elektrotechniek opleiding alweer een tijdje terug
maar volgens mij is 3fase:
1x aarde
1x nul
3x fase
5 draden in totaal...

Jullie raden het al, het lijkt mij handig om deze draden te gaan gebruiken voor zonnenpanelen maar mag dit?
Echter de kleurcodering klopt natuurlijk niet...

Kan ik hier nog wat mee (laten) doen of wordt het nieuwe draden trekken? Ohja degene in de flexpijpen
zitten muurvast.
Heeft iemand hier wellicht nog een antwoord op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@MasterL Volgens mij is het antwoord helaas, nee, mag niet. Nu is Wiki geen geweldige bron maar hier geloof ik ze wel in:
De kleuren van de fasedraad en schakeldraad zijn niet dwingend voorgeschreven; deze mogen ook anders zijn, behalve lichtblauw of tweekleurig.
Ofwel, N en PE draad mag je niet voor L gebruiken.

Maar als het zo vast ligt hebben die prutsers ook aardig hun best gedaan met knikken bochten 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunnybird
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 30-04 19:53
Je mag toch een ader voorzien van de juiste tape, in dit geval bruine tape. Als je het maar aan beide zijden in de juiste kleur zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 05:29
sunnybird schreef op donderdag 22 april 2021 @ 12:44:
Je mag toch een ader voorzien van de juiste tape, in dit geval bruine tape. Als je het maar aan beide zijden in de juiste kleur zet.
Volgens mij ook. Alleen de groen gele mag in geen geval worden omgekleurd. Die moet groen geel blijven en dienen als aarde.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yingli405
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
Mag ik deze kabel gebruiken voor mijn 2-fase kookgroep? https://www.elektramat.nl/xmvk-kabel-5x2-5-per-1-meter/

All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 30-04 22:29

painkill

Pain(k)(ill)

Als jij bij de grijze netjes een blauw stukje tape op doet wel. Heb je bijvoorbeeld bruin en blauw en grijs en zwart als de 2 groepen.

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-05 17:22
Met 2-fase kun je volstaan met 4x2,5. Dan is L1, L2, N en PE voldoende. Maar alleen als het echt verschillende fasen zijn.

De term 'kookgroep' doet vermoeden dat het zo'n 2x16A combi is op één fase. Dan heb je ook 2x N nodig. Grijs gebruiken als tweede N is officieel niet de bedoeling.

N en PE mogen niet zomaar anders gekleurd worden, maar moeten over de hele lengte de juiste kleur en functie hebben, IIRC...

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
painkill schreef op donderdag 22 april 2021 @ 22:02:
Als jij bij de grijze netjes een blauw stukje tape op doet wel. Heb je bijvoorbeeld bruin en blauw en grijs en zwart als de 2 groepen.
Netjes een tape, en wat ik altijd doe bij een perilex stopcontact is met een marker aangeven welke pool wat doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yingli405
  • Niet online
dreamscape schreef op donderdag 22 april 2021 @ 22:03:
[...]

Met 2-fase kun je volstaan met 4x2,5. Dan is L1, L2, N en PE voldoende. Maar alleen als het echt verschillende fasen zijn.

De term 'kookgroep' doet vermoeden dat het zo'n 2x16A combi is op één fase. Dan heb je ook 2x N nodig. Grijs gebruiken als tweede N is officieel niet de bedoeling.

N en PE mogen niet zomaar anders gekleurd worden, maar moeten over de hele lengte de juiste kleur en functie hebben, IIRC...
Zo wil ik het aansluiten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7kaCEVSN4xRlTPbwcY5jRH9oouM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pqZsepcPmyBU62VwdApa8Nzo.png?f=user_large
maar ivm de warmte ontwikkeling van de draden, vroeg ik mij af of het wel mag?

All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-05 17:22
yingli405 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 22:18:
[...]

Zo wil ik het aansluiten:
[Afbeelding]
maar ivm de warmte ontwikkeling van de draden, vroeg ik mij af of het wel mag?
Maar dat is niet "2-fase", zoals je noemde. Wel "'kookgroep", dus ik verwachtte zoiets al.

Grijs omkleuren naar blauw, dat kan waarschijnlijk wel. Ik was aan het twijfelen, maar redeneerde verkeerd om. Je mag een groen/gele of blauwe draad niet omkleuren naar een andere functie, want als je halverwege zoiets tegenkomt verwacht je geen spanningsvoerende draad.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aapie
  • Niet online
Ja, Bruin en zwart L1 en L2, Blauw en grijs N1 en N2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yingli405
  • Niet online
Aapie schreef op donderdag 22 april 2021 @ 22:33:
[...]

Ja, Bruin en zwart L1 en L2, Blauw en grijs N1 en N2
Dankjewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
MasterL schreef op donderdag 22 april 2021 @ 11:55:
[...]

Heeft iemand hier wellicht nog een antwoord op?
Heb je wel echt 3 fase nodig?
Zelf heb ik onlangs besloten mijn (geplande) installatie van 24 panelen op 2 1-fase omvormers aan te sluiten (voordeliger, in totaal 4mppt en als er 1 defect is, draait de ander nog door :).

Maar om antwoord te geven op je vraag, indien je 3 fase wilt aansluiten, een schoonheidsprijs verdient het natuurlijk niet maar ik zou het als volgt oplossen:
Zowel boven als onder BEIDE buisjes in een lasdoos invoeren.
De blauwe (N) enkel voor N gebruiken, de aarde (groen/geel) enkel voor aarde gebruiken en van de 4 beschikbare fase draden (bruin) er 3 gebruiken en 1 als "reserve" laten liggen.

Alle kabels netjes beschriften (L1, L2, L3) en vanuit die doos verder werken met 1 kabel (ymvk?) Naar de omvormer/werkschakelaar en meterkast

Vooral niet vergeten te beschriften, op die manier weet ook een installateur over 20j nog wat je hebt gedaan :)

PS controlleer even de dikte van de draden, en kijk of dat voldoende is voor je toepassing :)

[ Voor 4% gewijzigd door BjornHero op 22-04-2021 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@BjornHero Hij heeft maar twee keer een fase... Ofwel, de hamvraag is of je N mag "omkleuren" naar L.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
@Septillion

Iets met begrijpend lezen en moe zijn...je hebt gelijk.

In de praktijk vind ik soms nog wel omgekleurde aders. Ik heb zelf geen nen1010 liggen maar vind wel het volgende (gezocht op omkleuren aders nen1010)

"Zoals in de NEN 1010 is aangegeven, kan in uitzonderingsgevallen nog worden gewerkt met
het omkleuren van draden of aders. Dit moet echter zoveel mogelijk worden vermeden."

Bron:https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.vakmedianetshop.nl/downloads/56581&ved=2ahUKEwiWzLrl25PwAhWqgP0HHRY_DR4QFjAFegQIGRAC&usg=AOvVaw2-3AjJg2jKNOg2hCJzcJEc&cshid=1619158971814

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Hmm, ter voorbreiding van de meterkastverzwaring (1x35A -> 3x25A) geprobeerd een afspraak in te plannen bij Enexis. "Als automatische checks aangeven dat dit geen probleem is, kunt u meteen een afspraak inplannen en anders wordt u terug gebeld omdat extra werkzaamheden nodig zijn".

Ik word natuurlijk terug gebeld.... Ben benieuwd wat het issue is / kan zijn....

[ Voor 7% gewijzigd door Hmmbob op 23-04-2021 08:39 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Septillion
@Hmmbob Het moment dat ze er achter komen dat er helemaal geen 3F naar je huis ligt? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Septillion schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 08:41:
@Hmmbob Het moment dat ze er achter komen dat er helemaal geen 3F naar je huis ligt? :X
Nou, dat was snel: ze hangen net al aan de telefoon. "Geen idee waarom het systeem dit niet automatisch kon, want de kabel is gewoon geschikt. Wanneer komt het u uit?" :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennistd
Hmmbob schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 08:38:
Hmm, ter voorbreiding van de meterkastverzwaring (1x35A -> 3x25A) geprobeerd een afspraak in te plannen bij Enexis. "Als automatische checks aangeven dat dit geen probleem is, kunt u meteen een afspraak inplannen en anders wordt u terug gebeld omdat extra werkzaamheden nodig zijn".

Ik word natuurlijk terug gebeld.... Ben benieuwd wat het issue is / kan zijn....
Dat heb ik ook gehad (zowel bij mijzelf als bij familie). Ben beide keren de volgende dag gebeld en de afspraak kon al de week er na ingepland worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Fraai is dat. Bij Stedin zit je momentaal aan 12 weken doorlooptijd....
(maar verhuizen naar Enexis-gebied duurt nog langer vrees ik, dus ik wacht wel gewoon af)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapie
  • Niet online
ocaj schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 22:21:
Fraai is dat. Bij Stedin zit je momentaal aan 12 weken doorlooptijd....
(maar verhuizen naar Enexis-gebied duurt nog langer vrees ik, dus ik wacht wel gewoon af)
Van de week een aanvraag gedaan in Groningen voor een klant bij Enexis en zij konden 12 Mei al.. voor 1Fase naar 3 Fase. Laatst ook al een keer 2 maand moeten wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
Blijkbaar is Twente dan een positieve uitzondering *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
Hier ook in Enexis gebied (limboland), 5 april online aangevraagd, 6 april gebeld, 22 april verzwaard (het was dat ik zelf niet eerder kon anders was het nog eerder..).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
De persoon die ik aan de lijn had zei dat de wettelijke termijn 18 weken is, dus het kan nog erger blijkbaar....
Maar goed, ik heb nu weer iets meer tijd om een warmtepomp en inductieplaat uit te zoeken O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
BjornHero schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 23:31:
Hier ook in Enexis gebied (limboland), 5 april online aangevraagd, 6 april gebeld, 22 april verzwaard (het was dat ik zelf niet eerder kon anders was het nog eerder..).
Enexis (Brabant) kon afgelopen vrijdag nog voor komende week (!!!) plannen, maar ook hier een electricien die eerst nog wat moet doen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-05 10:14
BjornHero schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 23:31:
Gelijk gecombineerd met digitale/slimme meters voor gas en electra?

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
NielsTn schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 17:59:
[...]

Gelijk gecombineerd met digitale/slimme meters voor gas en electra?
Yes, had eerst een slimme 1 fase meter, nu een slimme 3 fase meter.

Hoofdzekering is blijven zitten (was al 3 fase maar zat maar 1 zekering in).

Gasmeter wilde de monteur wisselen, totdat ik zei dat ik een verzoek tot verwijdering had ingediend (en de gasleiding al had losgekoppeld/zelf had afgedopt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fterheide
  • Laatst online: 28-11-2022
Beste mede-Tweakers,

Allereerst wat een schat aan informatie op dit forum - al heel veel uit gehaald en van geleerd.

Nu ben ik zelf bezig met een appartement renovatie ('30) waar ook de gehele E-installatie gesaneerd is. De oudste leidingen die ik gevonden heb waren nog van metaal met katoenen kabels met ijzerdraad erin ;)
Enexis heeft vrij rap de 1 naar 3 fase aansluiting kunnen realiseren, plus het vervangen van de oude meters.

Ik heb het volgende aansluitschema/groepenindeling opgezet, zoals ik het wil gaan aansluiten. Thoughts?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dZEr2Kym_YV5YOiP2GsfTtIGOdI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MNrvYAeS0H9QQiXwDlkOK2py.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
fterheide schreef op zondag 25 april 2021 @ 10:07:
Beste mede-Tweakers,

Allereerst wat een schat aan informatie op dit forum - al heel veel uit gehaald en van geleerd.

Nu ben ik zelf bezig met een appartement renovatie ('30) waar ook de gehele E-installatie gesaneerd is. De oudste leidingen die ik gevonden heb waren nog van metaal met katoenen kabels met ijzerdraad erin ;)
Meen je dat, met ijzerdraad? ? ?
Zou misschien kunnen als het uit de tweede wereldoorlog kwam, want toen was koper een heel schaars product. Maar anders kan ik het me bijna niet voorstellen. Het volgende was echter wel het geval: Die katoenen mantel diende in feite alleen maar voor mechanische bescherming, daaronder zat namelijk de eigenlijke isolatie, een bij het draden trekken vrij kwetsbare rubber mantel. Rubber bevat van nature zwavel, en dat reageert nogal heftig op koper zodat binnen heel korte tijd de draad sterk aangevreten zou zijn. Daarom was die draad altijd vertind en wellicht leek het daardoor voor iemand die hier niet mee op de hoogte is op ijzerdraad.
Makkelijk vast te stellen met een magneetje natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Niet online
Ik wil een IKEA Hogklassig inductiekookplaat aansluiten (aansluitwaarde 7360 Watt) en ben nu aan het dubben over het aansluitsnoer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QkgF2JRJ9_kWwaCd8Jyaxn42xUk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/qKsMbQstGiz3TxaWWNmnTKdF.png?f=user_large

Voorheen lag er een IKEA Otrolig kookplaat (aansluitwaarde 7360 Watt) en deze plaat had een 5x1,5mm2 aansluitsnoer en was middels een kookgroep (L1+N1+L2+N2+aarde) aangesloten. De VD draden naar het perilex stopcontact waren uiteraard 2,5mm2 en het aansluitsnoer dus 1,5mm2. In de handleiding van deze Otrolig kookplaat stond ook dat je een 5x1,5mm2 snoer kon gebruiken.

Echter in de handleiding van deze nieuwe IKEA Hogklassig kookplaat, staat dat je een 4x2,5mm2 aansluitsnoer nodig hebt. Is dat echt nodig? En waarom zou dat zo zijn als beide kookplaten een 7360 watt aansluitwaarde hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jhniesten
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 23-06-2023
fterheide schreef op zondag 25 april 2021 @ 10:07:

Ik heb het volgende aansluitschema/groepenindeling opgezet, zoals ik het wil gaan aansluiten. Thoughts?

[Afbeelding]
Elk apparaat met een vermogen van 2000 of meer moet op een aparte groep.
De droger en wasmachine op 1 groep is dus niet toegestaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jadjong
Jhniesten schreef op zondag 25 april 2021 @ 15:59:
[...]

Dat is van vroeger. Als je nu tien apparaten van 10A op een enkele 16A groep zet omdat ze toch nooit tegelijk aan staan houdt niemand je meer tegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanSavelkoul
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 17-04-2024
silmaril8 schreef op zondag 25 april 2021 @ 14:57:
Ik wil een IKEA Hogklassig inductiekookplaat aansluiten (aansluitwaarde 7360 Watt) en ben nu aan het dubben over het aansluitsnoer.
[Afbeelding]

Voorheen lag er een IKEA Otrolig kookplaat (aansluitwaarde 7360 Watt) en deze plaat had een 5x1,5mm2 aansluitsnoer en was middels een kookgroep (L1+N1+L2+N2+aarde) aangesloten. De VD draden naar het perilex stopcontact waren uiteraard 2,5mm2 en het aansluitsnoer dus 1,5mm2. In de handleiding van deze Otrolig kookplaat stond ook dat je een 5x1,5mm2 snoer kon gebruiken.

Echter in de handleiding van deze nieuwe IKEA Hogklassig kookplaat, staat dat je een 4x2,5mm2 aansluitsnoer nodig hebt. Is dat echt nodig? En waarom zou dat zo zijn als beide kookplaten een 7360 watt aansluitwaarde hebben?
Gewoon even nieuwe kopen met juiste dikte..
1.5mm² is niet zo heel dik he, zeker als het flexibele draad is zonder vaste kern.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 25-04 18:35
Beste mede tweakers,

Weet iemand wat de second best oplossing is om kabeldoos te dichten? Is voor buiten in de grond zeg maar.

Officieel moet het met hars maar de aannemer zegt dat ie het geen leuke spul vind om te gebruiken. Hij wil gaan kitten. Maar met welke kit dan? Werkt siliconen kit beter? Of juist zo’n kit voor je dakafdichting (roof sealant) van bitumen? Of sanitair kit?

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • +2 Henk 'm!
silmaril8 schreef op zondag 25 april 2021 @ 14:57:
[Afbeelding]

1,5mm² is in principe genoeg, een soepele leiding van 1,5mm² is volgens NEN1010 ook gewoon geschikt voor een stroom van 16A. Maar diezelfde NEN1010 zegt ook dat je fabrikantvoorschriften moet opvolgen, dusja... :+

Neem in ieder geval geen 4x2,5mm² aansluitsnoer, je hebt bij een kookgroep natuurlijk wel 2 nulgeleiders nodig (dus 5 aders).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
[...]

Dat is losgelaten in de normen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jadjong schreef op zondag 25 april 2021 @ 16:06:
[...]

Dat is van vroeger. Als je nu tien apparaten van 10A op een enkele 16A groep zet omdat ze toch nooit tegelijk aan staan houdt niemand je meer tegen.
@fterheide Apparatuur >2kW hoeft inderdaad niet meer per sé op een aparte eindgroep. Dat geeft dus de ruimte om een zuinige wasmachine en droger op dezelfde eindgroep aan te sluiten, om de vaatwasser en koelkast op dezelfde eindgroep aan te sluiten, etc...

Maar ik zou er toch echt niet voor kiezen om ook contactdozen voor algemeen gebruik te combineren met diezelfde zware verbruikers. Vaatwasser en koelkast samen, prima. Maar ik zou daar niet de contactdozen boven het aanrechtblad ook bij zetten...

Disclaimer: Ik baseer me nu wel op NEN1010:2015+C2:2016, nog geen kans gehad om me in de net uitgekomen NEN1010:2020 te verdiepen. Maar die is ook nog niet aangewezen in het bouwbesluit dus die hoef ik ook nog niet te kennen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SirLct schreef op zondag 25 april 2021 @ 16:49:
Beste mede tweakers,

Weet iemand wat de second best oplossing is om kabeldoos te dichten? Is voor buiten in de grond zeg maar.

Officieel moet het met hars maar de aannemer zegt dat ie het geen leuke spul vind om te gebruiken. Hij wil gaan kitten. Maar met welke kit dan? Werkt siliconen kit beter? Of juist zo’n kit voor je dakafdichting (roof sealant) van bitumen? Of sanitair kit?
De oplossing is om gewoon giethars te gebruiken. Als de aannemer dat niet leuk vindt dan heb je er ook nog speciale gel voor (bijvoorbeeld Cellpack Power Gel), die kun je er vaak weer uit peuteren zodat je achteraf nog iets aan kunt passen, misschien vind je aannemer dat leuker.

Kit... wtf, kom je dat serieus vragen? 8)7 Bij sommige kitten (zoals bitumenkit) zou ik me al serieus af gaan vragen of het geen bestanddelen bevat die de aderisolatie op termijn kunnen aantasten. Sowieso lijkt een hele doos met kit vullen me nou niet bepaald makkelijker dan gewoon giethars gebruiken, die vloeit ietsje beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02:29
SirLct schreef op zondag 25 april 2021 @ 16:49:
Beste mede tweakers,

Ik zeg niet, houd je kabeldozen boven de grond. Een gietmof mag je begraven, maar later zou je wel eens dankbaar kunnen zijn dat je verbindingen boven de grond zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:54
Ben bezig met de voorbereiding van de bedrading van onze nieuwbouw.
Omdat ik van CLT bouw, ben ik minder flexibel met het leggen van bedrading dan ik bij een breedplaat zou zijn.
Op 3 plekken komt een schakelkast (verdieping, meterkast op BG en in de technische ruimte in kelder).

Naar alle schakelpunten leg ik KNX bus kabel + VD zodat ik als nog kan kiezen normale schakelaar ipv KNX te gebruiken.

Elk lichtpunt gaat apart bedraad worden met 5 x 0,8mm, zodat ik in de schakelkasten kan groepen en kan koppelen naar schakel- of dimactoren, maar dat ik ook nog de mogelijkheid heb voor Dali te kiezen.

[ Voor 191% gewijzigd door StevenK op 25-04-2021 17:44 ]

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 25-04 18:35
Xander schreef op zondag 25 april 2021 @ 17:02:
[...]

De oplossing is om gewoon giethars te gebruiken. Als de aannemer dat niet leuk vindt dan heb je er ook nog speciale gel voor (bijvoorbeeld Cellpack Power Gel), die kun je er vaak weer uit peuteren zodat je achteraf nog iets aan kunt passen, misschien vind je aannemer dat leuker.

Kit... wtf, kom je dat serieus vragen? 8)7 Bij sommige kitten (zoals bitumenkit) zou ik me al serieus af gaan vragen of het geen bestanddelen bevat die de aderisolatie op termijn kunnen aantasten. Sowieso lijkt een hele doos met kit vullen me nou niet bepaald makkelijker dan gewoon giethars gebruiken, die vloeit ietsje beter.
Ja ik kom serieus vragen ja. Niet iedereen is elektra/kit/hars expert toch? Zal je bericht iig doorgeven aan de aannemer. Dank voor je reactie.
Ik was gisteren bij hornbach en bauhaus en toen ik begon over aannemer die liever niet met hars gaan werken, zeggen ze “ja dat herkennen we”, dus dacht ik dan dat het geen gekke gedachten was. Maar volgens jou dus wel vloeken id kerk, ok.. Was alleen vergeten te vragen welke kit ze dan aanraden.
jeronimo schreef op zondag 25 april 2021 @ 17:04:
[...]

Ik zeg niet, houd je kabeldozen boven de grond. Een gietmof mag je begraven, maar later zou je wel eens dankbaar kunnen zijn dat je verbindingen boven de grond zitten.
Boven de grond als in zichtbaar of kan het bijv net onder de grindlaag? Dus niet heel diep in de grond.
Voor mij hoeft het ook niet helemaal zo diep te zijn, als het maar niet gelijk zichtbaar is.

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koppie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:00
[...]

Nog een ander ding is dat de wasdrogers tegenwoordig redelijk zuinig zijn geworden. Mijn warmtepompdroger heeft een aansluitwaarde van 900 watt.

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
SirLct schreef op zondag 25 april 2021 @ 18:40:

Boven de grond als in zichtbaar of kan het bijv net onder de grindlaag? Dus niet heel diep in de grond.
Voor mij hoeft het ook niet helemaal zo diep te zijn, als het maar niet gelijk zichtbaar is.
Als iets onder de grond zit moet je het vol gieten, dan maakt 5 centimeter of 5 meter weinig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:14
koppie schreef op zondag 25 april 2021 @ 18:58:
[...]Nog een ander ding is dat de wasdrogers tegenwoordig redelijk zuinig zijn geworden. Mijn warmtepompdroger heeft een aansluitwaarde van 900 watt.
Precies. Daarom heb ik zo ook gewoon op 1 groep gedaan. De combinatie blijft makkelijk binnen de max. 3600 W.
Voor de keuken juist wel meer dan groepen gereserveerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SirLct schreef op zondag 25 april 2021 @ 18:40:
[...]

Ja ik kom serieus vragen ja. Niet iedereen is elektra/kit/hars expert toch?
Maar je leek het juiste antwoord al te hebben:
En dat heb je helemaal juist.

Het is niet alleen afdichten he. Met hars of gel vul je de gehele doos, daar hoort nog geen luchtbel in achter te blijven
Zal je bericht iig doorgeven aan de aannemer. Dank voor je reactie.
Ik was gisteren bij hornbach en bauhaus en toen ik begon over aannemer die liever niet met hars gaan werken, zeggen ze “ja dat herkennen we”, dus dacht ik dan dat het geen gekke gedachten was. Maar volgens jou dus wel vloeken id kerk, ok.. Was alleen vergeten te vragen welke kit ze dan aanraden.
Misschien moet je een elektricien vragen i.p.v. een aannemer. Het klinkt alsof je die een aantal jaar later alsnog nodig gaat hebben om de storing te verhelpen. :+
Alles onder het maaiveld afgieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
StevenK schreef op zondag 25 april 2021 @ 17:06:
Elk lichtpunt gaat apart bedraad worden met 5 x 0,8mm, zodat ik in de schakelkasten kan groepen en kan koppelen naar schakel- of dimactoren, maar dat ik ook nog de mogelijkheid heb voor Dali te kiezen.
Je weet dat je in vaste installaties een aderdoorsnede van tenminste 1,5mm² moet toepassen volgens NEN1010?

0,8mm is maar 0,50mm² (want bij dergelijke signaalkabel geven ze om een of andere vage reden de diameter op i.p.v. de doorsnede). Leuk voor je deurbel. Ook prima voor DALI. Maar voor de voeding van je lichtpunt niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@silmaril8 Nu zou 1,5mm[sup2[/sup] prima moeten zijn is het wel netjes de aanwijzing van de fabrikant op te volgen. En inderdaad, wel 5 polig. Ennuhh, kookgroep, geen 3 fase installatie dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:54
Xander schreef op zondag 25 april 2021 @ 19:20:
[...]

Je weet dat je in vaste installaties een aderdoorsnede van tenminste 1,5mm² moet toepassen volgens NEN1010?
Goede :) Dan wordt het 1,5 :)

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Niet online
JohanSavelkoul schreef op zondag 25 april 2021 @ 16:13:
Gewoon even nieuwe kopen met juiste dikte..
1.5mm² is niet zo heel dik he, zeker als het flexibele draad is zonder vaste kern.
Ik heb inderdaad nu net toch maar een neopreen kabeltje van 2,5 meter met 5x2,5mm2 (flexibele) draad besteld. Thx!
Xander schreef op zondag 25 april 2021 @ 16:56:
1,5mm² is in principe genoeg, een soepele leiding van 1,5mm² is volgens NEN1010 ook gewoon geschikt voor een stroom van 16A. Maar diezelfde NEN1010 zegt ook dat je fabrikantvoorschriften moet opvolgen, dusja... :+

Neem in ieder geval geen 4x2,5mm² aansluitsnoer, je hebt bij een kookgroep natuurlijk wel 2 nulgeleiders nodig (dus 5 aders).
Ja, ik denk dat die 1,5mm2 ook wel voldoende zou zijn...maar goed, just to be sure toch een 2,5mm2 kabel besteld. Kunnen ze eventueel bij een garantieclaim ook hier niet moelijk over doen. En inderdaad 5 aders!
Septillion schreef op zondag 25 april 2021 @ 19:29:
@silmaril8 Nu zou 1,5mm[sup2[/sup] prima moeten zijn is het wel netjes de aanwijzing van de fabrikant op te volgen. En inderdaad, wel 5 polig. Ennuhh, kookgroep, geen 3 fase installatie dus?
Geen 3-fase inderdaad. Hou het voorlopig even bij de kookgroep in plaats van krachtgroep. Als ik straks 2 nieuwe groepen gaan aansluiten (voor split airco en voor onder de overkapping voor elektrische bbq) dan zal het waarschijnlijk 3 fase worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Laatst online: 22:34
Kan waarschijnlijk ook nog wel op 1-fase hoor. Of je moet 1x25A hebben.
Wel even zorgen natuurlijk dat je niet gaat bbqen/koken/frituren/wassen en droger tegelijkertijd.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Pagina: 1 ... 170 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.