[F1] Seizoen 2017 - Deel 1 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 81 ... 100 Laatste
Acties:
  • 587.687 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-09 19:34

sjaool

Every life should have 9 cats

TT Circuit zet volgende stap richting Formule 1
Afbeeldingslocatie: https://imgd.rgcdn.nl/90c6fece0dcf4a968c3db575810fe03b/opener/Max-Verstappen-op-het-TT-Circuit-foto-Herman-van-Oost.jpg
Bron: rtv drenthe

[ Voor 35% gewijzigd door sjaool op 25-04-2017 22:26 ]

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 16:05

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 01:19
* Snowhite0901 rent hard weg.
Alweer een onrealistische we halen de F1 naar Nederland maar eigenlijk wil ik gewoon wat publiciteit voor de Nederlandse circuits nu de F1 toch zo populair is.

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:03

Pierre

Van nature lui!

Snowhite0901 schreef op woensdag 26 april 2017 @ 08:17:
* Snowhite0901 rent hard weg.
Alweer een onrealistische we halen de F1 naar Nederland maar eigenlijk wil ik gewoon wat publiciteit voor de Nederlandse circuits nu de F1 toch zo populair is.
Het is een kansloze missie om de F1 naar Nederland te halen

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

Pierre schreef op woensdag 26 april 2017 @ 08:28:
[...]

En toch waardeer ik de pogingen die circuits en enthousiastelingen doen om dit te proberen. Al is het maar voor een paar races. Heineken zou bijvoorbeeld ook kunnen investeren in een eigen circuit net zoals Red Bull dat gedaan heeft. Je hoeft namelijk niet alleen maar F1 te organiseren natuurlijk. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjjveldt
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-09 15:05
sjaool schreef op woensdag 26 april 2017 @ 08:33:
[...]

En toch waardeer ik de pogingen die circuits en enthousiastelingen doen om dit te proberen. Al is het maar voor een paar races. Heineken zou bijvoorbeeld ook kunnen investeren in een eigen circuit net zoals Red Bull dat gedaan heeft. Je hoeft namelijk niet alleen maar F1 te organiseren natuurlijk. ;)
Droom aan
Genoeg weiland in Zoeterwoude naast de brouwerij. En dan via de hooiberg en d de tennisbanen, deel van het circuit over de brouwerij, geeft wel gave beelden.
Droom uit

Helaas zal het wel een permanente droom blijven. :|

9x 455 wp (op 3x Hoymiles HMS-2000) op 13 graden 6 ozo, 3 nwn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
Pierre schreef op woensdag 26 april 2017 @ 08:28:
[...]

Ik begrijp dat het heel erg moeilijk is maar kansloos? Nee. Maar waarom zouden wij als land niet 1 of 2 keer een F1 kunnen hosten? Omdat we dan van alles moeten verbouwen? Omdater wel erg veel geld in gaat zitten wat we niet terugkrijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zahariac
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 04-12-2024
mjjveldt schreef op woensdag 26 april 2017 @ 08:45:
[...]

Droom aan
Genoeg weiland in Zoeterwoude naast de brouwerij. En dan via de hooiberg en d de tennisbanen, deel van het circuit over de brouwerij, geeft wel gave beelden.
Droom uit

Helaas zal het wel een permanente droom blijven. :|
GP of Amsterdam, over de grachten racen en langs de Heineken Experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18-09 21:03
Gelukkig komt die verschrikkelijke halo er niet.
Misschien dat de innoverende functie van f1 icm met het raampje supersnslle ruitenwissers op levert :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 01:19
Jasphur schreef op woensdag 26 april 2017 @ 08:47:
[...]

Ik begrijp dat het heel erg moeilijk is maar kansloos? Nee. Maar waarom zouden wij als land niet 1 of 2 keer een F1 kunnen hosten? Omdat we dan van alles moeten verbouwen? Omdater wel erg veel geld in gaat zitten wat we niet terugkrijgen?
Deze discussie hebben we nu al een aantal keer gevoerd.
- huidige bereikbaarheid van de circuits laat te wensen over
- geluidseisen in NL zijn lastig

-> moet dan dus eigenlijk een nieuw circuit komen.

- hosten van de f1 kost veel geld en onze regering gaat echt geen grote bijdrage ophoesten.

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Dupje
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-09 10:03
De teams moeten de naam en nummer van de rijders duidelijker in beeld brengen, terwijl het toch redelijk duidelijk is?
Mercedes: de auto die aan de kant gaat voor de andere daar zit Bottas in
Ferrari: de auto voorop is Vettel
Williams: de auto met schade is Stroll
McLaren: de auto die opgeeft 2 ronden voor het einde is Alonso
Etc.

;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-09 00:41
Krijgen we nu ronde 423 van die kansloze discussie over de F1 in Nederland? :/ . Pleit er - zoals al eerder gedaan - voor om hier een apart topic voor te maken. Wordt dit topic er ook niet elke paar weken weer mee vervuild.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:30
Wat ik mezelf eigenlijk af vroeg... Zou een F1 race in Nederland eigenlijk kunnen in potentie? :+ Misschien heeft iemand hier ooit over nagedacht? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:19
offtopic:
@alexbl69 :
Elke paar weken valt ook wel mee. Dit is het eerste bericht sinds het einde van seizoen 2016. Nu met 11 reacties. (Bovendien nu vanuit de Assen-hoek..) Daarnaast lijkt al uit de eerste reacties op te maken dat er gezien wordt dat zo'n bericht vooral marketing is :"Wij willen best ons circuit verbouwen als we van iemand anders een zak geld krijgen.."

Berichten over F1 in Nederland horen er gewoon bij..
(valt mij trouwens op/mee dat niemand hier over de Jumbo-racedagen (met Max Verstappen!!) begonnen is en dat er nog niemand heeft voorgesteld om van die racedagen een Tweakers-F1 meeting te maken..:+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

alexbl69 schreef op woensdag 26 april 2017 @ 09:31:
Krijgen we nu ronde 423 van die kansloze discussie over de F1 in Nederland? :/ . Pleit er - zoals al eerder gedaan - voor om hier een apart topic voor te maken. Wordt dit topic er ook niet elke paar weken weer mee vervuild.
offtopic:
Het is gewoon algemeen F1 nieuws en daar kan dus ook gewoon over gediscussieerd worden. Je hoeft het niet lezen hè. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
nachtnet schreef op woensdag 26 april 2017 @ 09:40:
(valt mij trouwens op/mee dat niemand hier over de Jumbo-racedagen (met Max Verstappen!!) begonnen is en dat er nog niemand heeft voorgesteld om van die racedagen een Tweakers-F1 meeting te maken..:+)
Ik ga er zelf niet heen, en ben er daarom ook niet over begonnen, omdat ik dergelijke massale races op Zandvoort haat vanwege de bereikbaarheid. Het aanbod van races, buiten de Max demo om, is ook super! Ze hebben echt leuke klassen aangetrokken dit jaar.
Alleen zoals ik zei, massale evenementen en ik op Zandvoort gaat niet meer samen. Achteraf 2 uur in de file staan om überhaupt terug op de snelweg te komen, nee dankje.

[ Voor 3% gewijzigd door TheBrut3 op 26-04-2017 10:01 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• nachtnet
Het racetopic voor ronde 4 van seizoen 2017 GP van Rusland, Sochi is ook weer open *O*

Afbeeldingslocatie: https://images.russiantour.com/images/formula1sochi.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:25
Zandvoort lijkt me in de huidige config sowieso kansloos voor F1. Nu ben ik zelf nog nooit ook maar in de buurt van Zandvoort geweest, maar van beelden die ik zie denk ik dat de huidige F1 wagens constant aan de grond komen met die oneven baan, heuvel op, heuvel af, krappe bochten met hoogte verschillen (rondom de apex etc.)

Nee, dan liever wat subtiele aanpassingen om Assen geschikt te maken voor F1.

[ Voor 5% gewijzigd door FastFred op 26-04-2017 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
FastFred schreef op woensdag 26 april 2017 @ 10:23:
Zandvoort lijkt me in de huidige config sowieso kansloos voor F1. Nu ben ik zelf nog nooit ook maar in de buurt van Zandvoort geweest, maar van beelden die ik zie denk ik dat de huidige F1 wagens constant aan de grond komen met die oneven baan, heuvel op, heuvel af, krappe bochten met hoogte verschillen (rondom de apex etc.)

Nee, dan liever wat subtiele aanpassingen om Assen geschikt te maken voor F1.
Hoogte verschillen zijn het probleem echt niet. Kijk bijvoorbeeld eens naar Spa, COTA & de Red Bull Ring.

Afbeeldingslocatie: https://www.formula1.com/content/fom-website/en/championship/races/2017/United_States/_jcr_content/circuitMap.img.png/1444839489924.png
Afbeeldingslocatie: https://www.formula1.com/content/fom-website/en/championship/races/2017/Austria/_jcr_content/circuitMap.img.png/1467200454536.png
Afbeeldingslocatie: https://www.formula1.com/content/fom-website/en/championship/races/2017/Belgium/_jcr_content/circuitMap.img.png/1472117773644.png

Spa's hoogste punt ligt 100 meter boven het laagste punt. COTA heeft een aantal echt steile bochten op & af (o.a. direct na start.) Daarnaast is het asfalt op Zandvoort recent (deze winter) ook vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DesireHD
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 00:38
Bereikbaarheid is het grote probleem bij Zandvoort. Als ze daar een evenement met F1-proporties willen organiseren is het zaak om te zorgen dat er fatsoenlijke toegangswegen naar het circuit komen. Of misschien kunnen ze een haven naast het circuit bouwen en bezoekers per boot "bezorgen" :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Wat denk ik vooral een probleem gaat zijn is het heuvel op, bocht, heuvel af, bocht, heuvel op, bocht, heuvel af, bocht.

Ik ben heel erg benieuwd wat een recente F1 coureur vind van het idee om op Zandvoort te racen. Of het uberhaubt voor de huidige auto's mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-09 18:29

Crazy D

I think we should take a look.

Zandvoort is zo stijl niet. Spa is een stuk heftiger. Scootertjes gezien die Eau Rouge niet op komen. Heb rondjes op Zandvoort gefietst en dat is gewoon een beetje hobbelig meer niet. Denk dat het voor een coureur gaver is dan een biljartlaken met 2 cm hoogteverschil per rondje.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkstraat
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:29
FastFred schreef op woensdag 26 april 2017 @ 10:41:
Wat denk ik vooral een probleem gaat zijn is het heuvel op, bocht, heuvel af, bocht, heuvel op, bocht, heuvel af, bocht.

Ik ben heel erg benieuwd wat een recente F1 coureur vind van het idee om op Zandvoort te racen. Of het uberhaubt voor de huidige auto's mogelijk is.
Het zal vast wel mogelijk zijn voor de huidige auto's. Max heeft vorig jaar nog een demo gedaan in een RB8 en die liep ook niet vast :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Dijkstraat schreef op woensdag 26 april 2017 @ 11:12:
[...]

Het zal vast wel mogelijk zijn voor de huidige auto's. Max heeft vorig jaar nog een demo gedaan in een RB8 en die liep ook niet vast :P
Maar ik vraag me af in hoeverre de auto dan lekker zijn rondjes kan rijden of dat ze het rustig aan deden, een veilige setup draaiden qua ophanging vooral en bepaalde delen van de baan moeten vermijden of her en der niet de racelijn kunnen rijden.

Een paar demo rondjes rijden is wat anders dan op het scherpst van de snede een Q3 rondje of battle for P1 te rijden, bedoel ik maar te zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
FastFred schreef op woensdag 26 april 2017 @ 11:18:
[...]

Maar ik vraag me af in hoeverre de auto dan lekker zijn rondjes kan rijden of dat ze het rustig aan deden, een veilige setup draaiden qua ophanging vooral en bepaalde delen van de baan moeten vermijden of her en der niet de racelijn kunnen rijden.

Een paar demo rondjes rijden is wat anders dan op het scherpst van de snede een Q3 rondje of battle for P1 te rijden, bedoel ik maar te zeggen
De hoogte verschillen in Zandvoort maken niets uit voor een F1 wagen. (een F3 race kan ook prima op de huidige baan.) Wel moeten er een paar aanpassingen gedaan worden aan o.a. uitloopmogelijkheden en barriers om aan de eisen te voldoen. Bovendien lijkt de baan nu wat (te) kort voor F1. (Klok-Klepel Disclaimer :+ )

[ Voor 3% gewijzigd door nachtnet op 26-04-2017 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02:16

Destruction

(ex-)Automonteur

Jasphur schreef op woensdag 26 april 2017 @ 08:47:
[...]

Dit dus. Het kost klauwen geld om een van de circuits die we nu hebben F1 geschikt te maken, dan kost het nog eens klauwen geld om het hele circus op je circuit te krijgen en alle reclameinkomsten door de borden die langs de baan staan, moeten ook naar de F1.

F1 liefhebber ben ik zeker, al jaren. Maar alleen al daarom hoeft het van mij niet. Als circuit eigenaar, die alles moet onderhouden en organiseren, wil en moet je immers ook geld verdienen. Op deze manier gaat dat erg lastig worden.
Snowhite0901 schreef op woensdag 26 april 2017 @ 08:55:
[...]

Deze discussie hebben we nu al een aantal keer gevoerd.
- huidige bereikbaarheid van de circuits laat te wensen over
- geluidseisen in NL zijn lastig

-> moet dan dus eigenlijk een nieuw circuit komen.

- hosten van de f1 kost veel geld en onze regering gaat echt geen grote bijdrage ophoesten.
Bereikbaarheid van Assen is flink verbeterd sinds ze zo goed als een eigen snelweg afrit hebben. Dat de regering er geen geld bij gaat leggen lijkt me inderdaad ook duidelijk, wat zit er voor de staat in? Aan de andere kant, voor voetbal kan het ook (ik heb als belastingbetaler die niets met voetbal heeft meebetaald aan het huidige PEC zwolle stadion, immers) dus waarom niet voor de F1? Of gewoon aan geen enkele sport meer bijdragen, dat zou ook prima zijn.

Een nieuw circuit zou wat mij betreft in de flevopolder moeten komen. Genoeg nog niet bebouwde grond en met lelystad airport in de buurt, dat is wel zo makkelijk voor o.a de teams. Maar zo'n circuit moet wel meerdere raceklassen aantrekken en niet 51 weken per jaar ongebruikt blijven, en welke klassen kun je nog naar NL halen die niet al op Assen en/of Zandvoort rijden?
DesireHD schreef op woensdag 26 april 2017 @ 10:39:
Bereikbaarheid is het grote probleem bij Zandvoort. Als ze daar een evenement met F1-proporties willen organiseren is het zaak om te zorgen dat er fatsoenlijke toegangswegen naar het circuit komen. Of misschien kunnen ze een haven naast het circuit bouwen en bezoekers per boot "bezorgen" :+
Dan inderdaad een haven bij het circuit maken. Geen idee hoe de vaarroutes precies liggen, maar wellicht is het dan een optie om in elk geval het circus zelf via die haven te laten aankomen vanaf bijvoorbeeld Schiphol, dan is voor hun de bereikbaarheid in elk geval geregeld. Al met al klinkt dat toch als een heel gedoe, en voor de F1 fan is het circuit dan nog steeds vrijwel onbereikbaar.
Dupje schreef op woensdag 26 april 2017 @ 09:08:
De teams moeten de naam en nummer van de rijders duidelijker in beeld brengen, terwijl het toch redelijk duidelijk is?
Mercedes: de auto die aan de kant gaat voor de andere daar zit Bottas in
Ferrari: de auto voorop is Vettel
Williams: de auto met schade is Stroll
McLaren: de auto die opgeeft 2 ronden voor het einde is Alonso
Etc.

;)
Ja, tot zover is-ie goed, en verder? :P

Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Misschien moet ik er zelf maar eens wat rondjes rijden. Zoals gezegd is het voor mij moeilijk oordelen omdat ik er zelf nog nooit geweest ben, ik ga af op foto's en video's die ik gezien heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-09 09:35

Martinspire

Awesomeness

nachtnet schreef op woensdag 26 april 2017 @ 11:22:
[...]

De hoogte verschillen in Zandvoort maken niets uit voor een F1 wagen. (een F3 race kan ook prima op de huidige baan.) Wel moeten er een paar aanpassingen gedaan worden aan o.a. uitloopmogelijkheden en barriers om aan de eisen te voldoen. (Klok-Klepel Disclaimer)
Groter punt is dan ook de infrastructuur (op de baan is alles verouderd, eromheen kan de capaciteit niet aan en is ook niet bepaald een trekpleister meer), de hospitality (en ruimte voor alle hospitality trucks) en (gebrek aan) tribunes. Het is prima voor Jumbo Racedagen of Formule 3, maar het is gewoon 1 treurige bende. Hartstikke verouderd. Zelfs in de jaren 70 was het niet bepaald een feest.

Overigens vind ik het argument dat de overheid wel mag inspringen valide. Jaren hebben ze geen enkele investering in racerij gedaan en nu willen ze voor een dubbeltje op de eerste rang zitten bij Max. Sorry, maar dat wordt een F1 waardig circuit opleveren of andere grote investeringen doen.

Maar kunnen we niet een F1 in Nederland topic openen? Want dit komt bijna elk raceweekend weer terug.

[ Voor 14% gewijzigd door Martinspire op 26-04-2017 11:44 ]

Martinspire - PC, PS5, XSX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:38
Waarom niet op Assen? Het TT circuit is uitdagender dan Zandvoort, de infrastructuur is er beter dan in Zandvoort, pitboxes zijn prima, de tribunes zijn gelijkwaardig, misschien wel beter dan Zandvoort. En er zit een enorme parkeerplaats bij.

Infrastructuur is een punt, maar als je races zoals Silverstone of Duitsland blijft organiseren is dat punt ook wel rijp voor de vuilnisbak. Een MotoGP racedag op het TT circuit is ook afgeladen vol, gaat ook vaak prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:44

Damian

Insane Obtrusion

Ik denk ook dat Assen een betere kandidaat is inderdaad. Naar zandvoort loopt 1 prutweg, en qua parkeren e.d. is het ook rampzalig.

Wat dat betreft is volgens mij Spa - Francorchamps ook altijd feest rond de GP, daar staat het volgens mij ook al aan de Nederlandse grens vast richting Francorchamps.

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:53
Als we het totaal plaatje bekijken dan is Assen qua bereikbaarheid, infrastructuur, faciliteiten op het paddock etc vele malen geschikter dan Zandvoort.

Wel is Assen qua baan lay-out een echt motorcircuit, dus wellicht dat daar iets aangepast moet worden. Verder is de baan zeer ruim opgezet, voldoende run-off overal dus in de basis veilig genoeg.

Zandvoor is misschien qua lay-out geschikter als autocircuit, alhoewel de F1 van een andere orde is natuurlijk, maar al het andere is zwaar onderbemeten voor de F1 en er zal dus flink geïnvesteerd moeten worden. Wie gaat dat betalen?

Qua ligging maakt het in ons kleine landje weinig uit of ze nou naar Zandvoort of Assen moeten, kilometers afleggen doen die teams toch al.

Een nieuw circuit in de polder is leuk, maar gaat ook gepaard met immense investeringen. Nogmaals, wie gaat dat betalen? Daarnaast is het leuk om de F1 te hosten, maar hoe gaat het de rest van het jaar gebruikt worden?

Assen heeft o.a. de MotoGP, WSBK en Gamma Racing Days als zeer grote evenementen. Zandvoort het DTM (toch?) en de Jumbodagen. Ik ga er vanuit dat beide circuits winstgevend zijn, maar wat zou er dan op een derde mega circuit in de polder nog aan evenementen moeten komen naast de eventuele F1?

Bovenstaand is allemaal leuk, maar er is één goede reden waarom we het niet in Nederland moeten willen hebben. De kosten om alleen het hele F1 circus naar een circuit/land te halen kost al tientallen miljoenen per jaar, vele GP's maken zwaar verlies op zo'n weekend. Waarom zouden wij het in Nederland wel rendabel kunnen krijgen en lukt dat o.a. in België, Duitsland en Engeland niet?
Prima als de circuits/bedrijfsleven dat zelf willen financieren, maar niet met subsidie/overheidsgeld hoezeer ik ook auto/motorsportliefhebber ben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Robertdj
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Ik denk dat we beter de Ardennen kunnen annexeren. Spa is zo'n verschrikkelijk mooi circuit, met Nederlanders (of op z'n minst géén Walloniërs) moet dat zeker rendabel gemaakt kunnen worden.

Zandvoort zou misschien qua bereikbaarheid kunnen als de NS alles op alles zet om een paar dagen lang een aorta van Zandvoort naar de grote transferia en parkeerplaatsen in Nederland te creëren. Helaas is cpz dan nog steeds oude bende (wel een leuk circuit om te rijden met een unieke sfeer) met veel te weinig ruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

[YouTube: https://youtu.be/HuWPlZ3hrjQ]
Over mogelijke samenwerking Honda<>Sauber vanaf 2018

[YouTube: https://youtu.be/YcsQMaDmaRM]
Waarom Honda met betrouwbaarheidsproblemen kampt

[ Voor 33% gewijzigd door kevlar01 op 26-04-2017 16:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ik heb even wat posts van huishoudelijke aard naar Sport Feedback verplaatst, hier is de discussie over wat waar te posten off-topic.

[ Voor 7% gewijzigd door naitsoezn op 26-04-2017 16:22 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nachtnet
YouTube: Mercedes W08: the 3D analysis

YouTube: Ferrari Sf – the 3D analysis

YouTube: Red Bull RB13 – the 3D analysis

Even doorklikken naar YT. Embedden werkt voor deze video's niet.

[ Voor 60% gewijzigd door nachtnet op 26-04-2017 19:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20:12
kevlar01 schreef op woensdag 26 april 2017 @ 16:19:

[video]
Waarom Honda met betrouwbaarheidsproblemen kampt
Super interessant deze! Dat zou wat zijn als de late wissel van brandstof leverancier (Exxon naar Castrol) echt (mede) oorzaak is van de vibratie problemen bij Honda.

En dat terwijl de Renault powered teams brandstoffen van zowel Castrol (Renault) als Exxon (RBR+STR) gebruiken en weinig verschil in betrouwbaarheid hebben.

[ Voor 20% gewijzigd door dennisfr op 26-04-2017 20:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nachtnet
dennisfr schreef op woensdag 26 april 2017 @ 19:55:
[...]

Super interessant deze! Dat zou wat zijn als de wissel van brandstof leverancier echt (mede) oorzaak is van de vibratie problemen bij Honda.
Sam Collins neem ik na Brazilië 2016 niet meer serieus. En ook dit verhaal spreekt hij zich tegen. Eerst is Castrol het probleem, en direct daarna zou er geen Castrol in de paddock geweest zijn tijdens de tests. (hoewel ook toen al de motor niet goed presteerde. 8)7 )

Verder heb ik nog geen enkel bericht gezien wat de oorzaak in die richting legt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisfr
nachtnet schreef op woensdag 26 april 2017 @ 20:09:
[...]

Sam Collins neem ik na Brazilië 2016 niet meer serieus. En ook dit verhaal spreekt hij zich tegen. Eerst is Castrol het probleem, en direct daarna zou er geen Castrol in de paddock geweest zijn tijdens de tests. (hoewel ook toen al de motor niet goed presteerde. 8)7 )

Verder heb ik nog geen enkel bericht gezien wat de oorzaak in die richting legt.
Mee eens: speculeren, maar daarom niet minder interessant. Zou wel kunnen verklaren waarom de problemen zich op eerder op de testbank niet voordeden.
Daarnaast, als een andere brandstof de reden is dat Vandoorne probleemloos een hele dag kon testen (en ook een hele redelijke tijd reed), zouden ze dit weekend ook goed voor de dag moeten kunnen komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nachtnet
dennisfr schreef op woensdag 26 april 2017 @ 21:58:
[...]

Mee eens: speculeren, maar daarom niet minder interessant. Zou wel kunnen verklaren waarom de problemen zich op eerder op de testbank niet voordeden.
Daarnaast, als een andere brandstof de reden is dat Vandoorne probleemloos een hele dag kon testen (en ook een hele redelijke tijd reed), zouden ze dit weekend ook goed voor de dag moeten kunnen komen.
Hij heeft het toch over de brandstof die hij niet zou kunnen vinden tijdens de Barcelone wintertest? Niet tijdens de Bahrein test?

De verklaring dat de vertaling van 1 naar 6 cylinder motor niet goed gegaan is klinkt mij aannemelijker. Als het (voornamelijk) brandstof geweest zou zijn zou McL al lang rijden met de Exxon Brandstof *met een Castrol sticker op de tank..

[ Voor 16% gewijzigd door nachtnet op 26-04-2017 22:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
nachtnet schreef op woensdag 26 april 2017 @ 19:25:
Even doorklikken naar YT. Embedden werkt voor deze video's niet.
Die had ik iets van een week geleden hier ook moeten plaatsen toen ze gelinkt stonden op een autosportsite. Oeps, foutje. O-)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:16

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Nog iemand met wat geld over en interesse in een Arrows F1-wagen? :P

https://racecarsdirect.co...omplete-and-race-ready-px

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevlar01
  • Niet online

kevlar01

https://nl.motorsport.com...ichael-schumacher-898387/

Of de eerste Benetton van MSC? :7

ik hoop dat de koper van deze of die Arrows wel n raceliefhebber is en geen oliesjeik die hem gaat afraggen... dit zijn museumstukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robsta86
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20-09 00:24
Leuk Kadootje van Max voor Jos ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

Iemand nog tips voor de Jumbo Racedagen en dan vooral 20 mei? Mijn dochter die niet van F1 houdt wil er met mij en haar vriend naar toe. Wat is bijvoorbeeld de beste plek om te parkeren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thom2289
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-09 12:33
sjaool schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 11:25:
Iemand nog tips voor de Jumbo Racedagen en dan vooral 20 mei? Mijn dochter die niet van F1 houdt wil er met mij en haar vriend naar toe. Wat is bijvoorbeeld de beste plek om te parkeren?
In Haarlem en dan met de trein naar Zandvoort. Naar Zandvoort met de auto is onbegonnen werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swv
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:46

swv

Thom2289 schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 11:59:
[...]

In Haarlem en dan met de trein naar Zandvoort. Naar Zandvoort met de auto is onbegonnen werk.
Vorig jaar was Haarlem ook bijna onbegonnen werk. Ik dacht met een gezelschap slim te zijn door bij IKEA nabij station Haarlem Spaarnwoude te parkeren. Helaas voor ons was IKEA zo slim om verkeersregelaars in te zetten en we konden het parkeerterrein dus niet op. Het kleine parkeerterrein naast het station was ook al vol. Gelukkig hebben wij nog op het bedrijventerrein parkeerplek kunnen vinden. Maar ook dat werd snel voller. En dan was ik er volgens mij rond de klok van tien op zondag. Kun je nagaan, want dan hoort het uitgestorven te zijn, ook omdat IKEA pas 12 uur opengaat. We zijn echter weer huiswaarts gekeerd toen bleek dat alle treinen bomvol zaten en er een rij was bij de kaartautomaat.

Mijn advies aan @sjaool is dan ook om op tijd heen te gaan om niet het risico te lopen tegen volle parkeerterreinen en treinen aan te kijken (in Haarlem) ;) Een andere optie is om in bijvoorbeeld Amsterdam al op te trein naar Zandvoort te stappen. Er moet bij gezegd worden dat het vorig jaar uitstekend raceweer was, dus dat speelde mogelijk ook nog een rol :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

Mijn vader en ik hadden in 1 van de omringende dorpjes geparkeerd (bij een kerk ergens) en vervolgens met de fiets iets van 10km naar het circuit gefietst. Als je een route vindt die niet gelijk is aan die van de meerderheid die naar Zandvoort rijdt (dus geen file heeft), dan is dat echt goed te doen. Wel werkt het fijner als je een elektrische fiets hebt, want na een dag lopen, staan en meer staan heb je niet zo heel veel kracht meer in je benen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-09 21:10
Sorry verkeerde topic :/

[ Voor 77% gewijzigd door Hoyden op 28-04-2017 15:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasphur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jra2k
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:31
The Contest is open to residents of the following countries only: Belgium, Italy, Germany, Russia, Spain and the United Kingdom.

:F

..: Ericsson GF768 - Siemens S25 - Siemens S40 - Nokia 6610 - Qtek 8310 - HTC HD2 - HTC Desire - iPhone 4 - HTC 8X - Nokia Lumia 920 - iPhone 6 - iPhone 7 - iPhone XR - iPhone 13:..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

jra2k schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 16:49:
[...]

The Contest is open to residents of the following countries only: Belgium, Italy, Germany, Russia, Spain and the United Kingdom.

Zal wel zijn omdat ze niet willen hebben dat iemand #33 op 1 van de auto's spraypainten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 03:13

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Ja dat hangt al even in de lucht. Tegenover MS houden ze het nog op:
“We are talking with various teams but at this moment we unfortunately have nothing to say.”
Na 6 Mei zullen we het wel weten.

------------------------------------------------------------------------------------------------
Oh? Er is een overeenkomst tussen de motorbouwers om dicht bij elkaar te zitten qua vermogen.
Whiting:
“Part of an agreement [between manufacturers] last year was a power unit convergence element,” he said. “It was a system that everyone would assess after the first three races on whether we had power unit convergence.

“This was defined as three out of four power unit manufacturers being within three tenths of a second of each other around Barcelona.
En schijnbaar zitten Mercedes, Renault en Ferrari binnen 0,3 seconden aldus FIA:
https://www.motorsport.co...nault-within-0-3s-899249/

[ Voor 41% gewijzigd door Humma Kavula op 28-04-2017 19:15 ]

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniellammers
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 17-01 15:30
jra2k schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 16:49:
[...]

Oeps, ik heb meegedaan, en ben ook geen 25 hahaha

You won't catch me driving a racecar that I've build. - Colin Chapman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevlar01
  • Niet online

kevlar01

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:00

Arfman

Drome!

sww89 schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 12:19:
[...]

Vorig jaar was Haarlem ook bijna onbegonnen werk. Ik dacht met een gezelschap slim te zijn door bij IKEA nabij station Haarlem Spaarnwoude te parkeren. Helaas voor ons was IKEA zo slim om verkeersregelaars in te zetten en we konden het parkeerterrein dus niet op. Het kleine parkeerterrein naast het station was ook al vol. Gelukkig hebben wij nog op het bedrijventerrein parkeerplek kunnen vinden. Maar ook dat werd snel voller. En dan was ik er volgens mij rond de klok van tien op zondag. Kun je nagaan, want dan hoort het uitgestorven te zijn, ook omdat IKEA pas 12 uur opengaat. We zijn echter weer huiswaarts gekeerd toen bleek dat alle treinen bomvol zaten en er een rij was bij de kaartautomaat.

Mijn advies aan @sjaool is dan ook om op tijd heen te gaan om niet het risico te lopen tegen volle parkeerterreinen en treinen aan te kijken (in Haarlem) ;) Een andere optie is om in bijvoorbeeld Amsterdam al op te trein naar Zandvoort te stappen. Er moet bij gezegd worden dat het vorig jaar uitstekend raceweer was, dus dat speelde mogelijk ook nog een rol :)
En zie hier 1 van de redenen dat er NOOIT (let op mijn woorden!) maar dan ook NOOIT meer een F1 wedstrijd op Zandvoort zal zijn. Kan die discussie ook gelijk de ijskast in.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metallicattim
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07 08:44
Ik was er afgelopen weekend met Bimmerworld/FF8 event en zelfs met die paar 1000 mensen die er waren was het al hommeles met de toerit en huiswaarts. Wat moet dat wel niet worden met 70-80.000 mensen?

Een NL race zou te gek zijn, ik zou er alles aan doen om bij te zijn, maar ik zie het niet gebeuren helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ome Ernst
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Ome Ernst

Schmutziger Harry

Absoluut, vooral die Jaguar,de Camel Williams, helemaal de Alfa Romeo zijn mooi maar ik mis wel the MOAL ( mother of all liveries )

Afbeeldingslocatie: http://www.rssportscars.com/photos/news/jordan-formula-1-collection-for-sale/0-jordan-ford-191-schumacher-f1-m.jpg

Business men, they drink my wine, Plowman dig my earth.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Ome Ernst schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 21:23:
[...]

Absoluut, vooral die Jaguar,de Camel Williams, helemaal de Alfa Romeo zijn mooi maar ik mis wel the MOAL ( mother of all liveries )

[afbeelding]
Ah de mooie Jordan, toevallig stond er onlangs nog een mooi stuk over het ontstaan van Jordan en deze mooie livery:
https://www.motorsport.co...team-was-born-898306/?s=1

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:00

Arfman

Drome!

metallicattim schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 20:39:
Ik was er afgelopen weekend met Bimmerworld/FF8 event en zelfs met die paar 1000 mensen die er waren was het al hommeles met de toerit en huiswaarts. Wat moet dat wel niet worden met 70-80.000 mensen?

Een NL race zou te gek zijn, ik zou er alles aan doen om bij te zijn, maar ik zie het niet gebeuren helaas.
Ik ben ooit naar Trophy of the Dunes geweest via een sponsor en dat was al filerijden, en daar waren ook maar ene paar duizend man ofzo. Als er F1 op Zandvoort zou komen zou ik zeker niet gaan.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20-09 10:21
metallicattim schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 20:39:

Hmm dat ligt er voornamelijk aan denk ik hoe populair de F1 als sport gaat worden. Voetbal stadions groeien als onkruid uit de grond, in het centrum, buiten het centrum? No problemo. Er gaat genoeg geld in rond dus hoe is dan ook snel geen probleem meer.

Geld is dan ook het enige wat telt denk ik, Zandvoort? Poeh ik denk dat ze wijzer zijn door vanaf de grond te beginnen ipv Zandvoort te gebruiken. MAAR wie weet.. Indien de F1 wat populairder wordt, er meer geld in rond gaat, er meer interesses vanuit de Nederlanders komt (en dat is al in een flinke opmars dankzij Max Verstappen) dan komt dat geld vanzelf wel.
Dan heb je Ziggo (UPC) Nederland, tak van de grote baas achter de F1..

Ziggo zal wel al geld ruiken, zodra de overheid geld ruikt dan kan het snel gaan.. Of het om een bestaande of een volledig nieuw circuit gaat zal dan weinig meer boeien. Zowel Ziggo als de overheid denken aan 1 ding: geld. Als dat in grote getallen te verdienen is door hier een circuit te plaatsen, verbouwen of wat dan ook..

Ik zou dus niet te snel denken: nee in NL gaat het niet komen, want dat weten wij (nog) niet. Kan zijn dat jij gelijk hebt maar het kan ook zijn dat ik gelijk heb haha :D

Probleem nu zal voor veel investeerders zijn: wat als Max flopt? Hype voorbij? Er zijn al tientallen jaren Nederlandse F1 fans, maar nooit is de F1 zo groot in de media geweest in NL zoals nu met Max Verstappen. Zorg er eerst maar voor dat er iets meer Nederlands te vinden is in de F1 zodat Max niet meer de basis vormt voor 99% van de Nederlandse F1 kijkers.
Dan de cijfertjes, hoeveel mensen kijken er nu naar de F1, hoeveel mensen zijn bereid ervoor te betalen (indien ze geen klant zijn bij Ziggo) voor Ziggo Sport (bijv de KPN klanten)? Indien men al niet bereid is te betalen voor Ziggo Sport, zijn ze dan wel bereid te betalen voor een ticket die veel duurder is dan een 2 jaar abonnement op Ziggo Sport (tijdens F1 seizoen)?

Er zitten nog genoeg haken en ogen aan, het circuit zal niet het belangrijkste zijn :)

My 30849032 cents.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• metallicattim
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07 08:44
Ja de echte racefans, die de olie, rubber en benzine willen proeven op een circuit vallen in het niet t.o.v. de vele mensen die nu de F1 kijken op TV.

Het zal zich niet automatisch vertalen in ticketverkoop, zeker niet als de tickets 150-200 euro moeten kosten.
Maar desalniettemin is de racerij populair op dit moment, kijk maar naar de Gamma en Jumbo racedagen, zijn toch zeer goed bezocht!

Ik ben helemaal voor, maar ik zie het gewoon niet zo snel gebeuren, misschien over 3-5 jaar als Max echt zijn stempel op de F1 gedrukt heeft, wellicht rijdt Nyck de Vries dan ook al F1. Misschien dat er dan concretere plannen komen voor een GP van NL!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jasphur
Haha. Deze kwam ik op 9gag tegen

https://m.9gag.com/gag/arbzK6K?ref=9g.m.mw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
LopendeVogel schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 23:12:
[...]

Ziggo zal wel al geld ruiken, zodra de overheid geld ruikt dan kan het snel gaan.. Of het om een bestaande of een volledig nieuw circuit gaat zal dan weinig meer boeien. Zowel Ziggo als de overheid denken aan 1 ding: geld. Als dat in grote getallen te verdienen is door hier een circuit te plaatsen, verbouwen of wat dan ook..

Ik zou dus niet te snel denken: nee in NL gaat het niet komen, want dat weten wij (nog) niet. Kan zijn dat jij gelijk hebt maar het kan ook zijn dat ik gelijk heb haha :D
Een F1 race winstgevend maken is heel moeilijk, als niet al niet onmogelijk is. Kijk naar de landen om ons heen: Nuburgring failliet, Spa en Hockenheim kunnen zonder staatsteun hun hoofd ook niet boven water houden.

De overheid gaat nooit geld ruiken, laat staan verdienen aan een F1 race. Enige reden om er in te stappen, zou kunnen zijn om ons land internationaal te profileren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LopendeVogel
dennisfr schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 08:46:
[...]

Een F1 race winstgevend maken is heel moeilijk, als niet al niet onmogelijk is. Kijk naar de landen om ons heen: Nuburgring failliet, Spa en Hockenheim kunnen zonder staatsteun hun hoofd ook niet boven water houden.

De overheid gaat nooit geld ruiken, laat staan verdienen aan een F1 race. Enige reden om er in te stappen, zou kunnen zijn om ons land internationaal te profileren.
Klopt zeer zeker, ze zullen het dan ook niet alleen van de F1 moeten hebben. De F1 1 week in het jaar in NL zal inderdaad niet bepaalde kostendekkend zijn.

Ik hoop zelf dat de F1 meer zaken gaat organiseren op elk circuit en uiteraard ook andere partijen buiten de F1 die er gebruik van gaan maken.

Mja dan hebben we dadelijk Spa, Duitsland (komt terug voor zover ik weet) en Nederland, dat zijn behoorlijk wat F1 circuits dicht bij elkaar. Zelf zie ik dan liever een circuit in NL of Italië dan in Las Vegas 0,0

Ik kan zelf ook genoeg nadelen bedenken, maar ook voordelen :D

Nog een paar uurtjes trouwens en dan de kwalificatie :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

@dennisfr Klein maar belangrijk detail is daarin wel dat Ecclestone schreeuwend hoge bedragen vroeg voor het organiseren van een race, waar Liberty meer een langetermijnvisie heeft en dus ook minder bijdrage van de organisatie verwacht. Niet dat daarmee een race in NL in mijn ogen waarschijnlijk wordt trouwens.

If you choose not to decide, you still have made a choice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
Migrator schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 08:53:
@dennisfr Klein maar belangrijk detail is daarin wel dat Ecclestone schreeuwend hoge bedragen vroeg voor het organiseren van een race, waar Liberty meer een langetermijnvisie heeft en dus ook minder bijdrage van de organisatie verwacht. Niet dat daarmee een race in NL in mijn ogen waarschijnlijk wordt trouwens.
Daarnaast levert Liberty ook hun diensten in NL en is het in NL een grote speler. En inderdaad Liberty heeft aangegeven de sport veel beter te willen promoten en toegankelijker te maken vergeleken Ecclestone.

Mja voor een circuit in Nederland is wel meer enthousiasme nodig buiten de (tijdelijke) Max Verstappen fans. Ik vraag me af hoeveel Nederlandse F1 kijkers afhaakt indien Max flopt (op welke manier dan ook).. Oftewel er moeten meer redenen komen voor de Nederlandse F1 kijkers buiten Max Verstappen. Een Nederlands F1 team? Nog een Nederlandse coureur? Max is in ieder geval al een leuk begin, maar er moet meer komen voordat hij zowel het begin als het einde is voor de vele Nederlandse F1 kijkers.
Nu hebben we wel Jumbo die race leuk vind, maar dat is nog lang niet op F1 niveau (als ze überhaupt al die kant op willen gaan).

Van de andere kant, tsja wie weet vinden mensen het na 1 of 2 races in NL gewoonweg geweldig om erheen te gaan, al rijdt Max niet meer. Gewoon puur om de actie, geweld(geluid) en de altijd weer zeer positieve sfeer. Hier kom je helaas pas achter wanneer het circuit er staat haha, een risico wat die niet zomaar gaan lopen :D

[ Voor 4% gewijzigd door LopendeVogel op 29-04-2017 09:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Goede opmerking van Karun Chandhok op Channel 4 (rond 12:15): Christian Horner is al drie jaar gefrustreerd over Mercedes die in kwalificatie engine modes met meer vermogen gebruiken. Ferrari heeft die ondertussen ook en het verschil is kennelijk nihil. Waarom levert zijn leverancier dat niet? Het ligt niet aan Mercedes, het ligt aan Renault en Red Bull

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwaysleft
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-04-2019
ANdrode schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 12:38:
Goede opmerking van Karun Chandhok op Channel 4 (rond 12:15): Christian Horner is al drie jaar gefrustreerd over Mercedes die in kwalificatie engine modes met meer vermogen gebruiken. Ferrari heeft die ondertussen ook en het verschil is kennelijk nihil. Waarom levert zijn leverancier dat niet? Het ligt niet aan Mercedes, het ligt aan Renault en Red Bull
Tsja. Volgens mij zien ze bij Red Bull de bui al hangen dit jaar dat ze het derde team blijven in de rangorde.
Zou jammer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-09 10:53

Hoogie2004

Whohooooo

Het wordt tijd dat RedBull eens de hand in eigen boezem steekt in plaats van elke keer maar anderen de schuld te geven (Renault, regelgeving, etc). Nu is de FIA weer de gebeten hond want de conclusie over de motoren klopt niet...

Newey staat bekend vanwege zijn briljante auto's, maar heeft ook een aantal draken geproduceerd, 1 is zelfs nooit gebruikt in een race, die werd voor race 1 al vervangen door de b-versie.

Deze RedBull gaan ze niet meer genoeg kunnen ontwikkelen, er lijkt wat fout te zijn in het concept, ze missen downforce en mechanische grip, de motor is volgens de geleerden binnen 0,3 seconden van Mercedes/Ferrari, dus die andere seconde zit in het chassis.

My iRacing profile | Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Hoogie2004 schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 13:56:
Newey staat bekend vanwege zijn briljante auto's, maar heeft ook een aantal draken geproduceerd, 1 is zelfs nooit gebruikt in een race, die werd voor race 1 al vervangen door de b-versie.
Newey staat ook bekend om zijn "klassieke" manier van ontwerpen. Een idee gaat van zijn whiteboard de organisatie in.

Ik kan mij voorstellen dat dit lastiger schaalt dan een andere organisatorische opzet. Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat Newey "2x zo goed is" als andere aero engineers.

De engineers, ontwerpers en coureurs zijn bij meerdere teams goed. Je kan het in een seizoen ontzettend goed doen met de goede gok wat betreft ontwerpfilosofie. Deze keer lijkt Red Bull er helaas naast te zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powah33
  • Laatst online: 27-07 16:04
qoute" volgens de geleerden binnen 0,3 seconden van Mercedes/Ferrari, dus die andere seconde zit in het chassis."/qoute

Heb je daar ook een bron bij?

https://f1manager.info/ranking/4605

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
powah33 schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 18:26:
qoute" volgens de geleerden binnen 0,3 seconden van Mercedes/Ferrari, dus die andere seconde zit in het chassis."/qoute

Heb je daar ook een bron bij?
Geen primaire bron (FIA). Meerdere nieuwsberichten deze week, e.g. ESPN.co.uk: FIA tests reveal Mercedes, Ferrari and Renault engines have converged to within 0.3s a lap.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• max
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

Toch knap dat de RBR met een chassis dat niet goed zou zijn (hoor ik hierboven) en een motor die binnen 0.3s van de Mercedes en Ferrari motor zit, het Renault works team mijlenver voor blijft.

Ok, de kunde van de coureurs is natuurlijk belangrijk. Maar Hulkenberg is ook bepaald geen pannekoek en zelfs hij komt met die Renault niet in de buurt van de Ferrari's en Mercs.

Of heeft Renault works dan zo'n slecht chassis dat het de prestaties van de motor totaal te niet doet. Lijkt me sterk.

[ Voor 14% gewijzigd door max op 29-04-2017 19:08 ]

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Laatst online: 19:32

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

max schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 19:05:
Toch knap dat de RBR met een chassis dat niet goed zou zijn (hoor ik hierboven) en een motor die binnen 0.3s van de Mercedes en Ferrari motor zit, het Renault works team mijlenver voor blijft.

Ok, de kunde van de coureurs is natuurlijk belangrijk. Maar Hulkenberg is ook bepaald geen pannekoek en zelfs hij komt met die Renault niet in de buurt van de Ferrari's en Mercs.

Of heeft Renault works dan zo'n slecht chassis dat het de prestaties van de motor totaal te niet doet. Lijkt me sterk.
Mijlenver? Renault maakt ook aardige stappen momenteel.

Overigens zie ik nu berichten verschijnen dat die motorupdate ook met Canada niet gaat komen :@

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 29-04-2017 19:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• swv
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:46

swv

MikeyMan schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 19:10:
[...]

Overigens zie ik nu berichten verschijnen dat die motorupdate ook met Canada niet gaat komen :@
Ja dat is even balen :(

Hier onder andere een artikel voor de liefhebber https://www.f1today.net/n...lt-motorupdate-canada-uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:14
sww89 schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 19:15:
[...]

Hier onder andere een artikel voor de liefhebber https://www.f1today.net/n...lt-motorupdate-canada-uit
yup ;

Even het relevante stukje citeren:
Red Bull kijkt reikhalzend uit naar de Grand Prix van Spanje waar een groot pakket met updates voor de RB13 wordt meegebracht. Wat betreft de verbeterde versie van de Renault motor: aanvankelijk stond een verbeterde versie van de motor op de rol voor de Grand Prix van Canada, maar op dat vlak is een kink in de kabel gekomen: Renault heeft namelijk laten weten dat de update van de motor tot nader orde is uitgesteld.

De exacte reden van het uitstellen is nog niet bekend, maar volgens Auto Bild kampt de Franse motorleverancier met betrouwbaarheidsproblemen en wil het die eerst opgelost hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razorbite
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-09 17:34
Adlermann schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 19:45:
[...]

yup ;

Even het relevante stukje citeren:

[...]
Dit is echt héél slecht van Renault. Zullen ze bij RB flink pissig over zijn, want ze proberen de 2e motor precies samen te laten vallen met deze update. Grote kans dat ze nu in de loop van het seizoen tegen een lekkere gridstraf aanlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Het is jammer dat Renault tegen problemen aan is gelopen, maar beter dat zo snel mogelijk toe te geven en er aan door te werken dan met een motor te komen die onbetrouwbaar blijkt. Onbetrouwbaarheid zou RBR meer punten kosten dan wat minder vermogen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
In ieder geval is het beter dan Honda...

Maar dit seizoen kan je wel afschrijven zo. RB eindigt derde. Canada was eigenlijk al laat qua engineupgrades maar nu is het helemaal wel klaar. Elke coureur heeft in principe vier motoren, voor twintig races. Dat bekent dus na vijf races wisselen. Dat houdt concreet Monaco in. Nu is Monaco een circuit waar vermogen niet erg belangrijk is. Kan je motor nog een race aan, dan kan je de motor bij Canada vervangen en dan heb je een race gewonnen voor de andere drie motoren.

RB wou de tweede motor in Canada doen en ik gok om deze reden. Nu er niks komt moet RB nog een tweede motor gebruiken zoals die nu is, downrated voor betrouwbaarheid, matig in kwalificatie en de race. Daar zitten ze dus tot minimaal Hongarije aan vast als ze nu wisselen bij Monaco. Dan is het veel te laat om tenminste plaats twee te veroveren voor de constructeur...

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
Tuurlijk Renault, eerst de betrouwbaarheid verhogen. Bedoelen jullie niet de motor eerst in je eigen wagen hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

@Cranzai Bron? Dit soort dingen lijken me contractueel vastgelegd en ik denk niet dat Renault ermee weg zou komen dat te flikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
Migrator schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 22:11:
@Cranzai Bron? Dit soort dingen lijken me contractueel vastgelegd en ik denk niet dat Renault ermee weg zou komen dat te flikken.
Bron ontbreekt, was meer een uiting van frustratie. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlauweFles
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 21:17:
In ieder geval is het beter dan Honda...

Maar dit seizoen kan je wel afschrijven zo. RB eindigt derde. Canada was eigenlijk al laat qua engineupgrades maar nu is het helemaal wel klaar. Elke coureur heeft in principe vier motoren, voor twintig races. Dat bekent dus na vijf races wisselen. Dat houdt concreet Monaco in. Nu is Monaco een circuit waar vermogen niet erg belangrijk is. Kan je motor nog een race aan, dan kan je de motor bij Canada vervangen en dan heb je een race gewonnen voor de andere drie motoren.

RB wou de tweede motor in Canada doen en ik gok om deze reden. Nu er niks komt moet RB nog een tweede motor gebruiken zoals die nu is, downrated voor betrouwbaarheid, matig in kwalificatie en de race. Daar zitten ze dus tot minimaal Hongarije aan vast als ze nu wisselen bij Monaco. Dan is het veel te laat om tenminste plaats twee te veroveren voor de constructeur...
Motor vermogen is volgens mij niet het grootste probleem (zie ook wat het fabrieksteam voor elkaar krijgt). Het is de auto en het gebrek aan grip die die weet te produceren. Zoals in het race topic aangegeven door @fynrd1 lijkt dat te komen door een correlatieprobleem met de windtunnel.

Het is hopen op Spanje en dat daar blijkt dat ze dit probleem onder controle hebben. Anders wordt het gewoon continu vechten om plek 5/6.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
BlauweFles schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 23:15:
[...]

Motor vermogen is volgens mij niet het grootste probleem (zie ook wat het fabrieksteam voor elkaar krijgt). Het is de auto en het gebrek aan grip die die weet te produceren. Zoals in het race topic aangegeven door @fynrd1 lijkt dat te komen door een correlatieprobleem met de windtunnel.

Het is hopen op Spanje en dat daar blijkt dat ze dit probleem onder controle hebben. Anders wordt het gewoon continu vechten om plek 5/6.
Correlatieproblemen wist ik al van. Dat is het niet alleen, bruut vermogen mist ook gewoon. RB blijft nog steeds teams zoals Haas, Williams of FI voor terwijl die respectievelijk Ferrari, Mercedes en Mercedes motoren hebben. RB mist alleen wel de topsnelheid en moet het van andere dingen hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:34
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 23:21:
[...]

Correlatieproblemen wist ik al van. Dat is het niet alleen, bruut vermogen mist ook gewoon. RB blijft nog steeds teams zoals Haas, Williams of FI voor terwijl die respectievelijk Ferrari, Mercedes en Mercedes motoren hebben. RB mist alleen wel de topsnelheid en moet het van andere dingen hebben.
Gat met Renault works team is erg klein...

Volgens FIA metingen mist Renault Power Unit 0,3 sec/lap op Barcelona. Dit lijkt op basis van race settings te zijn en niet Q settings. Laat die Q setting nog eens 0,5 sec/lap zijn. Dan mis je nog steeds dikke seconde in de aero.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

sww89 schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 19:15:
[...]

Je kunt hun quoten, maar ga dan meteen naar de bron:
http://www.autobild.de/ar...muss-warten-10929245.html

Verder hebben ze problemen, maar er is een reden dat de motor niet bij volgende race komt maar pas daarna. Eerst Spanje en Monaco. Dan zullen we wel zien of ze klaar zijn of niet. Sure een race later kan komen, maar het moet in ieder geval echt ruim voor de helft van het seizoen gebeuren anders is het echt te laat voor een WCC of misschien WDC (of Raikkonen en Bottas moeten wat meer mee gaan doen om in ieder geval WDC mogelijk te maken)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lasmibalsingh
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 00:09
Ja, ziet er een beetje somber uit voor de Renault aangedreven ploegen. De variant die ze nu hebben lijkt overeen te komen met de Ferrari 2016 motor in de Sauber, Honda lijkt qua piekvermogen in de kwalificatie wel mee te kunnen maar ze haken in de race al snel af.

Sotsji kwalificatie:
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/C-lWaq9WAAAtdgC.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Lasmibalsingh op 30-04-2017 08:37 ]

PSN: KADR777 - Core i7-8750H / GeForce GTX 1060 6GB / 16GB ddr4-2666, dualchannel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:14

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwaysleft
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-04-2019
BlauweFles schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 23:15:
[...]

Ga daar maar van uit dat het het hele seizoen eenzaam rond plek 5 of 6 is. Vorig jaar kregen ze in Spanje Red Bull een grote motor update en chassis upgrade en vonden ze de aansluiting als 2de team.

Dit jaar is en de motor, en het chassis niet top notch bij RB. Bij Ferrari is het beiden top, Mercedes motor top en chassis iets minder. Red Bull moet aan allebei de motor en chassis de aansluiting vinden. Dat gebeurd niet zo 1,2,3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasphur
https://www.sauberf1team....-forces-from-2018-onwards

Honda en Sauber technische partners vanaf 2018

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

Remembering Roland Ratzenberger (Salzburg, 4 juli 1960 - Imola, 30 april 1994)

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/C-pcBgdXsAAp1dD.jpg

[ Voor 130% gewijzigd door sjaool op 30-04-2017 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
Migrator schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 22:11:
Als ik het goed heb zijn beide Renault coureurs al aan hun 2e motor begonnen. Ik kan me wel voorstellen dat Renault niet eerst de klantenteams wil voorzien van de nieuwe motor en daarom de introductie helemaal heeft uitgesteld totdat ze zelf weer moeten wisselen.

[ Voor 3% gewijzigd door dennisfr op 30-04-2017 10:50 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

Die Stoffel. :+
quote: NOS
NOS: Net als vorig jaar zullen tienduizenden Nederlanders naar de Ardennen gaan om Max Verstappen aan te moedigen. De verwachting is dat het publiek vooral rood-wit-blauw en oranje zal ogen. Best verwarrend dat jouw McLaren oranje is.

Stoffel: "Haha, de Hollandse kleur. Ja, da's jammer voor Max he. Maar hij mag mijn oranje auto wel lenen hoor! Dan neem ik zijn Red Bull wel een weekendje over. Graag zelfs."
Bron: NOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Lasmibalsingh schreef op zondag 30 april 2017 @ 08:37:
Ja, ziet er een beetje somber uit voor de Renault aangedreven ploegen. De variant die ze nu hebben lijkt overeen te komen met de Ferrari 2016 motor in de Sauber, Honda lijkt qua piekvermogen in de kwalificatie wel mee te kunnen maar ze haken in de race al snel af.

Sotsji kwalificatie:
[afbeelding]
Topsnelheid is een set-up keuze. Dat zegt dus niet zoveel.

Ferrari, Mercedes en Renault motoren zitten volgens de motorfabrikanten dicht bij elkaar. Honda heeft een (groot) vermogensgat.

Horner/Red Bull zijn op dit gebied een PR campagne bezig, weinig geloven van wat ze zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lasmibalsingh
ANdrode schreef op zondag 30 april 2017 @ 12:43:
[...]

Topsnelheid is een set-up keuze. Dat zegt dus niet zoveel.

Ferrari, Mercedes en Renault motoren zitten volgens de motorfabrikanten dicht bij elkaar. Honda heeft een (groot) vermogensgat.

Horner/Red Bull zijn op dit gebied een PR campagne bezig, weinig geloven van wat ze zeggen.
Het lijkt me niet dat het alleen een setupkeuze is als het geval zich bij alle renault teams voor doet sinds de invoering van de v6-turbo (2014) en daarvoor ook al met de v8.

FIA wil niet politiek betrokken raken in de motorenconcurrentiestrijd daarom hebben ze een heel raar soort methodologie toegepast in hun onderzoek waarbij een gemiddelde van een klein aantal raceronden op Barcelona wordt vergeleken met andere motorenfabrikanten. Ten eerste is Barcelona sowieso geen power baan en ten tweede houd men niet geen rekening met de verschillende engine mappings. Zoals je kan zien loopt het verschil hoog op met agressievere engine mappings die Ferrari en Mercedes rijden in kwalificatie en ook gedeeltes in de race.

Het verschil tussen Ferrari/Mercedes en Renault wordt op dit moment geschat op zo'n 40pk. Renault is een beetje van het padje af want de update die voor Canada gepland stond is uitgesteld tot nader orde: http://www.autobild.de/ar...muss-warten-10929245.html

PSN: KADR777 - Core i7-8750H / GeForce GTX 1060 6GB / 16GB ddr4-2666, dualchannel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
Hopelijk goed nieuws voor Nyck de Vries.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Lasmibalsingh schreef op zondag 30 april 2017 @ 13:14:
[...]
FIA wil niet politiek betrokken raken in de motorenconcurrentiestrijd daarom hebben ze een heel raar soort methodologie toegepast in hun onderzoek waarbij een gemiddelde van een klein aantal raceronden op Barcelona wordt vergeleken met andere motorenfabrikanten. Ten eerste is Barcelona sowieso geen power baan en ten tweede houd men niet geen rekening met de verschillende engine mappings. Zoals je kan zien loopt het verschil hoog op met agressievere engine mappings die Ferrari en Mercedes rijden in kwalificatie en ook gedeeltes in de race.
Daar zijn alle motorfabrikanten het mee eens geweest. Het gaat om simulaties en Barcelona is een representatief circuit waar veel data van beschikbaar is.

Het staat Renault vrij om ook een (gevaarlijke, want slijtage) hogere engine mode te maken voor de kwalificatie… Het is ook de fabrikant die na een uitzondering voor aanpassingen en met trick engine maps jaren dominant was met blown diffuser.

Snelheid vergelijken is trouwens geen goede benchmark. Red Bull gaat met hun set-up geen hoge topsnelheid halen (dat is het nadeel van rake). Daardoor kan je "snelheid op rechte stuk" niet vergelijken zonder ook naar "downforce/snelheid in bochten" te kijken.
Het verschil tussen Ferrari/Mercedes en Renault wordt op dit moment geschat op zo'n 40pk. Renault is een beetje van het padje af want de update die voor Canada gepland stond is uitgesteld tot nader orde: http://www.autobild.de/ar...muss-warten-10929245.html
Daar lees ik "niet meer dan 3%", waaruit ze wat kort concluderen dat het gat 40PK is ipv maximaal 40PK?

[ Voor 3% gewijzigd door ANdrode op 30-04-2017 14:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lasmibalsingh
ANdrode schreef op zondag 30 april 2017 @ 14:27:
[...]

Snelheid vergelijken is trouwens geen goede benchmark. Red Bull gaat met hun set-up geen hoge topsnelheid halen (dat is het nadeel van rake). Daardoor kan je "snelheid op rechte stuk" niet vergelijken zonder ook naar "downforce/snelheid in bochten" te kijken.
Dit klopt niet, Red Bull had vorig jaar wel met McLaren en Force India de hoogste rake angle (ontwerpers waren protegés van Newey) maar dit jaar dit jaar niet meer. Ze zijn nu in de middenmoot qua rake angle: http://www.auto-motor-und...-anstellung-11916538.html

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/C64IIdlW0AAPiku.jpg

Snelheid is juist wel een goede benchmark voor motorvermogen zeker sinds de invoering van het nieuwe reglement dat extra luchtweerstand toevoegt! Sinds 2014 was f1 in feite ook al een engine-spec formula maar nu sinds 2017 juist nog meer omdat je meer luchtweerstand moet zien te minimaliseren door vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:34
ANdrode schreef op zondag 30 april 2017 @ 14:27:
[...]

Daar zijn alle motorfabrikanten het mee eens geweest. Het gaat om simulaties en Barcelona is een representatief circuit waar veel data van beschikbaar is.

Het staat Renault vrij om ook een (gevaarlijke, want slijtage) hogere engine mode te maken voor de kwalificatie… Het is ook de fabrikant die na een uitzondering voor aanpassingen en met trick engine maps jaren dominant was met blown diffuser.

[...]

Daar lees ik "niet meer dan 3%", waaruit ze wat kort concluderen dat het gat 40PK is ipv maximaal 40PK?
Hoge rake heeft minder effect op top snelheid dan meer achtervleugel (meer 'angle of attack').

Hoge rake en dus downforce via floor en diffuser heeft relatief lage drag penalty.
Pagina: 1 ... 81 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Alle topics per raceweekend: Topicreeks: [F1] Seizoen 2017 - GP topics

Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.

Vragen over hoe, wat en waar de Formule 1 te volgen op televisie: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken?
Vragen, discussie en ervaringen over het bezoeken van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
F1 racemanagers/pools: [F1] Racemanagers/pools 2017
Het algemene racetopic kan je hier vinden: Algemeen race topic Deel 2

IRC: http://irc.tweakers.net/f1