GH45T schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 12:00:
[...]
Hoe beschouw je McLaren als het Honda works team? Omdat McLaren als enige met Honda rijdt? Volgens mij waren er vorige maand nog berichten dat McLaren graag een Mercedes motor zou gaan gebruiken. Lijkt me sterk dat zoiets van een Honda-works team af komt.
Het voordeel voor RBR en STR met Honda is er op korte termijn niet, maar ze willen toch een motor waarbij ze niet afhankelijk zijn van een works-team? Honda is op dit moment dan het enige antwoord. Ja, de ontwikkeling ligt achter en er zijn grote problemen, maar ik ben er van overtuigd dat die samenhangen met het feit dat er slechts 1 team met Honda motoren rijdt. Daarom eerst STR over op Honda, volle bak ontwikkelen aan dat ding en zorgen dat de motor competitief wordt en als dat eenmaal zover is ook de RBR met een Honda motor.
Honda & McLaren zijn behoorlijk op elkaar ingericht, zeker voor de lange termijn. McLaren krijgt 100-en miljoenen van Honda, en daarbij wordt de Honda specifiek voor/om de McLaren ontworpen. De situatie is zeer vergelijkbaar met bv Renault & Mercedes die ook beiden een motor maken in A & een chassis in B. (alleen hangt er in de gevallen Renault & Mercedes aan die verschillende fabrieken een zelfde Logo aan de gevel.)
Dat er geruchten rondgaan dat McLaren met een Mercedes motor rond zou (willen) rijden maakt nog niet dat Honda_McLaren momenteel geen works combinatie is. (Wel is duidelijk dat momenteel de relatie tussen Honda & McLaren moeizaam is. Honda heeft immers niet echt een goede motor geleverd.)
Uiteraard zou Honda baat kunnen hebben bij een 2
e klantenteam voor meer data. Manor zou daar zoals gezegd een prima oplossing voor geweest kunnen zijn.
Voor de Red Bull Racing / Scuderia Toro Rosso combinatie zie ik echt niet waar voor de Red Bull groep de winst zit. Verschillende motoren bij de teams betekent dat de gedeelde data tussen beide teams minder bruikbaar wordt. Nu gebruiken RB & STR dezelfde simulator, zelfde versnellingsbak en delen ze nog wat dingen. Met een andere motor moet je ook de simulator programmeren met de nieuwe motor, zijn er verschillende versnellingsbakken nodig etc. Zeker omdat momenteel de Honda achterloopt op de andere 3 motorenleveranciers zie ik geen Honda-Toro Rosso of Red Bull Racing- Honda op de grid verschijnen.
Waar Red Bull op lijkt te mikken is een exclusieve overeenkomst tussen de RB-groep en een motorenleverancier (na 2021) waarbij RBR het works team gaat zijn, STR het 1
e klanten team en mogelijk een 2
e klantenteam. Ik acht de kans vrij groot dat RB in zee gaat met een nieuwe motorenfabrikant of zelf een eigen motor gaat bouwen (mogelijk zelfs als vork van een huidige leverancier). Ik zie RB er zelfs voor aan dat ze de "standaard motor" zelf willen gaan produceren en leveren.