Ah, dat wist ik niet.
Ik kwam dit shirt tegen en als Ioniq fan heb ik er meteen maar een besteld ondanks dat ik een zakelijke leaseauto heb. Ik ben benieuwd hoe die in het echt is.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sVOeUOBaFmeqOfQUlvMVfoyj.jpg?f=user_large)
Als je zoekt via Google Afbeeldingen op "hyundai ioniq shirt" dan vind je 'm wel.
Er staan ook shirts en hoodies van andere EV modellen op de site.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sVOeUOBaFmeqOfQUlvMVfoyj.jpg?f=user_large)
Als je zoekt via Google Afbeeldingen op "hyundai ioniq shirt" dan vind je 'm wel.
Mijn vriendin gaat leasen binnenkort. Het leek erop dat ze een Ioniq kreeg en ik had me als leek een beetje ingelezen hier en ben best enthousiast.
Alleen nu heeft ze het verzoek gekregen een top 3 door te geven uit het volgende lijstje:
Volkswagen id3
Zoe
Leaf
Ioniq
Kona
Niro
Peogeot 208
Ik heb zelf 0 verstand van auto's/leasen en ik vond het eigenlijk al raar dat ze niet gewoon kan zeggen ik wil auto x, ipv een top 3 doorgeven. Is dat gebruikelijk?
En hoe verhouden deze modellen zich tot elkaar? Ik heb gekeken op https://ev-database.org/ maar ik weet niet echt welke conclusie ik eruit moet trekken.. Ik zou zeggen ga voor de auto's met de grootste range? We zijn met zijn tweeën momenteel maar de verwachting is dat daar nog wel iemand bij komt binnen nu en een jaar of twee, dat zal ook nog invloed hebben wellicht.
Alleen nu heeft ze het verzoek gekregen een top 3 door te geven uit het volgende lijstje:
Volkswagen id3
Zoe
Leaf
Ioniq
Kona
Niro
Peogeot 208
Ik heb zelf 0 verstand van auto's/leasen en ik vond het eigenlijk al raar dat ze niet gewoon kan zeggen ik wil auto x, ipv een top 3 doorgeven. Is dat gebruikelijk?
En hoe verhouden deze modellen zich tot elkaar? Ik heb gekeken op https://ev-database.org/ maar ik weet niet echt welke conclusie ik eruit moet trekken.. Ik zou zeggen ga voor de auto's met de grootste range? We zijn met zijn tweeën momenteel maar de verwachting is dat daar nog wel iemand bij komt binnen nu en een jaar of twee, dat zal ook nog invloed hebben wellicht.
Als je meeste range wil:
- E-niro
- Kona
- Ioniq
- Ioniq (erg ruimt vanbinnen, ruimer dan Kona)
- E-niro
- Kona
Een grotere auto is waarschijnlijk de duurste accessoire van de kinderwagenNielzsche schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 10:28:
We zijn met zijn tweeën momenteel maar de verwachting is dat daar nog wel iemand bij komt binnen nu en een jaar of twee, dat zal ook nog invloed hebben wellicht.
Iets meer on-topic: bij leaseplan mocht ik een specifieke auto uit het bestand kiezen.
Zelf rijd ik met veel plezier de ioniq 28kW en verbaas me dat er toch best veel in de achterbak past.
@Nielzsche Alleen het model zegt ook niet alles. Er zijn diverse modellen die in varianten met een kleine en grote accu te krijgen zijn. Dus een Kona 64 kWh komt verder dan Zoe ZE50 en die komt weer verder dan een Niro 39 kWh. Maar een Niro 64kWh komt weer verder dan een Zoe ZE50 etc.
Als Ioniq rijder zou ik voor dat tweede lijstje gaan of zelfs gewoon 3x Ioniq opschrijvensbiemond schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 10:42:
Als je meeste range wil:Als je het zuinigste verbruik wil (dus daardoor ook veel range):
- E-niro
- Kona
- Ioniq
- E-niro
- Kona
Ik weet dat de LEAF rijders het niet graag horen, maar die zou ik sowieso niet noteren en ook de 208 niet. Leuke wagen, maar wel wat kleiner dan de rest denk ik.
No keyboard detected. Press F1 to continue.
Ioniq met een baby kan prima 
Dat was hier ook de oorzaak namelijk
Dat was hier ook de oorzaak namelijk
Wij hebben er hier ook 2 (oranje), gekregen van Auto Sangl in Duitsland toen we meededen aan de Eruda rally.Sonicfreak schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 09:56:
Ik kwam dit shirt tegen en als Ioniq fan heb ik er meteen maar een besteld ondanks dat ik een zakelijke leaseauto heb. Ik ben benieuwd hoe die in het echt is.
[Afbeelding]
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Mijn schoonbroer heeft 3 kinderen groot gebracht in zijn Ioniq. Dus geen probleem
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Over twee weken ga ik erachter komen of met twee kinderen op vakantie met de Ioniq geen probleem is
Dagelijks gebruik is geen issue maar dat lukt ons ook met twee personen + twee kinderen+kinderwagen in onze (elektrische) Citigo dus dat zegt niet alles.
Dagelijks gebruik is geen issue maar dat lukt ons ook met twee personen + twee kinderen+kinderwagen in onze (elektrische) Citigo dus dat zegt niet alles.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
damn, die zijn snel opgegroeidzonoskar schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 14:28:
Mijn schoonbroer heeft 3 kinderen groot gebracht in zijn Ioniq. Dus geen probleem
LEAF en 208 zou ik ook niet pakken vanwege rapidgate, ID3 zou ik niet pakken vanwege de halfslachtigheid van het ding. Ik zou ook die drie als shortlist nemen en dan kijken naar welke je het meeste aanspreekt.Blokker_1999 schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 14:02:
[...]
Als Ioniq rijder zou ik voor dat tweede lijstje gaan of zelfs gewoon 3x Ioniq opschrijven
Ik weet dat de LEAF rijders het niet graag horen, maar die zou ik sowieso niet noteren en ook de 208 niet. Leuke wagen, maar wel wat kleiner dan de rest denk ik.
Signatures zijn voor boomers.
Sorry het te zeggen in het Ioniq topic maar het eerste lijstje zou toch ook mijn keuze zijn;
Bij mij staat de Niro ook op de nominatie als toekomstige vervanger van mijn 28kWh Ioniq (zodra ze betaalbaar worden als ze uit de lease komen). Voor vakanties zou dat wel een uitkomst zijn; zowel qua ruimte als qua range.
- Niro
- Kona
- Ioniq
- Meer ruimte dan de Ioniq
- (veel) grotere range; 265-550 vs 175-365
- (veel) sneller laden; max 77kW vs 44kW
Bij mij staat de Niro ook op de nominatie als toekomstige vervanger van mijn 28kWh Ioniq (zodra ze betaalbaar worden als ze uit de lease komen). Voor vakanties zou dat wel een uitkomst zijn; zowel qua ruimte als qua range.
[ Voor 36% gewijzigd door assje op 19-08-2020 15:37 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Volgens mij moet ie zo (Kona komt een stuk verder dan de Niro):sbiemond schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 10:42:
Als je meeste range wil:Als je het zuinigste verbruik wil (dus daardoor ook veel range):
- E-niro
- Kona
- Ioniq
- E-niro
- Kona
Meeste range absoluut:
- Kona 64
- E-niro
- Kona 39
- Ioniq
- Ioniq
- Kona 39
- Kona 64
- E-niro
- Ioniq
- Kona 64
- Kona 39
- E-niro
Geen geduld om een jaar op de Niro te wachten, zeker niet icm de subsidie.
[ Voor 4% gewijzigd door CopyCatz op 19-08-2020 15:41 ]
Nice, het is ook een Duitse webwinkel waar je de shirts kunt kopen.pmiddeld schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 14:11:
[...]
Wij hebben er hier ook 2 (oranje), gekregen van Auto Sangl in Duitsland toen we meededen aan de Eruda rally.
In de praktijk is het rangeverschil tussen de Niro en de Kona verwaarloosbaar, daar moet je de keuze niet van af laten hangen. "Onder de kap" is het ook gewoon dezelfde auto.CopyCatz schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 15:39:
Volgens mij moet ie zo (Kona komt een stuk verder dan de Niro):
Van de huidige modellen hebben de 64kW Niro en Kona mijn voorkeur boven de Ioniq en 39kW Kona.
Dat gezegd hebbende... Als het verbruik van de ID.3 in de praktijk mee blijkt te vallen zou ik voor een ID.3 gaan
[ Voor 8% gewijzigd door baerdt op 19-08-2020 16:50 ]
De Kona is inderdaad wel ruimer dan de Ioniq maar het scheelt minder dan je zou verwachten. Doordat in de e-Niro de vloer hoger is dan in de benzine Niro is de zitpositie achterin voor volwassenen / opgroeiende kinderen niet beter dan in de Ioniq, eerder minder.
1 of 2 kleine kinderen is in beide geen probleem, 3 wordt in beide erg krap.
De range is van de 64kWh Niro is wel erg goed (maar daar is de prijs dan ook naar).
1 of 2 kleine kinderen is in beide geen probleem, 3 wordt in beide erg krap.
De range is van de 64kWh Niro is wel erg goed (maar daar is de prijs dan ook naar).
Kona is achterin krapper.. Ook koffer is kleiner.
Kona lengte: 4.165 mm
Ioniq lengte: 4.470 mm
Kona kofferruimte: 332 liter
Ioniq kofferruimte: 357 liter
Kona lengte: 4.165 mm
Ioniq lengte: 4.470 mm
Kona kofferruimte: 332 liter
Ioniq kofferruimte: 357 liter
Deze doet dat ook prima;baerdt schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 23:06:
Voor het in en uitschakelen van WiFi tethering heeft Hyundai een app
https://play.google.com/s...sch.hotspot.enablehotspot
[ Voor 44% gewijzigd door Motorfret op 19-08-2020 23:56 ]
24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer
En is er ook zoiets voor iOS? "als ik aan het laadkabeltje zit en carplay activeert, dan de wifi hotspot op de telefoon aanzetten"
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Nee want Apple geeft het bedienen van de hotspot niet vrij voor derdenBarryH schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 08:22:
En is er ook zoiets voor iOS? "als ik aan het laadkabeltje zit en carplay activeert, dan de wifi hotspot op de telefoon aanzetten"
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Lekker dan: Maingau verhoogt prijs DC laden van 35 naar 47 cent/kWh. Wie is nu de goedkoopste zonder abonnement?
BYD Atto 3 Skiwhite
Volg dit topic even: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2EVBert schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 13:18:
Lekker dan: Maingau verhoogt prijs DC laden van 35 naar 47 cent/kWh. Wie is nu de goedkoopste zonder abonnement?
Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput
Wat is het gebruiksprofiel? Daar hebben we meer aan om je vraag te kunnen beantwoorden.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Weet iemand hoe vaak de 12V accu bijgeladen wordt? Ik lees best vaak dat de accu na 3 jaar versleten is en vraag me af of dat komt doordat de accu langer in een lage SOC staat dan bij een ICE (Waar de 12v accu continu wordt opgeladen)
Het was 1x per 3 dagen. Een ICE accu wordt niet continu bijgeladen, alleen als je rijdt, net als bij een Ioniq. Alleen als hij langer stilstaat wordt hij eens per 3 dagen bijgeladen.
Ook bij een ICE zijn er gevallen bekend dat een accu (veel groter exemplaar dan bij een Ioniq) na 3 jaar versleten is. Niets nieuws onder de zon. Helemaal niets nieuws.
Ook bij een ICE zijn er gevallen bekend dat een accu (veel groter exemplaar dan bij een Ioniq) na 3 jaar versleten is. Niets nieuws onder de zon. Helemaal niets nieuws.
Incorrect ten aanzien van de range: De Kona scoort als nummer 1, de E-Niro als 2 en de Ioniq als 3. Dus als het gaat om zuinigheid is het dan Ioniq, Kona en als laatste E-Niro.sbiemond schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 10:42:
- E-niro
- Kona
- Ioniq
- E-niro
- Kona
Maar wat is het gebruikprofiel? Misschien is range/zuinigheid wel helemaal niet relevant.
Kan elke 12v accu erin of moet er een speciale in?
Voor ICE heb ik wel een een betere accu geplaatst (meer capaciteit) waardoor deze dan ook minder zwaar werd belast.
De Ioniq gebruikt ook bij stilstand regelmatig de 12v (vandaar dat hij bigeladen kan worden). Deze heeft dus ene ander gebruikspatroon. Wellicht is een sterkere accu hier beter op berekend.
Voor ICE heb ik wel een een betere accu geplaatst (meer capaciteit) waardoor deze dan ook minder zwaar werd belast.
De Ioniq gebruikt ook bij stilstand regelmatig de 12v (vandaar dat hij bigeladen kan worden). Deze heeft dus ene ander gebruikspatroon. Wellicht is een sterkere accu hier beter op berekend.
Hoezo gebruikt een stilstaande Ioniq regelmatig de 12 V? Het is geen Tesla!
Dat kun je al zien aan het gebrek aan droop, zoals je bij een Tesla ziet (in sommige modes gebruikt die kilometers per dag aan range). Ik heb nog nooit een vermindering aan range gezien bij de Ioniq of Kona. Ook niet vanwege het bijladen van de 12 V accu.
Dus je stelt dat hij dat niet doet?daemonix schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 18:11:
Hoezo gebruikt een stilstaande Ioniq regelmatig de 12 V? Het is geen Tesla!Dat kun je al zien aan het gebrek aan droop, zoals je bij een Tesla ziet (in sommige modes gebruikt die kilometers per dag aan range). Ik heb nog nooit een vermindering aan range gezien bij de Ioniq of Kona. Ook niet vanwege het bijladen van de 12 V accu.
Want dan vervalt mijn vraag en maakt het verder niet uit welke accu erin gaat. Uiteraard wel berekend op het normale werk net als bij een ice.
Het normale werk is alleen niet hetzelfde als bij een ICE. Daar moet de accu vooral geschikt zijn om voor korte tijd hoog vermogen te leveren om te starten.Sjabba1979 schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 08:46:
Dus je stelt dat hij dat niet doet?
Want dan vervalt mijn vraag en maakt het verder niet uit welke accu erin gaat. Uiteraard wel berekend op het normale werk net als bij een ice.
Bij een EV zijn er dus ander type batterijen dat beter geschikt is. Inderdaad zou ik ook zeggen dat bij EV's de levensduur van de accu normaliter veel langer zou moeten kunnen zijn dan bij een ICE (deels teniet gedaan door kleinere capaciteit accu).
Eens per 3 dagen is alleen als hij aan de lader hangt. Als je de functie bijladen vanuit hoofdbatterij uitzet en de auto langere tijd parkeert zonder te laden zal deze niet bijgeladen worden.daemonix schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 12:58:
Het was 1x per 3 dagen. Een ICE accu wordt niet continu bijgeladen, alleen als je rijdt, net als bij een Ioniq. Alleen als hij langer stilstaat wordt hij eens per 3 dagen bijgeladen.
Als "Battery Saver+" aan staat zou er in principe zelfs spanningsbewaking moeten zijn en wordt deze bijgeladen wanneer het nodig is. Heb al enkele keren de melding gezien dat de batterij werd bijgeladen omdat ik de radio een tijdje had laten aanstaan.
In de basis zou elke 12V batterij ervoor geschikt zijn, alleen gebruikt Hyundai in de Ioniq EV nog altijd eenzelfde type batterij als in klassieke auto's, en die hebben nu eenmaal geen extreem lange levensduur. Er zijn betere batterijtypes te krijgen daarvoor. Als je de batterij ooit moet vervangen loont het wel van daar eens naar te kijken en in te investeren.
In de basis zou elke 12V batterij ervoor geschikt zijn, alleen gebruikt Hyundai in de Ioniq EV nog altijd eenzelfde type batterij als in klassieke auto's, en die hebben nu eenmaal geen extreem lange levensduur. Er zijn betere batterijtypes te krijgen daarvoor. Als je de batterij ooit moet vervangen loont het wel van daar eens naar te kijken en in te investeren.
Nee, dat klopt niet (niet alleen aan de lader) en nee, het is gewoon dom om dat vinkje uit te zetten. Bij de Kona is de optie weggehaald.rdfeij schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 12:44:
[...]
Eens per 3 dagen is alleen als hij aan de lader hangt. Als je de functie bijladen vanuit hoofdbatterij uitzet en de auto langere tijd parkeert zonder te laden zal deze niet bijgeladen worden.
@Blokker_1999 heeft het goed beschreven, het is blijkbaar gewijzigd in een nieuwere firmware versie. Het was eens per 3 dagen.
[ Voor 12% gewijzigd door daemonix op 23-08-2020 14:52 ]
In mijn Ioniq 2018 stond dat vinkje standaard uit. Stond snel aan. Volgens mijn manual is laadproces toch echt eens per 3 dagen wanneer aan het laden. Dat dat tussentijds veranderd is heeft niemand mij ooit verteld. Nu weten dealers toch niet wat de changelog is, of ze weigeren het te vertellen bji elke update...daemonix schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 14:51:
[...]
Nee, dat klopt niet (niet alleen aan de lader) en nee, het is gewoon dom om dat vinkje uit te zetten. Bij de Kona is de optie weggehaald.
@Blokker_1999 heeft het goed beschreven, het is blijkbaar gewijzigd in een nieuwere firmware versie. Het was eens per 3 dagen.
Slimme dealers (zoals de onze in Nieuwegein) zetten het vinkje tegenwoordig aan bij afleveren. Ze hebben te veel gezeur gehad als het niet aan stond.
Om te weten of een AGM accu ofzo zin heeft moet het laadgedrag van de auto duidelijk zijn.
Als onder het rijden de accu continu geladen wordt heeft een AGM accu niet veel meerwaarde.
Alleen als er maar af en toe geladen wordt (en dus veel meer diepontlading) dan heeft een AGM accu meerwaarde
Als onder het rijden de accu continu geladen wordt heeft een AGM accu niet veel meerwaarde.
Alleen als er maar af en toe geladen wordt (en dus veel meer diepontlading) dan heeft een AGM accu meerwaarde
Nu denk ik dat een Ioniq ook in stilstand ontlaadt. Ik krijg hierboven wel de reactie dat het geen Tesla is maar wordt de accu niet verwarmd als die te koud wordt? Of gekoeld, Wordt deze niet gemonitord?BarryH schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 20:18:
Om te weten of een AGM accu ofzo zin heeft moet het laadgedrag van de auto duidelijk zijn.
Zoals veel elektrishce aparaten geloof ik nooit dat hij helemaal uit staat.
Als er dan wordt bijgeladen als hij onder bepaalde spanning komt kan het dus zin hebben een andere accu te plaatsen. Maar zie nergens duidelijkheid.
Ik heb zelf overigens geen enkel probleem met de accu maar is ook redelijk nieuw.
Het enige dat VZIW aan staat is de monitoring op de nabijheid van de sleutel. Herkenbaar aan het openklappen van de spiegels bij het Premium model. Droop is 0 km over tenminste 1 week.
@Sjabba1979 bij mij is na 5 weken in de vakantie op de oprit staan de hoofdaccu nog steeds 100% vol. Dus er wordt erg weinig verbruikt. (Vroeger een C5 gehad, daarmee kwam ik na 4 weken niet meer weg)
5 weken stilstand met volle accu?

Hoeveel KW zit er in de 12v accu eigenlijk?
Dat bijladen doet hij bij mij elk weekend maar zie daarvan niets terug in de hofdaccu. Die hofdaccu is een slag groter dus zal weinig zijn denk ik. Hij verbruikt bij mij wel iets, ik heb ook standaard een ODB dongle erin.
Dat bijladen doet hij bij mij elk weekend maar zie daarvan niets terug in de hofdaccu. Die hofdaccu is een slag groter dus zal weinig zijn denk ik. Hij verbruikt bij mij wel iets, ik heb ook standaard een ODB dongle erin.
12 volt x 74 ampère is bijna 0,9 kWh.Sjabba1979 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 11:42:
Hoeveel KW zit er in de 12v accu eigenlijk?
@WhySoSerious en daarvan is ca. 50% beschikbaar (bij een normale auto accu).
een AGM accu mag ca. 70% ontladen worden.
Maar de standaard Ioniq 12V accu zal eerder 44Ah dan 74Ah zijn.
een AGM accu mag ca. 70% ontladen worden.
Maar de standaard Ioniq 12V accu zal eerder 44Ah dan 74Ah zijn.
Dankje, maar 74Ah is best hoog. 44Ah is bij een normale auto beetje standaard denk ik en misschien heeft Hyundai er wel een nog lagere in gestopt omdat die toch geen piek hoeft te leveren.
Dan zou het bij een lege 12v nog geen halve KW zijn dat er bijgeladen moet worden. Als hij dan vervolgens als bij bv 20% onder vol gaat bijladen blijft er niet veel over. Niet echt merkbaar in range dan ook.
Dan zou het bij een lege 12v nog geen halve KW zijn dat er bijgeladen moet worden. Als hij dan vervolgens als bij bv 20% onder vol gaat bijladen blijft er niet veel over. Niet echt merkbaar in range dan ook.
Niet de moeite nemen om consistent tot 80% te laden bij dagelijks gebruik is één ding maar dit zou ik toch echt niet doen met mijn elektrische auto (in eigendom). Wat is de reden dat je ervoor kiest hem 100% geladen weg te zetten voor langere tijd?BarryH schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 21:35:
@Sjabba1979 bij mij is na 5 weken in de vakantie op de oprit staan de hoofdaccu nog steeds 100% vol. Dus er wordt erg weinig verbruikt. (Vroeger een C5 gehad, daarmee kwam ik na 4 weken niet meer weg)
@WhySoSerious @assje Dat was een ongelukje. Dacht dat ik tot 80% geladen was, maar had de stekker er een dag te laat uitgetrokken.
[ Voor 5% gewijzigd door BarryH op 24-08-2020 15:13 ]
De eerste dag vakantie gewoon niet uit bed gekomen/wakker gewordenBarryH schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 15:11:
@WhySoSerious @assje Dat was een ongelukje. Dacht dat ik tot 80% geladen was, maar had de stekker er een dag te laat uitgetrokken.
Leaf 40kWh rijder hier.... En ik ben het hier mee eens. Niet de Leaf aankruisen, hoewel het best een lekker auto is, de Ioniq is beter in (bijna) alles.Blokker_1999 schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 14:02:
[...]
Als Ioniq rijder zou ik voor dat tweede lijstje gaan of zelfs gewoon 3x Ioniq opschrijven
Maar als ik het voor het kiezen had uit dat lijstje zou ik ook voor de E-Niro gaan.
BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey
Hallo,
Ik ben sinds kort trotse eigenaar van een tweedehandse Hyundai Ioniq Electric van eind 2016 en voor mij is elektrisch rijden nieuw. Nu kon de garage bij wie ik het kocht, niet goed vertellen welke manier van laden nou goed was. Vandaar dat ik mijn vraag hier drop:
Kan het schadelijk zijn voor je accu als je continue de auto vollaad als hij voor 40-60% leeg gereden is? (Ik ben van plan om elke keer als ik heen en weer naar werk ben geweest de auto in de stekker te stoppen en niet eerst de hele batterij leeg te rijden)
Alvast bedankt!
Ik ben sinds kort trotse eigenaar van een tweedehandse Hyundai Ioniq Electric van eind 2016 en voor mij is elektrisch rijden nieuw. Nu kon de garage bij wie ik het kocht, niet goed vertellen welke manier van laden nou goed was. Vandaar dat ik mijn vraag hier drop:
Kan het schadelijk zijn voor je accu als je continue de auto vollaad als hij voor 40-60% leeg gereden is? (Ik ben van plan om elke keer als ik heen en weer naar werk ben geweest de auto in de stekker te stoppen en niet eerst de hele batterij leeg te rijden)
Alvast bedankt!
De netto bruikbare capaciteit van een lithiumaccu zal met de jaren iets minder worden. Een aantal zaken hebben invloed op deze degradatie van de accu, zoals DC snelladen, langdurig 100% of bijvoorbeeld helemaal leeg rijden naar 0%.
Opladen tot 100% is dus an sich niet bevorderlijk voor de accu, maar als je tijdens je werk oplaadt en daarna naar huis rijdt is die 'schade' echt minimaal en iets om je geen zorgen over te maken. Over DC snelladen maak ikzelf mij ook weinig zorgen dus gebruik ik het ook wanneer het niet noodzakelijk is, zoals bij de Lidl of wanneer DC snelladen goedkoper is dan AC/thuis/op straat. Ook rij ik regelmatig in turtle-mode (als de accu bijna leeg is). Voor het behoud van je accu kun je beide beter niet doen.
Dus:
Opladen tot 100% is dus an sich niet bevorderlijk voor de accu, maar als je tijdens je werk oplaadt en daarna naar huis rijdt is die 'schade' echt minimaal en iets om je geen zorgen over te maken. Over DC snelladen maak ikzelf mij ook weinig zorgen dus gebruik ik het ook wanneer het niet noodzakelijk is, zoals bij de Lidl of wanneer DC snelladen goedkoper is dan AC/thuis/op straat. Ook rij ik regelmatig in turtle-mode (als de accu bijna leeg is). Voor het behoud van je accu kun je beide beter niet doen.
Dus:
- Alleen DC snelladen onderweg als je niet anders kan
- Niet langdurig de auto parkeren met > 90% of <10%
Ioniq 5 P45
Het beste is om de accu niet helemaal leeg te rijden en niet helemaal vol te laden. Dus de batterij tussen de 20% en 80% houden is het beste.Crlz schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 14:02:
Hallo,
Alvast bedankt!
Het kan echter geen kwaad om de auto to 100% te laden wanneer je de volgende dag naar je werk rijd.
Het is wel schadelijk voor je batterij om die tot 100% op te laden en dan dagen/weken achter elkaar de auto stil te laten staan.
Ook de accu helemaal leeg rijden en dan dagen stil laten staan is schadelijk.
Edit: ik zie dat @Spiller ook al een soortgelijke reactie had geplaatst
[ Voor 3% gewijzigd door Sonicfreak op 27-08-2020 14:29 ]
Als aanvulling op de vorige reacties: De accudegradatie hangt ook af van het aantal laadcycli dat de auto heeft gehad (even los van AC en DC laden). Een laadcyclus: is accu van vol naar leeg en weer terug naar vol. Als je van 100% naar 50% hebt gereden en dan weer naar 100% oplaadt, dan telt dit als een halve laadcyclus. Als je van 100% naar 75% hebt gereden en dan weer naar 100% laadt dan tel dit als een kwart laadcyclus, enzovoort.Crlz schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 14:02:
Alvast bedankt!
Het maakt dus (tussen de 20 en de 80%) voor de degradatie niet uit tot hoever je de accu leegrijdt tot je weer bij gaat laden.
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Zie voor een eerder antwoord: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/62377120Crlz schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 14:02:
Hallo,
Alvast bedankt!
Als je je accu tussen de 20% en 80% hou dan heeft hij het langst aantal cycles. Overigens kan je gerust naar 90% laden, want de Ioniq heeft al een reserve overcapaciteit.
[ Voor 10% gewijzigd door rfcdejong op 27-08-2020 21:21 ]
Ik laad mijn Ioniq vaak op ergens tussen de 85% en 90% en rij tot 13% a 20%.
Heel soms moet ik kilometers maken en ontkom ik niet aan snelladen, dan hou ik me nog steeds aan die percentages ondanks dat ik er direct weer mee verder rij, laden boven de 80% wordt toch al langzamer aan een snellader.
Het is mij tot nu toe twee keer voorgekomen onder de 4% te geraken en zelfs -- km over te houden, dat wil ik echt niet meer en ga liever met 90% weg om met 20% aan te komen bij een Fastned.
Heel soms moet ik kilometers maken en ontkom ik niet aan snelladen, dan hou ik me nog steeds aan die percentages ondanks dat ik er direct weer mee verder rij, laden boven de 80% wordt toch al langzamer aan een snellader.
Het is mij tot nu toe twee keer voorgekomen onder de 4% te geraken en zelfs -- km over te houden, dat wil ik echt niet meer en ga liever met 90% weg om met 20% aan te komen bij een Fastned.
Iemand ervaring met wireless android auto?
Ik las ergens dat de Hundais tot 3 jaar terug daar geschikt voor zouden zijn (uiteraard als je toestel het ook kan).
Ik las ergens dat de Hundais tot 3 jaar terug daar geschikt voor zouden zijn (uiteraard als je toestel het ook kan).
Klopt niet. Hyundai kan het niet, althans de Kona electric MY 2019 en Ioniq electric MY 2019 niet. Daarmee klopt het verhaal dus niet.
[ Voor 60% gewijzigd door daemonix op 29-08-2020 13:11 ]
Al geprobeerd met een Android 11 of Pixel/Samsung met Android 10?daemonix schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 11:40:
Klopt niet. Hyundai kan het niet, althans de Kona electric MY 2019 en Ioniq electric MY 2019 niet. Daarmee klopt het verhaal dus niet.
Ja. Mijn Samsung draait al een hele tijd Android 10, sinds het beschikbaar kwam.
Klopt, ook mijn S9 met Android 10 doet geen wireless Android Auto.
Ik heb een 2018 model Ioniq die kan zeker geen wireless Android auto. Ik betwijfel of het nieuwe type dit zelfs kan...
Tesla Model 3 RWD (2023)
Ok, jammer want de radio heeft wel wifi en dat is nodig.
Misschien dat er nog een update komt die het mogelijk maakt.
MY2019 heeft Wifi voor de verkeersinfo (voor de Kona), niet voor de radio.
WiFi wordt gebruikt voor de verkeersinformatie, maar dat lijkt mij software matig. Kan wellicht worden veranderd om het voor andere doeleinden te gebruiken. Dat gebeurt beide op de headunit.daemonix schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 13:17:
MY2019 heeft Wifi voor de verkeersinfo (voor de Kona), niet voor de radio.
Of bedoel je; de radio heeft WiFi en dat is niet zo, want WiFi is voor de verkeersinformatie en niet voor radio-ontvangst. Verkeersinformatie wordt niet op de "radio" vertoond maar op het navigatie- of multimediasysteem.
Snap wat je zegt maar wat bedoel je ermee te zeggen?
[ Voor 3% gewijzigd door Sjabba1979 op 30-08-2020 22:01 ]
Dan snap je niet wat ik zeg. Tomtom gebruikt de wifi om betere verkeersinformatie te ontvangen. Dat heeft niets met de radio te maken. Tomtom kan ook TMC gebruiken, dat is gekoppeld aan een aantal radiozenders. De gemeenschappelijke component is Tomtom, oftewel de navigatie. De radio is niet de gemeenschappelijke component.
De gebruikte software voor de navigatie is van Tomtom.
De headunit, het computerdeel van de radio en de navigatie heeft GEEN ondersteuning voor Wifi voor Android Auto. Meer dan dat staat er al een aantal keer dat die ondersteuning er niet is. Wat probeer je er in te lezen?
De headunit heeft wel ondersteuning voor een bedrade aansluiting. Die werkt, en werkt prima. De gevraagde bandbreedte voor Tomtom voor verkeersinformatie is zo goed als verwaarloosbaar, daar heb je vrijwel geen computer kracht voor nodig. Voor Android Auto via Wifi heb je wel veel rekenkracht nodig, en die zal simpelweg niet voorhanden zijn. Het is minder eenvoudig dan jij het voorstelt.
De headunit, het computerdeel van de radio en de navigatie heeft GEEN ondersteuning voor Wifi voor Android Auto. Meer dan dat staat er al een aantal keer dat die ondersteuning er niet is. Wat probeer je er in te lezen?
De headunit heeft wel ondersteuning voor een bedrade aansluiting. Die werkt, en werkt prima. De gevraagde bandbreedte voor Tomtom voor verkeersinformatie is zo goed als verwaarloosbaar, daar heb je vrijwel geen computer kracht voor nodig. Voor Android Auto via Wifi heb je wel veel rekenkracht nodig, en die zal simpelweg niet voorhanden zijn. Het is minder eenvoudig dan jij het voorstelt.
Je probeert gewoon te vallen over het feit dat ik zeg; De radio heeft WiFi.daemonix schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 23:17:
Dan snap je niet wat ik zeg. Tomtom gebruikt de wifi om betere verkeersinformatie te ontvangen. Dat heeft niets met de radio te maken. Tomtom kan ook TMC gebruiken, dat is gekoppeld aan een aantal radiozenders. De gemeenschappelijke component is Tomtom, oftewel de navigatie. De radio is niet de gemeenschappelijke component.
"Nee heeft geen WiFi de "verkeersinformatie" gebruikt WiFi."
Maw niets toevoegen aan wat andere al zeiden maar jammeren achter de komma.
Dat de ondersteuning er nu niet is wil niet zeggen dat het nooit kan. De headunit kan best WiFi voor andere dingen gebruiken dan de verkeersinformatie theoretisch.
Ik probeer niets te lezen, oordeel niet over wat ik doe.
Je bent echt naar in je reacties, heb je dat niet door?
Hier staat dat ik snap dat het niet werkt en dat het misschien ooit nog wel kotm omdat WiFi beschikbaar is, maar dan kom je struikelen over dat ik radio schrijf. Ja, zo noem ik dat. Je snapt best wat ik bedoel.Sjabba1979 schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 12:45:
Ok, jammer want de radio heeft wel wifi en dat is nodig.
Het overigens gewoon mogelijk;
https://forum.xda-develop...reloaded-android-t3432348
Dus wel softwarematig.
[ Voor 15% gewijzigd door Sjabba1979 op 31-08-2020 07:57 ]
Nee, dat staat er absoluut niet. Er staat dat de headunit voorzien moet zijn van wifi EN dat die Android auto via wifi moet ondersteunen. Dat is NIET het geval.Sjabba1979 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 07:48:
[...]
Hier staat dat ik snap dat het niet werkt en dat het misschien ooit nog wel kotm omdat WiFi beschikbaar is, maar dan kom je struikelen over dat ik radio schrijf. Ja, zo noem ik dat. Je snapt best wat ik bedoel.
Het overigens gewoon mogelijk;
https://forum.xda-develop...reloaded-android-t3432348
Dus wel softwarematig.
De radio heeft geen wifi. De headunit heeft wifi. Ik schrijf ook niet dat de radio wifi voor de verkeers informatie gebruikt, maar de headunit doet dat. Klein beetje zorgvuldiger in je woordkeus kan echt geen kwaad. Klein beetje respect voor degenen die je vraag beantwoorden ook al is het antwoord niet wat je wilt horen.
Tot slot: vrijwel alles heeft betrekking op software in combinatie met hardware, dus het 'zie je wel, het kan want het is software' is een veel te simpele voorstelling van zaken.
Is er een reden waarom een de Hyundai Iqonics binnen 1 jaar al 10 duizend euro aan waarde verliest?
Als ik het vergelijk met andere merkauto's (elektrische dan) merk ik dat de anderen hun prijzen goed vasthouden.
Als ik het vergelijk met andere merkauto's (elektrische dan) merk ik dat de anderen hun prijzen goed vasthouden.
Is ook gewoon een k*t-auto.ThaddeusX schreef op woensdag 2 september 2020 @ 15:30:
Is er een reden waarom een de Hyundai Iqonics binnen 1 jaar al 10 duizend euro aan waarde verliest?
@ThaddeusX
Veel mensen kijken primair naar grootte van de accu en die is niet groot
Het 2019 28kWh model is opgevolgd door een 38kWh model (wat klinkt als een enorme vooruitgang) (het 2020 model is ook wel met een hoge prijs geintroduceerd)
Prijsdruk door de e208 / corsa/ MG die grotere accu hebben
Overigens is de prijs voor 2017 modellen gebruikt gelijk aan de eGolf, en die was nieuw 5-10k duurder (afh. van uitrusting)
Het 2019 28kWh model is opgevolgd door een 38kWh model (wat klinkt als een enorme vooruitgang) (het 2020 model is ook wel met een hoge prijs geintroduceerd)
Overigens is de prijs voor 2017 modellen gebruikt gelijk aan de eGolf, en die was nieuw 5-10k duurder (afh. van uitrusting)
Zou je de Ioniq 28kWh dan ook niet aanraden? Ik zelf ben aan het kijken voor een auto en een tweedehands Ioniq staat op dit moment hoog op het lijstje. Op dit moment ergens te krijgen voor rond de 18/19k (exl. 2k subsidie). Andere auto's in die prijsklasse vind ik vaak minder interessant.BarryH schreef op woensdag 2 september 2020 @ 16:02:
@ThaddeusX
@Baksteen89 Ik raad de Ioniq 28kWh zeker aan.
Het punt wat ik wilde maken is dat veel mensen niet verder kijken dan de accugrootte op de sticker, terwijl de netto/bruto capaciteit, verbruik, snellaad-profiel heel veel invloed hebben op het gebruiksgemak/ongemak.
Dit zorgt ervoor dat de Ioniq ondergewaardeerd is. Veel mensen denken dat een eGolf 2017- of een Leaf 40kWh verder komen, terwijl dat niet zo is.
Bv. een collega heeft een eTron 55. Maar op een route met veel 50kW snelladers en geen 100kW+ laders ben ik net zo snel (hij is veel meer tijd kwijt aan laden)
Wat het beste bij je past is heel persoonlijk, maar kijk in ieder geval goed naar de vergelijkingen van Bjorn Nyland (google sheets via youtube te vinden). En plan eens een paar ritten met abetterrouteplanner.com
Het punt wat ik wilde maken is dat veel mensen niet verder kijken dan de accugrootte op de sticker, terwijl de netto/bruto capaciteit, verbruik, snellaad-profiel heel veel invloed hebben op het gebruiksgemak/ongemak.
Dit zorgt ervoor dat de Ioniq ondergewaardeerd is. Veel mensen denken dat een eGolf 2017- of een Leaf 40kWh verder komen, terwijl dat niet zo is.
Bv. een collega heeft een eTron 55. Maar op een route met veel 50kW snelladers en geen 100kW+ laders ben ik net zo snel (hij is veel meer tijd kwijt aan laden)
Wat het beste bij je past is heel persoonlijk, maar kijk in ieder geval goed naar de vergelijkingen van Bjorn Nyland (google sheets via youtube te vinden). En plan eens een paar ritten met abetterrouteplanner.com
[ Voor 14% gewijzigd door BarryH op 02-09-2020 17:17 ]
Het ligt een beetje aan je wensen en situatie maar ik zou zeker de Ioniq 28 kWh aanraden. Ik rij de auto nu een jaar of 4 (Premium). Als ik nu een nieuwe auto zou mogen kiezen dan kan ik geen betere auto kiezen dan deze Ioniq in dezelfde prijsklasse met dezelfde opties.Baksteen89 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 17:02:
[...]
Zou je de Ioniq 28kWh dan ook niet aanraden? Ik zelf ben aan het kijken voor een auto en een tweedehands Ioniq staat op dit moment hoog op het lijstje. Op dit moment ergens te krijgen voor rond de 18/19k (exl. 2k subsidie). Andere auto's in die prijsklasse vind ik vaak minder interessant.
I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass
Wat is je dagelijkse reisprofiel, wil je er mee op vakantie kunnen, kan je thuisladen of ben je afhankelijk van een (drukke?) openbare laadpaal.Baksteen89 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 17:02:
[...]
Zou je de Ioniq 28kWh dan ook niet aanraden? Ik zelf ben aan het kijken voor een auto en een tweedehands Ioniq staat op dit moment hoog op het lijstje. Op dit moment ergens te krijgen voor rond de 18/19k (exl. 2k subsidie). Andere auto's in die prijsklasse vind ik vaak minder interessant.
Allemaal vragen die van invloed kunnen zijn op je keuze.
Ik ben van mening dat de 28kWh zwaar ondergewaardeerd is, een groot pluspunt is de efficiëntie in combinatie met de formidabele laadsnelheid
Als ik nu in de markt zou zijn voor een occasion in dit segment dan zou ik zonder enige twijfel een Ioniq kiezen....
[ Voor 9% gewijzigd door revolution-nl op 02-09-2020 19:49 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Helemaal eens, de 28 kWh Ioniq is een hele goede auto, snelladen in een minuut of 20 zorgt dat je weer op een procent of 80 zit. Doe dat maar eens na met een andere auto. Bij mij zou deze op plaats 1 staan.
Ik rijd zakelijk de Ioniq 28 en ik kan die zeer zeker aanraden. Toen mijn vrouw en ik op zoek waren naar een occasion EV, heb ik er wel aan gedacht om een Ioniq 28 te kopen, maar we wilden uiteindelijk niet meer dan 10.000 euro uitgeven en dan is de Ioniq (op dit moment) niet bereikbaar. Uiteindelijk zijn we voor een Citroën C-Zero gegaan aangezien het woon werk verkeer van mijn vrouw nog geen 30 kilometer is heen en terug.revolution-nl schreef op woensdag 2 september 2020 @ 19:46:
[...]
Wat is je dagelijkse reisprofiel, wil je er mee op vakantie kunnen, kan je thuisladen of ben je afhankelijk van een (drukke?) openbare laadpaal.
Allemaal vragen die van invloed kunnen zijn op je keuze.
Ik ben van mening dat de 28kWh zwaar ondergewaardeerd is, een groot pluspunt is de efficiëntie in combinatie met de formidabele laadsnelheidHeel veel nieuwe EV's zijn langzamer op +500km ritten.
Als ik nu in de markt zou zijn voor een occasion in dit segment dan zou ik zonder enige twijfel een Ioniq kiezen....
Als we over een aantal jaar weer in de markt zijn voor een occasion EV dan zou de Ioniq 28 (en misschien ook wel de 38) zeker op mijn lijstje staan. Dan is de Ioniq misschien wel voor rond de 10.000 euro te krijgen.
Ik begrijp dat het erg slecht is voor het bereik, maar zou er een dakkoffer op de Ioniq kunnen?
Daar is eerder al een en ander over geschreven (inclusief praktijk ervaringen), zoek even in dit topic op dakkoffer.
Vandaag met SoulEvSpy (android, de lite versie) de accu uitgelezen. Alle cellen gelijk voltage waarbij sommigen soms 0.02V verspringen (dus 3.62-3.64V p cell bij ca 45% SoC).
en ook hier de melding SoH=100%.
Ben benieuwd of de meting klopt (na 108k km).
en ook hier de melding SoH=100%.
Ben benieuwd of de meting klopt (na 108k km).
Vraagje, als de Hyundai dealer je 18.900 inruil biedt voor je ioniq comfort uit 2016 met 97k km
Wanneer je die inruilt tegen een voorraad model van het oude type, ook een comfort, met 10km (nieuw dus) met ook 4% bijtelling voor 27k
En je dan 8k (6.600 ex btw) moet bijleggen...
... heb je dan een goede deal?
Wanneer je die inruilt tegen een voorraad model van het oude type, ook een comfort, met 10km (nieuw dus) met ook 4% bijtelling voor 27k
Tesla model 3 LR AWD 2019, Tesla model Y rwd sr 2025
Er van uitgaande dat je nog ruim 4 jaar tegen 4% bijtelt en je een afschrijving op je huidige auto hebt van gemiddeld EUR 1.650 per jaar lijkt het mij een goede deal.afelium schreef op donderdag 3 september 2020 @ 21:15:
Vraagje, als de Hyundai dealer je 18.900 inruil biedt voor je ioniq comfort uit 2016 met 97k km
@afelium
voordeel:
-3 jaar langer 4% bijtelling (hoewel de ioniq naar prive halen bij 5 jaar en dan niet meer bijtellen ook goedkoop is)
- redelijk lage afschrijving (10ct/km, = 300k km met de ioniq rijden), maar ws lastig te verkopen over 5? jaar
nadeel:
En wat gebeurt er met je MIA?
voordeel:
-3 jaar langer 4% bijtelling (hoewel de ioniq naar prive halen bij 5 jaar en dan niet meer bijtellen ook goedkoop is)
- redelijk lage afschrijving (10ct/km, = 300k km met de ioniq rijden), maar ws lastig te verkopen over 5? jaar
nadeel:
En wat gebeurt er met je MIA?
De nieuwe IONIQ 38kWh heeft toch Android Auto voorbereiding? Dat wil zeggen Android Auto apk downloaden en gaan?
ehhhh..HOI
Heeft de eerste ook.krizzziz schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 06:56:
De nieuwe IONIQ 38kWh heeft toch Android Auto voorbereiding? Dat wil zeggen Android Auto apk downloaden en gaan?
APK dowloaden of als je Android 10 hebt zit het er al standaard in, Alleen inpluggen met een goede usb kabel en gaan :-)
Sta nu bij de dealer, gisteravond wilde hij ineens niet meer laden bij mij thuis, ook de 220v thuislader niet. gelukkig had ik nog redelijk bereik, hoop dat het iets kleins is.
IONIQ 28 | Premium | | Red | 150k+
laadvergrendeling stuk, onderdeel niet op voorraad, dus even een leenauto mee.Henry_tw schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 09:16:
Sta nu bij de dealer, gisteravond wilde hij ineens niet meer laden bij mij thuis, ook de 220v thuislader niet. gelukkig had ik nog redelijk bereik, hoop dat het iets kleins is.
IONIQ 28 | Premium | | Red | 150k+
Dat heb ik vaker gelezen, uit welk jaar is je Ioniq?
Is een bekend probleem met de Ioniq 28. Mijn Ioniq is van modeljaar 2017 (in januari 2018 gekregen) en ik had het laatst ook. Toen is de vergrendelmotor onder garantie vervangen.Henry_tw schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 09:24:
[...]
laadvergrendeling stuk, onderdeel niet op voorraad, dus even een leenauto mee.
Wel vreemd dat ze er geen terugroepactie van maken dan of niet?
Ja, vreemd inderdaad, maar misschien komt het niet bij alle auto's voor en zou een terugroepactie betekenen dat er goede vergrendelmotors vervangen en weggegooid worden.Sjabba1979 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 13:50:
Wel vreemd dat ze er geen terugroepactie van maken dan of niet?
Kortom, het lijkt misschien vaak voor te komen, maar is het niet vaak genoeg om er een terugroepactie voor in te stellen. Terugroepacties worden ook vaak gedaan als de veiligheid in het geding komt. Dat is bij een defecte vergrendelmotor niet het geval. Het is vervelend, maar niet onveilig aangezien de beveiliging in de auto er al voor zorgt dat je niet meer kunt laden.
Ja zoiets vermoed ik ook, maar op dit zit 5 jaar garantie denk ik, is niet de accu/aandrijving die heeft 8 dacht ik (of 160k km).Sonicfreak schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 14:41:
[...]
Ja, vreemd inderdaad, maar misschien komt het niet bij alle auto's voor en zou een terugroepactie betekenen dat er goede vergrendelmotors vervangen en weggegooid worden.
Kortom, het lijkt misschien vaak voor te komen, maar is het niet vaak genoeg om er een terugroepactie voor in te stellen. Terugroepacties worden ook vaak gedaan als de veiligheid in het geding komt. Dat is bij een defecte vergrendelmotor niet het geval. Het is vervelend, maar niet onveilig aangezien de beveiliging in de auto er al voor zorgt dat je niet meer kunt laden.
Dus als je na die 5 jaar een defecte vergrendelmotor hebt ben je meteen aan de beurt terwijl het mogelijk dus een zwak element is.
Wat ik ook altijd afvraag is waardoor wordt deze vervangen? Een zelfde of is een verbeterde versie? Misschien kan Henry_tw dit eens navragen als hij onderdeel vervangen is?
Aangezien het vaker voorkomt, weet jij of ze hem vervangen voor eenzelfde of een verbeterde versie, anders kan je wellicht op je vingers natellen dat hij weer snel defect raakt?Henry_tw schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 09:24:
[...]
laadvergrendeling stuk, onderdeel niet op voorraad, dus even een leenauto mee.
Update; Ik zie hier;
https://www.ioniqforum.com/threads/ioniq-ev-recall.15329/
Dat het een bekend probleem is en een NLer heeft gereageerd dat er een recall voor geweest is in NL (onderaan page 1).
[ Voor 21% gewijzigd door Sjabba1979 op 04-09-2020 15:08 ]
Voor mijn auto is er nooit een recall voor geweest. Als ik in RDW kijk bij mijn auto dan staat er ook geen recall informatie bij.Sjabba1979 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 14:56:
[...]
Aangezien het vaker voorkomt, weet jij of ze hem vervangen voor eenzelfde of een verbeterde versie, anders kan je wellicht op je vingers natellen dat hij weer snel defect raakt?
Update; Ik zie hier;
https://www.ioniqforum.com/threads/ioniq-ev-recall.15329/
Dat het een bekend probleem is en een NLer heeft gereageerd dat er een recall voor geweest is in NL (onderaan page 1).
Vandaag proefrit gemaakt in de Loniq en wat een heerlijke reis auto!
+range met accu van 38kwh
+ruim
+ zuinig testrit was gemiddeld 13.1/100km wat is jullie ervaring??
+ enorm luxe in comfort uitvoering
- hoofdruimte achterin als je langer dan 1.8m ben
-toch wel rijgeluiden op de snelweg (of komt dit omdat ik verder geen geluiden meer hoor??)
Nu heb ik morgen nog 3 proefritten
-leaf 40kwh
-e-soul 40kwh
-mg zs ev
Nu vind ik range best belangrijk (grens 200 moet gehaald worden in de winter en zomer).
Vind de keuze zo moeilijk!
Mg is goedkoopste in de lease en Loniq samen met e-soul de duurste!
Maar de Loniq heeft wel de beste range!
+ruim
-toch wel rijgeluiden op de snelweg (of komt dit omdat ik verder geen geluiden meer hoor??)
-leaf 40kwh
-e-soul 40kwh
-mg zs ev
Nu vind ik range best belangrijk (grens 200 moet gehaald worden in de winter en zomer).
Ik denk dat je hier meer ervaringen over de 28 kWh'er gaat vinden, simpelweg omdat deze er al een hele tijd is. (en natuurlijk de beste EV isfevo-1190 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 20:49:
Vandaag proefrit gemaakt in de Loniq en wat een heerlijke reis auto!
+ruim
-leaf 40kwh
-e-soul 40kwh
-mg zs ev
Range is door z'n efficiency zeer goed te noemen, on par met de efficiency van een Tesla Model 3. Hier doet de 38 kWh'er niet onder voor de 28 kWh'er. Realiseer je wel dat de 38 'er op lange afstand (>400 km) langzamer is omdat deze minder snel kan snelladen. Op 1000 km scheelt het zo een 30 tot 60 minuten in het voordeel van de 28'er.
Verbruik is zonder moeite op ~11 kWh/100km te krijgen in huidige weersomstandigheden. Daarbij bandjes goed op druk en 100 tot 110 op de teller rijdend met zo veel mogelijk uitrollen. In de winter nog een ervaring mee, maar ik ga uit van 20% slechtere range (daarmee zit de 28'er nog steeds rond die 200 km).
Hoe de comfort-uitvoering is in het nieuwe model weet ik niet. Persoonlijk rijden wij de Premium, maar daar mis je niets aan (ok, de app is een nice-to-have).
Hoe hard is die 200 km eis? Ik weet niet of we het al een keer met jou hier over gehad hebben, maar als je de mogelijkheid hebt om op je bestemming (werk?) wat bij te kunnen laden heb je sowieso een business case wanneer je de 28'er neemt ipv de 38'er. Als je de 38'er wil om puur de lange afstanden makkelijker te kunnen rijden schiet je jezelf in de voet, en hard ook.
Edit: Ik lees net van het projectwerk. Persoonlijk zou ik overwegen om de dagen dat het nodig is in de winter even een minuutje of 5 wat bij te laden. In de winter laad je met ~500 km per uur, heb je er na 5 minuten weer 40 bij. Dat is 5 kWh, oftewel 2 euro.
Stel dat je een MG voor 4000 euro meer kan kopen is dat pas na 2000 x bijladen in de winter voordeliger. Los van overige besparingen van de Ioniq tov de MG.
Maar nogmaals, wij zijn biased richting de Ioniq. MG-eigenaren zijn dat richting hun auto.
[ Voor 10% gewijzigd door WhySoSerious op 04-09-2020 21:16 ]