Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 10:35
WhySoSerious schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 21:06:
[...]

Ik denk dat je hier meer ervaringen over de 28 kWh'er gaat vinden, simpelweg omdat deze er al een hele tijd is. (en natuurlijk de beste EV is :+ )

Range is door z'n efficiency zeer goed te noemen, on par met de efficiency van een Tesla Model 3. Hier doet de 38 kWh'er niet onder voor de 28 kWh'er. Realiseer je wel dat de 38 'er op lange afstand (>400 km) langzamer is omdat deze minder snel kan snelladen. Op 1000 km scheelt het zo een 30 tot 60 minuten in het voordeel van de 28'er.

Verbruik is zonder moeite op ~11 kWh/100km te krijgen in huidige weersomstandigheden. Daarbij bandjes goed op druk en 100 tot 110 op de teller rijdend met zo veel mogelijk uitrollen. In de winter nog een ervaring mee, maar ik ga uit van 20% slechtere range (daarmee zit de 28'er nog steeds rond die 200 km).

Hoe de comfort-uitvoering is in het nieuwe model weet ik niet. Persoonlijk rijden wij de Premium, maar daar mis je niets aan (ok, de app is een nice-to-have).

Hoe hard is die 200 km eis? Ik weet niet of we het al een keer met jou hier over gehad hebben, maar als je de mogelijkheid hebt om op je bestemming (werk?) wat bij te kunnen laden heb je sowieso een business case wanneer je de 28'er neemt ipv de 38'er. Als je de 38'er wil om puur de lange afstanden makkelijker te kunnen rijden schiet je jezelf in de voet, en hard ook.
Nou die range is zo belangrijk , omdat ik meerdere projecten run per jaar en die soms weleens 90/100km enkele reis zijn.
En kan niet op elk project laden soms zou het kunnen , maar ik kan daar niet vanuit gaan.
Meerwaarde van premium tov comfort vind ik het niet waard.
Nou ik neem een 38’er , want de 28’er is niet nieuw leverbaar meer :9

Ik ga ook elke zomer richting het zuiden(Italie) en dat wil ik met de ev doen.
Jij wil zeggen door de langere laadtijden over lange afstanden doet de nieuwe Loniq er langer over dan het oude model..?

Edit;
M’n vriendin ziet graag de MG komen.. persoonlijk vind de de E-soul het mooiste , maar ik denk dat ik met de Loniq het beste af ben.
Mg is trouwens goedkoper dan de Hyundai (29,990,00 vs 37,895)

[ Voor 4% gewijzigd door fevo-1190 op 04-09-2020 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:57

WhySoSerious

Be the change.

Yes, de 28'er kan snelladen met ~65 kW, de 38'er schommelt wat tussen de 35 - 47 kW. Op langere afstanden, zoals een trip naar Italië, ben je gemiddeld gezien langer onderweg. Al zou ik dat verschil niet heel zwaar laten meewegen, vooral niet als je je vele malen per jaar net iets aan die extra range hebt. Maar then again, de laadpaaldichtheid in Nederland is geweldig, voor die aantal keer per jaar dat je even moet bijladen zou ik dit serieus overwegen. Wat zijn de redenen dat je voor een nieuwe wagen gaat?

Het is trouwens Ioniq, als in ie-jonik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
WhySoSerious schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 21:30:
Yes, de 28'er kan snelladen met ~65 kW, de 38'er schommelt wat tussen de 35 - 47 kW. Op langere afstanden, zoals een trip naar Italië, ben je gemiddeld gezien langer onderweg. Al zou ik dat verschil niet heel zwaar laten meewegen, vooral niet als je je vele malen per jaar net iets aan die extra range hebt. Maar then again, de laadpaaldichtheid in Nederland is geweldig, voor die aantal keer per jaar dat je even moet bijladen zou ik dit serieus overwegen. Wat zijn de redenen dat je voor een nieuwe wagen gaat?

Het is trouwens Ioniq, als in ie-jonik
Als ik 4 maanden op 1 project zit moet ik elke dag onderweg bijladen.
Lijkt me toch niet ideaal ondanks het maar kort is.

Ik zet hem op de zaak met full operational lease.
Trouwens is de Ioniq snel leverbaar wat ook wel lekker is dat die dit jaar nog op kenteken staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

fevo-1190 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 21:36:
[...]

Als ik 4 maanden op 1 project zit moet ik elke dag onderweg bijladen.
Lijkt me toch niet ideaal ondanks het maar kort is.

Ik zet hem op de zaak met full operational lease.
Trouwens is de Ioniq snel leverbaar wat ook wel lekker is dat die dit jaar nog op kenteken staat.
Nou ja, bestellen dan maar :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
Even wachten op morgen natuurlijk, maar het is wel verleidelijk hoor |:(
Vrouwlief heeft ook nog wat te zeggen die zal hem ook zo nu en dan gebruiken ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:57
@fevo-1190 kijk eens bij teslabjorn of abetted route planner. Ik denk dat op lane ritten de mg en de nieuwe ioniq redelijk gelijk opgaan.
De oude ioniq is een stuk sneller

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
BarryH schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 21:42:
@fevo-1190 kijk eens bij teslabjorn of abetted route planner. Ik denk dat op lane ritten de mg en de nieuwe ioniq redelijk gelijk opgaan.
De oude ioniq is een stuk sneller
Hier via ABRPapp
38kwh
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BRBv_QgEOCTKc_N0wWcEBQC6t-k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Xk35hQmr7jacTPNYcXQASxLE.png?f=fotoalbum_large
En de 28kwh
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wvTH52Hz6dWHYBrPOAgBMOMZYNw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/thRo0EeFi8FvCUjErieyLKTm.png?f=fotoalbum_large
De 28kwh zal er minder lang over doen, maar ik overnacht ook nog ergens tussendoor (hotel 2 kinderen erbij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

ABRP is sowieso een beetje negatief qua Ioniq moet ik wel opmerken. Met de 28'er kom ik uit op 11 stops, 2 uur laden. 120 km/h als snelheid. Totaal 13,5 uur.

De nieuwe zou met 9 x laden daar 3,5 uur voor nodig hebben. Totaal 14,75 uur. Maar een overnachting haalt een deel van het verschil al weer weg natuurlijk.

ZS EV heeft er ook 14,5 uur voor nodig. Een E-soul 17,5 uur en een Leaf 40 kWh ook (rapidgate even buiten beschouwing gelaten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
WhySoSerious schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 22:06:
ABRP is sowieso een beetje negatief qua Ioniq moet ik wel opmerken. Met de 28'er kom ik uit op 11 stops, 2 uur laden. 120 km/h als snelheid. Totaal 13,5 uur.

De nieuwe zou met 9 x laden daar 3,5 uur voor nodig hebben. Totaal 14,75 uur. Maar een overnachting haalt een deel van het verschil al weer weg natuurlijk.

ZS EV heeft er ook 14,5 uur voor nodig. Een E-soul 17,5 uur en een Leaf 40 kWh ook (rapidgate even buiten beschouwing gelaten).
klopt de nissen en De soul doen er het langst over in 40kwh uitvoering.
De Ioniq krijg ik als lease prijs om en nabij €500 pm en de kia met 64kwh(keken eigenlijk naar de 40kwh) rond 520€ pm.

Keuzes keuzes lastig allemaal waar doe je goed aan je zit er toch 4 jaar aan vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

fevo-1190 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 22:13:
[...]
klopt de nissen en De soul doen er het langst over.
De Ioniq krijg ik als lease prijs om en nabij €500 pm en de kia met 64kwh(keken eigenlijk naar de 40kwh) rond 520€ pm.

Keuzes keuzes lastig allemaal waar doe je goed aan je zit er toch 4 jaar aan vast.
Ik mis trouwens de Kona in je overweging. Over het hoofd gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
WhySoSerious schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 22:14:
[...]

Ik mis trouwens de Kona in je overweging. Over het hoofd gezien?
Mijn vriendin vind die echt afschuwelijk en is trouwens amper leverbaar evenals de e-niro die zijn niet meer te krijgen dit jaar.
En volgens mij zijn die stuk duurder en dus stuk duurder in lease/bijtelling

[ Voor 10% gewijzigd door fevo-1190 op 04-09-2020 22:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RKD
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:51

RKD

Ik rij zelf sinds december vorig jaar de 38 versie. Mijn werkgever had als harde eis minimaal 300km wltp.

Tot op heden nog geen moment spijt van gehad. De extra range weegt voor mij ruim op tegen het laadtijd verschil en de app plus een laadlimiet van 90% in kunnen stellen is echt wel heel fijn.

Heb nu tijdens de vakantie voor het eerst moeten snelladen in Drenthe omdat er daar bijna nergens een normale paal te vinden was. Was gelukkig maar een 50kw paal maar daar zou de 28 iets sneller zijn geweest maar had ik er ook vaker heen gemoeten :)

O ja mocht je je zorgen maken over ruimte in de auto wij kregen onze complete kampeer uitrusting (tent) plus fietsen en spullen voor ons zoontje van 1,5 gewoon mee zonder dakkoffer. Ja hij zat wel echt vol maar het past wel :D

[ Voor 17% gewijzigd door RKD op 04-09-2020 23:00 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
De Nissan is geen optie, want CHAdeMO lader en die is dun gezaaid in andere landen dan Frankrijk. (!)

De eSoul is de grootste concurrent.

De premium is echt heel volledig en echt aan te raden. Wij hebben zowel de Kona als Ioniq, beide in Premium uitvoering. Ik zou niet anders willen.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-09 22:00
fevo-1190 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 22:15:
[...]
En volgens mij zijn die stuk duurder en dus stuk duurder in lease/bijtelling
Als het je om lage bijtelling gaat en je open staat voor de 28kWh, neem er dan 1 uit 2019 of 2018 met 4%. Dat is pas echt goedkoop zakelijk rijden.

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

Hij is helaas al over naar The Dark Side :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
Dark side?
Beslissend is geweest de prijs.
De Mg zit niet zo goed in elkaar als de Ioniq of e soul, maar daar betaal je maandelijks bijna 2 keer zoveel voor.
De mg was de ruimste en goedkoopste. Je kan er momenteel gewoon niet omheen.. als de prijzen nagenoeg gelijk zouden zijn dan zou de strijd gegaan zijn tussen de e soul en Ioniq..
waar denk ik de Ioniq zou winnen ivm kofferbak ruimte en verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rfcdejong
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-09 23:32
fevo-1190 schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 20:54:
Dark side?
Beslissend is geweest de prijs.
De Mg zit niet zo goed in elkaar als de Ioniq of e soul, maar daar betaal je maandelijks bijna 2 keer zoveel voor.
De mg was de ruimste en goedkoopste. Je kan er momenteel gewoon niet omheen.. als de prijzen nagenoeg gelijk zouden zijn dan zou de strijd gegaan zijn tussen de e soul en Ioniq..
waar denk ik de Ioniq zou winnen ivm kofferbak ruimte en verbruik.
Je luiser gewoon graag naar je vriendin en wil haar plezieren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
Kahlessx schreef op zondag 6 september 2020 @ 08:23:
[...]

Je luiser gewoon graag naar je vriendin en wil haar plezieren ;)
Keuze maak je altijd samen, maar uiteindelijk moet ik het maandelijks bekostigen en ben ik de meest rijdende bestuurder (30/35k pj)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Prima keuzecriterium toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarknessAwaits
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 28-01 12:41
Vorige week de zomerbanden laten omleggen... zo weinig gereden dit jaar dat de winterbanden er nog onder lagen. Toen ik de auto weer terug had en in de avond een ritje moest maken brandde het instrumentenpaneel (het 'dashboard' dus) zowat m'n hoornvlies weg.

De monteur had schijnbaar de helderheid omhoog gezet. Eenmaal op z'n laagst vond ik het alsnog veel te fel maar werd het doenbaar.

Maar gisteren ook weer bij een ritje door wat tunnels: er lijkt iets anders aan de hand. Daar waar ik het idee had dat de helderheid altijd netjes meeging met het centrale (media) display blijft hij nu altijd op dezelfde intensiteit. Wat ik me nu afvraag: is er soms een software update geweest waarbij dit mis is gegaan? Of erger nog: is dit een nieuwe feature?

Anderen met deze ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

DarknessAwaits schreef op maandag 7 september 2020 @ 15:56:
Vorige week de zomerbanden laten omleggen... zo weinig gereden dit jaar dat de winterbanden er nog onder lagen. Toen ik de auto weer terug had en in de avond een ritje moest maken brandde het instrumentenpaneel (het 'dashboard' dus) zowat m'n hoornvlies weg.

De monteur had schijnbaar de helderheid omhoog gezet. Eenmaal op z'n laagst vond ik het alsnog veel te fel maar werd het doenbaar.

Maar gisteren ook weer bij een ritje door wat tunnels: er lijkt iets anders aan de hand. Daar waar ik het idee had dat de helderheid altijd netjes meeging met het centrale (media) display blijft hij nu altijd op dezelfde intensiteit. Wat ik me nu afvraag: is er soms een software update geweest waarbij dit mis is gegaan? Of erger nog: is dit een nieuwe feature?

Anderen met deze ervaring?
Het is toch een optie om ergens automatisch dimmen aan te zetten? De mijne doet dat nog gewoon (vorige week software update gekregen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarknessAwaits
WhySoSerious schreef op maandag 7 september 2020 @ 16:15:
[...]

Het is toch een optie om ergens automatisch dimmen aan te zetten? De mijne doet dat nog gewoon (vorige week software update gekregen).
Dat dacht ik ook... maar zover ik nu kan zien werkt dat nu alleen nog voor het mediascherm bij mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RKD
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:51

RKD

DarknessAwaits schreef op maandag 7 september 2020 @ 17:16:
[...]

Dat dacht ik ook... maar zover ik nu kan zien werkt dat nu alleen nog voor het mediascherm bij mij.
Staan je lampen wel op auto? Ik dacht dat dat ook invloed heeft.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afelium
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 21-07 19:21
@fevo-1190
Als ik het goed begrijp ben je voor de MG gegaan.

Maar heb je de ioniq 28 uit december 2019 wel overwogen? Die hebben ze nog in voorraad en gaan weg voor 27k. Nieuw!

4% bijtelling.
Helaas alleen de comfort uitvoering en keuze uit maar liefst 2 kleuren: zwart of lichtgrijs.

Wel een tip voor wie in de markt is voor een goede deal.

(Men begrijpt dat ik de deal heb gesloten en mijn 2016 comfort heb ingeruild tegen de 2019)

Tesla model 3 LR AWD 2019, Tesla model Y rwd sr 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
afelium schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 20:24:
@fevo-1190

Maar heb je de ioniq 28 uit december 2019 wel overwogen? Die hebben ze nog in voorraad en gaan weg voor 27k. Nieuw!

4% bijtelling.
Helaas alleen de comfort uitvoering en keuze uit maar liefst 2 kleuren: zwart of lichtgrijs.

(Men begrijpt dat ik de deal heb gesloten en mijn 2016 comfort heb ingeruild tegen de 2019)
Ioniq 38 heb ik overwogen.. prima auto alleen de lage instap was het net niet voor m’n vriendin!

Gefeliciteerd met je deal d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:44
Die lage instap was voor mij destijds ook weer even wennen. Kom je van een grote SUV, zit je bijna weer op de grond ineens ;)

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DarknessAwaits
RKD schreef op maandag 7 september 2020 @ 18:04:
[...]

Staan je lampen wel op auto? Ik dacht dat dat ook invloed heeft.
Eindelijk kunnen kijken... en inderdaad: lampen stonden niet op auto. Nog niet de werking van dashboard dimming kunnen controleren, maar ik vind het wel plausibel. Scherp hoor!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:36

timovd

Voorsprong door techniek

afelium schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 20:24:
@fevo-1190

4% bijtelling.

In oktober-december 2019 werd MY2020 toch al geleverd met 38kWh?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• Spiller
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-09 23:14
Weet iemand of een normaal formaat (60cm breed, 86cm hoog, 55cm diep) vaatwasser achterin een Ioniq past, met de klep dicht en de achterbank plat?

Ioniq 5 P45

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Met een hamer moet dat toch wel passen?

In mijn Prius; ook een liftback (ideaal!) kan ik ook een hoop grote spullen kwijt. Achterbank plat en in de lengte er in schuiven moet toch wel lukken.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@Spiller niet getest maar denk het wel.
met bank omlaag heb je ca 165cm diepte. En de vrije hoogte net achter de achterbankleuning is ca 70cm.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spiller
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-09 23:14
Spiller schreef op donderdag 10 september 2020 @ 16:28:
Weet iemand of een normaal formaat (60cm breed, 86cm hoog, 55cm diep) vaatwasser achterin een Ioniq past, met de klep dicht en de achterbank plat?
For the record: het past precies :) Lastig wel zonder vlakke laadvloer/klep maar het gaat net.

Ioniq 5 P45

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

8 graden buiten. Dat wordt zo lekker de stoel-en stuurverwarming aanzetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
timovd schreef op donderdag 10 september 2020 @ 11:57:
[...]

In oktober-december 2019 werd MY2020 toch al geleverd met 38kWh?
Klopt. Maar toen was er nog een behoorlijke voorraad 28kWh-ers die allemaal eind 2019 op kenteken zijn gezet. Blijkbaar nog steeds niet uitverkocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@RaymondD, 31-12 of 01-01 op kenteken is qua restwaarde vaak wel een groot verschil. Dat klinkt stom, maar dat is wel iets om rekening mee te houden. Maar die 28kWh-ers zijn dan voor de 4% bijtelling allemaal op kenteken gezet?

[ Voor 20% gewijzigd door timovd op 11-09-2020 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
timovd schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 10:19:
@RaymondD, 31-12 of 01-01 op kenteken is qua restwaarde vaak wel een groot verschil. Dat klinkt stom, maar dat is wel iets om rekening mee te houden. Maar die 28kWh-ers zijn dan voor de 4% bijtelling allemaal op kenteken gezet?
Blijkbaar. Sinds ca. oktober 2019 zijn er een hele serie Ioniq's 28kWh comfort te koop die op kenteken staan en <100km hebben gereden. Verspreid over verschillende Hyundai dealers. Langzamerhand zijn deze in prijs gezakt en de voorraad geslonken maar er staan nog steeds een aantal te koop. De 38kWh versie was toen al leverbaar. Dus ik vermoed dat ze ze op kenteken gezet zodat het 4% auto's zouden blijven.Check de occassion zoeker op de Hyundai site.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
En toch... Mijn vrouw geeft al aan dat het afkicken wordt als de Premium vervangen moet gaan worden. Denk niet dat wij gaan wennen aan een Comfort. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjabba1979
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 16-09 20:44
RaymondD schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 13:00:
[...]

Blijkbaar. Sinds ca. oktober 2019 zijn er een hele serie Ioniq's 28kWh comfort te koop die op kenteken staan en <100km hebben gereden. Verspreid over verschillende Hyundai dealers. Langzamerhand zijn deze in prijs gezakt en de voorraad geslonken maar er staan nog steeds een aantal te koop. De 38kWh versie was toen al leverbaar. Dus ik vermoed dat ze ze op kenteken gezet zodat het 4% auto's zouden blijven.Check de occassion zoeker op de Hyundai site.
Vaak gebeurd dit ook om bepaalde doelstellingen te halen.
Ben superblij met de comfort (wilde geen premium vanwege het open dakje dat mij teveel hoofdruimte kost). De andere extra's zijn wel erg leuk op de premium. Maar de comfort is verre van kaal.
Zeker een koopje en helemaal met de subsidie er nog eens op/bij/af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
Sjabba1979 schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 14:44:
[...]

Ben superblij met de comfort (wilde geen premium vanwege het open dakje dat mij teveel hoofdruimte kost). De andere extra's zijn wel erg leuk op de premium. Maar de comfort is verre van kaal.
Ik rij een premium maar om eerlijk te zijn vind ik het open dakje niet echt belangrijk. ledverlichting, parkeersensoren en blind spot warning, stoelverwarming zijn voor mij de belangrijkste premium dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:18
Ik ben heel blij met mijn (Duitse) "Style" uitvoering, die heeft in ieder geval stuur/stoelverwarming, ledverlichting, draadloos laden, automatisch dimmende binnenspiegel, inklappende spiegels en nog een paar verschillen met de comfort.

Parkeersensoren voor waren leuk geweest, dakje of ledere bekleding geef ik niet om.

[ Voor 29% gewijzigd door assje op 11-09-2020 18:27 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Stoelventilatie is ook heerlijk in de zomer. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
daemonix schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 19:43:
Stoelventilatie is ook heerlijk in de zomer. :)
Vooral als je lederen bekleding en een dakraam hebt ja :P

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rfcdejong
Electrische stoel met memory is toch echt een must have geworden. Mijn vrouw zet die stoel maximaal naar voren, ze kan anders niet bij de pendalen. Op die stand kan ik echter niet erin met mijn benen en dat stuur. Dus het eerste wat ik doe is de memory knopjes op de deur aantikken voor mijn eigen positie. Ik zou niet meer zonder willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB1980
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18-09 07:38
Ik heb al vaker gelezen over beperkte hoofdruimte bij schuifdak, maar ik heb er met mijn 1.91cm geen last van. Vanaf 1.95 wellicht ander verhaal.
Heerlijk dat dak!
Sjabba1979 schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 14:44:
[...]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc O.
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-09 16:32
JB1980 schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 13:09:
Ik heb al vaker gelezen over beperkte hoofdruimte bij schuifdak, maar ik heb er met mijn 1.91cm geen last van. Vanaf 1.95 wellicht ander verhaal.
Heerlijk dat dak!

[...]
Ik ben 2.03m en heb ook gewoon voldoende hoofdruimte met dat schuifdak.

Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput

• assje
Kahlessx schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 10:40:
Mijn vrouw zet die stoel maximaal naar voren, ze kan anders niet bij de pendalen. Op die stand kan ik echter niet erin met mijn benen en dat stuur.
In die situatie lijkt me dat ook ideaal inderdaad. Ik scheel 10cm met mijn vrouw maar instelling stoel hebben we gewoon hetzelfde (lange benen).

Ik heb nog nooit een auto met elektrisch/memory stoelinstelling gehad dus kan de waarde moeilijk beoordelen verder.

Persoonlijk vind ik premium audio één van de balangrijkste dingen.
Marc O. schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 16:12:
Ik ben 2.03m en heb ook gewoon voldoende hoofdruimte met dat schuifdak.
Behalve lengte spelen lichaamsverhoudingen en stoelinstellingen ook een flinke rol natuurlijk.

[ Voor 19% gewijzigd door assje op 12-09-2020 18:20 ]

• sir_knudde
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-09 23:32
Is die instelling om makkelijker in te stappen dan wat voor je? Dan schuift de stoel altijd naar achter.

• rfcdejong
sir_knudde schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 17:17:
Is die instelling om makkelijker in te stappen dan wat voor je? Dan schuift de stoel altijd naar achter.
Dat doet die inderdaad ook, zo kom ik er nog wel in en heb ik net genoeg tijd om nog op het knopje "1" te drukken aan de deur zodat ik niet klem kom te zitten wanneer die automatisch naar voren schuift :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Laatst online: 11:09
Kahlessx schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 10:40:
Electrische stoel met memory is toch echt een must have geworden. Mijn vrouw zet die stoel maximaal naar voren, ze kan anders niet bij de pendalen. Op die stand kan ik echter niet erin met mijn benen en dat stuur. Dus het eerste wat ik doe is de memory knopjes op de deur aantikken voor mijn eigen positie. Ik zou niet meer zonder willen.
Ik zou ook niet meer zonder willen. Mijn vrouw heeft de stoel vrij hoog afgesteld en ik heb die juist helemaal laag. Verder vind ik het geweldig dat ook de instelling van de buitenspiegels opgeslagen wordt. Mijn vrouw heeft die ook anders ingesteld dan ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc O.
Ik moet zeggen dat ik de implementatie van dat stoelgeheugen maar minimaal vind. Bij een van mijn vorige auto's, een Volvo uit 2007, kon je de memorystand koppelen aan je eigen afstandbediening voor de portiervergrendeling. Dus als ik de auto openmaakte met mijn AB dan ging de stoel naar mijn stand en idem voor vrouwlief. Lijkt me dat dat vrij simpel, wellicht zelfs softwarematig, zou moeten kunnen worden uitgevoerd.

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

assje schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 17:02:
[...]

Persoonlijk vind ik premium audio één van de balangrijkste dingen.
Na verwend te zijn in m'n vorige auto (Lexus IS250 met Mark Levinson) vind ik de Infinity in de Ioniq toch maar erg matig, zelfs de standaard audio in de Lexus CT200h van een collega klinkt beter dan in m'n Ioniq!
[...]

Behalve lengte spelen lichaamsverhoudingen en stoelinstellingen ook een flinke rol natuurlijk.
Ik zit met m'n 191cm inderdaad vrijwel altijd tegen de hemel te borstelen met m'n hoofd omdat ik altijd een rechte positie aanneem in de auto. Dat zal misschien nog uit de tijd stammen dat het stuur van auto's niet of nauwelijks verstelbaar was.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjabba1979
Heerlijk dat dak!

[...]
Ik ben 185 maar het heeft te maken met je verhoudingen.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dunbar
  • Laatst online: 08-07 12:12
Ik heb de laatste tijd last van een sissend geluid uit mijn 2018 Ioniq. Wanneer ik langzamer ga rijden, bijvoorbeeld voor parkeren, en de auto stilzet klinkt het alsof er een zut lucht ergens uit ontsnapt (linksvoor). Als ik de draad doorlees zie ik meer mensen met hetzelfde probleem maar ik kom er niet achter of iemand ook een oplossing heeft gevonden. Het grote Hyundai Ioniq Electric topic

Zijn er mensen die dit herkennen?

Tomorrow is often the busiest day of the week

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19-09 12:06
Mijn Ioniq heeft net een onderhoudsbeurt gehad (135.000 km). Kosten €188. Was meer dan de vorige keren. Toen ik op de factuur keek stond daar de update van de navi à €17 (ex BTW). Volgens mij waren die updates de vorige keren altijd gratis, maar weet het niet meer zeker. Hoe zit dat bij jullie?

Verder kan ik in de nieuwe navi de “Mijn POI” niet meer vinden. Is dat nog mogelijk met deze versie? Ik maakte daar wel regelmatig gebruik van. Of is er een andere manier om zelf punten op de kaart in te voeren?

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@pmiddeld klopt, navi update is gratis (eerste 5jr volgens mij), kijk maar op de website van hyundai.
Ik krijg van te voren altijd een specificatie.
laat daar dan "ruitensproeier vloeistof bijvullen" schrappen en vanaf komende beurt ook "interieurfilter vervangen" (4 voor eur 40 op ebay en 5min werk om te monteren). Monteur heeft 12 minuten nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

Hier laatst 153 euro Inc btw, exc. interieurfilter. Inbegrepen software update.

Edit: hound in 'nieuws: Elektrische 'zonneauto' krijgt in Nederland lagere bijtelling'

Iemand zin om even aan te haken?

[ Voor 63% gewijzigd door WhySoSerious op 18-09-2020 12:38 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• EV-newbie
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 14-03-2024
Vandaag afscheid genomen van onze Ioniq Premium uit 04-2017.
Ingeruild met iets meer dan 89d km op de teller en zonder accu-degradatie.
"Natuurlijk" is er weer een Premium voor terug gekomen.

Hebben ook de dealer ingeruild. Dit vanwege een betere deal en ervaringen van ons en van een ander hier op het forum.

Bij de dealer al wezen spelen met Bluelink, zag daar ook dat je het koelen en verwarmen op afstand kan bedienen.
Dacht nog "alleen aan de stekker", maar toch even proberen. En wat denk je??? De koeling of verwarming doet het ZONDER dat de auto aan de lader staat.
Iedereen was verbaasd..... De auto van de eigenaar van de garage (Ioniq MY 2020 geleverd in september 2019) kon het niet. Dus mogelijk is het de nieuwste software waardoor het wel kon.

Voor de personen die op zoek zijn naar inruilwaarde: Onze auto stond op mijn bedrijf (dus btw-auto) en is verkocht aan de dealer voor € 19.250. De nieuwe is privé aangekocht om de subsidie te kunnen opstrijken. Onze ervaring is dat, met uitsluitend thuis laden op eigen voorziening, het eigenlijk niet meer rendabel is deze auto op de zaak te rijden. Beter is privé en dan kilometervergoeding. Onze Ioniq is met afschrijving en onderhoud onder de € 0,19 per kilometer gebleven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xng7eGkphv9kte3gK4K3gvFUvJ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kiTnK1vhT1KIiSExwkdpz8Vf.jpg?f=fotoalbum_large

SolarFrontier 7.140Wp + Hyundai Ioniq Electric + Tesla MY LR= rijden op zonlicht!!

• BarryH
@EV-newbie ex btw 19.250?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EV-newbie
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 14-03-2024
Snap je vraag, heb ik onduidelijk aangegeven.
Dat bedrag is incl. btw.
Waarde afschrijving is uiteindelijk uitgekomen op €0,1498 incl btw. per kilometer.

[ Voor 16% gewijzigd door EV-newbie op 19-09-2020 22:42 ]

SolarFrontier 7.140Wp + Hyundai Ioniq Electric + Tesla MY LR= rijden op zonlicht!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

Zo, 2 nieuwe voorbanden er op (Primacy 4's) en laatst een beurt, zouden er weer een tijd vooruit moeten kunnen.

Alleen nog op zoek naar winterbanden + velgen dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-09 08:50
Heerlijk dat dak!

[...]
Ik kan dit idd beamen. Ik kan met mijn 2.03 ook niet comfortabel in een premium zitten. Erg jammer, anders had ik zeker een premium gewild.

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
WhySoSerious schreef op maandag 21 september 2020 @ 11:53:
Alleen nog op zoek naar winterbanden + velgen dan...
Waarom andere velgen? Volkomen zinloos, bovendien zijn de standaard velgen het meest aerodynamisch.

Onder mijn Kona mogen van mijn leasemaatschappij geen andere velgen, daar wordt alleen de zomer- en winterband verwisseld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

daemonix schreef op maandag 21 september 2020 @ 14:04:
[...]

Waarom andere velgen? Volkomen zinloos, bovendien zijn de standaard velgen het meest aerodynamisch.

Onder mijn Kona mogen van mijn leasemaatschappij geen andere velgen, daar wordt alleen de zomer- en winterband verwisseld.
Omdat iedere keer de banden omgooien ook redelijk wat kost natuurlijk. Maar in principe worden het de standaard Ioniq velgen als ik die kan vinden. Volgens mij is de impact op de range van dergelijke velgen zo'n 2 a 3 procent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
WhySoSerious schreef op maandag 21 september 2020 @ 14:12:
[...]

Omdat iedere keer de banden omgooien ook redelijk wat kost natuurlijk. Maar in principe worden het de standaard Ioniq velgen als ik die kan vinden. Volgens mij is de impact op de range van dergelijke velgen zo'n 2 a 3 procent.
In mijn ervaring is het banden wisselen met andere velg net zo snel als de dezelfde velg gebruiken. Vorige week gedaan (andere zomerbanden op de Kona), dat was in een half uur gepiept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@daemonix met set extra velgen kan je het zelf , ben je klaar binnen tijd van het heen en weer rijden naar de bandenhandel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjabba1979
WhySoSerious schreef op maandag 21 september 2020 @ 14:12:
[...]

Pssst, ik heb een set originele te koop, indien interesse stuur maar een pb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjabba1979
daemonix schreef op maandag 21 september 2020 @ 14:26:
[...]

In mijn ervaring is het banden wisselen met andere velg net zo snel als de dezelfde velg gebruiken. Vorige week gedaan (andere zomerbanden op de Kona), dat was in een half uur gepiept.
Banden van de velg op andere velg en opnieuw balanceren, 4 x in een half uur?
En voor je banden is het ook niet zo goed, erop-eraf. Daarnaast is opslag wat lastiger zonder velg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Vraag je af wie er gebaat is bij de verkoop van een extra set velgen...

Het is puur commercieel, niets meer, niets minder. En zelf de wielen vervangen? Peins er niet over, en al helemaal niet bij leaseauto's. Opslag boeit me niet, dat regelt de banden firma maar.

En ja, 4x in een half uur. Ze hadden een uur opgegeven, maar was met een half uur klaar. Dat was eerder ook al het geval met de zomer-winter en winter-zomer banden wissels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjabba1979
daemonix schreef op maandag 21 september 2020 @ 15:43:
Vraag je af wie er gebaat is bij de verkoop van een extra set velgen...

Het is puur commercieel, niets meer, niets minder. En zelf de wielen vervangen? Peins er niet over, en al helemaal niet bij leaseauto's. Opslag boeit me niet, dat regelt de banden firma maar.

En ja, 4x in een half uur. Ze hadden een uur opgegeven, maar was met een half uur klaar. Dat was eerder ook al het geval met de zomer-winter en winter-zomer banden wissels.
Commercieel? Als je een set wielen extra aanschaft hoef je juist niet meer te betalen voor een banden wissel en opslag. Dat jij lease rijdt geeft je misschien een andere opvatting maar het is voordelig als eigenaar om 2 sets te hebben om zo de wissel eenvoudig zelf te doen (en op het moment dat je het wil, zonder wachrijen) en zonder kosten voor opslag als je ze thuis bewaard.

4x banden balanceren en monteren kost gauw 15 a 20 per wiel. Maargoed je gaat werkelijk overal tegenin..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Er zijn maar weinig mensen die zelf wielen wisselen. Jij bent de uitzondering. En ja, velgen zijn gratis toch? Of kosten die ook geld? :) Ook hebben weinig mensen de ruimte om 4 banden (of 8 als je 2 auto's hebt) op te slaan. Prijs je gelukkig dat je dat allemaal hebt en zelf kunt. Realiseer je echter dat je een minderheid bent met én ruimte voor opslag én de spullen om zelf je wielen te wisselen én de tijd om dat te doen.

Vergeet niet dat de overgrote meerderheid van de bandenwisselaars allemaal een leasegebakje rijden. Die hebben geen enkel belang bij doe-het-zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjabba1979
Serieus? Iemand vraagt hier toch om een extra set velgen. Dus die zal wel ruimte hebben denk ik?
Velgen kosten eenmalig en kan je tzt doorverkopen. Maar jij reageert alsof het alleen om jou gaat....

En moet ik me gelukkig prijzen? Ik had liever wat bijtelling hoor, o nee, dat is met elektrische auto's niet of tegenwoordig nauwelijks. Wie moet zich nu gelukkig prijzen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@daemonix

Zoveel mensen zoveel wensen. Graag feiten en informatie uitwisselen en af en toe een afweging. Maar je eigen afweging tot de enige juiste verklaren helpt niemand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
BarryH schreef op maandag 21 september 2020 @ 16:34:
@daemonix

Zoveel mensen zoveel wensen. Graag feiten en informatie uitwisselen en af en toe een afweging. Maar je eigen afweging tot de enige juiste verklaren helpt niemand.
Dat is precies wat ik @Sjabba1979 probeer duidelijk te maken. Er zijn veel meer mensen zonder eigen garage dan met. Er zijn veel meer leaserijders met een EV dan privé rijders met een EV.

En een steek kan je ook weg laten

[ Voor 9% gewijzigd door Outerspace op 21-09-2020 21:28 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:05

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik heb even wat kinderachtig gedoe weggehaald... Ga even buiten spelen, maar ga de rest er niet mee vervelen

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
WhySoSerious schreef op maandag 21 september 2020 @ 11:53:
Zo, 2 nieuwe voorbanden er op (Primacy 4's) en laatst een beurt, zouden er weer een tijd vooruit moeten
Primacy4's zouden een stuk stiller moeten zijn dan de Energy Saver's die er standaard onder liggen. Is dat merkbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

Nou, ik zag toen de auto op de brug stond dat er achter Energy Savers op liggen, dus een heel goed vergelijk kan ik niet maken :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjabba1979
RaymondD schreef op maandag 21 september 2020 @ 22:24:
[...]

Primacy4's zouden een stuk stiller moeten zijn dan de Energy Saver's die er standaard onder liggen. Is dat merkbaar?
Ik merk met de Crossclimate banden al een verschil terwijl ik 2 maten breder heb genomen (225) en dan nog zijn ze een stuk stiller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-09 19:47
Afgelopen zaterdag een proefrit gemaakt in een Peugeot e-2008 in blauwe GT uitvoering.
Ik rij nu al ruim 2 jaar een hyundai ioniq EV premium en het is altijd leuk om te kijken wat een vervanger zou kunnen zijn.
De auto is qua uiterlijk een stuk moderner dan de ioniq, zowel van buiten als van binnen. dat is een grote plus. Materialen aan de binnenzijde zijn een stuk hoogwaardiger en het 3D dashboard ziet er geweldig uit.
Het rijden op zichzelf was ook prima, qua wegligging en dergelijke. de 2008 ligt wat strakker op de weg dan de ioniq.
Ruimte achterin de 2008 is iets minder dan de ioniq, zowel op de achterbank als de bagageruimte. maar beiden nog zeker prima.
Wat wel op viel is het relatief hoge verbruik van 16/17kwh (de ioniq doet bij mij 12kwh met de huidige 100km/u grens) en de manier waarop de remmen werken: eerste een hele tijd niks en dan opeens grijpen ze aan.
Alleen in de sportstand remt de auto zoals wij dat willen.
We hadden ook al in de Mazda MX30 gereden, en die wordt het zeker niet.
De e-2008 is zeker wel een kandidaat voor de vervanging.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mZFSJ7fu24Y2HJBsHixKs9_jB-0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pzpXRaFyFYKCLscBTtvIsjDA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Motorfret op 22-09-2020 11:03 ]

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
@Motorfret Wat was het verbruik dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-09 19:47
oeps, vergeten :) 16/17kwh

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:07
Ik heb de Ioniq nu na de laatste keer volladen en reset verbruik op precies 9kWh staan.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Strela3133
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23-11-2024
Ik kom me hier ook maar even melden. Volg het topic al een tijdje..
Aanstaande zaterdag krijgen wij onze blauwe 2017 ioniq premium met black pack.
Wanneer ik niet thuis werk en naar kantoor ga is dat zo'n 80 km per dag. Geen probleem dus, ook niet in de winter.
Verder al goed voorbereid, genoeg pasjes en ODBII dongel voor evnotify en abrp.
Laden met granny charger gaat in principe snel zat. Zouden jullie alsnog een wallbox nemen? En waarom wel of niet?
Wellicht relevant is dat we een 3 x 25a aansluiting hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door Strela3133 op 23-09-2020 16:27 . Reden: Vermelden electra aansluiting ]

• BarryH
@Strela3133 zou het eerst met de Granny gaan proberen.
Enige voordeel van een 3x25A aansluiting is dat je met wat creativiteit 24-25A kan laden, dus 2 keer zo snel.
MAAR: dat is bijna nooit relevant, en de keer dat dat relevant is, kan je prima onderweg even snelladen.

• Marc O.
@Strela3133 Ik heb ook een jaar lang dagelijks geladen met de granny, maar was het op een gegeven moment helemaal beu om iedere keer (ook bij regen) die granny uit de kofferbak te halen en aan te sluiten op een verlengsnoer die ik eerst bij het begin van de oprit vandaan moest halen. Wat wel meespeelt is dat ik al een tijdje een OpenEVSE lader had liggen, maar ik moest nog wat installatiewerk doen waar ik tegenop zag. Dat heb ik toen uiteindelijk maar deels uitbesteed. Had ik eerder moeten doen! :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Strela3133 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 16:24:
Wanneer ik niet thuis werk en naar kantoor ga is dat zo'n 80 km per dag. Geen probleem dus, ook niet in de winter.
Laden met granny charger gaat in principe snel zat. Zouden jullie alsnog een wallbox nemen? En waarom wel of niet?
Ik heb al een jaar of drie een granny lader aan de muur hangen in een zelfgemaakte kast, dus gewoon de stekker pakken en aansluiten. Kost weinig en werkt prima. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xjeV3J1Cow3xvLRyDU98QWjXXow=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/noocKWYWRXbVET88v094ffCF.jpg?f=fotoalbum_large

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• assje
Ik heb een 2e granny jarenlang gewoon bij m'n werkgever in het stopcontact laten zitten. Wel een klein hangslotje er om tegen de diefstal.

Nu nieuwe werkgever en moet weer thuis laden, ga de extra granny dus weer verkopen.

Een simpele laadkast kost trouwens nauwelijks meer (of minder) dan een granny. Hoe dan ook zou ik zeker iets met vaste kabel willen, een kabel uit je kofferbak is tobben.

Zag er dus zo uit:
assje in "Het grote Hyundai Ioniq Electric topic"

[ Voor 11% gewijzigd door assje op 23-09-2020 18:17 ]

• Strela3133
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23-11-2024
PeterZ(on) schreef op woensdag 23 september 2020 @ 17:59:
[...]

Ik heb al een jaar of drie een granny lader aan de muur hangen in een zelfgemaakte kast, dus gewoon de stekker pakken en aansluiten. Kost weinig en werkt prima. :)

[Afbeelding]
Dit is inderdaad een mooie oplossing.
Deze kan dan op de muur waar achter direct de meterkast zit. De granny kan ik dan op 13a zetten met een automaat van 16a erachter. Correct?

• Marc O.
Strela3133 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 18:19:
[...]

Deze kan dan op de muur waar achter direct de meterkast zit. De granny kan ik dan op 13a zetten met een automaat van 16a erachter. Correct?
Eigenlijk moet je een normaal schuko stopcontact niet langere tijd zwaarder dan 10A willen belasten.

• PeterZ(on)
Strela3133 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 18:19:
[...]

Bij mij zit de meterkast er ook direct achter, dus ideaal. Ik heb hem op een aparte groep met 16A aardlekautomaat en een Din meter. Maar de granny gebruikt natuurlijk minder, niet meer dan 10A. En na al die tijd ziet de stekker er nog blank uit. Een goedkope wallbox zou ook kunnen maar ik vind dit prima, voor mij snel genoeg.

• Sonicfreak
Strela3133 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 16:24:
Welkom! Ik heb ook een blauwe 2017 Ioniq Premium (gekregen in januari 2018), maar dan de grijze delen in blauw meegespoten i.p.v. zwart zoals bij het black pack. Voor mij is het geen eigen auto, maar een leaseauto van de zaak.
In mijn oude woning had ik 1x 50A en kon ik met load balancing maximaal 32A laden met de laadpaal die ik van mijn werkgever gekregen heb. Dat is een NewMotion Home Advanced.
Ik ben ongeveer 1,5 jaar geleden verhuisd en in dat huis zat nog 1x 35A. Dat heb ik laten upgraden naar 3x 25A.
Nu zit de NewMotion laadpaal aangesloten op 1 fase en is afgezekerd op 25A en er zit geen load balancing meer op aangezien er een automaat tussen zit van 25A. Volgens de elektricien is load balancing dan overbodig. De 25A is wel langzamer dan de 32A die ik in mijn vorige huis had, maar nog steeds snel zat. In iets van 5,5 tot 6 uur is de accu weer vol.
Als de granny lader je dus te lang duurt dan zou ik voor een laadpaal gaan en die afzekeren op 25A.

• daemonix
  • Niet online
Je elektricien heeft niets begrepen van NEN1010? Je mag op een 25 A hoofdzekering niet meer dan 16 A afzekeren, ook al is dat de enige op de groep wegens selectiviteitsregels. Nog steeds voldoende om je Ioniq in een nacht vol te laden (wij doen het met 16 of 20 A, met loadbalancing).

Er is wat discussie over loadbalancing, maar strikt volgens de regels mag je niet meer dan 16 A afzekeren.

• Sonicfreak
daemonix schreef op donderdag 24 september 2020 @ 09:32:
Je elektricien heeft niets begrepen van NEN1010? Je mag op een 25 A hoofdzekering niet meer dan 16 A afzekeren, ook al is dat de enige op de groep wegens selectiviteitsregels. Nog steeds voldoende om je Ioniq in een nacht vol te laden (wij doen het met 16 of 20 A, met loadbalancing).

Er is wat discussie over loadbalancing, maar strikt volgens de regels mag je niet meer dan 16 A afzekeren.
Volgens de elektricien mag je gewoon afzekeren op 25A met in de meterkast een 25A automaat. Het draait ook al 1,5 jaar zonder problemen en het is nog nooit eruit geknald. In mijn vorige huis was de laadpaal zelfs afgezekerd op 32A met in de meterkast een 32A automaat en die is door een andere elektricien (ander bedrijf) geïnstalleerd.
Dit mag dus allemaal gewoon. Zolang je er dus voor zorgt dat er op de fase een automaat op zit die eruit klapt als er teveel ampère getrokken wordt.

32A automaat is ook gewoon te koop: https://www.groepenkastco...stallatieautomaat-abb-32a

• daemonix
  • Niet online
NEN1010 zegt toch echt iets anders. Zie de discussies hierover in het laadpalen topic. Er zijn een hoop elektriciens die de regels niet kennen of niet toe (willen) passen.

Wedden dat je elektricien geen Type B aardlekschakelaar (verplicht!) heeft toegepast als deze niet in de laadpaal zit?

• Sonicfreak
daemonix schreef op donderdag 24 september 2020 @ 10:08:
NEN1010 zegt toch echt iets anders. Zie de discussies hierover in het laadpalen topic. Er zijn een hoop elektriciens die de regels niet kennen of niet toe (willen) passen.

Wedden dat je elektricien geen Type B aardlekschakelaar (verplicht!) heeft toegepast als deze niet in de laadpaal zit?
Ik durf niet te zeggen of de Type B aardlekschakelaar in de laadpaal zit. Ik ga die niet openmaken om het te checken. Ik ga ervan uit dat de elektricien weet wat hij doet.

• daemonix
  • Niet online
Sonicfreak schreef op donderdag 24 september 2020 @ 10:28:
[...]

Ik durf niet te zeggen of de Type B aardlekschakelaar in de laadpaal zit. Ik ga die niet openmaken om het te checken. Ik ga ervan uit dat de elektricien weet wat hij doet.
Volgens internet zit die er niet in. Elektricien weet niet wat hij doet en met welke risico's hij jou opzadelt.

• Sonicfreak
daemonix schreef op donderdag 24 september 2020 @ 11:13:
[...]

Volgens internet zit die er niet in. Elektricien weet niet wat hij doet en met welke risico's hij jou opzadelt.
Volgens de Zappi site mag je een type A automaat tot 30 ma gebruiken. Dit zou ook wel eens het geval kunnen zijn voor de NewMotion Home Advanced.

Ik heb in de meterkast een Terasaki TDURCCB 40A 30 ma.

https://www.zappi.info/faq-howto/22-zekering

Nogmaals, het werkt al 1,5 jaar zonder problemen op mijn huidige adres en op mijn vorige adres (met load balancing) heeft het 1 jaar zonder problemen gewerkt.

Het bedrijf dat het geïnstalleerd heeft, is gespecialiseerd in het plaatsen en aansluiten van laadpalen. Sterker nog, het is hun core business. Die zullen echt wel weten wat ze doen.

[ Voor 17% gewijzigd door Sonicfreak op 24-09-2020 11:35 ]

• daemonix
  • Niet online
Sonicfreak schreef op donderdag 24 september 2020 @ 11:23:
[...]

Volgens de Zappi site mag je een type A automaat tot 30 ma gebruiken. Dit zou ook wel eens het geval kunnen zijn voor de NewMotion Home Advanced.

Ik heb in de meterkast een Terasaki TDURCCB 40A 30 ma.

https://www.zappi.info/faq-howto/22-zekering

Nogmaals, het werkt al 1,5 jaar zonder problemen op mijn huidige adres en op mijn vorige adres (met load balancing) heeft het 1 jaar zonder problemen gewerkt.

Het bedrijf dat het geïnstalleerd heeft, is gespecialiseerd in het plaatsen en aansluiten van laadpalen. Sterker nog, het is hun core business. Die zullen echt wel weten wat ze doen.
Je hebt het over de Zappi V2, die heeft een type B ALS ingebouwd. Zappi V1 heeft die niet en vereist een externe type B ALS.

Hier heeft ook een gespecialiseerd (ook HUN core business) bedrijf de laadpalen geïnstalleerd met de volgende fouten:
- geen type B ALS voor geen van de laadpalen (beide hebben geen type B ALS
- alles is aangesloten op 1 gedeelde (met andere automaten) ALS (vereist is dat iedere laadpaal een eigen ALS heeft), 2 fouten in 1 dus je mag een ALS van een laadpaal niet delen met een andere laadpaal, laat staan met andere groepen.

Tot zover de 'kennis' van gespecialiseerde firma's en elektriciens. Het gebrek aan kennis is schrijnend.

Een type B aardlekschakelaar is een ding waarvan je hoopt dat hij nooit nodig is. Dat het al anderhalf jaar werkt zegt helemaal niets. Het is een veiligheidsfeature en onzinnig om te denken dat die niet nodig is. Als er een DC lekstroom is van meer dan 6 mA werkt je type A aardlekschakelaar naar waarschijnlijkheid NIET. Wil je graag geëlektrocuteerd worden?

De max. 16 A is nog aan enige discussie onderhevig. De type B verplichting absoluut niet!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:44
Nu de stomste vraag van allemaal: waarom mag je geen 2 laadpalen op 1 ALS zetten. Ik zie niet direct in hoe dat dat een negatieve invloed op de veiligheid heeft (wel eventueel op de werking omdat de ALS nog sneller kan afslaan).

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• Sonicfreak
En nog een stomme vraag, hoe kun je geëlektrocuteerd worden? Ik pak altijd de laadstekker van de laadpaal vast en raak nooit de pinnen aan. Daarnaast ben ik niet vaak in de meterkast te vinden. Hoe wil je dan onder stroom komen te staan?

Serieuze vraag.

Ik heb al heel vaak in de regen geladen en zelfs dan levert het nooit kortsluiting op. Ook gebeurt het wel eens dat ik in de regen thuis aankom en de laadkabel aansluit en ga laden. Ik heb overigens een vaste laadkabel aan de laadpaal dus ik hoef de stekker alleen in de auto te steken en het laadproces te starten door de NewMotion druppel tegen de laadpaal te houden.

• Marc O.
Als er een defect in de auto is zou je thuisinstallatie onder DC kunnen komen te staan. Die DC kan je 'normale' aardlekschakelaar in de meterkast zodanig beïnvloeden dat deze niet meer functioneert als het nodig is. We weten allemaal dat die er niet voor niks zijn.

Pagina: 1 ... 91 ... 195 Laatste