Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Het is niet het lekstroompje van > 6 mA dat een gevaar is, maar je aardlekschakelaar werkt helemaal niet meer, dus kan er gewoon 230 V op aanraakbare onderdelen (en nee, dat hoeft niet je auto te zijn!) komen te staan. De mens is niet zo goed in het afvoeren van die 230 V naar aarde en gaat daar aan dood als je maar een klein beetje pech hebt.

Voor details, zie Het grote "thuis laden van je EV" topic.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Sjabba1979
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 16-09 20:44
Zit er bij een granny charger een type B ingebouwd of is dat niet nodig om een bepaalde reden?

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:26
Sjabba1979 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 14:37:
Zit er bij een granny charger een type B ingebouwd of is dat niet nodig om een bepaalde reden?
Als dat moet/nodig is zal dat vast zo zijn, die moet je tenslotte in elk stopcontact kunnen steken.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:54
daemonix schreef op donderdag 24 september 2020 @ 13:34:
Het is niet het lekstroompje van > 6 mA dat een gevaar is, maar je aardlekschakelaar werkt helemaal niet meer, dus kan er gewoon 230 V op aanraakbare onderdelen (en nee, dat hoeft niet je auto te zijn!) komen te staan. De mens is niet zo goed in het afvoeren van die 230 V naar aarde en gaat daar aan dood als je maar een klein beetje pech hebt.

Bedankt voor je uitleg. :)

Ik heb voor de zekerheid de installateur een mailtje gestuurd met de informatie van dit forum en een foto van de meterkast erbij. Ik ben benieuwd wat het bedrijf gaat zeggen en doen.
Wat mij betreft wordt z.s.m. de type A aardlekschakelaar van het laadpunt vervangen voor een type B.

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
Vandaag naar Hyundai voor jaarlijkse onderhoud. Ik heb er nightbreakers lampjes erin laten zetten die ik mee had. Het licht is witter en moet meer licht geven . En ook nog een update geweest. Ik heb er even naar gekeken navi kaart ziet er mooier uit maar voor de rest ..... ik ging bij de knop laadpaal zoeken DC aangevinkt alle aanbieders uit zodat je die zelf kan kiezen . Wat blijkt krijg je esso shell e d te zien . wtf.
Even snel een Fastned zoeken verder op is er niet bij. Zoek functie bij cursor werkt niet . Ik had de cursor bij een Fastned gezet maar gaat gewoon weer bij je in de beurt zoeken. En met DC aangevinkt en AC uit krijg je gewoon weer alles te zien. Naja zeg.
Hier nog even een foto van de Update.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i6KAplY4f9EATsPQRvudCRrQvIU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QX3hyowYbVb2Elug4jr9XoeD.jpg?f=fotoalbum_large

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19-09 12:06
Die nieuwe navigatie is een drama vind ik. Over de Mijn POI heb ik het al gehad. Nou heb ik ook gemerkt dat de aankomsttijd niet wordt gegeven, wel de tijd die je nog onderweg bent, dus dat wordt rekenen... Verder bleek dat onder de favoriet "Kantoor" weer het adres zat van mijn oude werkgever waar ik al anderhalf jaar niet meer werk 8)7 . Stond zeker nog ergens in het systeem. Verwijderen van dit adres uit de favoriet ging probleemloos, maar het nieuwe adres erin krijgen is me nog steeds niet gelukt. Andere favorieten dan Thuis en Kantoor waren verdwenen. Wel handig is dat je kunt kiezen tussen de snelste en de kortste route naar je bestemming, al maak ik daar dan weer nauwelijks gebruik van. Het ziet er wat gelikter uit, maar functioneel vind ik het een achteruitgang...

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

• daemonix
  • Niet online
Hij is bij mij al een keer tijdens de rit gecrashed. Blij dat ik kan overschakelen op Android Auto, dat werkt betrouwbaarder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Nu online
pmiddeld schreef op donderdag 24 september 2020 @ 18:24:
Die nieuwe navigatie is een drama vind ik. Over de Mijn POI heb ik het al gehad. Nou heb ik ook gemerkt dat de aankomsttijd niet wordt gegeven, wel de tijd die je nog onderweg bent, dus dat wordt rekenen... Verder bleek dat onder de favoriet "Kantoor" weer het adres zat van mijn oude werkgever waar ik al anderhalf jaar niet meer werk 8)7 . Stond zeker nog ergens in het systeem. Verwijderen van dit adres uit de favoriet ging probleemloos, maar het nieuwe adres erin krijgen is me nog steeds niet gelukt. Andere favorieten dan Thuis en Kantoor waren verdwenen. Wel handig is dat je kunt kiezen tussen de snelste en de kortste route naar je bestemming, al maak ik daar dan weer nauwelijks gebruik van. Het ziet er wat gelikter uit, maar functioneel vind ik het een achteruitgang...
Ik weet niet meer hoe, maar je kunt wisselen tussen aankomsttijd en nog te reizen tijd. Erop klikken oid?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-09 11:56
Vandaag is de grote dag, mijn 15 maanden Nissan Leaf Private lease gaat er uit, dat was mijn eerste kennismaking met een EV. En mijn eigenlijk gewilde auto ga ik ophalen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5qygc6uWhZ399rxevgrshsF5Z4c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LryhoNfBu563Z95mTKuoxqRE.png?f=fotoalbum_large
Een MY17 van januari 2018 Premium in helemaal zwart, ook de bumper meegespoten. En nog geen 20.000 km op de teller. Puntgaaf van binnen, klein steenslagje op de motorkap, maar voor de rest als nieuw.

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
Philos31 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 14:32:
Vandaag is de grote dag, mijn 15 maanden Nissan Leaf Private lease gaat er uit, dat was mijn eerste kennismaking met een EV. En mijn eigenlijk gewilde auto ga ik ophalen.
[Afbeelding]
Een MY17 van januari 2018 Premium in helemaal zwart, ook de bumper meegespoten. En nog geen 20.000 km op de teller. Puntgaaf van binnen, klein steenslagje op de motorkap, maar voor de rest als nieuw.
Nice, mijn MY17 Premium (zakelijk lease ook van januari 2018) ziet er hetzelfde uit, maar dan in Marina Blue. Ook met de bumpers meegespoten in dezelfde kleur.
Veel plezier met je Ioniq :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johndoe_1975
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 12-09 17:56
orillion schreef op donderdag 24 september 2020 @ 20:20:
[...]

Ik weet niet meer hoe, maar je kunt wisselen tussen aankomsttijd en nog te reizen tijd. Erop klikken oid?
Je kan de aankomsttijd wel zien op het schermpje naast de snelheidsmeter. Als je tenminste naar het juiste menuutje gaat. Handig is het niet, nee. Het lukt mij trouwens niet meer om te filteren op een minimale laadsnelheid voor de laadpunten.

• Sonicfreak
Even een cross post vanuit het Elektrische auto's forum.

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/63949432

De Ioniq 28 kWh heeft de E-Cannonball 2020 gewonnen. _/-\o_

Geweldige auto de Ioniq 28 kWh. :*)

De Ioniq 38 kWh is derde geworden.

[ Voor 22% gewijzigd door Sonicfreak op 26-09-2020 17:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Sonicfreak schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 17:01:
Even een cross post vanuit het Elektrische auto's forum.

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/63949432

De Ioniq 28 kWh heeft de E-Canonball gewonnen. _/-\o_
Ho ho, hij kwam als eerste aan, we moeten nog even de officiële uitslag afwachten i.v.m. de verschillende starttijden. Ik was daar in het EV ook iets te snel mee. Maar hoe dan ook, i.i.g. een top klassering voor de Ioniq. :)

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Sonicfreak
PeterZ(on) schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 17:06:
[...]

Ho ho, hij kwam als eerste aan, we moeten nog even de officiële uitslag afwachten i.v.m. de verschillende starttijden. Ik was daar in het EV ook iets te snel mee. Maar hoe dan ook, i.i.g. een top klassering voor de Ioniq. :)
Fair enough, maar hij kwam als eerste over de streep dus heeft toch een beetje gewonnen. ;)

• PeterZ(on)
Sonicfreak schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 17:08:
[...]

Fair enough, maar hij kwam als eerste over de streep dus heeft toch een beetje gewonnen. ;)
Dat sowieso, zeker gezien het deelnemersveld met Tesla's en Porsche's.

Overigens kun je de binnenkomst nog verder volgen op YouTube: E-Cannonball 2020 Livestream - Von Berlin bis Moers

[ Voor 21% gewijzigd door PeterZ(on) op 26-09-2020 17:10 ]

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:04

WhySoSerious

Be the change.

Morgen even van Zuid-Limburg naar Zeeland op en neer :D

Stomme vraag wellicht, maar hoe gebruiken jullie de verwarming? Gewoon temp instellen en op auto drukken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
WhySoSerious schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 17:54:

Stomme vraag wellicht, maar hoe gebruiken jullie de verwarming? Gewoon temp instellen en op auto drukken?
Ik heb tot nu toe alleen de airco gebruikt om te verwarmen, met auto gaat ook het verwarmingselement aan en dat kost meer stroom. Hoewel er ook gezegd wordt dat het meerverbruik wel meevalt. Het is dus meer een persoonlijke voorkeur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evtje

Begin met auto tot er een beetje warmte inzit en daarna aan de rechter knop draaien stand 1 of 2 dat doe ik als ik verder weg ga . En als je alleen ga dan ook driver only knop .

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
orillion schreef op donderdag 24 september 2020 @ 20:20:
[...]

Er op klikken, dan opent een veld, Daar kun je dan weer op aankomsttijd (in ieder geval aan de rechterkant klikken, herberekenen en vervolgens toont hij de aankomsttijd. Althans in de Kona. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

Ioniq trekt momenteel toch zo'n 66 a 67 kW uit de HPC van Fastned...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:23
[...]

Als je op Auto drukt gaan de lampjes van Heat en AC aan. Vervolgens kun je die naar keuze weer uitzetten terwijl Auto aan blijft. Heat is de elektrische verwarming en AC is de airco/warmtepomp. Als beide uitstaan probeert de Ioniq zich met alleen ventilatie op temperatuur te houden.

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:38
daemonix schreef op donderdag 24 september 2020 @ 13:34:

Ook nog bij 300mA ALS, zoals in België vaak het geval is? (muv natte ruimte die achter een aparte 30mA zitten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Ik kan me niet voorstellen dat de regels in België heel erg anders zijn ten opzichte van een type A of een type B. Sterker nog, in België is ook een type B verplicht, maar daar gelden andere cascade regels.

Ook een 300 mA type A kern gaat in verzadiging bij een DC lekstroom en werkt dus niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:49

Standeman

Prutser 1e klasse

WhySoSerious schreef op zondag 27 september 2020 @ 12:05:
Ioniq trekt momenteel toch zo'n 66 a 67 kW uit de HPC van Fastned...
Klopt, de piek ligt nabij de 70KW.

Afbeeldingslocatie: https://ev-database.nl/img/fastcharge/1057-FastchargeCurve.png

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
Is er eigenlijk een manier om de laadklep te openen anders dan met het knopje op het dashboard?
Ik ben met de leaf gewend dat er appart knopje op de sleutel zit, maar met de Ioniq heb ik nog niets gevonden.
Kan het met de sleutel?

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:57
nee

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
David schreef op zondag 27 september 2020 @ 16:14:
[...]

Als je op Auto drukt gaan de lampjes van Heat en AC aan. Vervolgens kun je die naar keuze weer uitzetten terwijl Auto aan blijft. Heat is de elektrische verwarming en AC is de airco/warmtepomp. Als beide uitstaan probeert de Ioniq zich met alleen ventilatie op temperatuur te houden.
Als je heat uitzet verwarmt hij volgens mij echt niet, ook niet met de warmtepomp. Met heat aan verwarmt hij ook gewoon met de warmtepomp, alleen als je bij bijvoorbeeld -10 hem aanzet gaan alle registers open inclusief het element.

Zelf gebruik ik meestal tot een graad of 15 eigenlijk hoogstens een keer de stoelverwarming, airco gebruik ik alleen bij >26gr.

Ik regel hem dus eigenlijk altijd handmatig, climate control is voor mij eigenlijk een overbodige optie (tenzij ik een hysteresis in zou kunnen stellen).

[ Voor 12% gewijzigd door assje op 28-09-2020 22:49 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Philos31 schreef op maandag 28 september 2020 @ 22:22:
Is er eigenlijk een manier om de laadklep te openen anders dan met het knopje op het dashboard?
Ik ben met de leaf gewend dat er appart knopje op de sleutel zit, maar met de Ioniq heb ik nog niets gevonden.
Kan het met de sleutel?
Nee maar er zit wel een knopje op de sleutel om de klep die automatisch open gaat te openen 8)7

Een van de grootste missers van de Ioniq :P

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
assje schreef op maandag 28 september 2020 @ 22:40:
Als je heat uitzet verwarmt hij volgens mij echt niet, ook niet met de warmtepomp.
Ik kan je verzekeren van wel (moet je wel de airco aanzetten uiteraard :+ ). Met deze temperaturen (10-15 °C) is er idd weinig van te merken, maar als het kouder wordt, zeker wel. De warmtepomp heeft alleen niet zoveel vermogen. Kijk maar eens naar het energieverbruik van HEAT. Dat is tegen de 6 kW, dat kan zo'n warmtepompje nooit leveren. Bij koud weer kun je dus de auto snel opwarmen met HEAT en als-ie warm is alleen de airco/warmtepomp aanhouden. Als je alleen airco aan zet duurt het vrij lang tot het aangenaam warm is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
pmiddeld schreef op maandag 28 september 2020 @ 23:22:
De warmtepomp heeft alleen niet zoveel vermogen. Kijk maar eens naar het energieverbruik van HEAT. Dat is tegen de 6 kW, dat kan zo'n warmtepompje nooit leveren.
Dat is dus de vraag, uit de discussie in het EV topic een tijd geleden leek het aannemelijk dat de ontwerpspecificatie van de warmtepomp en het element in principe gelijk is (zie ook de post die ik hierboven linkte).

Het elektrisch opgenomen vermogen zal natuurlijk wel veel lager zijn als gevolg van de COP.

[ Voor 8% gewijzigd door assje op 29-09-2020 07:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Ik kan je verzekeren van wel (moet je wel de airco aanzetten uiteraard :+ ).
Ik kon me eigenlijk niet voorstellen dat ik dit al die tijd verkeerd begrepen had dus heb dit direct eens getest (met een Ioniq MY17):

Op stand auto:
Temperatuur laag -> A/C gaat aan en energieverbruik omhog
Temperatuur hoog -> Heat gaat aan en energieverbruik omhoog

Heat uit:
Temperatuur laag -> A/C gaat aan en energieverbruik omhoog
Temperatuur hoog -> Energieverbruik verandert niet

A/C (ook) uit:
Temperatuur laag -> Energieverbruik verandert niet

Mijn conclusie:
Heat -> verwarmingsmodus (zowel resistief als warmtepomp)
A/C -> koelmodus

Eigenlijk is de naam "A/C" dus incorrect maar wellicht zo gekozen omdat dit is hoe het bekend is bij mensen. In lijn met eerdere observaties is het voor mij nog steeds aannemelijk dat het thermisch vermogen resistief/warmtepomp min of meer gelijk is. Dit wil dus zeggen dat normaliter je bijna altijd volledig op de warmtepomp verwarmt. Alleen bij een ΔT > dan bijvoorbeeld 5 graden gaat resistief bijvoorbeeld mee doen (of als de buitentemperatuur te laag is voor de warmtepomp, in NL dus nooit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Kijk maar eens naar het energieverbruik van HEAT. Dat is tegen de 6 kW, dat kan zo'n warmtepompje nooit leveren.
Zie (en ook de post erboven en eronder):
mux in "Elektrische auto's - deel 5"
[quote]
mux schreef op woensdag 4 december 2019 @ 09:03:
Dus een 1.5kW (redelijk typische) WP in de auto zal een thermisch vermogen van 5kW kunnen uitgeven. Dat is ruim voldoende voor een auto. Ombouw EVs gebruiken meestal 2 of 3 ~1-1.5kW DC heaters, dus totaal 3-4.5kW.
Bij koud weer kun je dus de auto snel opwarmen met HEAT en als-ie warm is alleen de airco/warmtepomp aanhouden. Als je alleen airco aan zet duurt het vrij lang tot het aangenaam warm is
Dit is een observatie die niet in lijn is met die van mij, is dit wellicht anders bij ander modeljaar? Ik ben wel een soort ervaringsdeskundige aangezien ik een semi-iceman ben :P

[ Voor 40% gewijzigd door assje op 29-09-2020 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
@assje De naam A/C is zeker niet verkeerd gekozen, want een airconditioning koelt niet alleen (als die op koelen staat) maar ontvochtigt ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
daemonix schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 09:37:
@assje De naam A/C is zeker niet verkeerd gekozen, want een airconditioning koelt niet alleen (als die op koelen staat) maar ontvochtigt ook.
Ok maar is verwarmen geen "luchtconditionering" dan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PeterZ(on)
De uitslag is binnen van de e-cannonball en de Ioniq 28kWh heeft inderdaad gewoon, ruim zelfs.De uitslag is hier te lezen. https://e-cannonball.de/e...01290513016-d7b702b1-8b04

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
assje schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 10:00:
[...]

Ok maar is verwarmen geen "luchtconditionering" dan?
Nee, dat is verwarmen. ;) Net zo goed als koelen "koelen" is. :+

In de categorie: een eik is een boom, maar niet iedere boom is een eik. ;)

[ Voor 13% gewijzigd door daemonix op 29-09-2020 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:09
PeterZ(on) schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 10:02:
De uitslag is binnen van de e-cannonball en de Ioniq 28kWh heeft inderdaad gewoon, ruim zelfs.De uitslag is hier te lezen. https://e-cannonball.de/e...01290513016-d7b702b1-8b04
Grappig dat menig Tesla, Audi, Jaguar etc worden verslagen door een omgebouwde Kever uit '72 :+

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RKD
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:18

RKD

Tom Paris schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 10:28:
[...]

Grappig dat menig Tesla, Audi, Jaguar etc worden verslagen door een omgebouwde Kever uit '72 :+
Valt me mee dat de facelift ioniq het nog best goed heeft gedaan met zijn laadsnelheid.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
assje schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 08:31:
[...]

Zie (en ook de post erboven en eronder):
mux in "Elektrische auto's - deel 5"
[quote]

[...]

[...]

Dit is een observatie die niet in lijn is met die van mij, is dit wellicht anders bij ander modeljaar? Ik ben wel een soort ervaringsdeskundige aangezien ik een semi-iceman ben :P
Ik kan mezelf ook wel als ervaringsdeskundige zien, want ik rij al 3,5 jaar in deze auto (135k km). ;)

Ik bedoelde trouwens niet thermisch vermogen maar dat wat je ziet in de EV display bij energieverbruik. Die is in het begin bij indrukken van A/C op een koude dag veel lager dan bij HEAT

[ Voor 5% gewijzigd door pmiddeld op 29-09-2020 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
assje schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 08:26:
[...]

Ik kon me eigenlijk niet voorstellen dat ik dit al die tijd verkeerd begrepen had dus heb dit direct eens getest (met een Ioniq MY17):

Op stand auto:

Heat uit:

A/C (ook) uit:

Mijn conclusie:
A/C -> koelmodus

Eigenlijk is de naam "A/C" dus incorrect maar wellicht zo gekozen omdat dit is hoe het bekend is bij mensen. In lijn met eerdere observaties is het voor mij nog steeds aannemelijk dat het thermisch vermogen resistief/warmtepomp min of meer gelijk is. Dit wil dus zeggen dat normaliter je bijna altijd volledig op de warmtepomp verwarmt. Alleen bij een ΔT > dan bijvoorbeeld 5 graden gaat resistief bijvoorbeeld mee doen (of als de buitentemperatuur te laag is voor de warmtepomp, in NL dus nooit).
Overigens heeft @Jan Treur treur hier een tijd geleden het een en ander van uitgezocht, waarschijnlijk in dit topic, maar kan het even niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
pmiddeld schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 11:29:
Ik bedoelde trouwens niet thermisch vermogen maar dat wat je ziet in de EV display bij energieverbruik. Die is in het begin bij indrukken van A/C op een koude dag veel lager dan bij HEAT
In mijn optiek doet het indrukken van " A/C" dus helemaal niets als de doeltemperatuur hoger is dan de temperatuur in de auto.

Pas met het inschakelen van "heat" wordt er verwarmd en tot ca 1,5kW zichtbaar in het display kan je er dan wel vanuit gaan dat dit primair de warmtepomp is. Eigenlijk kan je stellen dat zodra je echt hete lucht voelt het resistief element is bijgeschakeld, dit is dus per definitie het geval bij de ontdooistand.
pmiddeld schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 11:29:
Ik kan mezelf ook wel als ervaringsdeskundige zien, want ik rij al 3,5 jaar in deze auto (135k km). ;)
Als er andere observaties zijn of ik een denkfout maak zou ik natuurlijk graag leren maar ik ben nog niet overtuigd.

Zelf rijd ik pas 1,5 jaar en 30kkm maar ervaringsdeskundige noemde ik mezelf vooral door mijn specifieke gebruik van de verwarming (manueel en minimalisering van gebruik).

[ Voor 18% gewijzigd door assje op 29-09-2020 11:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
assje schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 11:40:
[...]

In mijn optiek doet het indrukken van " A/C" dus helemaal niets als de doeltemperatuur hoger is dan de temperatuur in de auto.

Pas met het inschakelen van "heat" wordt er verwarmd en tot ca 1,5kW zichtbaar in het display kan je er dan wel vanuit gaan dat dit primair de warmtepomp is. Eigenlijk kan je stellen dat zodra je echt hete lucht voelt het resistief element is bijgeschakeld, dit is dus per definitie het geval bij de ontdooistand.

Als er andere observaties zijn of ik een denkfout maak zou ik natuurlijk graag leren maar ik ben nog niet overtuigd.
Bij mij komt er toch echt warme lucht uit de roosters met ingeschakelde AC en uitgeschakelde Heat. Nu schijnt het wel zo te zijn dat verwarmen met alleen de AC alleen kan bij een buitentemperatuur lager dan 15gr. Geen idee waarom dit is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philos31
assje schreef op maandag 28 september 2020 @ 22:44:
[...]

Nee maar er zit wel een knopje op de sleutel om de klep die automatisch open gaat te openen 8)7

Een van de grootste missers van de Ioniq :P
Ach als dat het meest vervelende is. Daar leer ik wel mee leven. Geen app support is wat lastig, maar evnotify komt er bij mij aan, en de app van de Leaf werkt vaker niet dan wel.
Voor de rest ben ik een stuk blijer met de Ioniq dan dat ik ooit met de leaf ben geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
PeterZ(on) schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 11:44:
[...]

Bij mij komt er toch echt warme lucht uit de roosters met ingeschakelde AC en uitgeschakelde Heat. Nu schijnt het wel zo te zijn dat verwarmen met alleen de AC alleen kan bij een buitentemperatuur lager dan 15gr. Geen idee waarom dit is.
Wat veel mensen vergeten is dat een airco ook kan verwarmen en dat een warmtepomp eigenlijk een airco is met wat extra buizen en slangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Sonicfreak schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 11:48:
[...]

Wat veel mensen vergeten is dat een airco ook kan verwarmen en dat een warmtepomp eigenlijk een airco is met wat extra buizen en slangen.
Alleen moet die optie er wel zijn. Mijn airco thuis kan ook verwarmen en mijn warmtepomp kan ook koelen maar dat kunnen ze niet altijd. Moet je vaak extra voor betalen, net als een warmtepomp in een auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
PeterZ(on) schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 11:54:
[...]

Alleen moet die optie er wel zijn. Mijn airco thuis kan ook verwarmen en mijn warmtepomp kan ook koelen maar dat kunnen ze niet altijd. Moet je vaak extra voor betalen, net als een warmtepomp in een auto.
Klopt, maar ik doelde meer op het feit dat de Ioniq standaard een warmtepomp heeft. En op AC gebruikt de Ioniq wellicht de warmtepomp om warmte te geven als de juiste temperatuur is ingesteld en heat uitgeschakeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Sonicfreak schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 11:48:
Maar de vraag die hier nu speelt is de functie van het knopje " heat":
  1. Uitschakelen verwarming
  2. Uitschakelen resistieve verwarming
In mijn optiek is het "1" maar ik blijf nu in vertwijfeling achter dus ga dit uitgebreid testen :P
PeterZ(on) schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 11:44:
Vanmorgen was de buitentemperatuur lager dan 15 graden en een temperatuurinstelling van 30 graden met "heat" uitgeschakeld gaf 0,0 additioneel energieverbruik. Als verwarming met de warmtepomp wel zou moeten werken zou ik hier ca. 1,5kW verbruik verwachten.

De Ioniq maakt ook nog gebruik van restwarmte accu/motoren etc, zou ook nog kunnen dat gebruik hiervan weer seperaat geschakeld wordt (en een verklaring zou kunnen zijn voor warme lucht zonder " heat" ).

[ Voor 44% gewijzigd door assje op 29-09-2020 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
assje schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 11:58:
[...]

Maar de vraag die hier nu speelt is de functie van het knopje " heat":
  1. Uitschakelen verwarming
  2. Uitschakelen resistieve verwarming
In mijn optiek is het "1" maar ik blijf nu in vertwijfeling achter dus ga dit uitgebreid testen :P

[...]

Vanmorgen was de buitentemperatuur lager dan 15 graden en een temperatuurinstelling van 30 graden met "heat" uitgeschakeld gaf 0,0 additioneel energieverbruik. Als verwarming met de warmtepomp wel zou moeten werken zou ik hier ca. 1,5kW verbruik verwachten.

De Ioniq maakt ook nog gebruik van restwarmte accu/motoren etc, zou ook nog kunnen dat gebruik hiervan weer seperaat geschakeld wordt (en een verklaring zou kunnen zijn voor warme lucht zonder " heat" ).
Zo vaak gebruik ik de verwarming niet, dus bij welke buitentemperatuur het precies wel of niet werkt durf ik niet te zeggen. Die 15gr had ik op het Duitse forum gelezen, ik zal er de komende tijd ook eens op letten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:44
Net een heen/terug gedaan met de Ioniq naar Zurich. 720km enkele rit met een gemiddelde van 14.1kWh/100km op de terugreis (niet slecht). Had het bijna met 2x 5 stops gedaan maar op de terugweg uiteindelijk toch voor een 6-stopper gekozen. Tussen 3 en 4 kwam ik in de mist en zware regen terecht en schoot mijn verbruik bij 130 op de GPS ineens naar omhoog tot boven de 21kWh/100km. Ik moest bij lader 4 in principe aankomen met 50km overschot op de GOM. Met nog 30km te gaan gaf de GOM evenwel nog 20km overschot aan en toen ik enkele minuten later toch maar achter een vrachtwagen ging hangen was dat verschil verder gedaald naar 8km. Dan rij ik er ook nog eens bij het tankstation uit terwijl de laadpalen enkele kilometers verderop staan bij een snelwegrestautant zonder tankstation. Natuurlijk moest dat net bij zo een situatie gebeuren.

Ach ja, ook op de heenrit wel wat foutjes gemaakt. Hang ik bij de laatste lader aan een Ionity lader, ben ik halfweg met laden als ik merk dat er naast die Ionity ook nog een EnWB lader staat. Damnit, waarom heb ik dat niet eerder gezien? Had me enkele euro kunnen besparen.

Hotel was ook leuk. Ging gisterenavond vragen om de wagen te laden, mocht ik aan de receptioniste uitleggen dat ze een laadpaal hadden in de parkeergarage en dat er een plaat naast hangt die meld dat een laadsessie 7CHF kost (had toch een redelijk lege batterij waarbij een snellader me evenveel zou kosten). Zij had er zelf nog nooit van gehoord en dacht dat ik wel eens de eerste zou kunnen zijn die er gebruik van maakt. Allesinds 32A op de lader, en als ik de pinout mag geloven, ook 3 fasen.

Voor de trip naar Salzburg via Munchen in November misschien toch iets beter mijn huiswerk maken :+

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@Blokker_1999 Je kan niet altijd aan de pinnen zien of het een 1 of 3 fasen laadpunt is. Als je maar 1 L ziet is het vanzelfsprekend geen 3 fasen. Maar als je 3 L pinnen ziet kan het best zijn dat er maar 1 daadwerkelijk is aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
Uiteraard, al is het aannemelijk dat als je een 22kW lader koopt en deze in zo een omgeving zet dat je deze ook gewoon op 3 fase aansluit. Geen enkele reden om het niet te doen daar zulke gebouwen er gewoon de aansluiting voor hebben.

• Philos31
Ik heb voor de Leaf een dongle aangeschaft voor Wireless carplay. Dat was een redelijk succes in de Leaf, maar in de Ioniq is het fantastisch.
Aangezien de USB poort voor media al stroom krijgt als je de auto open doet, start de dongel direct op, voordat je radio aan is is de dongel opgestart en maakt je telefoon verbinding.

Mijn vrouw heeft een Mini en die heeft native wireless carplay, maar dat werkt traag en niet zo betrouwbaar als nu in de Ioniq met deze dongel. Als mensen interesse hebben wil ik wel een keer een kort videotje schieten. Ben er zelf erg enthousiast over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jvmm
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 11-07-2022
Als ik de vertrektijd in mijn bluelink app invul begint de auto (Ionic 38kw) toch direkt te laden (thuislader) de verwarming aanzetten werkt wel. Weet iemand de juiste procedure voor het instellen van de vertrektijd? Ik heb alles al geprobeerd en de dealers en de hyundai importeur kunnen me ook niet helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
@Philos31 Wat bedoel je met wireless carplay?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philos31
Wireless carplay: Apple carplay zonder draadje.
BMW heeft dat (en dus Mini) je stapt in de auto en de telefoon maakt wireless, via bluetooth en wifi een verbinding waarover carplay loopt.

Dat kan handig zijn, je kunt je telefoon in de Qi lader leggen zonder kabeltje bijvoorbeeld (als je de premium hebt) of gewoon de telefoon in je broekzak laten en toch waze starten, of zoals mn vrouw altijd doet, ze doet haar telefoon in haar tas, tas achterin de auto, stapt in, zet de auto aan en komt er achter dat haar telefoon achter in de auto ligt.
Met Wireless carplay heeft ze dan wel gewoon verbinding en kan ze alles wat ze normaal aan een draadje kan.

En is dat een must-have? Nee.
Is dat handig?: Alleen als het goed werkt, en ik de Ioniq werkt het op dit moment beter dan in de Mini.

Aangezien de usb onder het middenconsole al power krijgt als je de deur ontgrendeld start de dongle direct op, en tegen de tijd dat je zit en gordel aan hebt, heeft de auto al een verbinding met je iPhone, bij BMW en Mini gaat de auto pas een verbinding opzetten zodra je de auto start, en aangezien die handshake soms wat kan duren ben je vaak al een paar straten ver voordat je verbinding hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

Dus die dongel vervangt de USB-kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
WhySoSerious schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 08:23:
Dus die dongel vervangt de USB-kabel?
Ja, de dongle sluit je permanent aan op de usb aansluiting en je telefoon communiceert via bluetooth met de dongle. Hier meer informatie over zo een systeem. Let op: Je telefoon wordt niet opgeladen (of je moet een wireless charger hebben), want die is niet aangesloten.

[ Voor 12% gewijzigd door ZuinigeRijder op 01-10-2020 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc O.
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-09 16:32
Als je daarmee geen last meer hebt van het continue wegvallen van de USB-verbinding, zoals ik ervaar, dan is dat wat mij betreft een heel groot voordeel.

Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Marc O. bij mij helpt dan het schoonmaken van de lightning poort van mn iphone

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc O.
@BarryH Thnx voor de tip, maar ik heb het zelfs met een splinternieuwe iPhone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Marc O. hmm, nieuw kabeltje?
Anders zou het in de USB poort zitten en dan helpt een dongle ook niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc O.
@BarryH Ander kabeltje moet ik idd nog proberen. Is nu overigens een niet-ori kabeltje, dus wellicht is dat de oorzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander-B
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-09 22:58
Philos31 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 22:23:
Ik heb voor de Leaf een dongle aangeschaft voor Wireless carplay. Dat was een redelijk succes in de Leaf, maar in de Ioniq is het fantastisch.
Aangezien de USB poort voor media al stroom krijgt als je de auto open doet, start de dongel direct op, voordat je radio aan is is de dongel opgestart en maakt je telefoon verbinding.

Mijn vrouw heeft een Mini en die heeft native wireless carplay, maar dat werkt traag en niet zo betrouwbaar als nu in de Ioniq met deze dongel. Als mensen interesse hebben wil ik wel een keer een kort videotje schieten. Ben er zelf erg enthousiast over.
Welke dongle gebruik je? Het lijkt mij ideaal, maar het schijnt dat er veel troep verkocht wordt.

Kan de draadloze lader voldoende vermogen leveren om de telefoon opgeladen te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pzijde
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-09 00:32
Laatste firmware 2020 model
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ae1pUl7a9iDyHJ1JWh3Y7Gg1y7Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hPH7lz9NhPCmumikvhuyXq2O.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb gisteren de eerste beurt laten uitvoeren aan mijn 2020 model. Firmware zou ook geüpdatet zijn, maar ik heb daar twijfels over. Iemand anders recent een update gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjabba1979
Dat waarvan jij zei dat het technisch nooit mogelijk ging zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjabba1979
Philos31 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 22:23:

Is er ook een Android Auto versie van of kan de Dongle beide aan? En welke dongle heb je besteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Sjabba1979 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 16:23:
[...]

Dat waarvan jij zei dat het technisch nooit mogelijk ging zijn
Externe oplossing, weet je wel? De auto kan het niet. Dat is wat ik schreef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
Ik heb de carlinkit II kost wat maar dan heb je ook niets 😂.
In de leaf was het kommer en kwel maar meer omdat de radio van de leaf gewoon niet zo best is.
Ik zal in het weekend wel een videootje maken hoe het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baerdt
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13-09 00:00
Als het goed werkt is dat het dubbel en dwars waard. Ik wacht alleen nog op een Android Auto alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
baerdt schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 23:37:
Als het goed werkt is dat het dubbel en dwars waard. Ik wacht alleen nog op een Android Auto alternatief.
nieuws: Dongel om Android Auto draadloos te kunnen gebruiken behaalt crowdfun...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
assje schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 08:26:

Op stand auto:

Heat uit:

A/C (ook) uit:

Mijn conclusie:
A/C -> koelmodus

Inmiddels duidelijk dat verwarmen wel degelijk gebeurt met "heat" uitgeschakeld. Verder ook getest dat het inschakelen van "heat" op dat moment niets verandert. Als verwarming door de warmtepomp plaatsvindt brandt het lampje A/C niet

Ofwel mijn aangepaste conclusie:
  • Heat aan: Verwarming door warmtepomp + wanneer nodig resistief element
  • Heat uit: Verwarming door warmtepomp
  • A/C aan/uit: Koeling/ontvochtiging aan/uit
Je hoeft A/C dus niet aan te zetten om de verwarming d.m.v. warmtepomp in te schakelen (vanuit "auto" gaat dit vanzelf). Ik moet alleen nog even testen of de verwarming wellicht stopt als je A/C handmatig in/uit schakelt. Als dat niet zo is wordt het verhaal nog vreemder want feitelijk betekent het dan dat je verwarming door de warmtepomp niet uit kunt schakelen maar koelen wel.

Verder ook nog niet duidelijk welke condities er gelden voor verwarmen met de warmtepomp en waarom bij mijn vorige test er geen verwarming was. Mijn aanname is dat dit komt omdat ik de temperatuur op 30 graden instelde.

[ Voor 5% gewijzigd door assje op 02-10-2020 10:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
Ik gebruik de stand "auto" nooit, kan hier dus niet over meepraten. Ik adviseer je wel om tijdens jouw tests de automatische ontwaseming uit te schakelen (knop "front" lang indrukken). Als je dat niet doet gaat nl. de airco op onverwachte momenten aan en gaat koude lucht blazen, ook bij stand "auto". Gebeurt voornamelijk onder koude en vochtige omstandigheden. Is een bekend issue bij de Ioniq(28).
Verder is een of twee tests bij niet al te koude temperaturen uiteraard (amateur)wetenschappelijk wat magertjes, dus dat wordt de hele herfst en winter testen en alle data bijhouden in een spreadsheet ;)

P.S. het lijkt me logischer om jouw test niet in de stand "auto" uit de voeren. Dan gebeuren er dingen die je niet goed kunt verifiëren (zoals je al schreef).

[ Voor 11% gewijzigd door pmiddeld op 02-10-2020 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
assje schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 10:34:
[...]

Inmiddels duidelijk dat verwarmen wel degelijk gebeurt met "heat" uitgeschakeld. Verder ook getest dat het inschakelen van "heat" op dat moment niets verandert. Als verwarming door de warmtepomp plaatsvindt brandt het lampje A/C niet

Ofwel mijn aangepaste conclusie:
  • Heat aan: Verwarming door warmtepomp + wanneer nodig resistief element
  • Heat uit: Verwarming door warmtepomp
  • A/C aan/uit: Koeling/ontvochtiging aan/uit
Je hoeft A/C dus niet aan te zetten om de verwarming d.m.v. warmtepomp in te schakelen (vanuit "auto" gaat dit vanzelf). Ik moet alleen nog even testen of de verwarming wellicht stopt als je A/C handmatig in/uit schakelt. Als dat niet zo is wordt het verhaal nog vreemder want feitelijk betekent het dan dat je verwarming door de warmtepomp niet uit kunt schakelen maar koelen wel.

Verder ook nog niet duidelijk welke condities er gelden voor verwarmen met de warmtepomp en waarom bij mijn vorige test er geen verwarming was. Mijn aanname is dat dit komt omdat ik de temperatuur op 30 graden instelde.
Toevallig ben ik vandaag ook bezig geweest om de verwarming te testen. En ik kon met de" AC on" en 24gr ingesteld maar weinig merken van verwarming, verbruik was wel continu zo'n 0,28kWh. Daarna de temperatuur verlaagd naar 14gr maar echt koud werd de lucht ook niet. Nu moet die binnenkort toch voor een beurt naar de dealer dus dan mag die er eens naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baerdt
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13-09 00:00
Daarom wacht ik nog ;) Als ik er nog behoefte aan heb tegen de tijd dat het op de markt komt betaal ik met liefde de volle mep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodyw
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-08 12:21
Ik heb afgelopen week een firmware update gehad van mijn 2017 Ioniq. Voorheen had ik ergens de keuze tussen drie ringtones, maar kan deze keuze nergens meer vinden. Als ik nu gebeld wordt hoor ik helemaal niets en merk het alleen omdat mijn radio uit gaat. Weet iemand waar in de laatste firmware de optie zit om de ringtone opnieuw in te stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
Ik heb een gek dingetje met EVNotify. Ik heb alles aangesloten alles werkt, als ik rij dan houd hij netjes bij, maar als ik ga laden dan krijg ik nog 2 minuten of 3 minuten data binnen en daarna stopt het allemaal. Ga ik terug naar de auto zegt de telefoon dat hij geen data heeft gekregen en daarom in standby mode gaat.

Juist voor het laden wil ik EVNotify gebruiken, dus wat doe ik nou fout? D4 communicatie is prima want zodra de auto aan gaat werkt het allemaal perfect. Als de auto uit gaat dan stopt EVNotify, maar bij Laden gaat hij nog even door en stopt daarna.

Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Philos31
- op wat voor toestel draait evnotify?
- hoe blijft de internetverbinding aan?
- wanneer gaat het toestel met evnotify in de slaapstand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
BarryH schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 21:35:
@Philos31
- op wat voor toestel draait evnotify?
- hoe blijft de internetverbinding aan?
- wanneer gaat het toestel met evnotify in de slaapstand?
Redmi 9, speciaal voor de auto aangeschaft (kan dan als extra scherm dienen voor ARBP)
Data simmetje van 3 Gb (Omdat ik al een T-Mobile accountje heb, dus krijg 3 ipv 1 en 2,50 korting.)

De telefoon zette EVNotify in de sluimerstand vanwege batterij, dus dat heb ik nu uitgezet. Dat leek even te werken, maar na een minuutje of 5 krijg ik toch weer geen data meer.

Auto hangt aan de paal, is ongeveer 2 minuutjes van mijn huis, is 70% volgeladen, ik wande naar huis en dan blijf ik op mn 2e telefoon gewoon updates krijgen, dan na een paar minuten thuis stopt het.

Update: In het hidden menu heb ik background_mode aangezet en nu lijkt het te werken, krijg al een half uur updates binnen.
Fingers crossed.

Update2: Sjips! Na 39 minuten weer geen updates. Morgen maar verder.

[ Voor 11% gewijzigd door Philos31 op 03-10-2020 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Philos31 Goed gevonden, dat backgroundmode is heel belangrijk, daarnaast evt een powerbank inzetten om te voorkomen dat de telefoon te snel in slaapstand gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
@BarryH Je kan in EVNotify instellen dat het scherm altijd aan blijft, dan gaat de telefoon niet in slaapstand. Kost wel wat meer stroom maar ik zet dan de helderheid op minimum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@pmiddeld bedankt
@Philos31 zie bovenstaande post, kan ook nog helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Vandaag nog even naar de 12V accu gekeken:
12.2V
zodra ik de auto aanzet (drivemode): 11.7V
Denk dat de accu binnenkort vervangen moet gaan worden.
Maar ik snap de laadcyclus van de 12V battery eigenlijk niet goed (er staat in de handleiding eens in de 3 dagen met een automatische check als je saver+ aan hebt staan (heb ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
BarryH schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 12:32:
@pmiddeld bedankt
@Philos31 zie bovenstaande post, kan ook nog helpen
Ja, of ik begrijp het niet of ik doe iets fout.
EVNotify werkt als een zonnetje nu, als ik in de auto aanzet gaat evnotify direct verbinden met de dongel en elke 2 seconden nieuwe updates ophalen. Aan de snellader kreeg ik vandaag netjes een mailtje (heb mail ingesteld voor nu) dat ik de 85% voorbij was, dus dat werkt ook prima.
Hang ik daarentegen de auto aan de normale 22kW paal hier in de straat dan krijg ik hooguit nog een half uurtje updates en daarna stopt het hele zaakje.
Ik heb de eerste dongel van de wiki:
https://github.com/EVNotify/EVNotify/wiki/Compatibility
Dus dat zou goed moeten gaan.

Kan het zijn dat de auto of de dongel stopt met data te verzenden aan de paal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Philos31 Bij mij blijft ie het volgens mij langer doen.
Kan je na dat half uur zien of je telefoon nog aan is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Gaat EV-notify niet na een bepaalde tijd op stand-by?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Volgens mij kan je dat voorkomen door de settings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Klopt, de vraag is dan of dat is aangepast. Iets van de nodige keren op de "versie" tikken of zoiets om dat menu te openen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
Philos31 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 19:47:
[...]

Ja, of ik begrijp het niet of ik doe iets fout.
EVNotify werkt als een zonnetje nu, als ik in de auto aanzet gaat evnotify direct verbinden met de dongel en elke 2 seconden nieuwe updates ophalen. Aan de snellader kreeg ik vandaag netjes een mailtje (heb mail ingesteld voor nu) dat ik de 85% voorbij was, dus dat werkt ook prima.
Hang ik daarentegen de auto aan de normale 22kW paal hier in de straat dan krijg ik hooguit nog een half uurtje updates en daarna stopt het hele zaakje.
Ik heb de eerste dongel van de wiki:
https://github.com/EVNotify/EVNotify/wiki/Compatibility
Dus dat zou goed moeten gaan.

Kan het zijn dat de auto of de dongel stopt met data te verzenden aan de paal?
Heb je, zoals ik suggereerde, in instellingen "keep display active" aangevinkt en in de verborgen setting "background mode on" aangevinkt?
Zoja, dan kan volgens mij alleen het volgende aan de hand zijn:
1. De batterij van de telefoon in de auto is leeggelopen (kun je zien). Dan moet je een powerbank aansluiten.
2. Je bent de verbinding met het internet kwijtgeraakt (minder waarschijnlijk). Als je in de buurt van je huis kunt laden zou je het ook eens via WiFi kunnen proberen.
3. Je dongle gaat na verloop van tijd in slaapstand (zou niet mogen gebeuren, maar zou mij niks verbazen). Dan zou je een andere dongle moeten testen.

Als je er niet uitkomt zou je ook eens de ontwikkelaar kunnen contacten (@gcask in het goingelectric.de forum). Dan kan hij misschien op afstand zien wat er fout gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
pmiddeld schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 23:22:
[...]

Heb je, zoals ik suggereerde, in instellingen "keep display active" aangevinkt en in de verborgen setting "background mode on" aangevinkt?
Zoja, dan kan volgens mij alleen het volgende aan de hand zijn:
1. De batterij van de telefoon in de auto is leeggelopen (kun je zien). Dan moet je een powerbank aansluiten.
2. Je bent de verbinding met het internet kwijtgeraakt (minder waarschijnlijk). Als je in de buurt van je huis kunt laden zou je het ook eens via WiFi kunnen proberen.
3. Je dongle gaat na verloop van tijd in slaapstand (zou niet mogen gebeuren, maar zou mij niks verbazen). Dan zou je een andere dongle moeten testen.

Als je er niet uitkomt zou je ook eens de ontwikkelaar kunnen contacten (@gcask in het goingelectric.de forum). Dan kan hij misschien op afstand zien wat er fout gaat.
Yes, Keep display active staat aan. Background mode staat aan, de telefoon is nieuw en heeft een 5000mAh batterij die blijft wel 2 dagen aan als hij geen stroom krijgt.
De dongel lijkt niet in slaap te gaan, hoewel ik wel de melding krijg van de telefoon dat er geen data meer ontvangen word en de applicatie dus stopt.
Vreemde is dat zodra ik in de auto ga zitten en de applicatie herstart alles gewoon weer werkt.

Maar het kan ook zijn dat de dongel dan precies weer een seintje krijgt. Het vreemde is namelijk wel dat alles wel gewoon werkt als de auto aan straat. Zodra ik aan de langzaam lader hang gaat hij na een poosje uit.

Ik heb 2 vermoedens:
1* De Dongle doet vervelend
2* iets met mijn 12 volt accu, ik merk dat die nogal wispelturig is. Die zit tussen de 14,4 en 12,5 volt in. Wellicht dat die accu op apengapen ligt en daarom de dongel in standby gaat? Maar dan nog, waarom alleen bij langzaam laden en niet bij snelladen? (Aux battery saver staat aan)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
Zeker van dat de app niet wordt uitgeschakeld door stroombesparing van de telefoon? Vele telefoons gaan tegenwoordig zwaar snoeien in achtergrondtaken om de batterij maar zolang mogelijk mee te laten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
Blokker_1999 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 10:19:
Zeker van dat de app niet wordt uitgeschakeld door stroombesparing van de telefoon? Vele telefoons gaan tegenwoordig zwaar snoeien in achtergrondtaken om de batterij maar zolang mogelijk mee te laten gaan.
100% ik heb een rit gedaan van 60Km met de telefoon niet aan de lader, gewoon op batterij en dat werkt.
Ik heb zojuist een Vgate en een MotoDia dongle op Amazon besteld en zal deze 2 testen en dan stuur ik degene die niet werkt terug (of beide) maar dan kan ik dat ook uitsluiten.

Blijft vreemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evtje
Ik heb ook een dongle die na 20 minuten geen data meer geeft zelfs ook tijdens het rijden. Ik heb toen een andere besteld en de problemen zijn over . Wel is het zo met de nieuwe dat hij alleen werkt in drive en tijdens het opladen . Dus niet als je in de auto zit in park stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
PeterZ(on) schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 17:13:
[...]

Toevallig ben ik vandaag ook bezig geweest om de verwarming te testen. En ik kon met de" AC on" en 24gr ingesteld maar weinig merken van verwarming, verbruik was wel continu zo'n 0,28kWh. Daarna de temperatuur verlaagd naar 14gr maar echt koud werd de lucht ook niet. Nu moet die binnenkort toch voor een beurt naar de dealer dus dan mag die er eens naar kijken.
Om nog even hierop terug te komen. Vanmorgen nam ik door de regen de auto en nu werkt de verwarming met alleen de AC ineens wel. Enige verschil met vrijdag is dat het nu met 9 graden een graad of vijf kouder is dan de 14 graden van vrijdag. Het moet dus duidelijk ruim onder de 15 graden zijn wil de wp warmte produceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
PeterZ(on) schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 11:04:
[...]

Om nog even hierop terug te komen. Vanmorgen nam ik door de regen de auto en nu werkt de verwarming met alleen de AC ineens wel. Enige verschil met vrijdag is dat het nu met 9 graden een graad of vijf kouder is dan de 14 graden van vrijdag. Het moet dus duidelijk ruim onder de 15 graden zijn wil de wp warmte produceren.
Dat is grappig , dat viel mij vandaag ook op dat alleen ac aan stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
evtje schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 11:01:
Ik heb ook een dongle die na 20 minuten geen data meer geeft zelfs ook tijdens het rijden. Ik heb toen een andere besteld en de problemen zijn over . Wel is het zo met de nieuwe dat hij alleen werkt in drive en tijdens het opladen . Dus niet als je in de auto zit in park stand.
Ik wacht het even af, blijft vreemde business die odb2 dongels. Welke heb jij als ik vragen mag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evtje
Philos31 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 13:46:
[...]

Ik wacht het even af, blijft vreemde business die odb2 dongels. Welke heb jij als ik vragen mag?
Konnwei kw902 heb ik . Daar zit ook een aan uit knopje op . In begin gebruikte ik dat maar nu staat hij altijd aan geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
BarryH schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 18:14:
Vandaag nog even naar de 12V accu gekeken:
12.2V
zodra ik de auto aanzet (drivemode): 11.7V
Denk dat de accu binnenkort vervangen moet gaan worden.
Maar ik snap de laadcyclus van de 12V battery eigenlijk niet goed (er staat in de handleiding eens in de 3 dagen met een automatische check als je saver+ aan hebt staan (heb ik)
Afgelopen nacht accu nachtje aan de oplader gezet. Nu weer 12.5Volt (binnen 5minuten na kort contact aan)
Vanmiddag nog eens meten.

Ga denk ik maar eens in de 3 maanden dit even doen. Voor een accu is het niet goed om nooit goed volgeladen te worden. In mn vorige auto's ging de accu zo 6-8 jaar mee. Dus zou jammer zijn als ik dat in deze niet haal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 21:38

Shapeshifter

Get it over with

Bij mij ging de deur vanochtend niet meer open, ik denk dat de keyfob leeg is maar kon het niet testen omdat mijn lieve eega nog steeds niet heeft geleerd om haar sleutels op een vaste plek neer te leggen :P Heb dus maar de noodprocedure gevolgd (klepje van het handvat afhalen en handmatig openen en dan starten met de fob tegen de startknop). Dat ging opzich prima, ware het niet dat het alarm opeens afging na het ontgrendelen... om 6.15 in een woonwijk... chill.

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
@Shapeshifter Lege keyfob heb ik ook eens gehad, na terugkomst van vakantie bij Eindhoven Airport. Leuke thuiskomer... Gelukkig geen alarm. Dacht eerst dat de 12V accu leeg was. Nieuwe batterij in de keyfob hield het telkens net 3 dagen uit, daarna,nieuwe sleutel gevraagd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkBasti
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 30-03 23:17
pzijde schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 12:32:
Laatste firmware 2020 model
[Afbeelding]

Ik heb gisteren de eerste beurt laten uitvoeren aan mijn 2020 model. Firmware zou ook geüpdatet zijn, maar ik heb daar twijfels over. Iemand anders recent een update gehad?
Vandaag eerste beurt gehad+update. Ik had de software versie in jouw foto en nu deze.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ssM9zHwsm6FvI-UWz-q9Dmlb3I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FTY5WNAf4Wo5vcoOfs5zdbqc.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 92 ... 195 Laatste