I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass
Ook opvallend: doe je na een autowassessie je raam dicht en weer open, dan rolt je raam nat naar boven.
Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)
Dat van de ramen na een wasbeurt heb ik al bij tig merken gezien, nog nooit dat dat niet zo is zelfs… Jij zelf wel dan?Goudvis schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 12:47:
Meer mensen met de beleving dat de ramen knarsen wat bij openen/sluiten alsof er zand tussen zit? Onze i10 had dat euvel nooit.
Ook opvallend: doe je na een autowassessie je raam dicht en weer open, dan rolt je raam nat naar boven.
Ja, heb ik ook af en toe last van. Lelijk geluid is dat ook. Er zit een soort stoffig materiaal aan de binnenkant van de 'afsluit-strip' dat gauw zand en mos lijkt op te nemen. Schoonmaken helpt kort even.Goudvis schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 12:47:
Meer mensen met de beleving dat de ramen knarsen wat bij openen/sluiten alsof er zand tussen zit? Onze i10 had dat euvel nooit.
[ Voor 14% gewijzigd door matroosoft op 21-01-2026 23:46 ]
Wat is er aan de hand?
- Bij laden aan reguliere AC laadpaal gaat het rode laadlampje op het dashboard aan. De laadpaal kleurt blauw (indicatie voor laden), echter: geen van de blauwe lampen (onder de voorruit) die aangeven dat de auto laadt, gaan aan.
- Bij snelladen geeft de laadpaal (fastned) aan: communicatiestoornis met voertuig (drie palen geprobeerd).
Mijn eerste gedachte was: ICCU. Echter, ik begrijp dat je dan nog wel kunt snelladen.
Heeft iemand dit ooit meegemaakt? Auto is zo betrouwbaar verder.
NB: tuurlijk ga ik morgen de garage bellen, maar wie weet kan iemand me op weg helpen naar de oorzaak..
Wellicht helpt dit.
Btw, hoor je de kabel in de auto vergrendelen wanneer de auto wil laden?
Wellicht helpt dat bij de diagnose
Kabel vergrendelt NIET als ik de laadpaal aanzet. Wat betekent dat in jouw beeld?
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Met een zaklamp de laadpinnen van de laadpoort in de auto bekijken. Misschien is iets vreemds mee? Van de twee kleine pinnen bovenaan hoort eentje iets korter te zijn.dekeizer schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 19:58:
Direct gekeken. Het is helaas te donker om met de accu aan de gang te gaan en ben daar ook niet erg handig in.
Kabel vergrendelt NIET als ik de laadpaal aanzet. Wat betekent dat in jouw beeld?
Je kan ook nog de granny lader proberen al verwacht ik niet veel verschil.
Edit: oh, dit klinkt als een laadkabelvergrendelprobleem. Sommigen hebben succes door in de kleine opening iets van smeer te spuiten. Exacte methode staat ergens in dit topic. Als dat niet werkt een nieuw vergrendelmotortje.
Edit2. En zoals Peter of Barry zegt, aan noodontgrendeling paar keer trekken.
BarryH schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 11:15:
[...]
Als je de stekker een beetje aandrukt, lukt het vergrendelen dan wel?
Wat ook kan helpen is de manuele vergrendeling (de draad op de bodem van de kofferbak) 2 keer aantrekken.
[ Voor 19% gewijzigd door Da_Poncho op 22-01-2026 20:09 ]
Dank. Hoe kan ik dat nagaan?PeterZ(on) schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 19:58:
En erg voor de hand liggend, is je 12V accu nog op spanning?
I.i.g. met een multimeter. Verder als die niet vergrendelt zou ik proberen om aan de noodONTgrendeling in de kofferbak te trekken, dat hielp bij mij vorig jaar ook.
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Opening schoon gemaakt en met een compressor alle individuele openingen nagelopen. Opnieuw geprobeerd, zonder resultaat helaas.Da_Poncho schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 20:00:
[...]
Met een zaklamp de laadpinnen van de laadpoort in de auto bekijken. Misschien is iets vreemds mee? Van de twee kleine pinnen bovenaan hoort eentje iets korter te zijn.
Je kan ook nog de granny lader proberen al verwacht ik niet veel verschil.
Edit: oh, dit klinkt als een laadkabelvergrendelprobleem. Sommigen hebben succes door in de kleine opening iets van smeer te spuiten. Exacte methode staat ergens in dit topic. Als dat niet werkt een nieuw vergrendelmotortje.
Edit2. En zoals Peter of Barry zegt, aan noodontgrendeling paar keer trekken.
[...]
Helaas heb ik geen multimeter, morgenochtend bij daglicht trek ik aan die noodontgrendeling. Hopelijk helpt dat.PeterZ(on) schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 20:05:
[...]
I.i.g. met een multimeter. Verder als die niet vergrendelt zou ik proberen om aan de noodONTgrendeling in de kofferbak te trekken, dat hielp bij mij vorig jaar ook.
Al met al is het euvel hopelijk idd de vergrendelmotor, dat is als t goed is een ander kostenplaatje dan een nieuwe ICCU. Zodra de diagnose er is van de garage, post ik die hier.
Voor de noodontgrendeling hoef je alleen even die voorgevormde bak eruit te halen en dan zie de ontgrendeling liggen, is eenvoudig. Wat je ook nog kan proberen is met de afstandsbediening de auto een keer of vijf op slot te doen en van slot te halen, werd mij ook gevraagd door de Eurohelp van Hyundai.dekeizer schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 20:27:
[...]
Helaas heb ik geen multimeter, morgenochtend bij daglicht trek ik aan die noodontgrendeling. Hopelijk helpt dat.
Al met al is het euvel hopelijk idd de vergrendelmotor, dat is als t goed is een ander kostenplaatje dan een nieuwe ICCU. Zodra de diagnose er is van de garage, post ik die hier.
![]()
super veel dank voor alle tips en reacties!
![]()
Ik had dit inderdaad ook op 29 december, op eerste dag vakantie bij Zwolle, na het avondeten. Gelukkig gesleept door de vriendelijkste jongen van Wolves, zowaar een vervangende auto, en de lokale dealer heeft 'm de volgende dag een nieuwe vergrendeling gegeven.dekeizer schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 20:27:
Maar wat ik merkte bij laden is dat er drie keer een klik-geluid kwam linksonder het stuur, blijkbaar een relais om die vergrendeling te activeren. Dat is dus een vrij herkenbaar geluid, misschien hoor jij het ook.
Kan een poging waard zijn.
Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)
[ Voor 93% gewijzigd door luke22 op 23-01-2026 08:39 ]
Auto vanmorgen direct langsgebracht bij de garage - tis idd de vergrendeling ("actuator") en die wordt vervangen - gelukkig vandaag nog.Al met al is het euvel hopelijk idd de vergrendelmotor, dat is als t goed is een ander kostenplaatje dan een nieuwe ICCU. Zodra de diagnose er is van de garage, post ik die hier.
![]()
super veel dank voor alle tips en reacties!
![]()
EDIT 24/1: Onderdeel 'Actuator -inlet locking co' is vervangen - all good!
[ Voor 8% gewijzigd door dekeizer op 24-01-2026 14:33 ]
De 28 heeft bovenin de laadpoort een lip met een lampje. Die is eigenlijk een beetje te laag geplaatst. En juist de Supercharger stekker komt daar net tegenaan waardoor je hem er pas volledig in krijgt als je de stekker een beetje naar beneden duwt. Is dit misschien het geval bij jou?fjvanbeek schreef op maandag 26 januari 2026 @ 09:03:
Zijn er hier anderen die problemen ervaren met een Ioniq 28kwh bij tesla superchargers? Bij mij heeft het laden sinds halverwege vorig jaar bij Tesla erg goed gedaan maar sinds die tijd lijkt hij het niet meer te doen. Ik zie alleen maar op het dashboard dat de stekker is ingeplugd maar er wordt steeds niet geladen. Na een paar minuten krijg ik ook in beeld 'snelladerfout'. Dit ervaar ik ook bij andere laadpunten of zelfs andere locaties van Tesla. Andere snellaadpunten zoals Allego of Fastned doen het goed. Ik gebruik liever Tesla voor snelladen omdat de kosten hiervan aanzienlijk lager zijn dan bij andere aanbieders.
Ik gebruik onderweg enkel Tesla of Ionity (met mobilize abbo). Tot nu toe geen problemen gehad behalve voor kerst. Ik wilde laden in Hengelo en geen van de Tesla laders leek te werken, tenminste, heb er een stuk of 6 getest een stukje uit elkaar. Allemaal hetzelfde issue als jij aangeeft terwijl er volgens Tesla geen storing was. 2 weken later daar gewoon weer kunnen laden. Gisteren ook 2x geladen bij Tesla Drachten zonder probleem.fjvanbeek schreef op maandag 26 januari 2026 @ 09:03:
Zijn er hier anderen die problemen ervaren met een Ioniq 28kwh bij tesla superchargers? Bij mij heeft het laden sinds halverwege vorig jaar bij Tesla erg goed gedaan maar sinds die tijd lijkt hij het niet meer te doen. Ik zie alleen maar op het dashboard dat de stekker is ingeplugd maar er wordt steeds niet geladen. Na een paar minuten krijg ik ook in beeld 'snelladerfout'. Dit ervaar ik ook bij andere laadpunten of zelfs andere locaties van Tesla. Andere snellaadpunten zoals Allego of Fastned doen het goed. Ik gebruik liever Tesla voor snelladen omdat de kosten hiervan aanzienlijk lager zijn dan bij andere aanbieders.
De stekker moet je bij sommige Tesla laders inderdaad goed aandrukken. Zoals de comment hierboven is de stekker net te groot en moet de bovenkant van de stekker net onder het lampje van de laadpoort vallen.
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1
https://www.electrive.net...sungen-fuer-e-achsen-aus/
Dit exemplaar is dus echt wel een oudere auto aan het worden, met bijvoorbeeld ook een kraak over bepaalde drempels. En toch wel een auto met een zeldzame sterkte (efficiëntie).
Ik hoop dat jullie exemplaren goed blijven, en wens iedereen nog veel plezier en succes met de Ioniq!
*psnprofiles* Ioniq Electric Premium 38kW
Ik zit op 160.000 ongeveer, in de winter haal ik denk ik 160 'echte' kilometers. In de zomer nog steeds ruim 200 wel. Dat is iets minder dan toen ik m met 95k kocht, maar niks heel spannends.dekeizer schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 12:26:
Succes met de ID.7! Met 190.000km, merk ik eerlijk gezegd nog weinig van batterij-degradatie. Bij de volgende beurt zal ik de dealer eens vragen de status van de batterij door te meten.
Share and Enjoy!
Stel;
405.600km/7 (143Wh/km) = 57.943kWh
57.943kWh/28kWh= 2.069 laadcycli
Ben toch wel benieuwd hoe die batterij er aan toe is
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
En met die afstand waarschijnlijk ook redelijk wat snellaadsessies tussendoor. Gemiddeld >140km/dagassje schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 13:38:
Op marktplaats staat nu een Ioniq 28kWh uit 2018 met 405.600km op de klok. Staat helaas geen SOH of accurapport bij.
Stel;
Met 26kWh als bruikbare capaciteit ligt het aantal laadcycli waarschijnlijk nóg hoger, 2229assje schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 13:38:
Op marktplaats staat nu een Ioniq 28kWh uit 2018 met 405.600km op de klok. Staat helaas geen SOH of accurapport bij.
Stel;
Bij Van Der Wou hebben ze ook een aantal rondrijden met meer dan 4 ton op de teller, volgende keer als iemand bij Evert langsgaat even vragen of ze daar zelf al eens een accurapport van hebben laten maken. Zou me niks verbazen als de SoH vanuit de OBD hoog in de 90 zit of zelfs 100 is, die kijkt voor zover ik weet primair naar cell voltage deviation en niet naar resterende capaciteit.
Ik kwam ook nog een leuke Ioniq AE tegen, namelijk eentje voor €6975. Voor dat bedrag zou die zelfs geschikt kunnen zijn om met iedereen in dit topic te crowdfunden voor onderdelen..
Ik weet inderdaad niet exact hoe je dat correct benadert. De bruto capaciteit is 30,5kWh dus ik zou zeggen dat initieel het aantal cycli daar op gebaseerd zou moeten zijn. Maar, met degradatie wordt het aantal cycli uiteraard wel hoger.Jan1337 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 17:00:
Met 26kWh als bruikbare capaciteit ligt het aantal laadcycli waarschijnlijk nóg hoger, 2229
Ik durf te stellen dat deze accu ZEKER niet boven de 80% resterende capaciteit van bruto zit (ongeacht wat de auto zegt als SOH). Nemen we 80% aan dan hebben we het over 24,4kWh, gemiddeld zou die 28kWh dan geen gekke aanname zijn voor cycli.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Nu heb ik de winterbanden er op 1 januari onder gezet en hebben we al redelijk wat km's gereden. Dus, ik had eigenlijk verwacht dat hij de spanning nu wel zou kunnen lezen. In het najaar heb ik wel de 12V batterij vervangen... Moeten de sensoren dan weer opnieuw ingeleerd worden? Van wat ik vind zou dat niet het geval moeten zijn...krijg verder ook geen foutmelding. Vandaar ff een check hier voordat ik de lokale garage bel
Dit : "moet eerst een stukje rijden" is altijd elke rit.Yaldair schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 18:14:
Ik rij net een stukje in de Ioniq en wilde even de bandenspanning checken, maar zag dat de TPMS sensoren nog niet uitgelezen konden worden (zeg maar melding dat je wat langer moet blijven rijden).
Nu heb ik de winterbanden er op 1 januari onder gezet en hebben we al redelijk wat km's gereden. Dus, ik had eigenlijk verwacht dat hij de spanning nu wel zou kunnen lezen. In het najaar heb ik wel de 12V batterij vervangen... Moeten de sensoren dan weer opnieuw ingeleerd worden? Van wat ik vind zou dat niet het geval moeten zijn...krijg verder ook geen foutmelding. Vandaar ff een check hier voordat ik de lokale garage bel
Maar na 15 minuten moet je wel waardes hebben.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Maar heb je zojuist nou wat langer gereden? Het gaat erom dat 'ie de eerste paarhonderd meter van de rit die melding laat zien. Dus maakt niet uit hoeveel je totaal hebt gereden met deze banden.Yaldair schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 18:14:
Ik rij net een stukje in de Ioniq en wilde even de bandenspanning checken, maar zag dat de TPMS sensoren nog niet uitgelezen konden worden (zeg maar melding dat je wat langer moet blijven rijden).
Bij wisselen ging het bij mij meteen goed. Bij oppompen laatst heeft 'ie er wel een aantal langere ritten over gedaan voordat alle banden stabiel gemeten werden.
edit: Oeps, had de post van @BarryH gemist door de paginasplit.
[ Voor 4% gewijzigd door martijnst op 27-01-2026 19:03 ]
Bij mijn vorige auto (Toyota Auris) moest ik ze bij winter en zomer zelf opnieuw invoeren in de auto via een OBD app. Daar ging dat niet automatisch.
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1
Ik zit met mijn 2018 Ioniq op 250k nu. Ter indicatie: realistische winter range is voor mij ca. 130-140km en in de zomer 180-190.assje schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 13:38:
Stel;
Ik vind het sowieso een achteruitgang, de relevante zaken zijn moeilijker bereikbaar, maar het moet toch nog wel ergens staan?
edit: (ik zie in de Appstore heel veel negatieve reacties op de nieuwe app. Hopelijk trekken ze daar iets van aan
[ Voor 21% gewijzigd door inquestos op 28-01-2026 14:50 ]
Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58
kuijpie. schreef op woensdag 31 december 2025 @ 14:24:
[...]
Zeker wel.
Op het home scherm van de Hyundai-app.
Onder “plan uw volgende bestemming” icoon rechts naast zoeken klikken (zonder zoekopdracht in te voeren).
Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh
Wat is hierbij je rijstijl / verbruik? Mijn auto passeerde vorige week de 160K en in het zomerhalfjaar in ideale omstandigheden zou ik nog 250 kilometer kunnen persen uit een acculading, al is dat in mijn geval theorie omdat ik de SoC meestal tussen de 30 en 70% houd.matroosoft schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 23:17:
[...]
Ik zit met mijn 2018 Ioniq op 250k nu. Ter indicatie: realistische winter range is voor mij ca. 130-140km en in de zomer 180-190.
Geen problemen bij Tesla maar dit soort meldingen kreeg ik een tijdje geleden wel heel vaak bij Leap. Uiteindelijk dan maar een andere lader gepakt. Soms tot 3 keer toe.fjvanbeek schreef op maandag 26 januari 2026 @ 09:03:
Hoe bereken jij dit?PeterZ(on) schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 15:50:
Ik denk dat het belangrijker is wat de beschikbare capaciteit nog is dan welk bereik je hebt, want dat laatste hangt erg af van de temperatuur en je snelheid e.d.. Ik noteer regelmatig de hoeveel beschikbare energie en dat zit meestal ergens tussen de 25 en 26kWh.
Heel eenvoudig. Zo ver mogelijk leeg rijden en dan het aantal verreden km's plus restant gedeeld door honderd vermenigvuldigen met het verbruik van de BC.
Ik zit op ongeveer 15kWh/100km incl. laadverliezen. Moet wel zeggen dat ik met een granny charger laadt (hoger laadverlies) en 's winters elke dag de auto voorverwarm, dat zit er ook bij in.1rr1tantemug schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 15:39:
[...]
Wat is hierbij je rijstijl / verbruik? Mijn auto passeerde vorige week de 160K en in het zomerhalfjaar in ideale omstandigheden zou ik nog 250 kilometer kunnen persen uit een acculading, al is dat in mijn geval theorie omdat ik de SoC meestal tussen de 30 en 70% houd.
Moest een kort ritje maken. Stond nog 20km op de GOM. Dat zakte in een paar kilometer naar 5. Toen Turtle mode en nu dus de drie streepjes en de auto kon niet harder dan 30.
Nu wachten op de sleepdienst.
Schaam me kapot 🤣
oei balen zeg, ik rij ook wel eens tot aan de 3 streepjes maar ben tot nu toe nog altijd thuis gekomen, fingers crossed. Succes, hoop dat je niet te lang hoeft wachten.FranDaMan schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 20:37:
Datgene wat ik gezworen heb dat niet zou gebeuren is nu toch gebeurt 🫣 Gestrand met een lege accu.
Moest een kort ritje maken. Stond nog 20km op de GOM. Dat zakte in een paar kilometer naar 5. Toen Turtle mode en nu dus de drie streepjes en de auto kon niet harder dan 30.
Nu wachten op de sleepdienst.
Schaam me kapot 🤣
IONIQ 28 | Premium | | Red | 150k+
Met nog 2% en nog een kilometer of 3 te gaan leuk het me niet verstandig om te proberen nog thuis te komen.Henry_tw schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 21:04:
[...]
oei balen zeg, ik rij ook wel eens tot aan de 3 streepjes maar ben tot nu toe nog altijd thuis gekomen, fingers crossed. Succes, hoop dat je niet te lang hoeft wachten.
Berger was er met een minuut of 40. Kon zo de auto op de auto ambulance rijden. Daarna naar de laadpaal om de hoek bij mijn huis afgezet. Nu weer vol laden vannacht. Wijze les geleerd 😬
TeslaBjorn rijd veel auto's die hij test helemaal leeg, mits je op een veilige weg bent en hem in de berm kunt zetten gaat de auto er verder niet stuk door...FranDaMan schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 21:52:
[...]
Met nog 2% en nog een kilometer of 3 te gaan leuk het me niet verstandig om te proberen nog thuis te komen.
Berger was er met een minuut of 40. Kon zo de auto op de auto ambulance rijden. Daarna naar de laadpaal om de hoek bij mijn huis afgezet. Nu weer vol laden vannacht. Wijze les geleerd 😬
Vorig jaar had ik op een lange rit na 282km nog 39km over voor 35km om thuis te komen en dat heb ik toch niet aangedurfd, en heb toch maar ff een paar minuten bijgeladen.FranDaMan schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 21:52:
[...]
Met nog 2% en nog een kilometer of 3 te gaan leuk het me niet verstandig om te proberen nog thuis te komen.
Ik doe dit af en toeFranDaMan schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 21:52:
[...]
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Kan ik nog iets proberen/doen, of toch langs een garage (Van der Wouw waarschijnlijk) brengen?
Sommige mensen spuiten wat WD40 in de opening waar de actuator pin zit . Kan zijn dat deze wat moeilijk loopt ? Zeker gezien het feit dat hij het wel weer doet als je met de noodontgrendeling rommelt.FabianNL schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 14:17:
De stekker 'lockt' niet meer bij het opladen. Probleem 1,5 jaar geleden ook gehad, toen de auto weggebracht naar de Hyundai dealer en is er het een en ander vervangen (durf niet te zeggen wat), maar weinig zin om hem weer weg te brengen (met bijbehorende kosten). Elke keer als ik via de kofferbak aan het kabeltje trekt, werkt de stekker wel weer goed en kan ik gewoon weer regulier laden. Dat is alleen ook geen lange termijn oplossing.
Kan ik nog iets proberen/doen, of toch langs een garage (Van der Wouw waarschijnlijk) brengen?
Had zelf nog een link naar een Koreaanse die waar ze deze open maken en geloof fixen. Zal eens kijken of ik die link nog heb.
Edit, deze site dus
[ Voor 10% gewijzigd door Methew op 29-01-2026 18:35 ]
2% haal je nog wel 5 km hoorFranDaMan schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 21:52:
[...]
Ik heb hem 3x echt gereden tot 0 vermogen en in de P schieten zodra hij 0 km/u ging.
Ik gebruikte EV Notify dan om te zien hoeveel km ik nog werkelijk kom.
Turtle vermogen beperking kan je overriden door de cruise control aan te zetten
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Ik heb WD40 lithiumspray gebruikt en al meer dan een jaar geen issues meer met de laadvergrendeling.Joriz schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 16:06:
De normale WD40 is geen smeermiddel. Je hebt specifiek WD-40 Specialist Siliconenspray nodig (of ander merk siliconenspray). Dat lijkt bij mij wel te hebben geholpen al had de garage er ook nog aan gerommeld ooit. Helaas is me niet duidelijk wat ze in die vele uren hadden gedaan naast 'software updaten'.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Ja, dat heb ik gezien....niet dus. Van huis vertrekken met 20km op de GOM en dan nog geen 10km kunnen rijden. Het was -2 celcius, dus ik ga het er niet op gokken om in de kou te komen staan.Kodess schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 01:42:
[...]
2% haal je nog wel 5 km hoor
Ik heb hem 3x echt gereden tot 0 vermogen en in de P schieten zodra hij 0 km/u ging.
Nou ik vraag mij af of jouw ervaring van toepassing is op anderen en in alle gevallen. Die 5km met 2% betekend 250km bij 100% en dat halen maar weinig Ioniq rijders. En daar komt bij dat de procent aanduiding niet lineair is dus dan zou die bij 100% nog veel meer dan die 250km moeten zijn en dat lijkt mij onwaarschijnlijk bij een 28kWh. Verder zal ook het gebruik van invloed zijn, hoge snelheid op de snelweg of rustig binnendoor.Kodess schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 01:42:
[...]
2% haal je nog wel 5 km hoor
Ik neem bij de laatste 30km geen enkel risico, zeker niet als je ziet dat het resterende bereik bij thuiskomst steeds verder afneemt.
Misschien dat echt de laatste 10-15 kilometer echt hard gaan, vooral in de kou. Maar hier kan ik er best goed op rekenen tot tenminste 20 kilometer resterend.
Zomervakanties naar zuid Frankrijk gingen ook gewoon goed. Ik hield 10% accu aan tot de laadstops (Tesla of Ionity, dus voldoende laders) en als ik er bijna was verhoogde ik de snelheid nog wat om iets tijdswinst te hebben. Sommige stops had ik nog 3% over. Wel met de zekerheid dat er een beschikbare lader was uiteraard.
[ Voor 7% gewijzigd door Headshot_NL op 31-01-2026 10:04 ]
Wel EVNotify, ABRP oid om dat te kunnen zien.
Bij mij zijn de laatste kilometers naar huis 50km/uur rustig rijden dus dat helpt ook.
Ik lees her en der dat je de sensoren zou kunnen herprogrammeren en dat de IDs moeten matchen, maar ik heb een tijdje rondgereden met de winterbanden van mijn Kia en die werden automatisch herkend.
[ Voor 34% gewijzigd door Deikke op 01-02-2026 15:36 ]
Wellicht zijn die aan het eind van hun leven, maar dan zou je eerder verwachten dat één sensor niet meer werkt en de rest nog wel even zou moeten werken.
Zoals @Deikke al aangeeft hoeven de TPMS sensoren bij onze Ioniqs niet gekoppeld te worden aan de auto.
Het lijkt erop dat er iets mis is met het TPMS systeem, de ontvanger wellicht, maar ik heb geen idee of die weer opnieuw ingeleerd kan worden of iets dergelijks.
"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."
Met dit weer 155-160km uit de accu halen is een prima prestatie.boozzz schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 09:31:
De batterij van mijn 28 kWh (2019) begint inmiddels wel bedroevend te worden. 140k km op de klok, een retourtje Amsterdam-Rotterdam, 141 km gereden, 13,5 kWh / 100 km verbruik, 15% over. Als ik dat omreken zit ik op een totale capaciteit van 21,4 kWh. Dus zeg nog 82% van de nieuwcapaciteit (26 kWh).
Als je nu weer vollaadt kan je dan zien hoeveel kWh je laad?
Wat dat -10-15% is wat er netto in de accu gaat.
Ik rij wel zuinig (altijd 100, cruise control, zo weinig mogelijk remmen, ook 'slechts' 13,5 kWh/100 km met dit weer), en heb het idee dat het een jaar terug wel wat beter was gesteld.BarryH schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 09:50:
[...]
Met dit weer 155-160km uit de accu halen is een prima prestatie.
Als je nu weer vollaadt kan je dan zien hoeveel kWh je laad?
Wat dat -10-15% is wat er netto in de accu gaat.
Ik heb hem daarna inderdaad weer tot 100% geladen bij een publieke 11 kWh paal hier (3,6 kW laadsnelheid), daar heb ik toen 21,74 kWh afgerekend. Dus komt aardig overeen met mijn berekening.
[ Voor 3% gewijzigd door boozzz op 03-02-2026 09:57 ]
Dat is wel een domper maar de capaciteit bij deze temperaturen is toch ook wel wat minder dan in de zomer. Misschien ook eens kijken met Carscanner o.i.d. wat de voltages van de verschillende cellen zijn, wellicht dat daar een oorzaak zit. Misschien dat er ook wat gekalibreerd moet worden.boozzz schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 09:31:
De batterij van mijn 28 kWh (2019) begint inmiddels wel bedroevend te worden. 140k km op de klok, een retourtje Amsterdam-Rotterdam, 141 km gereden, 13,5 kWh / 100 km verbruik, 15% over. Als ik dat omreken zit ik op een totale capaciteit van 21,4 kWh. Dus zeg nog 82% van de nieuwcapaciteit (26 kWh).
Dit kan door in de auto laden op minimum snelheid (=60%) in te stellen
Hier het zelfde, maar dat is echt de kou en eventueel de wind.boozzz schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 09:55:
[...]
Ik rij wel zuinig (altijd 100, cruise control, zo weinig mogelijk remmen, ook 'slechts' 13,5 kWh/100 km met dit weer), en heb het idee dat het een jaar terug wel wat beter was gesteld.
Ik heb hem daarna inderdaad weer tot 100% geladen bij een publieke 11 kWh paal hier (3,6 kW laadsnelheid), daar heb ik toen 21,74 kWh afgerekend. Dus komt aardig overeen met mijn berekening.
ODB zegt 93,8%. Gemiddelde snelheid is wel 80+. En dus alleen maar snelweg.
Aan de andere kant, collega heeft een EX30. Doet normaal ~115km reis met 66% over en met deze weers omstandigheden is daar nu 50% over na de 115km. Dit is gewoon geen fijn weer voor een EV.
Ik heb hem vorige zomer eens leegereden 'rond de snellader' en bij 0,5% (Carscanner) aan de snellader gehangen en tot 94% (of wat is het max?) opgeladen. De resterende 6% ter volledigheid aan een trage lader vlakbij bijgeladen. Hieruit bleek (inclusief laadverliezen mee te tellen) m'n Ioniq (nog steeds) rond de 26kWh netto capaciteit te bezitten. Ik vind dit de meest betrouwbare mogelijkheid.
Ben benieuwd, ook wel naar het verbruik dat ie aangaf voor die rit.Henry_tw schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 20:12:
ik heb die van mij vandaag met slecht 128km van 100% naar 3% leeg gereden, zal morgen controleren hoeveel hij vannacht gaat laden.
Het is niet zozeer dat de batterij minder cappaciteit bevat anders dan dat de chemie nu minder optimaal werkt. Maar meer dat het verbruik explosief stijgt. Wind, kou (dichtere lucht, meer lucht weerstand) en kacheltje lekker aan, maar minder efficentie van de WP.boozzz schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 14:36:
Ben geen batterij expert, maar kun je dan zeggen dat met 2 graden Celcius buiten, de capaciteit van de batterij daadwerkelijk lager ligt dan met 20 graden buiten? Dus dat ie bij mij nu na 21 kWh verbruik leeg is, en in de zomer bij 20 graden misschien met 23 kWh ofzo? Want dan zou het op zich nog wel meevallen inderdaad.
Is een beetje een definitiekwestie. Op lagere temperatuur heeft een LiOn minder capaciteit bruikbaar op dat moment. Wanneer de batterij terug opgewarmd wordt dan verhoogt de beschikbare capaciteit weer. BIj een lagere temperatuur heeft een accu een hogere interne weerstand wat effectief betekent dat de accu verwarmd wordt. De buikbare capaciteit wordt daar weer hoger van maar de verwarming van de accu is uiteraard verlies.fx500 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 07:58:
Het is niet zozeer dat de batterij minder cappaciteit bevat anders dan dat de chemie nu minder optimaal werkt. Maar meer dat het verbruik explosief stijgt. Wind, kou (dichtere lucht, meer lucht weerstand) en kacheltje lekker aan, maar minder efficentie van de WP.
De NMC accu van de Ioniq is bij overigens juist minder gevoelig voor lage temperatuur dan LFP.
Samengevat de factoren die afhankelijk van de omstandigheden meer of minder significant zijn:
- Verwarming cabine (vooral grote impact bij korte ritten)
- Verwarming accu (bij de Ioniq niet aan de orde, geen directe verwarming)
- Hogere interne weerstand accu (=verwarming accu, meer significant bij hoge vermogens en korte ritten)
- Hogere luchtweerstand (tot ca. 12%, meer significant bij hogere snelheden)
- Hogere rolweerstand / winterbanden
Ik weet eerlijk gezegd niet precies hoe de GOM van de Ioniq omgaat met een koude accu. Hij zou ofwel kunnen rekenen met een lagere capaciteit ofwel met de volledige capaciteit maar een hoger verbruik a.g.v. interne weeerstand.boozzz schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 14:36:
Ben geen batterij expert, maar kun je dan zeggen dat met 2 graden Celcius buiten, de capaciteit van de batterij daadwerkelijk lager ligt dan met 20 graden buiten? Dus dat ie bij mij nu na 21 kWh verbruik leeg is, en in de zomer bij 20 graden misschien met 23 kWh ofzo? Want dan zou het op zich nog wel meevallen inderdaad.
Wat je hier zegt zou mijn inziens kunnen kloppen, wellicht weeet iemand anders hier meer over.
Trip / Afstand / Gem. Verbruik / Verbruikte energie
Trip 1 (naar werk) / 69km / 13.0kWh/100km / 8.97kWh
Trip 2 (van werk) / 70km / 12.1 kWh/100km / 8.47kWh
Totaal 139km
Batterij resterend 28%. Capaciteit (C) berekend.
0.72 x C = 17.44kWh
C = 17.44 /0.72 = 24.22kWh
Auto is van april 2018 en heeft 118567km gereden.
[ Voor 26% gewijzigd door Millert op 06-02-2026 09:25 ]
EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh
Na een aantal jaar tevreden te hebben rondgereden wordt onze 28Kw Ioniq morgen ingeruild.......voor een Kona 2020. Hoewel we heel tevreden zijn willen we toch wat meer bereik. Onze dochter rijd vaak een traject waar wat ze prima redt in de zomer maar in de winter komen we net te kort en is een laadstop nodig.
In de loop van de jaren hebben wij de auto altijd onderhouden bij de dealer en hebben alleen 1 maal problemen gehad met de 12v accu. Deze is toen vervangen.
Ik wil iedereen bedanken hier voor de vele tips. We hebben er veel aan gehad.
Met 64kwh versie welHTT-Thalan schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 10:18:
Ik moet nog zien of die kona echt heel veel verder komt. Op papier wel, maar de luchtweerstand is wel hoger.
Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh
Doe je dit op basis van wat je BC aangeeft aan verbruik? Dat lijkt mij dan toch bij benadering, niet 100% sluitend.Millert schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 17:18:
Vandaag voor mijn woon-werk verkeer ook eens gekeken naar het verbruik en gereden afstand. En met deze gegevens de batterij capaciteit berekend (C). Met een volle accu vertrokken 's ochtends, 139km afgelegd en 28% resterend.
Totaal 139km
0.72 x C = 17.44kWh
Ben benieuwd naar je ervaringen omdat de Kona kleiner en krapper is dan de Ioniq.
Is inderdaad afgaande om de verbruiks waarden die de boordcomputer aangeeft voor het batterij percentage en verbruik per 100km. Bij benadering dus. Via de laadpaal krijg je het ook niet zuiver door laadverliezen.sigmundfreund schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 12:19:
[...]
Doe je dit op basis van wat je BC aangeeft aan verbruik? Dat lijkt mij dan toch bij benadering, niet 100% sluitend.
Vannacht de accu weer geladen tot 100% waarbij er volgens Evcc 22,1 kWh bij ging.
[ Voor 8% gewijzigd door Millert op 06-02-2026 14:04 ]
EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh
Goed te weten. Die batterij van mij is dan toch behoorlijk brak. Jammer dat Hyundai's batterijgarantie pas bij 60% inkickt. Zo brak is ie nou ook weer niet. Ach ja, pech hebben.Millert schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 17:18:
Vandaag voor mijn woon-werk verkeer ook eens gekeken naar het verbruik en gereden afstand. En met deze gegevens de batterij capaciteit berekend (C). Met een volle accu vertrokken 's ochtends, 139km afgelegd en 28% resterend.
Totaal 139km
0.72 x C = 17.44kWh
Mijn 28kwh Ioniq heeft kuren met het verwarmingssysteem.
Wanneer de warmtepomp aan zou moeten gaan krijg ik de 'Check Electric Vehicle System' melding en de warmtepomp gaat niet aan. De weerstandsverwarmer gaat wel aan dus ik hoef niet in de kou te zitten.
Ik ben al eens langs de dealer geweest, die kon geen storingen vinden (!?). Volgens de dealer zat er ook geen warmtepomp in.
Wanneer de auto thuis aan de oplader staat (7kw) krijg ik de storingsmelding meestal en werkt de warmtepomp (vaak maar niet altijd) naar behoren.
De airco werkt prima, het systeem is goed op druk en de 12v batterij heb ik al vervangen, maar dit maakte geen verschil. Via Carscanner krijg ik geen foutmeldingen.
Heeft iemand een idee hoe ik dit probleem kan oplossen of verder kan diagnosticeren?
PV 5400wp OZO | EV Ioniq 28kwh Smart EVSE | WP Fujitsu waterstage duo | Gasvrij sinds 2016
Hoe weet je dat de wp aan zou moeten gaan want dat is altijd al een beetje onduidelijk? Op het scherm voor het energieverbruik is denk ik alles onder de 1kW de wp en zeg boven de 2 kW het element. Dus als je ziet dat je warme lucht hebt met een verbruik van zeg 600W dan moet de wp het gewoon doen.Gelder schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 15:03:
Dag allen,
Mijn 28kwh Ioniq heeft kuren met het verwarmingssysteem.
Wanneer de warmtepomp aan zou moeten gaan krijg ik de 'Check Electric Vehicle System' melding en de warmtepomp gaat niet aan. De weerstandsverwarmer gaat wel aan dus ik hoef niet in de kou te zitten.
Ik ben al eens langs de dealer geweest, die kon geen storingen vinden (!?). Volgens de dealer zat er ook geen warmtepomp in.
Wanneer de auto thuis aan de oplader staat (7kw) krijg ik de storingsmelding meestal en werkt de warmtepomp (vaak maar niet altijd) naar behoren.
De airco werkt prima, het systeem is goed op druk en de 12v batterij heb ik al vervangen, maar dit maakte geen verschil. Via Carscanner krijg ik geen foutmeldingen.
Heeft iemand een idee hoe ik dit probleem kan oplossen of verder kan diagnosticeren?
Die foutmelding link ik niet direct aan de wp maar kan ook toevallig zijn en op iets anders betrekking hebben, zeker als je zegt dat de airco op druk is en prima werkt. Dus misschien staat die melding en het wp probleem(?) los van elkaar. Dat de dealer zegt dat er geen wp in zit moet te controleren zijn, misschien dat iemand weet hoe dit te controleren. Die uitspraak van de dealer zou ik niet direct aannemen, echt zelf controleren.
Het is misschien niet helemaal duidelijk wanneer de wp aan zou moeten gaan maar in het verleden schakelde die eigenlijk altijd in (dat voel je aan kleine trillingen in het stuur). Nu komt de foutmelding altijd binnen enkele seconden na het inschakelen van de verwarming. De warmtepomp gaat niet aan, de weerstandsverwarming wel (met hoog vermogen, te zien op het scrhem.PeterZ(on) schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 15:31:
[...]
Hoe weet je dat de wp aan zou moeten gaan want dat is altijd al een beetje onduidelijk? Op het scherm voor het energieverbruik is denk ik alles onder de 1kW de wp en zeg boven de 2 kW het element. Dus als je ziet dat je warme lucht hebt met een verbruik van zeg 600W dan moet de wp het gewoon doen.
Die foutmelding link ik niet direct aan de wp maar kan ook toevallig zijn en op iets anders betrekking hebben, zeker als je zegt dat de airco op druk is en prima werkt. Dus misschien staat die melding en het wp probleem(?) los van elkaar. Dat de dealer zegt dat er geen wp in zit moet te controleren zijn, misschien dat iemand weet hoe dit te controleren. Die uitspraak van de dealer zou ik niet direct aannemen, echt zelf controleren.
Ik weet dat er een warmtepomp in zit, ik zie de onderdelen zitten. De ontkenning van de aanwezigheid van een warmtepomp door de dealer is voor mij een rede om niet direct weer naar de dealer te gaan maar om eerst zelf te willen begrijpen waar het probleem zit.
PV 5400wp OZO | EV Ioniq 28kwh Smart EVSE | WP Fujitsu waterstage duo | Gasvrij sinds 2016
Nou als je de wp onderdelen ziet zitten dan is die dealer niet echt deskundig lijkt mij, wellicht een reden om een andere te zoeken. Heb je bij temperaturen lager dan 8gr al eens geprobeerd met alleen de AC in te schakelen en de temp op 20gr? Want op Auto gaat denk ik ook eerst het element werken.Gelder schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 15:44:
[...]
Het is misschien niet helemaal duidelijk wanneer de wp aan zou moeten gaan maar in het verleden schakelde die eigenlijk altijd in (dat voel je aan kleine trillingen in het stuur). Nu komt de foutmelding altijd binnen enkele seconden na het inschakelen van de verwarming. De warmtepomp gaat niet aan, de weerstandsverwarming wel (met hoog vermogen, te zien op het scrhem.
Ik weet dat er een warmtepomp in zit, ik zie de onderdelen zitten. De ontkenning van de aanwezigheid van een warmtepomp door de dealer is voor mij een rede om niet direct weer naar de dealer te gaan maar om eerst zelf te willen begrijpen waar het probleem zit.
Blijft overigens vreemd dat je een foutmelding krijgt die niet is terug te vinden door de dealer. Van een app als Carscanner kan ik mij dat nog wel voorstellen, maar een dealer zou dat met hun apparatuur toch altijd moeten zien. Misschien anders eens contact opnemen met v d Wou in Dongen.
Ik vind vooral de fouten in het lijstje interessant! "Ionig 5" en "Ionic"...BarryH schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 23:02:
Volgens Sigenergy kan je V2G met een Ioniq electric met hun lader:
[Afbeelding]
interessant...
De eerste kundige Hyundai dealer voor onze Ioniqs moet ik nog steeds tegenkomen. De onkunde is, naar mijn mening, groot bij de dealers...PeterZ(on) schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 16:06:
[...]
Nou als je de wp onderdelen ziet zitten dan is die dealer niet echt deskundig lijkt mij, wellicht een reden om een andere te zoeken. Heb je bij temperaturen lager dan 8gr al eens geprobeerd met alleen de AC in te schakelen en de temp op 20gr? Want op Auto gaat denk ik ook eerst het element werken.
Blijft overigens vreemd dat je een foutmelding krijgt die niet is terug te vinden door de dealer. Van een app als Carscanner kan ik mij dat nog wel voorstellen, maar een dealer zou dat met hun apparatuur toch altijd moeten zien. Misschien anders eens contact opnemen met v d Wou in Dongen.
Eens, maar ik denk dat je dat bij alle merken hebt. Je moet vooral geluk hebben de juiste dealer/monteur te treffen die met jouw probleem raad weet, zeker nu auto's ingewikkelder worden met allerlei systemen.SpongeRob schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 23:24:
[...]
De eerste kundige Hyundai dealer voor onze Ioniqs moet ik nog steeds tegenkomen. De onkunde is, naar mijn mening, groot bij de dealers...
"Gelukkig" zijn de meeste Ioniqs inmiddels uit de garantie en ben je niet meer gebonden aan de dealer... ;)SpongeRob schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 23:24:
[...]
De eerste kundige Hyundai dealer voor onze Ioniqs moet ik nog steeds tegenkomen. De onkunde is, naar mijn mening, groot bij de dealers...
Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.
Ik had het ook al gezien en heb even contact opgenomen met Sigenergy om te vragen hoe dit nou moet worden geïnterpreteerd.BarryH schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 23:02:
Volgens Sigenergy kan je V2G met een Ioniq electric met hun lader:
[Afbeelding]
interessant...
Kreeg het volgende nietszeggende antwoord:Hi,
On your website you have a list of all tested vehicles. I was surprised to see that my car, the Hyundai Ioniq Electric, is listed as well. As far as I know, this model has no technical capabilities to charge bidirectional, like the E-GMP platform models (IONIQ 5/6, or KIA EV9/EV6) have.
Could you clarify what it means that the Ioniq Electric (2020 model) is also listed?
Hi Floris,
On Sigenergy's website:EV DC Charging Module & Fast Charger for Home | Sigenergy you can find the white list of EV in different regions tested already and the active methods of V2X. Sigen EV DC Charger can support V2X, while the EV manufacture policy (EV Types, regions) may not support it. It's better to test based on the application notes on website.
If you have any other questions, please don't hesitate to contact me.
Best Regards
Jasmine Huang 黄佳莉
销售与解决方案管理部
Sales & Solution Management Department
Ioniq Electric 2020 (38kWh)
/f/image/PX6s21gNCqGkziyD5wqA52Vx.png?f=fotoalbum_large)