Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:51
HTT-Thalan schreef op zondag 27 april 2025 @ 12:49:
Ik moet mijn dochter weer van een logeerpartijtje ophalen in Breda dus gezien het weer een prima hypermile opportunity :).

Er is een Fransman geweest die met de Ioniq een record van dik 400km heeft gereden maar dat was met gemiddeld 45km/u en dat is niet veilig of praktisch voor deze rit.

Dus ben ik met een volle batterij van huis vertrokken, zonder airconditioning, audio op max 30 en de sub staat altijd op +9 bij mij. Bandendruk was 2.6 bar koud en loopt tijdens het rijden op tot 2.8 a 2.9. Buitentemperatuur was 15 graden bij vertrek en liep op tot 18 graden waarna ik mechanische ventilatie aan heb gezet. Toen het richting de 21 graden begon te gaan heb ik ook de stoelventilatie ingeschakeld.

Toen de accu 75% aangaf had ik iets meer dan 105km gereden. Gemiddeld verbruik was 9.3kwh/100km. De auto hield het zelf op 385km totale range (gereden + resterend bereik). Ik hanteer daarbij max 90km/h en slipstreamen achter vrachtwagens wanneer mogelijk.

Bij 56% nu aan de snellader gestopt voor een plaspauze en dit berichtje te tikken. Ik weet dat ik totaal minimaal 500km moet rijden vandaag en ga proberen met zo min mogelijk resterend bereik thuis aan te komen om zo goedkoop mogelijk te hebben gereden aangezien wij thuis met 100% eigen zonnestroom kunnen laden.

Ik denk dat als je echt je best doet, binnen de grenzen van redelijkheid en veiligheid, 400km te doen is met de 38kwh Ioniq :). Daarbij moet vermeld worden dat ik de versie met zonnedak heb en niet de originele ecosaver banden, ik heb Continental allseasoncontact 2 banden met meer grip dan de originele. Meer weerstand dus, al zal het verschil misschien minimaal zijn. Auto zelf is uit 2021 met momenteel 73k gelopen.
Dit zijn inderdaad de betere temperaturen. Gisteren verbruik gereset en 100 km door de polder gereden en had nog 67% over, verbruik was 8,6 kWh op 100 km. Dan wel met de Ioniq 28 kWh en een klein stukje snelweg. Verder binnendoor een snelheid van 70-80 km/h aangehouden.

Met welke auto doe je dat na? Ik denk alleen de model 3?

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-05 18:07

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Headshot_NL schreef op zondag 27 april 2025 @ 15:24:
[...]

Dit zijn inderdaad de betere temperaturen. Gisteren verbruik gereset en 100 km door de polder gereden en had nog 67% over, verbruik was 8,6 kWh op 100 km. Dan wel met de Ioniq 28 kWh en een klein stukje snelweg. Verder binnendoor een snelheid van 70-80 km/h aangehouden.

Ik haal met onze 28kwh en banden op 2.9 bar geen lager bereik dan 10,8kwh/100km bij 50-80kmu. Is wel met extra gewicht van een trekhaak. En wellicht dat ons lagerprobleem hier parten speelt en voor extra wrijving oid zorgt.

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03:53

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Ben daarstraks met 75%/294km resterend weggereden en met 52% aangekomen in Breda.

Op de terugweg was de buitentemperatuur verder opgelopen naar 22/23 graden dus tijdelijk (tot ergens na Utrecht) met de airco gereden op een heel laag standje, uit veiligheidsoverwegingen. Omdat Drenthe ook wat hoger ligt is het gemiddelde dus gestegen naar 9.8kwh/100km en we zijn met 11% aangesloten bij Fastned Bornheim. Dit wordt een lastig gokje want het verbruik zal nu nog heel ietsjes stijgen, maar ik wil met zo weinig mogelijk resterend aankomen. Ik ga laden tot een buffer van 30km en kijken hoe ver ik kom, er is na Zwolle nog een Fastned indien nodig.

Ik haal nu wel eindelijk een wat hogere laadsnelheid, 44kw. Dat gebeurt niet vaak.

[ Voor 6% gewijzigd door HTT-Thalan op 27-04-2025 17:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

[...]

Als hij dat al haalt. Zelfs de model 3 is niet zo efficiënt als de Ioniq heb ik mensen horen beweren, de wrijvingscoëfficiënt schijnt van de Ioniq net iets beter te zijn.

- edit -

dat laatste heb ik verkeerd onthouden :) Model 3 zit op .23 en de nieuwere zelfs op 2.2, de Ioniq .24 maar dat is nog steeds damn close.

Weggereden bij Fastned met een buffer van 36 kilometer. Die is uiteindelijk teruggelopen tot 26km voor ik de bekende 3 streepjes kreeg. Uiteindelijk is het verbruik blijven steken bij 9.9kwh/10km en ben ik met 6% thuis aangekomen. Wel een tijdje 93 gereden omdat er een snellere vrachtwagen achter me invoegde en ik die niet wilde hinderen.

Had het zuiniger gekund? Onder de omstandigheden, en rekening houdend met veiligheid - ik denk het niet. Goedkoper? Dat wel: ik had 2kwh á 1,50 minder kunnen laden bij Fastned en dan had ik het ook nog gehaald :+. Dan was ik wel met 1/2% thuis aangekomen terwijl ik in de regel niet onder de 4% duik (niet dat het een regel is, het is gewoon nog niet voorgekomen).

Ik denk dat 400km op een volle accu dus haalbaar is als je het randje van wat veilig/verstandig is, opzoekt. En je geen wijzigende omstandigheden krijgt zoals regen of vals plat omhoog. Ik denk dat ik voor dat laatste misschien een keer zo'n waterpas-bolletje op het dashboard plak, die je ook wel eens bij 4x4's ziet.

Uiteindelijk stats zijn dus 497km gereden tegen 10 kilometer per kilowattuur, bij een topsnelheid van 90km/u. Ik heb daarbij, verdeeld over 2 stops, 31 minuten (19 en 12 respectievelijk) aan de snellader gestaan en daarbij 74 cent per kwh betaald, eenmaal 8,71kwh voor 6,44 en de andere 8,52kwh voor 6,30. Als ik reken dat de volle accu 'gratis' was vanaf thuis omdat we 100% met eigen zonnestroom kunnen laden, ben ik dus voor 12 euro en 74 cent op en neer gereden ofwel 6,3 cent per kilometer - eeh, dat klopt niet. Ik heb 1274 centen betaald dus dat is 2.5c per kilometer. Dat is natuurlijk alleen brandstof, dus geen afschrijving, verzekering, onderhoud/banden etc etc.

Eerlijkerwijs zou ik een bedrag moeten verdisconteren omdat die panelen me natuurlijk initiëel (flink) geld hebben gekost maar die zijn al bijna terugverdiend dus boeie :P.

[ Voor 65% gewijzigd door HTT-Thalan op 27-04-2025 19:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:07
HTT-Thalan schreef op zondag 27 april 2025 @ 17:34:
dat laatste heb ik verkeerd onthouden :) Model 3 zit op .23 en de nieuwere zelfs op 2.2, de Ioniq .24 maar dat is nog steeds damn close.
Moet je nog wel vermenigvuldigen met frontaal oppervlakte, die zal van de Tesla groter zijn.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:07
Citigo is bij zomertemperaturen en lage snelheden zuiniger dan de Ioniq. Mijn laagste verbruik met de Ioniq ooit was 8kWh/100km en met de Citigo reed ik daar regelmatig onder. Gemiddeld over het jaar de Ioniq wel zuiniger.

Dit verbruik was overigens gewoon op hoofdzakelijk snelweg.

[ Voor 7% gewijzigd door assje op 27-04-2025 19:33 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Headshot_NL
Goudvis schreef op zondag 27 april 2025 @ 16:56:
[...]

Ik haal met onze 28kwh en banden op 2.9 bar geen lager bereik dan 10,8kwh/100km bij 50-80kmu. Is wel met extra gewicht van een trekhaak. En wellicht dat ons lagerprobleem hier parten speelt en voor extra wrijving oid zorgt.
Banden heb ik op 2,7 koud, 3 warm ongeveer. Ik rij altijd met regeneratie op 0 en lang laten uitrollen. Mijn idee is dat dit altijd zuiniger is dan wel regeneratie gebruiken.
Nu het wat warmer gaat worden merk ik dat het steeds zuiniger is. In de winter haal ik dit verbruik lang niet.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
assje schreef op zondag 27 april 2025 @ 19:30:
[...]

Citigo is bij zomertemperaturen en lage snelheden zuiniger dan de Ioniq. Mijn laagste verbruik met de Ioniq ooit was 8kWh/100km en met de Citigo reed ik daar regelmatig onder. Gemiddeld over het jaar de Ioniq wel zuiniger.

Dit verbruik was overigens gewoon op hoofdzakelijk snelweg.
Ja dat zal inderdaad dan bij stad snelheid zijn. Zodra er wat meer luchtweerstand is / hogere snelheid zit je er vast snel boven.
Vergeet ook niet dat bij veel autos het weergegeven verbruik niet overeenkomt met de werkelijkheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Headshot_NL schreef op zondag 27 april 2025 @ 19:33:
[...]

Banden heb ik op 2,7 koud, 3 warm ongeveer. Ik rij altijd met regeneratie op 0 en lang laten uitrollen. Mijn idee is dat dit altijd zuiniger is dan wel regeneratie gebruiken.
Nu het wat warmer gaat worden merk ik dat het steeds zuiniger is. In de winter haal ik dit verbruik lang niet.
Mijn langdurig verbruik over 60+ uur en 6600+km gereden (dus vanaf afgelopen winter nog meegerekend) is 13kwh/100km. Daar zit dan wel weer veel stadsverkeer tussen want daar wordt hij het meest gebruikt bij ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joriz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:28
Een nieuwe navigatie en software update is eindelijk beschikbaar voor de Ioniq 38 Kwh. Het heeft lang geduurd waardoor de kaartdata al weer uit 26 februari lijkt te stammen.

In de software update zit ook een optie om het snelheidslimiet waarschuwingsgeluid aan/uit te zetten via spraakherkenning en optie om 'Connected Car Services' specifiek aan/uit te zetten.

Had gehoopt dat met lange wachten op de update er grotere veranderingen zouden zijn. Lijkt vooral dat het langer heeft geduurd omdat Hyundai nu ook abonnementen aan het introduceren is voor de online gerelateerde opties via de app.

Met een USB stick updaten duurt ruim een kwartier. Dus enig geduld is vereist.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/itjI7awWKU3dvMdHuNjCOx3wPn4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/okYySeC9U7tnA5D6xIRerWTM.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SBnb9eOxz8os_AQIjoElpsFGZpQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/uD5vLqKtZyywuakK8bfOysH4.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:55
Joriz schreef op zondag 27 april 2025 @ 20:59:
Had gehoopt dat met lange wachten op de update er grotere veranderingen zouden zijn. Lijkt vooral dat het langer heeft geduurd omdat Hyundai nu ook abonnementen aan het introduceren is voor de online gerelateerde opties via de app.
Ik denk dat het systeem in de Ioniq (Gen 5W) inmiddels redelijk 'uitontwikkeld' is. Nieuwe functies zie je alleen maar voor het nieuwe ccNC systeem uitkomen.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:34

WCA

Headshot_NL schreef op zondag 27 april 2025 @ 19:33:
[...]

Regeneratief remmen is een zuinig alternatief voor remmen, niet voor uitrollen. Simpele natuurkunde dat uitrollen zuiniger is dan langer doorgassen en daarna regeneratief afremmen.

En naar mijn mening rijd je nog een stuk relaxter ook

Share and Enjoy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshot_NL
WCA schreef op maandag 28 april 2025 @ 08:41:
[...]

Regeneratief remmen is een zuinig alternatief voor remmen, niet voor uitrollen. Simpele natuurkunde dat uitrollen zuiniger is dan langer doorgassen en daarna regeneratief afremmen.

En naar mijn mening rijd je nog een stuk relaxter ook
Inderdaad. Bij uitrollen laat je eerder je "gas" los waardoor er al geen vermogen meer naar de wielen gaat. Bij regeneratie op stand 3 (wat veel mensen gebruiken) geef je langer "gas" en daarna kan je een deel van de gebruikte energie weer regenereren. Maar er is altijd verlies bij het omzetten van de accu naar de banden en weer terug.
De remschijven gebruik ik ook maar heel zelden. Daarom af en toe bij een snelwegafrit even in de N stand zetten en flink remmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

Weet iemand of Van Der Wou zo'n motorlager-wissel in één dag kan uitvoeren? Zou net even schelen, en ik kan desnoods in een hoekje gaan zitten werken.
PeterZ(on) schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 22:41:
[...]

Alleen heeft van der Wou wel meer ervaring en ziet bij het vervangen misschien meer problemen die de garage om de hoek niet ziet.
Dat is ook weer waar natuurlijk. De foto op hun contactpagina is goedgekozen :P
Afbeeldingslocatie: https://www.vanderwougroep.nl/wp-content/uploads/2021/07/Hyundai-Ionic.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:56
Goudvis schreef op maandag 28 april 2025 @ 10:04:
Weet iemand of Van Der Wou zo'n lager-wissel in één dag kan uitvoeren? Zou net even schelen, en ik kan desnoods in een hoekje gaan zitten werken.

[...]

[Afbeelding]
Zou het aan ze vragen. Maar bij mijn wissel hielden ze juist wat ruimte aan. Mijn auto heeft er ca 1 week gestaan.

Ik denk dat problemen aan het eigen wagenpark voor gaan.

Ik zou trouwens niet te lang doorrijden met het bijgeluid. Bij mij kwam er na een korte periode een stukje van de lagerring los en die heeft de stator wikkeling beschadigd op 1 draad. Daardoor stopte de auto elke 500 meter.

Dus hem met een oprijwagen naar Dongen gebracht. Gelukkig konden ze de statordraad solderen en werkt het weer.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Folkert
  • Laatst online: 12-05 17:39
Ik rij sinds kort ook een Hyundai Ionic (2e auto ivm werk) en ben er zeer tevreden mee! Ik heb een vraagje over de verlichting en kon dat niet hier terug vinden, mogelijk verkeerd gezocht.
Ik ben gewend dat ik een seintje krijg, als ik de lampen laat branden en de motor uitzet. Gaan de lampen vanzelf uit als deze op de 'Auto' stand staan zodra ik de auto afsluit? Ook als het donker is?
Bij mij blijven de lampen branden bij het afsluiten, is dat by design?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FranDaMan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:35
Folkert schreef op maandag 28 april 2025 @ 12:19:
Ik rij sinds kort ook een Hyundai Ionic (2e auto ivm werk) en ben er zeer tevreden mee! Ik heb een vraagje over de verlichting en kon dat niet hier terug vinden, mogelijk verkeerd gezocht.
Ik ben gewend dat ik een seintje krijg, als ik de lampen laat branden en de motor uitzet. Gaan de lampen vanzelf uit als deze op de 'Auto' stand staan zodra ik de auto afsluit? Ook als het donker is?
De lampen gaan als het goed is vanzelf uit. Ze blijven even branden en gaan daarna uit. Door nog een keer extra op afsluiten te drukken van je sleutel gaan ze ook uit trouwens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WCA

WCA

Blijven even aan, en gaan daarna uit. Kan je in het menu op je instrumentencluster instellen, heet iets van "coming home lights" oid

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Folkert
  • Laatst online: 12-05 17:39
@WCA en @FranDaMan dank! Ik ga dit even bekijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickvdwaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:20
Weet iemand of Van Der Wou zo'n lager-wissel in één dag kan uitvoeren? Zou net even schelen, en ik kan desnoods in een hoekje gaan zitten werken.

[...]

[Afbeelding]
Zeker, vorig jaar nog gedaan. 2,5 uur is het gedaan! Wel even aangeven of dat mogelijk is ivm planning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
De lampen gaan inderdaad automatisch uit als je de AUTO stand gebruikt van de verlichting. Ook in het donker. Je hebt wel de optie om coming home verlichting te gebruiken, dat kan je instellen in het schermpje naast je tellers. Dan blijven ze een x aantal secondes aan nadat je de auto uitgezet hebt. Door 2x op de lock knop te drukken van de afstandsbediening gaan ze gelijk uit.
Omdat ik hem altijd op de AUTO stand gebruik weet ik niet of de auto piept als je de lampen aan laat staan en je uitstapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

Nickvdwaal schreef op maandag 28 april 2025 @ 13:30:
[...]

Zeker, vorig jaar nog gedaan. 2,5 uur is het gedaan! Wel even aangeven of dat mogelijk is ivm planning.
Ik doelde op een motorlagerwissel, maar volgens mij doel jij op de wiellager cq. ABS-sensor wissel. Klopt dat? :)

Voor een motorlagerwissel is een dag wellicht te ambitieus, maar dat gaan we horen. Best case en meest realistisch is misschien: ze doen de klus met allerlei slagen om de arm ('je weet niet wat je tegenkomt' enz). :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickvdwaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:20
Goudvis schreef op maandag 28 april 2025 @ 13:46:
[...]

Ik doelde op een motorlagerwissel, maar volgens mij doel jij op de wiellager cq. ABS-sensor wissel. Klopt dat? :)

Voor een motorlagerwissel is een dag wellicht te ambitieus, maar dat gaan we horen. Best case en meest realistisch is misschien: ze doen de klus met allerlei slagen om de arm ('je weet niet wat je tegenkomt' enz). :7
Ah! Sorry, ik had het inderdaad over de wiellager :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan1337
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 10-05 13:16
BarryH schreef op maandag 28 april 2025 @ 10:30:
[...]
Ik zou trouwens niet te lang doorrijden met het bijgeluid.
Ik twijfel over het geluid bij mijn Ioniq, ik hoor een hele zachte ratel als ik zonder VESS rond de 15km/u heel zachtjes accelereer. En ik hoor een licht fluitend geluid als ik van 60 naar 50km/ uitrol zonder regeneratie. Klinkt zoiets herkenbaar of is het veel erger bij een versleten lager?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:05
Auto weer terug van de dealer (Kia, notabene, dichtstbijzijnde Van Mossel waar ik terecht kon zonder gedoe). Airco bleek gewoon leeg te zijn ipv defect, maar toch merkwaardig en ik zou me niets verbazen als het een lek is. Maar ik ga er vanuit dat ze het systeem hebben getest. Mocht het probleem terugkomen werd ik wel vriendelijk verzocht naar Hyundai ermee te gaan, terwijl juist de verkopende VM Hyundai dealer zei pak gewoon de dichtstbijzijnde vestiging van ons.

Nouja, blijft garantiewerk dus ik klaag niet. Hopelijk geen kwaaltjes meer voordat ik hem straks een jaar in bezit heb en de garantie verloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12-05 14:54
sigmundfreund schreef op maandag 28 april 2025 @ 19:09:
Auto weer terug van de dealer (Kia, notabene, dichtstbijzijnde Van Mossel waar ik terecht kon zonder gedoe). Airco bleek gewoon leeg te zijn ipv defect, maar toch merkwaardig en ik zou me niets verbazen als het een lek is. Maar ik ga er vanuit dat ze het systeem hebben getest. Mocht het probleem terugkomen werd ik wel vriendelijk verzocht naar Hyundai ermee te gaan, terwijl juist de verkopende VM Hyundai dealer zei pak gewoon de dichtstbijzijnde vestiging van ons.

Nouja, blijft garantiewerk dus ik klaag niet. Hopelijk geen kwaaltjes meer voordat ik hem straks een jaar in bezit heb en de garantie verloopt.
Wat is leeg, echt helemaal leeg of te weinig om te kunnen werken? Het systeem verliest elk jaar een bepaald percentage totdat het niet meer werkt. En ze zullen toch wel een druktest doen alvorens het te vullen. Bij mijn Ioniq was na 7 jaar ook de helft verdwenen.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:05
PeterZ(on) schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 07:36:
[...]

Wat is leeg, echt helemaal leeg of te weinig om te kunnen werken? Het systeem verliest elk jaar een bepaald percentage totdat het niet meer werkt. En ze zullen toch wel een druktest doen alvorens het te vullen. Bij mijn Ioniq was na 7 jaar ook de helft verdwenen.
Ik heb geen specificatie gehad van hoeveel ze erin hebben gedaan en de werkplaats receptioniste was er ook niet heel spraakzaam over, alles was een beetje gehaast. Moet het nog maar zien, voor nu werkt het. Moet wel zeggen dat als ik de geschiedenis van de auto bekijk dat hij in elk geval vorig jaar vanaf ongeveer maart t/m december stil stond dus wellicht heeft het er iets mee te maken dat er niet mee gereden werd.

[ Voor 15% gewijzigd door sigmundfreund op 29-04-2025 08:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

PeterZ(on) schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 07:36:
[...]

Bij mij was ie na 8 jaar zodanig leeg dat het systeem bijgeluiden begon te maken. Zat nog een kleine 100g in volgens de aircoboer

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
WCA schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 09:11:
[...]

Bij mij was ie na 8 jaar zodanig leeg dat het systeem bijgeluiden begon te maken. Zat nog een kleine 100g in volgens de aircoboer
Dat is wel erg weinig, dan zal die ook wel weinig koelen schat ik. De aircoboer waar ik het liet doen zei dat je het onder 50% of zoiets wel gaat merken. Ben ook wel benieuwd hoe dat uitwerkt op de verwarming met de warmtepomp want dat lijkt mij toch met hetzelfde systeem te gebeuren, alleen omgekeerd.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

PeterZ(on) schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 09:18:
[...]

Dat is wel erg weinig, dan zal die ook wel weinig koelen schat ik. De aircoboer waar ik het liet doen zei dat je het onder 50% of zoiets wel gaat merken. Ben ook wel benieuwd hoe dat uitwerkt op de verwarming met de warmtepomp want dat lijkt mij toch met hetzelfde systeem te gebeuren, alleen omgekeerd.
Ja, dat zei ie bij mij ook. En ik maar bij de Hyundai garage aangeven dat ik de airco/warmtepomp maar matig vind werken. Maar nee, dat is normaal. Maar goed die garage is erg goed in klanten wijsmaken dat een gebrek aan de auto 'een producteigenschap' is. Geen spijt van de aankoop van de auto, maar ik ga nooit meer naar die garage terug.

Share and Enjoy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matroosoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:23

matroosoft

Lone Christian

Paar dagen terug ging het in dit topic over een rammelend geluid in de Ioniq. Vandaag schoot me ineens iets te binnen, ik dacht dat moet ik nog even posten. Ik heb een tijdlang een krakend / trillend geluid gehad, maar dan voorin. Eerst dacht ik aan de middenconsole of het dashboard.

Na een tijdje viel het me op dat het zich alleen met koude ochtenden voordeed. Het bleek dat ding te zijn waar je je gordel in klikt, als die tegen het koude leer van je stoel beweegt, bijvoorbeeld door een drempel, geeft dat een krakend geluid. Er zit wel wat zacht materiaal op maar dat is denk ik na 225k km zover afgesleten dat dat niet genoeg meer helpt.

Ik dacht ik post het even, misschien kan ik er iemand mee helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

matroosoft schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 21:16:
Paar dagen terug ging het in dit topic over een rammelend geluid in de Ioniq. Vandaag schoot me ineens iets te binnen, ik dacht dat moet ik nog even posten. Ik heb een tijdlang een krakend / trillend geluid gehad, maar dan voorin. Eerst dacht ik aan de middenconsole of het dashboard.

Na een tijdje viel het me op dat het zich alleen met koude ochtenden voordeed. Het bleek dat ding te zijn waar je je gordel in klikt, als die tegen het koude leer van je stoel beweegt, bijvoorbeeld door een drempel, geeft dat een krakend geluid. Er zit wel wat zacht materiaal op maar dat is denk ik na 225k km zover afgesleten dat dat niet genoeg meer helpt.

Ik dacht ik post het even, misschien kan ik er iemand mee helpen.
Na 225k op de teller vergeef ik het je dat je dacht dat het misschien een motorlager kon zijn :P. Zelf erop gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-05 15:56

Arfman

Drome!

Ik heb last van een krakend deurpaneel (bestuurderskant). Als ik er tegen druk tijdens het rijden is de rammel meteen weg. Iemand een idee hoe ik dat paneel eraf kan halen zodat ik kan kijken of er misschien een clipje losgeschoten is oid?

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matroosoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:23

matroosoft

Lone Christian

HTT-Thalan schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 21:42:
[...]

Na 225k op de teller vergeef ik het je dat je dacht dat het misschien een motorlager kon zijn :P. Zelf erop gezet?
Motorlager? Geen idee of ze al aangepakt zijn, ik heb hem sinds 170k, zou kunnen dat ze al vervangen zijn. Althans dat hoop ik eigenlijk ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 1rr1tantemug
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 12-05 16:27
matroosoft schreef op donderdag 24 april 2025 @ 00:29:
[...]

Rammelend geluid van achteren had ik ook, lijkt van buitenaf te komen maar bleek uiteindelijk de achterstoelen. Als je de stoelen voorover klapt zie je zo'n haak waar de stoel aan vastpakt als hij omhoog staat. Even wat electrotape eromheen en het is over.
Dat ga ik straks eens bekijken. Ben enkele dagen weggeweest met de auto en heb het geluid sporadisch gehoord, waarbij iets leek te schuren tegen een achterwiel.

Dat 'weggeweest' was overigens naar een vakantiepark dat een retourtje opleverde van bijna 500 km, en dat ging prima! Door het beperkte bereik van mijn auto zowel op de heen- en terugweg kort ingeplugd bij een snellader om te laden van 25-30% naar ongeveer 80%, en dat ging sneller dan de tijd dat ik normaliter neem voor een rustpauze tijdens een langere autotrip. De indruk die ik heb is dat ik tijdens een langere trip sneller toe ben aan een rustpauze, dan de Ioniq aan een laadpauze.

Heb overigens rustig gereden met tot maximaal ongeveer 110 km/u op de snelwegen, maar niet gehypermiled in die zin dat ik achter vrachtwagens bleef hangen en bovendien op sommige momenten de airco aangezet omdat het anders te warm wordt in een zwarte auto met kunstlederen zwarte bekleding ... Verbruik op de heenweg 11,5 kWh / 100 km, terugweg 10,5 kWh / 100 km 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09-05 11:43
Weet iemand of Van Der Wou zo'n motorlager-wissel in één dag kan uitvoeren? Zou net even schelen, en ik kan desnoods in een hoekje gaan zitten werken.

[...]

[Afbeelding]
Ik denk dat dat heel optimistisch is, 1 dag. Ik zou er wat meer tijd voor reserveren. Ook is het zo dat als er een taxi of bus kapot gaat dat ze soms deze prio geven om die weer z.s.m. de weg op te krijgen. Bij mijn Ioniq moesten zowel de reductiebak lagers en de motorlagers vervangen worden. De auto heeft er 3 of 4 dagen gestaan geloof ik.

Eind mei ga ik er weer heen voor APK en onderhoudsbeurtje :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

[J.d.I.] DirtyHarry schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 16:01:
[...]

Ik denk dat dat heel optimistisch is, 1 dag. Ik zou er wat meer tijd voor reserveren. Ook is het zo dat als er een taxi of bus kapot gaat dat ze soms deze prio geven om die weer z.s.m. de weg op te krijgen. Bij mijn Ioniq moesten zowel de reductiebak lagers en de motorlagers vervangen worden. De auto heeft er 3 of 4 dagen gestaan geloof ik.

Eind mei ga ik er weer heen voor APK en onderhoudsbeurtje :)
Dank voor de input! Wat was je kwijt?

Ik heb inmiddels Evert van VanDerWou gesproken. Aardige kerel! De auto gaat dinsdag die kant op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
Kennen jullie onderstaande website al? :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mUEoBFMN00TdV34a5qkp8f1KeG4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mvkpIncaMyQWv1jNzluU584M.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.lachaineev.fr/

Prachtig, hoe efficient de Ioniq 28 kWh is. Alleen een electrische motorfiets is zuiniger :P

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
Ik vind het nog steeds verbazingwekkend dat er nog geen andere auto is die te vergelijken is met de Ioniq EV wat betreft efficiency.

Ik bedoel, stel dat Hyundai nu, anno 2025, zou besluiten een nieuwe versie van de Ioniq te ontwerpen en in 2026 op de markt te zetten. Wat voor auto zou dat dan worden?

2026 Hyundai Ioniq hyper efficient EV
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lBy-M-NyJjZMCBGGS5d-Jakc3k0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CyHqt5Tgg1pmoW3kvguSL1Ew.png?f=fotoalbum_large
Concept plaatje laten maken door ChatGPT

De 2016 versie weegt 1405 kg, heeft een batterij van 30,5 kWh, 70 kW laden, batterij energiedichtheid ~150 Wh/kg en totale batterij massa van ongeveer 290 kg. 240 km WLTP range.

De '2026 versie' krijgt een veel hogere batterij capaciteit bij dezelfde massa. De batterijmassa kan zelfs verlaagd worden om de efficiency van de auto verder te verhogen. Dus zeg 200 kg aan accu's met een energiedichtheid van 250 a 300 Wh/kg --> 50 a 60 kWh capaciteit en 90 kg reductie van massa.

Laadsnelheid kan ongetwijfeld ook hoger met een goed gekoelde batterij. Zeg 150 kW.

Verder zou de aandrijflijn misschien nog een paar procent zuiniger kunnen worden gemaakt. De luchtweerstand een paar procent lager. Wat minder verliezen in het electrische systeem (omvormers, etc.). Dus over de hele linie ~ 5 a 15% minder verliezen.

Er is ook e.e.a. te winnen op gebied van massa, door gebruik van modernere (lichtere) materialen, compactere electromotor, bak, etc. De auto kan hierdoor zeker enkele tientallen kg lichter worden.

Wat levert dat uiteindelijk op?

Een lichtgewicht ultra efficiente EV met een massa van ruim onder de 1300 kg, met ~55 kWh accu capaciteit :9~ . Door de lagere massa en verbeteringen in efficiency (aerodynamica, aandrijflijn) zal deze ergens tussen de 10 - 20 % zuiniger rijden dan de 2016 versie. Zeg 10 kWh/100 km @ 100-110 km/u. Op een batterijlading kun je dan zeker 500 - 600 km halen, misschien zelfs 700-800 km bij zuinig rijden. De laadsnelheid van 150 kW is dan equivalent aan ~1500-2000 km/u. Ofwel 100 km erbij in 3 a 4 minuten. Variabele kosten per km bij 30 ct/kWh: 2-3 ct/km.

Ok, er is vast genoeg op dit verhaal aan te merken. Maar iets in deze richting moet toch kunnen? Waarom bouwt Hyundai alleen maar van die loodzware EVs van 1700+ kg terwijl ze een klein decennium geleden de efficientste EV op de markt hebben gezet? ;(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• skaffa
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-05 13:52
Korte antwoord: de vraag naar een sedan is over de wereld steeds minder en daardoor steken ze er geen R&D in.

Neemt niet weg dat ik dolblij zou zijn met de auto die jij schetst. Op zich komt een ioniq 6 natuurlijk aardig in de buurt hiervan 😉

*psnprofiles*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
De Ioniq EV is een hatchback, geen sedan. Maar wat je zegt komt denk ik op hetzelfde neer, er is veel meer vraag naar SUV achtige bakken en minder naar auto's met sedan/hatchback carrosserie. Ik hoop dat deze trend een keer weer gaat omkeren.

Een Ioniq6 is op zich een hele efficiente auto, maar Hyundai is mijns inziens in de 'meer is beter' valkuil getrapt, voor wat betreft batterij en formaat. De Ioniq 6 verbruikt 20% meer per km dan de Ioniq 28 kWh uitgaande van de getallen van die Franse website en weegt honderden kg meer. Ik zou juist een auto willen zien die minder verbruikt en hetzelfde of minder weegt ipv meer.

[ Voor 5% gewijzigd door [J.d.I.] DirtyHarry op 01-05-2025 17:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
Goudvis schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 16:46:
[...]

Dank voor de input! Wat was je kwijt?

Ik heb inmiddels Evert van VanDerWou gesproken. Aardige kerel! De auto gaat dinsdag die kant op.
Wel, voor zowel de motorlagers als de transmissielagers samen kwam het uit op, schrik niet, ~ EUR 3100,-. Normaal was het volgens mij 1800,- ex BTW voor de motorlagers en 1400,- ex BTW voor de transmissie (of andersom, weet het niet meer precies). Ze hebben me gematst door het gecombineerd aan te bieden voor 2600,- ex BTW en de onderhoudsbeurt die ik ook had gevraagd heb ik gratis gekregen.

Evert is inderdaad een aardige vent! Hij wordt nog een bekende Nederlander hier op het forum _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SvenHe
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12-05 07:51
Ik wil een ioniq station, geen suv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
SvenHe schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 08:10:
Jup, dat mis ik ook wel, EV station wagons. Hoewel er nu wel een paar zijn. Een kennis heeft een Opel Astra station EV, wel een mooie bak op zich. Helaas ook wel met een in mijn ogen te stevig verbruik. Ik bedoel, 310 km range met 50 kW, dat is echt teleurstellend..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

[J.d.I.] DirtyHarry schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 17:17:
Kennen jullie onderstaande website al? :D

[Afbeelding]

https://www.lachaineev.fr/

Prachtig, hoe efficient de Ioniq 28 kWh is. Alleen een electrische motorfiets is zuiniger :P
Leuke tip, ik ga eens kijken of ik ook zo efficient kan rijden als zij, goeie uitdaging!!

En ik dacht vorige week hetzelfde als wat jij hier nu schrijft... ze hadden gewoon door moeten ontwikkelen met de Ioniq. Het is echt een briljante auto en zelfs de hatchback heeft echt een grote kofferbak. Ik denk dat zoiets echt goed zou verkopen en dan optioneel een station erbij idd.

- edit -

even doorheen gelezen, ezpz :P ik haal zelf bíjna de cijfers die op die site voor de 28kwh editie worden genoemd, al moet ik daar wel heel hard mijn best op doen. De praktijkgemiddeldes die zij voor de 38kwh opgeven kloppen echt met de praktijk, want dat halen we hier gemiddeld ook.

Ik zeg het nog maar eens, Hyundai moet hem echt blijven maken danwel opnieuw uitbrengen.

[ Voor 18% gewijzigd door HTT-Thalan op 02-05-2025 10:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarte997
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-05 16:08
[J.d.I.] DirtyHarry schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 10:29:
[...]

Jup, dat mis ik ook wel, EV station wagons. Hoewel er nu wel een paar zijn. Een kennis heeft een Opel Astra station EV, wel een mooie bak op zich. Helaas ook wel met een in mijn ogen te stevig verbruik. Ik bedoel, 310 km range met 50 kW, dat is echt teleurstellend..
Ik heb ook een buur met een Astra SW, beweerde in de lente (toen ie hem enkele weken had) dat de GOM richting 400km ging. Moet het nog eens dubbelchecken. De Astra upgrade heeft wel een iets grotere batterij (van 50 naar 54 kWh (je was de h vergeten ;-)) maar vooral een zuinigere aandrijving t.o.v. de 50kWh versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
Over stations gesproken, ik zie nu net dat er een Ioniq 28 challenge video is van de VW ID.7 Tourer. Tot mijn verbazing lijkt dit de eerste echt goede EV van VW, met een joekel van een bagageruimte, 600+ km range en net zo efficient als een Ioniq 6 :o

YouTube: Essai conso VW ID.7 Tourer Pro S : la dinguerie mal aimée ! (ioniq 2...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
HTT-Thalan schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 10:46:
[...]

Leuke tip, ik ga eens kijken of ik ook zo efficient kan rijden als zij, goeie uitdaging!!

En ik dacht vorige week hetzelfde als wat jij hier nu schrijft... ze hadden gewoon door moeten ontwikkelen met de Ioniq. Het is echt een briljante auto en zelfs de hatchback heeft echt een grote kofferbak. Ik denk dat zoiets echt goed zou verkopen en dan optioneel een station erbij idd.

- edit -

even doorheen gelezen, ezpz :P ik haal zelf bíjna de cijfers die op die site voor de 28kwh editie worden genoemd, al moet ik daar wel heel hard mijn best op doen. De praktijkgemiddeldes die zij voor de 38kwh opgeven kloppen echt met de praktijk, want dat halen we hier gemiddeld ook.

Ik zeg het nog maar eens, Hyundai moet hem echt blijven maken danwel opnieuw uitbrengen.
Ok, hoe krijgen we Hyundai zover dat ze dit daadwerkelijk gaan doen? :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

[J.d.I.] DirtyHarry schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 11:14:
[...]

Ok, hoe krijgen we Hyundai zover dat ze dit daadwerkelijk gaan doen? :+
Voor wat het waard is, ik heb het idee + die site doorgestuurd naar de eigenaar van de Hyundai dealer hier in de regio...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
HTT-Thalan schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 11:17:
[...]

Voor wat het waard is, ik heb het idee + die site doorgestuurd naar de eigenaar van de Hyundai dealer hier in de regio...
Gaaf! Zal uiteindelijk wel niks mee gebeuren, maargoed, wie weet gaat er een balletje rollen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zephyrex
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Kia komt met de EV4. Die heeft ook een sedan uitvoering. Zover ik lees helaas geen liftback, maar mogelijk komt Hyundai met een zusje die wel een liftback heeft...

https://www.autoweek.nl/a...at-met-tot-630-km-bereik/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Zephyrex schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 12:04:
Kia komt met de EV4. Die heeft ook een sedan uitvoering. Zover ik lees helaas geen liftback, maar mogelijk komt Hyundai met een zusje die wel een liftback heeft...

https://www.autoweek.nl/a...at-met-tot-630-km-bereik/
Ze laten daar toch een hatchback zien, dat is volgens mij toch hetzelfde als een liftback.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA

WCA

PeterZ(on) schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 12:08:
[...]

Ze laten daar toch een hatchback zien, dat is volgens mij toch hetzelfde als een liftback.
Liftback is wel een hatchback, maar een hatchback is niet altijd een liftback :)

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarte997
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-05 16:08
[J.d.I.] DirtyHarry schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 11:10:
[...]

Over stations gesproken, ik zie nu net dat er een Ioniq 28 challenge video is van de VW ID.7 Tourer. Tot mijn verbazing lijkt dit de eerste echt goede EV van VW, met een joekel van een bagageruimte, 600+ km range en net zo efficient als een Ioniq 6 :o

YouTube: Essai conso VW ID.7 Tourer Pro S : la dinguerie mal aimée ! (ioniq 2...
Mwoah... Als je die prijs bekijkt... En (nog steeds) geen aanbod met LFP batterij... En best een kleine koffer om zo'n grote break te zijn. En geen frunk, dus hopelijk liggen je kabels niet onder de bagage als je op reis bent.
Maar akkoord: het is hun beste poging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
maarte997 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 13:27:
[...]

Mwoah... Als je die prijs bekijkt... En (nog steeds) geen aanbod met LFP batterij... En best een kleine koffer om zo'n grote break te zijn. En geen frunk, dus hopelijk liggen je kabels niet onder de bagage als je op reis bent.
Maar akkoord: het is hun beste poging.
Fair points inderdaad.

En ik zocht net even de leeg massa op: 2239 kg.... 8)7 Ben je aardig aan de beurt met motorrijtuigenbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

[J.d.I.] DirtyHarry schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 14:28:
[...]

Fair points inderdaad.

En ik zocht net even de leeg massa op: 2239 kg.... 8)7 Ben je aardig aan de beurt met motorrijtuigenbelasting.
Dat plan gaat alweer op de schop heb ik begrepen, een aanpassingen om EV's een beetje te ontzien. Maar nu willen ze iets vaags gaan doen met oppervlakte ofzo 8)7 waarom niet gewoon gewicht accu's van de auto af halen en +75kg oid als tegenhanger voor een tank vol met benzine...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
HTT-Thalan schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 14:31:
[...]

Dat plan gaat alweer op de schop heb ik begrepen, een aanpassingen om EV's een beetje te ontzien. Maar nu willen ze iets vaags gaan doen met oppervlakte ofzo 8)7 waarom niet gewoon gewicht accu's van de auto af halen en +75kg oid als tegenhanger voor een tank vol met benzine...
Ik begrijp ook niet waarom dat zo moeilijk moet zijn om een goed en overzichtelijk MRB systeem te verzinnen.

Neem de tabel voor benzine auto's en vermenigvuldig de bedragen dan voor EV's met een of andere factor (0.7 oid). Als ze MRB voor EVs gaan sturen op oppervlak krijg je op een gegeven moment heel maf gevormde auto's 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-05 13:06

Scatman_II

R9500 Pro >:)

[J.d.I.] DirtyHarry schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 15:02:
[...]

Ik begrijp ook niet waarom dat zo moeilijk moet zijn om een goed en overzichtelijk MRB systeem te verzinnen.

Neem de tabel voor benzine auto's en vermenigvuldig de bedragen dan voor EV's met een of andere factor (0.7 oid). Als ze MRB voor EVs gaan sturen op oppervlak krijg je op een gegeven moment heel maf gevormde auto's 8)7
Ik denk dat de Nederlandse afzetmarkt niet groot genoeg is om het ontwerp van autos te sturen. Maar als het oppervlak van bovenaf gaat gelden is een vierkante loeizware SUV ineens gelijk een een lichte gestroomlijnde wagen en dat vind ik op geen manier rationeel.

Het zou mooi zijn als er iets rationeels gekozen wordt dat daadwerkelijk gerelateerd is aan 'impact op de maatschappij'.
Gewicht is, door verhoogde weg slijtage en dus kosten, opzich rationeel te verantwoorden - ware het niet dat er allerlei vage uitzonderingen zijn. En dat bijvoorbeeld vrachtvervoer dat tientallen tonnen weegt en dus significant de weg kapot rijdt maar nauwelijks belast wordt 8)7 .

Of kies voor milieu impact, door ofwel kilometerheffing, ofwel CO2 uitstoot, of als je dan iets met oppervlak wilt doen frontaal oppervlak*Cw waarde oid...

Beste lijkt mij een mooie formule die gewicht * CO2 uitstoot * jaarlijkse kilometers = wegenbelasting doet, maar deze overheid is bang voor alles wat moeilijk klinkt of - owee - getalsmatig onderbouwd kan worden, dus laat maar zitten.

Om nog even topicinhoudelijk te reageren; Ioniq 28 bij de garage om de hoek weer prima door de apk gekomen en de remvloeistof laten vervangen (150k beurt item), kosten ~€120.

Een mankementje wat echter lijkt op te komen: knopje bestuurdersraam werkt niet lekker, raam gaat omlaag bij knopje volledig omhoog trekken. Bij 'half' optrekken gaat het wel goed. Begin van een falend knopje denk ik..

OC / CM - Begint eer ge Bezint

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenHe
Scatman_II schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 21:01:
[...]

Ik denk dat de Nederlandse afzetmarkt niet groot genoeg is om het ontwerp van autos te sturen.
Nederland is op een aantal gebieden een graadmeter. Als iets hier opgepikt wordt dan zijn de kansen voor de rest van Europa vaker de moeite.

Ikea heeft in Delft zn pilotstore (voor de wereld) en ook andere merken proberen hier nieuwe meubels uit.
Nederland was ook zo'n land voor muziek. Geen idee of dat voor streaming nog steeds zo is...

Het raamknopje geeft bij mij ook wat gedoe, sinds kort.

[ Voor 5% gewijzigd door SvenHe op 03-05-2025 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zephyrex
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
De auto omhoog functie bij bestuurderskant geeft bij mij ook al lang issues. Gaat dan op en neer. Handmatig omhoog werkt wel goed.

In een eerdere reactie las ik dat opnieuw 'inleren' een oplossing kan zijn.

En vind hier wel wat meer over bij andere auto's ....
http://www.corollaforum.nl/viewtopic.php?t=48636

Maar ik heb geen idee wat de procedure bij de Ioniq is...

[ Voor 0% gewijzigd door Zephyrex op 04-05-2025 10:45 . Reden: linkje fixen ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

Morgen een afspraak in Dongen met VanDerWou. Zal me benieuwen wat de analyse is, ik zal het terugposten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Zephyrex schreef op zondag 4 mei 2025 @ 10:44:
De auto omhoog functie bij bestuurderskant geeft bij mij ook al lang issues. Gaat dan op en neer. Handmatig omhoog werkt wel goed.

In een eerdere reactie las ik dat opnieuw 'inleren' een oplossing kan zijn.

En vind hier wel wat meer over bij andere auto's ....
http://www.corollaforum.nl/viewtopic.php?t=48636

Maar ik heb geen idee wat de procedure bij de Ioniq is...
Deze was bij mijn zwarte Ioniq ook twijfelachtig nadat ik hem bij de dealer ophaalde (net nieuw - voor mij - dus). Het kwam vooral voor bij warm weer. Het bleek aan het motortje te liggen dat bij hoge temperaturen net bleef hangen, vervangen was de oplossing - bij mij onder garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

Goudvis schreef op maandag 5 mei 2025 @ 21:15:
Morgen een afspraak in Dongen met VanDerWou. Zal me benieuwen wat de analyse is, ik zal het terugposten. :)
Dus. Mr. Evert hoorde de pieptoon/fluittoon niet.

Zou vanmiddag gaan luisteren met een jongere collega met betere oren die vanochtend niet in de zaak was, dan laten weten hoe en of wat.

Niets gehoord dus ik ga morgenochtend even bellen. Een oliewissel vd reductiebak laat ik sowieso bij ze doen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SvenHe
Zoals henry ford ooit zei "Als ik vraag wat mensen willen dan willen ze een sneller paard."

Ik blijk geen station te willen, ik wil dit, maar dan Europees of evt zuid koreaans:

Dr kan een plaat multiplex in, dat gebeurd mij nogal vaak.

[ Voor 6% gewijzigd door SvenHe op 06-05-2025 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan1337
De A/C-verdamper is stuk op mijn Ioniq en moet vervangen worden :'(
Iemand een tip/suggestie waar dit gedaan kan worden zonder meer dan 2000 euro af te moeten tikken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA

WCA

Jan1337 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 12:30:
De A/C-verdamper is stuk op mijn Ioniq en moet vervangen worden :'(
Iemand een tip/suggestie waar dit gedaan kan worden zonder meer dan 2000 euro af te moeten tikken?
Wellicht een lokale aircospecialist? Zou gewoon eens een offerte opvragen. Of misschien dat Van der Wou er iets mee kan

[ Voor 6% gewijzigd door WCA op 07-05-2025 13:03 ]

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
Goudvis schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 17:16:
[...]

Dus. Mr. Evert hoorde de pieptoon/fluittoon niet.

Zou vanmiddag gaan luisteren met een jongere collega met betere oren die vanochtend niet in de zaak was, dan laten weten hoe en of wat.

Niets gehoord dus ik ga morgenochtend even bellen. Een oliewissel vd reductiebak laat ik sowieso bij ze doen. :)
Hahaha ik heb ook een keer een rit met hem gedaan omdat ik iets hoorde na de wissel van de lagers, maar hij hoorde het niet _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silvin
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:00
Voor de beruchte kapotte aircoverdamper heb ik net ook Van der Wou groep gesproken en die kunnen makkelijk aan het onderdeel komen én repareren. Kosten zijn niet misselijk (dat is geen verrassing), reken op zo'n 1700-1900 euro gaf hij aan.

Je bent wel redelijk zeker dat het goed komt bij hen natuurlijk naar het is wel een bittere pil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_Poncho
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:19
Silvin schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 16:35:
Voor de beruchte kapotte aircoverdamper heb ik net ook Van der Wou groep gesproken en die kunnen makkelijk aan het onderdeel komen én repareren. Kosten zijn niet misselijk (dat is geen verrassing), reken op zo'n 1700-1900 euro gaf hij aan.

Je bent wel redelijk zeker dat het goed komt bij hen natuurlijk naar het is wel een bittere pil.
Au. Kunnen we zelf nog iets doen om het te voorkomen? Bijvoorbeeld condenser/verdamper schoonmaken (tegen zuur schimmels)? Of het gebruik zelf - vochtigheid voorkomen/controleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skaffa
Toch een behoorlijke reparatie, ik heb het destijds bij mijn Kia E-Niro ook gehad (was toen een leasewagen en viel onder de 7 jaar garantie) maar ik was de auto een hele dag kwijt.

Geven ze ook aan hoeveel uur arbeid er in gaat zitten?

*psnprofiles*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FranDaMan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:35
skaffa schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 08:34:
Toch een behoorlijke reparatie, ik heb het destijds bij mijn Kia E-Niro ook gehad (was toen een leasewagen en viel onder de 7 jaar garantie) maar ik was de auto een hele dag kwijt.

Geven ze ook aan hoeveel uur arbeid er in gaat zitten?
aangezien de verdamper achter het dashboard zit weet je wel hoe laat het is. Hele dashboard moet eruit :-(

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• BarryH
Kijk, dat is bemoedigend. Ik kan mn km stand nog verdubbelen zonder dat het er afgeleefd uit gaat zien:

Ioniq met 418k km te koop

Waarschijnlijk is voor 3k extra er een kopen met 3 ton minder op de teller slimmer, maar wel leuk om te zien

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skaffa
Wow, dit is wel serieus indrukwekkend zeg! Persoonlijk vind ik het echt een bizar bedrag voor een auto met dergelijke kilometerstand. Interieur ziet er nog best oké uit en blijkbaar houdt de accu het nog wel even vol :)

*psnprofiles*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
BarryH schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 10:53:
Kijk, dat is bemoedigend. Ik kan mn km stand nog verdubbelen zonder dat het er afgeleefd uit gaat zien:

Waarschijnlijk is voor 3k extra er een kopen met 3 ton minder op de teller slimmer, maar wel leuk om te zien
Ben wel benieuwd hoe die accu er aan toe is.

Die van mij staat nu op ~170k. Batterij capaciteit is volgens mij nog steeds goed, hoewel ik wel het idee heb dat de laatste zeg 20 km op de GOM wel heel snel verdampt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:18
Ik heb de mijne voor 8k verkocht met 150k+ km erop.
Had wel een kapotte verdamper bij verkoop :+

Zag later dat hij te koop stond op de website van de handelaar. Nu, een jaar later, kenteken gecheckt, hij is gexporteerd :o

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
skaffa schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 11:37:
Wow, dit is wel serieus indrukwekkend zeg! Persoonlijk vind ik het echt een bizar bedrag voor een auto met dergelijke kilometerstand. Interieur ziet er nog best oké uit en blijkbaar houdt de accu het nog wel even vol :)
Bij van der Wou heb ik een stukje meegereden in een Ioniq die ruim 3,5 ton op de klok had. Aldus Evert was de accu nog in prima staat. Ding was verder ook in prima conditie.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• topaj
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:55
topaj schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 11:21:
Ben ik de enige waarbij de deurgrepen er om de zoveel maanden weer afbreken?
De dealer heeft onder garantie al een aantal nieuwe kapjes geplaatst. Mogelijk draaien ze die te strak aan, want bij het demonteren van een nieuw kapje viel me op dat die al gescheurd was bij de insert.

Tja, we kunnen wel bezig blijven en daar heb ik geen zin meer in.

Ik heb de kapjes laten 3D scannen en ik heb de modellen bijna klaar om naar de CNC boer te sturen.
Heb de kapjes ook even geprint, passen erg mooi maar dat is mij niet duurzaam genoeg.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Update:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i2WJ01WHDXnrjaoFzMSvzAQeYN8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KXzUSnhN8j4GZu0JmrISqIKo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tivTU8mVs_Jal0OUzOuLqaB-Np8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q9kFQxBZ6YoBWA6zhAGH8YU5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E0ZeGwHtrcHkMkgFl3vmTBHpsQ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tEYqX7a3M6mB3VC6g66QWlQo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wv9c1RpodDjNUWAwG2jBCium3Ps=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jqX0TrHA7N0yyVUsxOfzkSDq.jpg?f=fotoalbum_large

Zo. Die gaan écht niet meer stuk.

Kosten:
- 4 kapjes laten printen uit alu: 100 euro (AlSi10Mg). De bestuurdersdeur heeft een slot onder het kapje, en kan niet breken. Dat is degelijk. RA heb ik dubbel besteld om te mishandelen in de bankschroef, was toch nieuwsgierig wat t kan hebben.
- Verzending + inklaring: 40 euro
- Spuitbus laag 1: 25 euro
- Spuitbus laag 2: 17 euro (een soort rozige oranje doorzichtige laag)
Primer en blanke lak had ik nog. Kleur is echt perfect geworden

Groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Tering... voor zoveel kilometers vind ik het bedrag echt wel heel stevig. Maar net wat je zegt, bemoedigend dat het blijkbaar gewoon mogelijk is. Moet ik met mijn 75k op de teller nog wel even doortrappen maar momenteel zetten wij er gemiddeld 30k per jaar bij aan puur prive kilometers. Zou ik er les mee gaan geven gaat het wel wat harder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1rr1tantemug
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 12-05 16:27

Ah, die zag ik ook voorbijkomen. Inderdaad geen goede deal vergeleken met veel aangeboden andere Ioniq's met tenminste de helft minder op de klok die een paar duizend meer kosten. Maximaal 5.000 euro zou ik er voor geven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Mijn Ioniq uit 2017 doet het nog perfect, ook de airco, maar als ik dit zo lees moet ik even 2K virtueel opzijzetten om de verdamper te kunnen repareren wanneer (niet als) dit gebeurt? Zou vervelend zijn maar niet onoverkomelijk, maar voor de WAF kan ik het misschien beter even voorbereiden :)

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan1337
Arfman schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 10:05:
moet ik even 2K virtueel opzijzetten om de verdamper te kunnen repareren wanneer (niet als) dit gebeurt?
Ik heb met mijn kapotte verdamper wat offertes opgevraagd:
  1. Van der Wou: €1700, indien er geen gekke custom dingen op/van het dashboard gedemonteerd hoeven te worden
  2. Lokale vakgarage: €1749, geeft nog 50 euro korting omdat ik de airco-servicebeurt daar al had laten doen
  3. Lokale aircospecialist: neemt na 5x bellen nog niet op, dan niet
  4. Hyundai dealer: €2930 _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Jan1337 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 12:18:
[...]

1. Van der Wou: €1700, indien er geen gekke custom dingen op/van het dashboard gedemonteerd hoeven te worden
  2. Lokale vakgarage: €1749, geeft nog 50 euro korting omdat ik de airco-servicebeurt daar al had laten doen
Ja, de dealer heb ik sowieso al geen vertrouwen in met dit soort zaken. Prima voor de jaarlijkse beurtjes, en toen ik de Ioniq kocht ben ik ook goed behandeld en hebben we een (destijds) goede deal kunnen sluiten met wat leuke extra's (setje wintervelgen/trekhaak) maar met dit soort zaken, zeker nu de Ioniq's wat ouder worden en niet meer interessant zijn voor de dealers, moet je via fora vol enthousiastelingen de juiste adressen pakken.

Als er ooit iets gebeurt met de motorratel/airco, is Van der Wou de eerste die ik bel, zoveel is me wel duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Jan1337 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 12:18:
[...]

2-3 jaar terug eur 1500 ofzo betaald bij de dealer..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zu6SEo4Dg6KY8MtMZ3OWoQhyY3w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JkyjeUWQYfR9WeqtKaUnTixz.jpg?f=fotoalbum_large

:9. Tuurlijk, dit is projected range, maar wel op basis van mijn rijgedrag. En hij schoot na deze foto zelfs nog omhoog naar 405.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinDH1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 05:18
HTT-Thalan schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 16:42:
[Afbeelding]

:9. Tuurlijk, dit is projected range, maar wel op basis van mijn rijgedrag. En hij schoot na deze foto zelfs nog omhoog naar 405.
Dit is wel héél veel! Ik heb vorige zomer 350 aangetikt en vond dat al impressive. In februari andere banden laten leggen (Uniroyal op aanraden van de bandenboer, vroeger al mee gereden en toen tevreden van), nu haal ik maar 280 projected tot nu toe. Niet dat het heel veel uitmaakt als 2e auto met gratis laden op het werk, maar dat hypermilen is een leuke bezigheid tijdens het maken van saaie kilometers.

Heb met de OBD alle celspanningen en dergelijke even vergeleken met de waarden bij aanschaf (april ‘24, 22k km geleden) en zie eigenlijk niks afwijkend. Om de één of andere reden geeft ‘battery heater 2’ wel altijd aan 80+ graden C te zijn, zonder navigatie naar een snellader of wintermodus aan.

3060Wp Zuid (LG) | 2kW Sunny Boy (SMA), aanpassing gepland naar ZO/ZW 7kWp | Tesla Model Y RWD 2025 | Hyundai Ioniq Electric 38kWh 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

RobinDH1 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 07:27:
[...]

Dit is wel héél veel! Ik heb vorige zomer 350 aangetikt en vond dat al impressive. In februari andere banden laten leggen (Uniroyal op aanraden van de bandenboer, vroeger al mee gereden en toen tevreden van), nu haal ik maar 280 projected tot nu toe. Niet dat het heel veel uitmaakt als 2e auto met gratis laden op het werk, maar dat hypermilen is een leuke bezigheid tijdens het maken van saaie kilometers.

Heb met de OBD alle celspanningen en dergelijke even vergeleken met de waarden bij aanschaf (april ‘24, 22k km geleden) en zie eigenlijk niks afwijkend. Om de één of andere reden geeft ‘battery heater 2’ wel altijd aan 80+ graden C te zijn, zonder navigatie naar een snellader of wintermodus aan.
Dit is op Continental Allseasoncontact 2. Basisdruk 2.6 bar. Ik heb pas een hypermile rit gedaan naar Breda en terug dus daarom nu dit resultaat. Ik wil nog een keer op één accu naar Zeeland rijden naar familie (387km in 1 rit) om te bewijzen dat het kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Ik had vorige maand bij het vertrek uit Spanje bij 99% (geen zin om te wachten tot 100%) 291km op de GOM staan van mijn 28kWh. :) Maar ik had wel de nodige km's lokaal in de omgeving gereden. Na 209km bij mijn eerste laadstop nog 61km over op de GOM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

PeterZ(on) schreef op zondag 11 mei 2025 @ 08:42:
Ik had vorige maand bij het vertrek uit Spanje bij 99% (geen zin om te wachten tot 100%) 291km op de GOM staan van mijn 28kWh. :) Maar ik had wel de nodige km's lokaal in de omgeving gereden. Na 209km bij mijn eerste laadstop nog 61km over op de GOM.
Een of andere Fransman heeft 450km gered met de 28kwh maar dat was in 1 rit, volgens mij zonder stoppen en met max 45km/u geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
HTT-Thalan schreef op zondag 11 mei 2025 @ 09:28:
[...]

Een of andere Fransman heeft 450km gered met de 28kwh maar dat was in 1 rit, volgens mij zonder stoppen en met max 45km/u geloof ik.
Ja altijd baas boven baas. :) Welke rit ik had gezien was ook een Fransman en die deed dacht iets van 360km, was ergens in de buurt van Colmar staat mij bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovink538
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-05 22:07
Mijn garage adviseert mijn 205/55hr16 vredestein tl quatrac (eu) 91h banden te nemen. Is dit een verstandige keus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Laatst online: 01:55
Jovink538 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 21:20:
Mijn garage adviseert mijn 205/55hr16 vredestein tl quatrac (eu) 91h banden te nemen. Is dit een verstandige keus?
Banden zijn al vaak besproken in dit topic, zoekfunctie is je vriend :)

Over deze specifieke band...
De Vredestein Quatrac heeft goed gescoord op milieueigenschappen. Op rijeigenschappen en veiligheid heeft de band geen onvoldoendes, maar ook geen uitgesproken sterke punten. Het is - van de banden die we kunnen aanraden (minimaal 3 sterren) - wel de band met de laagste kosten per km. Het gaat daarbij om aanschafprijs, levensduur en verbruik.

Op droog wegdek mist de band wat nauwkeurigheid. Hierdoor zijn er vaak kleine stuurcorrecties nodig. In noodsituaties zou de band wat stabieler mogen zijn. Op nat wegdek mist de Vredestein maar net een goede beoordelng.

Op winters wegdek scoort de Vredestein goed op tractie (wegrijden vanuit stilstand). Op remmen en wegligging zijn er lichte tekortkomingen. De band is op sneeuw niet zo nauwkeurig en het eind van de grip ligt niet heel ver weg. De slijtvastheid is prima met niet te veel slijtagedeeltjes. Het gewicht van de band is mooi laag en het gemeten verbruik is het laagste van alle banden uit de test.

https://www.anwb.nl/auto/...5-r16v/vredestein-quatrac

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovink538
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-05 22:07
Tom Paris schreef op zondag 11 mei 2025 @ 21:29:
[...]

Banden zijn al vaak besproken in dit topic, zoekfunctie is je vriend :)

Over deze specifieke band...

[...]
Dank je wel, ik had al wel gezocht want ik wist dat er in april nog over banden gesproken was.
Heb dan ook niet verder terug gezocht.

Ik ga toch kijken naar andere denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henry_tw
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12-05 12:56
topaj schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 15:42:
[...]

Update:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zo. Die gaan écht niet meer stuk.

Kosten:
- 4 kapjes laten printen uit alu: 100 euro (AlSi10Mg). De bestuurdersdeur heeft een slot onder het kapje, en kan niet breken. Dat is degelijk. RA heb ik dubbel besteld om te mishandelen in de bankschroef, was toch nieuwsgierig wat t kan hebben.
- Verzending + inklaring: 40 euro
- Spuitbus laag 1: 25 euro
- Spuitbus laag 2: 17 euro (een soort rozige oranje doorzichtige laag)
Primer en blanke lak had ik nog. Kleur is echt perfect geworden
Dat ziet er heel strak uit, waar heb je besteld? bij mij is bij het bestuurderskapje iets afgebroken toen ik iets te wild hem met de sleutel er vanaf wilde halen.

IONIQ 28 | Premium | | Red | 150k+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• topaj
  • Registratie: April 2008
Henry_tw schreef op maandag 12 mei 2025 @ 09:08:
[...]

Dat ziet er heel strak uit, waar heb je besteld? bij mij is bij het bestuurderskapje iets afgebroken toen ik iets te wild hem met de sleutel er vanaf wilde halen.
Ik heb de kapjes laten scannen, en zelf gemeshed, gerepareerd en versterkt.
Daarna laten printen uit Alu bij een Chinees bedrijf.
Stuur me een DM voor de namen.

Het kapje aan de bestuurderskant heb ik niet uitgetekend, maar aangezien de auto symmetrisch is heb ik wel de schil zelf in CAD staan. Dan zouden er -in theorie- alleen twee haakjes en een sleufje in gemaakt moeten worden.

Groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvl01
  • Registratie: November 2017
Ik hoor regelmatig een ratelend geluid, lijkt vanuit het dashboard te komen. Vaak bij aan of uitzetten van de auto, maar de laatste tijd steeds vaker ook tijdens het rijden.

Audio opname: http://sndup.net/bvb7m

Weet iemand wat dit is? Las het een en ander over kachelkleppen, weet iemand of dat probleem dit type geluid geeft?

Het geluid doet zich ook voor als de AC/ventilatie op OFF staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fx500
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:29
cvl01 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 20:55:
Ik hoor regelmatig een ratelend geluid, lijkt vanuit het dashboard te komen. Vaak bij aan of uitzetten van de auto, maar de laatste tijd steeds vaker ook tijdens het rijden.

Audio opname: http://sndup.net/bvb7m

Weet iemand wat dit is? Las het een en ander over kachelkleppen, weet iemand of dat probleem dit type geluid geeft?

Het geluid doet zich ook voor als de AC/ventilatie op OFF staat.
Kachelkleppen idd. Ook al staat de ventilatie uit. Bij het aanzetten van de auto wordt een soort check gedaan. Hoogstwaarschijnlijk is er iets afgebroken van plastic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fx500
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:29
Hier toevallig ook een vervelend geluid uit de kachelmotor . Bij hoger toerental erg vervelend.
Dat was gelukkig snel gefixed.

Dashoboardkastje loshalen. Zoals je ook doet om het interieur filter te vervangen. Onderaan wat priegelen om de soort splitpennen te verwijderen. Dan kun je het kastje demonteren.

Je kunt dan net onder de rand 3 lipjes van clips voelen. Die los halen en dan valt de afdekplaat van de kachelmotor los.

Met 3 kruiskop schroeven (even prutsen in lastige positie) valt de kachelmotor uit je dashboard... En ja hoor. Eén droog blaadje was ergens langs het filter gekropen.

Nou ja. Geen lawaai meer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_uSQkG9PMXl7OERcd-5lDtlfFh0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0QQ8S4YVHssr5SZ0JsooAUdU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1.9GJ
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 04:27
Na aanschaf van deze auto als occasion begin dit jaar hadden we een proefabonnement van BlueLink lopen. Omdat dit binnenkort zou eindigen had ik (denk ik) een plus abonnement afgesloten. Dit heb ik op 7-mei gedaan. Op mijn credit card app kan ik ook zien dat er een reservering is gedaan op 7-mei. Gisteren had ik in een keer geen BlueLink meer en toen ik de auto aanzetten, kreeg ik een melding dat alle gebruikers info gereset en verwijderd zou worden, ik kon hierbij alleen maar op 'ok' drukken, dus alles weg.
Nu wil ik BlueLink weer opnieuw installeren maar krijg de melding 'netwerk niet beschikbaar. Neem voor hulp contact op met een Hyundai dealer of met het BlueLink center. Het BlueLink center vandaag gebeld, maar die komen met een filmpje dat ik een OTA update moet doen. De Ioniq kan volgens mij geen OTA update, dit is pas voor volgende generaties volgens mij. Ik heb wel via USB zojuist de laatste software erop gezet, maar ik blijf de melding houden. Iemand dit eerder gehad / weet iemand de oplossing? Alvast dank.

|| Solar 8kWp oost + 11kWp west + Deye 12K-SG04LP3-EU + 30kWh LiFePo4 Seplos || Panasonic 5kW monoblock || Hyundai Ioniq 38kW ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trissie111
  • Laatst online: 23:03
Roel1.9GJ schreef op maandag 12 mei 2025 @ 22:39:
Na aanschaf van deze auto als occasion begin dit jaar hadden we een proefabonnement van BlueLink lopen. Omdat dit binnenkort zou eindigen had ik (denk ik) een plus abonnement afgesloten. Dit heb ik op 7-mei gedaan. Op mijn credit card app kan ik ook zien dat er een reservering is gedaan op 7-mei. Gisteren had ik in een keer geen BlueLink meer en toen ik de auto aanzetten, kreeg ik een melding dat alle gebruikers info gereset en verwijderd zou worden, ik kon hierbij alleen maar op 'ok' drukken, dus alles weg.
Nu wil ik BlueLink weer opnieuw installeren maar krijg de melding 'netwerk niet beschikbaar. Neem voor hulp contact op met een Hyundai dealer of met het BlueLink center. Het BlueLink center vandaag gebeld, maar die komen met een filmpje dat ik een OTA update moet doen. De Ioniq kan volgens mij geen OTA update, dit is pas voor volgende generaties volgens mij. Ik heb wel via USB zojuist de laatste software erop gezet, maar ik blijf de melding houden. Iemand dit eerder gehad / weet iemand de oplossing? Alvast dank.
Ik kon mijn bluelink ook niet verlengen, omdat het niet geschikt zou zijn voor mijn auto. Dit terwijl ik het al jaren heb gebruikt. Naar aanleiding daarvan contact gehad met mijn Hyundai dealer en die gaf aan dat er morgen een nieuwe app zou komen waarin het wel zou moeten werken. En als dan nog niet werkt zou ik weer contact met ze moeten opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1.9GJ
  • Laatst online: 04:27
Trissie111 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 23:03:
[...]

Ik kon mijn bluelink ook niet verlengen, omdat het niet geschikt zou zijn voor mijn auto. Dit terwijl ik het al jaren heb gebruikt. Naar aanleiding daarvan contact gehad met mijn Hyundai dealer en die gaf aan dat er morgen een nieuwe app zou komen waarin het wel zou moeten werken. En als dan nog niet werkt zou ik weer contact met ze moeten opnemen.
Heb jij in de auto dan ook de melding "Netwerk niet beschikbaar"? Ik vind die melding zo vreemd.
Ik krijg die melding zodra ik op de 'activeren' knop druk op het scherm van de auto. Dus op dat moment is er nog geen contact met een app op mijn telefoon, dat komt pas in de vervolgstappen

[ Voor 14% gewijzigd door Roel1.9GJ op 12-05-2025 23:27 ]

|| Solar 8kWp oost + 11kWp west + Deye 12K-SG04LP3-EU + 30kWh LiFePo4 Seplos || Panasonic 5kW monoblock || Hyundai Ioniq 38kW ||

Pagina: 1 ... 186 187 Laatste