Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

boozzz schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 09:03:
Vanochtend viel het me op dat er heel opeens een vrij opvallend whoosh geluid komt uit de stuurkolom/behuizing wanneer ik aan het stuur draai. Klinkt een beetje als lager zonder vet, of dat er een stukje plastic aanloopt.

Even gezocht, en vond dit filmpje, is precies hetzelfde geluid: YouTube: 2019 Kia Niro PHEV steering wheel rubbing. Zou het wormwiellager in de stuurkolom zijn. Iemand ook ditzelfde gehad toevallig, en laten repareren (of zelf gedaan)?

Edit: Na wat verder zoeken vond ik ook dit service bulletin: https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2020/MC-10183332-0001.pdf (staat op p3 ook nog een link naar filmpje met eenzelfde soort geluid) en dat het zeer waarschijnlijk het kleine lagertje is op die wormwielas. Paar vage Youtube filmpjes gevonden, ziet eruit als een rotklus, hele stuurkolom eruit om erbij te komen. Zal bij de dealer wel weer op een flink bedrag komen. Wat is dat met Hyundai en waardeloze lagers?
Het was een stuk makkelijker geweest als je gewoon in dit topic op stuurkolom had gezocht. :+
Je had dan deze post van @Da_Poncho gevonden en een latere aanvullende post van @luke22 met een definitieve oplossing voor het probleem.

Het wordt de hoogste tijd voor een fatsoenlijke topicstart waar al dit soort oplossingen in gezet kunnen worden. Dan is het een stuk simpeler om iets terug te vinden in dit topic.
Heeft iemand ooit iets gehoord van @Mario52 aangaande een uitbreiding van de topicstart, ik weet namelijk dat er mensen zijn die dat aan 'm voorgelegd hebben?

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boozzz
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-09 19:09
SpongeRob schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 12:53:
[...]

Het was een stuk makkelijker geweest als je gewoon in dit topic op stuurkolom had gezocht. :+
Je had dan deze post van @Da_Poncho gevonden en een latere aanvullende post van @luke22 met een definitieve oplossing voor het probleem.

Het wordt de hoogste tijd voor een fatsoenlijke topicstart waar al dit soort oplossingen in gezet kunnen worden. Dan is het een stuk simpeler om iets terug te vinden in dit topic.
Heeft iemand ooit iets gehoord van @Mario52 aangaande een uitbreiding van de topicstart, ik weet namelijk dat er mensen zijn die dat aan 'm voorgelegd hebben?
Damn ja, zoiets stond me ook bij. Verkeerde zoektermen gebruikt. Dank! Mijn steering is niet sticky trouwens, maar maakt alleen herrie. Maar dat is inderdaad het lagertje dat de oorzaak is. Ik ga eens kijken of ik dat schildje eraf kan wippen met de boel gewoon nog gemonteerd, en dan ff volspuiten met vet. Doet het op een fiets ook altijd uitstekend :D En misschien gelijk ook zo'n kitje van Alibabba halen. @luke22 hoe is jouw reparatie verlopen? Heb je een speciale lagertrektool gebruikt? Op dat filmpje dat @Da_Poncho postte ziet het er vrij simpel uit, maar met wat speciaal uitziend lagergereedschap.

Edit: gelijk maar vast lagerkitje besteld bij Ali, nog 2 piek korting ook met een couponnetje: https://nl.aliexpress.com/item/1005006177615588.html

[ Voor 11% gewijzigd door boozzz op 27-08-2025 14:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Da_Poncho
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:39
Ik kan dat niet testen want heb geen ABRP Premium. Snelle google zegt dat alleen WiCAN Pro het kan... https://github.com/meatpi...9#issuecomment-3132248618
Deikke schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 08:43:
[...]

De ECU reageert inderdaad niet meer zodra de auto uit staat of niet aan het laden is. Je trekt helaas de 12v batterij wel leeg als je de obd gegevens blijft opvragen. In de standaard firmware zit een sleep timer die de WiCAN uitzet als de spanning te laag wordt, echter ben je dan ie dan volledig offline (wifi verbinding wordt verbroken). In mijn esphome versie stopt de WiCAN alleen met gegevens opvragen en blijft ie verbonden met WIFI/MQTT.
Tijdens het laden van de auto zelf staat er 14.6V op de WiCAN dus ik denk niet dat ik de 12V accu leeg trek. Als ik dan de WiCAN (via web interface) reboot krijg ik één (1) keer nieuwe (verhoogde) SOC_D binnen. Dus de ECU kan wel reageren als de auto uitstaat en aan het laden is...

Edit: mogelijk stond/staat er 14.6V op mijn 12V accu omdat deze (tijdelijk?) bijgeladen wordt tijdens laden van de HV accu.

[ Voor 5% gewijzigd door Da_Poncho op 28-08-2025 15:59 ]

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
@Da_Poncho Dat werkt dus wel efficient: minimaal gebruik van de accu. Alleen vanuit HA tijdens het laden periodiek de reboot doen.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• BizzieBis
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:51
Da_Poncho schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 13:06:
[...]

Ik kan dat niet testen want heb geen ABRP Premium. Snelle google zegt dat alleen WiCAN Pro het kan... https://github.com/meatpi...9#issuecomment-3132248618

[...]

Tijdens het laden van de auto zelf staat er 14.6V op de WiCAN dus ik denk niet dat ik de 12V accu leeg trek. Als ik dan de WiCAN (via web interface) reboot krijg ik één (1) keer nieuwe (verhoogde) SOC_D binnen. Dus de ECU kan wel reageren als de auto uitstaat en aan het laden is...

Edit: mogelijk stond/staat er 14.6V op mijn 12V accu omdat deze (tijdelijk?) bijgeladen wordt tijdens laden van de HV accu.
Ik gebruik ook een WiCAN met originele firmware en Home Assistant integratie. Alle waardes blijven bij mij updaten zolang de auto aan het laden is. 14.6V is inderdaad tijdens het bijladen van de 12V accu. Dat gaat na een tijdje weer naar een lager niveau. Heb je de drempel voor de slaapstand misschien verkeerd staan? Ik zal morgen eens kijken waar mijn instellingen op staan. De auto is nu niet aan het laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deikke
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:53
Da_Poncho schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 13:06:
[...]

[...]

Ik denk dat je mijn reactie verkeerd begrepen hebt. Wat ik bedoelde is dat je de 12v accu leegtrekt als de auto niet aan/op contact staat of aan het laden is. Ook al krijg je geen reactie van de ECU/BMS, er blijft er iets actief in de auto dat nogal wat stroom vreet en je accu is dan binnen 24u leeg.

De spanning aan de OBD poort is een goede graadmeter of het BMS "actief" is, zodra deze onder de 13V zakt dan is er geen activiteit meer en kun je het opvragen van gegevens onderbreken.

[ Voor 8% gewijzigd door Deikke op 29-08-2025 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kipmetrijst
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-09 23:43
De airco in mijn Ioniq geeft geen koude lucht meer. Langs Kwikfit geweest om de airco bij te laten vullen waar zij aangaven dat die geheel leeg was en waarschijnlijk lek. Toen de auto bij de dealer gezet voor een diagnose. Uiteindelijk blijkt de verdamper kapot, een bekende kwaal zo lees ik in dit topic. De dealer vroeg 1900 euro voor een reparatie, deze voor nu maar even afgewezen. Daarnaast nog 140 euro diagnose kosten.

Ik zag in dit topic iemand voorbijkomen die het zelf had vervangen maar dan moet je wel tijd en zin hebben om je hele dashboard er uit te halen. Ik zie wel of ik de airco dit jaar en in de winter echt nodig heb.

iRacing Profiel Overview iRacing seizoen 4 races en auto's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre82
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 08:17
Bericht van de dealer over app die de Bluelink app gaat vervangen. App (Android) geïnstalleerd, en zo snel zitten dezelfde functies erin. Of het verlengen werk merk ik in december, als mijn vijf jaar erop zitten.
Wat is de myHyundai app?

De nieuwe MyHyundai app combineert in fases de functionaliteiten van meerdere bestaande apps. Dit zorgt voor meer overzicht, minder verwarring en een verbeterde gebruikerservaring.

Welke apps worden samengevoegd?
De volgende apps worden gefaseerd geïntegreerd in de nieuwe myHyundai app:

- Hyundai Bluelink
- (oude) myHyundai app
- Hyundai SmartCharging
- Charge myHyundai

Bij livegang van de myHyundai app zullen alle activiteiten van de huidige Bluelink app beschikbaar zijn in de myHyundai app. Kort daarna worden functionaliteiten uit de huidige (oude) myHyundai app, zoals de service geschiedenis en het boeken van een werkplaatsafspraak toegevoegd. De integratie van Charge myHyundai en SmartCharging volgt in een later stadium.

Belangrijk voordeel
Een bekend en veelvoorkomend probleem is dat u na afloop van uw gratis Bluelink-abonnement geen directe mogelijkheid hebben om dit te verlengen via de app in de Bluelink Store. U moeten eerst via een e-mailprocedure tijdelijke heractivatie aanvragen. Met de nieuwe MyHyundai app is dit verleden tijd. Nog U heeft altijd toegang tot de Bluelink Store en kan daar eenvoudig uw abonnement verlengen of een nieuw abonnement aanschaffen – zonder tussenkomst van e-mail of klantenservice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002

timovd

Voorsprong door techniek

Kipmetrijst schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 08:23:
De airco in mijn Ioniq geeft geen koude lucht meer. Langs Kwikfit geweest om de airco bij te laten vullen waar zij aangaven dat die geheel leeg was en waarschijnlijk lek. Toen de auto bij de dealer gezet voor een diagnose. Uiteindelijk blijkt de verdamper kapot, een bekende kwaal zo lees ik in dit topic. De dealer vroeg 1900 euro voor een reparatie, deze voor nu maar even afgewezen. Daarnaast nog 140 euro diagnose kosten.

Ik zag in dit topic iemand voorbijkomen die het zelf had vervangen maar dan moet je wel tijd en zin hebben om je hele dashboard er uit te halen. Ik zie wel of ik de airco dit jaar en in de winter echt nodig heb.
Just voor het ontvochtigen/ontwaseming van je vooruit heb je airco nodig in de herfst/winter.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matroosoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-09 22:59

matroosoft

Lone Christian

Daarnaast is de airco ook de warmtepomp in de winter denk ik, dus als die het niet doen heb je alleen warmte voor de inefficiënte resistive heater

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-09 17:47

Arfman

Drome!

Yep, gewoon laten fixen als het budgettair kan. Ik heb mijn vrouw al gewaarschuwd dat deze kostenpost (~2K) er aan zit te komen (onze is uit 2017). Kan ook nog jaren goed gaan natuurlijk, maar kan morgen ook stuk zijn. Niet leuk en eigenlijk hoort er een stuk coulance vanuit Hyundai te komen, maar als je het afzet tegen het geld wat we bespaard hebben door elektrisch te rijden valt het weer mee.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:22
Een hoop geld voor reparatie, maar een nieuwe EV kost veel meer en dan heb je minder dan de Ioniq in mijn optiek. Want echt, een vervanger voor de Ioniq heb ik nog niet gevonden. Rijden in de Ioniq vind ik nog altijd geweldig en het verbruik is ongeëvenaard. Deze week nog een ritje gedaan van 282km. Bij vertrek 298km op de GOM en na 282km nog 39km over op de GOM met een verbruik van 8,1kWh/100km. :)

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

PeterZ(on) schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 23:46:
Een hoop geld voor reparatie, maar een nieuwe EV kost veel meer en dan heb je minder dan de Ioniq in mijn optiek.
Eens, en nog eens buiten het feit gerekend dat we deze Ioniq in 2023 hebben gekocht en er fors op hebben afgeschreven. Dus als het zover is smijt ik die 2K er gewoon tegenaan, baal even en ga weer door met mijn leven.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Methew
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:11
Geen idee hoe mensen hun airconditioning gebruiken, maar in dit geval met oog welk onderdeel er vervangen wordt en waarom, is het sowieso aan te bevelen om 5 a 10 minuten voor het einde van de rit de airco uit te zetten, maar ventilatie aan te laten.
Dat zou er voor moeten zorgen dat het vocht bij de verdamper wegtrekt en de kans op corrosie van dat onderdeel vermindert / wegneemt. Daarbij kun je ook vast weer wennen aan de buiten temperatuur wanneer het warm is en je geen temperatuurschok krijgt zodra je uitstapt.

Bij mij werkt de airco nog na 7.5 jaar, nu 4,5 jaar in bezit. Overigens, nog geen koudemiddel bij laten vullen, wellicht toch een goed idee om te doen aangezien het ook smeert en met de tijd weglekt. Ik heb daarbij geen bewijs of dat bij de vorige bestuurder gedaan is, maar dit stond niet op het onderhoud overzicht die ik bij de auto kreeg.

Hyundai Ioniq 28kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Methew schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 13:53:
Geen idee hoe mensen hun airconditioning gebruiken, maar in dit geval met oog welk onderdeel er vervangen wordt en waarom, is het sowieso aan te bevelen om 5 a 10 minuten voor het einde van de rit de airco uit te zetten, maar ventilatie aan te laten.
Door zou er voor moeten zorgen dat het vocht bij de verdamper wegtrekt en de kans op corrosie van dat onderdeel vermindert / wegneemt. Daarbij kun je ook vast weer wennen aan de buiten temperatuur wanneer het warm is en je geen temperatuurschok krijgt zodra je uitstapt.
Doe ik nooit, met alle auto's met AC die ik gehad heb, heeft nog nooit tot problemen/vochtigheid geleid. Sterker nog, als ik het wel weer doe ontstaat er een film van vettigheid/waas op de voorruit die ik dan weer moet schoonmaken. Dus ik laat de AC lekker aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
De airco eerder uitzetten voor aankomst is ook goed om geen schimmel te krijgen en dus vervelende luchtjes, ik doe dat eigenlijk altijd.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Methew
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:11
Arfman schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 14:56:
[...]

Doe ik nooit, met alle auto's met AC die ik gehad heb, heeft nog nooit tot problemen/vochtigheid geleid. Sterker nog, als ik het wel weer doe ontstaat er een film van vettigheid/waas op de voorruit die ik dan weer moet schoonmaken. Dus ik laat de AC lekker aan :)
Klopt, airco is fijn voor het ontvochtigen van de ruiten en gok eens waar de lucht wordt ontvochtigd die de auto in komt of in de wagen circuleert (eigenlijk, waar het water uit de warme lucht neerslaat) ;)
Blijkbaar een zwak/gevoelig (en helaas een duur) punt bij deze auto als je de eerder geplaatste fotos bekijkt. Voor mij is het eerder afzetten van de airco een kleine moeite als je zo potentieel een dure reparatie uitspaart.

Hyundai Ioniq 28kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:20
Hier zet ik hem ook ongeveer 5 minuten voor aankomst uit. Maar gebruik hem maar weinig, alleen op de wat langere ritten. Ik maak ook veel korte ritten hier in de stad en dan is ramen open met het dakraam open voldoende. Zolang je niet veel harder dan 60-70 km/h gaat heb je ook weinig overlast van wind/lawaai. Zou hij daardoor misschien ook langer meegaan? Als je hem zelden gebruikt?

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Headshot_NL schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 18:49:
Hier zet ik hem ook ongeveer 5 minuten voor aankomst uit. Maar gebruik hem maar weinig, alleen op de wat langere ritten. Ik maak ook veel korte ritten hier in de stad en dan is ramen open met het dakraam open voldoende. Zolang je niet veel harder dan 60-70 km/h gaat heb je ook weinig overlast van wind/lawaai. Zou hij daardoor misschien ook langer meegaan? Als je hem zelden gebruikt?
Zo is mijn gebruik eigenlijk ook, alleen langere (vakantie) afstanden. Maar je kunt hem ook te weinig gebruiken want dan drogen de pakkingen/rubbers uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Bij Winparts de abs sensor besteld. via kenteken. Maar krijg nu 58980-F0000 als partnumber? En dus niet 58980-F2000

Volgens hyundai partsdeal.com past F0000 op een ioniq
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GGPyuadaAcOa3ZwvDF5BJX0N53g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AC9qOrIbrcDGNoLofYgroNcT.png?f=fotoalbum_large

https://www.hyundaipartsd...g-sensor~58980-f0000.html

En de F2000: niet op de electric (of dat in ieder geval niet benoemd)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yJZWNQOD6Nu4fleQLuD9XCKQ7Fo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Xa2WOFPsVCuKNOOmtyhiw3e8.png?f=fotoalbum_large

https://www.hyundaipartsd...g-sensor~58980-f2000.html

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

BarryH schreef op maandag 1 september 2025 @ 10:00:
Bij Winparts de abs sensor besteld. via kenteken. Maar krijg nu 58980-F0000 als partnumber? En dus niet 58980-F2000

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Destijds ook overwogen zelf te doen en kwam toen ook deze twee nummers tegen. Weet niet precies wat het verschil is maar heb het idee dat ze hetzelfde zijn.

Uiteindelijk door de garage laten doen en daar stond het nummer 58980-F2000 op de factuur. Dus je zit wel goed denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
BarryH schreef op maandag 1 september 2025 @ 10:00:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Toen ik het vorig jaar door de dealer heb laten doen stond 58980-f0000 op de rekening, dus die heb ik nu ook maar bestelt. Ik denk eigenlijk dat alle twee wel goed zijn maar ik hou toch maar het nummer van de dealer aan en heb er eentje bestelt waar het Hyundai/Kia logo op staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

Is zover, verdamper is aan de beurt. :'(

~€1900 bij mijn Hyundai dealer

[ Voor 3% gewijzigd door matroosoft op 01-09-2025 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
matroosoft schreef op maandag 1 september 2025 @ 23:58:
Is zover, verdamper is aan de beurt. :'(

~€1900 bij mijn Hyundai dealer
Je zou het ook bij een merkonafhankelijke aircoservice willen vragen.
Die zijn ook handig in het demonteren van dashboards en hebben vaak een lager uurloon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinDH1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 00:05
Is het verdamper issue ooit verholpen af fabriek of hangt vroeg of laat ieder bouwjaar eraan vast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skaffa
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:22
RobinDH1 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 08:03:
Is het verdamper issue ooit verholpen af fabriek of hangt vroeg of laat ieder bouwjaar eraan vast?
Heb voor de Ioniq een Kia E-Niro (2019) gereden en die heeft hetzelfde euvel gehad wat toen onder garantie is verholpen dus het lijkt een veelvoorkomend probleem wat niet alleen bij de Ioniq het geval is maar wellicht wel een onnodige besparing in de Hyundai/Kia familie.

*psnprofiles* Ioniq Electric 38kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boozzz
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-09 19:09
Verdomme, haal ik vanochtend de Ioniq van de lader, hele zijkant bewerkt met een sleutel of iets door een of andere debiel, lang diepe kras over beide deuren. Wtf. Sorry, even venten.

Stuurgeluid trouwens weer veel minder, lekker variabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
SpongeRob schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 20:52:
@BarryH @PeterZ(on) @Zorro
De link naar SpeakEV heeft een post waar de oplossing staat, die post linkt naar Reddit en daar staan de foto's van alles.
Ik heb even een foto geleend van Reddit, de cirkel en de pijl geven aan waar de connector zit en iets naar links van de connector zit het ventilatiedopje (dat zwarte cirkeltje).
[Afbeelding]

Het ventilatie dopje heb ik zojuist even open gewipt en er blijkt een licht ademend membraampje in te zitten, ik had in eerste instantie het idee dat er een verend membraampje/terugslagklepje in zou zitten, masr het is dus hermetisch afgesloten. Wellicht is er een versie te vinden die wat beter ademt.
[Afbeelding]

De connector is niet erg goed bereikbaar vanaf de bovenkant door het frame waar de motor in hangt, maar hij is wel zichtbaar en je zou 'm wellicht ook nog los kunnen halen. Om de connectoren aan de binnenkant van de motor te controleren zou ik wel aanraden om het vanaf de onderkant te doen.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

@PeterZ(on) Op dat verbruik heb ik wel m'n best gedaan, hoefde de airco niet aan en ik woon op 600m boven zeeniveau. :)
Op de terugweg heb ik iets meer doorgereden wat ook het hogere verbruik laat zien.
N.a.v. jouw ervaring is deze YouTube: Hyundai Ioniq Motor Rebuild! Failed DIY Rebuild Leads To More Issues erg interessant om te bekijken, wel ruim anderhalf uur. Zeer de moeite waard als je geïnteresseerd in de techniek en hoe het werkt. Hij heeft overigens niets gezegd over dat membraam en ook geen vocht geconstateerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Methew schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 17:22:

Blijkbaar een zwak/gevoelig (en helaas een duur) punt bij deze auto als je de eerder geplaatste fotos bekijkt. Voor mij is het eerder afzetten van de airco een kleine moeite als je zo potentieel een dure reparatie uitspaart.
Heeft niks met die reparatie te maken, het gaat mis omdat er 2 materialen zijn gebruikt bij een koppeling die met elkaar/op elkaar reageren. Of je de airco wel of niet aanzet maakt dus niet uit.

Hij staat altijd in de AUTO stand, ik zie hem ook regelmatig aan- en uitgaan, zeker als de doeltemperatuur is bereikt. Alleen dat 5 minuten voor de tijd gedoe begin ik niet meer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-09 21:41
Nu ben ik aan de beurt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CXY3lDtoU3FfuUqprWCH5_ENyCA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9qZs4X7yeQRWJbbh3hW7SHc5.jpg?f=fotoalbum_large

Heb een andere auto gebruikt met startkabels maar toen begon de Ioniq te toeteren... :| zo luid dat ik last van mn oren kreeg. Dus daarmee gestopt.

Nu hij zo ver ontladen is is hij ook stuk lijkt me?

[ Voor 5% gewijzigd door Arnout op 03-09-2025 10:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
lijkt me wel. En een nieuwe is niet zo duur. Dus goed testen kost meer dan een andere accu.
wel opletten met de dikte van de polen. Deze accumaat wordt vaak met dunnere polen aangeboden en dan moet je daar een verloopring omheen zetten

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Headshot_NL
Arnout schreef op woensdag 3 september 2025 @ 10:27:
Nu ben ik aan de beurt:

[Afbeelding]

Heb een andere auto gebruikt met startkabels maar toen begon de Ioniq te toeteren... :| zo luid dat ik last van mn oren kreeg. Dus daarmee gestopt.

Nu hij zo ver ontladen is is hij ook stuk lijkt me?
Hij zou moeten stoppen met toeteren als je de auto een paar keer wil ontgrendelen.
Maar zo ver ontladen is niet goed. Mocht je keuze hebben dan zou ik gaan voor een Varta B23. Je moet een klein plastic stukje uit de accubak slijpen/knippen maar dan past hij perfect, ook qua accupolen. Voordeel is dat deze redelijk betaalbaar is en hij iets meer capaciteit heeft dan de originele.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-09 21:41
Headshot_NL schreef op woensdag 3 september 2025 @ 11:28:
[...]

Hij zou moeten stoppen met toeteren als je de auto een paar keer wil ontgrendelen.
Maar zo ver ontladen is niet goed. Mocht je keuze hebben dan zou ik gaan voor een Varta B23. Je moet een klein plastic stukje uit de accubak slijpen/knippen maar dan past hij perfect, ook qua accupolen. Voordeel is dat deze redelijk betaalbaar is en hij iets meer capaciteit heeft dan de originele.
Dank voor jullie hulp @BarryH ook
Het toeteren houdt op zodra je hem start. Dus eigenlijk moet je met 2 man zijn wil je niet de hele buurt wakker maken :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hiDyyGkaaM7fQwophg3HGobku8I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MO2lijigWUNbOCW9KnV4PU1o.png?f=fotoalbum_large

Hij is nu aan het opladen, spanning op de polen liep op van 13.7v naar 14v na 20 minuten. Ga hem zsm laten vervangen door zo'n Varta.

[ Voor 25% gewijzigd door Arnout op 03-09-2025 12:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:50

WCA

Naast de aircoverdamper heeft van der wou ook een versleten motorlager geconstateerd. Duur grapje dus helaas. Maar goed, straks wel weer een auto die een hele tijd mee kan

Share and Enjoy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@WCA Je heb het over een motorlager en niet het bekende probleem met versleten lagers in de reductiebak a.k.a. "versnellingsbak"? Van der Wou is daar ook bekend mee.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA

WCA

timovd schreef op woensdag 3 september 2025 @ 15:46:
@WCA Je heb het over een motorlager en niet het bekende probleem met versleten lagers in de reductiebak a.k.a. "versnellingsbak"? Van der Wou is daar ook bekend mee.
Dacht dat ie het over motorlagers had. Maar goed, als het maar gefixt wordt.

Grote beurt, aircoverdamper vervangen en systeem controleren, lager vervangen, reductiebakolie vervangen worden alle werkzaamheden

Share and Enjoy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinDH1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 00:05
WCA schreef op woensdag 3 september 2025 @ 16:44:
[...]

Dacht dat ie het over motorlagers had. Maar goed, als het maar gefixt wordt.

Grote beurt, aircoverdamper vervangen en systeem controleren, lager vervangen, reductiebakolie vervangen worden alle werkzaamheden
Ik ben begin Augustus bij Evert geweest ivm een oliewissel reductiebak, de testrit ivm lagers was er niks aan de hand volgens hem (52k km, dus was meer voor gemoedsrust). In ieder geval zeker van dat hij kennis van zake heeft en je niet onnodig op kosten zal jagen. Veel succes, zelfs bij vd Wou zal het idd een fikse duit kosten (maar dat spaar je wel weer uit met de Ioniq tov ICE).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jan1337
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09-09 20:39
Voor wie liever niet de slijptol erbij pakt is de Exide Premium EA406 een mooie plug&play 12V-accu. Dan heb je 40Ah ipv 45Ah zoals bij de Varta B23 terwijl hij evenveel kost, maar hier werkt ie iig perfect :)

• BarryH
  • Nu online
Jan1337 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 13:42:
Voor wie liever niet de slijptol erbij pakt is de Exide Premium EA406 een mooie plug&play 12V-accu. Dan heb je 40Ah ipv 45Ah zoals bij de Varta B23 terwijl hij evenveel kost, maar hier werkt ie iig perfect :)
Maar dit is toch de accupolen wat dunner, waardoor je er een setje passtukken bij nodig hebt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zephyrex
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
BarryH schreef op donderdag 4 september 2025 @ 14:26:
[...]

Maar dit is toch de accupolen wat dunner, waardoor je er een setje passtukken bij nodig hebt?
De Exide heb ik ook in de mijne liggen en de passtukjes werden meegeleverd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jan1337
Zephyrex schreef op donderdag 4 september 2025 @ 14:49:
[...]
De Exide heb ik ook in de mijne liggen en de passtukjes werden meegeleverd.
Klopt idd, passtukjes zitten er vanuit de doos al op en is voor de Ioniq Electric direct te gebruiken. De accu heeft onlangs vernieuwde stickers gekregen. Ik verwachtte bij het uitpakken het 'oude' uiterlijk (wat alle webshops tonen) maar het is de correcte accu en de specs zijn hetzelfde gebleven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JN755G-fQV3jGkihMReaA-fQ2cM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/WxFJuIAVw6WXGuNRnWBKNErO.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweeke
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Airco doet het niet meer (bouwjaar 2017). Hoofdverdachte lijkt me de verdamper. Al is de airco ook al vrij lang niet gevuld. Maar dan had ik een geleidelijke afname van de koeling verwacht. Nu was het van de een op de andere dag gebeurd. Correcte aanname?

The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
ja (Zeker als je buitentemperatuur op het display nog wel klopt)

[ Voor 93% gewijzigd door BarryH op 06-09-2025 13:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WCA

WCA

Tweeke schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 12:52:
Airco doet het niet meer (bouwjaar 2017). Hoofdverdachte lijkt me de verdamper. Al is de airco ook al vrij lang niet gevuld. Maar dan had ik een geleidelijke afname van de koeling verwacht. Nu was het van de een op de andere dag gebeurd. Correcte aanname?
Ik heb een tijdje geleden de airco laten vullen, die was binnen no-time ook weer helemaal leeg. Dus kan heel snel gaan. Was ook de verdamper. Laten fixen bij van der wou, dinsdag ga ik m weer ophalen. Motorlagers worden ook nog gefixt, zal binnenkort delen wat alle kosten waren.

Share and Enjoy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:04
Herkenbaar hoor. In de diagnose hiero hebben ze eerst gekozen om te vullen. Drie dagen later hoorde ik gesis, dag 4 geen ac meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bubbelbart
  • Laatst online: 06-09 20:09
Herkenbaar probleem. Vlak voor de zomervakantie viel bij ons de airco (auto uit 2018) ook uit. De dealer dacht eerst dat het alleen om een tekort aan aircovloeistof ging en vulde die bij, maar na een week deed de airco het weer niet. Uiteindelijk is de verdamper onder (aanvullende) garantie vervangen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-09 10:34
Yes, zo ging het ook bij mijn Ioniq, welke ik heb verkocht aan een (oud) collega. Overigens afgelopen maand, 23 maanden na de vervanging, opnieuw de verdamper stuk 8)7

Er was wel wat aandringen nodig, maar gelukkig gaat het onder garantie gerepareerd worden dit keer.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tweeke
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Dank voor de reacties, eens kijken wat de lokale garages/airco-specialisten ermee kunnen.

Paar dagen geleden nog thuis gemeld dat we 1500-2000 euro moesten incalculeren voor de verdamper, gezien het hoge aantal reparaties het laatste jaar in dit topic. Dus het zijn 'verwachte' kosten, mentaal helpt dat ;-)

The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Bakko
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 19-09 20:21
Vandaag mijn ABS-sensor rechtsachter succesvol vervangen. Dankzij de super duidelijke handleiding van @Da_Poncho was dit goed te doen. Mijn dank is zeer groot voor het delen hiervan! Het filmpje wat ik eerder deelde was wel handig om te zien hoe alles er uit ziet, maar je hoeft hem zeker niet precies na te doen zoals anderen al zeiden. En de foutmelding is echt weg, waardoor we eindelijk weer normaal kunnen rijden, wat een verademing.
Ik had nog de meeste moeite met het losmaken van de remklauw. De twee moertjes die je zo van achter moet losmaken zitten echt op een lastige plek, en muurvast in mijn geval. Uiteindelijk een beetje creatief moeten doen om het los te maken (steeksleutel met langere arm dmv een tang), geen van mijn doppensets had een kort genoeg verlengstuk. Ik heb wel een lange doppenset maar die gaat weer van 13 naar 15, en je hebt precies 14 nodig :+
Maar verder goed te doen dus, 2,5 uur bezig geweest denk ik. En als ik het zo lees heb ik dus 400-700 euro bespaard 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Bakko schreef op zondag 7 september 2025 @ 17:03:
Vandaag mijn ABS-sensor rechtsachter succesvol vervangen. Dankzij de super duidelijke handleiding van @Da_Poncho was dit goed te doen. Mijn dank is zeer groot voor het delen hiervan! Het filmpje wat ik eerder deelde was wel handig om te zien hoe alles er uit ziet, maar je hoeft hem zeker niet precies na te doen zoals anderen al zeiden. En de foutmelding is echt weg, waardoor we eindelijk weer normaal kunnen rijden, wat een verademing.
Ik had nog de meeste moeite met het losmaken van de remklauw. De twee moertjes die je zo van achter moet losmaken zitten echt op een lastige plek, en muurvast in mijn geval. Uiteindelijk een beetje creatief moeten doen om het los te maken (steeksleutel met langere arm dmv een tang), geen van mijn doppensets had een kort genoeg verlengstuk. Ik heb wel een lange doppenset maar die gaat weer van 13 naar 15, en je hebt precies 14 nodig :+
Maar verder goed te doen dus, 2,5 uur bezig geweest denk ik. En als ik het zo lees heb ik dus 400-700 euro bespaard 8)
eur 185 bij universeel garage excl. eur 29 voor de sensor :) Maar goed gedaan. respect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skaffa
Vandaag weer naar de dealer geweest voor een beurt (KM stand 115000). Net iets onder de 200 euro dus ik kan er weer een krap half jaar tegen aan :)

Kon als leenauto kiezen tussen de Inster en de Ioniq 5 en heb de Ioniq 5 gekozen: heerlijke stoelen en met een 58kWh batterij dezelfde actieradius als mijn Ioniq. Hij reed wel heerlijk maar voorlopig rij ik deze nog even op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-09 13:43

uFx

skaffa schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 16:34:
[...] heerlijke stoelen en met een 58kWh batterij dezelfde actieradius als mijn Ioniq [...]
Dat is toch eigenlijk wel pijnlijk voor de Ioniq 5 :D

Ben wel benieuwd naar de Inster! Staat bij mij hoog op het lijstje als vervanger van de Ioniq. Je verliest alleen best wat ruimte in de breedte, da's wel jammer. Maar ik ga de Ioniq pas in 2026 vervangen dus t.z.t. even kijken wat de opties zijn.

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Wie weet Ioniq 3

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Ja idd, die zag ik ook net in een preview voorbij komen en op zich niet verkeerd wat vorm betreft. :)

[ Voor 21% gewijzigd door PeterZ(on) op 09-09-2025 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan1337
Een nieuwe EV met een normale hoogte motorkap/voorkant? Het kan dus wél blijkbaar. De lengte van 429cm en hoogte van 147cm klinken ook goed. Alleen jammer van de breedte van de Ioniq 3, voor mij is 197cm echt teveel om nog bruikbaar te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

skaffa schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 16:34:
Vandaag weer naar de dealer geweest voor een beurt (KM stand 115000). Net iets onder de 200 euro dus ik kan er weer een krap half jaar tegen aan :)

Kon als leenauto kiezen tussen de Inster en de Ioniq 5 en heb de Ioniq 5 gekozen: heerlijke stoelen en met een 58kWh batterij dezelfde actieradius als mijn Ioniq. Hij reed wel heerlijk maar voorlopig rij ik deze nog even op.
Waarom een half jaar? Doe je zo vaak een beurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarte997
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19-09 13:13
De Ioniq 3 wordt toch een slag kleiner (korter) dan de classic Ioniq en is eerder een opvolger van de Veloster, al doen zijn achterlichten me wel wat denken aan de Ioniq. Ik ga hem met interesse volgen, maar hoop toch dat er een Ioniq 4 komt die qua ruimte dichter aansluit bij de classic Ioniq, en dat weer combineert met ultieme zuinigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-09 13:43

uFx

PeterZ(on) schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 17:30:
[...]

Ja idd, die zag ik ook net in een preview voorbij komen en op zich niet verkeerd wat vorm betreft. :)

[YouTube: Aftellen maar! | Snuffelen aan de Hyundai Concept THREE]
Interessant spul! Maar ik ben bang dat deze prijstechnisch wat hoger komt te liggen dan mijn huidige private lease Ioniq. Die zit op €389/maand (12k km/jaar, 5 jaar). Al was dat natuurlijk wel een koopje :)

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
uFx schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 22:13:
[...]

Interessant spul! Maar ik ben bang dat deze prijstechnisch wat hoger komt te liggen dan mijn huidige private lease Ioniq. Die zit op €389/maand (12k km/jaar, 5 jaar). Al was dat natuurlijk wel een koopje :)
Hij zou moeten zitten tussen de Inster en een EV3 en ik zag prijzen voorbij komen van 25k, dus misschien valt het mee. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:09
PeterZ(on) schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 22:16:
[...]

Hij zou moeten zitten tussen de Inster en een EV3 en ik zag prijzen voorbij komen van 25k, dus misschien valt het mee. :)
25k lijkt het target voor deze klasse auto's die nu op de IAA aangekondigd zijn. Ioniq 3, Polo EV, nieuwe Corsa EV...

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Tom Paris schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 22:39:
[...]

25k lijkt het target voor deze klasse auto's die nu op de IAA aangekondigd zijn. Ioniq 3, Polo EV, nieuwe Corsa EV...
Maar dat zal natuurlijk wel voor de goedkoopste uitvoering zijn, voor een beetje leuk uitgeruste versie zal er nog wel flink wat bijkomen. Ben wel benieuwd hoe die er uiteindelijk uit komt te zien, en wat het verbruik en gewicht gaat zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• skaffa
matroosoft schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 21:12:
[...]

Waarom een half jaar? Doe je zo vaak een beurt?
Mijn auto gebruik ik zakelijk (mobiliteitsbudget) dus ik rij ruim 35000km per jaar. Dat betekent dus dat ik elk halfjaar wel bij de dealer ben. Als de garantie eraf is ga ik dat uiteraard niet meer doen maar voor nu is het wat het is. Heel eerlijk: voor de kosten ga ik dat risisco niet nemen, je kunt discussieren over wat er voor dat geld wordt gedaan maar dat is al vaak genoeg gedaan in dit topic ;)

Edit: ik lees nu dat de garantie op batterij voor de Ioniq Electric 8 jaar of 200000km is dus ik zal nog minimaal 5 keer de dealer gaan bezoeken voor een beurt zoals het er nu uitziet.

[ Voor 13% gewijzigd door skaffa op 10-09-2025 11:23 ]

• Jovink538
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-09 22:31
Ik heb nu ook de WiCan Pro binnen gekregen en ingeplugd. Ik heb een mifi router aangeschaft zodat hij altijd internet heeft.
Nu ben ik bezig om hem in Home Assistant te krijgen. Via de Wican intergratie van Home Assistant gaat volgens mij niet omdat er dan een ip adres nodig is.
Dus probeer het via Mqtt. Daar krijg ik tot nu toe alleen de acu spanning en een online melding binnen.
Zijn er nog instellingen die ik aanmoet passen?

Flashen naar ESPHome heeft denk ik geen zin omdat hij niet in mijn netwerk zit volgens mij.
Klopt dit?

• Deikke
Jovink538 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 10:02:
Ik heb nu ook de WiCan Pro binnen gekregen en ingeplugd. Ik heb een mifi router aangeschaft zodat hij altijd internet heeft.
Nu ben ik bezig om hem in Home Assistant te krijgen. Via de Wican intergratie van Home Assistant gaat volgens mij niet omdat er dan een ip adres nodig is.
Dus probeer het via Mqtt. Daar krijg ik tot nu toe alleen de acu spanning en een online melding binnen.
Zijn er nog instellingen die ik aanmoet passen?

Flashen naar ESPHome heeft denk ik geen zin omdat hij niet in mijn netwerk zit volgens mij.
Klopt dit?
De Home Assistant integratie gaat inderdaad lastig worden, die wil naar de WiCAN verbinden. Via MQTT moet je vanaf de WiCAN naar de broker verbinden, die moet je dus bereikbaar maken via internet (of met VPN). Ik weet niet of je Mifi router dat kan.

De ESPHome firmware werkt ofwel met API of MQTT en heeft dus dezelfde requirements. Al kun je dan de VPN client in de firmware inbakken (zie https://esphome.io/components/wireguard/).

• Jovink538
Deikke schreef op woensdag 10 september 2025 @ 10:27:
[...]

De Home Assistant integratie gaat inderdaad lastig worden, die wil naar de WiCAN verbinden. Via MQTT moet je vanaf de WiCAN naar de broker verbinden, die moet je dus bereikbaar maken via internet (of met VPN). Ik weet niet of je Mifi router dat kan.

De ESPHome firmware werkt ofwel met API of MQTT en heeft dus dezelfde requirements. Al kun je dan de VPN client in de firmware inbakken (zie https://esphome.io/components/wireguard/).
Verbinding met de mqtt broker werkt want ik zie de berichten op MQTT loupe.
Maar dat zijn dus alleen battery voltage en status van de WiCAN.

VPN wordt door de mifi router niet ondersteunt.
Maar dat linkje is wel mooi.

Ik weet niet of er verder nog voordelen/nadelen aan ESPHome zitten.

• Deikke
Jovink538 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 11:18:
[...]

Verbinding met de mqtt broker werkt want ik zie de berichten op MQTT loupe.
Maar dat zijn dus alleen battery voltage en status van de WiCAN.
Ik weet niet exact hoe de standaard firmware werkt via MQTT. Toen ik hier een jaar geleden mee aan de slag ging was er geen auto discovery in ieder geval.
VPN wordt door de mifi router niet ondersteunt.
Maar dat linkje is wel mooi.

Ik weet niet of er verder nog voordelen/nadelen aan ESPHome zitten.
Je kunt de originele firmware naar elm modus switchen zodat ie bijvoorbeeld ook met carscanner of ABRP gebruikt kan worden. Je verliest dan helaas wel weer de auto update mode, dus heel practisch is dit niet.

De ESPHome variant is wat krachtiger, maar je hebt geen ondersteuning meer van de maker van de WiCAN en je moet 1 keer de behuizing openen om hem te flashen.

Ik gebruik het zelf overigens alleen op de thuis wifi, dus geen ervaringen met remote uitlezen/VPN etc.

• Joriz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-09 16:43
Er is een nieuwe kaartupdate beschikbaar: https://update.hyundai.com/EU/E1/updateNoticeView/oWu7pK
Iedegeval voor de Ioniq 38 Kwh. Voor de originele 28 Kwh Ioniq lijkt het niet het geval als ik de tabel goed lees.

Heb net mijn Ioniq geupdated. Was weer ongeveer een half uur wachten.
Bij de update informatie geeft die aan dat in de 'Infotainment systeemupdate' het volgende zit:
Softwareversie :
AE_E_PE.EUR.S5W_L.001.001.250604
Grootschalige update van alle kaartgegevens voor uw navigatiesysteem
We hebben alle kaartgegevens bijgewerkt en onder andere tal van nieuwe locaties, verbeterde weggegevens en een betere nauwkeurigheid toegevoegd voor een nauwkeurigere en betrouwbaardere rijbeleving. Navigeer vol vertrouwen in de wetenschap dat uw routes meer up-to-date zijn dan ooit.

Algemene systeemverbeteringen en betrouwbaarheidsupdates
Deze update verbetert de algehele stabiliteit, zodat u profiteert van een vloeiendere en betrouwbaardere ervaring. De connectiviteit is verfijnd met betere telefoonprojectie en een stabielere Bluetooth-verbinding, zodat naadloze integratie is gegarandeerd. De inschatting van de benodigde tijd voor snelladen is verbeterd, waardoor u over betrouwbaardere informatie beschikt en uw reis beter kunt plannen. Daarnaast zijn er tal van optimalisaties geimplementeerd om de responsiviteit van het systeem te verbeteren en om bekende problemen op te lossen.
Lijkt me niet heel spannend. Al wel fijn dat de kaart meer up-to-date is.

[ Voor 91% gewijzigd door Joriz op 10-09-2025 20:57 ]

• Jovink538
Deikke schreef op woensdag 10 september 2025 @ 11:40:
[...]

Ik weet niet exact hoe de standaard firmware werkt via MQTT. Toen ik hier een jaar geleden mee aan de slag ging was er geen auto discovery in ieder geval.

[...]

Je kunt de originele firmware naar elm modus switchen zodat ie bijvoorbeeld ook met carscanner of ABRP gebruikt kan worden. Je verliest dan helaas wel weer de auto update mode, dus heel practisch is dit niet.

De ESPHome variant is wat krachtiger, maar je hebt geen ondersteuning meer van de maker van de WiCAN en je moet 1 keer de behuizing openen om hem te flashen.

Ik gebruik het zelf overigens alleen op de thuis wifi, dus geen ervaringen met remote uitlezen/VPN etc.
Ik heb nu inmiddels MQTT werkend alleen de auto discovery kan geen aangezet worden.
Ik moet alles handmatis aanmaken, dat is wel een dingetje.

Wat bedoel je met de auto update mode? Is dat voor de firmware updates?
ABRP is wel heel handig om te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deikke
De auto update mode vraagt de obd om de X seconden om data en stuurt die door via MQTT. Zodra je elm modus inschakeld, doet de WiCAN firmware dit niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom Paris
fredkroket schreef op zondag 16 april 2023 @ 15:19:
Wel ging ik er vanuit dat de beurt zo rond de €150 zou zijn (gezien er geen interieurfilter en remolie nodig was). Nare verrassing was dat ik net geen €290 af moest tikken. Toen ik de auto bracht vroegen ze; als de ecall batterij vervangen moet worden, bent u daarmee dan akkoord. Dus enigszins overrompeld heb ik gezegd dat als het nodig was, dan moet het vervangen worden, maar dus niet zondermeer. Het was een batterijtje dat 3 jaar mee gaat en dan (eigenlijk) vervangen moet worden; gevolg €125 incl arbeidsloon. Daarnaast het doorberekenen van het "gebruik diagnose apparatuur" én kleinmateriaal.

Dus ik heb mijn onvrede geuit en ik heb contact opgenomen met Hyundai Nederland, ik wil graag hun reactie hebben over deze batterij. Ik lees nergens dat hij na 3 jaar vervangen moet worden en hier voelde het besluit al genomen voordat er ook maar naar de auto gekeken was (het werd genoemd toen ik de auto in kwam leveren).
Reactie op een oude post, maar vandaag dit ook meegemaakt. E-call batterij ongevraagd vervangen, 'want dat moet elke drie jaar' (mijn Ioniq is nu 6 jaar oud). €84 arbeidsloon en €45,62 voor de batterij maakt €156,84 inclusief BTW :/ De onderhoudsbeurt zelf was €171,58 inclusief BTW.

Wat blijkt, halve dashboard moet er uit voordat je bij de batterij kunt. Hieronder een filmpje van de Ioniq 5, dan heb je een idee. Dit zou toch verboden moeten worden... wie verzint het om een item dat volgens het onderhoudsschema regelmatig vervangen moet worden zó diep te verstoppen 8)7

• SvenHe
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19-09 19:49
Die zit denk ik niet in de 28kwh?

• houthakker
  • Laatst online: 18-09 16:46

houthakker

Poehé

jhead22 schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 11:50:
Ik heb vandaag het touchscreen van onze Ioniq electric uit december 2016 vervangen. Het touchscreen had een dode plek rechtsboven. Het scherm reageerde op die plek niet meer op aanraking.

Een nieuw navigatiesysteem laten plaatsen is erg duur. Dat moet goedkoper kunnen. Op eBay en op onderdelenlijn.nl staan enkele navigatie units te koop voor de Ioniq Electric. Hier vragen ze echter al snel 600 euro voor. Navigatie units voor de Ioniq hybrid worden vaker aangeboden en voor beduidend lagere prijzen. Blijkbaar zijn er meer hybride auto's verkocht, of worden hybrides vaker in puin gereden. 8)7

In eerste instantie wilde ik de hele unit vervangen door een andere unit voor de Electric. Op Tweakers waren er een aantal mensen die zeiden: koop de hybride versie en flash de EV-software (als dat lukt en niet beveiligd is). Een andere Tweaker (SpongeRob) gaf de doorslag: als dat niet lukt zet je gewoon het touchscreen over. Dat laatste heb ik nu gedaan en het werkt perfect! Ik wil de hybrid unit zelf ook nog gaan flashen met de software voor de electric, maar dan moet ik eerst even uitvogelen hoe ik de unit kan voorzien van voeding zonder dat ik hem moet inbouwen in de auto.
Er zijn verschillende part nummers te krijgen van deze navigatie unit. Het gaat om Model: LAN6720EHAE

Part nummers voor de Ioniq electric: (H73) (geen idee waar H73 voor staat)
96550-G7650 (deze zit in onze auto)
96550-G7651

Part nummers Hybrid: (H24)
96550-G2250
96550-G2251 (deze heb ik gekocht)
96550-G2252

Ik had een nette unit 96550-G2250 hybrid besteld via eBay van een Nederlandse verkoper voor 250 euro. Een dag laten kreeg ik een mail van de verkoper dat de unit helaas beschadigd is geraakt in het magazijn. Het touchscreen was gebroken. Ik heb de koop geannuleerd. Daarna heb ik een unit besteld uit Engeland. Totale kosten inclusief import en verzending: 300 euro.
Handleiding (let op, geheel op eigen risico):
• Trek met een metalen haak (liefst met wat bescherming op de punt) op de volgende 4 punten (rode circels) flink hard aan de ventilatieroosters. De roosters inclusief omlijsting komen dan naar voren. Je moet echt flink trekken;
[Afbeelding]
• Haal de navigatie unit met 4 schroeven los. Let op dat je de schroeven niet verliest in het dashboard;
• Trek weer even aan de navigatie unit (2 clips achter de knoppen moeten loskomen);
• Haal de kabels los en neem de navigatie unit mee naar binnen;
• Schroef deze 4 schroefjes los;
[Afbeelding]
• Haal de 3 flatkabels los;
[Afbeelding]
• Plaats het nieuwe scherm en doe de stappen in omgekeerde volgorde om de navigatie unit weer in de auto terug te plaatsen
[Afbeelding]

Ik heb inmiddels ook het wiring diagram gevonden, dus als het goed is kunnen we de hybride unit van stroom gaan voorzien om te kijken of we die kunnen flashen met de firmware voor de Ioniq electic.
https://www.ioniqforum.co...he-head-unit-radio.34153/
Heb je toevallig het scherm ook goed van de achterkant bekeken en misschien iets genoteerd of opgeschreven?

Ik ben benieuwd of dit scherm past: ebay

Nummers op dit plaatje: 59.07C21.003 en C070VAT01, wat wel "Hyundai" is, maar er staat 7", terwijl het scherm officieel 8" is volgens mij...

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/nM0KQDvw/s-l1600-2.webp Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/x8j4JTqy/s-l1600-1.webp

Specs

• fx500
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-09 08:16
Klopt E call en BlueLink zitten alleen op de 38kwh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
maarte997 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 17:06:
[...]

Update: garage ondertussen gebeld, alles toegelicht maar momenteel niet meer terug gekregen dan 'we zullen dan eens moeten kijken'. Afspraak ligt vast: 15... september.
Ik heb in oude screenshots teruggevonden dat de ventilator bij de 28kWh versie aangaat bij 43 graden en ik dacht bij 48 of 50 graden naar de hoge stand.
Zou mooi zijn als je dat kon aanpassen. Dus al aan bij 35 graden op lange warme ritten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
houthakker schreef op donderdag 11 september 2025 @ 20:20:
[...]

Heb je toevallig het scherm ook goed van de achterkant bekeken en misschien iets genoteerd of opgeschreven?

Ik ben benieuwd of dit scherm past: ebay

Nummers op dit plaatje: 59.07C21.003 en C070VAT01, wat wel "Hyundai" is, maar er staat 7", terwijl het scherm officieel 8" is volgens mij...

[Afbeelding] [Afbeelding]
Hierbij foto's van het (defecte) display uit onze Ioniq electric dec 2016.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nnY7p3sd-pc3vZmfi4QfY2lZJkk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FFIoRtfcqZwTK4TGSNQ6RscU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AHdjJ-_WGuQcuR3wrt5E0aVSRvo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hJhNtLeIzvVEEyi5K2mK9lwO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GgPD-kenaQPQOUKXxFXeFgjFaK4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I7212CaG65m0ypZ6B4jFQVbb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• houthakker
  • Laatst online: 18-09 16:46

houthakker

Poehé

Helemaal top, anders dus dan die van ebay, maar volgens mij heb ik die gisteren wel ergens gevonden.

edit: 1 besteld op aliexpress voor 66 euro.

Ik zal binnenkort m'n bevindingen delen @jhead22

[ Voor 33% gewijzigd door houthakker op 13-09-2025 14:00 ]

Specs

• Jovink538
edit:
Ik ben er al achter wat ik moest doen.
De PIDs moest ik toevoegen.

Door maar daar ben ik weer.
Ik heb een Ioniq uit 2018 en heb dus de WiCan pro zo als gezegd.
Welke instelling gebruiken jullie op de WiCan?
Ik had alleen het voertuig profiel ingesteld Ioniq 2017 maar daar kreeg ik niet veel gegevens van binnen. Ik heb het nu ingesteld zo als onder en daar geeft ie tenminste nog aan dat hij is aangesloten op een laadpaal.
Ik vraag me met name af hoe de standaard PIDs staan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Vz5WP7y7uGFXBhPK44JNALxkIM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DQK8Oqrhdh98TRSAexNwhrDJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Jovink538 op 13-09-2025 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarte997
maarte997 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 17:06:
[...]

Update: garage ondertussen gebeld, alles toegelicht maar momenteel niet meer terug gekregen dan 'we zullen dan eens moeten kijken'. Afspraak ligt vast: 15... september.
Is de communicatie van jullie garage ook zo'n ding...? De Ioniq vanmorgen binnen gedaan voor het ventilatorprobleem. Als we meer weten bellen we. Wel... volgende keer zeg ik: 'jullie bellen 's avonds voor een stand van zake, ook als jullie niéts weten'.
Je brengt het belangrijkste gebruiksvoorwerp van het gezin binnen, en er wordt blijkbaar steeds van uitgegaan dat dat géén probleem is. Een dag meer of minder? Wat maakt het uit. Hoe raak je thuis? Wat maakt het uit. De rest van je weekplanning? Ach, wat maakt het uit!
Na het ventileren zal ik maar doen wat ik moet doen: zelf bellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakko
Dat is wel vervelend ja. Name en shame zou ik zeggen.
Ik moet zeggen dat ik wel tevreden ben over Van der Linden Leiden. Laatst weer onderhoud "gewoon" voor 174 euro, je ziet hier nogal eens absurde bedragen voorbij komen. Duidelijke communicatie, bellen ook meteen als ie klaar is etc. Dus die garage in combinatie met de kennis op dit forum is wel een goede basis om met vertrouwen de ioniq te onderhouden de komende jaren.

Maar ik herken het wel van de garage van mijn werkbus, bij Van Mossel. Daar voel je je echt een nummer. Elke interactie met hun is eerst "wat is uw kenteken?" om vervolgens minutenlang driftig op de computer bezig te moeten zijn. Alsof je een in sketch bent beland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarte997
Ik ben hem vanavond uiteindelijk terug gaan ophalen. Ze hebben hem uitgelezen. Er was één foutcode in de geschiedenis. Iets van een laadfout/EVSE vermelding (C182C00 dacht ik, al brengt een zoekopdracht me niet bij het correct resultaat). Zonder datumvermelding kan dit natuurlijk alles zijn.
Telkens het relais, de ventilator en het licht in de kofferbak vermeldt, maar ze gingen toch (eerst) de Hyundai hotline contacteren.
Naar mijn gevoel denken ze aan iets anders. Ik heb aan 3 verschillende personen moeten uitleggen dat het kunnen snelladen geen probleem is (kan je wel traag laden? Uhm... Snelladen gaat ook!), maar dat het een probleem wordt eens de batterij te warm wordt.
Bon, ze horen na bij Hyundai en binnenkort hoor ik het wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

maarte997 schreef op maandag 15 september 2025 @ 20:32:
Ik ben hem vanavond uiteindelijk terug gaan ophalen. Ze hebben hem uitgelezen. Er was één foutcode in de geschiedenis. Iets van een laadfout/EVSE vermelding (C182C00 dacht ik, al brengt een zoekopdracht me niet bij het correct resultaat). Zonder datumvermelding kan dit natuurlijk alles zijn.
Telkens het relais, de ventilator en het licht in de kofferbak vermeldt, maar ze gingen toch (eerst) de Hyundai hotline contacteren.
Naar mijn gevoel denken ze aan iets anders. Ik heb aan 3 verschillende personen moeten uitleggen dat het kunnen snelladen geen probleem is (kan je wel traag laden? Uhm... Snelladen gaat ook!), maar dat het een probleem wordt eens de batterij te warm wordt.
Bon, ze horen na bij Hyundai en binnenkort hoor ik het wel...
Dan had je zo te zien toch beter hier langs kunnen rijden een aantal maanden geleden. ;)
Mijn ervaringen met verschillende Hyundai dealers is ook niet geweldig, het is inderdaad vooral de communicatie die gewoon erg slecht is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom Paris
Bakko schreef op maandag 15 september 2025 @ 19:42:
Dat is wel vervelend ja. Name en shame zou ik zeggen.
Ik moet zeggen dat ik wel tevreden ben over Van der Linden Leiden. Laatst weer onderhoud "gewoon" voor 174 euro, je ziet hier nogal eens absurde bedragen voorbij komen. Duidelijke communicatie, bellen ook meteen als ie klaar is etc. Dus die garage in combinatie met de kennis op dit forum is wel een goede basis om met vertrouwen de ioniq te onderhouden de komende jaren.
Van der Linden in Leiden heeft mij vorige week juist opnieuw negatief verrast met de E-call batterij. Nadat ze mijn warmtepomp niet konden repareren (lukte een andere dealer wel), en me later terugstuurde naar de dealer waar ik mijn auto gekocht had voor het uitvoeren van een terugroepactie ('want wij krijgen die kosten niet vergoed van de importeur').

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarte997
SpongeRob schreef op maandag 15 september 2025 @ 20:45:
[...]

Dan had je zo te zien toch beter hier langs kunnen rijden een aantal maanden geleden. ;)
Mijn ervaringen met verschillende Hyundai dealers is ook niet geweldig, het is inderdaad vooral de communicatie die gewoon erg slecht is.
Kan goed zijn dat ik in de herfstvakantie voor je deur sta!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakko
@Tom Paris Oh dat is inderdaad minder. Vreemd verhaal van die ecall batterij, ik heb het gelezen. Ben blij dat de 28 net oud genoeg is om dat niet te hebben.
Maar wel matig dat je zo van het kastje naar de muur wordt gestuurd. Ik heb m'n auto ook niet daar gekocht maar ze hebben wel meerdere dingen onder garantie gerepareerd waaronder de verdamper, en terugroepacties waren dan wel al gedaan maar ze hadden er wel op gecontroleerd bij onderhoud. Misschien ander beleid nu, ze hebben het altijd wel erg druk in de werkplaats. Je moet zeker twee maanden vooruit plannen. Ik ga ook over op de lokale garage de komende tijd denk ik, en hoop eea zelf te kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Ik twijfel alleen nog mbt de lak en roestgarantie van 12 jaar met controle in jaar 9 en 11.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshot_NL
Joriz schreef op woensdag 10 september 2025 @ 20:16:
Er is een nieuwe kaartupdate beschikbaar: https://update.hyundai.com/EU/E1/updateNoticeView/oWu7pK
Iedegeval voor de Ioniq 38 Kwh. Voor de originele 28 Kwh Ioniq lijkt het niet het geval als ik de tabel goed lees.

Heb net mijn Ioniq geupdated. Was weer ongeveer een half uur wachten.
Bij de update informatie geeft die aan dat in de 'Infotainment systeemupdate' het volgende zit:

[...]

Lijkt me niet heel spannend. Al wel fijn dat de kaart meer up-to-date is.
Ik hoop dat hij ook komt voor de 28 kWh. Eigenlijk al best bijzonder dat deze vorig jaar ook nog gewoon een update heeft gekregen. Veel autofabrikanten kappen er na een paar jaar al mee. Nog steeds gebruik ik de ingebouwde navigatie nog steeds heel tevreden. Dat in combinatie met een hotspot op vanaf mijn telefoon geeft ook gewoon live verkeersdata. Alleen merk je dat na een tijd de nieuwe wegen of aanpassingen er niet op staan. Maar als er weer een kaartupdate komt ben ik weer blij.

• wamske
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17-09 10:55
Hier ook Jedlix gebruikers? Bij een recente update, werkt slim laden voor de ioniq niet meer. Dit omdat er alleen nog een optie voor inloggen op bluelink is, en de 28kwh heeft dat natuurlijk niet.
Alternatieven?

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:04
Hebben jullie nog ervaring met specifieke hondenrekken en matten voor in de kofferbak? Weet niet of het relevant is maar gaat in dit geval om de 28kw.

De honden gaan steeds vaker mee in de Ioniq ipv Octavia en zou het toch afgeschermd willen hebben. Mijn voorkeur zou dan zijn dat het hondenrek relatief makkelijk losgaat (ik had bij een Focus 2018 elke keer een workout na het loshalen) en de mat zou ik bij voorkeur eentje met een opening willen hebben waardoor de Type2 kabel uit de onderste bak gehaald kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Headshot_NL schreef op woensdag 17 september 2025 @ 08:07:
[...]

Ik hoop dat hij ook komt voor de 28 kWh. Eigenlijk al best bijzonder dat deze vorig jaar ook nog gewoon een update heeft gekregen. Veel autofabrikanten kappen er na een paar jaar al mee. Nog steeds gebruik ik de ingebouwde navigatie nog steeds heel tevreden. Dat in combinatie met een hotspot op vanaf mijn telefoon geeft ook gewoon live verkeersdata. Alleen merk je dat na een tijd de nieuwe wegen of aanpassingen er niet op staan. Maar als er weer een kaartupdate komt ben ik weer blij.
Deze kaartupdate is voor alle navigatiesystemen, zelfs de gen 1 systemen krijgen deze update!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-09 20:23

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

sigmundfreund schreef op woensdag 17 september 2025 @ 11:21:
Hebben jullie nog ervaring met specifieke hondenrekken en matten voor in de kofferbak? Weet niet of het relevant is maar gaat in dit geval om de 28kw.

De honden gaan steeds vaker mee in de Ioniq ipv Octavia en zou het toch afgeschermd willen hebben. Mijn voorkeur zou dan zijn dat het hondenrek relatief makkelijk losgaat (ik had bij een Focus 2018 elke keer een workout na het loshalen) en de mat zou ik bij voorkeur eentje met een opening willen hebben waardoor de Type2 kabel uit de onderste bak gehaald kan worden.
Hier een kunstof mat van (2 jaar geleden) 4 tientjes van - ik geloof - winparts. Geen perfect ding (krult klein beetje in de hoeken), maar houdt de boel eronder goed droog in geval van natte laarzen, lekkende kinderflessen en natte plu's in de kofferbak.

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

• Headshot_NL
SpongeRob schreef op woensdag 17 september 2025 @ 17:35:
[...]

Deze kaartupdate is voor alle navigatiesystemen, zelfs de gen 1 systemen krijgen deze update!
Nice, waar zie je dat? Want de update is voor een aantal autos beschikbaar, voor de 28 zie ik nog geen nieuw nummer staan.

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Headshot_NL schreef op woensdag 17 september 2025 @ 21:11:
[...]

Nice, waar zie je dat? Want de update is voor een aantal autos beschikbaar, voor de 28 zie ik nog geen nieuw nummer staan.
My bad! Ik heb gewoon scheel gekeken waarschijnlijk, er is inderdaad geen update beschikbaar voor de 28-ers... |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThsAdrns
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19-09 17:12

ThsAdrns

Be the change!

Toch wel voor de 28 kWh, lijkt het: https://www.goingelectric...ic.php?p=2364367#p2364367

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Headshot_NL
Ik ga het even proberen. Zie in die foto iets staan van versie 2025xxxx en in 2025 heb ik geen update meer gedaan. Dus wellicht is er wat nieuws.

Update gedaan. Na het aansluiten van de SD geen vraag gehad om bij te werken. Maar dat is dus blijkbaar niet bij alleen een kaartupdate.
Kaartversie is wel aangepast:
Oud: EUR.17.50.48.026.221.5
Nieuw: EUR.18.43.59.012.221.5

[ Voor 23% gewijzigd door Headshot_NL op 18-09-2025 10:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

@Headshot_NL Dan had ik dus eigenlijk toch wel een soort van gelijk. :*) :+

• ThsAdrns

ThsAdrns

Be the change!

Headshot_NL schreef op donderdag 18 september 2025 @ 09:01:
[...]
Kaartversie is wel aangepast:
Oud: EUR.17.50.48.026.221.5
Nieuw: EUR.18.43.59.012.221.5
Kun je zien of er wijzigingen in de kaart zijn gedaan? Bijvoorbeeld een bekende, nieuwe situatie bij je in de buurt?

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshot_NL
ThsAdrns schreef op donderdag 18 september 2025 @ 11:45:
[...]

Kun je zien of er wijzigingen in de kaart zijn gedaan? Bijvoorbeeld een bekende, nieuwe situatie bij je in de buurt?
Ja hier vlakbij is een aanpassing gedaan, slechts 3 weken geleden. Deze staat niet op de wijzigingen van de update, dus nog de oude situatie. Verder weet ik niet zo snel een andere plek waar recent aanpassingen zijn gedaan.
SpongeRob schreef op donderdag 18 september 2025 @ 11:17:
@Headshot_NL Dan had ik dus eigenlijk toch wel een soort van gelijk. :*) :+
Ja, er is wel een kaartupdate geweest dus!

[ Voor 20% gewijzigd door Headshot_NL op 18-09-2025 12:21 ]

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Headshot_NL schreef op donderdag 18 september 2025 @ 12:20:
[...]

Ja hier vlakbij is een aanpassing gedaan, slechts 3 weken geleden. Deze staat niet op de wijzigingen van de update, dus nog de oude situatie. Verder weet ik niet zo snel een andere plek waar recent aanpassingen zijn gedaan.
[...]

Ja, er is wel een kaartupdate geweest dus!
Hier is een paar jaar geleden een aanpassing aan de weg gedaan, waardoor je een iets andere route moet nemen, maar die staat er met de kaarten van september nog steeds niet op. Google Maps gaf het jaren geleden al wel goed aan.

• ThsAdrns

ThsAdrns

Be the change!

Headshot_NL schreef op donderdag 18 september 2025 @ 12:20:
[...]

Ik denk dat je met drie weken leadtime de snelheid waarmee updates in de kaart terechtkomen, wel overschat ;)

Zijn er misschien situaties in je buurt waarvan je weet dat ze niet goed op je huidige/oude kaart staan, en waarvan je dus kunt controleren of ze goed op de nieuwe kaart staan?

• Headshot_NL
ThsAdrns schreef op donderdag 18 september 2025 @ 14:27:
[...]

Ik denk dat je met drie weken leadtime de snelheid waarmee updates in de kaart terechtkomen, wel overschat ;)

Zijn er misschien situaties in je buurt waarvan je weet dat ze niet goed op je huidige/oude kaart staan, en waarvan je dus kunt controleren of ze goed op de nieuwe kaart staan?
Ja ik had ook niet verwacht dat dit er op zou staan hoor. Zelfs 3 maanden zal wel een lastige worden. Verder weet ik niks in de buurt.

Pagina: 1 ... 194 195 Laatste