Wat is jullie recente ervaring met ABRP?
Ik heb hem gisteren gebruik voor een ritje (Ioniq 28kWh) vanuit regio Leuven richting Brussel en vervolgens tot Luik en terug naar Leuven, in totaal 200km.
Na 154km en nog 46km te gaan had ik een batterijpercentage van 31%. Mijn ervaring zegt dat er dan nog 45-60km uit te halen valt.
ABRP zei dat die 46km me 15% zou kosten (% bij aankomst thuis was 16%, geen laadstop ingepland). Dat is wel érg optimistisch, gezien ik ruwweg reken aan 2km per procent en de het onder de 50% snel berg af gaat.
Volgens mijn berekening zou ik eerder met 2 à 5% thuiskomen. Te riskant naar mijn ervaring. Ik ken de snelladers op de route, dus even bij Fastned gestopt om 15% (+-30km) bij te laden.
Ik heb het vorig jaar al gemerkt dat ABRP onwaarschijnlijk optimistisch is wat betreft de laatste tientallen km's. Is dit ook jullie ervaring?
Sidenote: Fastned Walshoutem heeft 4 laadpalen met in totaal 8 laadpunten van 400kW per paal. Ik stond naast een Megane e-tech welke op 50% stond, deze laadde aan een whopping 52kW... Terwijl ik ernaast vrolijk 63kW trok. Volgens Fastned zou het dan een
E-tech V40 moeten zijn, deze trekt rond de 50% effectief slechts 50kW... Al gok ik dat dat model nauwelijks verkocht werd gezien hij nu niet meer in de catalogus staat. Maar seg... Wat een troosteloze laadcurve.
Conclusie: Blij met mijn Ioniq! :-D