• steps67
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 04-05 12:00
Hoi, wie kent een site waar je leuke Hyundai Ioniq accesoires- en of tuning kunt kopen, kom eigenlijk niet veel tegen wat originele producten betreft, wellicht Amerikaanse of Koreaanse sites?

• luke22
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09:48
Ik denk dat je betet kan vragen wat je precies zoekt. Bijna alles wat je kan bedenken weet iemand hier wel wat vanaf :p

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:09
PeterZ(on) schreef op woensdag 1 april 2026 @ 22:40:
[...]

Dank je en inmiddels thuis gearriveerd. :)

Ben onderweg nog wel gebeld door de ANWB mbt die offerte. Ze willen die 170 euro op mij verhalen want er moet een diagnose zijn voordat ze wat doen bij de pechhulp, beetje vreemd allemaal, het verhaal van de dealer in Montelimar is onvoldoende. Ook rekent die dealer in Aubenas nog 30 euro stallingskosten p/dag die dan weer voor de ANWB zijn. Ze gaan nog in gesprek met die dealer. Ik heb iig aangegeven dat ik het bedrag onacceptabel vind, maar eigenlijk elk bedrag. Wordt vervolgd....
De Ioniq is donderdagmiddag bij de dealer gebracht, de onderdelen zijn besteld en volgende week gaan ze eraan beginnen. Benieuwd wat het geheel gaat kosten.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• herda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-04 15:15
Sinds kort in het bezit van een Ioniq 38kWh en iedere keer als we over ongelijke klinkers of een drempel gaan hoor je van rechts achter metaal geratel komen. Als of er dus iets metaalachtig los hangt en geluid gaat maken, los hitteschild geluid. Heb hier al gelezen over de kofferbak spacers, kofferbak slot, achterbank. Kofferbak spacer lijkt mij niet dat zou niet metaal rattel geluid maken, slot ook niet want komt echt van rechtsachter. Achterbank, maar wat dan? Of is het iets anders? Iemand een idee?

• martijnst
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 08:39
herda schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 14:26:
Sinds kort in het bezit van een Ioniq 38kWh en iedere keer als we over ongelijke klinkers of een drempel gaan hoor je van rechts achter metaal geratel komen. Als of er dus iets metaalachtig los hangt en geluid gaat maken, los hitteschild geluid. Heb hier al gelezen over de kofferbak spacers, kofferbak slot, achterbank. Kofferbak spacer lijkt mij niet dat zou niet metaal rattel geluid maken, slot ook niet want komt echt van rechtsachter. Achterbank, maar wat dan? Of is het iets anders? Iemand een idee?
Standaard achterbank-probleem zit bij de vergrendelhaken, die zitten standaard een beetje te los, en is metaal op metaal. Ik heb er een stukje meubelvilt op (dun), blijft niet helemaaaal mooi zitten maar werkt wel.

Diagnose: achterbank omlaag en kijken of je het dan nog hoort...

• Lintesir
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:17
Ik checkte vandaag bij toeval mijn kenteken op de website van de RDW, en zag opeens een open terugroepactie staan: https://terugroepregister.rdw.nl/nl/terugroepacties/MGP260141. Is alleen voor de 38kWh volgens mij. Ik heb even met de dealer in de buurt gebeld, was bij hun nog niet bekend. Ze zeiden dat ik moet wachten tot ik eventueel een brief krijg.

Mogelijk moet de hele batterij vervangen worden, zou op zich leuk zijn voor de levensduur van de auto.

• herda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-04 15:15
martijnst schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 14:43:
[...]

Standaard achterbank-probleem zit bij de vergrendelhaken, die zitten standaard een beetje te los, en is metaal op metaal. Ik heb er een stukje meubelvilt op (dun), blijft niet helemaaaal mooi zitten maar werkt wel.

Diagnose: achterbank omlaag en kijken of je het dan nog hoort...
Ah kijk, dank je wel, daar kan ik wat mee _/-\o_

• --Erik--
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Lintesir schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 15:11:
Ik checkte vandaag bij toeval mijn kenteken op de website van de RDW, en zag opeens een open terugroepactie staan: https://terugroepregister.rdw.nl/nl/terugroepacties/MGP260141. Is alleen voor de 38kWh volgens mij. Ik heb even met de dealer in de buurt gebeld, was bij hun nog niet bekend. Ze zeiden dat ik moet wachten tot ik eventueel een brief krijg.

Mogelijk moet de hele batterij vervangen worden, zou op zich leuk zijn voor de levensduur van de auto.
Fijn dat je het meldt, ik heb de terugroepactie ook. Komende week ga ik eens kijken welke service de merkdealer (ben er nog nooit geweest) gaat aanbieden.

De software wordt aangepast waardoor afwijkingen in een nog eerder stadium gedetecteerd kunnen worden. Mocht er een afwijking geconstateerd worden, dan wordt de hoogvoltage batterij preventief vervangen.

Hobbymatige blowerdoortest enthousiast (Retrotec). Interessant voor jouw huis? DM me maar :)

• skaffa
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:47
--Erik-- schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 17:49:
[...]

Fijn dat je het meldt, ik heb de terugroepactie ook. Komende week ga ik eens kijken welke service de merkdealer (ben er nog nooit geweest) gaat aanbieden.

De software wordt aangepast waardoor afwijkingen in een nog eerder stadium gedetecteerd kunnen worden. Mocht er een afwijking geconstateerd worden, dan wordt de hoogvoltage batterij preventief vervangen.
Hier idem, ben er van de week nog geweest voor ontluchting van mijn koelvloeistof nadat deze twee weken vervangen was ivm onderhoud en er een foutmelding was omdat er lucht in het systeem zat. Heel erg benieuwd want een nieuwe accu na 135000 km zou echt niet verkeerd zijn 👌

*psnprofiles* Ioniq Electric Premium 38kW

• luke22
skaffa schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 20:35:
[...]

Hier idem, ben er van de week nog geweest voor ontluchting van mijn koelvloeistof nadat deze twee weken vervangen was ivm onderhoud en er een foutmelding was omdat er lucht in het systeem zat. Heel erg benieuwd want een nieuwe accu na 135000 km zou echt niet verkeerd zijn 👌
Als het goed is ga je daar niks tot bijna niks van merken qua range als je dat bedoelt :P

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-05 22:15
luke22 schreef op zondag 19 april 2026 @ 09:44:
[...]

Als het goed is ga je daar niks tot bijna niks van merken qua range als je dat bedoelt :P
Misschien nu niet. Maar Hyundai heeft een mooi verborgen buffer in de accu. En onvermijdelijk dat bij 135k daar een deel van gedegradeerd is, dat is gewoon hoe het werkt. Ook als de SOH nu nog 100% aangeeft. Bij een nieuwe accu heb je dan weer 135k kilometers grofweg om op dezelfde echte SOH uit te komen.
Dus misschien is de range nu nog gelijk met 135k aan een nieuwe. Wellicht dat je straks bij 200k toch wel een stukje meer degradatie hebt bij de originele accu. Bij een nieuwe begin je gewoon weer opnieuw.

Maar natuurlijk wel de vraag of je echt een geheel nieuwe krijgt of refurbished.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1

• Joriz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:30
Lintesir schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 15:11:

Mijn auto ook en ik verwacht bijna allen in dit topic. Weinig betrouwbare bronnen rapporteren hier nog over, maar de recall lijkt wereldwijd te zijn voor 104.011 auto's bij zowel Kona EV gefabriceerd tussen 2018 en 2023 als de Ioniq EV gefabriceerd tussen 2018 en 2022.

Als ik de omschrijving van RDW leest uit het probleem zich mogelijk als je een slechte cell hebt met een zeer laag voltage. Dat lijkt relatief zeldzaam gelukkig bij de Ioniq dus hopelijk valt het mee. Verwacht daarom ook dat ze weinig batterijen gaan vervangen.

• boozzz
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-05 16:40
Toch nog maar even een update over die soh/capaciteit in zomer en winter, het blijft wat matig hier. Gister (scheen een zonnetje, was 15 graden) 183 km gereden vanaf 100%, 11,3 kWh / 100 km verbruik (grotendeels snelweg, 100 km/u cc), en had nog 11% over. Lineair berekend een capaciteit van 23,3 kWh over, neem je de curve mee (van die ene spreadshare spreadsheet), zit ie rond 22,2 kWh. 85% van een nieuwe. Zelfde als de berekening in de winter. Vind het steeds meer net aan een beetje te weinig.

[ Voor 7% gewijzigd door boozzz op 19-04-2026 19:28 ]

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:49
boozzz schreef op zondag 19 april 2026 @ 19:25:
Toch nog maar even een update over die soh/capaciteit in zomer en winter, het blijft wat matig hier. Gister (scheen een zonnetje, was 15 graden) 183 km gereden vanaf 100%, 11,3 kWh / 100 km verbruik (grotendeels snelweg, 100 km/u cc), en had nog 11% over. Lineair berekend een capaciteit van 23,3 kWh over, neem je de curve mee (van die ene spreadshare spreadsheet), zit ie rond 22,2 kWh. 85% van een nieuwe. Zelfde als de berekening in de winter. Vind het steeds meer net aan een beetje te weinig.
Al een paar keer van ca 5% naar 100% geladen op 8A?
Dat schijnt het balanceren te verbeteren

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

@boozzz Heb je al eens een keer met een OBDII dongle de celspanningen uitgelezen bij een volle en bijna lege batterij?
Daarmee kun je bepalen of er een of meerdere cellen wat afwijken.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

• boozzz
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-05 16:40
@BarryH toevallig voor deze rit dat paar keer gedaan, heb niet het idee dat echt verschil maakt helaas.

@SpongeRob in de winter nog even gecheckt inderdaad, zat ik ook aan te denken, maar toen waren de cellen op vol niveau en ergens halverwege gewoon allemaal hetzelfde voltage. Zal nog eens checken als ie bijna leeg is.

Moet op den duur denk hoe dan ook iets komen waarmee ik meerdere fietsen achterop kan vervoeren. Als ik er nu een fietsendrager op zet kom ik in de zomer denk ik niet verder dan 120 km.

[ Voor 4% gewijzigd door boozzz op 19-04-2026 21:13 ]

• Henry_tw
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 04-05 12:54
ThsAdrns schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 09:30:
[...]

Die zit dus op je afstandsbediening en in het LV portier: deuren ontgrendelen. Dan kun je wat de auto betreft binnen 10 seconden de stekker trekken. Als jouw laadpaal daarmee geen moeite heeft, is dat een prima procedure.
nu rijd ik al 7 jaar deze auto en toch kan ik nog bijleren, vanochtend dit voor het eerste geprobeerd. Toch erg handig dit forum _/-\o_

IONIQ 28 | Premium | | Red | 150k+

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:00

WCA

ThsAdrns schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 09:30:
[...]

Die zit dus op je afstandsbediening en in het LV portier: deuren ontgrendelen. Dan kun je wat de auto betreft binnen 10 seconden de stekker trekken. Als jouw laadpaal daarmee geen moeite heeft, is dat een prima procedure.
En Vattenfall heeft laatst een update gedaan, waardoor (in ieder geval op Alfen palen) de stekker van de laadpaal ook ontgrendelt zodra je de stekker uit de auto haalt. Je hoeft dus niet meer je pasje te scannen om de laadkabel los te halen. Dit was bij veel Allego palen ook al het geval.

Share and Enjoy!

• luke22
helaas is het gekraak weer net zo hard aanwezig als eerst, ondanks de verbetering van de achterbakklemmen :/

• Joriz
WCA schreef op maandag 20 april 2026 @ 09:59:
[...]

En Vattenfall heeft laatst een update gedaan, waardoor (in ieder geval op Alfen palen) de stekker van de laadpaal ook ontgrendelt zodra je de stekker uit de auto haalt. Je hoeft dus niet meer je pasje te scannen om de laadkabel los te halen. Dit was bij veel Allego palen ook al het geval.
Ja dit is echt zo fijn. Moest altijd nog druppel zoeken terwijl ik de auto zijde van laadkabel al in de hand heb. Toch fijn dat je nu wat sneller bij Vattenfall terug bent.

Iemand al bericht gezien van Hyundai over de terugroepactie?

• Jan1337
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21-04 14:17
Wat vinden we van de Hyundai Ioniq 3? Volgens sommigen de eerste waardige opvolger van de originele Ioniq. Ik ben blij verrast dat er ein-de-lijk een enigszins aerodynamische motorkap voorbij komt ipv al die hoekige SUV-snuiten. Achterkant ben ik niet zo van gecharmeerd maar ziet er wel praktisch uit. Schijnbaar met 16, 17 en 18 inch velgen leverbaar (ergens eind deze zomer meen ik).

De Ioniq 3 is 4,16 meter lang, dat is zo'n 25 centimeter korter dan de originele Ioniq. Wat ik niet kan vinden is de breedte, hopelijk valt dat mee want de 1,82m van de originele vind ik al meer dan genoeg.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZkW_HXWQDwUVz21U_Iey8fEEncQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cJhiTMumFnPVM6hElPu11FxI.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zp4vWQxZIoE5JLtqbF_4TiMFj5g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o2YUFdcDC3n97Vrd9faDMcTe.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KensE_fpJZSVlVSvqxtN-iZxr5E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9KxuuySFttOGydjH3uZ2l6da.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 6% gewijzigd door Jan1337 op 20-04-2026 22:25 ]

• PeterZ(on)
Lijkt zo op het eerste gezicht een waardige opvolger, ben er wel van gecharmeerd met wat er nu van bekend is. Ik zou iig wel gaan voor de kleine accu variant.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-05 20:39
"De eerste waardige opvolger"? In welk opzicht dan? Dit is een cross-over?

De Ioniq 6 lijkt mij qua aerodynamische vorm en focus op efficiency een logischere opvolger. Meer kijkend naar de prijs is de Kia EV4 Fastback ook een logische kandidaat (wel lelijk :P)

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

• Andre82
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 23:19
Jan1337 schreef op maandag 20 april 2026 @ 22:23:
Wat vinden we van de Hyundai Ioniq 3? Volgens sommigen de eerste waardige opvolger van de originele Ioniq. Ik ben blij verrast dat er ein-de-lijk een enigszins aerodynamische motorkap voorbij komt ipv al die hoekige SUV-snuiten. Achterkant ben ik niet zo van gecharmeerd maar ziet er wel praktisch uit. Schijnbaar met 16, 17 en 18 inch velgen leverbaar (ergens eind deze zomer meen ik).

De Ioniq 3 is 4,16 meter lang, dat is zo'n 25 centimeter korter dan de originele Ioniq. Wat ik niet kan vinden is de breedte, hopelijk valt dat mee want de 1,82m van de originele vind ik al meer dan genoeg.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ik vind hem leuk. Benieuwd naar de ruimte op de achterbank.

De IONIQ 3 is 4.155 mm lang, 1.800 mm breed en 1.505 mm hoog. De wielbasis meet 2.680 mm. Hyundai

• PeterZ(on)
Tom Paris schreef op maandag 20 april 2026 @ 23:09:
"De eerste waardige opvolger"? In welk opzicht dan? Dit is een cross-over?

De Ioniq 6 lijkt mij qua aerodynamische vorm en focus op efficiency een logischere opvolger. Meer kijkend naar de prijs is de Kia EV4 Fastback ook een logische kandidaat (wel lelijk :P)
Gezien de hoogte lijkt mij dit geen crossover. De Ioniq3 is weliswaar 5cm hoger dan de classic Ioniq maar dat komt omdat de accu onder de auto zit i.p.v. boven de achteras. En wat verbruik betreft zou het ook dicht bij elkaar liggen.

• BarryH
Eerst even kijken

Gewicht en verbruik zien er goed uit
Snellaadsnelheid is gelijk aan Ioniq 28, dus icm iets hoger verbruik wat langzamer (kleine accu)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• PeterZ(on)
BarryH schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 07:28:
Eerst even kijken

Gewicht en verbruik zien er goed uit
Snellaadsnelheid is gelijk aan Ioniq 28, dus icm iets hoger verbruik wat langzamer (kleine accu)
Snelladen gaat toch wel een stuk sneller dan de Ioniq 28kWh, 115kW :) volgens https://ev-database.org/nl/auto/3555/Hyundai-IONIQ-3-61-kWh

Edit, de kleine accu is idd een stuk minder in km/uur laden, dus die valt voor mij dan af. Ben benieuwd of er een trekhaak met trekgewicht mogelijk is.

[ Voor 15% gewijzigd door PeterZ(on) op 21-04-2026 07:51 ]

• Henry_tw
PeterZ(on) schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 07:35:
[...]

Snelladen gaat toch wel een stuk sneller dan de Ioniq 28kWh, 115kW :) volgens https://ev-database.org/nl/auto/3555/Hyundai-IONIQ-3-61-kWh

Edit, de kleine accu is idd een stuk minder in km/uur laden, dus die valt voor mij dan af. Ben benieuwd of er een trekhaak met trekgewicht mogelijk is.
waarom kunnen ze het in auto land niet eens worden over de plaats van de laadpoort, deze heeft hem rechtsvoor zitten... 8)7 edit: moeten we een nieuw topic starten??

[ Voor 3% gewijzigd door Henry_tw op 21-04-2026 10:38 ]

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:59

timovd

Voorsprong door techniek

PeterZ(on) schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 07:35:
[...]

Dat is gek...
De Ioniq 3 61kWh doet max 115kW (520 km/u)
De Ioniq 3 42kWh doet ook max 115kW (370 km/u, https://ev-database.org/nl/auto/3554/Hyundai-IONIQ-3-422-kWh)

Dat zal ongetwijfeld aan de laadcurve liggen, maar dat kan toch nooit zover uit elkaar liggen?

De Ioniq 28kWh doet 69kW (420 km/u) en het gemiddeld vermogen is lager dan van de Ioniq 3 42kWh. Misschien nog even wachten op de curves van Fastned?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• PeterZ(on)
timovd schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 11:14:
[...]

Dat is gek...
De Ioniq 3 42kWh doet ook max 115kW (370 km/u, https://ev-database.org/nl/auto/3554/Hyundai-IONIQ-3-422-kWh)

Dat zal ongetwijfeld aan de daadcurve liggen, maar dat kan toch nooit zover uit elkaar liggen?

De Ioniq 28kWh doet 69kW (420 km/u) en het gemiddeld vermogen is lager dan van de Ioniq 3 42kWh. Misschien nog even wachten op de curves van Fastned?
Dat verraste mij ook, is echt een tegenvaller, want ik wil met een nieuwe auto wel sneller onderweg kunnen zijn dan de classic Ioniq. Maar ik denk dat het te maken heeft LFP vs NMC, je ziet het ook wel bij andere merken/modellen. Eerst maar eens de rijtesten afwachten.

• Headshot_NL

Ja leuke auto. Alleen de achterkant spreek me niet heel erg aan, of het moet wennen. Lijkt een beetje op een Pontiac Aztek (Ja die van Breaking Bad).

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1

• pzijde
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 28-04 22:48

Ik vind de actieradius best wel tegenvallen door het hogere gebruik. Verder jammer dat de AC-laadsnelheid maar 11kW is.

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-05 20:39
pzijde schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 14:13:
[...]

Verder jammer dat de AC-laadsnelheid maar 11kW is.
Laden kan met 11 kW en optioneel zelfs met 22 kW.
https://www.autoweek.nl/a...-segment-hyundai-ioniq-3/

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

• Lintesir
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:17
Ik las dat de Ioniq 3 een 400V accu heeft, terwijl ze dacht ik voor de 5 en 6 naar 800V waren overgestapt. Ben benieuwd waarom dat is, ik dacht dat 800V o.a. sneller laden mogelijk maakt.

• PeterZ(on)
Lintesir schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 15:29:
Ik las dat de Ioniq 3 een 400V accu heeft, terwijl ze dacht ik voor de 5 en 6 naar 800V waren overgestapt. Ben benieuwd waarom dat is, ik dacht dat 800V o.a. sneller laden mogelijk maakt.
Dat zal wel met de kostprijs te maken hebben schat ik zo in.

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

timovd schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 11:14:
[...]

Dat is gek...

Dat zal ongetwijfeld aan de laadcurve liggen, maar dat kan toch nooit zover uit elkaar liggen?

Bij de Kia EV2, waar hij het onderstel van deelt, zijn het toch twee heel verschillende soorten accu's staat me bij?
NMC vs LFP zegt de ev-database.

• PeterZ(on)
PeterZ(on) schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 07:35:
[...]

De Ioniq is donderdagmiddag bij de dealer gebracht, de onderdelen zijn besteld en volgende week gaan ze eraan beginnen. Benieuwd wat het geheel gaat kosten.
De Ioniq is weer gerepareerd en zoals verwacht is de actuator vervangen. Kosten zijn €261,06 incl btw. De actuator zelf was €62,62 en €153,13 werkplaatstarief, beide ex btw. De actuator is een nieuwe versie en daardoor moest ook de software worden aangepast. De actuator heb ik op verzoek meegekregen dus die moet ik eens bekijken en testen.

Van de ANWB/KNAC niets meer gehoord over die diagnosekosten maar ondanks dat het drie weken geleden is dat ik daarover werd gebeld ben ik er nog niet zeker dat ze daar niet meer op terug komen. Zo snel gaat het daar niet.

Verder zat er ook nog schade aan de motorkap, twee brede strepen die een meter uit elkaar lopen. Lijkt wel of ze ergens onderdoor wilden rijden. Wegpoetsen ging maar gedeeltelijk. Als het goed is maakt men bij elk transport foto's. Verder is er niet mee gereden, dus de schade moet tijdens het transport zijn ontstaan of tijdens de stalling. Eens even bekijken wat ik daar aan kan doen, want wie heeft dat gedaan en zie maar eens verhaal te halen. :(

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 04-05 22:03
Heeft iemand een keer iets aan de audio kunnen doen? Wat zou een goede stap zijn? Premium met infinity audio maar ben heel wat beter gewend uit andere auto’s.

• Joriz
Heb wat met de EQ gespeeld, maar verder niet. Als je stil staat is de audio best redelijk, maar windgeluiden en bandegeluiden zorgen dat veel (midden)tonen worden weggedrukt.

De originele Michelin voorbanden (hadden te weinig profiel over) heb ik deze maand vervangen door nieuwe Hankook Ion GT banden. Dat is al een flinke stap stiller en voor mijn gevoel is de audio nu ook iets beter.
De achterbanden zijn nog wel origineel. Blijft een dure grap dus die rijd ik maar eerst verder op gezien ze nog meer dan genoeg profiel hadden. Mogelijk maakt dat nog iets meer verschil gezien ik vooral nog veel bandengeluid en windruis van achter hoor.

• maarte997
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 04-05 22:18
sigmundfreund schreef op woensdag 22 april 2026 @ 20:45:
Heeft iemand een keer iets aan de audio kunnen doen? Wat zou een goede stap zijn? Premium met infinity audio maar ben heel wat beter gewend uit andere auto’s.
Als ik het me goed herinner heeft vorig jaar één van de redacteurs van Tweakers hier een post geplaatst van hoe hij zijn audio installatie een upgrade had gegeven door het vervangen van één klein componentje. Dat gaf blijkbaar een geslaagd resultaat. Zal eens kijken of ik het terug vind.

• Trygve
  • Laatst online: 09:32

Trygve

Redacteur
sigmundfreund schreef op woensdag 22 april 2026 @ 20:45:
Zeker, met de tip van @SpongeRob heb ik de standaard (uitgedroogde) elektrolytische condensators van de tweeters vervangen door filmcondensators. Gewoon weer voor 4,7 microFarad gegaan, net als de originele. Dat maakte voor mij al een behoorlijk verschil. Bijkomend voordeel is dat het makkelijk zelf te doen is en een beetje fatsoenlijk condensators maar een paar euro kosten :)

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 04-05 22:03
Trygve schreef op woensdag 22 april 2026 @ 22:08:
[...]

Zeker, met de tip van @SpongeRob heb ik de standaard (uitgedroogde) elektrolytische condensators van de tweeters vervangen door filmcondensators. Gewoon weer voor 4,7 microFarad gegaan, net als de originele. Dat maakte voor mij al een behoorlijk verschil. Bijkomend voordeel is dat het makkelijk zelf te doen is en een beetje fatsoenlijk condensators maar een paar euro kosten :)
Thx! Heb het meteen besteld d:)b

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

@sigmundfreund Kijk ook eerst even in de instellingen of je de optie aan hebt staan om de rijgeluiden te dempen. Ik gok dat ze dat doen met antigeluid waardoor de geluidskwaliteit tijdens rijden beïnvloed kan worden.

Het vervangen van de condensator voor de tweeter is een goede eerste stap, zeker als je highend condensatoren gebruikt zoals @Trygve heeft gedaan.
Toevallig heb ik onlangs uit frustratie maar de complete luidsprekers vervangen, omdat ik het geluid echt te beroerd bleef vinden op hoger volume.
Nu klinkt het veel beter, maar die instelling voor het dempen van de rijgeluiden kwam ik pas tegen ná het vervangen van de luidsprekers... Dus hoeveel het nu echt beter klinkt is nu wat lastiger te beoordelen.

Ik heb bij de center luidspreker nog een dempingsweerstand moeten plaatsen, omdat de nieuwe luidsprekers meer vermogen nodig hebben en dus minder geluid produceren dan de center luidspreker. Ondanks dat de gevoeligheid van de nieuwe luidsprekers relatief hoog zou moeten zijn met 91dB.

• maarte997
SpongeRob schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 22:22:
[...]

Idealiter laadt je de auto dan op maximaal 10A op, dus als je de granny op "H" hebt ingesteld en de in de auto het laadvermogen op maximaal, zit je ruim boven die 10A.

De dongle die ik heb is een Kingbolen Ediag Elite, daarmee kun je eenvoudig een aantal parameters testen en onderhoudszaken doen zoals de ABS ontluchten (helaas niet de koelvloeistof ontluchten...).
[Afbeelding]
Heb deze dongle ook gekocht. Vanmorgen aangekomen en meteen getest. 'Eenvoudig' was nu niet hetgeen dat in me opkwam toen ik m'n weg in de app zocht, maar op basis van jouw screenshots heb ik me toch de juiste richting in weten navigeren.
Als ik de fan inschakel hoor ik duidelijk het relais onder de motorkap schakelen (die doet het dus nog?). Vervolgens hoor ik een continu getik aan een hoge frequentie (4/sec). Enig idee wat dit kan betekenen? Een tweede relais dat het niét doet?
Verder gebeurt er niets. De ventilator zit rechts achter het achterwiel. Hier hoor ik absoluut niets. Niet het zachtste gezoem, niet de kleinste luchtverplaatsing.
Ik heb Vanderwou vorige week gebeld, maar de Ioniq kenner is ziek. Ik wacht momenteel nog op antwoord op m'n mail. Hopelijk kan hij iets met de info.

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

maarte997 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 22:44:
[...]

Heb deze dongle ook gekocht. Vanmorgen aangekomen en meteen getest. 'Eenvoudig' was nu niet hetgeen dat in me opkwam toen ik m'n weg in de app zocht, maar op basis van jouw screenshots heb ik me toch de juiste richting in weten navigeren.
Als ik de fan inschakel hoor ik duidelijk het relais onder de motorkap schakelen (die doet het dus nog?). Vervolgens hoor ik een continu getik aan een hoge frequentie (4/sec). Enig idee wat dit kan betekenen? Een tweede relais dat het niét doet?
Verder gebeurt er niets. De ventilator zit rechts achter het achterwiel. Hier hoor ik absoluut niets. Niet het zachtste gezoem, niet de kleinste luchtverplaatsing.
Ik heb Vanderwou vorige week gebeld, maar de Ioniq kenner is ziek. Ik wacht momenteel nog op antwoord op m'n mail. Hopelijk kan hij iets met de info.
Verandert het continue getik toevallig van frequentie wanneer je een andere ventilatorsnelheid selecteert?
Ik gok namelijk dat dat tikkende geluid een PWM controller zou kunnen zijn.
Het relais werkt in ieder geval, dus hoogstwaarschijnlijk is de ventilator het probleem. Je zou eens kunnen proberen om de ventilator bloot te leggen (in ieder geval de stekker) om even simpelweg de weerstand te meten van de ventilator.

• PeterZ(on)
Ik zag pas een toepasselijke video over de ventilator.

• maarte997
SpongeRob schreef op woensdag 22 april 2026 @ 22:59:
[...]

Verandert het continue getik toevallig van frequentie wanneer je een andere ventilatorsnelheid selecteert?
Ik gok namelijk dat dat tikkende geluid een PWM controller zou kunnen zijn.
Het relais werkt in ieder geval, dus hoogstwaarschijnlijk is de ventilator het probleem. Je zou eens kunnen proberen om de ventilator bloot te leggen (in ieder geval de stekker) om even simpelweg de weerstand te meten van de ventilator.
Nog eens in de auto gesprongen. Neen, er is geen verschil qua frequentie tussen stand 1 en 9.
Nu ik het opnieuw hoor en er beter op let: de frequentie ligt veel hoger dan 4/sec. Morgen eens kijken voor de stekker. Dat is via de kofferbak vermoed ik?

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

maarte997 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 23:12:
[...]

Nog eens in de auto gesprongen. Neen, er is geen verschil qua frequentie tussen stand 1 en 9.
Nu ik het opnieuw hoor en er beter op let: de frequentie ligt veel hoger dan 4/sec. Morgen eens kijken voor de stekker. Dat is via de kofferbak vermoed ik?
Zie de video van @PeterZ(on) boven jouw post, de ventilator is inderdaad te breiken via de kofferbak.
De zitting van de achterbank kan gewoon blijven zitten voor het tevoorschijn toveren van de ventilator, ik weet niet waarom ze die loshalen in de video.

• PeterZ(on)
SpongeRob schreef op donderdag 23 april 2026 @ 08:53:
[...]

Zie de video van @PeterZ(on) boven jouw post, de ventilator is inderdaad te breiken via de kofferbak.
De zitting van de achterbank kan gewoon blijven zitten voor het tevoorschijn toveren van de ventilator, ik weet niet waarom ze die loshalen in de video.
Dat verwijderen van de achterbank was mij ook niet duidelijk, maar geeft iig een beeld wat je eronder aantreft voor het geval je daar wat zou willen/moeten doen.

• taco_ni
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 04-05 21:17
Iemand al de oproep gehad vanuit de terugroepactie?

• steps67
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 04-05 12:00
Uit elkaar zou ik ook wel kunnen doen! Maar alles weer netjes in elkaar……😇

• palfer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-05 22:36
PeterZ(on) schreef op donderdag 23 april 2026 @ 10:05:
[...]

Dat verwijderen van de achterbank was mij ook niet duidelijk, maar geeft iig een beeld wat je eronder aantreft voor het geval je daar wat zou willen/moeten doen.
Ik denk om te laten zien waar de luchtinlaat zit, die zit onder de achterbank. Hij haalt de kap er ook af en dan zie je twee inlaten.

• Headshot_NL
https://www.autoweek.nl/a...-nieuwe-prius-achtige-ev/

Ziet er qua vorm uit als een opvolger van onze Ioniq. Allemaal natuurlijk nog prototype, ben benieuwd hoe het daadwerkelijke ontwerp gaat zijn. Gooi er maar een 70+ kWh accu in met een verbruik van max 13/14 kWh per 100km.

• PeterZ(on)
Headshot_NL schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 17:56:

Ziet er qua vorm uit als een opvolger van onze Ioniq. Allemaal natuurlijk nog prototype, ben benieuwd hoe het daadwerkelijke ontwerp gaat zijn. Gooi er maar een 70+ kWh accu in met een verbruik van max 13/14 kWh per 1000km.
Qua vorm zou het een opvolger kunnen zijn maar voor mij is die te groot want 4,9m is toch wel fors. De prijs zal dan ook wel een stuk hoger zijn. Wel mooi dat zo'n slanke vorm toch weer aandacht heeft i.p.v. die rijdende dozen. :)

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Headshot_NL schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 17:56:

Ziet er qua vorm uit als een opvolger van onze Ioniq. Allemaal natuurlijk nog prototype, ben benieuwd hoe het daadwerkelijke ontwerp gaat zijn. Gooi er maar een 70+ kWh accu in met een verbruik van max 13/14 kWh per 1000km.
Dat zou wel extreem goed zijn, makkelijk 5000km kunnen rijden op één 70kWh batterijlading! :+

• Headshot_NL
SpongeRob schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 19:36:
[...]

Dat zou wel extreem goed zijn, makkelijk 5000km kunnen rijden op één 70kWh batterijlading! :+
Haha foutje. Als dat zo zou zijn... Instant buy.
Qua formaat zoek ik net een maatje groter of een beetje meer binnenruimte. Jammer dat een grote accu en een iets grotere auto dan al snel richting de 18/1900 kilo gaat. Dat is weer jammer voor de wegenbelasting.

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Tja, ik acht de kans groot dat zo'n model alleen maar op de Chinese markt zou komen.
Voordat er überhaupt een productiemodel van op de markt zou kunnen komen, ben je zomaar anderhalf tot twee jaar verder.

• martijnst
boozzz schreef op zondag 19 april 2026 @ 19:25:
Ik heb voor de aardigheid ook maar eens 186 km gereden vandaag. Van 100% naar 9% op display.

Ik heb geen verbruikscijfer genoteerd. Maar wel datapunten uit Car Scanner: 26.1 kWh verbruikt en 1.2 kWh regeneratie, maakt 24,9 kWh gebruikt terwijl batterij van 100 naar 9 ging. Als ik dat lineair extrapoleer dan zou je kunnen concluderen dat de batterij nog een bruikbare capaciteit heeft van (26,1 - 1,2) / 0,91 en dat geeft 27,4 kWh.

Maar gebruikelijker is om te rekenen met de batterijstand van de BMS (batterijmanagementsysteem), dan gestart op 95% en geëindigd op 10%. Extrapoleren: (26,1 - 1,2) / 0,85 geeft 29,3 kWh. Netjes.

@boozzz Mijn resultaat 186 km tot 9% lijkt heel erg op jouw resultaat. Met hulp van de data uit de auto kom ik wel op een heel andere conclusie wat betreft de staat van mijn batterij. Heb je zelf al eens met een dongle de cijfers eruit gehaald? Ik ben bang dat je heel pessimistisch rekent nu. Of ik maak natuurlijk allemaal fouten.

Rekenmethode: voor en na de rit "Cumulative Energy Discharged" bijhouden en het verschil berekenen geeft het verbruikte vermogen. Dan nog "Cumulative Energy Charged": het verschil geeft het opgeleverde vermogen van regeneratie. Die trek je af van het eerste verschil. Dan heb je wat er bruikbaar uit de batterij kwam tijdens de rit.

Andere gegevens: cellen vrijwel geheel op 4,1V bij 100% lading. Batterij was 10ºC toen ik vertrok, direct na de rit 21ºC (wel gepauzeerd ook). Heenweg buiten ca 16 graden, binnen airco op 21. Terugweg buiten ca 18 graden, binnen airco op 22. SoH in BMS: 100%.

Bron: https://www.insideevsforu...ain-battery-health.18280/

-edit: 4,1V cellen, stond eerst 0.41-

• PeterZ(on)
martijnst schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 20:05:
[...]

@boozzz Mijn resultaat 186 km tot 9% lijkt heel erg op jouw resultaat. Met hulp van de data uit de auto kom ik wel op een heel andere conclusie wat betreft de staat van mijn batterij. Heb je zelf al eens met een dongle de cijfers eruit gehaald? Ik ben bang dat je heel pessimistisch rekent nu. Of ik maak natuurlijk allemaal fouten.
Ik vrees van wel want dat zijn waardes die bij een nieuwe Ioniq nog nooit zijn gemeten. Kijk de video van EV dabbler maar eens, YouTube: Battery Degradation of 80+ Hyundai Ioniq 28kWh EVs - How much is lef... Nieuw had de Ioniq ongeveer 26kWh en nu zijn gebruikte met 24/5kWh prima en met 23kWh zit je aan de onderkant.

[ Voor 25% gewijzigd door PeterZ(on) op 26-04-2026 09:43 ]

• martijnst
PeterZ(on) schreef op zondag 26 april 2026 @ 09:42:
[...]

Ik vrees van wel want dat zijn waardes die bij een nieuwe Ioniq nog nooit zijn gemeten. Kijk de video van EV dabbler maar eens, YouTube: Battery Degradation of 80+ Hyundai Ioniq 28kWh EVs - How much is lef... Nieuw had de Ioniq ongeveer 26kWh en nu zijn gebruikte met 24/5kWh prima en met 23kWh zit je aan de onderkant.
Wat ik heb gemeten is vrij droog "24,9 kWh gebruikt terwijl batterij van 100 naar 9 ging". Daar valt weinig op af te dingen. Het filmpje spreekt het ook niet tegen toch? Heb mijn meting met een dikke stip aan toegevoegd aan de grafiek hieronder (uit het filmpje dus). Zeker aan de hoge kant maar ook weer niet verschrikkelijk raar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2WvNXmJtblR5nf8KfezHLbgJIB4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1LFWZAoYO7suiehjs9wpxzde.png?f=fotoalbum_large

Nou heb ik op basis van deze feitelijke meting een lineaire fit gedaan en dat is natuurlijk niet helemaal eerlijk. Dat zie je ook aan de lijn in de grafiek uit het filmpje - die loopt niet recht en dat wordt ook genoemd. De geschatte capaciteit komt dus sowieso iets lager uit dan ik zei. Maar als je een voorstel hebt voor een betere meting/schatting/methode hou ik me wel aanbevolen.

Denk wel dat het goed is mijn cijfers niet te snel helemaal af te schrijven, ben benieuwd naar de nuance.

• PeterZ(on)
martijnst schreef op zondag 26 april 2026 @ 11:36:
[...]

Wat ik heb gemeten is vrij droog "24,9 kWh gebruikt terwijl batterij van 100 naar 9 ging". Daar valt weinig op af te dingen. Het filmpje spreekt het ook niet tegen toch? Heb mijn meting met een dikke stip aan toegevoegd aan de grafiek hieronder (uit het filmpje dus). Zeker aan de hoge kant maar ook weer niet verschrikkelijk raar.

[Afbeelding]

Nou heb ik op basis van deze feitelijke meting een lineaire fit gedaan en dat is natuurlijk niet helemaal eerlijk. Dat zie je ook aan de lijn in de grafiek uit het filmpje - die loopt niet recht en dat wordt ook genoemd. De geschatte capaciteit komt dus sowieso iets lager uit dan ik zei. Maar als je een voorstel hebt voor een betere meting/schatting/methode hou ik me wel aanbevolen.

Denk wel dat het goed is mijn cijfers niet te snel helemaal af te schrijven, ben benieuwd naar de nuance.
De meetmethode in de video is al anders dan de door jou gehanteerde en of je die uitkomsten zo met elkaar kunt vergelijken weet ik niet. Ook de twee verschillende Avilo meetmethoden verschillen van elkaar. Van die 9% rest zou ik eerder uitgaan van 5%, dat ligt denk ik dichter bij de werkelijkheid.

Ik sloeg eigenlijk meer aan op de uitkomst van 27,4kWh en 29,3kWh want dat is m.i. gewoon niet mogelijk en geeft anderen misschien het gevoel dat er met hun accu iets mis is wat niet het geval hoeft te zijn.
Verder boeit het mij eigenlijk niet zo, wel meet ik het regelmatig maar gewoon om te kijken of en hoeveel de achteruitgang is en om met anderen te kunnen vergelijken die dezelfde methode hanteren. :)

• maarte997
Zo... De ventilator is eruit. Is al bij al geen moeilijk werk (mede dankzij het filmpje, waarvoor dank!).
Het getik komt uit de printplaat in de ventilator. Ik kan de printplaat blootleggen, maar het lijkt me niet mogelijk hem er niet uit halen. Ik herinner me een link naar een onderdelenpagina voor de Ioniq. Ik ga deze eens terugzoeken en zien welk onderdeel geschikt zou zijn.
Als je de binnenkant van de ventilator ziet, ziet het er naar uit dat deze nooit een liter lucht heeft verplaatst...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jzXhLtJZPYtvIIiPZfAaU_hsaJs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cEHhnVRSPZ8Sp4xTBKkO1z9R.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n92L3daoxkJJKEjyRT1ide_YIII=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/onbBg2SdDt5reGsxdGUkh6wE.jpg?f=fotoalbum_large

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

maarte997 schreef op maandag 27 april 2026 @ 18:12:
Zo... De ventilator is eruit. Is al bij al geen moeilijk werk (mede dankzij het filmpje, waarvoor dank!).
Het getik komt uit de printplaat in de ventilator. Ik kan de printplaat blootleggen, maar het lijkt me niet mogelijk hem er niet uit halen. Ik herinner me een link naar een onderdelenpagina voor de Ioniq. Ik ga deze eens terugzoeken en zien welk onderdeel geschikt zou zijn.
[YouTube: Hyundai Ioniq 28 kWh PCB fan clicking]

Als je de binnenkant van de ventilator ziet, ziet het er naar uit dat deze nooit een liter lucht heeft verplaatst...
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb je toevallig aan de ventilator gedraaid tijdens het tikken, wellicht dat deze moeite heeft om in beweging te komen?
Die heeft het zo te zien inderdaad nooit gedaan... 8)7
Overigens zou ik gewoon een tweedehands ventilator op de kop tikken, nieuw zal het wel weer schofterig zijn.

Edit; schofterig duur inderdaad, bijna €1000,- MSRP....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O8MU2J1iVH4uAqEROFOFXnF05Xs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8V2if6sc5yM8Bj2UKov88Xbx.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door SpongeRob op 27-04-2026 21:42 ]

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Tweedehands is een stukje goedkoper...
https://ovoko.fr/les-piec...auffe-batterie-electrique

• maarte997
Ja, maar er kwam geen beweging in. Het systeem draait op zich ook gewoon vlot. Niets op aan te merken.
Een nieuwe ventilator vond ik op OEM websites voor rond de 300 euro. Jouw website hierboven ben ik ook tegengekomen. Ze kunnen maar proberen.
Ik heb vanavond eentje via Ovoko gekocht, vanuit Letland. 25€ + 15€ verzending. In Nederland vond ik eentje voor 75 excl btw en verzending naar België. Dus wou dat Lets model wel een kans geven voor dat geld.

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Voor die €40,- kun je je er geen buil aan vallen inderdaad!
Het zal allicht beter zijn dan de huidige ventilator...

• PeterZ(on)
Na reparatie van de laadpoortvergrendeling gelijk maar een korte vakantietrip gepland om te kijken of alles weer naar behoren werkt. Eerste laadstop bij Ionity ging probleemloos maar de tweede bij een Tesla Suc ging dat niet. De vergrendeling deed het niet, een paar keer geprobeerd maar wilde niet vergrendelen en ging niet laden. Auto verplaatst naar een andere lader en daar ging het laden wel. Maar waar lag het nu aan, de auto of de laadpaal? Daarna nog een keer bij Ionity geladen en daar ging het laden wel weer gelijk goed, zij het dat het wel even duurde. Vandaag maar eens kijken hoe het nu weer gaat.

Na ontvangst na reparatie van de auto eens even de accumonitor gesynchroniseerd en kwam toch wat opmerkelijke zaken tegen. Er waren verschillende dagen dat de auto gewoon aan was geweest en het leek of er mee was gereden. Het regelmatig laden vanuit de HV-accu geeft maar kortdurend en verhoging van het voltage maar dit zag eruit alsof er mee is gereden of dat de auto gewoon aan is gebleven/gezet. Moet ik nog eens induiken maar nog geen tijd voor gehad. Jammer dat ik niet de hele periode terug kon halen want er zijn dingen die niet kloppen tijdens de stalling in Frankrijk.

• --Erik--
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
PeterZ(on) schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 09:37:
Na ontvangst na reparatie van de auto eens even de accumonitor gesynchroniseerd en kwam toch wat opmerkelijke zaken tegen. Er waren verschillende dagen dat de auto gewoon aan was geweest en het leek of er mee was gereden. Het regelmatig laden vanuit de HV-accu geeft maar kortdurend en verhoging van het voltage maar dit zag eruit alsof er mee is gereden of dat de auto gewoon aan is gebleven/gezet. Moet ik nog eens induiken maar nog geen tijd voor gehad. Jammer dat ik niet de hele periode terug kon halen want er zijn dingen die niet kloppen tijdens de stalling in Frankrijk.
Dat kun je bekijken in de myHyundai app:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mZjYHoQCy0YSktoVDgZTG_Ca0UA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ksY0x79luvRTpmrzN7ZOdW3D.png?f=fotoalbum_large

Hobbymatige blowerdoortest enthousiast (Retrotec). Interessant voor jouw huis? DM me maar :)

• PeterZ(on)
--Erik-- schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 09:49:
[...]

Dat kun je bekijken in de myHyundai app:

[Afbeelding]
Helaas, mijn 2017 Ioniq heeft geen app.

• Headshot_NL
Vanmorgen voor het eerst problemen met de Ioniq. Wilde even wat uit de auto pakken maar het slot eraf halen klonk erg zacht/zwak. Dus wat gepakt. Auto op slot, zelfde geluid. Daarna niks meer. Uiteindelijk open gekregen, 12 volt gemeten wat 7,33 volt bleek te zijn. Mijn "domme" simpele laders bleken hem te herkennen als 6 volt accu die prima was opgeladen, dus die deden niks. Nu met startkabels aan de praat.
Auto heeft afgelopen dagen gewoon gereden en elke keer netjes opgeladen. Gistermiddag zelfs nog 50 kilometer.
Nu even gaan uitzoeken waar dit vandaan komt. Er moet ergens een flink 12v verbruik zijn geweest. Accu is van vorig jaar, 45ah. Iemand een idee waar ik dit het eerste kan gaan zoeken? Lampjes etc stonden gewoon uit, geen idee of die eigenlijk ook blijven branden in een afgesloten auto.

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Headshot_NL schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 10:44:
Vanmorgen voor het eerst problemen met de Ioniq. Wilde even wat uit de auto pakken maar het slot eraf halen klonk erg zacht/zwak. Dus wat gepakt. Auto op slot, zelfde geluid. Daarna niks meer. Uiteindelijk open gekregen, 12 volt gemeten wat 7,33 volt bleek te zijn. Mijn "domme" simpele laders bleken hem te herkennen als 6 volt accu die prima was opgeladen, dus die deden niks. Nu met startkabels aan de praat.
Auto heeft afgelopen dagen gewoon gereden en elke keer netjes opgeladen. Gistermiddag zelfs nog 50 kilometer.
Nu even gaan uitzoeken waar dit vandaan komt. Er moet ergens een flink 12v verbruik zijn geweest. Accu is van vorig jaar, 45ah. Iemand een idee waar ik dit het eerste kan gaan zoeken? Lampjes etc stonden gewoon uit, geen idee of die eigenlijk ook blijven branden in een afgesloten auto.
Het beste kun je dit opsporen door de stroom te meten vanaf de 12V accu. Zet een lader op de accu zodat deze niet ontladen wordt.
Hang een ampèretang of multimeter aan de massa van de accu en trek dan één voor één de zekeringen eruit om zo te zien waar de verbruiker zit.

Laatst was een Youtube filmpje waar bleek dat de achteruitrijcamera voor een lege accu zorgde bij een Ioniq, dus die zou je als eerste kunnen proberen.

• Headshot_NL
SpongeRob schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 10:54:
[...]

Het beste kun je dit opsporen door de stroom te meten vanaf de 12V accu. Zet een lader op de accu zodat deze niet ontladen wordt.
Hang een ampèretang of multimeter aan de massa van de accu en trek dan één voor één de zekeringen eruit om zo te zien waar de verbruiker zit.

Laatst was een Youtube filmpje waar bleek dat de achteruitrijcamera voor een lege accu zorgde bij een Ioniq, dus die zou je als eerste kunnen proberen.
Ga het zo eens proberen. Net de startkabels er even opgehad. Auto gestart. Maar na 10 minuten aan te hebben gestaan zakte het voltage alweer teveel in voor de simpele acculader. Dus nog even de startkabels er 10 minuten op gehad, ondertussen die simpele lader weer aangesloten (doet 90 watt op 12 volt). Nu blijft hij wel laden, voltage 12,3 volt. Over een uurtje maar eens gaan meten.
Dit zijn wel vervelende dingen voor als je onderweg bent, dan kom je alleen weg met een booster, een behulpzame automobilist met startkabels of de wegenwacht.
Nu sta ik gelukkig thuis met een reserve auto en motor om eventueel van te kunnen starten of mee te rijden.

• Methew
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Gebruik jij de automatisch inklappende spiegels? Zo ja, zet die eens uit. In het verleden is er wel vaker een verdenking geweest dat dit soms zomaar de accu leeg kon trekken.
Ik heb dit inmiddels al jaren uitstaan vanwege deze verdenking, enkel klap ik deze handmatig in zodra dit nodig is.

• Headshot_NL
Methew schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 11:24:
[...]

Gebruik jij de automatisch inklappende spiegels? Zo ja, zet die eens uit. In het verleden is er wel vaker een verdenking geweest dat dit soms zomaar de accu leeg kon trekken.
Ik heb dit inmiddels al jaren uitstaan vanwege deze verdenking, enkel klap ik deze handmatig in zodra dit nodig is.
Nee gebruik ik niet. Altijd open, soms even handmatig dicht.
Ga zo even wat meten. Acculader nog steeds bezig tussen de 55 en 17 watt. Wat schommelingen, denk door de warmte van de lader.

• Headshot_NL
Even de multimeter ertussen. Meer 2 ampère. Na een paar minuten 0,6 ampère, nog steeds te hoog. Ik laat hem even met rust en zo eens verder kijken. Zal als eerst de zekering eruit trekken van de camera. Ik heb het vermoeden dat die bij multimedia op zit. Zie geen specifieke zekering voor de camera zelf

• Headshot_NL
Half uur in rust laten staan. 0,6 ampère is natuurlijk teveel. Nu meet ik zonder zekering 0.03/0,04. Soms even een plekje naar 0,1 en dan weer terug naar 0,03/0,04. Die piekjes komen misschien nog doordat de lader erop zit? Ik meet wel na de lader dus geen laadstroom maar mogelijk blijft er iets actief in de auto.
Maar die 0,03/0,04 ampère is goed. Ik ga alles even herhalen met de zekering er weer in.

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Headshot_NL schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 13:53:
Half uur in rust laten staan. 0,6 ampère is natuurlijk teveel. Nu meet ik zonder zekering 0.03/0,04. Soms even een plekje naar 0,1 en dan weer terug naar 0,03/0,04. Die piekjes komen misschien nog doordat de lader erop zit? Ik meet wel na de lader dus geen laadstroom maar mogelijk blijft er iets actief in de auto.
Maar die 0,03/0,04 ampère is goed. Ik ga alles even herhalen met de zekering er weer in.
Idealiter blijf je onder de 20mA in rust, maar voor een moderne auto is 40mA ook niet slecht.
De auto gaat kennelijk pas écht in rust wanneer deze op slot staat na een x aantal minuten.

• Heineken
  • Registratie: November 1999
  • Niet online

Heineken

Tweaker sinds 1999

Ik heb mijn Ioniq classic al bijna 5 jaar in bezit en ben tevreden. Het is onze gezinsauto en tot nu toe gaat alles (vrouw, kinderen, hond) goed mee.

Al enkele jaren werkt de vergrendeling bij het laden echter slecht. Bij het inpluggen klinkt er een flink getik omdat het vergrendelen niet lijkt te lukken. Tot nu toe geen probleem om dan een klein zetje te geven, maar met een nieuwe laadpaal en mogelijkheid tot uitgesteld laden is dit wel een probleem geworden.

Wat kan ik doen om dit op te lossen? Ik dacht aan vervanging van de actuator.
Heb als eerste de lokale Hyundai garage telefonisch gevraagd, maar volgens hen is dit een bekend probleem bij al hun modellen en niet op te lossen. Ook niet met vervanging van actuator of zelfs de laadpoort.

• Headshot_NL
Nu een half uur in rust gelaten met alles op slot, sleutel ook niet in de buurt. Alle zekeringen er weer in. Lijkt wat te schommelen tussen 0,03 en 0,06 ampère. Gek, dit kan niet verklaren waardoor hij tussen gistermiddag en vanochtend helemaal leeg is gelopen.
Ik zal hem even blijven laden, accu ondertussen 12,8 volt. Maar kan me wel herinneren dat ik een soort van druppels in de camera had zitten enige weken geleden. Misschien bestel ik die wel gewoon voor een paar tientjes. Liever dat vervangen dan weer eens stil staan ergens.

• BarryH
Heineken schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 14:21:
Ik heb mijn Ioniq classic al bijna 5 jaar in bezit en ben tevreden. Het is onze gezinsauto en tot nu toe gaat alles (vrouw, kinderen, hond) goed mee.

Al enkele jaren werkt de vergrendeling bij het laden echter slecht. Bij het inpluggen klinkt er een flink getik omdat het vergrendelen niet lijkt te lukken. Tot nu toe geen probleem om dan een klein zetje te geven, maar met een nieuwe laadpaal en mogelijkheid tot uitgesteld laden is dit wel een probleem geworden.

Heb als eerste de lokale Hyundai garage telefonisch gevraagd, maar volgens hen is dit een bekend probleem bij al hun modellen en niet op te lossen. Ook niet met vervanging van actuator of zelfs de laadpoort.
Ik heb soms baat bij het trekken aan de manuele ontgrendel kabel op de bodem van de kofferbak

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-05 11:40

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Smeren met ptfe of siliconenspray al geprobeerd? :)

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

• Heineken
  • Niet online

Heineken

Tweaker sinds 1999

Goudvis schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 15:07:
[...]

Smeren met ptfe of siliconenspray al geprobeerd? :)
Zeker, maakte helaas geen verschil.
BarryH schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 14:35:
[...]

Ik heb soms baat bij het trekken aan de manuele ontgrendel kabel op de bodem van de kofferbak
Doe je dat regelmatig opnieuw? De enkele keer had het geen effect.

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Ik ben van mening dat de beste methode is om de hele mechaniek los te halen (dus het motortje en de tandwieltjes), schoonmaken en opnieuw invetten.
Er was eens een Koreaans bericht wat ik heb gelezen van iemand die zelfs de koolafzetting in het motortje had verwijderd waarna het weer goed leek te werken.

• BarryH
@Heineken als het vastklikken moeilijk gaat. Maar dat is al weer meer dan een jaar geleden

• PeterZ(on)
SpongeRob schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 15:26:
[...]

Ik ben van mening dat de beste methode is om de hele mechaniek los te halen (dus het motortje en de tandwieltjes), schoonmaken en opnieuw invetten.
Er was eens een Koreaans bericht wat ik heb gelezen van iemand die zelfs de koolafzetting in het motortje had verwijderd waarna het weer goed leek te werken.
Ik heb de oude vergrendeling meegekregen maar die maak je niet zomaar open, is niet geschroefd iig maar meer gelijmd. Ik heb er verder nog niet naar gekeken. Vandaag in Frankrijk geladen en dat ging weer goed aan de triple. :)

Gisteren nog ontdekt dat het afdekkapje van het mechanische slot er niet goed op zat. Wat hebben ze met de Ioniq in Frankrijk wel niet uitgespookt want dat moet er alleen af als de AB niet meer werkt, dus accu leeg. Vandaag ook nog bericht van Logicx die aangaven dat de ANWB de schadegevallen behandeld, dus dat loopt nog.

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

@PeterZ(on) De Franse slag is geen fabel...
Mijn autosleutel had bijvoorbeeld nul beschadigingen, totdat ik in Frankrijk ging wonen. :|

• happening
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-05 10:32
Ik heb de sinds vrijdag dezelfde problemen. Maar dan met een 38 kw versie. De 12V accu is drie maanden oud maar lijkt steeds leeg te lopen. Zelfs het openen van de deuren is problematisch. Starten lukt alleen met de booster en zelfs een lange rit helpt niet. Kan pas volgende week naar de garage want we zijn op vakantie...
De auto heeft 2 weken geleden nog een beurt gehad bij de dealer. Ben dus zoekende waar het probleem kan zitten.

• Headshot_NL
happening schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 23:08:
[...]

Ik heb de sinds vrijdag dezelfde problemen. Maar dan met een 38 kw versie. De 12V accu is drie maanden oud maar lijkt steeds leeg te lopen. Zelfs het openen van de deuren is problematisch. Starten lukt alleen met de booster en zelfs een lange rit helpt niet. Kan pas volgende week naar de garage want we zijn op vakantie...
De auto heeft 2 weken geleden nog een beurt gehad bij de dealer. Ben dus zoekende waar het probleem kan zitten.
Zou beginnen met, als je er iets verstand van hebt, met de multimeter meten wat de lekstroom is. Ik had de deuren via het deur/slot mechanisme op slot gedaan zodat de gehele auto op slot kon (sleutel met keyless uit de buurt). Daarna kan je binnen zekeringen trekken en kijken of je een oorzaak kunt vinden. Na het volledig afsluiten van de auto moet je wel minimaal een kwartier wachten voor hij echt in slaap gaat.

Ik ben er zelf nog niet achter. Uiteindelijk zakte hij hier naar 0,03-0,04 ampère, daar zou hij niet van leeg moeten lopen binnen 24 uur zodat hij niet meer te starten is. Lijkt hier een soort bug of foutje te zijn geweest. Als hij weer leegloopt ga ik het verder onderzoeken.

Heb nu wel startkabels in huis en de jump starter is besteld. Mocht het onderweg een keer voorkomen dan kan ik verder.

[ Voor 4% gewijzigd door Headshot_NL op 29-04-2026 00:30 ]

• Henry_tw

Je zegt dat het bij de nieuwe laadpaal niet goed werkt omdat je geen zetje kunt geven vanwege uitgesteld laden, mogelijk is het gat in de kabel waar de vergrendeling doorheen gaat te klein, en kun je die wat uitveilen.

• PeterZ(on)
Tijdens mijn tripje naar Luxemburg kreeg in een tunnel ineens een foutmelding dat de linker koplamp defect was. Uiteraard hier en op YT gezocht maar loop toch tegen een onverwacht probleem aan. Hoe krijg ik die H7 lamp eruit. Je zou die tegen de klok in moeten draaien maar ik zie ook twee schroeven en er lopen twee stroomdraden overheen. Dat is toch allemaal anders dan verwacht en om niet iets stuk te maken is er hier misschien iemand die meer ervaring heeft met het vervangen en mij op weg kan helpen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iK7L_NmUztCPuZ79cUM0DPEzWP0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mwc6Vrr7lBUICAfJ9aX5mtho.jpg?f=fotoalbum_large

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

PeterZ(on) schreef op donderdag 30 april 2026 @ 13:05:
Tijdens mijn tripje naar Luxemburg kreeg in een tunnel ineens een foutmelding dat de linker koplamp defect was. Uiteraard hier en op YT gezocht maar loop toch tegen een onverwacht probleem aan. Hoe krijg ik die H7 lamp eruit. Je zou die tegen de klok in moeten draaien maar ik zie ook twee schroeven en er lopen twee stroomdraden overheen. Dat is toch allemaal anders dan verwacht en om niet iets stuk te maken is er hier misschien iemand die meer ervaring heeft met het vervangen en mij op weg kan helpen?

[Afbeelding]
In mijn premium zitten HB3 lampjes en die moet je een kwartslag draaien om te kunnen verwijderen.
Hoe het bij de H7 zit weet ik niet, maar het lijkt erop dat je die ook moet verdraaien.
De twee draden die je ziet lopen zijn wellicht van het stadslicht, die kun je er doorgaans gewoon makkelijk uit friemelen door een beetje heen en weer te wiebelen en te trekken.

• PeterZ(on)
SpongeRob schreef op donderdag 30 april 2026 @ 14:23:
[...]

In mijn premium zitten HB3 lampjes en die moet je een kwartslag draaien om te kunnen verwijderen.
Hoe het bij de H7 zit weet ik niet, maar het lijkt erop dat je die ook moet verdraaien.
De twee draden die je ziet lopen zijn wellicht van het stadslicht, die kun je er doorgaans gewoon makkelijk uit friemelen door een beetje heen en weer te wiebelen en te trekken.
Bedankt voor je reactie. Natuurlijk bleef ik niet stilzitten en had verder gezocht en zo bleek mijn foto van de verkeerde lamp (groot licht) te zijn. Ik vond dat ik er al zo makkelijk bij kon want iedereen hoorde ik er over dat het zo lastig te bereiken is, maar het dimlicht zit meer naar de zijkant. Maar het is gelukt. De afdekkap is goed te doen en de lamp zelf gaat met een 32mm dopsleutel ook prima als je het eenmaal weet. Lampje verwisseld en die doet het weer. :)

Voor de schade aan de auto komt maandag een taxateur langs, ze pakken het serieus op bij de ANWB. Benieuwd wat ze achterhalen.

• Klaas-Jan
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 09:14
Ik heb vaak de airco uit, maar merk tijdens het rijden dat er nog best wat lucht door de ventilatieroosters komt, zeker als je wat sneller gaat of tegen de wind in. Op zich niet heel erg, maar herkennen meer mensen dit?

En heeft de ventilatie ook een stand om juist wel wat buitenlucht gewoon naar binnen te blazen, zonder een temperatuur in te stellen?

• Deikke
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-05 19:06
Klaas-Jan schreef op maandag 4 mei 2026 @ 12:46:
Ik heb vaak de airco uit, maar merk tijdens het rijden dat er nog best wat lucht door de ventilatieroosters komt, zeker als je wat sneller gaat of tegen de wind in. Op zich niet heel erg, maar herkennen meer mensen dit?

En heeft de ventilatie ook een stand om juist wel wat buitenlucht gewoon naar binnen te blazen, zonder een temperatuur in te stellen?
Je kunt de AC en Heat knoppen indrukken om de verwarming/koeling uit te zetten, als geen van beide brand dan werkt de ventilatie nog wel. Waarschijnlijk voel je dit ook nu tijdens het rijden al.

• ThsAdrns
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:47

ThsAdrns

Be the change!

Klaas-Jan schreef op maandag 4 mei 2026 @ 12:46:
Ja, dat herken ik. Leek mij eerder een feature dan een bug tot ik de reactie van @Deikke las:
Deikke schreef op maandag 4 mei 2026 @ 13:10:
[...]
Je kunt de AC en Heat knoppen indrukken om de verwarming/koeling uit te zetten, als geen van beide brand dan werkt de ventilatie nog wel. Waarschijnlijk voel je dit ook nu tijdens het rijden al.
Dat ga ik ook maar eens proberen.

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh

• PeterZ(on)
Deikke schreef op maandag 4 mei 2026 @ 13:10:
[...]

Die heb ik ook altijd uit staan, de uitstroom regel ik met de keuzetoets voor beneden, voorruit of interieur.

• Klaas-Jan
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 09:14
Goed om te weten dat de ventilatie gewoon doorwerkt met heat en ac uit.

Ik bedoelde verder eigenlijk dat wanneer ik het gehele airco/ventilatiesysteem op Off zet, er nog steeds best wat lucht uit de roosters komt.

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

@Klaas-Jan Dat is vrij standaard, elke auto die ik ooit heb gehad deed dat.
Dat is gewoon rijwind die naar binnen komt.
Mocht je dat niet willen kun je de ventilatieroosters handmatig dicht zetten of de ventilatie in de recirculatiestand zetten zodat er geen rijwind naar binnen kan komen (al weet ik niet of dat laatste werkt).

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Je kunt ook de instelling aanpassen zodat de laadkabel vergendelt zodra deze ingeplugd wordt.
Dat werkt bij mijn auto prima en zo weet je zeker dat de kabel vergrendeld is en dus netjes opgeladen wordt.

• Heineken
  • Niet online

Heineken

Tweaker sinds 1999

SpongeRob schreef op maandag 4 mei 2026 @ 19:59:
[...]

Je kunt ook de instelling aanpassen zodat de laadkabel vergendelt zodra deze ingeplugd wordt.
Dat werkt bij mijn auto prima en zo weet je zeker dat de kabel vergrendeld is en dus netjes opgeladen wordt.
Ja, dat staat ook zo ingesteld, toch gaat het niet goed. Ik heb het volgende stappenplan getest:
  1. Kabel in de auto gestopt, de vergrendeling maakt een hoop lawaai en vergrendelt pas na flink naar voren duwen
  2. Auto begint met opladen
  3. Ik laat het opladen stoppen, de kabel blijft in de auto en vergrendeld
  4. Zet 30 min later het opladen weer aan, auto wil kabel opnieuw vergrendelen wat niet lukt zonder flink naar voren te duwen
Ergens in die 30 minuten pauze is de vergrendeling dus uit gezet. Het vreemde is dat ik de kabel niet uit de auto kan halen in die periode, maar als ik wil laden is deze toch niet goed vergrendeld. Zou dit met instellingen in de auto aan te passen zijn? Dit tweede lampje brandt niet (plaatje is niet van mijn auto).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/caAl9WUaSb6TTjV6ZHtwIS3rUSg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BO3xmHABa4crTCgHu8FAnjBx.jpg?f=user_large
Pagina: 1 ... 204 205 Laatste