• boozzz
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:44
fredkroket schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 10:02:
[...]

Misschien hebben we dan beide een ander idee over mobiliteit en wat het mag kosten.
Ik wil gewoon jong rijden met een frisse kilometerstand. Op dit moment ben ik kijkende naar een EV6 GT-Line (jong gebruikt) of naar een nieuwe EV4. En ik werk met een (goed) mobiliteitsbudget en dat wil ik dan ook zeker (deels) uitgeven aan jonge mobiliteit.
Dus ja, een auto die nu nog 10-12K waar is weet ik niet of ik die voor 2K of meer zou willen repareren als ik er binnen 1 of 2 jaar vanaf zou willen zijn. Over 1 of 2 jaar is de waarde ook weer gedaald natuurlijk.
Tsja, ik zou me niet druk maken om een probleem wat mogelijk wel of niet snel gaat komen. Ik kijk liever praktisch of ie nu voldoet, en bij elke nieuwe kostenpost kun je dan een afweging maken of dat het je waard is, of dat je wat anders neemt. Als je restwaarde dan 2000 minder is, ach ja, (nieuwere) auto's zijn nooit een goeie investering. Sowieso kan er altijd wat kloterigs gebeuren, met elke auto. Die van mij is onlangs van voor tot achter bekrast op straat. Motorlagers zijn daarbij een koopje, dit zou een reparatie van € 3700 zijn (hele zijkant opnieuw spuiten).

• skaffa
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-11 21:34
[...]

Misschien hebben we dan beide een ander idee over mobiliteit en wat het mag kosten.
Ik wil gewoon jong rijden met een frisse kilometerstand. Op dit moment ben ik kijkende naar een EV6 GT-Line (jong gebruikt) of naar een nieuwe EV4. En ik werk met een (goed) mobiliteitsbudget en dat wil ik dan ook zeker (deels) uitgeven aan jonge mobiliteit.
Dus ja, een auto die nu nog 10-12K waar is weet ik niet of ik die voor 2K of meer zou willen repareren als ik er binnen 1 of 2 jaar vanaf zou willen zijn. Over 1 of 2 jaar is de waarde ook weer gedaald natuurlijk.
Denk dat het persoonlijk is, ik rij ook een Ioniq met een mobiliteitsbudget en zie het wel als kunst om deze auto zo lang mogelijk te rijden. Het geld dat ik extra krijg ipv van bijtelling te betalen (verschil ruim 1000 euro netto) zet ik in een apart portje waar ik spaar voor een nieuwe auto en de kosten voor deze auto uit betaal. Zolang het niet nodig is spaar ik lekker door en tegen de tijd dat het moet staat er genoeg geld in om iets anders/nieuwers te kopen.

*psnprofiles* Ioniq Electric 38kWh

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:35
[...]

Natuurlijk hebben we er een ander idee bij.
Maar je post kwam op mij over : er komt duur onderhoud aan, ik kan beter overstappen naar iets nieuwers. En dat wilde ik nuanceren.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• RobinDH1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 04-11 22:23
dommegekke1 schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 09:49:
Het heeft me ongeveer €210 gekost incl de beurt. Bij de dealer ben ik voor een beurt al snel tussen de 225-300 kwijt en dan is er nog geen olie vervangen. Het is dat het een stukje rijden is naar VanderWou...
Ik heb nu 165k kms gereden en ik was dus ook wel enigszins sceptisch over de lagers maar heb nu wel goed vertrouwen gekregen :)
Scherpe prijs voor een onderhoud + oliewissel. Onderhoudje bij de dealer is hier (België) €300+ waarbij ze lakschade aan de achterkant van de motorkap als steenslagschade verwerpen. Oliewissel reductiebak bij vdWou was begin augustus €159. Toen wel een probleem met het facturatiesysteem, dus vraag me af of er toen een fout gemaakt is…

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-11 22:21
Ik zat in juni bij Vanderwou voor een beurt + reductiebak olie wissel + 2 nieuwe cylinders achterklep op €228 :)

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Nou, het gezeik is weer begonnen hoor :(. 12v accu naar de donder, moet nieuwe in. Auto is 4j oud... Mijn aangeven dat het een terugkerend probleem is bij deze auto's waar ook mijn vorige last van had hielp niet, moet gewoon dokken want slechts 2j garantie op de accu...

• luke22
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:39
ik blijf een beetje met opgetrokken wenkbrauwen kijken naar beurtjes op de ioniq classic. verder remolie 1x in de 3-4 jaar spoelen, een interieurfilter en 2 ruitenwisserbladen kom je niet?

• skaffa
luke22 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 14:16:
ik blijf een beetje met opgetrokken wenkbrauwen kijken naar beurtjes op de ioniq classic. verder remolie 1x in de 3-4 jaar spoelen, een interieurfilter en 2 ruitenwisserbladen kom je niet?
Remvloeistof moet elke 2 jaar vervangen worden bij elke auto dus dat is maar een keer in de zoveel tijd. Voor de rest doet de dealer niet zo veel inderdaad naast een softwareupdate en interieurfilter. Ik neem het risisco niet zolang ik garantie heb maar zodra dit voorbij is laat ik hem lekker door mijn vaste moneteur onderhouden, scheelt de helft denk ik :)

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03:12
HTT-Thalan schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 10:10:
Nou, het gezeik is weer begonnen hoor :(. 12v accu naar de donder, moet nieuwe in. Auto is 4j oud... Mijn aangeven dat het een terugkerend probleem is bij deze auto's waar ook mijn vorige last van had hielp niet, moet gewoon dokken want slechts 2j garantie op de accu...
Ja 12V accu, ABS sensoren en verdamper zijn gewoon reparaties die je als Ioniq-rijder moet incalculeren. Met wat meer pech ook nog de lagers.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

• matroosoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-11 23:08

matroosoft

Lone Christian

Heb mijn Ioniq met 170k gekocht en staat nu 240k op. Hoe groot is de kans dat de lagers shot zijn? Hoor verder niks vreemds tijdens rijden.

• boozzz
skaffa schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 14:42:
[...]

Remvloeistof moet elke 2 jaar vervangen worden bij elke auto dus dat is maar een keer in de zoveel tijd. Voor de rest doet de dealer niet zo veel inderdaad naast een softwareupdate en interieurfilter. Ik neem het risisco niet zolang ik garantie heb maar zodra dit voorbij is laat ik hem lekker door mijn vaste moneteur onderhouden, scheelt de helft denk ik :)
En ook die remvloeistof elke twee jaar is twijfelachtig. Die van mij zit er nu ruim drie jaar in, testte hem laatst met zo'n testpen op waterpercentage, en dat was nog helemaal goed.

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 04-11 22:09
Okay, gisteren een paar keer opgemerkt een willekeurige sis (leek wel een turbo blow off valve) tijdens het rijden. Heat & A/C werken nog allebei. De vrouw belde vandaag dat het geluid haar ook opviel.

Er zit geen consistentie in. Iemand een idee? Verdamper is net een paar maanden geleden vervangen in elk geval.

• fx500
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:48
sigmundfreund schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 11:21:
Okay, gisteren een paar keer opgemerkt een willekeurige sis (leek wel een turbo blow off valve) tijdens het rijden. Heat & A/C werken nog allebei. De vrouw belde vandaag dat het geluid haar ook opviel.

Er zit geen consistentie in. Iemand een idee? Verdamper is net een paar maanden geleden vervangen in elk geval.
Ik heb hetzelde geluid af en toe. Ik gok dat de keerklep van warm naar koud of andersom dan in werking gaat en het systeem zichzelf leegt oid. Maar geen airco kenner.

• SvenHe
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01-11 18:02
Sinds kort kan ik spotify niet meer bedienen in de auto. Ik kan nog in grote lijnen zoeken wat ik wil spelen maar skippen kan niet, niet via het stuur en niet via het scherm.

Na een recente update staan de iconen nu aan de linkerkant van het scherm ipv onderaan. Dat is op zich een verbetering, maar de widget voor spotify die er dan bij stond is nu verdwenen.

Mijn vrouw ervaart hetzelfde met andere telefoon en andere android variant, ik heb grapheneOS, zij een wat oudere geroote motorola met lineage os.

Ik krijg in de instellingen van zowel android auto als spotify niet gevonden wat het kan zijn.

Iemand eenzelfde ervaring?

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

sigmundfreund schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 11:21:

Weet niet precies wat het is maar schijnt vaker voor te komen als je koelgas niveau lager wordt. Als het echt veel gebeurd (elke paar minuten) dan is het zo niveau zo laag dat je airco duidelijk minder goed gaat koelen. Dan is het echt bijna op. Je compressor gaat dan ook veel meer geluid maken. Maar als het heel af en toe gebeurt is er niks aan de hand.

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 04-11 22:09
matroosoft schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 23:25:
[...]

Weet niet precies wat het is maar schijnt vaker voor te komen als je koelgas niveau lager wordt. Als het echt veel gebeurd (elke paar minuten) dan is het zo niveau zo laag dat je airco duidelijk minder goed gaat koelen. Dan is het echt bijna op. Je compressor gaat dan ook veel meer geluid maken. Maar als het heel af en toe gebeurt is er niks aan de hand.
Spul is dus net een paar maanden geleden gevuld na herstel verdamper. Ik hoop het niet, garantie loopt af in december en het was al getouwtrek om de verdamper gefixed te krijgen. Ik hou het in de gaten, misschien alvast even een melding bij de verkoper maken. Ze zien me al weer aankomen :')

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
SvenHe schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 20:13:
Sinds kort kan ik spotify niet meer bedienen in de auto. Ik kan nog in grote lijnen zoeken wat ik wil spelen maar skippen kan niet, niet via het stuur en niet via het scherm.

Na een recente update staan de iconen nu aan de linkerkant van het scherm ipv onderaan. Dat is op zich een verbetering, maar de widget voor spotify die er dan bij stond is nu verdwenen.

Mijn vrouw ervaart hetzelfde met andere telefoon en andere android variant, ik heb grapheneOS, zij een wat oudere geroote motorola met lineage os.

Ik krijg in de instellingen van zowel android auto als spotify niet gevonden wat het kan zijn.

Iemand eenzelfde ervaring?
Android Auto instellingen staan op je telefoon in je normale settings app.

Als de iconen nu aan de zijkant zitten dan zou je nu een split moeten hebben met 2/3 maps en 1/3 media.
Anders kan je tijdens het rijden klikken op de splitscreen knop die onderaan staat bij de iconen links.
Tenminste zo was het bij mij toen ik overging op de nieuw android auto layout 2 jaar geleden in mijn ioniq.. :+

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• pzijde
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21-10 21:39
Ik regel dat met mijn laadstation (Zappi) en Home Assistant. Op de dagen dat mijn vriendin werkt wil ik de auto minstens op 55% hebben. Dan komt ze altijd met meer dan 15% thuis.

Auto gaat iedere ochtend als de zon opkomt naar 80% en de Zappi naar ECO+ (laden op de zon). Op de dagen dat de auto vroeg gebruikt wordt controleert Home Assistant na middernacht het percentage. Als dat onder de 55% is dan gaat de Zappi naar FAST (laden van het net), de auto naar 60% en start ik het opladen. Als het echt hard vriest dan gaat de Zappi ook naar FAST in de ochtend en programmeer ik met de Hyundai app het voorverwarmen.

Als ik een keer ver weg moet dan gaat de auto naar 100% en start ik de laadsessie zo dat hij op het laatst het benodigde deel nog bijlaadt. Dat is beter voor het batterijsysteem.

Met deze methode profiteer je optimaal van de opgewekte zonne-energie en ontlast je het batterijsysteem door hem zoveel mogelijk tussen de 20% en 80% te houden.
sigmundfreund schreef op donderdag 25 september 2025 @ 10:39:
[...]

Nouja dat is dus het punt inderdaad. Ik heb woonwerk 70-80 retour afhankelijk van of ik de kinderen wegbreng, 4 dagen in de week. Natuurlijk zijn de momenten vaak zat dat ik een volle lading nodig heb en dan is die gewoon lekker ingeplugd, soms meermaals per dag als het moet.

Maar ik probeer wat bewuster om te gaan met het opladen om alvast een andere mindset te krijgen voor als de saldering wegvalt in de toekomst.

Schema staat ingesteld voor alle dagen in de week dat ik verwacht de auto in de ochtend nodig te hebben, eigenlijk ma t/m za, met hun eigen tijden. Het leven is niet zo regelmatig dat dat altijd uitkomt maar dat is verder geen probleem.

Waar ik dus in dit geval niet goed uit kom is dit, als voorbeeld: Maandag opladen in de zon, dinsdag 80km, woensdag 80km, dan opladen in de nacht voor donderdag en vrijdag. Ik kan natuurlijk de auto elke nacht naar de 100% jagen maar het is dus niet altijd nodig en zo kan ik meer gebruik maken van de zonuren. Alleen heb ik graag de auto 's ochtends gewoon direct ontwasemd en (binnenkort) ijsvrij, zodat het instappen en rijden is. Vooralsnog lijkt het bijprikken 's ochtends terwijl we ons klaarmaken voor vertrek de enige optie of toch elke keer naar 100% in de nacht gaan.

• SvenHe
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01-11 18:02
@Kodess Dank voor je beschrijving. Het wisselen naar split screen had ik nog niet gevonden.
Maar wat ik daar kan doen is incompleet, waar ik een afbeelding verwacht is een donker scherm met een play button die niks doet. Ik zal nog checken of het bij mijn vrouw anders is.

Ook nog wat ingangen gevonden voor menu's waaronder een mogelijkheid laadstekkers te selecteren voor weergave in maps.
Die optie heb ik niet gezien als de telefoon ontkoppeld was.

Ik speur verder.

• BarryH

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Da_Poncho
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01:03
Volgens mij is al langer bekend dat je het DC protocol kan (mis)gebruiken maar ik heb nog geen compleet bewijs gezien voor Hyundai Ioniqs (28 of 38 kWh).Nadeel van deze methode is dat de auto "half aan staat" en daardoor ~300 watt weggooit terwijl de auto (ont)laadt. Sommige merken geven na een tijdje V2L DC ontladen een time-out.

Bjorn Nyland had bijvoorbeeld de "tesla v2l discharger" van evniculus getest op VW Golf etc. Youtube link

Evniculus zelf heeft ook een filmpje met een Kona 2020 . Dicht in de buurt maar zwakke demo en geen Ioniq.

• BarryH
Da_Poncho schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 23:13:
[...]

Volgens mij is al langer bekend dat je het DC protocol kan (mis)gebruiken maar ik heb nog geen compleet bewijs gezien voor Hyundai Ioniqs (28 of 38 kWh).Nadeel van deze methode is dat de auto "half aan staat" en daardoor ~300 watt weggooit terwijl de auto (ont)laadt. Sommige merken geven na een tijdje V2L DC ontladen een time-out.

Bjorn Nyland had bijvoorbeeld de "tesla v2l discharger" van evniculus getest op VW Golf etc. Youtube link

Evniculus zelf heeft ook een filmpje met een Kona 2020 . Dicht in de buurt maar zwakke demo en geen Ioniq.
idd, dit is het eerste bewijs dat er iets mogelijk is met de ioniq

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Na ruim rweeyjaar ioniq rijden was het vandaag eindelijk zover: laden bij een 22kw ac paal. :p

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gPYMv949mD3RZ4ICJuosBmTPoJ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fokIJvQvKU2nU2KkdjPgoUID.jpg?f=fotoalbum_large

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

• Henry_tw
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 03-11 09:13
BarryH schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 23:22:
[...]

idd, dit is het eerste bewijs dat er iets mogelijk is met de ioniq
ik zag gisteren een filmpje bij Bright dat er ook een commerciele DC lader/ontlader van Eplucon op de markt komt, leuke ontwikkelingen: YouTube: Mag dit wel? Futuristische laadpaal passeert automerken

IONIQ 28 | Premium | | Red | 150k+

• ThsAdrns
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19:10

ThsAdrns

Be the change!

Interessante analyse van de degradatie van de 28 kWh accu als functie van gereden afstand en van leeftijd aan de hand van bijna 100 rijdende Ioniqs...
YouTube: Battery Degradation of 80+ Hyundai Ioniq 28kWh EVs - How much is lef...

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 04-11 20:49
Classic Ioniq ftw. :)

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• philipk89
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 15:36
Er is al eerder over gepost maar toch nog even voor de volledigheid omdat het niet heel makkelijk te vinden is:

Heb de olie van de reductiebak inmiddels twee keer vervangen. Eerste keer was 1,5 jaar geleden bij 55000 km en met (achteraf de verkeerde) 75W-90 GL4 olie. Toen niet gezien hoe de oude olie eruit kwam want Hyundai dealer heeft het gedaan.

Nu vroeg ik het dit keer aan een lokale garage, en die wisten me te vertellen dat Hyundai zelf (!) voorschrijft om de 70W-75 GL4 olie te gebruiken. Deze heeft een veel lagere viscositeit en is dus vloeibaarder bij lagere temperaturen (mogelijk ook iets efficiënter dus). Oude olie was overigens pikzwart maar zonder zichtbare grote metaaldeeltjes. Heb ook nog geen last van gekke geluiden (66000 km), 🤞.

Oh en nog een link naar een forum topic met instructies en super veel details (want Google is ruk tegenwoordig).

Ioniq Premium EV 2017 28 kWh

• Zorro
  • Registratie: Juli 1999

Zorro

Z

SpongeRob schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 20:52:
@BarryH @PeterZ(on) @Zorro
De link naar SpeakEV heeft een post waar de oplossing staat, die post linkt naar Reddit en daar staan de foto's van alles.
Ik heb even een foto geleend van Reddit, de cirkel en de pijl geven aan waar de connector zit en iets naar links van de connector zit het ventilatiedopje (dat zwarte cirkeltje).
[Afbeelding]

Het ventilatie dopje heb ik zojuist even open gewipt en er blijkt een licht ademend membraampje in te zitten, ik had in eerste instantie het idee dat er een verend membraampje/terugslagklepje in zou zitten, masr het is dus hermetisch afgesloten. Wellicht is er een versie te vinden die wat beter ademt.
[Afbeelding]

De connector is niet erg goed bereikbaar vanaf de bovenkant door het frame waar de motor in hangt, maar hij is wel zichtbaar en je zou 'm wellicht ook nog los kunnen halen. Om de connectoren aan de binnenkant van de motor te controleren zou ik wel aanraden om het vanaf de onderkant te doen.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

@PeterZ(on) Op dat verbruik heb ik wel m'n best gedaan, hoefde de airco niet aan en ik woon op 600m boven zeeniveau. :)
Op de terugweg heb ik iets meer doorgereden wat ook het hogere verbruik laat zien.
Nog even hierop terugkomend: Ik heb dit stekkertje laten nakijken en schoonmaken indien nodig. Sindsdien (*klopt af*) geen meldingen meer gehad *O*

How does it feel to be the greatest guitarist in the world? I don't know, go ask Rory Gallagher. —Jimi Hendrix quote from Rolling Stone magazine interview.

• PeterZ(on)
De reis naar Spanje is gelukkig weer zonder problemen verlopen, zie ook mijn verslag in PeterZ(on) in "Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa" De Ioniq is en blijft een heerlijke auto om in te rijden en is ook nog eens super zuinig. En ondanks de kleine accu kun je er dus prima lange afstanden mee rijden. :)

[ Voor 21% gewijzigd door PeterZ(on) op 18-10-2025 20:56 ]

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• philipk89
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 15:36
PeterZ(on) schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 19:24:
De reis naar Spanje is gelukkig weer zonder problemen verlopen, zie ook mijn verslag in https://gathering.tweaker...bookmark/2083132/83709058 De Ioniq is en blijft een heerlijke auto om in te rijden en is ook nog eens super zuinig. En ondanks de kleine accu kun je er dus prima lange afstanden mee rijden. :)
De link werkt helaas niet, benieuwd naar het verslag :)

Edit: sorry ik kwam op de bookmark toevoegen pagina, waar de link naar je post daadwerkelijk wel onder stond.

[ Voor 16% gewijzigd door philipk89 op 18-10-2025 20:45 ]

Ioniq Premium EV 2017 28 kWh

• PeterZ(on)
philipk89 schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 20:42:
[...]

De link werkt helaas niet, benieuwd naar het verslag :)

Edit: sorry ik kwam op de bookmark toevoegen pagina, waar de link naar je post daadwerkelijk wel onder stond.
Oh sorry, bedankt voor het melden, ik heb het aangepast.

• skaffa
Goudvis schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 20:44:
Na ruim rweeyjaar ioniq rijden was het vandaag eindelijk zover: laden bij een 22kw ac paal. :p

[Afbeelding]
Inmiddels de groep van mijn laadpaal thuis laten upgraden naar 32a dus ik kan thuis nu ook vol gas laden 🥳. Is ie gewoon in 5,5 uur vol en relatief gezien minder laadverlies.

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:54
skaffa schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 22:59:
[...]

Inmiddels de groep van mijn laadpaal thuis laten upgraden naar 32a dus ik kan thuis nu ook vol gas laden 🥳. Is ie gewoon in 5,5 uur vol en relatief gezien minder laadverlies.
Lekker om hem zo snel te kunnen laden. Mijn woning heeft maar 1 fase met 40 ampère. Ik ben dus blij dat ik geen 3x 25 ampère thuis heb, dan zat je met een beperkt beschikbaar vermogen. Samen met load balancing, zonnepanelen en een accu kan ik hem ook altijd op volle snelheid laden. Maar van het voor tot het najaar doe ik het meestal puur op de zon. Alleen is er nu te weinig zon om dat te kunnen doen.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Afgelopen zondag had ik de auto verplaatst en 2x een kort ritje gemaakt. Zondagavond wilde ik de auto terug op de oprit rijden; accu leeg.
Met de 12v lader weer voldoende prik in de accu gebracht en de auto weer "normaal" gebruikt. Zondagavond wel meteen een nieuwe accu besteld.

Woensdagavond bij de Kia dealer een nieuwe EV4 meegekregen voor een proefrit die ik vandaag weer ben gaan inleveren. Wil ik de auto starten... 12v leeg! De ironie, bij de concurrende dealer voor de deur. Collega van me tot hulp geroepen (is om de hoek) en met zijn 1999 Hyundai Coupe mijn auto weer tot leven gewekt. Helemaal ironisch is dat hij zijn auto minimaal onderhoud om geen APK-afkeur te hebben en ik vrij secuur ben met goed onderhoud.

De accu komt vandaag binnen, dus ik hoop dat het me straks niet nog een keer treft.

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
fredkroket schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 09:45:
Afgelopen zondag had ik de auto verplaatst en 2x een kort ritje gemaakt. Zondagavond wilde ik de auto terug op de oprit rijden; accu leeg.
Met de 12v lader weer voldoende prik in de accu gebracht en de auto weer "normaal" gebruikt. Zondagavond wel meteen een nieuwe accu besteld.

Woensdagavond bij de Kia dealer een nieuwe EV4 meegekregen voor een proefrit die ik vandaag weer ben gaan inleveren. Wil ik de auto starten... 12v leeg! De ironie, bij de concurrende dealer voor de deur. Collega van me tot hulp geroepen (is om de hoek) en met zijn 1999 Hyundai Coupe mijn auto weer tot leven gewekt. Helemaal ironisch is dat hij zijn auto minimaal onderhoud om geen APK-afkeur te hebben en ik vrij secuur ben met goed onderhoud.

De accu komt vandaag binnen, dus ik hoop dat het me straks niet nog een keer treft.
Ik heb nog wel een week rond gereden op die manier. Ik had zo'n powerbank die ook je accu kan boosten. Elke keer als ik ergens heen wilde met de ioniq moest ik hem eerst even wat stroom geven :+
Na 3 dagen toch maar een nieuwe 12V bestelt, maar dat was in het weekend dus vandaar nog een paar dagen ermee rond gereden.

[ Voor 5% gewijzigd door Kodess op 23-10-2025 09:50 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• fredkroket
  • Niet online
Kodess schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 09:50:
[...]

Ik heb nog wel een week rond gereden op die manier. Ik had zo'n powerbank die ook je accu kan boosten. Elke keer als ik ergens heen wilde met de ioniq moest ik hem eerst even wat stroom geven :+
Na 3 dagen toch maar een nieuwe 12V bestelt, maar dat was in het weekend dus vandaar nog een paar dagen ermee rond gereden.
Eigenlijk speelt het al sinds deze zomer... Eind juni lege accu (vrouwlief trof het toen, de bliksem kwam door de telefoon naar huis zeg maar...). Daarom ben ik deze zomer ook met de Ioniq zelf op vakantie gegaan met de 2 oudste kinderen, anders had ik de V60 gepakt (ik ging met mijn 2 kinderen uit eerste huwelijk). In september weekendje weg met de schoonouders, accu leeg. Daarna nog 1x gehad dat hij gelukkig wel aan ging, maar het dashboard was een kermis aan lampjes.

Gezien ik ook nog wel eens de auto wat nachtjes voor werk op schiphol laat slapen ivm werk, wilde ik geen risico nemen. Nu het echt kouder gaat worden en ik niet nog een keer het risico ga nemen dat vrouwlief dit overkomt toch maar even een nieuwe accu besteld.

Daarbij denk ik dat de EV4 het niet gaat worden - is me gewoon teveel geld (ik wil dan toch de meest complete...). Dus over 2 weken heb ik een afspraak bij van der Wou voor onderhoud incl reductiebakolie.

• barco3630
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 25-10 10:42
Hallo allemaal,

Ik ben benieuwd of er hier al mensen zijn die écht hebben overnacht in de IONIQ 9 in de zogenaamde camping of utility mode.
Ik zou graag wat ervaringen horen over de praktische kant daarvan:

1. Welk matras hebben jullie gebruikt en hoe beviel dat? (bijv. opblaasbaar, zelfopblazend, schuimmatras, merk, dikte, enz.)

2. Hoe zit het met ventilatie en condens? Was er voldoende luchtcirculatie of kreeg je last van vochtige ramen of benauwde lucht?

3. Hoeveel batterij verbruikt de auto ongeveer tijdens een nacht slapen? Vooral met klimaatregeling of apparaten via V2L aan.

4. Zijn er nog tips of aandachtspunten (zitopstelling, raamverduistering, deuren vergrendelen, geluid, comfort, enz.)?

Alle ervaringen, cijfers of foto’s van jullie opstelling zijn meer dan welkom!

Alvast bedankt voor het delen 🙏
Groeten,

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

barco3630 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 23:07:
Hallo allemaal,

Ik ben benieuwd of er hier al mensen zijn die écht hebben overnacht in de IONIQ 9 in de zogenaamde camping of utility mode.
Ik zou graag wat ervaringen horen over de praktische kant daarvan:

1. Welk matras hebben jullie gebruikt en hoe beviel dat? (bijv. opblaasbaar, zelfopblazend, schuimmatras, merk, dikte, enz.)

2. Hoe zit het met ventilatie en condens? Was er voldoende luchtcirculatie of kreeg je last van vochtige ramen of benauwde lucht?

3. Hoeveel batterij verbruikt de auto ongeveer tijdens een nacht slapen? Vooral met klimaatregeling of apparaten via V2L aan.

4. Zijn er nog tips of aandachtspunten (zitopstelling, raamverduistering, deuren vergrendelen, geluid, comfort, enz.)?

Alle ervaringen, cijfers of foto’s van jullie opstelling zijn meer dan welkom!

Alvast bedankt voor het delen 🙏
Groeten,
Je zit niet in het juiste topic, dit is het topic voor de originele Ioniq Electric.
Je zal je vraag dus ergens anders moeten stellen, wellicht is er een algemeen Hyundai topic?
Je zou natuurlijk ook een nieuw topic aan kunnen maken voor de Ioniq 9 net zoals dit model specifieke topic.

[ Voor 3% gewijzigd door SpongeRob op 23-10-2025 23:27 ]

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

• BarryH
Ik ben toegevoegd als topicstarter.
Ik ga in de OP iets zeggen over onderhoud specialiteiten. Als iemand posts daarvoor heel nuttig vindt , zet het in een post aan mij gericht en ik ga ze direct linken in de OP of de posts pinnen

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

BarryH schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 23:32:
Ik ben toegevoegd als topicstarter.
Ik ga in de OP iets zeggen over onderhoud specialiteiten. Als iemand posts daarvoor heel nuttig vindt , zet het in een post aan mij gericht en ik ga ze direct linken in de OP of de posts pinnen
Top, goed idee. 👍 Misschien dat ik op een later moment ook nog wat content kan aanleveren. Je zou iig deze post van een tijdje terug mee kunnen nemen in je verhaal, mocht je deze info nog niet hebben:

matroosoft in "Het grote Hyundai Ioniq Electric topic"

• BarryH
matroosoft schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 23:51:
[...]

Top, goed idee. 👍 Misschien dat ik op een later moment ook nog wat content kan aanleveren. Je zou iig deze post van een tijdje terug mee kunnen nemen in je verhaal, mocht je deze info nog niet hebben:

matroosoft in "Het grote Hyundai Ioniq Electric topic"
Jij hebt het daar over motorlagers vervangen voor eur 1000
Ik ken eur 1800 hiervoor. heb ik het mis?

• BarryH
Het lijkt erop dat DTS Lopik ook de lagers van de motor kan vervangen:
https://www.autoweek.nl/a...met-een-ev-steeds-groter/

• BarryH
OP beetje aangepast. Ik zie dat ik nu mede auteurs kan toevoegen. Als je dat leuk vind, meld je dan bij mij

• PeterZ(on)
BarryH schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 10:43:
Het lijkt erop dat DTS Lopik ook de lagers van de motor kan vervangen:
https://www.autoweek.nl/a...met-een-ev-steeds-groter/
Lijkt mij een goed adres gezien de positieve reviews en is voor mij dichterbij dan Dongen. Wie weet moet ik ooit eens gebruik maken van hun expertise.

• BarryH
PeterZ(on) schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 11:31:
[...]

Lijkt mij een goed adres gezien de positieve reviews en is voor mij dichterbij dan Dongen. Wie weet moet ik ooit eens gebruik maken van hun expertise.
Ik zie op de foto's de lagersets van evclinic liggen. Weet alleen niet of ze puur eNiro/Kona/Soul ervaring hebben of ook Ioniq.

• PeterZ(on)
BarryH schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 11:48:
[...]

Ik zie op de foto's de lagersets van evclinic liggen. Weet alleen niet of ze puur eNiro/Kona/Soul ervaring hebben of ook Ioniq.
Kona en Ioniq komen v.z.i.w. grotendeels overeen qua techniek dus dat zal geen probleem zijn denk ik.

• luke22
Helaas wederom last van sticky steering ondanks dat ik nu 2 winters achter elkaar een fix leek te hebben dat het voor de rest van die winter leek op te lossen.

Ik ben een beetje ten einde raad , ook eigenlijk geen zin meer om het zelf te repareren.

Wellicht maar eens onze vrienden in Dongen berichten of zij dit toevallig ook in een lijst met oplossingen hebben zitten oid

• Headshot_NL
luke22 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 07:21:
Helaas wederom last van sticky steering ondanks dat ik nu 2 winters achter elkaar een fix leek te hebben dat het voor de rest van die winter leek op te lossen.

Ik ben een beetje ten einde raad , ook eigenlijk geen zin meer om het zelf te repareren.

Wellicht maar eens onze vrienden in Dongen berichten of zij dit toevallig ook in een lijst met oplossingen hebben zitten oid
Vervelend, ik heb er in hele kleine mate ook last van, maar lijkt per jaar ook weer anders te zijn.

Iets anders wat me opvalt sinds een week of 3 is dat de live verkeersinfo niet meer werkt. Normaal ging bij het instappen in de auto automatisch mijn hotspot aan, maakte de auto verbinding, en kreeg ik groene lijntjes op de navigatie in plaats van grijs. Het verbinden lijkt gewoon goed te gaan, ook met een andere telefoon/hotspot maar geen live verkeersinfo meer. In de instellingen van de navigatie staat dit nog steeds gewoon aan.
Iemand anders waar dit ook het geval is? Mogelijk is dit ontstaan na mijn laatste update, maar dat kan ik niet helemaal terughalen.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1

• BarryH
Heeft iemand 205/60R16 banden op een ioniq EV 2016-2019 (28kWh) gehad en hoe beviel dat?

• fx500
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:48
BarryH schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 17:17:
Heeft iemand 205/60R16 banden op een ioniq EV 2016-2019 (28kWh) gehad en hoe beviel dat?
Ik de "standaard" Michelin E-Primacy (dus niet de EV versie) wel zelfde maatvoering. Deze waren echt super zuinig. En ook de grip was echt goed. Ook verrassend goed in winterse omstandigheden.

Dus ik met m'n goede gedrag Michelin CrossClimate 2 banden gekocht. Nou dat nooit weer. Na 30dKM op en versleten. BIjna geen grip, ook veel langere remweg. En bij regen kun je beter niet te hard rijden ;)

Kortom, ik ga weer terug naar zomerbanden year round.

Nevermind. ik dacht dezelfde maat te hebben, maar ging om 205/55R16.

[ Voor 7% gewijzigd door fx500 op 27-10-2025 18:32 ]

• boozzz
luke22 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 07:21:

Heb je dat kleine lager en dat plastic omhulsel destijds vervangen?

• luke22
boozzz schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 21:54:
[...]

Heb je dat kleine lager en dat plastic omhulsel destijds vervangen?
Eerste keer heb ik alles ingesmeerd

Tweede keer het plastic omhulsel vervangen maar niet het lager. Zou het dan toch de lager zelf zijn? :/

• boozzz
luke22 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 06:55:
[...]

Eerste keer heb ik alles ingesmeerd

Tweede keer het plastic omhulsel vervangen maar niet het lager. Zou het dan toch de lager zelf zijn? :/
Ik kan me voorstellen dat het het lager is, als het onder wat (te veel) spanning staat, raakt ie op den duur iets ingesleten op het middelpunt, net als bij een fietsbalhoofd.

Maar goed, speculatie, ik moet die van mij nog steeds doen, alleen moet dan even iets van een mini lagertrekker fabriceren. De lagertrekker die ik had besteld is veel te lomp.

• Catvlek2
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:22
Afgelopen maandagochtend stapte ik in mijn Ioniq Premium 28 kWh uit 2018. Tot mijn verbazing bleek de auto die nacht niet opgeladen te zijn. Omdat ik al eens eerder problemen had gehad rond de wisseling van zomer- naar wintertijd bij het laden via mijn Tesla Wall Connector op een ingestelde laadtijd, haalde ik mijn schouders op en reed gewoon naar mijn werk; een rit van 52 km met 87 km op de GOM. Ik dacht, op of na het werk laad ik wel even bij voor de terugweg.

Eenmaal aangekomen met nog 18 km op de GOM sloot ik de auto aan op een publieke laadpaal en startte de laadsessie. Het viel me op dat de drie blauwe lampjes niet knipperden, maar omdat zowel de laadpaal als de Shell Recharge app een actieve sessie aangaven, besloot ik het even aan te kijken. Misschien was er sprake van load balancing aangezien alle andere plekken ook bezet waren door ladende auto's.

Tijdens mijn pauze bleek helaas dat er helemaal niet geladen was. Opvallend genoeg kon ik de laadkabel loshalen terwijl de sessie nog liep, voor mij een vermoeden dat de actuator niet meer goed werkte. Dat probleem had ik via dit topic al vaker voorbij zien komen. Omdat mijn pauze erop zat liet ik het even voor wat het was en zocht ik uit waar de dichtstbijzijnde Hyundai dealer zat; op zo’n 11 km afstand.

Na werktijd probeerde ik nog een snellader een straat verderop en ook een paar keer trekken aan de noodontgrendeling via het koord, maar zonder succes.

Dus met knijpende billen naar de dealer (Ursem Barten Amsterdam Zuidoost gereden). Een rit van 11km en 18km op de GOM. Gelukkig was het druk op de ring, waardoor ik rustig kon rijden. Wel met regen, tegenwind en alle stroomvretende opties uit. Uiteindelijk met 6 km resterend en in turtle-modus haalde ik gelukkig het terrein van de garage.

Gisteren heeft de garage de auto onderzocht en inderdaad, het bekende actuatorprobleem. Vandaag kon ik de auto gelukkig alweer ophalen; totale kosten €250.

Les geleerd: voortaan niet meer op de bonnefooi vertrekken met een accupercentage waarvan ik weet dat ik niet thuis kan komen als de auto 's nachts om wat voor reden dan ook niet geladen heeft. :+ 8)7

• Headshot_NL
Catvlek2 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 15:08:
Afgelopen maandagochtend stapte ik in mijn Ioniq Premium 28 kWh uit 2018. Tot mijn verbazing bleek de auto die nacht niet opgeladen te zijn. Omdat ik al eens eerder problemen had gehad rond de wisseling van zomer- naar wintertijd bij het laden via mijn Tesla Wall Connector op een ingestelde laadtijd, haalde ik mijn schouders op en reed gewoon naar mijn werk; een rit van 52 km met 87 km op de GOM. Ik dacht, op of na het werk laad ik wel even bij voor de terugweg.

Eenmaal aangekomen met nog 18 km op de GOM sloot ik de auto aan op een publieke laadpaal en startte de laadsessie. Het viel me op dat de drie blauwe lampjes niet knipperden, maar omdat zowel de laadpaal als de Shell Recharge app een actieve sessie aangaven, besloot ik het even aan te kijken. Misschien was er sprake van load balancing aangezien alle andere plekken ook bezet waren door ladende auto's.

Tijdens mijn pauze bleek helaas dat er helemaal niet geladen was. Opvallend genoeg kon ik de laadkabel loshalen terwijl de sessie nog liep, voor mij een vermoeden dat de actuator niet meer goed werkte. Dat probleem had ik via dit topic al vaker voorbij zien komen. Omdat mijn pauze erop zat liet ik het even voor wat het was en zocht ik uit waar de dichtstbijzijnde Hyundai dealer zat; op zo’n 11 km afstand.

Na werktijd probeerde ik nog een snellader een straat verderop en ook een paar keer trekken aan de noodontgrendeling via het koord, maar zonder succes.

Dus met knijpende billen naar de dealer (Ursem Barten Amsterdam Zuidoost gereden). Een rit van 11km en 18km op de GOM. Gelukkig was het druk op de ring, waardoor ik rustig kon rijden. Wel met regen, tegenwind en alle stroomvretende opties uit. Uiteindelijk met 6 km resterend en in turtle-modus haalde ik gelukkig het terrein van de garage.

Gisteren heeft de garage de auto onderzocht en inderdaad, het bekende actuatorprobleem. Vandaag kon ik de auto gelukkig alweer ophalen; totale kosten €250.

Les geleerd: voortaan niet meer op de bonnefooi vertrekken met een accupercentage waarvan ik weet dat ik niet thuis kan komen als de auto 's nachts om wat voor reden dan ook niet geladen heeft. :+ 8)7
Ja dit was natuurlijk ook een lastige, omdat het eerder was voorgekomen tijdens de zomer/wintertijd wissel.
Weet je of deze al eerder is vervangen? En wat is je kilometerstand? Mijne werkt in elk geval al 100k kilometer want in de tijd dat ik hem heb is hij nooit vervangen, de auto heb ik van 20 naar 120k gereden. Ik verwacht dat hij in die eerste 20k ook niet vervangen is.
Qua geluid zou het iets anders moeten klinken, tussen de eerste versie die nog wel eens kapot gaat en de verbeterde versie.

• Catvlek2
Headshot_NL schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 15:17:
[...]

Ja dit was natuurlijk ook een lastige, omdat het eerder was voorgekomen tijdens de zomer/wintertijd wissel.
Weet je of deze al eerder is vervangen? En wat is je kilometerstand? Mijne werkt in elk geval al 100k kilometer want in de tijd dat ik hem heb is hij nooit vervangen, de auto heb ik van 20 naar 120k gereden. Ik verwacht dat hij in die eerste 20k ook niet vervangen is.
Qua geluid zou het iets anders moeten klinken, tussen de eerste versie die nog wel eens kapot gaat en de verbeterde versie.
De auto heeft zo'n 95k gelopen. Of de actuator al eerder vervangen is weet ik niet, ik heb de auto met 62k zo'n 2 jaar geleden aangeschaft. Ik zal vanavond eens luisteren of het vergrendelen nu anders klinkt en het even laten weten.

Als ik het goed begrijp kan ik concluderen dat als het geluid identiek is de actuator al ooit is vervangen? En bij een ander geluid dit nog niet het geval was?

Ik heb in het topic ook verhalen gelezen over een verplichte software update omdat de nieuwe actuator andersom zou werken? Geen idee of dat klopt, maar naar mijn weten heeft de garage geen updates uitgevoerd vanmorgen.

• Headshot_NL
Catvlek2 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 15:47:
[...]

De auto heeft zo'n 95k gelopen. Of de actuator al eerder vervangen is weet ik niet, ik heb de auto met 62k zo'n 2 jaar geleden aangeschaft. Ik zal vanavond eens luisteren of het vergrendelen nu anders klinkt en het even laten weten.

Als ik het goed begrijp kan ik concluderen dat als het geluid identiek is de actuator al ooit is vervangen? En bij een ander geluid dit nog niet het geval was?

Ik heb in het topic ook verhalen gelezen over een verplichte software update omdat de nieuwe actuator andersom zou werken? Geen idee of dat klopt, maar naar mijn weten heeft de garage geen updates uitgevoerd vanmorgen.
Ja ik had vernomen dat het vergrendelen en ontgrendelen met het nieuwe type echt anders moet klinken. Dat zou betekenen dat als hij nu hetzelfde klinkt je voorheen ook de verbeterde versie had.

• maarte997
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 04-11 10:45
Catvlek2 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 15:08:

Geen slechte prijs... Ik betaalde vorig jaar (inclusief vervangen van de reductiebakolie) richting 600 euro...

• Catvlek2
Headshot_NL schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 21:53:
[...]

Ja ik had vernomen dat het vergrendelen en ontgrendelen met het nieuwe type echt anders moet klinken. Dat zou betekenen dat als hij nu hetzelfde klinkt je voorheen ook de verbeterde versie had.
Ik heb gisterenavond even geluisterd. Mijn vrouw en ik hebben sterk het idee dat de vergrendeling/ontgrendeling een stuk vlotter gaat dan voorheen. Dus een "korter" en "hoger" een geluidje. Wat ons dus wel doet vermoeden dat de actuator niet eerder al vervangen is. Voor zo ver bekend is er geen software update uitgevoerd in ieder geval, er stond niets op de factuur hierover tenminste en het was niet vermeld tijdens het ophalen.
maarte997 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 08:42:
[...]

Geen slechte prijs... Ik betaalde vorig jaar (inclusief vervangen van de reductiebakolie) richting 600 euro...
Oei, dat is inderdaad wel flink aan de prijs. Volgens mij is het onderdeel wat vervangen moet worden zo'n 80 euro, met 2 uurtjes arbeid erbij lijkt de €250,- een marktconforme prijs. Als ik de montagehandleiding die eerder in het topic heb gezien moet geloven is het voor een automonteur namelijk geen hele spannende klus.

[ Voor 27% gewijzigd door Catvlek2 op 30-10-2025 10:43 ]

• Headshot_NL
Catvlek2 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 10:37:
[...]

Ik heb gisterenavond even geluisterd. Mijn vrouw en ik hebben sterk het idee dat de vergrendeling/ontgrendeling een stuk vlotter gaat dan voorheen. Dus een "korter" en "hoger" een geluidje. Wat ons dus wel doet vermoeden dat de actuator niet eerder al vervangen is. Voor zo ver bekend is er geen software update uitgevoerd in ieder geval, er stond niets op de factuur hierover tenminste en het was niet vermeld tijdens het ophalen.
Dat is inderdaad wat ik ook heb vernomen, alsof het motortje nu een stuk sterker is dan voorheen. Zelf dus geen idee of ik de oude of nieuwe heb, maar denk nog de oude. Hopelijk blijft hij gewoon netjes werken.

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Catvlek2 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 10:37:
[...]

Voor zo ver bekend is er geen software update uitgevoerd in ieder geval, er stond niets op de factuur hierover tenminste en het was niet vermeld tijdens het ophalen.
Het is waarschijnlijk niet vermeld omdat het eerder een software aanpassing is wat bij het vervangen van de actuator hoort.

• BarryH
BarryH schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 17:17:
Niemand? Ik zie dat het voor de 2019-2021 38kWh de standaard bandenmaat is en vraag me af of dat ook gewoon onder mijn 28kWh past.

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

@BarryH Passen zal het prima doen, je zal alleen wel een kleine tellerafwijking kunnen gaan krijgen vanwege de marginaal grotere afrolomtrek van de 205/60R16 banden.

• BarryH
SpongeRob schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 15:54:
@BarryH Passen zal het prima doen, je zal alleen wel een kleine tellerafwijking kunnen gaan krijgen vanwege de marginaal grotere afrolomtrek van de 205/60R16 banden.
ok, dus geen afgeschaafde randen van de banden omdat het aanloopt in de wielkast?

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

BarryH schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 15:57:
[...]

ok, dus geen afgeschaafde randen van de banden omdat het aanloopt in de wielkast?
Nee, dat zal wel loslopen, vooral omdat de facelift juist die bandenmaat er standaard onder heeft liggen.
Hou er wel rekening mee dat onder andere de GOM minder nauwkeurig zal zijn.
De snelheid zal zo'n 3,5% afwijken van de standaard bandenmaat. Dat betekent dus dat 100km/h op de teller met de hogere banden dichterbij een daadwerkelijke 100 km/h zal liggen dan met de standaard bandenmaat.
De afrolomtrek kun je makkelijk berekenen en de daarbij horende afwijkingen in aangegeven snelheid.

• fredkroket
  • Niet online
BarryH schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 15:49:
[...]

Niemand? Ik zie dat het voor de 2019-2021 38kWh de standaard bandenmaat is en vraag me af of dat ook gewoon onder mijn 28kWh past.
Ik heb het andersom... ik heb een setje velgen met banden overgenomen van een Ioniq 2016-2019 voor mijn 2019-2021 Ioniq. De TPMS sensoren zijn in ieder geval universeel, maar ik moest wat harder rijden op te teller om dezelfde GPS snelheid te rijden. En daardoor rij je op papier ook meer kilometers en wijkt je verbruik feitelijk af.

• Trokken
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:17
Op basis van de Wican ESP config van Deikke heb ik in home assistant een paar utility meters aangemaakt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
# === Hyundai Ioniq (discharged) ===
ioniq_energy_discharged_daily:
  cycle: daily
  source: sensor.wican_ioniq_cumulative_energy_discharged_2
  always_available: true
  name: "Ioniq – Dagelijks ontladen energie"

ioniq_energy_discharged_monthly:
  cycle: monthly
  name: "Ioniq – Maandelijks ontladen energie"

ioniq_energy_discharged_yearly:
  cycle: yearly
  name: "Ioniq – Jaarlijks ontladen energie"

# === Hyundai Ioniq (charged) ===
ioniq_energy_charged_daily:
  cycle: daily
  source: sensor.wican_ioniq_cumulative_energy_charged_2
  name: "Ioniq – Dagelijks geladen energie"

ioniq_energy_charged_monthly:
  cycle: monthly
  name: "Ioniq – Maandelijks geladen energie"

ioniq_energy_charged_yearly:
  cycle: yearly
  name: "Ioniq – Jaarlijks geladen energie"

Ik heb ChatGPT gevraagd om bulk editing te doen op mijn yaml file. Die kwam vervolgens met suggesties aanzetten.
Eerst moest ik uitleggen dat wican_ioniq_cumulative_energy_discharged_2 niks te maken heeft met energie teruglevering, maar met de zelf gebruikte energie tijdens het rijden o.a.

Uiteindelijk kwam die met de volgende suggestie:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
- sensor:
    # Totaal geladen energie (alle laadlocaties)
    - name: "Ioniq – Energie geladen (jaar)"
      unique_id: ioniq_energy_charged_yearly_template
      unit_of_measurement: kWh
      state: "{{ states('sensor.ioniq_energy_charged_yearly') | float(0) }}"

# Totaal verbruikte energie door de auto
    - name: "Ioniq – Energie verbruikt (jaar)"
      unique_id: ioniq_energy_discharged_yearly_template
      unit_of_measurement: kWh
      state: "{{ states('sensor.ioniq_energy_discharged_yearly') | float(0) }}"

# Optioneel: aandrijflijnrendement (discharged / charged)
    - name: "Ioniq – Rendement (%)"
      unique_id: ioniq_rendement_yearly
      unit_of_measurement: "%"
      state: >
        {% set charged = states('sensor.ioniq_energy_charged_yearly') | float(0) %}
        {% set discharged = states('sensor.ioniq_energy_discharged_yearly') | float(0) %}
        {% if charged > 0 %}
          {{ (discharged / charged * 100) | round(1) }}
        {% else %}
          0
        {% endif %}

De eerste 2 sensoren zijn nogal redundant, aangezien je met de utility sensors zelf al float operations kan doen.
Wel interessant is de suggestie dat deze 2 waarden iets over de efficiëntie van de aandrijflijn zeggen.

Bij mij is charged 432 kWh hoger dan discharged (cumulatief, want de yearly utility staat nu nog op 0). Dat zou suggereren dat deze energie verloren is gegaan. Door discharged door charged te delen kom ik uit op een efficiëntie van 96,8%.
Mijn SoC is momenteel 97% overigens, dus de discharged is iets hoger t.o.v. het moment dat die helemaal volgeladen was.

Ik vraag me af of ChatGPT in dit geval echt gelijk heeft, of dat het verschil op een andere manier te verklaren is. 🤔

☀️ 2220Wp | 🚗 Hyundai Ioniq Electric 28kWh | 🌬️ Ventilatie WTW | 🤖 Home Assistant

• Deikke
  • Laatst online: 14:45
Let op dat de energy charged ook omhoog loopt bij het remmen, niet alleen bij laden. Het is de meting voor het de accu in of uit gaat. Die efficiëntie heeft dus alleen betrekking op de verliezen in de accu.

De laadverliezen vanuit het stopcontact vinden voor deze meter plaats. De verliezen in de motor zie je hier ook niet in terug.

• Zorro

Zorro

Z

:(

Schade :(

Vorige week in een bocht de waar ik de kruisende weg (naar rechts in dit geval) opdraai moeten uitwijken voor een auto die van rechts kwam en niet lekker rechts hield dus op mijn baan dreigde te komen. Nou hebben ze bedacht dat het wel handig is om in die bocht paaltjes neer te zetten. En een stoeprand is daar vanwege een verhoging/drempel ook niet. Dus bij het uitwijken te krap de bocht ingedraaid en paaltje langs mijn rechterachterdeur geschaafd. Gedeukt en krassen. Bij schadeherstel laten kijken en zo met de natte vinger een 2000/3000 euro schade. Nou is het voor 95% de deur, dus een nieuwe/gebruikte deur zou het al grotendeels verhelpen.

Dus als iemand een adresje weet.... Het is een Ioniq 28 Zwart en het gaat dus om de rechter achterdeur.

How does it feel to be the greatest guitarist in the world? I don't know, go ask Rory Gallagher. —Jimi Hendrix quote from Rolling Stone magazine interview.

• Headshot_NL
Zorro schreef op maandag 3 november 2025 @ 09:43:

Schade :(

Vorige week in een bocht de waar ik de kruisende weg (naar rechts in dit geval) opdraai moeten uitwijken voor een auto die van rechts kwam en niet lekker rechts hield dus op mijn baan dreigde te komen. Nou hebben ze bedacht dat het wel handig is om in die bocht paaltjes neer te zetten. En een stoeprand is daar vanwege een verhoging/drempel ook niet. Dus bij het uitwijken te krap de bocht ingedraaid en paaltje langs mijn rechterachterdeur geschaafd. Gedeukt en krassen. Bij schadeherstel laten kijken en zo met de natte vinger een 2000/3000 euro schade. Nou is het voor 95% de deur, dus een nieuwe/gebruikte deur zou het al grotendeels verhelpen.

Dus als iemand een adresje weet.... Het is een Ioniq 28 Zwart en het gaat dus om de rechter achterdeur.
Dat is vervelend. Ik zie dat er genoeg deuren te koop staan, rechts-achter 28 kWh. Maar veel met wat krassen of niet in de juiste kleur. Even in de gaten houden. Of wel een nette kopen in een andere kleur en over laten spuiten. Maar wellicht kom je dan alweer in de buurt van je huidige reparatieprijs, geen idee eigenlijk.
Hier bijvoorbeeld: https://www.japoto.nl/nl/...rs+rechts-achter/21689734

• Zorro

Zorro

Z

Headshot_NL schreef op maandag 3 november 2025 @ 09:50:
[...]

Dat is vervelend. Ik zie dat er genoeg deuren te koop staan, rechts-achter 28 kWh. Maar veel met wat krassen of niet in de juiste kleur. Even in de gaten houden. Of wel een nette kopen in een andere kleur en over laten spuiten. Maar wellicht kom je dan alweer in de buurt van je huidige reparatieprijs, geen idee eigenlijk.
Hier bijvoorbeeld: https://www.japoto.nl/nl/...rs+rechts-achter/21689734
Dank je, daar had ik ook al gekeken maar net wat je zegt, verkeerde kleur en spuiten gaat ook snel in de papieren lopen waarschijnlijk. Dus ik houd het in de gaten, maar mocht iemand net iets weten, of een plek waar ik het kan proberen (niet alles staat op internet, zeker de sloopbedrijven of zo niet) dan houd ik me aanbevolen :)

• PeterZ(on)
De Classic Ioniq 28kWh doet het helemaal nog niet zo verkeerd tussen nieuwere EV's. :)

• ThsAdrns

ThsAdrns

Be the change!

Zorro schreef op maandag 3 november 2025 @ 09:43:
Vorige maand bij dit demontagebedrijf in Roosendaal een gebruikte achterlichtunit gekocht voor mijn 38 kWh. Dat kwam uit een zwarte 38 kWh met voorschade. Volgens opgave is het rechter achterportier er nog. Je zou alleen moeten nagaan of het in jouw auto past. https://onderdelen.venaut...ro/2019-2022/1810/portier

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh

• Zorro

Zorro

Z

ThsAdrns schreef op maandag 3 november 2025 @ 11:14:
[...]

Vorige maand bij dit demontagebedrijf in Roosendaal een gebruikte achterlichtunit gekocht voor mijn 38 kWh. Dat kwam uit een zwarte 38 kWh met voorschade. Volgens opgave is het rechter achterportier er nog. Je zou alleen moeten nagaan of het in jouw auto past. https://onderdelen.venaut...ro/2019-2022/1810/portier
Dat ziet er goed uit, kan ik wel even bij de dealer navragen of dat compatibel is met de 28
Thx!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Zorro schreef op maandag 3 november 2025 @ 11:22:
[...]

Dat ziet er goed uit, kan ik wel even bij de dealer navragen of dat compatibel is met de 28
Thx!
Dat hoef je niet aan de dealer te vragen, dat past gewoon.Het enige wat anders is aan de buitenkant bij de facelift zijn de bumpers en de lichtunits, al het plaatwerk is (zoals eigenlijk vrijwel altijd bij een facelift) identiek.

• Lintesir
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 04-11 14:13
Ik stond laatst bij de Supercharger en die wilde in eerste instantie niet starten, maar na een stop/start uiteindelijk wel. Toen ik klaar was om te vertrekken de sessie weer gestopt in de app, die vervolgens zei dat de laadsessie gestopt was, maar hij bleef doorladen. Van alles geprobeerd om te stopppen met laden, maar dat lukte niet, en de stekker bleef dus ook vergrendeld. Uiteindelijk maar de achterbak leeg gehaald en de noodontgrendeling gebruikt. Toch wel spannend als ie nog met pak m beet 30kW aan het laden is, maar hoorde niks knetteren ofzo. Is de stekker zo ontworpen dat ie eerst de communicatie pinnen onderbreekt bij het lostrekken, zodat het laden gestopt kan worden voordat de stroomvoerende pinnen los gaan? Also, is er een manier om vanuit de auto het laden te stoppen?

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:07

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ja, de communicatiepinnen zijn korter waardoor als de communicatie wegvalt, direkt het vermogen afgeschakeld kan worden.

Want DC kan een leuke vlamboog maken.

Signatures zijn voor boomers.

• ThsAdrns

ThsAdrns

Be the change!

In geval de snellader niet op de juiste manier wil stoppen, in het EV menu in de auto het doelpercentage voor DC laden terugbrengen tot onder de actuele stand. Dan stopt de auto het laden.

• BarryH
ThsAdrns schreef op maandag 3 november 2025 @ 12:27:
In geval de snellader niet op de juiste manier wil stoppen, in het EV menu in de auto het doelpercentage voor DC laden terugbrengen tot onder de actuele stand. Dan stopt de auto het laden.
dat is 38kWh specifiek denk ik

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Dat is inderdaad alleen voor de facelift uitvoering, bij de 28kWh is het helaas namelijk niet mogelijk om een maximum batterijpercentage in te stellen.

• Lintesir
ThsAdrns schreef op maandag 3 november 2025 @ 12:27:
Maar dan zal waarschijnlijk de laadvergendeling nog steeds actief blijven, toch?

• ThsAdrns

ThsAdrns

Be the change!

Oeps, sorry, dat wist ik niet.
Lintesir schreef op maandag 3 november 2025 @ 16:27:
Maar dan zal waarschijnlijk de laadvergendeling nog steeds actief blijven, toch?
Als de auto de laadsessie stopt, wordt normaal ook de stekker vrijgegeven. Misschien is dat anders als jouw auto last heeft van het actuatorprobleem, daar heb ik geen ervaring mee. Maar in dat geval kun je m.i. daarvoor alsnog de noodontgrendeling gebruiken.

• Deikke
Ik heb dit ook eens gehad, het laden bij een Tesla supercharger werd niet goed gestopt en de auto laad gewoon door. Ik wist toen nog niet dat ik in de kofferbak moest graven voor de juiste ontgrendeling en trok aan de draad van het deurtje, zonder resultaat. Ook toen de auto 94% bereikt had en stopte met laden werd er niet ontgrendeld. (28kwh versie). Uiteindelijk door de pechhulp geholpen en weet nu waar de handmatige ontgrendeling is.

• BarryH
Hier een verlengkabel aan de handmatige ontgrendeling gemaakt, zodat ik er bij kan zonder de bodem in de kofferbak op te lichten

• Lintesir
Deikke schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 06:26:
Ik heb dit ook eens gehad, het laden bij een Tesla supercharger werd niet goed gestopt en de auto laad gewoon door. Ik wist toen nog niet dat ik in de kofferbak moest graven voor de juiste ontgrendeling en trok aan de draad van het deurtje, zonder resultaat. Ook toen de auto 94% bereikt had en stopte met laden werd er niet ontgrendeld. (28kwh versie). Uiteindelijk door de pechhulp geholpen en weet nu waar de handmatige ontgrendeling is.
Ben wel benieuwd of je dan dat laatste stuk gratis laadt, heb ik bij mij niet echt op gelet.
spoiler:
En of je dit dan op een bepaalde manier kan triggeren })

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:16

WCA

Lintesir schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 08:39:
[...]

Ben wel benieuwd of je dan dat laatste stuk gratis laadt, heb ik bij mij niet echt op gelet.
spoiler:
Bij mij glitchte de tesla app een beetje gek voor een paar minuten, maar uiteindelijk gewoon alles moeten betalen

Share and Enjoy!

• Headshot_NL
Ja de Tesla app loopt meestal wel een stukje achter, maar achteraf krijg je toch wel de juiste rekening.
Heb ergens eens gelezen dat Tesla alleen het aantal kWh meet voor de lader, dus dat je ook het stukje efficiëntie verlies van de lader zelf betaald. Of dat klopt weet ik niet, alsnog zijn ze vaak de voordeligste optie.

Eerder rekende Tesla trouwens af per hele kWh. Dus als je op het juiste moment stopte, bijvoorbeeld na 20,9 kWh dan betaalde je maar 20 kWh. Wel rekening houden met de app die achter liep. Dat is nu niet meer zo, al scheelde dat natuurlijk ook maar weinig.

• Deikke
Lintesir schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 08:39:
[...]

spoiler:
Helaas, alles moeten betalen.

• robbert150891
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08:36
Ioniq 38 kWh van mijn vrouw laadt niet meer, omdat de laadkabel niet meer kan worden vergrendeld. Als ik de noodkabel aantrek, lukt het laden wel. Ik lees op dit forum terug dat er meer mensen zijn geweest met dit probleem.

Vraagje: Heeft iemand ervaring met het vervangen van de laadkabel vergrendelmotor/ actuator? Zo ja, wat zijn dan de kosten geweest, en wat is er precies vervangen?
Hyundai-dealer heeft het over het vervangen van de volledige laadpoort tegen aanzienlijke kosten (500 dollar via OEM parts), wat mij erg overdreven lijkt.

Alvast bedankt!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:32

timovd

Voorsprong door techniek

@robbert150891 Wat heb je zelf al gevonden op dit forum?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• Headshot_NL
robbert150891 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 09:52:
Ioniq 38 kWh van mijn vrouw laadt niet meer, omdat de laadkabel niet meer kan worden vergrendeld. Als ik de noodkabel aantrek, lukt het laden wel. Ik lees op dit forum terug dat er meer mensen zijn geweest met dit probleem.

Vraagje: Heeft iemand ervaring met het vervangen van de laadkabel vergrendelmotor/ actuator? Zo ja, wat zijn dan de kosten geweest, en wat is er precies vervangen?
Hyundai-dealer heeft het over het vervangen van de volledige laadpoort tegen aanzienlijke kosten (500 dollar via OEM parts), wat mij erg overdreven lijkt.

Alvast bedankt!
Wellicht heb je hier iets aan: https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2018/MC-10128600-9999.pdf
Dit is de handleiding maar inclusief part nummer. Let even op, dit is de 28 kWh, weet niet of het voor de 38 gelijk is.
Misschien kan je het onderdeel kopen en hiermee naar een universele garage gaan. Of het uiteraard zelf doen.

• BarryH
robbert150891 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 09:52:

Alvast bedankt!
Als je de stekker een beetje aandrukt, lukt het vergrendelen dan wel?
Wat ook kan helpen is de manuele vergrendeling (de draad op de bodem van de kofferbak) 2 keer aantrekken.

• robbert150891
timovd schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 11:04:
@robbert150891 Wat heb je zelf al gevonden op dit forum?
Diverse post over de vergrendelmotor. Maar ik geloof dat dit om de 28kWh versie gaat. Bij de 38kWh versie zit het misschien anders.

• robbert150891
BarryH schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 11:15:
[...]

Als je de stekker een beetje aandrukt, lukt het vergrendelen dan wel?
Wat ook kan helpen is de manuele vergrendeling (de draad op de bodem van de kofferbak) 2 keer aantrekken.
Nee, aandrukken werkt niet. Naar links, rechts, boven of onder ook niet. Manuele vergrendeling 1 keer aantrekken werkt wel. Maar om dit nu elke keer te doen als de auto aan de laadpaal wordt gehangen |:(

• robbert150891
Headshot_NL schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 11:05:
[...]

Wellicht heb je hier iets aan: https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2018/MC-10128600-9999.pdf
Dit is de handleiding maar inclusief part nummer. Let even op, dit is de 28 kWh, weet niet of het voor de 38 gelijk is.
Misschien kan je het onderdeel kopen en hiermee naar een universele garage gaan. Of het uiteraard zelf doen.
Super, dankjewel! Dit helpt wel om inzicht te krijgen in het probleem en niet met een mond vol tanden te staan bij een dealer/garage. :)

• BarryH
robbert150891 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 11:20:
[...]

Nee, aandrukken werkt niet. Naar links, rechts, boven of onder ook niet. Manuele vergrendeling 1 keer aantrekken werkt wel. Maar om dit nu elke keer te doen als de auto aan de laadpaal wordt gehangen |:(
wd40 er bij spuiten? bij de pen.
Het lijkt er op dat er 1malig iets bleef haken/teveel weerstand had

(ik heb dit eens in de 1-2 jaar)

[ Voor 3% gewijzigd door BarryH op 04-11-2025 11:26 ]

• robbert150891
BarryH schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 11:24:
[...]

Kijk, dit deed het hem! Was ff pielen om de WD40 erin te krijgen, maar hierna vergrendelde de laadkabel weer. Kreeg net te horen van de Hyundai-dealer: Het is een apart component (gelukkig niet de gehele laadpoort) die ze moeten vervangen, voor de mooie prijs van 450 euro. Dat scheelt!

• ThsAdrns

ThsAdrns

Be the change!

Naar aanleiding van enkele recente vragen waarop de antwoorden gewoon *ergens* in dit topic staan, even wat bij elkaar gezocht voor uitbreiding/aanpassing van de topicstart/startpost. Zie het als een brainstorm.
matroosoft schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 22:53:
[...]
- ABS wielsensor (€500 garage, €20 zelf) https://gathering.tweaker...uote_message/82660866/753
- Verdamper €1500 (want dashboard moet eruit)
- Motorlagers die slijten door lekstroom, Hyundai wil hele motorunit vervangen voor €10k, gespecialiseerde bedrijven vervangen alleen lagers voor €1k

En bekende geluidjes:
- trillen achterin (lijkt vanaf buitenaf wielkasten) is in werkelijkheid slot van de achterbank, even tapeje eromheen.
- krakend geluid voorin (lijkt middenconsole) is in werkelijkheid gordelstekker die beweegt langs koude leer vd stoel
Tom Paris schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 23:30:
Reductiebak-olie vervangen elke ~60k km. Zit niet in het standaard onderhouds-regime, je moet er specifiek om vragen.
- sessie beëindigen aan snellader door doelpercentage accu te verlagen (alleen 38 kWh)
- start booster t.b.v. lege 12V accu
- actuator laadpoort https://gathering.tweaker...uote_message/83851594/783 en https://gathering.tweaker...uote_message/83849474/783
- sticky steering
- zelf vervangen luchtfilter en ruitenwissers (partnumbers)
- banden en velgen: welke maten passen (let op onderscheid 28 en 38 kWh), inleren TMPS? (in elk geval bij 38 kWh niet nodig), met welke merken goede ervaring

• PeterZ(on)
BarryH schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 11:24:
[...]

Ik heb na de problemen met de laadpoortvergrendeling van begin dit jaar geen problemen meer gehad. Tijdens mijn verblijf in Spanje een bus siliconenolie gekocht en daar toen regelmatig wat op gespoten. Hoever dat het die vergrendelpen smeert weet ik niet maar ik heb er geen last meer van. Af en toe spuit ik er nog wat op, dus of het echt helpt of toeval is kan ik niet zeggen. De garage kwam vorige maand bij het jaarlijkse onderhoud ook niets tegen. Het is iig een goedkope fix. 😀

• Kipmetrijst
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:50
Kipmetrijst schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 08:23:
De airco in mijn Ioniq geeft geen koude lucht meer. Langs Kwikfit geweest om de airco bij te laten vullen waar zij aangaven dat die geheel leeg was en waarschijnlijk lek. Toen de auto bij de dealer gezet voor een diagnose. Uiteindelijk blijkt de verdamper kapot, een bekende kwaal zo lees ik in dit topic. De dealer vroeg 1900 euro voor een reparatie, deze voor nu maar even afgewezen. Daarnaast nog 140 euro diagnose kosten.

Ik zag in dit topic iemand voorbijkomen die het zelf had vervangen maar dan moet je wel tijd en zin hebben om je hele dashboard er uit te halen. Ik zie wel of ik de airco dit jaar en in de winter echt nodig heb.
Vandaag de auto naar de dealer gebracht. Ik had naar aanleiding van dit topic toch maar besloten om de airco te repareren aangezien deze ook werd gebruikt voor de accu. Bij het bellen voor een afspraak werd benoemd dat er 3 uur nodig zou zijn voor het demonteren en weer monteren van het dashboard wat ik toch aardig knap vond. Tevens was het tijd voor het jaarlijkse onderhoud en ook de apk. Dit kon allemaal gedaan worden voor 1500 waarvan ik ook netjes een offerte kreeg. Maar afwachten wat het wordt wanneer ik de auto weer ophaal.

Zit nu op 226000km

iRacing Profiel Overview iRacing seizoen 4 races en auto's

Pagina: 1 ... 195 196 Laatste