jhead22 schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 11:50:
Ik heb vandaag het touchscreen van onze Ioniq electric uit december 2016 vervangen. Het touchscreen had een dode plek rechtsboven. Het scherm reageerde op die plek niet meer op aanraking.
Een nieuw navigatiesysteem laten plaatsen is erg duur. Dat moet goedkoper kunnen. Op eBay en op onderdelenlijn.nl staan enkele navigatie units te koop voor de Ioniq Electric. Hier vragen ze echter al snel 600 euro voor. Navigatie units voor de Ioniq hybrid worden vaker aangeboden en voor beduidend lagere prijzen. Blijkbaar zijn er meer hybride auto's verkocht, of worden hybrides vaker in puin gereden.
In eerste instantie wilde ik de hele unit vervangen door een andere unit voor de Electric. Op Tweakers waren er een aantal mensen die zeiden: koop de hybride versie en flash de EV-software (als dat lukt en niet beveiligd is). Een andere Tweaker (SpongeRob) gaf de doorslag: als dat niet lukt zet je gewoon het touchscreen over. Dat laatste heb ik nu gedaan en het werkt perfect! Ik wil de hybrid unit zelf ook nog gaan flashen met de software voor de electric, maar dan moet ik eerst even uitvogelen hoe ik de unit kan voorzien van voeding zonder dat ik hem moet inbouwen in de auto.
Er zijn verschillende part nummers te krijgen van deze navigatie unit. Het gaat om Model: LAN6720EHAE
Part nummers voor de Ioniq electric: (H73) (geen idee waar H73 voor staat)
96550-G7650 (deze zit in onze auto)
96550-G7651
Part nummers Hybrid: (H24)
96550-G2250
96550-G2251 (deze heb ik gekocht)
96550-G2252
Ik had een nette unit 96550-G2250 hybrid besteld via eBay van een Nederlandse verkoper voor 250 euro. Een dag laten kreeg ik een mail van de verkoper dat de unit helaas beschadigd is geraakt in het magazijn. Het touchscreen was gebroken. Ik heb de koop geannuleerd. Daarna heb ik een unit besteld uit Engeland. Totale kosten inclusief import en verzending: 300 euro.
Handleiding (let op, geheel op eigen risico):
• Trek met een metalen haak (liefst met wat bescherming op de punt) op de volgende 4 punten (rode circels) flink hard aan de ventilatieroosters. De roosters inclusief omlijsting komen dan naar voren. Je moet echt flink trekken;
[Afbeelding]
• Haal de navigatie unit met 4 schroeven los. Let op dat je de schroeven niet verliest in het dashboard;
• Trek weer even aan de navigatie unit (2 clips achter de knoppen moeten loskomen);
• Haal de kabels los en neem de navigatie unit mee naar binnen;
• Schroef deze 4 schroefjes los;
[Afbeelding]
• Haal de 3 flatkabels los;
[Afbeelding]
• Plaats het nieuwe scherm en doe de stappen in omgekeerde volgorde om de navigatie unit weer in de auto terug te plaatsen
[Afbeelding]
Ik heb inmiddels ook het wiring diagram gevonden, dus als het goed is kunnen we de hybride unit van stroom gaan voorzien om te kijken of we die kunnen flashen met de firmware voor de Ioniq electic.
https://www.ioniqforum.co...he-head-unit-radio.34153/