Het was een stuk makkelijker geweest als je gewoon in dit topic op stuurkolom had gezocht.boozzz schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 09:03:
Vanochtend viel het me op dat er heel opeens een vrij opvallend whoosh geluid komt uit de stuurkolom/behuizing wanneer ik aan het stuur draai. Klinkt een beetje als lager zonder vet, of dat er een stukje plastic aanloopt.
Even gezocht, en vond dit filmpje, is precies hetzelfde geluid: YouTube: 2019 Kia Niro PHEV steering wheel rubbing. Zou het wormwiellager in de stuurkolom zijn. Iemand ook ditzelfde gehad toevallig, en laten repareren (of zelf gedaan)?
Edit: Na wat verder zoeken vond ik ook dit service bulletin: https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2020/MC-10183332-0001.pdf (staat op p3 ook nog een link naar filmpje met eenzelfde soort geluid) en dat het zeer waarschijnlijk het kleine lagertje is op die wormwielas. Paar vage Youtube filmpjes gevonden, ziet eruit als een rotklus, hele stuurkolom eruit om erbij te komen. Zal bij de dealer wel weer op een flink bedrag komen. Wat is dat met Hyundai en waardeloze lagers?
Je had dan deze post van @Da_Poncho gevonden en een latere aanvullende post van @luke22 met een definitieve oplossing voor het probleem.
Het wordt de hoogste tijd voor een fatsoenlijke topicstart waar al dit soort oplossingen in gezet kunnen worden. Dan is het een stuk simpeler om iets terug te vinden in dit topic.
Heeft iemand ooit iets gehoord van @Mario52 aangaande een uitbreiding van de topicstart, ik weet namelijk dat er mensen zijn die dat aan 'm voorgelegd hebben?
"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."