PeterZ(on) schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 08:46:
Er is trouwens een nieuwe Audi A2 in aantocht en daar hebben ze van alles aan gedaan om die zo zuinig mogelijk te maken maar in een zuinigheidstrip naar Zweden bleven ze steken bij 12,5kWh/100km en dat bij snelheden van onder de 100kmh. Nou dan kom ik met mijn Ioniq ruim onder de 10kWh/100km.
Haha, ik heb ook wat video's van die A2 gezien inderdaad. Allemaal hippe 'truukjes' die de good old Ioniq al jaaaren doet...

Sowieso is het resultaat ook helemaal niet zo bijzonder. De Ioniq kan je prima onder die 12,5kWh/100km rijden. Ook de CW-waarde waar ze zo trots op zijn is helemaal niet baanbrekend, heel veel auto's die daar onder komen (waaronder de Ioniq 6 bijvoorbeeld, die zit op 0,21).
Mijn Model Y is fors groter dan die A2 en zit qua praktijkverbruik ook gewoon onder die testcijfers.
Issue is dat alleen Nederland een dergelijke MRB op gewicht hanteert. Dat is een veel te kleine afzetmarkt om je product op af te stemmen.
Voor alle andere markten wereldwijd geldt dat gewicht er niet echt toe doet. Zeker ook omdat je remenergie opvangt. Interessanter is dan die CW-waarde die impact maakt op hogere snelheden, maar die is met 0,24 gewoon niet zo bijzonder als dat Audi het wil doen lijken.
Sowieso is een LFP pack een stuk goedkoper dan een NMC pack. LFP heeft een langere levensduur, kan altijd tot 100% worden geladen, dat soort voordelen komen er nog bij. Enig nadeel: LFP is zwaarder en minder 'dense'.
Met name in betaalbare auto's ga je LFP terugvinden. Die zullen in de MRB dus ietsje duurder worden.