• Methew
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:36
Ik heb heel sporadisch dat het middelste display compleet niet opstart (28 kWh versie) maar dat de vermogen en lading indicators (links en rechts van dat scherm) wel werken. In zo'n geval kijk ik op het navigatiesysteem voor mijn snelheid. Een volgende rit werkt het dan wel gewoon weer. Schrik er al niet meer van als het weer een keer voorvalt.

Het is denk ik iets van 3x gebeurd in de 5 jaar dat ik deze auto rijd.

• pzijde
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 04-10 02:39
digilb schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 18:15:
Vandaag 4 keer met onze Ioniq 38 kWh gereden. Eerste 3 keer ging probleemloos, maar de 4e keer was het dashboard grotendeels uitgevallen. Was een klein stukje naar huis dus geen probleem, maar ik vind het wel heel raar: de [P] en de kilometerstand zijn zichtbaar en verder niks. Ik heb e.e.a. geprobeerd (auto uit/aan, diverse knoppen geprobeerd, reset van de multimedia) maar dat helpt niet. Technisch werkt alles goed (regeneratie, cruise control) maar ik zie dus niet meer wat ik doe. Heeft iemand hier ervaring mee, tips? Of maandag de dealer bellen?

[Afbeelding]
Ik rij al bijna 7 jaar met de Ioniq 38. Een paar jaar geleden dit probleem ook een paar keer gehad. Daarna is het nooit meer voorgekomen.

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

digilb schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 18:31:
[...]

Wat / waar is de massa accupool?
Die zit gewoon op de (12V) accu, de minpool in andere woorden.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-10 11:06

houthakker

Poehé

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/yFw9s00F/IMG-20260826-080037655-HDR.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/XZS90P92/IMG-20260826-080041381-HDR.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/8gzKXzVL/IMG-20260826-080047547.jpg

Recent was m'n exide 40ah alsnog leeggelopen. Dit keer maar de grootste accu gepakt die ik kon vinden en passend kon maken; 52Ah. Moet een klein stukje plastic weg zagen maar was prima te doen. De accu die je zit is een Bosch S4 002 (B13, AP), 207 × 175 × 190 mm

Specs

• Lintesir
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 04-10 21:31
houthakker schreef op maandag 7 september 2026 @ 11:17:
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]

Recent was m'n exide 40ah alsnog leeggelopen. Dit keer maar de grootste accu gepakt die ik kon vinden en passend kon maken; 52Ah. Moet een klein stukje plastic weg zagen maar was prima te doen. De accu die je zit is een Bosch S4 002 (B13, AP), 207 × 175 × 190 mm
Het lijkt mij dat een grotere accu niet gaat helpen: Als er iets stroom blijft trekken, gaat die ook wel leeg.

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 05-10 13:18

WCA

Lintesir schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 09:08:
[...]

Het lijkt mij dat een grotere accu niet gaat helpen: Als er iets stroom blijft trekken, gaat die ook wel leeg.
Tuurlijk, maar duurt wel langer.

Ik heb al eens een lege accu gehad omdat ik een uurtje de alarmlichten had aanstaan

Share and Enjoy!

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-10 11:06

houthakker

Poehé

Lintesir schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 09:08:
[...]

Dat klopt, maar als ik nu een paar dagen m'n wagen aan de stekker heb staan terwijl deze niet laad, duurt het wel langer voordat de accu leeg is ;-)

Zeker met de OVMS telemetrie module...

[ Voor 5% gewijzigd door houthakker op 08-09-2026 10:09 ]

Specs

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 05-10 06:42
Ik heb hier toevallig vanmorgen weer een helemaal leeg accu gehad, 7 volt ongeveer. Gistermiddag zag ik dat mijn dakraam nog openstond. Dus ingestapt, auto aan, raam dicht, auto uit. Alles binnen een paar seconden. Stom want zo had ik de vorige keer ook een lege accu, blijkbaar blijft er dus iets actief.

10 minuten gereden, toen gewerkt, helaas niet genoeg geladen dus had de booster weer nodig.

Nu thuis maar weer aangesloten op de Victron Blue Smart IP65 5 ampère lader. Aanrader, is te monitoren via Bluetooth en eventueel ook te integreren in Home Assistant voor de liefhebbers. Heeft ook leuke opties om te herconditioneren.

[ Voor 8% gewijzigd door Headshot_NL op 08-09-2026 17:14 ]

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1

• Headshot_NL
Headshot_NL schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 17:13:
Ik heb hier toevallig vanmorgen weer een helemaal leeg accu gehad, 7 volt ongeveer. Gistermiddag zag ik dat mijn dakraam nog openstond. Dus ingestapt, auto aan, raam dicht, auto uit. Alles binnen een paar seconden. Stom want zo had ik de vorige keer ook een lege accu, blijkbaar blijft er dus iets actief.

10 minuten gereden, toen gewerkt, helaas niet genoeg geladen dus had de booster weer nodig.

Nu thuis maar weer aangesloten op de Victron Blue Smart IP65 5 ampère lader. Aanrader, is te monitoren via Bluetooth en eventueel ook te integreren in Home Assistant voor de liefhebbers. Heeft ook leuke opties om te herconditioneren.
Hmm vanmorgen dus weer een lege accu. Gisteren gewoon gereden, 80 kilometer. Ook gisternacht de hele nacht aan de acculader gehangen. Er is dus iets wat wel stroom trekt, nu nog uitzoeken wat het is. Lastig omdat het sporadisch is blijkbaar. Maar lijkt te maken te hebben, of te beginnen, na een start en kort daarna weer uitzetten van de auto.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1

• RobinDH1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23:06
Headshot_NL schreef op donderdag 10 september 2026 @ 08:32:
[...]

Hmm vanmorgen dus weer een lege accu. Gisteren gewoon gereden, 80 kilometer. Ook gisternacht de hele nacht aan de acculader gehangen. Er is dus iets wat wel stroom trekt, nu nog uitzoeken wat het is. Lastig omdat het sporadisch is blijkbaar. Maar lijkt te maken te hebben, of te beginnen, na een start en kort daarna weer uitzetten van de auto.
Zelf geen ervaring mee, hier echter wel al zien passeren dat de spiegels aan de oorzaak kunnen liggen van een batterijdrain. Misschien uit proberen te sluiten door die eens te wijzigen naar standje open?

• Headshot_NL
RobinDH1 schreef op donderdag 10 september 2026 @ 20:26:
[...]

Zelf geen ervaring mee, hier echter wel al zien passeren dat de spiegels aan de oorzaak kunnen liggen van een batterijdrain. Misschien uit proberen te sluiten door die eens te wijzigen naar standje open?
Ja helaas hier niet. Staan al jaren op "open".

Vanmiddag gemeten, uiteindelijk 0.10 - 0.14 ampère drain als de auto een tijd uit staat. Dus nu is er niks aan de hand. Maar vandaag was het weer droog en mogelijk geen vocht in de achteruitrijcamera welke ik nog steeds verdenk. Als het weer voorkomt trek ik die gewoon even los om te testen. Jammer dat ik nu niet 20 watt standby verbruik meet, dan kan je gericht zoeken.

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Headshot_NL schreef op donderdag 10 september 2026 @ 20:49:
[...]

Ja helaas hier niet. Staan al jaren op "open".

Vanmiddag gemeten, uiteindelijk 0.10 - 0.14 ampère drain als de auto een tijd uit staat. Dus nu is er niks aan de hand. Maar vandaag was het weer droog en mogelijk geen vocht in de achteruitrijcamera welke ik nog steeds verdenk. Als het weer voorkomt trek ik die gewoon even los om te testen. Jammer dat ik nu niet 20 watt standby verbruik meet, dan kan je gericht zoeken.
Ik vind 100-140mA toch echt teveel hoor. Het liefst blijf je onder de 20mA, maar met moderne auto's is het maximaal aanvaardbare 50mA.
Het is toch wel aan te raden om al eens te zoeken en wat zekeringen te trekken.

• Headshot_NL
SpongeRob schreef op donderdag 10 september 2026 @ 20:55:
[...]

Ik vind 100-140mA toch echt teveel hoor. Het liefst blijf je onder de 20mA, maar met moderne auto's is het maximaal aanvaardbare 50mA.
Het is toch wel aan te raden om al eens te zoeken en wat zekeringen te trekken.
Ja dat is een lastige, dit is minder dan 2 watt. Geen idee wat dit kan zijn en de vorige keer keer kon ik het niet achterhalen.

Dat een volle accu binnen 10 uur naar helemaal leeg (7 volt) gaat kan natuurlijk lang niet door 2 watt standby verbruik. Dan was er meer aan de hand. Maar tot nu toe lijkt het alleen nog voor te komen tijdens regenachtig weer.

Hoe laag hij uiteindelijk in standby zakt weet ik niet. Moest vanmiddag weer weg en gestopt met meten. We zien morgenochtend verder en anders hang ik er weer even een paar uur een metertje tussen.

• Millert
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:13
@Headshot_NL 100mA is 23 W, niet 2 W. Als ik het juist heb.

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Millert schreef op donderdag 10 september 2026 @ 21:24:
@Headshot_NL 100mA is 23 W, niet 2 W. Als ik het juist heb.
P=U×I, dus 0.1×12=1.2W. ;)

• Headshot_NL
Haha inderdaad. Onder de 2 watt omdat de 12 volt accu vol tegen de 14 volt zit. 14 x 0,14 = 1,96 watt.

Maar wellicht is dit inderdaad iets hoog. Maar kan nog steeds niet verklaren wat er gebeurde.

• Millert
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:13
Scherp bedankt, uit automatisme gerekend met 230V.

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

• pzijde
  • Laatst online: 04-10 02:39
Headshot_NL schreef op donderdag 10 september 2026 @ 08:32:
[...]

Ik heb de Ioniq al bijna 7 jaar, bijna 170.000 km. Mijn ervaring is dat je de accu moet vervangen als hij een paar keer leeg heeft gestaan. Dan is hij beschadigd. Ik heb dat inmiddels 3 keer gedaan.

De "Varta A13 Blue Dynamic 12V 40Ah Zuur 5401250333132" gaat wat langer mee dan de originele accu. Die past goed en vervangen is een eenvoudig klusje.

• cnsmr
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:13
pzijde schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 11:38:
[...]

De "Varta A13 Blue Dynamic 12V 40Ah Zuur 5401250333132" gaat wat langer mee dan de originele accu. Die past goed en vervangen is een eenvoudig klusje.
Let op dat deze accu kleine polen heeft en je er adapters bij moet kopen om te passen in de Ioniq.

• Headshot_NL
[...]

Ik heb de Ioniq al bijna 7 jaar, bijna 170.000 km. Mijn ervaring is dat je de accu moet vervangen als hij een paar keer leeg heeft gestaan. Dan is hij beschadigd. Ik heb dat inmiddels 3 keer gedaan.

Onlangs zelf vervangen door een, grotere dan originele, Bosch accu. Nu geen problemen meer gehad.

• Jan1337
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 02-10 14:14
[...]

Andere optie voor een goede 12V-accu die direct past is de Exide Premium EA406. Die is ook 40Ah maar heeft standaard de adapters wél meegeleverd. En hij weegt 800 gram minder dan de Varta. Ook is de koudstartstroom nog 20A hoger, voor wat het waard is.

[ Voor 3% gewijzigd door Jan1337 op 12-09-2026 16:28 ]

• luke22
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:21
met het slechte weer in het vooruitzicht toch maar besloten een setje allseasons te bestellen.

:P ik wissel nu elk half jaar tussen een zomer en winterset maar die 2de set gaat mooi op marktplaats binnenkort.

Jammer alleen dat dat niet de enige kosten zijn, ons dakraamrubber is gescheurd en de hyundai dealer vraagt er 400 euro voor ... wel een hoop geld.

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

luke22 schreef op zondag 13 september 2026 @ 09:35:
met het slechte weer in het vooruitzicht toch maar besloten een setje allseasons te bestellen.

:P ik wissel nu elk half jaar tussen een zomer en winterset maar die 2de set gaat mooi op marktplaats binnenkort.

Jammer alleen dat dat niet de enige kosten zijn, ons dakraamrubber is gescheurd en de hyundai dealer vraagt er 400 euro voor ... wel een hoop geld.
Je zou de zomerset kunnen houden, dan is het mogelijk dat je in de zomer meer bereik hebt dan met de allseasons. Dat is afhankelijk van welke allseasons je hebt, met mijn Vredestein Quatracs ging het verbruik circa 10% omhoog vergeleken met de Michelin Energy Savers. Het rijplezier ging nog veel verder omhoog, dus dat iets hogere verbruik is het me wel waard.

• luke22
Tegenwoordig is de Ioniq onze tweede auto, dus dat maakt allemaal niet zoveel meer uit :D

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:52
Gisteren heeft de Ioniq weer onderhoud gehad, nou ja, ze hebben er naar gekeken met de diagnoseapparatuur en het luchtfilter vervangen (was ik vergeten zelf te doen) en daarna door de wasstraat. Oh ja, en nog een nieuwe APK. Kosten voor dit alles, €228 incl de mobiliteitsgarantie. Verder nog wat met de monteur gekletst en hij was wel te spreken over de betrouwbaarheid van de Ioniq want andere merken/types EV gaven volgens hem vaker problemen. Voor wat het waard is natuurlijk, maar toch leuk om te horen.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:00
PeterZ(on) schreef op woensdag 16 september 2026 @ 10:08:
Gisteren heeft de Ioniq weer onderhoud gehad, nou ja, ze hebben er naar gekeken met de diagnoseapparatuur en het luchtfilter vervangen (was ik vergeten zelf te doen) en daarna door de wasstraat. Oh ja, en nog een nieuwe APK. Kosten voor dit alles, €228 incl de mobiliteitsgarantie. Verder nog wat met de monteur gekletst en hij was wel te spreken over de betrouwbaarheid van de Ioniq want andere merken/types EV gaven volgens hem vaker problemen. Voor wat het waard is natuurlijk, maar toch leuk om te horen.
Ik kreeg een pro forma bij de garage van een beurt, bleek dat ze voor de luchtfilter vervangen 115 euro ofzo vroegen. 90 euro voor de filter zelf en dan nog montage.

Zelf gekocht voor 15-20 euro en in 2 minuten erin geklikt (nog nooit eerder gedaan)

Bij onze andere auto vroegen ze maar 25-30 euro voor de filter gelukkig.
geen idee waarom de advies prijs voor de ioniq filter zo hoog in hun systeem staat

[ Voor 8% gewijzigd door louzy82 op 16-09-2026 17:07 ]

Louzy#2475

• PeterZ(on)
louzy82 schreef op woensdag 16 september 2026 @ 17:06:
[...]

Ik kreeg een pro forma bij de garage van een beurt, bleek dat ze voor de luchtfilter vervangen 115 euro ofzo vroegen. 90 euro voor de filter zelf en dan nog montage.

Zelf gekocht voor 15-20 euro en in 2 minuten erin geklikt (nog nooit eerder gedaan)

Bij onze andere auto vroegen ze maar 25-30 euro voor de filter gelukkig.
geen idee waarom de advies prijs voor de ioniq filter zo hoog in hun systeem staat
Het koolstoffilter was 28 euro ex btw. Het Mann filter wat ik vorig jaar zelf kocht was ook iets van 25 euro maar dan incl btw. Dus dat spaar je ermee uit plus de berekende arbeid, en idd een paar minuten werk. Online zijn ze goedkoper, zeker als je er meerdere tegelijk koopt maar als ik straks evt een Ioniq 3 koop blijf je er weer mee zitten. Maar goed, ik was het vergeten.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• FranDaMan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:27
Wacht maar tot ze een spiegel moeten vervangen :henk

• PeterZ(on)
FranDaMan schreef op woensdag 16 september 2026 @ 19:11:
Wacht maar tot ze een spiegel moeten vervangen :henk
Die vervangen zal toch niet zo moeilijk zijn om dat zelf te doen en op de sloop zullen ze er ook vast eentje in de gewenste kleur hebben. :)

• FranDaMan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:27
PeterZ(on) schreef op woensdag 16 september 2026 @ 20:48:
[...]

Die vervangen zal toch niet zo moeilijk zijn om dat zelf te doen en op de sloop zullen ze er ook vast eentje in de gewenste kleur hebben. :)
Vast en zeker. Mijne werd vervangen via de verzekering. Inkoop 1300 euro 8)7

• MarlinAngel
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-09 16:31
Hallo allemaal!

Ik ben sinds kort een trotse eigenaar van een Ioniq 28kwh uit 2018 (comfort). Geweldige auto tot nu toe, hoewel een EV (en uberhaupt een jongere auto) heel nieuw voor mij zijn. :)

Hebben jullie toevallig nog tips voor mij voor dingen die bij een volgende onderhoudsbeurt eventueel handig zijn om te laten controleren (of misschien nu al te laten controleren, maar hij heeft wel een beurt gehad bij de verkopende garage + bovag garantie)? Huidige km stand ~91k. Ik zal volgens mij al iets voorbij komen over olie van de reductiebak?

En ik weet niet of het mag, maar hebben jullie ook tips voor een goede garage in regio Utrecht? Mijn vertrouwde garage waar ik met m'n vorige auto kwam heeft wat minder ervaring met EVs, dus ik ben met tegenzin nu toch op zoek naar een andere.

Helaas heb ik zelf ook echt 2 linkerhanden, dus ik durf ook niet echt zelf dingen te vervangen indien nodig.

• Headshot_NL
Ik zou in elk geval de olie van de reductiebak laten vervangen. De olie vervangen ze standaard niet en als er eenmaal wat olie slijpsel in zit slijt de bak veel sneller. Een kapotte is duur, olie vervangen een paar tientjes.

Dat zou ik gewoon bij een plaatselijke garage laten doen, maximaal 20 minuten werk, eventueel zelf de juiste olie meenemen. Dat is wel te vinden in dit topic. Verder, ja, weinig echt grote dingen die je structureel zou moeten vervangen.

• PeterZ(on)
De airco laten controleren kan ook geen kwaad, zeker als er nog nooit is naar gekeken. Alvast een ABS sensor aanschaffen, kost weinig en je kan hem maar op voorraad hebben.

• bonetone
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:08

bonetone

2B Silver Sonic

MarlinAngel schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 16:42:
En ik weet niet of het mag, maar hebben jullie ook tips voor een goede garage in regio Utrecht? Mijn vertrouwde garage waar ik met m'n vorige auto kwam heeft wat minder ervaring met EVs, dus ik ben met tegenzin nu toch op zoek naar een andere.
Wil je vertrouwde garage er niet aan werken? Want mechanisch is er niets anders aan een EV.
Ik ga ook gewoon naar mijn lokale garage, banden/oliewissel/ABS sensor kan daar gewoon.

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 00:12
Bij mijn 38kwh is soms de achteruitrij camera zwart. Na een paar minuten/ nacht werkt hij weer. Iemand anders ook meegemaakt?

• luke22
Goede tip die ik nogmaals wil benadrukken is het lampje in de achterbak vervangen met een 31mm LED , zodat je in de wintermaanden daadwerkelijk wat kan zien in de achterbak haha. kost ook echt 2.50 ofzo

En een Motorola MA2 is een leuke toevoeging zodat android auto sneller werkt (scherm reageert beter, soepeler etc) + je hebt dan draadloos android auto.

• Headshot_NL
luke22 schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 08:41:
Goede tip die ik nogmaals wil benadrukken is het lampje in de achterbak vervangen met een 31mm LED , zodat je in de wintermaanden daadwerkelijk wat kan zien in de achterbak haha. kost ook echt 2.50 ofzo

En een Motorola MA2 is een leuke toevoeging zodat android auto sneller werkt (scherm reageert beter, soepeler etc) + je hebt dan draadloos android auto.
Misschien koop ik die MA2 ook wel voor mijn vrouw. De ingebouwde USB voor Android Auto. is niet altijd snel. Op onze vakantie ritten stond er flink wat aan op de telefoon tijdens Android auto, onder andere de hotspot. Uiteindelijk liep deze zelfs leeg terwijl de USB poort natuurlijk wel power geeft.

Als je deze gebruikt kan je natuurlijk gewoon een snellere laders gebruiken.

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:32

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Via een collega bij dit nieuwsbericht gekomen over V2G over DC (dus de snellaadpoort) - super interessant. https://www.solar365.nl/n...dan-gedacht-67ABB4B5.html

Bij de meeste CCS2 auto's kun je de HV accu óntladen over DC, hoe gaaf zou het zijn als dit bij mijn Ioniq 28 ook zou kunnen! Ik overweeg ervoor naar Hengelo te rijden en te kijken of onze oude Ioniqs aan de 'DC V2G werkt' lijst kunnen worden toegevoegd...

Nou spreekt dit artikel over nog een inverter installatie van ~5k€ dus (hoewel veel goedkoper dan jaren terug) bijna de huidige waarde van mijn auto ;) Dat is niet rond te rekenen.

Gelukkig zijn er ook losse V2L adapters waarvan ik alleen Tesla halleluja verhalen kan vinden - en volgens AI is de kans dat dit werkt met een oude Ioniq veel kleiner... Maar die kosten 'maar' 1200 USD B)
Linkje, scroll even naar beneden voor de filmpjes: https://tlyard.com/produc...on?variant=57241725436285

Dit noemde ik aan een andere collega op werk, die bij zijn vorige job aan fastchargers heeft gebouwd... en hij zei dat ze daar voor het herhaaldelijk testen van de laders het 'probleem' hadden dat zo'n auto snel vol zit - en dan voor een volgende test weer leeg moet. En dat inderdaad bíjna alle CCS2 EVs (niet allemaal dus) het prima vinden om over de DC poort weer óntladen te worden... Alleen met de oude Ioniqs had hij geen ervaring (met de 5 werkt dat wel!).

Het kriebelt hier iets mee te doen... Iemand die specifieke info over de oude Ioniqs kan vinden met dit principe?

[ Voor 30% gewijzigd door Scatman_II op 19-09-2026 15:50 ]

OC / CM - Begint eer ge Bezint

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-10 21:29

Arfman

Drome!

Ik werk daar vlakbij, zou eens langs kunnen rijden met mijn 28kWh ...

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• PeterZ(on)
TeslaBjorn heeft een tijdje geleden al eens zo'n apparaat getest bij verschillende EV's en hij zou dat ook bij de Ioniq gaan doen maar ik heb er daarna nooit meer iets van gehoord. Het is wel een interessant idee maar voor een echte V2H lijkt het mij toch niet echt geschikt dan wel te kostbaar. Ben benieuwd naar de uitkomst of het ook bij de Ioniq werkt.

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:32

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Arfman schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 11:12:
Ik werk daar vlakbij, zou eens langs kunnen rijden met mijn 28kWh ...
Voor mij is het een dik uur rijden dus dat moet iets meer gepland worden. Ik zou wel vooraf goed willen begrijpen wat er precies wordt getest, met welke vermogens en of het echt veilig is.
Praktisch nut van zoiets is natuurlijk discutabel - ik zie het als potentiële aanvulling op een (nog aan te leggen) thuis energie management systeem, kamperen of dagje aan het water en voor de fun..

[ Voor 3% gewijzigd door Scatman_II op 19-09-2026 13:48 ]

OC / CM - Begint eer ge Bezint

• Da_Poncho
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-10 08:26
De ioniq (classic) als energie management systeem lijkt mij ook erg cool. Zeg tussen de 40 en 80% gebruiken als batterij is ongeveer 10kWh.

Helaas moet de auto 'draaien' om via DC te kunnen (ont)laden en dan verlies je continu 200 à 300 watt...

Misschien kan via de OBD poort (zoals canair van philip) dit 'standby verbruik' verminderd worden door onderdelen uit te zetten...

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

luke22 schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 08:41:

Ik zou voor het lampje in de kofferbak liever een 2 meter lange LED strip gebruiken, dát geeft tenminste wat licht. 8)
De strip die ik heb was destijds nog iets goedkoper dan die €2,50, maar die tijden zijn nu helaas voorbij...

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Een paar dagen geleden heb ik bij m'n Ioniq eens de laadkabelvergrendeling preventief schoongemaakt en ingevet. Hiervoor heb ik het linker achterwiel losgehaald en de bekleding van de wielkuip verwijderd. De 3 M6 schroeven bij de stekker zijn dan makkelijk losgehaald en dan heb je de boel zo in je handen liggen.
De pin die de kabel fysiek vergrendelt was brandschoon en het invetten (met siliconenspray) ervan vanaf buiten zal niet bijster veel nut hebben vanwege een rubberen afdichtinkje rond die pin.
Ik heb dus dat rubbertje even eruit gewipt en wat keramisch vet rondom de pin gedaan.
Nadat ik de actuator weer vast had geschroefd wilde ik eerst even testen of de auto nog steeds opgeladen kon worden, dat was dus niet het geval...
Ik kon de actuator horen, maar deze wilde de kabel niet vergrendelen en probeerde het een aantal achter elkaar. Ik zag dat ik de mechanische ontgrendelkabel welke onderin de kofferbak uitkomt (om de vergrendeling handmatig te ontgrendelen) te strak had gezet en nadat ik een lusje in de staalkabel had gelegd deed de vergrendeling het wel meteen weer.
Ondertussen is de auto alweer 3 keer meer opgeladen en werkt de vergrendeling nog steeds zoals het hoort.

Mocht ik dus ooit het probleem hebben dat de laadkabelvergrendeling niet meer werkt, dan heb ik nu dus ook gezien hoe ik deze dan handmatig alsnog kan vergrendelen door in de wielkuip 2 dopjes los te wippen en de wielkuip iets naar beneden te trekken en zo handmatig het pinnetje kan verdraaien. Dat is in geval van nood toch wel handig om te weten.

• matroosoft
  • Laatst online: 01-10 02:39

matroosoft

Lone Christian

SpongeRob schreef op maandag 21 september 2026 @ 17:55:
Een paar dagen geleden heb ik bij m'n Ioniq eens de laadkabelvergrendeling preventief schoongemaakt en ingevet. Hiervoor heb ik het linker achterwiel losgehaald en de bekleding van de wielkuip verwijderd. De 3 M6 schroeven bij de stekker zijn dan makkelijk losgehaald en dan heb je de boel zo in je handen liggen.
De pin die de kabel fysiek vergrendelt was brandschoon en het invetten (met siliconenspray) ervan vanaf buiten zal niet bijster veel nut hebben vanwege een rubberen afdichtinkje rond die pin.
Ik heb dus dat rubbertje even eruit gewipt en wat keramisch vet rondom de pin gedaan.
Nadat ik de actuator weer vast had geschroefd wilde ik eerst even testen of de auto nog steeds opgeladen kon worden, dat was dus niet het geval...
Ik kon de actuator horen, maar deze wilde de kabel niet vergrendelen en probeerde het een aantal achter elkaar. Ik zag dat ik de mechanische ontgrendelkabel welke onderin de kofferbak uitkomt (om de vergrendeling handmatig te ontgrendelen) te strak had gezet en nadat ik een lusje in de staalkabel had gelegd deed de vergrendeling het wel meteen weer.
Ondertussen is de auto alweer 3 keer meer opgeladen en werkt de vergrendeling nog steeds zoals het hoort.

Mocht ik dus ooit het probleem hebben dat de laadkabelvergrendeling niet meer werkt, dan heb ik nu dus ook gezien hoe ik deze dan handmatig alsnog kan vergrendelen door in de wielkuip 2 dopjes los te wippen en de wielkuip iets naar beneden te trekken en zo handmatig het pinnetje kan verdraaien. Dat is in geval van nood toch wel handig om te weten.
Toen hij bij mij vastzat heeft siliconenspray wel geholpen, doet het alweer een paar maanden. Zat er veel rommel in bij jou?

• matroosoft
  • Laatst online: 01-10 02:39

matroosoft

Lone Christian

Ik weet trouwens niet of dit filmpje al eens eerder gedeeld was, maar hierbij een hele duidelijke instructie hoe je de ABS sensor vervangt. Wellicht handig voor de doe-het-zelvers onder ons.

YouTube: Hyundai Ioniq ABS Warning Fixed – Rear Wheel Speed Sensor

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

matroosoft schreef op maandag 21 september 2026 @ 18:50:
[...]

Toen hij bij mij vastzat heeft siliconenspray wel geholpen, doet het alweer een paar maanden. Zat er veel rommel in bij jou?
Nee, er zat helemaal geen rommel tussen. Brandschoon zoals ik al aangaf. ;)
Dat vastzitten deed de mijne dus ook nadat ik 'm had ingevet, dat had ik dus opgelost door het staalkabeltje meer ruimte te geven.
Het is naar mijn mening net even wat te krap gemaakt en dat zal er wellicht ook aan bijdtagen dat ze defect raken.

• Da_Poncho
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-10 08:26

Dus sommige vergrendelproblemen die hier op het forum voorbij kwamen kunnen ook verklaard worden doordat de handmatige kabel in achterbak te strak (geklittenband) zat?

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Da_Poncho schreef op maandag 21 september 2026 @ 21:44:
[...]

Dus sommige vergrendelproblemen die hier op het forum voorbij kwamen kunnen ook verklaard worden doordat de handmatige kabel in achterbak te strak (geklittenband) zat?
Ja, dat is wel mijn vermoeden. Als de actuator dan constant probeert te vergrendelen slijten op den duur de plastic worm- en/of tandwieltjes zo ver weg dat de actuator vervangen dient te worden.
Het is gewoon een (in mijn ogen) matig ontworpen systeem.
Het staalkabeltje zit met een lusje over de pin heen die 90 graden draait om zo de vergrendelpin naar binnen of naar buiten te bewegen. Dat lusje van de staalkabel zit geborgd met een metalen busje wat dus redelijk volumineus is en ook tussen de pin die moet draaien en het uiteinde van het omhulsel van het staalkabeltje zit. Dat was bij mij het probleem nadat ik de boel had ingevet.

• PeterZ(on)

Dat idee had ik ook nadat ik die vergrendelunit in handen had, het trekken aan de kabel zal meer effect hebben gehad. Ik moet nog steeds een keer die vergrendelunit uit elkaar halen om te kijken of die echt defect is, 12v op de verschillende contacten zetten doet iig niets.

Heb je toevallig foto's waarop je kan zien wat de bedoeling is om het gangbaar te maken?

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

PeterZ(on) schreef op maandag 21 september 2026 @ 22:17:
[...]

Dat idee had ik ook nadat ik die vergrendelunit in handen had, het trekken aan de kabel zal meer effect hebben gehad. Ik moet nog steeds een keer die vergrendelunit uit elkaar halen om te kijken of die echt defect is, 12v op de verschillende contacten zetten doet iig niets.

Heb je toevallig foto's waarop je kan zien wat de bedoeling is om het gangbaar te maken?
Nee, ik heb geen foto's genomen. Met vieze en vette handen maak ik daar doorgaans geen tijd voor... :X

• PeterZ(on)
SpongeRob schreef op maandag 21 september 2026 @ 22:23:
[...]

Nee, ik heb geen foto's genomen. Met vieze en vette handen maak ik daar doorgaans geen tijd voor... :X
Ja snap ik maar vragen kan altijd. ;)

• Catvlek2
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 29-09 15:11
Helaas heb ik een schroef in m'n band en kan deze niet gepropt worden. Zijn er nog goeie aanraders voor zomerbanden? Momenteel zaten er Michelin Energy savers onder m'n ioniq 28kwh, maar daar ben ik niet mega tevreden over qua grip. Als ik in de topic historie terugkijk zie ik voornamelijk enkel discussie rondom winterbanden, iemand tips?

Omwille de grip kijk ik momenteel naar Continental Premiumcontact 7, maar deze hebben wel een flink hogere rolweerstand. Is het verlies in range echt extreem merkbaar in de praktijk?

[ Voor 21% gewijzigd door Catvlek2 op 24-09-2026 08:40 ]

• cnsmr
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:13
Catvlek2 schreef op donderdag 24 september 2026 @ 08:34:
Is het verlies in range echt extreem merkbaar in de praktijk?
Ik merk wel een groot verschil tussen de zomerband en allseason, als in 10% meer verbruik. Je zou kunnen kijken naar de nieuwe Michelin Primacy 5 Energy dat is een band die op alle 3 (grip, brandstof en geluid) een A scoort.

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 05-10 13:18

WCA

Helaas heb ik een schroef in m'n band en kan deze niet gepropt worden. Zijn er nog goeie aanraders voor zomerbanden? Momenteel zaten er Michelin Energy savers onder m'n ioniq 28kwh, maar daar ben ik niet mega tevreden over qua grip. Als ik in de topic historie terugkijk zie ik voornamelijk enkel discussie rondom winterbanden, iemand tips?

Omwille de grip kijk ik momenteel naar Continental Premiumcontact 7, maar deze hebben wel een flink hogere rolweerstand. Is het verlies in range echt extreem merkbaar in de praktijk?
Ik heb nu Michelin ePrimacy2's en die kan ik afraden. Als ze nieuw zijn rijdt het allemaal prima, maar ik heb nu nog ongeveer 4,5mm profiel en ik merk al duidelijk dat de grip echt niet meer is wat het was.

Share and Enjoy!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Ik ben ook aan het rondkijken naar nieuwe banden en ben tot de conclusie gekomen dat de Goodyear Efficientgrip Performance 2 een goede balans lijkt te vinden tussen grip en verbruik.
Mijn Vredestein Quatracs zijn aardig hard aan het verslijten na de hete zomer (en alle bochtige wegen hier in m'n omgeving 8) ) en die gaven me destijds zo'n 10% meerverbruik ten opzichte van de dramatische Michelin Energy Savers. Dat verschil in verbruik was wel ook een groot verschil grip, dus al met al was ik er tevreden mee.
Nu merk ik alleen dat sinds kort (er zit nog 4mm profiel op de banden, aan de randen 1mm...) de auto veel minder soepel rolt met 0 regeneratie, het is net alsof er stiekem wel geregenereerd wordt terwijl dat niet het geval is. Dus wellicht is het rubber zachter onder de 4mm profiel om te compenseren voor de vermindere wintereigenschappen van de band?

• bonetone
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:08

bonetone

2B Silver Sonic

Ik heb nieuwe Primacy 5 Energy's besteld. Maar ik kan helaas nog geen ervaringen delen want ze worden er pas over 2 weken op gelegd. Maar tegen die tijd geef ik wel een update.

• PeterZ(on)
Ik ben nog steeds zeer tevreden met de MICHELIN PRIMACY 4 S1 die er alweer ruim vier jaar onder liggen en zeer efficiënt zijn, bij mij dan. Gisteren weer terug van een ritje Luxemburg/Duitsland met een verbruik van 8,5kWh/100km vanaf Baraque de Fraiture naar huis. :)

• RobinDH1
Binnenkort een onderhoud op 70k km van de 38kWh. De dealer (ivm garantie nog even daar) spreekt van een groot onderhoud + verversing koelwater hoogvoltagebatterij. Vraag me af wat dit gaat kosten en of dat effectief noodzakelijk is? Dacht dat hier ooit een terugroepactie omtrent is geweest.

• Trygve
  • Laatst online: 01:15

Trygve

Redacteur
Zijn er nog goeie aanraders voor zomerbanden?
Hier de eerste 1500km gehad met de Falken Ziex ZE320. Gekozen vanwege de positieve beoordeling van TyreReviews icm de prijs van €60. Ze zijn prima en stiller dan verwacht, maar de efficiëntie is vrij gemiddeld.

Nu de Primacy 5 Energy minder dan 100 euro kost zou ik daar een volgende keer voor gaan, al mis ik nog steeds een goede test van die band. Zodra iemand hier er ervaring mee heeft hoor ik het ook graag :)

• Henry_tw
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 02-10 08:54
PeterZ(on) schreef op donderdag 24 september 2026 @ 12:34:
Ik ben nog steeds zeer tevreden met de MICHELIN PRIMACY 4 S1 die er alweer ruim vier jaar onder liggen en zeer efficiënt zijn, bij mij dan. Gisteren weer terug van een ritje Luxemburg/Duitsland met een verbruik van 8,5kWh/100km vanaf Baraque de Fraiture naar huis. :)
:henk welke cruisesnelheid hanteer je dan?

IONIQ 28 | Premium | | Red | 150k+

• PeterZ(on)
Henry_tw schreef op donderdag 24 september 2026 @ 13:30:
[...]

:henk welke cruisesnelheid hanteer je dan?
Dat was wisselend, vanaf Baraque de Fraiture eerst richting Duitsland (Stoubach) en vandaar naar de E42 en dat is binnendoor gewoon met het verkeer mee. De rest was overwegend snelweg en daar zet ik de ACC op 95kmh en dat is 90kmh GPS maar door de drukte is dat wel eens wat minder. Ik probeer gewoon zo min mogelijk van rijbaan te wisselen en dan heb je weleens een vrachtauto die precies 80kmh GPS rijdt, maar die ga ik dan wel voorbij. Kortom, relaxt. :)

• Kipmetrijst
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:09
Tijdens het rijden ineens de kerstboom aan lampjes aan en allerlei waarschuwingen waaronder BSD error. Waarschijnlijk dan de 12V accu die op is? Heb de auto nu 2,5 jaar en geen idee wanneer die ooit vervangen is.

Toch goed geweest om dit topic door te lezen zodat ik een idee had wat de oorzaak zou kunnen zijn ipv "help hij is kapot".

Ik zal de sterkere accu die een paar pagina's terug genoemd is eens proberen

iRacing Profiel Overview iRacing seizoen 4 races en auto's

• Zephyrex
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Kipmetrijst schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 09:46:
Tijdens het rijden ineens de kerstboom aan lampjes aan en allerlei waarschuwingen waaronder BSD error. Waarschijnlijk dan de 12V accu die op is? Heb de auto nu 2,5 jaar en geen idee wanneer die ooit vervangen is.

Toch goed geweest om dit topic door te lezen zodat ik een idee had wat de oorzaak zou kunnen zijn ipv "help hij is kapot".

Ik zal de sterkere accu die een paar pagina's terug genoemd is eens proberen
Mijn vermoeden is dat dit eerder te maken heeft met 1 defecte abs sensor/ wielsnelheidsensor aan de achterzijde.

• maarte997
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:49
Ik heb ook een defecte ABS sensor rechts achter. Wordt woensdag bij de lokale Ford verdeler die 'alle merken' onderhoud vervangen.

Ik kreeg al meer dan een jaar zeer regelmatig de melding 'batterij opgeladen tijdens opladen' of dergelijke, de melding die je krijgt als je 12V batterij wordt bijgeladen. De auto is 5 jaar in mijn bezit en had zover ik weet nooit een nieuwe 12V batterij gekregen. Toch eens een nieuwe besteld en de oude nu nagemeten. Deze geeft nog steeds 13V (meter kan niet na de komma meten). Dit wil zeggen dat die batterij nog in uitstekende staat verkeerd?

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

@maarte997 Waarschijnlijk rondt de meter het af naar 13V, een nieuwe accu zou rond de 12.7 volt moeten zijn.
Mijn nog steeds originele accu (04-2019) stond de laatste keer dat ik 'm heb gemeten op 12.2V en dat is alweer een jaar geleden. De auto doet het nog steeds prima zonder kerstboom.
@Kipmetrijst De kerstboom tijdens het rijden en geen regeneratie meer duidt in alle gevallen op een defecte ABS sensor, dasr is in dit topic al genoeg over te vinden.

• Jasperyt
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 21:34
inmiddels door jullie enthousiasme ook maar aan de gang gegaan met de condensators en de subwoofer :p alles net weer teruggebouwd in de auto hopelijk levert het meer geluidskwaliteit op. Ik had eigenlijk nog nooit gesoldeerd dus ben wel een uur bezig geweest per tweeter maar hopelijk alles goed gegaan ivm 2 linkerhanden.

Wel weer wat geleerd en dat is uiteindelijk ook leuk natuurlijk. Bedankt voor het enthousiasmeren van mij !

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uY8yaqQ2sZQ8eTvEooV-6B_wHJE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z4yZ0kWuh2jhhzeISc2i7ZTB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5gjPsceWi62jgmBxeg9Oy5zSaiU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uoHEJ14f68mlm0AVayjN6pgl.jpg?f=fotoalbum_large

• Kipmetrijst
SpongeRob schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 10:25:
@maarte997 Waarschijnlijk rondt de meter het af naar 13V, een nieuwe accu zou rond de 12.7 volt moeten zijn.
Mijn nog steeds originele accu (04-2019) stond de laatste keer dat ik 'm heb gemeten op 12.2V en dat is alweer een jaar geleden. De auto doet het nog steeds prima zonder kerstboom.
@Kipmetrijst De kerstboom tijdens het rijden en geen regeneratie meer duidt in alle gevallen op een defecte ABS sensor, dasr is in dit topic al genoeg over te vinden.
Bedankt, net even alles daar over terug gelezen.

Ik heb nog een goedkope ELM scanner liggen dus die even getest om te checken welke kant het zou kunnen zijn. Alle DTC codes gewist en een stuk gereden maar kreeg nu geen waarschuwingen meer. Zal het de komende tijd in de gaten houden en carscanner gebruiken wanneer de foutmeldingen komen.

• Jasperyt
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 21:34
SpongeRob schreef op woensdag 22 april 2026 @ 22:38:
@sigmundfreund Kijk ook eerst even in de instellingen of je de optie aan hebt staan om de rijgeluiden te dempen. Ik gok dat ze dat doen met antigeluid waardoor de geluidskwaliteit tijdens rijden beïnvloed kan worden.

Het vervangen van de condensator voor de tweeter is een goede eerste stap, zeker als je highend condensatoren gebruikt zoals @Trygve heeft gedaan.
Toevallig heb ik onlangs uit frustratie maar de complete luidsprekers vervangen, omdat ik het geluid echt te beroerd bleef vinden op hoger volume.
Nu klinkt het veel beter, maar die instelling voor het dempen van de rijgeluiden kwam ik pas tegen ná het vervangen van de luidsprekers... Dus hoeveel het nu echt beter klinkt is nu wat lastiger te beoordelen.

Ik heb bij de center luidspreker nog een dempingsweerstand moeten plaatsen, omdat de nieuwe luidsprekers meer vermogen nodig hebben en dus minder geluid produceren dan de center luidspreker. Ondanks dat de gevoeligheid van de nieuwe luidsprekers relatief hoog zou moeten zijn met 91dB.
Weet jij toeval nog waar ik die instelling kan terugvinden van dempen rijgeluiden ? Ik zie het niet zo 1,2,3 het is de 28kw versie uit 2019

• Jan1337
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 02-10 14:14
Jasperyt schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 16:40:
[...]

Weet jij toeval nog waar ik die instelling kan terugvinden van dempen rijgeluiden ? Ik zie het niet zo 1,2,3 het is de 28kw versie uit 2019
Dit is een misverstand, de Ioniq heeft geen ruisonderdrukking (in de zin van noise cancelling).

Het is te vinden in: Instellingen - Audio - Ruisonderdrukking

De instelling gaat over het radiosignaal, dat is niet helemaal duidelijk aangegeven. De uitleg bij de optie 'Oorspronkelijk geluid' geeft het weer: Onveranderd geluid zonder reductie van achtergrondruis in gebieden met slechte ontvangst

• steps67
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 04-10 17:34
26 september op Zandvoort bij de EV experience gereden met de ioniq3, en dat viel me tegen. De auto voelt plastic en goedkoop aan van binnen, kraakjes en plastic geur.

Rijden is zonder veel gevoel, de auto is ook korter en door dat de batterij in het midden ligt zou je verwachten dat het een bochtenridder is maar het gewicht en pk is niet in balans. Te weinig power om lekker te sturen.

daarna in de Subara Uncharted gereden en dat is werkelijk een goede opvolger maar voorlopig blijven heerlijk in de originele Ioniq rijden!!

• PeterZ(on)
steps67 schreef op zondag 27 september 2026 @ 11:59:
26 september op Zandvoort bij de EV experience gereden met de ioniq3, en dat viel me tegen. De auto voelt plastic en goedkoop aan van binnen, kraakjes en plastic geur.

Rijden is zonder veel gevoel, de auto is ook korter en door dat de batterij in het midden ligt zou je verwachten dat het een bochtenridder is maar het gewicht en pk is niet in balans. Te weinig power om lekker te sturen.

daarna in de Subara Uncharted gereden en dat is werkelijk een goede opvolger maar voorlopig blijven heerlijk in de originele Ioniq rijden!!
Ik had gehoord dat ie ook nogal last had van onderstuur. Maar is dit niet het pre-productiemodel die ook tijdens die preview te zien was. Maar ik wil er toch eerst zelf in rijden, bestellen doe ik iig niet vooraf.

• MarlinAngel
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-09 16:31
Headshot_NL schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 17:06:
Ik zou in elk geval de olie van de reductiebak laten vervangen. De olie vervangen ze standaard niet en als er eenmaal wat olie slijpsel in zit slijt de bak veel sneller. Een kapotte is duur, olie vervangen een paar tientjes.

Dat zou ik gewoon bij een plaatselijke garage laten doen, maximaal 20 minuten werk, eventueel zelf de juiste olie meenemen. Dat is wel te vinden in dit topic. Verder, ja, weinig echt grote dingen die je structureel zou moeten vervangen.
Dank je! Die zag ik inderdaad voorbij komen en staat op mijn lijst. Zou je zeggen dat het, het waard is om die nu al te laten vervangen, of zou dat kunnen wachten tot de volgende onderhoudsbeurt rond april-mei volgend jaar? Ik weet niet of het eerder al eens vervangen is, verwachting qua km stand is dat we dan rond de ~95k zitten.

We hebben wel nog bovag garantie tot half mei, dus ik neem aan dat de reductiebak daar ook onder valt, maar misschien dat het handiger is om gewoon de olie nu alvast te doen? (voorkomen is beter dan genezen natuurlijk)

• Headshot_NL
MarlinAngel schreef op maandag 28 september 2026 @ 16:31:
[...]

Dank je! Die zag ik inderdaad voorbij komen en staat op mijn lijst. Zou je zeggen dat het, het waard is om die nu al te laten vervangen, of zou dat kunnen wachten tot de volgende onderhoudsbeurt rond april-mei volgend jaar? Ik weet niet of het eerder al eens vervangen is, verwachting qua km stand is dat we dan rond de ~95k zitten.

We hebben wel nog bovag garantie tot half mei, dus ik neem aan dat de reductiebak daar ook onder valt, maar misschien dat het handiger is om gewoon de olie nu alvast te doen? (voorkomen is beter dan genezen natuurlijk)
Ik zou zeggen, boek deze gewoon los van de beurt als je de tijd er voor hebt. Eerder vervangen is beter maar als je slechts 5k moet rijden tot de volgende beurt zal het ook niet veel uitmaken

• ThsAdrns
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 01-10 21:28

ThsAdrns

Be the change!

Een dik jaar geleden kreeg onze 38 kWh Ioniq bij tweedehands aankoop door ons, twee nieuwe voorbanden van de dealer. De originele Michelin hadden er 88.000 km onder gezeten (minus eventuele winterbanden bij de vorige eigenaar). Wij rijden dus met nieuwe Hankook Ventus Prime 3 op de vooras. Mij bevallen ze prima, maar ik heb ook geen veeleisende rijstijl. Ze zijn in elk geval stil en zuinig.

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh

• louzy82
Ik heb mijn Ioniq vorig jaar zomer gekocht en deze zomer waren de achterbanden aan vervanging toe maar de voorbanden hadden nog genoeg profiel.
Dus de bandenman heeft er 2 Continental Allseasoncontact 2 op gelegd voor, en de banden van voor naar achteren verplaatst.

Daarna heb ik 2 x meegemaakt dat op een rotonde (met nat wegdek) dat de auto achter begon te glijden...

Het waren blijkbaar hele cheapass china banden, dus als het goed is was dat de oorzaak.
Daar heeft de bandenman nu dan ook 2 nieuwe banden opgelegd (dezelfde uiteraard).

Ik ga er dan maar vanuit dat het hiermee opgelost is maar toch voelt het een beetje gek als ik wat scherper instuur op een rotonde maar dat zit mogelijk ook gewoon tussen de oren.

Het heeft sindsdien nog niet echt goed geregend maar ben wel voornemens om bij de volgende regen even wat rotondes op te gaan zoeken.

Louzy#2475

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

@louzy82 Dat is dan ook de reden dat doorgaans de nieuwe banden op de achteras gemonteerd worden. In jouw geval was het een ander verhaal vanwege de allseason banden die je op de aangedreven wielen wilt hebben.
Lang verhaal kort; vervang Chinese hokkietokkie banden altijd zo snel mogelijk voor iets fatsoenlijks!

• louzy82
SpongeRob schreef op woensdag 30 september 2026 @ 08:38:
@louzy82 Dat is dan ook de reden dat doorgaans de nieuwe banden op de achteras gemonteerd worden. In jouw geval was het een ander verhaal vanwege de allseason banden die je op de aangedreven wielen wilt hebben.
Lang verhaal kort; vervang Chinese hokkietokkie banden altijd zo snel mogelijk voor iets fatsoenlijks!
Weer iets geleerd. Ik dacht eigenlijk namelijk dat nieuwe banden eerst voor gemonteerd werden omdat die voor optrekken en remmen het meeste grip nodig hebben :+

Louzy#2475

• Deikke
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:10
louzy82 schreef op woensdag 30 september 2026 @ 09:33:
[...]

Weer iets geleerd. Ik dacht eigenlijk namelijk dat nieuwe banden eerst voor gemonteerd werden omdat die voor optrekken en remmen het meeste grip nodig hebben :+
Beste banden altijd achter plaatsen, als je voor grip verliest dan slip je door en schiet je misschien iets rechtdoor in de bocht. Als de achterwielen grip verliezen sta je achterstevoren.

• PeterZ(on)
SpongeRob schreef op woensdag 30 september 2026 @ 08:38:
Of het nu allseason banden zijn of andere, je moet hoe dan ook toch altijd banden met de meeste grip achter hebben. Dat is wat ik destijds op de antislipcursus heb geleerd.

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

PeterZ(on) schreef op woensdag 30 september 2026 @ 10:19:
[...]

Of het nu allseason banden zijn of andere, je moet hoe dan ook toch altijd banden met de meeste grip achter hebben. Dat is wat ik destijds op de antislipcursus heb geleerd.
Dat is inderdaad het beste, maar wat ik hier in de buurt veel zie is dat mensen op de vooras allseasons hebben en op de achteras zomerbanden. Dat kan logisch zijn om toch heuvelop te kunnen komen als het gesneeuwd heeft, maar dan zou ik er toch altijd voor kiezen om rondom dezelfde banden te hebben. De gemiddelde Fransoos kan een Nederlander nog wel het een en ander leren als het om krenterig zijn gaat...

• maarte997
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:49
Vandaag is de ABS sensor rechts achter vervangen bij de lokale Ford garage die ook andere merken onderhoudt. De sensor heb ik zelf op Aliexpress gekocht. Ik kreeg als ik de verpakking mag geloven een originele Kia/Hyundai OEM sensor binnen.

Daarbij heb ik ook gevraagd de remvloeistof te vervangen (is 2 jaar geleden). Totaal kwam dat op 201 euro. Toch weer genoeg geld. Geen idee wat het vervangen van de remvloeistof kost. Een bericht van 2023 in dit topic vermeldt 103 euro bij Hyundai zelf.

Maar wat een luxe zeg! Alles werkt weer! Ben tevreden. Hopelijk nu weer vele kosteloze jaren!

• Pascal P
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22:46
maarte997 schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 18:08:
Vandaag is de ABS sensor rechts achter vervangen bij de lokale Ford garage die ook andere merken onderhoudt. De sensor heb ik zelf op Aliexpress gekocht. Ik kreeg als ik de verpakking mag geloven een originele Kia/Hyundai OEM sensor binnen.

Daarbij heb ik ook gevraagd de remvloeistof te vervangen (is 2 jaar geleden). Totaal kwam dat op 201 euro. Toch weer genoeg geld. Geen idee wat het vervangen van de remvloeistof kost. Een bericht van 2023 in dit topic vermeldt 103 euro bij Hyundai zelf.

Maar wat een luxe zeg! Alles werkt weer! Ben tevreden. Hopelijk nu weer vele kosteloze jaren!
Dat is een koopje voor een ABS sensor vervangen. Je wil niet weten wat de hyundai stealer daarvoor vraagt.....

• RobinDH1
Offerte voor het vervangen van de accu (38kWh) koelvloeistof is binnen: €375. €300 aan koelvloeistof en een goed uurtje werk. Is volgens de dealer noodzakelijk om de 4j en zit nog met ruim een jaar garantie in het achterhoofd. Toch zegt iets me dat dit een onnodige kost is voor ons gebruik als 2e auto waarbij die nooit meer dan 100km op een dag doet laat staan ooit snelladen… Kan er hier weinig meningen/ervaringen over terugvinden maar gebruik misschien de verkeerde zoekwoorden?

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

RobinDH1 schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 22:35:
Offerte voor het vervangen van de accu (38kWh) koelvloeistof is binnen: €375. €300 aan koelvloeistof en een goed uurtje werk. Is volgens de dealer noodzakelijk om de 4j en zit nog met ruim een jaar garantie in het achterhoofd. Toch zegt iets me dat dit een onnodige kost is voor ons gebruik als 2e auto waarbij die nooit meer dan 100km op een dag doet laat staan ooit snelladen… Kan er hier weinig meningen/ervaringen over terugvinden maar gebruik misschien de verkeerde zoekwoorden?
Je zou de koelvloeistof kunnen controleren met een refractometer, dan weet je in ieder geval wat het vriespunt van de koelvoeistof is.

• Headshot_NL
https://autos.yahoo.com/ev-and-future-tech/articles/hyundai-ioniq-v-everything-want-220029416.html

Dat is dan weer jammer, voorlopig komt deze niet naar Europa, waarschijnlijk helemaal niet. Zuinige EV met een leuke accu en zelfs 800V, dat zie je lang niet in alle Hyundai EV's terug.

Ze moeten iets op de markt zetten in China omdat de concurrentie daar zo groot is. Zou dit hier te koop zijn voor ~20k dan zou dat als een gek verkopen.

• apt
  • Laatst online: 21:06

apt

Pascal P schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 18:15:
[...]

Dat is een koopje voor een ABS sensor vervangen. Je wil niet weten wat de hyundai stealer daarvoor vraagt.....
Hmmm wij hebben dit net laten doen bij een hyundai dealer, omdat de ABS sensor stuk was. Ik geloof iets van rond de 800 euro...

• Pascal P
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22:46
apt schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 08:09:
[...]

Hmmm wij hebben dit net laten doen bij een hyundai dealer, omdat de ABS sensor stuk was. Ik geloof iets van rond de 800 euro...
Precies dat. Ik heb iets minder betaald maar was nog steeds €700,-. Ze vervangen dan niet de losse ABS sensor maar de hele naaf waar die in zit. Zeggen ze... Ik vertrouw eigenlijk geen enkele dealer en als je niet een klein beetje verstand van auto's heb naaien ze je allemaal een oor aan.

• Zephyrex
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Wow wat een verschil zelfs tussen officiële dealers.

De mijne vroeg er 540 voor. Toch maar geld bespaard door naar Van der Wou te gaan voor 140,-

• Gelder
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:47
BarryH schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 08:09:
[...]

Bekend probleem.

Gelukkig komen er langzamerhand alternatieven. En naar de dealer hoef je niet meer toe.

Zelf bij winparts kijken? Mijn lokale garage kon de abs sensor ook niet bestellen bij de leverancier en ik had het zo gevonden

Evt Vanderwou bellen?
Weet iemand of Liqui Moly EV200 dezelfde BSC-2 kenmerken heeft?
Onder andere verkrijgbaar bij Winparts
https://www.winparts.nl/filters-vloeistoffen/koelvloeistof/c737/anti-vries-koelvloeistof-accukoelvloeistof-ev-200/p2091600.html#

PV 5400wp OZO | EV Ioniq 28kwh & 38kwh Smart EVSE | WP Fujitsu waterstage duo | Gasvrij sinds 2016

• PeterZ(on)
Het antwoord volgens AI

heeft Liqui Moly EV200 dezelfde BSC-2 kenmerken

Ja, Liqui Moly Accukoelvloeistof EV 200 beschikt over dezelfde kenmerken en eigenschappen als de BSC-2 specificatie van Hyundai en Kia. Liqui Moly adviseert de Battery Coolant EV 200 dan ook specifiek voor voertuigen die deze originele onderdelennummers of fabrieksspecificaties vereisen. [1, 2, 3]

Wat maakt ze identiek?

De BSC-2 norm (Battery System Coolant) is door Hyundai en Kia in het leven geroepen als opvolger van BSC-1. Liqui Moly EV 200 is speciaal geformuleerd om aan exact dezelfde strenge criteria te voldoen: [1, 2, 3, 4]
  • Lage elektrische geleidbaarheid: Net als BSC-2 heeft EV 200 een zeer laag elektrisch geleidingsvermogen. Dit is essentieel voor de veiligheid bij indirecte koeling van hoogspanningsaccu's. [1, 2, 3, 4]
  • OAT-technologie: Beide vloeistoffen zijn gebaseerd op Organic Acid Technology (organische zuren), wat zorgt voor een stabiele werking op de lange termijn zonder traditionele silicaten. [1, 2]
  • Fluxremmers (Flux-compensatie): EV 200 bevat speciale additieven die schade door resten van aluminium-soldeerflux in het koelsysteem voorkomen. Dit loste het bekende probleem op waarbij de oudere BSC-1 vloeistof kon kristalliseren of gaan vlokken. [1, 2, 3]
  • Verminderde waterstofvorming: Door de specifieke samenstelling wordt hydrolyse (en daarmee de vorming van gevaarlijk waterstofgas in het koelsysteem) geminimaliseerd. [1]
Belangrijk bij het gebruik

Hoewel de kenmerken hetzelfde zijn, moet je bij het vervangen of bijvullen rekening houden met het volgende:
  • Niet zomaar mengen: Meng deze speciale koelvloeistof nooit met conventionele (vaak groene of roze) koelvloeistoffen.
  • Spoelen: Als je overstapt van een ander type vloeistof (of bij een vervuilde BSC-1 vloeistof), moet het systeem eerst grondig worden gespoeld met gedemineraliseerd water. [1, 2, 3, 4]
Wil je deze koelvloeistof gaan gebruiken om het systeem volledig te verversen of enkel om het peil bij te vullen? Als je me het model en bouwjaar van je auto doorgeeft, kan ik controleren of er voor jouw voertuig specifieke fabrieksprocedures of recalls van toepassing zijn.

AI-reacties kunnen fouten bevatten. Meer informatie

• Kipmetrijst
Kipmetrijst schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 16:38:
[...]

Bedankt, net even alles daar over terug gelezen.

Ik heb nog een goedkope ELM scanner liggen dus die even getest om te checken welke kant het zou kunnen zijn. Alle DTC codes gewist en een stuk gereden maar kreeg nu geen waarschuwingen meer. Zal het de komende tijd in de gaten houden en carscanner gebruiken wanneer de foutmeldingen komen.
Paar ritten verder en ik krijg de foutmeldingen alleen na het laden. Met het verwijderen van de foutcodes zijn de meldingen weer weg en kan ik weer rijden zonder dat ze terug komen. ABS sensor geeft geen fout dus ik weet niet of het links of rechts is. Wel krijg ik vaak error codes zoals

DTC U1112

DTC P1CF6

Wat juist weer aan verbindingen gelinkt zit

• Henk62
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 23:18
Pascal P schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 09:53:
[...]

Precies dat. Ik heb iets minder betaald maar was nog steeds €700,-. Ze vervangen dan niet de losse ABS sensor maar de hele naaf waar die in zit. Zeggen ze... Ik vertrouw eigenlijk geen enkele dealer en als je niet een klein beetje verstand van auto's heb naaien ze je allemaal een oor aan.
In die naaf zit ook het geld niet. Ik had een nieuwe naaf voor 95 euro in huis (Winparts). Was niet eens de goedkoopste...

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Voor de 28 kWh heb je geen dure BSC2 nodig.
Ik heb een veel goedkopere Aisin koelvloeistof gebruikt die aan de eisen (P-OAT) voldoet.
Daar heb ik geloof ik begin dit jaar nog iets over geplaatst in dit topic.

• Gelder
SpongeRob schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 07:14:
[...]

Voor de 28 kWh heb je geen dure BSC2 nodig.
Ik heb een veel goedkopere Aisin koelvloeistof gebruikt die aan de eisen (P-OAT) voldoet.
Daar heb ik geloof ik begin dit jaar nog iets over geplaatst in dit topic.
Voor de 28 kWh zou ik het idd ook niet kopen. Recent heb ik een 38kWh gekocht met een kapotte radiateur. De radiateur is inmiddels vervangen, komende week ga ik een poging doen om de boel weer op te vullen met behulp van een KINGBOLEN Ediag Elite bidirectionele OBD-scanner.

PV 5400wp OZO | EV Ioniq 28kwh & 38kwh Smart EVSE | WP Fujitsu waterstage duo | Gasvrij sinds 2016

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

@Gelder Met de Kingbolen kun je alleen maar de waterpomp aansturen van de batterij, niet die van de motor.
Het ontluchten van het koelcircuit van de motor kan ook zonder de OBD dongle, ik heb bij m'n 28kWh eerst de verwarming op standje tropisch gezet voor 5 minuten en daarna op standje diepvries voor 5 minuten, toen kon er nog een halve liter bij.
Daarna heb ik het peil goed in de gaten gehouden na elke rit en heb nog iets van een halve liter bijgevuld in totaal.

• PeterZ(on)
@SpongeRob Bestaat er niet iets/manier om het nieuwe koelmiddel er onder druk in te pompen en dat op het verste punt het oude koelmiddel er weer uit komt? Net zoiets als bij het vernieuwen van de remvloeistof, boven de nieuwe erin en onderin eruit.

• Gelder
SpongeRob schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 08:18:
@Gelder Met de Kingbolen kun je alleen maar de waterpomp aansturen van de batterij, niet die van de motor.
Het ontluchten van het koelcircuit van de motor kan ook zonder de OBD dongle, ik heb bij m'n 28kWh eerst de verwarming op standje tropisch gezet voor 5 minuten en daarna op standje diepvries voor 5 minuten, toen kon er nog een halve liter bij.
Daarna heb ik het peil goed in de gaten gehouden na elke rit en heb nog iets van een halve liter bijgevuld in totaal.
@SpongeRob Bedankt voor de info!
Het airco-systeem is leeg doordat de condensor ook beschadigd is. Ik ben benieuwd of dat nog effect heeft op het bijvullen met de kachel-methode.

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

PeterZ(on) schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 12:10:
@SpongeRob Bestaat er niet iets/manier om het nieuwe koelmiddel er onder druk in te pompen en dat op het verste punt het oude koelmiddel er weer uit komt? Net zoiets als bij het vernieuwen van de remvloeistof, boven de nieuwe erin en onderin eruit.
Het enige manieren die ik kan bedenken is óf met een OBD apparaat die de waterpomp (EWP) op de motor aan kan sturen óf door de waterpomp handmatig aan te sturen door er 12V op te zetten.
Nu ga ik er in het laatste geval van uit dat de waterpomp ook daadwerkelijk werkt door deze aan te sluiten met alleen 12V, maar wellicht dat er ook CAN aansturing nodig is om deze te laten werken.

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Gelder schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 20:46:
[...]

@SpongeRob Bedankt voor de info!
Het airco-systeem is leeg doordat de condensor ook beschadigd is. Ik ben benieuwd of dat nog effect heeft op het bijvullen met de kachel-methode.
Oh, dat maakt het dan (verwacht ik) hoogstwaarschijnlijk onmogelijk om het systeem op die manier te ontluchten.
Dan is de manier van na elke rit het koelvloeistof niveau te controleren en indien nodig bij te vullen de enige optie die ik kan verzinnen. Dan is het denk ik wel belangrijk om kortere ritten te maken, of wellicht tijdens de rit even een tussenstopje te maken om het koelvloeistof niveau te controleren.

Pagina: 1 ... 209 210 Laatste