• Meestermaas
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 12:17
Joriz schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 11:19:
Je zou Van der Wou kunnen vragen of ze ook koelvloeistof kunnen vervangen. Hun naam is al vaker positief in dit topic voorbij gekomen omdat ze gerichter en daardoor betaalbaarder reparaties kunnen uitvoeren.

https://www.vanderwougroep.nl/autoservice/onderhoud-reparatie-hyundai-ioniq/
Dank voor de tip, meteen even gebeld. Ze geven aan dat dit niet verstandig is. Er is bepaalde apparatuur nodig om het systeem te flushen en dat hebben ze niet. Ik ben dus bang dat we als eigenaren hiervoor naar de dealer moeten. Je kan het eruit laten lopen en er nieuwe in doen, maar dit werkt niet voldoende, aldus de garage medewerker van Van der Wou.

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Meestermaas schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 15:39:
[...]

Dank voor de tip, meteen even gebeld. Ze geven aan dat dit niet verstandig is. Er is bepaalde apparatuur nodig om het systeem te flushen en dat hebben ze niet. Ik ben dus bang dat we als eigenaren hiervoor naar de dealer moeten. Je kan het eruit laten lopen en er nieuwe in doen, maar dit werkt niet voldoende, aldus de garage medewerker van Van der Wou.
Ik gok dat er een noodzaak is om de pompen aan te sturen om te kunnen ontluchten en dergelijke.
Dat zou in principe moeten kunnen met een bi-directionele OBD tool, maar niet élke OBD tool zal dat kunnen gok ik.

Edit: Het schijnt mogelijk te zijn met een simpele tool.

[ Voor 13% gewijzigd door SpongeRob op 10-03-2026 15:50 ]

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:55
Het is weer zover, sta in de middle of nowhere in Frankrijk in Saint Pons en de chargepoortvergrendeling doet het weer niet. Gelukkig nog het hotel kunnen bereiken, na het diner maar eens bellen met de Hyundai assistence.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Oh, la vache!
Ik kan alleen maar een aantal Saint Ponsen vinden in het zuidoosten, je rijdt toch meestal via de west kant naar het zuiden?

• PeterZ(on)
SpongeRob schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 19:52:
Oh, la vache!
Ik kan alleen maar een aantal Saint Ponsen vinden in het zuidoosten, je rijdt toch meestal via de west kant naar het zuiden?
Deze keer wilde ik eens tolvrij langs de tolweg.
En Saint Pons ligt niet ver Montelimar, dus vanaf Toul alles lekker binnendoor. Gisteren alles prima, vandaag zat alles tegen, het weer, het verkeer, de tijdsplanning en met het hoogtepunt niet laden net voor mijn hotel.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• PeterZ(on)
Wat een ramp zeg die ANWB, de hele dag bij de dealer staan wachten want die moesten ze bellen om van te horen dat reparatie op korte termijn niet mogelijk was. Een vervangauto is bij Hyundai maar voor 5 dagen. Gelukkig heb ik een KNAC verzekering en heb dan 21 dagen een auto. Door het lakse gedrag krijg ik pas morgen die auto. Je maakt wat mee met en EV. Dus nu een extra overnachting in klein hotelletje met goed restaurant. Maakt het leed weer goed. 😀

• SvenHe
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21-03 20:21
Deikke schreef op maandag 9 maart 2026 @ 09:29:
[...]

Je kunt denk ik inderdaad beter ergens een 12v plug gaan maken. Enige nadeel is dan wel dat de auto aan moet staan om dit mogelijk te maken. En dat je voor hogere vermogens echt dikke kabels moet gaan gebruiken.
Als je die plug direct aan de startaccu koppelt, gaat dan de boordlader niet aan de slag als de spanning te laag wordt?

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:32
SvenHe schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 19:31:
[...]

Als je die plug direct aan de startaccu koppelt, gaat dan de boordlader niet aan de slag als de spanning te laag wordt?
Zou niet moeten gebeuren als de auto aan staat. Zou er geen omvormer op gooien die flink vermogen trekt zonder dat hij kan bijladen uit de hoog voltage accu.
Mocht je de 12 volt wel te ver ontladen dan zal hij niet of lastig willen "starten". Of direct na het starten wat issues hebben met bepaalde systemen tot het voltage weer iets hoger is. Dat zijn de problemen die je ook wel voorbij ziet komen bij autos met een slechte (oude) 12 volt accu.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1

• SvenHe
Ah, natuurlijk. Ik zat al te krabben, "Zo simpel kan het toch niet zijn"?

• 1rr1tantemug
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 20:03
Mijn auto is toe aan een onderhoudsbeurt, maar twijfel daarbij tussen de Hyundai dealer alwaar ik vorig jaar m'n Ioniq heb gekocht, of Van der Wouw in Dongen. Kilometerstand is inmiddels iets voorbij de 160K. Welke route zouden jullie kiezen?

• Nickvdwaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 11:41
1rr1tantemug schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 22:29:
Mijn auto is toe aan een onderhoudsbeurt, maar twijfel daarbij tussen de Hyundai dealer alwaar ik vorig jaar m'n Ioniq heb gekocht, of Van der Wouw in Dongen. Kilometerstand is inmiddels iets voorbij de 160K. Welke route zouden jullie kiezen?
Bij van der wou kunnen ze ook de reductiebak olie voor je vervangen, iets wat bij het onderhoudsplan vanuit Hyundai Nederland volledig ontbreekt voor de ioniq. Ik weet niet hoever het voor je rijden is maar ze zijn zeker aan te raden!

• 1rr1tantemug
Nickvdwaal schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 10:16:
[...]

Bij van der wou kunnen ze ook de reductiebak olie voor je vervangen, iets wat bij het onderhoudsplan vanuit Hyundai Nederland volledig ontbreekt voor de ioniq. Ik weet niet hoever het voor je rijden is maar ze zijn zeker aan te raden!
Ik persoonlijk neig ook richting Van der Wouw, en dan vooral idd vanwege vervanging van de reductiebakolie. Denk niet dat dit ooit gebeurd is met mijn auto. En sowieso ben ik met de km-stand niet meer 'gebonden' aan Hyundai-dealers ;)

• SvenHe
Hyundai kan wel die olie vervangen maar rekenen belachelijk veel te veel.

• 1rr1tantemug
Yep, heb hier en daar in dit topic al gelezen dat de Hyundai-dealer prijstechnisch niet de optimale route is, om het zo te zeggen. Ik vrees wel dat ik ze morgenochtend tóch aan de mouw moet trekken, want mijn auto lijkt niet meer op te laden. Twee laadpalen (Vattenfall) zojuist geprobeerd maar helaas niets. Melding op het dashboard: 'snellaadfout'. De blauwe lampjes net onder de voorruit, die indiceren als de auto laadt, gaan niet branden. Nu even de deur uit om een poging te wagen met de noodvergrendeling in de kofferbak, en de auto een stuk of 5x van het slot en weer op slot. Als dit niet lukt, dan voor morgen een afspraak annuleren en contact met Hyundai ...

• 1rr1tantemug
1rr1tantemug schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 21:47:
Yep, heb hier en daar in dit topic al gelezen dat de Hyundai-dealer prijstechnisch niet de optimale route is, om het zo te zeggen. Ik vrees wel dat ik ze morgenochtend tóch aan de mouw moet trekken, want mijn auto lijkt niet meer op te laden. Twee laadpalen (Vattenfall) zojuist geprobeerd maar helaas niets. Melding op het dashboard: 'snellaadfout'. De blauwe lampjes net onder de voorruit, die indiceren als de auto laadt, gaan niet branden. Nu even de deur uit om een poging te wagen met de noodvergrendeling in de kofferbak, en de auto een stuk of 5x van het slot en weer op slot. Als dit niet lukt, dan voor morgen een afspraak annuleren en contact met Hyundai ...
Auto 5x ont- en vergrendelen hielp niet. Kabel zat niet eens vergrendeld in mijn auto. Kabel eens aangedrukt en toen leek er wél iets te vergrendelen en is de laadsessie daadwerkelijk gestart. Zou zomaar kunnen dat het laadmechanisme niet meer 100% is.

• martijnst
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 19:14
1rr1tantemug schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 22:04:
[...]

Auto 5x ont- en vergrendelen hielp niet. Kabel zat niet eens vergrendeld in mijn auto. Kabel eens aangedrukt en toen leek er wél iets te vergrendelen en is de laadsessie daadwerkelijk gestart. Zou zomaar kunnen dat het laadmechanisme niet meer 100% is.
Je bent de vijfde of zesde in een paar maanden die iets vergelijkbaars meldt. Al deze keren was het de vergrendeling van de laadkabel. Broekhuis in Zwolle rekende mij 350 euro (was op 30 december) en als ik het zo hoor kan het een stuk hoger bij sommige andere dealers.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:59
1rr1tantemug schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 22:04:
[...]

Ik zou even afwachten of het zich vaker voordoet

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• PeterZ(on)
BarryH schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 22:25:
[...]

Dat dacht ik ook vorige jaar toen ik die problemen had met de vergrendeling in Spanje. Het werkte daarna wel weer prima en heb bij de beurt de garage geïnformeerd dat er problemen waren tijdens mijn vakantie en dat ze daar naar moesten kijken. Er was niets aan de hand werd gezegd, maar nu stond ik in Frankrijk toch stil met een niet ladende Ioniq. Ik zou bij problemen de vergrendeling toch direct laten vervangen, nu kun je zelf de goedkoopste dealer opzoeken. Maar als je onderweg strand ben je afhankelijk wat die dealer rekent waar je terecht komt.

• Sjabba1979
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 20:55
Na 6,5 jaar en 100k km toch de Ioniq ingeruild, zeer fijne auto aan gehad met enkel laadmechanisme en sticky steering, beide adequaat en onder garantie verholpen door de dealer. Hij ziet er nog super uit en rijdt net zo. Toch besloten hem in te ruilen op een Kona 39kwh. De iets grotere range is voldoende voor mij en met 3 fase laden ben ik sneller weer mobiel. Daarnaast weer rijden met enkele jaren fabrieksgarantie is ook een fijne gedachte. Goede deal kunnen maken want de 39kwh versie is niet zo gewild, want mensen zijn bang range te kort te komen. Een ervaren Ioniq rijder is daar niet bang voor.
Thanks voor de tips en genieten jullie allemaal nog van jullie Ioniq!

PS Afwegingen waren Kia Niro 64 (na facelift) en E-Vitara. De Kia was erg nog duur en dus verwacht ik een forse afschrijving en de Kia dealers (Louwman) kreeg ik niet de klik mee die ik wel nodig vind. De E-Vitara is natuurlijk een nieuwe auto, rijdt echt als een Suzuki (leuk) maar vind ik nog veel te duur, zeker als je hem naast de Kona zet, dat is niet (mij) 20k meer waard op een 39kwh 3 jaar oude Kona.

• jeweetwel88
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:35
Hallo Tweakers,

Ik krijg sinds een tijdje de error lichtjes in onderstaande foto. De lichtjes gaan branden en ik kan het regenererend remmen niet meer gebruiken en ook de cruise control werkt niet meer. Als ik vervolgens ergens stop, de auto uitzet en later weer aanzet als ik weg wil heb ik de meldingen niet meer.

Is dit herkenbaar voor andere? Ik wil graag wat informatie hebben voordat ik naar een garage ga en ik kan online niets vinden over deze meldingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5E8w8-zHexocQ3DUMAfBYL26Bwo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8CwQ0yqQPJA3MMVKdI5ee81G.jpg?f=fotoalbum_large

• Da_Poncho
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:32
jeweetwel88 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 10:56:
Hallo Tweakers,

Ik krijg sinds een tijdje de error lichtjes in onderstaande foto. De lichtjes gaan branden en ik kan het regenererend remmen niet meer gebruiken en ook de cruise control werkt niet meer. Als ik vervolgens ergens stop, de auto uitzet en later weer aanzet als ik weg wil heb ik de meldingen niet meer.

Is dit herkenbaar voor andere? Ik wil graag wat informatie hebben voordat ik naar een garage ga en ik kan online niets vinden over deze meldingen.

[Afbeelding]
Klinkt als een kapotte "ABS /wiel rotatie sensor". Waarschijnlijk eentje achter.

Zie ook dit: Da_Poncho in "Het grote Hyundai Ioniq Electric topic"

Je kan het met een OBD apparaatje en "Car Scanner" (android) app checken.

[ Voor 5% gewijzigd door Da_Poncho op 14-03-2026 11:04 ]

• PeterZ(on)
Sjabba1979 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 10:40:
Na 6,5 jaar en 100k km toch de Ioniq ingeruild, zeer fijne auto aan gehad met enkel laadmechanisme en sticky steering, beide adequaat en onder garantie verholpen door de dealer. Hij ziet er nog super uit en rijdt net zo. Toch besloten hem in te ruilen op een Kona 39kwh. De iets grotere range is voldoende voor mij en met 3 fase laden ben ik sneller weer mobiel. Daarnaast weer rijden met enkele jaren fabrieksgarantie is ook een fijne gedachte. Goede deal kunnen maken want de 39kwh versie is niet zo gewild, want mensen zijn bang range te kort te komen. Een ervaren Ioniq rijder is daar niet bang voor.

PS Afwegingen waren Kia Niro 64 (na facelift) en E-Vitara. De Kia was erg nog duur en dus verwacht ik een forse afschrijving en de Kia dealers (Louwman) kreeg ik niet de klik mee die ik wel nodig vind. De E-Vitara is natuurlijk een nieuwe auto, rijdt echt als een Suzuki (leuk) maar vind ik nog veel te duur, zeker als je hem naast de Kona zet, dat is niet (mij) 20k meer waard op een 39kwh 3 jaar oude Kona.
Die Suzuki is toch als de Toyota Urban Cruiser als ik het goed heb? Maar die laden trager dan de Ioniq en verbruiken meer, dus voor mij geen optie.

Overigens zag ik bij die dealer in Frankrijk waar ik stond te wachten de nodige Kona's te koop staan en daar betaal je zo 22k voor een 21er of zoiets, ik vond ze daar iig stevig geprijsd.

• 1rr1tantemug
BarryH schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 22:25:
[...]

Vanmorgen ging het starten van een laadsessie ook niet van harte; pas na enkele pogingen begon het laden. Ik ga de tip van @PeterZ(on) toch maar opvolgen en op korte termijn het probleem van het vergrendelmechanisme laten onderzoeken en desnoods vervangen. Benieuwd of Van der Wouw dit ook kan?

Ik ga binnen twee maanden met de Ioniq naar Noorwegen, en zie het niet zitten om in een van leven verstoken berglandschap te stranden ...

• PeterZ(on)
1rr1tantemug schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 12:30:
[...]

Vanmorgen ging het starten van een laadsessie ook niet van harte; pas na enkele pogingen begon het laden. Ik ga de tip van @PeterZ(on) toch maar opvolgen en op korte termijn het probleem van het vergrendelmechanisme laten onderzoeken en desnoods vervangen. Benieuwd of Van der Wouw dit ook kan?

Ik ga binnen twee maanden met de Ioniq naar Noorwegen, en zie het niet zitten om in een van leven verstoken berglandschap te stranden ...
Heel verstandig, beter nu laten repareren bij een dealer naar keuze dan straks gedwongen bij een dure dealer en afhankelijk zijn van de Hyundai Pechhulp die wordt uitgevoerd door die waardeloze ANWB. Daarbij moet ik nog zeggen dat je maar 5 dagen een vervangauto krijgt of een vergoeding van max 75 euro voor 1 overnachting, dus of of en niet en en. Gelukkig heb ik ook nog de KNAC Europa assistance en heb nu 21 dagen een vervangauto en 1 overnachting voor rekening van Hyundai.

• Sjabba1979
PeterZ(on) schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 11:42:
[...]

Die Suzuki is toch als de Toyota Urban Cruiser als ik het goed heb? Maar die laden trager dan de Ioniq en verbruiken meer, dus voor mij geen optie.

Overigens zag ik bij die dealer in Frankrijk waar ik stond te wachten de nodige Kona's te koop staan en daar betaal je zo 22k voor een 21er of zoiets, ik vond ze daar iig stevig geprijsd.
Klopt de Urban Cruiser en E-Vitara zijn dezelfde autos, vooral de neus is anders (en uitrusting niveaus).
Stuurt leuk, zit lekker hoog maar inderdaad het verbruik schrok ik ook van, 20kw per 100km is heel makkelijk te halen. Hij laad op 3 fase (dat is sneller...) maar snelladen is inderdaad wat langrzamer, voor mij geen probleem aangezien ik dit zelden doe. Per saldo voor mij alleen de looks, langere garantie en rijgedrag. Maar dat kost dan 20k meer. Tja dat is het niet waard natuurlijk.

• PeterZ(on)
Sjabba1979 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 16:01:
[...]

Klopt de Urban Cruiser en E-Vitara zijn dezelfde autos, vooral de neus is anders (en uitrusting niveaus).
Stuurt leuk, zit lekker hoog maar inderdaad het verbruik schrok ik ook van, 20kw per 100km is heel makkelijk te halen. Hij laad op 3 fase (dat is sneller...) maar snelladen is inderdaad wat langrzamer, voor mij geen probleem aangezien ik dit zelden doe. Per saldo voor mij alleen de looks, langere garantie en rijgedrag. Maar dat kost dan 20k meer. Tja dat is het niet waard natuurlijk.
Ik ben wel gecharmeerd van de nieuwe CHR+, stond overigens bij die dealer in Frankrijk waar ik was, want die was ook Toyota dealer. In Nederland had ik hem nog niet gezien. Eigenlijk is die wel wat te groot, niet zo slank als de Ioniq dus ik ben benieuwd naar het verbruik. Als dat meevalt dan zou dat best de opvolger kunnen worden. Het gewicht valt nog mee, 10 jaar garantie, stoffen bekleding i.p.v. dat gangbare nepleer en een normaal dashboard met druktoetsen. Enige nadeel dat die geen trekgewicht heeft, maar dat heeft zijn dubbelganger de Subaru Uncharted weer wel.

• Headshot_NL
Ja het lastig om een goede opvolger te kopen. 2e hands zijn deze wat minder gewild omdat men schrikt van de kleine accucapaciteit. Maar als je een 1000km challenge ziet tussen een Ioniq 28 kWh of een nieuwe gangbare auto ga je daar niet veel op vooruit.
Ik zou best wat meer range willen en er niet op achteruit gaan qua ruimte in de auto. Dan valt een Kona dus af, die is kleiner. Een Niro zou wel kunnen met 64 kWh accu. 2e hands zijn die ook wel wat aantrekkelijker aan het worden. Maar dan zit je qua prijs weer ongeveer gelijk aan een model 3. En de model 3 is weer wat ruimer, iets zuiniger en kan een stuk sneller laden. Maar de kofferbak is minder praktisch.

Ik denk dat de Aygo er hier dit jaar uit gaat, de Ioniq blijft als 2e auto (nu 118k gereden) en er een Model 3 long range of een standard range LFP komt.
Puur omdat de Niro mij ook niet kan overtuigen/overhalen als je hem naast alle voordelen van de model 3 zet.

https://ev-database.org/n...f1d544e10197ea637d63937c6

De Model 3 is sneller, meer range, zuiniger, LFP, meer bagageruimte, meer trekgewicht en veel sneller aan de snellader. En dat voor een vergelijkbare prijs.
Nadeel is de minder praktisch kofferbak dus.

[ Voor 14% gewijzigd door Headshot_NL op 14-03-2026 18:45 ]

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1

• PeterZ(on)
Ik ben ook wel gecharmeerd van de Firefly, ziet er m.i. erg leuk en apart uit en is niet te groot, maar. Het laden gaat niet echt snel en het verbruik is veel hoger, dus het laden in km/uur is een stuk lager dan de Ioniq. Dus die valt voorlopig af want daar wil ik echt op vooruit gaan, want trager en meer betalen is een no-go, hopelijk doen ze er wat aan. Dan nog al die irritante helpsystemen met piepjes en vreemde software en dan ook nog Chinees, dat is wat m.i. toch een flink minpunt is.

Heb nu als vervangauto die Citroen C5 Cross plugin ook met van die irritante systemen dus ik bedenk mij wel tweemaal voordat ik de Ioniq vervang door wat anders. Want ondanks de problemen blijft het voor mij toch een heerlijk rijdende auto. :)

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

@PeterZ(on) Kun je de Ioniq straks weer gerepareerd ophalen bij de dealer in Frankrijk?

• Sjabba1979
PeterZ(on) schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 16:10:
[...]

Ik ben wel gecharmeerd van de nieuwe CHR+, stond overigens bij die dealer in Frankrijk waar ik was, want die was ook Toyota dealer. In Nederland had ik hem nog niet gezien. Eigenlijk is die wel wat te groot, niet zo slank als de Ioniq dus ik ben benieuwd naar het verbruik. Als dat meevalt dan zou dat best de opvolger kunnen worden. Het gewicht valt nog mee, 10 jaar garantie, stoffen bekleding i.p.v. dat gangbare nepleer en een normaal dashboard met druktoetsen. Enige nadeel dat die geen trekgewicht heeft, maar dat heeft zijn dubbelganger de Subaru Uncharted weer wel.
Ja, die zat ook nog in mijn gedachte, Voor nu wilde ik toch iets anders en het bij te betalen bedrag op de CHR+ wordt naarmate de tijd verstrijkt toch minder. De instapper is een hele complete auto, alhoewel ik het liefst die met de 4wd zou willen (maar ik kan nu dus nog even sparen), ik heb hem nog niet in het echt gezien, te groot heb ik liever niet namelijk.

• PeterZ(on)
SpongeRob schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 20:34:
@PeterZ(on) Kun je de Ioniq straks weer gerepareerd ophalen bij de dealer in Frankrijk?
Ja het is wel de bedoeling dat ie gerepareerd gaat worden, alleen hoe en wat is nog onduidelijk. De Ioniq staat nu bij het depot/garage in Loriol sur drome waar ik de Citroen heb opgehaald maar gaat maandag naar de Hyundai dealer in Aubenas daar moet dan worden vastgesteld wat het probleem is, in mijn beleving de laadpoortvergrendeling natuurlijk, en moet dan daar ook gerepareerd worden.

Maar dan? Brengen ze Ioniq dan weer terug naar Loriol sur drome waar ik de Citroen inlever en de Ioniq meeneem, of moet ik de Citroen in leveren in Loriol sur drome en dan zelf maar zien hoe ik in Aubenas kom met al mijn spullen om daar de Ioniq op te halen. Ik neem aan het eerste maar je weet maar nooit.

• Sjabba1979
Headshot_NL schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 18:40:
Ja het lastig om een goede opvolger te kopen. 2e hands zijn deze wat minder gewild omdat men schrikt van de kleine accucapaciteit. Maar als je een 1000km challenge ziet tussen een Ioniq 28 kWh of een nieuwe gangbare auto ga je daar niet veel op vooruit.
Ik zou best wat meer range willen en er niet op achteruit gaan qua ruimte in de auto. Dan valt een Kona dus af, die is kleiner. Een Niro zou wel kunnen met 64 kWh accu. 2e hands zijn die ook wel wat aantrekkelijker aan het worden. Maar dan zit je qua prijs weer ongeveer gelijk aan een model 3. En de model 3 is weer wat ruimer, iets zuiniger en kan een stuk sneller laden. Maar de kofferbak is minder praktisch.

Ik denk dat de Aygo er hier dit jaar uit gaat, de Ioniq blijft als 2e auto (nu 118k gereden) en er een Model 3 long range of een standard range LFP komt.
Puur omdat de Niro mij ook niet kan overtuigen/overhalen als je hem naast alle voordelen van de model 3 zet.

https://ev-database.org/n...f1d544e10197ea637d63937c6

De Model 3 is sneller, meer range, zuiniger, LFP, meer bagageruimte, meer trekgewicht en veel sneller aan de snellader. En dat voor een vergelijkbare prijs.
Nadeel is de minder praktisch kofferbak dus.
Ik vind die kale binnenkant van de tesla zo erg saai. ik heb in de meest luxe Niro gereden en dat is van binnen echt wel een hele fijne auto, zou zeker mijn voorkeur hebben, ook mbt onderdelenvoorziening.

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

PeterZ(on) schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 20:59:
[...]

Ja het is wel de bedoeling dat ie gerepareerd gaat worden, alleen hoe en wat is nog onduidelijk. De Ioniq staat nu bij het depot/garage in Loriol sur drome waar ik de Citroen heb opgehaald maar gaat maandag naar de Hyundai dealer in Aubenas daar moet dan worden vastgesteld wat het probleem is, in mijn beleving de laadpoortvergrendeling natuurlijk, en moet dan daar ook gerepareerd worden.

Maar dan? Brengen ze Ioniq dan weer terug naar Loriol sur drome waar ik de Citroen inlever en de Ioniq meeneem, of moet ik de Citroen in leveren in Loriol sur drome en dan zelf maar zien hoe ik in Aubenas kom met al mijn spullen om daar de Ioniq op te halen. Ik neem aan het eerste maar je weet maar nooit.
Die Franse slag is volop aanwezig! :7
Hier in Frankrijk regelt men alles het liefst met taxi's, dus ik verwacht dat het de tweede optie wordt, mits je de dealer zover kunt krijgen dat ze de Ioniq naar Loriol brengen, maar dat zal niet meevallen.
Ik moest vorig jaar mijn Ioniq 650km verderop ophalen nadat hij stil was gevallen en ze er 3 weken over gedaan hadden om 'm te "repareren".

• PeterZ(on)
Sjabba1979 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 20:58:
[...]

Ja, die zat ook nog in mijn gedachte, Voor nu wilde ik toch iets anders en het bij te betalen bedrag op de CHR+ wordt naarmate de tijd verstrijkt toch minder. De instapper is een hele complete auto, alhoewel ik het liefst die met de 4wd zou willen (maar ik kan nu dus nog even sparen), ik heb hem nog niet in het echt gezien, te groot heb ik liever niet namelijk.
De 4wd is natuurlijk wel weer een stuk duurder, want dan heb je ook de grotere accu. Voor mij beide niet echt nodig. De CHR+ is wel iets kleiner dan de Bz4x, maar wel wat groter dan de normale CHR. Eerst maar eens wat rijervaringen/testen afwachten en dan zelf rijden en kijken hoe het bevalt. Hij moet echt helemaal naar mijn zin zijn om er zoveel geld bij te leggen. En dan nog de inruilprijs, gaat ook nog wat worden. Want met de bedragen die je af en toe hoort blijf ik er lekker in rijden, ik vind het nog steeds een heerlijke auto, ondanks de pech. :)

• PeterZ(on)
SpongeRob schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 21:12:
[...]

Die Franse slag is volop aanwezig! :7
Hier in Frankrijk regelt men alles het liefst met taxi's, dus ik verwacht dat het de tweede optie wordt, mits je de dealer zover kunt krijgen dat ze de Ioniq naar Loriol brengen, maar dat zal niet meevallen.
Ik moest vorig jaar mijn Ioniq 650km verderop ophalen nadat hij stil was gevallen en ze er 3 weken over gedaan hadden om 'm te "repareren".
Ja daar hou ik ook al rekening mee. In dat geval rij ik eerst langs de dealer om de Ioniq in ontvangst te nemen en mijn spullen over te laden en ga dan de Citroen wegbrengen om dan daarna met een taxi weer terug te gaan. Indien dat laatste ga ik natuurlijk wel gewoon de kosten voor een extra overnachting claimen omdat ik dan die dag niet meer thuis kan komen, zet weer wat druk op de ketel.

Ik weet niet wie dat bij jou regelde, maar in mijn geval is Hyundai Nederland/ANWB de opdrachtgever, dus als die beslissen dat de Ioniq weer naar Loriol moet, dan gebeurt dat ook neem ik aan, zij betalen tenslotte. Maandag is er weer contact, dus dan weet ik weer wat meer.

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

PeterZ(on) schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 21:26:
[...]

Ik weet niet wie dat bij jou regelde, maar in mijn geval is Hyundai Nederland/ANWB de opdrachtgever, dus als die beslissen dat de Ioniq weer naar Loriol moet, dan gebeurt dat ook neem ik aan, zij betalen tenslotte. Maandag is er weer contact, dus dan weet ik weer wat meer.
Bij mij was het de verzekeringsmaatschappij van de autoverzekering die alles had geregeld. Hier in Frankrijk zijn er geen partijen zoals de ANWB, omdat pechhulp standaard bij de autoverzekering zit.

• PeterZ(on)
SpongeRob schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 21:54:
[...]

Bij mij was het de verzekeringsmaatschappij van de autoverzekering die alles had geregeld. Hier in Frankrijk zijn er geen partijen zoals de ANWB, omdat pechhulp standaard bij de autoverzekering zit.
Ah, dus net als in Spanje, hoorde ik gisteren van de schoonzoon van de B&B eigenaar. Maar die had het dan weer wel over 7 wachtdagen voordat je vervangend vervoer krijgt, tenzij je een ongeluk met schade hebt. Nederland is het enige land waarin zulke zaken door de ANWB worden geregeld met een eigen bedrijf, Logicx in dit geval, die dat allemaal verzorgd. Die hebben trouwens een leuk YT kanaal, kun je zien hoe zoiets werkt.

• Headshot_NL
Sjabba1979 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 20:59:
[...]

Ik vind die kale binnenkant van de tesla zo erg saai. ik heb in de meest luxe Niro gereden en dat is van binnen echt wel een hele fijne auto, zou zeker mijn voorkeur hebben, ook mbt onderdelenvoorziening.
Ja dat is een kwestie van smaak. Maar moet zeggen dat ik niet super goede verhalen hoor over de leveringen van Kia en Hyundai onderdelen de laatste tijd. En de afgelopen jaren is er wel super veel vooruitgang geboekt op dat gebied bij Tesla.

• PeterZ(on)
Sjabba1979 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 20:58:
[...]

Nou daar is dan toevallig het eerste verslag van de CHR+ YouTube: De Toyota C-HR+ | Uitdagende EV voor een vlijmscherpe prijs | Rijdt ...

• Jan1337
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20-03 07:07
Goede deal kunnen maken want de 39kwh versie is niet zo gewild, want mensen zijn bang range te kort te komen. Een ervaren Ioniq rijder is daar niet bang voor.
Veel plezier met de nieuwe auto! Heeft die Kona 39 nou dezelfde accu als de Ioniq 38 (maar dan met kleinere buffer)? Want de snellaadcurve is identiek volgens Fastned.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N8Fm-uL06Ggx3dnJEhZLRwxy2dc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Sf9Qiy2W319ZbQM61z3e3LOc.png?f=fotoalbum_large

• Nickvdwaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 11:41
Vanochtend voor het eerst kennis gemaakt met de turtle modus! Ik moest vanuit huis met nog 13km op de GOM, 9km richting werk rijden. Met nog 4km te gaan kwam de --- KM range op de GOM, durfde het toch niet helemaal aan om dat stuk nog te proberen in de ochtendspits.

Gelukkig weet ik dat daar 700m om de hoek bij de Karwei 4 Shell Recharge palen staan. Eerste 2 palen die ik probeerde schoot de vergrendeling er niet in, gelukkig de laatste (beschikbare) paal wou wel aansluiten. 3 minuten opgeladen en rustig naar werk gereden.

Voor de volgende keer weet ik dus dat ik minimaal 15km nodig heb om het te kunnen redden :)

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21-03 22:28

Mag ik vragen wat je voor inruil kreeg? Had je een premium of comfort?

• Sjabba1979
Tja dat hangt samen met de marge op de te kopen auto. Enkel inruil zegt niet zoveel namelijk. Op de factuur stond 7.500 en het was een comfort. Wel helemaal netjes, zgan nieuwe banden enz.

• achterhoeker
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 17:09
Ik kreeg iets meer dan 8000 euro voor mijn 28kw comfort met 90k op de teller. Een niet merkeigen auto inruilen is niet altijd gunstig. Afleverpakket voor niets kon er dan nog af maar dat was het dan wel. Heb nog even getwijfeld hem via marktplaats aan te bieden maar had niet veel zin in dat gezeik. Het is dat hij als tweede auto net iets te groot is anders had ik de i10 ingeruild want het is een fijne auto maar als gezinsauto ondertussen net iets te klein. Morgen haal ik een enyaq coupé 60 uit 2023 op.

Specs: Dingen & Spullen. Alsof iemand dat boeit ;-)

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:36

timovd

Voorsprong door techniek

Jan1337 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 20:57:
[...]

Veel plezier met de nieuwe auto! Heeft die Kona 39 nou dezelfde accu als de Ioniq 38 (maar dan met kleinere buffer)? Want de snellaadcurve is identiek volgens Fastned.
[Afbeelding]
Dit zelfde zal ook gelden voor een "Soul" van zusterbedrijf Kia met een "grotere" 39kWh.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21-03 18:55
vrijdag gaat mijn auto naar de lokale garage voor een kleine beurt.

Ze gaven aan dat het advies is om elke 4 jaar een aircoservice onderhoud uit te voeren (dat zal niet specifiek Ioniq zijn verwacht ik)

Mijn auto is van 2020 en ik heb hem sinds juli, daarvoor was het een lease auto.

Wat denken jullie daarvan?
Is er sowieso iets van onderhoud te adviseren om de levensduur van de warmtepomp te verlengen?

Louzy#2475

• Headshot_NL
louzy82 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 11:55:

Ze gaven aan dat het advies is om elke 4 jaar een aircoservice onderhoud uit te voeren (dat zal niet specifiek Ioniq zijn verwacht ik)

Mijn auto is van 2020 en ik heb hem sinds juli, daarvoor was het een lease auto.

Is er sowieso iets van onderhoud te adviseren om de levensduur van de warmtepomp te verlengen?
Voor zover ik heb kunnen zien gaat de warmtepomp vaak kapot op een aansluiting op de condensor in de auto. Productiefout / zwakke plek. Dus ik denk dat met normaal onderhoud je er geen dag extra levensduur bij gaat krijgen. Waarschijnlijk wel tegen de geurtjes etc. Ik zou dan toch vragen wat ze dan in dit geval precies gaan doen.

• FranDaMan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:59

Als de pomp droog draait omdat er geen koelmiddel in zit begeeft die het ook nog wel eens is mij verteld.
Dus eens in de paar jaar preventief onderhoud lijkt me geen overbodige luxe. Kan er toch ook wel vanaf met wat je bespaart op de benzine kosten ? ;)

• PeterZ(on)

Na 6 jaar is er wel het nodige gas verdwenen dus controle kan dan geen kwaad. Blijft over de vraag wat zoiets kost bij die garage en of dat een reële prijs is. Verder zou ik ook de reductiebakolie laten vervangen, dat kan op termijn zeker een dure reparatie besparen.

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Het ligt er maar net aan wat ze doen tijdens zo'n aircocheck, als ze gewoon een spuitbusje leegspuiten "om de bacteriën te doden" is het onzin.
Mijn bijna 7 jaar oude Ioniq heeft nog nooit airco onderhoud gehad, dat komt wel als het systeem te leeg is om nog te kunnen werken en dan zal de verdamper ook wel de oorzaak zijn gok ik.

"If it ain't broken, don't fix it."

• luke22
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13:54
ik ben weer eens achter de sticky steering aan gegaan.

na het zelf niet kunnen loskrijgen van het lager (echt wat een ini mini dingetje is dat toch) besloten om mijn geluk op de proef te stellen en naar de dealer te gaan (ja echt!) maar dit keer hyundai Apeldoorn.

Wat schept mijn verbazing? Ze wisten waar ik het over had!!!! het is schijnbaar veel voorgekomen bij i10s van dezelfde bouwjaren en die hebben *trommel geroffel* dezelfde stuurkolom als de 2017 ioniq.

Dus ik heb een afspraak ingepland voor het laten vervangen van specifiek het onderste lager van de stuurkolom, die helemaal onderin bij de knie airbag zit. Helaas pas in juni maar dat is niet zo heel erg.

kosten 320 ~ schatte ze in. is dat serieus geld? ja. is dat na 4 pogingen zelf een oplossing te kunnen doen het waard ? ja ik denk het wel.

in Juni of komende winter weet ik meer :P

• steps67
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12:55
Even een vraagje over de accu capaciteit van de 28,uit 2018, 92.000km, naar aanleiding van de video op bright.nl over de testen van de Leaf.
Als de batterij leeg gereden is en je komt thuis in de turtle mode, en je laadt tot 100% dan weet je dus hoeveel capaciteit er nog is toch?
Heb toen 25.41 kWh geladen, is dus 90% .
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aB60dqR9KN7FatWUZs4SzqkRFvo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k2oc8Gz7xAz1hIeizuxrWy2s.jpg?f=fotoalbum_large

• BarryH
steps67 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 19:41:
Even een vraagje over de accu capaciteit van de 28,uit 2018, 92.000km, naar aanleiding van de video op bright.nl over de testen van de Leaf.
Als de batterij leeg gereden is en je komt thuis in de turtle mode, en je laadt tot 100% dan weet je dus hoeveel capaciteit er nog is toch?
Heb toen 25.41 kWh geladen, is dus 90% .
[Afbeelding]
turtle = 5% toch?
en er is ergens ook nog laadverlies van AC naar DC.
Ik had deze week van 12% naar 100% geladen en omgerekend kwam ik op netto 26,4kWh (obv 85% laadefficientie). De auto zelf rapporteert onder "charged" 28,8kWh
2018 / 233k km gereden

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• PeterZ(on)
steps67 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 19:41:
Nee, want het laadverlies heb je niet meegenomen en dat weet je ook niet, want is hooguit een gok.
De beste methode zonder apparatuur is tot 100% volladen en dan zo ver mogelijk leegrijden en die afstand plus resterend bereik vermenigvuldigen met het aangegeven verbruik op de BC. Daarnaast heeft een nieuwe Ioniq ook geen 28kWh maar 26kWh.

• maarte997
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20-03 10:23
Ook dat is een gok: mijn gemiddeld verbruik kwam eerder al lager uit dan de berekening van verbruik x verreden km's.
De betrouwbaarste methode is beide, en toetsen of je resultaten in de buurt van elkaar liggen. Maar risico op afwijking is er altijd.

• PeterZ(on)
maarte997 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 07:51:
Ook dat is een gok: mijn gemiddeld verbruik kwam eerder al lager uit dan de berekening van verbruik x verreden km's.
De betrouwbaarste methode is beide, en toetsen of je resultaten in de buurt van elkaar liggen. Maar risico op afwijking is er altijd.
Heb je van beide methodes misschien een rekenvoorbeeld want zoals je het nu verwoord zegt het mij niets?

• steps67
Maar volgens mij is het in ieder geval wel een goede indicatie waarmee je €99.- uitspaart met een batterij test.
Voorlopig wil ik nog wel even blijven rijden met de Ioniq, want inruilen is niet voordelig.
Heb wel een beetje spijt dat ik in 2018 niet gekozen heb voor de premium met open dak!😇 maar ook blij dat ik niet de Kia Soul heb gekozen want die accu’s zijn volgens teslaBjorn erg aan het aftakelen!
https://www.reddit.com/r/...showing_soh_values/?tl=nl

[ Voor 27% gewijzigd door steps67 op 18-03-2026 09:33 ]

• PeterZ(on)
steps67 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 09:23:
Maar volgens mij is het in ieder geval wel een goede indicatie waarmee je €99.- uitspaart met een batterij test.
Voorlopig wil ik nog wel even blijven rijden met de Ioniq, want inruilen is niet voordelig.
Heb wel een beetje spijt dat ik in 2018 niet gekozen heb voor de premium met open dak!😇 maar ook blij dat ik niet de Kia Soul heb gekozen want die accu’s zijn volgens teslaBjorn erg aan het aftakelen!
https://www.reddit.com/r/...showing_soh_values/?tl=nl
Ook de twee verschillende Aviloo testen verschillen onderling, en het is sowieso een waarde die variabel is en afhankelijk van verschillende factoren. Dus ik zou daar ook zeker niet zoveel geld aan willen uitgeven. Ik hanteer gewoon de eerder door mij genoemde methode net zoals Bjorn en andere YT'ers dat doen. Enige wat ik wil weten is, of en in hoeverre de capaciteit verminderd en dus ook het rijbereik en dat blijft na 120k km gemiddeld nog steeds gelijk. :)

• RobinDH1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21:06

Mijn 12/19 met 55k gelopen in december op onderhoud gedaan bij een Hyundai dealer dichterbij huis (wel in België).

AIRCOSERVICE - Testen - Legen - Vullen - Smeren
€ 60,50
Airconditioninggas (R1234YF)
€ 24,20

Volgens de beste man was er opmerkelijk veel gas in gegaan met 140g. Al bij al tevreden het toch even gedaan te hebben voor die prijs. Interieurfilter had ik dezelfde ochtend even zelf gedaan.

• steps67
RobinDH1 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 14:38:
[...]

Mijn 12/19 met 55k gelopen in december op onderhoud gedaan bij een Hyundai dealer dichterbij huis (wel in België).

€ 60,50
€ 24,20

Volgens de beste man was er opmerkelijk veel gas in gegaan met 140g. Al bij al tevreden het toch even gedaan te hebben voor die prijs. Interieurfilter had ik dezelfde ochtend even zelf gedaan.
Hopelijk is dan niet de verdamper defect, ik zou dat wel in de gaten houden als de airco koeling weer verslechterd binnen een maand of wat!

• PeterZ(on)
RobinDH1 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 14:38:
[...]

€ 60,50
€ 24,20

Dat lijkt mij schappelijk geprijsd, ik was twee jaar geleden iets van 140 euro kwijt voor bijvullen, d.w.z. eerst leeg maken, testen en dan weer vullen. Ging ook aardig wat in maar dat verlies vond hij normaal na 7 jaar.

• maarte997
PeterZ(on) schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 08:06:
[...]

Heb je van beide methodes misschien een rekenvoorbeeld want zoals je het nu verwoord zegt het mij niets?
Je laadt je batterij tot 100%. Vervolgens maak je een zo lang mogelijke rit. Stel: je komt thuis na een rit van 160km en nog 20% SOC. Je verbruik was 11,5 kWh/100km. Dan verbruikte je volgens de boordcomputer 18,4kWh voor 80% capaciteit, naar 100% verrekend is dit 23kWh (netto).
Gooi hem vervolgens vol aan een snellader. De Ioniq laadt maar tot 92 of 94% DC, maar op basis van de 72-74% die erin gaat, kan je met een klein laadverlies (5%?) verrekenen wat er totaal in de batterij gaat.

Ik vertrouw de boordcomputer alleen niet (altijd). Zo heb ik de ervaring na een rit in de Ardennen waar de auto zei rond de 14kWh/100km te hebben verbruikt, maar na 120km rijden had ik met moeite nog een km of 30-40 op de GOM. Het reële verbruik zou dus eerder rond de 15-16kWh/100km moeten gelegen hebben.
Langs de andere kant heb ik hem eens tot 0,5% leeg gereden (via OBD-dongle) en vervolgens DC vol te laden, de laatste % via AC (paal enkele 100'den meters verderop). Zowel DC als DC + AC laden kwamen uit rond een capaciteit van +- 26kWh.

Gisteren zei m'n OBD-dongle overigens dat m'n SOC 98,5% is, waar deze tot voor kort 99% en tot vorig jaar 100% (Ioniq 2017 - 155k km). M'n marge bovenaan is dus duidelijk op. In de praktijk merk ik er echter niets van.

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

maarte997 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 20:16:
[...]

Je laadt je batterij tot 100%. Vervolgens maak je een zo lang mogelijke rit. Stel: je komt thuis na een rit van 160km en nog 20% SOC. Je verbruik was 11,5 kWh/100km. Dan verbruikte je volgens de boordcomputer 18,4kWh voor 80% capaciteit, naar 100% verrekend is dit 23kWh (netto).
Gooi hem vervolgens vol aan een snellader. De Ioniq laadt maar tot 92 of 94% DC, maar op basis van de 72-74% die erin gaat, kan je met een klein laadverlies (5%?) verrekenen wat er totaal in de batterij gaat.

Ik vertrouw de boordcomputer alleen niet (altijd). Zo heb ik de ervaring na een rit in de Ardennen waar de auto zei rond de 14kWh/100km te hebben verbruikt, maar na 120km rijden had ik met moeite nog een km of 30-40 op de GOM. Het reële verbruik zou dus eerder rond de 15-16kWh/100km moeten gelegen hebben.
Langs de andere kant heb ik hem eens tot 0,5% leeg gereden (via OBD-dongle) en vervolgens DC vol te laden, de laatste % via AC (paal enkele 100'den meters verderop). Zowel DC als DC + AC laden kwamen uit rond een capaciteit van +- 26kWh.

Gisteren zei m'n OBD-dongle overigens dat m'n SOC 98,5% is, waar deze tot voor kort 99% en tot vorig jaar 100% (Ioniq 2017 - 155k km). M'n marge bovenaan is dus duidelijk op. In de praktijk merk ik er echter niets van.
Heb je de auto al een paar keer op laag vermogen opgeladen, dat brengt de boel beter in balans en de gerapporteerde SOC gaat er van omhoog? Er zijn al een aantal voorbeelden voorbij gekomen in dit topic.

Overigens heb ik sinds kort een bi-directionele dongle waarmee ik de koelvin van de batterij kan testen, deze gaat dan in mijn auto in de gewenste stand hoor- en voelbaar draaien.
Dat kan een dealer dan zeker, als ik het met een simpele dongle al voor elkaar kan krijgen....
Heb je toevallig al eens contact met v/d Wou in Dongen opgenomen met je niet draaiende ventilator voor de batterij, ik weet zeker dat ze het daar wél snappen wat het probleem is en het is niet zo ver rijden voor je?

• PeterZ(on)
maarte997 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 20:16:
[...]

Bedankt voor de toelichting.

Over de eerste situatie zie ik een denkfout dat je het percentage vergelijkt met km's en dat werkt niet lekker omdat het percentage van de accu niet lineair is.

Over de tweede is het rijden in de bergen of heuvelachtig gebied ook een lastige om over het overgebleven percentage een uitspraak te doen over het bereik. Misschien het verbruik vergeten te resetten?

Ik heb nog nooit het idee gehad dat het aangegeven verbruik onjuist was, en zeker niet structureel. Ik bereken met enige regelmaat de capaciteit en kom geen gekke uitslagen tegen, anders dan acceptabele variaties.

• maarte997
SpongeRob schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 20:53:
[...]

Heb je de auto al een paar keer op laag vermogen opgeladen, dat brengt de boel beter in balans en de gerapporteerde SOC gaat er van omhoog? Er zijn al een aantal voorbeelden voorbij gekomen in dit topic.

Overigens heb ik sinds kort een bi-directionele dongle waarmee ik de koelvin van de batterij kan testen, deze gaat dan in mijn auto in de gewenste stand hoor- en voelbaar draaien.
Dat kan een dealer dan zeker, als ik het met een simpele dongle al voor elkaar kan krijgen....
Heb je toevallig al eens contact met v/d Wou in Dongen opgenomen met je niet draaiende ventilator voor de batterij, ik weet zeker dat ze het daar wél snappen wat het probleem is en het is niet zo ver rijden voor je?
De wagen laadt enkel op via de granny. ;)

Interessant wel! Welke dongle heb je? Kan je toelichten hoe je dan de fan kan aansturen? Ga ik eens voor kijken.
Wat betreft de te ondernemen actie: de verlichting van m'n kofferbak doet het ook niet. Vorig jaar reageerde iemand dat de kofferbankverlichting en de battery fan mogelijks op dezelfde relais/zekering (schrappen wat niet past) zijn aangesloten. Zonet het lampje uit de kofferbak gewipt: lampje is effectief verbrand. Morgen nieuw halen om te zien of de hypothese blijft staan.

Vd Wou heb ik gemaild, enkele weken geleden, maar nog geen reactie. Ga morgen eens bellen.
Hyundai België heb ik 2 weken geleden eveneens gemaild met vraag voor de mening een Ioniq expert. Ook daar blijft het windstil. Lang leve de klanten support.
PeterZ(on) schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 21:05:
[...]

Bedankt voor de toelichting.

Over de eerste situatie zie ik een denkfout dat je het percentage vergelijkt met km's en dat werkt niet lekker omdat het percentage van de accu niet lineair is.

Over de tweede is het rijden in de bergen of heuvelachtig gebied ook een lastige om over het overgebleven percentage een uitspraak te doen over het bereik. Misschien het verbruik vergeten te resetten?

Ik heb nog nooit het idee gehad dat het aangegeven verbruik onjuist was, en zeker niet structureel. Ik bereken met enige regelmaat de capaciteit en kom geen gekke uitslagen tegen, anders dan acceptabele variaties.
In de Ardennen kwam de wagen recht van de laadpaal, dus zijn verbruik was automatisch gereset. Met het overgebleven percentage kan ik inderdaad geen uitspraak doen over het bereik. Maar als ik het gemiddeld verbruik verrekende met het verbruikte percentage kwam dit uit op 22-23kWh voor 100%. Een totaal onrealistische uitkomst. Maar ik heb het verder nooit vastgesteld, doch hou ik het in het achterhoofd. ;)

[ Voor 26% gewijzigd door maarte997 op 18-03-2026 22:11 ]

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

maarte997 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 21:53:
[...]

De wagen laadt enkel op via de granny. ;)

Interessant wel! Welke dongle heb je? Kan je toelichten hoe je dan de fan kan aansturen? Ga ik eens voor kijken.
Wat betreft de te ondernemen actie: de verlichting van m'n kofferbak doet het ook niet. Vorig jaar reageerde iemand dat de kofferbankverlichting en de battery fan mogelijks op dezelfde relais/zekering (schrappen wat niet past) zijn aangesloten. Zonet het lampje uit de kofferbak gewipt: lampje is effectief verbrand. Morgen nieuw halen om te zien of de hypothese blijft staan.

Vd Wou heb ik gemaild, enkele weken geleden, maar nog geen reactie. Ga morgen eens bellen.
Hyundai België heb ik 2 weken geleden eveneens gemaild met vraag voor de mening een Ioniq expert. Ook daar blijft het windstil. Lang leve de klanten support.
Idealiter laadt je de auto dan op maximaal 10A op, dus als je de granny op "H" hebt ingesteld en de in de auto het laadvermogen op maximaal, zit je ruim boven die 10A.

De dongle die ik heb is een Kingbolen Ediag Elite, daarmee kun je eenvoudig een aantal parameters testen en onderhoudszaken doen zoals de ABS ontluchten (helaas niet de koelvloeistof ontluchten...).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VADQktFqMVfATaFFPwuHKRtdFjM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/H68KsMNX90V37XLJ16yAgLcr.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door SpongeRob op 18-03-2026 22:25 ]

• matroosoft
  • Laatst online: 21:03

matroosoft

Lone Christian

Vanavond was ik helaas ook aan de beurt met de laadpoort, wilde de kabel niet vergrendelen en dus ook niet starten met laden.

Heb dezelfde symptomen als anderen: bij aansluiten hoor je even een zoem voorin de auto, maar er gebeurt niks. Portier aan de bestuurderskant opengezet en nog een keer de laadkabel aangesloten, nu hoorde ik inderdaad zachte klikjes van een relais wat probeert de vergrendeling te schakelen. Zo'n 5 klikjes, even stil, dan weer 5 klikjes en weer stil.

Heb vervolgens wat siliconenspray in het gaatje van de vergrendeling gespoten maar dat hielp helaas niet.
Hieronder trouwens even een plaatje erbij, mochten anderen hetzelfde probleem krijgen.
A = slotje van de laadklep (niet het probleem)
B = locatie waar vergrendeling van de laadstekker zit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vPX1lm8c5ZyhtCqBxBFNJcZh5SY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fNexS5pWSZCV0fGWJDCge6Qo.jpg?f=fotoalbum_large

Vervolgens in de kofferbak tig keer aan die noodkabel van de ontgrendeling zitten trekken in de hoop dat het los zou komen maar dat hielp niet. Bleek dat ik aan de verkeerde trok, namelijk die van de laadklep. :D

Voor de juiste ontgrendeling moet je dus de plastic bak in de kofferbak eruit tillen en daar zit hij dan onder. Op de foto hieronder is het de rechtse kabel. Ik moest flink hard trekken voor zo'n dun draadje maar uiteindelijk kwam hij wel los. Al ging het niet van harte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qIRKv1lx4Dno9sICbZJyx_h4qZw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7NRn4FAai3fFFfnHwBoR6eYj.jpg?f=fotoalbum_large

Daarna laadkabel erin en vergrendelde hij gelijk. En startte het laden ook. Morgen maar eens proberen of ik hem wat beter gaande kan krijgen met wat extra beweging en siliconenspray.

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

@PeterZ(on) begrijp ik het goed dat dit maar een tijdelijke oplossing is? Als ik goed gekleed teruglees heb jij hem nog wel een tijd zo kunnen gebruiken maar uiteindelijk alsnog moeten vervangen?

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

matroosoft schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 23:50:
Vanavond was ik helaas ook aan de beurt met de laadpoort, wilde de kabel niet vergrendelen en dus ook niet starten met laden.

Heb dezelfde symptomen als anderen: bij aansluiten hoor je even een zoem voorin de auto, maar er gebeurt niks. Portier aan de bestuurderskant opengezet en nog een keer de laadkabel aangesloten, nu hoorde ik inderdaad zachte klikjes van een relais wat probeert de vergrendeling te schakelen. Zo'n 5 klikjes, even stil, dan weer 5 klikjes en weer stil.

Heb vervolgens wat siliconenspray in het gaatje van de vergrendeling gespoten maar dat hielp helaas niet.
Hieronder trouwens even een plaatje erbij, mochten anderen hetzelfde probleem krijgen.
A = slotje van de laadklep (niet het probleem)
B = locatie waar vergrendeling van de laadstekker zit

[Afbeelding]

Vervolgens in de kofferbak tig keer aan die noodkabel van de ontgrendeling zitten trekken in de hoop dat het los zou komen maar dat hielp niet. Bleek dat ik aan de verkeerde trok, namelijk die van de laadklep. :D

Voor de juiste ontgrendeling moet je dus de plastic bak in de kofferbak eruit tillen en daar zit hij dan onder. Op de foto hieronder is het de rechtse kabel. Ik moest flink hard trekken voor zo'n dun draadje maar uiteindelijk kwam hij wel los. Al ging het niet van harte.

[Afbeelding]

Daarna laadkabel erin en vergrendelde hij gelijk. En startte het laden ook. Morgen maar eens proberen of ik hem wat beter gaande kan krijgen met wat extra beweging en siliconenspray.
Je zou de vergrendeling uit elkaar kunnen halen, schoonmaken en weer in elkaar zetten.
Je kunt alles vanuit de linker wielkast achter doen en het stelt weinig voor.

• PeterZ(on)
matroosoft schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 00:21:
@PeterZ(on) begrijp ik het goed dat dit maar een tijdelijke oplossing is? Als ik goed gekleed teruglees heb jij hem nog wel een tijd zo kunnen gebruiken maar uiteindelijk alsnog moeten vervangen?
Klopt, precies een jaar geleden had ik de eerste problemen en daarna niet meer nadat ik met enige regelmaat wat siliconenspray bij de vergrendeling spoot zoals destijds werd geadviseerd, of het echt helpt was altijd de vraag maar is het proberen waard. Maar net als bij iemand anders hier heeft de vergrendeling het uiteindelijk toch begeven. Thuis had ik er zelf naar kunnen kijken maar voor mij is vervangen de enige oplossing omdat die nu ergens in Frankrijk gemaakt gaat worden. Zou er afgelopen maandag over worden geïnformeerd maar heb nog niets gehoord.

• PeterZ(on)
maarte997 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 21:53:
[...]

In de Ardennen kwam de wagen recht van de laadpaal, dus zijn verbruik was automatisch gereset. Met het overgebleven percentage kan ik inderdaad geen uitspraak doen over het bereik. Maar als ik het gemiddeld verbruik verrekende met het verbruikte percentage kwam dit uit op 22-23kWh voor 100%. Een totaal onrealistische uitkomst. Maar ik heb het verder nooit vastgesteld, doch hou ik het in het achterhoofd. ;)
Ik moet het verbruik toch altijd zelf resetten, gaat niet automatisch. Misschien dat daar dan iets mee was en wellicht eenmalig. Maar zoals reeds gezegd, ik heb de BC nog nooit op een fout aangegeven verbruik kunnen betrappen.

• FabianNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:14
Hier 1,5 jaar geleden de vergrendeling laten vervangen (toen nog onder Bovag-garantie), maar een drie maanden geleden weer hetzelfde probleem.

Uiteindelijk heel vaak aan de ontgrendeling getrokken (meerdere dagen/ meerdere keren opladen) in de kofferbak en veel spray erin gespoten en doet het nu weer perfect. Ik zou het dus zeker proberen alvorens naar de garage te gaan.

• FabianNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:14
PeterZ(on) schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 07:44:
[...]

Ik moet het verbruik toch altijd zelf resetten, gaat niet automatisch. Misschien dat daar dan iets mee was en wellicht eenmalig. Maar zoals reeds gezegd, ik heb de BC nog nooit op een fout aangegeven verbruik kunnen betrappen.
Is een instelling; of automatisch resetten na het laden of handmatig (of bij het starten van een rit als derde optie?)

• PeterZ(on)
FabianNL schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 07:46:
Hier 1,5 jaar geleden de vergrendeling laten vervangen (toen nog onder Bovag-garantie), maar een drie maanden geleden weer hetzelfde probleem.

Uiteindelijk heel vaak aan de ontgrendeling getrokken (meerdere dagen/ meerdere keren opladen) in de kofferbak en veel spray erin gespoten en doet het nu weer perfect. Ik zou het dus zeker proberen alvorens naar de garage te gaan.
Dat is toch wel raar dat drie maanden na vervanging!!!! die dan alweer stuk is. Enig idee waarom dat was, hebben ze daar een verklaring voor gegeven? Hebben ze de vergrendeling wel vervangen denk ik dan, misschien een beetje schoongemaakt of zo of slecht gemonteerd en getest.

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

PeterZ(on) schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 10:53:
[...]

Dat is toch wel raar dat drie maanden na vervanging!!!! die dan alweer stuk is. Enig idee waarom dat was, hebben ze daar een verklaring voor gegeven? Hebben ze de vergrendeling wel vervangen denk ik dan, misschien een beetje schoongemaakt of zo of slecht gemonteerd en getest.
*15 Maanden na vervanging. ;)

• PeterZ(on)
SpongeRob schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 11:05:
[...]

*15 Maanden na vervanging. ;)
Ja idd, iets te snel gelezen, maar blijft wel te snel natuurlijk. ;)

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

@PeterZ(on) Het is inderdaad veel te snel, dat doet bij mij het vermoeden rijzen dat het gewoon een ding is dat eens in de zoveel tijd schoon en gangbaar gemaakt dient te worden om het fatsoenlijk te laten werken.
Er zal wel vuil in de wielkast omhoog spetteren en zo zorgen dat de boel vast komt te zitten.

• PeterZ(on)
SpongeRob schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 12:30:
@PeterZ(on) Het is inderdaad veel te snel, dat doet bij mij het vermoeden rijzen dat het gewoon een ding is dat eens in de zoveel tijd schoon en gangbaar gemaakt dient te worden om het fatsoenlijk te laten werken.
Er zal wel vuil in de wielkast omhoog spetteren en zo zorgen dat de boel vast komt te zitten.
Zojuist zag ik dat er een update was op de mijnpech.info waarvan ik geen bericht had ontvangen terwijl ik toch had ingestemd met de pushupdate, dat werkt dus ook al niet. Maar goed, of eigenlijk helemaal niet, ze weten dus na een hele week nog helemaal niets over wat de oorzaak ik. Ze verwachten nu in de loop van de vrijdagmiddag mij meer te kunnen berichten.

Is die diagnose stellen nu zo moeilijk? Bij het aansluiten aan een snellader zie je dat de SOC wordt uitgelezen, alleen het laden start niet omdat de vergrendeling het niet doet. Dat kan m.i. maar 1 ding betekenen, de laadpoortvergrendeling, of zouden er nog meer mogelijkheden zijn. Lijkt mij toch niet.

Net nog even hun FAQ bekeken en je bent gelukkig niet verplicht om de auto ter plekke te laten maken als je aan de hulpvoorwaarden voldoet, wat mij wel het geval lijkt. Dus na deze moeizame en nog altijd niet geslaagde poging een diagnose te stellen heb ik eigenlijk weinig vertrouwen in een reparatie ter plekke en denk ik dat ik toch maar de auto laat terug brengen naar mijn dealer voor reparatie. Al is het maar voor eventuele garantieaanspraken in voorkomend geval die dan makkelijker zijn.

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

PeterZ(on) schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 12:52:
[...]

Zojuist zag ik dat er een update was op de mijnpech.info waarvan ik geen bericht had ontvangen terwijl ik toch had ingestemd met de pushupdate, dat werkt dus ook al niet. Maar goed, of eigenlijk helemaal niet, ze weten dus na een hele week nog helemaal niets over wat de oorzaak ik. Ze verwachten nu in de loop van de vrijdagmiddag mij meer te kunnen berichten.

Is die diagnose stellen nu zo moeilijk? Bij het aansluiten aan een snellader zie je dat de SOC wordt uitgelezen, alleen het laden start niet omdat de vergrendeling het niet doet. Dat kan m.i. maar 1 ding betekenen, de laadpoortvergrendeling, of zouden er nog meer mogelijkheden zijn. Lijkt mij toch niet.

Net nog even hun FAQ bekeken en je bent gelukkig niet verplicht om de auto ter plekke te laten maken als je aan de hulpvoorwaarden voldoet, wat mij wel het geval lijkt. Dus na deze moeizame en nog altijd niet geslaagde poging een diagnose te stellen heb ik eigenlijk weinig vertrouwen in een reparatie ter plekke en denk ik dat ik toch maar de auto laat terug brengen naar mijn dealer voor reparatie. Al is het maar voor eventuele garantieaanspraken in voorkomend geval die dan makkelijker zijn.
Dat klinkt als een stereotype Hyundai dealer, ze snappen helemaal niets van simpele zaken.... :X

• Headshot_NL
Vervelend probleem zo. Ik hoop dit probleem nooit mee te maken, want je zult zien, dat is altijd onder weg naar een verre bestemming.
Bij mij is hij niet vervangen tussen de 20k en 118k kilometers. Nooit problemen mee gehad, 1x, maar toen bleek ik de stekker niet goed aangesloten te hebben en kan hij uiteraard net vergrendelen. Dan hoor je hem proberen te vergrendelen en krijg je uiteindelijk "snelladerfout".

99% van het opladen doe ik gewoon thuis en dat gaat goed. Ik smeer hem verder niet, wellicht eens doen als er wel problemen ontstaan. En anders een paar uurtjes knutselen om het te vervangen.

• Deikke
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-03 10:14
Ik heb hetzelfde probleem met mijn Kia Niro PHEV. Die wil regelmatig niet locken en gaat dan in storing voor het laden. Aan de unlock pin trekken (onder de motorkap, veel handigere plek!) lost het meestal tijdelijk weer op. Blijkt hetzelfde onderdeel te zijn.

• PeterZ(on)
SpongeRob schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 13:40:
[...]

Dat klinkt als een stereotype Hyundai dealer, ze snappen helemaal niets van simpele zaken.... :X
Dat zou zomaar kunnen want zo moeilijk kan het toch niet zijn. Hoewel ik op het Duitse forum toch ook verschillende oplossingen geboden zie worden, tot zelfs het vervangen van de hele laadpoort voor een paar duizend euro. Maar hoe langer het duurt hoe minder vertrouwen ik er in heb.

• PeterZ(on)
Headshot_NL schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 14:00:
Vervelend probleem zo. Ik hoop dit probleem nooit mee te maken, want je zult zien, dat is altijd onder weg naar een verre bestemming.
Bij mij is hij niet vervangen tussen de 20k en 118k kilometers. Nooit problemen mee gehad, 1x, maar toen bleek ik de stekker niet goed aangesloten te hebben en kan hij uiteraard net vergrendelen. Dan hoor je hem proberen te vergrendelen en krijg je uiteindelijk "snelladerfout".

99% van het opladen doe ik gewoon thuis en dat gaat goed. Ik smeer hem verder niet, wellicht eens doen als er wel problemen ontstaan. En anders een paar uurtjes knutselen om het te vervangen.
Dat is nu juist het vervelende, je merkt het pas als het zover is. Bij mij heeft het sinds vorig jaar, thuis, en ook op andere korte vakantiereizen, prima gewerkt, tot vorige week. Die twee eerste reisdagen toch ook aardig wat keren probleemloos geladen en dan ineens, niks. Je kunt er dus absoluut geen rekening mee houden en/of dat je het ziet aankomen.

• RobinDH1
steps67 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 15:06:
[...]

Hopelijk is dan niet de verdamper defect, ik zou dat wel in de gaten houden als de airco koeling weer verslechterd binnen een maand of wat!
Die kans is inderdaad aanwezig, maar werkte perfect tot aan het onderhoud en ook sindsdien geen klachten. Na 6j lijkt me dit geen heel abnormale hoeveelheid en kan niet echt veel geschiedenis terugvinden van voormalig onderhoud. Ga me er dus maar druk om maken wanneer die toch slecht begint te werken, en dan naar vd Wou.

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Vanmiddag heb ik de olie van de reductiebak en de koelvloeistof ververst.
De olie kwam er aardig zwart uit en er leek ook wat slijpsel in te zitten. Nu zit er ook een magnetische aftapplug in, zodat het beter opgevangen kan worden.

De olie is de 70W MTF van Motul.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5CmnwOe8K1qojZLTLCnaj8EIJvk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vqDNIY1uWDkMRmczV2QlHsHv.jpg?f=fotoalbum_large

De olie was €10,49 per liter, de koelvloeistof (Aisin P-OAT 5 liter) was €21,99 en de magneetplug was €8,-, dus al met al was het voor zo'n €50,- weer geregeld.
Uiteindelijk ben ik er een uur of 3 mee bezig geweest gewoon op een stuk karton op het gras in de tuin. B)

• Headshot_NL
SpongeRob schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 21:59:
Vanmiddag heb ik de olie van de reductiebak en de koelvloeistof ververst.
De olie kwam er aardig zwart uit en er leek ook wat slijpsel in te zitten. Nu zit er ook een magnetische aftapplug in, zodat het beter opgevangen kan worden.

De olie is de 70W MTF van Motul.
[Afbeelding]

De olie was €10,49 per liter, de koelvloeistof (Aisin P-OAT 5 liter) was €21,99 en de magneetplug was €8,-, dus al met al was het voor zo'n €50,- weer geregeld.
Uiteindelijk ben ik er een uur of 3 mee bezig geweest gewoon op een stuk karton op het gras in de tuin. B)
Waar heb je de olie gekocht?

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Headshot_NL schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 12:47:
[...]

Waar heb je de olie gekocht?
Aangezien ik in Frankrijk woon, heb ik de olie en koelvloeistof bij een Franse aanbieder besteld.
Ze leveren ook naar Nederland, maar dan is het totaalplaatje wat minder voordelig, al bieden ze wel gratis verzending boven een bestelbedrag van €100,-.

• louzy82
  • Laatst online: 21-03 18:55

Mijn vorige auto was een oude barrel dus die was in onderhoud bij de lokale beunhaasgarage dus ik dacht ik zal met mijn Ioniq maar naar de lokale garage gaan die wat professioneler is.

Hij is er nu voor een kleine beurt en ze hebben net even gebeld en een pro forma gestuurd voor wat er moet gebeuren.

algemene inspectie 150 euro
aircoservice (leegmaken, vullen, behandeling) 229 euro
Remvloeistof 68 euro
reductiebakolie vervangen 82 euro
Tot zoverre kon ik er nog wel mee leven

Maar deze zaken doe ik dan toch maar zelf want ik vind het belachelijk om de adviesprijs te betalen.
Wisserblad voor vervangen - 75 euro --> precies dezelfde online kopen voor 25 euro
Interieurfilter vervangen 115 euro --> de filter zelf kost 91 euro --> precies dezelfde online voor 15 euro

Geur/schimmelbehandeling 33 euro - tja dit kan ik dan niet zelf, maar is dat een ramp?

Louzy#2475

• BarryH
BarryH schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:04:
[...]

turtle = 5% toch?
en er is ergens ook nog laadverlies van AC naar DC.
Ik had deze week van 12% naar 100% geladen en omgerekend kwam ik op netto 26,4kWh (obv 85% laadefficientie). De auto zelf rapporteert onder "charged" 28,8kWh
2018 / 233k km gereden
Vorige week zag ik 1,8% degradatie. Paar keer geladen met 8A , en nu weer 0% degradatie..

• RobinDH1
louzy82 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 14:02:
[...]

Mijn vorige auto was een oude barrel dus die was in onderhoud bij de lokale beunhaasgarage dus ik dacht ik zal met mijn Ioniq maar naar de lokale garage gaan die wat professioneler is.

Hij is er nu voor een kleine beurt en ze hebben net even gebeld en een pro forma gestuurd voor wat er moet gebeuren.

Remvloeistof 68 euro

Maar deze zaken doe ik dan toch maar zelf want ik vind het belachelijk om de adviesprijs te betalen.
Wisserblad voor vervangen - 75 euro --> precies dezelfde online kopen voor 25 euro
Interieurfilter vervangen 115 euro --> de filter zelf kost 91 euro --> precies dezelfde online voor 15 euro

Geur/schimmelbehandeling 33 euro - tja dit kan ik dan niet zelf, maar is dat een ramp?
Gaat dit over het interieurfilter van Mann? Die groen gele doos? Ik heb daar ook een offerte van staan van een lokale onderdelenwinkel… €96 want de goedkope die ik doorstuurde zou voor Britse RHD modellen zijn… heb er dus zelf twee besteld… voor €14.45/stuk op Autodoc en past perfect, komt zelfs inclusief foto’s van hoe te installeren in een Ioniq. Die winkel ziet me niet meer…

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

louzy82 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 14:02:
[...]

Remvloeistof 68 euro

Die geurbehandeling is alleen maar nuttig als je muffe geurtjes hebt, volgens mij heb je daar ook spuitbussen voor zodat je het zelf kunt doen.
Voor de wisserbladen zou ik je de Bosch Aerotwin wisser aan willen raden, die zitten er bij mij al jaren op en wissen nog steeds goed.

Het enige positieve aan het onderhoud bij de dealer is dat je een jaar pechhulp krijgt, maar die heeft ook zo z'n beperkingen zoals @PeterZ(on) laatst al gemerkt had...

• luke22
Weet iemand nog wat de fix was voor gekraak over drempels? Was iets met de achterbank toch?

Intapen haken achterbank werken hier niet maar de kraak is hetzelfde. Ik neig ernaar de achterbank eruit te halen.

• luke22
Oke achterbank ligt eruit, gekraak blijft.

Achterbak open, gekraak blijft

Interessant dit. Ik dacht: doen we effe

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

luke22 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 11:21:
Weet iemand nog wat de fix was voor gekraak over drempels? Was iets met de achterbank toch?

Intapen haken achterbank werken hier niet maar de kraak is hetzelfde. Ik neig ernaar de achterbank eruit te halen.
Volgens mij was het een rammel die de achterbank gaf zonder de tape over de vergrendelhaken voor de rugleuning.
Het zou iets van een rubber in de wielophanging kunnen zijn die versleten is of een zonnebril die ligt te rammelen.
Het is het beste uit te sluiten door over een hobbelige weg te rijden waarbij de bijrijder op zoek gaat naar de rammel.

• BarryH

ik dacht dat je wat dikkere tape moet nemen? b.v. hansaplast spul, geen isolatietape

[ Voor 5% gewijzigd door BarryH op 21-03-2026 12:14 ]

• afelium
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 15:49
Ik probeer mijn ioniq uit 2019 te verkopen, maar de biedingen zijn wel erg laag.

Ik vraag mij daarom af of ik de Ioniq niet als thuisbatterij kan inzetten.

Is er iemand die weet of hier mogelijkheden voor zijn? 28kwh accu zou wel lekker zijn thuis.

Tesla model 3 LR AWD 2019, Tesla model Y rwd sr 2025

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

afelium schreef op zondag 22 maart 2026 @ 09:23:
Ik probeer mijn ioniq uit 2019 te verkopen, maar de biedingen zijn wel erg laag.

Ik vraag mij daarom af of ik de Ioniq niet als thuisbatterij kan inzetten.

Is er iemand die weet of hier mogelijkheden voor zijn? 28kwh accu zou wel lekker zijn thuis.
Het is economisch gezien gewoon het beste om de Ioniq compleet op te rijden.
Het is op zich wel mogelijk om de auto als thuisaccu te gebruiken, maar dat heeft dan weer een investering nodig om dat werkend te krijgen.
Aangezien je een 32kWh thuisbatterij tegenwoordig voor zo'n €3200,- kunt kopen (of minder), lijkt mij de optie om de Ioniq alleen als thuisbatterij niet de beste keuze.
Gezien de onderdeelprijzen is het nog het beste idee om de auto in onderdelen te verkopen, maar daar moet je dan wel de ruimte voor hebben.

• PeterZ(on)
Volgens Bjorn Nyland kun je in Noorwegen al accu's van de Ioniq kopen voor rond de 1000 euro, hij had plannen om er bijvoorbeeld 3 te gaan gebruiken voor opslag i.c.m. pv panelen.

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

Inzetten als thuisbatterij is wat lastig que teruglevering. Wel kan je er twee kopen en dan de ene overdag met goedkope stroom / gratis opladen , terwijl je de andere gebruikt. En dan de andere dag andersom.

Ik heb er hier ook aan zitten rekenen om de tweede auto door een Ioniq te vervangen. Zeker na afschaffing saldering kan dat best interessant zijn.

• ThsAdrns
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:28

ThsAdrns

Be the change!

De geleiding van de achterklep links en rechts boven het achterlicht is blijkbaar ook notoir. Er is een verbeterd onderdeel dat je kunt 3D printen.

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh

Pagina: 1 ... 202 203 Laatste