• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:11
philipk89 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 10:11:
Nog even terugkomend op mijn issue met snelladers (philipk89 in "Het grote Hyundai Ioniq Electric topic"), het is op de terugrit na vakantie (~500 km, tweede laadstop) opnieuw gebeurd. Opvallend was dat er voordat het gebeurde in het dashboard een 1:18h als laadtijd stond - terwijl de auto daadwerkelijk met 61 kW aan het laden was. De snellader zelf gaf ook geen fout aan, gewoon "sessie beeindigd". De auto lijkt wel een fout aan te geven (knipperende blauwe LEDs op het dashboard). Stekker eruit en opnieuw starten en het laden ging weer vrolijk verder op maximale snelheid (accu tikte zelfs eventjes de 50 graden aan, het was een warme dag!).

Nu heb ik de DTCs uitgelezen met mijn tooltje, en kwam ik deze fout tegen op de CCM (Charge Control Module):
- C182C-00 wat lijkt te duiden op een "DC fast-charge (CCS) charging / PLC communication failure", lekker duidelijk dus.

Er is daadwerkelijk iets aan de hand zo te zien, ik blijf het in de gaten houden samen met andere data om te kijken of ik tot de root cause kan komen🤞

[Afbeelding]

[Afbeelding] [Afbeelding]
AI geeft onderstaande oorzaak.

Bij een Hyundai Ioniq 28kWh duidt de foutcode C182C-00 tijdens DC-snelladen bij Fastned vrijwel altijd op een defecte of slecht functionerende DC-laadpoortvergrendeling (actuator) of een temperatuursensor in de laadpoort van de auto. Omdat Fastned-laders zware, gekoelde kabels hebben, trekt het gewicht aan de stekker waardoor een versleten actuator de kabel niet meer goed kan vergrendelen, wat het laden direct afbreekt.

Meest effectieve stappen om dit nu op te lossen
  • Ondersteun de Fastned-stekker: Houd de zware Fastned-stekker tijdens het aanmelden en de eerste 30 seconden van de startfase handmatig stevig omhoog gedrukt in de laadpoort.
  • Wissel van laadpaal: Probeer een andere laadpaal bij hetzelfde station. Soms is de vergrendelingspal van één specifieke Fastned-stekker net iets te ver gesleten voor jouw auto.
  • Controleer op vuil: Inspecteer de twee grote onderste pinnen (de DC-pinnen) in de laadpoort van je Ioniq op vuil, corrosie of speling.
  • Laat de auto afkoelen: Als de poort erg warm is door intensief rijden, kan de interne temperatuursensor foutieve waarden doorgeven. Wacht 10 minuten en probeer het opnieuw.
Definitieve oplossing in de werkplaats

Indien de fout blijft terugkeren, is de definitieve oplossing het laten vervangen van de laadpoort-actuator of de complete laadpoort-kabelboom bij een Hyundai.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

djoenez schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 11:06:
[...]

Weet jij of er een how to bestaat? ik kon die niet snel vinden op het forum (of ik zoek fout) :)
Daar is geen how-to voor, maar op Youtube kun je verschillende video's vinden hoe je de luidsprekers kunt vervangen.
Als je een 2-weg filter wilt monteren is het niet heel moeilijk, je kunt de woofer zelfs gewoon laten zitten.
Er zit een 4-polige stekker aan de woofer, 2 draden in en 2 draden uit. De in draden zijn voor de woofer en de uit draden zijn gewoon doorverbonden in de plug van de woofer en gaan naar de tweeter.
Je onderbreekt dus simpelweg de in draden, sluit deze aan op het filter in is de input en de woofer sluit je aan op de draden naar de woofer toe.
De tweeter sluit je dan direct aan vanaf het filter met een stukje nieuwe draad. De originele condensator moet dan ook verwijderd worden uit de tweeter.
De polariteit van de woofer is makkelijk te testen met een batterijtje, de woofer beweegt naar buiten als de polariteit goed is en beweegt naar binnen bij omgekeerde polariteit.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

• Kipkluif
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 13:06
PeterZ(on) schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 11:32:
[...]

AI geeft onderstaande oorzaak.

Bij een Hyundai Ioniq 28kWh duidt de foutcode C182C-00 tijdens DC-snelladen bij Fastned vrijwel altijd op een defecte of slecht functionerende DC-laadpoortvergrendeling (actuator) of een temperatuursensor in de laadpoort van de auto. Omdat Fastned-laders zware, gekoelde kabels hebben, trekt het gewicht aan de stekker waardoor een versleten actuator de kabel niet meer goed kan vergrendelen, wat het laden direct afbreekt.

Meest effectieve stappen om dit nu op te lossen
  • Ondersteun de Fastned-stekker: Houd de zware Fastned-stekker tijdens het aanmelden en de eerste 30 seconden van de startfase handmatig stevig omhoog gedrukt in de laadpoort.
  • Wissel van laadpaal: Probeer een andere laadpaal bij hetzelfde station. Soms is de vergrendelingspal van één specifieke Fastned-stekker net iets te ver gesleten voor jouw auto.
  • Controleer op vuil: Inspecteer de twee grote onderste pinnen (de DC-pinnen) in de laadpoort van je Ioniq op vuil, corrosie of speling.
  • Laat de auto afkoelen: Als de poort erg warm is door intensief rijden, kan de interne temperatuursensor foutieve waarden doorgeven. Wacht 10 minuten en probeer het opnieuw.
Definitieve oplossing in de werkplaats

Indien de fout blijft terugkeren, is de definitieve oplossing het laten vervangen van de laadpoort-actuator of de complete laadpoort-kabelboom bij een Hyundai.
In mijn ervaring zijn er best wat Fastned stekkers die extreem los aanvoelen. Die kan je zelf na het vergrendelen niet eens loslaten zonder verbinding te verlizen.

Soms moet ik meerdere aansluitingen proberen tot ik een kabel heb gevonden die wel aansluit zoals het zou moeten en gewoon goed vastzit in de laadpoort.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:16
Wat is een goede optie voor pechhulp?

Ik heb tot nu toe de servicebeurten volgens schema gedaan bij de dealer, dus hyundai pechhulp.

Maar:

- de lokale garage is een stuk goedkoper (en ook redelijke over zaken als alleen de abs sensor vervangen ipv sensor+ lager).

Waar halen jullie de pechhulp?

(graag incl europadekking)

mn verzekeraar vraagt: eur 95 en eur 140 incl. woonplaatsdekking

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• PeterZ(on)
BarryH schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 15:54:

Ik heb tot nu toe de servicebeurten volgens schema gedaan bij de dealer, dus hyundai pechhulp.

Maar:

- de lokale garage is een stuk goedkoper (en ook redelijke over zaken als alleen de abs sensor vervangen ipv sensor+ lager).

Waar halen jullie de pechhulp?

(graag incl europadekking)

mn verzekeraar vraagt: eur 95 en eur 140 incl. woonplaatsdekking
Ik heb met de pech tijdens mijn laatste vakantie weinig gehad aan de Hyundai pechhulp want dan was die vakantie gauw voorbij want bij Hyundai maar vijf dagen een vervangauto. Gelukkig heb ik voor mijn cabrio ook nog pechhulp bij de KNAC met Europadekking en had drie weken een vervangauto. Dus de voorwaarden zijn belangrijk om naar te kijken.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• cnsmr
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:38
BarryH schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 15:54:
Seety kun je bij pech direct via de app activeren, is maandelijks opzegbaar en kost 9,50 pm

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:25
SpongeRob schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 21:49:
[...]

Ik zou je toch aan willen raden om een 2-weg filter te nemen, dan filter je gelijk de woofer én de tweeter en klinkt het geheel al een stuk beter.
De condensators had ik al liggen dus zojuist vervangen, klusje van iets meer dan 5 minuten per kant. Deurpanelen eraf, tweeter los; 2 schroefjes. Dan even de oude er tussenuit halen, 1 kant losknippen en de andere kant even los solderen. Nieuwe erop solderen, krimpkous erom, even met een dotje van het lijmpistool vastzetten.

Het verschil in geluid is ongeveer hetzelfde als het verschil in grootte.

De Jantzen cross-cap gebruikt.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-6JeMtJsHfAmKGrsEUvheL3M0fc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kjarIG7c0dl9udmiys7nzpjB.jpg?f=fotoalbum_large

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1

• Millert
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:43
Zou dit ook lukken met een Wago 221 klemmetje? Geen ervaring met solderen.

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:25
Millert schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 22:11:
Zou dit ook lukken met een Wago 221 klemmetje? Geen ervaring met solderen.
Ja met een hele kleine wago 221 zou dat moeten kunnen. Maar zorg wel dat je de condensator en de wago goed vastmaakt met lijm, kit oid. Alle trillingen, vooral in de deuren, kunnen er voor zorgen dat iets los raakt en gaat rammelen.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1

• Henry_tw
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09:25
cnsmr schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 18:26:
[...]

Seety kun je bij pech direct via de app activeren, is maandelijks opzegbaar en kost 9,50 pm
ik had nog nooit van Seety gehoord maar snap nu wel waarom ze zo goedkoop kunnen zijn: uit hun voorwaarden; "×Voertuigen waarvan de eerste inschrijving meer dan 10 jaar vóór de ingangsdatum van het contract ligt, of voertuigen die worden gebruikt voor het professioneel vervoer van personen of goederen."

zoals ik het lees geldt dit dus alleen voor voertuigen jonger dan 10 jaar. Maar als je nu lid wordt met een auto uit 2017 heb je nog 10 jr pechhulp...

IONIQ 28 | Premium | | Red | 150k+

• PeterZ(on)
Henry_tw schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 09:25:
[...]

ik had nog nooit van Seety gehoord maar snap nu wel waarom ze zo goedkoop kunnen zijn: uit hun voorwaarden; "×Voertuigen waarvan de eerste inschrijving meer dan 10 jaar vóór de ingangsdatum van het contract ligt, of voertuigen die worden gebruikt voor het professioneel vervoer van personen of goederen."

zoals ik het lees geldt dit dus alleen voor voertuigen jonger dan 10 jaar. Maar als je nu lid wordt met een auto uit 2017 heb je nog 10 jr pechhulp...
Ik denk tot 10 jaar na tenaamstelling, dus volgend jaar nog en dan niet meer. Zoiets heeft de ANWB ook bij het terughalen van de auto uit het buitenland, alleen de KNAC heeft wel zo'n optie ongeacht leeftijd bij een speciale module voor oldtimers.

Pagina: 1 ... 207 208 Laatste