• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:52
philipk89 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 10:11:
Nog even terugkomend op mijn issue met snelladers (philipk89 in "Het grote Hyundai Ioniq Electric topic"), het is op de terugrit na vakantie (~500 km, tweede laadstop) opnieuw gebeurd. Opvallend was dat er voordat het gebeurde in het dashboard een 1:18h als laadtijd stond - terwijl de auto daadwerkelijk met 61 kW aan het laden was. De snellader zelf gaf ook geen fout aan, gewoon "sessie beeindigd". De auto lijkt wel een fout aan te geven (knipperende blauwe LEDs op het dashboard). Stekker eruit en opnieuw starten en het laden ging weer vrolijk verder op maximale snelheid (accu tikte zelfs eventjes de 50 graden aan, het was een warme dag!).

Nu heb ik de DTCs uitgelezen met mijn tooltje, en kwam ik deze fout tegen op de CCM (Charge Control Module):
- C182C-00 wat lijkt te duiden op een "DC fast-charge (CCS) charging / PLC communication failure", lekker duidelijk dus.

Er is daadwerkelijk iets aan de hand zo te zien, ik blijf het in de gaten houden samen met andere data om te kijken of ik tot de root cause kan komen🤞

[Afbeelding]

[Afbeelding] [Afbeelding]
AI geeft onderstaande oorzaak.

Bij een Hyundai Ioniq 28kWh duidt de foutcode C182C-00 tijdens DC-snelladen bij Fastned vrijwel altijd op een defecte of slecht functionerende DC-laadpoortvergrendeling (actuator) of een temperatuursensor in de laadpoort van de auto. Omdat Fastned-laders zware, gekoelde kabels hebben, trekt het gewicht aan de stekker waardoor een versleten actuator de kabel niet meer goed kan vergrendelen, wat het laden direct afbreekt.

Meest effectieve stappen om dit nu op te lossen
  • Ondersteun de Fastned-stekker: Houd de zware Fastned-stekker tijdens het aanmelden en de eerste 30 seconden van de startfase handmatig stevig omhoog gedrukt in de laadpoort.
  • Wissel van laadpaal: Probeer een andere laadpaal bij hetzelfde station. Soms is de vergrendelingspal van één specifieke Fastned-stekker net iets te ver gesleten voor jouw auto.
  • Controleer op vuil: Inspecteer de twee grote onderste pinnen (de DC-pinnen) in de laadpoort van je Ioniq op vuil, corrosie of speling.
  • Laat de auto afkoelen: Als de poort erg warm is door intensief rijden, kan de interne temperatuursensor foutieve waarden doorgeven. Wacht 10 minuten en probeer het opnieuw.
Definitieve oplossing in de werkplaats

Indien de fout blijft terugkeren, is de definitieve oplossing het laten vervangen van de laadpoort-actuator of de complete laadpoort-kabelboom bij een Hyundai.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

djoenez schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 11:06:
[...]

Weet jij of er een how to bestaat? ik kon die niet snel vinden op het forum (of ik zoek fout) :)
Daar is geen how-to voor, maar op Youtube kun je verschillende video's vinden hoe je de luidsprekers kunt vervangen.
Als je een 2-weg filter wilt monteren is het niet heel moeilijk, je kunt de woofer zelfs gewoon laten zitten.
Er zit een 4-polige stekker aan de woofer, 2 draden in en 2 draden uit. De in draden zijn voor de woofer en de uit draden zijn gewoon doorverbonden in de plug van de woofer en gaan naar de tweeter.
Je onderbreekt dus simpelweg de in draden, sluit deze aan op het filter in is de input en de woofer sluit je aan op de draden naar de woofer toe.
De tweeter sluit je dan direct aan vanaf het filter met een stukje nieuwe draad. De originele condensator moet dan ook verwijderd worden uit de tweeter.
De polariteit van de woofer is makkelijk te testen met een batterijtje, de woofer beweegt naar buiten als de polariteit goed is en beweegt naar binnen bij omgekeerde polariteit.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

• Kipkluif
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15:04
PeterZ(on) schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 11:32:
[...]

AI geeft onderstaande oorzaak.

Bij een Hyundai Ioniq 28kWh duidt de foutcode C182C-00 tijdens DC-snelladen bij Fastned vrijwel altijd op een defecte of slecht functionerende DC-laadpoortvergrendeling (actuator) of een temperatuursensor in de laadpoort van de auto. Omdat Fastned-laders zware, gekoelde kabels hebben, trekt het gewicht aan de stekker waardoor een versleten actuator de kabel niet meer goed kan vergrendelen, wat het laden direct afbreekt.

Meest effectieve stappen om dit nu op te lossen
  • Ondersteun de Fastned-stekker: Houd de zware Fastned-stekker tijdens het aanmelden en de eerste 30 seconden van de startfase handmatig stevig omhoog gedrukt in de laadpoort.
  • Wissel van laadpaal: Probeer een andere laadpaal bij hetzelfde station. Soms is de vergrendelingspal van één specifieke Fastned-stekker net iets te ver gesleten voor jouw auto.
  • Controleer op vuil: Inspecteer de twee grote onderste pinnen (de DC-pinnen) in de laadpoort van je Ioniq op vuil, corrosie of speling.
  • Laat de auto afkoelen: Als de poort erg warm is door intensief rijden, kan de interne temperatuursensor foutieve waarden doorgeven. Wacht 10 minuten en probeer het opnieuw.
Definitieve oplossing in de werkplaats

Indien de fout blijft terugkeren, is de definitieve oplossing het laten vervangen van de laadpoort-actuator of de complete laadpoort-kabelboom bij een Hyundai.
In mijn ervaring zijn er best wat Fastned stekkers die extreem los aanvoelen. Die kan je zelf na het vergrendelen niet eens loslaten zonder verbinding te verlizen.

Soms moet ik meerdere aansluitingen proberen tot ik een kabel heb gevonden die wel aansluit zoals het zou moeten en gewoon goed vastzit in de laadpoort.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:36
Wat is een goede optie voor pechhulp?

Ik heb tot nu toe de servicebeurten volgens schema gedaan bij de dealer, dus hyundai pechhulp.

Maar:

- de lokale garage is een stuk goedkoper (en ook redelijke over zaken als alleen de abs sensor vervangen ipv sensor+ lager).

Waar halen jullie de pechhulp?

(graag incl europadekking)

mn verzekeraar vraagt: eur 95 en eur 140 incl. woonplaatsdekking

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• PeterZ(on)
BarryH schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 15:54:

Ik heb tot nu toe de servicebeurten volgens schema gedaan bij de dealer, dus hyundai pechhulp.

Maar:

- de lokale garage is een stuk goedkoper (en ook redelijke over zaken als alleen de abs sensor vervangen ipv sensor+ lager).

Waar halen jullie de pechhulp?

(graag incl europadekking)

mn verzekeraar vraagt: eur 95 en eur 140 incl. woonplaatsdekking
Ik heb met de pech tijdens mijn laatste vakantie weinig gehad aan de Hyundai pechhulp want dan was die vakantie gauw voorbij want bij Hyundai maar vijf dagen een vervangauto. Gelukkig heb ik voor mijn cabrio ook nog pechhulp bij de KNAC met Europadekking en had drie weken een vervangauto. Dus de voorwaarden zijn belangrijk om naar te kijken.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• cnsmr
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:59
BarryH schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 15:54:
Seety kun je bij pech direct via de app activeren, is maandelijks opzegbaar en kost 9,50 pm

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:37
SpongeRob schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 21:49:
[...]

Ik zou je toch aan willen raden om een 2-weg filter te nemen, dan filter je gelijk de woofer én de tweeter en klinkt het geheel al een stuk beter.
De condensators had ik al liggen dus zojuist vervangen, klusje van iets meer dan 5 minuten per kant. Deurpanelen eraf, tweeter los; 2 schroefjes. Dan even de oude er tussenuit halen, 1 kant losknippen en de andere kant even los solderen. Nieuwe erop solderen, krimpkous erom, even met een dotje van het lijmpistool vastzetten.

Het verschil in geluid is ongeveer hetzelfde als het verschil in grootte.

De Jantzen cross-cap gebruikt.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-6JeMtJsHfAmKGrsEUvheL3M0fc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kjarIG7c0dl9udmiys7nzpjB.jpg?f=fotoalbum_large

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1

• Millert
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:08
Zou dit ook lukken met een Wago 221 klemmetje? Geen ervaring met solderen.

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

• Headshot_NL
Millert schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 22:11:
Zou dit ook lukken met een Wago 221 klemmetje? Geen ervaring met solderen.
Ja met een hele kleine wago 221 zou dat moeten kunnen. Maar zorg wel dat je de condensator en de wago goed vastmaakt met lijm, kit oid. Alle trillingen, vooral in de deuren, kunnen er voor zorgen dat iets los raakt en gaat rammelen.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1

• Henry_tw
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 10-08 12:53
cnsmr schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 18:26:
[...]

Seety kun je bij pech direct via de app activeren, is maandelijks opzegbaar en kost 9,50 pm
ik had nog nooit van Seety gehoord maar snap nu wel waarom ze zo goedkoop kunnen zijn: uit hun voorwaarden; "×Voertuigen waarvan de eerste inschrijving meer dan 10 jaar vóór de ingangsdatum van het contract ligt, of voertuigen die worden gebruikt voor het professioneel vervoer van personen of goederen."

zoals ik het lees geldt dit dus alleen voor voertuigen jonger dan 10 jaar. Maar als je nu lid wordt met een auto uit 2017 heb je nog 10 jr pechhulp...

IONIQ 28 | Premium | | Red | 150k+

• PeterZ(on)
Henry_tw schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 09:25:
[...]

ik had nog nooit van Seety gehoord maar snap nu wel waarom ze zo goedkoop kunnen zijn: uit hun voorwaarden; "×Voertuigen waarvan de eerste inschrijving meer dan 10 jaar vóór de ingangsdatum van het contract ligt, of voertuigen die worden gebruikt voor het professioneel vervoer van personen of goederen."

zoals ik het lees geldt dit dus alleen voor voertuigen jonger dan 10 jaar. Maar als je nu lid wordt met een auto uit 2017 heb je nog 10 jr pechhulp...
Ik denk tot 10 jaar na tenaamstelling, dus volgend jaar nog en dan niet meer. Zoiets heeft de ANWB ook bij het terughalen van de auto uit het buitenland, alleen de KNAC heeft wel zo'n optie ongeacht leeftijd bij een speciale module voor oldtimers.

• SvenHe
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12:46
Qua pechhulp:

Ik zocht op ev onderhoud en kwam deze tegen:

https://autovakmeester.nl/over-ons/

Er staat niet bij elke vestiging vermeld dat ze ev- s doen, dus effe zoeken. Pechhulp kost eu 50,-- als ik het goed lees...

• PeterZ(on)
De prijzen voor de Ioniq3 zijn eindelijk bekend, https://dmassets.hyundai.com/is/content/hyundaiautoever/Prijslijst-Hyundai-IONIQ-3pdf

Grootste pluspunt is dat ze een trekgewicht hebben van 750kg. Verder zijn de uitvoeringen anders van naam dan in de kleine brochure vermeld stond. Maar eens kijken welke uitvoering mij het beste past. De grote accu is 3000 4000 euro duurder en de Vison lijkt de meest aantrekkelijke uitvoering.

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

PeterZ(on) schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 15:05:
De prijzen voor de Ioniq3 zijn eindelijk bekend, https://dmassets.hyundai.com/is/content/hyundaiautoever/Prijslijst-Hyundai-IONIQ-3pdf

Grootste pluspunt is dat ze een trekgewicht hebben van 750kg. Verder zijn de uitvoeringen anders van naam dan in de kleine brochure vermeld stond. Maar eens kijken welke uitvoering mij het beste past. De grote accu is 3000 euro duurder en de Vison lijkt de meest aantrekkelijke uitvoering.
Ik zie een prijsverschil van €4000,- tussen de grote en kleine batterij?
Wat ik zo in de folder niet terug kan vinden is het nominale vermogen. Dat was iets waar je je aan stoorde bij je huidige Ioniq, dat hij in niet vlak gebied niet geweldig op het ga-pedaal reageert?
De Ioniq zoals wij hebben heeft ook een heel erg laag nominaal vermogen, ik geloof 25kW en 88kW maximaal.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-08 15:25

Shapeshifter

Get it over with

PeterZ(on) schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 15:05:

Grootste pluspunt is dat ze een trekgewicht hebben van 750kg. Verder zijn de uitvoeringen anders van naam dan in de kleine brochure vermeld stond. Maar eens kijken welke uitvoering mij het beste past. De grote accu is 3000 euro duurder en de Vison lijkt de meest aantrekkelijke uitvoering.
Jammer dat hij zo verschrikkelijk lelijk is. Zo zonde ook van die middenconsole. Vind dat grote vak bij de Ioniq Classic echt ideaal, net zoals het geïntegreerde scherm in plaats van zo'n ding dat uitsteekt. Snap al die modellen ook niet zo, de Select heeft al adaptive cruise control en lane assist. Wil je dan Vision voor de warmtepomp ofzo, of de regensensor van de Trend, beetje suf dat die dan niet standaard is. Als ik het allemaal zo zie blijf ik nog steeds bij nieuwe tweedehands Ioniq Classic 28kWh mocht hij ooit total loss raken. Scheelt me ook gelijk de zee aan piepjes en waarschuwingen en andere onzin van nieuwere auto's. Eigenlijk best boeiend dat sinds 2017 geen andere auto me zo heeft weten te overtuigen als de Ioniq Classic...

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

• PeterZ(on)
SpongeRob schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 15:17:
[...]

Ik zie een prijsverschil van €4000,- tussen de grote en kleine batterij?
Wat ik zo in de folder niet terug kan vinden is het nominale vermogen. Dat was iets waar je je aan stoorde bij je huidige Ioniq, dat hij in niet vlak gebied niet geweldig op het ga-pedaal reageert?
De Ioniq zoals wij hebben heeft ook een heel erg laag nominaal vermogen, ik geloof 25kW en 88kW maximaal.
Oeps, foutje idd 4000euro.

• PeterZ(on)
Shapeshifter schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 15:47:
[...]

Jammer dat hij zo verschrikkelijk lelijk is. Zo zonde ook van die middenconsole. Vind dat grote vak bij de Ioniq Classic echt ideaal, net zoals het geïntegreerde scherm in plaats van zo'n ding dat uitsteekt. Snap al die modellen ook niet zo, de Select heeft al adaptive cruise control en lane assist. Wil je dan Vision voor de warmtepomp ofzo, of de regensensor van de Trend, beetje suf dat die dan niet standaard is. Als ik het allemaal zo zie blijf ik nog steeds bij nieuwe tweedehands Ioniq Classic 28kWh mocht hij ooit total loss raken. Scheelt me ook gelijk de zee aan piepjes en waarschuwingen en andere onzin van nieuwere auto's. Eigenlijk best boeiend dat sinds 2017 geen andere auto me zo heeft weten te overtuigen als de Ioniq Classic...
Uiterlijk is natuurlijk een kwestie van smaak maar het is niet echt een schoonheid maar wel echt apart en geen eenheidsworst zoals al die Chinezen. Ik moet het eerst eens op mijn gemak op een rijtje zetten van wat ik precies wil, wat het dan kost en heel belangrijk, wat ik voor de Ioniq terug krijg. Want als dat te weinig is blijf ik lekker in de Ioniq rijden want het is nog steeds een heerlijke auto waar ik overal kan komen. :) En dan over al dat gepiep en getrek aan je stuur hebben we het nog niet gehad.

• Headshot_NL
Ja de Ioniq 3 spreek me qua design niet heel erg aan. Niet dat onze huidige Ioniq echt een schoonheidswonder is... Maat toch.

Misschien heeft Kia nog leuke alternatieven. Zoals het nu lijkt gaat het voor ons een EV6 of een model y worden. Wat extra ruimte is handig ivm 1 of 2 kinderen en binnenkort weer een grote hond die mee mag in de auto.

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:54

uFx

Ik heb gewacht op de Ioniq 3 presentatie voordat ik mijn classic Ioniq in zou ruilen voor wat anders. Maar ik was eigenlijk ook niet zo onder de indruk van het ontwerp. Niet zozeer de buitenkant maar ik ben geen fan van de binnenkant, vooral die lompe middenconsole. In mijn geval is het dus een Inster geworden (en dat met twee kinderen!). Wordt binnenkort geleverd.

Wel moet ik zeggen dat de prijzen van de Ioniq 3 me wel meevallen, vooral omdat er inderdaad wat dingen standaard inbegrepen zitten (zoals Blind-Spot Collision-Avoidance Assist, wat een naam). Maar als je richting de functies van de Ioniq Classic Premium wil dan tikt het toch weer wat aan. En dat valt dan weer buiten mijn budget.

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

• steps67
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17:06
Vandaag weer even de 4 boutjes aangedraaid van de achterspoiler, als je die dichtgooit en je hoort geklepper dan draai je ze weer vast! De dopjes met een oude bankkaart eruit wippen, de randen zijn er scherp!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZxN1aZntlueijaeQjhCCrKgD4aw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6pk7kjZW5rZeyYiuemDgIZZY.jpg?f=fotoalbum_large

• Headshot_NL
Voor zowel de 28 als de 38 kWh versie is en nieuwe update beschikbaar. De 07-2026 versie.

Nu aan het downloaden, straks Installeren en eens bekijken wat er nieuw of anders is.

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:21

WCA

Headshot_NL schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 16:44:
Voor zowel de 28 als de 38 kWh versie is en nieuwe update beschikbaar. De 07-2026 versie.

Nu aan het downloaden, straks Installeren en eens bekijken wat er nieuw of anders is.
Moet zeggen, ik gebruik de ingebouwde nav letterlijk nooit, Android Auto werkt perfect stabiel, dus ik ga m lekker op de huidige versie laten staan.

Tenzij ze ooit nog autogegevens via Android Auto (accuniveau etc) gaan ondersteunen hoef ik op zich geen updates meer haha

Share and Enjoy!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:36
In het verleden heb ik zoiets gebruikt voor abrptransmitter.

Echter:

Bij elke firmware update was dat dan weer weg en ook de geheime toegang was veranderd

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Headshot_NL
WCA schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 16:55:
[...]

Moet zeggen, ik gebruik de ingebouwde nav letterlijk nooit, Android Auto werkt perfect stabiel, dus ik ga m lekker op de huidige versie laten staan.

Tenzij ze ooit nog autogegevens via Android Auto (accuniveau etc) gaan ondersteunen hoef ik op zich geen updates meer haha
Ik doe altijd juist het omgekeerde. Gewoon bluetooth met ingebouwde navigatie. Die met telefoon hotspot ook live verkeersinfo heeft. Ieder zijn voorkeur natuurlijk.

• ThsAdrns
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19:35

ThsAdrns

Be the change!

Mocht iemand het ooit nodig hebben: een gewone rolstoel past gemakkelijk in de kofferbak. In dit geval een opvouwbare, geleend van de thuiszorg. De voetsteunen konden eraf en de wielen ook. De handgrepen om te duwen andersom gezet en uiteraard de rolstoel platgevouwen. Alleen de wielen eraf was eigenlijk al genoeg geweest, maar er moest nog meer mee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/arHh9pvjCoaBndIFUOS4Zt2neGI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cvingkqTESqPYZdxI8er3QfY.jpg?f=fotoalbum_large

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-08 15:25

Shapeshifter

Get it over with

ThsAdrns schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 15:24:
Mocht iemand het ooit nodig hebben: een gewone rolstoel past gemakkelijk in de kofferbak. In dit geval een opvouwbare, geleend van de thuiszorg. De voetsteunen konden eraf en de wielen ook. De handgrepen om te duwen andersom gezet en uiteraard de rolstoel platgevouwen. Alleen de wielen eraf was eigenlijk al genoeg geweest, maar er moest nog meer mee.

[Afbeelding]
Bij die wij hadden van de thuiszorg haalden we alleen de voetsteunen eraf en de rest ingeklapt met de handvatten niet te ver uitgeschoven naast de hoofdsteunen op de achterbank paste precies soort schuin in de kofferbak. Nog minder werk ;)

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

• Jacco91
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:12
Welke tweaker is dit?

Afbeeldingslocatie: https://www.autovisie.nl/wp-content/uploads/2026/08/61g7penb7cfh1-e1785840401909.jpeg

https://www.autovisie.nl/...erodynamischer-en-ruimer/

[ Voor 51% gewijzigd door Jacco91 op 04-08-2026 19:48 ]

• TwOkkie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-08 22:55

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Stukje Osint: Een andere foto toont deze auto met een Velomobiel Quest op het dak. Niet zomaar een Quest, maar de nieuwe Quest3. Volgens een nieuwsbericht op hun site is deze pas sinds mei dit jaar te bestellen, zijn er 6 bestellingen binnen en kan de levering nog wel even op zich laten wachten.

Ik vermoed dus dat dit de auto is van een van de medewerkers van velomobiel.nl, misschien wel van Allert, die ook al een gestroomlijnde motorfiets op zijn naam heeft staan. Geen idee of zij ook op Tweakers zitten..

Edit: Bingo! (Streetview 2023) (En ze zijn nu gesloten wegens vakantie...)
Edit2: Oh joh, in het filmpje op 1:16 is deze Ioniq met kenteken en al te bewonderen.

[ Voor 41% gewijzigd door TwOkkie op 04-08-2026 20:45 ]

[J|O|R] <- .signature.gz

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-08 15:10

Arfman

Drome!

Die kwam ik laatst ook tegen op de snelweg. Oogkasverbrandend lelijk maar zal vast iets schelen qua verbruik, alhoewel ik mijn twijfels heb want het gat tussen het wormvormig aanhangsel en de auto zelf was best fors, dat vangt best wat wind denk ik.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• ThsAdrns
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19:35

ThsAdrns

Be the change!

Ah, een volgend model. In 2015 verbaasden we ons al over deze versie op de Audi A2...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zyevMpFSc2SDzJ1IFSnsrgG2NnI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SiUCntP9KnXfmrdjbGkwEsTQ.jpg?f=fotoalbum_large

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh

• PeterZ(on)
Er is trouwens een nieuwe Audi A2 in aantocht en daar hebben ze van alles aan gedaan om die zo zuinig mogelijk te maken maar in een zuinigheidstrip naar Zweden bleven ze steken bij 12,5kWh/100km en dat bij snelheden van onder de 100kmh. Nou dan kom ik met mijn Ioniq ruim onder de 10kWh/100km.

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:28

timovd

Voorsprong door techniek

PeterZ(on) schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 08:46:
Er is trouwens een nieuwe Audi A2 in aantocht en daar hebben ze van alles aan gedaan om die zo zuinig mogelijk te maken maar in een zuinigheidstrip naar Zweden bleven ze steken bij 12,5kWh/100km en dat bij snelheden van onder de 100kmh. Nou dan kom ik met mijn Ioniq ruim onder de 10kWh/100km.
Ik had het filmpje bij Autoweek bekeken en daar hebben ze de ~60kWh gereden. De oer-A2 was lichtgewicht. Ik had gehoopt dat ze met een kleinere accu komen om gewicht te besparen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• PeterZ(on)
timovd schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 09:14:
[...]

Ik had het filmpje bij Autoweek bekeken en daar hebben ze de ~60kWh gereden. De oer-A2 was lichtgewicht. Ik had gehoopt dat ze met een kleinere accu komen om gewicht te besparen.
Nou of dat gaat helpen vraag ik mij af. Zat gisteren te kijken naar Irwin in de Xpeng P7+ en die deed het een stuk beter en is veel groter en zwaarder. Aan de CW waarde kan het toch niet liggen bij de A2 want die was 0,24 als ik mij goed herinner, dus minder dan de Classic Ioniq.

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:28

timovd

Voorsprong door techniek

@PeterZ(on) maar wel voor de mrb (in Nederland). Ik rijd ~10Mm per jaar, dus iedere 100kg besparing is mooi meegenomen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• PeterZ(on)
timovd schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 09:25:
@PeterZ(on) maar wel voor de mrb (in Nederland). Ik rijd ~10Mm per jaar, dus iedere 100kg besparing is mooi meegenomen.
Helemaal mee eens, dat bedrag komt iedere maand terug dus het gewicht weegt "zwaar" mee in de keuze bij een nieuwe auto. Was altijd al zo. :)

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:38
PeterZ(on) schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 08:46:
Haha, ik heb ook wat video's van die A2 gezien inderdaad. Allemaal hippe 'truukjes' die de good old Ioniq al jaaaren doet... :) Sowieso is het resultaat ook helemaal niet zo bijzonder. De Ioniq kan je prima onder die 12,5kWh/100km rijden. Ook de CW-waarde waar ze zo trots op zijn is helemaal niet baanbrekend, heel veel auto's die daar onder komen (waaronder de Ioniq 6 bijvoorbeeld, die zit op 0,21).

Mijn Model Y is fors groter dan die A2 en zit qua praktijkverbruik ook gewoon onder die testcijfers.
timovd schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 09:25:
Issue is dat alleen Nederland een dergelijke MRB op gewicht hanteert. Dat is een veel te kleine afzetmarkt om je product op af te stemmen.
Voor alle andere markten wereldwijd geldt dat gewicht er niet echt toe doet. Zeker ook omdat je remenergie opvangt. Interessanter is dan die CW-waarde die impact maakt op hogere snelheden, maar die is met 0,24 gewoon niet zo bijzonder als dat Audi het wil doen lijken.

Sowieso is een LFP pack een stuk goedkoper dan een NMC pack. LFP heeft een langere levensduur, kan altijd tot 100% worden geladen, dat soort voordelen komen er nog bij. Enig nadeel: LFP is zwaarder en minder 'dense'.
Met name in betaalbare auto's ga je LFP terugvinden. Die zullen in de MRB dus ietsje duurder worden.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• TwOkkie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-08 22:55

TwOkkie

Tweakin' Okkie

ThsAdrns schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 06:50:
[...]

Ah, een volgend model. In 2015 verbaasden we ons al over deze versie op de Audi A2...
Van dezelfde Theo. En dus niet Allert. Het was blijkbaar ook Theo die de ligmotor ontworpen had.

https://ecomodder.com/for...rotail-audi-a2-18413.html

Dit is alleen nog on-topic te buigen door te constateren dat hij een bijzondere voorliefde voor stroomlijn heeft, waardoor de keuze voor de Ioniq heel goed te begrijpen is.

[ Voor 8% gewijzigd door TwOkkie op 05-08-2026 14:06 ]

[J|O|R] <- .signature.gz

• Jan1337
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 05-08 22:58
Headshot_NL schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 16:44:

Hoe bevalt deze update een week later? Alles stabiel? Ik wil ook gaan updaten, niet zozeer omdat ik de ingebouwde navigatie gebruik, wel omdat ik hem als bijgewerkte fallback wil hebben mocht er ooit een grote cyberaanval oid gebeuren en Android Auto/Google Maps dienst weigeren..

• Headshot_NL
Jan1337 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 22:58:
[...]

Hoe bevalt deze update een week later? Alles stabiel? Ik wil ook gaan updaten, niet zozeer omdat ik de ingebouwde navigatie gebruik, wel omdat ik hem als bijgewerkte fallback wil hebben mocht er ooit een grote cyberaanval oid gebeuren en Android Auto/Google Maps dienst weigeren..
Ja niks geks gemerkt. Ook geen echte wijzigingen voor zover ik heb kunnen zien. Android auto werkt ook nog perfect.

• fx500
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15:43
Jan1337 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 22:58:
[...]

Als ik het goed begrijp is het alleen een kaart update.
Dus in het menu > updaten is niet perse nodig.

Ik heb dat eerst wel gedaan en kreeg ook een melding met deze versie is al geinstalleerd.
Toch maar door gegaan. Na update kon ik de oplaad schema's/tijden niet meer aanpassen.
Na 12 uur niets met de auto te hebben gedaan, werkt alles weer feilloos.

• iGadget
  • Laatst online: 09-08 19:33

iGadget

Wowsers!

Ruim in jaar 4 met onze (2e hands) Ioniq 2017 Premium inmiddels. Nog altijd een fijne wagen, we gaan richting de 150k op de teller (gekocht met ruim 70K). De afgelopen jaren mee op vakantie geweest naar Zwitserland en Denemarken, heerlijk relaxed. Maar je moet geen haast hebben :)

We waren van plan deze zomer er mee naar Zuid Frankrijk te gaan, maar een fikse bosbrand op 200m van onze camping dacht daar anders over. Dus dat feest ging niet door.

Issues tot nu toe (gehad):
  • ABS sensor rechts achter defect - laten vervangen bij Van der Wou (juni 2025)
  • ABS sensor links achter defect (sinds vorige week) - nieuwe besteld. Als 'ie op tijd binnen is laat ik ook deze komende week vervangen bij Van der Wou.
  • Automatische spiegels gaan soms niet (helemaal) uit of in. Garage heeft er naar gekeken maar kon zo snel geen defect vinden.
  • Bij koud, vochtig weer verschijnt regelmatig de melding "Controleer AEB systeem". De auto 2x(!) uit en weer aanzetten laat deze melding verdwijnen.
  • Range neemt zienderogen af, vooral in de winter. Afgelopen winter 2x nare ervaring mee gehad waarbij de GOM er ruim 70km naast zat. Niet fijn als je familie vanuit Friesland naar de internationale trein moet brengen in Utrecht (NS reed weer eens niet) of op weg bent naar een familielid dat op sterven ligt... Kortom - vermijd ritten van 150+ km waarbij het weer niet best is èn je haast hebt.
Op deze issues na blijft het een heerlijke wagen waar ik nog vele jaren plezier van hoop te hebben O+

"I'll just use my Go-Go-Gadget handbook!"

• Arfman
  • Laatst online: 12-08 15:10

Arfman

Drome!

Dat van die spiegel had ik laatst ook, toen het 36 graden was. Geen idee of dat er mee te maken heeft, of dat het een kwestie is van iets "invetten".

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• PeterZ(on)
iGadget schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 18:07:
Ruim in jaar 4 met onze (2e hands) Ioniq 2017 Premium inmiddels. Nog altijd een fijne wagen, we gaan richting de 150k op de teller (gekocht met ruim 70K). De afgelopen jaren mee op vakantie geweest naar Zwitserland en Denemarken, heerlijk relaxed. Maar je moet geen haast hebben :)

We waren van plan deze zomer er mee naar Zuid Frankrijk te gaan, maar een fikse bosbrand op 200m van onze camping dacht daar anders over. Dus dat feest ging niet door.

Issues tot nu toe (gehad):
  • ABS sensor rechts achter defect - laten vervangen bij Van der Wou (juni 2025)
  • ABS sensor links achter defect (sinds vorige week) - nieuwe besteld. Als 'ie op tijd binnen is laat ik ook deze komende week vervangen bij Van der Wou.
  • Automatische spiegels gaan soms niet (helemaal) uit of in. Garage heeft er naar gekeken maar kon zo snel geen defect vinden.
  • Bij koud, vochtig weer verschijnt regelmatig de melding "Controleer AEB systeem". De auto 2x(!) uit en weer aanzetten laat deze melding verdwijnen.
  • Range neemt zienderogen af, vooral in de winter. Afgelopen winter 2x nare ervaring mee gehad waarbij de GOM er ruim 70km naast zat. Niet fijn als je familie vanuit Friesland naar de internationale trein moet brengen in Utrecht (NS reed weer eens niet) of op weg bent naar een familielid dat op sterven ligt... Kortom - vermijd ritten van 150+ km waarbij het weer niet best is èn je haast hebt.
Op deze issues na blijft het een heerlijke wagen waar ik nog vele jaren plezier van hoop te hebben O+
De ABS sensor rechts is bij mij ook vervangen, voor links ligt die al in de kofferbak zodat elke monteur die kan vervangen als dat nodig mocht zijn.

Die melding "Controleer AEB systeem" heb ik ook een keer gehad maar daarna niet meer.

En dan nog eerder dit jaar de laadpoortvergrendeling en een jaar of wat terug de accu, maar dat is het dan wel wat storingen/defecten betreft met 120k km op de teller.

Wat bedoel je met de range in de winter neemt zienderogen af? In de winter is het altijd wat minder en als plotseling de omstandigheden veranderen, dus ineens erg koud met regen/sneeuw en wind tegen kan de GOM daar natuurlijk geen rekening mee houden en loopt het verschil natuurlijk flink op. Ik merk weinig verschil, anders dan door temperatuur bij normaal droog weer. En is het plotseling slecht weer dan kun je een minder bereik natuurlijk ook verwachten en rekening mee houden.

En mee eens, het is een heerlijke auto en een nieuwe zal toch ook dat gevoel moeten geven wil ik overstappen want anders blijf ik er lekker in rijden. Voor de afschrijving bij een nieuwe kun je heel wat zaken vervangen/repareren mocht dat nodig zijn. :)

• iGadget

iGadget

Wowsers!

PeterZ(on) schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 12:41:

Wat bedoel je met de range in de winter neemt zienderogen af?
Het zou een gevoelskwestie kunnen zijn, eens. Kan het (nog) niet met harde cijfers onderbouwen. Heb wel voor inmiddels bijna 4 jaar aan screenshots van EVnotify van vóór en na het laden. In de meeste gevallen ook met kilometerstand (EVnotify v3 heeft trouwens ODOmeter ingebouwd, super handig. Helaas nog in behoorlijke beta en nog niet op het niveau van de oude versie, dus ik gebruik ze nu allebei).
Op al die screenshots staat de 'Cumulative energy charged / discharged'.
Wil op termijn deze data slim laten analyseren zodat de degradatie wellicht zichtbaar wordt. Tips hoe dit aan te pakken meer dan welkom :)

• bonetone
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:51

bonetone

2B Silver Sonic

De Ioniq 28 nu een paar maanden in bezit. Heerlijke auto.
Komende week voor het eerst een lange rit op de planning naar de noordkust van Bretagne. Heel benieuwd hoe het gaat, wel een beetje spannend....
Ik heb een Electra abonnement, diverse apps en een Tap RFID. Denk dat het daarmee wel gaat lukken.

Ik twijfel alleen nog of ik dat op 1 dag ga doen (11 uur volgens ABRP) of in twee stukken hak. Op zich genoeg laadstops tussendoor om even uit te rusten lijkt me.

[ Voor 21% gewijzigd door bonetone op 09-08-2026 12:55 ]

• iGadget

iGadget

Wowsers!

bonetone schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 12:53:
De Ioniq 28 nu een paar maanden in bezit. Heerlijke auto.
Komende week voor het eerst een lange rit op de planning naar de noordkust van Bretagne. Heel benieuwd hoe het gaat, wel een beetje spannend....
Ik heb een Electra abonnement, diverse apps en een Tap RFID. Denk dat het daarmee wel gaat lukken.

Ik twijfel alleen nog of ik dat op 1 dag ga doen (11 uur volgens ABRP) of in twee stukken hak. Op zich genoeg laadstops tussendoor om even uit te rusten lijkt me.
Kan nog altijd de Tesla app aanbevelen ook (ondanks dat ik geen Musk fan meer ben). Altijd plek, altijd werkende laders, laders meestal op fijne plekken om pauze te houden (en gratis naar de WC te gaan op fatsoenlijke toiletten) en (zeker met maandelijks opzegbaar abo) vaak stukken goedkoper dan andere snelladers.

• dommegekke1
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 14:36
bonetone schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 12:53:
Ik kan IECharge in Frankrijk ook wel aanraden! Laden voor 25 tot 30 cent per kWh. Meestal zijn er niet heel veel laadpunten die je tegenkomt op de route maar mocht er toevallig toch eentje zijn dan is dat mooi meegenomen.

Ook kan ik bevestigen dat het allemaal reuze meevalt hoe spannend het is, meer dan genoeg laadmogelijkheden op alle plekken waar ik tot dusver ben geweest.

Het pauzeren elk uur bevalt mij ook wel, maakt een rit toch een stuk relaxter. Al moet ik toegeven dat het fijn zou zijn om toch net even dat stukje verder zou kunnen rijden zonder te stoppen. (maar dan zonder in te leveren op laadtijd)

• Silvin
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12-08 22:12
In West Europa is het allemaal geen probleem meer met de 28kWh. Zeker Frankrijk niet, daar zijn palen zat. We zijn ook door flinke delen van Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk en Noord Italië gereden en dat ging allemaal prima. Als je ABRP op voorkeur Tesla/Fastned/Ionity zet kan je heel midden en west Europa wel door met redelijk betrouwbare laders. Alhoewel, het hangt een beetje van de auto af. Sommigen hier hebben problemen met specifieke laders. Wij hebben dat met Total Energy laders, die werken vrijwel nooit op de 28kWh.

ABRP vind ik wel geweldig voor een auto met zo'n beperkte range. We merken dat we het in de Ioniq 5 niet gebruiken omdat we pauze houden voor de auto leeg genoeg is en een kapotte paal niet zoveel uitmaakt omdat je veel meer reserve hebt. Maar lange afstanden buiten NL met de 28kWh dan navigeren we met ABRP.

• PeterZ(on)
Silvin schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 14:40:
Sommigen hier hebben problemen met specifieke laders. Wij hebben dat met Total Energy laders, die werken vrijwel nooit op de 28kWh.

met ABRP.
Dat probleem ken ik niet bij TE, ik heb daar toch verschillende keren en zonder problemen geladen en ook op verschillende locaties. Ben dan wel benieuwd wat daar de oorzaak van kan zijn.

• philipk89
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16:26
PeterZ(on) schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 18:13:
[...]

Dat probleem ken ik niet bij TE, ik heb daar toch verschillende keren en zonder problemen geladen en ook op verschillende locaties. Ben dan wel benieuwd wat daar de oorzaak van kan zijn.
Ook benieuwd naar! Trouwens, als iemand zelf wil proberen problemen met snelladers te diagnostiseren; koop een WiCAN (~€40) icm mijn tooltje, doe eens wat captures tijdens een falende laadsessie en gooi ze op github - wellicht kunnen we er dan als community achter komen “was ist los” (in Duits accent hardop uitgesproken 🇩🇪).

Ik heb zelf inmiddels een end-to-end capture van een succesvolle laadsessie bij Fastned in de data zitten (publiek toegankelijk voor alle datagravers).

[ Voor 6% gewijzigd door philipk89 op 12-08-2026 11:16 ]

Ioniq Premium EV 2017 28 kWh (sinds 2023)

• philipk89
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16:26
Na lang zoeken heb ik een kopie weten te vinden van de service manual van de 28 kWh (2016-2019). Er staat veel nuttigs in voor ons tweakers die graag wat zelf doen, zoals dit soort mooie diagrammen (bijgevoegd). Maar ook zaken als hoe je de middenconsole moet vervangen, knopjes moet fixen, en andere dingen. Een leuke vond ik de tabel met mapping naar % voor de batterij lading display op het dashboard - altijd al afgevraagd en eindelijk een antwoord (en verklaring voor het op het oog totaal niet-lineaire gedrag van de laatste ~30%). Stuur me een dm als je ook een kopie wilt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YZxop37bVpOsnS3EIdNZMa93uPQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2Fc09P2LGmLYNGWpV6G370Vp.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PHdTyHXTTHAOtxM2J0pTzeX7MPU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KxvBnDJHVXYCKTmKW83saMxl.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_MZWWleeUrGG3GIyn6yqLKPav0w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4Wk2HbGc4mKbk5xN0CSbH7Fy.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DXeWeL8L1uOKU4Bp9lBfWr2coEo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/u9QexOowIOaKPvU2ZCrbmymd.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ka1vJfyIqLrGir8KqIxV7YkhnvI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MrJauU9SH0kPdCAYrE1NfO7H.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PJ1WDz9oNjEXqFPxB-Dh6IcioJk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HpRiv6R6xJoVWHbicT3TgmJC.png?f=fotoalbum_large

Ioniq Premium EV 2017 28 kWh (sinds 2023)

Pagina: 1 ... 207 208 Laatste