🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1
Daar heb je wel een punt, ik hoor idd ook wel eens wat bijstellen ergens, terwijl ik meestal mijn ventilatie uit heb staan. Maar dat geluid is meestal een seconde oid, niet zo lang als het geratel in de video.Headshot_NL schreef op maandag 22 juni 2026 @ 22:40:
[...]
Ja ik hoor bij mij (soms) ook dat hij iets van de kleppen aan het bijstellen is als ik de auto net aanzet. En de climate staat niet op "auto" dus hij gaat niet zelf bewust iets aanpassen. Toch hoor ik een aanpassing van een klep na het opstarten. Alleen dan wel heel zachtjes, bijna niet hoorbaar. Zeker niet zo hard als je filmpje.
Mocht iemand er 1 hebben liggen voor een schappelijkere prijs, let me know!
zonder die ac lader verkopen levert niet veel opMeestermaas schreef op maandag 22 juni 2026 @ 23:32:
Nou, testen zijn gedaan en inderdaad, de omvormer, ICCU is kapot. Om weer AC te kunnen laden kost nieuw +-€4800 en 2e hands met 12 maand garantie +-€2100 bij de dealer. Met nu 220.000 km op de teller weet ik nu niet wat doen. Extra zuur: deze week mijn lader laten aanpassen voor ERE certificaten. Dat gaat dus even niet door. Ben benieuwd wat jullie zouden doen in mijn geval. Ioniq 38kWh van 2019.
Dc laden is voor de meeste mensen ongewenst (zo'n lader is niet goedkoop)
wellicht ander adres (Vanderwou ?)proberen?
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Vervelend nieuws.Meestermaas schreef op maandag 22 juni 2026 @ 23:32:
Nou, testen zijn gedaan en inderdaad, de omvormer, ICCU is kapot. Om weer AC te kunnen laden kost nieuw +-€4800 en 2e hands met 12 maand garantie +-€2100 bij de dealer. Met nu 220.000 km op de teller weet ik nu niet wat doen. Extra zuur: deze week mijn lader laten aanpassen voor ERE certificaten. Dat gaat dus even niet door. Ben benieuwd wat jullie zouden doen in mijn geval. Ioniq 38kWh van 2019.
Offerte opvragen bij een electronica reparatie bedrijf? Snelle zoekopdracht... bijvoorbeeld deze: https://www.actronics.nl/obc/hyundai-obc-3-3kw-2b006
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Dat is zuur. Gezien de verhouding tussen de prijzen, de leeftijd en km-stand van jouw Ioniq en het feit dat ze bijna nooit stuk gaan, zou ik voor de tweedehandse gaan. Zou wel echt pech zijn als die ook binnen afzienbare tijd stukgaat.Meestermaas schreef op maandag 22 juni 2026 @ 23:32:
Nou, testen zijn gedaan en inderdaad, de omvormer, ICCU is kapot. Om weer AC te kunnen laden kost nieuw +-€4800 en 2e hands met 12 maand garantie +-€2100 bij de dealer. Met nu 220.000 km op de teller weet ik nu niet wat doen.
Heb je de onderdelenlijn al geprobeerd?
Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh
Ik kan je met zekerheid vertellen dat het om de kleppen gaat. Ik had exact exact hetzelfde issue een jaar geleden. Hetzelfde geluid en inderdaad voornamelijk bij het starten van de auto en soms tijden het rijden.[J.d.I.] DirtyHarry schreef op maandag 22 juni 2026 @ 23:00:
[...]
Daar heb je wel een punt, ik hoor idd ook wel eens wat bijstellen ergens, terwijl ik meestal mijn ventilatie uit heb staan. Maar dat geluid is meestal een seconde oid, niet zo lang als het geratel in de video.
mmm, via goingelectric:
Brandgevaar / Alert number: SR/01576/26
Name IONIQ EV
Brand Hyundai
Production dates 18.06.2019 - 26.07.2022
Company recall code 61D018
Risk type Fire, Injuries
Risk description The high voltage battery can become unstable. Thermal instability in the high-voltage battery may not be detected early enough. This could increase the risk of fire and injury.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+MT GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, IONIQ5 84kWh PE MY26, gasloos '23
Dat is waarschijnlijk de omvormer voor de PHEV, vanwege de 3,3kW.Da_Poncho schreef op maandag 22 juni 2026 @ 23:51:
[...]
Vervelend nieuws.
Offerte opvragen bij een electronica reparatie bedrijf? Snelle zoekopdracht... bijvoorbeeld deze: https://www.actronics.nl/obc/hyundai-obc-3-3kw-2b006
De 38kWh heeft een 7,2kW omvormer (28kWh heeft een 6,6kW omvormer).
Maar het is inderdaad wel de moeite waard om het na te vragen.
@Meestermaas Heb je een onderdeelnummer op een offerte staan wellicht? Dan kun je op onderdeelnummer zoeken en dat kun je zo'n omvormer waarschijnlijk makkelijk vinden voor ruim onder de €1000,-.
Op Ebay kan ik de 36400-0E155 al vinden voor minder dan €400,- inclusief verzendkosten.
[ Voor 5% gewijzigd door SpongeRob op 23-06-2026 13:12 ]
"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."
Dit is de bekende terugroepactie https://terugroepregister.rdw.nl/nl/terugroepacties/MGP260141 waarvoor een software update wordt geïnstalleerd.blb4 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:40:
Ik had dit bericht gepost in ‘t IONIQ 5 topic, maar ‘t gaat blijkbaar over de IONIQ EV:
mmm, via goingelectric:
Brandgevaar / Alert number: SR/01576/26
Name IONIQ EV
Brand Hyundai
Production dates 18.06.2019 - 26.07.2022
Company recall code 61D018
Risk type Fire, Injuries
Risk description The high voltage battery can become unstable. Thermal instability in the high-voltage battery may not be detected early enough. This could increase the risk of fire and injury.
Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh
Als je het onderdeelnummer weet, zou je even kunnen zoeken op: https://rrr.lt/enMeestermaas schreef op maandag 22 juni 2026 @ 23:32:
Nou, testen zijn gedaan en inderdaad, de omvormer, ICCU is kapot.
Ik had dit probleem ook, en ben toevallig net deze week ervoor naar de garage geweest waar het is gerepareerd.[J.d.I.] DirtyHarry schreef op maandag 22 juni 2026 @ 22:14:
Een vriend van me heeft een Ioniq 28 kWh Premium uit 2018 gekocht. Nou hoort hij af en toe een hele harde ratel achter het dashboard ergens vandaan komen. Meestal bij starten van de auto, maar soms ook at random.
De garage waar de auto gekocht is zit voor hem op bijna 200 km, dus even langsrijden is lastig. Het zou in ieder geval helpen als het duidelijk is wat de oorzaak is.
Hier twee video's:
[YouTube: Ratel Ioniq 1]
[YouTube: Ratel Ioniq 2]
Klinkt als een doordraaiend tandwiel oid. Chatgpt dacht dat het mogelijk iets met ventilatie of met het audiosysteem te maken heeft. Maar lijkt ook te gebeuren als ventilatie uit staat en ik kan me niet voorstellen dat het iets met de speakers oid te maken heeft.
Heeft iemand hier een idee wat het zou kunnen zijn?
Ik had hetzelfde geluid, en heb daar nog ongeveer een jaar mee doorgereden. Geluid werd steeds frequenter. Onlangs kreeg ik ook het probleem dat in de winter de A/C niet meer wilde verwarmen (koeling werkte nog wel).
Ik heb 'm toen naar de garage gebracht, daar zijn de motortjes/aansturing van 2 kachelkleppen vervangen die beide niet meer goed draaiden. Ik begreep van de garage dat er plastic tandwielen in zaten die ook gesleten waren.
Hieronder foto's van de oude onderdelen die ik mee heb genomen.
![]() | ![]() | ![]() |
[ Voor 5% gewijzigd door cvl01 op 24-06-2026 09:52 ]
Ik heb hier ook last van, en mijn auto moet morgen voor onderhoud. Dan kan ik ze vast op het goede spoor zetten. Hoeveel was je hier voor kwijt?cvl01 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 09:51:
[...]
Ik had dit probleem ook, en ben toevallig net deze week ervoor naar de garage geweest waar het is gerepareerd.
Ik had hetzelfde geluid, en heb daar nog ongeveer een jaar mee doorgereden. Geluid werd steeds frequenter. Onlangs kreeg ik ook het probleem dat in de winter de A/C niet meer wilde verwarmen (koeling werkte nog wel).
Ik heb 'm toen naar de garage gebracht, daar zijn de motortjes/aansturing van 2 kachelkleppen vervangen die beide niet meer goed draaiden. Ik begreep van de garage dat er plastic tandwielen in zaten die ook gesleten waren.
Hieronder foto's van de oude onderdelen die ik mee heb genomen.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Het dashboard display werd tijdens het rijden random ineens 1 minuut erg duister. Visueel zag het eruit alsof het display op de laagste helderheid is ingesteld met de knop links langs het stuur. Echter stond de helderheid wel degelijk op max en kon ik hem nog omlaag zetten.
Ik vermoed dat dit iets te maken heeft met de hitte. Beide dagen is dit gebeurt tijdens de rit van werk naar huis (auto gaf tussen de 35-40 graden aan). Uiteraard had ik wel de airco aan (driver only). Dit gebeurt ongeveer 3x per rit in de eerste 15 minuten. Daarna geen last meer van gehad. Vermoedelijk is het dashboard backlight oververhit en koelt hij zichzelf door even minder fel te branden?
Het display van de infotainment blijft wel op dezelfde helderheid. Het effect is visueel exact hetzelfde als de helderheid knop links langs het stuur op 1 zetten.
Toevallig iemand die (ooit) hetzelfde heeft gehad?
Vorig jaar ben ik in zuid Frankrijk geweest met geregeld temperaturen rond de 30-35 maar nergens last van gehad
Dit met het oog op het geplande uitfaseren van oudere mobiele netwerken & de te verwachten levensduur van de Bluelink-app.
Ik heb er geen ervaring mee, ik gok dat het gewoon vervangbaar is. Het is geen batterij management systeem, maar alleen een omvormer. Ik zou wel de 12V langere tijd losgekoppeld hebben voordat je bezig gaat en uiteraard de HV veiligheid schakelaar eruit: YouTube: Hyundai Ioniq HV Safety Plug Location (AE) – Hybrid & EV Safety GuideMeestermaas schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 21:20:
Ik heb net even gebeld met mijn vaste garagist en hij heeft heel goed contact met ACtronics. Zit hier in de buurt, dus dat is erg fijn. Hij heeft alleen weinig ervaring met EV's en we vragen ons af of je zonder problemen deze unit eruit kan halen. Stekkers los en eruit schroeven lukt nog wel, maar als we deze dan terug zetten, is dan niet de boordcomputer in de war? Iemand die hier ervaring mee heeft? Plan is nu dit onder mijn carport te gaan dus en de omvormer naar ACtronics te brengen.
(Ken filmpje niet, is eerste zoekopdracht)
Verhaal wordt dus later vervolgd.
Fijn dat hij kan helpen.Meestermaas schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 20:47:
Dank voor je reply. Heb een vriend gevraagd (docent autotechniek Eindhoven) en die wil wel helpen. Volgens hem ook geen probleem om los te halen, zolang je maar niet gaat starten met het ding eruit om foutmeldingen te voorkomen. Eerst heeft iedereen vakantie, dus einde zomer gaan we ermee aan de slag. Tot die tijd DC (duur!) laden. Ik rij helaas teveel km's om alleen in het weekend bij LEAP24 te laden à 24 cent per kWh.
Verhaal wordt dus later vervolgd.
Voor DC laden kan je een abbo nemen voor een maand (a 12 euro oid) bij bijvoorbeeld Tesla, Ionity of Fastned. Met veel laden heb je het er zo uit... maar dat heb je waarschijnlijk al.
Ben zeer benieuwd of en hoe het gefixed gaat worden. Succes toegewenst!
Ik kan alleen echt niet eraan wennen om 1,5 uur per week stil te staan bij die paal en te wachten. Ben persoonlijk niet echt een doomscroller en de locaties zijn wel zeer afgelegen, dus kan niet makkelijk even shoppen of iets doen.
Een ander alternatief wat we gaan bekijken voor komend schooljaar is het plaatsen van een DC lader bij mij thuis. Ik heb reeds een 3x35A aansluiting en hiermee kan je dan ook een DC lader nemen. Mogelijk willen ze dit als schoolproject wel regelen voor mij. Maar dat is iets voor een ander forum.
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Zo te zien moet de deurgreep eraf, maar dat ziet er niet lastig uit.BarryH schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 21:57:
Is het voor het vervangen van de drukknop in de deurhendel (buiten) nodig om de deurgreep uit de deur te demonteren of kan je de greep eraf krijgen terwijl het onderliggende huis nog aan de deur vast zit?
Drukknop in deurgreep vervangen
Kan met een speciaal klein torx bitje (T6H) en zonder de deurgreep uit het portier los te halen.Verder 2 krimpkousen, een fohn van mn vrouw en het knopje (b.v. https://ebay.io/m/GFykZv ) eur 10 of 12 oid.
1/ kapje aan achterzijde verwijderen (autosleutel aan onderkant erin drukken)
2/deurgreep opentrekken en schroefje wordt zichtbaar
3/ schroefje los
4/ Deurgreep-kap naar beneden en boven openbuigen en dan van achter af langzaam eraf trekken.
5/ Bij voorzijde deurgreepkap naar voren duwen, die is nu los
6/ knopje lostrekken
6/ ledstrip komt nu los
7/ draadjes naar knopje doorknippen (1 voor 1)
8/ doorverbinden naar draadjes nieuwe knop. En dan Testen!
9/ met krimpkous waterdicht maken
10/ knop terugplaatsen
11/ deurgreep weer monteren
Alles weer op zn plek:
:strip_exif()/f/image/LeShCmFhBiaMtpqRwwffkzCm.jpg?f=fotoalbum_large)
Draadjes weer teruggedrukt (je ziet de krimpkousen) en ledstrip in de hand die er voor komt:
:strip_exif()/f/image/aNyxM2tjdpEYQIDOwYa8BsQc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fSqu4cxT78IW5eWOp8uAk4MD.jpg?f=fotoalbum_large)
Klein beetje corrosie in het oude knopje (rubber kapje had scheurtjes)
[ Voor 7% gewijzigd door BarryH op 05-07-2026 06:42 ]
Daarnaast ben ik eens met AI samen in mijn Total Cost of Ownership (TCO) gedoken. Meer mensen die dit hier gedaan hebben? Ik ben namelijk gaan berekenen of vervanging interessant is. Het duidelijke antwoord is nee. Alle km's die ik nu door rijd compenseren voor de (grote, groter dan benzine!) afschrijving. Een EV is alleen aantrekkelijk bij veel rijden en weinig verbruik. Maar voor mij dus ideaal.
Als ik alle kosten mee neem en dit afzet tegen de gereden km's, kom ik met mijn rijstijl en verbruik op een TCO van onder de 10 cent per km, mits ik nog 2 ton erbij rij. Ik ga dus proberen zo lang mogelijk de Ioniq te gebruiken. Zijn er mensen hier met een Ionig met meer dan 4 ton op de teller?
In mijn zoektocht naar een nieuwe EV loop ik tegen het feit aan dat geen enkele nieuwe EV het gebruik van de Ioniq evenaart. In mijn geval is dit erg spijtig, want daar bespaar ik veel op. Hoe kan het dat nieuwe EV's meer verbruiken dan onze Ioniq? Waarom is de techniek bij Hyundai slechter geworden? Is dit bewust een keuze geweest? Zelfs de kleinere Ioniq 3 en Inster gebruiken meer per km dan onze auto. Ik snap niet hoe dit kan.
Je hebt nu een onverwachte reparatie van (als ik het goed heb) 2100 euro. Ik denk dat je gewoon pech hebt en dat het sowieso het verstandigst is om deze reparatie uit te laten voeren, anders is je huidige auto onverkoopbaar voor een redelijke prijs. Inruilen is sowieso prijzig. Die accu is nu 40.000 km oud en kan er nog makkelijk twee ton bij hebben. Grotere kans dat je GDU of verdamper het een keer begeven (typische Ioniq zwakheden) dan dat de batterij overlijdt.
Je kunt jezelf een harde grens stellen van 10ct per km, je kan natuurlijk altijd pech hebben.
Ik deel je verwondering over het verbruik van sommige ev's overigens.
Heb sinds 2019 twee ton gereden met mijn eerste Ioniq, dus nog veel mrb voordeel gehad. Zelfs met zonnepanelen en 98% thuisladen ga ik over de 10ct per kilometer, ook als ik geen rekening houdt met de kosten van de zonnepanelen.
Ben net aan mijn tweede Ioniq begonnen, want het totaalplaatje van deze auto klopt gewoon, vindt ik
De kia ev4 zou ook best zuinig moeten zijn. Maar in praktijk heb je dan alsnog 1.5 tot 2 kWh meer verbruik op 100 kilometer.
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1
Je hebt de jackpot al eens gewonnen als je 38kWh accu (gratis!) is vervangen. En dan win je in 2026 nog een tweede keer de jackpot.. Als eigenaar van een 28kWh met 240k op de teller en originele accu kan ik daar alleen maar van dromen. Bij Van der Wou in Dongen rijden ze Ioniqs met +430k op de teller als taxi naar tevredenheid van wat ik begreep.Meestermaas schreef op zondag 5 juli 2026 @ 08:28:
In de brief staat dat we potentieel (weer) een nieuwe hoog voltage batterij krijgen. Dit zou zeer wenselijk zijn, aangezien we dit ook bij 90.000 km hebben gehad onder een terugroepactie. Als Hyundai de batterij opnieuw vervangt, dan kunnen we weer even doorrijden.
Zijn er mensen hier met een Ionig met meer dan 4 ton op de teller?
In mijn zoektocht naar een nieuwe EV loop ik tegen het feit aan dat geen enkele nieuwe EV het gebruik van de Ioniq evenaart. In mijn geval is dit erg spijtig, want daar bespaar ik veel op. Hoe kan het dat nieuwe EV's meer verbruiken dan onze Ioniq? Waarom is de techniek bij Hyundai slechter geworden? Is dit bewust een keuze geweest? Zelfs de kleinere Ioniq 3 en Inster gebruiken meer per km dan onze auto. Ik snap niet hoe dit kan.
Ik zou je Ioniq aanhouden en helemaal oprijden. Je gaat nooit meer zoveel waar voor je geld krijgen verwacht ik. Ik ben hetzelfde van plan, fingers crossed dat er ooit een verbeterde vervangingsaccu beschikbaar komt voor de 28kWh.
Nieuwe EVs zijn minder efficiënt omdat een hoge motorkap en hoekige vorm blijkbaar helemaal hip is. Schijnbaar wil de massa zo'n lelijke SUV. En omdat accu's de afgelopen jaren enorm zijn verbeterd, hoeft niet in elk hoekje en gaatje een grammetje efficiëntie gezocht te worden zoals bij de oudere EVs wel het geval was.
[ Voor 7% gewijzigd door Jan1337 op 05-07-2026 11:09 ]
Ik heb destijds wat gelazer met mijn vorige 38kwh versie gehad waardoor, met 2k opleggen, ik deze heb mogen ruilen voor een nieuwere met 52k erop (de oude had een ton gelopen). Maar anders zou bij de oude de accu zijn vervangen idd. Nu met deze terugroepactie hoop ik uiteraard op een nieuwe accu. Ik haal nu ~400km stadsverkeer uit de huidige als ik echt zuinig rij dus ik heb niet het idee dat deze (99k op de teller) echt slijtage heeft maar nieuw is altijd fijn natuurlijk, we rijden er heel veel mee en ik hoop nog lang met de auto te doen.Jan1337 schreef op zondag 5 juli 2026 @ 10:55:
[...]
Je hebt de jackpot al eens gewonnen als je 38kWh accu (gratis!) is vervangen. En dan win je in 2026 nog een tweede keer de jackpot.. Als eigenaar van een 28kWh met 240k op de teller en originele accu kan ik daar alleen maar van dromen. Bij Van der Wou in Dongen rijden ze Ioniqs met +430k op de teller als taxi naar tevredenheid van wat ik begreep.
Ik zou je Ioniq aanhouden en helemaal oprijden. Je gaat nooit meer zoveel waar voor je geld krijgen verwacht ik. Ik ben hetzelfde van plan, fingers crossed dat er ooit een verbeterde vervangingsaccu beschikbaar komt voor de 28kWh.
Nieuwe EVs zijn minder efficiënt omdat een hoge motorkap en hoekige vorm blijkbaar helemaal hip is. Schijnbaar wil de massa zo'n lelijke SUV. En omdat accu's de afgelopen jaren enorm zijn verbeterd, hoeft niet in elk hoekje en gaatje een grammetje efficiëntie gezocht te worden zoals bij de oudere EVs wel het geval was.
Mocht er ooit een aftermarket batterij komen voor de 28 dan zou ik dat overwegen. Moet hij wel goed zijn en minimaal 40 kWh hebben, anders blijft ik liever de originele (bewezen betrouwbare) batterij houden.
zendure solarmix 4000 in de kofferbak leggenHeadshot_NL schreef op zondag 5 juli 2026 @ 12:24:
Ja een nieuwe voor mijn 28 kWh zou ik ook nooit afwijzen. Maar er lijkt nog geen echt teken van flinke degradatie (125k gereden waarvan 105k zelf). De voltages van alle cellen zijn op elke soc gelijk zonder afwijkingen. Het is natuurlijk niet te voorkomen dat er iets van degradatie is, maar geen gekke defecten in de cellen.
Mocht er ooit een aftermarket batterij komen voor de 28 dan zou ik dat overwegen. Moet hij wel goed zijn en minimaal 40 kWh hebben, anders blijft ik liever de originele (bewezen betrouwbare) batterij houden.
Volgens deze gedegen test is het verbruik van de EV4 LR toch zo'n 3,5-4 kWh/100km hoger dan dat van de Ioniq 28 kWh.Headshot_NL schreef op zondag 5 juli 2026 @ 10:41:
Ja de model 3 is qua verbruik aardig gelijkwaardig. Maar wel een onhandige sedan kofferbak, mocht dat belangrijk zijn.
De kia ev4 zou ook best zuinig moeten zijn. Maar in praktijk heb je dan alsnog 1.5 tot 2 kWh meer verbruik op 100 kilometer.
Hier is de Ioniq eind gisteren de "kleine" auto geworden nadat we de Peugeot e208 hebben ingeruild voor een Ioniq 5 P45. Met een groter wordende kinderen en een daktent e.d. is dat toch net even wat makkelijker.
Maar de Ioniq 28kWh, of de Classic zoals we 'm nu noemen, zal voor de dagdagelijkse zaken de hoofdauto blijven. Het is gewoon financieel heel interessant om daar in te blijven rijden.
Dat is flink meer dan ik eerder heb gelezen. Jammer, want qua auto spreekt deze me wel aan.SpongeRob schreef op zondag 5 juli 2026 @ 13:31:
[...]
Volgens deze gedegen test is het verbruik van de EV4 LR toch zo'n 3,5-4 kWh/100km hoger dan dat van de Ioniq 28 kWh.
De actieradius was bij de EV belangrijk omdat je niet overal kon laden maar dat is tegenwoordig eigenlijk geen issue meer, uitzonderingen daargelaten. Dat het bij een ICE nooit de aandacht had komt door de vele tankstations. Voor mij waren verbruik en gewicht altijd belangrijk en dat is bij de EV niet anders. Ik ben benieuwd wat de Ioniq 3 voor verbruik laat noteren, ik verwacht dat het dicht bij de Classic Ioniq ligt maar zal zeker iets meer zijn door een hoger gewicht en minder stroomlijn.johndoe_1975 schreef op zondag 5 juli 2026 @ 11:15:
De meeste mensen geven bij ev alleen om actieradius, niet om verbruik. Hoe anders was het toen ze nog ice reden...
Ik heb net het interieur filter er uit gehad, deze gaat morgen/overmorgen vervangen worden maar voor nu even doorgeblazen met de compressor. Luchtstroom zonder filter was iets meer (met klepje dicht) maar niet waarvan ik dacht dit heeft het opgelost.
De AC verdamper is vorig jaar zomer vervangen.
Twee vragen:
Hoe loopt de luchtstroom in deze auto? Waar zou eventueel een blokkade kunnen zitten?
Op de bijgevoegde foto zie ik wat ik hoop AC condenswater is maar ik vind het een rare plek waar het vandaan komt, normaal verwacht ik dit lager in de auto zien druipen. Hebben jullie dit ook vanaf daar of loopt hier ook KVS doorheen en lekt dit?
:strip_exif()/f/image/bXhS5SGqTOoZFVyrapZ7G5He.jpg?f=fotoalbum_large)
Vanaf voorkant van de auto linksachter tegen de passagierszijde aan.
Ben uiteindelijk voor een Ford Mustang Mach-e gegaan met grote accu. Dit met name voor de vakantiereizen: meer ruimte en minder en sneller laden. Daarnaast laad ik gratis op mijn werk en daardoor bijna niet thuis, 3 fase kunnen laden ipv 1 betekent altijd meer gratis actieradius erbij in dezelfde tijd dan met mijn Ioniq.
Qua rijbeleving is het totaal een andere auto: de Ford is merkbaar zwaarder en daarnaast veel stugger geveerd. Die Ioniq was zo gek nog niet met zijn zeer comfortabele stoelen en vering maar ondanks dat is 500 snelwegkilometers bereik ook wel een mooie bijkomstigheid van de Ford
*psnprofiles* Ioniq Electric Premium 38kW
Ik ken er twee (nou ja, anderhalve) op Going Electric, deze (425k) en deze (335k)Meestermaas schreef op zondag 5 juli 2026 @ 08:28:
Zijn er mensen hier met een Ionig met meer dan 4 ton op de teller?
Het lijkt me wel leuk om een keer deel te nemen aan een EV meeting met een groep Ioniqs met hoge km standen. Weet alleen niet of zoiets georganiseerd wordt in Nederland
degradatie 0% volgens ABRP
echter laatst een keer van 1,5% naar 100% geladen en toen ging er 26,4kWh in (incl. laadverlies)
In de praktijk niet merkbaar minder dan nieuw qua bereik
Lijstje maken en koppelen aan de startpost? De onze van 2020 met 105k mag er ook op.Meestermaas schreef op zondag 5 juli 2026 @ 22:37:
Ben vooral benieuwd naar onze NL Ioniqs en bijbehorende km standen.
Ik zou zeggen, als jij het organiseert gebeurt hetHet lijkt me wel leuk om een keer deel te nemen aan een EV meeting met een groep Ioniqs met hoge km standen. Weet alleen niet of zoiets georganiseerd wordt in Nederland
En misschien zijn er wel medestanders te vinden...
Zelf organiseren wil ik misschien op langere termijn wel doen. Zag laatst een YouTube video van een efficiëntie rally met EV's in de UK. Zoiets lijkt me wel leuk om aan mee te doen of mede te organiseren.
Hoor je de kleppen wel bewegen wanneer je andere uitstroomstand selecteert en komt er dan ook lucht de gekozen uitstroomopeningen? Als dat niet het geval is, is er waarschijnlijk iets mis met (de actuator van) de regelklep.sigmundfreund schreef op zondag 5 juli 2026 @ 15:55:
Ik had een ritje (100km) vandaag waarbij de auto weinig licht blies in het interieur. Op een gegeven moment maar van auto af gegaan en zelf aan de knoppen: maximaal blazen, AC aan/uit had geen verschil, op bovenste roosters ingesteld maar voor mijn gevoel kwam er minder lucht uit dan normaal op maximaal zou komen. Dit kan nu ook natuurlijk een verkeerd gevoel zijn, maar in elk geval werd de auto niet aangenaam koel bij 24 graden buiten. Een temperatuur die ik normaal zonder AC of rond de 21-22 zet als de zon er op schijnt. Zelfs alles op maximaal en 15 graden zakte de temp in de auto niet.
Ik heb net het interieur filter er uit gehad, deze gaat morgen/overmorgen vervangen worden maar voor nu even doorgeblazen met de compressor. Luchtstroom zonder filter was iets meer (met klepje dicht) maar niet waarvan ik dacht dit heeft het opgelost.
Twee vragen:
Hoe loopt de luchtstroom in deze auto? Waar zou eventueel een blokkade kunnen zitten?
Op de bijgevoegde foto zie ik wat ik hoop AC condenswater is maar ik vind het een rare plek waar het vandaan komt, normaal verwacht ik dit lager in de auto zien druipen. Hebben jullie dit ook vanaf daar of loopt hier ook KVS doorheen en lekt dit?
[Afbeelding]
Ik had bij mijn Ioniq toen ik hem net had, dat ik geen lucht op de voorruit kreeg. Dat ging gepaard met de harde ratel uit het dashboard die laatst hier voorbij kwam. Toen mee terug geweest naar de garage waar ik hem gekocht had, maar het had zich inmiddels al vanzelf opgelost. Ze hebben toen nog wel iets met de kachelkleppen gedaan, weet niet meer precies wat. In ieder geval heb ik dat probleem daarna niet meer gehad. Nog wel af en toe het geratel, maar dat lijkt verder geen problemen te veroorzaken.sigmundfreund schreef op zondag 5 juli 2026 @ 15:55:
Ik had een ritje (100km) vandaag waarbij de auto weinig licht blies in het interieur. Op een gegeven moment maar van auto af gegaan en zelf aan de knoppen: maximaal blazen, AC aan/uit had geen verschil, op bovenste roosters ingesteld maar voor mijn gevoel kwam er minder lucht uit dan normaal op maximaal zou komen. Dit kan nu ook natuurlijk een verkeerd gevoel zijn, maar in elk geval werd de auto niet aangenaam koel bij 24 graden buiten. Een temperatuur die ik normaal zonder AC of rond de 21-22 zet als de zon er op schijnt. Zelfs alles op maximaal en 15 graden zakte de temp in de auto niet.
Twee vragen:
[Afbeelding]
Net weer de auto aan gehad en dit keer geen melding - moet nog proberen of het AC laden weer werkt, maar een kapotte boordlader is het laatste waar ik op vakantie trek in heb 🥲
Iemand dit eerder gehad?
UPDATE: Nieuwe dag, nieuwe poging en de auto laadt nu weer normaal op. Voor de zekerheid wel de auto ingesteld op “minimum” laadsnelheid (bij deze paal kwam dat uit op 2,68 kW) om gelazer te voorkomen 🤞
:strip_exif()/f/image/CelnrnbpWEBPeaMDPVKpJVUK.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 46% gewijzigd door philipk89 op 08-07-2026 12:07 ]
Ioniq Premium EV 2017 28 kWh (sinds 2023)
Op dat moment hoorde ik niets maar het hele gezin zat in de auto dus dat was wat lastiger. Luchtstroom veranderde volgens mij tussen het schakelen van de standen.SpongeRob schreef op maandag 6 juli 2026 @ 01:45:
[...]
Hoor je de kleppen wel bewegen wanneer je andere uitstroomstand selecteert en komt er dan ook lucht de gekozen uitstroomopeningen? Als dat niet het geval is, is er waarschijnlijk iets mis met (de actuator van) de regelklep.
Geen gekke geluiden gemerkt.Lintesir schreef op maandag 6 juli 2026 @ 09:31:
[...]
Ik had bij mijn Ioniq toen ik hem net had, dat ik geen lucht op de voorruit kreeg. Dat ging gepaard met de harde ratel uit het dashboard die laatst hier voorbij kwam. Toen mee terug geweest naar de garage waar ik hem gekocht had, maar het had zich inmiddels al vanzelf opgelost. Ze hebben toen nog wel iets met de kachelkleppen gedaan, weet niet meer precies wat. In ieder geval heb ik dat probleem daarna niet meer gehad. Nog wel af en toe het geratel, maar dat lijkt verder geen problemen te veroorzaken.
De luchtstroom lijkt sinds gisteren (weinig gereden) en vandaag (40km) weer in orde, en werd vanochtend ook weer koel. Zometeen op de terugweg een goede test! Misschien een kleine hiccup of toch ergens blokkade maar we gaan zien.
Alleen onderweg bij DC die melding gezien bij 1 Fastned station met 3 laders. Iemand anders kon wel laden. Stukje doorgereden en de eerstvolgende (volgens mij Shell) ging goed. Ik zou in elk geval bij een andere lader kijken, maar het werkt nu weer?philipk89 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 13:22:
Vandaag de Ioniq 2017 (28 kWh, ~70.000 km) aan de laadpaal (32A!) op de camping, en na ongeveer een uurtje laden stopte de auto ermee, en lukte het niet meer het laden te starten. Bij het aanzetten kreeg ik nu drie keer achter elkaar de melding “Charger Error!” (met eronder een oranje uitroepteken) op zowel het dashboard als op de midden display.
Net weer de auto aan gehad en dit keer geen melding - moet nog proberen of het AC laden weer werkt, maar een kapotte boordlader is het laatste waar ik op vakantie trek in heb 🥲
Iemand dit eerder gehad?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Heb ik ook wel eens gehad en hoeft niet direct het ergste te betekenen, want bij mij deed ie het bij een volgende lader weer gewoon. Zolang het geen rode meldingen zijn met direct stoppen, zijn ze na de auto een keer uit- en inschakelen vaak weer verdwenen.philipk89 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 13:22:
Vandaag de Ioniq 2017 (28 kWh, ~70.000 km) aan de laadpaal (32A!) op de camping, en na ongeveer een uurtje laden stopte de auto ermee, en lukte het niet meer het laden te starten. Bij het aanzetten kreeg ik nu drie keer achter elkaar de melding “Charger Error!” (met eronder een oranje uitroepteken) op zowel het dashboard als op de midden display.
Iemand dit eerder gehad?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Weleens gehad, wellicht gerelateerd aan vergrendel problemenphilipk89 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 13:22:
Iemand dit eerder gehad?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Misschien de lader oververhit, na een poosje koelen doet hij het dan misschien weer.philipk89 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 13:22:
Iemand dit eerder gehad?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Geen idee of je deze melding ook krijgt als de paal een error geeft...
fredkroket schreef op woensdag 17 december 2025 @ 10:03:
[...]
Komende vrijdag ga ik mijn "nieuwe" EV ophalen (sorry, ik stap over naar het Kia Niro topic) en ik heb een inruilbod gekregen op mijn Ioniq (8750) wat nog gecompenseerd is met de nodige korting op de nieuwe auto.
Af en toe lees ik nog wel eens mee in dit topic, ondanks dat ik vertrokken ben. Ik zag de berichten van een mogelijke terugroepactie btw de accu en ik checkte hem eens bij de RDW. Zag ik tot mijn verdriet dat de P-804-LD geëxporteerd is. Oorspronkelijk was het een Fransoos, zou best willen weten waar hij nu heen is gegaan. Was toch een prima auto geweest voor iemand die in NL voordelig EV wilde rijden.Mocht iemand dus nog een 2020 Premium zoeken met 127.500 km.
Overigens zou ik me voor kunnen stellen dat hij toch slechter was (lagers motor en/of motor) dan ik zelf al dacht.
Nog een theorietje: Was het op een moment dat iedereen z'n airfryer aanzette onder de loeiende airco? Het kan best zijn dat de spanning op zo'n camping dan zo ver inzakt dat de auto het niet meer vertrouwt. Geen idee overigens wat de grenswaarden zijn, maar was het spitsuur op het net?philipk89 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 13:22:
(En waarom meldt de auto niet gewoon waarom de melding gegeven wordt? Grr...)
[ Voor 6% gewijzigd door TwOkkie op 08-07-2026 17:16 . Reden: d/t fouten doen pijn ]
[J|O|R] <- .signature.gz
Ioniq Premium EV 2017 28 kWh (sinds 2023)
Met dank aan jullie tips en die in andere topics lees ik nu met een Wican de SOC uit van de Ioniq. Die SOC is in EVCC beschikbaar samen met de P1 data. Daardoor hoef ik de Ioniq alleen in te pluggen, eventueel laadplan instellen, en nergens aan te denken. Het voelt als weelderige luxe na de granny avonturen. En eigenlijk viel dat ook wel mee, maar gaaf dat dit zo kan
Heb je linkje naar de uitleg van de wican en hoe je die moet inregelen?rupie99 schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 08:18:
Twee jaar geladen met granny op fatsoenlijke wandcontactdoos, eindelijk een laadpunt geplaatst: de Webasto Unite. Kon ik eindelijk mijn grootste frustratie aan de Ioniq ondervangen: dat er geen laadlimiet in te stellen is. Ik moest altijd een timer zetten om het laden op tijd te stoppen. Ook het ontbreken van solarladen voelde matig. Dan ging het ineens van zonnig naar bewolkt en de granny maar maximaal doorladen, jammer.
Met dank aan jullie tips en die in andere topics lees ik nu met een Wican de SOC uit van de Ioniq. Die SOC is in EVCC beschikbaar samen met de P1 data. Daardoor hoef ik de Ioniq alleen in te pluggen, eventueel laadplan instellen, en nergens aan te denken. Het voelt als weelderige luxe na de granny avonturen. En eigenlijk viel dat ook wel mee, maar gaaf dat dit zo kan![]()
[Afbeelding]
Ik heb de gewone OBD Wican https://www.meatpi.com/products/wican. Die maakt verbinding met wifi en verstuurt de SOC via MQTT. Om de 12V accu te beschermen gaat de Wican in slaapmodus wanneer voltage <13V is.BarryH schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 11:32:
[...]
Heb je linkje naar de uitleg van de wican en hoe je die moet inregelen?
In EVCC heb ik voor de Ioniq deze custom definitie.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| title: hyundai ioniq icon: car capacity: 24 # kWh soc: source: mqtt topic: zelf/invoegen jq: '.SOC_D' timeout: 480m onIdentify: mode: pv phases: 1 |
Blokhaken weg in yaml bij topic
[ Voor 5% gewijzigd door rupie99 op 11-07-2026 14:37 ]
:strip_exif()/f/image/8laYtc59SGHzhVYr9fWsMxvz.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/Z5z4nnJyXOjkKT0J23gzUW3V.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/HveYetb9oFOghFxEEpOpYTEi.jpg?f=fotoalbum_tile)
/f/image/bANnI7es9N0eAzzoivTCa1MZ.png?f=fotoalbum_large)