alarma2nd schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 19:11:
Misschien een rare vraag maar heeft een lage kilometerstand effect op de levensduur van een elektrische auto/ accu?
We overwegen momenteel een elektrische auto. Een Hyundai Ioniq uit 2018 staat op onze shortlist. Nu heb ik er een op het oog met maar slechte 25K op de teller. Dit terwijl hij toch alweer 8 jaar oud is. Kan dat kwaad? Dat zijn namelijk wel heel weinig kilometers per jaar.
Ik ben opgegroeid met het idee dat een auto is om te rijden en niet om stil te staan. I.p.v dat ik twijfel over de vele aantal kilometers twijfel ik nu over het weinig aantal kilometers. Maar heb dus geen idee of dit terecht is. 😀
Ik denk dat smeren van een brandstof auto (door te rijden) veel belangrijker is dan bij een elektrische auto. Voornamelijk in de brandstofmotor is metaal op metaal contact en is smeren van levensbelang. Een EV zie ik echter meer als een accustofzuiger, stilstaan doet niks met de motor, maar de accu...
De grootste degradatie van een accu komt van (volledige) cycles, daarna pas de leeftijd. Dus een 8 jaar oude auto met weinig kilometers heeft weinig cycles en dus in theorie weinig degradatie. Maar... het type accu in deze Hyundai (NMC) degradeert wel sneller als die lang op hoge of lage spanning staat (vol of leeg). Temperatuur speelt hier ook een rol bij! Hoe hoger de temperatuur hoe slechter. Bij leeg zal de BMS deze beschermen denk ik, tenzij vele maanden leeg staat en zelfontlading de spanning te laag maakt. Hoge spanning is meer risico maar ook redelijk beperkt doordat Hyundai de cellen tot ergens max 4,12V heeft ingesteld (NMC kan tot 4,25V). Laden tot 100% lijkt mij prima, maar niet dagen daar op laten staan.
Lang verhaal kort, het hangt er van af hoe de auto geladen is al die 8 jaren. Gewoon lang stilstaan met minder dan 100% (goed nieuws) OF continu aan de paal op 100% stond (slecht nieuws) OF heel lang op <10% (ook slecht nieuws). Zo ver ik weet kan je dit niet uitlezen uit de auto.
Proefrit lijkt mij de enige manier om te checken en preciezer met zo'n accutester die de degradatie berekent door te rijden. De state of health (SOH) die de auto zelf geeft is in mijn ogen niet voldoende voor bepalen van degradatie. Het is een indicatie dat het spanningsverschil tussen de cellen in de accu goed is. Moet wel hoger dan 90% zijn, schat ik zo in. Vaak kan paar keer traag laden dit getal verbeteren (100 is max). Dit geldt voor Hyundai, andere merken berekenen de SOH mogelijk anders.