WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-06 13:33
Kans op een vervanging van de HV accu?
Is alleen voor de 38 kwh versie.
Details:
https://www.reddit.com/r/IoniqEV/comments/1sqjde9/recall_ioniq_ev_voltage_deviation_potential/?show=original

[ Voor 28% gewijzigd door Arnout op 19-05-2026 22:16 ]

• Joriz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:18
Zeker. Is al meermaals hier besproken.

Om toch on topic te blijven. Donderdag breng ik de auto (Ioniq 38 Kwh) even langs de dealer. Ze updaten dan de software van het BMS. Ze verwachten verder niet dat er iets anders nodig is. Ik verwacht ook niet iets spannends. Als ik de cellen met OBD uitlees zijn ze zelfs met 10% accu allemaal netjes hetzelfde voltage. Wat ook wel weer aantoont hoe betrouwbaar in algemeen de Hyundai accu's zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Joriz op 19-05-2026 22:11 ]

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:28
De vraag is voor welke types en bouwjaren dit geldt, want als ik mijn kenteken opzoek is er geen terugroepactie.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• philipk89
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08-06 20:50
Voor de liefhebbers, mijn Ioniq CAN reverse engineering projectje staat op GitHub: https://github.com/philipkocanda/ioniq-can

Het is bedoeld om gebruikt te worden met een WiCAN Pro OBD adapter. Er zitten onder andere ook scan tools in en TUIs om IoControl mee te testen, naast lijsten met alle ECUs die gescand zijn en wat ik allemaal gevonden heb tot nu toe.

Ioniq Premium EV 2017 28 kWh

• Kipkluif
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 08-06 12:21
Gisteren een bijzondere situatie met de laadkabel.
Meerdere keren geprobeerd en telkens wilde de kabel niet vast locken.

Na 15 minuten de ingeving gekregen om eens te kijken wat er met de aansluiting was.
Zat er een insect in een van de grote pinaansluitingen waardoor de kabel waarschijnlijk net niet 100% kon aansluiten.

Gelukkig geen reparaties nodig!

• ThsAdrns
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 12:00

ThsAdrns

Be the change!

Kipkluif schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 10:23:
Zat er een insect in een van de grote pinaansluitingen waardoor de kabel waarschijnlijk net niet 100% kon aansluiten.
Het was een bug! :+

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh

• maarte997
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09:57
Ik merk sinds enkele maanden dat bij vochtig en koud weer de camera compleet onbruikbaar is. Heeft iemand al eens de achteruitruicamera vervangen? Of zijn er andere opties?

Enkele jaren geleden is rubberen rondje rond de lens losgekomen, mogelijks raakt er daarlangs vocht binnen.

• PeterZ(on)
maarte997 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 09:51:
Ik merk sinds enkele maanden dat bij vochtig en koud weer de camera compleet onbruikbaar is. Heeft iemand al eens de achteruitruicamera vervangen? Of zijn er andere opties?

Enkele jaren geleden is rubberen rondje rond de lens losgekomen, mogelijks raakt er daarlangs vocht binnen.
Het zal wel hetzelfde zijn bij de Kia Soul, dus kijk ff op het YT kanaal van Bjorn Nyland die daar onlangs een video over heeft gemaakt.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• PeterZ(on)
Kom ik er na bijna 7 jaar achter dat de noodontgrendeling voor de laadstekker gewoon zonder gedoe vanuit de kofferbak bereikbaar is. Valt alleen niet op omdat dat vak bij mij altijd gevuld is met die hulpspullen in dat foedraal. Maar op de bodem zit een afsluitdekseltje waaronder de noodontgrendeling zit, ik haalde telkens die hele bak eruit maar dat is dus niet nodig. Doe er in voorkomend geval je voordeel mee.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
PeterZ(on) schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 13:55:
Kom ik er na bijna 7 jaar achter dat de noodontgrendeling voor de laadstekker gewoon zonder gedoe vanuit de kofferbak bereikbaar is. Valt alleen niet op omdat dat vak bij mij altijd gevuld is met die hulpspullen in dat foedraal. Maar op de bodem zit een afsluitdekseltje waaronder de noodontgrendeling zit, ik haalde telkens die hele bak eruit maar dat is dus niet nodig. Doe er in voorkomend geval je voordeel mee.
ik heb er een touwtje aan gemaakt naar de haak waar de kofferbakklep in dichtvalt.

Maar al 3 jaar niet meer nodig gehad

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• PeterZ(on)
BarryH schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 14:12:
[...]

ik heb er een touwtje aan gemaakt naar de haak waar de kofferbakklep in dichtvalt.

Maar al 3 jaar niet meer nodig gehad
Maar dan trek je toch de verkeerde kant op, tenminste bij mij moet je naar rechts trekken. Ik hoop het nooit meer te moeten gebruiken nu de nieuwe vergrendeling er in zit.

• BarryH
  • Nu online
PeterZ(on) schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 14:23:
[...]

Maar dan trek je toch de verkeerde kant op, tenminste bij mij moet je naar rechts trekken. Ik hoop het nooit meer te moeten gebruiken nu de nieuwe vergrendeling er in zit.
het werkt prima

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• philipk89
Ik heb af en toe (zeg 1 op de 6 keer) dat de auto onverwacht stopt met snelladen terwijl hij nog niet vol is - (naar mijn idee gebeurt dit vaker als ik de airco aan heb staan terwijl hij laadt). Iemand dezelfde ervaring? Ik laad altijd bij Fastned, en gebruik altijd de 400 kW laders. Ik wil ook middels mijn tooltje gaan bijhouden hoe warm de OBC/EPCU worden tijdens een laadsessie om eventuele storingen te helpen diagnostiseren.

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08-06 15:42

WCA

philipk89 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 09:43:
Ik heb af en toe (zeg 1 op de 6 keer) dat de auto onverwacht stopt met snelladen terwijl hij nog niet vol is - (naar mijn idee gebeurt dit vaker als ik de airco aan heb staan terwijl hij laadt). Iemand dezelfde ervaring? Ik laad altijd bij Fastned, en gebruik altijd de 400 kW laders. Ik wil ook middels mijn tooltje gaan bijhouden hoe warm de OBC/EPCU worden tijdens een laadsessie om eventuele storingen te helpen diagnostiseren.
Het gebeurt mij wel eens, eigenlijk alleen maar bij tesla tot nu toe. Ook enkel als de auto aanstaat (tot nu toe).

Niet zo vaak als bij jou alleen. Ik start meestal de sessie opnieuw en dan ga ik verder.

Share and Enjoy!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:48
philipk89 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 09:43:
Hier nooit last van gehad. Ik gebruik de snellader vooral in de zomer (en dus warmte) en laat hem dan aan staan met de airco. Tot nu toe dit probleem niet gehad.

Krijg je dan de melding "snellader fout" in het display te zien?

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1

• philipk89
@Headshot_NL Geen foutmelding, stopt gewoon ineens. Moet ‘m dan inderdaad eruit halen en opnieuw starten. Het is een 2017 (28 kWh) met 70.000 km op de teller.

• Silvin
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-06 19:12
Ja hier ook. Vrijwel altijd bij hetzelfde type snelladers. Die zuilen die aan de onderkant smaller zijn dan aan de bovenzijde. Fastned gebruikt ze, maar ook Allegro, Van der Valk en Aral in Duitsland. Het laden stopt zonder error, de tweede keer inpluggen werkt het altijd gewoon door. Hij stopt nooit 2x meer laden. Heel weird.

• matroosoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06-06 10:17

matroosoft

Lone Christian

dommegekke1 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 12:21:
[...]

Ik heb nu 4x een beurt gehad (135k, 150k, 165k, 180k kms) ben 3x bij de dealer geweest en 1x bij Van der Wou. Ik moet zeggen dat de beurten bij Hyundai me niet tegen vallen tot nu toe. Tussen de 190 en 275 euro. Die duurste was incl nieuwe ruitenwissers. En altijd incl wasbeurt en pechhulp.

Bij VanderWou was ik begin 200 euro kwijt maar dat was inxl verversen van de reductiebakolie dus zeker wat goedkoper. Lokale garages heb ik me nog niet zo aan gewaagd, weinig garages met EV kennis in het dorp hier (heb ik het idee). Dan ga ik liever iets verder maar zit het qua service wel goed.

Mogelijk dat ik toch een keer in het dorp probeer, maar ik ben ook aan het overwegen om maar 1x in de 30k kms een beurt te doen want laten we eerlijk zijn, ik vind 1x in de 15k kms best wel vaak voor een EV met zogenaamd weinig onderhoud.
edit:
Typo
Wat kost vervangend vervoer eigenlijk bij Van der Wou? Of hebben ze dat niet?

• matroosoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06-06 10:17

matroosoft

Lone Christian

philipk89 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 09:30:
Voor de liefhebbers, mijn Ioniq CAN reverse engineering projectje staat op GitHub: https://github.com/philipkocanda/ioniq-can

Het is bedoeld om gebruikt te worden met een WiCAN Pro OBD adapter. Er zitten onder andere ook scan tools in en TUIs om IoControl mee te testen, naast lijsten met alle ECUs die gescand zijn en wat ik allemaal gevonden heb tot nu toe.
Top! Heb je dit ook elders gedeeld? Bijv. het Duitse forum en de internationale subreddit? Denk dat er best nog wat andere mensen geïnteresseerd zijn hierin!

• ThsAdrns

ThsAdrns

Be the change!

Silvin schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 19:13:
Vrijwel altijd bij hetzelfde type snelladers. Die zuilen die aan de onderkant smaller zijn dan aan de bovenzijde.
Alpitronic Hypercharger 👌

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh

• philipk89
ThsAdrns schreef op zondag 31 mei 2026 @ 14:03:
[...]

Alpitronic Hypercharger 👌
Daar zeg je me wat - het zou natuurlijk ook kunnen dat het de lader is die stopt, en niet de auto. Bij mij ook altijd die Alpitronic units inderdaad (want Fastned).

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:13

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/68VWnVQ3twTcuBNKsx274t9dmL4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MH4hgeDtdorKshmySi4mm1OS.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xrfuln4yfXnypqsWvb-vLaPpLcQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EtneC7NObuUoVBelONCkNA2T.png?f=fotoalbum_large

Wat blijft het toch een briljant ding he. Echt consistent onder de 9,2 kom ik nog niet, wel af en toe. Dit zijn dan ritten waar ik niet boven de 80km/u kom, met min-of-meer optimaal plannen, uitrollen en optrekken binnen de 'eco' meter in het display. Ik kom nog wel mee met het verkeer - wil ik lager dan dit gaan moet ik echt hinderlijk gaan cruisen en dat is niet wenselijk natuurlijk. Airco is uit voor deze cijfers en ik gebruik veel open ramen + dakraam.

• ThsAdrns

ThsAdrns

Be the change!

Ja nou en of. Nu de chauffeur nog. :+ Ik heb mezelf in tien jaar elektrisch rijden een behoorlijk defensieve en zuinige rijstijl aangeleerd, maar ik scoor met deze Ioniq pas net cijfers onder de 10, en dat alleen nog in de stad. Bij de beurt vorige week hebben ze de bandenspanning verhoogd van 2,5 naar 2,7 bar rondom, dat helpt vast ook.

Na de software update van de recall was ik de intelligente recuperatie kwijt - bleek dat ik het vinkje in het "handig" menu opnieuw moest zetten. Verder trouwens geen effecten van de recall gemerkt.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

ThsAdrns schreef op zondag 31 mei 2026 @ 14:26:
[...]

Ja nou en of. Nu de chauffeur nog. :+ Ik heb mezelf in tien jaar elektrisch rijden een behoorlijk defensieve en zuinige rijstijl aangeleerd, maar ik scoor met deze Ioniq pas net cijfers onder de 10, en dat alleen nog in de stad. Bij de beurt vorige week hebben ze de bandenspanning verhoogd van 2,5 naar 2,7 bar rondom, dat helpt vast ook.

Na de software update van de recall was ik de intelligente recuperatie kwijt - bleek dat ik het vinkje in het "handig" menu opnieuw moest zetten. Verder trouwens geen effecten van de recall gemerkt.
Ik heb koud (in de schaduw) 2,7bar, maar tijdens het rijden - zeker in warm weer - zie ik het regelmatig oplopen naar 2,9 en soms 3,0 bar. Ik gebruik helemaal geen regeneratie, dat wil zeggen,niet automatisch dus de auto staat op 'coasting' mode. Als ik gas los laat gaat hij dus glijden en regeneratie werkt alleen als ik rem. En dat probeer ik natuurlijk te vermijden, regenereren is prima maar minder zuinig dan de stroom in eerste instantie al niet nodig hebben. Ga je heuvel af, dan ga je iets harder zodat je heuvel op geen of nauwelijks gas nodig hebt. Allemaal hypermile truucjes :P.

• steps67
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-06 11:40
Let op dat met te hoge bandenspanning je wellicht slijtage in het midden krijgt, ik was bij van der Wou en die wees mij daar op, bij mijn vorige set banden.

Een te hoge bandenspanning zorgt voor minder grip, een langere remweg en onregelmatige slijtage in het midden van het loopvlak!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HGGyggzrb9HyJQPXgbhU3A9wWtM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KUJYdaQcbwMkeIE9MZfr03VW.jpg?f=fotoalbum_large

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

steps67 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 18:16:
Let op dat met te hoge bandenspanning je wellicht slijtage in het midden krijgt, ik was bij van der Wou en die wees mij daar op, bij mijn vorige set banden.

Een te hoge bandenspanning zorgt voor minder grip, een langere remweg en onregelmatige slijtage in het midden van het loopvlak!

[Afbeelding]
Dat klopt... maar wat ook een factor is, is dat veel banden tegenwoordig om comfort redenen een lage adviesspanning meekrijgen terwijl ze in het midden stukken stijver/dikker zijn dan voorheen. Zeker de mijne, want rated voor een EV met een strip door het midden. Uiteindelijk zit ik met mijn koude druk maar 2,7 boven advies dus zo extreem is dat niet.

• PeterZ(on)
steps67 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 18:16:

[Afbeelding]
Ik hou ook altijd een hogere bandenspanning aan dan aangegeven en merk niets van meer slijtage. Ik heb ze nu koud op 2,7bar staan maar in het verleden ook wel hoger tot het maximum wat de band mag hebben, warm dan.

• BarryH
  • Nu online
Hier 2,8 koud en net na 83k km 2 banden gewisseld

• philippevk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-06 08:31
Ik zit in discussie met de dealer. Als ik rem dan is er een tikje hoorbaar. Dealer heeft het volledige rempedaal vervangen en is ook bij een Hyundai dealer onderzocht.

Na uren onderzoek (ze hebben wel het tikje bevestigd) komen ze tot de conclusie dat dit een product eigenschap is en dat het vergelijkbaar is met andere auto’s.

ik geloof dat eerlijk gezegd niet zo. Daarom de vraag: hebben jullie (ik heb de 2020 38kw versie) ook een tikje als je het rempedaal Induwt?

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:36

uFx

philippevk schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 07:47:
Ik zit in discussie met de dealer. Als ik rem dan is er een tikje hoorbaar. Dealer heeft het volledige rempedaal vervangen en is ook bij een Hyundai dealer onderzocht.

Na uren onderzoek (ze hebben wel het tikje bevestigd) komen ze tot de conclusie dat dit een product eigenschap is en dat het vergelijkbaar is met andere auto’s.

ik geloof dat eerlijk gezegd niet zo. Daarom de vraag: hebben jullie (ik heb de 2020 38kw versie) ook een tikje als je het rempedaal Induwt?
Ik heb dit wel gehad bij de 28 kWh. En dat hebben ze ook niet verholpen destijds. Ze zeiden: "een elektrische auto is zo stil, dan hoor je elk geluidje". Dat ik aangaf dat ik dat bij mijn vorige 28 kWh niet had boeide ze niet (ik heb 2 verschillende 28 kWh gehad).

Bij mijn huidige 38 kWh heb ik het niet.

[ Voor 11% gewijzigd door uFx op 02-06-2026 09:29 ]

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

• ThsAdrns

ThsAdrns

Be the change!

Een tik kan ik het niet noemen. Ik heb wel dat je bij lastwissel het "bedienen van de pedalen hoort". Dit valt met name op bij rijden op ACC als de auto begint of eindigt met vertragen (en dus de rem "intrapt of loslaat"). Het klinkt zoals vroeger de bediening van je mechanische rem met bekrachtiger; ik weet niet wat het dan precies is.

Ik maak me er ook geen zorgen om, maar
uFx schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 09:28:
"een elektrische auto is zo stil, dan hoor je elk geluidje".

• Headshot_NL

Ik heb dit ook in de 28 kWh versie. Maar net zo hoorbaar als in mijn vorige Auris en Yaris hybride. Klinkt heel erg als een remblokje wat iets speling heeft in de remklauw en denk niet dat het iets ernstigs is.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1

• Jacco91
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06-06 07:48

Ik heb ook een tik bij het remmen. Het lijkt alleen aanwezig te zijn als de auto over gaat op remmen met de remblokken ipv regeneratief. Klinkt, net zoals hierboven beschreven wordt, alsof het remblok iets speling heeft. Bij mij heeft de garage er naar gekeken maar die konden niks vinden.

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 09:44
Zijn er hier nog mensen met een Frunk? Helaas zijn ze niet zo makkelijk meer te krijgen, maar als iemand de hoogte op verschillende plekken zou willen meten kan ik denk ik zelf wel iets maken...
Een volledige maat tekening zou natuurlijk het mooiste zijn, maar een paar simpele maten zoals:
hoogte en breedte achterin, hoogte en breedte voorin, afstand van voor naar achter, dan zou ik al heel blij zijn.

Of als er iemand van zijn Frunk af wil, dat is natuurlijk helemaal ideaal :)

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:05

timovd

Voorsprong door techniek

@hfolkers of iets reverse engineeren met deze kap: YouTube: Ioniq Electric Frunk - Platz im Kofferraum

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• hfolkers
Ja, dat is het begin, maar komt deze ook tegen de kap aan of zit er dan nog ruimte tussen? maar ik duik inderedaad een onder de kap om te kijken.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

hfolkers schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 13:22:
Zijn er hier nog mensen met een Frunk? Helaas zijn ze niet zo makkelijk meer te krijgen, maar als iemand de hoogte op verschillende plekken zou willen meten kan ik denk ik zelf wel iets maken...
Een volledige maat tekening zou natuurlijk het mooiste zijn, maar een paar simpele maten zoals:
hoogte en breedte achterin, hoogte en breedte voorin, afstand van voor naar achter, dan zou ik al heel blij zijn.

Of als er iemand van zijn Frunk af wil, dat is natuurlijk helemaal ideaal :)
Ik wil de mijne niet kwijt maar wil best wat foto's en maten doen toekomen. Heb de mijne kant en klaar gekocht bij één of ander bedrijf in/uit Ierland destijds n.a.v. een tip hier in het topic. Wat moet je precies hebben?

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:52
HTT-Thalan schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 15:27:
[...]

Ik wil de mijne niet kwijt maar wil best wat foto's en maten doen toekomen. Heb de mijne kant en klaar gekocht bij één of ander bedrijf in/uit Ierland destijds n.a.v. een tip hier in het topic. Wat moet je precies hebben?
EV Accesoires Ireland, had al gekeken maar ze hebben hem inderdaad niet meer online staan
Ik weet nog wel dat die van mij daar ook vandaan kwam maar dat er een griekse naam opstond, heb de ioniq niet meer dus kan niet meer de originele producent opzoeken

• hidde212
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08-06 23:46

hidde212

Free your mind...

Kodess schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 15:44:
[...]

EV Accesoires Ireland, had al gekeken maar ze hebben hem inderdaad niet meer online staan
Ik weet nog wel dat die van mij daar ook vandaan kwam maar dat er een griekse naam opstond, heb de ioniq niet meer dus kan niet meer de originele producent opzoeken
Ik heb hem toevallig eind maart besteld, toen stond hij op de site en was ie tijdelijk even leverbaar. Nu lijkt ie helemaal verdwenen, maar misschien is er nog wat mogelijk als je ze een mail stuurt. Hij was bij ons helaas niet meer op tijd binnen voor de vakantie begin mei, maar inmiddels is ie wel geleverd en geïnstalleerd.

Ik meld me dan ook maar meteen in het topic met onze koningsblauwe premium, aangeschaft december 2025. Een aardige upgrade, komende vanuit een Mazda 3 (2007). Vooralsnog erg tevreden mee! En misschien nog belangrijker, de hoofdgebruiker (mijn wederhelft) ook :)

...and your ass will follow

• Headshot_NL
Mocht iemand gaan bestellen uit het buitenland, eventueel met hoge verzendkosten, dan heb ik ook interesse. Misschien kunnen we zoiets combineren.

• alarma2nd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Misschien een rare vraag maar heeft een lage kilometerstand effect op de levensduur van een elektrische auto/ accu?

We overwegen momenteel een elektrische auto. Een Hyundai Ioniq uit 2018 staat op onze shortlist. Nu heb ik er een op het oog met maar slechte 25K op de teller. Dit terwijl hij toch alweer 8 jaar oud is. Kan dat kwaad? Dat zijn namelijk wel heel weinig kilometers per jaar.

Ik ben opgegroeid met het idee dat een auto is om te rijden en niet om stil te staan. I.p.v dat ik twijfel over de vele aantal kilometers twijfel ik nu over het weinig aantal kilometers. Maar heb dus geen idee of dit terecht is. 😀

• hfolkers
HTT-Thalan schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 15:27:
[...]

Ha, foto's zijn fijn, maar vooral zou ik willen weten hoe diep hij is in de hoeken, links, rechts, voorin, achterin, en hoe breed en lang hij is.

• hfolkers
Headshot_NL schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 18:17:
Mocht iemand gaan bestellen uit het buitenland, eventueel met hoge verzendkosten, dan heb ik ook interesse. Misschien kunnen we zoiets combineren.
Ik laat het wel in dit topic weten als ik hem nog ergens kan, en ga bestellen.

• Da_Poncho
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:15
alarma2nd schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 19:11:
Misschien een rare vraag maar heeft een lage kilometerstand effect op de levensduur van een elektrische auto/ accu?

We overwegen momenteel een elektrische auto. Een Hyundai Ioniq uit 2018 staat op onze shortlist. Nu heb ik er een op het oog met maar slechte 25K op de teller. Dit terwijl hij toch alweer 8 jaar oud is. Kan dat kwaad? Dat zijn namelijk wel heel weinig kilometers per jaar.

Ik ben opgegroeid met het idee dat een auto is om te rijden en niet om stil te staan. I.p.v dat ik twijfel over de vele aantal kilometers twijfel ik nu over het weinig aantal kilometers. Maar heb dus geen idee of dit terecht is. 😀
Ik denk dat smeren van een brandstof auto (door te rijden) veel belangrijker is dan bij een elektrische auto. Voornamelijk in de brandstofmotor is metaal op metaal contact en is smeren van levensbelang. Een EV zie ik echter meer als een accustofzuiger, stilstaan doet niks met de motor, maar de accu...

De grootste degradatie van een accu komt van (volledige) cycles, daarna pas de leeftijd. Dus een 8 jaar oude auto met weinig kilometers heeft weinig cycles en dus in theorie weinig degradatie. Maar... het type accu in deze Hyundai (NMC) degradeert wel sneller als die lang op hoge of lage spanning staat (vol of leeg). Temperatuur speelt hier ook een rol bij! Hoe hoger de temperatuur hoe slechter. Bij leeg zal de BMS deze beschermen denk ik, tenzij vele maanden leeg staat en zelfontlading de spanning te laag maakt. Hoge spanning is meer risico maar ook redelijk beperkt doordat Hyundai de cellen tot ergens max 4,12V heeft ingesteld (NMC kan tot 4,25V). Laden tot 100% lijkt mij prima, maar niet dagen daar op laten staan.

Lang verhaal kort, het hangt er van af hoe de auto geladen is al die 8 jaren. Gewoon lang stilstaan met minder dan 100% (goed nieuws) OF continu aan de paal op 100% stond (slecht nieuws) OF heel lang op <10% (ook slecht nieuws). Zo ver ik weet kan je dit niet uitlezen uit de auto.

Proefrit lijkt mij de enige manier om te checken en preciezer met zo'n accutester die de degradatie berekent door te rijden. De state of health (SOH) die de auto zelf geeft is in mijn ogen niet voldoende voor bepalen van degradatie. Het is een indicatie dat het spanningsverschil tussen de cellen in de accu goed is. Moet wel hoger dan 90% zijn, schat ik zo in. Vaak kan paar keer traag laden dit getal verbeteren (100 is max). Dit geldt voor Hyundai, andere merken berekenen de SOH mogelijk anders.

• bonetone
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-06 21:17

bonetone

2B Silver Sonic

hfolkers schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 19:54:
[...]

Ik laat het wel in dit topic weten als ik hem nog ergens kan, en ga bestellen.
Als dat lukt wil ik ook graag meedoen.

• Meestermaas
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 11:19
Nou, na 130.000 km toch een probleem met de Ioniq. Afgelopen week geen opgelade auto aan de paal toen ik naar mijn werk ging. Wat blijkt: na een paar seconden onverwachte foutmelding en stopt het AC laden. Vergrendeld dus wel en begint, maar stopt. Even de grannycharger geprobeerd, zelfde euvel. Dus even naar de DC lader. Dat doet het wel. AI adviseert om een analyse te laten maken bij de dealer en zodra de kosten boven de €3000 komen niet meer te repareren en voortaan DC te laden. Leuk advies, alleen neemt AI niet de kosten van mijn tijd mee.

Vandaag de Ioniq als mobiel kantoor gebruikt en dat ging redelijk goed. De dealer maar even bellen voor een afspraak.

• Henry_tw
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08-06 09:59
bonetone schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 10:05:
[...]

Als dat lukt wil ik ook graag meedoen.
ik gebruik de ruimte onder de klep zonder extra's als Frunk, ik leg daar de granny charger en tijdens vakanties ook de normale laadkabel neer, nog nooit problemen mee gehad.

IONIQ 28 | Premium | | Red | 150k+

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Meestermaas schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 10:36:
Nou, na 130.000 km toch een probleem met de Ioniq. Afgelopen week geen opgelade auto aan de paal toen ik naar mijn werk ging. Wat blijkt: na een paar seconden onverwachte foutmelding en stopt het AC laden. Vergrendeld dus wel en begint, maar stopt. Even de grannycharger geprobeerd, zelfde euvel. Dus even naar de DC lader. Dat doet het wel. AI adviseert om een analyse te laten maken bij de dealer en zodra de kosten boven de €3000 komen niet meer te repareren en voortaan DC te laden. Leuk advies, alleen neemt AI niet de kosten van mijn tijd mee.

Vandaag de Ioniq als mobiel kantoor gebruikt en dat ging redelijk goed. De dealer maar even bellen voor een afspraak.
Dat klinkt als een probleem met de boordlader, dan is er een probleem met het omvormen van AC naar DC. Dat is wel een zeldzame klacht bij onze Ioniqs.
Mocht de boordlader vervangen dienen te worden, zou ik persoonlijk gewoon een tweedehandsje op de kop tikken en daarmee waarschijnlijk een hoop geld besparen. Je zou ook nog kunnen informeren of de bestaande gerepareerd kan worden bij een electronica reparatiebedrijf.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

• ThsAdrns

ThsAdrns

Be the change!

Meestermaas schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 10:36:

Zeker weten dat hij wel goed vergrendelt? Dan wordt het inderdaad next level...

• Meestermaas
Tja, ik hoor een klik en hij lijkt te starten. Paal wordt blauw. Na een paar seconde de melding: kan niet starten met opladen, onverwachte voertuig status.

22 juni gaat ie naar de dealer voor onderzoek. DC laadt de Ioniq wel gewoon, dus tot die tijd aan de paal wachten en meer betalen.

Wordt dit gedrag vertoont als de vergrendeling het niet doet en krijg je dan ook deze melding? Zo ja, wat kan ik hier zelf aan doen?

• alarma2nd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Da_Poncho schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 09:59:
[...]

Ik denk dat smeren van een brandstof auto (door te rijden) veel belangrijker is dan bij een elektrische auto. Voornamelijk in de brandstofmotor is metaal op metaal contact en is smeren van levensbelang. Een EV zie ik echter meer als een accustofzuiger, stilstaan doet niks met de motor, maar de accu...

De grootste degradatie van een accu komt van (volledige) cycles, daarna pas de leeftijd. Dus een 8 jaar oude auto met weinig kilometers heeft weinig cycles en dus in theorie weinig degradatie. Maar... het type accu in deze Hyundai (NMC) degradeert wel sneller als die lang op hoge of lage spanning staat (vol of leeg). Temperatuur speelt hier ook een rol bij! Hoe hoger de temperatuur hoe slechter. Bij leeg zal de BMS deze beschermen denk ik, tenzij vele maanden leeg staat en zelfontlading de spanning te laag maakt. Hoge spanning is meer risico maar ook redelijk beperkt doordat Hyundai de cellen tot ergens max 4,12V heeft ingesteld (NMC kan tot 4,25V). Laden tot 100% lijkt mij prima, maar niet dagen daar op laten staan.

Lang verhaal kort, het hangt er van af hoe de auto geladen is al die 8 jaren. Gewoon lang stilstaan met minder dan 100% (goed nieuws) OF continu aan de paal op 100% stond (slecht nieuws) OF heel lang op <10% (ook slecht nieuws). Zo ver ik weet kan je dit niet uitlezen uit de auto.

Proefrit lijkt mij de enige manier om te checken en preciezer met zo'n accutester die de degradatie berekent door te rijden. De state of health (SOH) die de auto zelf geeft is in mijn ogen niet voldoende voor bepalen van degradatie. Het is een indicatie dat het spanningsverschil tussen de cellen in de accu goed is. Moet wel hoger dan 90% zijn, schat ik zo in. Vaak kan paar keer traag laden dit getal verbeteren (100 is max). Dit geldt voor Hyundai, andere merken berekenen de SOH mogelijk anders.
Thanks, hier kan ik zeker wat mee! De auto in kwestie staat aan de andere kant van het land. Zal er nog eens goed over denken. We zitten niet op een schopstoel dus mogelijk wacht ik even totdat er een andere op mijn pad komt die wat dichter bij huis is vinden.

Mocht iemand een tip hebben in Brabant of Zeeland dan houd ik me aanbevolen 😃

• Silvin
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-06 19:12
@alarma2nd hier staat overigens wel tegenover dat alle uitzonderingen daargelaten, de accu van de Ioniq 28kWh bekend staat om z'n lage slijtage. Deels door de accusamenstelling, deels door de buffer. Maar zekerheid heb je nooit.

Gezien je zoekgebied woon je redelijk bij mij in de buurt. Mocht je nog niet in een Ioniq gereden hebben of je wil vergelijkingsmateriaal voor als je er 1 in de buurt ziet dan mag je me altijd een DM sturen.

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-06 13:33
70k km onderhoudsbeurt bij Van Der Linden Leiden gedaan.
€768, best veel, grootste post was koelvloeistof HV accu vervangen (€300) en accu eCall vervangen (€170)
En moest tekenen voor de terugroepactie.
Uitstekende service verder en gratis elektrische fiets.

[ Voor 11% gewijzigd door Arnout op 05-06-2026 11:51 ]

• bonetone

bonetone

2B Silver Sonic

Ik heb een probleem met laden dat ik niet snap.
Als ik de stekker (EVbox Elvi thuis) in de auto doe gaat de auto laden. Na een minuut ongeveer ontgrendelt de stekker en gaat de box geel knipperen. Dat zou betekenen dat deze volgens een laadschema gaat laden. Maar in de auto heb ik alles uitgezet.
Als ik vervolgens opnieuw wil laden moet ik eerst het laadstation uit- en aanzetten voordat hij wil beginnen met laden. En dan dus weer na een minuut stopt.

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

@bonetone Staat er in de lader iets van een schema ingesteld, dat hij alleen op daluren laadt bijvoorbeeld?

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

• bonetone

bonetone

2B Silver Sonic

@SpongeRob Nee in de lader staat niets ingesteld.

• ThsAdrns

ThsAdrns

Be the change!

bonetone schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 19:37:
Ik heb een probleem met laden dat ik niet snap.
Als ik de stekker (EVbox Elvi thuis) in de auto doe gaat de auto laden. Na een minuut ongeveer ontgrendelt de stekker en gaat de box geel knipperen. Dat zou betekenen dat deze volgens een laadschema gaat laden. Maar in de auto heb ik alles uitgezet.
Als ik vervolgens opnieuw wil laden moet ik eerst het laadstation uit- en aanzetten voordat hij wil beginnen met laden. En dan dus weer na een minuut stopt.
Laadt de auto wel goed op andere plekken? Bijvoorbeeld openbare AC laadpalen?

Laadt de Elvi wel goed met andere auto's?

• bonetone

bonetone

2B Silver Sonic

De Elvi hangt nog maar net, dus andere auto's nog niet kunnen testen.
De Ioniq heb ik eerder wel op andere plekken geladen (AC en DC) en dat ging prima. Ik zal eens een andere AC paal proberen.

• Meestermaas
Net geprobeerd te laden aan de openbare AC paal. Hetzelfde probleem. Stekker zit wel vast aan de auto, maar laadt dus niet.

Het enige wat ik nog kan proberen is een AC paal met eigen kabel. Geen idee waar ik die kan vinden, maar zoek er wel 1. Denk echter dat het probleem blijft.

De tip van een ICCU unit halen op de sloop is een goede. We gaan het zien na de analyse. Ik had toch wel gehoopt zonder grote kosten tot de 3 ton te rijden. Wel jammer dit. Voor de rest een fijne auto.

• SvenHe
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07-06 12:41
alarma2nd schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 19:39:
[...]
Thanks, hier kan ik zeker wat mee! De auto in kwestie staat aan de andere kant van het land. Zal er nog eens goed over denken. We zitten niet op een schopstoel dus mogelijk wacht ik even totdat er een andere op mijn pad komt die wat dichter bij huis is vinden.

Mocht iemand een tip hebben in Brabant of Zeeland dan houd ik me aanbevolen 😃
Mijn tip:

Gewoon gaan kijken en rijden, als het maar in nl is. Juist bij 2ehands auto's zijn de beste deals nog wel eens ver weg.

En koop jem niet heb je wel weer wat bijgeleerd voor de volgende.

• Jovink538
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-06 14:34
Mijn auto wil niet meer opladen. Als ik hem op de lader heb aangesloten geeft hij een fout controleer elek. syst wagen. Bij mijn dashboard hoor ik iets klikken maar verder niks.
Ik heb een normale lader, snel lader en nu ook de 220v lader geprobeerd maar geen resultaat.
Iemand een idee?

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Jovink538 vergrendelt de kabel wel? Zo niet; is het een bekend euvel.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• Jovink538
Nee, die vergrendeld inderdaad niet.
Is er nog een mogelijkheid voor een tijdelijke fix zodat die nog naar de garage gebracht kan worden?

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Jovink538 zoek op vergrendelt (derde persoon + -t) en spray.

• Jovink538
timovd schreef op maandag 8 juni 2026 @ 13:41:
@Jovink538 zoek op vergrendelt (derde persoon + -t) en spray.
Bedankt! Dat heeft geholpen.
Ik heb nog een paar keer aan de vergrendeling getrokken en de spray er in gespoten.
Nu doet hij het weer.

Ik hoop er straks nog mee thuis te komen dan nog een keer op de laadpaal proberen.

• PeterZ(on)
Jovink538 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 14:03:
[...]

Bedankt! Dat heeft geholpen.
Ik heb nog een paar keer aan de vergrendeling getrokken en de spray er in gespoten.
Nu doet hij het weer.

Ik hoop er straks nog mee thuis te komen dan nog een keer op de laadpaal proberen.
Het aan de vergrendeling trekken en inspuiten is w.m.b. toch een tijdelijke oplossing gebleken. Dus als je niet wilt dat je, net als ik op een plek waar het niet uitkomt, niet meer kan laden, dan zou ik de vergrendeling nu al laten vervangen. Nu kun je rustig een dealer/garage zoeken die het voordeligst is.

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

PeterZ(on) schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 08:21:
[...]

Het aan de vergrendeling trekken en inspuiten is w.m.b. toch een tijdelijke oplossing gebleken. Dus als je niet wilt dat je, net als ik op een plek waar het niet uitkomt, niet meer kan laden, dan zou ik de vergrendeling nu al laten vervangen. Nu kun je rustig een dealer/garage zoeken die het voordeligst is.
Tijdelijk is bij mij al een jaar of 2.

• PeterZ(on)
timovd schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 09:09:
[...]

Tijdelijk is bij mij al een jaar of 2.
Bij mij was het ook een heel jaar zonder problemen. :) Maar het hangt er natuurlijk ook vanaf wat je gebruik is, rij je alleen lokale ritjes dan kun je het wel afwachten en met de Hyundai Pechhulp kom je altijd wel thuis. Maar ga je er net als ik mee op vakantie dan zul je net zien dat het dan gebeurt, kom je ook thuis maar je vakantie is verpest want met die Pechhulp alleen heb je maar een paar dagen vervangend vervoer.

Verder zou het handig zijn om te weten of zoiets eenmalig kan voorkomen en dat het daarna weer probleemloos kan blijven werken, net zoals bijvoorbeeld een foutmelding. Of dat het altijd het begin is van een definitief defecte vergrendeling.

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@PeterZ(on) zeker een goed punt om daar een afweging in te maken. Ik heb er inmiddels een jaar of 2 niets meer aan gedaan en geen problemen meer ondervonden. De Ioniq is onze enige auto en ik laad alleen thuis op, dus alleen relatief korte ritten. Voor mij is het een geaccepteerd risico.

Pagina: 1 ... 205 206 Laatste