• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:48
Vorige week weer eens tot 100% volgeladen voor een langere rit, GOM gaf 284km bereik aan. Heenweg met airco aan gereden en terug zonder, na 166km nog 103km over. Lijkt mij prima na 120k km op de teller. :)

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• matroosoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-09 23:35

matroosoft

Lone Christian

Voor wie ooit het knipperlicht achter moet vervangen... succes.
Bij sommigen gaat het blijkbaar vrij eenvoudig maar ik heb er flink ruzie mee gehad.
Je draait 2 schroeven los, daarna moet je de hele lampbehuizing recht naar achteren eruit trekken.
Er zitten namelijk aan de voorkant van de behuizing 2 geleidepinnen recht naar voren in het chassis van de auto.

Ik heb echt van alles geprobeerd. Wringen, trekken, duwen, stoot er tegen geven. Helpt ook niet dat je hem nergens goed vast kan pakken. Ik heb zelfs nog een tiewrap erachter langs gekregen, daar een lus van gemaakt, maar ook daar kon ik niet goed aan trekken. Uiteindelijk tip online gevonden om duct tape erop te plakken en dan daaraan te trekken. Uiteindelijk 3 lagen dik gedaan anders scheurde het. Toen links eraan trekken en rechts nog een beetje wrikken met een sleutel, toen schoot die uiteindelijk los. En was het verdere wisselen van het lampje zo gebeurd. Waarom die pennen zó vast moeten zitten nadat je de schroeven al losgemaakt hebt? :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dobhLdTG9yUakrrcPcoK4gmeHvw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rHx06MpDrRyxyYPLqCU2wViQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C-eHnRAlLfdWtCVIqOtpFtb87Hk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Uhnbj8uUESEr4WTubz7IhEhB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vjehq1c4D-ZqPoskZZCj-Af-YoY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fIJSq07sSvTN8pPqmhtPdz2M.jpg?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/100YBDzArvSZsm97npPb7DhZEbQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6uw7s26uzEJZD4qhOXUTwPnK.jpg?f=fotoalbum_large

Hieronder wat filmpjes van anderen voor het geval iemand ze nodig mocht hebben. Let wel op, sommige zetten flink kracht op de sleutel, alleen aan de binnenzijde. Je hebt dan wel grote kans dat een geleideclipje afbreekt. Hoe erg dat is, geen idee. De schroeven en de pinnen zouden hem ook voldoende moeten vasthouden denk ik. Maar misschien helpt het tegen trillen ofzo.
YouTube: 2021 hyundai IONIQ brake light bulb replacement
YouTube: How to Remove a Hyundai Ioniq Tail Light
YouTube: Hyundai ioniq rear indicator light bulb change & cluster removal
YouTube: Hyundai Ioniq change brake or taillight turn signal bulbs#hyundaiioniq #hyundai #mechanic #tips
YouTube: Change rear Bulb Hyundai Ioniq

• Nickvdwaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 09-09 08:17
matroosoft schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 00:02:
Voor wie ooit het knipperlicht achter moet vervangen... succes.
Bij sommigen gaat het blijkbaar vrij eenvoudig maar ik heb er flink ruzie mee gehad.
Je draait 2 schroeven los, daarna moet je de hele lampbehuizing recht naar achteren eruit trekken.
Er zitten namelijk aan de voorkant van de behuizing 2 geleidepinnen recht naar voren in het chassis van de auto.
Vorige week moest ik dit nog doen, ging mij best goed af. Je moet de kap inderdaad loswringen bij de plaats waar de bouten zaten en dan heb ik hem met mijn hand (vooral grip) aan de zijkant zo veel mogelijk mee proberen te trekken terwijl ik de lamp recht hield, want deze zit met haakjes aan de zijkant bevestigd. Heeft mij misschien al met al 3 minuten gekost om hem los te krijgen.

• Jan1337
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20:48
@matroosoft @Nickvdwaal Thanks voor jullie instructies en tips! Vervangen jullie het knipperlicht dan gelijk met een led-lamp? Of toch een ouderwetschen gloeipeer?

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:32
Persoonlijk zou ik gewoon weer de normale lamp doen. Heb zelf wel eens led gehad maar dat ging uiteindelijk korter mee. Ondanks dat de led zelf misschien wel langer mee zou moeten gaan was er altijd wel een lampje die vrij snel kapot was.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

Jan1337 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 15:36:
@matroosoft @Nickvdwaal Thanks voor jullie instructies en tips! Vervangen jullie het knipperlicht dan gelijk met een led-lamp? Of toch een ouderwetschen gloeipeer?
Met een gloeilamp, maar vooral omdat ik die voorhanden had.

• iGadget
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-09 02:29

iGadget

Wowsers!

PeterZ(on) schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 11:22:
Vorige week weer eens tot 100% volgeladen voor een langere rit, GOM gaf 284km bereik aan. Heenweg met airco aan gereden en terug zonder, na 166km nog 103km over. Lijkt mij prima na 120k km op de teller. :)
Hoe jij toch aan deze range komt... Bizar. Ik heb die van mij nog nooit boven de 235 gezien.

Wel een hele zuinig rit gemaakt afgelopen week van thuis -> R'dam -> A'foort -> huis met een gemiddelde van 9,4km/kWh. Toegegeven - had wind mee richting R'dam, naar A'foort veel achter een vrachtwagen gehangen en naar huis binnendoor met max 80. Toch wel leuk om na zo'n rit (178km) nog 29% in de batterij over te hebben :*)

Oh en juist tijdens deze rit ging de ODO door de 150K heen. Mijlpaal(tje)! 8)

"I'll just use my Go-Go-Gadget handbook!"

• PeterZ(on)
iGadget schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 21:48:
[...]

Hoe jij toch aan deze range komt... Bizar. Ik heb die van mij nog nooit boven de 235 gezien.

Wel een hele zuinig rit gemaakt afgelopen week van thuis -> R'dam -> A'foort -> huis met een gemiddelde van 9,4km/kWh. Toegegeven - had wind mee richting R'dam, naar A'foort veel achter een vrachtwagen gehangen en naar huis binnendoor met max 80. Toch wel leuk om na zo'n rit (178km) nog 29% in de batterij over te hebben :*)

Oh en juist tijdens deze rit ging de ODO door de 150K heen. Mijlpaal(tje)! 8)
Die 235km zie ik zelfs in de winter niet. :) Met die rit waar ik het over had zat ik ook op 9,4km/kWh en gewoon snelweg en provinciale weg, wel 95kmh max en niet achter de vrachtwagen. Verbruik lokaal is nu weer gedaald naar 9,3kWh.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Murmandamus
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:10

Murmandamus

(OO (|||)(|||) OO)

Murmandamus schreef op maandag 22 juni 2026 @ 21:32:
De airco compressor van mijn Hyundai Ioniq (2017) is defect. De kosten bij de garage die ik vandaag kreeg waren 2500 - 3000 euro (alternatief en origineel) onderdelen en uren. Ik vond dit best wel pittig en wil nog even een rondje bellen. Ik had Vanderwou al wel gebeld maar die zeggen er geen ervaring mee te hebben en daarnaast dat je nog moet oppassen ook met programmeren etc. Zijn dit normale kosten, heeft iemand ervaring met een dergelijke reparatie ?
Even een terugkoppeling: Ik heb mijn probleem opgelost. Ik heb een aircopomp kunnen regelen via de onderdelenlijn, een site voor slopers. Een goede prijs voor een tweedehands pomp en samen met de installatie door mijn 'huisgarage' voor minder dan 700 euro de reparatie kunnen regelen.

After all is said and done, there is more said than done

• Deikke
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 19:32
PeterZ(on) schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 21:55:
[...]

Die 235km zie ik zelfs in de winter niet. :) Met die rit waar ik het over had zat ik ook op 9,4km/kWh en gewoon snelweg en provinciale weg, wel 95kmh max en niet achter de vrachtwagen. Verbruik lokaal is nu weer gedaald naar 9,3kWh.
Dan nog vind ik dit knap, ik heb mijn Ioniq, zelfs op hele stukken 70km/h met CC nog nooit onder de 12kWh/100km gezien.

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Zo extreem als @PeterZ(on) is het bij mij niet, maar ik zie deze dagen ook wel 266km bij een volgeladen auto (28 kWh). Ik heb ook regelmatig <10 kWh/100km bij woonwerkverkeer (dat is dan voornamelijk snelweg), als de A/C tenminste uitstaat. Heb wel allseason banden, dus dat scheelt wat in zuinigheid.

• PeterZ(on)
Zo moeilijk is het toch niet om (ruim) onder de 10kWh uit te komen, het zal een combinatie van zaken zijn. De juiste en dus wat hogere bandenspanning, niet te snel rijden en niet te snel optrekken, de regen op nul en goed vooruit kijken en ik heb ook de normale stand, dus geen Eco of Sport. :)

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Deikke schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 13:11:
[...]

Dan nog vind ik dit knap, ik heb mijn Ioniq, zelfs op hele stukken 70km/h met CC nog nooit onder de 12kWh/100km gezien.
Dat ligt waarschijnlijk toch aan de rijstijl, ik zie in deze tijd van het jaar altijd wel minimaal 250km op de GOM bij volle batterij.
Zelfs met mijn niet al te zuinige vierseizoensbanden haal ik dat.
Op de Michelin Energysavers heb ik wel eens 299km op de GOM gezien bij 100% lading.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

• Deikke
SpongeRob schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 13:50:
[...]

Dat ligt waarschijnlijk toch aan de rijstijl, ik zie in deze tijd van het jaar altijd wel minimaal 250km op de GOM bij volle batterij.
Zelfs met mijn niet al te zuinige vierseizoensbanden haal ik dat.
Op de Michelin Energysavers heb ik wel eens 299km op de GOM gezien bij 100% lading.
Ik ben benieuwd wat voor rijstijl verbetering ik kan doen mbt constante snelheid op CC rijden. Ik zie overigens ook niet extreem veel verschil in verbruik als ik agressiever optrek/rem, snelheid (boven 90km/h) lijkt veel meer impact te hebben.

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Deikke schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 15:01:
[...]

Ik ben benieuwd wat voor rijstijl verbetering ik kan doen mbt constante snelheid op CC rijden. Ik zie overigens ook niet extreem veel verschil in verbruik als ik agressiever optrek/rem, snelheid (boven 90km/h) lijkt veel meer impact te hebben.
Sneller of langzamer accelereren geeft inderdaad weinig verschil in verbruik, remmen daarentegen juist wel.
Zoals @PeterZ(on) al aangaf, regeneratie op nul en zoveel mogelijk coasten is het meest economisch. Je kunt echt veel verder uitrollen dan je zou denken.
Wat is je bandenspanning en wat voor banden zijn het? Is je uitlijning wel goed?

• PeterZ(on)
Deikke schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 15:01:
[...]

Wat misschien ook kan helpen is om het Energie scherm in beeld te hebben, dan zie je wat je momentane verbruik is en dat je met gewoon door het rempedaal te gebruiken ook veel regeneratie hebt.

• bonetone
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:57

bonetone

2B Silver Sonic

Ik heb nog een vraag over de regeneratie.
Als je de flippers gebruikt heb je 3 standen, dat zie je ook links in de balk met de blauwe blokjes. Dat zijn er dan 1, 2 of 3.
Maar als ik op ACC rijd en de auto moet hard remmen dan zie ik ook wel eens meer dan 3 blokjes in de linkerbalk. Regenereert de auto dan nog meer, of doet ie dat op de mechanische remmen?

Is natuurlijk loop om oud ijzer, want die extra kW's voor 1 of 2 seconden zetten ook geen zoden aan de dijk.

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

bonetone schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 17:18:
Ik heb nog een vraag over de regeneratie.
Als je de flippers gebruikt heb je 3 standen, dat zie je ook links in de balk met de blauwe blokjes. Dat zijn er dan 1, 2 of 3.
Maar als ik op ACC rijd en de auto moet hard remmen dan zie ik ook wel eens meer dan 3 blokjes in de linkerbalk. Regenereert de auto dan nog meer, of doet ie dat op de mechanische remmen?

Is natuurlijk loop om oud ijzer, want die extra kW's voor 1 of 2 seconden zetten ook geen zoden aan de dijk.
In theorie is de regeneratie gelijk aan het motorvermogen, dus 88kW voor de 28kWh en 100kW voor de 38kWh versie.
De auto zal altijd eerst maximaal regenereren en pas op het laatste moment de mechanische remmen te gebruiken, het maakt niet uit of je zelf de pedalen bedient of de ACC het laat doen.
Je kunt ook merken dat je wanneer je de auto tijdens het rijden in de N stand zet en dan het rempedaal intrapt, dat de remmen veel later aangrijpen dan in een ICE. Dat wordt normaal gesproken opgevangen door de regeneratie die je in de N stand logischerwijs niet hebt.
Je kunt zelf waarschijnlijk ook wel meer dan 3 balkjes remmen, maar als je zelf zo hard remt ben je meestal meer bezig met wat er op de weg gebeurt dan dat je tijd hebt om naar de balkjes te kijken. ;)

• Deikke
SpongeRob schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 15:05:
[...]

Sneller of langzamer accelereren geeft inderdaad weinig verschil in verbruik, remmen daarentegen juist wel.
Zoals @PeterZ(on) al aangaf, regeneratie op nul en zoveel mogelijk coasten is het meest economisch. Je kunt echt veel verder uitrollen dan je zou denken.
Wat is je bandenspanning en wat voor banden zijn het? Is je uitlijning wel goed?
Bandenspanning is 2.5 voor en achter. Voor Michelin Primacy 4 onder en achter Continental Ecocontact 5. Misschien moet ik eens naar de uitlijning kijken inderdaad.

• PeterZ(on)
Deikke schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 08:37:
[...]

Bandenspanning is 2.5 voor en achter. Voor Michelin Primacy 4 onder en achter Continental Ecocontact 5. Misschien moet ik eens naar de uitlijning kijken inderdaad.
De Michelin Primacy 4 heb ik rondom liggen maar wel een hogere bandenspanning, dat staat overigens op de band wat dat maximaal mag zijn.

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:45
Ik heb het gevoel dat @PeterZ(on) de snelweg niet ziet of onder de 80 blijft en gezegend is met een gouden accupakket ;)

Bij goed weer, AC uit, banden op 3 bar, 105 op CC (100 GPS) doe ik over mijn werk ritje ~35km tussen 11-13 kWh/100KM. Als ik een andere route neem (ongeveer 22km) gemengd 80/60 haal ik met ongeveer dezelfde omstandigheden rond de 8.9

• PeterZ(on)
sigmundfreund schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 09:45:
Ik heb het gevoel dat @PeterZ(on) de snelweg niet ziet of onder de 80 blijft en gezegend is met een gouden accupakket ;)

Bij goed weer, AC uit, banden op 3 bar, 105 op CC (100 GPS) doe ik over mijn werk ritje ~35km tussen 11-13 kWh/100KM. Als ik een andere route neem (ongeveer 22km) gemengd 80/60 haal ik met ongeveer dezelfde omstandigheden rond de 8.9
Nou dat gevoel is toch onjuist, ik maak de meeste km's gewoon op de snelweg en zo rond de 90/95kmh. Voor korte en lokale stukken neem ik meestal de fiets. Hieronder bijvoorbeeld het verbruik vanuit Spanje in november 2025, dus geen zomer en alles snelweg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TjWczF-KLfTIvAjELSmmgvbwZQ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oK9HXyaiU5f5CVtsv5s2KDWO.jpg?f=fotoalbum_large

• SvenHe
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12-09 15:38
Ik heb de hele zomer de gom op 260 km na opladen.

Is het niet zo dat ie rekent over de laatste 10000 km? Ik meen dat de maxgom na mijn zakelijke verhuizing gestegen is. Eerst 25 of 35 km enkele reis op 80 tot max 100 km/u, nu 7 km met zeg 800 meter 80 km weg, rest bebouwde kom, met mijn fluwelen rechter voet.

• PeterZ(on)
SvenHe schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 13:49:
Ik heb de hele zomer de gom op 260 km na opladen.

Is het niet zo dat ie rekent over de laatste 10000 km? Ik meen dat de maxgom na mijn zakelijke verhuizing gestegen is. Eerst 25 of 35 km enkele reis op 80 tot max 100 km/u, nu 7 km met zeg 800 meter 80 km weg, rest bebouwde kom, met mijn fluwelen rechter voet.
Ik denk dat het veel minder is, eerder iets van misschien hooguit 500km of twee keer laden. Tijdens mijn eerste Spanjereis merkte ik na een aantal keren laden tot 94% dat de GOM ineens veel minder aangaf dan ik verwachtte en ik dacht dat er iets mis was. Tot ik mij realiseerde dat het kouder werd en bergachtig was geworden. Bij de volgende laadsessies was het verschil weer minder.

• sigmundfreund
SpongeRob schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 13:06:
[...]

In de service manual kun je dit soort dingen makkelijk vinden.
Met dank aan @philipk89 voor het beschikbaar stellen van de service manual kom ik tot de conclusie dat de afvoer aan de passagierszijde in het voetencompartiment naar buiten gaat.
[Afbeelding]
Ik heb het pijpje los gehaald, doorgeblazen met compressor en de afvoer onder de auto was weer goed aan het druipen. Tot zo ver prima, maar vandaag begonnen de luchtroosters helaas weer te vapen.

Zou het dan toch de luchtvochtigheid zijn die het probleem veroorzaakt? Ik heb even geen idee meer, maar verstopping in de drain lijkt mij uitgesloten.

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

@SigmundFreud Wellicht is er nog vocht opgehoopt, vaak lekt het vocht weg het interieur in wanneer de afvoer verstopt is, maar dan zou je op z'n minst een nat tapijt verwachten.

• iGadget

iGadget

Wowsers!

PeterZ(on) schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 13:43:
Zo moeilijk is het toch niet om (ruim) onder de 10kWh uit te komen, het zal een combinatie van zaken zijn. De juiste en dus wat hogere bandenspanning, niet te snel rijden en niet te snel optrekken, de regen op nul en goed vooruit kijken en ik heb ook de normale stand, dus geen Eco of Sport. :)
Mja die regen op 0, mss dat dat iets uitmaakt. Ik rij in ECO mode met regen op max. Aan de andere kant - toen de ABS sensor stuk was en ik dus geen regen kon gebruiken, had ik echt een bizar hoog verbruik (1kWh op 6,5km) terwijl ik toch echt heel rustig reed, zoveel mogelijk aan het coasten was, geen airco aan, prima temp buiten, weinig wind etc. :?

Ik ga het nog eens proberen binnenkort, mss dat die kapotte ABS de boel minder soepel liet lopen allemaal.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:43
iGadget schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 16:36:
[...]

Mja die regen op 0, mss dat dat iets uitmaakt. Ik rij in ECO mode met regen op max. Aan de andere kant - toen de ABS sensor stuk was en ik dus geen regen kon gebruiken, had ik echt een bizar hoog verbruik (1kWh op 6,5km) terwijl ik toch echt heel rustig reed, zoveel mogelijk aan het coasten was, geen airco aan, prima temp buiten, weinig wind etc. :?

Ik ga het nog eens proberen binnenkort, mss dat die kapotte ABS de boel minder soepel liet lopen allemaal.
Regen = 0 is het meest efficient, mits je op tijd zachtjes op het rempedaal drukt. Dat is al ruimschoots uitgezocht

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• PeterZ(on)
[...]

In tegenstelling wat vaak wordt beweert bij een EV is regen gewoon verlies want je krijgt nooit 100% terug van wat je erin stopt. Met een ICE hybride heb je winst omdat je dan een deel terug krijgt maar bij een EV moet je juist proberen zo weinig mogelijk te regenereren.

Toen mijn ABS sensor stuk was ging mijn verbruik ook direct omhoog gewoon omdat je nooit tot stilstand kan uitrollen en je echt moet remmen. Maar in een EV ga je eerst regenereren als je het rempedaal gebruikt en pas daarna komt de normale rem in actie. Dit i.t.t. Tesla waarbij het rempedaal gebruiken je ook echt alleen de fysieke remfunctie gebruikt. En omdat Tesla zo'n krom systeem heeft denkt men veelal dat alle EV's dit systeem hebben en je OPD of maximale regen moet instellen voor efficiënt rijden, hetgeen pertinent onjuist is.

• pzijde
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 00:36
Ok, laat ik me ook nog even in de 'regen'-discussie storten.

De regen-stand maakt in principe niet uit, want je kunt in elke stand op dezelfde manier afremmen/uitrijden. Het maakt voor de auto niet uit of je remt met de remmen of door je gaspedaal los te laten. Ik heb hem zelf op standje 3 staan, want dat vind ik fijn rijden. Als ik wil coasten of langzaam afremmen dan laat ik gewoon het gas gedeeltelijk los, dan heb je hetzelfde effect.

Waar het om gaat is dat je vooruit kijkt en zo min mogelijk afremt, want bijladen met regen geeft altijd een beetje verlies. De manier waarop je afremt maakt geen verschil, tenzij je heel hard je rem intrapt en daardoor met je remschijven remt in plaats van regenereert.

• Silvin
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12-09 09:18
Mijn ervaring sluit aan bij die van @pzijde. Ik heb ook consistent laag in de 9.x kWh/100km gehaald met regen op stand 3 door simpelweg goed met het gaspedaal om te gaan. Dat betekent goed doseren en 'm uit laten rollen door je gas ver genoeg op te laten komen dat je precies tussen accelereren en regen remmen in zit. Dat wordt al snel een tweede natuur.

Maar heel eerlijk, op den duur boeide het me niet meer. Ik weet dat de Ioniq het kan, ik weet dat ik het kan, qua kosten is het verwaarloosbaar allemaal. Dus nu rijd ik gewoon zonder opletten. Dan schiet ik onder ideale omstandigheden nog steeds onder de 11, heel soms onder de tien. En de auto blijft bizar zuinig.

Hypermilen is af en toe een leuke sport. In onze andere auto die over het algemeen zo'n 20kWh/100km gemiddeld heeft volgens de testen kan ik ook consistent 13-13,5 halen. Maar als het frustratie gaat opleveren kan je je het beter loslaten. Rijk zal je er niet van in de toch al bizar zuinige Ioniq.

• Arfman
  • Laatst online: 00:17

Arfman

Drome!

Ik heb nog nooit lager dan 10 kWh /100 km gehaald en meestal ligt het, in de zomer, rond de 12/13, afhankelijk van het ritje. Regen op 0 en ik kijk best goed vooruit maar zelfs bij relatief lange stukken op de CC krijg ik hem niet lager. Bandenspanning op 2.8.

Ik geloof het ondertussen wel, de Ioniq is een 2e auto waar we eigenlijk alleen in de buurt mee rijden dus helemaal prima. Ga ook zeker niet zonder AC of wat dan ook rijden, comfort is me ook wat waard.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• ErnstH
  • Niet online
Zeker op lagere snelheden maakt A/C een groot deel van het verbruik uit.

• pzijde
@ErnstH Bij de 38kWh-versie vind ik dat wel meevallen. Bij meestal een paar procent.

• luke22
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13-09 10:13
zo. ik heb vandaag succesvol de blowermotor kunnen schoonmaken , en alles is weer heerlijk stil nu.

echter merkte ik op dat het rubber rondom het dakraam gescheurd is :(

heeft iemand dit al eens zelf vervangen? ik hoor graag of dit een beetje zelf te doen is. een snelle youtube search liet geen resultaten zien.

• Arfman

Arfman

Drome!

ErnstH schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 11:01:
Zeker op lagere snelheden maakt A/C een groot deel van het verbruik uit.
Dat geloof ik meteen, want zeker de eerste minuten moet hij de cabine op temperatuur krijgen en dat kost veel energie bij de hitte van de laatste tijd, of de vorst van de winter. De ritjes die ik maak zijn ook altijd max. 30 minuten dus dan is zo al 20% van de tijd de kachel op vol vermogen aan het blazen.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• SvenHe
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12-09 15:38
Als je met een heel stabiele voet kan rijden dan zal je idd even zuinig rijden als met regenaratie op 0.

Tegelijk denk ik dat er veel mensen zijn die denken dat de hoogste regen het zuinigst is, te weinig afstand houden en dus de hele tijd oplichtende remlichten aan de achterligger tonen.

Bloedirritant.

• johndoe_1975
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:14
[...]

Dit heb ik bemerkt, zelfs op lange stukken snelweg. Ik vermoed dat dit niet alleen door het gebrek aan regeneratie komt, want van remmen was geen sprake tijdens die ritten.

• bonetone

bonetone

2B Silver Sonic

Ik wil de reductiebakolie laten verversen bij mijn garage (geen dealer). Maar ik kan nergens de specificaties van de olie vinden, wellicht hier iemand die dat weet?
En dan meteen nieuwe Primacy 5 Energy banden erop.

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

bonetone schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 12:29:
Ik wil de reductiebakolie laten verversen bij mijn garage (geen dealer). Maar ik kan nergens de specificaties van de olie vinden, wellicht hier iemand die dat weet?
En dan meteen nieuwe Primacy 5 Energy banden erop.
Mijn eerste hit bij een zoekactie geeft me al gelijk 2 verschillende viscositeiten.
Zelf heb ik de Motul 70W MTF gebruikt eerder dit jaar.

Overigens staat er in dit topic al een post gepind van @philipk89 waarin hij aangeeft dat de dealer zegt dat er een 70W-75 GL4 olie staat voorgeschreven.

Er is dus gemakkelijk vanalles over te vinden, zelfs (al dan niet gepind) in dit topic. :*)

[ Voor 21% gewijzigd door SpongeRob op 30-08-2026 14:17 ]

• bonetone

bonetone

2B Silver Sonic

@SpongeRob Dankjewel en sorry, ik had duidelijk niet goed genoeg gezocht....

• sigmundfreund
SpongeRob schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 12:37:
@SigmundFreud Wellicht is er nog vocht opgehoopt, vaak lekt het vocht weg het interieur in wanneer de afvoer verstopt is, maar dan zou je op z'n minst een nat tapijt verwachten.
Alles is dus droog, of droogt zo snel op dat ik het niet opmerk. Dat laatste lijkt mij wel sterk want ik gebruik de auto zo goed als iedere dag. Ik had die buis dus er volledig af en er kwam niet eens wat uit terwijl ik na filmpjes hiervan bekeken te hebben mezelf al had voorbereid met een klein emmertje. Het druppelde ondanks dat wel kort daarna (ook dus uit het gat waar de slang vandaan kwam) nadat ik de uit weer even uit had gezet. Maar het gaat dus ook netjes door de slang heen naar beneden want met aangekoppelde slang druppelt het ook onder de auto vandaan.

Ik vraag me af waar ik nog meer kan zoeken. Voor nu gewoon doorrijden, misschien blijft het minimaal.

• Nickvdwaal
Wij hebben sinds kort een soort klop/plop geluid achter het dashboard op het moment dat je de auto aanzet, ik ben vrijwel zeker dat dit met de AC te maken heeft. Na wat zoeken kon ik er hier niet echt wijzer van worden maar ik heb wel het idee dat dit te maken heeft met de HVAC blend door actuactor. een mechanisch onderdeel die een deurtje in de HVAC omzet, hier een link naar een video met de locatie in een Hyundai Santa (ik denk dat hij rond dezelfde locatie als bij de Ioniq zit)
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben of is dit toch een ander probleem? Thanks!

• PeterZ(on)
Het lijkt wel of de Classic Ioniq ineens weer gewild is, er staan er amper 15 te koop en de goedkoopste doet al 9700 euro met 201k km op de teller. Dat hou ik maar ff in gedachten bij de onderhandelingen voor een Ioniq 3. :)

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:43
PeterZ(on) schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 12:32:
Het lijkt wel of de Classic Ioniq ineens weer gewild is, er staan er amper 15 te koop en de goedkoopste doet al 9700 euro met 201k km op de teller. Dat hou ik maar ff in gedachten bij de onderhandelingen voor een Ioniq 3. :)
Is die niet kleiner door de kortere lengte? of zit er veel winst in de lengte van de motorkapzone?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• PeterZ(on)
BarryH schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 12:47:
[...]

Is die niet kleiner door de kortere lengte? of zit er veel winst in de lengte van de motorkapzone?
Ja die is vooral korter wat totale lengte betreft maar de binnenruimte is groter en ook de bagageruimte, maar die is dan vooral dieper naar beneden. Nee, qua ruimte ga je er niet op achteruit was mijn eerste indruk. De meeste winst zit denk ik, wat je zegt, in de motorruimte voor want die is wat korter.

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:25
Iemand meegemaakt dat zijn/haar ioniq ging spookremmen? Ik zag net onderstaande video, en deed me denken aan situatie die ik laatst had.

Ik had begin deze maand 2 maal tijdens dezelfde rit dat mijn Ioniq compleet onnodig ingreep. Gelukkig niet zo erg als bij de video.

eerste keer op deze 60kmh weg bij Loosdrecht waar een groene container langs de wegreed en waar mijn ioniq voor remde (vrij hard van 60kmh naar 30kmh)

En stukje verder bij het oprijden van deze 80kmh weg waar die ook afremde van ~70 naar 50 in de bocht. Hij zag waarschijnlijk de doorgetrokken streep, of dacht dat de vangrail die 2 rijstroken later is al direct daarachter zat.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

• iGadget

iGadget

Wowsers!

inquestos schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 21:18:
Iemand meegemaakt dat zijn/haar ioniq ging spookremmen? Ik zag net onderstaande video, en deed me denken aan situatie die ik laatst had.

Ik had begin deze maand 2 maal tijdens dezelfde rit dat mijn Ioniq compleet onnodig ingreep. Gelukkig niet zo erg als bij de video.

eerste keer op deze 60kmh weg bij Loosdrecht waar een groene container langs de wegreed en waar mijn ioniq voor remde (vrij hard van 60kmh naar 30kmh)

En stukje verder bij het oprijden van deze 80kmh weg waar die ook afremde van ~70 naar 50 in de bocht. Hij zag waarschijnlijk de doorgetrokken streep, of dacht dat de vangrail die 2 rijstroken later is al direct daarachter zat.

[YouTube: spookremmen]
Eigenlijk alleen binnen de bebouwde kom (en met CC aan), bij flauwe bochtjes bijvoorbeeld waarbij een fietser op het fietspad rijdt en de auto niet kan zien hoe de weg loopt. Op de snelweg nog nooit gehad (*klop af, klop af*). Rij jij de classic of de 38kWh?

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

[YouTube: spookremmen]
De mijne heeft het een keer of 5 gedaan denk ik in de ruim 6,5 jaar dat ik 'm heb. Ik geef het gaspedaal dan gewoon meteen een rotschop en dan is er niks aan de hand.
Die mensen in het filmpje schoten meteen in paniek, dat is natuurlijk niet de beste manier... :+

• Arfman

Arfman

Drome!

Ja, soms bij van die verkeersheuveltjes met dus een slinger in de weg en als je hem op CC hebt binnen de bebouwde kom. Anders eigenlijk niet, of je moet strak achter een afslaande auto zitten op een N-weg ofzo (wederom op CC).
SpongeRob schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 21:49:
[...]

De mijne heeft het een keer of 5 gedaan denk ik in de ruim 6,5 jaar dat ik 'm heb. Ik geef het gaspedaal dan gewoon meteen een rotschop en dan is er niks aan de hand.
Die mensen in het filmpje schoten meteen in paniek, dat is natuurlijk niet de beste manier... :+
Als ik hun verhaal correct lees/begrijp greep de auto in en konden ze zelf helemaal niets meer, alhoewel ik dat verhaal durf te betwijfelen.

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:25
@iGadget : de 38kwh. Nu ruim 2 jaar (~30.000km), en dus slechts 2 keer gehad, maar wel 2 keer binnen enkele minuten in 2 vrij verschillende situaties.

Paniek zal inderdaad een rol spelen bij het verergeren, net zoals de snelheid. Kan me ook voorstellen dat in veel situaties het verkeerde pedaal is ingetrapt.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

• PeterZ(on)
iGadget schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 21:34:
[...]

Eigenlijk alleen binnen de bebouwde kom (en met CC aan), bij flauwe bochtjes bijvoorbeeld waarbij een fietser op het fietspad rijdt en de auto niet kan zien hoe de weg loopt. Op de snelweg nog nooit gehad (*klop af, klop af*). Rij jij de classic of de 38kWh?
Heeft dat niet te maken met dat Hyundai embleem op de neus waar een soort luchtbellen in zitten? Is hier ook al aan de orde geweest om het te vervangen. Heb ik ook wel last van met de ACC ingeschakeld maar dat zijn toch geen noodremacties maar eerder gewoon afremmen.

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Arfman schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 22:26:
[...]

Als ik hun verhaal correct lees/begrijp greep de auto in en konden ze zelf helemaal niets meer, alhoewel ik dat verhaal durf te betwijfelen.
Wat ik begreep is dat ze 110km/h reden en de auto hard remde naar 50km/h. Uiteindelijk nadat de blinde paniek wat gedaald was en ze op allerlei knopjes hadden gedrukt had de bestuurder het gaspedaal ingetrapt waarna het probleem gelijk over was.
Het is in mijn ogen dan ook de meest logische oplossing dat wanneer de auto zonder reden afremt je dit kunt bypassen door het gaspedaal in te trappen.

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

PeterZ(on) schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 22:35:
[...]

Heeft dat niet te maken met dat Hyundai embleem op de neus waar een soort luchtbellen in zitten? Is hier ook al aan de orde geweest om het te vervangen. Heb ik ook wel last van met de ACC ingeschakeld maar dat zijn toch geen noodremacties maar eerder gewoon afremmen.
Ik had inderdaad een grote luchtbel in het logo in de voorbumper zitten, die is al lang geleden vervangen en sindsdien heeft de auto wel minder onnodige remacties gehad.
Een noodstop was het in mijn geval nooit, de alarmlichten zijn nooit gaan knipperen in ieder geval.
De 38kWh heeft een andere bumper en dus ook geen potentiële luchtbel die de radar zou kunnen beïnvloeden.

• pzijde
Al bijna 7 jaar een 38 kWh hier. In het begin was de adaptive cruise control best slecht Bij afritten met een flinke bocht schoot 'ie soms plotseling hard vooruit omdat de voorganger niet meer gezien werd. Dat is inmiddels stukken beter geworden.

Ook een keer bij wegwerkzaamheden dat 'ie plotseling niet de gele strepen volgde, maar de auto naar rechts trok naar de afgesloten en geblokkeerde baan. Altijd zelf blijven opletten dus.

Verder regelmatig gehad dat 'ie bijna ingreep in de volgende situatie: auto gaat rechtsaf, ik hou voldoende afstand, zodat ik gewoon door kan rijden zonder te hoeven remmen. Dan komt er een piepgeluid en een tekentje op het dashboard van bijna-botsing met voorganger. Ik rij ook best wel scherp dan en zit er een paar meter achter, want ik weet dat hij de bocht om is als ik op zijn positie ben.

• Nickvdwaal
Wij hebben bij ons op de weg richting werk een flauwe bocht naar links met rechts een fietspad, als je ACC aan hebt staan en er rijdt precies op dat moment in die bocht een fietser dan heb ik al een aantal keer gehad dat hij keihard in de ankers ging. Dit is op een 80-weg en dan remt hij dus naar 50 waardoor je je echt kapot schrikt in de ochtend. Dus tegenwoordig geen ACC meer voor dat stuk :)

• Deikke
Komt hier inderdaad wel eens voor dat er geremd wordt voor een fietser op een fietspad naast de weg. Vaak als de weg een bocht maakt. Maar alleen op de ACC, nooit zonder.

Ik heb het filpje ook bekeken, er werd iemand 'beschuldigd' van 3 minuten geen stuurinput te hebben gegeven. Waarom de auto om die reden dan een noodstop zou moeten maken is mij een compleet raadsel.

• ErnstH
  • Niet online
Maar het is toch volstrekt logisch dat de ACC hard gaat remmen als hij een fietser "voor je" ziet. De ACC heeft geen weet van hoe de weg zelf verloopt voor zover ik weet. Dus hij kan geen rekening houden met (flauwe) bochten. Ik heb dit zelf ook op bepaalde plaatsen, maar daar gebruik ik dan dus LIMIT ipv CC.

• Deikke
ErnstH schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 10:33:
Maar het is toch volstrekt logisch dat de ACC hard gaat remmen als hij een fietser "voor je" ziet. De ACC heeft geen weet van hoe de weg zelf verloopt voor zover ik weet. Dus hij kan geen rekening houden met (flauwe) bochten. Ik heb dit zelf ook op bepaalde plaatsen, maar daar gebruik ik dan dus LIMIT ipv CC.
Klopt, maar de ACC doet dan ook weer geen noodstop, is overrulebaar en de vergissing is vaak verklaarbaar. Dus geen 'phantom braking'.

• steps67
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11-09 17:47
PeterZ(on) schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 12:32:
Bizar, ik houdt de prijzen al een paar jaar in de gaten en ze vragen nu idd meer!

Waarschijnlijk doordat de ANWB het in zijn favorieten 2e hands lijst heeft staan en omdat er weinig aanbod is, want wij blijven er natuurlijk gewoon in doorrijden!!!

• PeterZ(on)
steps67 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 11:21:
[...]

Bizar, ik houdt de prijzen al een paar jaar in de gaten en ze vragen nu idd meer!

Waarschijnlijk doordat de ANWB het in zijn favorieten 2e hands lijst heeft staan en omdat er weinig aanbod is, want wij blijven er natuurlijk gewoon in doorrijden!!!
Die de ANWB benoemde was natuurlijk wel de hybride versie, alleen de foto is een EV. Maar de prijzen van gebruikte EV's stijgen volgens mij al een tijdje sinds de brandstofprijzen zo hoog zijn.

Ik ga dan wel voor de Ioniq 3 maar dan moet die wel naar mijn zin zijn en niet van die irritante zogenaamde rijhulpsystemen hebben en een fatsoenlijke inruilprijs krijgen. Zo niet, dan blijf ik lekker doorrijden met mijn Ioniq want het is nog altijd een hele fijne EV, ondanks het wat kleine bereik, maar dat is met de uitbreiding van het laadnetwerk steeds minder een probleem.

• boozzz
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:19
Of gaan ze naar het buitenland? Paar jaar terug zag je hier in Amsterdam enorm veel taxi Ioniq 28 kWh rijden, dat is echt fors minder nu. Maar inderdaad, prijzen van alle EVs zijn wel wat gestegen het laatste jaar met dank aan onze oranje 'vriend'.

[ Voor 7% gewijzigd door boozzz op 02-09-2026 14:23 ]

• maarte997
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:23
Ik heb de afgelopen week ook de kerstboom met een hoop foutmeldingen, geen regeneratie, geen auto hold, geen acc, en heel de winkel voorgehad. Zou dus de ABS sensor zijn als ik het hier op nalees. De auto heeft wel uitermate weinig aan de lader gehangen. Nu twee nachten wél aan de lader, en de problemen zijn verdwenen. Als ik met m'n OBD dongle uitlees, krijg ik in de geschiedenis wel een foutmelding van de ABS-sensor, maar meer niet. Ik ga voor de zekerheid al eentje bestellen.

Hoe was jullie ervaring met een defecte ABS-sensor? Was dit een probleem dat zich onmiddellijk voordeed? Of kwam dit sporadisch voor om erger en erger en uiteindelijk definitief te worden?

Mijn batterij houdt het ook al minimaal 5 jaar vol, dus voor de zekerheid heb ik ook een nieuwe besteld.

PS: Wat een verschrikkelijke remmen heeft de Ioniq. Ze bijten met moeite, en eens ze bijten zijn ze met moeite te doseren. De hele dynamiek van de auto lijkt erdoor te veranderen, de auto lijkt er zoveel zwaarder door, en ik heb er een pak minder rijplezier aan.

• steps67
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11-09 17:47
maarte997 schreef op donderdag 3 september 2026 @ 09:07:
Ik heb de afgelopen week ook de kerstboom met een hoop foutmeldingen, geen regeneratie, geen auto hold, geen acc, en heel de winkel voorgehad. Zou dus de ABS sensor zijn als ik het hier op nalees. De auto heeft wel uitermate weinig aan de lader gehangen. Nu twee nachten wél aan de lader, en de problemen zijn verdwenen. Als ik met m'n OBD dongle uitlees, krijg ik in de geschiedenis wel een foutmelding van de ABS-sensor, maar meer niet. Ik ga voor de zekerheid al eentje bestellen.

Hoe was jullie ervaring met een defecte ABS-sensor? Was dit een probleem dat zich onmiddellijk voordeed? Of kwam dit sporadisch voor om erger en erger en uiteindelijk definitief te worden?

Mijn batterij houdt het ook al minimaal 5 jaar vol, dus voor de zekerheid heb ik ook een nieuwe besteld.

PS: Wat een verschrikkelijke remmen heeft de Ioniq. Ze bijten met moeite, en eens ze bijten zijn ze met moeite te doseren. De hele dynamiek van de auto lijkt erdoor te veranderen, de auto lijkt er zoveel zwaarder door, en ik heb er een pak minder rijplezier aan.
Misschien zijn je schijven of blokken door bijna te gebruiken niet in orde (roest) want als ik de remmen gebruik door in N te zetten en dus alleen de schijfremmen te gebruiken gaat dat goed. Ik heb na 8 jaar nog geen sensor meldingen gehad, en 1x de 12v vervangen na 6 jaar.

• Henk62
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 21:30
Bij mijn eerste abs storing was het aanvankelijk een 'knipperlicht' melding. Na opnieuw starten was hij een tijdje uit. Maar bij de tweede was het constant.

Gewoon vervangen, zou ik zeggen. Maar ik doe het dan ook (graag) zelf.

• Henk62
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 21:30
Wat betreft de remmen, ik herken dit, maar het is een kwestie van remmen. Dat doe je met deze auto niet vaak en intensief genoeg. Ga ze eens schoonmaken (vaak zit er vliegroest op). Een wereld van verschil. En voortaan af en toe ze goed gebruiken. Mooiste is bij iedere rit ze even stevig benutten. Die regeneratie remmerij is slecht voor de gladheid van je schijven. Niet voor niets doe ik al 220k met dezelfde blokken...

• Zephyrex
  • Registratie: November 2005
  • Niet online

Mijn Ioniq heeft nu ook deze storing. Komende zaterdag 2 weken geleden begonnen. Het is af en aan. De ene keer start ik en heb ik er last van. Maar gisteren bijvoorbeeld meerdere ritjes gemaakt en is het niet voorgekomen.

Maandag heb ik een afspraak staan bij de welbekende Ioniq specialist te Dongen om de wielsnelheidssensor te laten vervangen.

• --Erik--
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Komt deze kerstboom melding / ABS melding bij zowel de 28kWh als de 38kWh voor? Of tot nu toe alleen bij de 28kWh rijders in dit topic?

Hobbymatige blowerdoortest enthousiast (Retrotec) 💨. Interessant voor jouw huis? DM me maar!

• Pascal P
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 00:41

Bij mij begon het ook sporadisch deze zomer. Ik dacht nog dat het aan de hitte lag. Maar het werd allengs vaker en na een paar weken was het een permanente storing. Dus ga er maar vanuit dat het niet vanzelf over gaat.

Bij de dealer vragen ze de hoofdprijs (helaas eigen ervaring). Zoek even in dit forum, er staan wat berichten om het zelf te doen. Of zoek een garage die niet alleen modules vervangt (zoals de dealer) maar nog echt kan repareren. Die sensor zelf kost een paar tientjes.

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

pzijde schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 01:56:
Al bijna 7 jaar een 38 kWh hier. In het begin was de adaptive cruise control best slecht Bij afritten met een flinke bocht schoot 'ie soms plotseling hard vooruit omdat de voorganger niet meer gezien werd. Dat is inmiddels stukken beter geworden.

Ook een keer bij wegwerkzaamheden dat 'ie plotseling niet de gele strepen volgde, maar de auto naar rechts trok naar de afgesloten en geblokkeerde baan. Altijd zelf blijven opletten dus.

Verder regelmatig gehad dat 'ie bijna ingreep in de volgende situatie: auto gaat rechtsaf, ik hou voldoende afstand, zodat ik gewoon door kan rijden zonder te hoeven remmen. Dan komt er een piepgeluid en een tekentje op het dashboard van bijna-botsing met voorganger. Ik rij ook best wel scherp dan en zit er een paar meter achter, want ik weet dat hij de bocht om is als ik op zijn positie ben.
In het menu is er een instelling die regelt hoe snel de ACC reageert, die heb ik op traag gezet en sindsdien vond ik hem veel beter.

• digilb
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 15:58
Vandaag 4 keer met onze Ioniq 38 kWh gereden. Eerste 3 keer ging probleemloos, maar de 4e keer was het dashboard grotendeels uitgevallen. Was een klein stukje naar huis dus geen probleem, maar ik vind het wel heel raar: de [P] en de kilometerstand zijn zichtbaar en verder niks. Ik heb e.e.a. geprobeerd (auto uit/aan, diverse knoppen geprobeerd, reset van de multimedia) maar dat helpt niet. Technisch werkt alles goed (regeneratie, cruise control) maar ik zie dus niet meer wat ik doe. Heeft iemand hier ervaring mee, tips? Of maandag de dealer bellen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZXdwiXONSqHAB-UQ6Sb3bEN0rOg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nDX00NqrEfTg2S56BjuyXreB.jpg?f=fotoalbum_large

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

digilb schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 18:15:
Vandaag 4 keer met onze Ioniq 38 kWh gereden. Eerste 3 keer ging probleemloos, maar de 4e keer was het dashboard grotendeels uitgevallen. Was een klein stukje naar huis dus geen probleem, maar ik vind het wel heel raar: de [P] en de kilometerstand zijn zichtbaar en verder niks. Ik heb e.e.a. geprobeerd (auto uit/aan, diverse knoppen geprobeerd, reset van de multimedia) maar dat helpt niet. Technisch werkt alles goed (regeneratie, cruise control) maar ik zie dus niet meer wat ik doe. Heeft iemand hier ervaring mee, tips? Of maandag de dealer bellen?

[Afbeelding]
Het lijkt erop alsof het scherm niet wakker wordt, wellicht is er een probleem met de CAN communicatie?
Ik gok dat de dealer zal zeggen dat ze een diagnose moeten stellen à veel geld en vervolgens het scherm vervangen dient te worden à nog heel veel meer geld. -O-
Je zou de massa accupool even los kunnen halen voor een half uur om de boel te resetten, dat lost vaak al een hoop probleempjes op.

• digilb
SpongeRob schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 18:24:
[...]

Het lijkt erop alsof het scherm niet wakker wordt, wellicht is er een probleem met de CAN communicatie?
Ik gok dat de dealer zal zeggen dat ze een diagnose moeten stellen à veel geld en vervolgens het scherm vervangen dient te worden à nog heel veel meer geld. -O-
Je zou de massa accupool even los kunnen halen voor een half uur om de boel te resetten, dat lost vaak al een hoop probleempjes op.
Wat / waar is de massa accupool?

Ik heb trouwens verlengde garantie en dit zal er gewoon onder vallen :)

• digilb
Het scherm werkt weer! Wat heb ik gedaan : kwartiertje laden en weer gestopt. Motorkap opengemaakt en weer dicht gedaan. En paar keer auto start / stop. Kortom: geen idee wat er mis was.

• Methew
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:49
Ik heb heel sporadisch dat het middelste display compleet niet opstart (28 kWh versie) maar dat de vermogen en lading indicators (links en rechts van dat scherm) wel werken. In zo'n geval kijk ik op het navigatiesysteem voor mijn snelheid. Een volgende rit werkt het dan wel gewoon weer. Schrik er al niet meer van als het weer een keer voorvalt.

Het is denk ik iets van 3x gebeurd in de 5 jaar dat ik deze auto rijd.

• pzijde
digilb schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 18:15:

[Afbeelding]
Ik rij al bijna 7 jaar met de Ioniq 38. Een paar jaar geleden dit probleem ook een paar keer gehad. Daarna is het nooit meer voorgekomen.

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

digilb schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 18:31:
[...]

Wat / waar is de massa accupool?
Die zit gewoon op de (12V) accu, de minpool in andere woorden.

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:19

houthakker

Poehé

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/yFw9s00F/IMG-20260826-080037655-HDR.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/XZS90P92/IMG-20260826-080041381-HDR.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/8gzKXzVL/IMG-20260826-080047547.jpg

Recent was m'n exide 40ah alsnog leeggelopen. Dit keer maar de grootste accu gepakt die ik kon vinden en passend kon maken; 52Ah. Moet een klein stukje plastic weg zagen maar was prima te doen. De accu die je zit is een Bosch S4 002 (B13, AP), 207 × 175 × 190 mm

Specs

• Lintesir
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-09 11:13
houthakker schreef op maandag 7 september 2026 @ 11:17:
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]

Recent was m'n exide 40ah alsnog leeggelopen. Dit keer maar de grootste accu gepakt die ik kon vinden en passend kon maken; 52Ah. Moet een klein stukje plastic weg zagen maar was prima te doen. De accu die je zit is een Bosch S4 002 (B13, AP), 207 × 175 × 190 mm
Het lijkt mij dat een grotere accu niet gaat helpen: Als er iets stroom blijft trekken, gaat die ook wel leeg.

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-09 15:48

WCA

Lintesir schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 09:08:
[...]

Het lijkt mij dat een grotere accu niet gaat helpen: Als er iets stroom blijft trekken, gaat die ook wel leeg.
Tuurlijk, maar duurt wel langer.

Ik heb al eens een lege accu gehad omdat ik een uurtje de alarmlichten had aanstaan

Share and Enjoy!

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003

houthakker

Poehé

Lintesir schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 09:08:
[...]

Dat klopt, maar als ik nu een paar dagen m'n wagen aan de stekker heb staan terwijl deze niet laad, duurt het wel langer voordat de accu leeg is ;-)

Zeker met de OVMS telemetrie module...

[ Voor 5% gewijzigd door houthakker op 08-09-2026 10:09 ]

Specs

• Headshot_NL
Ik heb hier toevallig vanmorgen weer een helemaal leeg accu gehad, 7 volt ongeveer. Gistermiddag zag ik dat mijn dakraam nog openstond. Dus ingestapt, auto aan, raam dicht, auto uit. Alles binnen een paar seconden. Stom want zo had ik de vorige keer ook een lege accu, blijkbaar blijft er dus iets actief.

10 minuten gereden, toen gewerkt, helaas niet genoeg geladen dus had de booster weer nodig.

Nu thuis maar weer aangesloten op de Victron Blue Smart IP65 5 ampère lader. Aanrader, is te monitoren via Bluetooth en eventueel ook te integreren in Home Assistant voor de liefhebbers. Heeft ook leuke opties om te herconditioneren.

[ Voor 8% gewijzigd door Headshot_NL op 08-09-2026 17:14 ]

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1

• Headshot_NL
Headshot_NL schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 17:13:
Ik heb hier toevallig vanmorgen weer een helemaal leeg accu gehad, 7 volt ongeveer. Gistermiddag zag ik dat mijn dakraam nog openstond. Dus ingestapt, auto aan, raam dicht, auto uit. Alles binnen een paar seconden. Stom want zo had ik de vorige keer ook een lege accu, blijkbaar blijft er dus iets actief.

10 minuten gereden, toen gewerkt, helaas niet genoeg geladen dus had de booster weer nodig.

Nu thuis maar weer aangesloten op de Victron Blue Smart IP65 5 ampère lader. Aanrader, is te monitoren via Bluetooth en eventueel ook te integreren in Home Assistant voor de liefhebbers. Heeft ook leuke opties om te herconditioneren.
Hmm vanmorgen dus weer een lege accu. Gisteren gewoon gereden, 80 kilometer. Ook gisternacht de hele nacht aan de acculader gehangen. Er is dus iets wat wel stroom trekt, nu nog uitzoeken wat het is. Lastig omdat het sporadisch is blijkbaar. Maar lijkt te maken te hebben, of te beginnen, na een start en kort daarna weer uitzetten van de auto.

• RobinDH1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 14:11
Headshot_NL schreef op donderdag 10 september 2026 @ 08:32:
[...]

Hmm vanmorgen dus weer een lege accu. Gisteren gewoon gereden, 80 kilometer. Ook gisternacht de hele nacht aan de acculader gehangen. Er is dus iets wat wel stroom trekt, nu nog uitzoeken wat het is. Lastig omdat het sporadisch is blijkbaar. Maar lijkt te maken te hebben, of te beginnen, na een start en kort daarna weer uitzetten van de auto.
Zelf geen ervaring mee, hier echter wel al zien passeren dat de spiegels aan de oorzaak kunnen liggen van een batterijdrain. Misschien uit proberen te sluiten door die eens te wijzigen naar standje open?

• Headshot_NL
RobinDH1 schreef op donderdag 10 september 2026 @ 20:26:
[...]

Zelf geen ervaring mee, hier echter wel al zien passeren dat de spiegels aan de oorzaak kunnen liggen van een batterijdrain. Misschien uit proberen te sluiten door die eens te wijzigen naar standje open?
Ja helaas hier niet. Staan al jaren op "open".

Vanmiddag gemeten, uiteindelijk 0.10 - 0.14 ampère drain als de auto een tijd uit staat. Dus nu is er niks aan de hand. Maar vandaag was het weer droog en mogelijk geen vocht in de achteruitrijcamera welke ik nog steeds verdenk. Als het weer voorkomt trek ik die gewoon even los om te testen. Jammer dat ik nu niet 20 watt standby verbruik meet, dan kan je gericht zoeken.

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Headshot_NL schreef op donderdag 10 september 2026 @ 20:49:
[...]

Ja helaas hier niet. Staan al jaren op "open".

Vanmiddag gemeten, uiteindelijk 0.10 - 0.14 ampère drain als de auto een tijd uit staat. Dus nu is er niks aan de hand. Maar vandaag was het weer droog en mogelijk geen vocht in de achteruitrijcamera welke ik nog steeds verdenk. Als het weer voorkomt trek ik die gewoon even los om te testen. Jammer dat ik nu niet 20 watt standby verbruik meet, dan kan je gericht zoeken.
Ik vind 100-140mA toch echt teveel hoor. Het liefst blijf je onder de 20mA, maar met moderne auto's is het maximaal aanvaardbare 50mA.
Het is toch wel aan te raden om al eens te zoeken en wat zekeringen te trekken.

• Headshot_NL
SpongeRob schreef op donderdag 10 september 2026 @ 20:55:
[...]

Ik vind 100-140mA toch echt teveel hoor. Het liefst blijf je onder de 20mA, maar met moderne auto's is het maximaal aanvaardbare 50mA.
Het is toch wel aan te raden om al eens te zoeken en wat zekeringen te trekken.
Ja dat is een lastige, dit is minder dan 2 watt. Geen idee wat dit kan zijn en de vorige keer keer kon ik het niet achterhalen.

Dat een volle accu binnen 10 uur naar helemaal leeg (7 volt) gaat kan natuurlijk lang niet door 2 watt standby verbruik. Dan was er meer aan de hand. Maar tot nu toe lijkt het alleen nog voor te komen tijdens regenachtig weer.

Hoe laag hij uiteindelijk in standby zakt weet ik niet. Moest vanmiddag weer weg en gestopt met meten. We zien morgenochtend verder en anders hang ik er weer even een paar uur een metertje tussen.

• Millert
@Headshot_NL 100mA is 23 W, niet 2 W. Als ik het juist heb.

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Millert schreef op donderdag 10 september 2026 @ 21:24:
@Headshot_NL 100mA is 23 W, niet 2 W. Als ik het juist heb.
P=U×I, dus 0.1×12=1.2W. ;)

• Headshot_NL
Haha inderdaad. Onder de 2 watt omdat de 12 volt accu vol tegen de 14 volt zit. 14 x 0,14 = 1,96 watt.

Maar wellicht is dit inderdaad iets hoog. Maar kan nog steeds niet verklaren wat er gebeurde.

• Millert
Scherp bedankt, uit automatisme gerekend met 230V.

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

• pzijde
Headshot_NL schreef op donderdag 10 september 2026 @ 08:32:
[...]

Ik heb de Ioniq al bijna 7 jaar, bijna 170.000 km. Mijn ervaring is dat je de accu moet vervangen als hij een paar keer leeg heeft gestaan. Dan is hij beschadigd. Ik heb dat inmiddels 3 keer gedaan.

De "Varta A13 Blue Dynamic 12V 40Ah Zuur 5401250333132" gaat wat langer mee dan de originele accu. Die past goed en vervangen is een eenvoudig klusje.

• cnsmr
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:53
pzijde schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 11:38:
[...]

De "Varta A13 Blue Dynamic 12V 40Ah Zuur 5401250333132" gaat wat langer mee dan de originele accu. Die past goed en vervangen is een eenvoudig klusje.
Let op dat deze accu kleine polen heeft en je er adapters bij moet kopen om te passen in de Ioniq.

• Headshot_NL
[...]

Ik heb de Ioniq al bijna 7 jaar, bijna 170.000 km. Mijn ervaring is dat je de accu moet vervangen als hij een paar keer leeg heeft gestaan. Dan is hij beschadigd. Ik heb dat inmiddels 3 keer gedaan.

Onlangs zelf vervangen door een, grotere dan originele, Bosch accu. Nu geen problemen meer gehad.

• Jan1337
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20:48
[...]

Andere optie voor een goede 12V-accu die direct past is de Exide Premium EA406. Die is ook 40Ah maar heeft standaard de adapters wél meegeleverd. En hij weegt 800 gram minder dan de Varta. Ook is de koudstartstroom nog 20A hoger, voor wat het waard is.

[ Voor 3% gewijzigd door Jan1337 op 12-09-2026 16:28 ]

• luke22
met het slechte weer in het vooruitzicht toch maar besloten een setje allseasons te bestellen.

:P ik wissel nu elk half jaar tussen een zomer en winterset maar die 2de set gaat mooi op marktplaats binnenkort.

Jammer alleen dat dat niet de enige kosten zijn, ons dakraamrubber is gescheurd en de hyundai dealer vraagt er 400 euro voor ... wel een hoop geld.

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

luke22 schreef op zondag 13 september 2026 @ 09:35:
met het slechte weer in het vooruitzicht toch maar besloten een setje allseasons te bestellen.

:P ik wissel nu elk half jaar tussen een zomer en winterset maar die 2de set gaat mooi op marktplaats binnenkort.

Jammer alleen dat dat niet de enige kosten zijn, ons dakraamrubber is gescheurd en de hyundai dealer vraagt er 400 euro voor ... wel een hoop geld.
Je zou de zomerset kunnen houden, dan is het mogelijk dat je in de zomer meer bereik hebt dan met de allseasons. Dat is afhankelijk van welke allseasons je hebt, met mijn Vredestein Quatracs ging het verbruik circa 10% omhoog vergeleken met de Michelin Energy Savers. Het rijplezier ging nog veel verder omhoog, dus dat iets hogere verbruik is het me wel waard.

• luke22
Tegenwoordig is de Ioniq onze tweede auto, dus dat maakt allemaal niet zoveel meer uit :D
Pagina: 1 ... 208 209 Laatste