• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-05 15:44
dvko schreef op woensdag 13 november 2019 @ 22:08:

Wat betekent dat schildpad icoontje, beperkt vermogen? Ik dacht dat dat echt stapvoets zou zijn, maar heb eigenlijk niets gemerkt.
Als je gewoon met het pedaal rijdt dan kun je volgens mij op een gegeven moment niet harder dan 60 km/h. Je kunt dit overrulen door de cruisecontrol te gebruiken dan kun je bijvoorbeeld wel 90 km/h of harder gaan rijden.
Let dan wel goed op wat dat met je range doet want ik heb zelf wel eens tot 0% leeg gereden en de Fastned nog gehaald, maar iemand anders op het forum kwam met 0% ineens stil te staan. Your mileage may vary!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23:32

Major_ton

Shoot!

Ik ben weer wat stapjes verder als het op de Ioniq EV aankomt. Waar ik nog benieuwd naar ben is hoe jullie aan huis bijladen. Hebben jullie een wall charger via Hyundai zelf geregeld?

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch

• Hulkkonen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 28-09-2022

Hulkkonen

I wear them at night

@Major_ton Mijn laadpunt heb ik zelf geregeld (via de leasemaatschappij weliswaar), niet via Hyundai.

• Sonicfreak
Major_ton schreef op donderdag 14 november 2019 @ 12:49:
Ik ben weer wat stapjes verder als het op de Ioniq EV aankomt. Waar ik nog benieuwd naar ben is hoe jullie aan huis bijladen. Hebben jullie een wall charger via Hyundai zelf geregeld?
Mijn werkgever heeft de NewMotion Home Advanced laadpaal geregeld. Dus de laadpaal en installatie werden door mijn werkgever betaald. NewMotion heeft de levering en installatie verder afgehandeld.
Zonder reclame te maken, installatie is uitgevoerd door laadpunt.nl en die kan ik iedereen aanraden.
Toen ik ging verhuizen heeft dat bedrijf de laadpaal verhuisd en mijn 3 fasen meterkast geplaatst. Zeer tevreden over de installatie en afwerking.

[ Voor 20% gewijzigd door Sonicfreak op 14-11-2019 13:05 ]

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
Je kan ook met de thuis lader die bij de auto meegeleverd wordt laden . Die laad 2 kWh. Dat doe ik altijd op mijn werk . Gaat prima.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-05 17:04

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Granny charger -> stopcontact in de garage. Ik heb wel een eigen oprit...

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• dvko
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Granny charger aan een buitenstopcontact met dikke verlengkabel van zo’n 10m, stukje over de stoep ook.

Mijn dealer gaf aan dat het meestal goedkoper en sneller is om zelf een laadpunt te regelen vs. via Hyundai.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:49
Zelf regelen:500-1000 Eur. En de bijgeleverde lader kan je ook prima gebruiken

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:33
Ik heb voor iets meer dan 200 euro een tweede granny lader gekocht en die in een kastje aan de muur bevestigd zodat die droog hangt, kost weinig en werkt prima, mits je de tijd hebt.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

Bedankt voor alle antwoorden, dat helpt enorm. Ik ben toch nog wel geschrokken van de maandelijkse kosten op basis van financial lease. Tuurlijk kost het onderaan de streek een hoop minder na het verrekenen met de belasting en de MIA etc, maar in eerste instantie kost een een Comfort uitvoering nog wel gewoon € 750,- in de maand. Dat vind ik een hoop geld voor een stuk blik op wielen. Irritant is dat er snel beslist moeten worden, dus dat wordt vanavond even goed overleggen met mijzelf :*)

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Wall charger via Hyundai is erg duur. Zelf regelen is veel goedkoper. Financial lease is een dure optie, het kan zijn dat private lease of full operational lease zakelijk toch goedkoper is.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
Zijn er mensen met een wall charger die hoger gaat dan 3.7 kW? Hoe? En tot hoe hoog? Wordt door iemand 7 kW gehaald?

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
In principe is mijn EV Box wallcharger 32 A, maar vanwege stroombeperkingen is deze teruggeregeld tot 16 A (3x25 A aansluiting).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:22
Jan Treur schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 05:25:
Zijn er mensen met een wall charger die hoger gaat dan 3.7 kW? Hoe? En tot hoe hoog? Wordt door iemand 7 kW gehaald?
Ik heb een load balancing ICU EVE mini en haal 28 ampère, het maximum van het 2017 model IONIQ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Dat is toch al gauw 6.4 kW. Je hebt zeker geen 3x25A aansluiting?

Mijn huidige Ioniq kan in principe tot 7.2 kW. Na ruim 6 jaar een 3.7 kW laadpaal van Newmotion, dacht ik nu aan een nieuwe, bijvoorbeeld van Zappi, met load balancing. Maar in een telefonisch contact met de Zappi mensen zeiden ze dat ze 'vanwege de regels m.b.t. selectiviteit' bij een 3x25A aansluiting niet verder kunnen gaan dan 4.6 kW. Kan load balancing die selectiviteit niet vervangen? Dan zou je tot 5.7 kW moeten kunnen gaan, bijvoorbeeld via twee groepen. Die 4.6 kW is wel erg ver af van die 7.2 kW, en maar weinig hoger dan 3.7 kW, dus het wordt dan de vraag of een upgrade dat geld wel waard is. Zijn hier andere oplossingen voor?

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
Jan Treur schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 08:09:
Dat is toch al gauw 6.4 kW. Je hebt zeker geen 3x25A aansluiting?

Mijn huidige Ioniq kan in principe tot 7.2 kW. Na ruim 6 jaar een 3.7 kW laadpaal van Newmotion, dacht ik nu aan een nieuwe, bijvoorbeeld van Zappi, met load balancing. Maar in een telefonisch contact met de Zappi mensen zeiden ze dat ze 'vanwege de regels m.b.t. selectiviteit' bij een 3x25A aansluiting niet verder kunnen gaan dan 4.6 kW. Kan load balancing die selectiviteit niet vervangen? Dan zou je tot 5.7 kW moeten kunnen gaan, bijvoorbeeld via twee groepen. Die 4.6 kW is wel erg ver af van die 7.2 kW, en maar weinig hoger dan 3.7 kW, dus het wordt dan de vraag of een upgrade dat geld wel waard is. Zijn hier andere oplossingen voor?
In mijn vorige huis had ik een 50A aansluiting en was de laadpaal afgezekerd op 32A met load balancing. In mijn huidige huis heb ik een 3x25A aansluiting en is de laadpaal op 1 fase aangesloten en afgezekerd op 25A. Gaat prima zonder problemen. Ik gebruik nu ook geen load balancing meer. De monteur van laadpunt.nl vertelde mij dat dat niet meer nodig is omdat de laadpaal nu een eigen fase heeft. De netwerkkabel voor load balancing is wel getrokken en komt uit in de meterkast, maar zit dus niet aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dunbar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-11-2024
Gister de winterbandjes gekregen en ik rij nu 17 kwh/ 100km (mix van snelweg en 50km wegen). En de echte winter moet nog komen. Ik ben benieuwd.

Tomorrow is often the busiest day of the week

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nunzio
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 04-01-2023
6,5 kW heb ik mijn Zappi afgestemd. Die heeft ook nog een loadbalancer en werkt erg goed.
Ik heb zelf kabel gelegd naar meterkast en Zappi koste me iets van 700 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heath
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-05 22:10
Dunbar schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 10:47:
Gister de winterbandjes gekregen en ik rij nu 17 kwh/ 100km (mix van snelweg en 50km wegen). En de echte winter moet nog komen. Ik ben benieuwd.
Ik heb hier laatst ook eens wat meer op gelet, het valt me op dat hoe warm alle componenten zijn ook enorme invloed heeft. Wanneer je een tijdje rijdt en alles op aan het warmen is (lees: tripje van 350km), zeker na een korte fastcharge sessie, zakte het verbruik bij mij weer terug naar de 13,5/15 kwh per 100km. Het lijkt er op dat de motor/accu/combi net als een ICE wat minder efficient is bij lage temperaturen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
Dat was mij ook al opgevallen met een langere trip. Het is dus zo als je auto warm is er niet veel verbruik is door de warmtepomp . Maar ook de batterij wordt warmer en heeft dan meer energie dan tegenover een koude batterij . En ook de elektromotor zal ook een hogere rendement hebben als hij warmer wordt.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:16
evtje schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 12:00:
Dat was mij ook al opgevallen met een langere trip. Het is dus zo als je auto warm is er niet veel verbruik is door de warmtepomp . Maar ook de batterij wordt warmer en heeft dan meer energie dan tegenover een koude batterij . En ook de elektromotor zal ook een hogere rendement hebben als hij warmer wordt.
Dus lijkt het me zinvol om de auto op te laden in een (verwarmde) garage, of is het effect weg als je daarna de kou in rijdt? Zou het een voordeel zijn dat je met het nieuwe model de wagen kan voorverwarmen, of zet dat geen zoden aan de dijk in verhouding tot een verwarmde garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
ik haalde maximaal:
op de maximum stand (volgens het menu van de ioniq):
7040 VA = (bij 233 V) 30A
met een ioniq uit 2017 op een 32A laadpaal op een 25A afgezekerde fase.
(door een installatiefout van de monteur).

Daarna laadpaal teruggezet naar 25A.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Nunzio schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 11:14:
[...]
6,5 kW heb ik mijn Zappi afgestemd. Die heeft ook nog een loadbalancer en werkt erg goed.
Ik heb zelf kabel gelegd naar meterkast en Zappi koste me iets van 700 euro.
Dat zou voor mij ook aantrekkelijk zijn. Kan een gecertificeerde elektricien dit ook doen, of vindt die dat te riskant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
  • Laatst online: 21:22
Jan Treur schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 14:14:
[...]

Dat zou voor mij ook aantrekkelijk zijn. Kan een gecertificeerde elektricien dit ook doen, of vindt die dat te riskant?
Als jij 25 ampère hebt op de fase, kun je maar maximaal ongeveer 25*230 halen. Dan krijg je dus niet meer dan 5,7kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Ja, dat is inderdaad zo. De mensen die hoger zitten, hebben blijkbaar een zwaardere driefasenaansluiting of een eenfase-aansluiting. Maar misschien is van 3.7 naar 5.7 toch wel de moeite. Ik zou dan twee groepen van eenzelfde fase naar de laadpaal kunnen leiden. Alleen, kunnen die selectiviteitsregels genegeerd worden als je aan load balancing doet?

[ Voor 46% gewijzigd door Jan Treur op 15-11-2019 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Volgens mij wel, maar ken de nen1010 niet goed
Bij een kook groep zit er ook 2x16a op een fase

[ Voor 34% gewijzigd door BarryH op 15-11-2019 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
BarryH schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 18:26:
Volgens mij wel, maar ken de nen1010 niet goed
Bij een kook groep zit er ook 2x16a op een fase
Dat kan, maar hoeft niet. Wij hebben een 3 fase kookgroep (met echt alle 3 de fases aangesloten, moet ook wel met 11,2 kW).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjabba1979
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 22:14
Iemand met de comfort en dus H7 halogeen al een led conversion gedaan? Hyundai gebruikt een adapterplaat voor de H7 en hierdoor moet er behoorlijk geknutseld worden. Er is wel een plug and play set met adapterplaat eraan maar die koelen met fan en ik wil enkel passief en liefst ook de Philips.
Of zijn er andere suggesties voor wat meer en witter licht?
Ik ken de Osram nightbreakers en die van Philips maar de levensduur valt mij erg tegen. En aangezien het een rotklusje is wil ik er een tijdje vanaf zijn als ik ze vervang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wfveennl
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:22
Jazeker ik haal de 7 wel met een ICU eve mini. Unit zelf in de meterkast, kabel door de kruipruimte naar buiten. 35A hoofdzekering. Laadunit 32A zekering met loadbalancing op de P1 poort van de slimme meter.

Werkt perfect.

LG Therma V Split: binnen : HN091MR; buiten : HU071MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomic
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-05 13:58

tomic

Smexylittlebabe!

CopyCatz schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 12:02:
[...]

Dus lijkt het me zinvol om de auto op te laden in een (verwarmde) garage, of is het effect weg als je daarna de kou in rijdt? Zou het een voordeel zijn dat je met het nieuwe model de wagen kan voorverwarmen, of zet dat geen zoden aan de dijk in verhouding tot een verwarmde garage.
Zeker zinvol. Een (voor)verwarmde EV heeft een veel lager verbuik dan een steenkoude. Na +/- 30 minuten snelweg wordt de accu vanzelf warm maar als je kán voorverwarmen (thuis of met de instelling in de ioniq aan een publieke paal, altijd doen)

Toch maar een weblog?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:55
tomic schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 20:20:
als je kán voorverwarmen (thuis of met de instelling in de ioniq aan een publieke paal, altijd doen)
*als de range kritisch is; ik doe het juist niet, kost alleen maar meer energie. Parkeren in een garage is natuurlijk wel perfect.

[ Voor 7% gewijzigd door assje op 15-11-2019 20:39 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuo
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 19-05 08:06

Kuo

Volgens mij is voorverwarmen alleen nodig, als je het anders niet haalt qua bereik. Anders is het redelijk verspilling van energie, want bij de Ioniq heb je ook stoelverwarming en dat kost veel minder energie dan de hele auto opwarmen. Daarnaast begin voorverwarmen al iets van half uur voor je vertrek, dus nodeloos. Aangezien voorverwarmen via timer gaat, zal het ook voorkomen, dat je toch niet gaat rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomic

tomic

Smexylittlebabe!

assje schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 20:38:
[...]

*als de range kritisch is; ik doe het juist niet, kost alleen maar meer energie. Parkeren in een garage is natuurlijk wel perfect.
Natuurlijk kost het energie, maar dat is wel energie van het grid. Van de tractie batterij in de auto is het redelijk nutteloos, afgezien van het comfort. Mocht je langer rijden, dan duurt het ongeveer 30 minuten voordat de auto incl. batterij op temperatuur is. Een koude batterij presteert slecht maar het is niet schadelijk volgens mij tot -20 ofzo.

Toch maar een weblog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nunzio
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 04-01-2023
Jan Treur schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 18:15:
Ja, dat is inderdaad zo. De mensen die hoger zitten, hebben blijkbaar een zwaardere driefasenaansluiting of een eenfase-aansluiting. Maar misschien is van 3.7 naar 5.7 toch wel de moeite. Ik zou dan twee groepen van eenzelfde fase naar de laadpaal kunnen leiden. Alleen, kunnen die selectiviteitsregels genegeerd worden als je aan load balancing doet?
Ene hele goeie. Ik heb in ieder geval een groep van 32A gecreëerd (6mm2 kabel naar lader gelegd). Dit gaat prima waardoor ik de auto kan laden met maximaal 7,3kW. Ik heb hem in de parameters terug gezet naar maximaal 6,5kW om wat ruimte te hebben voor de woning. Hoewel ik wel load balancing heb.
Een keer heb ik gehad terwijl de de auto aan het laden was dat mijn vrouw de wasmachine had aangezet waarbij de stroom naar de auto inderdaad verlaagd werd :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnake
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-09-2024
Ik heb 3x25 ampere en laadpunt is afgezekerd op 20 ampere icm load balancing (Ik haal dus zo'n 4.5 kWh). Zonder load balancing zette de installateur het op 16 ampere. Ze konden het ook alleen op de 1ste fase zetten en niet op één van de andere, weet niet zo goed waarom. M'n EVE mini is in ieder geval geschikt voor 32A.

Load balancing werkt trouwens prima, kan netjes aan de lader blijven hangen terwijl wasmachine, droger en kookplaat aan staat. Laadvermogen zakt wel eens waar naar bijna 0, maar da's dan ook de bedoeling ;)

Ik zou eigenlijk terug moeten gaan naar een enkel fase aansluting zodat ik de volledige 32A kan halen met laden. Maar goed, vooralsnog gaat het met 4.5 kWh prima. Er komt naast de Ioniq nog een e-Niro aan (over 10 maanden wel te verstaan), misschien dat ik dan het vermogen ga verhogen. Dat zien we dan wel weer.

[ Voor 14% gewijzigd door silentsnake op 15-11-2019 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB1980
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18-05 20:59
Nu de ochtenden al kouder worden heb ik geprobeerd de auto voor te verwarmen terwijl hij aan de thuislader stond. Is nog niet gelukt, en kan ik er in handleiding gek genoeg niks over vinden...alleen ergens (Maar ook dat vind ik niet meer terug) een verwijzing naar een andere handleiding (die ik niet heb). Iemand tips?

Verder is me pas opgevallen dat de verwarming wat gek doet. Heb paar keer gehad dat de temperatuur heel de tijd op 19 graden stond (in auto modus en een keer met auto modus uit), maar dat er ineens flink koude lucht voelbaar was. Kan natuurlijk zijn dat het warmer dan 19 was geworden, maar het voelde als overdreven hard koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EHA1337
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
JB1980 schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 22:06:
Nu de ochtenden al kouder worden heb ik geprobeerd de auto voor te verwarmen terwijl hij aan de thuislader stond. Is nog niet gelukt, en kan ik er in handleiding gek genoeg niks over vinden...alleen ergens (Maar ook dat vind ik niet meer terug) een verwijzing naar een andere handleiding (die ik niet heb). Iemand tips?

Verder is me pas opgevallen dat de verwarming wat gek doet. Heb paar keer gehad dat de temperatuur heel de tijd op 19 graden stond (in auto modus en een keer met auto modus uit), maar dat er ineens flink koude lucht voelbaar was. Kan natuurlijk zijn dat het warmer dan 19 was geworden, maar het voelde als overdreven hard koelen.
Kijk in het laden menu of hij op direct laden staat of op een bepaalde tijd.

Die koude lucht is de automatische ontwasemings functie, zodat de vooruit niet beslagen raakt. Wanner gewenst kan je dit uitschakelen door, uit me hoofd de max blower ingedrukt te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak

Bij het instellen van de tijd is ook een optie om airco aan te vinken. Die moet aangevinkt zijn anders werkt het voorverwarmen niet. En het vinkje bij de week/dagen dat de auto moet voorverwarmen moet aanstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjabba1979

Had ik ook. Houdt 3 tellen Front ingedrukt en er gaat ADS off branden. Auto defog systeem. Die zet uit zichzelf de airco op de voorruit als hij vocht meet in de auto. Op zich mooi systeem maar mijn ervaring is ook niet zo prettig. Ik regel het zelf wel.

Ander vraagje, het stuur is mooi maar bekleed met een soort kunststof, vind ik best glad. IK heb liever echt leer. Iemand ervaring met een stuur in echt leer? Uit een ander model Hyundai overzetten? Ergens laten bekleden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiller
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-09-2024
Dat is een hele fijne optie die achteraf ingebouwd wordt bij DK-Schweizer. Heel blij mee.

Accessoires:Bekleden leder stuurwiel lo­0050 witte stiksels EUR 269,00

Ioniq 5 P45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjabba1979
Spiller schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 13:31:
Dat is een hele fijne optie die achteraf ingebouwd wordt bij DK-Schweizer. Heel blij mee.

Accessoires:Bekleden leder stuurwiel lo­0050 witte stiksels EUR 269,00
Kan je dat achteraf ook bestellen? De auto staat nl al even op kenteken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holgster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-05 13:44
Misschien een domme vraag maar krijg het niet gevonden 8)7
Gaat om de nieuwe Ioniq, misschien hetzelfde als in de oude.
De intervalstand van de ruitenwisser? Heb de standen 0-auto-lo-hi. Hoe kan ik nu de intervalstand activeren?
Of moet ik daarvoor ergens een setup menu in?

Br(36) Ba(56)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Wat denk je van auto... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holgster
ehh, dat werkt dus niet :? dat heb ik uiteraard geprobeerd. Schakelen met de interval switch geeft geen reactie. Op stand auto lijkt alleen de regensensor te werken.

Br(36) Ba(56)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Dan vraag ik me af waar je de interval voor nodig hebt als het niet regent... Je ruit blijft dan droog, en als er wel water op komt doet de regensensor zijn werk. Of is de regensensor vies of kapot (hint: maak je ruit op de juiste plek schoon).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Vraagje in het verlengde hiervan, als de ruitenwisser op automatisch staat, is er dan een handige manier om hem eenmaal handmatig te activeren? Nu doe ik even aan/uit om dit te bereiken maar bij mijn vorige auto kon ik hem naar me toe halen of van me af drukken om hetzelfde te bereiken en dit werkte prettiger.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiller
Even op Lo zetten en dan terug naar auto? Of ruitensproeier een halve seconde aan doen?

Ioniq 5 P45

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
Spiller schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 14:37:
Even op Lo zetten en dan terug naar auto? Of ruitensproeier een halve seconde aan doen?
Dat zijn ook varianten die ik nu gebruik, dan is er wellicht geen andere manier (ook niet echt een groot probleem verder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holgster
Wil inderdaad ook zelf onafhankelijk van de auto stand zelf snel kunnen wissen. Vandaar ook mijn vraag over de intervalstand als alternatief voor de auto stand.

Br(36) Ba(56)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiller
Ik ken geen voertuig met een regensensor/auto stand die ook een 'ouderwetse' intervalstand heeft.

Ioniq 5 P45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holgster
Waar is die schakelaar dan voor die lijkt op een interval schakelaar. Gevoeligheid van de regensensor?

Br(36) Ba(56)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spiller
yup

Ioniq 5 P45

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Spiller schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 14:51:
Ik ken geen voertuig met een regensensor/auto stand die ook een 'ouderwetse' intervalstand heeft.
Ik ook niet. Dan verdwijnt het nut van de auto stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
Holgster schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 14:47:
Wil inderdaad ook zelf onafhankelijk van de auto stand zelf snel kunnen wissen. Vandaar ook mijn vraag over de intervalstand als alternatief voor de auto stand.
Bij het 'oude' model kun je gewoon de stand veranderen door de hendel omhoog te klikken. Dan kun je zelf snel wissen. De interval aanpassen kan geloof ik niet.
Als ik wil dat er gewist wordt dan zet ik de stand eerst op 0 en dan op Auto. Dan wordt er 1 keer gewist. Als ik dan de hendel naar stand 1 of verder zet dan gaat het wissen sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
assje schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 14:30:
Vraagje in het verlengde hiervan, als de ruitenwisser op automatisch staat, is er dan een handige manier om hem eenmaal handmatig te activeren? Nu doe ik even aan/uit om dit te bereiken maar bij mijn vorige auto kon ik hem naar me toe halen of van me af drukken om hetzelfde te bereiken en dit werkte prettiger.
Als ik wil dat er gewist wordt dan zet ik de stand eerst op 0 en dan op Auto. Dan wordt er 1 keer gewist. Andere manier heb ik nog niet gevonden.

[ Voor 3% gewijzigd door Sonicfreak op 19-11-2019 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

In mijn zoektocht naar een Ioniq ben ik op een probleem gestuit wat betreft de uitrusting.
Op zich zijn de opties van een Premium erg fijn, vooral de stoel- en stuurverwarming vind ik erg prettig. Het nadeel is dat ik geen schuifdak wil hebben vanwege de beperkte hoofdruimte en de (nep)lederen bekleding ben ik ook niet heel enthousiast over.

Op zich zijn de opties van een Comfort ook wel goed, maar dan wil ik eigen toch echt wel de stoel- en stuurverwarming hebben. In nederland is die combinatie onvindbaar, in Duitsland is de Style leverbaar geweest wat eigenlijk een Comfort is met de stoel- en stuurverwarming.

Weet iemand wellicht toevallig of het mogelijk is om de stoel- en stuurverwarming achteraf in te bouwen?
Ik neem aan dat de kabelboom voorbereid is, dus dan zouden in theorie de schakelaars gemonteerd kunnen worden, het stuur vervangen en de verwarmingselementen in de stoelen geplaatst kunnen worden. Al klinkt het wel als een omslachtig gebeuren, het zijn wel de opties die ik prefereer.

In het uiterste geval kan ik natuurlijk een Style uit Duitsland halen, maar een origineel Nederlandse auto vind ik net wat prettiger.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjabba1979
SpongeRob schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 17:46:
In mijn zoektocht naar een Ioniq ben ik op een probleem gestuit wat betreft de uitrusting.
Op zich zijn de opties van een Premium erg fijn, vooral de stoel- en stuurverwarming vind ik erg prettig. Het nadeel is dat ik geen schuifdak wil hebben vanwege de beperkte hoofdruimte en de (nep)lederen bekleding ben ik ook niet heel enthousiast over.

Op zich zijn de opties van een Comfort ook wel goed, maar dan wil ik eigen toch echt wel de stoel- en stuurverwarming hebben. In nederland is die combinatie onvindbaar, in Duitsland is de Style leverbaar geweest wat eigenlijk een Comfort is met de stoel- en stuurverwarming.

Weet iemand wellicht toevallig of het mogelijk is om de stoel- en stuurverwarming achteraf in te bouwen?
Ik neem aan dat de kabelboom voorbereid is, dus dan zouden in theorie de schakelaars gemonteerd kunnen worden, het stuur vervangen en de verwarmingselementen in de stoelen geplaatst kunnen worden. Al klinkt het wel als een omslachtig gebeuren, het zijn wel de opties die ik prefereer.

In het uiterste geval kan ik natuurlijk een Style uit Duitsland halen, maar een origineel Nederlandse auto vind ik net wat prettiger.
Ik had hetzelfde. Daarbij heeft de premium geheugen voor de stoelstand (ook prettig) en buitenspiegels die naar beneden gaan bij achteruit parkeren.
Ik heb de comfort, en de stoelverwarming en stuurverwarming mis ik niet aangezien als je hem aan de lader hebt voor de nacht je kan instellen dat de hele auto warm is voor vertrek.
Hopelijk komt nog iets van bluelink, dan kan je dit ook los van de lader doen, maar vrees dat Hyundai dit niet gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:57
Sjabba1979 schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 18:11:
[...]

Ik heb de comfort, en de stoelverwarming en stuurverwarming mis ik niet aangezien als je hem aan de lader hebt voor de nacht je kan instellen dat de hele auto warm is voor vertrek.
Dat idd, als hij aan de lader hangt kun je gewoon een tijd instellen en dan is hij van binnen lekker warm als je van huis gaat. *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonicfreak
Ik heb in mijn Premium echt leder in laten bouwen voor de stoelen en achterbank. Ik vond het nep leder ook niet echt wat.

Volgens mij hebben de Duitse Premiums geen schuifdak. Bij de nieuwe Ioniq is het dacht ik een optie van 800 euro dus standaard heeft de Premium dan ook geen schuifdak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Ik dacht dat je op de Comfort ook stoelverwarming kon nemen als optie, ben ik overigens bij mijn zoektocht niet tegengekomen.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
daemonix schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 15:19:
[...]

Ik ook niet. Dan verdwijnt het nut van de auto stand.
Niet perse, soms wil je gewoon sneller reageren dan de automatische stand.

Handle naar achteren kan niet bij de Ioniq, daar had die functie kunnen zitten. Ik heb een auto gehad waar dat zo was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

In de folder staat dat de Comfort uitvoering stoelverwarming voor heeft, maar online wordt dit niet aangegeven. Geen idee hoe het nou werkelijk zit. De Premium uitvoering heeft in NL standaard geen schuifdak.

Ik heb dan toch vandaag een Premium uitvoering besteld. Eindelijk! De laadpaal van Hyundai heb ik even achterwege gelaten en ik heb nu de EVHub laadpaal type 2 - 32A (7,4kW/22kW) op het oog. Is dit een goede optie? Het liefst monteer ik een lader in de meterkast met een kabel onder de vloer en dan een socket aan de buitenmuur. Is zoiets mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• informaticien
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:27
De Comfort heeft wel stoel- maar geen stuurverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Het gaat om een 2017 model, daar was bij de Comfort uitvoering de stoelverwarming niet standaard voor zover ik heb kunnen vinden?

Voor een nieuwe auto heb ik het budget niet, dus daar heb ik me dan ook niet verdiept. :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc O.
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 16-10-2023
Spiller schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 14:51:
Mijn Volvo V70 had dat wel. Best handig, omdat ie op de regensensor niet fijn werkte. Bij lichte regen duurde het vaak te lang voordat ie begon met wissen, en als je 'm een standje hoger zette dan ging ie weer te snel op de hoogste stand wissen. Dan is een ouderwetse interval soms fijner. In de Ioniq heb ik zo nu en dan trouwens het zelfde fenomeen: Soms te laat beginnen met wissen en te snel overgaan naar wissen op de hoogste snelheid. Dat laatste ziet er zo maf uit als het niet echt heel hard regent 8)7 :)

[ Voor 5% gewijzigd door Marc O. op 19-11-2019 20:49 ]

Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB1980
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18-05 20:59
Ik had hem staan op Direct Laden, want ik dacht dat hij anders pas zou gaan laden als hij ook gaat verwarmen (iets voor ingestelde tijd). Maar dat is dus niet zo? Kan niet riskeren dat hij in de ochtend niet is opgeladen.

Ik heb trouwens een buiten stopcontact gemaakt en daar zit een Bluetooth stekker in. Ik stel dus in dat de auto laad tussen 23.00-7.00 via het stopcontact.
(Wilde foto posten, maar heb nog te weinig karma...)
EHA1337 schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 22:13:
[...]

Kijk in het laden menu of hij op direct laden staat of op een bepaalde tijd.

Die koude lucht is de automatische ontwasemings functie, zodat de vooruit niet beslagen raakt. Wanner gewenst kan je dit uitschakelen door, uit me hoofd de max blower ingedrukt te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Laat die bluetooth stekker wel 13 A toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wfveennl
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:22
Major_ton schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 19:12:
In de folder staat dat de Comfort uitvoering stoelverwarming voor heeft, maar online wordt dit niet aangegeven. Geen idee hoe het nou werkelijk zit. De Premium uitvoering heeft in NL standaard geen schuifdak.

Ik heb dan toch vandaag een Premium uitvoering besteld. Eindelijk! De laadpaal van Hyundai heb ik even achterwege gelaten en ik heb nu de EVHub laadpaal type 2 - 32A (7,4kW/22kW) op het oog. Is dit een goede optie? Het liefst monteer ik een lader in de meterkast met een kabel onder de vloer en dan een socket aan de buitenmuur. Is zoiets mogelijk?
Jazeker, zo heb ik het ook gedaan met een ICU eve mini.

LG Therma V Split: binnen : HN091MR; buiten : HU071MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Wel zorgen voor goede bekabeling (minimaal 4 en liefst 6 mm2 in verband met de grote maximale stroom).

Maar heb je 32 A beschikbaar? Geen last van andere grootverbruikers in huis?

[ Voor 28% gewijzigd door daemonix op 20-11-2019 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Ik heb een Style uit Duitsland, ik dacht altijd dat die min of meer gelijk was aan de NL comfort maar dat is dus niet zo begrijp ik? Ik dacht dat stuur & stoelverwarming standaard was en alleen stoelverwarming achter erbij kwam voor premium.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evtje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
De Nieuw-Zeelandse minister president rijdt ook een ionic: YouTube: Stephen Colbert: The Newest Zealander Visits PM Jacinda Ardern

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
  • Laatst online: 22:45
assje schreef op woensdag 20 november 2019 @ 19:45:
[...]

Ik heb een Style uit Duitsland, ik dacht altijd dat die min of meer gelijk was aan de NL comfort maar dat is dus niet zo begrijp ik? Ik dacht dat stuur & stoelverwarming standaard was en alleen stoelverwarming achter erbij kwam voor premium.
Stoel en stuurverwarming is in Nederland een Premium feature. Opletten trouwens bij de Duitse Trend uitvoering. Die heeft geen warmtepomp!

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

• Kuo

Kuo

Dat is ook de reden geweest om eind september alsnog een oud model Ioniq te kopen en niet voor het nieuwe model te gaan. Het bespaart me best wat geld en als ik wat verder moet rijden, pak ik de eNiro. Als het echt moet kan de oude Ioniq ook prima gebruikt worden voor grote afstanden, maar je moet dan wel heel vaak laden en de afstanden tussen de snelladers mogen niet te groot worden. Wel ben je nog altijd iets sneller dan met de nieuwe Ioniq, als je tenminste nergens hoeft te wachten bij de laders.

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:22

uFx

Heath schreef op donderdag 21 november 2019 @ 10:54:
[...]

Bijzonder pijnlijk om te zien. xD
En dan die conclusie: "Na 53 minuten heeft de nieuwe meer geladen dan de oude". Ja leuk hoor, maar niemand wacht op 100%. Als je kijkt naar kWh loopt de oude zo'n 11 minuten voor bij 23 kWh. Het had 1/3 sneller moeten zijn bij het nieuwe model, niet 1/3 trager 8)7

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjabba1979
Mocht iemand om deze reden zijn nieuwe willen ruilen tegen mijn oude (2018 facelift) dan kan dat ;-)

• assje
Sjabba1979 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 12:26:
Mocht iemand om deze reden zijn nieuwe willen ruilen tegen mijn oude (2018 facelift) dan kan dat ;-)
Met gesloten beurs zeker 8)

• Sjabba1979
Nu nog wel, na 1 jan 2020 zal er bijbetaald moeten worden, er is dan ook bijtellingsvoordeel tenslotte ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Morgen m'n eerste internationale rit met m'n 28 Kwh Ioniq maken. Naar het midden van Engeland. Mooie route uitgestippeld via Abrp en genoeg pasjes en apps mee om te kunnen laden denk ik. Ben benieuwd.

• tomic

tomic

Smexylittlebabe!

Satch schreef op donderdag 21 november 2019 @ 19:36:
Morgen m'n eerste internationale rit met m'n 28 Kwh Ioniq maken. Naar het midden van Engeland. Mooie route uitgestippeld via Abrp en genoeg pasjes en apps mee om te kunnen laden denk ik. Ben benieuwd.
Cool! Hou ons op de hoogte! Dat is een rit die ik ook wel eens wil maken. (Heb dezelfde)

Toch maar een weblog?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evtje
[...]

Ik weet niet zo goed wat ik er van moet vinden . Wel leuk die vergelijk maar laden tot 100% is onzin lijkt me. Ik heb het een aantal keer bekeken en gekeken waarneer de kW gaan in zakken oude ioniq bij 77% 21 minuten geladen 22 kWh . Bij de nieuwe is dat al bij 52 % en ook tegen de 22 kWh geladen en op dat moment 30 minuten . Als door zou gaan naar 94% oude ioniq 33 minuten 27 kWh geladen tegenover de nieuwe ioniq (ook 94%)85 minuten maar heeft wel 12 kWh meer geladen.
Als ik 7 km keer 12 kWh zou hij 84 km verder kunnen komen. Als je nu het tijd verschil zie is dat 52 minuten . Dan staan we bijna weer gelijk. Dus ja ik weet het niet wat ik er van moet vinden . Maar bij mij gebeurt het nog wel een dat ik even 5 minuten bij fastned sta . En dan is het wel lekker als je dan snel kunt laden . En dan zou er vast wel iemand zeggen ......met de nieuwe hoeft dat dan niet meer. :) nou ja hoe je het ook bekijk het zijn gewoon 2 top auto's .

• tittoo
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-05 13:16
Afbeeldingslocatie: https://www.hyundai.nl/models/images/Hyundai-ioniq-ev/drag_Image_Left.jpg

wat geeft het metertje op 10 over 2 weer? Schaal is 0 tot 0.5 en er staat een + en dan een laadpaalsymbool 8)7

• daemonix
  • Niet online
Terug gewonnen remenergie terug gerekend naar km's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19-05 13:33
[...]

En dan rijdt de nieuwe ook iets minder zuinig....

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Him_ schreef op woensdag 6 november 2019 @ 12:22:
[...]

Mijn vermoeden is dat de prijs nog (kunstmatig) hoog wordt gehouden omdat je voor deze autos maar 4% bijtelling moet betalen.
Daar zijn ze aardig mee bezig inderdaad.
Er stond een Comfort bij een particulier te koop voor net geen €20k en deze stond een dag nadat hij was verkocht doodleuk bij een dealer in Limburg te koop voor €2000,- meer!

Zelf neig ik steeds meer naar een Style uit Duitsland, daar zit alles op wat ik wil en de prijzen zijn op deze manier flink aantrekkelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Maar ja, hoe vaak moet je naar een snellader... Dat blijft de vraag. Wij hebben voor de grotere afstanden de Kona, en de eerste keer snelladen daarmee moet nog komen. Dan heb je met de Ioniq ook geen snelladers meer nodig.

@SpongeRob Een dealer moet winst maken, en dit zit in de normale range voor de winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

@daemonix Het is alleen wel opvallend dat de particulier al ruim €2500,- boven de ANWB koerslijst zat met de prijs.
De dealer zit er nu bijna €2000,- boven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Je zou kunnen veronderstellen dat dan de koerslijst niet klopt. ;) Wie bepaalt de koerslijst tenslotte...

[ Voor 22% gewijzigd door daemonix op 22-11-2019 17:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwOkkie
  • Laatst online: 17-05 19:59

TwOkkie

Tweakin' Okkie

SpongeRob schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 17:52:
@daemonix Het is alleen wel opvallend dat de particulier al ruim €2500,- boven de ANWB koerslijst zat met de prijs.
De dealer zit er nu bijna €2000,- boven.
Dat zijn natuurlijk wel allemaal vraagprijzen. Mogelijk heeft die particulier geprobeerd zijn auto voor 20K te verkopen omdat het inruilvoorstel hem niet beviel. Ik denk niet dat de dealer er 20K voor betaald heeft.

Nog even over de oud&nieuw discussie:

Waar ik zo bang voor ben, is dat de nieuwe Ioniqs nu urenlang de snelladers bezet gaan houden. Een oude Ioniq langer dan 33 minuten laten staan heeft gewoon geen zin. Iemand die ergens gratis of tegen fixed price (Ionity anyone?) kan laden, zal hem zo vol mogelijk willen proppen en hem zonder blikken of blozen dus een schrikbarende 1 uur en 44 minuten aan een paal kunnen laten hangen met het blauwe lampje aan.

Ik ben altijd bang dat ik bij mijn beoogde laadpaalstop op een rapidgatende Leaf moet wachten. Nu is daar een angst bij gekomen: de 38kWh Ioniq.

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
SpongeRob schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 16:52:
[...]

Daar zijn ze aardig mee bezig inderdaad.
Er stond een Comfort bij een particulier te koop voor net geen €20k en deze stond een dag nadat hij was verkocht doodleuk bij een dealer in Limburg te koop voor €2000,- meer!

Zelf neig ik steeds meer naar een Style uit Duitsland, daar zit alles op wat ik wil en de prijzen zijn op deze manier flink aantrekkelijker.
De vraag is dan of dat goedkoper is. Op autoscout24.de is de goedkoopste Style in D ook €23.000,- en de goedkoopste Comfort in NL staat of stond in Leiden voor €20.000,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
TwOkkie schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 18:10:
[...]

Ik ben altijd bang dat ik bij mijn beoogde laadpaalstop op een rapidgatende Leaf moet wachten. Nu is daar een angst bij gekomen: de 38kWh Ioniq.
Willen we meer of minder 38kWh ioniqs? Minder! Minder! Minder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RKD
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:32

RKD

CopyCatz schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 18:39:
[...]

Willen we meer of minder 38kWh ioniqs? Minder! Minder! Minder!
Ahhh... en ik heb hem bijna besteld O-)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonetjes
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:50
dag allemaal. wij hebben een 2e hands Ionic Premium 28 kWh EV gekocht (van april 2018 - 33 kkm).
Nu zijn we ons aan het orienteren op de laadpaal: we hebben thuis een 3 * 25 A aansluiting en ik heb (omdat deze week de gasaansluiting is verwijderd en er toch een gat in de oprit zat) snel een 4 * 2.5mm2 kabel naar de andere kant van de oprit gelegd. nu moeten we deze dus aansluiten in de meterkast en een laadpaal aanschaffen.
ik heb al even zitten zoeken en ik weet niet of er een mooi draadje/overzicht is welke opties ik heb. met het risico dat ik de zoveelste ben die 'domme vragen' stel, durf ik het toch aan:
1. de boordlader in de Ionic bepaald uiteindelijk de capaciteit waarmee je thuis kan laden. deze is geloof ik 6.6 kW. klopt dit?
2. de laadpaal hoeft dus sowieso niet zwaarder dan met 7 kW gevoed te worden. is (bijv) 3 * 16 A fase-aansluiting vanuit de meterkast naar de laadpaal aan te leggen of juist 1* 20 A fase? (met mn zonnepanelen kan ik niet alle fases tegelijk voeden, maar dat is een langere termijn discussie)
3. welke type lader zou dan in aanmerking komen ?
4. is een load balancer nodig ? waarom wel of niet? (deze beinvloedt de prijs aardig)
ik hoor het graag. normaliter ben ik beter in warmtepompen en gasafsluiting, dus dit is nieuw terrein en ik wil graag veel leren.
alvast dank voor een eventuele reaktie.

L/W Panasonic Monoblock (5kW type F) + 200 l tank + VVW (2017). 5800Wp Zonnepanelen --> gasloos. Deels Jaga Convectoren met ventilatoren + 2e hands Ionic EHV (beide 2020)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@zonnnetje :
Voor de IONIQ heeft alleen een 1fase paal effect, want de boordlader is 1fase.

Keuze is eigenlijk :
1x16A- goedkoop te krijgen gebruikt
3x16A- niet veel duurder als je nieuw koopt en makkelijk aan te sluiten
1x25A (heb ik, Eur 1100geinstalleerd), door in meterkast alle verbruiksgroeprn op de 2 andere fases te zetten)

3x32a met loadbalancing (zappi,fibaro ofzo. ) flink duurder en laadsnelheid wordt bepaald door die 1e fase die het meeste verbruik heeft

1x32 vergelijkbaar

Bedenk dat laadsnelheid thuis alleen belangrijk is bij thuiskomst na lange rit en snel weer weg moeten.

En dan is het verschil beperkt ( 3,7 - 5,6 -7 kW) x6km/kw/uur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resdogg
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 17-05 09:26
Gisteren de premium 2020 besteld via het werk. Ben benieuwd naar de levertijd, hiervan krijg ik nog een indicatie. Iemand enig idee of je Apple Carplay de maps over het hele scherm kan krijgen btw? Ik vind de native software heel lelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonetjes
@BarryH dank voor je reaktie. dat maakt het helder. 2 vraagjes nog:
- wat zou het voordeel van 3 x 16 A zijn? kijkt de laadpaal dan zelf of er altijd één fase is die 16 A kan leveren en geeft hij deze fase door ?(of is dat juist load balancing ?) of zit het weer anders ...?
- je kiest 1 x 25 A en haalt dus het meeste uit je aansluiting (die net als bij ons 3 x 25 A is). heb je je zonnepanelen juist wel of juist niet op die fase gezet? als terugleveren met onze zonnepanelen straks ongunstiger wordt, dan wil ik wel graag kunnen opladen (overdag) met mn zonnepanelen. het is maar een gedachte.....

L/W Panasonic Monoblock (5kW type F) + 200 l tank + VVW (2017). 5800Wp Zonnepanelen --> gasloos. Deels Jaga Convectoren met ventilatoren + 2e hands Ionic EHV (beide 2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuo

Kuo

quote]zonetjes schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 23:41:
we hebben thuis een 3 * 25 A aansluiting en ik heb (omdat deze week de gasaansluiting is verwijderd en er toch een gat in de oprit zat) snel een 4 * 2.5mm2 kabel naar de andere kant van de oprit gelegd.
2. de laadpaal hoeft dus sowieso niet zwaarder dan met 7 kW gevoed te worden. is (bijv) 3 * 16 A fase-aansluiting vanuit de meterkast naar de laadpaal aan te leggen of juist 1* 20 A fase? (met mn zonnepanelen kan ik niet alle fases tegelijk voeden, maar dat is een langere termijn discussie)
3. welke type lader zou dan in aanmerking komen ?
4. is een load balancer nodig ? waarom wel of niet? (deze beinvloedt de prijs aardig)
ik hoor het graag. normaliter ben ik beter in warmtepompen en gasafsluiting, dus dit is nieuw terrein en ik wil graag veel leren.
alvast dank voor een eventuele reaktie.
[/quote]
Als het nog mogelijk is zou ik een wat zwaardere kabel (bijvoorbeeld een grondkabel van 4x 4mm² of 4x 6mm²) leggen samen met 2 ethernetkabels. 2,5 mm² is maar net voldoende voor 16A. Als je iets sneller wil laden (met loadbalancing is bijvoorbeeld maximaal 23 A mogelijk op je huidige aansluiting van 3x 25 A) is het eigenlijk wat te weinig en heb je meer weerstandsverliezen. Ethernetkabels zijn handig, omdat er steeds meer slimmere laadpalen zijn, die bijvoorbeeld loadbalancing ondersteunen. Dan wordt er gecommuniceerd met je slimme meter in de meterkast, opdat de laadpaal terug geschroefd wordt in laadstroom, als er meer verbruikt wordt door andere apparaten in huis. Zo wordt voorkomen, dat de totale gevraagde stroomsterkte te hoog wordt en je stoppen gaan springen. Tijdens rustige momenten met weinig andere verbruikers in huis kan de laadstroom weer hoger zijn tot net iets onder het maximum van je aansluiting, zodat je sneller laadt. Hiervoor is communicatie tussen laadpaal en meterkast nodig en daarvoor kan je de ethernetkabels gebruiken.

Ondanks dat de Ioniq slechts op 1 fase laadt, zou je er nu voor kunnen kiezen om een 3-fase laadpaal aan te leggen, omdat er steeds meer EV's op de markt komen, die op meer dan 1 fase laden. Zelfs als je nu besluit om een enkelfasige laadpaal te plaatsen, zou het wel aan te raden zijn om de bedrading alvast geschikt te maken voor 3 fases. De meerprijs is niet gigantisch en je wilt toch niet over bijvoorbeeld 5 jaar weer nieuwe kabels trekken.

Ik zie nu, dat je nog wat vervolgvragen heb gesteld qua fases van zonnepanelen en laadpaal.
Financieel maakt het niet uit op welke fases je de aansluitingen doet, want zelf bij einde van huidige salderingsregeling, wordt er over de fases wel gesaldeerd (tenzij dat in de toekomst weer gaat veranderen). Technisch kan het natuurlijk wel uitmaken. Ik vermoed, dat je het beste de fase van de laadpaal op dezelfde fase aansluit als die van de omvormer van je zonnepanelen. Dan zou je bij een laadpaal met loadbalancing voordeel hebben van de teruglevering van je zonnepanelen. Teruglevering zorgt voor verlaging van de stroomsterkte van wat je netto afneemt op die fase.

Vragen over laadpaal kan je trouwens beter stellen in een ander forum.

[ Voor 14% gewijzigd door Kuo op 23-11-2019 12:26 . Reden: verwijzing naar laadpalen forum ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
zonetjes schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 11:03:
@BarryH dank voor je reaktie. dat maakt het helder. 2 vraagjes nog:
- wat zou het voordeel van 3 x 16 A zijn? kijkt de laadpaal dan zelf of er altijd één fase is die 16 A kan leveren en geeft hij deze fase door ?(of is dat juist load balancing ?) of zit het weer anders ...?
- je kiest 1 x 25 A en haalt dus het meeste uit je aansluiting (die net als bij ons 3 x 25 A is). heb je je zonnepanelen juist wel of juist niet op die fase gezet? als terugleveren met onze zonnepanelen straks ongunstiger wordt, dan wil ik wel graag kunnen opladen (overdag) met mn zonnepanelen. het is maar een gedachte.....
De pv zit deels op dezelfde fase. Maar maakt idd niet uit tot je gaat loadbalancen.
3fase paal is een dom ding. Je krijgt gewoon de stroom van de aangesloten fase. Winst is puur naar de toekomst toe

Ps 5x2,5 is krap voor meer dan 16a als je de kabel ingraaft

[ Voor 3% gewijzigd door BarryH op 23-11-2019 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonetjes
BarryH schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 12:36:
[...]
...
3fase paal is een dom ding. Je krijgt gewoon de stroom van de aangesloten fase. Winst is puur naar de toekomst toe
je bedoeld dat de laadkabel die naar de Ionic loopt uiteindelijk maar aan 1 fase aangesloten zal worden (de 2 andere worden dus genegeerd?)
BarryH schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 12:36:
[...]
...
Ps 5x2,5 is krap voor meer dan 16a als je de kabel ingraaft
ik had geen andere voorhanden. wel heb ik er een dubbele naartoe gelegd, dus ik kan de stroom 'splitsen'

Pagina: 1 ... 75 ... 188 Laatste