Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Kuo
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 23:44
Welke streepjes bedoel je?
Lading van de accu neemt natuurlijk af, als je rijdt en elektriciteit verbruikt.

• dvko
  • Registratie: december 2013
  • Niet online
Kuo schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 22:05:
Welke streepjes bedoel je?
Lading van de accu neemt natuurlijk af, als je rijdt en elektriciteit verbruikt.
Woops, sorry. Woordje vergeten... De 12V accu bedoel ik dus. :X

• PeterZ(on)
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 21:45
Vandaag kon ik mijn vorige week gekochte Ioniq 2017 bij de dealer in ontvangst nemen en heb mijn Leaf 2011 daar achter gelaten.

Wauw, wat een verschil zeg. Met mijn rijstijl is een bereik van 250km prima te doen en dat is ook heel wat meer dan de 100km die ik met de Leaf had, tenminste als het niet te koud is want dan is het nog minder. Verder is de ACC ook ideaal en niet meer zoals bij de Leaf waarbij je telkens de snelheid moet verhogen of verlagen. En uiteraard, hoewel niet nodig, moest ik ook even het gratis CCS snelladen bij Lidl uitproberen en ook dat was weer een aangename ervaring en gaat mij een hoop tijd schelen op langere trips.

Kortom, ik ben sinds vandaag een super tevreden Ioniq bezitter.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric

• Jan Treur
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 19-11 13:57
dvko schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 22:02:
Thanks, ben benieuwd of dat volgende keer makkelijker gaat dan.

Overigens geeft mijn dashboard al direct sinds het wegrijden bij de dealer aan dat de 12V accu nog maar 4 streepjes heeft. Ik dacht dat deze tijdens het rijden wel bij zou laden (?), maar nog geen streepje erbij zien komen. Gebeurt dat niet standaard?
Je bedoelt toch niet de streepjes voor de grote tractie-accu? Ik heb nooit streepjes voor de 12V accu gezien. Of kijk ik niet goed?

All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric

• dvko
  • Niet online
Jan Treur schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 01:06:
[...]

Je bedoelt toch niet de streepjes voor de grote tractie-accu? Ik heb nooit streepjes voor de 12V accu gezien. Of kijk ik niet goed?
Deze bedoel ik, aan de rechterkant van het dashboard (achter het stuur): https://imgur.com/Jt33R77

dvko wijzigde deze reactie 09-11-2019 08:07 (7%)

• daemonix
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online
dvko schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 08:04:
[...]

Deze bedoel ik, aan de rechterkant van het dashboard (achter het stuur): https://imgur.com/Jt33R77
Dat is de grote tractieaccu. Die gaat pas oplopen als je gaat laden.

Hyundai Kona, Hyundai Ioniq electric in bezit

• dvko
  • Niet online
Aha, bedankt. En dat is dus een flinke accu / gaat dus niet zo snel? Gisteren al ‘n uur of 3 aan 7.4kW gehangen maar dat veranderde niets aan die status.

• PeterZ(on)
dvko schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 08:31:
Aha, bedankt. En dat is dus een flinke accu / gaat dus niet zo snel? Gisteren al ‘n uur of 3 aan 7.4kW gehangen maar dat veranderde niets aan die status.
Ook niet aan de witte streepjes?

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric

• dvko
  • Niet online
PeterZ(on) schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 08:34:
[...]

Ook niet aan de witte streepjes?
Ahhhh. Wat stom, ik begrijp de UX gewoon niet. Doordat die rode streepjes zo breed zijn dacht ik dat dat witte slechts een soort schaal was en die batterij de hele tijd bijna leeg was. Dat ik genoeg range had begreep ik wel door de km-schatting... Derp... Haha.

Bedankt allen. :’)

• PeterZ(on)
Ja soms zit je gewoon op een verkeerd spoor en zie je het gewoon niet, heeft iedereen wel eens denk ik.

Over laden gesproken. De Ioniq laadt met de snellader maar tot 94% en hij had gisteren nog 1 streepje te gaan. Ik vraag mij af of je hieraan degradatie zou kunnen afleiden. Ik bedoel, dat bij degradatie hij dan meer streepjes te gaan heeft wanneer die automatisch stopt of juist niet.

• LionkingNL
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 22:20
PeterZ(on) schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 08:51:
Over laden gesproken. De Ioniq laadt met de snellader maar tot 94% en hij had gisteren nog 1 streepje te gaan. Ik vraag mij af of je hieraan degradatie zou kunnen afleiden. Ik bedoel, dat bij degradatie hij dan meer streepjes te gaan heeft wanneer die automatisch stopt of juist niet.
Volgens mij slaat iedere Ioniq aan de snellader af op 94%. Daarboven zou de laadsnelheid dusdanig verlaagd moeten worden dat er geen sprake meer is van snelladen :)

En zo houden wij de laders niet onnodig bezet!

LionkingNL wijzigde deze reactie 09-11-2019 09:29 (0%)
Reden: Typo

• RaymondD
  • Registratie: december 2009
Idd Ioniq laad nooit verder dan 94% aan de snellader. Heeft niks met degradatie te maken.

• PeterZ(on)
Gezien de reacties heb ik het kennelijk het niet duidelijk genoeg gesteld.

In de Leaf heb je twee indicaties voor de accu status, de brede streepjes die aangeven hoe vol de accu is geladen en de smalle die aangeeft wat de capaciteit nog is, de SOH dus. De Ioniq heeft dat niet en geeft alleen middels streepjes aan hoe vol de accu is geladen. Maar is dat ook zo.

Als de SOH van de accu na verloop van tijd nog maar 80% is dan kan die nog steeds 100% van die 80% geladen zijn. Ik vroeg mij dus af of je dat kunt zien en daar is dat automatisch stoppen bij 94% een mooi referentiepunt voor. Is die stop bij 94% een percentage van de dan beschikbare kWh's of een vast bepaald aantal kWh van de oorspronkelijke capaciteit. In dat laatste geval zou bij degradatie dus geen lege balkjes meer moeten laten zijn.

Is een beetje lastig uitleggen maar misschien is het zo duidelijker. Mijn post heeft dus niets met het bezet houden van de snellader te maken.

• daemonix
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online
De Ioniq heeft dat niet. Je vergeet het woordje 'nodig'. ;) BMS van Hyundai is een stuk beter dan dat van Nissan.

Hyundai Kona, Hyundai Ioniq electric in bezit

• pmiddeld
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 22:59
Ik snap jouw vraag (ook je eerste post), maar ik denk dat dat een goed bewaard geheim is. Tot nu toe heeft voor zover ik weet niemand melding gedaan van degradatie bij de Ioniq.
Jouw "methode" van detectie zou daar iets over kunnen zeggen. Dan moeten we allemaal kijken hoeveel streepjes we missen bij 94% (of een ander afgesproken percentage). Maar zekerheid heb je niet.

Hyundai Ioniq Comfort 2017

• cacofant
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 17:03
PeterZ(on) schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 22:24:
Vandaag kon ik mijn vorige week gekochte Ioniq 2017 bij de dealer in ontvangst nemen en heb mijn Leaf 2011 daar achter gelaten.

Wauw, wat een verschil zeg. Met mijn rijstijl is een bereik van 250km prima te doen en dat is ook heel wat meer dan de 100km die ik met de Leaf had, tenminste als het niet te koud is want dan is het nog minder. Verder is de ACC ook ideaal en niet meer zoals bij de Leaf waarbij je telkens de snelheid moet verhogen of verlagen. En uiteraard, hoewel niet nodig, moest ik ook even het gratis CCS snelladen bij Lidl uitproberen en ook dat was weer een aangename ervaring en gaat mij een hoop tijd schelen op langere trips.

Kortom, ik ben sinds vandaag een super tevreden Ioniq bezitter.
250 km is wel heel optimistisch, zeker met deze temperaturen. En dan moet je geen snelweg gaan rijden..
Ik haal nu mix 80km/60km weg max 180km hoor. Je bent helaas ook in deze periode steeds vaker verplicht om de blower aan te zetten ivm beslaan van de ramen. Dus 250km?! Zou er niet echt op rekenen..

Hyundai Ioniq Premium Electric (2018)

• PeterZ(on)
pmiddeld schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 13:52:
Ik snap jouw vraag (ook je eerste post), maar ik denk dat dat een goed bewaard geheim is. Tot nu toe heeft voor zover ik weet niemand melding gedaan van degradatie bij de Ioniq.
Jouw "methode" van detectie zou daar iets over kunnen zeggen. Dan moeten we allemaal kijken hoeveel streepjes we missen bij 94% (of een ander afgesproken percentage). Maar zekerheid heb je niet.
Kijk dat bedoel ik, ik zou graag willen weten of daar verschil in zit en dan kun je er misschien een conclusie aan verbinden. Maar het is maar een idee.

• PeterZ(on)
cacofant schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 13:59:
[...]

250 km is wel heel optimistisch, zeker met deze temperaturen. En dan moet je geen snelweg gaan rijden..
Ik haal nu mix 80km/60km weg max 180km hoor. Je bent helaas ook in deze periode steeds vaker verplicht om de blower aan te zetten ivm beslaan van de ramen. Dus 250km?! Zou er niet echt op rekenen..
Toen ik gisteren de Ioniq had opgehaald heb ik toch hoofdzakelijk snelweg gereden maar ook wat binnendoor en ik had bij een SOC van 80% iets van 58km gereden bij een verbruik van10,4kWh per 100km. Dus onder die condities was die 250km niet onrealistisch. Ik heb het dan wel over de rechter baan en bij voorkeur achter een vrachtauto.

• evtje
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 21:26
Ga nu maar eens rijden in de regen en tegenwind niet achter de vrachtwagen en oeps geen 250 km meer .....

Hyundai Ioniq Sep 2017. Daikin Emura 2 WP.

• pmiddeld
En winterbanden.

• PeterZ(on)
Ja dan wordt het een heel ander verhaal, maar ik vergeleek ook MIJN oude Leaf met de Ioniq en niet hoe anderen er mee rijden, en verder is alles afhankelijk van de omstandigheden maar dat is inherent aan elektrisch rijden en moet je terdege rekening mee houden.

• cacofant
Precies. Flink wat tegenwind, regen etc en je mag blij zijn als je 160 km haalt hoor op de snelweg, smart cruise control op 115..

• dvko
  • Niet online
cacofant schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 15:12:
Precies. Flink wat tegenwind, regen etc en je mag blij zijn als je 160 km haalt hoor op de snelweg, smart cruise control op 115..
Dat gaat dan wel over het 28kWh model, lijkt me.

• cacofant
Ja maar daar ging het toch ook over. 2017 was nog het oude model, ik heb zelf 2018 model. Maar dit zal net zo goed gelden voor de nieuwe ..

• evtje
@cacofant ps hoe gaat het met de obd klepje print ? Daar nog nieuws over ?

• RaymondD
PeterZ(on) schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 13:38:
Gezien de reacties heb ik het kennelijk het niet duidelijk genoeg gesteld.

In de Leaf heb je twee indicaties voor de accu status, de brede streepjes die aangeven hoe vol de accu is geladen en de smalle die aangeeft wat de capaciteit nog is, de SOH dus. De Ioniq heeft dat niet en geeft alleen middels streepjes aan hoe vol de accu is geladen. Maar is dat ook zo.

Als de SOH van de accu na verloop van tijd nog maar 80% is dan kan die nog steeds 100% van die 80% geladen zijn. Ik vroeg mij dus af of je dat kunt zien en daar is dat automatisch stoppen bij 94% een mooi referentiepunt voor. Is die stop bij 94% een percentage van de dan beschikbare kWh's of een vast bepaald aantal kWh van de oorspronkelijke capaciteit. In dat laatste geval zou bij degradatie dus geen lege balkjes meer moeten laten zijn.

Is een beetje lastig uitleggen maar misschien is het zo duidelijker. Mijn post heeft dus niets met het bezet houden van de snellader te maken.
Volgens mij kun je de capaciteit van de batterij het beste uitrekenen door bij een lange rit te vertrekken op 100% en de dagteller en verbruiksmeter (kwh/100km) te resetten. Stel dat je dan na 180km 5% accu over hebt en een verbruik hebt van 14,5kwh/100km dan heb je dus 26.1kwh verbruikt. dat delen door 95 en vervolgens * 100 kom je op 27,47kWh bruikbare capaciteit. Ik kom zelf op die manier steeds uit tussen de 26,9 en 27,3.

• cacofant
evtje schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 16:13:
@cacofant ps hoe gaat het met de obd klepje print ? Daar nog nieuws over ?
Slecht. Is heel moeilijk te printen. Het is een slechte scan. Ben er nog niet uit.
Misschien toch mooier om bij de dealer en reserve klep te halen en die aan te passen. Heb ik ook gedaan. Koste me maar euro of 20 geloof ik.

• evtje
@cacofant Jammer ik had graag z'n printje willen zien/hebben. Evengoed bedankt voor de moeite.

• cacofant
Ik zal nog eens kritisch kijken binnenkort

• PeterZ(on)
Misschien bekend voor het klepje maar misschien ook niet, https://www.thingiverse.com/thing:3532666

PeterZ(on) wijzigde deze reactie 10-11-2019 08:21 (8%)

• assje
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 02:01
Robbeke80 schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 09:04:
[...]

Dat is wel echt een scherpe prijs! Zo scherp ben ik ze nog niet tegen gekomen.
Mocht je maatje deze niet kopen, mag je me er wat meer over vertellen. ;)
Kijk als hij liegt (Of overdrijft) doe ik dat ook ;-) Advertentie was voor €23.800 en eerlijk gezegd zou ik een korting van €2.800 daar op niet begrijpen.

Maar, deze al gezien?:
https://www.autoscout24.c...?utm_source=android-share

€15.800,- voor premium (zonder schuifdak) 11/2016 en 48kkm.

Net over de grens bij Venlo waar een RDW kantoor zit. Als iemand hem voor je over de grens brengt zijn kosten import €100 + €40 kentekenplaten.

Ik zou eigenlijk denken dat het een foutje is (excl. BTW?) maar even kijken kan nooit kwaad.

assje wijzigde deze reactie 10-11-2019 09:51 (6%)

url="https://link.marktplaats.nl/m1393061238"]Te koop: Nissan Leaf Tekna €11.990,-[/url

• PeterZ(on)
assje schreef op zondag 10 november 2019 @ 09:36:
[...]

Ik zou eigenlijk denken dat het een foutje is (excl. BTW?) maar even kijken kan nooit kwaad.
Dat bedrijf googlen levert niets op.

• Robbeke80
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 22:09
PeterZ(on) schreef op zondag 10 november 2019 @ 15:35:
[...]

Dat bedrijf googlen levert niets op.
Het is een erg vaag bedrijf inderdaad, de naam Googlen levert niets op, maar op hetzelfde adres zijn volgens Google 3 autobedrijven gevestigd.
De overige auto's die te koop staan zijn ook allemaal stuk voor stuk veel te laag geprijsd, dus het ziet er erg onbetrouwbaar uit. Heb wel een bericht in m'n beste Duits gestuurd, ik ben benieuwd wat ik terug krijg. :+

• PeterZ(on)
Robbeke80 schreef op zondag 10 november 2019 @ 15:53:
[...]

Het is een erg vaag bedrijf inderdaad, de naam Googlen levert niets op, maar op hetzelfde adres zijn volgens Google 3 autobedrijven gevestigd.
De overige auto's die te koop staan zijn ook allemaal stuk voor stuk veel te laag geprijsd, dus het ziet er erg onbetrouwbaar uit. Heb wel een bericht in m'n beste Duits gestuurd, ik ben benieuwd wat ik terug krijg. :+
Als een auto heel goedkoop wordt aangeboden stel ik mijzelf altijd de vraag of ik die auto voor een nog lagere prijs zou hebben ingeruild, als het antwoord nee is, dan niet aan beginnen. Particulier zou iets heel goedkoop nog kunnen als iemand snel geld nodig heeft, maar bij een bedrijf die weet wat de waarde is, is dat zeer verdacht.

• Sjabba1979
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 21:30
Inmiddels zelf ook een Ioniq gekocht. Vandaag knipperlichtjes vervangen voor silvervision en de stadslichtjes voor led van philips (wat een constructie is dat zeg...).
Nu zou ik de halogeen lampen (volgens mij h7) willen vervangen voor Led van Philips, met onze andere auto ook gedaan. Echter zit hier ook een soort adapterplaat op en wordt het een hoop geknutsel. Nu kan ik dat wel maar een auto uit 2018 wil ik wel in originele staat laten of terug kunnen brengen dus niet knippen en boren..
Ik zag dit;
https://www.lasfit.com/pr...light-bulbs-plug-and-play

Iemand ervaring hiermee?

• Sjabba1979
XfadeR schreef op maandag 22 april 2019 @ 15:27:
Ok, geen lader inbegrepen dus bij private lease. Dan zit ik te denken om een "LS24 thuislader type 2, 16A (3,7 kW), 1 fase met 5 meter vaste kabel" te bestellen. Deze zijn 389,- euro.
Heb momenteel 1 fase 35A thuis liggen dus met een aparte groep van 16A voor de auto zou ik volgens mij goed moeten zitten, toch? Dan laad ik van leeg naar vol in 8-9 uur volgens specificatie. Dat is prima aangezien ik over het algemeen niet leeg zal staan omdat ik ook op m'n werk oplaad.

Ben ik nog wel benieuwd of iemand een premium heeft via ANWB/Leasplan. 😀

[Afbeelding]
Waarom zijn deze nu ineens 525,-?
Bij nu de thuislader aan het gebruiken en gebruik een tuinslanghouder om de kabel omheen te doen. Twijfel alleen of ik de 220 stekker erin moet laten zitten. Hangt onder een afdak en komt geen water bij, maar dan staat de "lader" wel continue aan. Anders moet ik elke keer de stekker eruit halen en erin doen. Wat doen de thuisladergebruikers hier?

• PeterZ(on)
Sjabba1979 schreef op maandag 11 november 2019 @ 11:50:
[...]

Waarom zijn deze nu ineens 525,-?
Bij nu de thuislader aan het gebruiken en gebruik een tuinslanghouder om de kabel omheen te doen. Twijfel alleen of ik de 220 stekker erin moet laten zitten. Hangt onder een afdak en komt geen water bij, maar dan staat de "lader" wel continue aan. Anders moet ik elke keer de stekker eruit halen en erin doen. Wat doen de thuisladergebruikers hier?
Ik steek de stekker er pas in als ik ga laden ondanks dat ik er een kastje omheen heb gemaakt. Weet je zeker dat er niets mee kan gebeuren en is een kleine moeite.

• assje
Die van mij op het werk is een buitenstopcontact gemonteerd onder een klein metalen "dakje". Heb ik ook een hangslotje omheen zitten om diefstal iets te ontmoedigen, blijft gewoon altijd hangen en ingeplugd zitten.

Ik zie niet zoveel verschil tussen een vaste laadkast die altijd aangesloten is of een mobiele lader die altijd aangesloten is.

url="https://link.marktplaats.nl/m1393061238"]Te koop: Nissan Leaf Tekna €11.990,-[/url

• Sonicfreak
  • Laatst online: 19-11 19:15
Vergelijking van DC snelladen van de 28 kWh Ioniq vs de 38 kWh Ioniq. De vergelijking is door Fastned gedaan.

https://insideevs.com/new...points-dc-charging-power/

De oude Ioniq (28 kWh) haalt dus een hogere laadsnelheid en voor langere tijd dan de nieuwe Ioniq (38 kWh). Het maakt daarbij niet eens echt verschil of je een 50 kW of 175 kW lader gebruikt. De laadsnelheid is hoe dan ook hoger dan bij de nieuwe Ioniq.

Sonicfreak wijzigde deze reactie 11-11-2019 12:29 (39%)

• Sjabba1979
assje schreef op maandag 11 november 2019 @ 12:01:
Die van mij op het werk is een buitenstopcontact gemonteerd onder een klein metalen "dakje". Heb ik ook een hangslotje omheen zitten om diefstal iets te ontmoedigen, blijft gewoon altijd hangen en ingeplugd zitten.

Ik zie niet zoveel verschil tussen een vaste laadkast die altijd aangesloten is of een mobiele lader die altijd aangesloten is.
Snap de reactie boven die van ou dat het een kleine moeite is, maar 5x per week een stekker in en uit halen is op zich ook weer niet goed. Hoe lang hangt hij al in het kastje aangesloten en wel?
Stroomverbruik geeft voor mij niet maar wil niet dat hij stuk gaat, Nieuwe kost zo 300,- geloof ik.

• PeterZ(on)
Misschien dat ik gemiddeld op 1x per week laden zat en daar slijt die echt niet van, en een het voordeel van het telkens aansluiten is dat je ook voelt of de stekker warm wordt. En als je hem toch continu aangesloten wil hebben zou ik de stekker er af halen en een permanente verbinding maken. En dan ook op een aparte groep.

PeterZ(on) wijzigde deze reactie 11-11-2019 12:39 (5%)

• Sjabba1979
PeterZ(on) schreef op maandag 11 november 2019 @ 12:33:
Misschien dat ik gemiddeld op 1x per week laden zat en daar slijt die echt niet van, en een het voordeel van het telkens aansluiten is dat je ook voelt of de stekker warm wordt. En als je hem toch continu aangesloten wil hebben zou ik de stekker er af halen en een permanente verbinding maken. En dan ook op een aparte groep.
De groep is apart, zat een Leaf laadstation op. Maar die is al een tijdje weg, nu 2x een wcd met op 1 een buitenlamp-led/camera van Ring. Andere wcd zit nu de thuislader op.
Ik zal het zo'n 5x per week moeten laden. Je voordeel van voelen of het warm wordt is wel een pluspunt.

Volgorde van insteken, maakt dat nog iets uit? Eerst 220 dan de auto?

• PeterZ(on)
Dat zal niet zoveel uitmaken denk ik, maar ik doe altijd eerst de 220V en dan de auto.

• assje
Als er water in het stopcontact komt gaat de zekering eruit, ik zou niet weten waarom de lader kapot zou gaan (is gewoon waterdicht).

Die van mij hangt gewoon het hele jaar buiten in weer en wind.

• Sjabba1979
assje schreef op maandag 11 november 2019 @ 16:32:
Als er water in het stopcontact komt gaat de zekering eruit, ik zou niet weten waarom de lader kapot zou gaan (is gewoon waterdicht).

Die van mij hangt gewoon het hele jaar buiten in weer en wind.
Ok, mooizo. Dan ben ik bij deze een grannyladergebruiker. Staat die van jou altijd op 220 ingeplugt of doe je dat alleen als je daadwerkelijk laadt?

• zonoskar
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 19:14

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Sjabba1979 schreef op maandag 11 november 2019 @ 11:50:
Anders moet ik elke keer de stekker eruit halen en erin doen. Wat doen de thuisladergebruikers hier?
Ik heb die granny lader ook op het werk nodig, dus ik haal hem elke keer uit het stopcontact. Bij mij is het stopcontact in de garage en de kabel steekt dan onder de garagedeur naar buiten. Op het werk hebben we een buiten stopcontact met een lullig klein klepje. Dat werkt ook in de regen.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output.

• assje
Sjabba1979 schreef op maandag 11 november 2019 @ 16:43:
[...]

Ok, mooizo. Dan ben ik bij deze een grannyladergebruiker. Staat die van jou altijd op 220 ingeplugt of doe je dat alleen als je daadwerkelijk laadt?
Blijft gewoon zitten, zie hier hoe hij er bij hangt:

• evtje
Hier een kort filmpje over de uitleg van de warmtepomp gebruik.
YouTube: Nutzen der Wärmepumpe - Hyundai Ioniq - Effizient heizen!

• Major_ton
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 20:27

Major_ton

Shoot!

Ik had vandaag voor mijzelf besloten om morgen een Ioniq 38kw te gaan bestellen, maar ik schrik toch wel dat het snelladen absoluut niet snel genoemd kan worden. 54 min voor 80% is toch wel langzaam. Tevens moet ik een (openbare) laadpaal aan gaan vragen voor in de straat en dat kan pas als je de auto daadwerkelijk in bezit hebt en dan is plaartsen nog niet eens gegarandeerd. Laden vanuit huis is ook niet gegarandeerd, want ik heb geen eigen parkeerplaats. Soms heb ik pech en moet ik 100 meter verderop parkeren. Na de proefrit vandaag was ik helemaal enthousiast, maar dit doet mij weer enorm twijfelen.

Website | DJI Mavic 2 Pro - DJI Ronin S - Fuji X-Pro1, X-H1, X-T2 - 16mm/1.4 - 35mm/2 - 56mm/1.2 - 10-24mm/4 - 50-140mm/2.8 - 7Artisans 7,5mm - LG 65B6 OLED - Sony 75XF9005 FALD LCD - Asus ROG G751JT - Asus UX430

• Heath
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 15:27
Major_ton schreef op maandag 11 november 2019 @ 23:21:
Ik had vandaag voor mijzelf besloten om morgen een Ioniq 38kw te gaan bestellen, maar ik schrik toch wel dat het snelladen absoluut niet snel genoemd kan worden. 54 min voor 80% is toch wel langzaam. Tevens moet ik een (openbare) laadpaal aan gaan vragen voor in de straat en dat kan pas als je de auto daadwerkelijk in bezit hebt en dan is plaartsen nog niet eens gegarandeerd. Laden vanuit huis is ook niet gegarandeerd, want ik heb geen eigen parkeerplaats. Soms heb ik pech en moet ik 100 meter verderop parkeren. Na de proefrit vandaag was ik helemaal enthousiast, maar dit doet mij weer enorm twijfelen.
Denk heel goed na over hoe je de auto gaat gebruiken en hoe vaak je daadwerkelijk zou staan te fastchargen.

Ik merk dat ik één tot maximaal twee keer per maand bij Fastned sta omdat ik dan van zuid holland naar drente rijd. En die een of twee keer per jaar dat je met de auto op vakantie gaat? Ik vind het juist we lekker om wat vaker te moeten stoppen om te laden, daardoor kom je tijdens de reis al in vakantie-modus. :)

Mijn woon-/werkverkeer is 33km enkele reis, alle vrienden etc wonen ook dicht genoeg in de buurt. Jezelf aanleren om ABC (always be charging, thanks TeslaBjorn) te denken helpt dan ook. Op een gegeven moment krijg je een handigheidje in de laadkabel aansluiten en pasje swipen, dan kost het geen extra tijd meer.

Kortom, even goed bedenken hoe je de auto gaat gebruiken qua kilometers.
Oh wauw, super tegenstrijdig en eigenlijk zelfs alles behalve intuitief.. Ik dacht altijd dat de AC enkel verkoeling was, dat is toch geen vreemde aanname?

Heath wijzigde deze reactie 11-11-2019 23:47 (12%)

Intel i7 7700K @ 5 Ghz | Asus Strix GTX1080 Advanced Edition | Asus Strix Z270G Gaming | Corsair AX860 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @ 3200MHz

• Jan Treur
Sonicfreak schreef op maandag 11 november 2019 @ 12:18:
Vergelijking van DC snelladen van de 28 kWh Ioniq vs de 38 kWh Ioniq. De vergelijking is door Fastned gedaan.

https://insideevs.com/new...points-dc-charging-power/

De oude Ioniq (28 kWh) haalt dus een hogere laadsnelheid en voor langere tijd dan de nieuwe Ioniq (38 kWh). Het maakt daarbij niet eens echt verschil of je een 50 kW of 175 kW lader gebruikt. De laadsnelheid is hoe dan ook hoger dan bij de nieuwe Ioniq.
Deze combinatie van grafieken is erg misleidend, en maakt het beeld voor de 38.3 kWh Ioniq een stuk negatiever dan reeel is. Het probleem zit in de horizontale as, waar het SoC % aangegeven wordt. Aangezien de twee accu's sterk verschillen in capaciteit, gaat het dus om heel verschillende hoeveelheden kWh. Het is dan appels met peren vergelijken.

Om een betere vergelijking te krijgen, moet je de horizontale as in kWh aangeven. Als je dat doet, wordt de grafiek voor de 38.3 kWh Ioniq met een factor 1.36 naar rechts uitgerekt en loopt dan veel langer bijna gelijk op met de grafiek voor de 28 kWh Ioniq bij een 50 kW lader, waardoor er voor die lader vrij weinig verschil is.

Nog een voorbeeldje. Wanneer je met laadsnelheid 36 kW de 68% SoC bereikt voor de 38.3 kWh Ioniq, is dat 26 kWh. Bij de 28 kWh Ioniq is die 26 kWh 93% SoC, en dat punt bereik je zelfs met een lagere laadsnelheid (22 kW) dan bij de 38.3 kWh Ioniq.

Er zijn ook mensen die stelselmatig bij snelladers de 38.3 kWh Ioniq niet verder laden dan die 68%, waardoor je voor deze hoeveelheid van 26 kWh vrijwel niet meer tijd nodig hebt dan voor dezelfde 26 kWh bij de 28 kWh Ioniq.

Dit verklaart waarschijnlijk ook waarom er bij Abetterrouteplanner vaak vrijwel geen verschil uit komt.

Jan Treur wijzigde deze reactie 12-11-2019 05:21 (14%)

All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric

• RonaldPr
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 21:41
Wat ik me afvraag, een warmtepomp kan ook koelen. Is het dan zo dat een auto met warmtepomp in de zomer ook minder verbruikt?

• evtje
RonaldPr schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 08:51:
[...]

Wat ik me afvraag, een warmtepomp kan ook koelen. Is het dan zo dat een auto met warmtepomp in de zomer ook minder verbruikt?
Ja

• PeterZ(on)
Een airco is ook een warmtepomp dus in verbruik zal er geen verschil zijn. In de regel koelt en airco en verwarmd een warmtepomp maar het is in feite hetzelfde apparaat wat gewoon ook omgekeerd kan werken.

• Major_ton
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 20:27

Major_ton

Shoot!

Heath schreef op maandag 11 november 2019 @ 23:44:
[...]

Denk heel goed na over hoe je de auto gaat gebruiken en hoe vaak je daadwerkelijk zou staan te fastchargen.

Ik merk dat ik één tot maximaal twee keer per maand bij Fastned sta omdat ik dan van zuid holland naar drente rijd. En die een of twee keer per jaar dat je met de auto op vakantie gaat? Ik vind het juist we lekker om wat vaker te moeten stoppen om te laden, daardoor kom je tijdens de reis al in vakantie-modus. :)

Mijn woon-/werkverkeer is 33km enkele reis, alle vrienden etc wonen ook dicht genoeg in de buurt. Jezelf aanleren om ABC (always be charging, thanks TeslaBjorn) te denken helpt dan ook. Op een gegeven moment krijg je een handigheidje in de laadkabel aansluiten en pasje swipen, dan kost het geen extra tijd meer.

Kortom, even goed bedenken hoe je de auto gaat gebruiken qua kilometers.
Ik heb helaas geen vaste kilometers en ga daar waar mijn klanten mij nodig hebben (zelfstandig fotograaf). Het kan dus ook zomaar zijn dat ik 3 dagen op rij van Haarlem naar Eindhoven op en neer moet. Ik ben een beetje bang dat het voor mij een te groot gedoe gaat worden, maar het is zo lastig in te schatten als je geen vaste kilometers rijd.

Website | DJI Mavic 2 Pro - DJI Ronin S - Fuji X-Pro1, X-H1, X-T2 - 16mm/1.4 - 35mm/2 - 56mm/1.2 - 10-24mm/4 - 50-140mm/2.8 - 7Artisans 7,5mm - LG 65B6 OLED - Sony 75XF9005 FALD LCD - Asus ROG G751JT - Asus UX430

• dvko
  • Niet online
Major_ton schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 09:55:
[...]

Ik heb helaas geen vaste kilometers en ga daar waar mijn klanten mij nodig hebben (zelfstandig fotograaf). Het kan dus ook zomaar zijn dat ik 3 dagen op rij van Haarlem naar Eindhoven op en neer moet. Ik ben een beetje bang dat het voor mij een te groot gedoe gaat worden, maar het is zo lastig in te schatten als je geen vaste kilometers rijd.
Persoonlijk zou ik het simpel houden voor jezelf: niet elektrisch gaan rijden zolang je geen vaste plek hebt om te laden, het zij met 'n laadpaal op loopafstand van je huis, kabel vanuit je huis of op een andere plek waar je gegarandeerd 'n paar keer in de week komt.

Zelf heb ik vorige week onze IONIQ opgehaald en kunnen wij ook nog niet thuis laden, maar kan dat wel op de meeste plekken waar we tot nu toe geweest zijn: parkeergarages, natuurgebieden, etc. Alleen zetten al die losse uurtjes niet echt zoden aan de dijk (al helpt het wel, vaak maakt het 't uitstapje hooguit km-neutraal).

Idealiter sta je gewoon elke nacht ergens aan de lader (waar je hem niet hoeft te verzetten), dan is het direct 'n non-issue. Of vind je het niet erg om met elk ritje van 150km+ ook 'n half uurtje bij de fastcharger te staan, als je wat kunt werken vanuit de auto valt dat ook nog wel te overzien.

• Dunbar
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 20:44
Ook bij de Fastneds wordt het steeds drukker. Dat halfuurtje laden kan snel een uur worden als je pech hebt en er drie trage auto's voor je staan te laden.

Tomorrow is often the busiest day of the week

• D2nny
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 18-11 14:59
Dunbar schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 10:14:
Ook bij de Fastneds wordt het steeds drukker. Dat halfuurtje laden kan snel een uur worden als je pech hebt en er drie trage auto's voor je staan te laden.
Hoeven niet eens voor je te staan; afgelopen zaterdag stond een I-Pace mooi in het midden tussen 2 laadzuilen, waardoor ik met mijn Ioniq niet bij een laadzuil kon komen (aan de andere kant stonden er ook 2 te laden)... kabels waren net te kort (had hem een cm van de bumper van die Jaguar gezet, om te proberen te laden...)
Ik had toen nog 10% charge, dus wilde ook niet een volgende lader proberen te laden.

• pmiddeld
Major_ton schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 09:55:
[...]

De truc is om dan in Eindhoven een laadpaaltje te vinden. Als je daar tenminste een uur of 4-5 kunt laden, heb je al weer genoeg voor de terugreis en de dag daarop de heenreis (mocht je thuis geen gelegenheid hebben om te laden). Een laadpaal dicht bij huis waar je van op aan kan is natuurlijk wel handig. Snelladen kan dan ook beperkt worden tot het aantal kWh die je echt nodig hebt, je hoeft niet altijd tot vol te laden.

Ik moet zelf met de Ioniq 2017 regelmatig op verschillende plaatsen in het westen zijn, zo'n 100 km enkele reis. Het lukt me vrijwel altijd om een laadpaal te vinden op loopafstand van mijn bestemming. Eventueel kun je een vouwfietsje achterin leggen voor als de laadpaal te ver weg is (heb ik niet, nooit nodig geweest).

• zonoskar
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 19:14

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

In Eindhoven bij de MacDonalds staat een 50KW lader. Max 30min laden, maar dan ben je weer vrijwel vol (en als je wilt, je buik ook).

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output.

• PeterZ(on)
zonoskar schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 11:12:
In Eindhoven bij de MacDonalds staat een 50KW lader. Max 30min laden, maar dan ben je weer vrijwel vol (en als je wilt, je buik ook).
Iets verderop heb je bij vd Valk veel meer mogelijkheden 1 triple en 4 HPC chargers en traagladers, en bij Best zit nog ook een Fastned.

• assje
Het koelen gebeurt altijd door een warmtepomp (airco), alleen met het verwarmen is er het verschil tussen resistief of gebruik warmtepomp (COP).

In de zomer bij koelen lijkt het mij geen verschil te maken (m.u.v. details of kleine verschillen in systeem die ik niet weet).

• Sonicfreak
Jan Treur schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 04:14:
[...]

Deze combinatie van grafieken is erg misleidend, en maakt het beeld voor de 38.3 kWh Ioniq een stuk negatiever dan reeel is. Het probleem zit in de horizontale as, waar het SoC % aangegeven wordt. Aangezien de twee accu's sterk verschillen in capaciteit, gaat het dus om heel verschillende hoeveelheden kWh. Het is dan appels met peren vergelijken.

Om een betere vergelijking te krijgen, moet je de horizontale as in kWh aangeven. Als je dat doet, wordt de grafiek voor de 38.3 kWh Ioniq met een factor 1.36 naar rechts uitgerekt en loopt dan veel langer bijna gelijk op met de grafiek voor de 28 kWh Ioniq bij een 50 kW lader, waardoor er voor die lader vrij weinig verschil is.

Nog een voorbeeldje. Wanneer je met laadsnelheid 36 kW de 68% SoC bereikt voor de 38.3 kWh Ioniq, is dat 26 kWh. Bij de 28 kWh Ioniq is die 26 kWh 93% SoC, en dat punt bereik je zelfs met een lagere laadsnelheid (22 kW) dan bij de 38.3 kWh Ioniq.

Er zijn ook mensen die stelselmatig bij snelladers de 38.3 kWh Ioniq niet verder laden dan die 68%, waardoor je voor deze hoeveelheid van 26 kWh vrijwel niet meer tijd nodig hebt dan voor dezelfde 26 kWh bij de 28 kWh Ioniq.

Dit verklaart waarschijnlijk ook waarom er bij Abetterrouteplanner vaak vrijwel geen verschil uit komt.
Ik begrijp je punt, maar zoals je in het artikel kunt zien, worden ook de video's van Bjorn Nyland aangehaald. Bjorn heeft al aangetoond dat het snelladen van de 38 kWh Ioniq gewoon veel langer duurt dan bij de 28 kWh Ioniq. En Bjorn weet echt wel waar hij over praat. Hij heeft al meer EV's getest dan wie dan ook hier op het forum.

• EHA1337
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 22:02
Vanmorgen de eerste beurt laten uitvoeren. Stond binnen een uurtje weer buiten. Dit was inclusief het afstellen van mijn achterklep welke wat rammelde bij oneffenheden in de weg en wassen. Ook is er een update uitgevoerd zo te zien, aangezien ik wat kleine verschillen in de navigatie zie (TMC en kleuren van de informatiebalk) Auto is van feb 2019 en staat op 20.000 inmiddels.

Daarnaast zit er een rare plek op mijn radar aan de voorzijde. Hiervan hoor ik nog of deze vervangen mag worden. Dit moet worden nagevraagd bij de importeur.

Foto van het plekje op de radar (beetje slechte foto vanwege de regen)
https://imgshare.io/image/USR89

EHA1337 wijzigde deze reactie 12-11-2019 15:29 (8%)

• PeterZ(on)
Sonicfreak schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 14:58:
[...]

Ik begrijp je punt, maar zoals je in het artikel kunt zien, worden ook de video's van Bjorn Nyland aangehaald. Bjorn heeft al aangetoond dat het snelladen van de 38 kWh Ioniq gewoon veel langer duurt dan bij de 28 kWh Ioniq. En Bjorn weet echt wel waar hij over praat. Hij heeft al meer EV's getest dan wie dan ook hier op het forum.
Om daar dan eens iets tegenover te zetten is de video van der Blauzahn misschien een goed idee:

• TwOkkie
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 20-11 08:33
Ik begrijp ook heel goed dat Jan de verschillen voor hem acceptabel vindt, maar feit blijft dat het doodzonde is dat het nieuwe model zoveel trager laadt dan de oude. Dat verwacht je gewoon niet.

Aan een 50kW lader haalt de nieuwe nieteens de volle snelheid. Bizar genoeg heb je een 175 kW lader nodig om de volle 44kW laadsnelheid te halen. Je haalt dan 230 km/u waar ik maar liefst 430 km/u haal. Op een 50kW paal is dat 220 km/u vs 300 km/u. Ik vind dat best een significant verschil.

Het grootste probleem dat ik nu voorzie is dat er veel 38kWh's rond gaan rijden die toch die accu lekker zo vol mogelijk willen hebben en meer dan een uur aan de (gratis?) paal blijven kleven. Bij een 28 kWh weet je in ieder geval zeker dat die na maximaal een half uur klaar is. Eigenlijk is het dus een beetje asociaal van Hyundai dat ze dat faciliteren... ;-)

Abetterrouteplanner van een veelgebruikte route van mij, Hilversum-Vlissingen v.v.:

Tesla Model S LR: 3:28, waarvan 0 minuten laden
De oude 28 kWh Ioniq: 4:27, waarvan 33 minuten laden
of met overal 130 km/u: 4:28, waarvan 41 minuten laden
De nieuwe 38 kWh Ioniq: 4:30, waarvan 49 minuten laden

[Gratis tip: open andermans ABRP links altijd incognito, anders worden je eigen instellingen vernaggeld]

Het is op veel fronten een betere Ioniq, maar op dit gebied is het gewoon doodzonde. Als ze dit nou hadden weten te combineren met een indrukwekkende range, kon ik het nog begrijpen, maar zelfs daar zit ie nog aan de lage kant. Het oude excuus van "ja, maar hij laadt wel heel snel" gaat nu niet meer op.

Edit miljoenmiljard: en dat voor maar liefst 5000 Euro meer als ik in de configurator mijn Premium nabouw...

TwOkkie wijzigde deze reactie 12-11-2019 15:58 (30%)
Reden: Links toch wel gefixed.

• Sonicfreak
TwOkkie schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 15:32:

Het is op veel fronten een betere Ioniq, maar op dit gebied is het gewoon doodzonde. Als ze dit nou hadden weten te combineren met een indrukwekkende range, kon ik het nog begrijpen, maar zelfs daar zit ie nog aan de lage kant. Het oude excuus van "ja, maar hij laadt wel heel snel" gaat nu niet meer op.

Edit miljoenmiljard: en dat voor maar liefst 5000 Euro meer als ik in de configurator mijn Premium nabouw...
Ik vind eigenlijk alleen de Bluelink app echt een toevoeging. Die mis ik nu wel. De extra range is mooi meegenomen, maar die mis ik nu 99 van de 100 keer niet.
Iemand bij mij een straat verderop heeft nu de 38 kWh versie en gaf aan dat op de snelweg het bij 250 km ook wel ophoudt. Dus in de praktijk haal je niet zo heel veel meer range. Ik haal met de 28 kWh versie namelijk 200 km met veel snelweg.

Sonicfreak wijzigde deze reactie 12-11-2019 16:07 (3%)

• b_map
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 19-11 04:37
Major_ton schreef op maandag 11 november 2019 @ 23:21:
Ik had vandaag ............ maar dit doet mij weer enorm twijfelen.
Een paar weken geleden heb ik hier een grafiekje gepost, wat de oude vs nieuwe Ioniq mij qua tijd kost per jaar aan extra laadtijd. Wellicht een idee om voor je eigen data te doen. Voor alle ritten bij elkaar, is de Ioniq toch sneller door de grotere range. Een M3 is wel 4 uur per jaar sneller, voor EUR20k extra.

• Heath
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 15:27
D2nny schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 10:21:
[...]

Hoeven niet eens voor je te staan; afgelopen zaterdag stond een I-Pace mooi in het midden tussen 2 laadzuilen, waardoor ik met mijn Ioniq niet bij een laadzuil kon komen (aan de andere kant stonden er ook 2 te laden)... kabels waren net te kort (had hem een cm van de bumper van die Jaguar gezet, om te proberen te laden...)
Ik had toen nog 10% charge, dus wilde ook niet een volgende lader proberen te laden.
Dit is jammer genoeg ook een heel veel terugkerend probleem. Los van of plekken geblokkeerd zijn door asociale bestuurders, dan zie je een Leaf gen1 of een BMW i3 aan de 175kw lader staan, ze kunnen het niet eens gebruiken.

Maar zoiets kan gelukkig ook in dialoog. Stond laatst aan de A12 bij Ypenburg, daar stond ik en een andere auto aan de 175. Komt er een Model 3 aangereden, daar wil ik best even voor naar de 50kw lader doorschuiven zodat de Model 3 gewoon twee keer sneller laadt dan dat ik dat deed.

Komt er in mijn ogen op neer dat men even moet wennen aan wat het is, elektrisch rijden ansich maar ook het laden. Transitie periode, wordt hopelijk vanzelf beter.

Intel i7 7700K @ 5 Ghz | Asus Strix GTX1080 Advanced Edition | Asus Strix Z270G Gaming | Corsair AX860 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @ 3200MHz

• Sonicfreak
Heath schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 16:25:
[...]

Dit is jammer genoeg ook een heel veel terugkerend probleem. Los van of plekken geblokkeerd zijn door asociale bestuurders, dan zie je een Leaf gen1 of een BMW i3 aan de 175kw lader staan, ze kunnen het niet eens gebruiken.

Maar zoiets kan gelukkig ook in dialoog. Stond laatst aan de A12 bij Ypenburg, daar stond ik en een andere auto aan de 175. Komt er een Model 3 aangereden, daar wil ik best even voor naar de 50kw lader doorschuiven zodat de Model 3 gewoon twee keer sneller laadt dan dat ik dat deed.

Komt er in mijn ogen op neer dat men even moet wennen aan wat het is, elektrisch rijden ansich maar ook het laden. Transitie periode, wordt hopelijk vanzelf beter.
Ik heb het laatst ook gehad dat een Ampera-e bij Fastned net zo stond dat ik het met de kabel niet redde. Toen heb ik gewoon netjes gevraagd of hij een stukje naar voren wilde rijden. Was geen enkel probleem, maar ja, hij moest wel eerst zijn laadsessie stoppen, afkoppelen, naar voren rijden en de laadsessie opnieuw starten. :+
Sterker nog, aan de andere paal stond een i-MiEV te laden met Chademo en toen ik de Ioniq aan diezelfde paal aansloot, stopte de laadsessie van de i-MiEV. Zo zie je maar, de Ioniq is een machtige auto. :*)
Gelukkig was er nog een Chademo only paal beschikbaar en kon de i-MiEV daar verder laden. Eigenaar vond het geen probleem en we hebben nog een leuk praatje gemaakt. Mijn vrouw rijdt namelijk de Citroën C-Zero wat eigenlijk dezelfde auto is als de i-MiEV.

Sonicfreak wijzigde deze reactie 12-11-2019 16:33 (16%)

• LionkingNL
RonaldPr schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 08:51:
[...]

Hoe groter de delta T hoe hoger het verbruik (lees hoe lager het rendement). In de winter is het verschil tussen de gevraagde luchttemperatuur en buitentemperatuur groter dan in de zomer.

• Sjabba1979
De Hyundai thuislader is net wat te kort zodat ik anders moet parkeren dan ik zou willen.
Kan ik zonder problemen een thuislader van een ander merk gebruiken? Bv BMW of Volvo?
Denk aan een gebruikte te kopen, of iemand nog tips?
Heb zo'n 5 meter aan snoer nodig vanaf het kastje.

• PeterZ(on)
Sjabba1979 schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 22:23:
De Hyundai thuislader is net wat te kort zodat ik anders moet parkeren dan ik zou willen.
Kan ik zonder problemen een thuislader van een ander merk gebruiken? Bv BMW of Volvo?
Denk aan een gebruikte te kopen, of iemand nog tips?
Heb zo'n 5 meter aan snoer nodig vanaf het kastje.
Tuurlijk, elke type 2 zal het doen, ik heb er eentje bij evChargeking gekocht. Ik heb geen binding met het bedrijf maar was destijds voor mij de beste optie. De kabellengte kun je kiezen.

• Sjabba1979
Ok, zie dat er worden aangeboden met 16a snelheid, dat is net zoveel als het laadstation dat ik bij de Leaf had. Hij zit op een aparte groep maar wel samen met een buiten lamp/camera.
PS Thanks voor alle support hier, leuk!

• PeterZ(on)
Als je een thuislader koopt zou ik er eentje nemen die of maximaal 10A neemt of dat je je dat kunt instellen. Voor een normale schuko is 10A het maximum voor langdurig gebruik.

• Satch
  • Registratie: mei 2004
  • Niet online
Dat is goede informatie. Ik gebruik altijd de heat knop als ik wat warmte in de auto wil hebben (ging er vanuit dat hij dan zelf wel de warmtepomp zou gebruiken), maar met de AC knop kan het dus efficienter. Ik ga dit eens proberen en kijken hoe het bevalt. :)

Satch wijzigde deze reactie 12-11-2019 23:31 (6%)

• Jan Treur
Jan Treur schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 04:14:
[...]

Om een betere vergelijking te krijgen, moet je de horizontale as in kWh aangeven.
Ik heb dat inmiddels gedaan voor een 50 kW lader, met het onderstaande resultaat. Hier is de 2020 Ioniq EV de niet-gemarkeerde lijn. Het verschil is dus veel minder groot dan de Fastned grafiek suggereert. Bijvoorbeeld voor laden tot 26 kWh is er vrijwel geen verschil in gemiddelde laadsnelheid.

Jan Treur wijzigde deze reactie 13-11-2019 04:24 (7%)

• orillion
  • Laatst online: 19:11
Jan Treur schreef op woensdag 13 november 2019 @ 03:46:
[...]

Ik heb dat inmiddels gedaan voor een 50 kW lader, met het onderstaande resultaat. Hier is de 2020 Ioniq EV de niet-gemarkeerde lijn. Het verschil is dus veel minder groot dan de Fastned grafiek suggereert. Bijvoorbeeld voor laden tot 26 kWh is er vrijwel geen verschil in gemiddelde laadsnelheid.

[Afbeelding]
Heb je deze ook van een 175kW lader?

• Sonicfreak
Jan Treur schreef op woensdag 13 november 2019 @ 03:46:
[...]

[Afbeelding]
Misschien handig om voortaan een legenda toe te voegen bij de grafiek. Voor mij is wel duidelijk welke lijn voor welk type auto staat, maar dat is niet voor iedereen zo.
Niet om te zeuren, maar gewoon even een tip.

• evtje
Satch schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 23:30:
[...]

Dat is goede informatie. Ik gebruik altijd de heat knop als ik wat warmte in de auto wil hebben (ging er vanuit dat hij dan zelf wel de warmtepomp zou gebruiken), maar met de AC knop kan het dus efficienter. Ik ga dit eens proberen en kijken hoe het bevalt. :)
afgelopen Januari hebben we het ook nog over het verwarming systeem gehad . rond 8 jan. daar kwam ook al uit dat op ac de warmtepomp ook kan verwarmen. ik zag nu een filmpje langs komen en vanwege nieuwe ioniq gebruikers hier gepost.

• Jan Treur
orillion schreef op woensdag 13 november 2019 @ 06:29:
[...]

Heb je deze ook van een 175kW lader?
Zal nog aan gewerkt worden, net als een legenda.

• TwOkkie
Ik zou eigenlijk wel een grafiek willen zien met op de horizontale as de tijd in minuten en op de verticale as de range in kilometers bij 144 kWh@110.

@Jan Treur: Als ik met mijn 28 kWh 10-80% laad, duurt dat 19 of 27 minuten voor 136 km extra range. Bij de 38 kWh duurt diezelfde 136 km respectievelijk 35 of 37 minuten. Je kan dat goedpraten wat je wil, feit blijft dat het een achteruitgang is. Dat is gewoon jammer, ook al zal het effect voor velen in de praktijk meevallen. Jij hebt zelfs het voordeel dat je langer door kan halen als je lekker zit te eten en dat je wat grotere marges hebt, maar het blijft toch een teleurstelling.

Ik persoonlijk ben blij dat ik toch niet de gok heb genomen om te wachten. Ik heb een van de laatste 28 kWh's gekocht, wetende dat er een nieuwe met een grotere accu aan kwam. Toen was dit probleem nog niet bekend en ook niet dat die maar liefst 5k duurder zou worden. Achteraf ben ik heel blij met mijn keuze want voor mij zou de 38kWh te duur en te traag zijn. Leg er nog eens 5K bij en je hebt al een Tesla Model 3 SR+.

• CopyCatz
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 23:07
TwOkkie schreef op woensdag 13 november 2019 @ 13:50:

@Jan Treur: Als ik met mijn 28 kWh 10-80% laad, duurt dat 19 of 27 minuten voor 136 km extra range. Bij de 38 kWh duurt diezelfde 136 km respectievelijk 35 of 37 minuten. Je kan dat goedpraten wat je wil, feit blijft dat het een achteruitgang is. Dat is gewoon jammer, ook al zal het effect voor velen in de praktijk meevallen. Jij hebt zelfs het voordeel dat je langer door kan halen als je lekker zit te eten en dat je wat grotere marges hebt, maar het blijft toch een teleurstelling.
De nieuwe generatie heeft al 65 km extra range, en dat is wat mij de doorslag geeft. Als ik vanuit Tilburg naar familie in Groningen wil rijden haal ik dat in de zomer hopelijk in 1x en in de winter met 1x korter bijladen dan de vorige generatie. Maar idd het komt wel weer in de buurt van de Tesla..

• Holgster
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 20-11 15:07
Prijsverschil met Tesla model3 is geen 5k?! maar 11k met Hyundai comfort uitvoering.
Dat gaf voor mij de doorslag in de keuze. Dat verschil was me net te groot.

Br(36) Ba(56)

• Sonicfreak
Ik zou eigenlijk wel een grafiek willen zien met op de horizontale as de tijd in minuten en op de verticale as de range in kilometers bij 144 kWh@110.

Ik persoonlijk ben blij dat ik toch niet de gok heb genomen om te wachten. Ik heb een van de laatste 28 kWh's gekocht, wetende dat er een nieuwe met een grotere accu aan kwam. Toen was dit probleem nog niet bekend en ook niet dat die maar liefst 5k duurder zou worden. Achteraf ben ik heel blij met mijn keuze want voor mij zou de 38kWh te duur en te traag zijn. Leg er nog eens 5K bij en je hebt al een Tesla Model 3 SR+.
Helemaal mee eens! Bjorn heeft al aangetoond dat de nieuwe Ioniq gewoon trager is met snelladen. Daar kun je gewoon niet om heen.
En inderdaad voor 5000 euro meer heb je een Tesla Model 3 SR+. Dan zou ik het als zakelijke leaserijder wel weten. :) Ondanks dat qua kwaliteit en afwerking Hyundai waarschijnlijk wel beter is.
Als particuliere koper weet ik niet of ik de Model 3 aan zou durven (gezien de kwaliteitsproblemen), dan zou ik waarschijnlijk liever een tweedehands 28 kWh Ioniq kopen.

Sonicfreak wijzigde deze reactie 13-11-2019 15:02 (6%)

• TwOkkie
Holgster schreef op woensdag 13 november 2019 @ 14:49:
Prijsverschil met Tesla model3 is geen 5k?! maar 11k met Hyundai comfort uitvoering.
Het prijsverschil tussen de M3 en de comfort was 16K. Nu nog maar 11K. Mijn Premium met geventileerde en verwarmde stoelen, met schuifdak, met alle DLA's erop en eraan, was met een setje winterbanden erbij 39K. Datzelfde pakketje kost nu ruim 44K. Als ik nu voor de keuze zou staan, zou ik doorsparen voor de M3, welliswaar zonder open dak en winterbanden, maar wel met een superchargernetwerk dat vele malen sneller kan laden dan welke Hyundai dan ook. Maar goed, laten we nou geen M3 vs Ioniq discussie opstarten. ;-)

Volgens mij zijn we wel er uit:

- De oude Ioniq was een klein wondertje, ondanks zijn kleine accu, maar dankzij z'n snelle laden.
- De nieuwe Ioniq is op veel punten verbeterd en ondanks de langere laadtijden voor velen goed bruikbaar.
- Beiden zijn fantastisch efficeinte EV's en rijden heerlijk.

We kunnen nog een paar rondjes heen en weer gaan, maar dat lijkt me niet zo leuk meer. ;-)

• Sonicfreak
Holgster schreef op woensdag 13 november 2019 @ 14:49:
Dat gaf voor mij de doorslag in de keuze. Dat verschil was me net te groot.
Je moet wel appels met appels vergelijken. De Model 3 SR+ heeft bijvoorbeeld lederen stoelen met geheugenfunctie en verwarming. Iets wat de Premium ook heeft bijvoorbeeld, maar de Comfort uitvoering niet.
En de M3 heeft veel meer camera's en sensoren. Je moet de M3 dus met de Premium vergelijken en niet met de Comfort uitvoering.

En de reden dat de M3 SR+ 5k duurder is dan de Premium is o.a. ook vanwege het grotere accupakket van 50 kWh.

Sonicfreak wijzigde deze reactie 13-11-2019 15:33 (16%)

• CopyCatz
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 23:07
TwOkkie schreef op woensdag 13 november 2019 @ 15:03:
[...]

We kunnen nog een paar rondjes heen en weer gaan, maar dat lijkt me niet zo leuk meer. ;-)
Ok dan volgende onderwerp: 100 op de snelweg, hoeveel meer ioniq range gaat dat opleveren?

• Jan Treur
Ja, daar zat ik ook aan te denken. Misschien een volgende stap... Helaas heb ik het deze maand(en) erg druk.

• Sjabba1979
CopyCatz schreef op woensdag 13 november 2019 @ 16:16:
[...]

Ok dan volgende onderwerp: 100 op de snelweg, hoeveel meer ioniq range gaat dat opleveren?
Precies op tijd mijn snelle hatchback ingeruild...

• BarryH
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 22:58
[...]

Best flink. Net 173km mn snelweg gedaan. Met de oude IONIQ @ 100 km p uur
Kwam met 3% thuis

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV

• tomic
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 21:52

tomic

Smexylittlebabe!

Satch schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 23:30:
[...]

Geweldig handig dit! Dat had ik nooit getest denk ik. Maar het devies is dus: AC aan en hij verwarmt ook? Of moet AC en Heat aan om te verwarmen? (gek dat hij eigenlijk een PTC theater gebruikt überhaupt !)

Toch maar een weblog?

• LionkingNL
[...]

Voor mij niet veel. Ik rijd al 100 op de GPS (104 op de teller). Hard zat. :+

LionkingNL wijzigde deze reactie 13-11-2019 20:34 (5%)

• evtje
tomic schreef op woensdag 13 november 2019 @ 20:18:
[...]

Geweldig handig dit! Dat had ik nooit getest denk ik. Maar het devies is dus: AC aan en hij verwarmt ook? Of moet AC en Heat aan om te verwarmen? (gek dat hij eigenlijk een PTC theater gebruikt überhaupt !)
Als het straks kouder wordt is een PTC best lekker om snel even de warmte erin te krijgen om de ruiten te ontdooien . Voor mensen zoals mij die niet thuis aan de laadpaal staan. Nu dat er nog geen vorst is gaat het nog prima met de warmtepomp alleen.

• dvko
  • Niet online
Net mijn eerste range anxiety momentje erop zitten... Had op ~100km een paar kilometer speling om bij de fast charger te komen, word ik omgeleid. Ai....

Uiteindelijk achter een vrachtwagen blijven plakken met alle waarschuwingen al zichtbaar op het dashboard. Kwam met 4% bij de charger aan, dus uiteindelijk helemaal goed!

Wat betekent dat schildpad icoontje, beperkt vermogen? Ik dacht dat dat echt stapvoets zou zijn, maar heb eigenlijk niets gemerkt.

Overigens geprobeerd de auto warm te krijgen met enkel A/C aan maar kan niet zeggen dat het echt comfortabel werd...

dvko wijzigde deze reactie 13-11-2019 22:10 (12%)

• EHA1337
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 22:02
dvko schreef op woensdag 13 november 2019 @ 22:08:
Net mijn eerste range anxiety momentje erop zitten... Had op ~100km een paar kilometer speling om bij de fast charger te komen, word ik omgeleid. Ai....

Uiteindelijk achter een vrachtwagen blijven plakken met alle waarschuwingen al zichtbaar op het dashboard. Kwam met 4% bij de charger aan, dus uiteindelijk helemaal goed!

Wat betekent dat schildpad icoontje, beperkt vermogen? Ik dacht dat dat echt stapvoets zou zijn, maar heb eigenlijk niets gemerkt.

Overigens geprobeerd de auto warm te krijgen met enkel A/C aan maar kan niet zeggen dat het echt comfortabel werd...
Dan kan het altijd erger. Op een bepaald punt kan je het pendaal vloeren en gebeurd er maar iets van 5% van wat je verwacht. Toen stond er bij mij iets van 2 of 0 km resterend.

• dvko
  • Niet online
Hij gaf bij mij vanaf 20KM geen schatting meer, enkel — met een hoop waarschuwingen van “ga direct laden”. Het pedaal vloeren durfde ik toen allang niet meer, haha. Zag pas aan de lader weer hoeveel er nog in de batterij zat.

• evtje
EHA1337 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 22:12:
[...]

Dan kan het altijd erger. Op een bepaald punt kan je het pendaal vloeren en gebeurd er maar iets van 5% van wat je verwacht. Toen stond er bij mij iets van 2 of 0 km resterend.
Heb gehoord als je hem dan op sport stand zet het dan weer beter gaat met het pendaal.

• BarryH
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 22:58
Of mbv cruise control versnellen

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV

• TwOkkie
Als je maar beseft dat dat grote happen uit je laatste beetje lading haalt...
Pagina: 1 ... 73 74 75 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische voertuigen

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True