Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:39
Klopt mbt de laadpaal

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomas123
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 20:23
Resdogg schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 10:37:
Gisteren de premium 2020 besteld via het werk. Ben benieuwd naar de levertijd, hiervan krijg ik nog een indicatie. Iemand enig idee of je Apple Carplay de maps over het hele scherm kan krijgen btw? Ik vind de native software heel lelijk.
https://www.ad.nl/auto/de...wel-beschikbaar~a20d8e74/ volgens dit artikel kan de importeur er dit jaar 500-1000 leveren. Dat aantal is vooralsnog niet geleverd dus zal niet lang duren denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
In ieder geval Android Auto gebruikt het hele scherm in de Ioniq 2019, ik heb geen reden om te veronderstellen dat dat verslechterd zou zijn in de nieuwe modellen.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resdogg
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 22-04 18:20
daemonix schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 14:51:
In ieder geval Android Auto gebruikt het hele scherm in de Ioniq 2019, ik heb geen reden om te veronderstellen dat dat verslechterd zou zijn in de nieuwe modellen.
Dat zal dan inderdaad met Apple CarPlay niet anders zijn, dat is wel fijn. Mooi om het hele scherm te benutten. Qua levertijd inderdaad even afwachten, ik reken niet op dit jaar maar zou uiteraard wel heel gewenst zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 19:20
TwOkkie schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 18:10:
[...]

Dat zijn natuurlijk wel allemaal vraagprijzen. Mogelijk heeft die particulier geprobeerd zijn auto voor 20K te verkopen omdat het inruilvoorstel hem niet beviel. Ik denk niet dat de dealer er 20K voor betaald heeft.

Nog even over de oud&nieuw discussie:

Waar ik zo bang voor ben, is dat de nieuwe Ioniqs nu urenlang de snelladers bezet gaan houden. Een oude Ioniq langer dan 33 minuten laten staan heeft gewoon geen zin. Iemand die ergens gratis of tegen fixed price (Ionity anyone?) kan laden, zal hem zo vol mogelijk willen proppen en hem zonder blikken of blozen dus een schrikbarende 1 uur en 44 minuten aan een paal kunnen laten hangen met het blauwe lampje aan.

Ik ben altijd bang dat ik bij mijn beoogde laadpaalstop op een rapidgatende Leaf moet wachten. Nu is daar een angst bij gekomen: de 38kWh Ioniq.
of een Byod taxi, die kom ik nog wel eens tegen bij Fastned Nieuwegein, die staat ook een eeuwigheid te laden en die laden ze dan helemaal vol, want de accu is niet groot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PAL86
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:32
Resdogg schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 10:37:
Gisteren de premium 2020 besteld via het werk. Ben benieuwd naar de levertijd, hiervan krijg ik nog een indicatie. Iemand enig idee of je Apple Carplay de maps over het hele scherm kan krijgen btw? Ik vind de native software heel lelijk.
Ja hoor, Apple CarPlay is op het volledige scherm. Vandaag mijn Comfort 2020 opgehaald bij de dealer. Eerste 120km zit erop, inclusief file rijden (tot stilstand).. Toch even wennen dat de auto volledig stopt en weer automatisch optrekt.. Ook active lane assist is erg fijn ! 8)

Met opladen nog geen ervaring, laadpas is er nog niet. Ik verwacht dat die er maandag is en dat is prima op tijd. Ik heb nu nog 170 KM range en de auto staat in winterstand. Dit is overigens enkel snelweg, 105km/u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:56

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

zonetjes schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 13:20:
[...]

ik had geen andere voorhanden. wel heb ik er een dubbele naartoe gelegd, dus ik kan de stroom 'splitsen'
Dan moet je die ook apart afzekeren. Je mag niet twee draden van één zekering naar één afnemer leggen. Als er eentje breekt gaat de dubbele stroom over die andere.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjabba1979
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 07-05 23:31
Weet niet of het hier al voorbij is gekomen maar de 2020 Ioniq met grotere batterij gebruikt waterkoeling.
De oude geforceerde luchtkoeling.
Persoonlijk vind ik dat een verbetering mits hij ook kan verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Vloeistof koeling hopelijk. Water en elektriciteit gaan niet heel goed samen als het water niet heel erg zuiver is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjabba1979
Nee de hoogspanningsbatterij. Die wordt bij de i3 ook vloeistof gekoeld. Tesla toch ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Sjabba1979 schreef op maandag 25 november 2019 @ 11:13:
Nee de hoogspanningsbatterij. Die wordt bij de i3 ook vloeistof gekoeld. Tesla toch ook?
Dat weet ik, maar je repte over waterkoeling. Dat zit er echt niet in. ;)
grotere batterij gebruikt waterkoeling

[ Voor 5% gewijzigd door daemonix op 25-11-2019 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjabba1979
O, ja, als in watercooled. Heb een engels stuk gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonetjes
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02-05 07:42
[...]
Dan moet je die ook apart afzekeren. Je mag niet twee draden van één zekering naar één afnemer leggen. Als er eentje breekt gaat de dubbele stroom over die andere.
klopt. goede tip. dank (is werk voor de installateur, maar ook goed om zelf te weten)

L/W Panasonic Monoblock (5kW type F) + 200 l tank + VVW (2017). 5800Wp Zonnepanelen --> gasloos. Deels Jaga Convectoren met ventilatoren + 2e hands Ionic EHV (beide 2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:32
daemonix schreef op maandag 25 november 2019 @ 10:47:
Vloeistof koeling hopelijk. Water en elektriciteit gaan niet heel goed samen als het water niet heel erg zuiver is. ;)
Ik ben het helemaal met je eens dat het niet daadwerkelijk om water zal gaan maar ik durf er wel vanuit te gaan dat er gebruik wordt gemaakt van een vorm van warmtewisselaar dus de combi met elektriciteit is niet perse direct relevant.

Daarnaast is waterkoeling natuurlijk gewoon een veelgebruikte (foutieve) benaming voor vloeistofkoeling.

Edit:
13.4.4 Indirect liquid-cooled systems
Already present in many existing vehicles for cooling other components, an indirect liquid cooling system can also be used to control battery temperature. In this system a liquid coolant is circulated between the battery pack and a heat sink. The cells are not in direct contact with the coolant but are linked to the coolant circuit via conductive materials (e.g., aluminum). Depending on ambient temperatures and power requirements the heat sink can be a simple radiator or an evaporator that is integrated into a refrigerant cycle. The most flexible systems combine both circuits and dynamically switch between them using the air cooler for standard operation and the chiller only during peak loads or high ambient temperatures. Such systems are used among others in the Chevrolet Volt and the Tesla Motors’ vehicle range.
https://www.sciencedirect...ngineering/liquid-cooling

Ik durf er dus wel vanuit te gaan dat er niet direct heel veel bijzonders gebeurt als je die met water vult, in ieder geval niet als gevolg van geleiding.
SpongeRob schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 16:52:
Zelf neig ik steeds meer naar een Style uit Duitsland, daar zit alles op wat ik wil en de prijzen zijn op deze manier flink aantrekkelijker.
Deze al gezien? Lekker dicht bij de grens.
https://www.autoscout24.n...7a-7239e5971356?cldtidx=6

[ Voor 60% gewijzigd door assje op 25-11-2019 21:21 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Die had ik toevallig al gezien ja.
Dat is weer een van de vele nep advertenties vrees ik. Op de foto's staat duidelijk een Premium, te herkennen aan de LED koplampen, dodehoek waarschuwing en elektrisch verstelbare bestuurdersstoel.

Sinds dit weekend heb ik m'n zoekgebied uitgebreid en ben door heel Europa aan het zoeken. In Frankrijk kun je gewoon een nieuwe Executive (bijna NL Premium niveau) kopen voor €27.000,-!
Jammer dat je er dan alsnog 21% btw over moet betalen hier in Nederland.....

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:27

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

SpongeRob schreef op maandag 25 november 2019 @ 21:49:
Jammer dat je er dan alsnog 21% btw over moet betalen hier in Nederland.....
Frankrijk is toch gewoon EU, dus als je in Frankrijk BTW betaald, hoef je dat in NL niet meer te doen.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

zonoskar schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 10:32:
[...]

Frankrijk is toch gewoon EU, dus als je in Frankrijk BTW betaald, hoef je dat in NL niet meer te doen.
Helaas niet, wanneer een auto jonger is dan 6 maanden en minder dan 6000km heeft gereden moet je bij import gewoon 21% aftikken...

https://easyimport.nl/auto-importeren-btw-betalen/

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maar in geval van een professionele verkoper kan deze wel de BTW laten vallen aan zijn kant daar de wagen bestemt is voor export naar een ander EU land. Heb er destijds ook naar gekeken om 1 uit Frankrijk te halen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbiemond
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 24-04 12:48
Iemand al problemen gehad met BlueLink app in de Ioniq 2020? Kan geen verbinding maken met de app. Melding in de auto bij instellingen van BlueLink: "Mobiel netwerk niet beschikbaar. Neem contact op met uw servicepartner of Hyundai -partner"

[ Voor 0% gewijzigd door sbiemond op 26-11-2019 19:44 . Reden: spelfout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1288590

Ik heb sinds 2 weken de Ioniq 2020. Zeer blij mee. Maar sinds enkele dagen inderdaad het beschreven probleem met de Blue Link app. De app maakt geen verbinding met de auto en in de auto verschijnt de eerder genoemde melding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• informaticien
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:12
Bij mij werkt de app gisteren en vandaag prima. Het lijkt me dan geen algemeen probleem. Staat jullie Ioniq misschien in een garage waar slechte ontvangst is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murdock_nl_
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 04-05 21:57
Hier het zelfde probleem met de bluelink app. Ook de auto zelf kan geen verbinding meer maken met het internet. In het begin ook al gehad. Toen is dit verholpen doordat de 12v accu slecht was en leeg was. Nadat de wegenwacht weer spanning op de 12v accu gezet had deed de app het ook gelijk weer. Vermoedelijk is het hele systeem gewoon spanningsloos geweest waardoor alles gereset is.

Heb nu een afspraak ingepland bij de dealer maar betwijfel of die er wat mee kunnen. Vorige keer zeiden ze al dat ze nog geen kennis hebben van bluelink omdat de ioniq de eerste auto is die het heeft.

edit:
Contact gehad via de chat met hyundai. Gaf eerst aan dat ik app opnieuw moet installeren meestal helpt dat. Dat helpt uiteraard niet. Daarna werd mij vermeld dat er gisteren update uitgekomen is voor de app. Echter is dit niet terug te vinden in de android playstore. Ik vermoed ook dat de app er weinig mee te maken heeft aangezien de auto zelf al geen verbinding met hyundai kan maken. Daarna weet diegene het ook niet meer en raad aan contact op te nemen met de dealer en komende dagen de app store in de gaten te houden.

[ Voor 31% gewijzigd door murdock_nl_ op 27-11-2019 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heath
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:54
murdock_nl_ schreef op woensdag 27 november 2019 @ 13:27:
....
edit:
Contact gehad via de chat met hyundai. Gaf eerst aan dat ik app opnieuw moet installeren meestal helpt dat. Dat helpt uiteraard niet. Daarna werd mij vermeld dat er gisteren update uitgekomen is voor de app. Echter is dit niet terug te vinden in de android playstore. Ik vermoed ook dat de app er weinig mee te maken heeft aangezien de auto zelf al geen verbinding met hyundai kan maken. Daarna weet diegene het ook niet meer en raad aan contact op te nemen met de dealer en komende dagen de app store in de gaten te houden.
Klinkt dus alsof Hyundai werk aan de winkel heeft om een update voor de auto uit te brengen en dat die door de dealer/garage gedistribueerd moet worden. Wel super jammer. :(

Ik was begonnen met een projectje waarbij ik zelf de BlueLink functionaliteit zou maken voor de oude Ioniq, ben ik gestaakt omdat het idd op spanning van de 12V batterij moet en dat qua beschikbare energie echt superweinig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PATKAAS
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 25-06-2020
Ook ik heb er last van dat de bluelink app de laatste dagen niks meer doet om de auto niet bereikt kan worden. Mag hopen dat het toch iets is wat aan de app ligt en niet aan de auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PATKAAS
informaticien schreef op woensdag 27 november 2019 @ 10:13:
Bij mij werkt de app gisteren en vandaag prima. Het lijkt me dan geen algemeen probleem. Staat jullie Ioniq misschien in een garage waar slechte ontvangst is?
Mijne staat niet in een garage oid

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
tomic schreef op donderdag 21 november 2019 @ 21:11:
[...]

Cool! Hou ons op de hoogte! Dat is een rit die ik ook wel eens wil maken. (Heb dezelfde)
Het waren twee aardige ritten. Over het algemeen goed gegaan, vooral dankzij hoe goed abetterrouteplanner.com werkt. Zonder dit zou het echt een stuk moeilijker zijn zo'n rit als dit. Als hyundai dit nou gewoon eens zou integreren in de nav unit. Ik heb nu elke keer vanuit abrp een share next stop naar google maps gedaan waardoor ik een route kreeg naar de volgende lader.

De paar mindere punten waren:
1. Op de terugweg in belgie bij Brugge (Jabbeke) geladen bij een 50 kW lader die maar 22 KW leverde. Dat was dus lang wachten.
2. Op de heenweg wou ik na de boot bij een Lidl gaan laden vlak bij Dover. Deze paal gaf echter aan dat er geen stroom beschikbaar was voor de CCS stekker. Mogelijk dat dit was omdat er al een leaf aan het laden was via de chademo stekker.
3. Een Polar laadpaal die moeite had met accepteren van een betaalmethode. Pas nadat ik m'n reguliere laadpas van m'n leasemaatschappij liet scannen (die niet werkt in het buitenland) kon ik hem m'n betaalpas aanbieden contactloos.
4. Veel werkzaamheden op de route van Dover naar Coventry met max 50 mph als snelheid. Hierdoor wel erg zuinig kunnen rijden.
5. Laadpaal bij de Ikea in Coventry die geen CCS stekker had. Daarom maar met 7 Kwh kunnen laden via de AC stekker.
6. Rondom Duinkerke was er geen enkele lader. De dichtsbijzijnde was zelfs in Calais wat op 45 minuten rijden was geloof ik. Ik zorgde er dus voor dat ik met genoeg lading de boot op ging op de terugweg om Brugge te halen.

Pluspunten:
1. Ionity (UK) en fastned (NL) laders zijn goed en laden mooi snel. Regelmatig de 62/64 kWh laadsnelheid gezien.
2. Ik heb praktisch zonder verwarming gereden (stoel en stuur verwarming wel lekker hoog) hierdoor reed ik erg zuinig. Regelmatig 12.5 kWh/100km.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sbiemond
PATKAAS schreef op woensdag 27 november 2019 @ 18:17:
Ook ik heb er last van dat de bluelink app de laatste dagen niks meer doet om de auto niet bereikt kan worden. Mag hopen dat het toch iets is wat aan de app ligt en niet aan de auto.
Vandaag bij dealer geweest, BlueLink probleem voor nu opgelost d.m.v. een "reset"
Zal morgen even de 3 stappen beschrijven.

[ Voor 6% gewijzigd door sbiemond op 27-11-2019 22:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwOkkie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:34

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Satch schreef op woensdag 27 november 2019 @ 21:49:
2. Op de heenweg wou ik na de boot bij een Lidl gaan laden vlak bij Dover. Deze paal gaf echter aan dat er geen stroom beschikbaar was voor de CCS stekker. Mogelijk dat dit was omdat er al een leaf aan het laden was via de chademo stekker.
Dat klopt. De meeste (alle?) combi-laders kunnen maar een DC aansluiting tegelijk voeden. Je kan met een beetje mazzel wel vast wat laden met 6.6 kW via de AC. Als je alle tijd hebt, kun je daarmee ook doorladen tot 100% als je CCS is afgeslagen bij 94%.
2. Ik heb praktisch zonder verwarming gereden (stoel en stuur verwarming wel lekker hoog) hierdoor reed ik erg zuinig. Regelmatig 12.5 kWh/100km.
Ik heb inmiddels 3144 kilometer gereden op een vakantie in Zwitserland en een rondje Noorwegen gedaan van 4349 kilometer. Nog nooit heb ik concessies gedaan mbt de airco of verwarming, behalve dan de laatste etappe van het rondje Noorwegen. We zouden thuis net wel of net niet halen. Toen ben ik wel 90 gaan rijden met de verwarming uit en hebben we met een schildpadje en 4% ons huis gehaald. Hier was het overigens ABRP die gelijk had dat we het WEL zouden halen. De GOM vond van niet. Op een gegeven moment moesten we kiezen: omrijden langs een CCS of dóór naar huis. De gok pakte goed uit. 8)

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/fJJ2yHmJ/20190920-015440.jpg

Moraal van het verhaal: kijk een paar keer hoeveel je A/C werkelijk verbruikt in verhouding tot je aandrijving en maak je niet teveel zorgen.

Toptip, vast al eens aan bod geweest in dit topic: Met EVNotify of Torque en een goede OBD2-reader kun je je live status doorgeven aan ABRP. Je ziet dan al rijdend een grafiekje van de berekende SoC en de werkelijke waarde. Je kan dan zien of je lekker op schema zit, harder kan of wat rustiger aan moet doen.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/yWQK2b7d/Screenshot-20191020-092556-Chrome2.png

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
TwOkkie schreef op woensdag 13 november 2019 @ 13:50:
Ik zou eigenlijk wel een grafiek willen zien met op de horizontale as de tijd in minuten en op de verticale as de range in kilometers bij 144 kWh@110.
Hierbij een vergelijkende grafiek voor kWh tegen minuten voor een 50 kW lader. Range is lastig want dat hangt van zoveel andere factoren af. Het maximale verschil is de 1,9 kWh die optreedt in minuut 28, waar de Ioniq 2016 21,5 kWh heeft en de Ioniq 2020 19,6 kWh. Het omslagpunt ligt op minuut 39 waar beide 26,2 kWh hebben. Daarna heeft de 2020 Ioniq meer kWh.

P.S. In het meer realistische geval van een vergelijking waarbij beide auto's starten met 6 kWh over (dan kunnen de eerste 8 minuten overgeslagen worden), zitten de twee curves nog 0.54 kWh dichter bij elkaar, dus dan is het maximale verschil 1.4 kWh. Het omslagpunt is dan ook twee minuten eerder.

Afbeeldingslocatie: https://www.ioniqforum.com/attachments/chargingcurvecomparisonkwhvsminutesv01-jpg.31247/

[ Voor 38% gewijzigd door Jan Treur op 28-11-2019 16:41 ]

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

• AkakoMinami
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:14
PATKAAS schreef op woensdag 27 november 2019 @ 18:17:
Kennelijk mag ik van geluk spreken dat ik nooit nog problemen met die app heb gehad, sinds september.
Ik vind het echt een super ding, enige puntje die ik heb is dat hij soms een beetje traag refreshed, maar dat is op zich te overzien.

Zelfs auto openen en sluiten werkt er super goed mee! :)

• Jan Treur
Ik heb minder geluk. Mijn laatste Bluelink update van info over de auto is 24 november.

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

• daemonix
  • Niet online
Lijkt wel een app die is gemaakt door de ontwikkelaars van de Nissan Leaf app. Soms werkte die.

• murdock_nl_
Heb overigens het idee dat het niet in de app zit. Die kan wel verbinding maken met de hyundai servers.
Lijkt erop dat de auto gewoon geen verbinding meer heeft. Ook de live traffic informatie of het weer bijvoorbeeld werken niet meer.

• daemonix
  • Niet online
Enig idee welke provider ze gebruiken en heeft die wel dekking op het punt waar jij bent met de Ioniq?

• murdock_nl_
Geen idee welke provider. Voorheen werkte het gewoon prima bij mij thuis. Ook op het werk werkt het niet meer. Lijkt mij daarom ook geen dekking probleem.

• Jan Treur
Bij mij precies zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PATKAAS
sbiemond schreef op woensdag 27 november 2019 @ 22:29:
[...]

Vandaag bij dealer geweest, BlueLink probleem voor nu opgelost d.m.v. een "reset"
Zal morgen even de 3 stappen beschrijven.
Ik ben erg benieuwd!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sbiemond
Hierbij de korte stappen: ga naar setup > gegevens/netwerk > Blue Link >

Dan gelijktijdig Blue Link activeren aanklikken + links onder met pen of paperclip reset doen in de resetuitsparing naast het menu knop je "map"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• murdock_nl_
sbiemond schreef op donderdag 28 november 2019 @ 17:12:

Dan gelijktijdig Blue Link activeren aanklikken + links onder met pen of paperclip reset doen in de resetuitsparing naast het menu knop je "map"
Top super bedankt. Dit lost het probleem voorlopig op. Hopelijk komt hyundai met definitieve oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resdogg
In januari/februari komt er als het goed is een nieuwe levering van Hyundai Ioniq in Nederland aan. Uitlevering waarschijnlijk in februari. Voor mij helaas net geen 4% dus.. Maar goed, 8% is nog steeds heel gunstig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@TwOkkie @pmiddeld
Als jullie evnotify en abrp gebruiken, is dat dan op dezelfde telefoon?
Ik heb net een android 8 toestel gekocht en gebruikt evnotify (in de achtergrond) met abrp in de voorgrond, maar dan stopt de live data na ca. 10 minuten.
Vraag me af waar dat van kan komen. Is het nodig om evnotify in de voorgrond te gebruiken?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21-04 21:10
BarryH schreef op zondag 1 december 2019 @ 16:37:
@TwOkkie @pmiddeld
Ik heb net een android 8 toestel gekocht en gebruikt evnotify (in de achtergrond) met abrp in de voorgrond, maar dan stopt de live data na ca. 10 minuten.
Vraag me af waar dat van kan komen. Is het nodig om evnotify in de voorgrond te gebruiken?
Het beste gaat met een telefoon Evnotify en de andere ABRP.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
evtje schreef op zondag 1 december 2019 @ 18:42:
[...]

Het beste gaat met een telefoon Evnotify en de andere ABRP.
Ok,
Ga ik dat proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
Ik heb mijn telefoon met ABRP voorin bij de km teller op z'n kant dan zie je in het groot de grafiek en er komt ook info eroverheen van b.v nu na 100m afslaan . Wel grappig vond dat.
Oja de telefoon met Evnotify moet we op de voorgrond actief blijven . Die verzend de informatie van de obd naar het internet . De andere telefoon met ABRP plukt het weer van het internet af .

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14:40
@TwOkkie @pmiddeld
Ik heb EVNotify nooit met ABRP gebruikt. Daarvoor heb ik Torque gebruikt. Dan kan het wel op 1 telefoon. EVNotify moet altijd op de voorgrond blijven helaas.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b_map
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-03 14:57
sbiemond schreef op donderdag 28 november 2019 @ 17:12:

Bij mij is hetzelfde probleem opgelost door gewoon de reset knop in uitsparing te gebruiken, er hoeft niks dubbel gelijktijdig ingedrukt te worden volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Ja, dat werkte bij mij ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McTrex2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 05-01 17:51
Ionity (UK) en fastned (NL) laders zijn goed en laden mooi snel. Regelmatig de 62/64 kWh laadsnelheid gezien.
Kun je aangeven welke passen en apps je het beste kunt gebruiken voor die reis? Wij zijn van plan om in het voorjaar ook die kant op te gaan, dus ik wil me alvast voorbereiden.

5400Wp op SE5k, 3960 Wp op SE3680H, 40 heat pipes met 300L buffer, Hyundai Ioniq, Zappi laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Niet online
McTrex2 schreef op maandag 2 december 2019 @ 14:12:
[...]

Kun je aangeven welke passen en apps je het beste kunt gebruiken voor die reis? Wij zijn van plan om in het voorjaar ook die kant op te gaan, dus ik wil me alvast voorbereiden.
Ionity heeft z'n eigen app. 8 pond voor een volledige lading ongeacht de auto. Polar heeft ook een eigen app, maar die heb ik niet gebruikt, die ene polar paal was met m'n pinpas.
Fastned heb ik gewoon met m'n eigen laadpas van werk geladen. Als je dat niet hebt kun je het beste MainGau gebruiken gezien de voordelige kWhprijs daarmee.

Ik zou gewoon even op laadpastop10.nl kijken naar wat gratis laadpassen om achter de hand te houden en een creditcard meenemen. En met abrp een route plannen zodat je ziet welke laadpalen je waarschijnlijk gaat gebruiken, kun je je daar op inlezen.
TwOkkie schreef op donderdag 28 november 2019 @ 01:12:
[...]

Dat klopt. De meeste (alle?) combi-laders kunnen maar een DC aansluiting tegelijk voeden. Je kan met een beetje mazzel wel vast wat laden met 6.6 kW via de AC. Als je alle tijd hebt, kun je daarmee ook doorladen tot 100% als je CCS is afgeslagen bij 94%.

[...]

Ik heb inmiddels 3144 kilometer gereden op een vakantie in Zwitserland en een rondje Noorwegen gedaan van 4349 kilometer. Nog nooit heb ik concessies gedaan mbt de airco of verwarming, behalve dan de laatste etappe van het rondje Noorwegen. We zouden thuis net wel of net niet halen. Toen ben ik wel 90 gaan rijden met de verwarming uit en hebben we met een schildpadje en 4% ons huis gehaald. Hier was het overigens ABRP die gelijk had dat we het WEL zouden halen. De GOM vond van niet. Op een gegeven moment moesten we kiezen: omrijden langs een CCS of dóór naar huis. De gok pakte goed uit. 8)

[Afbeelding]

Moraal van het verhaal: kijk een paar keer hoeveel je A/C werkelijk verbruikt in verhouding tot je aandrijving en maak je niet teveel zorgen.

Toptip, vast al eens aan bod geweest in dit topic: Met EVNotify of Torque en een goede OBD2-reader kun je je live status doorgeven aan ABRP. Je ziet dan al rijdend een grafiekje van de berekende SoC en de werkelijke waarde. Je kan dan zien of je lekker op schema zit, harder kan of wat rustiger aan moet doen.

[Afbeelding]
Ah op je screenshot ziet Abrp er wat nuttiger uit, ik had het alleen geprobeerd met die kaartweergave wat weinig toevoegde tijdens het rijden. Ik zal het nog eens een kans geven.
Goed om te weten ook dat die Lidl lader niet stuk was, maar gewoon bezet was met de Leaf ondanks de andere aansluiting.
En idd meeste ritten had ik ook kunnen redden met verwarming aan, maar had er niet zo'n behoefte aan dankzij goed aankleden en stoel/stuurverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:14
Ik krijg toch wat twijfels over de nieuwe generatie ioniq:

YouTube: Ioniq Facelift auf der Langstrecke Vergleichsfahrt. Teil 1

Bij 22% al turtle mode, en de accu wordt blijkbaar zo goed gekoeld dat het laden daardoor juist traag blijft..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
CopyCatz schreef op maandag 2 december 2019 @ 22:41:
Ik krijg toch wat twijfels over de nieuwe generatie ioniq:
YouTube: Ioniq Facelift auf der Langstrecke Vergleichsfahrt. Teil 1
Bij 22% al turtle mode, en de accu wordt blijkbaar zo goed gekoeld dat het laden daardoor juist traag blijft..
Onduidelijk blijft wat hij precies heeft gedaan; er zijn eerder al andere ervaringen getoond die een stuk beter zijn, zelfs bij 2 graden buitentemperatuur.

[ Voor 57% gewijzigd door Jan Treur op 03-12-2019 07:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RKD
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:02

RKD

Ik ga het binnenkort ontdekken, de Premium is besteld en staat al bij de dealer, nu wachten op het afhaalmoment.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
Ik ga maar op zoek naar een ander merk geloof ik, ik heb een paar ritten gemaakt in een i3 met snelladen, dan ga ik hier heel erg chagrijnig van worden. Facelift met duurbetaalde downgrade 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Hoe vaak sta je echt bij een snellader? En heb je de commentaren gezien? De laadpatronen waren niet optimaal, deels om de kosten in Denemarken te vermijden. Ook de reistijd is niet geheel objectief, zo te zien had hij ook de filetijden er bij opgeteld.

Sportstand is ook niet het zuinigst, net zo min als de 120 km/h. Optimaal is nu eenmaal rond de 100, en zeker niet verder snelladen dan 80%, kost simpelweg te veel tijd daarboven.

[ Voor 83% gewijzigd door daemonix op 04-12-2019 01:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

@TwOkkie @pmiddeld
Nee, ik heb het allergoedkoopste androidprul dat ik kon vinden (Archos Access 45, €55,-) voor dat doel aangeschaft. Op lange ritten zet ik die aan met EVNotify in de voorgrond. Ik heb ook EVNotify op mijn S7, zodat ik tijdens het laden op afstand in de gaten kan houden hoe ver die is. Soms gebruik ik EVNotify ook wel eens direct vanaf mijn S7, maar dan heb ik ook last met een onbetrouwbare verbinding. Ik heb wel aangegeven dat Android geen batterij-saving mag doen op dat proces, maar dat helpt blijkbaar niet goed genoeg. Soms doet ie het een hele poos goed, soms ook niet. Vandaar ook de Archos Access 45.

Die Archos heeft overigens ook een probleem. Ik kan het vinkje bij dataroaming wel aanzetten, maar zodra ik het menu verlaat, staat ie weer uit. Firmware bugje of zo. Ik kan hem dus niet in het buitenland gebruiken. Goedkoop bleek weer eens duurkoop, want ik heb nu voor de verbinding een Mifi-routertje (TP-Link M7359) erbij gekocht. Daar zit weer het datasimmetje in dat ik bij mijn XS4ALL abonnement heb gekregen. Die TP-Link heeft wel als voordeel dat die vanzelf standby komt bij het inschakelen van de auto. Dat is handig voor het dagelijkse filerijden met Tomtom Live data van de ingebouwde navigatie. Handiger dan iedere keer de hotspot van mijn S7 of die Archos aanzetten.

Als ik de Archos met EVNotify heb draaien terwijl de auto uit staat, blijft de Mifi actief voor het doorgeven van de laadstatus. Die schakelt pas naar standby 10 minuten nadat de laatste client weg is. Voor de OBD2 heb ik de OBDLink LX, welke ook in een low-power standby mode gaat als er niemand meer mee wil praten. EVNotify stopt daarom ook die verbinding als het laden afgelopen is. Die OBDLink kan dus gewoon blijven zitten zonder de 12V accu leeg te trekken.

Samengevat:
  • TP-Link Mifi-router met datasim zorgt voor connectivity. Schakelt in bij starten van de auto.
  • Onboard navigatie van mijn Ioniq gebruikt altijd die TP-Link voor Tomtom Live Data
  • OBDLink LX is mijn relatief dure maar goede betrouwbare OBD2 BT-connector.
  • Archos Access 45 Android prul met EVNotify geeft via de TP-Link de status door aan EVNotify "cloud".
  • Samsung S7 in mijn broekzak kan ik gebruiken om EVNotify via de "cloud" te monitoren.
  • ABRP-account is gekoppeld aan mijn EVNotify-account voor live status
Als de Archos niet ingeschakeld is, maar ik wel aan het snelladen ben, gebruik ik ook wel eens EVNotify op mijn S7 zelf om te kijken hoe het laden gaat. Dit kan natuurlijk alleen als ik binnen de BT-range van de OBD2 adapter blijf.
Satch schreef op maandag 2 december 2019 @ 14:34:
[...]
Ik zal het nog eens een kans geven.
Whut? ABRP nog een kans geven? Het is de veruit allerbeste EV-routeplanner die ik ken! Ik kan me niet voorstellen dat ik een rit met een andere planner zou moeten voorbereiden.. Welke gebruik jij dan?

Overigens had ik de Live koppeling nog niet actief op mijn reis naar Zwitserland. Toen gebruikte ik die grafiek alsnog wel, omdat je daar dan nog steeds de geschatte laadstatus kan aflezen. Die moest ik dan zelf vergelijken met de waarde op het display van de auto zelf.

Mijn workflow was ongeveer zo:
  1. Bij aankomst laadpaal inpluggen en kijken op ABRP tot hoever ik minstens moet laden.
  2. De volgende stop controleren met chargemap. Eventueel andere paal uitzoeken.
  3. Deze paal instellen in de ingebouwde navi. Die werkt toch het fijnst, vind ik.
  4. Pauze! (Als er nog laadtijd over is)
  5. Afkoppelen en op weg naar de volgende stop
  6. If not bestemming goto 1

[ Voor 22% gewijzigd door TwOkkie op 04-12-2019 07:26 ]

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

daemonix schreef op woensdag 4 december 2019 @ 01:19:
Hoe vaak sta je echt bij een snellader?
Op die vakanties van resp. 3000 en 4400 kilometer best vaak.
Sportstand is ook niet het zuinigst, net zo min als de 120 km/h. Optimaal is nu eenmaal rond de 100, en zeker niet verder snelladen dan 80%, kost simpelweg te veel tijd daarboven.
Die sportstand gebruikte hij bij beiden. Zoveel zal dat trouwens niet schelen als je dezelfde snelheid rijdt. 120 km/u op ECO kost exact evenveel energie als 120 km/u op SPORT. Je zal alleen wat meer verbruiken als je ook daarwerkelijk sneller gaat optrekken en zo.

Voor de rest is het een erg rommelig uitgevoerde test ja. Ik heb ze nog niet helemaal bekeken, maar hij laadt veel te lang met beide auto's. Maar dat hij 50kW pakt ipv de HPC-laders werkt vooral in het nadeel van de Classic. Met de classic had hij ook slechter weer, wat ook een nadeel is. Toch komt hij anderhalf uur eerder aan dan met de facelift, voornamelijk door de veel langere laadtijd. Maar had die facelift sneller gekund?

offtopic:
Bjørn heeft dit weekend een nieuw record op de 1000km gezet met de E-Golf. Die blijkt ook last te hebben van rapidgate: bijna 16 uur onderweg! Ik heb hem nog niet eerder zo vermoeid achter het stuur gezien. Op de lange afstand kun je nog altijd beter een Ioniq hebben dan een E-Golf of een Leaf.

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
TwOkkie schreef op woensdag 4 december 2019 @ 02:05:
[...]

Op die vakanties van resp. 3000 en 4400 kilometer best vaak.

[...]

Die sportstand gebruikte hij bij beiden. Zoveel zal dat trouwens niet schelen als je dezelfde snelheid rijdt. 120 km/u op ECO kost exact evenveel energie als 120 km/u op SPORT. Je zal alleen wat meer verbruiken als je ook daarwerkelijk sneller gaat optrekken en zo.

Voor de rest is het een erg rommelig uitgevoerde test ja. Ik heb ze nog niet helemaal bekeken, maar hij laadt veel te lang met beide auto's. Maar dat hij 50kW pakt ipv de HPC-laders werkt vooral in het nadeel van de Classic. Met de classic had hij ook slechter weer, wat ook een nadeel is. Toch komt hij anderhalf uur eerder aan dan met de facelift, voornamelijk door de veel langere laadtijd. Maar had die facelift sneller gekund?

offtopic:
Bjørn heeft dit weekend een nieuw record op de 1000km gezet met de E-Golf. Die blijkt ook last te hebben van rapidgate: bijna 16 uur onderweg! Ik heb hem nog niet eerder zo vermoeid achter het stuur gezien. Op de lange afstand kun je nog altijd beter een Ioniq hebben dan een E-Golf of een Leaf.
Ik had liever gezien dat hij met de 2 auto's gelijk was gegaan.( had ik ook bij bjorn gevraagd een race tussen de oude en nieuwe ioniq daar moest hij nog over nadenken) Ik wil graag weten als je b.v gaat laden (alle twee) tot 80% of tot 94% ( net wat je afspeek)en dan zien wat het verschil is .
Dan zal het verschil nog meer oplopen.
Wat hij nu heeft gedaan laden om de 1 of 1.5 uur. Koop je de auto niet voor met grotere battery .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
Aangezien die rem op het laden puur software is zou het Hyundai sieren om een patch uit te brengen die dit terug draait. De degradatie van de accus in oudere ioniqs is nou niet zo dramatisch dat dit soort draconische afstellingen noodzakelijk is, dus ik vraag me af wat hier aan de hand is. Het zou iig een boost geven aan mijn interesse in de auto..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
  • Laatst online: 19:00
CopyCatz schreef op woensdag 4 december 2019 @ 09:42:
Aangezien die rem op het laden puur software is zou het Hyundai sieren om een patch uit te brengen die dit terug draait. De degradatie van de accus in oudere ioniqs is nou niet zo dramatisch dat dit soort draconische afstellingen noodzakelijk is, dus ik vraag me af wat hier aan de hand is. Het zou iig een boost geven aan mijn interesse in de auto..
Meer accu in dezelfde ruimte, ik snap wel waarom ze het doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heath
TwOkkie schreef op woensdag 4 december 2019 @ 01:32:
[...]

Nee, ik heb het allergoedkoopste androidprul dat ik kon vinden (Archos Access 45, €55,-) voor dat doel aangeschaft. Op lange ritten zet ik die aan met EVNotify in de voorgrond. Ik heb ook EVNotify op mijn S7, zodat ik tijdens het laden op afstand in de gaten kan houden hoe ver die is. Soms gebruik ik EVNotify ook wel eens direct vanaf mijn S7, maar dan heb ik ook last met een onbetrouwbare verbinding. Ik heb wel aangegeven dat Android geen batterij-saving mag doen op dat proces, maar dat helpt blijkbaar niet goed genoeg. Soms doet ie het een hele poos goed, soms ook niet. Vandaar ook de Archos Access 45.

Die Archos heeft overigens ook een probleem. Ik kan het vinkje bij dataroaming wel aanzetten, maar zodra ik het menu verlaat, staat ie weer uit. Firmware bugje of zo. Ik kan hem dus niet in het buitenland gebruiken. Goedkoop bleek weer eens duurkoop, want ik heb nu voor de verbinding een Mifi-routertje (TP-Link M7359) erbij gekocht. Daar zit weer het datasimmetje in dat ik bij mijn XS4ALL abonnement heb gekregen. Die TP-Link heeft wel als voordeel dat die vanzelf standby komt bij het inschakelen van de auto. Dat is handig voor het dagelijkse filerijden met Tomtom Live data van de ingebouwde navigatie. Handiger dan iedere keer de hotspot van mijn S7 of die Archos aanzetten.

Als ik de Archos met EVNotify heb draaien terwijl de auto uit staat, blijft de Mifi actief voor het doorgeven van de laadstatus. Die schakelt pas naar standby 10 minuten nadat de laatste client weg is. Voor de OBD2 heb ik de OBDLink LX, welke ook in een low-power standby mode gaat als er niemand meer mee wil praten. EVNotify stopt daarom ook die verbinding als het laden afgelopen is. Die OBDLink kan dus gewoon blijven zitten zonder de 12V accu leeg te trekken.

Samengevat:
  • TP-Link Mifi-router met datasim zorgt voor connectivity. Schakelt in bij starten van de auto.
  • Onboard navigatie van mijn Ioniq gebruikt altijd die TP-Link voor Tomtom Live Data
  • OBDLink LX is mijn relatief dure maar goede betrouwbare OBD2 BT-connector.
  • Archos Access 45 Android prul met EVNotify geeft via de TP-Link de status door aan EVNotify "cloud".
  • Samsung S7 in mijn broekzak kan ik gebruiken om EVNotify via de "cloud" te monitoren.
  • ABRP-account is gekoppeld aan mijn EVNotify-account voor live status
Als de Archos niet ingeschakeld is, maar ik wel aan het snelladen ben, gebruik ik ook wel eens EVNotify op mijn S7 zelf om te kijken hoe het laden gaat. Dit kan natuurlijk alleen als ik binnen de BT-range van de OBD2 adapter blijf.

[...]

Whut? ABRP nog een kans geven? Het is de veruit allerbeste EV-routeplanner die ik ken! Ik kan me niet voorstellen dat ik een rit met een andere planner zou moeten voorbereiden.. Welke gebruik jij dan?

Overigens had ik de Live koppeling nog niet actief op mijn reis naar Zwitserland. Toen gebruikte ik die grafiek alsnog wel, omdat je daar dan nog steeds de geschatte laadstatus kan aflezen. Die moest ik dan zelf vergelijken met de waarde op het display van de auto zelf.

1. Bij aankomst laadpaal inpluggen en kijken op ABRP tot hoever ik minstens moet laden.
  3. Deze paal instellen in de ingebouwde navi. Die werkt toch het fijnst, vind ik.
Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen met die OBD adapter. In de documentatie kan ik het zo snel niet vinden, is het mogelijk om twee-richtingsverkeer op te zetten? Ik wil namelijk nog steeds een bluetooth adapter vinden die niet alleen uitleest maar ook berichten op de bus kan zetten. :)
Anderzijds overweeg ik om gewoon voor de AutoPi te gaan, kant en klaar + community.
CopyCatz schreef op woensdag 4 december 2019 @ 09:42:
Zo simpel is dat niet, de hardware is bepalend voor welke laadcurve mogelijk is. Zegt de Note7 je nog iets? ;)
Natuurlijk is het bij te schaven, zoals Tesla met de Model 3 aan het doen is maar niet iedere hardware leent zich daar zo voor of heeft zo bizar veel telemetrie data beschikbaar.

Heeft iemand trouwens al eens een vergelijking gedaan van hoe de auto rijdt voor en na een software update? Mijn Ioniq heeft een versie van late 2018 software volgens mij, de 15k km beurt zit er nou wel aan te komen en ben benieuwd of ik daar nog wat mooie verbeteringen in het verschiet heb. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Heath schreef op woensdag 4 december 2019 @ 10:49:
Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen met die OBD adapter. In de documentatie kan ik het zo snel niet vinden, is het mogelijk om twee-richtingsverkeer op te zetten? Ik wil namelijk nog steeds een bluetooth adapter vinden die niet alleen uitleest maar ook berichten op de bus kan zetten. :)
Ja, dat kan die. Ik had hem al voor mijn vorige auto, een Prius, waar ik hem onder andere gebruikt heb om de gordelpiep en achteruitrijpiep uit te zetten. Ik zoek overigens nog of dat met de Ioniq ook kan. Dat gebiep iedere keer is zwaar irritant en ik doe toch al mijn hele leven altijd direct mijn gordel aan. Daar heb ik geen gepiep voor nodig.

Het hele ODB2-protocol is sowieso tweerichtingverkeer. Al die apps stellen voorturend vragen aan de bus en noteren de antwoorden daarop. Zeker als het om modelspecifieke data gaat. Die adapter is maar een doorgeefluik. Een interface tussen serial of BT en het actieve setje draadjes op de connector.
Anderzijds overweeg ik om gewoon voor de AutoPi te gaan, kant en klaar + community.
Ook leuk, maar eigenlijk kan die teveel. Ik heb al een ODB2-plug. Ik heb ook een hotspot nodig voor de navi, dus dat hoef ook niet ingebouwd te zitten. Losse raspberries heb ik ook nog genoeg. Misschien dat ik ooit zelf wat ga klussen, maar de queue met leuke projectjes zit al zo vol.

Pver3... bovenstaande schreef ik met dit ding in gedachten: https://github.com/EVNotify/EVNotiPi

Ik ga die AutoPI eens bekijken. Die kende ik nog niet...

[ Voor 7% gewijzigd door TwOkkie op 04-12-2019 12:12 ]

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heath
TwOkkie schreef op woensdag 4 december 2019 @ 12:08:
[...]

Ja, dat kan die. Ik had hem al voor mijn vorige auto, een Prius, waar ik hem onder andere gebruikt heb om de gordelpiep en achteruitrijpiep uit te zetten. Ik zoek overigens nog of dat met de Ioniq ook kan. Dat gebiep iedere keer is zwaar irritant en ik doe toch al mijn hele leven altijd direct mijn gordel aan. Daar heb ik geen gepiep voor nodig.

Het hele ODB2-protocol is sowieso tweerichtingverkeer. Al die apps stellen voorturend vragen aan de bus en noteren de antwoorden daarop. Zeker als het om modelspecifieke data gaat. Die adapter is maar een doorgeefluik. Een interface tussen serial of BT en het actieve setje draadjes op de connector.

[...]

Ook leuk, maar eigenlijk kan die teveel. Ik heb al een ODB2-plug. Ik heb ook een hotspot nodig voor de navi, dus dat hoef ook niet ingebouwd te zitten. Losse raspberries heb ik ook nog genoeg. Misschien dat ik ooit zelf wat ga klussen, maar de queue met leuke projectjes zit al zo vol.

Pver3... bovenstaande schreef ik met dit ding in gedachten: https://github.com/EVNotify/EVNotiPi

Ik ga die AutoPI eens bekijken. Die kende ik nog niet...
Thanks voor je reactie. Ik doelde meer op echte informatie/commands de bus op gooien, niet zozeer alleen maar can bus sniffing. :)
Waar ik daar dan mee naartoe wil, is bijvoorbeeld de airco op afstand aan kunnen zetten. Maar als ik zo het AutoPi forum bekijk, is daar al meer dan genoeg werk voor gedaan en hoef ik niet het wiel meer opnieuw uit te vinden. :)

Overigens zoek ik nog steeds naar een platte OBD2 verlengkabel die de kabel aan "de goede kant" heeft. Ik kan alleen dit soort vinden:
https://www.aliexpress.com/item/32890409409.html
Maar deze heeft de uitgang van de kabel aan de brede kant van de OBD2 connector, om in de Ioniq te passen moet die dus aan de andere kant zitten. Heeft iemand al zo een kunnen vinden?

[ Voor 10% gewijzigd door Heath op 04-12-2019 13:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:30
[...]Dat is handig voor het dagelijkse filerijden met Tomtom Live data van de ingebouwde navigatie. Handiger dan iedere keer de hotspot van mijn S7 of die Archos aanzetten.
Dat is heel makkelijk op te lossen met de "hotspot automatisch" app.
Deze activeert de wifi hotspot zodra je telefoon je Bluetooth verbinding met je ioniq ziet.
Heb ik ook en werkt prima

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Niet online
[...]

Ik gebruik ABRP wel (lange ritten kan je idd niet zonder), maar niet live tijdens het rijden gezien ik de interface daar niet handig genoeg voor vond op m'n telefoonscherm. Ik deed gewoon een route plotten en dan de eerste stop exporten naar m'n Google Maps die ik via Android Auto gebruikte. Dan gewoon de nog af te leggen afstand in de gaten blijven houden in combinatie met de range van de auto. En dan tijdens het laden weer een nieuwe abrp berekening doen. Maar ik had nog niet gezien dat je meerdere schermopties had in abrp, daar moet ik dus nog eens naar kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evtje
Een correctie het lukt ook met 1 telefoon . Dat wil zeggen Evnotify en ABRP . Ik had aldoor verbindings problemen met Evnotify en Obd. Na maanden klooien denk ik dat ik daar uit ben. Het lijkt te maken te hebben met Android auto . Die is nu geupdate en ik dacht na jouw vraag laat ik het nog eens proberen. Nu vandaag lukte alles .
1 Evnotify set keep display actief en in de verborgen opties set background mode aan.(daardoor kan hij op de achtergrond draaien)
2 Abrp krijgt de info van Evnotify over de internet. Plan route en share in mijn geval met google maps (app). Nu maak ik verbinding met Android auto en komt het op je auto scherm. Ik ga op de telefoon terug naar Abrp. Die draai ik op z'n kant zodat de grafiek groot in beeld komt.
3 Android auto kan ik ook nu nog muziek laten streamen te samen met google maps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
evtje schreef op woensdag 4 december 2019 @ 17:32:
[...]

Een correctie het lukt ook met 1 telefoon . Dat wil zeggen Evnotify en ABRP . Ik had aldoor verbindings problemen met Evnotify en Obd. Na maanden klooien denk ik dat ik daar uit ben. Het lijkt te maken te hebben met Android auto . Die is nu geupdate en ik dacht na jouw vraag laat ik het nog eens proberen. Nu vandaag lukte alles .
1 Evnotify set keep display actief en in de verborgen opties set background mode aan.(daardoor kan hij op de achtergrond draaien)
2 Abrp krijgt de info van Evnotify over de internet. Plan route en share in mijn geval met google maps (app). Nu maak ik verbinding met Android auto en komt het op je auto scherm. Ik ga op de telefoon terug naar Abrp. Die draai ik op z'n kant zodat de grafiek groot in beeld komt.
3 Android auto kan ik ook nu nog muziek laten streamen te samen met google maps.
Waar zitten de verborgen opties?
O, snel op het versienummer tikken
Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
BarryH schreef op woensdag 4 december 2019 @ 18:49:
[...]

Waar zitten de verborgen opties?
O, snel op het versienummer tikken
Bedankt!
Yep.
Hoe werkt het bij jouw?
Ik heb ook nog Torque geprobeerd maar volgens mij als er al een verbinding met Evnotify is geweest werkt het niet meer met Torque. Volgens mij had ik daar ook een melding van gekregen van Abrp maar zeker doen weet ik dat niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Heath schreef op woensdag 4 december 2019 @ 13:25:
Thanks voor je reactie. Ik doelde meer op echte informatie/commands de bus op gooien, niet zozeer alleen maar can bus sniffing. :)
Praten we nou langs elkaar heen? EVNotify/Torque/etc doen niet anders dan commands op de bus gooien om meetwaarden uit te vragen. Misschien heb ik het niet goed verwoord, maar volgens mij bedoelde ik te schrijven: "Ja, dat kan". Of bedoel jij wat anders?

Ik weet niet of de airco en dergelijke via hetzelfde systeem bestuurd kan worden. Het kan natuurlijk zijn dat die op een andere bus of een ander subsysteem zit. Ik zoek ook al een poosje tevergeefs naar wat leuke documentatie van wat er via deze poort allemaal mogelijk is.
Overigens zoek ik nog steeds naar een platte OBD2 verlengkabel die de kabel aan "de goede kant" heeft. Ik kan alleen dit soort vinden:
Die kon ik ook niet vinden. Ik heb een tijdje rondgereden met de plug "doorgedrukt". De commector aan de auto kun je losklikken van zijn frame en dan naar achteren drukken. Daardoor kon het luikje toch nog dicht. Ik vond dat wel een beetje kwetsbaar aanvoelen, dus uiteindelijk heb ik hem weer terug geklikt en ook maar de zaag in het klepje gezet.

@evtje Het werkt bij mij ook best aardig vanaf 1 telefoon, zeker nadat ik de verborgen optie had aangezet, maar nog steeds heb ik wel eens opstartproblemen als de boel een poosje idle is geweest. Met de losse telefoon die ik nu toch al heb, werkt het net even beter en heb ik als voordeel dat ik op afstand het laadproces kan bewaken.

Vanuit ABRP kun je via 'share link' inderdaad Google Maps opstarten. Dat was ook wel een leuke ontdekking. Maar ik vind de ingebouwde navigatie echt veel prettiger dan Maps via Android Auto. Al was het maar omdat je dan met de knop op het dashboard terug naar de navigatie kan, omdat je de maximum snelheid in beeld hebt, omdat de door Tomtom geleverde verkeersinformatie minstens zo goed is en omdat het goed geintegreerd is in de rest van de infotainment. Dit is de eerste keer dat ik zoiets zeg over een vaste navigatie. Meestal is die inderdaad prut.

Nog mooier zou zijn als de GO App van Tomtom eindelijk eens Android Auto gaat ondersteunen. Die App op mijn telefoon is nog net iets beter in de presentatie. Zou mooi zijn als ik dat op het grote scherm kon krijgen. Maar goed, Hyundai neemt HD-Traffic van ze af, dus dat abonnement kan ik in principe opzeggen.

Brengt mij op het volgende: vorige week is Android Auto er bij mee gekapt. Hij wou niet meer werken en eiste dat ik updates zou downloaden. Dat gaat natuurlijk niet automatisch met zo'n schaduw-APK. Die versie was iets van 4.2.xxx uit mijn hoofd. Nu heb ik er een vage 4.8.xxx APK op gezet, maar die crashed tijdens het opstarten. Weet iemand toevallig wat nog wel een werkende versie is op een up-to-date Samsung S7? Heeft het zin om 4.6 te proberen? Moet het versienummer matchen met een ander Google produkt?

[ Voor 8% gewijzigd door TwOkkie op 04-12-2019 20:06 ]

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
evtje schreef op woensdag 4 december 2019 @ 19:33:
[...]

Yep.
Hoe werkt het bij jouw?
Ik heb ook nog Torque geprobeerd maar volgens mij als er al een verbinding met Evnotify is geweest werkt het niet meer met Torque. Volgens mij had ik daar ook een melding van gekregen van Abrp maar zeker doen weet ik dat niet meer.
Net rit van een uur gemaakt en het werkte perfect!
Bedankt, ik kreeg torque ook niet aan de praat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
@TwOkkie
Heb je wel de goede versie erop gezet .ik heb op mijn Note 8 arm64-v8a. (4.8) werkt bij mij goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

@evtje Als in de juiste architectuur? Ja dat zit wel goed. AA draait wel, maar zodra ik de kabel er in steek, ploft de app onderuit en meldt de Ioniq dat mijn telefoon geen antwoord geeft.

Ik vroeg me af of ik hier lotgenoten heb, maar ik zie ook een heel groot AA topic waar meerdere mensen stabiliteitsissues hebben. Ik ga nu• eerst de stappen in dit bericht eens proberen.

• Volgens de ruimste definitie van "nu", bijvoorbeeld "morgen", "dit weekend", "binnenkort".

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heath
TwOkkie schreef op woensdag 4 december 2019 @ 19:57:
[...]

Praten we nou langs elkaar heen? EVNotify/Torque/etc doen niet anders dan commands op de bus gooien om meetwaarden uit te vragen. Misschien heb ik het niet goed verwoord, maar volgens mij bedoelde ik te schrijven: "Ja, dat kan". Of bedoel jij wat anders?

Ik weet niet of de airco en dergelijke via hetzelfde systeem bestuurd kan worden. Het kan natuurlijk zijn dat die op een andere bus of een ander subsysteem zit. Ik zoek ook al een poosje tevergeefs naar wat leuke documentatie van wat er via deze poort allemaal mogelijk is.

[...]
We praten idd langs elkaar heen, komt omdat ik jouw berichtje nogal scheel las. Het duurde even voor het kwartje viel bij mij. :)

Eerst maar eens even sparen en dan de kerstman lief aankijken voor een bijdrage aan de AutoPi, dat apparaatje ziet er toch uit als een uitkomst voor mij.

De documentatie waar je het over hebt bestaat volgens mij met goede reden niet, want de bus waar de OBD poort op aansluit maakt het mogelijk om letterlijk al het elektronisch bestuurde in je auto ook te kunnen doen. Stuur draaien, raampjes open, gearswitchen en alles.. Alleen gaat er een enorm werk aan vooraf qua sniffing om de daadwerkelijke commands op te vangen en identificeren om daarna zelf te repliceren.

Leuk artikel om eens te bekijken waar je zou kunnen beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14:40
TwOkkie schreef op woensdag 4 december 2019 @ 19:57:
Brengt mij op het volgende: vorige week is Android Auto er bij mee gekapt. Hij wou niet meer werken en eiste dat ik updates zou downloaden. Dat gaat natuurlijk niet automatisch met zo'n schaduw-APK. Die versie was iets van 4.2.xxx uit mijn hoofd. Nu heb ik er een vage 4.8.xxx APK op gezet, maar die crashed tijdens het opstarten. Weet iemand toevallig wat nog wel een werkende versie is op een up-to-date Samsung S7? Heeft het zin om 4.6 te proberen? Moet het versienummer matchen met een ander Google produkt?
O, dan heb ik ook nog een oude versie, maar die werkt nog prima: versie 4.3.591843 8)7

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
pmiddeld schreef op donderdag 5 december 2019 @ 09:37:
[...]

O, dan heb ik ook nog een oude versie, maar die werkt nog prima: versie 4.3.591843 8)7
Die stopt op een gegeven moment vanzelf en dan moet je upgraden. Been there, seen that twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heath
daemonix schreef op donderdag 5 december 2019 @ 11:12:
[...]

Die stopt op een gegeven moment vanzelf en dan moet je upgraden. Been there, seen that twice.
Ik ondervind met CarPlay trouwens best vaak een probleem, random freezes. Dan loopt het scherm vast en muziek houdt er ook mee op. Moet dan de kabel er uit halen, echt opnieuw aansluiten en daadwerkelijk de telefoon unlocken.

Anderen last van dit soort problemen met CarPlay? Stiekem hoop ik dat dit opgelost is met de volgende firmware die er aan zit te komen, heb toch een oudereversie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:27

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik kende autoPi ook niet, maareh 275 euro voor een Torque pro cloon?? Of kun je er nog meer dingen mee die ik niet zo snel kon vinden? Ik hoop dat het dan ook een beetje fatsoenlijk werkt, want ik moet mijn ODB dongle er heel vaak uit trekken om verbinding te krijgen in Torque pro.

Als het nou iets kon in de trant van https://comma.ai/ dan ok. Maar dat vind ik niet terug op de site van autoPi.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RKD

RKD

Even een vraagje aan de rijders van een facelift Ioniq, kan je voorverwarmen via de app zonder op een laadbron te zijn aangesloten?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
YouTube: Jan entschuldigt sich - der Ioniq FL-Test wird Wiederholt! Skype

Excuses van een boze ioniq fan op de ioniq facelift & classic vergelijking :)

[ Voor 5% gewijzigd door CopyCatz op 05-12-2019 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heath
zonoskar schreef op donderdag 5 december 2019 @ 16:39:
Ik kende autoPi ook niet, maareh 275 euro voor een Torque pro cloon?? Of kun je er nog meer dingen mee die ik niet zo snel kon vinden? Ik hoop dat het dan ook een beetje fatsoenlijk werkt, want ik moet mijn ODB dongle er heel vaak uit trekken om verbinding te krijgen in Torque pro.

Als het nou iets kon in de trant van https://comma.ai/ dan ok. Maar dat vind ik niet terug op de site van autoPi.
€275 is absoluut enorm prijzig, en ik ken Torque Pro niet maar dit is waar ik de AutoPi met name voor zou willen:

Zonder een losse telefoon of bluetooth verbinding met een OBD adapter, gewoon iets in de OBD poort waarmee ik remote bij de auto kan. Zowel info uitlezen als commando’s naar de auto sturen (preconditioning bijvoorbeeld..).
Dit zonder een externe powersource, volledig gevoed door de OBD powersource.

Voor zo ver ik Torque Pro nu even kort heb gezien, is dat nog steeds een app voor op de telefoon waardoor je dus altijd een telefoon in de auto moet hebben. Of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• murdock_nl_
RKD schreef op donderdag 5 december 2019 @ 22:50:
Even een vraagje aan de rijders van een facelift Ioniq, kan je voorverwarmen via de app zonder op een laadbron te zijn aangesloten?
Ja dat gaat prima. Super uitvinding met bevroren ruiten, nooit meer krabben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:32
murdock_nl_ schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 05:55:

Ja dat gaat prima. Super uitvinding met bevroren ruiten, nooit meer krabben.
Helemaal eens dat dat een voorverwarmingsfunctie op afstand top is maar om nooit meer te hoeven krabben is het geen vereiste.

Zojuist in het EV topic een discussie gehad over verwarmingsvermogen en een testje gedaan. Alle registers open maximale temperatuur/ruitontdooiing etc:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7FAX3S7p9MG5ThaiFO7wKeTa/medium.jpg

Ik heb een Ioniq met warmtepomp dus de uitleg is ongeveer als volgt:
5kW resistief element
1,5kW warmtepomp wat met een aangenomen COP nog eens ca. 5kW thermisch geeft

Dit is dus 10kW aan warmte dat de auto ingepompt wordt. Binnen 1 minuut is de auto redelijk warm en binnen 2 minuten is alles ontdooid (net beneden vriespunt). Laat het als het -10°C wordt eens 3 minuten duren maar dan heb je het wel gehad.

Als je een app gebruikt moet hij dus wel goed werken want anders ben je al bijna net zo lang bezig. Ik heb een oude Ioniq die helaas geen app heeft. Wel kan ik timers instellen maar dat vind ik onhandig en doe ik dus nooit, desalniettemin heb ik niet eens een krabber.

Krabben is eigenlijk alleen een ding voor brandstofauto's die er lang over doen om (stationair draaiend) warm te worden. Met een elektrische auto is dit gewoon echt niet zo'n probleem, uitgaande van 50 vorstdagen per jaar kost het je ongeveer 2 uur per jaar om te wachten tot je ruit ontdooid is.

Uiteraard wel extra comfort door je auto voor te verwarmen. Dit is dan weer vooral relevant als je geen stoel/stuurverwarming hebt want die zijn direct warm en voldoen voor mij prima voor die ene minuut. Verder kost voorverwarmen wel gewoon extra energie, voor mij nog een reden het niet te doen.

[ Voor 8% gewijzigd door assje op 06-12-2019 10:25 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D2nny
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 15-04 12:22
@assje Ik ben het wel met je eens, dat voorverwarmen extra energie kost; voor de 'gewone' woon-/werk-rit heb ik het ook niet nodig (17km), maar als ik komend weekend naar Den Helder (130km) ga, dan gebruik ik het voorverwarmen zeker, want het scheelt toch een aantal km range, wanneer ik voorverwarmd vertrek of wanneer ik 'koud' vertrek en de auto nog moet opwarmen. (niet veel, maar wel wat).

@Heath Ik zou best bereid zijn, om AutoPi voor de auto aan te schaffen, maar ik zie op hun forum (heb gezocht), alleen dat pre-heat op onze EVs als feature request staat... ik kan (nog) niet vinden, of het daadwerkelijk werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RKD

RKD

Dank jullie wel voor de antwoorden. Vanmiddag naar de dealer om te horen wanneer hij geleverd kan worden.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heath
D2nny schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 10:49:
@Heath Ik zou best bereid zijn, om AutoPi voor de auto aan te schaffen, maar ik zie op hun forum (heb gezocht), alleen dat pre-heat op onze EVs als feature request staat... ik kan (nog) niet vinden, of het daadwerkelijk werkt?
Ook nog niet kunnen vinden, maar het platform werkt met de zogenaamde Car Explorer suite die ze hebben gemaakt. Daarmee kun je kant en klare commands uitvoeren (indien nodig periodiek of on-demand), maar heb je ook de mogelijkheid om eigen commands te maken (en te delen met de community!). Dus als het er nog niet is, dan gaat het er zeker komen. Kwestie van tijd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D2nny
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 15-04 12:22
@Heath Ik hoop absoluut dat het ze gaat lukken met die Car Explorer Suite, maar (ik kan niet zeggen waarom) ik heb het idee, dat dit niet zo makkelijk gaat lukken.. dan zou het misschien een remote-start worden, ik heb het idee dat de remote-conditioning van het interieur via de Headunit loopt en die wordt (toch?) niet aangestuurd via de OBD2?
Ik hoop overigens dat ik hier geen gelijk in heb, want ik vind het een enorm gemis, dat we geen app hebben op onze 28Kw Ioniq...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
Er gaat nu dus een nieuwe vergelijk komen. Top. Ik kan niet wachten om dat te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

D2nny in "Het grote Hyundai Ioniq Electric topic"
Ik hoop overigens dat ik hier geen gelijk in heb, want ik vind het een enorm gemis, dat we geen app hebben op onze 28Kw Ioniq...
Aan de andere kant ook wel een geruststelling dat je niet continue gevolgd kan worden door de fabrikant, die dat weer deelt met commerciele 'third parties' en voor zover 'required by local laws'. Nog even en de belastingdienst kijkt gewoon even bij Hyundai in de logs of je wel netjes al je privekilometers opgegeven hebt.

Maar ik dwaal af.

Ik meen ergens gezien te hebben dat de Classic in de US en Australië wel met een App te bedienen is. Ik meen zelfs gezien te hebben dat dat via een apparaatje op de OBD2 poort gaat. Ik kan dat alleen niet meer terugvinden, dus het kan zijn dat ik een paar dingen door elkaar gooi.

AutoPI kan wel een mooie toolkit hebben, maar als je niet weet hoe je die verwarming op afstand aan kan zetten, kom je er ook niet makkelijk achter. Ik heb wel eens zitten kijken naar de commando's die EVNotify allemaal gebruikt. Dat zijn allemaal gereverse engineered codes. Ergens is iemand achter wat codes gekomen voor de Soul, die ook bleek te werken op de Kona en de Ioniq. Die codes zijn met trial, error, logica en giswerk uitgebreid tot de kennis die nu door de verschillende App-bouwers worden gedeeld.

Maar hoe krijg je zo'n code? Je kan niet zomaar getalletjes op de bus gooien in de hoop dat de Airco aan springt. Het liefst zou je mee sniffen op de bus op het moment dat de actie gebeurt. Als het inderdaad zo is dat ze in Australië via de OBD2 hun Classic kunnen besturen, dan zou ik daar graag eens een dump van zien.

Edit - dit dus: Afbeeldingslocatie: https://www.speakev.com/cdn-cgi/image/format=auto,onerror=redirect,width=1920,height=1920,fit=scale-down/https://www.speakev.com/attachments/bluelink-png.111630/

@Heath hieronder: Aha.. okay, lekker bezig! ;-)

[ Voor 17% gewijzigd door TwOkkie op 06-12-2019 15:17 ]

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heath
D2nny schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 12:38:
@Heath Ik hoop absoluut dat het ze gaat lukken met die Car Explorer Suite, maar (ik kan niet zeggen waarom) ik heb het idee, dat dit niet zo makkelijk gaat lukken.. dan zou het misschien een remote-start worden, ik heb het idee dat de remote-conditioning van het interieur via de Headunit loopt en die wordt (toch?) niet aangestuurd via de OBD2?
Dat is dus het mooie aan de CAN bus die daar achter zit, daar gebeurt letterlijk alles. :)

Het beste is om de CAN bus te zien als een groot plein. Je kunt er op gaan staan en iets schreeuwen, als er een ander persoon is om het bericht te beluisteren dan kan er iets mee gedaan worden.
Iets meer richting de auto, wil een systeem iets voor elkaar krijgen van een ander systeem? Dan gooit het een bericht op de CAN bus en hoopt het dat er een ander systeem daar naar luistert. Aangezien de headunit normaliter verantwoordlijk is voor het schreeuwen, is de bron weg. De AutoPi zou de bron in dit geval worden.

Dus of de headunit nou aan staat of niet, de CAN bus kan altijd berichten ontvangen. Dat betekent dus theoretisch (als de goede PIDs gevonden zijn) dat de AutoPi de auto kan aanzetten, en vanaf daar de rest dus ook.

Er is al een scriptje dat de AutoPi ook wakker houdt (normaliter gaat die uit zodra de auto "uit" gaat), zodat dit dus mogelijk is.

Ik heb heel goede hoop. :D
TwOkkie schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 15:07:
[...]
Maar hoe krijg je zo'n code? Je kan niet zomaar getalletjes op de bus gooien in de hoop dat de Airco aan springt. Het liefst zou je mee sniffen op de bus op het moment dat de actie gebeurt.

.....
Dit is dus ook exact wat er gebeurt. Er bestaan OBD -> USB stekkers, zodat je vervolgens het berichtenverkeer kunt monitoren op een laptop oid. Vervolgens zou het een geval moeten zijn van de auto zo weinig mogelijk laten doen, berichten capture starten, jouw gewenste actie om te klonen uitvoeren, berichten capture stoppen en naar de uitkomst kijken. Wordt al gedaan en men is al een stuk verder dan in het begin.
TwOkkie schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 15:07:
[...]
Edit - dit dus: [Afbeelding]

@Heath hieronder: Aha.. okay, lekker bezig! ;-)
Potdorie dat hoekstukje is exact wat ik zoek!! :')

[ Voor 59% gewijzigd door Heath op 06-12-2019 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:34
Hyundai is bezig met een nieuw soort snellader. Het is nog een concept.

https://insideevs.com/new...tra-fast-charger-concept/

Hyundai wil zich ook gaan focussen op BEV.

https://insideevs.com/news/386308/hyundai-strategy-2025/

[ Voor 26% gewijzigd door Sonicfreak op 06-12-2019 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holgster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-04 15:51
Heeft iemand met de nieuwe Ioniq al een keer wat ABRP geplande routes gereden? Ben benieuwd of die kloppen. Als ik nml. de video's van ElectricDave kijk is het verschil met de oude wel erg groot.
Via ABRP zijn de verschillen niet zo groot.

Ben trouwens zelf sinds een maand zeer tevreden rijder van de nieuwe Ioniq. Ga meestal een maal per jaar wat verder weg met de auto en ben dus benieuwd of ik ABRP kan aanhouden voor de planning.

Br(36) Ba(56)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Ik heb af en toe dat de tijdsinstellingen van laden op een bepaalde tijd zoek raken. er staan dan streepjes -- ipv een 06 of 23.
Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjabba1979
Die Auto link add-on ziet er goed uit. sim kaartje en odb inpluggen en klaar.
Kan er niet bij waarom het hier niet te krijgen is.
Ik wil graag op afstand verwarmen/koelen en laden instelen dat die automatisch stopt bij een percentage. Zijn er meer die dat willen. Als ze daar zo'n ding voor verkopen dan kunnen ze goede zaken doen denk ik, kan vast nog een abbo aan vastgeplakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resdogg
Waar gaat het over? versta er niets van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CopyCatz
Resdogg schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 11:56:
[...]

Waar gaat het over? versta er niets van.
ElectricDave heeft een 1000km rit gemaakt met zowel classic als facelift, waarbij hij een identiek aantal laadstops doet. Die duren bij de facelift veel langer waardoor die veel slechter uit de bus kwam. Een andere duitser die electrisch rijden promoot door ze te verhuren was nogal los gegaan in de comments, in dit filmpje leggen ze de ruzie bij en hebben ze besloten de test over te doen. Ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resdogg
CopyCatz schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 12:01:
[...]

ElectricDave heeft een 1000km rit gemaakt met zowel classic als facelift, waarbij hij een identiek aantal laadstops doet. Die duren bij de facelift veel langer waardoor die veel slechter uit de bus kwam. Een andere duitser die electrisch rijden promoot door ze te verhuren was nogal los gegaan in de comments, in dit filmpje leggen ze de ruzie bij en hebben ze besloten de test over te doen. Ik ben benieuwd.
Ah oke, lijkt mij ook wel realistisch aangezien de oude 30/40% sneller kan laden.

Ik heb zelf de nieuwe Ionig besteld, wetende dat het bijladen te traag is. Ik zie het ook niet als een auto waarmee ik verre afstanden á 1000km+ wil afleggen, dan zal ik toch eerder het vliegtuig pakken en ter plaatse een auto huren. Met de thuislaadpaal zal ik naar mijn verwachting bijna nooit op een publieke laadpaal aangewezen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heath
Sjabba1979 schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 07:35:
Die Auto link add-on ziet er goed uit. sim kaartje en odb inpluggen en klaar.
Kan er niet bij waarom het hier niet te krijgen is.
Ik wil graag op afstand verwarmen/koelen en laden instelen dat die automatisch stopt bij een percentage. Zijn er meer die dat willen. Als ze daar zo'n ding voor verkopen dan kunnen ze goede zaken doen denk ik, kan vast nog een abbo aan vastgeplakt.
Echt he? Ik ben gewoon bereid geld voor deze unit te geven, sowieso dat ze er makkelijk op kunnen verdienen, de hardware hebben ze..
Of, en ik weet niet of dit het geval is, Australië werkt ook op het Blue Link netwerk? Dan zou het hier gewoon niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PATKAAS
Ik zie dat de IONIQ een functie heeft voor wintermodus en was benieuwd tot welke temperatuur dit aangevinkt moet staan en wat dit voor verschil heeft in range.

Daarnaast benieuwd of je de turtle modus eerder aan kan zetten? Gaat nu bij mij pas bij 6% aan wat erg laat is.

tot slot de vraag of er een mogelijkheid is stoelverwarming etc te blokkeren? Rijd ik laatst met passagiers op ECO+ omdat we het anders niet halen kom ik erachter dat iemand achterin al 80KM de stoelverwarming op 3 had staan..

[ Voor 52% gewijzigd door PATKAAS op 07-12-2019 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Die stoelverwarming zal het verschil in afstand niet maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:13
Ook ik mag me een gelukkige eigenaar noemen van een Ioniq. Wel nog beetje onbekend op het terrein van elektrisch rijden en met name laadsnelheden.

Vandaag voor het eerst openbaar laden; wat me opvalt is dat het bizar langzaam gaat. Ik heb twee verschillende laders geprobeerd die met 11kwh zouden moeten kunnen laden maar laden van 30% naar 100% duurt ruim 8 uur.

Dit zou sneller moeten kunnen met een 11kwh openbare lader toch? Is er nog een optie om instellingen te wijzigen?
Pagina: 1 ... 76 ... 187 Laatste