Die 11kwh is op 3 fase vermoed ik, jij laad daar met 3,7 zoals bij de meeste simpele palen.
de ioniq laad op 1 fase , een 11kw paal levert dan 3,7kW
In het ev menu kan je de laadstroom naar maximaal zetten
In het ev menu kan je de laadstroom naar maximaal zetten
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Turtle modus is mijn inziens voornamelijk om aangepast gedrag af te dwingen bij de bestuurder. Zonder turtle modus kan je je toch ook zo gedragen dus ik zie de meerwaarde niet?PATKAAS schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 22:04:
Daarnaast benieuwd of je de turtle modus eerder aan kan zetten? Gaat nu bij mij pas bij 6% aan wat erg laat is.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Heeft iemand ervaring in het capturen van deze berichten? Wat kost een device die dit kan afvangen? Is het dan een kwestie van capture aanzetten op canbus en het moment capturen wanneer een getimede kachel aanzetten plaats vind?[b]Heath in "Het grote Hyundai Ioniq Electric topic"Heath schreef op vrijdag 6 december 2019 @i.Stijn
[...]
Dit is dus ook exact wat er gebeurt. Er bestaan OBD -> USB stekkers, zodat je vervolgens het berichtenverkeer kunt monitoren op een laptop oid. Vervolgens zou het een geval moeten zijn van de auto zo weinig mogelijk laten doen, berichten capture starten, jouw gewenste actie om te klonen uitvoeren, berichten capture stoppen en naar de uitkomst kijken. Wordt al gedaan en men is al een stuk verder dan in
Daarna na een paar keer uitpluizen welk commando dit is en proggen maar.
Daarna wat andere commando's (temperatuur, laden aan uit, etc.)
Moet niet moeilijk.zijn.
Zoiets denk ik? https://www.csselectronic...ith-wireshark/language/en
Heeft hier iemand ervaring mee.. wil wel meedenken, projectje opstarten. Er zijn genoeg hyundai classics in europa.. denk wel dat er geld mee te verdienen is.
Heeft hier iemand ervaring mee.. wil wel meedenken, projectje opstarten. Er zijn genoeg hyundai classics in europa.. denk wel dat er geld mee te verdienen is.
Denk er wel aan dat na het op afstand aansturen van de auto bij onvoorziene problemen je garantie niks meer waard is. Als je er geld mee wilt verdienen bedenk dan dat je een flinke disclaimer moet maken om je te vrijwaren van aansprakelijkheid bij eventuele schade of letsel a.g.v. jouw product. Ikzelf zou een dergelijk product nooit kopen. Zeker niet aangezien de auto nu al in een minuutje of twee warm is.Relaxed2000 schreef op zondag 8 december 2019 @ 19:10:
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
ElectricDave is weer naar de punt van denemarken gereden en doet em overnieuw. Heeft wel hart voor de zaak die gast. Hij streamt nu live: YouTube: Ioniq FL / VFL Vergleichsfahrt Start Live
[ Voor 12% gewijzigd door CopyCatz op 09-12-2019 00:03 ]
Zou ik daar meer mee kunnen zien dan met een willekeurige andere OBD2 connector?
Het zou zeker mooi zijn als we de bluelink functionaliteit zouden kunnen open sourcen. Maar de grote vraag is nog steeds of we op die OBD2-poort ook echt alle CAN-messages voorbij zien komen. Het zou ook heel goed kunnen dat de OBD2-poort op een apart subsystem zit dat alleen verkeer draagt dat nodig is voor dat subsystem. Die Australische versie zal dan in dit systeem iets kunnen hebben dat A/C berichten doorgeeft aan het juiste subsystem, iets dat de Europese versie niet hoeft te doen.wil wel meedenken, projectje opstarten. Er zijn genoeg hyundai classics in europa.. denk wel dat er geld mee te verdienen is.
Als het zo simpel was als even die AUS versie sniffen en die boodschappen naspelen op een EUR versie, dan vraag ik me af waarom dat nog niet gedaan is.
Gisteren heb ik ontdekt dat je de DRL uit kan zetten door de parkeerrem aan te trekken! Ik vond het altijd storend dat de DRL bleven branden zolang ik de auto aan heb staan. Een poosje wachten in het donker met de radio en airco aan, betekent dus ook dat iedere voorbijganger denkt dat iemand zijn lichten heeft laten branden. Ik vond het stom dat die lampen niet uitgingen als ik in de P stond. De oplossing is dus: In de P, lichten op 0 en 'handrem' aantrekken.
[J|O|R] <- .signature.gz
Je zou denk ik beter kunnen gaan voor een USB connection, zoals bijvoorbeeld deze:Relaxed2000 schreef op zondag 8 december 2019 @ 19:10:
https://www.amazon.com/Sc...Diagnostics/dp/B005ZWM0R4
Daar heb je dan vervolgens (veelal gratis) software bij nodig die de sniff sessie daadwerkelijk kan capturen. Hoe je dat bijvoorbeeld kunt regelen is in hoofdlijnen beschreven in dit artikel dat ik al eens eerder heb gedeeld.
Ik volg even niet welk probleem je hier probeert op te lossen, heb je het over de Follow Me Home functionaliteit? Dat betekent letterlijk dat de koplampen nog even blijven branden nadat je de auto hebt uitgeschakeld.TwOkkie schreef op maandag 9 december 2019 @ 09:16:
[...]
Gisteren heb ik ontdekt dat je de DRL uit kan zetten door de parkeerrem aan te trekken! Ik vond het altijd storend dat de DRL bleven branden zolang ik de auto aan heb staan. Een poosje wachten in het donker met de radio en airco aan, betekent dus ook dat iedere voorbijganger denkt dat iemand zijn lichten heeft laten branden. Ik vond het stom dat die lampen niet uitgingen als ik in de P stond. De oplossing is dus: In de P, lichten op 0 en 'handrem' aantrekken.
[ Voor 30% gewijzigd door Heath op 09-12-2019 12:00 ]
Nee, ik denk dat hij contact aan en in de auto zitten bedoelt, zoals bij een snellader.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Als ik in de auto zit terwijl die geparkeerd staat, wil ik niet dat er aan de buitenkant lichten branden. Ik dacht dus dat je ze niet uit kon zetten, omdat dan - zelfs in de P - de DRL (DagRijLampen) gaan branden. Nu ben ik blij ontdekt te hebben dat de handrem aantrekken betekent dat ook die DRL uit gaan.Heath schreef op maandag 9 december 2019 @ 11:58:
Ik volg even niet welk probleem je hier probeert op te lossen, [...]
Bij snelladers is dat nog niet zo belangrijk, maar ik moest laatst ergens een half uur wachten in een parkeerhaven met veel langslopend publiek. Dan wil ik de lichten gewoon uit. Brandende lampen trekken aandacht en ik ben wat verlegen...
Nee, als ik het over dagrijlampen heb die branden terwijl ik in de auto zit, dan heb ik het niet over koplampen die nog even branden als ik de auto verlaten heb. Die functie vind je ook makkelijk terug in het menu.heb je het over de Follow Me Home functionaliteit? Dat betekent letterlijk dat de koplampen nog even blijven branden nadat je de auto hebt uitgeschakeld.
Over verlichting gesproken is het ook wel handig om te weten dat alle verlichting altijd uit gaan als je de auto verlaat, ook als die niet op Auto staat. Wil je dan toch de 'stadslichten' laten branden, bijvoorbeeld omdat je op een pikdonkere weg geparkeerd staat, dan moet je na het uitzetten van de auto de verlichting even uit en weer aan zetten. Dan blijven de stadslichten cq parkeerlichten permanent branden.
Deze tipjes schrijf ik overigens op omdat ik denk dat het anderen er misschien wat aan hebben, niet om een discussie uit te lokken over het nut van de bevinding. Ik vond het in ieder geval handig om te weten.
[ Voor 43% gewijzigd door TwOkkie op 09-12-2019 12:34 ]
[J|O|R] <- .signature.gz
Handige tips, wat een half uur wachten je al niet oplevert ;-)
Die van de handrem en drl ga ik zeker gebruiken.
Die van de handrem en drl ga ik zeker gebruiken.
Heb je dit geconstateerd bij de Classic Ioniq of de nieuwe? Ga het ook eens proberen in mijn 2018 model..
Tesla Model 3 RWD (2023)
Om heel eerlijk te zijn heb ik dit niet zelf ontdekt. Ik had al wel in de gaten dat de DRL pas aangingen als ik de D inschakel (en de parkeerrem lost), maar wist niet hoe ik ze weer uit kon krijgen.
Tot ik de eerste comment (van LeBaron) las bij dit filmpje: YouTube: Can you sleep in Hyundai Ioniq?
Gaat inderdaad over de 'Classic', maar zal ook wel zo werken bij de 'Facelift'.
Tot ik de eerste comment (van LeBaron) las bij dit filmpje: YouTube: Can you sleep in Hyundai Ioniq?
Gaat inderdaad over de 'Classic', maar zal ook wel zo werken bij de 'Facelift'.
[ Voor 10% gewijzigd door TwOkkie op 09-12-2019 22:20 ]
[J|O|R] <- .signature.gz
Mij is het niet gelukt (comfort 2017) bij het snelladen gisteren.cacofant schreef op maandag 9 december 2019 @ 17:23:
Heb je dit geconstateerd bij de Classic Ioniq of de nieuwe? Ga het ook eens proberen in mijn 2018 model..
Ioniq uit --> inpluggen, laden --> Ioniq aan, staat standaard op P, lichten gaan aan --> handrem aangetrokken --> lichten blijven aan
Probeer eens N.
Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020
Had je de lichten wellicht nog op “auto” ipv “off”?pmiddeld schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 13:30:
[...]
Mij is het niet gelukt (comfort 2017) bij het snelladen gisteren.
Ioniq uit --> inpluggen, laden --> Ioniq aan, staat standaard op P, lichten gaan aan --> handrem aangetrokken --> lichten blijven aan
Als je lichten op "off" staan heb je de truc niet nodig, lijkt meorillion schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 16:39:
[...]
Had je de lichten wellicht nog op “auto” ipv “off”?
Dat wil ik juist niet. Vorige week na het laden 5 km op de (verlichte) snelweg zonder lichten gereden voordat ik het doorkreeg

Dus laat ik de lichten nu lekker aan. @evtje Ik zal de N ook eens proberen.
Het gaat erover dat bij “off” je dagrijverlichting aan blijft. Als je de handrem erop zet gaat die ook uit. Ik snap niet wat jij probeert te bereiken?pmiddeld schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 17:03:
[...]
Als je lichten op "off" staan heb je de truc niet nodig, lijkt me![]()
Dat wil ik juist niet. Vorige week na het laden 5 km op de (verlichte) snelweg zonder lichten gereden voordat ik het doorkreeg![]()
Dus laat ik de lichten nu lekker aan. @evtje Ik zal de N ook eens proberen.
Ik probeer te bereiken dat ik kan laden, de auto aan te laten staan voor de verwarming, en de lichten uit te zetten zonder de lichtknop op off te zetten. Maar ja, ik besef nu dat dat een beetje teveel gevraagd is. Verkeerd begrepen dus.
Is er een manier om de begrenzing van het koppel de eerste paar meter te omzeilen of uit te schakelen? Vind het nogal betuttelend.
Hoe krijg je dit voor elkaar? Ben bezig met het "ontdekken" van Bluelink, had een tijd ingesteld voor voorverwarmen terwijl de auto niet aan de kabel stond en er gebeurd niets......AkakoMinami schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 09:45:
Met de nieuwe Ioniq kun je dit heel gemakkelijk via de Bluelink app instellen en je hoeft daar inderdaad niet voor aan de paal te hangen. Bij mij kost dit ongeveer 1% om hem voor te verwarmen en ik moet zeggen, het is heerlijk!
LG Therma V Split: binnen : HN091MR; buiten : HU071MR
Volgens mij werkt een 'schedule' alleen als de auto aan een laadpaal hangt, dacht ik?! Je kunt wel de climate control handmatig aanzetten. Dit doe ik nu vaak in de ochtend vooral als het gevroren heeft, ideaal!
Apart gezicht als je dan op de parkeerplaats komt waar tussen alle bevroren auto's er dan eentje staat waar de damp van de ruiten afkomt
Apart gezicht als je dan op de parkeerplaats komt waar tussen alle bevroren auto's er dan eentje staat waar de damp van de ruiten afkomt
Br(36) Ba(56)
Ik heb geen tijd ingesteld. Ik open gewoon 15-5 min voordat ik wegga de app en dan ga ik naar 'status', en dan ga je 'remote' en dan klik je op 'start air conditioning' en dan vink je de dingen aan die je aan wil zetten.wfveennl schreef op woensdag 11 december 2019 @ 19:21:
[...]
Hoe krijg je dit voor elkaar? Ben bezig met het "ontdekken" van Bluelink, had een tijd ingesteld voor voorverwarmen terwijl de auto niet aan de kabel stond en er gebeurd niets......
Als het dichtbij de nul is buiten zet ik zowel 'windscreen heating' als 'defrost' aan.
Hopelijk kun je hiermee uit de voeten
Dit viel mij ook op, ik heb het gevoel dat ze dit doen om de auto zo min mogelijk te laten slippen. Maar zodra ik dan die assist ook uit zet, merk ik amper verschil. Ben benieuwd of het uberhaupt zou kunnen, want theoretisch heb je natuurlijk direct volledig koppel. Om dan zo'n klein oppervlak aan band ineens 1400kg te laten optrekken is ongetwijfeld instant slippen.Sjabba1979 schreef op woensdag 11 december 2019 @ 19:17:
Is er een manier om de begrenzing van het koppel de eerste paar meter te omzeilen of uit te schakelen? Vind het nogal betuttelend.
Oké, ik had een tijd ingesteld, ik zal nu jouw methode gaan proberen.AkakoMinami schreef op donderdag 12 december 2019 @ 09:55:
[...]
Ik heb geen tijd ingesteld. Ik open gewoon 15-5 min voordat ik wegga de app en dan ga ik naar 'status', en dan ga je 'remote' en dan klik je op 'start air conditioning' en dan vink je de dingen aan die je aan wil zetten.
Als het dichtbij de nul is buiten zet ik zowel 'windscreen heating' als 'defrost' aan.
Hopelijk kun je hiermee uit de voeten
De oude Ioniq moest met stekker worden verbonden, is dat bij de nieuwe niet meer het geval?
Inderdaad, vooral als je voorwielaandrijving hebt en de accu achterin ligt.Heath schreef op donderdag 12 december 2019 @ 12:52:
[...]
Dit viel mij ook op, ik heb het gevoel dat ze dit doen om de auto zo min mogelijk te laten slippen. Maar zodra ik dan die assist ook uit zet, merk ik amper verschil. Ben benieuwd of het uberhaupt zou kunnen, want theoretisch heb je natuurlijk direct volledig koppel. Om dan zo'n klein oppervlak aan band ineens 1400kg te laten optrekken is ongetwijfeld instant slippen.
Nee, het voorverwarmen neemt dan bijvoorbeeld 1% van de accu, zag ik.daemonix schreef op donderdag 12 december 2019 @ 13:35:
De oude Ioniq moest met stekker worden verbonden, is dat bij de nieuwe niet meer het geval?
Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
Juist en daarom is het betuttelend. Mag ik aub zelf even bepalen of en hoe ik optrek met de auto?pmiddeld schreef op donderdag 12 december 2019 @ 14:58:
[...]
Inderdaad, vooral als je voorwielaandrijving hebt en de accu achterin ligt.
In de sportstand gaat het wel beter maar heb het idee dat er nog veel koppel wegblijft en vooral te lang. Vanuti stilstand maar duurt echt ff paar meter.
Je voorbanden zullen op deze manier wat langer meegaan, maar inderdaad, je kunt dan niet meer zo goed Verstappen spelen...
[ Voor 3% gewijzigd door Jan Treur op 14-12-2019 09:55 ]
Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
Waarschijnlijk doen ze het om slechte recensies te vermijden. Maar ik ben het wel eens dat je dat uit moet kunnen schakelen.
Precies. Het hoeft niet weg want nagenoeg nooit nodig maar net als esp wil ik het graag zelf kunnen bepalen. Is mijn auto tenslotte en ik betaal de banden :-)
In de VS is er via Bluelink een update om het percentage "tot" laden in te stellen;
https://www.ioniqforum.co...u-can-limit-charge.34582/
Charge limit. Gaat de dealer dat hier in NL ook updaten? Bluelink stuurt de software in de auto aan, dus daar moet dna toch iets inzitten dat het mogelijk maakt.
Charge limit. Gaat de dealer dat hier in NL ook updaten? Bluelink stuurt de software in de auto aan, dus daar moet dna toch iets inzitten dat het mogelijk maakt.
Zal ik met mijn oude Ioniq helaas niets aan hebben dan.Sjabba1979 schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 16:22:
In de VS is er via Bluelink een update om het percentage "tot" laden in te stellen;
Ik heb al een hele routine inmiddels;
(80%-aankomst%)/7%=aantal uur laden. Dan heb ik de timer staan op start 10:00 en tel ik daarbij het aantal uren naar boven afgerond als eindtijd en kom ik ergens 80-85% uit.
Wat een gedoe
[ Voor 3% gewijzigd door assje op 14-12-2019 16:54 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Gaat over de oude ioniq die heeft daar bluelink. Maar bluelink bedient dit op afstand. In de auto is het dus mogelijk.
Bijj mij zit dit er al in, juist gisteravond voor het eerst gebruikt.Sjabba1979 schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 16:22:
Dan heb jij een 2019 facelift model denk ik?
Nee ik heb de 2020 model.Sjabba1979 schreef op zondag 15 december 2019 @ 09:42:
Dan heb jij een 2019 facelift model denk ik?
Merkte bij dit model ook dat regeneratief remmen niet beschikbaar is bij volle accu, dat heb ik bij mijn 2017 nooit eerder meegemaakt. Dus als je de volledige actieradius niet nodig hebt kun je tot 90% laden i.p.v. 100%.
Dat bedoel ik ook. Die hebben al bluelink en hadden al de optie in de auto voor het percentage in te stellen. Maar dit schijnt nu ook al update voor de eerdere modellen beschikbaar te zijn, in de US (nog) niet hier.wfveennl schreef op maandag 16 december 2019 @ 15:04:
[...]
Nee ik heb de 2020 model.
Merkte bij dit model ook dat regeneratief remmen niet beschikbaar is bij volle accu, dat heb ik bij mijn 2017 nooit eerder meegemaakt. Dus als je de volledige actieradius niet nodig hebt kun je tot 90% laden i.p.v. 100%.
Dat merkte ik afgelopen zomer ook; ik had m'n auto tot 100% geladen, bovenop een berg in Zwitserland (moest de volgende ochtend weer 500km richting Italië), toen kwam ik erachter, toen ik op een bergweg een haarspeldbocht naderde... schrok me kapot...wfveennl schreef op maandag 16 december 2019 @ 15:04:
[...]
Merkte bij dit model ook dat regeneratief remmen niet beschikbaar is bij volle accu,

Vreemd, zou er dan zoveel degradatie van de batterij zijn dat er bovenaan geen buffer meer zit? Want dat is net 1 van de redenen dat men daar in principe een buffer houdt, tesamen met het feit dat 100% batterij nu ook niet echt goed is.
No keyboard detected. Press F1 to continue.
Volgens mij weten we nog niet hoe het met buffers zit bij het 2020 model. Degradatie zal er nog niet echt zijn omdat het 2020 model er nog maar heel kort is.
[ Voor 3% gewijzigd door Jan Treur op 17-12-2019 05:21 ]
Zelfs bij een bijna volle accu doet hij het niet. 97%-98% en dan nog geeft hij die melding.wfveennl schreef op maandag 16 december 2019 @ 15:04:
[...]
Nee ik heb de 2020 model.
Volgens mij is verder wel gecommuniceerd dat de accu 40kWh en dat 38,3 ervan bruikbaar is.
Heb je dat ergens gezien of gehoord?
Volgens Bartjens is die marge dan 4.4% van het totaal. Zit dat bovenaan of onderaan, of 2.2% aan iedere kant?
Volgens Bartjens is die marge dan 4.4% van het totaal. Zit dat bovenaan of onderaan, of 2.2% aan iedere kant?
[ Voor 61% gewijzigd door Jan Treur op 17-12-2019 14:33 ]
Zie toevallig dat er een Ioniq topic is. Ik ben wachtende op de mijne, voorlopige leverdatum staat op eind januari 2020. Had hier een paar weken geleden op de zaak eens een balletje opgegooid of een lease-auto mogelijk zou zijn en ik moet zeggen, het is allemaal erg snel gegaan. Helaas geen voorraad meer voor de 4% bijtelling, maar 8% is ook prima. Heb een witte premium in bestelling staan, ben erg benieuwd. Vanuit de zaak wordt er een laadpaal en laadpas geregeld ook. Voor mij is de range van de nieuwe ioniq voldoende voor 99% van de ritten en je kunt tegenwoordig overal in de buurt wel even opladen. Op de zaak hier staan ook laadpalen nog. Alleen voor de verre vakanties zullen de de andere auto gaan gebruiken, 7 keer laden om in Oostenrijk te komen lijkt me net wat minder ideaal namelijk
Gisteren mijn facelift model opgehaald, en bevalt erg goed
. Nog wel even wennen en zoeken wat dingen maar dat komt wel goed
, morgen de eerste snelweg rit, eens kijken hoe dat gaat.
Misschien kun je wat van je ervaringen m.b.t. bereik en efficientie toevoegen aan het grote overzicht hier:
https://docs.google.com/s...nJ0dZxsB6yOJilMot3cMsmJMM
Ik wacht ook op een witte premium. Mij is verteld dat we de nieuwe levering pas rond eind februari moeten verwachten. In januari gaan ze op de boot begreep ik.Mana schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 14:13:
Zie toevallig dat er een Ioniq topic is. Ik ben wachtende op de mijne, voorlopige leverdatum staat op eind januari 2020. Had hier een paar weken geleden op de zaak eens een balletje opgegooid of een lease-auto mogelijk zou zijn en ik moet zeggen, het is allemaal erg snel gegaan. Helaas geen voorraad meer voor de 4% bijtelling, maar 8% is ook prima. Heb een witte premium in bestelling staan, ben erg benieuwd. Vanuit de zaak wordt er een laadpaal en laadpas geregeld ook. Voor mij is de range van de nieuwe ioniq voldoende voor 99% van de ritten en je kunt tegenwoordig overal in de buurt wel even opladen. Op de zaak hier staan ook laadpalen nog. Alleen voor de verre vakanties zullen de de andere auto gaan gebruiken, 7 keer laden om in Oostenrijk te komen lijkt me net wat minder ideaal namelijk
En ik ben al zo'n geduldig persoon... 29-1 is wat mijn leasemaatschappij aanhoud op dit moment, maar het is gewoon afwachten vrees ik. Laadpaal moet ook nog geïnstalleerd worden bij mij thuis, zal ook nog wel even overheen gaan.Resdogg schreef op woensdag 18 december 2019 @ 09:41:
[...]
Ik wacht ook op een witte premium. Mij is verteld dat we de nieuwe levering pas rond eind februari moeten verwachten. In januari gaan ze op de boot begreep ik.
Sterkte met wachten, bij was het gelukkig maar vanaf september tot december. Laadpaal heb ik ook nog niet, maar dat maakte bij LeasePlan niets uit qua levering iig (is ook logisch, jij moet zorgen dat de auto geladen wordt).Mana schreef op woensdag 18 december 2019 @ 11:09:
[...]
En ik ben al zo'n geduldig persoon... 29-1 is wat mijn leasemaatschappij aanhoud op dit moment, maar het is gewoon afwachten vrees ik. Laadpaal moet ook nog geïnstalleerd worden bij mij thuis, zal ook nog wel even overheen gaan.
Leuk documentje om te zien wat er mogelijk is! Kan iemand me aangeven wat het effect is op een volle auto t.o.v. er alleen in zitten? Ik heb ook nog een vrouw en 2 kinderen die wel eens mee moeten namelijk. Schoonfamilie woont allemaal een stukje uit de richting, 100-140 km rijden enkele reis. Uiteraard overal laadpalen in de buurt, dus ter plekke even bijladen tijdens het bezoek is geen issue. Maar zonder laden zou handiger zijn op zich en dan thuis weer aan de lader.Jan Treur schreef op woensdag 18 december 2019 @ 08:03:
Misschien kun je wat van je ervaringen m.b.t bereik en efficientie toevoegen aan het grote overzicht hier:
Afgelopen vrijdag heb ik mijn Ioniq 38kW Premium (Polar White) opgehaald. Wát een heerlijke auto! Komend van een 2010 Mazda 6 station 2.5 SVT ben ik er op alle fronten op vooruit gegaan op de bagageruimte na dan. Het rijcomfort vind ik in ieder geval een stuk fijner en alle bijkomende luxe is mooi meegenomen. De auto verwarmen via de app, zelfs als deze niet aan de laadpaal hangt, is bijzonder fijn. 5 weken geleden heb ik proefgereden met het 28kW model en binnen 100 meter was ik al verkocht. Toen was het natuurlijk snel schakelen om nog een 38kW model te krijgen. Eerst zou ik voor een Comfort uitvoering gaan, maar last minute ben ik nog geswitched naar een Premium uitvoering en nu een kleine 3 weekjes verder staat hij voor de deur! Voor alsnog ben ik voor het opladen afhankelijk van een publieke paal in de wijk (een paal in straat is aangevraagd). Ik ben nog aan het kijken naar een charger voor aan huis, maar dat heeft niet heel veel haast. Ik ben voor nu gewoon erg blij dat ik dit jaar nog een nieuwe Ioniq kan rijden.
Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2
De ritafstand zou nog een goede toevoeging zijn. Bij korte ritten is de invloed van de verwarming nml. behoorlijk groot.Jan Treur schreef op woensdag 18 december 2019 @ 08:03:
Misschien kun je wat van je ervaringen m.b.t. bereik en efficientie toevoegen aan het grote overzicht hier:
Br(36) Ba(56)
Niet alleen van de verwarming zelf, maar ook van het materiaal dat nog niet op optimale temperatuur is (batterij begint gewoon op omgevingstemperatuur maar wil het liefst op zn minst 15 graden zijn).Holgster schreef op woensdag 18 december 2019 @ 12:27:
[...]
De ritafstand zou nog een goede toevoeging zijn. Bij korte ritten is de invloed van de verwarming nml. behoorlijk groot.
Kan je proberen op abetterrouteplanner.comMana schreef op woensdag 18 december 2019 @ 11:43:
[...]
Leuk documentje om te zien wat er mogelijk is! Kan iemand me aangeven wat het effect is op een volle auto t.o.v. er alleen in zitten? Ik heb ook nog een vrouw en 2 kinderen die wel eens mee moeten namelijk. Schoonfamilie woont allemaal een stukje uit de richting, 100-140 km rijden enkele reis. Uiteraard overal laadpalen in de buurt, dus ter plekke even bijladen tijdens het bezoek is geen issue. Maar zonder laden zou handiger zijn op zich en dan thuis weer aan de lader.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ik heb ook al een paar weken een 38kW Premium (Fluidic Metal) in bestelling staan.
De levering hiervan staat pas op 16 maart!
Volgens de dealer komt de extra lange levertijd van het feit dat ik hem met elektrisch schuifdak heb besteld.
Meer mensen dit gehoord?
Volgens de dealer komt de extra lange levertijd van het feit dat ik hem met elektrisch schuifdak heb besteld.
Meer mensen dit gehoord?
Ik heb hem zelf zonder dak besteld en heb daar verder niets over gehoord. Met dak werd voor mijn gevoel wat krap qua hoofdruimte.Drag0nsden schreef op woensdag 18 december 2019 @ 13:33:
Ik heb ook al een paar weken een 38kW Premium (Fluidic Metal) in bestelling staan.
Meer mensen dit gehoord?
RKD schreef op woensdag 18 december 2019 @ 13:36:
[...]
Ik heb hem zelf zonder dak besteld en heb daar verder niets over gehoord. Met dak werd voor mijn gevoel wat krap qua hoofdruimte.
Hoofdruimte geen probleem, ik ben verticaal beperkt.RKD schreef op woensdag 18 december 2019 @ 13:36:
[...]
Met dak werd voor mijn gevoel wat krap qua hoofdruimte.
Hmm ben ik dan verticaal onbeperkt...Drag0nsden schreef op woensdag 18 december 2019 @ 13:54:
[...]
Hoofdruimte geen probleem, ik ben verticaal beperkt.

Ok Ok, glazen panoramadak
[ Voor 27% gewijzigd door RKD op 18-12-2019 14:33 ]
Dit had ik afgelopen jaar met het 2018 model ook. Ik had ook een niet-standaard kleur (Iron Grey) en het schuifdak, dan moet het blijkbaar from scratch gebeuren.Drag0nsden schreef op woensdag 18 december 2019 @ 13:33:
Meer mensen dit gehoord?
Mensen die de comfort hadden besteld of een gangbare normale kleur, hadden hem met 2,5 maand. Ik moest uiteindelijk 6 wachten.
Cabrio?
Nou, dat geeft dan tenminste nog hetzelfde gevoel als dat je bij de Mac een cheeseburger zonder kaas bestelt, en ze hem "speciaal voor jou" moeten maken...
De Ioniq 38kW Premium is in NL standaard zonder schuifdak geleverd. Wil je er eentje met, dan kost dat tijd inderdaad.
Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2
Klopt, met schuifduik kon niet in 2019 geleverd worden Q1/Q2 2020 hoorde ik. Had eerst optie met schuifdak (besteld in sept), levertijd maart/april. Geswitcht naar premium zonder schuifdak: 4 weken later geleverd.Drag0nsden schreef op woensdag 18 december 2019 @ 13:33:
Meer mensen dit gehoord?
Laadpaal begin okt. aangevraagd: levertijd, eind november. Installateur zei dat levertijd via leasemaatschappij nu 8-9 weken is i.v.m. enorme vraag.Mana schreef op woensdag 18 december 2019 @ 11:09:
[...]
En ik ben al zo'n geduldig persoon... 29-1 is wat mijn leasemaatschappij aanhoud op dit moment, maar het is gewoon afwachten vrees ik. Laadpaal moet ook nog geïnstalleerd worden bij mij thuis, zal ook nog wel even overheen gaan.
https://www.hyundai.com/au/en/owning/accessories/ioniq (en dan technology)
https://www.hyundai.com/au/en/owning/auto-link
495 is dan wel best veel.
Zoek nog steeds een optie om automatisch tot 80% te laden. Maar om hier nu een dure slimme lader met app voor te kopen vind ik onzin en dan nog werkt het niet automatisch. In de auto kan ik het niet instellen anders dan rekenen en de timers aanpassen, maar met wisselend rijdgedrag is dat niet zo gebruiksvriendelijk.
Auto laadt altijd voor de deur dus er is wifi. Een signaal van de auto dat die op 80% zit en dan het liefst automatisch de lader laten stoppen..
Zoek nog steeds een optie om automatisch tot 80% te laden. Maar om hier nu een dure slimme lader met app voor te kopen vind ik onzin en dan nog werkt het niet automatisch. In de auto kan ik het niet instellen anders dan rekenen en de timers aanpassen, maar met wisselend rijdgedrag is dat niet zo gebruiksvriendelijk.
Auto laadt altijd voor de deur dus er is wifi. Een signaal van de auto dat die op 80% zit en dan het liefst automatisch de lader laten stoppen..
Misschien heb je iets aan EVnotify, daar kun je een melding via de email instellen bij een bepaald percentage.Sjabba1979 schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 09:43:
https://www.hyundai.com/au/en/owning/accessories/ioniq (en dan technology)
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Kan ook met een push melding en via Telegram ook.PeterZ(on) schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 11:07:
[...]
Misschien heb je iets aan EVnotify, daar kun je een melding via de email instellen bij een bepaald percentage.
Alleen stopt-ie niet automatisch met laden....
Interessant, ben nu bezig met een oud toestel maar daar wordt ik niet vrolijk van zeg.pmiddeld schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 17:41:
[...]
Kan ook met een push melding en via Telegram ook.
Alleen stopt-ie niet automatisch met laden....
Ik heb een bluetooth dongel, extra toestel met android, auto staat binnen wifi bereik.
Dus meer heb ik niet nodig, aleen juiste instellingen en veel geduld.. Ben geen opgeleide tweaker, slechts amateur...
@Sjabba1979
In het EVNotify instellingen menu moet je aan aantal keer op het versienummer rechtsonder klikken.
Dan kom je in een extra menu met instellingen waar je aanblijven in de achtergrond kan instellen...
In het EVNotify instellingen menu moet je aan aantal keer op het versienummer rechtsonder klikken.
Dan kom je in een extra menu met instellingen waar je aanblijven in de achtergrond kan instellen...
Net mijn nieuwe Ioniq Electric 2020 opgehaald.
Ik heb nog een Nexus 5 (Android 6.01).
Wat zijn de beste Apps voor deze combinatie?
En waar kan ik die het best downloaden? Volgens de dealer niet van de Play store maar van 'internet' ...?
Dank!
Ik heb nog een Nexus 5 (Android 6.01).
Wat zijn de beste Apps voor deze combinatie?
En waar kan ik die het best downloaden? Volgens de dealer niet van de Play store maar van 'internet' ...?
Dank!
[ Voor 27% gewijzigd door Mijzelf2001 op 22-12-2019 13:18 ]
Als je niet aangeeft wat je wilt met je apps dan kunnen we moeilijk raden... Maar als je android auto wilt dan kun je apkmirror.com gebruiken. Of die het doet op zo'n oude versie Android is maar de vraag.
https://www.androidplanet.nl/tips/android-auto-downloaden/
https://www.androidplanet.nl/tips/android-auto-downloaden/
Klopt. Ik wil graag gewoon bij de basis beginnen, is de Hyundai Bluelink Europe App dan de juiste App: https://play.google.com/s...hyundai.bluelink.eu&gl=NL ?
Dus laad status etc.
Dus laad status etc.
[ Voor 6% gewijzigd door Mijzelf2001 op 22-12-2019 14:05 ]
De bluelink app is voor het op afstand aansturen van je auto. Dat staat los van Android auto of CarPlay. Je kan gewoo.ln spotify Waze en bijv google maps goed gebruiken. Ook Nederland.fm werkt goedMijzelf2001 schreef op zondag 22 december 2019 @ 14:04:
Klopt. Ik wil graag gewoon bij de basis beginnen, is de Hyundai Bluelink Europe App dan de juiste App: https://play.google.com/s...hyundai.bluelink.eu&gl=NL ?
Dus laad status etc.
Heb nu een telefoon met EVnotify in de auto, deze is verbonden met de bluetooth dongel en de odb.
Op mijn eigen telefoon heb ik ook EVnotify met dezelfde account als toestel in de auto.
Nu heeft het toestel in de auto verbinding met WiFi.
Ik heb in EVnotify ingesteld dat die actief blijft. Tevens ene notificatiemelding ingesteld (grenswaarde) en notficiatie via push en email.
Maar op mijn eigen toestel kreeg ik geen email en geen push melding.
Wat doe ik verkeerd?
Op mijn eigen telefoon heb ik ook EVnotify met dezelfde account als toestel in de auto.
Nu heeft het toestel in de auto verbinding met WiFi.
Ik heb in EVnotify ingesteld dat die actief blijft. Tevens ene notificatiemelding ingesteld (grenswaarde) en notficiatie via push en email.
Maar op mijn eigen toestel kreeg ik geen email en geen push melding.
Wat doe ik verkeerd?
Push melding nu wel gehad, kan je daar nog een geluid bij instellen of iets?
Email werkt niet, op het toestel zit ook geen mailclient gekoppeld.
Edit; Mail wel gehad, maar als ik de waarde van notificatie opschuif om te kijken of hij dan weer stuurt krijg ik ineesn geen push en/of email meer. Nu de laatste keren niet gelukt.
Ik kan wel contact leggen door op mijn eigen toestel in evnotify te kijken en zie dan de actuele status.
Zou nl met de push melding iets willen doen op de tablet en dan in tasker, zodat een slimme laadpaal dan kan stoppen, zou me dan helemaal het mannetje voelen
Email werkt niet, op het toestel zit ook geen mailclient gekoppeld.
Edit; Mail wel gehad, maar als ik de waarde van notificatie opschuif om te kijken of hij dan weer stuurt krijg ik ineesn geen push en/of email meer. Nu de laatste keren niet gelukt.
Ik kan wel contact leggen door op mijn eigen toestel in evnotify te kijken en zie dan de actuele status.
Zou nl met de push melding iets willen doen op de tablet en dan in tasker, zodat een slimme laadpaal dan kan stoppen, zou me dan helemaal het mannetje voelen
[ Voor 61% gewijzigd door Sjabba1979 op 22-12-2019 15:29 ]
In Noorwegen is een serieuze vergelijkingstest uitgevoerd van de 2020 Ioniq EV en de Model 3 Short Range. In samenwerking met een sleepdienst werden beide auto's vanaf 100% gereden totdat ze helemaal leeg waren. Daarna werden ze opgeladen (na 20 minuten vertraging vanwege het slepen). Enkele resultaten waren:
In tegenstelling tot de EPA-efficiëntiegegevens was de Ioniq de meest efficiënte in deze test (16% efficiënter in termen van kWh/100km). Beschouw de EPA-getallen dus niet als de gouden standaard. Misschien kunnen ze ook worden gemanipuleerd. Het procentuele verlies tijdens het opladen was ook veel lager bij de Ioniq (40% lager). Samenvattend kan worden gezien dat de Ioniq in deze test met afstand de meest efficiënte is, zowel van de muur tot rijden als van de batterij tot rijden.
In de verhouding van bereik tot prijs wint de Ioniq ook met 1 km/1000NOK vergeleken met 0,8 km/1000NOK. Voor elke 1000 NOK die wordt betaald, krijg je 22% meer bereik met de Ioniq.
Over de laatste bullet was de verstrekte informatie niet 100% duidelijk. 1) Opladen tot 80% of tot 100%? 2) Er lijken inconsistenties te zijn tussen de cijfers in de grafiek en de cijfers in de tekst. 3) Hoeveel is de batterij afgekoeld tijdens het 20 minuten slepen (en tijdens de turtle mode aan het eind van het rijden)?
- Prijzen in Noorwegen: Ioniq vanaf 272.000 NOK; Model 3 vanaf NOK 385.000
- Batterij en verbruik: Ioniq 38,3 kWh batterij, 37,2 kWh verbruikt; Model 3 54 kWh batterij, 50,3 kWh verbruikt
- Bereikte range: Ioniq 272 km; Model 3 314 km
- Bereikte efficiëntie: Ioniq 13,7 kWh/100 km; Model 3 16 kWh/100km
- Verlies van energie tijdens het opladen (percentage van de totale input geleverd door de lader): Ioniq 9,5%, Model 3 15,9%
- Laadvermogen: Ioniq gemiddeld 30 kW, max. 45 kW; Model 3 gemiddeld 81 kW, max. 100 kW
In tegenstelling tot de EPA-efficiëntiegegevens was de Ioniq de meest efficiënte in deze test (16% efficiënter in termen van kWh/100km). Beschouw de EPA-getallen dus niet als de gouden standaard. Misschien kunnen ze ook worden gemanipuleerd. Het procentuele verlies tijdens het opladen was ook veel lager bij de Ioniq (40% lager). Samenvattend kan worden gezien dat de Ioniq in deze test met afstand de meest efficiënte is, zowel van de muur tot rijden als van de batterij tot rijden.
In de verhouding van bereik tot prijs wint de Ioniq ook met 1 km/1000NOK vergeleken met 0,8 km/1000NOK. Voor elke 1000 NOK die wordt betaald, krijg je 22% meer bereik met de Ioniq.
Over de laatste bullet was de verstrekte informatie niet 100% duidelijk. 1) Opladen tot 80% of tot 100%? 2) Er lijken inconsistenties te zijn tussen de cijfers in de grafiek en de cijfers in de tekst. 3) Hoeveel is de batterij afgekoeld tijdens het 20 minuten slepen (en tijdens de turtle mode aan het eind van het rijden)?
[ Voor 6% gewijzigd door Jan Treur op 23-12-2019 09:46 ]
Heb je een link naar die test?Jan Treur schreef op maandag 23 december 2019 @ 06:19:
In Noorwegen is een serieuze vergelijkingstest uitgevoerd van de 2020 Ioniq EV en de Model 3 Short Range. In samenwerking met een sleepdienst werden beide auto's vanaf 100% gereden totdat ze helemaal leeg waren. Daarna werden ze opgeladen (na 20 minuten vertraging vanwege het slepen). Enkele resultaten waren:In tegenstelling tot de EPA-efficiëntiegegevens was de Ioniq de meest efficiënte in deze test (16% efficiënter in termen van kWh / 100 km). Beschouw de EPA-nummers dus niet als de gouden standaard. Misschien kunnen ze ook worden gemanipuleerd. Het procentuele verlies tijdens het opladen was ook veel lager bij de Ioniq (40% lager). Samenvattend kan worden gezien dat de Ioniq in deze test met afstand de meest efficiënte is, zowel van de muur tot rijden als van de batterij tot rijden.
- Prijzen in Noorwegen: Ioniq vanaf 272.000 NOK; Model 3 vanaf NOK 385.000
- Batterij en verbruik: Ioniq 38,3 kWh batterij, 37,2 kWh verbruikt; Model 3 54 kWh batterij, 50,3 kWh verbruikt
- Bereikte range: Ioniq 272 km; Model 3 314 km
- Bereikte efficiëntie: Ioniq 13,7 kWh / 100 km; Model 3 16 kWh / 100 km
- Verlies van energie tijdens het opladen (percentage van de totale input geleverd door de lader): Ioniq 9,5%, Model 3 15,9%
- Laadvermogen: Ioniq gemiddeld 30 kW, max. 45 kW; Model 3 gemiddeld 81 kW, maximaal 100 kW
In de verhouding van bereik tot prijs wint de Ioniq ook met 1 km / 1000NOK vergeleken met 0,8 km / 1000NOK. Voor elke 1000 NOK die wordt betaald, krijg je 22% meer bereik met de Ioniq.
Over de laatste bullet was de verstrekte informatie niet 100% duidelijk. 1) Opladen tot 80% of tot 100%? 2) Er lijken inconsistenties te zijn tussen de cijfers in de grafiek en de cijfers in de tekst. 3) Hoeveel is de batterij afgekoeld tijdens het 20 minuten slepen?
Ja, nu ook erin gezet; even vergeten...
dag allemaal. wij zijn sinds eind Nov de gelukkige eigenaar van een 2e hands Ionic 2018. we hadden een VW Touran diesel en reden daar relatief weinig mee en hebben de gok gewaagd, om van de hoge vaste lasten af te komen. Tot nu toe zijn we echt heel tevreden: het rijdt echt heerlijk.
we hebben nu bijna 1000 km gereden met een paar koude startweken. (begin december)
ons verbruik is volgens de 'geschiedenis' in het menu van de auto ong 15 kwh/100 km (grotere ritten nog geen 15 kwh en kleinere ritten wel eens hoger).
als ik het werkelijk 'getankte' aantal kwh thuis en 1* snelladen (10 kwh) bereken kom ik echter op een verbruik van 17.2 kWh / 100 km. een verschil van 2 kwh /100 km dus... dat vind ik best veel.
daarom is mijn vraag:
- herkennen jullie dit?
- is dit verschil door verlies/laadefficientie** te verklaren of kan het ook andere reden hebben? (verschil in meetmethode/nauwkeurigheid)?
**onze laadsituatie thuis: we hebben een ev-box- 32 A die we met een kabel van 2.5 mm2 voeden, waar 20 A doorheen loopt. deze kabel wordt in de meterkast 6° a 7° warmer dan de omgeving en buiten een graad of 3° a 4° (gemeten met redelijk goeie IR-thermometer). de laadkabel vd box naar de auto is ong 3° a 4° warmer dan de omgeving (ook dit is een 5 * 2.5 mm2 kabel). Totale lengte van de kabels bij elkaar = ong 16 m1 (van meterkast tot auto)
we hebben nu bijna 1000 km gereden met een paar koude startweken. (begin december)
ons verbruik is volgens de 'geschiedenis' in het menu van de auto ong 15 kwh/100 km (grotere ritten nog geen 15 kwh en kleinere ritten wel eens hoger).
als ik het werkelijk 'getankte' aantal kwh thuis en 1* snelladen (10 kwh) bereken kom ik echter op een verbruik van 17.2 kWh / 100 km. een verschil van 2 kwh /100 km dus... dat vind ik best veel.
daarom is mijn vraag:
- herkennen jullie dit?
- is dit verschil door verlies/laadefficientie** te verklaren of kan het ook andere reden hebben? (verschil in meetmethode/nauwkeurigheid)?
**onze laadsituatie thuis: we hebben een ev-box- 32 A die we met een kabel van 2.5 mm2 voeden, waar 20 A doorheen loopt. deze kabel wordt in de meterkast 6° a 7° warmer dan de omgeving en buiten een graad of 3° a 4° (gemeten met redelijk goeie IR-thermometer). de laadkabel vd box naar de auto is ong 3° a 4° warmer dan de omgeving (ook dit is een 5 * 2.5 mm2 kabel). Totale lengte van de kabels bij elkaar = ong 16 m1 (van meterkast tot auto)
L/W Panasonic Monoblock (5kW type F) + 200 l tank + VVW (2017). 5800Wp Zonnepanelen --> gasloos. Deels Jaga Convectoren met ventilatoren + 2e hands Ionic EHV (beide 2020)
In het verhaal mis ik of je het vooraf opwarmen van de auto aan hebt staan of dit totaal niet gebruikt. Dit kan zomaar het verschil zijn?zonetjes schreef op maandag 23 december 2019 @ 13:19:
dag allemaal. wij zijn sinds eind Nov de gelukkige eigenaar van een 2e hands Ionic 2018. we hadden een VW Touran diesel en reden daar relatief weinig mee en hebben de gok gewaagd, om van de hoge vaste lasten af te komen. Tot nu toe zijn we echt heel tevreden: het rijdt echt heerlijk.
daarom is mijn vraag:
- herkennen jullie dit?
@EHA1337 klopt ! goede redenering. dit heb ik 1 keer gedaan inderdaad toen de auto aan de lader stond (om de functie uit te proberen): geen idee hoeveel dit gekost heeft...normaliter doen we deze juist uit (alleen stoel- en stuurverwarming).
L/W Panasonic Monoblock (5kW type F) + 200 l tank + VVW (2017). 5800Wp Zonnepanelen --> gasloos. Deels Jaga Convectoren met ventilatoren + 2e hands Ionic EHV (beide 2020)
Tijdens het laden heb je ook te maken met laadverliezen. De laadverliezen liggen tussen de 10 en 20%, afhankelijk van de dikte en lengte van de kabel. Jou verliezen komen hier aardig mee overeen dus dat is niet echt abnormaal.
Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP
tussen de 10 en 20% laadverlies is best veel. daar praten ze in folders en websites niet over...en in de zomer bij hogere temperaturen zal dit nog meer zijn...enfin: goed om te weten. ik ga het eens vervolgen. laden bij lagere amperages zou een oplossing kunnen zijn?
Volgens mij is het precies andersom, hoe lager het amperage hoe hoger is het verlies.zonetjes schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 11:13:
tussen de 10 en 20% laadverlies is best veel. daar praten ze in folders en websites niet over...en in de zomer bij hogere temperaturen zal dit nog meer zijn...enfin: goed om te weten. ik ga het eens vervolgen. laden bij lagere amperages zou een oplossing kunnen zijn?
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Hoe lager de stroom (ampère), hoe kleiner het verlies is. Verlies neemt kwadratisch toe ten opzichte van de stroom. Formule is: Watt = Ampère2 * OhmPeterZ(on) schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 11:38:
[...]
Volgens mij is het precies andersom, hoe lager het amperage hoe hoger is het verlies.
Dat zou best kunnen, ik ben niet zo thuis in formules. Maar er staat mij bij dat in het algemene EV forum al eens is besproken dat een granny lader meer verlies heeft dan bijvoorbeeld een 11kW lader.its_me_ schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 11:45:
[...]
Hoe lager de stroom (ampère), hoe kleiner het verlies is. Verlies neemt kwadratisch toe ten opzichte van de stroom. Formule is: Watt = Ampère2 * Ohm
Maar die formule zegt toch verder niets over het laadverlies? Ik heb altijd begrepen dat AC-DC converters minder efficiënt werken als je weinig stroom gebruikt. Dat kan wel per auto verschillen, vooral een Zoe schijnt heel gelukkig te worden van veel stroom en veel meer verlies te hebben als je weinig stroom kan aanleveren. Volgens mij zijn er weinig bedrijven die de efficiency-curve van de interne lader opgeven. Is die van de Ioniq wel beschikbaar?its_me_ schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 11:45:
Hoe lager de stroom (ampère), hoe kleiner het verlies is. Verlies neemt kwadratisch toe ten opzichte van de stroom. Formule is: Watt = Ampère2 * Ohm
Verder heeft een EV altijd systemen draaien die de accu bewaken etc als je aan het laden bent. Dat draait ook allemaal op stroom en die verbruiken dus meer als ze 12 uur aan staan dan wanneer ze maar 4 uur aan staan.
In deze YouTube: Der Ladewirkungsgrad von E-Autos an Hand des Tesla Model S 85kWh video wordt uitgelegd hoe efficiënt het laden is bij verschillende amperages. Wil je niet de hele video bekijken, na 10 min is de grafiek te zien. En precies wat ik zei, met een lage stroom is de efficiëntie erg beroerd.
Ook je accu wordt opgewarmd.... de auto rijdt merk ik dan een stuk zuiniger. Dus helemaal weggegooid is het niet.zonetjes schreef op maandag 23 december 2019 @ 14:19:
@EHA1337 klopt ! goede redenering. dit heb ik 1 keer gedaan inderdaad toen de auto aan de lader stond (om de functie uit te proberen): geen idee hoeveel dit gekost heeft...normaliter doen we deze juist uit (alleen stoel- en stuurverwarming).
OK, met ander toestel werk het, op basis van de notificatie van evnotify bij een bepaald percentage kan ik met Tasker een Hue schakelaar laten uitschakelen. Nu nog een Hue geschikte schakelaar voor buiten (denk aan die van Soram). Dan schakelt hij dit contact uit bij het bereiken van 80% op basis van de notificatie.
Moet het dan zelf wel anzetten via de app al ik wil laden (misschien nog iets voor verzinnen).
Toestel kan trouwens binnen liggen (handig ivm stroom) heeft hij bluetooth bereik, maar wil nog uitzoeken of ik hem niet toch in de auto laad liggen als Android Auto toestel, zodat ik mijn eigen als hotspot gebruik en dus niets hoef in te pluggen.
Tips of trucs zijn welkom :-)
Moet het dan zelf wel anzetten via de app al ik wil laden (misschien nog iets voor verzinnen).
Toestel kan trouwens binnen liggen (handig ivm stroom) heeft hij bluetooth bereik, maar wil nog uitzoeken of ik hem niet toch in de auto laad liggen als Android Auto toestel, zodat ik mijn eigen als hotspot gebruik en dus niets hoef in te pluggen.
Tips of trucs zijn welkom :-)
Volgens mij geeft een verwarmde accu wel betere prestaties maar geen betere efficiëntie.jerh schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 23:27:
[...]
Ook je accu wordt opgewarmd.... de auto rijdt merk ik dan een stuk zuiniger. Dus helemaal weggegooid is het niet.
Volgens mij is het lagere verbruik bij een verwarmde accu gewoon het verschil van de energie die niet meer naar het verwarmen van de accu hoeft.
Het verlies van voorverwarmen zit hem in de energie die je maar de omgeving verliest tijdens het opwarmen (zeker als de tijd niet helemaal precies is).
Dat betwijfel ik. Volgens mij kun je gewoon minder energie halen uit een koude accu dan uit een warme. Daarnaast heeft de Ioniq bij mijn weten geen actieve accuverwarming, wel accukoeling d.m.v. een fan.assje schreef op woensdag 25 december 2019 @ 09:38:
Volgens mij geeft een verwarmde accu wel betere prestaties maar geen betere efficiëntie.
Volgens mij is het lagere verbruik bij een verwarmde accu gewoon het verschil van de energie die niet meer naar het verwarmen van de accu hoeft.
Precies, hogere interne weerstand dus slechtere performance. Door hogere weerstand lagere efficiëntie maar het verlies is warmte en dat warmt dus de batterij op (dat is dus "verlies").pmiddeld schreef op donderdag 26 december 2019 @ 01:22:
[...]
Dat betwijfel ik. Volgens mij kun je gewoon minder energie halen uit een koude accu dan uit een warme. Daarnaast heeft de Ioniq bij mijn weten geen actieve accuverwarming, wel accukoeling d.m.v. een fan.
Als je dat door preheaten doet kost dat net zo veel energie, de reden om dat te doen is dus vooral performance (en niet efficientie).
Nu weet ik even niet meer hoe het bij de Ioniq zat qua verwarmen van de accu, ging dat niet met hetzelfde circuit als de cabine?
[ Voor 10% gewijzigd door assje op 26-12-2019 11:26 ]
Volgens mij is voorverwarmen met de Ioniq voornamelijk gericht op het verwarmen van de cabine. Wel gaat er lucht vanuit de cabine via een gat midden onder de achterbank naar de accu, maar het lijkt me sterk dat je daarmee even een accupakket 10°C hoger krijgt. Maar het is natuurlijk te checken met Torque of EVNotify, er van uit gaande dat na een nacht stilstaan de accu dezelfde temperatuur heeft als de buitenlucht. Dan na voorverwarmen direct de accutemperatuur uitlezen.
Helaas is dit mij nog niet gelukt, paar keer geprobeerd om terwijl de auto voor mijn deur stond, zonder aangesloten te zijn te laten voorverwarmen via de app.murdock_nl_ schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 05:55:
[...]
Ja dat gaat prima. Super uitvinding met bevroren ruiten, nooit meer krabben.
Er gebeurt dan helemaal niets. Pas als ik bij de auto kom om weg te rijden en instap krijg ik de melding op de app: [alarm] climate control service is not working. Check your vehicle status. (Opdracht is dan al ruim 20minuten eerder verzonden en ook aangekomen. Airco status staat op on in de app)
[ Voor 3% gewijzigd door RKD op 26-12-2019 14:14 ]