Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jhmkappe
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06-12-2020
Goedendag vorige week mijn Hyundai Ioniq Electric opgehaald, veel geluk gehad. Leaseplan had nog enkele actie auto’s op voorraad staan van de premium uitvoering. Bestelling was in 2 weken geregeld en op kenteken gezet, hierdoor kan ik nog mooi profiteren van de 4% bijtelling. Op het moment kan ik 279km rijden opeen volle tank, moet nu nog wel via openbare laadpalen tanken omdat het niet binnen 2 weken geregeld kon worden met NewMotion duurt 5 weken de plaatsing. Maar er zijn voldoende laadmogelijkheden in de buurt en natuurlijk Fastnet gaat ook prima. In 49 minuten een volle tank en aan een 22 kw lader iets meer dan 5 uur in de buurt. Gr Jan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jhmkappe
Even vergeten te melden de Blue Link app werkt ook prima, je kan zien hoever hij geladen is maar ook het voorverwarmen gaat fijn. En je kan instellen hoever hij bij snelladen moet opladen en bij gewoon laden.

Regeneratief remmen werkt ook goed, bij staat de stand op maximaal 3 hierdoor niet vaak de rem nodig als je op tijd het gas los laat.

Ik moet zeggen dat het een fijne auto is om mee te rijden, veel luxe. Alleen gebruikt Hyundai veel hard plastic in het interieur, maar als dat alles is. Gr Jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heath
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-07 20:33
Jhmkappe schreef op donderdag 26 december 2019 @ 22:28:
Goedendag vorige week mijn Hyundai Ioniq Electric opgehaald, veel geluk gehad. Leaseplan had nog enkele actie auto’s op voorraad staan van de premium uitvoering. Bestelling was in 2 weken geregeld en op kenteken gezet, hierdoor kan ik nog mooi profiteren van de 4% bijtelling. Op het moment kan ik 279km rijden opeen volle tank, moet nu nog wel via openbare laadpalen tanken omdat het niet binnen 2 weken geregeld kon worden met NewMotion duurt 5 weken de plaatsing. Maar er zijn voldoende laadmogelijkheden in de buurt en natuurlijk Fastnet gaat ook prima. In 49 minuten een volle tank en aan een 22 kw lader iets meer dan 5 uur in de buurt. Gr Jan
Supernice, het nieuwe model is dus nu al uit voorraad te verkrijgen? :)

Hoe bevalt het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jhmkappe
Hij bevalt er goed, een fijne auto om mee te rijden. Er zitten veel snufjes op, ook het voorverwarmen via de app is erg prettig gr Jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
Voor de liefhebbers van o.a. de nieuwe Ioniq is op het kanaal van ElectricDave de Nordic E-Challenge die tot 10 januari duurt te volgen op: YouTube: ElectricDave of live tracken op: YouTube: YouTube

[ Voor 39% gewijzigd door PeterZ(on) op 27-12-2019 22:53 ]

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hightechsoul
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 29-06 09:59
De Ioniq bevalt zeer goed, 13 December heb ik de Ioniq mogen ophalen. Enige nadeel is het snelladen, ik had al lage verwachtingen maar bij fastned heb ik 2 maal tot 32KW opgeladen van 10 tot 40%. Ik had minimaal 45KW verwacht.

9 van de 10 keer laad ik de auto op aan de openbare laadpaal in de straat of bij de klant. In beiden gevallen AC max 3.7KW.

App werkt ook goed behalve dat er soms geen verbinding is (remote server ongoing)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RKD
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:00

RKD

RKD schreef op donderdag 26 december 2019 @ 14:13:
[...]

Helaas is dit mij nog niet gelukt, paar keer geprobeerd om terwijl de auto voor mijn deur stond, zonder aangesloten te zijn te laten voorverwarmen via de app.

Er gebeurt dan helemaal niets. Pas als ik bij de auto kom om weg te rijden en instap krijg ik de melding op de app: [alarm] climate control service is not working. Check your vehicle status. (Opdracht is dan al ruim 20minuten eerder verzonden en ook aangekomen. Airco status staat op on in de app)
Ik ben een pannenkoek... het werkt bij mij ook gewoon prima... was te ongeduldig :X

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColdRain
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-04 18:33
Zit al 10 dagen zonder ioniq en het gaat ook nog wel even duren. De GDU stuk (23000 km) en natuurlijk de pech dat dit net voor de feestdagen gebeurde met als gevolg dat vrijwel alles gesloten is. Dus lang wachten. ETA half januari. Hopelijk kan het net iets sneller ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:33
Wat is de GDU?

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RKD

RKD

Volgens mij Gear Drive Unit assembly, is vaker in dit topic genoemd volgens Google 😋

[ Voor 12% gewijzigd door RKD op 28-12-2019 12:26 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjabba1979
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 07-07 20:58
Is er een slechte serie GDU of hoe kan dit dure onderdeel kapot gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColdRain
De GDU is de tandwielkast tussen motor en wielen (de wielen draaien niet even snel als de motor, de overbrengingsverhouding ken ik niet). Die GDU gaat wel eens meer stuk, ik ben heus niet de enige. Anderzijds nu ook weer niet zo dikwijls. Geen idee waarom maar ook op andere (ioniq) fora valt op dat als dit voorvalt het ergens vanaf rond de 20000 km is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjabba1979
Vind het wel vreemd, een vaste vertanding die na zo'n 20k sneuvelt. Lijkt mij een ontwerpfout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ontwerp fout is wel een heel zwaar woord, het kan ook met kwaliteitsproblemen bij toeleveranciers te maken hebben.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
Hopen dat de mijne er geen last van krijgt. Die zit nu op 18k. Net nog even sprintje getrokken tegen een oldtimer Porsche Targa 4S. Denk dat die kerel verbaasd was dat een Hyundai hem bij bleef en zelfs voor bleef (maar wel netjes binnen de snelheidslimiet gebleven, ben geen racer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjabba1979
daemonix schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 14:58:
Ontwerp fout is wel een heel zwaar woord, het kan ook met kwaliteitsproblemen bij toeleveranciers te maken hebben.
Dan klopt het totale ontwerp toch niet, men ontwerpt toch iets voor een langere levensduur, zeker zo'n relatief eenvoudig onderdeel.
Dat niet niet bij allemaal voorkomt heeft ergens mee te maken, dat een aantal het wel hebben ook. Waar de fout precies ligt ben ik juist benieuwd naar. Ik geef het beestje een naam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Sjabba1979 schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 15:07:
[...]

Dan klopt het totale ontwerp toch niet, men ontwerpt toch iets voor een langere levensduur, zeker zo'n relatief eenvoudig onderdeel.
Dat niet niet bij allemaal voorkomt heeft ergens mee te maken, dat een aantal het wel hebben ook. Waar de fout precies ligt ben ik juist benieuwd naar. Ik geef het beestje een naam.
Nee, dat doe je niet. Als een toeleverancier sub spec spul aflevert en er niet gecontroleerd wordt op voldoen aan de specs (steekproeven die niet vaak genoeg plaatsvinden bijvoorbeeld, of een toeleverancier die het niet zo nauw neemt met certificaties) dan is het ontwerp goed, maar kan er een probleem in het onderdeel zitten.

Meegemaakt dat een ontwerp van een meetapparaat heel erg goed was, maar een technicus bedacht in al zijn wijsheid dat er een goedkopere opamp gekozen kon worden, hetgeen leidde tot een foute meting eens in de honderdduizend metingen. Helaas kwam dat uit doordat die ene fout een aantal keer per week optrad, en daarmee de certificatie voor de meting invalideerde. Daar was de betreffende toezicht houder niet blij mee en dreigde met stilleggen van de reactor. Onderdeel van een paar euro duurder voldeed wel en het probleem was weg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjabba1979
Moet zeggen dat het vermoeiend is dat je regelmatig niet inhoudelijk reageert maar enkele op termen en benoemingen om vervolgens een discussie graag aan te gaan om je gelijk te halen.
Of is dit ook verkeerd geformuleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Sjabba1979 schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 17:11:
Moet zeggen dat het vermoeiend is dat je regelmatig niet inhoudelijk reageert maar enkele op termen en benoemingen om vervolgens een discussie graag aan te gaan om je gelijk te halen.
Of is dit ook verkeerd geformuleerd?
Als dit niet inhoudelijk was dan weet ik het niet meer. Het is hoogstwaarschijnlijk geen ontwerpfout om de redenen die ik je geef. Als jij vindt dat dat niet waar is dan zie ik graag argumentatie in plaats van jouw reactie nu. Ik zie voorlopig geen enkele reden vanuit jouw perspectief waarom het een ontwerpfout is. Wel inhoudelijk graag, en wel onderbouwd in plaats van aannames en zaken die gewoon volstrekt niet ter zake doend zijn. Tot nu toe kom je niet verder dan:

"Het is een ontwerpfout omdat er veel kapot gaan dus is het een ontwerpfout."

Wat is veel? Wat is dan de ontwerpfout?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjabba1979
Ben gewoon benieuwd of het een bekend probleem is aangezien er meerdere zijn die defect raken. En waar het dan aan ligt en of anderen zich zorgen moeten maken.
En ik voel totaal geen behoefte om met je mee te gaan in een welles nietes over het al dan niet juist gebruiken van een bepaalde term....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Ik denk niet dat je je er van bewust bent, maar ontwerpfout is een heel zware term met potentieel zware consequenties voor fabrikant...... of voor de schrijver. In jouw geval, zoals jij schrijft grenst het aan laster of smaad. Daar moet je heel, heel voorzichtig mee zijn.

Jouw laatste bericht is een stuk neutraler en doet veel meer recht aan waarom je het wilt weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wfveennl
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07-07 20:42
ColdRain schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 12:05:
Zit al 10 dagen zonder ioniq en het gaat ook nog wel even duren. De GDU stuk (23000 km) en natuurlijk de pech dat dit net voor de feestdagen gebeurde met als gevolg dat vrijwel alles gesloten is. Dus lang wachten. ETA half januari. Hopelijk kan het net iets sneller ...
Aha, dat verhaal ken ik. Plonk geluid bij optrekken. GDU moet worden vervangen.Afgelopen zomer gerepareerd, auto meer dan twee weken weg.

Daarna irritant zoemend geluid in de nieuwe GDU bij snelheid tussen 80 km en 90 km. Auto teruggebracht voor reparatie. Weer nieuwe GDU maar nog steeds zoemend geluid. De dealer die probeert je van alles wijs te maken.

Auto vijf weken weg geweest. De dealer heeft er 930 km mee gereden. Kreeg de auto terug met de boodschap dat er altijd geluid in de aandrijflijn zit, alleen gek dat het eerder NIET in zat. Dus succes. hopelijk loopt het beter in jouw geval.

[ Voor 3% gewijzigd door wfveennl op 28-12-2019 19:29 ]

LG Therma V Split: binnen : HN091MR; buiten : HU071MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:40
Plonk geluidjes bij het remmen herken ik wel. Ook iemand enig idee wat dat is? Lijkt steeds erger te worden. Volgens de dealer normaal bij de Ioniq.

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColdRain
Blijft bizar dat àls er een GDU probleem optreedt dit zo rond de 20k is. Lijkt te wijzen op een ontwerpfout maar kan ook versterkt worden door rijgedrag? Een EV leent er zich toe om snel op te trekken en/of snel te wisselen in versnellen / afremmen. Misschien is de tandwielkast (in de ioniq gen1) daar niet optimaal op berekend? Lijkt me dat er daar behoorlijk grote krachten ontwikkeld kunnen worden. Over 't algemeen ben ik een rustige rijder maar geef toe dat ik wel 'ns een sprintje trek (wat gewoon super leuk is in 'n EV ...). Ik heb ook nog andere (niet ioniq maar wel engelstalige EV) fora gelezen en kom het daar soms ook tegen.
Moeten we niet beseffen dat EV nog redelijk nieuw is en er wellicht nog (technische - mechanische) verrassingen naar boven komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjabba1979
Laster of smaad. Houd eens op joh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:45
En weer terug uit Oostenrijk:
1100 km in 16 uur.
incl. wat tegenvallers:
Nurnberg: geplande laadstation deed het niet (contact met de auto werd niet herkend), toen 20 minuten zoeken naar een alternatief en die bleek maar met 24kW te laden :(
Bij Kleinostheim (net ten zuiden van Frankfurt): 4 175kW CCS laders buiten gebruik, de 50kW lader deed het gelukkig wel
en bij Hunxe Ost stond 1 werkende 50kW lader (met daarnaast een mooie dubbele 100kW lader, die echter nog maar half aangesloten was). Echter hier stond een Nissan Leaf 2018 te laden (moest nog 97 minuten volgens de lader), dus naar een lader 20 km verder doorgereden.
Verder maar 1 keer ergens moeten wachten (ca. 10 minuten, bij Fastned Limburg Sud).

Wat me ook opviel is dat ik af en toe een E-tron of een e-Niro meerdere keren zag (kortom blijkbaar niet veel sneller, ondanks groter bereik)

[ Voor 7% gewijzigd door BarryH op 29-12-2019 12:13 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Blokker_1999 schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 15:06:
Hopen dat de mijne er geen last van krijgt. Die zit nu op 18k. Net nog even sprintje getrokken tegen een oldtimer Porsche Targa 4S. Denk dat die kerel verbaasd was dat een Hyundai hem bij bleef en zelfs voor bleef (maar wel netjes binnen de snelheidslimiet gebleven, ben geen racer)
Targa 4s is niet bepaald oldtimer en met zijn 4,5 seconden naar 100 haal je nooit in of bij.
Was heb je het over een targa t2.2 dat is een oldtimer. Had toen die nieuw was slechts 120 paardjes. Die kan je nog net bijhouden..... Net

Trouwens nog knap van die Porsche , ding is 45 jaar oud. Ben benieuwd hoe snel jouw wagen nog is na al die tijd. :+

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjabba1979
ColdRain schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 21:08:
Blijft bizar dat àls er een GDU probleem optreedt dit zo rond de 20k is. Lijkt te wijzen op een ontwerpfout maar kan ook versterkt worden door rijgedrag? Een EV leent er zich toe om snel op te trekken en/of snel te wisselen in versnellen / afremmen. Misschien is de tandwielkast (in de ioniq gen1) daar niet optimaal op berekend? Lijkt me dat er daar behoorlijk grote krachten ontwikkeld kunnen worden. Over 't algemeen ben ik een rustige rijder maar geef toe dat ik wel 'ns een sprintje trek (wat gewoon super leuk is in 'n EV ...). Ik heb ook nog andere (niet ioniq maar wel engelstalige EV) fora gelezen en kom het daar soms ook tegen.
Moeten we niet beseffen dat EV nog redelijk nieuw is en er wellicht nog (technische - mechanische) verrassingen naar boven komen?
En ouderwetse versnellingsbak (veel gevoelige ontwerp) kan ook enorme krachten verwerken. Den de 300nm is nu niet zo superveel. De opbouw gaat wel vrij abrupt. Ik denk dat er gewoon een slechte serie in omloop is en dat ze het stil houden. Kost nogal wat op preventief te vervangen. Je hebt toch 5 jaar garantie en als iemand heel rustig rijdt hoeft het misschien niet eens.
Vreemde zaak met zeker een luchtje eraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjabba1979
pmiddeld schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 16:48:
[...]

Zeker niet want dan stuurt-ie geen data naar de server. In de instellingen kun je een schuifje aanzetten bij "Keep always on". Dan gaat je telefoon ook niet "slapen" na verloop van tijd.
Moet je telefoonscherm altijd aanstaan bij EVnotify? :D
Ik heb wel background mode aanstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Sjabba1979 schreef op zondag 29 december 2019 @ 13:12:
[...]

Moet je telefoonscherm altijd aanstaan bij EVnotify? :D
Ik heb wel background mode aanstaan.
Volgens mij niet.
Ik start EVNotify, check of de dongle signaal doorgeeft en ga dan naar ABRP
Wel zorgen dat je telefoon aan blijft

[ Voor 5% gewijzigd door BarryH op 29-12-2019 13:51 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjabba1979
Mijn setup is dat ik een extra toestel vlakbij de auto heb liggen. Deze gebruik ik om bij de gewenste bereikte laadstatus via Takser het laadpunt te laten uitschakelen.
Maar als de verbinding wegvalt (doordat ik ga rijden of time-out) dan zou hij bij verbinding automatisch moeten refreshen, maar dat doet hij dus niet vanzelf en ik weet ook niet hoe dat in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
SadisticPanda schreef op zondag 29 december 2019 @ 12:19:
[...]

Targa 4s is niet bepaald oldtimer en met zijn 4,5 seconden naar 100 haal je nooit in of bij.
Was heb je het over een targa t2.2 dat is een oldtimer. Had toen die nieuw was slechts 120 paardjes. Die kan je nog net bijhouden..... Net

Trouwens nog knap van die Porsche , ding is 45 jaar oud. Ben benieuwd hoe snel jouw wagen nog is na al die tijd. :+
Dan heb ik verkeerd gekeken :+ . Zou de dashcam beelden erbij moeten halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17:03
daemonix schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 14:58:
Ik volg dit topic vanaf het begin, dus al enkele jaren. Heb in al die tijd over dit probleem niets gelezen. Zal dus wel meevallen tenzij het alleen de nieuwere modellen betreft.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Agreed. Vandaar de opmerking over de zware woorden die worden gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
Sjabba1979 schreef op zondag 29 december 2019 @ 13:57:
Mijn setup is dat ik een extra toestel vlakbij de auto heb liggen. Deze gebruik ik om bij de gewenste bereikte laadstatus via Takser het laadpunt te laten uitschakelen.
Maar als de verbinding wegvalt (doordat ik ga rijden of time-out) dan zou hij bij verbinding automatisch moeten refreshen, maar dat doet hij dus niet vanzelf en ik weet ook niet hoe dat in te stellen.
Daar is volgens mij nog geen oplossing voor, heeft de ontwikkelaar ook toegegeven op goingelectric.de. Je moet de app telkens uitzetten en opnieuw opstarten om weer verbinding te krijgen. Waarom laat je de telefoon niet gewoon in de auto? Aan een powerbank?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjabba1979
Wil liever geen toestel vast in de auto leggen als het niet nodig is (brand, diefstal), dacht juist handig dat die connect als ik hem hier parkeer.
Ben nu aan het testen met een task die de ap sluit en opnieuw opstart (met tussenpauzes) zodra er verbinding met de dongle wordt gemaakt.
Moet zeggen dat ik er wle redelijk klaar mee ben en hij dus ook wel in het dashboardkastje kan belanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D2nny
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 23-06 10:13
Toch een 'first-world-problem', maar toch even 'klagen':
Afgelopen weekend heeft het behoorlijk gevroren, gelukkig had ik (omdat ik weg moest) de voorverwarmingstimer aan staan, dus de auto was redelijk ijsvrij, maar toch heb ik iets om over te klagen (omdat het kan)...
Ik vraag me af, waarom de achterruitverwarming en de spiegels niet kunnen worden gestart, terwijl de auto aan de laadpaal staat?
Als ik de timer niet gebruik, start ik de auto ook wel eens, aan de lader op de oprit... maar ik zal hoe dan ook dan nog apart de spiegels moeten 'ontdooien'... is dit oude software of is er een reden, waarom dit niet kan?
(achterruit zelf kijk ik bijna nooit doorheen, ik gebruik meestal de buitenspiegels)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
Ik verwacht omdat de voorverwarming in de eerste plaats bedoelt is om de cabine op temperatuur te brengen, iets waar redelijk wat tijd in kruipt als het echt koud is buiten. De verwarming van de achterruit en spiegels heeft daarentegen slechts enkele minuten nodig en wil je meestal ook niet te lang laten opstaan. Omdat de wagen niet kan zien of de ruit/spiegels ijsvrij zijn zal het dit overlaten aan de bestuurder die in de voorverwarmde cabine kan wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heath
D2nny schreef op maandag 30 december 2019 @ 08:14:
Toch een 'first-world-problem', maar toch even 'klagen':
Afgelopen weekend heeft het behoorlijk gevroren, gelukkig had ik (omdat ik weg moest) de voorverwarmingstimer aan staan, dus de auto was redelijk ijsvrij, maar toch heb ik iets om over te klagen (omdat het kan)...
Ik vraag me af, waarom de achterruitverwarming en de spiegels niet kunnen worden gestart, terwijl de auto aan de laadpaal staat?
Als ik de timer niet gebruik, start ik de auto ook wel eens, aan de lader op de oprit... maar ik zal hoe dan ook dan nog apart de spiegels moeten 'ontdooien'... is dit oude software of is er een reden, waarom dit niet kan?
(achterruit zelf kijk ik bijna nooit doorheen, ik gebruik meestal de buitenspiegels)
Dit viel mij inderdaad ook al op. De voorruit en de twee ramen aan de zijkant zijn perfect ontdooid en ontwasemd, maar de achterruit/spiegels/zijramen verder zijn beslagen en soms ook nog wat bevroren. Moet ik toch nog weer 5 minuten wachten met "rear" ingeschakeld voordat mn spiegels bruikbaar zijn. 8)7

First world indeed, maar ik ben er nog steeds enorm blij mee tegenover de vorige auto (Corsa 3 deurs uit 2002..)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D2nny
Het mooie is nog:
Ik vertrek elke ochtend vroeg (6.40u), maar m'n vriendin vertrekt om 9u, haar auto staat naast de Ioniq op de oprit, dan is mijn auto al 'schoon', maar omdat ik op de spiegels/achterruit wacht, sta ik haar auto dan nog te krabben. :P Dus voorverwarmen is lekker, maar biedt niet veel tijdwinst voor mij!
(Zij brengt de baby naar het kinderdagverblijf, als ze vertrekt... toch wel lekker als ze meteen kan gaan rijden, met de kleine, daarom doe ik dat.)

(Renault Clio uit 2019)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Oplossing is simpel: ook voor haar een EV! :P Hier ook gedaan, mijn vrouw een Ioniq, ik een Kona.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PATKAAS
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 25-06-2020
Ik heb een aantal vragen, wie weet hier antwoord op:

1. Ik lees dat je de spiegels kunt ontdooien hoe doe ik dit?
2. Als ik in de auto een laadstation wil kiezen dan zie ik alle mogelijke laadstations. Is er een mogelijkheid hier alleen snelladers etc te tonen. Zo als het nu is vrij onzinnige functie want zie vooral ook heel veel wallchargers.

Daarnaast ben ik heel benieuwd hoeveel kwh jullie per 100km gebruiken. Heb namelijk het idee dat mijn auto naarmate ik hem langer heb steeds minder zuinig rijd. Begon met 12kwh en zit nu al tegen gemiddeld 15 kwh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
1 achterruit verwarming schakelen.
2 een app op telefoon gebruiken. Die is ook veel meer up-to-date.

Verbruik? Zal even voor je kijken.

Gemiddeld 134 Wh/km, nu de laatste 2 ritten oplopend naar 154 Wh/km en 161 Wh/km.

Er worden over het algemeen alleen maar redelijk korte ritten mee gereden van rond de 20 km.

[ Voor 39% gewijzigd door daemonix op 30-12-2019 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D2nny
daemonix schreef op maandag 30 december 2019 @ 12:34:
Oplossing is simpel: ook voor haar een EV! :P Hier ook gedaan, mijn vrouw een Ioniq, ik een Kona.
Dat was ook de overweging, voor haar een Renault Zoë, alleen in de private lease was deze meer dan 150€ duurder in de maand, daarom hebben we deze niet gedaan.
(ter vervanging van haar Twingo uit 2012)

Mijn auto is 'gewone' lease, dus 4% bijtelling icm mobiliteitsbudget is ongeveer gratis (hoewel ik nu wel betaal, omdat ik 80% werk... ouderschapsverlof vond ik toch wel belangrijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Tsja, bij ons was die ook duurder per maand, maar als je het elektriciteitsverbruik afzet tegen het benzine verbruik van, in ons geval een Fiesta, dan wint de Ioniq glansrijk en zonder enige discussie. TCO is lager. Veel lager in ons geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D2nny
PATKAAS schreef op maandag 30 december 2019 @ 12:58:
Daarnaast ben ik heel benieuwd hoeveel kwh jullie per 100km gebruiken. Heb namelijk het idee dat mijn auto naarmate ik hem langer heb steeds minder zuinig rijd. Begon met 12kwh en zit nu al tegen gemiddeld 15 kwh
Ik rij sowieso onzuinig (ik rij veel te vaak te hard en trek te hard op), dus verbruikscijfers van mij heb je niets aan, maar ik weet niet wanneer je je auto ontvangen hebt?
Want 's winters is je auto sowieso minder zuinig, hè?

In de zomer reed ik 240km op een lading (bergaf, van Zwitserland naar Milaan).
Maar vorige maand, had ik windkracht 6-7 tegen, van Sneek naar Utrecht terug, cruise control op 105 (100 op de GPS) en ik heb 2x moeten stoppen om te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heath

2. Als ik in de auto een laadstation wil kiezen dan zie ik alle mogelijke laadstations. Is er een mogelijkheid hier alleen snelladers etc te tonen. Zo als het nu is vrij onzinnige functie want zie vooral ook heel veel wallchargers.

Voor de spiegels zie daemonix:
daemonix schreef op maandag 30 december 2019 @ 12:59:
1 achterruit verwarming schakelen.
2 een app op telefoon gebruiken. Die is ook veel meer up-to-date.

Verbruik? Zal even voor je kijken.

Gemiddeld 134 Wh/km, nu de laatste 2 ritten oplopend naar 154 Wh/km en 161 Wh/km.

Er worden over het algemeen alleen maar redelijk korte ritten mee gereden van rond de 20 km.
Volgens mij is dit alleen zo voor de premium uitvoering, but I could be wrong.

Qua verbruik, dat is idd enorm lastig aangeven. Ik denk overigens dat het niet ongewoon is dat je die stijging ziet, heeft ook te maken met het intreden van de winter. Het verbruik van de Ioniq gaat namelijk omhoog naarmate het kouder wordt, heeft te maken met hoe efficient de energie van de accu inzetbaar is en hoe dit afhankelijk is van temperatuur. Ook de motor natuurlijk, lage temperatuur dan minder efficient. Je zou er misschien niet aan denken, maar ook dingen als de hogere luchtdichtheid door de lage temperatuur zorgt voor meer weerstand tijdens het rijden en dus hoger verbruik, dingen als een nat wegdek werken ook tegen.

Momenteel verbruik ik @134km/h op de teller rond de 19,5 tot 21,0 kWh per 100km. Als ik richting de 84km/h ga (provinciaal zeg maar), is dat 12,0 tot 14,0 kWh per 100km. Hoe hard je rijdt heeft er dus ook enorme invloed op.

tl;dr: geen definitief antwoord maar alleen meningen. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PATKAAS
Heath schreef op maandag 30 december 2019 @ 13:25:
[...]

Voor de spiegels zie daemonix:

[...]

Volgens mij is dit alleen zo voor de premium uitvoering, but I could be wrong.

Qua verbruik, dat is idd enorm lastig aangeven. Ik denk overigens dat het niet ongewoon is dat je die stijging ziet, heeft ook te maken met het intreden van de winter. Het verbruik van de Ioniq gaat namelijk omhoog naarmate het kouder wordt, heeft te maken met hoe efficient de energie van de accu inzetbaar is en hoe dit afhankelijk is van temperatuur. Ook de motor natuurlijk, lage temperatuur dan minder efficient. Je zou er misschien niet aan denken, maar ook dingen als de hogere luchtdichtheid door de lage temperatuur zorgt voor meer weerstand tijdens het rijden en dus hoger verbruik, dingen als een nat wegdek werken ook tegen.

Momenteel verbruik ik @134km/h op de teller rond de 19,5 tot 21,0 kWh per 100km. Als ik richting de 84km/h ga (provinciaal zeg maar), is dat 12,0 tot 14,0 kWh per 100km. Hoe hard je rijdt heeft er dus ook enorme invloed op.

tl;dr: geen definitief antwoord maar alleen meningen. :D
Ik heb de premium versie? Zeg je dat je daarmee wel kunt kiezen alleen snelladers te zien op het dashboard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D2nny
Ik heb ook een premium en ik heb een router (mifi) in de auto liggen, dus hij is altijd online, ik heb alleen geen snellaadstations erin (tenminste, ben ze niet tegengekomen).
Ik gebruik ook eigenlijk zelf nooit de navigatie in de auto, alleen Android Auto met Waze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PATKAAS
D2nny schreef op maandag 30 december 2019 @ 13:32:
Ik heb ook een premium en ik heb een router (mifi) in de auto liggen, dus hij is altijd online, ik heb alleen geen snellaadstations erin (tenminste, ben ze niet tegengekomen).
Ik gebruik ook eigenlijk zelf nooit de navigatie in de auto, alleen Android Auto met Waze.
Android auto krijg ik op de een of andere manier niet aan de praat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heath
PATKAAS schreef op maandag 30 december 2019 @ 13:29:
[...]

Ik heb de premium versie? Zeg je dat je daarmee wel kunt kiezen alleen snelladers te zien op het dashboard?
Excuus, ik ging in op je punt over de spiegels verwarmen. Ik zal vanavond op de terugweg even controleren of je snelladers kunt weergeven, er staat me iets bij dat je level 1 of level 2 kunt aangeven (level 2 is 22kWh en daar boven).
PATKAAS schreef op maandag 30 december 2019 @ 13:38:
[...]

Android auto krijg ik op de een of andere manier niet aan de praat.
Je hebt de APK geïnstalleerd op je telefoon, app gestart en de USB aangesloten? Leuke kanttekening is wel dat alleen de USB tussen de 12V aansluitingen geschikt lijkt te zijn voor Car Play of Android Auto, dat zou je ook kunnen controleren.

[ Voor 10% gewijzigd door Heath op 30-12-2019 13:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999

Verbruik is enorm weersafhankelijk. Deze zomer onder de 9kWh/100km gezeten, vandaag krijg ik hem niet onder de 12. Gisteren nog een rit naar het werk gemaakt. Heen in de ochtend. Temperaturen rond het vriespunt en ondaks het slipstreamen op de snelweg bleef ik rond de 160 zitten. Had wel tijdens een deel van de rit de verwarming op omdat de ruiten aan het aandampen gingen. Aangekomen met 45% SoC. 's namiddags op de terugweg bij 6° buiten, een vlottere rijstijl zonder slipstream maar geen verwarming kwam ik uit op 12,9kWh en 60% SoC. In beide gevallen was de wagen voorverwarmd en geladen tot 100%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wfveennl
RaymondD schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 20:50:
Plonk geluidjes bij het remmen herken ik wel. Ook iemand enig idee wat dat is? Lijkt steeds erger te worden. Volgens de dealer normaal bij de Ioniq.
Niet plonk geluidjes maaar het klikken van relais leek het wel. Volgens de dealer zat er lucht in de remleidingen. Soms vraag ik me af waar die lui de onzin vandaan halen, maar het was in elk geval verholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:07

uFx

wfveennl schreef op maandag 30 december 2019 @ 19:08:
[...]

Niet plonk geluidjes maaar het klikken van relais leek het wel. Volgens de dealer zat er lucht in de remleidingen. Soms vraag ik me af waar die lui de onzin vandaan halen, maar het was in elk geval verholpen.
Hier ben ik ook een paar keer voor terug geweest met m'n Ioniq omdat mijn vorige Ioniq deze geluiden niet had. Blijkbaar zijn er vanaf het 2018(?) model wat aanpassingen geweest aan het remsysteem waardoor je deze klikjes hoort. Erg irritant en volgens de dealer niets aan te doen.

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
Vreemd, de mijne is van 2019 (pre-facelift) en ik heb nog geen klikjes van relais gehoord wanneer ik op de rem ga staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wfveennl
uFx schreef op maandag 30 december 2019 @ 19:20:
[...]

Hier ben ik ook een paar keer voor terug geweest met m'n Ioniq omdat mijn vorige Ioniq deze geluiden niet had. Blijkbaar zijn er vanaf het 2018(?) model wat aanpassingen geweest aan het remsysteem waardoor je deze klikjes hoort. Erg irritant en volgens de dealer niets aan te doen.
Die van mij was een MY 2017, ik heb nu sinds een paar weken een MY 2020 hopelijk gaat dat beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjabba1979
Ik heb een Facelift 18 model (die met black-pack) en hoor dat tot op heden ook niet.
Ik ken het wel van een andere auto. daar waren de pennen die de remblokjes tegen houden ovaal ipv rond gesleten en daardoor tikte hij bij het aanremmen. Boven en onder gewisseld en het was weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld

Je kunt bij volgens mij bij de instellingen kiezen welke stekkers je gebruikt. Als je daar alleen de CCS stekker selecteert, krijg je alleen CCS stations in beeld (dus meestal 50 kW of meer laders, er bestaan ook een aantal 25 kW CCS stations, maar dat zijn er heel weinig).

Verder heb ik een kml-bestand gemaakt met alle 50 kW+ snelladers erin. Die kun je in "mijn POI" importeren via een USB-stick. Nadeel hiervan is dat-ie niet het dichtstbijzijnde station kan aangeven, maar er is wel een zoekfunctie bij. Dan kun je bijv. op plaatsnaam zoeken.
Ik zal de nieuwste kml-file binnenkort hier weer posten.

Mocht je alleen stations met 100 kW+ zoeken, dan kun je ook kml-files downloaden van een Zeeuwse site, ik geloof energiebewustzeeland.nl of zoiets. Kom ik dus nog op terug.

P.S. Spiegels ontdooien kan ook met de Comfort door de achterruitverwarming aan te zetten. Wat de Premium wel heeft en de Comfort niet is bij achteruit rijden de spiegels automatisch naar beneden richten naar de stoeprand.

[ Voor 7% gewijzigd door pmiddeld op 30-12-2019 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PATKAAS
pmiddeld schreef op maandag 30 december 2019 @ 20:06:
[...]

Je kunt bij volgens mij bij de instellingen kiezen welke stekkers je gebruikt. Als je daar alleen de CCS stekker selecteert, krijg je alleen CCS stations in beeld (dus meestal 50 kW of meer laders, er bestaan ook een aantal 25 kW CCS stations, maar dat zijn er heel weinig).

Verder heb ik een kml-bestand gemaakt met alle 50 kW+ snelladers erin. Die kun je in "mijn POI" importeren via een USB-stick. Nadeel hiervan is dat-ie niet het dichtstbijzijnde station kan aangeven, maar er is wel een zoekfunctie bij. Dan kun je bijv. op plaatsnaam zoeken.
Ik zal de nieuwste kml-file binnenkort hier weer posten.

Mocht je alleen stations met 100 kW+ zoeken, dan kun je ook kml-files downloaden van een Zeeuwse site, ik geloof energiebewustzeeland.nl of zoiets. Kom ik dus nog op terug.

P.S. Spiegels ontdooien kan ook met de Comfort door de achterruitverwarming aan te zetten. Wat de Premium wel heeft en de Comfort niet is bij achteruit rijden de spiegels automatisch naar beneden richten naar de stoeprand.
Enig idee waar ik dat kan instellen, heb vanmiddag nog eens alle menus doorgelopen en kan het nergens vinden.

100kwh heb je niks aan met een ioniq toch? Is enkel tot 50kwh dacht ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuo
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 25-06 10:03

Kuo

Volgens mij gaat de Ioniq tot ruim 70 kW voor het oude model. Voor de facelift model weet ik het niet, want die heb ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaymondD
  • Laatst online: 08:40
uFx schreef op maandag 30 december 2019 @ 19:20:
[...]

Het zijn een beetje deze geluiden (maar dan minder erg). Filmpje is overigens van een Hybride. YouTube: Hyundai Ioniq braking clicking sound

In het commentaar staat dat het opgelost is met lucht uit de leidingen halen.

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:07

uFx

RaymondD schreef op maandag 30 december 2019 @ 21:11:
[...]

Het zijn een beetje deze geluiden (maar dan minder erg). Filmpje is overigens van een Hybride. YouTube: Hyundai Ioniq braking clicking sound

In het commentaar staat dat het opgelost is met lucht uit de leidingen halen.
Thanks! Ik heb binnenkort m'n onderhoudsbeurt en zal dit eens voorleggen.

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
PATKAAS schreef op maandag 30 december 2019 @ 20:25:
[...]

Enig idee waar ik dat kan instellen, heb vanmiddag nog eens alle menus doorgelopen en kan het nergens vinden.

100kwh heb je niks aan met een ioniq toch? Is enkel tot 50kwh dacht ik?
2016-2019 versie laadt met 60-65kW op een 100kW snellader
2020 versie 25-40kW.
Zie bv de info bij Fastned

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuo

Kuo

Zie grafiek van Fastned voor laadsnelheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D2nny
Zojuist een setje zonwering van Solarplexius besteld... ben benieuwd, had wel positieve verhalen erover gelezen.
Achterruiten doe ik toch nooit open, dus dat is voor mij geen dealbreaker...
Voor mij was de hoofdreden, dat ons zoontje telkens wakker wordt als de zon op z'n koppie schijnt (ook bij straatlantaarns/in tunnels) en we hebben tot nu toe alleen zo'n zuignap-zonwering (denk van de Action..? Heeft m'n vriendin gehaald) gebruikt, waar de zon tijdens het rijden langs schijnt.

Overigens ben ik er ook achter, dat hij in de EV ook wakker word als we stil staan (vorige week bij een verkeerslicht in Alkmaar... 30sec stilgestaan en meneer is klaarwakker... en ook niet meer slapen de rest van de rit).
In de Clio slaapt hij wel door, dus denk dat dit door de trillingen van de motor komt...? (nadeel van zo'n stille/trillingsvrije auto?)

Iemand anders hier nog ervaring met de zonwering van Solarplexius? (als je op youtube zoekt, is 1 van de eerste hits een Ioniq Electric waarbij het geïnstalleerd word)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jhmkappe
Goedendag,

3 weken geleden mijn Hyundai Ioniq Electric ontvangen met een batterijcapaciteit van 38,3 kWh.
Op het moment kan ik nog maar 245 km rijden op een volle accu. Hebben jullie deze ervaring ook, hoeveel kunnen jullie rijden op een volle accu 38,3 kWh. Hij staat in de winterstand.

Ik ben benieuwd op jullie reactie, bedankt.

Gr Jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Dat is helemaal normaal volgens mij. Ook afhankelijk van de stand van het pedaal, de wind, de temperatuur en of je winter/all weather/zomerbanden gemonteerd hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
Zoals al meermaals vermeld is het bereik enorm afhankelijk van de omstandigheden. In de winter zal je minder ver komen dan in de zomer. Onder meer door verwarming, meer verlichting nodig maar ook hogere rolweerstand, .... . 245 is wel vrij laag moet ik zeggen, mijn 28kWh exemplaar haalt zelfs 210km als ik van de snelweg afblijf. Want dat is natuurlijk ook een vast gegeven: veel snelweg = minder bereik. zomer of winter.

En ja, brandstofwagens hebben hier ook last van. Al valt dat minder op doordat zij op een volle tank veel verder geraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Dat is helaas normaal.
Volgens ev-database heeft de ioniq een praktisch berijk tussen 185 en 390 km.
(winter snelweg, versus zomer binnendoor.

Iedereen heeft daar overigens last van, ook een Model 3 longrange doet tussen de 340 en 685 km.
Factor 2 lijkt typisch.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Klinkt mij optimistisch
over 92k km heb ik 6,2 km per kWh als verbruik
dus 28kWh accu x 6,2 = 174km, maar dat is tot 0% gerekend. kortom 150km is meer realistisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
BarryH schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 15:32:
Klinkt mij optimistisch
over 92k km heb ik 6,2 km per kWh als verbruik
dus 28kWh accu x 6,2 = 174km, maar dat is tot 0% gerekend. kortom 150km is meer realistisch
Is dat inclusief of exclusief consumptie van geregenereerde energie? In ieder geval lijkt mij 174 km op een lading niet veel. Dat krijg ik op de GOM als ik in de winter continu 130 kmpu rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RKD

RKD

Jhmkappe schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 12:43:
Goedendag,

3 weken geleden mijn Hyundai Ioniq Electric ontvangen met een batterijcapaciteit van 38,3 kWh.
Op het moment kan ik nog maar 245 km rijden op een volle accu. Hebben jullie deze ervaring ook, hoeveel kunnen jullie rijden op een volle accu 38,3 kWh. Hij staat in de winterstand.

Ik ben benieuwd op jullie reactie, bedankt.

Gr Jan
Die van mij geeft hetzelfde aan en blijkt ook te kloppen met een ritje van 200 km laatst.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
pmiddeld schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 22:16:
[...]

Is dat inclusief of exclusief consumptie van geregenereerde energie? In ieder geval lijkt mij 174 km op een lading niet veel. Dat krijg ik op de GOM als ik in de winter continu 130 kmpu rijd.
Ik denk exclusief

Gom is bij mij een Bertje optimistisch

Overigens is 245/38*28 =180km, dus vergelijkbaar

[ Voor 12% gewijzigd door BarryH op 01-01-2020 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
Bedenk wel dat de getoonde grafieken onvergelijkbaar zijn omdat een % op de horizontale as voor de 38 kWh versie een 36% hoger aantal kWh betreft en het bijbehorende verticale kW getal dus eigenlijk 36% meer naar rechts zou moeten staan om het vergelijkbaar te krijgen.

Bij goede temperaturen laadt de 38 kWh tot ca 26 kWh (= 68%) met gemiddeld rond 40 kW, wat enigszins vergelijkbaar is met veel andere EV auto's met vergelijkbare capaciteit. De 28 kWh zit daar een stukje boven, zeker met 100 kW+ laders. Bij lage (accu)temperaturen kan het overigens een stuk lager uitvallen, dus in de winter beter maar even de accu goed warm rijden voordat je gaat snelladen.

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jhmkappe
Ok bedankt voor jullie reactie, ik had niet verwacht dat het bereik zo ver kon terug vallen. Gr Jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09:46

Major_ton

Shoot!

Laatst met 5 graden buiten, 2 volwassenen en 2 kinderen, verwarming aan en 96% snelweg gereden. Dan is die 38,3kW met 200km toch echt op (max 115km/h, hoofdzakelijk 104km/h op de teller). No biggie, gelukkig kan je hem weer opladen :-)

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retonator
  • Laatst online: 07-07 22:12
(jarig!)
Weten jullie of er een verschil is tussen het 2019 facelift model en het 2020 model? Ik kom hier niet helemaal uit en ik weet ook niet of er uberhaupt een verschil is.

Wel lijkt het erop dat beide 38kwh hebben en het nieuwe grotere scherm. Zijn er verder nog verschillen?

Daarnaast, weet iemand wat de standaard uitrusting is qua bekabeling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Treur
Het enige verschil is hoe sommigen hem noemen.

Er zijn twee kabels bij, een van 5 meter voor laadpalen en een voor het stopcontact.

[ Voor 48% gewijzigd door Jan Treur op 01-01-2020 16:30 ]

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Retonator
(jarig!)
Jan Treur schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 16:29:
Het enige verschil is hoe sommigen hem noemen.

Er zijn twee kabels bij, een van 5 meter voor laadpalen en een voor het stopcontact.
Thanks man, ik mag die van mij morgen ophalen. Ik ben erg benieuwd hoe het rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
PATKAAS schreef op maandag 30 december 2019 @ 20:25:
Ga naar Instellingen--> Navigatie--> Laadstation--> Type aansluiting en selecteer de stekkers waar je laadpalen voor wilt zien.

Dit is voor model uit 2017.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

Retonator schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 16:39:
[...]

Thanks man, ik mag die van mij morgen ophalen. Ik ben erg benieuwd hoe het rijd.
Gewoonweg heerlijk. Ik heb de mijne nu 2,5 week en wil elke keer niet stoppen met rijden haha.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pmiddeld
Jan Treur schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 05:58:

Bij lage (accu)temperaturen kan het overigens een stuk lager uitvallen, dus in de winter beter maar even de accu goed warm rijden voordat je gaat snelladen.
Dat hoor en lees ik vaak over andere automerken, maar dat is me bij de Ioniq (28 kWh) nog nooit opgevallen. Ik haal altijd vrij vlot de 45 kW of 60+ kW bij resp. 50 en 100+ kW snelladers ongeacht of ik van tevoren kort of lang heb gereden. Ik vind het gewoon een super-accu! Alleen ietsje groter was wel fijn geweest...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Ja, dat lijkt echt anders te zijn bij de 38 kWh accu. Er zijn o.a. op het Duitse forum verschillende ervaringen gerapporteerd bij temperaturen tussen 0 en 5 graden waarbij de laadsnelheid een heel stuk lager was dan normaal, maar ook waarbij de laadsnelheid niet anders was dan normaal; in het laatste geval was de accu goed op temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

Ik heb vorige week met mijn MY20 voor het eerst bij Fastnet gestaan aan de 50kW lader. Het was maar kort om even te testen en in 12 min en 42 sec heb ik 17% bijgeladen van 52 naar 69%. Het was 4 graden buiten en ik had op dat moment zo'n 80km gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjabba1979
Major_ton schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 07:59:
Ik heb vorige week met mijn MY20 voor het eerst bij Fastnet gestaan aan de 50kW lader. Het was maar kort om even te testen en in 12 min en 42 sec heb ik 17% bijgeladen van 52 naar 69%. Het was 4 graden buiten en ik had op dat moment zo'n 80km gereden.
Dat is niet zoveel. Maar percentage van 17% bij de MY2020 is meer dan bij het vorige model, die heeft een kleinere accu. Uitgaande van 36kw is er zo'n 6 geladen.Bij het vorige model zat er 28kw accu in praat je bij het laden van zo'n 6kWh over een percentage van 21,5%.
Ik heb met het vorige model 1 keer snelgeladen voor 15 minuten en er toen zo'n 16kWh bijgeladen. Fors verschil maar logisch, zelfde formaat accu, grotere dichtheid dus wordt sneller warme en gaat ten kosten van de snelheid. Zelfde als het rijden met de klepjes op de grill die open gaan. Zijn wat aanpassingen om toch maar die grote accu te kunnen leveren zonder een hele nieuwe auto te ontwerpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-07 11:47
Retonator schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 14:10:
Weten jullie of er een verschil is tussen het 2019 facelift model en het 2020 model? Ik kom hier niet helemaal uit en ik weet ook niet of er uberhaupt een verschil is.

Wel lijkt het erop dat beide 38kwh hebben en het nieuwe grotere scherm. Zijn er verder nog verschillen?

Daarnaast, weet iemand wat de standaard uitrusting is qua bekabeling?
De basis versie van de 38kWh versie heeft ook nog een 8 inch scherm ipv het grotere 10 inch scherm. De 38kWh heeft ook BlueLink support (behalve iMotion versie). Verder zijn er weinig verschillen. Zie ook Stefanovic45 in "Het grote Hyundai Ioniq Electric topic":

Grootste verschillen in features ten opzichte van het nieuwe model:
- Automatisch dimmende binnenspiegel
- Het vernieuwde 10.25 inch display
- Wireless charching smartphone
- BlueLink
- LFA ipv LKA

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Dus jij schrijft dat alleen Bluelink en 10" paneel is toegevoegd voor de premium versie. Premium had al die andere zaken al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hightechsoul
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 29-06 09:59
Sinds 13 December de Ioniq electic MK2

Gisteren in de middag en avond niet gereden. Paar keer langs de auto gelopen om de hond uit te laten en de auto reageerde (key less entry)

Vanochtend niet en bleek dat de 12 volt accu "jumped" moest worden. Na de dealer langs kwam werkte alles weer en even een flink stuk gereden (30 minuten)

Wel vreemd. Auto stond gewoon uit, hier schrik ik wel aangezien ik de auto 2 weken heb maar gelukkig is het niet afgelopen weekend gebeurd in Noord Frankrijk, dan was het waarschijnlijk ook goed gekomen maar liever thuis voor de deur op je vrije dag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Staat het vinkje bij bijladen uit hoofdaccu wel aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retonator
(jarig!)
Beetje een noob vraag maar kan / moet je het laden stoppen als je bv de granny wilt unpluggen voordat de accu vol is? Kan het kwaad als je de stekker gewoon uit de auto haalt of vind hij dit niet leuk.

SCC en LFA vanuit Sittard aan(160km) was erg lekker rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
Zolang je op de knop duwt om te laadkabel los te maken aan de auto is er geen enkel probleem. Dan stopt deze tijdelijk met laden en kan je veilig de stekker uittrekken. Enige wat je niet moet doen is op het moment dat de wagen aan het laden is, de stekker uit het stopcontact trekken. Dat kan wel eens vonken geven. Dus gewoon even op je afstandsbediening op de knop voor deuren te lossen duwen als je die uit wenst te trekken zodat het laden stopt en je niet begint te lassen.

[ Voor 20% gewijzigd door Blokker_1999 op 02-01-2020 19:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osxy
  • Nu online

Osxy

Holy crap on a cracker

Blokker_1999 schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 19:48:
Zolang je op de knop duwt om te laadkabel los te maken aan de auto is er geen enkel probleem. Dan stopt deze tijdelijk met laden en kan je veilig de stekker uittrekken. Enige wat je niet moet doen is op het moment dat de wagen aan het laden is, de stekker uit het stopcontact trekken. Dat kan wel eens vonken geven. Dus gewoon even op je afstandsbediening op de knop voor deuren te lossen duwen als je die uit wenst te trekken zodat het laden stopt en je niet begint te lassen.
Auto ontgrendelen stopt het laden niet maar ontgrendeld de stekker aan de auto kant alleen.

Het stekker ontwerp van aan de auto zijde zorgt ervoor dat laden wordt onderbroken (verschillende lengtes pinnen).

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
daemonix schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 11:33:
Dus jij schrijft dat alleen Bluelink en 10" paneel is toegevoegd voor de premium versie. Premium had al die andere zaken al.
Qua interessante features zijn dat inderdaad de belangrijkste. Maar LFA schijnt ook beter te zijn dan LKA.

Het oude model had toch bij geen enkele versie een automatisch dimmende binnenspiegel?

Wireless charging heb ik erbij gezet omdat die nu in het comfort pakket zit, terwijl dat bij de oude versie niet zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Mijn ioniq uit 2017 heeft automatisch dimmende binnenspiegel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Wireless charging zit er al in, net als automatisch dimmende binnenspiegel. Ik weet niet waar jij je lijstje met veranderingen vandaan hebt, maar het is niet correct. LFA en LKA zit er ook al in, en er is geen sprake van dat het een beter is dan het ander, het zijn verschillende dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefanovic45
daemonix schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 10:04:
Wireless charging zit er al in, net als automatisch dimmende binnenspiegel. Ik weet niet waar jij je lijstje met veranderingen vandaan hebt, maar het is niet correct. LFA en LKA zit er ook al in, en er is geen sprake van dat het een beter is dan het ander, het zijn verschillende dingen.
Ik vergeleek de comfort uitvoering van het vorige model met het huidige model... De huidige comfort uitvoering is rijker uitgerust, daar gaan de verschillen over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Laatst online: 15:43
daemonix schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 10:04:
Het 2017 model heeft alleen LKA en geen LFA. Dat zal waarschijnlijk op het 2018 model zitten.
Net als geventileerde stoelen alleen vanaf het 2018 model erin zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Blokker_1999 schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 12:50:
Zoals al meermaals vermeld is het bereik enorm afhankelijk van de omstandigheden. In de winter zal je minder ver komen dan in de zomer. Onder meer door verwarming, meer verlichting nodig maar ook hogere rolweerstand, .... . 245 is wel vrij laag moet ik zeggen, mijn 28kWh exemplaar haalt zelfs 210km als ik van de snelweg afblijf. Want dat is natuurlijk ook een vast gegeven: veel snelweg = minder bereik. zomer of winter.

En ja, brandstofwagens hebben hier ook last van. Al valt dat minder op doordat zij op een volle tank veel verder geraken.
Valt ook mee want bij koude lucht met veel zuurstof is de verbranding beter. Ook kost het minder energie om de cabine warm te houden, want de restwarmte van het blok is er toch. Wat bij een EV och weer kilometers kost.

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• pmiddeld
En daar issie weer voor de liefhebbers: De recent bijgewerkte kml-file met alle CCS snelladers in Nederland (50 kW en hoger én publiek toegankelijk), die je kunt importeren in je navi "Mijn POI". De file is eventueel aan te passen met o.a. Google Earth.

https://drive.google.com/...MUowenPaD4vIsHgMY42ntGEpn

Als ik er één of meer mis, laat maar weten.
Voor kml-files van andere landen of alleen 100 kW+ laders in NL verwijs ik naar

http://laadpaal.energiebewustzeeland.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuo

Kuo

Heeft iemand al eens geprobeerd om het .kml-bestand in te lezen bij de Kia e-Niro?
Naast de Ioniq hebben we namelijk ook de Niro en volgens mij werken Kia en Hyundai vaak met dezelfde onderliggende techniek.
Pagina: 1 ... 78 ... 191 Laatste