Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Heath
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 03-04 18:29
Kuo schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 16:55:
Heeft iemand al eens geprobeerd om het .kml-bestand in te lezen bij de Kia e-Niro?
Naast de Ioniq hebben we namelijk ook de Niro en volgens mij werken Kia en Hyundai vaak met dezelfde onderliggende techniek.
KML is een behoorlijk breed ondersteunde standaard, ik zou het eerder raar vinden als het bij de Kia niet zou werken. Guess you won’t know until you try? :)

Intel i7 7700K @ 5 Ghz | Asus Strix GTX1080 Advanced Edition | Asus Strix Z270G Gaming | Corsair AX860 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @ 3200MHz

• Hightechsoul
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 28-03 19:12
daemonix schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 17:07:
Staat het vinkje bij bijladen uit hoofdaccu wel aan?
Kan ik nergens vinden, is hier een nadeel aan op het inleveren van KWH op de high voltage accu na ?

[Voor 9% gewijzigd door Hightechsoul op 03-01-2020 23:21]

• daemonix
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online
Nee, alleen een voordeel. En het is zo weinig dat het niet relevant is voor de hoofdaccu.

Hyundai Kona, Hyundai Ioniq electric in bezit

• johndoe_1975
  • Registratie: september 2019
  • Laatst online: 09:39
Het afdekscherm in de bagageruimte rolt niet meer goed op na 55.000km. iemand het ook ervaring mee?

• BarryH
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 12:36
nee, werkt nog feilloos, door dealer naar laten kijken bij volgende beurt

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017

• RaymondD
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 13:41
johndoe_1975 schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 11:42:
Het afdekscherm in de bagageruimte rolt niet meer goed op na 55.000km. iemand het ook ervaring mee?
Bekend, zat me er afgelopen week aan te irriteren. Nog niet de moeite genomen om te kijken hoe het komt.

• Jhmkappe
  • Laatst online: 07-03 00:18
Ja bij mij ook even silliconenspray gespoten in de gleuven waar hij door heen glijd, is nu opgelost

• RKD
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 03-04 18:24
Nothing to see here :+

[Voor 84% gewijzigd door RKD op 06-01-2020 15:14]

iRacing Profiel

• Major_ton
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 03-04 23:30

Major_ton

Shoot!

Nu de wijk wat drukker is geworden met EV's en er nog steeds maar 1 publieke paal staat, wil ik toch het thuisladen eens gaan verkennen. Dit zal niet altijd lukken ivm geen vaste parkeerplek voor de deur, maar het is mooi om dit toch als back-up te hebben. Vanaf de voorgevel naar de parkeerplek (mits vrij) is het zo'n 7 meter (voortuin en stoep). Ik heb geen stopcontact buiten helaas, wel buitenverlichting. Ik heb een 1x35A aansluiting met 5 groepen. Wat raden jullie aan om te doen? Ik zou het fijn vinden als de stroomkosten automatisch zakelijk verrekend kunnen worden. Ik heb overigens een Ioniq MY20 38,8kW.

Nog een andere vraag. Ik heb een nu laadpas van Eneco e-mobility met €500,- Fastned tegoed. Is het handig om nog andere laadpassen aan te vragen? Langs de A2 tussen A'dam en Utrecht staan bijvoorbeeld erg weinig Fastned palen.

DJI Mavic 2 Pro - DJI Ronin S - Fuji X-Pro1, X-H1, X-T3 - 16mm/1.4 - 35mm/2 - 56mm/1.2 - 10-24mm/4 - 50-140mm/2.8 - 7Artisans 7,5mm - LG 65B6 OLED - Sony 75XF9005 FALD LCD - PS4 Pro - AMD R7 2700X, 32GB DDR4, RTX-2070 - Hyundai Ioniq EV 38,3kW Premium

• johndoe_1975
Jhmkappe schreef op zondag 5 januari 2020 @ 10:07:
Ja bij mij ook even silliconenspray gespoten in de gleuven waar hij door heen glijd, is nu opgelost
Bedankt, ik zal dit proberen

• Heath
Major_ton schreef op maandag 6 januari 2020 @ 14:15:
Nu de wijk wat drukker is geworden met EV's en er nog steeds maar 1 publieke paal staat, wil ik toch het thuisladen eens gaan verkennen. Dit zal niet altijd lukken ivm geen vaste parkeerplek voor de deur, maar het is mooi om dit toch als back-up te hebben. Vanaf de voorgevel naar de parkeerplek (mits vrij) is het zo'n 7 meter (voortuin en stoep). Ik heb geen stopcontact buiten helaas, wel buitenverlichting. Ik heb een 1x35A aansluiting met 5 groepen. Wat raden jullie aan om te doen? Ik zou het fijn vinden als de stroomkosten automatisch zakelijk verrekend kunnen worden. Ik heb overigens een Ioniq MY20 38,8kW.

Nog een andere vraag. Ik heb een nu laadpas van Eneco e-mobility met €500,- Fastned tegoed. Is het handig om nog andere laadpassen aan te vragen? Langs de A2 tussen A'dam en Utrecht staan bijvoorbeeld erg weinig Fastned palen.
Wat betreft het thuisladen, dit heb ik ook overwogen in een soortgelijke situatie. Het probleem hierbij is alleen dat de kabel over een stuk stoep moet, waardoor het van de gemeente niet mag. Voordat je verder je elektrische infra uit gaat zoeken (of eventueel zelfs al gaat opschalen), check eerst even of je gemeente je beboet als je een kabel over je stoep legt.

Het automatische verrekenen, als je de juiste laadpaal neemt die een laadpas kan scannen dan is het gewoon mogelijk. Ik zal het nog eens navragen bij een vriend van me die het recentelijk heeft gedaan, maar volgens mij heet het je "laadpaal publiek maken". Daarmee kun je een kWh tarief kenbaar maken wat dan vervolgens door je laadpas gebruikt wordt.

Je vraag over andere laadpassen, die snap ik niet helemaal. Heb je een pas die niet op factuurbasis werkt maar enkel op tegoed? Volgens mij werkt, zeker tegenwoordig, vrijwel iedere laadpas wel op publieke laadpalen. Voor eventuele buitenlandtripjes zou ik overigens Maingau aanraden, die rekent 0,35EU per kWh, ongeacht het tarief die de laadpaal vraagt. Meer laadpassen vind je hier:
https://laadpastop10.nl/

Intel i7 7700K @ 5 Ghz | Asus Strix GTX1080 Advanced Edition | Asus Strix Z270G Gaming | Corsair AX860 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @ 3200MHz

• Major_ton
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 03-04 23:30

Major_ton

Shoot!

Heath schreef op maandag 6 januari 2020 @ 15:15:
[...]

Wat betreft het thuisladen, dit heb ik ook overwogen in een soortgelijke situatie. Het probleem hierbij is alleen dat de kabel over een stuk stoep moet, waardoor het van de gemeente niet mag. Voordat je verder je elektrische infra uit gaat zoeken (of eventueel zelfs al gaat opschalen), check eerst even of je gemeente je beboet als je een kabel over je stoep legt.

Het automatische verrekenen, als je de juiste laadpaal neemt die een laadpas kan scannen dan is het gewoon mogelijk. Ik zal het nog eens navragen bij een vriend van me die het recentelijk heeft gedaan, maar volgens mij heet het je "laadpaal publiek maken". Daarmee kun je een kWh tarief kenbaar maken wat dan vervolgens door je laadpas gebruikt wordt.

Je vraag over andere laadpassen, die snap ik niet helemaal. Heb je een pas die niet op factuurbasis werkt maar enkel op tegoed? Volgens mij werkt, zeker tegenwoordig, vrijwel iedere laadpas wel op publieke laadpalen. Voor eventuele buitenlandtripjes zou ik overigens Maingau aanraden, die rekent 0,35EU per kWh, ongeacht het tarief die de laadpaal vraagt. Meer laadpassen vind je hier:
https://laadpastop10.nl/
Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Ik dacht alles zo goed mogelijk vermeld te hebben bij mijn vraag, maar het deel van de laadkabel over de stoep wordt terecht door je aangehaald. Dit is nagevraagd en wordt gedoogd zolang er een kleedje over de kabel heen ligt.

Wat betreft de laadpassen was dat een soort van open vraag. In een ander topic las ik dat sommige mensen wel 4 verschillende passen hebben, dus dat zette mij aan het denken zonder verder ook maar enig idee te hebben. Mijn pas werkt gewoon op factuurbasis (zakelijk), maar ik kreeg er toevallig € 500,- tegoed bij voor Fastned. Dat was eind vorig jaar een tijdelijke actie bij Eneco e-mobility. Excuses voor de verwarring. Bij Eneco kan je ook een paal voor aan huis aanvragen, maar dan ben je gelijk minimaal € 2.000,- verder en dat moet denk ik goedkoper kunnen? Zeker omdat een plek voor de deur niet gegarandeerd is. Een andere oplossing is een stopcontact aan de gevel op een eigen groep en daar gewoon de granny lader aanhangen? Dat het laden dan (erg) lang duur maakt mij niet zoveel uit.

DJI Mavic 2 Pro - DJI Ronin S - Fuji X-Pro1, X-H1, X-T3 - 16mm/1.4 - 35mm/2 - 56mm/1.2 - 10-24mm/4 - 50-140mm/2.8 - 7Artisans 7,5mm - LG 65B6 OLED - Sony 75XF9005 FALD LCD - PS4 Pro - AMD R7 2700X, 32GB DDR4, RTX-2070 - Hyundai Ioniq EV 38,3kW Premium

• Heath
Major_ton schreef op maandag 6 januari 2020 @ 16:43:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Ik dacht alles zo goed mogelijk vermeld te hebben bij mijn vraag, maar het deel van de laadkabel over de stoep wordt terecht door je aangehaald. Dit is nagevraagd en wordt gedoogd zolang er een kleedje over de kabel heen ligt.

Wat betreft de laadpassen was dat een soort van open vraag. In een ander topic las ik dat sommige mensen wel 4 verschillende passen hebben, dus dat zette mij aan het denken zonder verder ook maar enig idee te hebben. Mijn pas werkt gewoon op factuurbasis (zakelijk), maar ik kreeg er toevallig € 500,- tegoed bij voor Fastned. Dat was eind vorig jaar een tijdelijke actie bij Eneco e-mobility. Excuses voor de verwarring. Bij Eneco kan je ook een paal voor aan huis aanvragen, maar dan ben je gelijk minimaal € 2.000,- verder en dat moet denk ik goedkoper kunnen? Zeker omdat een plek voor de deur niet gegarandeerd is. Een andere oplossing is een stopcontact aan de gevel op een eigen groep en daar gewoon de granny lader aanhangen? Dat het laden dan (erg) lang duur maakt mij niet zoveel uit.
Prachtig, waren ze bij mij ook maar zo coulant. :)
Granny chargen is prima toch? Ookal heb je de 38kWh variant, dat moet volgens mij wel voor elkaar te boksen zijn als je rond 19:00 thuis komt en 08:00 wegrijdt. Anders geeft het je in ieder geval genoeg juice om naar de volgende fastcharger te komen.

Ikzelf heb twee laadpassen, een MTC Eneco kaart van werk en een Maingau pas voor het gebruik in buitenland. Ben al richting Oostenrijk/Duitsland/België geweest en nog geen laadpaal tegen gekomen waar ik niet terecht kon. Denk dat je daar dus prima mee af kunt. En sjah, iedereen heeft zo zn eigen redenen waarom een laadpas aan wordt gevraagd. Kan me zo voorstellen dat zoals Maingau de 0,35 cent/kWh hanteert overal, er andere passen zijn die bij specifieke leveranciers gunstige tarieven leveren. Ik zou daarvoor nog even de link bekijken ik in mn vorige reply stuurde. :)

De kosten van de laadpaal kan ik ook totaal niet verklaren, lijkt alle kanten op te gaan afhankelijk van wie je kiest. Toen ik mijn auto mocht bestellen was er een NewMotion optie a 1800 eu en een Eneco variant van 2300 eu. Ik zou zeggen, lekker rondshoppen. Eventueel even uitzoeken of Eneco een reeds aanwezige maar nog niet aangesloten paal wil aansluiten? Dan kun je zelf goedkoper het materiaal uitzoeken en Eneco inhuren voor het aansluiten o.i.d, geen idee of zoiets kan.

• pmiddeld
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 11:48
Major_ton schreef op maandag 6 januari 2020 @ 16:43:
[...]

Een andere oplossing is een stopcontact aan de gevel op een eigen groep en daar gewoon de granny lader aanhangen? Dat het laden dan (erg) lang duur maakt mij niet zoveel uit.
Dat is wel lekker goedkoop, maar aan de andere kant wel zonde van je 1 x 35A, wat betekent dat je in theorie de volle 6,6 kW laadsnelheid kunt benutten, mocht je eens haast hebben (mits er niet gelijktijdig een andere grote verbruiker aan staat).

Voor het geval dat je in alle mogelijkheden en technische details geïnteresseerd bent, raad ik je aan om het "Laadpalen etc." topic een rustig door te lezen:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1877683/0
Ook interessant voor laadpassen trouwens.

Hyundai Ioniq Comfort 2017

• Heath
pmiddeld schreef op maandag 6 januari 2020 @ 17:19:
[...]

Dat is wel lekker goedkoop, maar aan de andere kant wel zonde van je 1 x 35A, wat betekent dat je in theorie de volle 6,6 kW laadsnelheid kunt benutten, mocht je eens haast hebben (mits er niet gelijktijdig een andere grote verbruiker aan staat).
....
Overigens vraag ik me af wat de conversion lossess doen bij deze twee oplossingen. Zou als het goed is niet uit mogen maken omdat de converter in beide gevallen in de auto zit, maar stel die is iets efficienter wanneer het op een hogere kW value kan laden..
Als we het dan toch over goedkoop gaan hebben, moet het ook zo conversion-loss-less mogelijk. :D

• henri055
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 10-03 18:10
Heeft er iemand ervaring met naar Oostenrijk of Tsjechië rijden in de winter (wintersport)? Ik ben nog niet die kant op geweest en zeker niet in de winter.

Rijdt in een Hyundai Ioniq electric (lease)

• D2nny
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 28-03 00:48
Nee, alleen Zwitserland (Italië) in de zomer, Duitsland en Zwitserland zijn prima te doen, alleen in Duitsland goed de Chargemap recensies goed in de gaten houden, niet elke lader werkte (of kaartlezer was stuk).
Als je hier rekening mee houd (als in: niet de accu helemaal leegrijden, hou voldoende accu, om eventueel de volgende te halen), is het echt wel goed te doen.

[Voor 15% gewijzigd door D2nny op 07-01-2020 12:47]

• Standeman
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 13:43

Standeman

Moderator Witgoed

Prutser 1e klasse

henri055 schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 12:38:
Heeft er iemand ervaring met naar Oostenrijk of Tsjechië rijden in de winter (wintersport)? Ik ben nog niet die kant op geweest en zeker niet in de winter.
Vorig jaar april naar Bisschopshoven gereden en dat was geen enkel probleem, zowel in Duitsland als Oostenrijk zijn imo voldoende snelladers van Allegro en Ionity met hier en daar een gratis lader.

Het enige puntje wat ik had is dat tussen Eindhoven en Keulen vrij weinig snelladers zijn.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• D2nny
Standeman schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 12:54:
[...]
Het enige puntje wat ik had is dat tussen Eindhoven en Keulen vrij weinig snelladers zijn.
Ze zijn er wel, maar niet direct langs de snelweg. ;)
Kaufland heeft ze (waren geloof ik zelfs gratis), op die route. (ik reed overdag, doordeweeks... weet niet hoe deze 's nachts zullen zijn?)

[Voor 10% gewijzigd door D2nny op 07-01-2020 13:43]

• Standeman

Standeman

Moderator Witgoed

Prutser 1e klasse

D2nny schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 13:42:
[...]

Ze zijn er wel, maar niet direct langs de snelweg. ;)
Kaufland heeft ze (waren geloof ik zelfs gratis), op die route. (ik reed overdag, doordeweeks... weet niet hoe deze 's nachts zullen zijn?)
Dat ben ik inderdaad vergeten te melden. Ik vond het maar onhandig en hou niet van omrijden.

• D2nny
Standeman schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 13:47:
[...]

Dat ben ik inderdaad vergeten te melden. Ik vond het maar onhandig en hou niet van omrijden.
Omrijden hou ik ook niet van, maar heb laatst 13u gedaan om van Culemborg in Parijs te komen, omdat de laders aan de A1 niet werkten... dus ik heb op de terugweg een paar uur omgereden, vanwege de laadpalen die hier wel werkten (aldus Chargemap)... alleen jammer, dat deze van supermarkten waren en niet open op zondag... |:(

Gelukkig uiteindelijk wel gered... anyhow.. terug naar het topic: Duitsland werkt over het algemeen best goed. :)

• Standeman

Standeman

Moderator Witgoed

Prutser 1e klasse

D2nny schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 15:16:
[...]

Omrijden hou ik ook niet van, maar heb laatst 13u gedaan om van Culemborg in Parijs te komen, omdat de laders aan de A1 niet werkten... dus ik heb op de terugweg een paar uur omgereden, vanwege de laadpalen die hier wel werkten (aldus Chargemap)... alleen jammer, dat deze van supermarkten waren en niet open op zondag... |:(

Gelukkig uiteindelijk wel gered... anyhow.. terug naar het topic: Duitsland werkt over het algemeen best goed. :)
13 uur naar parijs :X

Kan je het bijna op de fiets doen :+

• D2nny
13u was wel inclusief weggesleept worden naar een kerkje in een dorp, waar ik met m'n granny charger voldoende stroom kon laden om het hotel te halen...
Om in het hotel erachter te komen, dat ze wel laadzuilen hadden, aan de muur... alleen de electricien had nog niets aan het stroomnet gehangen, dus het was een 'draadloze laadpaal' die niet werkte... (daarom wel m'n parkeerkosten teruggekregen van het hotel) :P
Wel jammer dat ik m'n vergadering heb gemist hierdoor...

• tomic
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 09:03

tomic

Smexylittlebabe!

D2nny schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 15:37:
13u was wel inclusief weggesleept worden naar een kerkje in een dorp, waar ik met m'n granny charger voldoende stroom kon laden om het hotel te halen...
Om in het hotel erachter te komen, dat ze wel laadzuilen hadden, aan de muur... alleen de electricien had nog niets aan het stroomnet gehangen, dus het was een 'draadloze laadpaal' die niet werkte... (daarom wel m'n parkeerkosten teruggekregen van het hotel) :P
Wel jammer dat ik m'n vergadering heb gemist hierdoor...
Dit komt op mij wel over als totale horror. Ook moet ik nog eens naar Parijs rijden, het is maar +/- 500 km van Utrecht dus met 2,5 keer opladen moet het toch lukken. Wat was je bereik op de Ioniq bij 100%?

Toch maar een weblog?

• orillion
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 13:00
tomic schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 17:54:
[...]

Dit komt op mij wel over als totale horror. Ook moet ik nog eens naar Parijs rijden, het is maar +/- 500 km van Utrecht dus met 2,5 keer opladen moet het toch lukken. Wat was je bereik op de Ioniq bij 100%?
Het probleem is dat de Corri-Door laders langs de Franse snelwegen zeer onbetrouwbaar zijn, zie eerdere posts in dit of een vorig topic.

• its_me_
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 13:57
orillion schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 18:21:
[...]

Het probleem is dat de Corri-Door laders langs de Franse snelwegen zeer onbetrouwbaar zijn, zie eerdere posts in dit of een vorig topic.
Toevallig heb ik weer een reis gemaakt naar Frankrijk op woensdag 18 december. Dit was de dag van de boeren stakingen in Nederland, dus ik vertrok om 6 uur 's morgens vanuit Utrecht om op tijd het land uit te zijn. Dit is de route die ik heb gevolgd: https://abetterrouteplann...23-401f-8157-150ee69c379a

Het eerste "probleem" had ik bij de Ionity lader in Froyennes. Op de een of andere manier ging het laden hier niet snel, maximaal met zo'n +/- 35 kW schat ik. De lader gaf aan dat de snelheid werkt beperkt door de auto. Hier heb ik dan ook 40 minuten aan de paal gestaan, terwijl ik 17 minuten had gepland. Mogelijk veroorzaakt doordat de accu al wat warm was geworden door vorige snellaadsessies? Het verbaasde mij in ieder geval gezien de buitentemperatuur max. 5 graden was.

Omdat ik wist dat er veel problemen zijn met de snelladers tussen Lille en Parijs had ik een uitgebreide lunchpauze ingepland in Roye. Hier heb ik 2u geladen aan een (gratis!) 43 kW AC lader, dus ruim 6,5 kW effectief. De uitgebreide Franse maaltijd smaakte erg goed! :) Tijdens de lunch kon ik de batterij ongeveer 50% opladen.

De meeste vertraging heb ik opgelopen op het laatste stuk naar Parijs. Het hele openbare vervoer lag daar plat ten gevolge van enorme stakingen en dus stond de hele stad vast. Heb er 2 uur over gedaan om vanaf de laatste lader naar het hotel te komen, dik 1,5u vertraging dus.

Uiteindelijk iets na half 5 bij het hotel aangekomen. Totale reistijd was dus 10,5 uur, inclusief een lunch van 2 uur. Als ik uitga van de planning van ABRP (6u15 + 1u30 vertraging + 2u00 laden in Roye) heb ik dus een extra vertraging opgelopen van 45 minuten bij de laadpalen. Deels misschien ook veroorzaakt omdat ik de batterij verder laadde dan strikt werd aangeraden door ABRP. Het verbruik bleek in de praktijk iets hoger te liggen, mede ook veroorzaakt door een hoge snelheid en de kou.

De terugreis naar Nederland is overigens zonder noemenswaardige problemen verlopen, er zijn voldoende functionerende snelladers in de richting Parijs - Brussel zodat je dan geen langzame lader hoeft te pakken.

[Voor 4% gewijzigd door its_me_ op 08-01-2020 21:39]

• D2nny
tomic schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 17:54:
[...]

Toen ik 's ochtends vertrok, was de auto voorverwarmd aan m'n oplader en ik had hem op "driver only" gezet, toen was m'n bereik ongeveer 161km.
Eerste laadstop bij Hazeldonk-West, was misschien wat vroeg, maar van Fastned wist ik 100% zeker, dat deze zou werken (en kon ik even ontbijten).
Toen naar de lader bij Nazareth gereden, was volgens ABRP de beste volgende stop... toen heel rustig (nergens harder dan 100) naar de eerste lader in Frankrijk vertrokken (tot 94% geladen)... dit was inderdaad de genoemde (en gewraakte) corri-door lader.

Ik had al wat gehoord, dus had ook al op chargemap gezocht, de laders die ABRP had uitgezocht, zouden werken, volgens recente reviews.
Daarnaast had ik mezelf voorgenomen, om niet onder de 40% accu te komen in Frankrijk...
De eerste lader werkte dus niet, klantenservice heeft hem herstart, maar kreeg hem niet uit error mode, ik heb vervolgens 10min aan de 43kW lader gestaan, tot die ook een error gaf...
ABRP laten herberekenen, chargemap bekeken... en op naar de volgende lader, met nog 43% accu... daar aangekomen: error... servicedesk: "vreemd, een uur geleden is hij nog gebruikt!" 2x herstart, maar ook de Schuko aansluiting achterop (had ik bij me) en de 43kW werkten niet, dus de klantenservice ging kijken of de volgende lader wel werkte... deze werkte, want was op 'dit moment' in gebruik.
Zonder verder te checken, weer ingestapt en met nog 25% naar die lader gereden... daar aangekomen... error... klantenservice gebeld: "Ja, daar heeft een auto aangesloten gestaan, maar niet geladen, want deze staat in error... als je chargemap had bekeken had je dit kunnen weten!" toen ik vroeg, hoe nu verder, kreeg ik nog de sneer: "Ja, maar u rijd ook geen Franse auto; Franse auto's laden niet met de Combi (CCS) lader"... die heb ik maar laten varen...
In de auto gekeken: de dichtstbijzijnde lader zat op 400m! berekenen... aan de andere kant van de snelweg en de eerstvolgende afrit op 35km, dus dan moest ik 72km rijden, om die te halen... ik had nog 35km bereik... de lader erna zat op 42km... dus leasemaatschappij gebeld, die hebben me laten ophalen met een sleepwagen... en die heeft me naar een klein dorpje (op 42km) gebracht, naar een kerkje... waar ik met Schuko kon laden...

Al met al: Als ik nog eens in Parijs moet zijn, pak ik de Thalys (mijn vriendin is 's avonds ook naar Parijs gekomen, met de Thalys, zij kon niet eerder, vanwege ons zoontje, die overdag nog geen oppas had, opa en oma waren pas 's avonds beschikbaar)

• Stefanovic45
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 02-04 21:04
Heath schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 10:17:
[...]

Overigens vraag ik me af wat de conversion lossess doen bij deze twee oplossingen. Zou als het goed is niet uit mogen maken omdat de converter in beide gevallen in de auto zit, maar stel die is iets efficienter wanneer het op een hogere kW value kan laden..
Als we het dan toch over goedkoop gaan hebben, moet het ook zo conversion-loss-less mogelijk. :D
Als je zo min mogelijk verlies wilt hebben dan moet je met zoveel mogelijk kW laden. Ik heb dit een keer getest met de granny charger en mijn gewone laadpaal. Ik heb de spanning die de laadpaal / granny charger pakt vergeleken met wat er daadwerkelijk in de auto komt, gemeten met een ODB2 dongel. Als je met de granny charger laad dan zijn de verliezen al snel 20%, terwijl dit op volle snelheid (7kW) via de laadpaal ongeveer 10% is. Als je met de laadpaal trager gaat laden dan zie je ook weer dat de efficiëntie terug loopt naar de 80% hoe dichter je bij de 2.7kW komt (12A).

Hyundai Ioniq Electric 28 kWh / 5.4 kWp PV installatie

• JeroenE
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
Heath schreef op maandag 6 januari 2020 @ 15:15:
Ik zal het nog eens navragen bij een vriend van me die het recentelijk heeft gedaan, maar volgens mij heet het je "laadpaal publiek maken". Daarmee kun je een kWh tarief kenbaar maken wat dan vervolgens door je laadpas gebruikt wordt.
Als je je eigen laadpaal publiek zet dan komt die vanzelf (na een tijdje) in allerlei apps te staan en zullen mensen denken dat ze bij jouw laadpaal mogen laden. Of ze het echt doen is natuur;ijk wat anders, maar in ieder geval is dat niet echt praktisch. Er moet ook een optie zijn om de kWh-prijs in te stellen zonder gelijk toestemming te geven dat iedereen bij jou mag laden.

• D2nny
JeroenE schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 09:20:
[...]
Als je je eigen laadpaal publiek zet dan komt die vanzelf (na een tijdje) in allerlei apps te staan en zullen mensen denken dat ze bij jouw laadpaal mogen laden. Of ze het echt doen is natuur;ijk wat anders, maar in ieder geval is dat niet echt praktisch. Er moet ook een optie zijn om de kWh-prijs in te stellen zonder gelijk toestemming te geven dat iedereen bij jou mag laden.
Ik heb geen laadpaal van Eneco, maar van NewMotion (via m'n werk) en heb deze inderdaad ook niet op publiek gezet; want dan mag 'iedereen' hem gebruiken en in mijn geval is de automatische verrekening van de electriciteit aan m'n laadpas gekoppeld. (en alleen mijn laadpas heeft nu toestemming om te laden op de laadpaal)
Ben overigens niet zo bang, dat ze mijn laadpaal zomaar zouden gebruiken (mocht ik hem wel op publiek zetten), want hij staat in de achtertuin, naast m'n eigen parkeerplek.

Als de verrekening niet aan de laadpas gekoppeld zou zijn, zou ik het niet zo erg vinden, als er incidenteel geladen zou worden door derden...

Laatst heeft de Porsche Cayenne (PHEV) van de oom van m'n vriendin even bij ons geladen, toen ik er niet was; toen kon ik hem wel met de app starten.

• Metro2002
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 14:04

Metro2002

Mind explorer

D2nny schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 08:00:
[...]

Toen ik 's ochtends vertrok, was de auto voorverwarmd aan m'n oplader en ik had hem op "driver only" gezet, toen was m'n bereik ongeveer 161km.
Eerste laadstop bij Hazeldonk-West, was misschien wat vroeg, maar van Fastned wist ik 100% zeker, dat deze zou werken (en kon ik even ontbijten).
Toen naar de lader bij Nazareth gereden, was volgens ABRP de beste volgende stop... toen heel rustig (nergens harder dan 100) naar de eerste lader in Frankrijk vertrokken (tot 94% geladen)... dit was inderdaad de genoemde (en gewraakte) corri-door lader.

Ik had al wat gehoord, dus had ook al op chargemap gezocht, de laders die ABRP had uitgezocht, zouden werken, volgens recente reviews.
Daarnaast had ik mezelf voorgenomen, om niet onder de 40% accu te komen in Frankrijk...
De eerste lader werkte dus niet, klantenservice heeft hem herstart, maar kreeg hem niet uit error mode, ik heb vervolgens 10min aan de 43kW lader gestaan, tot die ook een error gaf...
ABRP laten herberekenen, chargemap bekeken... en op naar de volgende lader, met nog 43% accu... daar aangekomen: error... servicedesk: "vreemd, een uur geleden is hij nog gebruikt!" 2x herstart, maar ook de Schuko aansluiting achterop (had ik bij me) en de 43kW werkten niet, dus de klantenservice ging kijken of de volgende lader wel werkte... deze werkte, want was op 'dit moment' in gebruik.
Zonder verder te checken, weer ingestapt en met nog 25% naar die lader gereden... daar aangekomen... error... klantenservice gebeld: "Ja, daar heeft een auto aangesloten gestaan, maar niet geladen, want deze staat in error... als je chargemap had bekeken had je dit kunnen weten!" toen ik vroeg, hoe nu verder, kreeg ik nog de sneer: "Ja, maar u rijd ook geen Franse auto; Franse auto's laden niet met de Combi (CCS) lader"... die heb ik maar laten varen...
In de auto gekeken: de dichtstbijzijnde lader zat op 400m! berekenen... aan de andere kant van de snelweg en de eerstvolgende afrit op 35km, dus dan moest ik 72km rijden, om die te halen... ik had nog 35km bereik... de lader erna zat op 42km... dus leasemaatschappij gebeld, die hebben me laten ophalen met een sleepwagen... en die heeft me naar een klein dorpje (op 42km) gebracht, naar een kerkje... waar ik met Schuko kon laden...

Al met al: Als ik nog eens in Parijs moet zijn, pak ik de Thalys (mijn vriendin is 's avonds ook naar Parijs gekomen, met de Thalys, zij kon niet eerder, vanwege ons zoontje, die overdag nog geen oppas had, opa en oma waren pas 's avonds beschikbaar)
Pff wat een drama. Frankrijk loopt echt nog gigantisch achter qua electrisch rijden volgens mij. 2 jaar geleden ook eens gelet op het aantal laadpalen en dat was echt op 1 hand te tellen. Ook in dorpjes e.d. niet echt tenzij het nu gigantisch verbeterd is
één niet werkende paal kan ik me nog voorstellen maar 3.. echt heel erg slecht.

Mijn retro/tech youtube kanaal: Oldtech81

• tomic
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 09:03

tomic

Smexylittlebabe!

[...]

Toen ik 's ochtends vertrok...
Holy shitballs :P Wederom dank voor het delen. Het is echt niet goed zeg dat ze in Frankrijk nog geen infra hebben. Nu heb je ook wel enorm pech natuurlijk. Maar dat is wel een nadeel van de range van de Ioniq. Heb je dat ook al in andere landen ervaren of echt alleen in Frankrijk?

Toch maar een weblog?

• D2nny
tomic schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 12:01:
[...]

Holy shitballs :P Wederom dank voor het delen. Het is echt niet goed zeg dat ze in Frankrijk nog geen infra hebben. Nu heb je ook wel enorm pech natuurlijk. Maar dat is wel een nadeel van de range van de Ioniq. Heb je dat ook al in andere landen ervaren of echt alleen in Frankrijk?
Voor mij alleen in Frankrijk; In Duitsland heb ik maar 2x een klein probleempe gehad (laadplek was een bouwput en een andere laadpaal werkte de kaartlezer niet, blij die laatste heb ik toen gratis geladen met dank aan de klantenservice),

Zwitserland ging helemaal goed en zelfs Italië, ging relatief goed, alleen een lader in Milaan (bij Aldi) die niet werkte. Ik had van Italië verwacht, de meeste problemen te ondervinden... Enige dat je daar op moet letten, is dat ze hun eigen laad-infrastructuur (Enel-X) hebben, met hun eigen app, dit werkt niet met laadpassen en apps van b.v. NewMotion, Allego (Smoov), Plugsurfing etc.
Dus ik had voor vertrek al de Juicepass app geïnstalleerd en geconfigureerd, hierdoor kon ik zonder problemen op vakantie.

• JeroenE
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
D2nny schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 09:39:
Ben overigens niet zo bang, dat ze mijn laadpaal zomaar zouden gebruiken (mocht ik hem wel op publiek zetten), want hij staat in de achtertuin, naast m'n eigen parkeerplek.
Nee, dat zal wel meevallen. Maar als EV bezitter is het wel enorm irritant dat al zulk soort laadpalen op de kaart staan. Want dan ga je op visite bij tante Truus en denk je in de buurt te kunnen laden en blijkt het weer iemand te zijn die zijn prive-laadpaal verkeerd heeft ingesteld.

• Tom Paris
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 12:51
JeroenE schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 13:53:
[...]
Nee, dat zal wel meevallen. Maar als EV bezitter is het wel enorm irritant dat al zulk soort laadpalen op de kaart staan. Want dan ga je op visite bij tante Truus en denk je in de buurt te kunnen laden en blijkt het weer iemand te zijn die zijn prive-laadpaal verkeerd heeft ingesteld.
Filteren op >11kW palen haal je die er wel uit.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

• orillion
D2nny schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 12:28:
[...]

Voor mij alleen in Frankrijk; In Duitsland heb ik maar 2x een klein probleempe gehad (laadplek was een bouwput en een andere laadpaal werkte de kaartlezer niet, blij die laatste heb ik toen gratis geladen met dank aan de klantenservice),

Zwitserland ging helemaal goed en zelfs Italië, ging relatief goed, alleen een lader in Milaan (bij Aldi) die niet werkte. Ik had van Italië verwacht, de meeste problemen te ondervinden... Enige dat je daar op moet letten, is dat ze hun eigen laad-infrastructuur (Enel-X) hebben, met hun eigen app, dit werkt niet met laadpassen en apps van b.v. NewMotion, Allego (Smoov), Plugsurfing etc.
Dus ik had voor vertrek al de Juicepass app geïnstalleerd en geconfigureerd, hierdoor kon ik zonder problemen op vakantie.
Ik ben al in het Verenigd Koninkrijk, België, Duitsland, Oostenrijk, Denemarken en Noorwegen geweest en nooit problemen gehad inderdaad. Alleen Frankrijk klinkt eng. Bedankt dat jij je ervaring met Zwitserland en Italië deelt! Wij willen naar Italië maar waren bang voor Frankrijk-praktijken. Heb je veel kilometers gereden in Italië? Welk gebied ongeveer en hoeveel snellaadstations van EnelX gebruikt?

• ColdRain
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 01-04 10:17
Sedert vorige woensdag is m'n Ioniq hersteld (Gear Drive Unit werd vervangen). 3 weken zonder gezeten, 3 weken met 'n oude diesel, niet leuk maar er zijn ergere dingen.
Die 3 weken zijn uiteraard niet normaal (gewoonlijk 4 à 5 werkdagen) maar hebben alles te maken met sluitingen en vakantie tijdens de eindejaarsperiode.
Ioniq rijdt weer heerlijk. Ik merk niks van trillingen of zoemen bij bepaalde snelheden, iets waar sommige anderen over berichtten na vervangen van de GDU.

• Sjabba1979
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 08:39
ColdRain schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 11:42:
Sedert vorige woensdag is m'n Ioniq hersteld (Gear Drive Unit werd vervangen). 3 weken zonder gezeten, 3 weken met 'n oude diesel, niet leuk maar er zijn ergere dingen.
Die 3 weken zijn uiteraard niet normaal (gewoonlijk 4 à 5 werkdagen) maar hebben alles te maken met sluitingen en vakantie tijdens de eindejaarsperiode.
Ioniq rijdt weer heerlijk. Ik merk niks van trillingen of zoemen bij bepaalde snelheden, iets waar sommige anderen over berichtten na vervangen van de GDU.
Gerust stellend bericht.
Hoe oud is die van jou? Weet je het bouwjaar via typenummer? Er zijn er nogal veel later op kenteken gezet namelijk.
Ben benieuwd of het alleen voorkomt bij de eerste jaren. En hoeveel km heb je gereden?

• ColdRain
Sjabba1979 schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 20:34:
[...]

Gerust stellend bericht.
Hoe oud is die van jou? Weet je het bouwjaar via typenummer? Er zijn er nogal veel later op kenteken gezet namelijk.
Ben benieuwd of het alleen voorkomt bij de eerste jaren. En hoeveel km heb je gereden?
Bouwjaar 2018, geleverd oktober '18. 23000 km.
Overigens "op kenteken zetten" kennen we in België niet :) een nummerplaat hoort hier bij de eigenaar, niet bij de auto. Onder andere daarom zie je soms knotsgekke B kentekens.

• Healey
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 19-03 19:38
reijer.k schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 18:35:
Sinds een paar dagen gaat het sturen niet meer zo goed met de Ioniq. Als ik op snelwegen en provinciale wegen rijden is er een soort weerstand als ik wil corrigeren waarna hij opeens een stukje verder 'schiet'. Hebben jullie een idee hoe dit opgelost kan worden? De auto heeft nog geen 10.000 km gereden.
Reijer, ik heb hetzelfde probleem. is het bij jou opgelost?
Of zijn er andere forumleden die dit “plakkerige” stuurgevoel herkennen en ondertussen een oplossing hebben gevonden?

• Healey
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 19-03 19:38
Healey schreef op zondag 12 januari 2020 @ 11:46:
[...]

Of zijn er andere forumleden die dit “plakkerige” stuurgevoel herkennen en ondertussen een oplossing hebben gevonden?
Als toevoeging op het bovenstaande bericht heb ik een interessant artikelen op het Duitse forum gevonden:
https://www.goingelectric...1191183893816742#p1117344

• Sjabba1979
ColdRain schreef op zondag 12 januari 2020 @ 11:19:
[...]

Bouwjaar 2018, geleverd oktober '18. 23000 km.
Overigens "op kenteken zetten" kennen we in België niet :) een nummerplaat hoort hier bij de eigenaar, niet bij de auto. Onder andere daarom zie je soms knotsgekke B kentekens.
Juist, ik bedoelde het jaar dat hij echt uit de fabriek is gerold.
Maar dit is dan een redelijk recenter model en toch ook dit probleem.

• zonoskar
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 13:49

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Healey schreef op zondag 12 januari 2020 @ 11:46:
[...]

Ik weet niet of ik het stuurgedrag plakkerig kan noemen, maar ik kan met mijn Ioniq ook vrijwel niet rechtuit rijden. Met de LKAS aan is het nog erger.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output.

• PeterZ(on)
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 03-04 23:35
Ik heb het ook met mijn 2017er en vooral op de snelweg heb ik er last van. Bij mijn eerste ritten, auto gekocht vorig jaar november, heb ik niets gemerkt maar op een gegeven moment viel het op en sindsdien ga je er ook meer op letten. Ben nog niet terug geweest want ik wil eerst kijken of er een patroon is wanneer het zich voordoet maar het is erg wisselend en ik rij weinig.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Sjabba1979
Misschien eens laten uitlijnen en beetje toespoor vragen.
Maatje brede banden op grotere wielen zorgt ook voor meer rechtuitstabiliteit.

• RaymondD
Ik heb begin 2019 in reijer zijn Ioniq gereden en het is me toen niet opgevallen.

Ik heb inmiddels zelf een Ioniq. Ik kan zeggen dat ik de LKAS over het algemeen uit heb staan. Ik vind het niet prettig. Afhankelijk van het wegbeeld doet hij onprettige stuurcorrecties of gaat zelfs een beetje slingeren. Niet echt een toevoeging dus.

• ColdRain
Sjabba1979 schreef op zondag 12 januari 2020 @ 12:29:
Juist, ik bedoelde het jaar dat hij echt uit de fabriek is gerold.
Over 't algemeen zijn ioniq EV's build-to-order. De mijne ook: besteld 4 juli '18, gebouwd in juli-augustus, september op de boot en @verdeler begin oktober.

• PeterZ(on)
Sjabba1979 schreef op zondag 12 januari 2020 @ 15:35:
Misschien eens laten uitlijnen en beetje toespoor vragen.
Maatje brede banden op grotere wielen zorgt ook voor meer rechtuitstabiliteit.
Ik denk dan eerder aan het aanpassen van het caster, toespoor is meer voor auto's met achterwielaandrijving. En bredere banden zijn weer nadelig voor het verbruik. Maar kleven hoort gewoon niet en los je hiermee ook niet echt op, is meer symptoom bestrijding.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• its_me_
[...]

Jeetje, wat een verhaal en slechte ervaring. Welke laders / parkeerplaatsen gaat dit specifiek om? Ik ben toch wel benieuwd want dit is mij gelukkig (nog) niet overkomen op dit traject!

Hoe ging je terugreis?

• Barbas
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 13:10

Barbas

Gallego!

Ben aan het kijken naar de Ionic als mogelijke opvolger van mijn huidige lease auto. Vind het een mooie auto en ook aantrekkelijk financieel gezien.

De accu baart me alleen een beetje zorgen. Vind het snelladen in 54 minuten niet echt snel (met name in noodsituaties dan) goede planning en voorbereiding dus vooraf, misschien kwestie van wennen.

Mejor así

• Jan Treur
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 02-04 15:58
Barbas schreef op zondag 12 januari 2020 @ 23:16:
Ben aan het kijken naar de Ionic als mogelijke opvolger van mijn huidige lease auto. Vind het een mooie auto en ook aantrekkelijk financieel gezien.

De accu baart me alleen een beetje zorgen. Vind het snelladen in 54 minuten niet echt snel (met name in noodsituaties dan) goede planning en voorbereiding dus vooraf, misschien kwestie van wennen.
Als je wekelijks of zelfs bijna dagelijks snelladen nodig hebt, zou je kunnen overwegen wat meer geld uit te geven en voor een auto met een grotere accu gaan, zoals een Model 3 Long Range, of een Longe Range Kona EV.

Die 54 minuten is overigens niet de praktijk. Als je in Abetterrouteplanner kijkt voor een aantal voorbeeldtrajecten, zie je dat het in zo'n planning vaak meer rond een half uur ligt, mede omdat je dan tot rond de 70% oplaadt en niet tot 80% (boven de 68% gaat het veel langzamer). Bedenk dat 70% in de nieuwe Ioniq overeenkomt met 95% in de oude Ioniq, ofwel bijna 27 kWh. Laatst liet ik Abetterrouteplanner een reis naar Berlijn plannen en het verschil met de oude Ioniq was maar 2% in tijd, d.w.z. ca 10 minuten.

[Voor 23% gewijzigd door Jan Treur op 13-01-2020 04:30]

All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric

• Sjabba1979
ColdRain schreef op zondag 12 januari 2020 @ 17:55:
[...]

Over 't algemeen zijn ioniq EV's build-to-order. De mijne ook: besteld 4 juli '18, gebouwd in juli-augustus, september op de boot en @verdeler begin oktober.
Heb je daar misschien een bron van? Dit is namelijk zeker van invloed op levensduur van de batterij. Zou heel netjes zijn als ze zo werken JIT :-)

• D2nny
its_me_ schreef op zondag 12 januari 2020 @ 22:11:
[...]

Jeetje, wat een verhaal en slechte ervaring. Welke laders / parkeerplaatsen gaat dit specifiek om? Ik ben toch wel benieuwd want dit is mij gelukkig (nog) niet overkomen op dit traject!

Hoe ging je terugreis?
Op de heenweg stonden de defecte laadpalen bij:
- A1 Aire de Phalempin Ouest
- A1 Aire de St Leger Aut en
- A1 Aire de Ressons Est

Terug vertrokken om 15.45u
Op de terugweg ben ik eerst binnendoor naar een Aldi (of andere supermarkt) gereden, die bleek op zondag gesloten... |:(

Vervolgens ging de route via de volgede werkende opladers
- Autoroute de 'Est, Leo Resto Aire D'Ussy-sur-Marne
- Shell A4 Aire de Vrigny
- Tesla Supercharger Aire d'Urvillers (stond een gratis snellader van Total naast de Tesla superchargers)
- A1 Aire de Phalempin Est (aan de andere kant van de snelweg werkte hij dus wel, denk dat de Fransen je liever zien vertrekken)
- Nazareth (BE)
- Hazeldonk, waar ik hem nog 1x tot 94% heb geladen en daarna de cruise control niet meer van 135km/u af gehaald heb (130 op de GPS) om thuis te komen... om 1u 's nachts

• Sjabba1979
PeterZ(on) schreef op zondag 12 januari 2020 @ 18:38:
[...]

Ik denk dan eerder aan het aanpassen van het caster, toespoor is meer voor auto's met achterwielaandrijving. En bredere banden zijn weer nadelig voor het verbruik. Maar kleven hoort gewoon niet en los je hiermee ook niet echt op, is meer symptoom bestrijding.
Als dat echt het probleem is niet nee, maar misschien ligt de oorzaak net iets anders. Het gaat toch om een gevoel.
Kleeft het stuur echt moet je het schoonmaken ;-)

• D2nny
orillion schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 18:26:
[...]

Ik ben al in het Verenigd Koninkrijk, België, Duitsland, Oostenrijk, Denemarken en Noorwegen geweest en nooit problemen gehad inderdaad. Alleen Frankrijk klinkt eng. Bedankt dat jij je ervaring met Zwitserland en Italië deelt! Wij willen naar Italië maar waren bang voor Frankrijk-praktijken. Heb je veel kilometers gereden in Italië? Welk gebied ongeveer en hoeveel snellaadstations van EnelX gebruikt?
Binnen Italië heb ik 817km gereden (even snel in m'n Google Maps Timeline op moeten zoeken)
Ik heb wel een klein beetje vals gespeeld, voor de kleinere ritten... ik had van @Beatman een oplader geleend, voor op de camping waar we zaten, dus ik vertrok elke ochtend met een 100% opgeladen accu.
Het enige dat ik eng heb gevonden, was dat ik 1 nachtje in de Zwitserse bergen heb overnacht op een camping en de auto 100% had vol geladen.
De camping zat op 2km hoogte en ik moest naar de autotrein 1400m lager.. toen ik vertrok en de eerste scherpe bocht tegenkwam, bleek de auto niet te regenereren... dus niet met de flippers achter het stuur en de eerste 50% van het rempedaal gebeurde er ook niets...

Het enige dat niet handig was, was dat ik teveel vertrouwen in de auto had gekregen, ik heb ik Duitsland een paar keer de 170 gehaald (op de teller) en haalde toch gewoon de opladers die ik had geplanned.
Ook in Zwitserland werkt alles top, zoals je van de Zwitsers kunt verwachten...
Alleen had ABRP gezegd, dat ik op de Autostrada niet harder dan 100 moest rijden, maar zoals gezegd, ging alles zo volgens plan, dat ik gewoon 130 reed en met 25% ipv 40% bij de eerste lader in Milaan arriveerde (die dus niet werkte)... vervolgens naar de Q8 (Rho Sud) gereden, waar ik met 12% weer kon laden.
Ik zal later vandaag nog eens uitzoeken, hoeveel EnelX laders ik precies heb gebruikt (heb de transacties nog in de app staan, als het goed is).

Niet elke oplader van EnelX werkt, alleen hebben zij (in tegenstelling tot in Frankrijk) altijd 2 of 4 opladers staan, waardoor je alsnog 'kans' hebt om op te kunnen laden.

• RKD

Snelladen heb je alleen in bepaalde situaties nodig, als je verder wil rijden dan heb je het nodig. Ik zou goed kijken naar je eigen rijbehoefte, dan kan je bepalen of het een issue is of niet.

iRacing Profiel

• Mana
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 03-04 10:38
RKD schreef op maandag 13 januari 2020 @ 09:26:
[...]

Snelladen heb je alleen in bepaalde situaties nodig, als je verder wil rijden dan heb je het nodig. Ik zou goed kijken naar je eigen rijbehoefte, dan kan je bepalen of het een issue is of niet.
Dat was inderdaad ook mijn overweging. Woon-werk is 55 km (enkel), verder heb ik wat schoonfamilie op max 140 km. Voor verre vakanties hebben we nog een hybride staan. Voor 99% van de gevallen gaat de Ioniq dus voldoende zijn zonder dat snelladen noodzakelijk gaat zijn. Ik vond de Ioniq qua lease ook erg interessant, leaseprijs is laag, bijtelling is laag, wel alle luxe in de auto die ik zoek. En de range met het nieuwe model is voor mij ruimschoots voldoende.

Ben nog wel in afwachting van levering, dus nog geen praktijkervaring. Dat ze maar eens opschieten met dat ding in elkaar schroeven :)

• Standeman

Standeman

Moderator Witgoed

Prutser 1e klasse

Probeer eens de laatste noodsituatie te herinneren waarbij je auto onmisbaar was en hoeveel kilometer moest je toen rijden? Waarschijnlijk is dat heel lang geleden, of heeft misschien zich zelfs nooit voorgedaan.

Met een BEV laad je niet wanneer hij bijna leeg is (zoals met een ICE), maar wanneer je kan. Dus ook wanneer hij op 60% staat, hang ik hem aan de paal. Ik heb praktisch altijd wel 50+km in mijn accu zitten, meestal 100+. De enige manier dat ik er onder kom is wanneer ik net thuis aan kom (en hem weer aan de paal hang).

Op lange ritten sta ik wel regelmatig aan de snellader. Maar zoals @Jan Treur al melde, dat scheelt slechts 10 minuten op een reis van 600km.

[Voor 4% gewijzigd door Standeman op 13-01-2020 09:53]

• Barbas
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 13:10

Barbas

Gallego!

Thanks voor alle reacties. Goede tips lees ik ook!

Denk dat het bij mij vooral "angst" is voor het nieuwe en een kwestie van wennen.

Mejor así

• Standeman

Standeman

Moderator Witgoed

Prutser 1e klasse

Barbas schreef op maandag 13 januari 2020 @ 10:09:

Denk dat het bij mij vooral "angst" is voor het nieuwe en een kwestie van wennen.
Ik heb de eerste drie maanden ook last gehad van range anxiety, dus zo raar is dat niet hoor :p

• Hulkkonen
  • Registratie: maart 2019
  • Laatst online: 03-04 14:29

Hulkkonen

I wear them at night

Barbas schreef op maandag 13 januari 2020 @ 10:09:

Het is inderdaad even wennen en het vraagt iets meer voorbereiding: er rekening mee houden dat je volgeladen bent als je de volgende dag een langere afstand moet afleggen.

Ik rij de oude Ioniq (dus 180-220 km bereik) nu bijna een jaar en heb precies één keer bij een snellader gestaan. M.a.w.: door goed te plannen zou de snelheid van het snelladen niet doorslaggevend moeten zijn.

• Heath

Volgens mij is je uitgangspunt al een beetje scheef. :)
Je kunt het beste uitgaan van je woon-/werkverkeer, in een heel veel later stadium pas eventuele vakanties e.d, 95% van de ritten doe je namelijk niet aan snelladen maar sta je gewoon AC op bestemming of thuis te laden.

Vind het sowieso jammer dat de gemiddelde ICE rijder naar elektrische auto's kijkt en zegt: "ja maar op vakantie naar bestemming X moet ik kilometers Y rijden en dat kunnen die dinkytoys niet!!!!1"
Klopt, maar kijk eens naar het dagelijkse verkeer waarbij je nooit hoeft te tanken en alleen maar destination charging hoeft te doen.

Mocht je dus echt overwegen om een elektrische auto te gaan rijden, kun je zoals gezegd het beste eerst kijken naar je woon-/werkverkeer.

• revolution-nl
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 03-04 14:12

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Heath schreef op maandag 13 januari 2020 @ 11:46:
[...]

Volgens mij is je uitgangspunt al een beetje scheef. :)
Je kunt het beste uitgaan van je woon-/werkverkeer, in een heel veel later stadium pas eventuele vakanties e.d, 95% van de ritten doe je namelijk niet aan snelladen maar sta je gewoon AC op bestemming of thuis te laden.

Vind het sowieso jammer dat de gemiddelde ICE rijder naar elektrische auto's kijkt en zegt: "ja maar op vakantie naar bestemming X moet ik kilometers Y rijden en dat kunnen die dinkytoys niet!!!!1"
Klopt, maar kijk eens naar het dagelijkse verkeer waarbij je nooit hoeft te tanken en alleen maar destination charging hoeft te doen.

Mocht je dus echt overwegen om een elektrische auto te gaan rijden, kun je zoals gezegd het beste eerst kijken naar je woon-/werkverkeer.
De gemiddelde ICE rijder wilt gewoon een auto die breed inzetbaar is voor een bepaald budget. Aanvankelijk van het gebruik profiel past de ene EV beter dan een ander.

Wil je een EV van 30-40k, rijdt je dagelijks 150km en moet je 1x in de 2 maanden een rit maken van 1000km dan kom je bij een Ioniq 28kWh uit. Rij je dagelijks 150km en moet je 1x in de week een rit van 250km maken en ga je met het vliegtuig op vakantie dan kan je beter voor een 38kWh Ioniq, Leaf of Zoe 50kWh gaan.

Zolang niet iedere EV >300km range heeft en 100-200kW CCS snellaad mogelijkheid blijft een EV veel meer maatwerk dan een ICE, dit besef is nog niet doorgedrongen tot de gemiddelde consument /verkoper.

8000Wp solar | Tesla Model 3 SR+ | Skoda Citigo E iV | Gasloos

• its_me_
D2nny schreef op maandag 13 januari 2020 @ 08:03:
[...]

Op de heenweg stonden de defecte laadpalen bij:
- A1 Aire de Phalempin Ouest
- A1 Aire de St Leger Aut en
- A1 Aire de Ressons Est

Terug vertrokken om 15.45u
Op de terugweg ben ik eerst binnendoor naar een Aldi (of andere supermarkt) gereden, die bleek op zondag gesloten... |:(

Vervolgens ging de route via de volgede werkende opladers
- Autoroute de 'Est, Leo Resto Aire D'Ussy-sur-Marne
- Shell A4 Aire de Vrigny
- Tesla Supercharger Aire d'Urvillers (stond een gratis snellader van Total naast de Tesla superchargers)
- A1 Aire de Phalempin Est (aan de andere kant van de snelweg werkte hij dus wel, denk dat de Fransen je liever zien vertrekken)
- Nazareth (BE)
- Hazeldonk, waar ik hem nog 1x tot 94% heb geladen en daarna de cruise control niet meer van 135km/u af gehaald heb (130 op de GPS) om thuis te komen... om 1u 's nachts
Jeetje, wat heb je dan een enorme omreis gemaakt op de terugweg! Terwijl er juist wel voldoende werkende laders zijn van Zuid naar Noord via de A1 (Charles de Gaulle en Ressons Est) en A2 (Havrincourt) en dan door via Brussel.

Die laders die je aangeeft voor je heenreis functioneren inderdaad niet, daarom heb ik die laders ontweken. Zie mijn recente forumpost met de route die ik heb genomen. Die route zou voor zo ver ik weet nog steeds moeten functioneren.

Hopelijk is je volgende reis naar Frankrijk een reis met een betere ervaring!

• D2nny
its_me_ schreef op maandag 13 januari 2020 @ 22:31:
[...]

Jeetje, wat heb je dan een enorme omreis gemaakt op de terugweg! Terwijl er juist wel voldoende werkende laders zijn van Zuid naar Noord via de A1 (Charles de Gaulle en Ressons Est) en A2 (Havrincourt) en dan door via Brussel.

Die laders die je aangeeft voor je heenreis functioneren inderdaad niet, daarom heb ik die laders ontweken. Zie mijn recente forumpost met de route die ik heb genomen. Die route zou voor zo ver ik weet nog steeds moeten functioneren.

Hopelijk is je volgende reis naar Frankrijk een reis met een betere ervaring!
Ja, ik durfde niet terug over diezelfde A1... (en zat zo te schelden en vloeken op die route), dat ik liever omreed...
De volgende keer, heb ik afgesproken de Thalys te pakken... (zowel met collega's als met m'n vriendin)

Mijn collega's zijn naar Parijs gegaan met een touringcar (we hadden om 14u vergadering waar ik bij moest zijn), alleen de laatste keer dat ik in een touringcar zat, gingen we naar Brussel en heb ik van 's Hertogenbosch tot Brussel boven een toilet gehangen, vanwege wagenziekte (ja, ook nadat ik pillen tegen reisziekte had genomen), dus dat zag ik niet zitten...

• johndoe_1975
De standaard gemonteerde Michelin Energy savers presteren qua energielabel en geluid slechter als de "gewone" primacy 4. Daarom wil ik laatstgenoemde laten monteren, of zie ik iets over het hoofd?

• orillion
johndoe_1975 schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 15:11:
De standaard gemonteerde Michelin Energy savers presteren qua energielabel en geluid slechter als de "gewone" primacy 4. Daarom wil ik laatstgenoemde laten monteren, of zie ik iets over het hoofd?
Waarschijnlijk is de Primacy 4 nieuwer. Misschien moet je vergelijken met de Energy Saver+, volgens mij is die ook nieuwer en beter.

• RaymondD
In de bandenmaat van de Ioniq is de Premacy 4 energielabel B en Energy Saver + is energielabel A. Tenminste volgens Autoweek bandenvergelijker. Geluid is wel lager bij de Premacy 4. Iemand ervaring met de Premacy 4 onder de Ioniq?

Of wellicht iemand ervaring met: Nokian ELINE 2 205/55R16 94W, A label brandstof, A label Grip en 68db?

[Voor 18% gewijzigd door RaymondD op 15-01-2020 20:37]

• johndoe_1975
RaymondD schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 20:13:
In de bandenmaat van de Ioniq is de Premacy 4 energielabel B en Energy Saver + is energielabel A. Tenminste volgens Autoweek bandenvergelijker. Geluid is wel lager bij de Premacy 4. Iemand ervaring met de Premacy 4 onder de Ioniq?

Of wellicht iemand ervaring met: Nokian ELINE 2 205/55R16 94W, A label brandstof, A label Grip en 68db?
Het label hangt blijkbaar af van de load/snelheids-index. Ik had op de site van profile gekeken
De 94h heeft een A-label.

Ook interessant: https://www.auto-motor-un...este-reifen-fuers-e-auto/

[Voor 7% gewijzigd door johndoe_1975 op 15-01-2020 20:41]

• evtje
  • Registratie: augustus 2017
Bjorn gaat vrijdag zaterdag en zondag de nieuwe ioniq testen. Youtube Bjorn Nyland en Teslabjorn Live .

Hyundai Ioniq Sep 2017. Daikin Emura 2 WP.

• Drag0nsden
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 02-04 10:43

Drag0nsden

To GoT, or not to GoT...

Ik ben wel nieuwsgierig naar de energieprestaties van de nieuwe Goodyear Soundcomfort:
https://www.autowereld.co...comfort-oorverdovend-stil

• Robbeke80
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 07:55
Drag0nsden schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 09:22:
Ik ben wel nieuwsgierig naar de energieprestaties van de nieuwe Goodyear Soundcomfort:
https://www.autowereld.co...comfort-oorverdovend-stil
Die banden zijn helaas (nog) niet leverbaar in 205/55 R16 volgens de website van Goodyear.
Nu had ik onder m'n vorige auto Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 banden en die waren al aanzienlijk stiller dan de gemiddelde band en die hadden die soundcomfort laag niet voor zover ik weet. Ze hebben ook nog eens een bovengemiddeld goed energielabel.

Hyundai Ioniq Executive (FR Premium) 2019

• Gerard S 67
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 11:42
evtje schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 09:18:
Bjorn gaat vrijdag zaterdag en zondag de nieuwe ioniq testen. Youtube Bjorn Nyland en Teslabjorn Live .
Inderdaad. Hij gaat ook zijn 1000 km challenge doen. Denk dat het significant langer duurt dan met de ‘oude’ Ioniq (zelf gecorrigeerd voor zomer/winter verschillen).

• PeterZ(on)
Gerard S 67 schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 17:19:
[...]

Inderdaad. Hij gaat ook zijn 1000 km challenge doen. Denk dat het significant langer duurt dan met de ‘oude’ Ioniq (zelf gecorrigeerd voor zomer/winter verschillen).
Valt mee, 35 min volgen ABRP.

• RKD
PeterZ(on) schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 19:55:
[...]

Valt mee, 35 min volgen ABRP.
Ik ben wel benieuwd hoeveel hij gaat laden tussendoor, tot hoeveel % bedoel ik dan.

iRacing Profiel

• Jan Treur
We zullen het zien waar hij (Bjorn) staat. Hij gaat in eerdere tests vaak door met laden tot niet-realistisch hoge percentages, terwijl ABRP doorgaans niet hoger gaat dan tot tegen de 70%, wat veel betere resultaten geeft. Afhankelijk van hoe ver je daarin gaat, kun je een al dan niet negatievere of positievere uitkomst fabriceren.

All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric

• Mana
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 03-04 10:38
Gisteren belde de dealer, levering half maart (en dus niet eind januari zoals de leasemaatschappij door gaf...)
Jammer dus, nog langer wachten. En ik ben al zo'n geduldig persoon..

• Heath
Mana schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 09:31:
Gisteren belde de dealer, levering half maart (en dus niet eind januari zoals de leasemaatschappij door gaf...)
Dit herinner ik me nog goed, die van mij zou in april geleverd worden en dat werd uiteindelijk augustus. :D
This too shall pass, hij is het waard. :)

• Resdogg
  • Registratie: februari 2019
  • Laatst online: 28-03 16:49
Mana schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 09:31:
Jammer, dat zal voor iedere wachtende (mijzelf incluis) dan half maart worden. Ik kreeg een eerste inschatting van week 8/9 dus dat klopt nog redelijk. Volgens mij komen de auto's per boot in de eerste week van februari aan in NL.

• Refiik
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 03-04 12:56
Hightechsoul schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 16:59:
Sinds 13 December de Ioniq electic MK2

Gisteren in de middag en avond niet gereden. Paar keer langs de auto gelopen om de hond uit te laten en de auto reageerde (key less entry)

Vanochtend niet en bleek dat de 12 volt accu "jumped" moest worden. Na de dealer langs kwam werkte alles weer en even een flink stuk gereden (30 minuten)

Wel vreemd. Auto stond gewoon uit, hier schrik ik wel aangezien ik de auto 2 weken heb maar gelukkig is het niet afgelopen weekend gebeurd in Noord Frankrijk, dan was het waarschijnlijk ook goed gekomen maar liever thuis voor de deur op je vrije dag :)
bij mij vanmorgen zelfde probleem :O iemand nog meer gehad? is dit nogmaals voorgekomen bij jou ?
vreemde situatie, ik kon mijn auto niet eens meer ontgrendelen zo leeg was de 12V accu.

• murdock_nl_
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 02-04 19:31
Refiik schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 12:00:
[...]

bij mij vanmorgen zelfde probleem :O iemand nog meer gehad? is dit nogmaals voorgekomen bij jou ?
vreemde situatie, ik kon mijn auto niet eens meer ontgrendelen zo leeg was de 12V accu.
Zelf ook problemen gehad met de accu. Na paar wekenlang al lege 12v accu. Bij dealer vervangen vooral een nieuwe. Schijnt wel vaker voor te komen bij nieuwe auto's dat accu slecht is geworden omdat ze veel stil staan voordat ze in nl aankomen.

• sbiemond
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 01-04 16:19
[...]

Afgelopen zondag ook met lege accu 12v accu gestaan.... wel heel apart.... meerdere mensen tegelijk. Ik rij de 38,3 variant

• Refiik
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 03-04 12:56
sbiemond schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 13:40:
[...]

Afgelopen zondag ook met lege accu 12v accu gestaan.... wel heel apart.... meerdere mensen tegelijk. Ik rij de 38,3 variant
hier ook de nieuwe 38,3 variant. Dus toch meer mensen. wat heb jij gedaan om je auto te starten?

• sbiemond
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 01-04 16:19
Refiik schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 13:42:
[...]

hier ook de nieuwe 38,3 variant. Dus toch meer mensen. wat heb jij gedaan om je auto te starten?
startkabels op de 12v accu en wel 10 min laten laden... 1 minuut was te weinig...

[Voor 28% gewijzigd door sbiemond op 17-01-2020 13:49]

• Jan Treur
Het lijkt erop dat er een lichting afgezet is die tijdens het transport of de opslag niet met de juiste instelling (12V accu regelmatig automatisch bijladen uit de grote accu) gestaan heeft. Daardoor kan de 12V accu aangetast zijn; dan zou vervangen de beste optie zijn. Check in elk geval of hij nu wel de juiste instelling heeft.

Ik heb zelf dit nooit gehad, maar dat was een of meer lichtingen geleden (1 oktober 2019 geleverd).

• evtje
  • Registratie: augustus 2017
Bjorn in on live 1000 km test.
YouTube: Ioniq 38 kWh 1000 km challenge

Hyundai Ioniq Sep 2017. Daikin Emura 2 WP.

• Hightechsoul
[...]

Nee is tot nu toe eenmalig geweest.
Wat ik wel opmerk bij de fastneds is dat de auto oplaad tot max 34kwh. Volgens mij hoor je rond 47 kwh te halen toch ?

• David
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 12:50
Hightechsoul schreef op zondag 19 januari 2020 @ 11:19:
[...]
Wat ik wel opmerk bij de fastneds is dat de auto oplaad tot max 34kwh. Volgens mij hoor je rond 47 kwh te halen toch ?
Nope, er past maar 38kWh in de accu.

Dato DUO synth voor twee

• RaymondD
Hightechsoul schreef op zondag 19 januari 2020 @ 11:19:
[...]

Je hebt het verschil tussen kW en kWh niet begrepen. kW is de laadsnelheid, kWh is de hoeveelheid energie. Als je een half uur laad met 50kW heb je 25kWh geladen. Er past 38kWh in de accu van de Ioniq. Laadsnelheid is maximaal ongeveer 48kW.

• BarryH
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 12:36
Bij de nieuwe ioniq is de laadsnelheid lager, zie ook bij Fastned op de site

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017

• Hightechsoul
David schreef op zondag 19 januari 2020 @ 12:41:
[...]

Nope, er past maar 38kWh in de accu.
Ik was niet duidelijk, bedoelde dat de snelheid bij DC laden max tot 34 kwh gaat

• Osxy
  • Laatst online: 13:55

Osxy

Holy crap on a cracker

Hightechsoul schreef op zondag 19 januari 2020 @ 16:11:
[...]

Ik was niet duidelijk, bedoelde dat de snelheid bij DC laden max tot 34 kwh gaat
Hangt van je SOC af maar het is bekend dat de 38kwh versie stuk langzamer laad.

https://support.fastned.nl/hc/article_attachments/360047305074/HyundaiIoniq20191002.png

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

• David
  • Laatst online: 12:50
Hightechsoul schreef op zondag 19 januari 2020 @ 16:11:
[...]

Zie berichtje van @RaymondD - je bedoelt dat de 38kWh accu (met h) maar met 34kW laadt (zonder h)

Door het lagere voltage heeft ook de 38kWh Ioniq er profijt van om bij een snellere lader dan 50kW te laden. Bij een 100kW-lader is het maximale amperage hoger en kan 'ie als het goed is met zo' n 45kW laden.

Dato DUO synth voor twee

• Gerard S 67
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 11:42
Tot op heden is Björn Nyland al 12 uur onderweg en moet hij toch nog een behoorlijk eind. De 28 kwh Ioniq was in 12:15 klaar. Zoals ik al zei, significant trager...

• Osxy
  • Laatst online: 13:55

Osxy

Holy crap on a cracker

David schreef op zondag 19 januari 2020 @ 17:29:
[...]

Zie berichtje van @RaymondD - je bedoelt dat de 38kWh accu (met h) maar met 34kW laadt (zonder h)

Door het lagere voltage heeft ook de 38kWh Ioniq er profijt van om bij een snellere lader dan 50kW te laden. Bij een 100kW-lader is het maximale amperage hoger en kan 'ie als het goed is met zo' n 45kW laden.
Volgens de pagina van Fastned is dit niet het geval.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

• Sjabba1979
Gerard S 67 schreef op zondag 19 januari 2020 @ 19:59:
Tot op heden is Björn Nyland al 12 uur onderweg en moet hij toch nog een behoorlijk eind. De 28 kwh Ioniq was in 12:15 klaar. Zoals ik al zei, significant trager...
Ik heb gisteren nog paar keer gekeken maar na 13 uur was hij nog bezig volgens mij, weet jij hoe lang het precies duurder?

• bottom line
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 11:49
@Sjabba1979
14uur 20 minuten dacht ik.
Een kwartiertje sneller als de Renault zoe ZE50.

Kon maar tegen 30kw laden bij de laatste stop.

[Voor 21% gewijzigd door bottom line op 20-01-2020 08:03]

• CyBeRSPiN
  • Laatst online: 14:10

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ouch.. echt bizar dat ze de beste eigenschap van de 28kWh (snel kunnen laden), niet hebben meegenomen naar de 38kWh versie.

• AkakoMinami
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 02-04 13:58
bottom line schreef op maandag 20 januari 2020 @ 08:01:
@Sjabba1979
14uur 20 minuten dacht ik.
Een kwartiertje sneller als de Renault zoe ZE50.

Kon maar tegen 30kw laden bij de laatste stop.
Maar ik vraag me dan wel af wat voor een soort snelladers hij heeft kunnen gebruiken. Want zoals hierboven ook al is vermeld is dat de nieuwe Ioniq meer profijt heeft van een 100kW of hogere snellader. Met de 50kW kan die gewoon niet z'n maximale laadsnelheid behalen.

Maar om heel eerlijk te zijn, boeit dit mij eigenlijk niet zoveel. Ik heb zelf de nieuwe Ioniq genomen, omdat ik eigenlijk zelden afstanden rijd die snelladen nodig maken ;)

• RKD
CyBeRSPiN schreef op maandag 20 januari 2020 @ 08:15:
Ouch.. echt bizar dat ze de beste eigenschap van de 28kWh (snel kunnen laden), niet hebben meegenomen naar de 38kWh versie.
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat het met de dichtheid van het accupakket te maken had. Omdat ze in hetzelfde volume meer KWh hebben gestopt.

Voor mij was de 28 KWh geen optie omdat wij op mijn werk een minimum aantal km wltp moeten kunnen rijden dus kwam ik al snel bij de 38KWh uit.

iRacing Profiel

Pagina: 1 ... 79 ... 83 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True