5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Velgen zijn zonder band en verkeren in nieuwstaat (11.000km, 1,5 jaar oud) 1 wiel heeft 2 plekjes van steenslag, zijn prima bij te tippen.
Banden zijn al verkocht.
[ Voor 51% gewijzigd door Sjabba1979 op 25-01-2020 10:07 ]
BYD Atto 3 Skiwhite
Hij heeft volgens mij vnl 50 kW laders gebruikt, maar bij een 100 kW lader scheelt de tijd om tot 80% te laden vanaf 10% maar 3 minuten korter... zou dus niet zoveel verschil hebben gemaakt. Probleem zit vnl in lagere voltage van het batterypack, hoewel de amperage ook tegenviel.AkakoMinami schreef op maandag 20 januari 2020 @ 09:32:
[...]
Maar ik vraag me dan wel af wat voor een soort snelladers hij heeft kunnen gebruiken. Want zoals hierboven ook al is vermeld is dat de nieuwe Ioniq meer profijt heeft van een 100kW of hogere snellader. Met de 50kW kan die gewoon niet z'n maximale laadsnelheid behalen.
Maar om heel eerlijk te zijn, boeit dit mij eigenlijk niet zoveel. Ik heb zelf de nieuwe Ioniq genomen, omdat ik eigenlijk zelden afstanden rijd die snelladen nodig maken
Daarbij zakt de laadsnelheid van de 38 kW Ioniq veel sneller in (is hardcoded in de software schijnbaar).
Iets anders. Weet iemand de exacte route die TeslaBjorn heeft gereden dit weekend? Dan kunnen we die route eens in ABRP gooien en kijken wat daar uitkomt.
Br(36) Ba(56)
Volgens mij de route die hij altijd rijdt. Van iets onder Oslo naar Lodekoppinge en terug.Holgster schreef op maandag 20 januari 2020 @ 13:44:
update van app altijd goed. Als ze dan meteen ook even de auto updaten voor wat betreft battery managment (coldgate volgens Bjorn) en laadtijd zijn we blij![]()
Iets anders. Weet iemand de exacte route die TeslaBjorn heeft gereden dit weekend? Dan kunnen we die route eens in ABRP gooien en kijken wat daar uitkomt.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Daarnaast is ABRP ook een goed hulpmiddel, maar daar zijn vaak bij de nieuwere modellen het verbruik en de laadcurves nog niet definitief en dan conservatief ingezet.
Kortom, hoe meer van dit soort bronnen en tests hoe beter
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Nu nog de huidige laadsnelheid erbij en dan ben ik helemaal gelukkigEVBert schreef op maandag 20 januari 2020 @ 13:28:
Er komt rond april een Bluelink app update waarin je ook de 12 Volt accuspanning kunt checken. Ik kreeg dit te horen nadat ik in de Apple App store een recensie achterliet met wat wensen voor de app.
Ik denk dat ABRP wat neutraler en reëler is waarmee je ook beter kunt vergelijken, maar blijft wel leuk die 1000 km trips van Bjorn.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020
Was ook een van mijn wensen maar daar kreeg ik geen reactie op.RKD schreef op maandag 20 januari 2020 @ 15:39:
[...]
Nu nog de huidige laadsnelheid erbij en dan ben ik helemaal gelukkig
BYD Atto 3 Skiwhite
Ja, maar ook gelijk een heleboel openbare laadpalen waar je wel mag laden. De meeste laadpalen in Nederland zijn nog steeds maximaal 11kW. Dat is dus niet handig om te doen. De juiste oplossing is dat mensen met een prive-laadpaal die niet als publiek moeten melden zodat ze sowieso niet in de apps verschijnen.Tom Paris schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 15:13:
Filteren op >11kW palen haal je die er wel uit.
sorry voor de late reactie
Zouden ze gegeven deze bevindingen niet de batterij heater iets hoger kunnen zetten softwarematig bij een update? Of hebben ze een heater met een te lage capaciteit ingebouwd?evtje schreef op maandag 20 januari 2020 @ 17:30:
Wat ik wel zie is dat wil je boven de 40 KW laden je boven de 26.5 graden temperatuur in je batterij moet hebben. En dat je bij nornaal rijden er niet in krijg in de winter. Maar ga je naar de wintersport zal je snel moeten/kunnen rijden in Duitsland dat toch wel moeten lukken.
Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
1. na 1,5 uur rijden (meestal 90 km/u) was de accu 8 graden
2. bij het laden direct 50kW, vanaf 14 graden accutemperatuur boven de 60 kW (gaat heel geleidelijk)
(dit met de oude ioniq)
Classic Ioniq FTWPeterZ(on) schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 11:36:
Hier YouTube: Hyundai Ioniq EV - CCS Ladung mit kalter Batterie im Winter een video over het laden van de Ioniq 28kWh bij temperaturen onder nul, indrukwekkend.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Gezien Bjorn's live video lijkt het niets te doen. En hij had winterstand aan gevinkt. Er had beter een knop kunnen zijn met bij indrukken hij gaat verwarmen naar 26.5 gr.Jan Treur schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 11:16:
[...]
Zouden ze gegeven deze bevindingen niet de batterij heater iets hoger kunnen zetten softwarematig bij een update? Of hebben ze een heater met een te lage capaciteit ingebouwd?
Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020
Wat mij gisteren op viel was dat alle 4 de velgen (16'' standaard type op de electric) onder de auto hetzelfde zijn. Dat betekent dus dat de velgen niet in spiegelbeeld zijn geleverd/geproduceerd. De velgen aan de linker kant van de auto draaien naar mijn idee tegen de efficiënte draairichting van de velg in. In dat geval hebben de standaard energiezuinige velgen denk ik geen meerwaarde? Is dit bij meerdere Ioniq bezitters het geval?
In deze review is het in ieder geval ook goed te zien: https://www.autointernati...e-hyundai-ioniq-electric/
Volgens mij voorwaarden voor de 5 jaar gehele garantie en wellicht ook voor de 8 jaar op de batterij?WeakAtTweaking schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 15:52:
Las net een artikel in de ANWB-gids over de prijsverschillen tussen garages, toch maar eens wat meer uitzoekwerk verrichten voor ik ergens aanklopDoen jullie onderhoud bij een merkdealer? Waarom wel/niet? Het lijkt me aan de ene kant niet bijzonder lastig het onderhoud van een EV te doen, maar ze zijn nog wel relatief nieuw. Een monteur moet wel de juiste cursussen hebben gedaan neem ik aan.
Denk dat ze nu vooral inzetten op grotere accu's om het massapubliek en de veelrijders over de streep te trekken. Zodra de infrastructuur net wordt als met benzine/diesel dan worden de accu's vanzelf kleiner. Want een kleine accu waar je bijvoorbeeld 250km mee kan rijden en dan binnen 3 min oplaad is toch prima?
Maar normaal zou ik naar de merkdealer, ik ga ervan uit, dat zij ook software kunnen updaten, van onder andere de navigatie e.d., ik denk dat een universele dealer hooguit motormanagement o.i.d. kan doen...
Toch best wel teleurstellend, had deze nou gewoon dezelfde (of zelfs hogere) laadcurve als het 28kWh model.. Maargoed, ben hierdoor des te blijer dat ik de 28kWh rijd.RKD schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 10:48:
De 1000km test samenvatting staat online:
YouTube: Hyundai Ioniq 38 kWh 1000 km challenge
Her-test in de zomer zou interessant zijn, want de snelheid van het laden lijkt heel sterk afhankelijk te zijn van de batterij-temperatuur.RKD schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 10:48:
De 1000km test samenvatting staat online:
YouTube: Hyundai Ioniq 38 kWh 1000 km challenge
Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.
De 38Kwh is luxer uitgerust en bovendien kan je er aanzienlijk verder mee komen dan een 28Kwh Ioniq. Ik heb mijzelf al voorgenomen dat ik geen ritten van 700km+ zal maken en hiermee is de 38Kwh werkelijke op alle vlakken beter. Ik kan de auto thuisladen en in een halve nacht is ie volgeladen. Het is maar net hoe het gebruik is. Mijn dagelijkse gebruik ligt tussen de 100 - 200km en kan soms nog iets meer zijn. Dan ben ik wel blij dat ik elke dag volgeladen die rit kan maken, zonder bijladen.Heath schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 11:03:
[...]
Toch best wel teleurstellend, had deze nou gewoon dezelfde (of zelfs hogere) laadcurve als het 28kWh model.. Maargoed, ben hierdoor des te blijer dat ik de 28kWh rijd.
Welke thuislader heb jij gepakt? Ik wil ook voor de 38kwh ionic gaan, maar ben nog aan het twijfelen of ik niet meteen een 3 fase walbox pak voor de toekomst.Resdogg schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 11:51:
[...]
De 38Kwh is luxer uitgerust en bovendien kan je er aanzienlijk verder mee komen dan een 28Kwh Ioniq. Ik heb mijzelf al voorgenomen dat ik geen ritten van 700km+ zal maken en hiermee is de 38Kwh werkelijke op alle vlakken beter. Ik kan de auto thuisladen en in een halve nacht is ie volgeladen. Het is maar net hoe het gebruik is. Mijn dagelijkse gebruik ligt tussen de 100 - 200km en kan soms nog iets meer zijn. Dan ben ik wel blij dat ik elke dag volgeladen die rit kan maken, zonder bijladen.
Altijd doen! Nu kan je "gewoon" 1-fase laden. En wissel je in de toekomst van auto zal dit bijna zeker voor een 3-fase model zijn. Mocht de technologie zo veranderd zijn over 5 jaar en is je laadpaal "oude technologie", dan kan je deze wel verkopen met 3-fase bijvoorbeeld.CopyCatz schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 13:34:
[...]
Welke thuislader heb jij gepakt? Ik wil ook voor de 38kwh ionic gaan, maar ben nog aan het twijfelen of ik niet meteen een 3 fase walbox pak voor de toekomst.
ehhhh..HOI
Ik zou dan liever een test van de oude in de winter zien of is die er ook?Tom Paris schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 11:51:
[...]
Her-test in de zomer zou interessant zijn, want de snelheid van het laden lijkt heel sterk afhankelijk te zijn van de batterij-temperatuur.
Dan vergelijk je ze beide in de zwakste situatie.
En ze zijn zo sterk als de zwakste schakel. Dat je in de zomer met de 38-versie verder komt leuk, maar in de winter loop je dan eerder tegen beperkingen aan. (uitgaande van ritten langer dan 1 lading).
En daarom is de 38 naar mijn idee ook de betere. Maar een ieder die zijn 38 wil ruilen met mijn 28 omdat die sneller snellaad. Stuur maar een pm.Resdogg schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 11:51:
[...]
De 38Kwh is luxer uitgerust en bovendien kan je er aanzienlijk verder mee komen dan een 28Kwh Ioniq. Ik heb mijzelf al voorgenomen dat ik geen ritten van 700km+ zal maken en hiermee is de 38Kwh werkelijke op alle vlakken beter. Ik kan de auto thuisladen en in een halve nacht is ie volgeladen. Het is maar net hoe het gebruik is. Mijn dagelijkse gebruik ligt tussen de 100 - 200km en kan soms nog iets meer zijn. Dan ben ik wel blij dat ik elke dag volgeladen die rit kan maken, zonder bijladen.
Op langere termijn zal snelladen een grotere rol spelen, accu's worden schaars en als je kan laden met 400kWh dan tank je een kleine accu zo vol. Scheelt gewicht en dus zuiniger.
YouTube: #33 Winter test of Hyundai Ioniq part 1Sjabba1979 schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 17:19:
[...]
Ik zou dan liever een test van de oude in de winter zien of is die er ook?
Dan vergelijk je ze beide in de zwakste situatie.
En ze zijn zo sterk als de zwakste schakel. Dat je in de zomer met de 38-versie verder komt leuk, maar in de winter loop je dan eerder tegen beperkingen aan. (uitgaande van ritten langer dan 1 lading).
Er is ook nog een deel 2, die zie ik zo snel niet.
kWh moet je zien als liters. Tanken doe je in liters per uur, dus kWh per uur laden geeft kW, zonder de h.Sjabba1979 schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 17:24:
[...]
En daarom is de 38 naar mijn idee ook de betere. Maar een ieder die zijn 38 wil ruilen met mijn 28 omdat die sneller snellaad. Stuur maar een pm.
Op langere termijn zal snelladen een grotere rol spelen, accu's worden schaars en als je kan laden met 400kWh dan tank je een kleine accu zo vol. Scheelt gewicht en dus zuiniger.
Bedankt voor de link.orillion schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 18:50:
[...]
YouTube: #33 Winter test of Hyundai Ioniq part 1
Er is ook nog een deel 2, die zie ik zo snel niet.
[...]
kWh moet je zien als liters. Tanken doe je in liters per uur, dus kWh per uur laden geeft kW, zonder de h.
You do get my drift?
3-fase inderdaad... just for it. Meerkosten zijn minimaal.CopyCatz schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 13:34:
[...]
Welke thuislader heb jij gepakt? Ik wil ook voor de 38kwh ionic gaan, maar ben nog aan het twijfelen of ik niet meteen een 3 fase walbox pak voor de toekomst.
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Dat is niet eens mogelijk, heb deze maand al meerdere keren bij IONITY geladen in Nederland. Op start drukken en gratis kWh's lurkenpmiddeld schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 12:21:
Je hebt toch niet betaald bij Ionity hoop ik? Het is nog steeds gratis.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Ioniq 5 P45
Ik heb het vorige model en als ik het goed zie zijn mijn velgen niet identiek. Per kant verschillend dus.OerlemA schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 13:32:
Sinds enkele weken ben ik ook een tevreden bezitter van een Ioniq electric en volg dit forum.
Wat mij gisteren op viel was dat alle 4 de velgen (16'' standaard type op de electric) onder de auto hetzelfde zijn. Dat betekent dus dat de velgen niet in spiegelbeeld zijn geleverd/geproduceerd. De velgen aan de linker kant van de auto draaien naar mijn idee tegen de efficiënte draairichting van de velg in. In dat geval hebben de standaard energiezuinige velgen denk ik geen meerwaarde? Is dit bij meerdere Ioniq bezitters het geval?
In deze review is het in ieder geval ook goed te zien: https://www.autointernati...e-hyundai-ioniq-electric/
Best apart dat EVnotify dit allemaal al heeft.EVBert schreef op maandag 20 januari 2020 @ 13:28:
Er komt rond april een Bluelink app update waarin je ook de 12 Volt accuspanning kunt checken. Ik kreeg dit te horen nadat ik in de Apple App store een recensie achterliet met wat wensen voor de app.
Actuele spanning accu, laadspanning, temperatuur enz.
Ook hier het oude model, maar daarbij valt me wel op dat een accentje dat aan de linkerkant naar voren “wijst”, datzelfde accentje aan de rechterzijde dat naar achteren doet. Denk dat het voor mij dus wel vier dezelfde velgen zijn.orillion schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 17:35:
[...]
Ik heb het vorige model en als ik het goed zie zijn mijn velgen niet identiek. Per kant verschillend dus.
Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
@OerlemA net met daglicht nog eens goed gekeken en denk toch dat het ook bij het oude model 4 dezelfde velgen zijn. Ik denk dat het niet zo veel uit maakt, belangrijkste is dat ze niet te open zijn, dat is verlies.Heath schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 16:08:
[...]
Ook hier het oude model, maar daarbij valt me wel op dat een accentje dat aan de linkerkant naar voren “wijst”, datzelfde accentje aan de rechterzijde dat naar achteren doet. Denk dat het voor mij dus wel vier dezelfde velgen zijn.
Okay, dank voor je reactie. Niet heel gek dat er 4 dezelfde op zitten dusorillion schreef op maandag 27 januari 2020 @ 09:04:
[...]
@OerlemA net met daglicht nog eens goed gekeken en denk toch dat het ook bij het oude model 4 dezelfde velgen zijn. Ik denk dat het niet zo veel uit maakt, belangrijkste is dat ze niet te open zijn, dat is verlies.
Lijkt mij sterk omdat het bij andere auto's bijvoorbeeld e-golf 32kwh is en de buffer 4kwh wat uitkomt op 36kwh
De nieuwe Ioniq heeft dus netto 38,3kWh en bruto waarschijnlijk iets van 42kWh.
De leaf 40kWh heeft netto maar iets van 36kWh beschikbaar (https://ev-database.nl/auto/1106/Nissan-Leaf). Op EV-database kun je al dit soort informatie vinden
Ik heb deze sinds aankoop in juni 2019 (28kW model dus) nog nooit bijgevuld en gebruik het bijna dagelijks. Lijkt wel oneindig! 😉
[ Voor 4% gewijzigd door XfadeR op 31-01-2020 14:30 ]
Geen idee maar die van mij is toch elke 3 maanden wel zo'n beetje leeg. Dus of je gebruikt hem toch minder dan je denkt of je gebruikt hem maar heel kort.XfadeR schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 14:30:
Heeft iemand een idee hoeveel liter er in de ruitenwisservloeistoftank kan?
Ik heb deze sinds aankoop in juni 2019 (28kW model dus) nog nooit bijgevuld en gebruik het bijna dagelijks. Lijkt wel oneindig! 😉
HD4Life @ Full-HD
Nou, niet super lang nee, is ook niet nodig maar ook weer niet super kort om zuinig te zijn ofzo. 😉Davidshadow13 schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 14:31:
[...]
Geen idee maar die van mij is toch elke 3 maanden wel zo'n beetje leeg. Dus of je gebruikt hem toch minder dan je denkt of je gebruikt hem maar heel kort.
En zeker in winter wel 2x per dag. Ben er blij mee hoor, daar niet van....
Vroeg me af of het meer was dan 5 of 10 liter.
Wow... ik heb mijn Ioniq sinds mei en heb nog niet hoeven bijvullen...
Kan me ook niet herinneren, dat ik hem heb hoeven gebruiken...
Maar ik moet wel eerlijk zeggen, dat ik mijn ramen meteen heb gecoat, toen ik hem ontving, met een rain clear repellant gel. (niet meer te koop, geloof ik).
Bij m'n vorige auto een standtijd van ongeveer 10 maanden... en af en toe bijwerken...
Binnenkort ga ik de hele auto, voor het eerst, onder handen nemen met een volledige detail (incl. polijst) en sealant.
Belangrijkst vind ik alleen wel het zicht, vandaar dat ik (altijd) mijn ramen in een coating heb... en ook bij de auto van m'n vriendin de ramen gedaan.
Bij mij gaat het er hard doorheen aangezien ik mijn auto op het werk in het stof parkeer en iedere dag eerst een laag klei van mijn ruit moet spoelen voordat ik weer zicht heb. Zelfs in die condities kom ik niet aan iedere 3 maanden bijvullen dus dat lijkt me vrij extreem.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Volgens mij omdat het bij wet verboden is.zonoskar schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 15:43:
Weet iemand waarom de DRL eigenlijk uit staat als de dimlichten aan staan? En of dat veranderd kan worden?
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Signatures zijn voor boomers.
https://www.anwb.nl/auto/...n/soorten-autoverlichtingzonoskar schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 17:16:
Is de wet dan veranderd? Op mijn Volvo V40 konden de DRL (die op mistlampen leken, beetje vergelijkbaar met de Ioniq) wel gewoon aan tegelijk met de dimlichten.
Lijkt mij ook logisch want anders wordt het een kerstboom.
"Dagrijverlichting moet wit van kleur zijn en moet uitschakelen of overgaan in stadslicht wanneer het dimlicht wordt ingeschakeld."PeterZ(on) schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 17:23:
[...]
https://www.anwb.nl/auto/...n/soorten-autoverlichting
Lijkt mij ook logisch want anders wordt het een kerstboom.
Dus als ze dimmen mag het wel. Dat was ook wat de Volvo deed geloof ik.

Als de DRL dezelfde unit/lamp is als het stadslicht wel maar niet als het apart is, dan moet die uit. Tenminste zo begrijp ik het.zonoskar schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 17:30:
[...]
"Dagrijverlichting moet wit van kleur zijn en moet uitschakelen of overgaan in stadslicht wanneer het dimlicht wordt ingeschakeld."
Dus als ze dimmen mag het wel. Dat was ook wat de Volvo deed geloof ik.
[Afbeelding]
Rijdend:
- lane keeping is significant beter dan de 28 KW
- sturen gaat lichter
- had de 28 op stand 3 regenereren bleef deze ook staan. De 38 staat bij elke start op 1 instelling?
- Vond met harde zijwind de auto deinen: bandenspanning 43 psi terwijl de 28 op 53 psi stond Verbruik is nu ook 17 in plaats van 14 kW per 100 KM.
Even wat lucht erbij?
[ Voor 23% gewijzigd door NanMac op 01-02-2020 11:27 ]
Regenereren kan je per rijmodus instellen. Default is 1 voor normal en sport, 2 voor ecoNanMac schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 11:22:
Eerste 230 met de 38 kW donderdag mogen ophalen. Achterbanden hadden hoogteverschil komen nieuwe op. Bluetooth met iPhone werkt niet iedere keer wordt de verbinding verbroken, in maart hopen ze een update te hebben.
Rijdend:
- lane keeping is significant beter dan de 28 KW
- sturen gaat lichter
- had de 28 op stand 3 regenereren bleef deze ook staan. De 38 staat bij elke start op 1 instelling?
- Vond met harde zijwind de auto deinen: bandenspanning 43 psi terwijl de 28 op 53 psi stond Verbruik is nu ook 17 in plaats van 14 kW per 100 KM.
Even wat lucht erbij?
Bij de 28 helaas niet permanent op nul en dat heeft nu juist mijn voorkeur.RKD schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 11:38:
[...]
Regenereren kan je per rijmodus instellen. Default is 1 voor normal en sport, 2 voor eco
Door Max regeneratie kan je met een pedaal rijden. En verbruik je bijna geen remblokken. Is even wennen maar voordeligerPeterZ(on) schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 11:48:
[...]
Bij de 28 helaas niet permanent op nul en dat heeft nu juist mijn voorkeur.
Ik vind met een pedaal rijden niet prettig. Heb eens proef gereden met een Leaf en het werkt prima maar uitrollen heeft mijn voorkeur en is ook zuiniger. De frictie rem gebruik je pas als regeneratief remmen onvoldoende is. Kijk maar op de vermogensmeter, daar zie je dat je regenereert door gewoon het rempedaal te gebruiken.NanMac schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 11:52:
[...]
Door Max regeneratie kan je met een pedaal rijden. En verbruik je bijna geen remblokken. Is even wennen maar voordeliger
Edit. Een Duitse TouTuber heeft het getest en scheelt ongeveer 0,5kWh per 100 km in het voordeel van uitrollen..Enfin, kijk zelf maar naar het resultaat en doe net als hij wat je zelf het prettigste vindt.
YouTube: YouTube en YouTube: Mythos Rekuperation BAB/Landstraße
[ Voor 23% gewijzigd door PeterZ(on) op 01-02-2020 12:06 ]
is vrij stellig.uitrollen heeft mijn voorkeur en is ook zuiniger
Het hangt, zoals ik stelde, van de omstandigheden af.
[ Voor 25% gewijzigd door daemonix op 01-02-2020 13:02 ]
Ik heb alleen ervaring met de 38, zal eens kijken of het daar wel kan.PeterZ(on) schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 11:48:
[...]
Bij de 28 helaas niet permanent op nul en dat heeft nu juist mijn voorkeur.
Uitrollen heeft zoals gezegd mijn voorkeur en dat het zuiniger is blijkt uit de video's. Uiteraard zijn de uitkomsten afhankelijk van de omstandigheden. Maar wat let je om het tegendeel te bewijzen met een eigen video, want alleen maar iets in twijfel trekken zegt zo weinig.daemonix schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 13:01:
[...]
is vrij stellig.
Het hangt, zoals ik stelde, van de omstandigheden af.
Vaak is er wel een sinusvormig patroon in de file en lukt het prima daar op min of meer constante snelheid doorheen te rijden (dat is exact wat alle vrachtautos ook doen).
Dat uitrollen zuiniger is dan regenereren (als het geen snelheidsverlies oplevert) is vanzelfsprekend en mag best stellig gezegd worden. Ik zie ook niet hoe dat afhankelijk van de situatie is. In hoeverre uitrollen mogelijk/wenselijk is is dan weer wel afhankelijk van situatie.
[ Voor 28% gewijzigd door assje op 01-02-2020 16:23 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Anoniem: 1334300
Hoe moet ik de auto met de sleutel handmatig openen? ( de boekjes liggen IN de auto (-: die kan ik dus ook niet raadplegen en online kom ik ook niet echt verder...) Dan kan ik in ieder geval proberen te laden. Wellicht is de accu vannacht leeggelopen omdat er toch iets nog aan stond....
De handleiding van de auto is gewoon te downloaden, maar er zit op de bestuurdersdeur een kapje over het cilinderslot waarmee je de auto kunt ontgrendelen. Volgens mij is dat echt 100% universeel bij auto's met keyless entry.
"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."
Juiste vinkje staat onder welk menu? Of is dat aan een dealer voorbehouden.daemonix schreef op zondag 2 februari 2020 @ 12:02:
Hoeft niet eens een gare 12 V accu te zijn, kan ook zijn dat het juiste vinkje niet aan staat, en/of een lampje is blijven branden.
Het vinkje om de 12V accu op te laden als de auto uit staat of aan het laden is of zoiets.NanMac schreef op zondag 2 februari 2020 @ 14:45:
[...]
Juiste vinkje staat onder welk menu? Of is dat aan een dealer voorbehouden.
Signatures zijn voor boomers.
In het scroll menuutje bij overig als ik het goed heb.NanMac schreef op zondag 2 februari 2020 @ 14:45:
[...]
Juiste vinkje staat onder welk menu? Of is dat aan een dealer voorbehouden.
Anoniem: 1334300
38.3 totaal en 38kwh net capacity.
YouTube: Charging e-Up, - Golf and Ioniq commentary
[ Voor 25% gewijzigd door Hightechsoul op 02-02-2020 19:16 ]
En de 28kwh heeft toch 4 extra dacht ik.Hightechsoul schreef op zondag 2 februari 2020 @ 19:15:
Volgens Bjorn Nyland heeft de Ioniq MK2 een buffer van maar 0.3 khw, dit is zeer weinig.
38.3 totaal en 38kwh net capacity.
YouTube: Charging e-Up, - Golf and Ioniq commentary
Dat maakt het verschil maar 6,3 extra voor het facelift model. Wel meer bruikbare kwh, net zoals bij de Leaf , de eerste 2 jaar was er meer gereserveerd om zeker te zijn van een langere levensduur van de accu. Lees uitgestelde degradatie.
Maar dan kan je nog starten als je de sleutel bij de startknop hou , is het niet?pmiddeld schreef op zondag 2 februari 2020 @ 17:52:
Het kan ook nog zijn dat de batterij van de sleutel leeg is. Heb ik ooit gehad.
Klopt.evtje schreef op zondag 2 februari 2020 @ 21:24:
[...]
Maar dan kan je nog starten als je de sleutel bij de startknop hou , is het niet?
Gewoon nieuwsgierig, maar vanwaar dat je de bandenspanning in PSI noemt, terwijl we in NL (bij mijn weten) toch met BAR werken?NanMac schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 11:22:
Zonder google zou ik geen idee hebben, met wat voor spanning je zou rijden...
Nogmaals: Is uit nieuwsgierigheid! (Als ik het zo teruglees, kan het onaardig overkomen, maar zo bedoel ik het niet)
Ik ben het hier wel mee eens, ik rij wel vaak met 1 pedaal, maar ik ben eigenlijk constant aan het 'schakelen' tussen regeneratiestanden; voor ik de CC aanzet, zorg ik altijd, dat hij op niet regenereren staat, zodat ik bij m'n afritten maximaal kan uitrollen, hoe dichter ik vervolgens bij de/een bocht kom, hoe meer ik de regeneratie aanzet en het laatste kleine stukje pak ik soms wel m'n rempedaal erbij..PeterZ(on) schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 12:00:
[...]
Ik vind met een pedaal rijden niet prettig. Heb eens proef gereden met een Leaf en het werkt prima maar uitrollen heeft mijn voorkeur en is ook zuiniger. De frictie rem gebruik je pas als regeneratief remmen onvoldoende is. Kijk maar op de vermogensmeter, daar zie je dat je regenereert door gewoon het rempedaal te gebruiken.
Ik kan er niet aan wennen (na 25.000km), dat mijn auto direct afremt, zodra ik het rechterpedaal los laat...
Heeft misschien ook te maken met de 19 jaar gewenning in een ICE-auto, waarbij ik altijd afrem op de motor... (bij handbak... heeft ook nog mijn voorkeur boven automaat)
ook gehad inderdaad, inmiddels 3 weken terug.Anoniem: 1334300 schreef op zondag 2 februari 2020 @ 11:43:
Wij hebben sinds een paar weken een Ioniq. Gisteravond de accu gecontroleerd: nog 146 km. Vanmorgen wilde ik met de auto ergens heen; hij doet helemaal niks!!! Hij wil niet van het slot, volledig ‘dood’. Heeft iemand dit ook al eens meegemaakt? Wat moet ik doen om er weer leven in te krijgen?
Hoe moet ik de auto met de sleutel handmatig openen? ( de boekjes liggen IN de auto (-: die kan ik dus ook niet raadplegen en online kom ik ook niet echt verder...) Dan kan ik in ieder geval proberen te laden. Wellicht is de accu vannacht leeggelopen omdat er toch iets nog aan stond....
24 uurs service gebeld, met startkabels oid zo aan de praat.
uitlezen bij dealer gaven ze aan dat er niets mis is met de 12V, ik heb het bij meerdere mensen op dit forum gelezen met precies dezelfde klacht.
tot nu toe allen éénmalig, lijkt wel iets voor in de eerste 1000km pak 'n beet.
heel vreemd, maar mocht het bij mij nog eens gebeuren dan laat ik sowieso de accu vervangen bij de dealer.
Ik heb het één keer gehad, 12V accu niks mis mee maar bepaalde systemen in de auto wilde niet in sleep mode gaan waardoor de accu gewoon leeggetrokken was. Als je gewoon 12v accu bijladen vanuit EV batterij" aanzet heb je er geen last meer van.Re_BH_24 schreef op maandag 3 februari 2020 @ 09:29:
[...]
ook gehad inderdaad, inmiddels 3 weken terug.
24 uurs service gebeld, met startkabels oid zo aan de praat.
uitlezen bij dealer gaven ze aan dat er niets mis is met de 12V, ik heb het bij meerdere mensen op dit forum gelezen met precies dezelfde klacht.
tot nu toe allen éénmalig, lijkt wel iets voor in de eerste 1000km pak 'n beet.
heel vreemd, maar mocht het bij mij nog eens gebeuren dan laat ik sowieso de accu vervangen bij de dealer.
HD4Life @ Full-HD

Gelukkig net gehaald tot de paal, maar dit is niet voor herhaling vatbaar

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.