PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Ik ken het:PeterZ(on) schreef op maandag 3 februari 2020 @ 11:50:
Met zo weinig thuis aankomen riskeer ik niet, er is altijd wel ergens een snellader waar je in een paar minuten een veilige marge kunt bijladen. En op langere onbekende trips wil ik toch zeker wel 50km reserve aanhouden.
Als ik ABRP gebruik voor planning:
- min 15% bij laadpaal
- min 40% bij bestemming
- min 5% als de bestemming thuis is.
In het buitenland heb ik:
- min 40% bij laadpaal
- min 60% bij bestemming (tenzij de bestemming gegarandeerd laadplekken heeft, dan 25%)
Zelfs TeslaBjorn kwam onlangs bij een niet werkende Ionity locatie, allemaal buiten bedrijf. Ik stop liever een keer meer dan dat ik een takelwagen moet laten komen.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Tot nu toe is het meestal wel goed gegaan; in Duitsland, Zwitserland en Italië ben ik af en toe een kapotte lader tegen gekomen, maar zijn daar bijna allemaal dubbel uitgevoerd, dus hoefde maar een paar meter op te schuiven.PeterZ(on) schreef op maandag 3 februari 2020 @ 12:07:
Gisteren las ik ergens nog om in het buitenland op lagere trips 5% aan te houden in ABRP, brrrrrr, ik moet er niet aan denken. Er kan van alles tegenzitten, ongelukken en omleidingen of je neemt per ongeluk een verkeerde afslag die je zomaar tientallen kilometers extra kunnen kosten.
Zelfs TeslaBjorn kwam onlangs bij een niet werkende Ionity locatie, allemaal buiten bedrijf. Ik stop liever een keer meer dan dat ik een takelwagen moet laten komen.
Alleen Frankrijk en daar had ik ABRP al op 60% gezet, 3 kapotte laders (en allemaal enkel uitgevoerd), en vervolgens een sleepwagen..
Dubbel of meer laders is al veel beter, zeker als er dan nog meldingen zijn van recente succesvolle laadsessies maar goed voorbereiden en voldoende tijd inplannen blijft voorlopig nog noodzakelijk als je naar het buitenland wil. Meestal neem ik dan de cabrio of laat mij rijden, maar het noorden van Frankrijk staat wel op mijn lijstje om met de Ioniq te gaan doen dit jaar.D2nny schreef op maandag 3 februari 2020 @ 12:11:
[...]
Tot nu toe is het meestal wel goed gegaan; in Duitsland, Zwitserland en Italië ben ik af en toe een kapotte lader tegen gekomen, maar zijn daar bijna allemaal dubbel uitgevoerd, dus hoefde maar een paar meter op te schuiven.
Alleen Frankrijk en daar had ik ABRP al op 60% gezet, 3 kapotte laders (en allemaal enkel uitgevoerd), en vervolgens een sleepwagen..
Oeh... off topic, maar... wat voor cabrio? (Ik heb zelf 2 cabrio's gehad: Renault Megane uit 2002 en een Mazda MX5 NA uit 1991)PeterZ(on) schreef op maandag 3 februari 2020 @ 12:57:
[...]
Dubbel of meer laders is al veel beter, zeker als er dan nog meldingen zijn van recente succesvolle laadsessies maar goed voorbereiden en voldoende tijd inplannen blijft voorlopig nog noodzakelijk als je naar het buitenland wil. Meestal neem ik dan de cabrio of laat mij rijden, maar het noorden van Frankrijk staat wel op mijn lijstje om met de Ioniq te gaan doen dit jaar.
De laatste, ook uit 1991 en heb hem sinds 1992, heerlijke auto.D2nny schreef op maandag 3 februari 2020 @ 12:59:
[...]
Oeh... off topic, maar... wat voor cabrio? (Ik heb zelf 2 cabrio's gehad: Renault Megane uit 2002 en een Mazda MX5 NA uit 1991)
[ Voor 3% gewijzigd door CopyCatz op 03-02-2020 14:39 ]
je vraag kan je stellen in:
Het grote "thuis laden van je EV" topic.
maar waarschijnlijk heb je het antwoord al na het lezen van de openingspost
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
In mijn oude huis had ik 1x 50A en kon de Ioniq maximaal laden (met load balancing). In mijn nieuwe huis heb ik de 1x 35A aansluiting laten vervangen door 3x 25A en de laadpaal op 1 fase laten aansluiten afgezekerd op 25A. Laden gaat nu iets langzamer (uurtje langer of zo), maar nog steeds snel genoeg om de volgende ochtend met een volle accu te vertrekken.CopyCatz schreef op maandag 3 februari 2020 @ 14:38:
Domme vraag misschien, en ik kan geen technisch algemeen laadpaal topic vinden: ik wil voor de aan te schaffen ionic een wallbox gaan plaatsen maar heb nu 1 fase aansluiting van 35A. De ionic kan maar 1 fase laden, maar als ik op de toekomst voorbereid wil zijn wil ik de huisaansluiting upgraden naar driefase 3x 25A (dan zit ik in dezelfde netwerkkosten tier). Echter, val ik dan qua ionic opladen terug van 35A naar 25A of werkt dat anders? Wat ik van mijn oude huis nog begrijp is dat je het voltage van een krachtstroom apparaat kunt bereiken door twee fasen te gebruiken, maar bij een eenfase ladende auto zit je altijd aan de amperage cap van 1 fase? Amperage gaat omlaag maar voltage omhoog?
Oei dat was spannend. Bij mijn Leaf (2014) had ik dat regelmatig, maar daar was de GOM nogal ruimhartig en kon je toch steeds weer een stuk verder rijden dan de GOM aangaf. Bij de Ioniq merk ik dat de GOM hartstikke nauwkeurig is bij de 'lage percentages'. Goed idee om in dit soort gevallen de snelweg te verlaten, het vermogen wordt namelijk ook beperkt zodat je (als ik het goed heb) max 50 kan rijden. Dat is niet fijn op de A12.Standeman schreef op maandag 3 februari 2020 @ 11:42:
Zaterdagavond even met geknepen billen gezeten. Ik zou thuis aankomen met +/- 6km over, maar toen was de A12 opeens afgesloten en moest ik om rijden. Met een km of 4 te gaan ging de GOM op " - - - " en bij aankomst had ik nog 1% over
Gelukkig net gehaald tot de paal, maar dit is niet voor herhaling vatbaar
Je kan dan maximaal 80. Maar met de cruisecontrol kan je harder rijden. Die kan je gewoon op 120 zetten als je zou willenJaJiRi schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 06:54:
[...]
Oei dat was spannend. Bij mijn Leaf (2014) had ik dat regelmatig, maar daar was de GOM nogal ruimhartig en kon je toch steeds weer een stuk verder rijden dan de GOM aangaf. Bij de Ioniq merk ik dat de GOM hartstikke nauwkeurig is bij de 'lage percentages'. Goed idee om in dit soort gevallen de snelweg te verlaten, het vermogen wordt namelijk ook beperkt zodat je (als ik het goed heb) max 50 kan rijden. Dat is niet fijn op de A12.
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/hyundai-staakt-productie-door-coronavirus/
Hoop dat ie al op de boot staat..
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
In Evnotify staat ook SoH.
Weet iemand of dat een betrouwbare meting is?
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Kun je deze widget met ons (of mij) delen?zonoskar schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 12:54:
Daarom heb ik een "Instant Range" widget gemaakt in Torque Pro. Die geeft aan hoe ver je kunt rijden met het huidige verbruik. Kun je op de snelweg al zien of je langzamer moet gaan rijden, of gaan laden. Want de GOM geeft het bereik aan met het gemiddelde verbruik, maar boven de 90Km/h is het verbruik meestal veel hoger dan het gemiddelde en kom je minder ver.
Ik ben hier wel erg benieuwd naar!
Ik rij voor woon-werk maar 17km (en 17 terug... met een zware rechtervoet...)... en af en toe naar de supermarkt een paar km.
Maar als ik vervolgens in het weekend naar familie wil (145km verderop) is het toch wel fijn, om realtime deze gegevens te kunnen zien.
[ Voor 19% gewijzigd door D2nny op 04-02-2020 14:38 ]
Kan dat makkelijk?
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Br(36) Ba(56)
Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020
Misschien even uitleggen hoe je dat in Torque gedaan hebt met berekeningsformule?
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Ik weet alleen niet meer hoe ik deze PID heb toegevoegd. Hij staat bij mij in het lijstje van PIDs als je "add display..." doet.pmiddeld schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 17:19:
[...]
Misschien even uitleggen hoe je dat in Torque gedaan hebt met berekeningsformule?

Ik denk dat je ff de video's van Der Blauzahn en ElectricDave moet bekijken die hierover gaan.zonoskar schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 12:38:
[...]
Ik weet alleen niet meer hoe ik deze PID heb toegevoegd. Hij staat bij mij in het lijstje van PIDs als je "add display..." doet.
[Afbeelding]
Vanmorgen liep mijn auto aan de grond. Bodemplaat schuurde over het asfalt. Nadat ik samen met de weginspecteur van RWS de boel provisorisch heb vast gemaakt naar de dealer gereden. Wat schetst mijn verbazing ik was niet de eerste die met een losse bodemplaat langs kwam.
Heb geluk gehad dat de bodemplaat zich niet vastgreep in een voegovergang, want dan had hij veel verder losgetrokken kunnen worden.
(de plastic clipjes waarmee hij vast hoort te zitten waren afgebroken)
[ Voor 7% gewijzigd door Sr_Ogel op 11-02-2020 15:48 ]
Met regeneratie op 3 kan je ook minder remmen door het gaspedaal niet helemaal los te laten. Gaat om persoonlijke voorkeur inderdaad.PeterZ(on) schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 13:41:
[...]
Uitrollen heeft zoals gezegd mijn voorkeur en dat het zuiniger is blijkt uit de video's. Uiteraard zijn de uitkomsten afhankelijk van de omstandigheden. Maar wat let je om het tegendeel te bewijzen met een eigen video, want alleen maar iets in twijfel trekken zegt zo weinig.
Beetje late reactie maar met de 38 kan hij ook niet op nul gezet worden als default.PeterZ(on) schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 11:48:
[...]
Bij de 28 helaas niet permanent op nul en dat heeft nu juist mijn voorkeur.
Yup, ook gehad, ze hebben hem maar vastgeschroefd want die clipjes zijn waardeloos...Sr_Ogel schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 15:47:
Hebben hier toevallig mensen ervaring met een loswaaiende bodemplaat?
Vanmorgen liep mijn auto aan de grond. Bodemplaat schuurde over het asfalt. Nadat ik samen met de weginspecteur van RWS de boel provisorisch heb vast gemaakt naar de dealer gereden. Wat schetst mijn verbazing ik was niet de eerste die met een losse bodemplaat langs kwam.
Heb geluk gehad dat de bodemplaat zich niet vastgreep in een voegovergang, want dan had hij veel verder losgetrokken kunnen worden.
(de plastic clipjes waarmee hij vast hoort te zitten waren afgebroken)
Inmiddels ook dimlicht rechtsvoor en linksvoor een keer moeten vervangen en ik merk dat het elektrische raam aan de bestuurderskant af en toe stopt tijdens het automatisch dichtgaan. Anders dan dat weinig problemen gehad, zit nu op ~113.000 kmShapeshifter schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 11:35:
[...]
Afgelopen maandag de 45k beurt gehad en ik heb precies dezelfde software, firmware, navigatie en kaart nuBij Cluistra Nieuwegein laten doen trouwens. Weekje ervoor hebben ze nog de bodemplaat vastgeschroefd, die was losgeraakt en schraapte over de weg
Kreeg eergisteren mijn MainGau pas binnen en ga vanavond naar Münster, ben benieuwd naar hoe de laadpalen in Duitsland geregeld zijn.
HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m
Ik dacht eerst; wat een slechte wagen, maar toen zag ik 113.000km en dan zijn het maar kleine dingen in zoveel km's.Shapeshifter schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 19:35:
[...]
Yup, ook gehad, ze hebben hem maar vastgeschroefd want die clipjes zijn waardeloos...
[...]
Inmiddels ook dimlicht rechtsvoor en linksvoor een keer moeten vervangen en ik merk dat het elektrische raam aan de bestuurderskant af en toe stopt tijdens het automatisch dichtgaan. Anders dan dat weinig problemen gehad, zit nu op ~113.000 km
Klopt, deed ik met mijn Leaf ook maar simpel je voet van het pedaal halen vind ik toch makkelijker.pzijde schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 18:24:
[...]
Met regeneratie op 3 kan je ook minder remmen door het gaspedaal niet helemaal los te laten. Gaat om persoonlijke voorkeur inderdaad.
[ Voor 37% gewijzigd door Stefanovic45 op 13-02-2020 19:59 ]
Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP
Wat voor koplampen heb je?Shapeshifter schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 19:35:
[...]
Yup, ook gehad, ze hebben hem maar vastgeschroefd want die clipjes zijn waardeloos...
[...]
Inmiddels ook dimlicht rechtsvoor en linksvoor een keer moeten vervangen en ik merk dat het elektrische raam aan de bestuurderskant af en toe stopt tijdens het automatisch dichtgaan. Anders dan dat weinig problemen gehad, zit nu op ~113.000 km
Ioniq 5 P45
De standaardlampen, zijn volgens mij nog ouderwetse gloeilampen, sowieso geen LED.
HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m
Dus had ik me al voorgenomen om morgen de garage maar eens te bellen. Een paar uur later had ik de auto weer nodig en toen....toen deed alles het weer normaal!

Komt iemand dit bekend voor?
Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
Volgt iedereen hier trouwens trouw het onderhoudsschema van elke 15k een beurt, of zijn er mensen die zeggen: een EV heeft zoveel onderhoud niet nodig.
No keyboard detected. Press F1 to continue.
Ik volg trouw het onderhoudsschema van elke 15k een beurt. Dit omdat ik de Ioniq zakelijk lease is dat ook verplicht vanuit de leasemaatschappij dus dat doe ik trouw.Blokker_1999 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 06:54:
De auto even uitzetten en terug aanzetten doet niet alles volledig spanningsloos vallen. Daar zit wat tijd tussen net voor het geval dat je snel opnieuw zou vertrekken. Dan is alles sneller opgestart en klaar voor gebruik. Daar ben je ongetwijfeld tegenaan gelopen in dit geval. Als hij dan enkele uren heeft stilgestaan wordt er wel volledig opnieuw opgestart en ben je dus verlost van dat probleem.
Volgt iedereen hier trouwens trouw het onderhoudsschema van elke 15k een beurt, of zijn er mensen die zeggen: een EV heeft zoveel onderhoud niet nodig.
Wassen doe ik ook altijd met de hand (2-emmers); vorige week nog een polijstbeurt gegeven en ben nu aan het twijfelen over een glascoating...
Overigens ben ik sinds kort aan het twijfelen, om de Ioniq in te ruilen, voor een e-Niro (mits de laatste beschikbaar komt).
De Ioniq vind ik een heerlijke auto, alleen kom ik er niet ver genoeg mee... het bereik is te laag... (ik ben ermee naar Italië en terug geweest, voor vakantie is hij prima).
Alleen moet ik ook regelmatig naar Luxemburg, voor werk en Parijs... Munchen...
Ik moet nu niet met een verschil in minuten, maar uren rekening houden, aan extra reistijd...
Luxemburg deed ik meestal: 's ochtends vroeg heen, 's middags terug...
Nu moet ik in Luxemburg (of Z-België) een hotel boeken, omdat ik niet meer in 3u daar ben...
Ik begrijp wel, dat de e-Niro ook lang moet laden, maar ik kom er wel mee op locatie, zonder tussenstops... op locatie kan ik hem laden (meestal)..
De Kona heb ik indertijd bekeken, maar is voor mij te klein; de maxi-cosi (isofix-basis, met voet) paste niet achter de stoelen... de e-Niro past wel, maar had op dat moment >12mnd levertijd...
Wat denken jullie?
En je hebt meer keuzevrijheid in laadstations, dat helpt ook.
Kijk eens op abrp
Gewoon uit nieuwsgierigheid: Hoe bedoel je dit?BarryH schreef op maandag 17 februari 2020 @ 10:11:
En je hebt meer keuzevrijheid in laadstations, dat helpt ook.
Bij mijn weten, zijn ze beide toch hetzelfde, qua laadpoort? (Type2 en CCS)
(en qua laadpas veranderd er niets, ik heb een pas van NewMotion, van werk)
Ah zo, dan begrijp ik hem, dank je wel.BarryH schreef op maandag 17 februari 2020 @ 11:21:
Doordat je tussen 2 laadstops verder kan rijden heb je meer keuze, b.v. altijd bij een 175kW lader laden ipv net een stop ertussen met een 50kW lader
Het is voor ons privé ook wel fijner, om langere stukken te kunnen rijden... ons zoontje (14mnd) valt meestal in slaap, zodra we vertrekken, maar zodra we langer dan 20-30sec stil staan (laadstop), is hij klaarwakker en slaapt hij de rest van de rit niet meer...
Ik heb laatst ook al de ramen donker gemaakt, met SolarPlexius... dit helpt deels; hij wordt nu niet meer wakker, van straatverlichting/zon in z'n gezicht.
Maar als ik inderdaad 2u zou kunnen rijden, ipv 1u (Ik heb op vakantie ABRP ingesteld op 40% bij de lader... zodat ik een volgende lader eventueel ook kon halen). dan zou dat enorm schelen, ook voor hem.
Scheelt het zoveel in bijteling?
Ik zou een soepele diesel automaat kiezen. Eventueel een benzine. Toch een tankpas lijkt me.
Maar aangezien ik geen lease-auto heb weet ik echt niet of dat zoveel duurder is per maand.
Ik begrijp je vraag en vind deze terecht, daarom een wat langer antwoord:Sjabba1979 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 14:42:
Waarom heb je dan elektrisch gekozen als ik vragen mag? Lange ritten met gezin, niet willen stoppen ivm slapend kindje. Voor werk ook veel langere afstanden.
Scheelt het zoveel in bijteling?
Ik zou een soepele diesel automaat kiezen. Eventueel een benzine. Toch een tankpas lijkt me.
Maar aangezien ik geen lease-auto heb weet ik echt niet of dat zoveel duurder is per maand.
Ik woon 17km van kantoor...
Eigenlijk heb ik hiervoor gekozen, omdat ik een dag minder ben gaan werken (pappadag)... daardoor is mijn salaris 80% van normaal én m'n leasebudget 80% van normaal...
Met deze auto ging ik niet volledig het schip in, financieel...
Als ik een 22% diesel zou rijden, dan zou ik er €200> op achteruit gaan, financieel, dus zodoende.
Toen ik de auto bestelde, hadden we nog een hybrid (Auris) en hoefden we niet zo vaak te stoppen... dus we wisten niet, dat hij bij de laadstops niet door zou slapen (of dat hij daarna ook wakker zou blijven)
Eigenlijk kwamen we hier pas achter, toen we in oktober terug reden van vakantie. (ik was alleen vooruit gereden, omdat ik eerst moest werken op kantoor in Zwitserland, zij is toen met de baby naar mij toe gevlogen.).
Ook de langere afstanden, had ik met de snellaadinfra niet als een probleem verwacht, Brussel is prima te doen, maar naar Luxemburg moet ik al omrijden, via Duitsland...
Parijs hoef ik het zeker niet meer over te hebben... daar kan ik kort over zijn: Ik hoop dat Izivia failliet gaat en een Allego/Ionity of Fastned daar laders neer mag zetten.
Voor langere afstanden op vakantie is het ook geen enkel punt, dan hebben we alle tijd... Alleen moest ik gister wel 3x een laadstop maken, tussen Sneek en Culemborg, omdat ik windkracht 7 op de neus had staan... en elke 10km zag ik mijn bereik met 25km zakken... (ik reed 100 op de cruise control).
Ik mag nu een herinzet (gebruikte) auto uitkiezen, omdat ik niet mijn werk 'normaal' uit kan voeren... als ik voor een 22% auto ga, zou ik m'n pappadag moeten opgeven... dat zie ik niet zitten, ik vind de tijd die ik heb met m'n zoontje te kostbaar...
Optimale snelheid hangt af van de auto, maar het principe is hoe langzamer, hoe meer bereik. De luchtweerstand verhoudt zich tot het kwadraat van de snelheid, dus 130 is (minimaal) 1.7x het elektrische verbruik bij 100 en 2x het verbruik ten opzichte van 90.
Let wel dat er nog meer factoren zoals rolweerstand en zo in het spel zijn. Tegenwind zorgt er dan voor dat je, als je 100 rijdt, het zo maar kan zijn dat je dat kunt vergelijken met 150 of 160 op de teller.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Wat is er bij Leeuwarden? 127 = 122 GPS het is natuurlijk ook afhankelijk van de banden ik controleer het met speed app LOOSDRECHT 57 en VREELAND 67 alsook trajectcontroles A2 107 en 137.daemonix schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 00:25:
Legaal+7 km/h op de teller kan voor vervelende verrassingen zorgen uit Leeuwarden. Zorg voor max +3 km/h op de GPS, dan zit je altijd goed.
Maar goed zoals je aan geeft zijn dat snelheden die je niet moet rijden 80 -90 continue is bij afstanden van 300 km sneller gaan dan de legale snelheden en laden. Rijd ook relaxter
Als ik 100km/u zeg, op de cruise control, dan is dit 104 op de teller, 100 op de GPS (aldus Waze)
(126 = 120, 136 = 130km/u, met de winterbanden, bij mij)
Ik probeer dit ook altijd aan te houden... heb in 2019 geen bekeuringen gehad... maar deze maand al 3 (1 voor snelheid, 1 voor parkeren... blauwe kaart... en 1 van de vakantie... ok die was van sept 2019, maar kwam deze week binnen uit Zwitserland...)
Meten is weten[b]D2nny in "Het grote Hyundai Ioniq Electric topic"D2nny schreef
Als ik 100km/u zeg, op de cruise control, dan is dit 104 op de teller, 100 op de GPS (aldus Waze)
(126 = 120, 136 = 130km/u, met de winterbanden, bij mij)
Bij afstanden 154 op en meer ga ik de volgende keer eens voor 100 in plaats van aangegeven snelheid, ik vind het niet veilig als vrachtwagens je moeten inhalen.
Vrachtwagens rijden niet harder dan zeg 92 km/h in verband met hun wettelijke snelheidsbegrenzer. Er achter hangen is een prima manier om behoorlijk te bezuinigen op het verbruik (minder wind, lagere snelheid). Daarmee kun je afstandsrecords/verbruiksrecords vestigen.NanMac schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 11:36:
[...]
Meten is weteninderdaad bij banden wissel altijd controleren goed vergelijk zijn BMW’s en Mercedessen als ze zich aan de snelheid houden tenminste.
Bij afstanden 154 op en meer ga ik de volgende keer eens voor 100 in plaats van aangegeven snelheid, ik vind het niet veilig als vrachtwagens je moeten inhalen.
Het kan uiteraard, maar ik hou toch meestal 3 of vaak 4 'blokjes' afstand op de ACC, als ik op de snelweg rij... heb hem wel een paar x op 1 blokje gezet, maar bij file moet ik dan toch zelf bijremmen; dan is de afstand te kort... Bij iets meer afstand, kan ik misschien minder slipstreamen, maar ik hou het liever veilig...daemonix schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 12:18:
[...]
Vrachtwagens rijden niet harder dan zeg 92 km/h in verband met hun wettelijke snelheidsbegrenzer. Er achter hangen is een prima manier om behoorlijk te bezuinigen op het verbruik (minder wind, lagere snelheid). Daarmee kun je afstandsrecords/verbruiksrecords vestigen.
Ik hou altijd 3 blokjes aan, vind ik een veilige afstand en scheelt toch flink in je verbruik.D2nny schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 12:26:
[...]
Het kan uiteraard, maar ik hou toch meestal 3 of vaak 4 'blokjes' afstand op de ACC, als ik op de snelweg rij... heb hem wel een paar x op 1 blokje gezet, maar bij file moet ik dan toch zelf bijremmen; dan is de afstand te kort... Bij iets meer afstand, kan ik misschien minder slipstreamen, maar ik hou het liever veilig...
Mja. Dat was dus op de kop af 11 weken geleden. Van alles geprobeerd, maar geen succes. Had me er al bij neergelegd dat ik voorlopig geen Android Auto zou hebben, tot het een keer officieel naar Nederland komt.TwOkkie schreef op woensdag 4 december 2019 @ 19:57:
Brengt mij op het volgende: vorige week is Android Auto er bij mee gekapt.
Ik wou vandaag Android Auto even van mijn telefoon afhalen om te kijken of ik het al vanaf de Play Store te donwloaden was. Ik deed dat toen telkens via de shortcut van Nova Launcher, maar om een of andere reden deed ik dat vandaag via het standaard Android Settings/Applications menu. Mijn vinger bewoog al naar "Uninstall App" toen ik in de rechterbovenhoek een tandwieltje zag glinsteren. Een klik op dat tandwieltje bracht mij bij het menu "Connected Cars", waar natuurlijk nog geen auto te zien was. Daaronder stond een schakelaartje bij de tekst "Add new cars to Android Auto". Dat schakelaartje stond dus uit.
Mijn buren zullen wel raar opgekeken hebben toen ze mij op sloffen naar buiten zagen stuiven. Mijn grijns toen bleek dat Android Auto zo wel werkt, moet ze ook wel opgevallen zijn.

[J|O|R] <- .signature.gz
(Off topic)daemonix schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 23:15:
Soms is het simpel.De oude reclame van 'Of je stopt de stekker er in' is nog steeds van toepassing (ja, zo oud ben ik al
)
Ach, da's niet zo oud hoor... ik werk als netwerkbeheerder, kreeg een call van de servicedesk, dat een machine geen netwerkverbinding kreeg en dat ze van alles hadden gedaan om het te verhelpen...
Toen ik zelf ter plaatse kwam, zat letterlijk de stekker niet in het stopcontact...

https://www.ioniqforum.co.../ioniq-2020-ev-pdf.31786/
Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
3 dagen achter elkaar meegemaakt in oostenrijk waar we de auto bij de skilift konden opladen en daarnaa 700m moesten afdalen naar het appartement
Dat is hier in NL wat lastig om uit te proberen.BarryH schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 20:05:
@PeterZ(on) Mijn ervaring (met 2017 Ioniq) is dat je bij 100% geladen auto wel regen hebt, maar als je daar dan een afdeling van 400-500 meter mee maakt er een moment komt dat de auto nog steeds 100% accu aangeeft maar regen geen effect meer heeft en je dus echt moet gaan remmen
3 dagen achter elkaar meegemaakt in oostenrijk waar we de auto bij de skilift konden opladen en daarnaa 700m moesten afdalen naar het appartement
Interessant, weet je nog wie dat was?pmiddeld schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 22:24:
Er is eens een Duitser geweest die het gefilmd heeft hoe hij bergaf tot 101 of 102% kon regenereren. Zelf nooit in de gelegenheid geweest.
Dat was ik, waarschijnlijk... ik stond op een berg in Zwitserland, op een camping, waar ik hem 's nachts had volgeladen... volgende ochtend moest ik naar de autotrein in het dal, dus ik had een afdaling van zo'n 1200m...PeterZ(on) schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 19:10:
Een tijdje terug werd er hier of op het algemene EV forum gezegd dat als de Ioniq 100% geladen is de regen niet meer werkt. Vandaag hier eens op gelet nadat ik hem voor 100% had geladen en ik had gewoon regen. Niet uitgeprobeerd wat het maximum was maar 20kW zag ik wel voorbij komen. Overigens gaf EV-Notify 95% aan.
Toen ik de straat uit reed, had ik (geloof ik) nog wel wat regen, maar toen ik aan de afdaling begon, was het afgelopen en 'denderde' ik op de eerste scherpe bocht af, met in de buitenbocht het ravijn...
Toen ik bij de autotrein aan kwam, had ik nog 91% accu over. (na 50km rijden)
Ik begreep van een local, die in een Leaf reed, dat ze daar meestal niet hoger dan 80 of 90% laden... om dat soort taferelen te voorkomen.PeterZ(on) schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 08:36:
Ja dat had ik gelezen. Dat is dan toch iets om rekening mee te houden als je in de bergen rijdt en aan een lange afdaling begint. Het zou dan ook goed zijn om in zo'n geval niet tot 100% te laden. De vraag is dan wel tot welk percentage.
Ik zou ongeveer iedere vier maanden bij de dealer staan voor een onderhoudsbeurt als ik dat zou volgen. Terwijl als je de auto weinig gebruikt (is doorgaans minder goed voor een auto) je maar 1x per jaar zou hoeven gaan. Dus hou ik 1x per jaar aan ongeacht het kilometrage. Ik heb heel sterk het gevoel dat Hyundai op deze manier extra omzet voor de dealers probeert te creeeren.Blokker_1999 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 06:54:
Vraag maar eens een gedetailleerde lijst op van wat ze doen bij zo’n beurt. De meeste dingen kun je zelf doen of zijn onzinnig (vloermatten controleren bv) om elke vier maanden te doen. En dan ruim 200 euro durven vragen.
Maar, eigen auto, dus eigen risico.
5400Wp op SE5k, 3960 Wp op SE3680H, 40 heat pipes met 300L buffer, Hyundai Ioniq, Zappi laadpaal
No keyboard detected. Press F1 to continue.
Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020
Ben vandaag weer geweest voor een 120 k km beurt. Kostte mij 172 euro incl. Btw.McTrex2 schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 09:07:
En dan ruim 200 euro durven vragen.
Ze blijven de remvloeistof checken, maar die is elke keer nog steeds goed. Anders was het boven de 200 euro gekomen.
3 jaar geleden kostte de eerste beurt trouwens nog 135 euro, dus 175 euro is nog steeds een flinke prijsverhoging.
Kan het niet meer vinden op goingelectric.dePeterZ(on) schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 22:28:
[...]
Interessant, weet je nog wie dat was?
Misschien was het ook alleen maar met Torque gezien. Wel iets gevonden wat jullie waarnemingen bevestigt:
Will mal die ursprüngliche Frage aus der Praxis beantworten.
Fahrzeug 100 % geladen. 700 m Höhenunterschied auf ca. 3 km.
1. die Anzeige bleibt auf 100%
2. die Reichweite erhöht sich
3. die Reku ist vollständig und uneingeschränkt aktiv. Keine speziellen Meldungen.
4. Schaltet jedoch abrupt ab, bei geschätzten 102 -104 %
Achtung: Bei so einer steilen Abfahrt, den Fuß am Besten direkt vor dem Bremspedal positionieren, den in dem Moment nimmt das Fahrzeug richtig heftig Fahrt auf, auch in der Kurve.
5. Das mechanische Bremssystem kann sicher ohne besonders große Verschleiß oder Übertemperatur das Fahrzeug verkehrssicher halten. Mutwillig etwas beschädigen geht natürlich auch - dann braucht es jedoch zu der Fahrweise einen wirklich hohen Pass mit Ladestation auf der Passhöhe.
Ik zit ook te denken aan wat het verschil in laadstand, 100% Ioniq en 95% in EV-Notify betekend t.a.v. de SOH. Ik zou zeggen, zo lang je daar die 5% hebt is je SOH 100%, maar geeft EV-Notify ook daar 100% aan, dan zal de SOH waarschijnlijk geen 100% meer zijn maar 95%.
McTrex2 schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 09:07:
[...]
Ik zou ongeveer iedere vier maanden bij de dealer staan voor een onderhoudsbeurt als ik dat zou volgen. Terwijl als je de auto weinig gebruikt (is doorgaans minder goed voor een auto) je maar 1x per jaar zou hoeven gaan. Dus hou ik 1x per jaar aan ongeacht het kilometrage. Ik heb heel sterk het gevoel dat Hyundai op deze manier extra omzet voor de dealers probeert te creeeren.
Vraag maar eens een gedetailleerde lijst op van wat ze doen bij zo’n beurt. De meeste dingen kun je zelf doen of zijn onzinnig (vloermatten controleren bv) om elke vier maanden te doen. En dan ruim 200 euro durven vragen.
Maar, eigen auto, dus eigen risico.
Dit zijn wel zaken waar je mee moet uitkijken. De auto heeft het inderdaad niet nodig, maar het is vaak wel degelijk een vereiste voor zaken als de verzekering/garantie. Los van de elektromotor die geen onderhoud nodig heeft, is er namelijk nog tal van onderdelen die wel relatief vaak gecontroleerd moeten worden (stuurkolom, banden, remmen etc etc). Zo had ik laatst met mn 15k km beurt de constatering dat er iets niet fris zat in de stuurkolom en de lagers van de wielen, kwamen ze ook alleen maar achter omdat ik aangaf dat ik bij de 90kmph en 130kmph een gevoel kreeg dat er onbalans in de wielen zat en de auto ging "stuiteren".daemonix schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 09:48:
Hier was de Ioniq nog een behoorlijk eind van de 15 kkm maar wel 1 jaar, en toen mijn vrouw er was werd gezegd dat de beurt eigenlijk nog niet nodig was. Je kunt dus veilig de kilometers aanhouden, het 1x per jaar is een beetje overdreven.
Dat soort zaken merk je niet altijd op tijd, daarvoor kun je het beste die 15k km of 1 keer per jaar juist wel aanhouden.
En dan durft Rutger Bregman nog een boek te schrijven dat 'de meeste mensen deugen'...
[Edit] Vraag me dan echt af welke dealers @daemonix en @pmiddeld hebben, die gewoon zeggen dat het niet hoeft.
Deze was wat mij betreft meteen de eerste en laatste keer.
[ Voor 12% gewijzigd door UniMatrix op 24-02-2020 10:11 ]
EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4
Maar ik vind die 180 voor 3 jaar beurt gewoon erg veel.
Mijn Vitara voor een beurt kost 156,-... Met olie/filter en jaar pechhulp. Bij de dealer.
180 voor een Ioniq en als er iets moet gebeuren komt dat er nog eens bij...
Schijnbaar vastgesteld bedrag;
https://www.hyundai.nl/services/onderhoud/prijzen
EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4
Gewoon leeghalen en opnieuw afpersen.
Remvloeistof is meestal 3 jaar dacht ik maar dat meten wordt lastig, gaat om de vloeistof bij je remmen, niet dat in het bakje, de verouderd minder snel.

Cluistra in Veenendaal. Ik krijg bij aankomst ook altijd een offerte incl. vervangen remvloeistof. Maar als dat niet nodig is halen ze dat achteraf weer van het bedrag af.UniMatrix schreef op maandag 24 februari 2020 @ 10:01:
[Edit] Vraag me dan echt af welke dealers @daemonix en @pmiddeld hebben, die gewoon zeggen dat het niet hoeft.
Deze was wat mij betreft meteen de eerste en laatste keer.
En daar heb jij goede ervaring mee als garage? Ik heb de Ioniq namelijk bij deze dealer mogen ophalen, ben alles behalve te spreken over de sales afdeling daar.

Gefeliciteerd, bereik is vaak alleen een issue voor mensen die (nog) geen EV rijdenMana schreef op maandag 24 februari 2020 @ 14:26:
Heb nu sinds afgelopen woensdag de Ioniq. Heb de polar white premium uitvoeren. Ik moet nog even wat gevoel krijgen met alle sensoren en automatische functies, het voelt allemaal nog een beetje futuristisch. Maar ik ben er enorm blij en tevreden mee, het is echt een briljante wagen om in te mogen rijden. De komende 5 jaar zullen we vast grote vriendjes zijn! Ik kan hem hier op de zaak opladen en zodra de laadpaal geleverd wordt ook nog eens op de oprit. Voor mij heeft de auto ruimschoots voldoende bereik. Schoonfamilie woont op 140km, maar paar straten verderop kan de auto even laden dan. Geen probleem dus!
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Er is maar 1 verkoper die verstand van EV's heeft. De rest snapt er geen hout van en laat in principe alles over aan die ene. Het contact met die ene verliep prima, maar we namen dan ook 2 EV's af.Heath schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 13:21:
[...]
En daar heb jij goede ervaring mee als garage? Ik heb de Ioniq namelijk bij deze dealer mogen ophalen, ben alles behalve te spreken over de sales afdeling daar.
Ik heb 'm daar niet gekocht.Heath schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 13:21:
[...]
Edit: Sorry dacht dat je het over Cluistra Veenendaal had. Overigens heb ik mijn auto bij Herwers in Arnhem gekocht en in het begin laten onderhouden. Was over zowel sales als onderhoud niet erg te spreken. Klachten wegwuiven en mij 8 euro laten betalen voor de batterijen in mijn autosleutel. Maar Cluistra is dichterbij, dat is de voornaamste reden dat ik naar hun gegaan ben.
[ Voor 37% gewijzigd door pmiddeld op 25-02-2020 13:43 ]
Dat klopt, dat is een risico dat ik bewust neem. Time will tell of ik daar verstandig aan heb gedaan. Financieel moet dat risico nemen ook geen probleem opleveren.Heath schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 16:32:
[...]
[...]
Dit zijn wel zaken waar je mee moet uitkijken. De auto heeft het inderdaad niet nodig, maar het is vaak wel degelijk een vereiste voor zaken als de verzekering/garantie.
5400Wp op SE5k, 3960 Wp op SE3680H, 40 heat pipes met 300L buffer, Hyundai Ioniq, Zappi laadpaal
Tomorrow is often the busiest day of the week
Definieer "gemiddeld".Dunbar schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 10:37:
Eén van de grootste voordelen van elektrisch rijden is toch wel dat je de auto van te voren kunt laten opwarmen/afkoelen. Heeft iemand ooit uitgerekend hoeveel kWh dat gemiddeld kost?
Er is lastig een antwoord op deze vraag te geven aangezien het van behoorlijk wat factoren zal afhangen hoeveel het kost om voor te verwarmen, waarbij de twee belangrijksten volgens mij de buitentemperatuur en de voorverwarmtemperatuur zijn.
De cijfers van deze kwakkelwinter zijn wel interessantHeath schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 10:59:
[...]
Definieer "gemiddeld".![]()
Er is lastig een antwoord op deze vraag te geven aangezien het van behoorlijk wat factoren zal afhangen hoeveel het kost om voor te verwarmen, waarbij de twee belangrijksten volgens mij de buitentemperatuur en de voorverwarmtemperatuur zijn.
Tomorrow is often the busiest day of the week
Wordt gewoon gedaan, bij mij zat er na afloop zelfs een sticker op het scherm die trots aangaf dat ik een nieuwe update had. Jippie.Sonicfreak schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 09:08:
Weet iemand wat de laatste versie is van de firmware en navigatiekaart? Ik moet binnenkort voor onderhoud en wil dan meteen een update uit laten voeren als die beschikbaar is.
Hier https://www.goingelectric...p?f=120&t=22772&start=650 en dat moet dan 11.47 zijn.Sonicfreak schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 09:08:
Weet iemand wat de laatste versie is van de firmware en navigatiekaart? Ik moet binnenkort voor onderhoud en wil dan meteen een update uit laten voeren als die beschikbaar is.
Ik heb de auto toevallig gisteren voorverwarmd en dat is niet geregistreerd op mijn verbruikdashboard. De auto was wel lekker warm, maar hij heeft daar de accu voor gebruikt lijkt me dan. Ik heb dit overigens niet via de scheduler van de auto gedaan (ik sta vrijwel nooit op hetzelfde moment op, dus lastig te schedulen), maar gewoon de auto gestart met de stekker nog aan de lader en de verwarming op 23C gezet. Wel vreemd is dan dat de auto gaat piepen als je de deur sluit. En je krijgt de stekker er alleen uit als je de auto weer uitzet, dan op slot doet en weer van slot af.Dunbar schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 10:37:
Eén van de grootste voordelen van elektrisch rijden is toch wel dat je de auto van te voren kunt laten opwarmen/afkoelen. Heeft iemand ooit uitgerekend hoeveel kWh dat gemiddeld kost?
(was rond 08:45):

Leuke grafiek! Is dit verbruik van je laadpaal, of waar kijken we naar?zonoskar schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 11:34:
[...]
Ik heb de auto toevallig gisteren voorverwarmd en dat is niet geregistreerd op mijn verbruikdashboard. De auto was wel lekker warm, maar hij heeft daar de accu voor gebruikt lijkt me dan. Ik heb dit overigens niet via de scheduler van de auto gedaan (ik sta vrijwel nooit op hetzelfde moment op, dus lastig te schedulen), maar gewoon de auto gestart met de stekker nog aan de lader en de verwarming op 23C gezet. Wel vreemd is dan dat de auto gaat piepen als je de deur sluit. En je krijgt de stekker er alleen uit als je de auto weer uitzet, dan op slot doet en weer van slot af.
(was rond 08:45):
[Afbeelding]
Het piepje is trouwens de auto die je waarschuwt dat hij in is geschakeld, maar dat de sleutel niet meer aanwezig is in de auto zelf. Opzich een logische en fijne waarschuwing volgens mij.
Gratis stickerresten, yeeeeeey.UniMatrix schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 11:21:
[...]
Wordt gewoon gedaan, bij mij zat er na afloop zelfs een sticker op het scherm die trots aangaf dat ik een nieuwe update had. Jippie.
[ Voor 12% gewijzigd door Heath op 27-02-2020 11:53 ]
Neeeee, het was zo'n velletje wat je er zo weer afhaalt, zoals op je smartphone als je hem koopt.Gratis stickerresten, yeeeeeey.
De auto was wel gewassen, gezogen en dashboard afgestoft, doen ze toch nog wat voor dat geld.
Ik steek de auto in een stopcontact met een slimmer stekker van Itho-Daalderop (er zijn veel goedkopere varianten, ik weet het). Die kan ik via mijn thermostaat/slimme meter (spIDer) dan remote uitlezen.Heath schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 11:52:
Leuke grafiek! Is dit verbruik van je laadpaal, of waar kijken we naar?
(nieuwe ioniq)
Afstand 108km, temperatuur buiten tussen 5~7 graden, temp binnen 22graden (verwarming op auto)
Heenweg (flink wind tegen, relatief droog, snelheid 100~120), totaal 49% batterij verbruikt.
Verbruik dus 17,4 kw/100km
Terugweg ( wind mee, half nat/droog, snelheid 100~130), totaal 43% batterij verbruikt
Verbruik dus 15,2 kw/100km
Vind het redelijk nette cijfers!
Dat met in het achterhoofd dat het slecht weer was en dat ik op de snelweg toch niet heb ingehouden.
Br(36) Ba(56)
De grijze grill laten wrappen, is nu hoogglans zwart
Stuk sportiever vind ik de auto nu.
[ Voor 83% gewijzigd door Hightechsoul op 27-02-2020 15:55 ]