Vrijdag weer op avontuur gegaan, met de Ioniq... ik moest naar kantoor in Parijs en de (60) collega's gingen met de bus, maar ik wordt altijd heel erg ziek, als ik in een bus zit (vorige keer naar Brussel alles onder gekotst en ik had toen vooraf een pilletje genomen, tegen wagenziekte, van de huisarts)...
We moesten om 14u in Parijs zijn, dus ik vertrok ruim op tijd: 4.30u... Hazeldonk, ging prima, toen Nazareth (na nog een laadstop in Antwerpen)... ik had ruim 2u voorsprong op de bus, toen ik hoorde, dat de chauffeur nog een rustpauze moest nemen...
In Frankrijk, heb ik ABRP ingesteld, dat ik met minimaal 70% bij de laders aan wil komen... ik had al verhalen gehoord en heb op chargemap gechecked, wat de reviews waren...
De eerste lader... werkte niet... servicenummer gebeld, reset, niets hielp... ze hebben gechecked, de lader die verderop stond werkte nog wel... had een uur eerder nog iemand geladen, kon ze zien... (ik vond het vreemd, want in Chargemap stond hij al een maand op defect...), maar ik nam de gok, kwam met 50% aan... en bleek defect...
Dus weer gebeld... reset... vreemd, niets werkte... o en volgens de medewerker die ik nu sprak, had ik op chargemap moeten kijken, dan had ik geweten, dat deze al een tijd defect was... deze was al een tijd niet gebruikt... die aan de andere kant van de weg werkte wel...
Ok... chargemap gecontroleerd, kon de volgende nog net halen, die was die dag (op chargemap) nog gebruikt en positief beoordeeld... dus de gok gewaagd... ik reed die kant op, kwam met 17% accu aan... en... ik zag al een error melding op het scherm... gebeld, reset... maar niets werkte... hoefde hem niet eens aan te sluiten, want was kapot...
Op de navigatie in de auto gekeken, dichtstbijzijnde lader was al te ver... dus leasemaatschappij gebeld en ben weggesleept, naar een kerkje een dorp verderop (ruim 50km)... daar heb ik 4u stil gestaan, om hem vol genoeg te krijgen, om het hotel te halen... en ik niet meer hoefde te stoppen... Kwam om 18.30u aan in het hotel...
Bij het hotel aangekomen... bleken de laders in de parkeergarage defect... ze zouden een electricien laten kijken... maar zondag kwam ik in de garage, was hij nog niet geladen... heb hem naar een stopcontact gereden, die ik officieel niet mocht gebruiken en heb hem aan de noodlader gehangen en ben Parijs weer in gegaan... Heb €36,- korting op de parkeerkosten gekregen van het hotel (gratis parkeren), voor het ongemak...
Ben vervolgens in 12u naar huis gereden, via een enorme omweg... via Disneyland Parijs, waar een lader stond... en dan de A4 ipv A1, richting Reims, waar een Ionity lader stond... Naar een Tesla Supercharger station, waar Total een eigen lader had geplaatst (Aire d'Urvillers), om bij Aire de Wancourt weer een defecte lader te vinden... en Aire de Phalempin, waar ik de auto gelukkig weer kon laden, naar voldoende stroom, om België weer te halen...
Wat was ik blij, om weer op 'normale' bodem te komen... en wat heb ik een nog grotere hekel gekregen aan Frankrijk... (dat had ik al, had niets met EV rijden te maken)...
Conclusie: Als ik nog eens naar kantoor moet, dan pak ik de Thalys... of een vliegtuig... ik betaal dan zelf wel...