Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Hulkkonen
  • Registratie: maart 2019
  • Laatst online: 17:02

Hulkkonen

I wear them at night

Er zijn er meer die altijd alleen met de granny charger laden hoor, kan prima. Maar gebruik geen extra verlengsnoer. Dus als je 11 meter moet overbruggen heb je wel een uitdaging. Heb je geen schuurtje o.i.d. wat dichterbij de parkeerplaats is? Of kun je wellicht op je werk opladen?

Hou er trouwens ook rekening mee dat je geen kabels over de openbare weg (stoep) mag leggen.

• dvko
  • Registratie: december 2013
  • Niet online
Hulkkonen schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 10:27:
Er zijn er meer die altijd alleen met de granny charger laden hoor, kan prima.
Top, goed om te horen. Dank!
Maar gebruik geen extra verlengsnoer. Dus als je 11 meter moet overbruggen heb je wel een uitdaging.
Dealer zei (met disclaimer dat hij geen elektricien is) dat dat wel moet kunnen zolang je maar geen haspel gebruikt? Zelf vond ik deze verlengde Schuko kabel waar je lengtes van boven de 10 meter kunt bestellen of deze verlengkabel die dikkere aders gebruikt dan een standaard 1.5mm2 verlengkabel (alleen moet daar dan weer 'n kabelmof omheen).
Hou er trouwens ook rekening mee dat je geen kabels over de openbare weg (stoep) mag leggen.
Hier wilde ik idd wel 'n vergunning voor aanvragen bij de gemeente. Zie er bij mij in de buurt wel meer liggen met 'n matje eroverheen.

• zonoskar
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 19:14

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

dvko schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 09:54:
Is een groep waar verder alleen verlichting op zit goed genoeg, of zouden jullie toch een aparte groep laten aanleggen in mijn geval?
De granny lader trekt 10A uit het stopcontact, dus als je verder weinig verbruikers hebt op die groep moet het goed gaan. Verlengkabels die die stroom aankunnen zijn er vast ook. Ik laadt ook al sinds het begin van het jaar vrijwel uitsluitend met de granny lader, ik heb er al 17000Km op zitten, dus makkelijk te doen. Ik hoef de kabel echter niet over de stoep te laten lopen (eigen oprit). Ik heb 1 keer gehad dat de auto 's morgens niet helemaal vol was, maar toen had ik hem tot 10% leeg gereden en was pas rond 01:00 thuis terwijl ik om 08:00 weer moest vertrekken. Maar er zat genoeg in de 'tank' (ik meen 120 Km) om mijn ritje van die dag te doen.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output.

• Kuo
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 23:44
Henry_tw schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 16:59:
[...]
Ik heb de dop van de auto eraf gehaald en van mijn lader thuis ook, scheelt een hoop gedoe en geklapper.
Bij slecht weer kan er wel eerder vuil en vocht bij de contacten komen. Daarom lijkt het me niet aan te raden in Nederland, waar het niet altijd droog is ;)

• XfadeR
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 17-11 15:57
Henry_tw schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 16:59:
[...]

Ik heb de dop van de auto eraf gehaald en van mijn lader thuis ook, scheelt een hoop gedoe en geklapper.
Ja heb ik ook aan zitten denken. Weet niet of het slecht of "gevaarlijk" kan zijn met vocht en regen.
Aan de andere kant, een Tesla heeft ook geen doppen erop.

XfadeR wijzigde deze reactie 16-10-2019 11:41 (16%)

• Kuo
Ik ken de Tesla-aansluiting niet in detail. Misschien zit er aan de binnenkant van de klep iets, dat voor afsluiting zorgt, als de klep dicht zit. Bij vele auto's, waar geen afdichting zit, worden de plastic doppen toegepast.

Bij de Ioniq, Kona en e-Niro weet ik zeker, dat afsluitdoppen worden toegepast. Het is waarschijnlijk de goedkoopste oplossing. Zelf heb ik ook jaren de Toyota Prius plug-in gereden (voor de e-Niro en de Ioniq) en daar zit aan de binnenkant van de laadklep een afdichting van de connector. Dat is wel een veel fraaiere oplossing dan de doppen.

Kuo wijzigde deze reactie 16-10-2019 11:54 (44%)
Reden: voorbeeld Prius plug-in toegevoegd

• Heath
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 15:27
dvko schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 10:15:
[...]

Rij op een normale dag zo'n 60km met 1 of 2 keer per week 'n uitschieter naar 260km. Dus idd, 2 keer per week langs de snellader zou ook prima moeten kunnen om die 10 maanden te overbruggen.

Maar met die afstanden zou ik met elke nacht aan de Schuko ook wel uit moeten komen, lijkt me? Ergens vind ik dat spannend omdat ik ergens gelezen zou hebben over dat dat niet aan te raden is, enkel voor sporadisch gebruik is, stekkers dan kunnen smelten, etc... Ben ik te bang? 8)7
Geen andere distination chargers? Op werk ergens in de buurt een, of in de wijk waar je woont? Ik heb zelf in de wijk waar ik woon iets van 5 publieke dubbelplekken en op werk ook nog eens een 10-tal laadplekken. Houd er namelijk rekening mee dat Fastned gewoon 60 cent per kWh rekent, publieke laadpalen bij mij gaan voor 30 cent. Scheelt de helft.

Intel i7 7700K @ 5 Ghz | Asus Strix GTX1080 Advanced Edition | Asus Strix Z270G Gaming | Corsair AX860 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @ 3200MHz

• daemonix
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online
Heath schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 12:54:
[...]

Geen andere distination chargers? Op werk ergens in de buurt een, of in de wijk waar je woont? Ik heb zelf in de wijk waar ik woon iets van 5 publieke dubbelplekken en op werk ook nog eens een 10-tal laadplekken. Houd er namelijk rekening mee dat Fastned gewoon 60 cent per kWh rekent, publieke laadpalen bij mij gaan voor 30 cent. Scheelt de helft.
Maingau to the rescue! ;) 35 cent/kWh bij Fastned

Hyundai Kona, Hyundai Ioniq electric in bezit

• Sonicfreak
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 19-11 19:15
EHA1337 schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 17:20:
Toevallig, sinds een week of twee hoor ik een soort afblazend geluid wanneer de heater aan staat. Het lijkt een soort van sissend, afblazend geluid. Als alleen de airco aanstaat of ventilatie staat uit heb ik dit niet. Het lijkt er ook op dat het stuur heel lichtjes trilt vanwege de resonantie tijdens dit gebeuren.

Iemand enig idee of dit normaal is? Is dit de warmtepomp die dit geluid maakt? Ik moet zeggen, ik heb de auto sinds februari vanaf nieuw. Echter heb ik dit geluid nog niet eerder gehoord?
Net even in het topic gezocht en zie het antwoord van @N3D, lijkt erop dat het komt omdat de verwarmingsunit behoorlijk krachtig is. Niets om je zorgen over te maken.

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/59027658

• EHA1337
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 22:02
Sonicfreak schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 13:43:
[...]

Net even in het topic gezocht en zie het antwoord van @N3D, lijkt erop dat het komt omdat de verwarmingsunit behoorlijk krachtig is. Niets om je zorgen over te maken.

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/59027658
Hero.

Niks om zorgen om te maken dus. Wel gek dat het me niet eerder is opgevallen daar ik de auto toch heb ontvangen wanneer het niet heel warm was buiten..

• Heath
daemonix schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 13:07:
[...]

Maingau to the rescue! ;) 35 cent/kWh bij Fastned
En door exact dit geintje is de prijs van Maingau omhoog gegaan van 25 cent naar 35 cent. :P

Intel i7 7700K @ 5 Ghz | Asus Strix GTX1080 Advanced Edition | Asus Strix Z270G Gaming | Corsair AX860 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @ 3200MHz

• Shapeshifter
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 20-11 13:55

Shapeshifter

Get it over with

Heath schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 14:09:
[...]

En door exact dit geintje is de prijs van Maingau omhoog gegaan van 25 cent naar 35 cent. :P
25 cent? You must be new. Ik heb de tijd nog meegemaakt dat je 100 minuten cadeau kreeg en daarna met 5 cent/minuut kon laden :P 2.000km gereden voor €2,50. Dat was een maand daarna ook voorbij helaas ;w

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV - 12x Prusa i3 MK3S

• Heath
Shapeshifter schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 16:29:
[...]

25 cent? You must be new. Ik heb de tijd nog meegemaakt dat je 100 minuten cadeau kreeg en daarna met 5 cent/minuut kon laden :P 2.000km gereden voor €2,50. Dat was een maand daarna ook voorbij helaas ;w
Haha ja absoluut, ik rijd pas sinds 30 juli in een MY2018 model. :D

• Marc O.
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 22:00
dvko schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 09:54:
Zijn er hier meer mensen die thuis alleen bijladen met de 230V Schuko stekker? Hoe gaat dat?
Ik laad al ca. 10 maanden / 25.000km vrijwel dagelijks met de granny charger via een (kwalitatief goede) verlengsnoer. Gaat prima, al heb ik 'm wel op het laagste laadvermogen ingesteld. Kabel en stopcontact worden niet merkbaar warm, zelfs niet in de zomer.

http://www.vomac-nl.com voor onze roadtrips naar de Noordkaap (2016) en Poolcirkel (2010) | Hyundai Ioniq Electric Premium | PVOutput

• JB1980
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 16:35
Goed om te weten, deze stond ook op mijn lijstje met vragen. Check
EHA1337 schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 13:59:
[...]

Hero.

Niks om zorgen om te maken dus. Wel gek dat het me niet eerder is opgevallen daar ik de auto toch heb ontvangen wanneer het niet heel warm was buiten..

• dvko
  • Niet online
Marc O. schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 19:55:
[...]

Ik laad al ca. 10 maanden / 25.000km vrijwel dagelijks met de granny charger via een (kwalitatief goede) verlengsnoer. Gaat prima, al heb ik 'm wel op het laagste laadvermogen ingesteld. Kabel en stopcontact worden niet merkbaar warm, zelfs niet in de zomer.
Dat is goed om te horen, bedankt! Dus zelfs gewoon een standaard (doch goed) verlengkabel met 1.5mm2 aders?

Dat lager afstellen is een goede, dat ga ik ook zeker doen.

• daemonix
  • Niet online
dvko schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 08:49:
[...]

Dat is goed om te horen, bedankt! Dus zelfs gewoon een standaard (doch goed) verlengkabel met 1.5mm2 aders?

Ja hoor, ook een paar maanden gedaan. Werkt prima. Inderdaad wel zorgen voor een goede verlengkabel, en zorg dat de contacten goed zijn.

• Heath
daemonix schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 09:26:
[...]

Ja hoor, ook een paar maanden gedaan. Werkt prima. Inderdaad wel zorgen voor een goede verlengkabel, en zorg dat de contacten goed zijn.
Blijf het toch een gekke gewaarwording vinden, de elektrische auto aan een "normaal" stopcontact opladen. Dit weekend ga ik voor het eerst de granny charger uit de case halen, ik ga een trip naar Tintigny maken in België en daar is alleen een Lidl fast charger in de buurt (die dus om 18:00 uit gaat, ik verwacht om 22:00 pas aan te komen). Eens kijken hoe dat gaat zijn!

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 22:13

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Heath schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 09:48:
[...]

Blijf het toch een gekke gewaarwording vinden, de elektrische auto aan een "normaal" stopcontact opladen.
Waarom? Ik zou het heel normaal vinden. Als ik een elektrische auto koop dan ga ik echt geen laadpaal bij mijn huis plaatsen. Ik kan me eigenlijk geen situatie uit het verleden indenken dat 16A of zelfs 10A laden niet voldoende voor mijn gebruik zou zijn.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• Heath
Maasluip schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 09:54:
[...]

Waarom? Ik zou het heel normaal vinden. Als ik een elektrische auto koop dan ga ik echt geen laadpaal bij mijn huis plaatsen. Ik kan me eigenlijk geen situatie uit het verleden indenken dat 16A of zelfs 10A laden niet voldoende voor mijn gebruik zou zijn.
Omdat ik dus best veel publieke laadplaatsen in de wijk heb. Ongeveer 10 meter naast mijn voordeur is een laadplaats, die beschouw ik al bijna als mijn privé laadplek. :9

• assje
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 02:01
Heath schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 09:57:
[...]

Omdat ik dus best veel publieke laadplaatsen in de wijk heb. Ongeveer 10 meter naast mijn voordeur is een laadplaats, die beschouw ik al bijna als mijn privé laadplek. :9
Dan is de auto zeker zakelijk? Privé denk je daar namelijk wel even over na als publiek €0,35/kW kost en eigen laadpunt €0,20/kW

url="https://link.marktplaats.nl/m1393061238"]Te koop: Nissan Leaf Tekna €11.990,-[/url

• Heath
assje schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 11:03:
[...]

Dan is de auto zeker zakelijk? Privé denk je daar namelijk wel even over na als publiek €0,35/kW kost en eigen laadpunt €0,20/kW
Klopt. Maar ik heb het nog eens vergeleken met mijn oude auto, een Corsa uit 2002 op benzine. Kwam er volgens mij op uit dat zelfs wanneer ik enkel bij FastNed sta te laden à €0,59 de kWh, ik de helft goedkoper uit ben dan de Corsa. In dat geval zou ik het verschil tussen €0,20 en €0,30 bij mijn publieke laadpunten wel prima vinden.

• assje
Heath schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 11:37:
Klopt. Maar ik heb het nog eens vergeleken met mijn oude auto, een Corsa uit 2002 op benzine. Kwam er volgens mij op uit dat zelfs wanneer ik enkel bij FastNed sta te laden à €0,59 de kWh, ik de helft goedkoper uit ben dan de Corsa. In dat geval zou ik het verschil tussen €0,20 en €0,30 bij mijn publieke laadpunten wel prima vinden.
Tja maar uiteindelijk zijn het twee losse vergelijkingen, besparen t.o.v. historie is één maar de potentiële besparing door thuisladen is er alsnog. Het verschil zou voor mij zo €600 op jaarbasis zijn (als ik niet alles gratis op het werk zou laden), daar leg ik wel een stopcontact voor aan buiten.

P.s., Fastned met Maingau kost €0,35/kW. Jouw publieke tarief zeg je €0,30 maar daar heb je laadverlies (i.t.t. snelladen) van bijvoorbeeld 10%, dan scheelt het dus niets.

Ik had voorheen thuis een laadpaal, bij mijn overstap naar de Ioniq heb ik deze vervangen voor een simpel stopcontact, ik laad toch zelden thuis. Aangezien we nu de 2e auto willen gaan vervangen voor een eGolf overweeg ik om toch weer een laadkast op te hangen.
Maasluip schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 09:54:
[...]

De standaard lader is zelfs al 12A.

Aangezien ik op het werk een stopcontact heb waar ik gratis kan laden heb ik een 2e mobiele lader gekocht, hier heb ik specifiek opgelet een 13A versie te kopen (komt van een Volvo).

Scheelt me toch weer 8% extra die ik per dag kan laden, het verschil met een laadpaal (16A) is nog (maar) 23%.

assje wijzigde deze reactie 17-10-2019 12:06 (45%)

url="https://link.marktplaats.nl/m1393061238"]Te koop: Nissan Leaf Tekna €11.990,-[/url

• Jan Treur
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 19-11 13:57
Vandaag met de nieuwe Ioniq naar mijn werk geweest, 50 km enkele reis. In de ochtend was de temperatuur 12-13 °C, met de verwarming aan en de efficiëntie was 11,7 kWh / 100 km. In de middag 13-14 ° C, geen verwarming aan, efficiëntie 11.3 kWh / 100km. In beide gevallen was de gemiddelde snelheid ongeveer 82 km/h, waarvan 60% snelweg van ongeveer 95 km/h. De 11.7 komt overeen met een bereik met een volle batterij van 327 km, en de 11.3 met een bereik van 340 km.

Voorverwarmen werkte zonder aangesloten te zijn op de laadpaal en nam 1% van de batterij. Ik merkte dat de elektronica minder energie kost dan voor mijn vorige Ioniq. Nu was het tussen 150 en 200 Watt (met muziek aan), terwijl het eerder meer rond 250 Watt was . Elk deel heen en terug nam 12-13% van de batterij van 79% tot uiteindelijk 54%.

Ik kwam erachter dat in het scherm waarin je het energieverbruik afzonderlijk kunt zien voor Rijden, Verwarmen/AC en Elektronica, er nu een vierde categorie is genaamd Batterijonderhoud. Deze keer werden daar geen cijfers bij getoond, maar alleen --. Waarschijnlijk kun je daar cijfers zien wanneer (actieve) batterijverwarming of -koeling plaatsvindt.

All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric

• Sonicfreak
assje schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 11:43:

Ik had voorheen thuis een laadpaal, bij mijn overstap naar de Ioniq heb ik deze vervangen voor een simpel stopcontact, ik laad toch zelden thuis. Aangezien we nu de 2e auto willen gaan vervangen voor een eGolf overweeg ik om toch weer een laadkast op te hangen.
Niet om je keuze af te raden, maar bedenk wel dat een e-Golf geen batterijkoeling heeft zoals de Ioniq. Dus om die privé te kopen zou ik persoonlijk niet zo snel doen. Mijn vrouw en ik hebben onlangs een tweedehands Citroën C-Zero gekocht en die heeft wel batterijkoeling. En de auto is van 2015 met 40.000 kilometer op de teller dus er zit nog iets van 3 jaar garantie op de accu.

Als je toch een e-Golf wilt rijden dan is de private lease aanbieding die VW nu heeft wel interessant. Voor 299 per maand rijd je dan een e-Golf op basis van 60 maanden en 10.000 kilometer per jaar.
Als dan de accu slecht wordt dan is het probleem voor de leasemaatschappij en je hebt sowieso 8 jaar / 160.000 kilometer garantie vanuit VW.

Sonicfreak wijzigde deze reactie 17-10-2019 15:54 (17%)

• assje
Sonicfreak schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 15:22:
Als je toch een e-Golf wilt rijden dan is de private lease aanbieding die VW nu heeft wel interessant. Voor 299 per maand rijd je dan een e-Golf op basis van 60 maanden en 10.000 kilometer per jaar.
Dat is precies de aanbieding waar het om gaat ;-) Twee EV's privé in eigendom prefereer ik sowieso al niet, kansen spreiden.

We hebben op dit moment een Picanto in de private lease, dit contract wil ik overdragen en heb ik al volop interesse voor, hier komt de Golf voor in de plaats (gezin full electric)

assje wijzigde deze reactie 17-10-2019 17:26 (17%)

• RonaldPr
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 21:41
Inderdaad een superscherpe aanbieding van VW. Goedkoper dan zelf kopen lijkt me.
Wat ik wel jammer vind is dat je je no claim kwijtraakt na 3 jaar.

Een Ioniq Premium is stukken duurder in de private lease.

• daemonix
  • Niet online
Ook als je de kale golf opwaardeert naar het niveau van de Ioniq? Denk dat de verschillen dan stukken minder groot zijn als ze al aanwezig zijn.

• RonaldPr
daemonix schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 18:27:
Ook als je de kale golf opwaardeert naar het niveau van de Ioniq? Denk dat de verschillen dan stukken minder groot zijn als ze al aanwezig zijn.
De Golf is al heel compleet in de E uitvoering en met wat meer extra’s zeker op Ioniq Premium niveau. Alleen geen schuifdak en leer maar wel weer andere opties, een beetje lastig vergelijken.

Maar de Ioniq blijft heer en meester in efficiëntie en snel laden.

• daemonix
  • Niet online
Dat heel compleet valt wel mee hoor. bogaards in "Elektrische auto's - deel 5" zit bijna op 500 euro/maand. Dat is hetzelfde niveau als de Ioniq, en dan met de veel grotere actieradius weet ik wel wat ik zou kiezen.

Standaard op de e-Golf
Elektronisch Stabilisatie Programma (ESC)
Centrale deurvergrendeling met afstandsbediening
Vier deuren met elektrisch bedienbare ramen voor en achter
Buitenspiegels elektrisch instel- en verwarmbaar
Zeven airbags (waarvan één knie-airbag)
Boordcomputer Premium
Voorstoelen in hoogte verstelbaar
Handrem elektronisch inclusief wegrolblokkering (Auto Hold)
Inclusief gratis laadpas

• Satch
  • Registratie: mei 2004
  • Niet online
Wat gebruiken jullie qua navigatie voor lange ritten? De bestemming op de onboard navigatie invoeren en dan zoeken met een lijst naar een laadpunt op de weg (omdat hij zeurt dat de range niet genoeg is) is alles behalve handig kwam ik vandaag achter. Ik krijg morgen wel een obd2 adapter binnen. Combineren jullie dat met abrp/torque op een telefoon misschien? Ben nog op zoek naar een handige mogelijkheid om niet van charge punt naar chargepunt met de hand in navigatie te hoeven in te geven, maar gewoon 1 lange rit met laadpunten als tussenstops automatisch o.i.d.

• daemonix
  • Niet online
A better route planner is handiger. ;) Ben sowieso niet van de onboard navigatie, ik gebruik Android Auto.

daemonix wijzigde deze reactie 18-10-2019 07:51 (47%)

• DonChaot
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 20-11 14:39
dvko schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 08:49:
[...]

Ik laad sinds januari via de granny en bij mij staat hij op de hoogste stand. Ook ik voel geen warme kabels of stopcontacten. Gebruik ook wel een goed verlengsnoer. Omdat dit zo goed gaat heb ik ook geen enkele intentie om een laadpaal te nemen.

• dvko
  • Niet online
DonChaot schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 07:54:
[...]

Ik laad sinds januari via de granny en bij mij staat hij op de hoogste stand. Ook ik voel geen warme kabels of stopcontacten. Gebruik ook wel een goed verlengsnoer. Omdat dit zo goed gaat heb ik ook geen enkele intentie om een laadpaal te nemen.
Top, bedankt! Verleng je dan trouwens binnen al of heb je ze buiten gekoppeld, evt. met mof eromheen?

Die verlengde (10m+) Granny laders kostten al snel 700 euro of meer dus als het even kan ben ik het liefst klaar met 'n kwalitatief goed en dik verlengsnoer voor buiten.

• daemonix
  • Niet online
Wij deden dat zonder mof onder de auto. Dus uit de regen en uit het water.

• Sonicfreak
daemonix schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 22:46:
Dat heel compleet valt wel mee hoor. bogaards in "Elektrische auto's - deel 5" zit bijna op 500 euro/maand. Dat is hetzelfde niveau als de Ioniq, en dan met de veel grotere actieradius weet ik wel wat ik zou kiezen.

Standaard op de e-Golf
Elektronisch Stabilisatie Programma (ESC)
Centrale deurvergrendeling met afstandsbediening
Vier deuren met elektrisch bedienbare ramen voor en achter
Buitenspiegels elektrisch instel- en verwarmbaar
Zeven airbags (waarvan één knie-airbag)
Boordcomputer Premium
Voorstoelen in hoogte verstelbaar
Handrem elektronisch inclusief wegrolblokkering (Auto Hold)
Inclusief gratis laadpas
Veel grotere actieradius op papier ja, in de praktijk hetzelfde of nog minder dan de Ioniq.
Bron: mijn collega rijdt een e-Golf.
Ik kon ook de e-Golf kiezen, maar heb bewust voor de Ioniq gekozen, standaard veel beter uitgerust en veel goedkoper.
Mijn collega heeft extra opties genomen op de e-Golf en nu heeft hij bijna dezelfde uitrusting als mijn Ioniq Premium, maar de auto is precies 10.000 euro duurder. Mijn collega is daardoor 70 euro netto per maand meer kwijt aan bijtelling dan ik.

Sonicfreak wijzigde deze reactie 18-10-2019 09:39 (16%)

• daemonix
  • Niet online
Je leest mijn bericht verkeerd. ;) De Ioniq heeft een veel grotere actieradius ( we hebben er 1).

Golf komt er bij mij niet in. Geen enkele auto van VAG trouwens.

daemonix wijzigde deze reactie 18-10-2019 09:39 (11%)

• Sonicfreak
daemonix schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 09:39:
Je leest mijn bericht verkeerd. ;) De Ioniq heeft een veel grotere actieradius ( we hebben er 1).

Golf komt er bij mij niet in. Geen enkele auto van VAG trouwens.
Excuus, het leest namelijk zo dat je het over de e-Golf hebt die een grotere actieradius zou hebben. :o

• Sonicfreak
Satch schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 00:02:
Wat gebruiken jullie qua navigatie voor lange ritten? De bestemming op de onboard navigatie invoeren en dan zoeken met een lijst naar een laadpunt op de weg (omdat hij zeurt dat de range niet genoeg is) is alles behalve handig kwam ik vandaag achter. Ik krijg morgen wel een obd2 adapter binnen. Combineren jullie dat met abrp/torque op een telefoon misschien? Ben nog op zoek naar een handige mogelijkheid om niet van charge punt naar chargepunt met de hand in navigatie te hoeven in te geven, maar gewoon 1 lange rit met laadpunten als tussenstops automatisch o.i.d.
Ik gebruik tegenwoordig Google maps via Android Auto. Het is gewoon heerlijk en makkelijk om gewoon te roepen: "Ok Google, navigeer naar <bestemming>". Je hoeft dan niet eens het adres te noemen, gewoon een naam zeggen werkt ook. En het kunnen dicteren van WhatsApp berichten is ook gewoon super handig.

Sonicfreak wijzigde deze reactie 18-10-2019 09:45 (3%)

• Satch
  • Niet online
daemonix schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 07:50:
A better route planner is handiger. ;) Ben sowieso niet van de onboard navigatie, ik gebruik Android Auto.
Sonicfreak schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 09:43:
[...]

Ik gebruik tegenwoordig Google maps via Android Auto. Het is gewoon heerlijk en makkelijk om gewoon te roepen: "Ok Google, navigeer naar <bestemming>". Je hoeft dan niet eens het adres te noemen, gewoon een naam zeggen werkt ook. En het kunnen dicteren van WhatsApp berichten is ook gewoon super handig.
Vergeten te zeggen, maar uiteindelijk heb ik idd ook android auto gebruikt met Google Maps en via voice commando geroepen "fastned A4" of "Fastned A6". Dit is alleen natuurlijk nogal adhoc omdat ik dan m'n range in de gaten moet houden en zelf moet inschatten welke fastned ik haal of niet. Als ik naar het buitenland ga dan wil ik liever een uitgewerkt plannetje proberen met A Better Route Planner denk ik. Van het weekend maar stoeien met Torque/abrp/obd2 dongle etc.

• pmiddeld
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 22:59
Als je per se de interne navigatie wilt gebruiken kun je ook een route maken met diverse tussenstops. Zie gebruiksaanwijzing.

Hyundai Ioniq Comfort 2017

• Satch
  • Niet online
pmiddeld schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 09:55:
Als je per se de interne navigatie wilt gebruiken kun je ook een route maken met diverse tussenstops. Zie gebruiksaanwijzing.
Nee, dat wil ik niet hoor, gebruik liever android auto. Maar Google Maps houdt geen rekening met beschikbare range/afstand om te rijden natuurlijk. Vandaar dat ik de interne navigatie even probeerde. Maar ik zal eens kijken of dat handig werkt met tussenstops. Een laadpaal op de route makkelijk toevoegen was zeer onhandig met alleen opties voor laadpaal op bestemming, waar ik nu was of in het centrum.. Door een lijst scrollen met langzame laadpalen op een paar km afstand schiet niet zo op als je nog 100 km range hebt.

• D2nny
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 18-11 14:59
wat me opgevallen is, bij ABRP:
Als ik een route plan en vervolgens in Google Maps open; dan krijg ik de route tot het eind, incl. alle laadstops... (mijn vriendin gebruikt Android Auto met Google Maps).

Ikzelf gebruik Waze... dan heb ik altijd de route, tot de volgende laadstop en niet verder... dit vind ik persoonlijk fijner, omdat ik nog wel eens iets langer bij de lader blijf staan en dan voor ik vertrek nog 1x abrp laat herberekenen, met de 'vollere' accu bij vertrek...
Hierdoor kon ik nog wel eens laadmomenten overslaan (of een lader op grotere afstand pakken, ipv de eerder berekende lader.)

• Satch
  • Niet online
D2nny schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 10:15:
wat me opgevallen is, bij ABRP:
Als ik een route plan en vervolgens in Google Maps open; dan krijg ik de route tot het eind, incl. alle laadstops... (mijn vriendin gebruikt Android Auto met Google Maps).

Ikzelf gebruik Waze... dan heb ik altijd de route, tot de volgende laadstop en niet verder... dit vind ik persoonlijk fijner, omdat ik nog wel eens iets langer bij de lader blijf staan en dan voor ik vertrek nog 1x abrp laat herberekenen, met de 'vollere' accu bij vertrek...
Hierdoor kon ik nog wel eens laadmomenten overslaan (of een lader op grotere afstand pakken, ipv de eerder berekende lader.)
Goeie tip, wist niet dat dit zo met elkaar geïntegreerd was. Gebruik je dat ook met torque en een obd2 stekker? Of vul je de batterij-level handmatig in enzo? :)

Satch wijzigde deze reactie 18-10-2019 10:44 (68%)

• D2nny
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 18-11 14:59
Ik heb wel Torque en een OBD2 stekker, maar niet voor ABRP :P
Omdat ik een Mifi router in de auto heb liggen, heb ik de ABRPTransmitter geïnstalleerd, in mijn auto.
Maar omdat hier ook een vertraging in zit, vul ik soms ook gewoon handmatig in, in ABRP hoe vol mijn accu is bij vertrek.

• DonChaot
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 20-11 14:39
dvko schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 08:47:
Top, bedankt! Verleng je dan trouwens binnen al of heb je ze buiten gekoppeld, evt. met mof eromheen?
Ik verleng binnen omdat dat bij mij zo uitkomt. Het kastje hangt ook binnen en enkel de kabel en stekker hangen buiten en die laat ik ook verder de gehele tijd zo buiten hangen.

• pmiddeld
Vandaag onderhoudsbeurt gehad (105.000 km)

Standaard beurt €99,60
Klein materiaal €5,50
Gebruik testapparatuur €9,50

Interieur filter €26,00
Ruitenspr. vloeistof €1,99

Totaal €142,95 ex BTW, €172,50 incl. BTW
Gratis gewassen en gestofzuigd.

• evtje
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 21:26
Tom Paris schreef op maandag 23 september 2019 @ 17:37:
Dus, als ik het goed begrijp. De laatst bekende werkende versie:

Software: AE_EV.EUR.SOP.006.5.181002
Firmware: AE_EV.EUR.0.5.313.180905.MICOM

De nieuwe versie, waarbij CSS autocharge niet meer werkt (en Android toegang niet meer mogelijk is):

Software: AE_EV.EUR.SOP.007.3.190314
Firmware: AE_EV.EUR.0.5.332.19022.MICOM

Dus de 'terugroepactie' gaat de 19xxxx versies vervangen door een nog nieuwere, of ze plaatsen de 18xxxx terug. In beide gevallen voor mij dus zinloos.
Ik heb vandaag ook alle updates uitgevoerd. Nu het zelfde sofware/ kaart nummer als jouw. Ook heb ik de charging control module (zoals ze het noemen) update uitgevoerd Ik ben daar bij geweest . Wat ze doen is via de laptop naar de obd2 verzenden. Tijdens het uitvoeren zie je een korte niets zeggende uitleg/ beschrijving. Het énige wat er uitspringt is " electric vehicles that may have duplicated MAC address must be updated " daarbij een "current number " en " correct number" bij op oke drukken en 2 sec. Later klaar. Daarvoor moet je een handtekening zetten bij de Dealer zodat die het terug kan vorderen bij Hyundai. Ook maakte we een foto print voor bewijs. Dus je ziet het heeft niets te maken met het informatie systeem software.
Ps
Ik heb voor de informatie systeem update de" illegale " Sofware verwijderd ik was daar een beetje klaar mee . Tijdens mij trip naar Zwitserland kon ik de audio niet normaal gebruiken omdat het volume vast bleef staan op de Hyundai navigatie. Ook voice knop werkte niet meer correct en volume draaiknop wilde ook niet. Heeft waarschijnlijk te maken met sound about software. Nadat ik alles heb verwijderd werkt het weer zoals vanouds. oOo

Hyundai Ioniq Sep 2017. Daikin Emura 2 WP.

• evtje
pmiddeld schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 09:55:
Heb ik ook gedaan met mijn trip naar Zwitserland. Werkt goed . Wat ik doe is plannen met ABRP en de coördinaten overzetten naar Hyundai Navigatie.

• cacofant
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 17:03
Dat werkt idd het beste. Rijden van coördinaat naar coördinaat..

Hyundai Ioniq Premium Electric (2018)

• evtje
Het zou toch mooi zijn als net zo als ABRP dat met de Hyundai Navigatie kon doen . Dat wil zeggen begin punt en eindpunt instellen en dat die het dan de tussen punten aangeeft. Dat zal toch niet zo moeilijk moeten zijn nu met live laadpalen.

• cacofant
Over een paar jaar zal dit standaard zo werken met elke EV verwacht ik. Tot dan toch even behelpen :-)

• RonaldPr
TomTom is er ook mee bezig om dit in navigatiesystemen te integreren.

Ze houden volgens mij ook rekening met weersomstandigheden en uiteraard het verkeer en welke auto je rijdt.

• evtje
Heeft iemand hier ervaring met deze lampjes?
YouTube: Besseres (Fern) Licht im Ioniq - Osram Night Breaker

• cacofant
Ik had ze in mijn vorige auto geïnstalleerd, Renault Zoe.
Aangezien ik nu Ioniq premium met led verlichting heb, zijn ze niet nodig. Ze geven wel erg goed licht, alleen wel een beetje geel. Niet helemaal wit.

• evtje
Als ik kijk en vergelijk op Osram moet hij veel meer licht geven dan b.v cool blue intense die de witte kleur heeft van 4200k maar de brightness is maar 20% meer en ook de Distance is 20% meer dan normaal . Tegen over de night breaker die heeft brightness 150 % meer dan normaal en 50 % meer distance dan normaal. Dan mag de kleur wel iets meer geel zijn maar toch is het zicht beter lijkt mij.

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik heb een setje Hikari Led geïnstalleerd. Je hebt wel adapters nodig en het past allemaal net.

• Relaxed2000
  • Laatst online: 20-11 00:10
Beste Tweakers,

Eind december komt mijn Ioniq binnen (oud model). Heb er super veel zin in al ben ik toch nog wel wat zenuwachtig over het bereik en of ik niet zo maar stil kom te staan.

Anyhows. Wat ik mij afvroeg is ik heb een laadpaal thuis staan (ICU Eve Mini) en hier heb ik op dit moment elke dag mijn Audi A3 E-tron aan gekoppeld. Mijn vraag is of dit enorm slecht is voor de Ioniq als ik straks hetzelfde doe. Ik begreep dat 90% lading beter is dan 100%. Enig idee hoe dit de levensduur beinvloed van de accu in de Ioniq?

Andere vraag is, stel hij zit vol en ik rij een aantal dagen achter elkaar maar 10-20 km. Is het dan verstandig hem niet aan de laadpaal te doen? Of beter van wel?

Zijn er meer mensen die hem continue aan de laadpaal hangen?

Kan je schedulen wanneer hij moet beginnen met laden? Helaas kan ik dit met de laadpaal niet doen.

• BarryH
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 22:58
Ik laad hem als dat nodig is, dus sla soms paar dagen over.
Verder kan je in de auto een tijdvenster instellen voor het laden (op 10 minuten precies).
Als je wilt kan je de tijd instellen op resterende laadduur - bv. 50 minuten. kwestie van even rekenen met de laadsnelhid van je laadpaal

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV

• cacofant
Vandaag van Apeldoorn naar St. Niklaas in Belgie gereden voor een week cursus. Voor de zekerheid 2x fastned gedaan. Had waarschijnlijk met 1x uit gekund. Maar ja.. beter en keer teveel laden.

Overigens heb ik ook alle nieuwe software, maar fastned autocharge werkt bij mij nog gewoon!

• Heath
cacofant schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 22:06:
.....
Overigens heb ik ook alle nieuwe software, maar fastned autocharge werkt bij mij nog gewoon!
Bij mij werkt het sinds gisteravond niet meer en ik heb niet eens een software update gehad. :P
Nog even uitzoeken wat dat zou kunnen zijn, iemand een idee?

• BarryH
Heath schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 09:53:
[...]

Bij mij werkt het sinds gisteravond niet meer en ik heb niet eens een software update gehad. :P
Nog even uitzoeken wat dat zou kunnen zijn, iemand een idee?
Bij mij werkte het aanmaken van een nieuwe auto met fictief kenteken en daarop autochargen

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV

• Heath
BarryH schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 10:05:
[...]

Bij mij werkte het aanmaken van een nieuwe auto met fictief kenteken en daarop autochargen
Check, die oplossing had ik al een keer voorbij zien komen inderdaad. Ik ben met name benieuwd naar wat het kapot heeft gemaakt terwijl ik geen software update heb gedaan.

• evtje
Dan zou ik zeggen gauw updaten. Kijken of het dan werkt.

• Henry_tw
  • Laatst online: 15-11 00:00
Vandaag de 45k beurt gehad, over de prijzen wilden ze niks zeggen (afspraak met Lease maatschappij), ik had gevraagd om geen software update uit te voeren ivm autocharge bij Fastned maar ik zie nu dat ik wel een update heb gehad.

Kan nu ook niet meer in het verborgen menu komen... iemand al een idee hoe deze nu te benaderen is?

Hyundai Ionic Orange

• BarryH
...nee, kom er ook niet meer in...😕

• Standeman
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 00:02

Standeman

Moderator Witgoed

Prutser 1e klasse

Relaxed2000 schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 21:06:
Beste Tweakers,

Eind december komt mijn Ioniq binnen (oud model). Heb er super veel zin in al ben ik toch nog wel wat zenuwachtig over het bereik en of ik niet zo maar stil kom te staan.

Anyhows. Wat ik mij afvroeg is ik heb een laadpaal thuis staan (ICU Eve Mini) en hier heb ik op dit moment elke dag mijn Audi A3 E-tron aan gekoppeld. Mijn vraag is of dit enorm slecht is voor de Ioniq als ik straks hetzelfde doe. Ik begreep dat 90% lading beter is dan 100%. Enig idee hoe dit de levensduur beinvloed van de accu in de Ioniq?

Andere vraag is, stel hij zit vol en ik rij een aantal dagen achter elkaar maar 10-20 km. Is het dan verstandig hem niet aan de laadpaal te doen? Of beter van wel?

Zijn er meer mensen die hem continue aan de laadpaal hangen?

Kan je schedulen wanneer hij moet beginnen met laden? Helaas kan ik dit met de laadpaal niet doen.
Imo maakt het geen bal uit hoe vaak je hem wel of niet aan de lader hangt en of je tot 90 of 100% laadt. De auto is zelf intelligent genoeg om voor de accu te zorgen en je hebt niet voor niets een marge van 4KWh die je niet echt kan gebruiken.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• evtje
Henry_tw schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 15:26:
Vandaag de 45k beurt gehad, over de prijzen wilden ze niks zeggen (afspraak met Lease maatschappij), ik had gevraagd om geen software update uit te voeren ivm autocharge bij Fastned maar ik zie nu dat ik wel een update heb gehad.

Kan nu ook niet meer in het verborgen menu komen... iemand al een idee hoe deze nu te benaderen is?
Dan hebben ze een infotainment systeem update gedaan. De Fastned probleem of je moet zeggen oplossing gaat via obd2 update dat heeft niets te maken met het infotainment systeem.
BarryH schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 15:30:
...nee, kom er ook niet meer in...😕
Dit was al eerder hier vermeld dat met de nieuwe update van het infotainment systeem je er niet meer in kan komen . Ik had het ook even afgewacht maar uiteindelijk toch besloten om toch maar de update te laten uitvoeren. Maar heb jij nu de update over de "illegale software" uitgevoerd?

• BarryH
Ja, kan niet meer bij abrptransmitter.
En die heeft een update nodig om weer te werken...
😕

• henri055
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 14-11 11:38
Zo, net in turtle-mode thuis gekomen. Een afslag eerder van de snelweg gegaan:
  • dan loop ik niet het risico op de snelweg in turtle-mode terecht te komen
  • lagere snelheid door de stad, misschien redde ik het dan net
  • als ik vrijwel stil kom te staan dan is er vast wel ergens een laadpaal in de buurt
Hij ging pas in turtle-mode in mijn wijk, waar ik toch maar 30 mag :)

Rijdt in een Hyundai Ioniq electric (lease)

• evtje
BarryH schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 21:45:
Ja, kan niet meer bij abrptransmitter.
En die heeft een update nodig om weer te werken...
😕
Nou dat is dan einde oefening zo gezegd . Dat je dat niet eerder hier heb gelezen. Dan blijft er niets anders op dan via de obd2 naar ABRP. Ps had je zeker ook niet dat programma erop weet effe niet hoe dat heet met dat kleine witte bolletje. Daarmee zou je er nog wel in kunnen komen lijkt me.

• polpol
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 17-11 09:33
henri055 schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 21:53:
Zo, net in turtle-mode thuis gekomen. Een afslag eerder van de snelweg gegaan:
  • dan loop ik niet het risico op de snelweg in turtle-mode terecht te komen
  • lagere snelheid door de stad, misschien redde ik het dan net
  • als ik vrijwel stil kom te staan dan is er vast wel ergens een laadpaal in de buurt
Hij ging pas in turtle-mode in mijn wijk, waar ik toch maar 30 mag :)
Heerlijk, overkomt mij zo vaak :-) altijd weer spannend als het km bereik op --- komt te staan!

• cacofant
Waarom zou je het zover laten komen... waarom niet eerder laden?

cacofant wijzigde deze reactie 22-10-2019 07:40 (3%)

• assje
cacofant schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 05:53:
Waarom zou je het zover laten komen... waarom niet eerder laden?
Als ik voor mezelf spreek dan is dat omdat ik in principe alleen op het werk (gratis) laad en in geval van nood thuis. Als het even kan vertrek ik vrijdag met een volle accu en kom ik maandag met een lege aan. "waarom niet eerder laden" gaat er een beetje vanuit dat laadstops de normale gang van zaken zijn, dat is voor mij bijvoorbeeld dus niet het geval. Het enige dat ik kan doen is meer marge houden, dat doe ik nu dus ook. In principe wil ik minimaal 60km range hebben voor mijn rit van 42km (43% marge!).

Met mijn vorige elektrische auto (Leaf) ben ik een keer weggesleept met een lege batterij (laatste 2km tot mijn werk), daar ben ik nu dus best huiverig voor. Het is met met de Ioniq al een keer gebeurd dat ik met 55km thuis vertrok van mijn rit van 42km. Dat werd uiteindelijk dusdanig krap dat ik in de buurt van de afrit bij een willekeurig bedrijf gestopt ben en gevraagd even gebruik te maken van een stopcontact. Theoretisch had ik het nog prima moeten halen maar zonder indicatie van range werd het me toch te spannend.

Wat mij betreft zou het ook zo moeten zijn dat alles wat weergegeven wordt als range tijdens normaal gebruik ook tot het laatst toe zichtbaar zou moeten zijn. Als er een veiligheid onderin zit waar je geen range meer op je display krijgt dan zou die ook geen onderdeel moeten zijn van de reguliere range. Nu moet ik handmatig gaan corrigeren dat xx km range eigenlijk xx-y km is.

assje wijzigde deze reactie 22-10-2019 09:09 (44%)

• henri055
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 14-11 11:38
assje schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 08:41:
[...]
Wat mij betreft zou het ook zo moeten zijn dat alles wat weergegeven wordt als range tijdens normaal gebruik ook tot het laatst toe zichtbaar zou moeten zijn.
Hetgeen bij de Ioniq ook is.

Zelf leg ik de auto altijd thuis aan de lader. Op mijn werk af en toe, als ik op tijd ben.
Gisteren na mijn werk (volgeladen) een kleine 200 kilometer gereden. Ik kwam langs de FastNed op de A50 richting Apeldoorn, ik moest nog 25km, ik had nog 35. Lukt net, dacht ik. Het was eigenlijk veiliger geweest als ik even 5 minuten gestopt had..

Rijdt in een Hyundai Ioniq electric (lease)

• assje
Nee hoor, vanaf iets van 7% geen range meer en vanaf ca. 3% ook geen percentage meer. Dan is het dus als rijden met een blinddoek op.

Het is een keuze, maar ofwel het is range en je moet hem zichtbaar laten ofwel het is reserve en geen onderdeel van de range. Dit is gewoon brak, je hebt een OBD dongel nodig om de laatste 5-15km met goed fatsoen te kunnen gebruiken.

• EHA1337
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 22:02
Heeft toevallig iemand hier al eens een soort van lak schade achter 't glas van de radar gehad? Het doorzichtige gedeelte is onbeschadigd. Echter, erachter lijkt het net alsof er een deel lak is losgelaten van de radar aan de voorkant.
Ik zal eens kijken of ik vanmiddag een foto kan maken ervan.

• Kuo
Standeman schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 15:39:
[...]
Imo maakt het geen bal uit hoe vaak je hem wel of niet aan de lader hangt en of je tot 90 of 100% laadt. De auto is zelf intelligent genoeg om voor de accu te zorgen en je hebt niet voor niets een marge van 4KWh die je niet echt kan gebruiken.
Hoe er geladen wordt, maakt wel degelijk uit voor de levensduur van je accupakket. Natuurlijk hebben de fabrikanten wel beveiligingen aangebracht om schade binnen de garantietermijn te voorkomen. Als je met die beveiliging tevreden bent, dan maakt het inderdaad niets uit, hoe je oplaadt.

Voor mensen, die meer interesse hebben om de accu zo lang mogelijk in goede conditie te houden, is het zaak om de accu zoveel mogelijk tussen ongeveer de 20% en 80% SoC te houden. Dat is aantoonbaar beter voor de levensduur van de accu's. Op de site van Battery University staat bijvoorbeeld een artikel met allerlei grafieken, wat de invloeden zijn van laden en ontladen in diverse gradaties.

• Heath
EHA1337 schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 11:19:
Heeft toevallig iemand hier al eens een soort van lak schade achter 't glas van de radar gehad? Het doorzichtige gedeelte is onbeschadigd. Echter, erachter lijkt het net alsof er een deel lak is losgelaten van de radar aan de voorkant.
Ik zal eens kijken of ik vanmiddag een foto kan maken ervan.
Dit komt verdraaid bekend voor, is al vanaf het begin zo. Zal vanavond even een foto maken inderdaad.
assje schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 10:21:
[...]

Nee hoor, vanaf iets van 7% geen range meer en vanaf ca. 3% ook geen percentage meer. Dan is het dus als rijden met een blinddoek op.

Het is een keuze, maar ofwel het is range en je moet hem zichtbaar laten ofwel het is reserve en geen onderdeel van de range. Dit is gewoon brak, je hebt een OBD dongel nodig om de laatste 5-15km met goed fatsoen te kunnen gebruiken.
Nou is het ook niet bepaald goed voor je accu om die laatste 5-15km daadwerkelijk te gebruiken.. Iets met 20-80% zoals hierboven al wordt aangegeven. :)

Heath wijzigde deze reactie 22-10-2019 14:46 (41%)

• assje
Heath schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 14:44:
Nou is het ook niet bepaald goed voor je accu om die laatste 5-15km daadwerkelijk te gebruiken.. Iets met 20-80% zoals hierboven al wordt aangegeven. :)
Maar, een gedeelte van die marge zit al gevangen in het BMS, bij de Ioniq lijkt het wel zo te zijn dat het merendeel van de marge zich aan de "bovenkant" bevindt. Ofwel, tot 100% laden is relatief niet zo erg als diep ontladen bij de Ioniq.

Alsnog, als dit een enkele keer voor komt zal het allemaal wel loslopen. Iets zachter rijden of niet te hard optrekken bij batterij die ver ontladen is zal meer impact hebben verwacht ik zo.

• joblamie
  • Registratie: mei 2009
  • Niet online
Ik rijd de IONIQ nu 1 jaar en laad bijna elke dag wel bij, ongeacht hoe vol of leeg de accu is en ongeacht of het nodig is voor een volgende rit of niet. Het is werkelijk nog nooit in me opgekomen om er rekening mee te houden of dat goed is voor de accu of niet. Dit zal de auto echt zelf wel managen.

• cacofant
Ben nu paar dagen in België en het valt me op dat elke dag de 12v batt saver functie even loopt als ik terug ben in het hotel. Kan de auto vanuit de kamer zien en dan zie ik de rechter blauwe led een aantal minuten knipperen.

Komt dit doordat ik korte stukjes rijd van hotel naar werklokatie? Thuis is me dit nooit opgevallen..

• pmiddeld
joblamie schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 19:59:
Ik rijd de IONIQ nu 1 jaar en laad bijna elke dag wel bij, ongeacht hoe vol of leeg de accu is en ongeacht of het nodig is voor een volgende rit of niet. Het is werkelijk nog nooit in me opgekomen om er rekening mee te houden of dat goed is voor de accu of niet. Dit zal de auto echt zelf wel managen.
Dat denk jij, maar alles wijst erop dat dat niet het geval is. Maar ik kan me voorstellen dat als je een leasebak rijdt, dat dat voor jou niet belangrijk is. Voor mij wel.

• evtje
cacofant schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 22:52:
Ben nu paar dagen in België en het valt me op dat elke dag de 12v batt saver functie even loopt als ik terug ben in het hotel. Kan de auto vanuit de kamer zien en dan zie ik de rechter blauwe led een aantal minuten knipperen.

Komt dit doordat ik korte stukjes rijd van hotel naar werklokatie? Thuis is me dit nooit opgevallen..
Elke dag? Normaal wordt het om de 72 uur gecontroleerd door de auto. Kan het zijn dat er een verbruiker actief is ? B.v veel stroom uit usb of lampjes die blijven branden.

• Henry_tw
evtje schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 22:07:
[...]

Nou dat is dan einde oefening zo gezegd . Dat je dat niet eerder hier heb gelezen. Dan blijft er niets anders op dan via de obd2 naar ABRP. Ps had je zeker ook niet dat programma erop weet effe niet hoe dat heet met dat kleine witte bolletje. Daarmee zou je er nog wel in kunnen komen lijkt me.
Dat programmaatje is ook weg, bij mij werkt het de actuele verbruiksmonitor (van duitse makelaardij) nog wel :)

op een ander forum gelezen hoe je terug kunt gaan in firmware... beetje tricky wel

Hyundai Ionic Orange

• cacofant
evtje schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 08:17:
[...]

Elke dag? Normaal wordt het om de 72 uur gecontroleerd door de auto. Kan het zijn dat er een verbruiker actief is ? B.v veel stroom uit usb of lampjes die blijven branden.
Zal straks eens kijken. Volgens mij is alles gewoon uit, als ik de auto uit zet. Enige is dat er een dashcam loopt. Maar alleen als de auto aan is. Misschien dat die bij de korte stukjes de accu leeg trekt? Krijg er ook geen melding van bij starten van mijn auto. Maar blauwe led knippert dus wel elke avond even een paar minuten.

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Over de 12V accu gesproken. Ik vind het nog steeds vreemd wanneer deze melding langskomt... lijkt wel een ICE.

• Henry_tw
Heath schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 17:15:
[...]

Bizar, dan toch eens contact opnemen met de netbeheerders achter die palen. In welke regio laad jij? Ik met name Zuid-Holland (Rotterdam, Den Haag, Zoetermeer etc).
Voornamelijk noord-Nederland, maar ook Limburg, Brabant. Laatst trouwens wel een issue in Hulst in Zeeuws-Vlaanderen, dacht ik 's ochtends met een volle accu weg te gaan was er niks geladen... nooit bij stil gestaan dat het aan de Eneco pas kon liggen. Volgende x check ik dat beter.

Hyundai Ionic Orange

• LionkingNL
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 22:20
joblamie schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 19:59:
Ik ben benieuwd naar de SOH van je accu. Heb je dat wel eens bekeken?

• Relaxed2000
Bedankt voor de reacties. Vind het toch nog wel lastige materie. Ik las het volgende:

". In practical terms, yes, you can charge from 20-80% and have a similar capacity after 1000 cycles, but the usable capacity will always be less than if you did 20-100%. According to the study, after 750 cycles of charging to 100%, the battery will always give you more run time than 750 cycles to 80%. This means the only benefit of reducing charging voltage is to avoid the battery capacity from dropping over time, at the cost of usable capacity. Also, the benefits of reduced charge voltage is negligible past 3.8V, or around 40-50%."

Verder begrijp ik dus dat bijvoorbeeld opladen tot 90% (wat dus rond de 85% is inclusief de buffer van de ioniq wat verder gaat dan de 28,8KWh en vervolgens ontladen tot max 20/25% je de maximale levensduur van de accu geeft. Oftewel na bijvoorbeeld 2000 charge en discharges (https://batteryuniversity...g_lithium_based_batteries) kan je de batterij nog steeds tot 90% van het maximale (dus 90% van 31,5 o.i.d. = 28,35KWh) gebruiken.

2000 charge en discharges is aardig wat jaartjes en veul kilometers. en dan nog steeds heb je 28,35KWh. Of maak ik ergens een fout?

• Relaxed2000
En dan nog een vraagje. In de zon (30 graden) moet je hem dus niet opladen en hoog opgeladen laten staan? Tot hoe ver mag hij dan opgeladen zijn?

En is dit bij 25 graden bijvoorbeeld geen probleem?

• tomic
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 21:52

tomic

Smexylittlebabe!

assje schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 10:21:
[...]

Waarom zou je de laatste 3% willen gebruiken om te laden?
Het hele idee is dat je de accu niet zo leeg rijdt zodat de charge cycles minder hard gaan.
En helpt ook niet voor de range anxiety

Toch maar een weblog?

• tomic
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 21:52

tomic

Smexylittlebabe!

evtje schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 22:07:
[...]

Welke ODB2 dongle gebruiken jullie waarbij het kastje/klepje van de Ioniq ook nog dicht kan?

Toch maar een weblog?

• BarryH
dat kan alleen met een verlengkabeltje denk ik.
en nb. op mn iphone met evnotify valt de verbinding in slaap naar aantal minuten..... :(

BarryH wijzigde deze reactie 23-10-2019 22:43 (49%)

• evtje
tomic schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 22:40:
[...]

Welke ODB2 dongle gebruiken jullie waarbij het kastje/klepje van de Ioniq ook nog dicht kan?
Ik heb z'n blauwe ik dacht van ZiocomDirect maar ik zie hem niet meer in Amazon maar het klepje dicht krijgen lukt niet tenzij je de obd stekker los maakt en naar binnen drukt dan zou het heel misschien gaan maar ik heb dat niet geprobeerd. Als je het goed wil doen zou je toch met een verlengkabel moeten werken.
BarryH schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 22:43:
dat kan alleen met een verlengkabeltje denk ik.
en nb. op mn iphone met evnotify valt de verbinding in slaap naar aantal minuten..... :(
Dat is bij mij ook het geval met Evnotify. Torque blijft hij wel wakker maar die heb ik niet in combinatie staan met ABRP.
Ik vraag met nu ook af of er met andere obd"s dat wel kan met Evnotify. Of is het een bug van Evnotify.

• cacofant
Ik heb gewoon tweede klepje besteld bij dealer en daar gat groot genoeg gemaakt.

• afelium
  • Laatst online: 23:39
Relaxed2000 schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 21:52:
Bedankt voor de reacties. Vind het toch nog wel lastige materie. Ik las het volgende:

". In practical terms, yes, you can charge from 20-80% and have a similar capacity after 1000 cycles, but the usable capacity will always be less than if you did 20-100%. According to the study, after 750 cycles of charging to 100%, the battery will always give you more run time than 750 cycles to 80%. This means the only benefit of reducing charging voltage is to avoid the battery capacity from dropping over time, at the cost of usable capacity. Also, the benefits of reduced charge voltage is negligible past 3.8V, or around 40-50%."

Verder begrijp ik dus dat bijvoorbeeld opladen tot 90% (wat dus rond de 85% is inclusief de buffer van de ioniq wat verder gaat dan de 28,8KWh en vervolgens ontladen tot max 20/25% je de maximale levensduur van de accu geeft. Oftewel na bijvoorbeeld 2000 charge en discharges (https://batteryuniversity...g_lithium_based_batteries) kan je de batterij nog steeds tot 90% van het maximale (dus 90% van 31,5 o.i.d. = 28,35KWh) gebruiken.

2000 charge en discharges is aardig wat jaartjes en veul kilometers. en dan nog steeds heb je 28,35KWh. Of maak ik ergens een fout?
Ik vind dat een heel valide punt: waarom maar 80% range gebruiken uit angst over jaren maar 90% range over te hebben? Ik laad de mijne altijd tot 100% en merk na 80k km nog geen range verlies. Ook rijd ik regelmatig door tot onder die laatste 10km, want wat heb je er anders aan? Laden bij 20% en tot 80% is en range van max 120km, veel te weinig.

Tesla model 3 LR AWD 2019, Hyundai Ioniq Comfort 2016

• assje
tomic schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 22:24:
Waarom zou je de laatste 3% willen gebruiken om te laden?
Het hele idee is dat je de accu niet zo leeg rijdt zodat de charge cycles minder hard gaan.
En helpt ook niet voor de range anxiety
Dat zeg ik:
Het is een keuze, maar ofwel het is range en je moet hem zichtbaar laten ofwel het is reserve en geen onderdeel van de range.

Als het niet de bedoeling is dat het laatste beetje gebruikt wordt dan moet hij niet meegerekend worden in het display. Je wilt daar toch een zo accuraat mogelijke weergaven van het bereik dat gehaald kan worden. Dus; 200km is 200km en niet 180km met nog 20km billenknijpen met groot risico omdat je geen zicht meer hebt op wat er gebeurd. Geef dan de range als 180km en benoem 20km als noodreserve oid.

Uiteindelijk ziet hier natuurlijk een marketingverhaal achter, je wilt dat mensen die in de auto stappen een zo hoog mogelijke range zien (want dat is wat vervolgens door iedereen herhaald wordt). Echter, tegelijkertijd is het eigenlijk niet de bedoeling dat het gebruikt wordt dus wordt het bijna onmogelijk gemaakt die range ook daadwerkelijk te gebruiken.

Gewoon jammer dat de randzaken ten koste van de praktische bruikbaarheid gaan dan.

• assje
assje schreef op maandag 16 september 2019 @ 10:36:
Uitgaande van technische afgeschreven wanneer de accu 70% van zijn oorspronkelijke capaciteit heeft:
# . . . . . . . .Charging cycles (qty)Energy consumption (Wh/km)Technical EOL (km)
--
1500
180
233.333
-+
1500
140
300.000
+-
3000
180
466.667
++
3000
140
600.000

Vervolgens zou ik zelf aannemen dat de auto economisch 90% afgeschreven is als deze technische levensduur bereikt is (of als de auto 10 jaar oud is).
N.a.v. huidige discussie wel of niet volledig ontladen zat ik nog eens na te denken over hoe significant dit nu eigenlijk is. In mijn eerdere post hierboven nam ik aan 90% afschrijving bij 70% restcapaciteit en dat dit bereikt zou worden in 1500-3000 cycles afhankelijk van gebruik.

Als we uitgaan van een nieuwaarde van €33,3k * 90% = €3k dat geeft dan €10,- tot €20 afschrijving per keer opladen (!) over de levensduur.

Dan is natuurlijk de vraag hoe groot het verschil in laadgedrag moet zijn om dit verschil te veroorzaken, bijvoorbeeld; 0-100% vs 20-80%.

Hoe dan ook, ik denk toch dat de impact groter is dan ik dacht. Stel ik laad (gratis) op mijn werk tot 80% i.p.v. tot 100% dan kost me dat in het slechtste geval ongeveer €1,- laadkosten (5kw tegen €0,20). En, misschien is het dus ook wel gewoon zinvol om preventief 5kW thuis te laden om zo te zorgen dat ik boven de 20% blijf.

Ik heb nog altijd meer data nodig om hier echt een conclusie uit te kunnen trekken. In ieder geval is tot <100% laden eigenlijk sowieso teveel moeite aangezien die niet als default ingesteld kan worden en ik dan dus met timers moet gaan rommelen.

• evtje
Henry_tw schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 09:32:
[...]

Dat programmaatje is ook weg, bij mij werkt het de actuele verbruiksmonitor (van duitse makelaardij) nog wel :)

op een ander forum gelezen hoe je terug kunt gaan in firmware... beetje tricky wel
Heb je deze al gezien ? Met een link naar goingelectric forum.
YouTube: IONIQ Firmware Update - neue Funktionen / Navikarten (howto)

https://www.goingelectric...ewtopic.php?f=120&t=22772

Maar net wat je zegt terug gaan in update ....tricky.. ik zou daar toch mee oppassen.

Pagina: 1 ... 72 ... 75 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True