Heath schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 11:37:
Klopt. Maar ik heb het nog eens vergeleken met mijn oude auto, een Corsa uit 2002 op benzine. Kwam er volgens mij op uit dat zelfs wanneer ik enkel bij FastNed sta te laden à €0,59 de kWh, ik de helft goedkoper uit ben dan de Corsa. In dat geval zou ik het verschil tussen €0,20 en €0,30 bij mijn publieke laadpunten wel prima vinden.
Tja maar uiteindelijk zijn het twee losse vergelijkingen, besparen t.o.v. historie is één maar de potentiële besparing door thuisladen is er alsnog. Het verschil zou voor mij zo €600 op jaarbasis zijn (als ik niet alles gratis op het werk zou laden), daar leg ik wel een stopcontact voor aan buiten.
P.s., Fastned met Maingau kost €0,35/kW. Jouw publieke tarief zeg je €0,30 maar daar heb je laadverlies (i.t.t. snelladen) van bijvoorbeeld 10%, dan scheelt het dus niets.
Ik had voorheen thuis een laadpaal, bij mijn overstap naar de Ioniq heb ik deze vervangen voor een simpel stopcontact, ik laad toch zelden thuis. Aangezien we nu de 2e auto willen gaan vervangen voor een eGolf overweeg ik om toch weer een laadkast op te hangen.
Maasluip schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 09:54:
[...]
Waarom? Ik zou het heel normaal vinden. Als ik een elektrische auto koop dan ga ik echt geen laadpaal bij mijn huis plaatsen. Ik kan me eigenlijk geen situatie uit het verleden indenken dat 16A of zelfs 10A laden niet voldoende voor mijn gebruik zou zijn.
De standaard lader is zelfs al 12A.
Aangezien ik op het werk een stopcontact heb waar ik gratis kan laden heb ik een 2e mobiele lader gekocht, hier heb ik specifiek opgelet een 13A versie te kopen (komt van een Volvo).
Scheelt me toch weer 8% extra die ik per dag kan laden, het verschil met een laadpaal (16A) is nog (maar) 23%.
[
Voor 45% gewijzigd door
assje op 17-10-2019 12:06
]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]