• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
SpongeRob schreef op woensdag 26 november 2025 @ 16:44:
Dat is voor mij ook de hoofdreden om vooral géén Hyundai of Kia te kiezen als opvolger (in de verre toekomst)...
Ik weet niet in hoeverre dit Kia/Hyundai specifiek is of wellicht regionaal of geluk/pech. Ik heb 3,5 jaar een Ioniq gehad en nu 3 jaar een Kia Niro waarmee ik voor de laaste beurt ben overgestapt naar andere garage i.v.m. beter op de route naar het werk.

Bij alle drie die garages eigenlijk vooral positieve ervaringen. Bij mijn Ioniq werd in de laatste beurt (net voor verlopen garantie) zelfstandig het versnellingsbakprobleem vastgesteld en direct onder garantie opgelost. Verder vooral de reguliere beurtjes en af en toe eens klein dingetjes niets op aan te merken.

Vooral positief dat de communicatie altijd goed verloopt, gratis optie leenauto of fiets en goede opties om daar even te werken met koffie en zelfs frisdrank e.d.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• SenieleEend
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 02-12 15:28
PeterZ(on) schreef op woensdag 26 november 2025 @ 14:33:
[...]

Nou dat is makkelijk te controleren/zien want dan is die kleine vierkante uitsparing in de connector meer een sleufje geworden.
Heb vanochtend even de laadkabel schoongemaakt en er wat stukjes vuil uit geblazen. Nu vergrendelt de laadkabel ineens wel bij dezelfde laadpalen. Misschien dat er toch wat rommel in zat dat het vergrendelen verhinderde? Iig bedankt voor het meedenken!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:15
SenieleEend schreef op donderdag 27 november 2025 @ 15:14:
[...]

Heb vanochtend even de laadkabel schoongemaakt en er wat stukjes vuil uit geblazen. Nu vergrendelt de laadkabel ineens wel bij dezelfde laadpalen. Misschien dat er toch wat rommel in zat dat het vergrendelen verhinderde? Iig bedankt voor het meedenken!
Dat zijn de makkelijke oplossingen. :)

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:54

timovd

Voorsprong door techniek

Binnen 6 jaar tijd al weer de 3e 12V accu er in. De eerste was vlak na aankoop, waarschijnlijk heeft de auto toen al een tijdje stil gestaan. 2,5 jaar geleden een Varta B23 er in gedaan en die is nu dus al aardig plat. 5 Dagen geleden voor het laatst gereden, 2 uur bij elkaar opgeteld met aardig wat stops tussendoor. Verder rijd ik niet veel. Soms staat de auto wel 3 weken stil, maar ik zorg er voor dat er wel wat stroom in de hoogspanningsbatterij zit, zodat die de 12V accu kan bijladen. Dat heb ik afgelopen keer niet gedaan, er zat nog 25% in.
Hoe houd ik mijn 12V accu goed?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• PeterZ(on)
timovd schreef op donderdag 27 november 2025 @ 16:55:
Binnen 6 jaar tijd al weer de 3e 12V accu er in. De eerste was vlak na aankoop, waarschijnlijk heeft de auto toen al een tijdje stil gestaan. 2,5 jaar geleden een Varta B23 er in gedaan en die is nu dus al aardig plat. 5 Dagen geleden voor het laatst gereden, 2 uur bij elkaar opgeteld met aardig wat stops tussendoor. Verder rijd ik niet veel. Soms staat de auto wel 3 weken stil, maar ik zorg er voor dat er wel wat stroom in de hoogspanningsbatterij zit, zodat die de 12V accu kan bijladen. Dat heb ik afgelopen keer niet gedaan, er zat nog 25% in.
Hoe houd ik mijn 12V accu goed?
Bij mij is de accu ruim drie jaar geleden vervangen nadat ik in Frankrijk was gestrand en sindsdien geen probleem meer, ook niet nadat die bij mij ook wel eens weken stilstaat. Zojuist nog ff de accumonitor laten synchroniseren de app en ik zie dat de accu nog steeds elke dag, of om de andere dag, wordt bijgeladen. Staat je auto wel op slot? Want niet op slot is ook niet bijladen.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

PeterZ(on) schreef op donderdag 27 november 2025 @ 17:24:
[...]

Bij mij is de accu ruim drie jaar geleden vervangen nadat ik in Frankrijk was gestrand en sindsdien geen probleem meer, ook niet nadat die bij mij ook wel eens weken stilstaat. Zojuist nog ff de accumonitor laten synchroniseren de app en ik zie dat de accu nog steeds elke dag, of om de andere dag, wordt bijgeladen. Staat je auto wel op slot? Want niet op slot is ook niet bijladen.
Altijd op slot en standaard neem ik ook niet meer de autosleutels mee, want als ik (dagelijks) met de fiets weg van huis rijd met de autosleutels in de broekzak, gingen steeds de spiegels open.
De vorige keer merkte ik dat de spiegels wat langzamer open gingen. Dat was nu niet het geval.

Ik begreep dat de hoogspanningsaccu een minimale spanning nodig heeft om bij te laden. Afgelopen dagen is het iedere nacht wel (net) onder het vriespunt geweest hier. Wellicht dat dat er ook nog mee te maken heeft gehad.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• PeterZ(on)
timovd schreef op donderdag 27 november 2025 @ 17:29:
[...]

Altijd op slot en standaard neem ik ook niet meer de autosleutels mee, want als ik (dagelijks) met de fiets weg van huis rijd met de autosleutels in de broekzak, gingen steeds de spiegels open.
De vorige keer merkte ik dat de spiegels wat langzamer open gingen. Dat was nu niet het geval.

Ik begreep dat de hoogspanningsaccu een minimale spanning nodig heeft om bij te laden. Afgelopen dagen is het iedere nacht wel (net) onder het vriespunt geweest hier. Wellicht dat dat er ook nog mee te maken heeft gehad.
Ja daar reageert de Ioniq idd op als je met de sleutels langs loopt, ik let daar ook altijd op om niet onnodig de autosleutels op zak te hebben. Bij mij is de SoC altijd wel boven de 70% want ik wil wel zonder te hoeven laten ergens kunnen komen. Alleen waar ligt dan die grens bij de HV-accu, want met een lege 12v accu kun ook niet rijden.

Ik heb het al vaker aangeraden bij accu problemen, koop een 12v accu monitor. Voor 2 tientjes heb je er eentje en kun je mooi het verloop van het voltage zien en of daar iets geks gebeurt.
https://www.louis.nl/nl/p...r_article_number=10055511

• VmarcV
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16-12 21:40
PeterZ(on) schreef op donderdag 27 november 2025 @ 17:24:
[...]

Ik rij met ioniq 28 kWh 2017 ( 107 K) met nog steeds dezelfde 12v batterij, bijladen kan wel zonder op slot te zijn, mijn wagen staat altijd in de garage met sleutel in de wagen en dan zie ik regelmatig dat er bijgeladen wordt.
Laden zonder dat de poort wordt vergrendeld doe ik nu reeds 3 jaar, zelfs snelladen, thuis steeds in het stopcontact met 3.2 kW of 16 ampère.
Het probleem dat ik heb is dat de wagen bij afremmen of regenereren nogal geluid maakt, wat ik al had toen de wagen nog nieuw was. De GDU werd vervangen maar dit heeft niet geholpen, en ben dan zo maar blijven rijden, omdat ik geen vertrouwen heb in de dealers.

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:04
Ja lastig om te zeggen waar het aan ligt. Ik denk persoonlijk dat het goed kan helpen als de auto vaak lang aan een laadpaal staat. En dan niet in 1x volledig opladen op volle snelheid maar ook langere tijd op lagere snelheid.
Zoals ik eerder aangaf doe ik bij voorkeur laden op de zon. In de zomer heb ik wel pieken van 6-7 kW van de zon zodat ik kan laden zonder stroom af te nemen van het net. Maar met dit soort dagen haal ik amper 1.5kW van de zon, en daar gaat mijn huis verbruik nog van af. Dus nu moet ik vaak wel op volle snelheid laden. Maar laat hem vaak ook 3-4 uur op 1300 watt laden. Je ziet dat de 12V accu dan ook 3-4 uur aan het bijladen is. Tenminste, ik zie dat deze richting de 14 volt gaat.

Dus het is te proberen om hem thuis eens wat langer op lagere snelheid te laden. En aan een openbare paal kan je ook kiezen via je menu om hem iets trager te laten laden.

Ik heb hem ooit 18 dagen stil laten staan in mijn vakantie. Daarna kon ik er direct mee rijden, geen probleem. Dat was nog met de originele 12V accu van toen 5 jaar oud.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1

• Methew
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
[...]

Wellicht dat dit in jouw geval helpt:
Floris112 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 22:55:
Ingeklapte spiegels zorgen er bij mij voor dat de 12v bij mij heel veel moeite bijladen en regelmatig helemaal leeg gaat. Al twee keer hulp van anderen nodig gehad met startkabels en heb nu een jumpstarter. En die ook al twee keer moeten gebruiken.

Inmiddels ben ik het zat, en laat de spiegels maar altijd uitgeklapt... Sindsdien nooit meer een lege 12v batterij gehad.

• PeterZ(on)
VmarcV schreef op donderdag 27 november 2025 @ 18:58:
[...]

Ik rij met ioniq 28 kWh 2017 ( 107 K) met nog steeds dezelfde 12v batterij, bijladen kan wel zonder op slot te zijn, mijn wagen staat altijd in de garage met sleutel in de wagen en dan zie ik regelmatig dat er bijgeladen wordt.
Laden zonder dat de poort wordt vergrendeld doe ik nu reeds 3 jaar, zelfs snelladen, thuis steeds in het stopcontact met 3.2 kW of 16 ampère.
Het probleem dat ik heb is dat de wagen bij afremmen of regenereren nogal geluid maakt, wat ik al had toen de wagen nog nieuw was. De GDU werd vervangen maar dit heeft niet geholpen, en ben dan zo maar blijven rijden, omdat ik geen vertrouwen heb in de dealers.
Dat is dan weer een nieuwe ervaring, misschien omdat je de sleutel in de auto laat liggen want dat doe ik weer niet. Nadat bij mij de accu was vervangen heb ik die accumonitor geïnstalleerd en daar zag ik op dat het voltage zakte onder de 11v en er werd niet bijgeladen, wel als ik er mee gereden had was het weer hoger. De garage gevraagd en zou de importeur raadplegen en toen was het antwoord, als er iets fout is krijg je een foutmelding. Dat heb ik in Frankrijk toen ik stil viel ook niet gezien en was ook niet het antwoord op mijn vraag wanneer er precies wordt bijgeladen.

Daarna nog eens goed het instructieboekje gelezen en daar staat dat de auto afgesloten moet zijn, ik begrijp nu dat ze op slot bedoelen i.p.v. de deuren dicht. Het blijft een duister geheel met al die verschillende ervaringen. Bij mij gaat het tot nu toe wel goed. :)

• Headshot_NL
Ik snap ook echt niet hoe lastig het is om gewoon een goed systeem te hebben om de 12V bij te laden. Dan kost het je maar 1-2% van je HV accu maar als je dan wel je auto kunt gebruiken is er toch weinig aan de hand? Want ook het bijladen tijdens parkeren doet hij maar een aantal keer.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:48
[...]

Je kunt die 'openen bij nabijheid' functie ook helemaal uitzetten. Dat heb ik iig gedaan. Spiegels klappen nog wel in/uit, maar alleen als ik zelf de auto ontgrendel (via de sleutel of het knopje op de deurhendel). Ik denk dat dit ook redelijk wat scheelt in standby verbruik.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

• PeterZ(on)
Wellicht zijn er ook nog verschillen tussen de Premium en Comfort uitvoering, ik heb zelf een Comfort. Ik moet om de auto te openen altijd het knopje gebruiken of de AB. Bij het langslopen met de AB zie ik wel altijd het ledje in de handgreep oplichten en dat zie ik ook in de grafiek van de accumonitor, dus dan verbruikt de wagen toch wel wat als dat te zien is.

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:28

WCA

Tom Paris schreef op donderdag 27 november 2025 @ 22:16:
[...]

Je kunt die 'openen bij nabijheid' functie ook helemaal uitzetten. Dat heb ik iig gedaan. Spiegels klappen nog wel in/uit, maar alleen als ik zelf de auto ontgrendel (via de sleutel of het knopje op de deurhendel). Ik denk dat dit ook redelijk wat scheelt in standby verbruik.
Huh, ik heb een tijd gezocht naar deze optie maar niet kunnen vinden. Heb je de 28 of de 38kwh? Wellicht dat daar nog verschil in zit

Share and Enjoy!

• --Erik--
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
WCA schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 09:01:
[...]

Huh, ik heb een tijd gezocht naar deze optie maar niet kunnen vinden. Heb je de 28 of de 38kwh? Wellicht dat daar nog verschil in zit
38kWh Premium heeft het in dit menu staan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lnl8_sGxGicfhRxX-osNxiqrArQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZdredKMaiZ0pjGNfhoX88Q41.jpg?f=fotoalbum_large

V&A Bosch L-boxxen - V&A Bosch GTB 12v-11 - V&A schakelmateriaal

• WCA

WCA

--Erik-- schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 09:32:
[...]

38kWh Premium heeft het in dit menu staan:

[Afbeelding]
Ah, ik heb de 28. Dat zal het zijn dan. Ook wel jammer dat ze de optie voor de welcome lights en de spiegels combineren, ik zou wél graag de handgrepen willen zien oplichten, maar niet de spiegels willen laten uitklappen

Share and Enjoy!

• Zorro
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 16-12 07:25

Zorro

Z

Ik heb vrij vaak de melding "Hulpaccu laden + actief tijdens parkeren" tegenwoordig.
Zorgen maken over de 12V of is dit normaal?

How does it feel to be the greatest guitarist in the world? I don't know, go ask Rory Gallagher. —Jimi Hendrix quote from Rolling Stone magazine interview.

• luke22
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:42
In de winter is dat nou eenmaal meer dan de zomer. Zolang er niks aan de hand is is er niks aan de hand ;)

• PeterZ(on)
De ervaring met de Ioniq na 145000km en een accutest.

• steps67
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-12 11:53
In de video geeft hij als tip om de accucellen te kalibreren, de accu 100% te laden en dan 3 dagen laten staan?
Iemand ervaring mee?
Ik laad aan openbare paal altijd tot 100%, mijn bereik is niet afgenomen in de 7 jaar dat ik de 28 heb.(nu 230KM/ zomer 255KM)

• PeterZ(on)
steps67 schreef op maandag 1 december 2025 @ 20:30:
[...]

In de video geeft hij als tip om de accucellen te kalibreren, de accu 100% te laden en dan 3 dagen laten staan?
Iemand ervaring mee?
Ik laad aan openbare paal altijd tot 100%, mijn bereik is niet afgenomen in de 7 jaar dat ik de 28 heb.(nu 230KM/ zomer 255KM)
Nou dat lijkt mij een slechte tip, en er staan ook niet voor niets de nodige reacties daarover in de comments. Ik denk eerder drie uur i.p.v. drie dagen. Ik zou het dus niet doen.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:13
ik heb nadat ik een tijdje volgens ABRP ca. 2% degradatie had de auto 2 of 3 keer met maar 8A van onder de 10% naar vol geladen.
Dat hielp, toen was het weer 0% degradatie

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• PeterZ(on)
BarryH schreef op maandag 1 december 2025 @ 20:57:
ik heb nadat ik een tijdje volgens ABRP ca. 2% degradatie had de auto 2 of 3 keer met maar 8A van onder de 10% naar vol geladen.
Dat hielp, toen was het weer 0% degradatie
En wat bedoel je dan, SoH of degradatie? Want ondanks degradatie, wat er ongetwijfeld is en moet zijn, kan de SoH toch 100% zijn.

• SvenHe
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:35
Ik heb sinds kort een geluid dat uit het dashbord/instrumentenpaneel lijkt te komen. Het doet me het meest denken aan van die klapperende informatieborden op stations, voor dat er beeldschermen werden gebruikt.
En het doet me ook een beetje denken aan het geluid van een klepje van de airco in mijn werkplaats, bij open of dicht gaan.

Eerst hoorde ik het vooral bij begin of einde van de rit, nu gedurende de hele rit, en veel langer dan eerst.
Ken iemand dit?

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:13
PeterZ(on) schreef op maandag 1 december 2025 @ 21:02:
[...]

En wat bedoel je dan, SoH of degradatie? Want ondanks degradatie, wat er ongetwijfeld is en moet zijn, kan de SoH toch 100% zijn.
SoH denk ik.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Bakko
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16-12 18:23
SvenHe schreef op maandag 1 december 2025 @ 21:37:
Ik heb sinds kort een geluid dat uit het dashbord/instrumentenpaneel lijkt te komen.
Ken iemand dit?
Ja ook een keer gehad, was uiteindelijk een blaadje die voorbij het interieurfilter was gekomen, en dus ratelde tegen de fan. Even interieurfilter er uit, telefoon er in steken en met flits een foto maken. Waarschijnlijk zie je wat zitten. Volgens mij krijg je ook je hand er wel in dan kun je het er uit halen.

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:04

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

En een reminder om de ventilatiegeulen onder de motorkap schoon te maken en te ontdoen van blaadjes. Ik haal er 2x per jaar een blik (als in stoffer en blik) vol groenafval vandaan.

Oude foto's hergebruikt :p Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fdZ0uoJULFMxBaqGesCnh_FTaWA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TqDXvN6c99AzOCSyt4pIuRi6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4DJOXmmKyQLywWQ1Tnsu2mIRicw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6mOT33yaNtEWaGYCg0j0GmIy.jpg?f=fotoalbum_large

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

• PeterZ(on)
SvenHe schreef op maandag 1 december 2025 @ 21:37:
Ik heb sinds kort een geluid dat uit het dashbord/instrumentenpaneel lijkt te komen. Het doet me het meest denken aan van die klapperende informatieborden op stations, voor dat er beeldschermen werden gebruikt.
En het doet me ook een beetje denken aan het geluid van een klepje van de airco in mijn werkplaats, bij open of dicht gaan.

Eerst hoorde ik het vooral bij begin of einde van de rit, nu gedurende de hele rit, en veel langer dan eerst.
Ken iemand dit?
Zoiets had ik tijdens mijn laatste Spanje vakantie en zat aan de linkerkant met een geluid als een repeterend relais. Het verdween na een tijdje weer en kwam dan weer terug. De fan op de hoogste stand hielp niet en maakte ook niets uit. Ik hou het op een blaadje o.i.d..

@BarryH Dat de SoH kan wijzigen komt naar mijn idee door te weinig tot 100% te laden. Bij mij is die nog altijd 100% en heb ik nog nooit anders gezien. :)

• matroosoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-12 01:55

matroosoft

Lone Christian

steps67 schreef op maandag 1 december 2025 @ 20:30:
[...]

Iemand ervaring mee?
Doe je goed, ik haal krap 200 in de zomer. Misschien eerder 180 met een beetje speling. Hoeveel km staat er bij jou op?

• SvenHe
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:35
Ventilatorstand maakte bij mij niks uit, maar ik ga het controleren!

• boozzz
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Goudvis schreef op maandag 1 december 2025 @ 21:53:
En een reminder om de ventilatiegeulen onder de motorkap schoon te maken en te ontdoen van blaadjes. Ik haal er 2x per jaar een blik (als in stoffer en blik) vol groenafval vandaan.
Sowieso goed om af en toe te kijken, ik haalde er laatst een enorme hoop keutels van een rat of andere grote knager van de elektromotor af.

• boozzz
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
matroosoft schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 00:38:
[...]

Doe je goed, ik haal krap 200 in de zomer. Misschien eerder 180 met een beetje speling. Hoeveel km staat er bij jou op?
Ik haal ook zoiets, met verbruik (in de zomer) rond de 11. Nu iets boven de 13, dus zit ik meer op 150 km. 138.000 km.

• steps67
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-12 11:53
matroosoft schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 00:38:
[...]
90.000 km

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14:37
Is het jullie al eens gelukt om de laadpoort-cover op die twee pinnen te hangen dat het secuur blijft zitten? Heb er wel eens mee lopen priegelen maar kan niet de juiste vorm vinden om hem goed te plaatsen. Ik hang hem dan ook altijd over de kabel en friemel hem vast er onder zodat die niet in de wind de lak er onder gaat slopen.

• Headshot_NL
sigmundfreund schreef op woensdag 3 december 2025 @ 10:23:
Is het jullie al eens gelukt om de laadpoort-cover op die twee pinnen te hangen dat het secuur blijft zitten? Heb er wel eens mee lopen priegelen maar kan niet de juiste vorm vinden om hem goed te plaatsen. Ik hang hem dan ook altijd over de kabel en friemel hem vast er onder zodat die niet in de wind de lak er onder gaat slopen.
Ik plaats hem altijd met de open kant naar onderen onderaan de laadopening. Daar blijft hij over het algemeen prima liggen/zitten. Kan eventueel wel een foto maken als ik bij de auto ben. Dat haakje kan ik hem ook niet goed op krijgen. Ik heb ooit eens gelezen dat dit klepje eigenlijk gemaakt is voor de Ioniq plugin of hybrid om de tankdop aan op te hangen. En ze voor het gemak het klepje maar gelijk hebben gehouden voor de Ioniq Electric.

[ Voor 3% gewijzigd door Headshot_NL op 03-12-2025 10:25 ]

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@sigmundfreund Ik maak hem altijd vast aan de "dop" van de laadkabel. Ik wil niet dat het ding langs mijn lak gaat bungelen.

• philipk89
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12-12 09:47
WCA schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 09:33:
[...]

Ah, ik heb de 28. Dat zal het zijn dan. Ook wel jammer dat ze de optie voor de welcome lights en de spiegels combineren, ik zou wél graag de handgrepen willen zien oplichten, maar niet de spiegels willen laten uitklappen
Hier ook de 28 kWh (2017), dat kan gewoon hoor! Zolang het knopje (in de deur) voor het automatisch in/uitklappen van de spiegels niet in de middelste “auto” stand staat zal hij niet uitklappen bij nabijheid van de sleutel, maar de lampjes in de spiegels gaan nog wel gewoon aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2eaQEaOAe9UgQa5ifEMyGYLtOV0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nFkfBbmtLMrwcM3hKTyH8sT2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door philipk89 op 03-12-2025 20:45 ]

Ioniq Premium EV 2017 28 kWh

• WCA

WCA

philipk89 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 20:42:
[...]

Hier ook de 28 kWh (2017), dat kan gewoon hoor! Zolang het knopje (in de deur) voor het automatisch in/uitklappen van de spiegels niet in de middelste “auto” stand staat zal hij niet uitklappen bij nabijheid van de sleutel, maar de lampjes in de spiegels gaan nog wel gewoon aan.

[Afbeelding]
Ik wil wél dat ze inklappen als ik de auto op slot doe. En ook dat ze uitklappen als ik de auto van het slot afhaal. En dan wél de welcome lights bij het benaderen van de auto met de sleutel, maar niet dat bij het benaderen van de auto ook de spiegels al uitklappen.

Bij jouw optie klappen bij mijn auto de spiegels helemaal niet meer in als de auto op slot gaat

Share and Enjoy!

• matroosoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-12 01:55

matroosoft

Lone Christian

Headshot_NL schreef op woensdag 3 december 2025 @ 10:24:
[...]

Ik plaats hem altijd met de open kant naar onderen onderaan de laadopening. Daar blijft hij over het algemeen prima liggen/zitten. Kan eventueel wel een foto maken als ik bij de auto ben. Dat haakje kan ik hem ook niet goed op krijgen. Ik heb ooit eens gelezen dat dit klepje eigenlijk gemaakt is voor de Ioniq plugin of hybrid om de tankdop aan op te hangen. En ze voor het gemak het klepje maar gelijk hebben gehouden voor de Ioniq Electric.
Dat doe ik dus ook en dat werkt perfect. Heb even mijn paint skills ingezet, hoop dat het zo duidelijk is. Cover ligt dus met het handgreepje naar boven. En hij schuift net onder de onderste poort met de DC pennen voor snelladen, waardoor hij blijft liggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ivyXHyRWzH4cQ7cZ6gLSQKITV3o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a8LwfsEg1ZsNzLQuYYxXIaMI.jpg?f=fotoalbum_large

• Joriz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:04
Mijn Hyundai Ioniq 38 Kwh geeft sinds vandaag soms een EV geel waarschuwings-icoon. Lijkt enkel te gebeuren als je de auto aan zet met de verwarming. Ik krijg als ik met OBD uitlees status-code DTC 185B terug van het HAVC systeem.

Onder mijn motorklep zie ik dat het koelwater van het 'high-pressure cooling system' net onder de MIN staat.
Iemand ervaring met gedeminiraliseerd water bij het koelsysteem gieten?

Ben ook nog even aan zoeken of een Hyundai garage in de buurt nog ergens een gaatje heeft voor de kerst.

• Headshot_NL
matroosoft schreef op zondag 7 december 2025 @ 20:08:
[...]

Dat doe ik dus ook en dat werkt perfect. Heb even mijn paint skills ingezet, hoop dat het zo duidelijk is. Cover ligt dus met het handgreepje naar boven. En hij schuift net onder de onderste poort met de DC pennen voor snelladen, waardoor hij blijft liggen.

[Afbeelding]
Precies, dat is exact hoe ik het ook doe.

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:07

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Hier vandaag ineens veel snel geklik van centrale deurvergrendeling achter elkaar.. Flikkerende binnen verlichting en dashboard wat niet echt op wilde starten.

12V accu even losgekoppeld, en deed 6V 8)7 Morgen een nieuwe halen dus. Of heeft opnieuw opladen nog zin? Merkte alleen wel dat de minpool er vrij "losjes" op zit, kon deze zonder hulpmiddelen van de pool afschuiven, dit had met JPN/normale polen te maken las ik.

Auto word de laatste maanden wat minder gebruikt, korte ritjes met stoel- en stuurverwarming aan, en de hoofdaccu was al paar dagen onder de 50%.

(2017 - 28kWh Ioniq)

[ Voor 25% gewijzigd door Atomic2005 op 08-12-2025 21:28 ]

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

• ThsAdrns
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18:31

ThsAdrns

Be the change!

Joriz schreef op zondag 7 december 2025 @ 22:08:
Mijn Hyundai Ioniq 38 Kwh geeft sinds vandaag soms een EV geel waarschuwings-icoon. Lijkt enkel te gebeuren als je de auto aan zet met de verwarming. Ik krijg als ik met OBD uitlees status-code DTC 185B terug van het HAVC systeem.

Onder mijn motorklep zie ik dat het koelwater van het 'high-pressure cooling system' net onder de MIN staat.
Iemand ervaring met gedeminiraliseerd water bij het koelsysteem gieten?
Ik zou daar in ieder geval even heel goed informatie over zoeken. Volgens mij is dit speciale koelvloeistof met een lage geleidbaarheid. Geen idee hoe zich dat verdraagt met gedemineraliseerd water.

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh

• Teutlepel
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:53
Mijn Ioniq 28kwh gaat van zoeven naar zoemen. Sinds 120kkm een geluidje in de aandrijving, maar nu met 150kkm begint het een vervelende zoemer te worden. Resoneert bij ongeveer 60 en 110km/h…

Zijn er bedrijven in regio Flevoland die goed zijn in diagnose/reparatie? In dit topic vond ik Van der Wou (Dongen) en DTS (Lopik). Iemand ervaring met de laatste?

• luke22
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:42
Zoals altijd, neem (ondanks de afstand) de moeite en ga gelijk naar Dongen. Zeer grote kans dat het lager in de motor is.

• maarte997
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:28
Het vervolg van mijn vakantie-overhittingsverhaal: zonet terug van de 2e Hyundai garage. Konden weinig meer zeggen: hebben de foutcodes uitgelezen, geen problemen, done. 38 euro, wel dat had ik er nog voor over, ook doen ze niets meer dan wat ik zelf kan doen... (de eerste garage vroeg 100 euro, lol...)
Eén van de verkopers kon wel meepraten: hij vermoedt dat het probleem erin schuilt dat de warmte niet weg kan uit de kofferbak. Een probleem dat hier ook al werd geopperd. Wel opmerkelijk dat andere eigenaars zonder problemen naar Spanje kunnen rijden, en ik na 4 à 500km strand.
'Probeer het probleem nog eens terug te krijgen en kom dan langs'. Hoewel ik de goede intentie snap, hoop ik dat zij ook snappen hoe belachelijk dat klinkt...
Conclusie: wanneer de temperaturen weer oplopen, ga ik het probleem eens proberen reconstrueren en de auto naar de garage laten slepen.
Plan B is om de zomervakantie met een ICE aan te vatten. We zullen zien.
Plan C: die Kona EV's met 64kWh batterij worden ook steeds betaalbaarder. Jammer dat de verkoper zei dat de Ioniq niet aan de straatstenen kwijt te raken is.

Ohja: maandag voor de eerste keer de dashboardkerstboom gezien. Tijd om een nieuwe batterij te bestellen.

[ Voor 11% gewijzigd door maarte997 op 17-12-2025 09:53 ]

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

@maarte997 Je vergeet plan D: Kom hier langs en krijg het gewoon gerepareerd. :*) B) ;)

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
maarte997 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 09:50:
Plan C: die Kona EV's met 64kWh batterij worden ook steeds betaalbaarder. Jammer dat de verkoper zei dat de Ioniq niet aan de straatstenen kwijt te raken is.
Komende vrijdag ga ik mijn "nieuwe" EV ophalen (sorry, ik stap over naar het Kia Niro topic) en ik heb een inruilbod gekregen op mijn Ioniq (8750) wat nog gecompenseerd is met de nodige korting op de nieuwe auto.

Ondertussen heb ik de auto nog weggezet bij autovendi, wijkopenautos.nl en via mijn broer nog een aantal handelaren direct benaderd. Alleen autovendi kwam terug met een bod (6500) en die gaven gewoon aan dat de Ioniq een lastige auto is. Heel prima als je hem hebt en er blij mee bent, maar voor de verkopers iets waar ze niet enthousiast van worden. De score van de auto was ook slechts "2" van een schaal van 1-5 waarmee zij werken. Wijkopenauto's hebben niet eens een bod ontvangen en via de handelaren die mijn broer nog had is er ook geen interesse getoond.

De auto is gewoon niet zo sexy, de accu is erg klein (ik heb de 38kWh versie en laatst stond ik binnen 200km van 100% naar 5%, was wel een frisse dag maar alsnog heel EV-bewust gereden) en 1-fase laden is wat mensen afschrikt. En ik weet, nu zijn er een aantal mensen binnen het topic die de Ioniq als de beste uitvinding zien na het concept "kunnen ademen", maar er zijn gewoon afschrikkende minpunten wat de verhandelbaarheid laag maakt. Dat de Ioniq haast ongeevenaard is in een aantal zaken (gemiddeld verbruik, gewicht, ruimte), dat staat voor mij wel buiten kijf.

Mocht iemand dus nog een 2020 Premium zoeken met 127.500 km ;).

[ Voor 3% gewijzigd door fredkroket op 17-12-2025 10:04 ]

• maarte997
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:28
SpongeRob schreef op woensdag 17 december 2025 @ 10:02:
@maarte997 Je vergeet plan D: Kom hier langs en krijg het gewoon gerepareerd. :*) B) ;)
Haha juist! Waar in Frankrijk was dat weer?

• Headshot_NL
Ja jammer dat de restwaarde zo is gezakt. ondanks dat de 28 kWh versie soms nog niet eens zoveel tekort doet aan een andere auto met 40-45 kWh.
Ik twijfel ook erg wat ik wil doen. In eerste instantie wilde ik deze verkopen en daar 2 auto's voor terug komen. Misschien een Model Y of een EV6 vanwege de ruimte en daarnaast een andere EV. Maar dit is ook prima als 2e auto.

• PeterZ(on)
Ik denk dat die lage prijs nog wel meevalt. Als ik op https://www.autowereld.nl...rstf=elektrisch&srtr=pr-a kijk dan is de goedkoopste nog altijd 8100 euro en de duurste bijna 20k. Nu zal inruil altijd lager zijn maar die kan altijd weer stijgen als er meer vraag komt. Voor iemand die rond de 8/13k euro wil uitgeven is de Ioniq toch geen verkeerde keus lijkt mij.

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

maarte997 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 12:54:
[...]

Haha juist! Waar in Frankrijk was dat weer?
Een stukje ten oosten van Brive la Gaillarde, dus een 8-900km rijden vanuit België.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Pagina: 1 ... 197 198 Laatste