Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
zonoskar schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 23:19:
Airco overbemeten? Niet in de 28kWh versie hoor. Op een warme dag blijft hij op max blazen tot ik thuis ben (30 km enkele reis) en is dan nog niet echt koel (wel koeler dan het begin, dus de airco doet wel iets). Mijn vorige Volvo V40 deed dat beter, die was na 10 minuten al op temp en draaide de ventilator naar een lage stand.

Mijn Ioniq maakt een soort schrapend geluid, alsof de remmen aanlopen bij 5 km/h. Maar dan ook als je stil staat. Heel vreemd.
Gister nog eesn geprobeerd. Na 50 meter (niet kilometer) komt er koude lucht uit de roosters in voldoende hoeveelheid. Auto staat in de zomer niet op stand Eco.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17:23
zonoskar schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 23:19:
Airco overbemeten? Niet in de 28kWh versie hoor. Op een warme dag blijft hij op max blazen tot ik thuis ben (30 km enkele reis) en is dan nog niet echt koel (wel koeler dan het begin, dus de airco doet wel iets). Mijn vorige Volvo V40 deed dat beter, die was na 10 minuten al op temp en draaide de ventilator naar een lage stand.
Aircovloeistof al eens laten vervangen/aanvullen? Na een jaar of 4-5 is dat helaas wel nodig (duur).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:12

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

orillion schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 17:22:
[...]

Aircovloeistof al eens laten vervangen/aanvullen? Na een jaar of 4-5 is dat helaas wel nodig (duur).
Zoals al gezegd, de airco stond op ECO mode en daar gaat mijn commentaar over.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerard1950
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21-04-2024
zonoskar schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 17:40:
[...]

Zoals al gezegd, de airco stond op ECO mode en daar gaat mijn commentaar over.
Hoe haal je de airco uit de ECO mode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:19
Gerard1950 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 17:46:
[...]

Op eco knop drukken (linksboven het Klima scherm)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fx500
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15:52
Gerard1950 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 17:46:
[...]

EV knop > Rijstanden > en dan per rijstand airco instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kelvinploeg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 02-09 14:46
Weet iemand waar dit door komt? Ik had dit afgelopen zondag en na 10 min rijden gingen alle storingen weer weg. Vervolgens ging ik Maandag ochtend rijden naar werk was er niks aan de hand en terug naar huis smiddags was het weer een kermis voor me (ging helemaal niet weg na 15min rijden). Weet iemand de oplossing?

Alle hulpsystemen worden hierbij uitgeschakeld en vooral heel vervelend de rem-regen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gu9WcZ7Arik2dlCsg-X1w1h1i7E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H48s9ypF69xsnpzxMQzDllOT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenHe
  • Laatst online: 16-09 08:00
12 volt accu versleten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarte997
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:40
Mijn ervaring in dit topic zegt ook dat het aan de 12v batterij ligt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:23
Ik had vorig jaar een week voordat ik in Frankrijk stil kwam te staan ook vage meldingen die dan later weer verdwenen. Oorzaak, de 12V accu. Tip, koop voor een luttel bedrag een accumonitor en je kunt het spanningsverloop van je accu over langere tijd zien.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
kelvinploeg schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 13:41:
Weet iemand waar dit door komt? Ik had dit afgelopen zondag en na 10 min rijden gingen alle storingen weer weg. Vervolgens ging ik Maandag ochtend rijden naar werk was er niks aan de hand en terug naar huis smiddags was het weer een kermis voor me (ging helemaal niet weg na 15min rijden). Weet iemand de oplossing?

Alle hulpsystemen worden hierbij uitgeschakeld en vooral heel vervelend de rem-regen.

[Afbeelding]
was bij mij de abs sensor rechtsachter

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• kelvinploeg
Bedankt allemaal! Mijn schoonvader heeft een eigenautobedrijf dus een accumonitor is niet nodig ;). Ik laat het morgen checken.

• maarte997
Is het niet zo dat de spiegels automatisch naar beneden kantelen om de stoep beter te zien? Ik merk dat mijn Ioniq Premium 2017 dit niet (meer) doet. Dat deed ie volgens mij eerder wel. Ik dacht eerst dat het één van de knopjes links van het stuur was, maar dat blijkt niet het geval?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wamske
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17-09 10:55
maarte997 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 12:25:
Is het niet zo dat de spiegels automatisch naar beneden kantelen om de stoep beter te zien? Ik merk dat mijn Ioniq Premium 2017 dit niet (meer) doet. Dat deed ie volgens mij eerder wel. Ik dacht eerst dat het één van de knopjes links van het stuur was, maar dat blijkt niet het geval?
Deze functie kun je aan- en uitzetten dmv de wipschakelaar voor de spiegelbediening in het linkerdeurpaneel.
Naar links en rechts vouw je de spiegels in en uit. Met de schakelaar op het midden kantelen de spiegels naar beneden wanneer je de achteruitversnelling inschakelt.

• Zephyrex
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Hier blijkbaar een defecte Hyundai kabel.

Halverwege mijn vakantie in Luxemburg begon ik kuren te krijgen bij de eerder probleemloze Chargy palen. Pas pakte wel, maar sessie starte niet waarna time-out /storing melding. Anderen konden probleemloos laden bij dezelfde paal en toevallig kwam ik een Nederlander tegen die mijn laadplekje wel wilde hebben en met dezelfde pas(Shell) meteen kon laden.

Thuis aangekomen had ik het euvel nog steeds bij mijn welbekende ‘stampaal’.

Kabel van buurman gebruikt en deed het meteen.
Dus maar een nieuwe gehaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarte997
wamske schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 12:55:
[...]

Deze functie kun je aan- en uitzetten dmv de wipschakelaar voor de spiegelbediening in het linkerdeurpaneel.
Naar links en rechts vouw je de spiegels in en uit. Met de schakelaar op het midden kantelen de spiegels naar beneden wanneer je de achteruitversnelling inschakelt.
Zonet getest. Tot mijn verbazing is het de schakelaar eronder die de spiegels laat 'zakken'. De bovenste schakelaar is open - automatisch - dicht, waarbij ik ook zou denken dat automatisch zorgt dat de spiegels kantelen.
Maar het is de schakelaar eronder, om je spiegels te positioneren, die je spiegels laat kantelen. De schakelaar moet op Left of Right staan. Niet in de neutrale middenstand. Niet zo logisch...

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

maarte997 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 17:53:
[...]

Zonet getest. Tot mijn verbazing is het de schakelaar eronder die de spiegels laat 'zakken'. De bovenste schakelaar is open - automatisch - dicht, waarbij ik ook zou denken dat automatisch zorgt dat de spiegels kantelen.
Maar het is de schakelaar eronder, om je spiegels te positioneren, die je spiegels laat kantelen. De schakelaar moet op Left of Right staan. Niet in de neutrale middenstand. Niet zo logisch...
Elke auto die ik heb gehad met deze functie werkte exact op deze manier, dus het is juist wél logisch.
Voor zover mij bekend hebben ook (vrijwel) alle Europese auto's het op dezelfde manier ontworpen.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

• [J.d.I.] DirtyHarry
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:08
kelvinploeg schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 13:41:

[Afbeelding]
Had ik ook. Bij mij was het een van de ABS sensoren. Vervangen bij Hyundai kostte all in rond de €450,-.

• maarte997
SpongeRob schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 20:53:
[...]

Elke auto die ik heb gehad met deze functie werkte exact op deze manier, dus het is juist wél logisch.
Voor zover mij bekend hebben ook (vrijwel) alle Europese auto's het op dezelfde manier ontworpen.
Dit is mijn eerste auto welke zijn spiegels naar beneden kantelt. Er is een eerste keer voor alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-08 13:02
Ik gebruik de Car Scanner Pro app om data uit te lezen. Wat me niet lukt is om te zien hoe vaak (en / of hoe veel) quick charging is gedaan. De velden staan wel in de app, maar de waarden zijn leeg.

Ioniq 2018 28 kWh.

Iemand anders die deze informatie wel boven water heeft kunnen krijgen (eventueel met een andere app)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:40

WCA

Mikkem schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 11:00:
Ik gebruik de Car Scanner Pro app om data uit te lezen. Wat me niet lukt is om te zien hoe vaak (en / of hoe veel) quick charging is gedaan. De velden staan wel in de app, maar de waarden zijn leeg.

Ioniq 2018 28 kWh.

Iemand anders die deze informatie wel boven water heeft kunnen krijgen (eventueel met een andere app)?
Ik had dat probleem met mijn goedkope OBD2 dongle (merkloos ding van 7,99). Toen een andere geprobeerd en daar werkte het perfect mee. (Veepeak op amazon)

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
WCA schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 11:03:
[...]

Ik had dat probleem met mijn goedkope OBD2 dongle (merkloos ding van 7,99). Toen een andere geprobeerd en daar werkte het perfect mee. (Veepeak op amazon)
Ik gebruik een recente Vgate icar Pro.

Zou verwachten dat die goed genoeg is, maar goed punt. Even kijken of uit andere reacties blijkt dat daar een probleem in kan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_Poncho
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:00
Ik krijg (met auto gestart) ook geen getallen bij "number of standard charging" en "number of quick charging". Ook niks bij "accumulated quick charging energy" (kWh).

Ik gebruik de kungfuren OBD2: https://www.amazon.de/gp/product/B07PLDC2SC

Dit is met Car Scanner Pro.

[ Voor 9% gewijzigd door Da_Poncho op 18-08-2023 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

Da_Poncho schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 23:09:
Ik krijg (met auto gestart) ook geen getallen bij "number of standard charging" en "number of quick charging". Ook niks bij "accumulated quick charging energy" (kWh).

Ik gebruik de kungfuren OBD2: https://www.amazon.de/gp/product/B07PLDC2SC

Dit is met Car Scanner Pro.
Die krijg ik er ook niet uit. Vermoedelijk is dit iets dat in het profiel staat, maar de auto niet bijhoudt

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
WCA schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 23:16:
[...]

Vermoedelijk is dit iets dat in het profiel staat, maar de auto niet bijhoudt
Daar lijkt het inderdaad op voor de 28kWh. De 38kWh kan het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Ik wil mn laadpoort testen bij Tesla SuC (en hem verbuigen/wat afslijpen), maar nu twijfel ik of alle typen Tesla snelladers die aanpassing nodig hebben of dat het maar bij 1 of 2 types is (en dan moet ik dus specifiek op die testen.

Kan iemand mij helpen?
bedankt

[ Voor 6% gewijzigd door BarryH op 19-08-2023 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrturk76
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:11
BarryH schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 10:38:
Ik wil mn laadpoort testen bij Tesla SuC (en hem verbuigen/wat afslijpen), maar nu twijfel ik of alle typen Tesla snelladers die aanpassing nodig hebben of dat het maar bij 1 of 2 types is (en dan moet ik dus specifiek op die testen.

Kan iemand mij helpen?
bedankt
Misschien niet helemaal het antwoord waar je naar op zoek bent maar ik druk de stekker er gewoon met iets meer kracht en wringen in en dat gaat prima. Nooit wat aangepast. Hoe meer je laadt hoe soepeler 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
mrturk76 schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 12:04:
[...]

Misschien niet helemaal het antwoord waar je naar op zoek bent maar ik druk de stekker er gewoon met iets meer kracht en wringen in en dat gaat prima. Nooit wat aangepast. Hoe meer je laadt hoe soepeler 🤣
En merk je nog verschil tussen de verschillende soorten chargers van Tesla?

Ik heb het een keer geprobeerd met drukken, maar dat lukte niet. Dus moet denk ik beter wringen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrturk76
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:11
En merk je nog verschil tussen de verschillende soorten chargers van Tesla?
Niet echt op gelet, baseer mijn ervaring vooral op een lange tocht van Italië en terug

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)

Kan iemand mij helpen?
bedankt
De SuC's met twee kabels/aansluitingen passen zonder probleem, die met alleen de CCS aansluiting gaan moeilijk. Oftewel die tot 150kW moet je hebben, de 250kW gaan lastig.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@PeterZ(on)
Net bij SuC geweest bij een lader met alleen een CCS kabel. Met de accuboor en een dremelschuurtolletje eea weggeslepen
Foto
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/axKwZV-4M3bhitbGyxQGaQzrwfQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tYJzpm5wlSgeLD49QWTKZPGD.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/52uWH2-7xAMzZ88mASuV0wJw16k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hpRimwwePrV0X8pKiUBAWWOe.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1dK3net7rDyYvgvzY1KDgFdzACg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8ImwMKFtztM2LVk29Y0uRUWI.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 80% gewijzigd door BarryH op 19-08-2023 17:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
BarryH schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 16:17:
@PeterZ(on)
Net bij SuC geweest bij een lader met alleen een CCS kabel. Met de accuboor en een dremelschuurtolletje eea weggeslepen
maak zo even een foto
Ben benieuw naar het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fx500
Even over de banden onder jullie Ionic.
Ik heb zelf een setje van 4 Michelin Primacy 4.

Iemand ervaring met deze of andere merk/type banden wat betreft verbuik in vergelijking met andere banden?
Ik zit er aan te denken om voor de winter (ja vooral vandaag met 26C 7(8)7 ) all-seasons te kopen.

Tips en vooral ervaringen zijn welkom.

[ Voor 5% gewijzigd door fx500 op 19-08-2023 17:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
PeterZ(on) schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 17:11:
[...]

Ben benieuw naar het resultaat.
Zie vorige post, foto’s nu toegevoegd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
BarryH schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 17:41:
[...]

Zie vorige post, foto’s nu toegevoegd
Thnx, binnenkort ook maar eens doen want alle beetjes helpen denk ik dan maar. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strela3133
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23-11-2024
PeterZ(on) schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 17:47:
[...]

Thnx, binnenkort ook maar eens doen want alle beetjes helpen denk ik dan maar. :)
Wegslijpen is niet nodig, vorige week volledig via Tesla SC naar Italië gereden. Wat ik altijd doe is eerst de onderkant van de charger zover mogelijk erin duwen en daarna de charger omhoog en naar voren duwen. Dan glijdt hij netjes onder het ledje door, werkt perfect.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Strela3133
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23-11-2024
fx500 schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 17:18:
Even over de banden onder jullie Ionic.
Ik heb zelf een setje van 4 Michelin Primacy 4.

Iemand ervaring met deze of andere merk/type banden wat betreft verbuik in vergelijking met andere banden?
Ik zit er aan te denken om voor de winter (ja vooral vandaag met 26C 7(8)7 ) all-seasons te kopen.

Tips en vooral ervaringen zijn welkom.
Ik had eerder Michelin energy saver banden, maar dat was echt een drama. 0,0 grip, wel zuinige banden trouwens.
Nu crossclimate 2 all season. Merk zeker dat deze minder zuinig rijden, scheelt denk ik zo'n 10% maar rijdt zoveel beter. Had ik veel eerder moeten doen.
Ik kan helaas geen vergelijking geven met primacy 4. Denk dat het verschil wel kleiner is dan met de energy saver. Maar als je toch all seasons wilt, dan gewoon doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 19:16

Metro2002

Memento mori

Kan iemand mij helpen?
bedankt
Alleen de tesla v3 chargers (250KW) bij mijn weten, en ze passen wel hoor, je hebt alleen een klein beetje overtuigingskracht nodig bij het erin en eruit halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FranDaMan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:10
Ik heb hier meerdere malen aangegeven dat ik mijn 28Kwh niet aan de praat kreeg bij Tesla.
Ook niet bij de V2 chargers.

Van de week vol goede moed toch weer richting de Tesla SUC bij Apeldoorn gegaan. Nogmaals de stekker erin, app geopend..........om tot de ontdekking te komen dat ik de vorige keren SUC Apeldoorn heb aangeklikt, terwijl ik dus bij SUC Apeldoorn Oost sta ! Heb dus meerdere keren een sessie proberen te starten op een SUC die een paar kilometer verderop stond. Ik ben nu kaal, maar voor die tijd was ik toch echt niet blond !

Anyways.....Ook de mijne laadt dus prima bij een Tesla SUC. Toch wel handig voor de langere tripjes.
Nu nog even proberen op de V3 Chargers bij Deventer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
FranDaMan schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 07:37:
Ik heb hier meerdere malen aangegeven dat ik mijn 28Kwh niet aan de praat kreeg bij Tesla.
Ook niet bij de V2 chargers.

Van de week vol goede moed toch weer richting de Tesla SUC bij Apeldoorn gegaan. Nogmaals de stekker erin, app geopend..........om tot de ontdekking te komen dat ik de vorige keren SUC Apeldoorn heb aangeklikt, terwijl ik dus bij SUC Apeldoorn Oost sta ! Heb dus meerdere keren een sessie proberen te starten op een SUC die een paar kilometer verderop stond. Ik ben nu kaal, maar voor die tijd was ik toch echt niet blond !

Anyways.....Ook de mijne laadt dus prima bij een Tesla SUC. Toch wel handig voor de langere tripjes.
Nu nog even proberen op de V3 Chargers bij Deventer.
Benieuwd of je toen ook een snellader fout op het display van de de Ioniq kreeg? Had ik in Duitsland wel toen ik de app niet kon opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FranDaMan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:10
PeterZ(on) schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 08:55:
[...]

Benieuwd of je toen ook een snellader fout op het display van de de Ioniq kreeg? Had ik in Duitsland wel toen ik de app niet kon opstarten.
Nee, de app gaf een timeout fout en dat was het. Daarna kon ik gewoon de plug uit de auto halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boertje84
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23-07 00:44
Bij mij werkte de tesla supercharger in Zwolle ook prima, 28kwh en niks gemerkt aan de stekker, 👌🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenHe
Wat kost laden bij eenTesla SuC, en hoe doe je dat met betaling en dergelijke?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:57

timovd

Voorsprong door techniek

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Strela3133 schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 13:38:
[...]

Wegslijpen is niet nodig, vorige week volledig via Tesla SC naar Italië gereden. Wat ik altijd doe is eerst de onderkant van de charger zover mogelijk erin duwen en daarna de charger omhoog en naar voren duwen. Dan glijdt hij netjes onder het ledje door, werkt perfect.
Gezien de verschillende ervaringen heb ik vanmorgen toch zelf nog maar eens een V3 SuC bezocht om even rustig te bekijken hoe de passing is. Een paar weken geleden in Duitsland heb ik na het starten niet verder gekeken naar de passing, ik kon laden en daar ging het mij om.

Maar ook nu moest ik toch wel wat moeite doen zonder dat ik het idee had, en kon zien, dat je echt iets verbuigt. Maar de connector zit wel stijf er tegenaan dus ik denk dat iets wegslijpen best wel veel kan schelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bMzAtIpHUXb3WFWr2YD46CyJdeU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g43kEPrqhzmMalCt0zSbF7BO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kelvinploeg
kelvinploeg schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 10:54:
Bedankt allemaal! Mijn schoonvader heeft een eigenautobedrijf dus een accumonitor is niet nodig ;). Ik laat het morgen checken.
Eindstand: 250 +/- ex btw man man man wat is een ABS sensor duuuuurrrr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
boertje84 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 11:23:
Bij mij werkte de tesla supercharger in Zwolle ook prima, 28kwh en niks gemerkt aan de stekker, 👌🏻
En welke van de twee had je, de 150 of 250kW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
FranDaMan schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 10:45:
[...]

Nee, de app gaf een timeout fout en dat was het. Daarna kon ik gewoon de plug uit de auto halen.
Ok dat is dan toch weer anders, bij mij deed de app het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
kelvinploeg schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 13:15:
[...]

staat ook op amazon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wamske
SvenHe schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 12:03:
Wat kost laden bij eenTesla SuC, en hoe doe je dat met betaling en dergelijke?
Eensch, maar in het kort: Tesla app downloaden, account aanmaken, betaalmethode aanmaken ==> inprikken en laden voor de helft van het geld van andere snelladers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kelvinploeg
Heb je een link? Ik kan het niet goed vinden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarte997
[...]

Ik kreeg ook een snellader fout in Verviers. Lader inpluggen, app openen, laadsessie starten, pijnlijk lange seconden, foutmelding...
Ik moest me aan een andere paal zetten (een v2?) en deze deed het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
kelvinploeg schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 13:15:
[...]

De sensor zelf is niet duur, paar tientjes. Maar zo'n sensor zit op een stuk staal vast. Hyundai vervangt niet de sensor los, maar vervangt het hele stalen onderdeel + sensor. Als je handig bent kun je het inderdaad zelf doen met een goedkope sensor van Amazon oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
[...]

Ik heb ook wel eens bij Tesla een V3 CCS stekker in de Ioniq geprobeerd te proppen. De stekker gaat er met wat moeite wel in, maar ik kreeg daarna inderdaad een snellader fout op het display. Ik begon peentjes te zweten, want dat was tijdens mijn vakantie op weg naar midden Frankrijk met vrouw en twee kinderen en ik was even in de veronderstelling dat ik iets ontzet had waardoor de snellaadpoort echt defect was :X . Gelukkig deed een andere snellader daarna het wel gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
Overigens, weet iemand bij welke temperatuur van de HV batterij de Ioniq moeilijk gaat doen met laden? Tijdens snellaad sessies in Frankrijk is de hoogste batterij temperatuur die ik heb gezien 49 C geweest en dat leek nog goed te gaan.

Overigens probeerde ik de HV batterij zoveel mogelijk te koelen tijdens het laden door de airco aan te laten staan. Dan zuigt de batterij koele lucht binnen waardoor de temperatuur wat lager blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
[J.d.I.] DirtyHarry schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 09:48:
[...]

Ik heb ook wel eens bij Tesla een V3 CCS stekker in de Ioniq geprobeerd te proppen. De stekker gaat er met wat moeite wel in, maar ik kreeg daarna inderdaad een snellader fout op het display. Ik begon peentjes te zweten, want dat was tijdens mijn vakantie op weg naar midden Frankrijk met vrouw en twee kinderen en ik was even in de veronderstelling dat ik iets ontzet had waardoor de snellaadpoort echt defect was :X . Gelukkig deed een andere snellader daarna het wel gewoon.
Ja dat is idd ff spannend als je die melding ziet. Zeker ook na mijn ervaring vorig jaar in Frankrijk en ik eerst die melding had en verderop niet meer verder kon. Het bekende 12V accu probleem.

Deze keer dan in Duitsland bij een V2 150V SuC waarbij ik ingeplugd was maar de app niet aan de gang kreeg en na een paar minuten die foutmelding kreeg. Daarna weggereden en kwam onderweg naar een Ionity een Eon lader tegen die het niet deed. Bij het wegrijden weer die snellader fout, dus daar was ik niet gerust op. Gelukkig verderop bij Fastned kunnen laden, bij de Ionity was alles bezet, en daar geen foutmelding meer. Pff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
[J.d.I.] DirtyHarry schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 10:00:
Overigens, weet iemand bij welke temperatuur van de HV batterij de Ioniq moeilijk gaat doen met laden? Tijdens snellaad sessies in Frankrijk is de hoogste batterij temperatuur die ik heb gezien 49 C geweest en dat leek nog goed te gaan.

Overigens probeerde ik de HV batterij zoveel mogelijk te koelen tijdens het laden door de airco aan te laten staan. Dan zuigt de batterij koele lucht binnen waardoor de temperatuur wat lager blijft.
De temperatuur heb ik tijdens mijn trips naar Spanje niet gecontroleerd, alles was min of meer nieuw voor mij en voor je het weet kun je weer verder. Heb wel gemerkt dat bij het laden aan een HPC eerder zorgt dat de accukoeling aan gaat. Daarom neem ik bij voorkeur de 50kW laders, en bij Ionity in Frankrijk scheelt dat ook nog een 30ct p/kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
PeterZ(on) schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 10:01:
[...]

Ja dat is idd ff spannend als je die melding ziet. Zeker ook na mijn ervaring vorig jaar in Frankrijk en ik eerst die melding had en verderop niet meer verder kon. Het bekende 12V accu probleem.

Deze keer dan in Duitsland bij een V2 150V SuC waarbij ik ingeplugd was maar de app niet aan de gang kreeg en na een paar minuten die foutmelding kreeg. Daarna weggereden en kwam onderweg naar een Ionity een Eon lader tegen die het niet deed. Bij het wegrijden weer die snellader fout, dus daar was ik niet gerust op. Gelukkig verderop bij Fastned kunnen laden, bij de Ionity was alles bezet, en daar geen foutmelding meer. Pff.
Voordat ik op vakantie ging heb ik de 12V accu laten checken, gezien alle verhalen hier op het forum, waaronder mogelijk ook jouw ervaring. Op vakantie wil je dat soort dingen niet :P

Ik had ook wel inderdaad dat na die DC lader foutmelding hij even van slag leek. Moest ook twee snelladers proberen tot hij het weer deed. Misschien dat de software dan nog even in de war is oid.

Overigens had ik ook tijdens mijn vakantie dat een lader halverwege een laadsessie af en toe met de mededeling kwam dat de communicatie een fout heeft en stopt met laden. Auto zelf zei dan niks. Ik heb na de vakantie bij Hyundai nog naar de laadpoort laten kijken of er iets geks mee was, maar zij konden niks vinden. Dus mogelijk gewoon brakke laders of wellicht door wat hogere temperaturen oid dat er een keer iets mis gaat :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
PeterZ(on) schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 10:46:
[...]

De temperatuur heb ik tijdens mijn trips naar Spanje niet gecontroleerd, alles was min of meer nieuw voor mij en voor je het weet kun je weer verder. Heb wel gemerkt dat bij het laden aan een HPC eerder zorgt dat de accukoeling aan gaat. Daarom neem ik bij voorkeur de 50kW laders, en bij Ionity in Frankrijk scheelt dat ook nog een 30ct p/kWh.
Ah dat is ook een optie inderdaad. Bij 50 kW wordt ie wel minder heet dan bij 70 kW.
Temperatuur uitlezen deed ABRP standaard via de OBD dongle, werkte erg goed. Sowieso een goede combi, OBD dongle + ABRP als routeplanner. ABRP had ik van tevoren goed gekalibreerd zodat hij een goede schatting van het verbruik had. Route door Frankrijk heen navigeren van laadpaal naar laadpaal werkte perfect, ook vanwege de live lader status (hoeveel laadpalen er gebruikt worden en hoeveel er beschikbaar zijn).

[ Voor 5% gewijzigd door [J.d.I.] DirtyHarry op 22-08-2023 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarte997
[J.d.I.] DirtyHarry schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 10:00:

Ik had problemen bij 50°. Vorige maand kwam ik terug van Frankrijk. Zwaar regenweer, een graad of 16. De twee eerste laadsessies bij Fastned in Frankrijk en Chargy in Luxemburg gingen vlot. De laatste sessie (1,5u later) startte vlot maar viel eens over de 50% terug naar 30kW... De batterij gaf toen 50° aan. Auto zat propvol en stond uit. Mét airco ga ik een volgende keer proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
maarte997 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 22:47:
[...]

Ik had problemen bij 50°. Vorige maand kwam ik terug van Frankrijk. Zwaar regenweer, een graad of 16. De twee eerste laadsessies bij Fastned in Frankrijk en Chargy in Luxemburg gingen vlot. De laatste sessie (1,5u later) startte vlot maar viel eens over de 50% terug naar 30kW... De batterij gaf toen 50° aan. Auto zat propvol en stond uit. Mét airco ga ik een volgende keer proberen.
Ah goed om te weten dat 50 graden een grens lijkt! :)

Laden met airco aan werkte erg goed, en vooral die luchtinlaat onder de achterbank vrij houden. Daar zuigt hij dan de cabinelucht naar binnen om de HV batterij te koelen. Tijdens mijn trip van Frankrijk terug naar Nederland was het overdag 28-30 graden C oid en volop zon, dus knap warm. Het koelen met airco ging over het algemeen vrij goed, cabine temperatuur ingesteld tijdens rijden op 22-23 C en tijdens het laden een of twee graden lager. Meestal bleef de HV batterij temperatuur onder de 46 graden C aan het eind van een laadsessie. Ik weet even niet meer waarom hij een keer een uitschieter had naar 49 C.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-09 11:56
Net terug van een rondje Noord-Duitsland/Denemarken.
Wat is de 28kWh toch een geweldige auto.
Vooral geladen bij Tesla, met een abotje voor ongeveer 21-25ct/kWh
Geladen bij Tesla in Groningen, Brinkum, Hamburg, Hedensted, Fredericia, Stagelse, Køge, Kliplev, Neumunster, emmen en Hardewijk.
Met een beetje beleid past de V3 stekker er echt wel in, even doordrukken, zelf mijn vrouw kan het nu.
Ik heb wel 1 keer gehad bij een supercharger in Duitsland dat de app een error gaf en me geen laadpunt liet selecteren, alle suc's in de omgeving gingen, maar deze niet. Het was heel druk daar, ik heb een vermoeden dat Tesla op drukke tijden wellicht niet tesla's niet laat laden...(N=1)

Totaal 2248 km gereden
Totale prijs voor laden: 89,26
Gemiddeld verbruik: 12,7kWh/100km

En gewoon gratis parkeren in het centrum van Kopenhagen, want elektrisch.

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarte997
Opmerkelijke situatie gehad...
Auto stond op de oprit op te laden en was op slot. Ik had enkel de reservesleutel bij me, waarvan de batterij zo goed als plat is. De goede sleutel lag in de keuken. Ik had geen beter idee dan eens te testen hoe ik de auto manueel met de sleutel moest openen. Dus... afdekkapje loswrikken, sleutel erin, opendraaien. Ik hoor een duidelijke klik en open de deur... Gevolg: het autoalarm ging af.
Dat lijkt me niet logisch... Heb al voorgehad dat het alarm afging omdat ik via het openstaand raam de deur wou openen terwijl hij op slot was, maar de auto manueel openen en toch nog het alarm doen afgaan. Iemand een vergelijkbare ervaring, of enig idee waarom dit gebeurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t0mmiiiii
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-09 08:16
maarte997 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 22:09:
Auto stond op de oprit op te laden en was op slot. Ik had enkel de reservesleutel bij me, waarvan de batterij zo goed als plat is. De goede sleutel lag in de keuken. Ik had geen beter idee dan eens te testen hoe ik de auto manueel met de sleutel moest openen. Dus... afdekkapje loswrikken, sleutel erin, opendraaien. Ik hoor een duidelijke klik en open de deur... Gevolg: het autoalarm ging af.
Dat lijkt me niet logisch... Heb al voorgehad dat het alarm afging omdat ik via het openstaand raam de deur wou openen terwijl hij op slot was, maar de auto manueel openen en toch nog het alarm doen afgaan. Iemand een vergelijkbare ervaring, of enig idee waarom dit gebeurt?
Dit had ik laatst precies ook, bij het proberen hoe hij open moet zonder werkende batterij. Nog geen verklaring gevonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
maarte997 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 22:09:
Is normaal, heb het al vaker gehoord en is ook logisch. Als batterij leeg is ziet de auto de sleutel niet en als vervolgens de auto wordt geopend dan gaat het alarm af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@maarte997 heel normaal voor veel automerken. Wat je kunt doen is met behulp van de sleutel op de startstopknop drukken.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik kwam deze tegen in het Hyundai Kona topic:

https://www.hyundai.com/d...-und-serviceaktionen.html

Daar kan je op basis van het VIN-nummer van je Hyundai kijken welke campagnes er nog open staan. Voor mijn Ioniq staat er het volgende open:

Update eCall ECU, IONIQ (AE EV) en KONA (OS EV)
Geldig tot: 30.11.2025
Campagnecode: 30D042

Misschien dat daarmee het accuprobleem dat ik een tijd terug had (toevallig na het vervangen van de eCall batterij) definitief verholpen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Laatst online: 11-09 21:58

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Ik ben mij aan het orienteren op een Ionic 28kWh in de premium editie.
Wil een zuinige EV, en weet dat ik heel zuinig/bewust omga met laden en rijden.

Zijn er nog tips van je kenners waar ik op moet letten bij aankoop?

[ Voor 22% gewijzigd door Atomic2005 op 28-08-2023 11:26 ]

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
fredkroket schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 14:38:
Vandaag paste ik even de maximale acculading aan naar 100%, alleen viel me op dat mijn Ioniq in de app meedeelt dat batterij-conditionering aanbevolen is. Ik zou haast denken een (ver)taalfout.

Zet ik de app op Engels dan is deze melding er niet... Is me nooit eerder opgevallen en ik kan het zo snel niet terugvinden. in de handleiding. Iemand anders toevallig dezelfde melding? Ik heb v 2.0.13 van de iOS app (bijgewerkt op 9-8-2023).

Klikkerdeklik voor Nederlands en Engels.

[Afbeelding][Afbeelding]
Ik had op 10 augustus contact opgenomen met Hyundai Bluelink support. Op 11 augustus hebben ze gereageerd dat het inderdaad een bug was. De Hyundai app had blijkbaar vanuit mijn zakelijke mail gereageerd, die had ik in mijn vakantie verder even volledig met rust gelaten.

In ieder geval, vlotte reactie vanuit support dus :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Laatst online: 16:12

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Vandaag weer wat geleerd (ik rij pas 4 jaar met de Ioniq). Als de airco aanstaat, maar het is 15C buiten en de instelling staat op 23C, vreet de airco nog steeds 500W, ondanks dat deze eigenlijk niets zou hoeven doen (de heater had ik wel uitgezet). Wellicht een reden waarom ik vrijwel altijd hoger verbruik heb dan anderen die de airco wel uizetten.

Anyways, de airco altijd aan laten staan verbuikt dus meer energie dan zou moeten. Altijd uitzetten dus als hij niet nodig is.

/edit: van het weekend 60 km gereden (mixed snelweg/proviciaal/stad) met verbuik van 100 Wh/km. Nieuw record voor mij :)

[ Voor 14% gewijzigd door zonoskar op 28-08-2023 12:16 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@zonoskar Ik druk 'm inderdaad vaak handmatig uit, net als "heating".
Maar de airco ontvochtigt ook, en dat is handig als straks de herfst weer begint.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
Atomic2005 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 11:13:

- wil je wel/niet het schuifdak (iets minder hoofdruimte beschikbaar)
- niet als taxi gebruikt (indien wel de garantiespelregels even goed lezen)
- onderhoud gehad cf. schema (Voor geldigheid garanties en iha goed eigenaarschap)
- garantie: std 5jrr /?? km, kan 2 jaar worden verlengd voor einde fabrieksgarantie
- het https://www.goingelectric...32&e=1&view=unread#unread topic eens doorlezen over onderhoud en vaker voorkomende gebreken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
zonoskar schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 11:29:
Vandaag weer wat geleerd (ik rij pas 4 jaar met de Ioniq). Als de airco aanstaat, maar het is 15C buiten en de instelling staat op 23C, vreet de airco nog steeds 500W, ondanks dat deze eigenlijk niets zou hoeven doen (de heater had ik wel uitgezet). Wellicht een reden waarom ik vrijwel altijd hoger verbruik heb dan anderen die de airco wel uizetten.

Anyways, de airco altijd aan laten staan verbuikt dus meer energie dan zou moeten. Altijd uitzetten dus als hij niet nodig is.

/edit: van het weekend 60 km gereden (mixed snelweg/proviciaal/stad) met verbuik van 100 Wh/km. Nieuw record voor mij :)
De airco/wp gaat bij mij alleen maar aan indien het nodig is en dan eigenlijk alleen op (wat) langere afstanden. Of het moet echt bloedheet zijn of vriezen want ik ga natuurlijk niet zitten afzien, maar zo'n situatie komt in ons gematigd klimaat niet zo vaak voor, mede ook dat ik m.u.v. vakantie weinig rij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarte997

500 Watt over langere periode, of als piek? Ik bekijk het verbruik van de airco ook regelmatig, maar 500W haal ik enkel in de slechtste gevallen. Het kost mijn Ioniq bv. 300W om de auto te koelen wanneer het buiten 25 graden en zonnig is.
Gisteren een rit van 200km gereden, buiten 15-18 graden, binnen 22, heat uitgezet, airco opgezet, koste mij welgeteld 1km rijbereik op een quasi volle batterij omdat hij de buitenlucht nauwelijks tot niet moet koelen.
Die 500W is naar mijn ervaring dus veel te veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Laatst online: 12:41

Arfman

Drome!

Ik let er niet eens op .. ja, toen ik de auto net had, dan zie je soms dat hij in de winter 3kW gebruikt om op te warmen, daarna zakt het af tot enkele honderden Watts .. ik zie wel dat het invloed heeft op de range maar woon/werk is bij mij 30km per dag dus als ik onder de ~60 kom dan laad ik hem weer vol.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wamske
Arfman schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 15:31:
Ik let er niet eens op .. ja, toen ik de auto net had, dan zie je soms dat hij in de winter 3kW gebruikt om op te warmen, daarna zakt het af tot enkele honderden Watts .. ik zie wel dat het invloed heeft op de range maar woon/werk is bij mij 30km per dag dus als ik onder de ~60 kom dan laad ik hem weer vol.
Vanmorgen schoot hij bij mij kort naar 5kW; 12gr buiten, auto volledig beslagen dus alles op standje turbo. Was ik wel verbaasd over.
Overigens na 5-10 minuten was het scherpe randje eraf en de kachel weer uit en met stoel- en stuurverwarming 106 km gereden (95% snelweg) a 13.2kWh/100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA

WCA

wamske schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 16:30:
[...]

Vanmorgen schoot hij bij mij kort naar 5kW; 12gr buiten, auto volledig beslagen dus alles op standje turbo. Was ik wel verbaasd over.
Overigens na 5-10 minuten was het scherpe randje eraf en de kachel weer uit en met stoel- en stuurverwarming 106 km gereden (95% snelweg) a 13.2kWh/100
Voor zover ik begreep heeft de Ioniq een warmtepomp en een PTC kachel. De PTC kachel wordt gebruikt om snel de kachel warm te krijgen, maar dat trekt ontzettend veel stroom. De warmtepomp neemt het over als die is opgestart.

Share and Enjoy!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• boozzz
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-09 19:09
Ik kan me ook bij jullie voegen. Veel in dit topic gelezen en vandaag een leuke blauwe Ioniq 28kwh uit 2019 gekocht! Geen premium, want ik paste er niet lekker in met het schuifdak (ben 1,88m, misschien een verhoudingsgewijs langer bovenlijf ofzo). Dus gewoon een comfort, ook best prima en scheelt toch weer wat knaken. Op de terugweg op de snelweg een lekkere 10,9 kWh/100 km gedaan :)

Zag wel bij thuiskomst in de achterdeur een deukje dat me suf genoeg bij de verkoper niet was opgevallen. Nou ja, voor 100k op de teller vond ik m verder erg netjes. Hopelijk veel goede km tegemoet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
boozzz schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 18:36:
Geen premium, want ik paste er niet lekker in met het schuifdak (ben 1,88m, misschien een verhoudingsgewijs langer bovenlijf ofzo).
Gefeliciteerd!

Ik ben 2 meter lang en heb soms wel spijt van de Premium. Het past wel, maar de stoel moet daarvoor lager dan ik zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:59
Ik ben erg blij met mijn premium. Uit belgie geimporteerd. Zonder schuifdak :D

Ben net terug van een week bourgogne met de ioniq. Zoveel mogelijk tesla geladen. Maar met 2 kids maak je toch meer stops dus ook wel eens bij een Shell of Hypermarche geladen.

We hadden op de heen weg wel een leuke. Komen we net aan bij een Tesla lader in FR. Krijg hem niet aan de gang. De Opel en andere NL Ioniq ook niet. Kijk weer in de app. 0 laders beschikbaar. Teslas konden nog aankomen rijden en gewoon laden. Gelukkig was er een snellader bij een HyperU 4 km verderop. Toen ik een halfuur later keek stonden ze weer als beschikbaar in de app. De Opel stond er al toen we aankwamen en waren al aan het bellen, ben benieuwd of de auto de laders 'kapot' had gemaakt of dat ze gewoon toevallig de eerste waren.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Laatst online: 11-09 21:58

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

boozzz schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 18:36:
Ik kan me ook bij jullie voegen. Veel in dit topic gelezen en vandaag een leuke blauwe Ioniq 28kwh uit 2019 gekocht! Geen premium, want ik paste er niet lekker in met het schuifdak (ben 1,88m, misschien een verhoudingsgewijs langer bovenlijf ofzo). Dus gewoon een comfort, ook best prima en scheelt toch weer wat knaken. Op de terugweg op de snelweg een lekkere 10,9 kWh/100 km gedaan :)

Zag wel bij thuiskomst in de achterdeur een deukje dat me suf genoeg bij de verkoper niet was opgevallen. Nou ja, voor 100k op de teller vond ik m verder erg netjes. Hopelijk veel goede km tegemoet!
Ik heb vandaag in een premium proefgereden met dakraam. Ben zelf 193 lang, met een relatief lang boven lichaam. En had ruim voldoende hoofdruimte zonder de stoel in de allerlaagste stand te hoeven zetten.

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Het ligt qua hoofdruimte ook aan de zithouding, de een heeft de rugleuning liever wat meer achterover en de ander wat meer rechtop. Dus het is lastig te zeggen of er genoeg hoofdruimte is.
Ik ben in ieder geval met m'n 191cm blij met m'n Franse Premium zonder schuifdak en mét stoelventilatie. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boozzz
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-09 19:09
Ja dat klopt ook wel. Mijn schoonvader die mee was zit ook rond de 195 en hij vond het wel prima met het schuifdak. Over een paar weken naar de Vogezen ermee, eerste echte vuurproef.

[ Voor 22% gewijzigd door boozzz op 28-08-2023 20:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarte997
boozzz schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 20:42:
Ja dat klopt ook wel. Mijn schoonvader die mee was zit ook rond de 195 en hij vond het wel prima met het schuifdak. Over een paar weken naar de Vogezen ermee, eerste echte vuurproef.
Ik vind het soms moeilijk om een comfortabele zitpositie te vinden in de Ioniq Premium (de Belgische, zonder glazen dak). Ik heb soms de indruk dat ik me lager moet zetten dan ik zou willen. Op zich zit ik ook graag laag, maar je voelt dan wel dat je 'op' de batterij zit, dat is niet comfortabel op lange afstanden. Je leest die onhandige zitpositie wel vaker bij EV's (bv. ook al bij de Ioniq 6 tegengekomen).
Momenteel echter geen last van de zitpositie, dus het went wel.

Deze zomer zelf ook naar de Vogezen geweest, 430km vanuit regio Leuven, 3x moeten laden. Wallonië is een vervelende horde (het kan druk zijn bij Ionity in Wellin, verder weinig aanbod), eens in Luxemburg en Frankrijk is het een luxe. Een maandabo van ABRP vond ik absoluut een meerwaarde.
De meeste dorpen in de Vogezen hebben één snellader in de dorpskern. Ik kreeg deze niet geactiveerd met mijn PlugSurfing of Shell kaart (terwijl ze wel in de app van beide aanbieders staan), maar gelukkig wel via de Shell app (soms waren meerdere opstartpogingen van de laadsessie nodig).

Succes ermee en fijne reis!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

maarte997 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 21:03:
[...]

Ik vind het soms moeilijk om een comfortabele zitpositie te vinden in de Ioniq Premium (de Belgische, zonder glazen dak). Ik heb soms de indruk dat ik me lager moet zetten dan ik zou willen. Op zich zit ik ook graag laag, maar je voelt dan wel dat je 'op' de batterij zit, dat is niet comfortabel op lange afstanden. Je leest die onhandige zitpositie wel vaker bij EV's (bv. ook al bij de Ioniq 6 tegengekomen).
Momenteel echter geen last van de zitpositie, dus het went wel.

....
De Ioniq classic heeft de batterij niet als een skateboard onder de auto, maar heeft de batterij onder de achterbank en de kofferbak.
Er zijn zeker meer comfortabele auto's dan de Ioniq, maar dat is niet doordat de bodemplaat vol ligt met batterijen zoals de als volledig EV ontworpen auto's hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-09 11:56

Die 500 watt die je ziet is het verwarmen van je warmtepomp. Als je HEAT uit hebt staan maar de airco aan en de temp buiten is lager dan de ingestelde temperatuur dan zal de warmtepomp zonder hulp van de PTC je auto verwarmen. Dus "niets hoeft te doen" is niet waar, je hebt je auto de opdracht gegeven om op 23 graden te verwarmen met de warmtepomp.

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
Atomic2005 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 11:13:

De staat van de HV batterij is wel erg belangrijk. Gelukkig is mijn accupakket in erg goede staat, maar daar ben ik pas later achter gekomen. Als ik nu zou kijken voor een Ioniq zou ik aan de verkopende partij vragen of een accutest kan worden uitgevoerd. Of evt kun je zelf een OBD dongle meenemen en tijdens de testrit erin proppen en uitlezen met een programma'tje. Wellicht kun je wat gegevens uitlezen zoals hoeveel uur hij in totaal geladen heeft en hoeveel daarvan aan snellader, en hoeveel spanningsverschil er tussen de verschillende batterij cellen is, etc.

De premium zit vol met toeters en bellen, zoals stoelverwarming, stoelgeheugen, dodehoek waarschuwingssensoren, etc., etc. Ik zou zoveel mogelijk van die dingen uitproberen om te kijken of het deugdelijk werkt. Verder als je een testrit doet kun je op gegeven moment VESS uitzetten (knop zit links schuin onder het stuur op het dashboard), dan maakt hij dat ruimteschip geluid niet meer. Dan kun je beter horen of het onderstel geen vreemde geluiden maakt.

Verder is de Ioniq een erg prettige auto, dus veel plezier met je zoektocht :)

[ Voor 3% gewijzigd door [J.d.I.] DirtyHarry op 29-08-2023 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

Philos31 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 21:38:
[...]

Die 500 watt die je ziet is het verwarmen van je warmtepomp. Als je HEAT uit hebt staan maar de airco aan en de temp buiten is lager dan de ingestelde temperatuur dan zal de warmtepomp zonder hulp van de PTC je auto verwarmen. Dus "niets hoeft te doen" is niet waar, je hebt je auto de opdracht gegeven om op 23 graden te verwarmen met de warmtepomp.
Oh, dat is goed om te weten! Ik dacht dat "HEAT" gewoon over het algemeen verwarme betekende. Dat verklaart ook waarom je AC en HEAT tegelijk aan kan hebben.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fx500
Vandaag een nieuw diepte (of hoogte) -punt bereikt.

Gister even met ABRP getest of ik met 37% nog 37km naar mijn werk zou halen. ABRP gaf aan; aankomt met 20%. Helaas bleek dat iets te optimistisch.
Het zijn 90% snelweg KM's die ik maak. I.c.m. met wat koud en vochtig weer vanmorgen bleef er 11% over tot aan de laadpaal. Maar goed, het kan.

En die laatste paar procenten accu leveren toch heel wat KM's op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zbb888EIL9EovbC6A515fmu45vU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pd9FTaweKiIXuRhxSmoGIbV2.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_uBdwg9p_m0vyvYTf1TznL7Rbc8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2FzRkc8A49Uz1eUX8wULTnqb.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wamske
fx500 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 09:32:

Gister even met ABRP getest of ik met 37% nog 37km naar mijn werk zou halen. ABRP gaf aan; aankomt met 20%. Helaas bleek dat iets te optimistisch.
Het zijn 90% snelweg KM's die ik maak. I.c.m. met wat koud en vochtig weer vanmorgen bleef er 11% over tot aan de laadpaal. Maar goed, het kan.

[Afbeelding][Afbeelding]
Ik had laatst een planning foutje icm lage temperatuur en een te hoge snelheid; 15-20km (snelweg) voor aankomst de welbekende 'ping' voor turtle mode. Met 1% sharp aan de paal gehangen bij mijn werk...
Wel eerder wat lager uitgekomen, maar nu was ik wel een klein beetje zenuwachtig en daarom bij de eerste mogelijkheid de parkeerplaats opgereden en via de parkeerplaatsen naar mijn kantoor gestuurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
fx500 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 09:32:

[Afbeelding][Afbeelding]
Wat een hoog verbruik heb je dan, zelfs voor op snelweg :?
Met 37% haal ik doorgaans het dubbele in km op de snelweg als ik niet zuinig aan doe, dus zo'n 75 km. In de winter is dat wel anders, maar zo koud was het nog niet.

Overigens, heb je ABRP gekoppeld met een OBD dongle? ABRP kan dan leren van je actuele verbruik en met een vrij nauwkeurige schatting komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry

Tip: Vandaag kun je gratis laden bij Tesla Superchargers.

Zie: https://www.autoweek.nl/a...-bij-tesla-superchargers/

Net 20 kWh gratis geladen :)

[ Voor 7% gewijzigd door [J.d.I.] DirtyHarry op 29-08-2023 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Iemand een idee hoe je zonder Windows machine aan de laatste kaarten kunt komen (voor 28kWh model)?
Vroeger haalde ik de update altijd via het IoniqForum waar een linkje (Google Drive o.i.d.) werd gepost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvandun
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 17-09 16:10
timovd schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 13:07:
Iemand een idee hoe je zonder Windows machine aan de laatste kaarten kunt komen (voor 28kWh model)?
Vroeger haalde ik de update altijd via het IoniqForum waar een linkje (Google Drive o.i.d.) werd gepost.
https://update.hyundai.com/EU/E1/updateNoticeView/Y2roNr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@jvandun overheen gelezen dat Mac ook kan. Mijn vrouw heeft een MBP, dus moet ik haar lief aankijken.

Maar persoonlijk vind ik dit nogal een omslachtige manier. Waarom niet gewoon ergens een gecomprimeerd bestandje downloaden en uitpakken op je SD-kaart?

[ Voor 43% gewijzigd door timovd op 29-08-2023 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fx500
[J.d.I.] DirtyHarry schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 11:10:
[...]

Wat een hoog verbruik heb je dan, zelfs voor op snelweg :?
Met 37% haal ik doorgaans het dubbele in km op de snelweg als ik niet zuinig aan doe, dus zo'n 75 km. In de winter is dat wel anders, maar zo koud was het nog niet.

Overigens, heb je ABRP gekoppeld met een OBD dongle? ABRP kan dan leren van je actuele verbruik en met een vrij nauwkeurige schatting komen.
Ik denk dat mijn GOM nog een beetje aan het leren is. Heb de auto pas een paar weken en alles is gerest bij aanschaf. Of misschien heeft de accu wel een enorme degradatie :?
Verbruik volgens de boordcomputer was 13.0 kWh/100km.

De dongel zat ik inderdaad nog wel naar te kijken. Heb je zelf een model welke je kunt aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenHe
timovd schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 13:19:
@jvandun Waarom niet gewoon ergens een gecomprimeerd bestandje downloaden en uitpakken op je SD-kaart?
Kan de auto het niet ook zelf doen, als ie wifi beschikbaar heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
fx500 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 15:23:
[...]

Ik denk dat mijn GOM nog een beetje aan het leren is. Heb de auto pas een paar weken en alles is gerest bij aanschaf. Of misschien heeft de accu wel een enorme degradatie :?
Verbruik volgens de boordcomputer was 13.0 kWh/100km.

De dongel zat ik inderdaad nog wel naar te kijken. Heb je zelf een model welke je kunt aanraden?
Ah ok, 13 kWh/100 km klinkt nog wel als acceptabel voor snelweg. Ik had het idee dat het verbruik beroerder was, op basis van je verhaal: van 37% naar 11% =26% verbruik. Aannemende dat 100% gelijk staat aan 28.6 kWh is die 26% dus ~7.4 kWh verbruik, voor 37 km. Dat is ~20 kWh/100 km en dat is nogal hoog.

Als jij op je display over die trip 13 kWh/100 km zag dan klopt er ergens iets niet. Mogelijk had je je verbruiks berekening niet gereset? Of je accu is mogelijk niet helemaal meer je van het.

Qua dongel was mij deze Kungfuren aangeraden: https://www.amazon.de/dp/B07PLDC2SC
Die werkt goed met de Ioniq :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
[J.d.I.] DirtyHarry schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 17:23:
[...]

Ah ok, 13 kWh/100 km klinkt nog wel als acceptabel voor snelweg. Ik had het idee dat het verbruik beroerder was, op basis van je verhaal: van 37% naar 11% =26% verbruik. Aannemende dat 100% gelijk staat aan 28.6 kWh is die 26% dus ~7.4 kWh verbruik, voor 37 km. Dat is ~20 kWh/100 km en dat is nogal hoog.

Als jij op je display over die trip 13 kWh/100 km zag dan klopt er ergens iets niet. Mogelijk had je je verbruiks berekening niet gereset? Of je accu is mogelijk niet helemaal meer je van het.

Qua dongel was mij deze Kungfuren aangeraden: https://www.amazon.de/dp/B07PLDC2SC
Die werkt goed met de Ioniq :)
Ik denk dat die 28,6kWh wat optimistisch is, zal eerder richting 25/26kWh zijn als de Ioniq al een paar jaar oud is. Daarnaast is de procent aanduiding ook niet lineair, dus die laatste 13% is ook minder dan je denkt. Aan de andere kant zie ik bij mijn Ioniq met 37% SoC toch ook gauw 75/80km bereik, zelfs met 20% zit ik nog op 40km. :)

Pagina: 1 ... 145 ... 195 Laatste