Wij hebben gisteren ook een flink rit gemaakt van een kleine 600km met de ioniq (3 huizen bezichtigingen aan de andere kant van het land) en dat ging eigenlijk probleemloos. Uiteraard even van te voren gekeken waar we zouden gaan laden en een route uitgestippeld.
De rit ging van Spijkenisse naar Emmen, daarna naar Zwartemeer (2 adressen) en nog even langs Meppen (duitsland) en weer terug naar Spijkenisse
Op de heenweg eerste stop bij Fastned Dekkersland bij Staphorst (185km), door de regen en wind kwam ik daar aan met slechts 25km range over ipv de 40km die ik had bedacht, volgende keer dus even iets meer marge inbouwen. Als deze locatie gesloten zou zijn dan was het wel héél krap naar de volgende geweest (< 10km range over).
Enfin, daar geladen met 67KW dus dat ging lekker vlot. Omdat we daarna een flink stuk moesten helemaal volgeladen (12% tot 95%) in 27 minuten. Wel jammer dat je na het laden eigenlijk de parkeerplaats niet meer op kon zonder een stukje tegen het verkeer in te rijden, niet echt over nagedacht daar. (iemand bedacht ná het laden dat ze moest plassen...)
Daarna naar de bezichtigingen en langs Duitsland en op de terugweg langs Tesla vd Valk Emmen, 160km afstand in totaal, kwamen aan met zo'n 35km range over.
Laden ging hier ook weer voorspoedig en omdat de prijs bij tesla wel héél veel voordeliger was dan bij Fastned (34 cent tov 69 cent) heb ik de plannen een beetje gewijzigd.
Ik wilde oorspronkelijk bij Fastned Harderwijk laden (112km verderop) en daarna naar huis maar gezien het prijsverschil even gekeken of er geen andere Tesla supercharger onderweg lag en jawel: Bij Leusden (140km verderop).
De auto dus ook hier weer helemaal opgeladen (we zaten toch nog te eten) en naar Leusden gereden. Beetje aparte situatie want je moest daar het parkeerterrein van een hotel op die was afgesloten met een slagboom, deze ging echter gewoon voor iedereen open dus was geen probleem.
Hier een enorme n00b fout gemaakt, het laden wilde niet lukken. Aangezien dit een v3 charger was dacht ik eerst dat ik de connector er niet helemaal goed in had geduwd (gaan nogal lastig vanwege de LED boven de chargeport maar met gepast geweld past het prima) maar nee... de kaart waarop je aangeeft bij welke supercharger je staat was niet automatisch naar de juiste locatie gesprongen, ik probeerde dus in leusden een charge sessie te starten .. in Emmen.
Toen ik eenmaal de juiste locatie en paal had startte het laden wel. Je moet alleen niet tegen de stekker aan stoten als je wat uit de kofferbak wilt pakken... want dan stopt het laden zo blijkt. (noob fout nummer 2) .. De auto tot 80% geladen (was achteraf veel te veel maargoed) en de laatste 100km naar huis afgelegd.
Verbruik over de gehele rit (99% snelweg, inclusief 120km/u rijden in Duitsland, airco hele weg aan, regen en tegenwind) 13kwh/100km. Best netjes.
Totale laadtijd (mijn gestuntel niet meegerekend) een uur en een kwartier. En in die tijd hebben we zo'n 45 minuten besteed aan eten, koffie drinken etc dus die tijd waren we anders ook wel kwijt geweest. Al met al eigenlijk gewoon prima bevallen, de ioniq is ook een hele fijne reisauto.
Totale kosten voor 590km: 41 euro. (incl thuis volladen voor vertrek). Deze zelfde rit zou met mijn vorige auto, een kia picanto 63 euro hebben gekost aan benzine tegen de huide prijzen.
woensdag gaan we weer die kant op, dan ga ik proberen of ik alleen de tesla chargers kan gebruiken en of iets vaker maar minder lang laden nog wat sneller gaat.