Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drag0nsden
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:09

Drag0nsden

To GoT, or not to GoT...

Vrienden,

Met spijt in mijn hart moet ik meedelen dat ik mijn Ioniq Electric 2020 Premium heb moeten wegdoen wegens andere baan (leaseauto)

Nu ben ik aan het oriënteren op een andere slee en ik vergelijk alles met wat de Ioniq had waar ik blij mee was. Ik heb alleen verzuim me op de dag van afscheid met de rolmaat erdoorheen te kruipen.

Ik wil vooral weten:
1. Afstand tussen voordeuren thv de handgrepen
2. Afstand tussen de voorstoelen thv armsteun
3. Maximale afstand met neergeklapte achterbank tussen rug passagierstoel en kofferbakdrempel

Ik heb helaas geen Ioniq in mijn omgeving beschikbaar, dus als iemand toevallig in de gelegenheid is om dit voor mij op te meten zou mijn dank verpletterend zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wamske
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17-09 10:55
Drag0nsden schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 20:26:
Vrienden,

Met spijt in mijn hart moet ik meedelen dat ik mijn Ioniq Electric 2020 Premium heb moeten wegdoen wegens andere baan (leaseauto)

Nu ben ik aan het oriënteren op een andere slee en ik vergelijk alles met wat de Ioniq had waar ik blij mee was. Ik heb alleen verzuim me op de dag van afscheid met de rolmaat erdoorheen te kruipen.

Ik wil vooral weten:
3. Maximale afstand met neergeklapte achterbank tussen rug passagierstoel en kofferbakdrempel

Ik heb helaas geen Ioniq in mijn omgeving beschikbaar, dus als iemand toevallig in de gelegenheid is om dit voor mij op te meten zou mijn dank verpletterend zijn.
Ik heb deze info zo snel niet bij de hand, maar als generieke tip: Autoweek heeft een vrij nette vergelijkingstool online, als voorbeeld mijn vorige en huidige auto: https://www.autoweek.nl/auto/vergelijk/88965-48297/
Hierdoor kwam ik tot de conclusie dat een ioniq best groot is qua interieur (een van de laatste onderwerpen, interieurmaten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

wamske schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 08:59:
[...]

Ik heb deze info zo snel niet bij de hand, maar als generieke tip: Autoweek heeft een vrij nette vergelijkingstool online, als voorbeeld mijn vorige en huidige auto: https://www.autoweek.nl/auto/vergelijk/88965-48297/
Hierdoor kwam ik tot de conclusie dat een ioniq best groot is qua interieur (een van de laatste onderwerpen, interieurmaten)
Die optielijst klopt niet helemaal, m'n Ioniq heeft "cross traffic warning", terwijl in de lijst staat dat dat niet het geval is.
Zo zijn er nog een paar dingen die niet helemaal correct zijn. Al zullen de maten waarschijnlijk wel redelijk goed kloppen.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SvenHe
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16-09 08:00
Vond ik ook, tot we ermee op vakantie gingen.
Snel een gebruikte daktas gekocht, groter energiegebruik voor lief nemen en het leed was weer geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geckoo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:41

Geckoo

Good news, everyone!

SvenHe schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 10:32:
[...]

Vond ik ook, tot we ermee op vakantie gingen.
Snel een gebruikte daktas gekocht, groter energiegebruik voor lief nemen en het leed was weer geleden.
hoeveel scheelde het? want ik ben daar een beetje huiverig voor.
En de ioniq 38.8 is best klein qua ruimte (en 3 kids)
Drag0nsden schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 20:26:
Vrienden,

Ik wil vooral weten:

niet in de buurt een (occasion)dealer? of een je bent welkom om langs te komen maar is wel uit de richting.
weet je ook gelijk dat het goed opgemeten is.

[ Voor 56% gewijzigd door Geckoo op 21-07-2023 11:51 ]

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Da_Poncho
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:00
WCA schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 08:50:
[...]

Voor de gein ook eens meten met een (bijna) lege accu. Of bijvoorbeeld als je een snellader gebruikt hebt. Ik heb al eens gezien dat met een bijna lege accu het verschil tussen de twee uiterste cellen iets hoger kan worden.
Laatst toevallig gedaan met mijn Ioniq Classic 2017 (91kkm) en het lijkt er op dat ik normaal max 20mV verschil heb en onder de 10% maar liefst 80mV. Online gelezen dat 20mV normaal is. Tja, het geeft een beetje informatie over de accu.

Ter info, de rit was eerste stuk 60 en 80 weg, toen snelweg en laatste stuk 30 zone met veel fanatiek en uiteraard verantwoord optrekken om te kijken wanneer de auto in turtle mode ging; rond de 5%.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3-ZRRdA4wkHtkpKXBA1I_caxIpw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VLo4O1HE1naah6uIUNfrqMdY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decramy
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:48

decramy

root@birdie:~#

Hoe heb je deze info verzameld?

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Da_Poncho
decramy schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 19:01:
Hoe heb je deze info verzameld?
Car Scanner app met een Bluetooth dongle adapter in de OBD poort. De poort zit links onder het stuur.

App:
https://play.google.com/s...ils?id=com.ovz.carscanner

Dongle Adapter:
https://www.amazon.de/gp/product/B07PLDC2SC

Geen idee of dit de beste dongle adapter is, maar heeft een aan en uit knop wat wel handig is en werkt tot nu toe. Dit topic heeft wel meer info hierover.

[ Voor 4% gewijzigd door Da_Poncho op 22-07-2023 12:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SvenHe
Geckoo schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 11:49:

hoeveel scheelde het? want ik ben daar een beetje huiverig voor.
En de ioniq 38.8 is best klein qua ruimte (en 3 kids)
Ik meen richting 12kwh op 100 km, standje 'met de trage stroom mee' (rechterbaan dus) waar ik denk ik zonder daklast onder de 10 was uitgekomen.
De tas was niet helemaal vol.

Langwerpige dakkoffer doet het denk ik beter maar die wil ik niet hoeven opbergen. Maar met 3 kids zou dat wel mijn keuze zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 19:16

Metro2002

Memento mori

Gisteren door een combinatie van regen en harder rijden met iets minder range thuisgekomen dan de planning was :P Ik had gisteren een saunadagje in Bussloo en vetrok vanuit Spijkenisse. Onderweg carpool plaats meerkerk afgesproken en daar de auto naar 95% volgeladen. Helaas daar ter plaatse geen laadpaal dus onderweg terug bij tolnegen bij ionity van 40% naar 80% geladen. Rit was 125km en de GOM gaf aan dat ik nog 175km kon dus een mooie buffer van 50km. Toen begon het te regenen én het was na 19:00 dus 120km en 130km/u waar dat mocht (wilde naar huis :P ) , verbruik kroop omhoog van een schitterende 11kwh/100km op de heenweg (airco uit, file gereden) naar 14,7Kwh per 100km :o Bij meerkerk aangekomen had ik nog 90km range over om de resterende 60km af te leggen , zou genoeg moeten zijn maar de GOM liep sneller terug dan het aantal kilometers dat ik reed dus uiteindelijk de snelheid maar een beetje laten zakken naar 110km/u en in het 100km/u gedeelte netjes 100km/u gereden. Op de A15 kreeg ik de melding dat het echt tijd was om te gaan laden. 40km range met nog 25km te gaan. Hopelijk klopte de GOM nu wel!

Uiteindelijk met 10% aangekomen en nog 16km range over, de GOM klopte in elk geval redelijk maar dieper dan dit wil ik niet gaan, wil turtle mode voorkomen! (geloof bij 5%?) en probeer normaal altijd zo'n 40-50km buffer over te houden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iE8T6_esfSyvxct8_SpZfsbp4YM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sWXVUKCIQexO3byp2trp7WI0.jpg?f=fotoalbum_large

Mochten we nog op vakantie gaan naar het buitenland met deze auto dan reken ik denk ik maar met 15Kwh/100km voor de zekerheid en doe ik het iets kalmer aan ;) Dat zal dus in de praktijk elke ~125km een korte laadstop inplannen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:19
@Metro2002 na jaartje weet je wel hoeveel % je nodig hebt voor het laatste stuk.
En dan kom je relaxt met 2% thuis aan
In turtle mode gewoon gas geven met de cruise control.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:23
WCA schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 08:50:
[...]

Voor de gein ook eens meten met een (bijna) lege accu. Of bijvoorbeeld als je een snellader gebruikt hebt. Ik heb al eens gezien dat met een bijna lege accu het verschil tussen de twee uiterste cellen iets hoger kan worden.
Vandaag ook eens weer eens naar gekeken. Bij 12% SoC was het 3,54/2 dus weinig verschil en je ziet de celspanning dan ook wel wijzigen als ze net op een kantelpunt zitten. Bij een hogere SoC vorige week waren ze alle gelijk.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:40

WCA

PeterZ(on) schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 13:44:
[...]

Vandaag ook eens weer eens naar gekeken. Bij 12% SoC was het 3,54/2 dus weinig verschil en je ziet de celspanning dan ook wel wijzigen als ze net op een kantelpunt zitten. Bij een hogere SoC vorige week waren ze alle gelijk.
Betekent in ieder geval dat je BMS je cellen nog netjes balanceert. Voor zover ik begreep gebeurt dat enkel als je de AC lader gebruikt, bij DC laden geen balanceren.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
WCA schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 14:04:
[...]

Betekent in ieder geval dat je BMS je cellen nog netjes balanceert. Voor zover ik begreep gebeurt dat enkel als je de AC lader gebruikt, bij DC laden geen balanceren.
AC laden doe ik ook het meest, DC alleen met vakantie of een wat verre rit. Nu gelijk maar weer eens tot 100% laden, benieuwd naar het bereik bij 100%.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• maarte997
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:40
Zo, net terug van een eerste 'grote' vakantie met de Ioniq 28kWh. De reis ging van regio Leuven tot Corcieux (Vogezen), een rit van +- 430 km.
Mijn ervaringen:
- Het is cruciaal om met een volle batterij te vertrekken in plaats van dit domweg te vergeten en het met 75% te moeten doen. Aloewel, met het gebrek aan snelladers in Wallonië moest ik sowieso laden in aan het Ionity punt in Wellin. Luxemburg (+-210km) haal ik zelfs met een volle batterij maar nipt, wat niet te riskeren is.
- Ik heb een maand ABRP pro (of hoe het mag noemen) genomen en dit was een grote meerwaarde. Op die manier kon ik de beschikbare laadpunten in de gaten houden, de app op het scherm in de auto projecteren, alternatieve routes selecteren, ... De app crasht wel regelmatig, en na elke laadbeurt moest ik de app herstarten omdat hij het nieuwe laadpercentage niet doorkreeg. Maar toch overweegt het comfort.
- Wellin is echt onderbemeten (schuld van de weinige laadpunten in de regio natuurlijk). Wij vertrokken op een rustige maandagvoormiddag, ABRP gaf toen aan dat quasi alle palen vrij waren. Maar tegen dat wij aankwamen, waren alle vijf functionerende palen bezet. Aan het tankstation zelf staan een 50kW snellader, genoeg voor de Ioniq, maar deze bleek defect... Terug aanschuiven dus, als 3e in de rij. Elders op die snelweg staan nog 'snelladers', maar het Allego punt wat voor Wellin (ter hoogte van AC restaurants) was defect, en het punt aan het space center vertrouwde ik niet. Ik wil niet weten wat dat geeft op een zwart weekend...
- Veel mensen laten hun EV tot ver boven de 80% opladen. Een ID Buzz tot quasi 100%, een EQA stond er al 43 min... effectief tot 100%. Dit telkens terwijl andere mensen staan te wachten... De ID Buzz motiveerde dit met 'dan kunnen we in één rit doorrijden'. Jah... Maar het kost je extra tijd en is hoogst onsympathiek op zo'n druk punt in zo'n woestijn. De EQA was aan het videobellen en verzette zich zelfs niet meteen zodra hij vol was...
- Luxemburg en Frankrijk zijn erg goed uitgerust langs de snelweg, en blijven uitbreiden (Aire de Berchem gaat op dit moment bv. van 3 naar 6 palen). Geen problemen en in alle comfort kunnen laden. Echter staat (nog) niet elke snellader aangeduid op ABRP (soms stond eentje aan de afrit vermeld, welke niet door ABRP werd getoond), en ook niet elke snellader staat aangeduid aan een afrit. Nog niet zo consistent dus, maar België doet het niet beter qua signalisatie, wat jammer is. Aan de meeste laadpunten was het overigens erg druk (terwijl we reisden buiten het weekend).
- De dekking op regionale banen is best in orde. Je vindt vaak dezelfde paal terug (AC, Chademo, 25kW DC), en deze staan zelfs in dorpskernen, bv. vlak bij onze camping. Hoewel die paal zowel op Plugsurfing als Shell stond, pakte de paal geen van beide pasjes aan. Even stress, maar elke laadbeurt startte na een poging of 3 tot 6 via de Shell app... Ook op andere locaties pakte de paal de pasjes niet aan, maar startte het laden wel onmiddellijk via de app.
- De combinatie van rijbereik met dekking van snelladers resulteerde erin dat ik na 80 tot 120km weer moest opladen. Niet echt ideaal. Hopelijk betert dat in de toekomst. Met een zoontje en een voetbal is het niet moeilijk om langer dan 15min te pauzeren en door te laden tot 90% (als ik daarmee niemand stoor en een extra laadbeurt kan overslaan). Die zoon zorgde er ook wel voor dat ik zelfs 2x éxtra moest stoppen voor een ongeplande plaspauze (boven de bestaande plaspauzes :-)).
- Een stopcontact op de camping springt niet wanneer ik laad aan 6A. :-) Enkel gedaan om met 100% de terugrit te kunnen aanvangen.
- Tijdens de terugrit moest ik als derde laadstop bijladen bij Ionity Wellin. Voorgaande laadsessies gingen vlot aan normale snelheid (+-65kW). In Wellin zat ik na 5min aan 57kW en 39%. 5min later zat ik aan 56%, maar viel mijn snelheid terug tot 29kW... Uiteindelijk stond ik daar 21min voor 14kWh, gemiddeld 45kW dus, nu weet ik hoe het voelt om met de 38kWh te rijden. ;-) Car scanner gaf op dat moment volgende waarden: Battery min: 45°, Battery max: 52°, Battery inlet: 31°, Battery fan 8. Available Charge Power 54.88kW, battery power kW: -30.
Opvallende waarden, gezien de heenrit onder 'zwaardere' omstandigheden was (het was toen warmer met zon en 25° ten opzichte van regen en 14-16°. De wagen was telkens even zwaar belast, en de luchtkoeling was telkens even hard geblokkeerd (koffer en 2/3e van de achterbank zaten beide volgestouwd) terwijl alle laadsessies toen de +65kW aantikten. Het lag alvast echt aan de auto, niet aan de paal, gezien ik hier thuis ben gaan laden bij Fastned en de auto kon laden aan 50kW (rond de 30%) om erna snel weg te zakken. Ik kan het verschil niet verklaren...
Conclusie: Ik heb een trekhaak met koffer nodig: goed voor de stroomlijn én extra koffervolume. ;-) Meer dan 600km/dag zou ik niet aandurven met de Ioniq, gezien de 430km me toch telkens 6u reistijd kostte en met het risico op een terugvallende laadsnelheid.
Leuk weetje: de heenrit van 430km (80km regionaal, 350km snelweg, waarvan een 20-tal km file) bij 25° en zon kostte me gemiddeld 11,6kWh/100km aan max. 110km/u ACC. Mooie waarde gezien er toch enkele honderden hoogtemeters te verwerken vielen (van Leuven (60m) naar Vogezen (+500m). De terugrit heb ik nog niet bekeken, maar lag een pak hoger gezien de zware regen (rond de 14kWh/100km gok ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Denkfout: 25 graden is optimaler dan 14-16 graden en regen... Dus niet opvallend.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ph0en1x
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20-07 21:46
Is het een probleem om een Ioniq die aan de thuislader hangt een nacht aan te laten staan met airco en verwarming op full blast?

Dat is namelijk onder andere de tip die ik lees voor auto's die een buitje hebben geslikt door een openstaand dakraam. 🥲

Staat nu al een tijdje te loeien onder mijn toezicht, en het heeft effect aan het plasje onder de wagen te zien. Maar het liefste zou ik hem ff een nachtje bezig laten. Hoor ook verhalen van mensen die erin slapen met AC aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarte997
daemonix schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 16:53:
Denkfout: 25 graden is optimaler dan 14-16 graden en regen... Dus niet opvallend.
Mar wat is daar optimaler aan? De twee voorgaande snellaadbeurten gingen wel aan max capaciteit. Waarom de laaste niet? Ik snap de link niet tussen de lagere buitentemperatuur en de fans die zo hard draaien (is 8 of 9 hoogste stand de hoogst mogelijke stand?). Een batterij wordt niet warmer/te warm van een lagere buitentemperatuur? Die logica ontgaat me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-06 08:12

mvt

ja ik ja

Lagere luchtdruk en droge lucht, en dus lagere luchtweerstand. Minder rolweerstand. Niet de airco+ verwarming continu aan hebben wegens condens (meestal zet je de airco niet erg laag).

Warm accupakket laad sneller en kan meer lading hebben, ondanks dat te heet slecht is voor levensduur, vandaar ook winter mode en battery pre-conditioning

[ Voor 9% gewijzigd door mvt op 29-07-2023 10:33 ]

schandalig duur systeem, schandalig hoge 3d mark score, volgend jaar toch maar wat eerder mijn verlanglijstje opsturen naar Spanje, anders blijft dit gelul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakko
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09:55
Ja de temperatuur van de accu lijkt zich soms niet zo te gedragen als je zou verwachten. Ik weet nog dat ik vorig jaar na de auto een weekend bij vrieskou geparkeerd te hebben, meteen aan de snellader ging. De accu ging toen binnen die laadsessie van 1 graad naar 30+ graden. Meer weerstand in de accu neem ik aan, dus meer warmteproductie bij een koude accu.
Toch kan je ook bij warme temperaturen met de Ioniq in een 'rapidgate' terecht komen, kijk maar naar Bjorns 1000km challenge. Na een paar keer snelladen werd de accu rond de 50 graden en ging de laadsnelheid naar beneden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lintesir
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:02
Gister de langste rit tot nu toe gemaakt met mijn 38kWh: van regio Kopenhagen terug naar huis à 868km. De heenreis had ik in drie dagen gedaan, maar ik wilde eens kijken hoe zo'n lange rit bevalt. Uiteindelijk zo'n 13 uur bezig geweest waarvan 2 uur aan de lader (4x een stop van een half uur), helaas wel flink wat vertraging rond Hamburg. Met meestal de cruise control op 105 en af en toe de airco aan een verbruik van 12.1 kWh/100km. Ik moet zeggen dat het me 100% meeviel, de verplichte laadpauzes maken het een stuk draagelijker. Daarbij moet ik wel zeggen dat ik op de heenweg meermaals ~15 minuten moest wachten om te kunnen laden, met mensen die proberen voor te dringen, dat doet wel af aan de ervaring. Al met al wel voor herhaling vatbaar, mits de laadinfrastructuur met een rap tempo uitgebreid blijft worden.

Nu proberen de GOM weer omhoog te krijgen, had de laatste tijd meestal ~400km bereik bij 100% accu, dat is nu gezakt naar 330 ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-08 13:02
Lintesir schreef op zondag 30 juli 2023 @ 13:00:
Daarbij moet ik wel zeggen dat ik op de heenweg meermaals ~15 minuten moest wachten om te kunnen laden, met mensen die proberen voor te dringen
Had me al eens afgevraagd hoe rijen voor laadpunten werken, maar aan voordringers nog niet gedacht.,

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bubbelbart
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-09 20:09
Autoweek heeft een artikel geplaatst met praktijkervaringen van eigenaren met een Hyundai Ioniq Electric.

Zie https://www.autoweek.nl/a...aren-over-hun-ev-pionier/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:49
Hey, eens wat positieve ervaringen over een EV, zijn we niet gewoon van een DPG uitgave.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t0mmiiiii
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-09 08:16
Kijk eens naar deze indrukwekkende kilometerstand. Ziet er precies zo uit als mijn Ioniq. Zou ik graag eens bij Klokje Rond van Autoweek willen zien.

https://link.marktplaats.nl/m2001817754

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
t0mmiiiii schreef op zondag 30 juli 2023 @ 19:07:
Kijk eens naar deze indrukwekkende kilometerstand. Ziet er precies zo uit als mijn Ioniq. Zou ik graag eens bij Klokje Rond van Autoweek willen zien.

Is hier al eens voorbij gekomen. Prijs is best hoog nog (en het is in tegenstelling tot de tekst in de advertentie geen Premium).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarte997
mvt schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 10:32:
Lagere luchtdruk en droge lucht, en dus lagere luchtweerstand. Minder rolweerstand. Niet de airco+ verwarming continu aan hebben wegens condens (meestal zet je de airco niet erg laag).

Warm accupakket laad sneller en kan meer lading hebben, ondanks dat te heet slecht is voor levensduur, vandaar ook winter mode en battery pre-conditioning
Wat je opsomt heeft invloed op het verbruik, en dat is logisch. Maar ik doel op de temperatuur van de batterij. Luchtdruk, luchtvochtigheid, luchtweerstand hebben toch geen (of minimale) impact op de batterijtemperatuur?

Een warm accupakket laadt sneller, maar mijn accu had 50° bij regenweer. Dàt vind ik net opmerkelijk, gezien ik dit ook eerder bij de zomerse rit zou verwachten (meer risico op een te warme batterij), maar ik toen bij even veel laadbeurten op dezelfde tijdspanne geen snelheidsverlies bij het laden had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
maarte997 schreef op zondag 30 juli 2023 @ 20:51:
[...]

Wat je opsomt heeft invloed op het verbruik, en dat is logisch. Maar ik doel op de temperatuur van de batterij. Luchtdruk, luchtvochtigheid, luchtweerstand hebben toch geen (of minimale) impact op de batterijtemperatuur?

Een warm accupakket laadt sneller, maar mijn accu had 50° bij regenweer. Dàt vind ik net opmerkelijk, gezien ik dit ook eerder bij de zomerse rit zou verwachten (meer risico op een te warme batterij), maar ik toen bij even veel laadbeurten op dezelfde tijdspanne geen snelheidsverlies bij het laden had.
Tijdens mijn Spanje reizen heb ik gemerkt dat de koeling van de accu meer actief is bij laden aan een HPC lader dan bij een 50kW lader, dus dat zal best best van invloed zijn op de laadsnelheid denk ik. Verder niet zo op gelet, maar dat ga ik bij mijn komende reis maar eens doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• its_me_
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 15:13
PeterZ(on) schreef op zondag 30 juli 2023 @ 21:06:
[...]

Tijdens mijn Spanje reizen heb ik gemerkt dat de koeling van de accu meer actief is bij laden aan een HPC lader dan bij een 50kW lader, dus dat zal best best van invloed zijn op de laadsnelheid denk ik. Verder niet zo op gelet, maar dat ga ik bij mijn komende reis maar eens doen.
Heb het ook een aantal keer meegemaakt dat wanneer de batterij temperatuur tegen de 50 graden Celsius zit de laadsnelheid omlaag gaat.
Meestal blijft deze iets boven de 50kW en vanaf 70% SOC daalt deze redelijk snel naar ongeveer 30 kW.

Het scheelt in ieder geval flink om de ventilatie openingen onder de achterbank niet af te schermen met bagage zodat de luchtstroom naar de batterij niet wordt beperkt. Daarnaast tijdens het laden de airco aan laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-06 08:12

mvt

ja ik ja

maarte997 schreef op zondag 30 juli 2023 @ 20:51:
[...]

In zoverre, alles wat extra verbruik oplevert levert een grotere vraag van de accu, waardoor die warmer kan worden. En volgens je eigen berekening, was het verbruik ook, ietsjes, hoger.

Ik kan even niet veel vinden over auto accu's, maar bij andere artikelen die ik zie hebben ze het over 10-20% extra capaciteit als je boven kamertemperatuur zit. Maar zie ook dingen als max 113 F als max laad temperatuur bij lithium accu's.

Dat zal zich natuurlijk ook naar auto accu's vertalen, misschien met andere waardes. Maar als je accu 50° bij regenweer was, dan zal die wel zwaar oververhit zijn. En als je zegt dat de koeling in de weg zat, dan denk ik dat hij overbelast was en niet goed gekoeld werd. Wat kan verklaren dat hij niet sneller kon laden.
Maar is wel deels nattevingerwerk van mijn kant. En ik weet ook niet wat de max temperaturen zijn die de auto aan kan.

schandalig duur systeem, schandalig hoge 3d mark score, volgend jaar toch maar wat eerder mijn verlanglijstje opsturen naar Spanje, anders blijft dit gelul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
its_me_ schreef op zondag 30 juli 2023 @ 21:18:
[...]

Heb het ook een aantal keer meegemaakt dat wanneer de batterij temperatuur tegen de 50 graden Celsius zit de laadsnelheid omlaag gaat.
Meestal blijft deze iets boven de 50kW en vanaf 70% SOC daalt deze redelijk snel naar ongeveer 30 kW.

Het scheelt in ieder geval flink om de ventilatie openingen onder de achterbank niet af te schermen met bagage zodat de luchtstroom naar de batterij niet wordt beperkt. Daarnaast tijdens het laden de airco aan laten staan.
Staat mij bij de keren dat ik ernaar keek dat het pas na 80% scherp daalde naar onder de 45kW. En als je ziet hoe veel hoger het laadvermogen is bij een HPC dan lijkt het mij ook logisch dat de accu een stuk warmer wordt. Voor mij is een 50kW snel genoeg.

https://support.fastned.n...les/4405121276945-Hyundai

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarte997
PeterZ(on) schreef op zondag 30 juli 2023 @ 22:07:
[...]

Staat mij bij de keren dat ik ernaar keek dat het pas na 80% scherp daalde naar onder de 45kW. En als je ziet hoe veel hoger het laadvermogen is bij een HPC dan lijkt het mij ook logisch dat de accu een stuk warmer wordt. Voor mij is een 50kW snel genoeg.

https://support.fastned.n...les/4405121276945-Hyundai
Voor mij ook. Jammer genoeg vind je zo nauwelijks nog laadpalen (langs de snelweg). Extra voordeel is dat de 50kW paal bij Ionity goedkoper is dan de >=350kW palen, maar ze staan nergens. Lijkt me nochtans de ideale combinatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
maarte997 schreef op zondag 30 juli 2023 @ 22:15:
[...]

Voor mij ook. Jammer genoeg vind je zo nauwelijks nog laadpalen (langs de snelweg). Extra voordeel is dat de 50kW paal bij Ionity goedkoper is dan de >=350kW palen, maar ze staan nergens. Lijkt me nochtans de ideale combinatie.
In Frankrijk staan ze toch eigenlijk wel overal, is soms wel even goed kijken. Mijn meeste laadstops bij Ionity heb ik dan ook bij de 50kW laders gedaan. Ik nam alleen de HPC als het niet anders kon. En ook lekker voordelig met 39ct p/kWh. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_Poncho
Ik heb nu Home Assistant op een raspberry pi met informatie uit de P1 poort - werkt leuk!

De Ioniq kan helaas geen informatie geven over hoe vol ze is aan de granny of (thuis) laadpaal, maar de CAN BUS (OBD2) weet dat wel.

Nu zag ik deze open source CAN BUS oplossing met Wifi en die kan met Home Assistant praten!

https://github.com/meatpi.../README.md#home-assistant

https://www.crowdsupply.com/meatpi-electronics/wican

Iemand hier al ervaring mee? Sowieso leuk idee om een Home Assistant widget te hebben die laat zien hoe vol de auto is.

Misschien kan Home Assistant ook nog de stroomsterkte van laden regelen?

Bijvoorbeeld Home Assistant een andere modus laten kiezen op de LIDL granny obv hoeveel er terug geleverd wordt? Moet je de LIDL granny wel openen denk ik - zodat je de modus knop kan aansturen.

https://www.lidl.nl/p/ult...r-type-2-230-v/p100356604

Helaas verbruikt de Ioniq best veel 'stand-by' tijdens AC laden... iets van 200 à 300W? Dus eigenlijk wil je niet te traag laden. Hmmm, 10 a 12% verlies bij laden is wel genoeg. Oké, het LIDL granny aansturen idee is niet zo goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5o3NTSxDjeenWlL1eM_00WhvBaQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DIVprtAzV2SxRLyGmirDNUr5.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door Da_Poncho op 31-07-2023 00:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 19:16

Metro2002

Memento mori

Wij hebben gisteren ook een flink rit gemaakt van een kleine 600km met de ioniq (3 huizen bezichtigingen aan de andere kant van het land) en dat ging eigenlijk probleemloos. Uiteraard even van te voren gekeken waar we zouden gaan laden en een route uitgestippeld.

De rit ging van Spijkenisse naar Emmen, daarna naar Zwartemeer (2 adressen) en nog even langs Meppen (duitsland) en weer terug naar Spijkenisse

Op de heenweg eerste stop bij Fastned Dekkersland bij Staphorst (185km), door de regen en wind kwam ik daar aan met slechts 25km range over ipv de 40km die ik had bedacht, volgende keer dus even iets meer marge inbouwen. Als deze locatie gesloten zou zijn dan was het wel héél krap naar de volgende geweest (< 10km range over).
Enfin, daar geladen met 67KW dus dat ging lekker vlot. Omdat we daarna een flink stuk moesten helemaal volgeladen (12% tot 95%) in 27 minuten. Wel jammer dat je na het laden eigenlijk de parkeerplaats niet meer op kon zonder een stukje tegen het verkeer in te rijden, niet echt over nagedacht daar. (iemand bedacht ná het laden dat ze moest plassen...)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Egp6x_HPsLPgNnYLqRJn7I7krhk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mRS9n2mkuPLr0CV6BX2YTvyB.jpg?f=fotoalbum_large

Daarna naar de bezichtigingen en langs Duitsland en op de terugweg langs Tesla vd Valk Emmen, 160km afstand in totaal, kwamen aan met zo'n 35km range over.

Laden ging hier ook weer voorspoedig en omdat de prijs bij tesla wel héél veel voordeliger was dan bij Fastned (34 cent tov 69 cent) heb ik de plannen een beetje gewijzigd.
Ik wilde oorspronkelijk bij Fastned Harderwijk laden (112km verderop) en daarna naar huis maar gezien het prijsverschil even gekeken of er geen andere Tesla supercharger onderweg lag en jawel: Bij Leusden (140km verderop).
De auto dus ook hier weer helemaal opgeladen (we zaten toch nog te eten) en naar Leusden gereden. Beetje aparte situatie want je moest daar het parkeerterrein van een hotel op die was afgesloten met een slagboom, deze ging echter gewoon voor iedereen open dus was geen probleem.

Hier een enorme n00b fout gemaakt, het laden wilde niet lukken. Aangezien dit een v3 charger was dacht ik eerst dat ik de connector er niet helemaal goed in had geduwd (gaan nogal lastig vanwege de LED boven de chargeport maar met gepast geweld past het prima) maar nee... de kaart waarop je aangeeft bij welke supercharger je staat was niet automatisch naar de juiste locatie gesprongen, ik probeerde dus in leusden een charge sessie te starten .. in Emmen. :+

Toen ik eenmaal de juiste locatie en paal had startte het laden wel. Je moet alleen niet tegen de stekker aan stoten als je wat uit de kofferbak wilt pakken... want dan stopt het laden zo blijkt. (noob fout nummer 2) .. De auto tot 80% geladen (was achteraf veel te veel maargoed) en de laatste 100km naar huis afgelegd.

Verbruik over de gehele rit (99% snelweg, inclusief 120km/u rijden in Duitsland, airco hele weg aan, regen en tegenwind) 13kwh/100km. Best netjes.
Totale laadtijd (mijn gestuntel niet meegerekend) een uur en een kwartier. En in die tijd hebben we zo'n 45 minuten besteed aan eten, koffie drinken etc dus die tijd waren we anders ook wel kwijt geweest. Al met al eigenlijk gewoon prima bevallen, de ioniq is ook een hele fijne reisauto.

Totale kosten voor 590km: 41 euro. (incl thuis volladen voor vertrek). Deze zelfde rit zou met mijn vorige auto, een kia picanto 63 euro hebben gekost aan benzine tegen de huide prijzen.

woensdag gaan we weer die kant op, dan ga ik proberen of ik alleen de tesla chargers kan gebruiken en of iets vaker maar minder lang laden nog wat sneller gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luke22
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:31
we zijn inmiddels wat kilometers verder sinds verlagen van de ioniq

gemiddeld rij ik nu 10.7 kwh/100km.
na volladen zegt de auto 253 km range te hebben en dat is met maximaal regeneratie aan ( ik en mijn partner zijn nu aan het leren meer te laten uitrollen)

geen idee of dit "al" hoger is dan wat men hier ervaart maar dat is de tussentijdse update na de verlaagveren te hebben gemonteerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
t0mmiiiii schreef op zondag 30 juli 2023 @ 19:07:

🤣net op tijd gestopt om niet over de 300k te gaan lijkt het wel. Wel benieuwd naar de SOH van die batterij, of die nog altijd 100% aangeeft, al betwijfel ik dat.

[ Voor 48% gewijzigd door Blokker_1999 op 01-08-2023 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
luke22 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 11:34:
we zijn inmiddels wat kilometers verder sinds verlagen van de ioniq

gemiddeld rij ik nu 10.7 kwh/100km.
na volladen zegt de auto 253 km range te hebben en dat is met maximaal regeneratie aan ( ik en mijn partner zijn nu aan het leren meer te laten uitrollen)

geen idee of dit "al" hoger is dan wat men hier ervaart maar dat is de tussentijdse update na de verlaagveren te hebben gemonteerd
Vandaag vertrokken voor een vier dagen Duitsland en bij het hotel volgeladen en die gaf daarna 271km op de GOM. Vanmorgen thuis gaf die 264km bij 100% SoC, dus is 253km niet verkeerd lijkt mij. Ik rij met nul regeneratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Net terug van vakantie naar Walcheren vanuit Eindhoven.
Met dakkoffer en trekhaak koffer, verbruik was 17kWh/100km (108km/u op de teller en flink wind tegen)
Zal er deze week een uitgebreide post over schrijven.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decramy
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:48

decramy

root@birdie:~#

wfveennl schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 11:56:
Ik wist niet eens dat een trekhaak een optie was. Ik lees overal dat de ioniq ev geen trekhaak kan krijgen want trekgewicht = 0 (onzin argument natuurlijk want dat betekend alleen dat er geen aanhanger aan mag, niet dat de trekhaak niet mag).
[/quote]

In september een trekhaak laten monteren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C_y5jsU-yQ8ZNM4GuVX7iKmxFV8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/J1ksnI5IFaVEgwX6bREsl9x1.jpg?f=user_large
Weet iemand of dit geaccepteerd wordt door de RDW? Iemand ervaring met het verkrijgen van 'iets' van een trekhaak, meer dan een fietsendrager?

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kodess
  • Nu online
Vakantie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xsGCLa4ERqQknB9U3_0VzPHfEjY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OAp6tn3McSxK0Lr5PAe2g33E.jpg?f=user_large
2 volwassenen, 2 kinderen onder de drie.
2 weken kamperen in Walcheren.

Na al een weekend proef kamperen met de tent op de trekhaak zijn we voor de 2 weken kamperen toch ook voor een dakkoffer gegaan :9

De heenweg heb ik het verbruik gereset, en was het 17kWh per 100 km. Met flinke regen en tegewind moet ik wel zeggen. 2x opgeladen bij een Fastned voor de rit van 175km, mede mogelijk gemaakt doordat we vertrokken met minder dan 40% :X

Tip: Niet het Modula trekhaak rek nemen. Hij zakt ver door aan de achterkant als je er 40kg op legt. Eerste drempel was het nummerbord eraf en het rek beschadigd. Na wat modificaties aan de trekhaak en een spanband van het rek naar de kofferbak sluiting is het wel prima. Het is dat ik het rek voor 120 euro kon krijgen. Maar wie weet hebben andere rekken dit probleem ook.

Op het trekhaak rek zit een waterdichte tas van Amazon, inhoud van 425 liter. Hij kan goed bevestigd worden, niets over te klagen. (Hier zit onze tent van 44 kg in, 2 stoelen en self inflating matjes)

Op de terugweg wel weer wat leuks meegemaakt wat ik nog niet had gehad met de ioniq.
Alles ingepakt in de auto, kostte maar een paar uur, tent nog even inpakken en achterop gelegd. Deuren dicht, start de auto niet. Auto zegt sleutel niet gevonden. De drive selector staan alle lampjes op rood.
Ik vermoedde de 12V accu, zeker toen ik een interieur lampje aandeed en die aan het flikkeren was.
Dus omdat het inpakken zolang duurde en de deuren openstonden is de 12V accu helemaal op gegaan. Gelukkig had de camping startkabels dus waren we maar een kwartier later weg. (Jumpstart powerbank is besteld ;) voor de zekerheid)

Terugweg was ook ongeveer 17kWh / 100 km. weer weg gereden met minder dan 50% dus weer 2 laadstops. 1 van die stops was bij Tesla, daar moest het bagagerek wel een beetje de bosjes in om bij de kabel te kunnen, maar goed. Wel een stuk 90 km/u gereden, en dan gaat het verbruik echt sterk omlaag (gewoon richting de 12kWh / 100km)

Geslaagde vakantie al met al. Over 3 weken nog een keer maar dan naar Frankrijk voor een week in een huisje. Even nadenken of we de dakkoffer of de trekhaakkoffer meenemen.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
  • Nu online
decramy schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 22:23:
[...]

Weet iemand of dit geaccepteerd wordt door de RDW? Iemand ervaring met het verkrijgen van 'iets' van een trekhaak, meer dan een fietsendrager?
Dit wordt niet geaccepteerd door het RDW, als je dat wilt moet je de auto even exporteren naar Duitsland en terug importeren naar Nederland, kost je volgens mij max 500 euro exclusief de tijd die je ermee bezig bent.

Zie mijn vorige post, ik heb een trekhaak waar ik een enkele keer een karretje aan hang om naar de stort te rijden of waar ik een trekhaakkoffer op zet.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-09 20:13

Super_ik

haklust!

Nice, de ioniq is goed volgepakt zo :D! Ik vind het hele trekhaak verhaal iets te prijzig alles bij elkaar, daar kan ik niet aan uit. Maar welke dakdragers passen er op de ioniq? Officieel mag ie ook maar 0kg op het dak dacht ik. Op de site van thule zie ik ook geen dragers voor de ioniq staan.

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
  • Nu online
Super_ik schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 11:25:
Nice, de ioniq is goed volgepakt zo :D! Ik vind het hele trekhaak verhaal iets te prijzig alles bij elkaar, daar kan ik niet aan uit. Maar welke dakdragers passen er op de ioniq? Officieel mag ie ook maar 0kg op het dak dacht ik. Op de site van thule zie ik ook geen dragers voor de ioniq staan.
Farad en Modula hebben iig dakdragers voor de ioniq, volgens mij nog wel meer aanbieders zoals Cruze.

Ik heb dus de Farads: https://www.faradbox.nl/Dakdragers-Hyundai-Ioniq-2016%3E-BS149IRON130

Trekhaak was voor mij met verticaal afneembaar en inclusief de bagage drager rond de 1000 euro.
Toch goedkoper dan een andere auto kopen of op een ander soort vakantie gaan (vliegen + hotel / chalet)
Maar zeker een investering.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Afgelopen week een keer in Duitsland geladen aan een 250kW Tesla SuC, echt passen doet het niet door de behuizing met het ledje erboven, maar met een beetje doorduwen kon ik laden. Bij de 150kW SuC gaat het wel prima. De vraag is, wat zijn de gevolgen als je regelmatig laad aan de niet passende 250kW lader, gaat er op den duur iets essentieels stuk, of is het alleen wat kunststof wat verbogen wordt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
  • Nu online
PeterZ(on) schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 22:29:
Afgelopen week een keer in Duitsland geladen aan een 250kW Tesla SuC, echt passen doet het niet door de behuizing met het ledje erboven, maar met een beetje doorduwen kon ik laden. Bij de 150kW SuC gaat het wel prima. De vraag is, wat zijn de gevolgen als je regelmatig laad aan de niet passende 250kW lader, gaat er op den duur iets essentieels stuk, of is het alleen wat kunststof wat verbogen wordt?
Dat laatste. Het LEDje zit niet in het uitstekende stuk, dat is alleen maar de licht geleider.
Bij mij hoef ik al bijna niet meer hard aan te duwen bij de V3 laders :+

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• fx500
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15:52
Volg het topic al een poosje maar sinds vrijdag ook eigenaar van een IONIQ premium uit 2019.
En ik ben echt super fan van deze auto. Dit weekend al 300+ KM's gereden. Wat een bak. Gister in Drachten ook maar even aan de Tesla supercharger gestaan. Deze auto laad echt als de brandweer. Tot nu toe een tevreden gebruiker.

Direct al een paar korte vragen:
  • Waren de koper accentjes een optie? Somigen hebben het wel en anderen weer niet. Of ligt het aan het bouwjaar?
  • Kan je de cruise control standaard aan laten zetten bij het starten van de auto? Ik kon het niet vinden. Van hill hold weet ik dat dit manueel moet elke keer.
  • En is er iemand die zijn achter ruiten heeft laten tinten. Ik zit er over na te denken vanwege de warmte/grote glas oppervlaktes kofferdeksel etc.
En natuurlijk wat foto's :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gz8pDgDHGBDd5DFi1aUe2yRaWAY=/232x232/filters:sharpen(0.5,0.1,false):strip_exif()/f/image/NifWyDvHI2gZi0cJt4AVzZni.webp?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W6V7KcP1NiOA2ZVm7sFvyw1Diro=/232x232/filters:sharpen(0.5,0.1,false):strip_exif()/f/image/3bwggyOXJVvp6vbq5iu2aWwf.webp?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/05moFZWf-LFKh3jqs7TBJ77Lb1c=/232x232/filters:sharpen(0.5,0.1,false):strip_exif()/f/image/VdjPoCHBxVYLud74w1FRWKfP.webp?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7TkLKHwnGWNuy1ylAf-xpzMicns=/232x232/filters:sharpen(0.5,0.1,false):strip_exif()/f/image/JBSWrlWWwVp9jRTuRaHuO06h.webp?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JZZGGbye0UKBNvcJLcs8XR4jbLs=/232x232/filters:sharpen(0.5,0.1,false):strip_exif()/f/image/N5lss9ld5zYKPdw5Whw4qRXG.webp?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lintesir
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:02
fx500 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 08:26:
[..]
  • Waren de koper accentjes een optie? Somigen hebben het wel en anderen weer niet. Of ligt het aan het bouwjaar?
[..]
Volgens mij hebben de OG Ioniq (28kWh) dat allemaal en de facelift (38kWh) niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
Lintesir schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 08:36:
[...]

Volgens mij hebben de OG Ioniq (28kWh) dat allemaal en de facelift (38kWh) niet.
Kleurafhankelijk. Mijn helder blauwe uit 2017 heeft witte accenten

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kodess
  • Nu online
fx500 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 08:26:
Volg het topic al een poosje maar sinds vrijdag ook eigenaar van een IONIQ premium uit 2019.
En ik ben echt super fan van deze auto. Dit weekend al 300+ KM's gereden. Wat een bak. Gister in Drachten ook maar even aan de Tesla supercharger gestaan. Deze auto laad echt als de brandweer. Tot nu toe een tevreden gebruiker.

Direct al een paar korte vragen:
  • Kan je de cruise control standaard aan laten zetten bij het starten van de auto? Ik kon het niet vinden. Van hill hold weet ik dat dit manueel moet elke keer.
  • En is er iemand die zijn achter ruiten heeft laten tinten. Ik zit er over na te denken vanwege de warmte/grote glas oppervlaktes kofferdeksel etc.
En natuurlijk wat foto's :9

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Mooi ding 8)

Ik dacht eerst dat het een 38kWh versie was door zijn looks en het bouwjaar. En toen zei je dat hij snel laadde bij Tesla, dat kan alleen maar een 28kWh'tje zijn :D

Ik zie dat de marktwaarde van de auto sinds ik mijne heb gekocht (2 jaar geleden) wel wat stabieler is dan ik dacht. Mijne kostte 500 euro meer maar had maar 50k km. En had geen black pack en glimde niet zoveel :+

Accenten zijn gebaseerd voornamelijk op type volgens mij, Benzine, Hybride of Full Electric. Maar als je de auto bestelde kon je aangeven dat je de andere accenten wou.
CC kan niet standaard aan.
Voor tinten even in dit draadje zoeken, zijn er genoeg die dat gedaan hebben.
Is ook nog mijn wens maar ik twijfel nog omdat 1 van de achterruit verwarmingsdraden kapot is en ik niet weet of tinten goed werkt als ik die repareer met zilvertin.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fx500
Lintesir schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 08:36:
[...]

Nee idd, ik heb de facelifts nog niet met het koper gezien. Maar heb al wel wat 29KWh's gezien zonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fx500
BarryH schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 08:56:
[...]

ja dat klinkt opzich wel logisch. We zijn ook bij een blauwe wezen kijken, maar zat onder de zonnenbrand vlekken. Zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fx500
Kodess schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 10:18:
[...]

Mooi ding 8)

Ik dacht eerst dat het een 38kWh versie was door zijn looks en het bouwjaar. En toen zei je dat hij snel laadde bij Tesla, dat kan alleen maar een 28kWh'tje zijn :D

Ik zie dat de marktwaarde van de auto sinds ik mijne heb gekocht (2 jaar geleden) wel wat stabieler is dan ik dacht. Mijne kostte 500 euro meer maar had maar 50k km. En had geen black pack en glimde niet zoveel :+

Accenten zijn gebaseerd voornamelijk op type volgens mij, Benzine, Hybride of Full Electric. Maar als je de auto bestelde kon je aangeven dat je de andere accenten wou.
Is ook nog mijn wens maar ik twijfel nog omdat 1 van de achterruit verwarmingsdraden kapot is en ik niet weet of tinten goed werkt als ik die repareer met zilvertin.
Dank! Ja inderdaad "gewoon" de 28KWh versie. En die €500 is natuurlijk het verschil in het glimmen :+.

Nee we hebben net zoveel voor onze oude auto gekregen als waarvoor we die gekocht hebben in 2020. Onvoorstelbaar, maar zo is de markt kennelijk tegenwoordig.
Dus van de prijs ging helaas niets af. Wel 4 nieuwe Michelin e primacy banden en niets betaald voor het glimmen en 1 jaar garantie.

Verder glibber je van je stoel af van alle cockpit spray. Dus binnenkort maar even met een doek door de auto.

Dat van de verwarmingsdraden zit mij ook dwars. Ze zijn nog niet beschadigd en mogelijk zijn ze ook beter beschermd met folie er over, maar je ziet ook wel eens dat de folie juist daar loslaat.

[ Voor 6% gewijzigd door fx500 op 07-08-2023 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

Kodess schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 10:18:
[...]

Mooi ding 8)

Waarom zou je met een 38 niet bij tesla kunnen snelladen?

Share and Enjoy!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:57

timovd

Voorsprong door techniek

@WCA kan wel, maar de 28kWh laadt sneller dan de 38kWh.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gerbenzijlstra
  • Laatst online: 15-08 11:05
@fx500 Goede keuze. Ik was de vorige eigenaar en altijd met veel plezier in de auto gereden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fx500
gerbenzijlstra schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 11:09:
@fx500 Goede keuze. Ik was de vorige eigenaar en altijd met veel plezier in de auto gereden.
Ah kijk, wat het Tweakers form al niet oplevert. Ook leuk om te horen.
Tegen wat voor auto heb je 'm ingeruild?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
Toen ik vanmorgen vroeg op pad ging gaf de GOM 250 km aan, de hoogste waarde tot nog toe. Nog voor ik mijn opritje af was stond die al op 242 (geen airco / warmtepomp) om binnen enkele honderden meters weer naar 247 te schieten.
Net thuisgekomen en voor het eerst staat de GOM nog boven de 200 km na een woon-werkrit van totaal 40 km; 206.

Grappig dat daar nog groei in zit. Enige wat ik er zelf nog echt aan kan veranderen is het vervangen van de banden; zitten nu nog winterbanden onder. Maar de waardes richting de 300 km die ik soms lees zijn ver weg. Gemiddeld verbruik ligt rond de 11,5 kWh / 100 km; rustige rijstijl en bijna nooit snelweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
BarryH schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 08:56:
[...]

Is dat echt zo? De brochure die ik heb (september 2018) geeft wit of koper als keuze voor de accenten zonder verder voorbehoud. De kleur van de stoffen bekleding is dan ook iets anders. Bij de lederlook is dat op de foto niet te zien (of er verschil in zit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Mikkem schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 15:13:
[...]

Is dat echt zo? De brochure die ik heb (september 2018) geeft wit of koper als keuze voor de accenten zonder verder voorbehoud. De kleur van de stoffen bekleding is dan ook iets anders. Bij de lederlook is dat op de foto niet te zien (of er verschil in zit).
zo is het mij toen uitgelegd, maar dat is natuurlijk nu alweer ruim 6 jaar geleden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Laatst online: 15:47
Voor zover ik weet is bij de 28 kWh standaard altijd koper. De blauwe kleur heb je wel weer bij de (plugin) hybride.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fx500
Headshot_NL schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 15:51:
Voor zover ik weet is bij de 28 kWh standaard altijd koper. De blauwe kleur heb je wel weer bij de (plugin) hybride.
Wij hebben ook een blauwe 28KWh bekeken. Deze was inderdaad blauw en zonder koper accenten. Dus ga er dan maar van uit dat het een optie was bij sommige kleuren dan. Misschien staat dat heel raar bij blauw of rood. Ik heb ze in ieder geval niet kunnen vinden in die combinatie. Voornamelijk wit, zwart, zilver en grijs heb ik kunnen vinden met koper.

Maar ik dacht misschien hoort het bij een optie pakket. Bijvoorbeeld de mee gespoten "gril" die nu hoogglans is i.p.v. dat bumper grijs. Vandaar mijn vraag ook.

[ Voor 12% gewijzigd door fx500 op 07-08-2023 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Headshot_NL schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 15:51:
En mijn 28kWh EV is ook mooi blauw met zilverwitte randjes... en hier rijden er meer van rond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenHe
Heeft een van jullie de plastic trim al van een wiel losgenomen?
Hoe?

Ik overweeg de wielen een andere kleur te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:41

Arfman

Drome!

SvenHe schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 20:02:
Hoe?

Ja, met de schroefjes aan de achterkant. Zat verbazend veel zand/modder achter. Binnenkort ga ik proberen de wielkuip te demonteren, zal mij benieuwen hoeveel prut daar achter zit. Merk dat soms dagen na een regenbui nog water in de dorpels staat wat uit de deuren lijkt te komen, terwijl de afwateringsgaatjes toch allemaal schoon en open zijn.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fx500
SvenHe schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 20:02:
Hoe?

Ik heb wel wat blanke lak die los komt, maar geen onderdelen van de velg die los zitten. Ik gooi het maar op ouderdom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:13
TwOkkie schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 13:26:
Gisteren hoorde ik een raar geluid vanuit mijn airco. Zoekend op 'Whoosh' en 'sissend geluid' in dit topic, kwam ik een aantal anderen tegen die iets gelijks hadden meegemaakt. Hoe is het daarmee afgelopen? Is het een geluidje dat er bij hoort?

Op dit Ioniq Forum omschrijft iemand het heel treffend als het Skype Logon geluidje. Daar leek het best veel op. Op 30 seconden in dit filmpje (niet van mij) is het ook goed te horen:

[YouTube: Ioniq EV AC rumble & swiish sound]

De antwoorden daar varieerden van 'dat is normaal' tot 'ik had te weinig koelvloeistof'. Mijn auto is nu net 3 weken oud. Is het normaal of moet ik toch even langs de dealer?

Dat laatste is nog wel een dingetje. Ze hebben me nu al boos gekregen. Maar alternatieven zijn er ook niet echt.
Opeens na ruim anderhalf jaar in mijn Ioniq, hoor ik hetzelfde geluid na een zeer korte rit. Nog nooit eerder gehoord! Gelukkig staat er al meer over geschreven hier :)

De antwoorden hier op deze vraag (van inmiddels 4 jaar terug, sorry!) stellen me al behoorlijk gerust. Klaarblijkelijk iets met de airco, die wat overbemeten is voor de auto :P Maar ben wel benieuwd naar recentere ervaringen. Mensen die dit herkennen? Gaat het vanzelf weer weg?

Mogelijk gaan we binnenkort wat verder weg met de auto, de volgende beurt staat pas daarna gepland...

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwOkkie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-09 19:34

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Richh schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 20:51:
[...]
De antwoorden hier op deze vraag (van inmiddels 4 jaar terug, sorry!) stellen me al behoorlijk gerust. Klaarblijkelijk iets met de airco, die wat overbemeten is voor de auto :P Maar ben wel benieuwd naar recentere ervaringen. Mensen die dit herkennen? Gaat het vanzelf weer weg?
Als ik eerlijk moet zijn, heb ik het eigenlijk nooit meer gehoord. Misschien dat het bij bepaalde (vochtige!) weersomstandigheden optreed? Ik kan het niet meer zeggen, hij is verkocht na 4 heerlijke jaren waarin ik verder niks aan de airco heb hoeven doen.

[ Voor 4% gewijzigd door TwOkkie op 08-08-2023 20:54 ]

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
TwOkkie schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 20:53:
[...]

Als ik eerlijk moet zijn, heb ik het eigenlijk nooit meer gehoord. Misschien dat het bij bepaalde (vochtige!) weersomstandigheden optreed? Ik kan het niet meer zeggen, hij is verkocht na 4 heerlijke jaren waarin ik verder niks aan de airco heb hoeven doen.
Haha, geweldig zo'n super snel antwoord _/-\o_
Dankje!

Ga het in ieder geval even in de gaten houden, hopelijk ook hier niks aan de hand.

En blijft natuurlijk jammer dat je 'm hebt verruild :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mikkem
Richh schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 20:51:
[...]

Opeens na ruim anderhalf jaar in mijn Ioniq, hoor ik hetzelfde geluid na een zeer korte rit. Nog nooit eerder gehoord! Gelukkig staat er al meer over geschreven hier :)

Ik herken het ook en heb het hier ook al eens gevraagd (en later de post gevonden die jij quote en nog anderen).

Bij mij wordt het - de paar keer dat ik het gehad heb - voorafgegaan door een stevige brom en een trillende Ioniq.
En, net als in het filmpje uit je quote, met de warmtepomp aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Laatst online: 16:12

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Airco overbemeten? Niet in de 28kWh versie hoor. Op een warme dag blijft hij op max blazen tot ik thuis ben (30 km enkele reis) en is dan nog niet echt koel (wel koeler dan het begin, dus de airco doet wel iets). Mijn vorige Volvo V40 deed dat beter, die was na 10 minuten al op temp en draaide de ventilator naar een lage stand.

Mijn Ioniq maakt een soort schrapend geluid, alsof de remmen aanlopen bij 5 km/h. Maar dan ook als je stil staat. Heel vreemd.

[ Voor 16% gewijzigd door zonoskar op 08-08-2023 23:20 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
zonoskar schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 23:19:
Airco overbemeten? Niet in de 28kWh versie hoor. Op een warme dag blijft hij op max blazen tot ik thuis ben (30 km enkele reis) en is dan nog niet echt koel (wel koeler dan het begin, dus de airco doet wel iets). Mijn vorige Volvo V40 deed dat beter, die was na 10 minuten al op temp en draaide de ventilator naar een lage stand.

Mijn Ioniq maakt een soort schrapend geluid, alsof de remmen aanlopen bij 5 km/h. Maar dan ook als je stil staat. Heel vreemd.
Gek, bij ons werkt die wel heel goed. Een minuut na de start voel je de airco al.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fx500
zonoskar schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 23:19:

Ja hier ook met onze 28KWh versie. Ramen zijn in minder dan 1 minuut ontwasemd. Ook de auto koelen is zeer snel.
Misschien heb je de airco onder het EV menu > rijstanden ingesteld op eco?
Maar het schrapende geluid duid eerder op een leeg airco systeem. De pomp wordt namelijk gesmeerd door het koelmiddel. Dit is tenminste zo in een conventioneel airco systeem. Warmte pomp zou ongeveer hetzelfde moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

daemonix schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 08:23:
[...]

Gek, bij ons werkt die wel heel goed. Een minuut na de start voel je de airco al.
Dat is bij mij ook zo, maar hij krijgt de auto niet koel binnen 30 km als het buiten 30C is. De ventilator moet de hele tijd op max. Ik heb zowiso issues met de airco/verwarming. In mijn Volvo had ik de verwarming altijd op 22C staan, alleen als het heel warm was zette ik hem wat hoger. In de Ioniq begin ik op 21C en naar mate ik langer rijdt wordt het kouder en kouder. Dus aan het eind van een rit van bijv een uur eindig ik op 26C, maar dat voelt dan gewoon als 22C aan.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Nu online
zonoskar schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 09:02:
[...]

Dat is bij mij ook zo, maar hij krijgt de auto niet koel binnen 30 km als het buiten 30C is. De ventilator moet de hele tijd op max. Ik heb zowiso issues met de airco/verwarming. In mijn Volvo had ik de verwarming altijd op 22C staan, alleen als het heel warm was zette ik hem wat hoger. In de Ioniq begin ik op 21C en naar mate ik langer rijdt wordt het kouder en kouder. Dus aan het eind van een rit van bijv een uur eindig ik op 26C, maar dat voelt dan gewoon als 22C aan.
Hier hetzelfde, en achterin blijft het warm dus de kinderen zitten te zweten in hun stoeltjes

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fx500
zonoskar schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 09:02:
[...]

n de Ioniq begin ik op 21C en naar mate ik langer rijdt wordt het kouder en kouder. Dus aan het eind van een rit van bijv een uur eindig ik op 26C, maar dat voelt dan gewoon als 22C aan.
Dat herken ik dan weer wel. Niet zo extreem maar dat het wat kouder aanvoelt na een poosje. Tevens ook zo met de airco aan. Eerst voelt het als een shock koude lucht en daarna levelt het wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fx500
Kodess schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 09:23:
[...]

Hier hetzelfde, en achterin blijft het warm dus de kinderen zitten te zweten in hun stoeltjes
Wij hebben achterin 2 van die roosters in de middenconsole, maar heb nog nooit achterin gezeten :P dus dat kan ik je niet vertellen. Hoor geen klachten van mensen achterin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WCA

WCA

fx500 schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 10:52:
[...]

Wij hebben achterin 2 van die roosters in de middenconsole, maar heb nog nooit achterin gezeten :P dus dat kan ik je niet vertellen. Hoor geen klachten van mensen achterin.
Grappige bijkomstigheid van het aanhebben van de airco achterin: de ruimte onder de armsteun wordt aardig goed gekoeld. Goed genoeg om bijv een blikje of flesje drinken op een prima drinkbare temperatuur te krijgen

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Nu online
fx500 schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 10:52:
[...]

Ja, die roosters daar komt niet super veel lucht uit, we sluiten vaak voorin 2 van de 4 roosters om er iets meer lucht uit te krijgen.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
De trage airco die lang hard blijft blazen herken ik ook wel.
De heatpump is wel snel op temperatuur (al heb ik de auto pas sinds half april en dus nog geen echte kou meegemaakt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Nou, nog even verder over de airco dan :)

Het geblaas (alsof er een gasfles ietsje opengedraaid is, zo klinkt het) blijft namelijk, helaas. Non-stop.
Ook komt er maar weinig koude lucht uit de airco. Toch maar even bij de dealer langs gegaan dus.

Men verwacht een kapotte verdamper.
En geeft voor de reparatie ervan de astronomische prijsopgave van €1.800 8)7
Ook kan de reparatie niet gecombineerd worden met de geplande servicebeurt en moet ik de komende maand dus zonder airco vertoeven :(

Het astronomische geldbedrag is nog extra zuur omdat ik eigenlijk heel graag verlengde garantie wou, maar dit werd geweigerd. Had ik toch een groter probleem van moeten maken, destijds. Tot zover het goedkope onderhoud :P

Al met al dus eventjes iets minder te spreken over Hyundai vandaag :(

[ Voor 6% gewijzigd door Richh op 09-08-2023 17:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mikkem
Richh schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 17:38:

Het hele dashboard moet er uit, bij de technisch vergelijkbare Kia Niro stond daar anderhalve dag werk voor.
Heel vervelend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
Richh schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 17:38:
Nou, nog even verder over de airco dan :)

Het geblaas (alsof er een gasfles ietsje opengedraaid is, zo klinkt het) blijft namelijk, helaas. Non-stop.
Ook komt er maar weinig koude lucht uit de airco. Toch maar even bij de dealer langs gegaan dus.

Men verwacht een kapotte verdamper.
Ook kan de reparatie niet gecombineerd worden met de geplande servicebeurt en moet ik de komende maand dus zonder airco vertoeven :(

Het astronomische geldbedrag is nog extra zuur omdat ik eigenlijk heel graag verlengde garantie wou, maar dit werd geweigerd. Had ik toch een groter probleem van moeten maken, destijds. Tot zover het goedkope onderhoud :P

Al met al dus eventjes iets minder te spreken over Hyundai vandaag :(
Hier vgl kostenopgave, uiteindelijk was het ca 1500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Mikkem schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 18:56:
[...]

Het hele dashboard moet er uit, bij de technisch vergelijkbare Kia Niro stond daar anderhalve dag werk voor.
Heel vervelend.
Yep ik heb begrepen dat dat vrijwel altijd moet :( ik hoorde de monteur naar de baliemedewerker zeggen dat ik daar voor 4 uur sta ingeboekt.
BarryH schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 19:09:
[...]

Hier vgl kostenopgave, uiteindelijk was het ca 1500
Nog steeds een bak geld zeg... Dat was bij de officiële Hyundai dealer?
Als het echt zoveel moet kosten ga ik nog wat prijsopgaves ophalen, vind het nogal wat.

[ Voor 37% gewijzigd door Richh op 09-08-2023 19:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
Richh schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 19:31:
[...]

Yep ik heb begrepen dat dat vrijwel altijd moet :( ik hoorde de monteur naar de baliemedewerker zeggen dat ik daar voor 4 uur sta ingeboekt.

[...]

Nog steeds een bak geld zeg... Dat was bij de officiële Hyundai dealer?
Als het echt zoveel moet kosten ga ik nog wat prijsopgaves ophalen, vind het nogal wat.
Yep
Ook nog bij een universeel garage gevraagd, maar dit vond het te lastig in te schatten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FenixOrange
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15:19
Bij mij (Premium, 2018) deed de airco het ook niet meer (gemerkt in Juni, tijdens de vakantie). Gisteren kreeg ik het bericht dat de verdamper vervangen moet worden, maar dat dit onderdeel bij Hyundai op backorder staat. Reparatie pas ingepland voor eind Sept (onder voorbehoud). Dus de hele zomer zonder airco! (Gelukkig wel verlengde garantie)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mikkem
Richh schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 19:31:

4 uur? Dat is niet veel voor zo'n klus.

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Vandaag paste ik even de maximale acculading aan naar 100%, alleen viel me op dat mijn Ioniq in de app meedeelt dat batterij-conditionering aanbevolen is. Ik zou haast denken een (ver)taalfout.

Zet ik de app op Engels dan is deze melding er niet... Is me nooit eerder opgevallen en ik kan het zo snel niet terugvinden. in de handleiding. Iemand anders toevallig dezelfde melding? Ik heb v 2.0.13 van de iOS app (bijgewerkt op 9-8-2023).

Klikkerdeklik voor Nederlands en Engels.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kqtin3-X-9Xk2ssWkr6Zn9vjaNs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/FNjcSJLwHXA5LJKSbAPxHCAj.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_rtGlGxSXJptUACja0dda9fx93g=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/3hDWR2kO9PBK2eNe3zWbYxGC.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17-09 15:44
fredkroket schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 14:38:
Vandaag paste ik even de maximale acculading aan naar 100%, alleen viel me op dat mijn Ioniq in de app meedeelt dat batterij-conditionering aanbevolen is. Ik zou haast denken een (ver)taalfout.

Zet ik de app op Engels dan is deze melding er niet... Is me nooit eerder opgevallen en ik kan het zo snel niet terugvinden. in de handleiding. Iemand anders toevallig dezelfde melding? Ik heb v 2.0.13 van de iOS app (bijgewerkt op 9-8-2023).

Klikkerdeklik voor Nederlands en Engels.

[Afbeelding][Afbeelding]
Hier bij de Kona hetzelfde (Android). Lijkt iets te maken te hebben met de update van de app. Misschien een keer goed vol laden tot 100% om de cellen te balanceren?

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
Mikkem schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 15:07:
Toen ik vanmorgen vroeg op pad ging gaf de GOM 250 km aan, de hoogste waarde tot nog toe. Nog voor ik mijn opritje af was stond die al op 242 (geen airco / warmtepomp) om binnen enkele honderden meters weer naar 247 te schieten.
Net thuisgekomen en voor het eerst staat de GOM nog boven de 200 km na een woon-werkrit van totaal 40 km; 206.

Grappig dat daar nog groei in zit. Enige wat ik er zelf nog echt aan kan veranderen is het vervangen van de banden; zitten nu nog winterbanden onder. Maar de waardes richting de 300 km die ik soms lees zijn ver weg. Gemiddeld verbruik ligt rond de 11,5 kWh / 100 km; rustige rijstijl en bijna nooit snelweg.
Trek je sowieso niet te veel aan van het feit dat er nog een stuk zuiniger te rijden valt met die wagen. De cijfers die je vandaag haalt zijn al goed te noemen. Alles wat beter is dan de fabrieksopgave noem ik zeer mooi gereden.

Zij die 300 halen, en ja, ik haalde dat ook, zullen bijvoorbeeld zelden tot nooit de airco aan hebben staan in de wagen en op de snelweg de adaptive cruise control gebruiken om daarmee rustig een vrachtwagen te volgen in de rechter rijstrook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
Blokker_1999 schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 19:51:

Zij die 300 halen, en ja, ik haalde dat ook, zullen bijvoorbeeld zelden tot nooit de airco aan hebben staan in de wagen en op de snelweg de adaptive cruise control gebruiken om daarmee rustig een vrachtwagen te volgen in de rechter rijstrook.
Tja, dat is wel een goed punt.

Ik rij rustig, maar het zou best nog een heel stuk rustiger kunnen. Vroeger wel eens gedaan met benzine-auto's; even kijken hoe zuinig het kan. Maar met deze hou ik dat niet lang vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boertje84
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23-07 00:44
Heeft iemand een idee? Sinds kort hoor ik in mijn 28kwh uit 2018 een tikkend geluid in het midden van mijn dashboard. Het is willekeurig onder het rijden, het lijkt op een tikkend relais maar ik heb geen idee waar ik moet zoeken. Gr. Joost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• christiaan999
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:36
boertje84 schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 16:29:
Heeft iemand een idee? Sinds kort hoor ik in mijn 28kwh uit 2018 een tikkend geluid in het midden van mijn dashboard. Het is willekeurig onder het rijden, het lijkt op een tikkend relais maar ik heb geen idee waar ik moet zoeken. Gr. Joost
Die van ons (2018 ioniq 28kwh) heeft hetzelfde probleem gok ik. Het klinkt een beetje als een klopboor achter het dashboard. Bij ons doet hij dit alleen als de ventilatie op de stand staat waarbij de lucht alleen op het bovenlichaam gericht wordt en dus niet op het raam en de voeten. In de eerste maanden deed hij dit heel af en toe en daarom dacht ik dat er misschien blad bij het filter zat. Dit bleek jammer genoeg niet het probleem te zijn. Toevallig is hij vorige week bij de garage geweest om dit probleem te verhelpen omdat hij dit geluid sinds kort continue maakt op de bovenlichaam stand. Jammer genoeg hebben ze het nog niet kunnen verhelpen omdat het geluid na 3 seconden verdween nadat het dashboard volledig los zat. Ze vermoedden dat het een klep is aan de linker of rechter kant maar moet er weer heen als het geluid er weer is. Daarnaast kan ik misschien achterhalen aan welke kant het probleem zich voordoet met de driver only knop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boertje84
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23-07 00:44
christiaan999 schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 21:47:
[...]
Die van ons (2018 ioniq 28kwh) heeft hetzelfde probleem gok ik. Het klinkt een beetje als een klopboor achter het dashboard. Bij ons doet hij dit alleen als de ventilatie op de stand staat waarbij de lucht alleen op het bovenlichaam gericht wordt en dus niet op het raam en de voeten. In de eerste maanden deed hij dit heel af en toe en daarom dacht ik dat er misschien blad bij het filter zat. Dit bleek jammer genoeg niet het probleem te zijn. Toevallig is hij vorige week bij de garage geweest om dit probleem te verhelpen omdat hij dit geluid sinds kort continue maakt op de bovenlichaam stand. Jammer genoeg hebben ze het nog niet kunnen verhelpen omdat het geluid na 3 seconden verdween nadat het dashboard volledig los zat. Ze vermoedden dat het een klep is aan de linker of rechter kant maar moet er weer heen als het geluid er weer is. Daarnaast kan ik misschien achterhalen aan welke kant het probleem zich voordoet met de driver only knop.
Interessant, ik zal ook eens kijken of ik het geluid kan lokaliseren dmv de ventilatie. In mijn oren klinkt het meer mechanisch (als een schakelend relais dat niet goed contact maakt) maar ik sluit nog niets uit! Mocht ik wijzer worden laat ik het wel even weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FranDaMan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:10
Mijn 2017 Ioniq had dit weekend ook een nieuw "probleempje".
Was een weekend weg in België. Na een fiks stuk snelweg (120km of zo) kwam ik aan in Maastricht.
Het viel me op toen ik stil stond dat ik trillingen in het stuur voelde. Net alsof er een benzine motor draaide.
Het was weg zodra ik de airco uitzette. Het lijkt dus vanaf de warmtepomp te komen. Airco deed het verder prima.

Heb het na thuiskomst en gisteren verder niet meer waargenomen. Komt iemand dit bekend voor ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
FranDaMan schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 08:09:
Mijn 2017 Ioniq had dit weekend ook een nieuw "probleempje".
Was een weekend weg in België. Na een fiks stuk snelweg (120km of zo) kwam ik aan in Maastricht.
Het viel me op toen ik stil stond dat ik trillingen in het stuur voelde. Net alsof er een benzine motor draaide.
Het was weg zodra ik de airco uitzette. Het lijkt dus vanaf de warmtepomp te komen. Airco deed het verder prima.

Heb het na thuiskomst en gisteren verder niet meer waargenomen. Komt iemand dit bekend voor ?
Ja dit heb ik ook en voelde ik ook in een andere ioniq.
Ik merk het vooral als de warmtepomp op een bepaald vermogen werkt. Dus niet onder volledig vermogen (hevig koelen of verwarmen) maar enkel bij een halfvermogen oid. Je merkt het tijdens het rijden inderdaad niet maar wel bij het stilstaan.

Lijkt me normaal en niks om zorgen over te maken. De airco werkt ondanks die lichte trilling ook gewoon prima.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
Ja hier ook herkenbaar als warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FranDaMan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:10
Headshot_NL schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 09:26:
[...]

Ja dit heb ik ook en voelde ik ook in een andere ioniq.
Ik merk het vooral als de warmtepomp op een bepaald vermogen werkt. Dus niet onder volledig vermogen (hevig koelen of verwarmen) maar enkel bij een halfvermogen oid. Je merkt het tijdens het rijden inderdaad niet maar wel bij het stilstaan.

Lijkt me normaal en niks om zorgen over te maken. De airco werkt ondanks die lichte trilling ook gewoon prima.
Ok, dat stelt wel wat gerust. Wel bijzonder dat ik dat de eerste 1,5 jaar niet gevoeld heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

fx500 schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 08:59:
Ja hier ook met onze 28KWh versie. Ramen zijn in minder dan 1 minuut ontwasemd. Ook de auto koelen is zeer snel.
Misschien heb je de airco onder het EV menu > rijstanden ingesteld op eco?
Warempel staat de airco in dit menu inderdaad op ECO. Dus ik heb hem op de andere optie gezet en hij koelt een stuk beter. Rij pas 4 jaar ofzo met deze auto |:( Tijd voor een andere, haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
zonoskar schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:04:
[...]

Warempel staat de airco in dit menu inderdaad op ECO. Dus ik heb hem op de andere optie gezet en hij koelt een stuk beter. Rij pas 4 jaar ofzo met deze auto |:( Tijd voor een andere, haha.
Op de eco stand koelt hij niet genoeg?
Ik heb hem in alle rijmodi wel op eco staan. Je merkt dat het afkoelen wat langer duurt als je in een hete auto stapt. Maar meestal doe ik de ramen even een paar minuten open en daarna weer dicht. Dan is hij voor mij snel genoeg op 20 graden.
Zo deed ik dat ook met mijn andere auto's (geen EV zonder eco stand). Even wat rijwind erdoor zorgt voor de snelste temperatuurdrop.

Pagina: 1 ... 144 ... 195 Laatste