Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-09 15:58
zerocool schreef op maandag 26 juni 2023 @ 12:49:
[...]

Dat is al wel drie jaar geleden, maar is het dan van de ene op de andere dag over en uit? De dag er voor koelde hij nog erg goed....In ieder geval nu afspraak ingepland, maar kan pas over 3 weken terecht.... :(
Je username is wel toepasselijk >:)

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-09 11:56
Weer een update over de stukkende ioniq.
De Garage in Almere heeft contact gehad met Hyundai en volgens Hyundai ligt het toch echt aan die kabelboom en gaat de auto dus woensdag op transport naar Hilversum.
Nu weet ik dat het inbouwen van die kabel zon beetje een hele dag duurt en dat ze in Hilversum ook tot over de nok gevuld zitten dus ik vraag me af hoe lang dat gaat duren.
Ik vraag me ook af of ik geen aanspraak kan maken op vervangend vervoer daar het zo lang geduurt heeft tot de onderdeel binnen was.

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mikkem
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-08 13:02
Fijn dat hij straks in ieder geval bij je eigen dealer staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holgersson
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Headshot_NL schreef op maandag 26 juni 2023 @ 11:49:
[...]

Je kunt natuurlijk de melding negeren tot je afspraak. Ik heb nu ook de melding en het onderhoud staat voor over 3 weken.
Je kunt hem blijkbaar zelf resetten al heb ik dat zelf niet getest.
YouTube: Hyundai Ionic Service light reset procedure
Dit werkt. Zelf ook gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strela3133
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23-11-2024
Ik reset 'm ook altijd zelf. Auto gaat gewoon 1 x per jaar voor onderhoud (en nieuwe mobiliteitsgarantie). Meestal na ongeveer 7 maanden ff resetten. Voorlopig werkt dat prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 19:16

Metro2002

Memento mori

luke22 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 20:28:
Daar zijn we dan! een verlaage Ioniq AE.

[Afbeelding]

De auto rijdt een heel stuk strakker, iets waarvan ik overtuigd ben dat hij zo geleverd had moeten zijn nieuw.
komt in de buurt van wat een mazda 3 bijv zou doen.
Ziet er goed uit al ben ik zelf juist heel blij met de soepele vering die er standaard onder zit. Het is geen sportwagen dus dan heb ik liever dat ie ook comfortabel geveerd is. Vind het al jammer dat er nog zo weinig auto's op comfort gericht zijn, alles moet tegenwoordig maar 'sportief' (lees: Knetterhard afgeveerd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Metro2002 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 08:58:
[...]

Ziet er goed uit al ben ik zelf juist heel blij met de soepele vering die er standaard onder zit. Het is geen sportwagen dus dan heb ik liever dat ie ook comfortabel geveerd is. Vind het al jammer dat er nog zo weinig auto's op comfort gericht zijn, alles moet tegenwoordig maar 'sportief' (lees: Knetterhard afgeveerd).
Ik vind het comfort van de Ioniq dan juist weer wat tegenvallen, dat was in m'n vorige auto veel beter (de wegligging was ook nog eens veel beter...) Dat was wel een klasse groter, dus op zich wel logisch.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• luke22
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17-09 12:12
SpongeRob schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 09:05:
[...]

Ik vind het comfort van de Ioniq dan juist weer wat tegenvallen, dat was in m'n vorige auto veel beter (de wegligging was ook nog eens veel beter...) Dat was wel een klasse groter, dus op zich wel logisch.
Dan zal je deze verlaagveren als een verademing ervaren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravenstein
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16-09 16:24
luke22 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 20:28:
Daar zijn we dan! een verlaage Ioniq AE.

[Afbeelding]
ik heb er ook over zitten denken, maar ben vooral bang voor de drempels. Woon je in de buurt toevallig? (Uden) ben wel benieuwd hoe het rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicespark
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Totaal verrast was ik toen ik afgelopen week geen laadkabel meer aantrof in de achterbak. Kan me niet voorstellen dat ik 'm vergeten ben, maar ook dat ie gejat kan zijn lijkt me stug. Wel een tijd rondgereden met het defecte 'laadpoortvergrendelings-issue'.
Enfin, mijn vraag is of iemand de lengte kent of zou willen opmeten van de meegeleverde laadkabel bij de Ioniq 'classic' 28kWh. Die beviel goed en dan weet ik wat ik moet bestellen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:42
dicespark schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 15:27:
Totaal verrast was ik toen ik afgelopen week geen laadkabel meer aantrof in de achterbak. Kan me niet voorstellen dat ik 'm vergeten ben, maar ook dat ie gejat kan zijn lijkt me stug. Wel een tijd rondgereden met het defecte 'laadpoortvergrendelings-issue'.
Enfin, mijn vraag is of iemand de lengte kent of zou willen opmeten van de meegeleverde laadkabel bij de Ioniq 'classic' 28kWh. Die beviel goed en dan weet ik wat ik moet bestellen!
5 meter is standaard volgens mij?
Ik heb zelf een 8 meter, dan kan ik ook makkelijk andersom parkeren.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Let wel op dat je een 32A kabel neemt (voor het geval dat...)

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:02
dicespark schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 15:27:
ik denk 6m. maar als je een andere neemt zou ik 8m nemen. dan kan je ook goed aansluiten op een laadpaal bij de bumper rechtsvoor.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:06
https://www.lidl.nl/p/ult...bel-type-2-5-m/p100356603

Hier hebben ze een nette prijs.
5 meter en geschikt voor 22 kW, dus geschikt voor 1-fase 32 ampère.

Destijds kon je ze ook kopen bij Tesla voor €99. Alleen was dat 4 meter.

[ Voor 7% gewijzigd door Headshot_NL op 29-06-2023 16:35 ]

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerard1950
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21-04-2024
daemonix schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 16:00:
Let wel op dat je een 32A kabel neemt (voor het geval dat...)
Welk geval bedoel je hier?
Ik heb een Ioniq 28 en overweeg aanschaf lange kabel, omdat ik een fietsendrager heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:13

Super_ik

haklust!

Het geval dat de laadpaal ook 32A kan leveren.

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
Vandaag de OBD2 dongle binnengekregen (uiteindelijk een Vgate icar pro gekocht) en de app Car Scanner Pro gebruikt.

Even wat mee gespeeld met een stilstaande Ioniq die voor 50% geladen is. Geruststellende constatering voor nu is dat de cellen allemaal hetzelfde voltage hebben (3,64).

Ga er de komende tijd wat meer mee rommelen en ook meten bij 20% en 100%.

Nog tips of suggesties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17-09 17:15
Mikkem schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 19:00:
Vandaag de OBD2 dongle binnengekregen (uiteindelijk een Vgate icar pro gekocht) en de app Car Scanner Pro gebruikt.

Even wat mee gespeeld met een stilstaande Ioniq die voor 50% geladen is. Geruststellende constatering voor nu is dat de cellen allemaal hetzelfde voltage hebben (3,64).

Nog tips of suggesties?
Ja, niet te druk om maken 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
Mikkem schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 19:00:

Nog tips of suggesties?
abrp

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:42
Ik heb zelf ook een extra 8m kabel bij de Ioniq, 3-fase 32a zelfs, om mee te nemen naar een evenuele volgende EV die wel meerfase laden ondersteunt.

EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john engelen
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-03-2024
goedemorgen allemaal,

Ik ben nu sinds 2 weken in het bezit van een hyundai iconiq ev uit 2019 het premium model, de auto bevalt me uitstekend, maar toch heb ik een paar vraagjes waar jullie denk ik antwoord op kunnen geven, aangezien ik hier heb gelezen dat er al veel zijn die al vanaf dag 1 ioniq ev rijden.

Heb ook al veel gelezen op internet maar zijn toch veel meningen.

- heb nu ac en dc op 80% charge staan, moet ik een keer in de zoveel tijd ook naar 100% laden of niet?

- In het info scherm staat dat mijn laatste systeem update van 07-07-2022 is. is dat puur navigatie of hoort daar meer bij

-als ik een dashcam laat installeren kan die dan via het scherm in de middenconsole werken of is dit te ver gedacht?

graag lees ik jullie tips en ervaringen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:28

timovd

Voorsprong door techniek

2019 kan het oude model zijn, maar ook mj 2020.
- ja
- ook multimedia software
- alles kan, maar niet out-of-the-box

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:05
Les 1: leer de modelnaam van je wagen, het staat er vanachter in het groot op ;)

Persoonlijk zou ik altijd tot 100% laden. De wagen heeft een buffer die groot genoeg is en ben nog niet veel mensen tegengekomen waarbij de SoH echt achteruit is gegaan. @timovd, als hij dit kan instellen is het een MY2020 met 38kWh batterij, de 28kWh batterij kon je dit niet instellen

Het gaat om meer dan navigatie. Je kan dit door je garage laten updaten, of je kan het zelf doen. De nodige software is te vinden op https://update.hyundai.com

Niet echt, de console zelf mag dan wel op Android draaien, zelfs als je uit de Hyundai omgeving weet te komen is de kans klein dat de nodige apps gaan werken vanwege de enorm oude Android versie waar dit op gebouwd is.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
Blokker_1999 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 10:11:

Het gaat om meer dan navigatie. Je kan dit door je garage laten updaten, of je kan het zelf doen. De nodige software is te vinden op https://update.hyundai.com
De navigatie kan je zelf updaten, maar de firmware niet toch?

Of komt dat in 1 pakket?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatsSkoe
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 05-09 20:53
Mikkem schreef op zondag 2 juli 2023 @ 10:12:
[...]

De navigatie kan je zelf updaten, maar de firmware niet toch?

Of komt dat in 1 pakket?
Komt in 1 pakket bij mij. Software is geupdate naar 1 juni versie. Firmware naar 17 mei versie. Zie hieronder oud vs nieuw na update vorige week. (Ioniq 38 kWh)

Softwareversie
AE_E_PE.EUR.S5W_L.001.001.221129
AE_E_PE.EUR.S5W_L.001.001.230601

Firmwareversie
AE_E_PE.EUR.02.221124
AE_E_PE.EUR.02.230517

Navigatie-app-versie
STD5W.EUR.HMC.221118.a3a226b
STD5W.EUR.HMC.230516.afa908d

Map version
EUR.15.47.67.025.621.5
EUR.16.41.71.014.621.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
Het valt mij op dat sinds de laatste update de navigatie vaak geen live data meer heeft.
Dus geen groen lijntje meer op de kaart en geen omleidingen of files.

De auto maakt wel goed verbinding met mijn telefoon. Meestal werkt het weer als ik de auto even uit en aan zet.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Philos31
Update nummer zoveel:

Afgelopen week na 3 weken stil gestaan te hebben bij de "dealer" in Almere, waar ze 2x 10 minuten de auto hebben uitgelezen, staat de auto sinds Donderdag bij mijn eigen dealer in Hilversum.
Vanmorgen mocht ik van hun ook vervangend vervoer halen (in Almere begrepen ze niet dat zonder auto zitten best lastig is) en zag ik dat de auto op de brug stond met de helft van het interieur buiten de auto (het probleem zit blijkbaar onder de middenconsole)

Zojuist kreeg ik meldingen van OVMS dat de auto weer aan staat, en ik zie dat hij ook al een behoorlijke poos aan blijft (dat is een verbetering ten opzichte van na 2 minuten vanzelf uit gaan)
Dus ze zijn er in Hilversum ondanks minimaal dezelfde drukte toch echt aan bezig.

Ik heb deze dealer toen ook uitgezocht door hier in het forum mee te lezen naar ervaringen, ik ben blij dat ik daar zit en niet in Almere.

Ik update weer als ik wat weet.

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:21
Philos31 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 14:23:
Update nummer zoveel:

Afgelopen week na 3 weken stil gestaan te hebben bij de "dealer" in Almere, waar ze 2x 10 minuten de auto hebben uitgelezen, staat de auto sinds Donderdag bij mijn eigen dealer in Hilversum.
Vanmorgen mocht ik van hun ook vervangend vervoer halen (in Almere begrepen ze niet dat zonder auto zitten best lastig is) en zag ik dat de auto op de brug stond met de helft van het interieur buiten de auto (het probleem zit blijkbaar onder de middenconsole)

Zojuist kreeg ik meldingen van OVMS dat de auto weer aan staat, en ik zie dat hij ook al een behoorlijke poos aan blijft (dat is een verbetering ten opzichte van na 2 minuten vanzelf uit gaan)
Dus ze zijn er in Hilversum ondanks minimaal dezelfde drukte toch echt aan bezig.

Ik heb deze dealer toen ook uitgezocht door hier in het forum mee te lezen naar ervaringen, ik ben blij dat ik daar zit en niet in Almere.

Ik update weer als ik wat weet.
Zo zie je maar, een goede en meedenkende dealer is toch echt wel belangrijk. Daarom zou ik eigenlijk ook niet zo snel een merk kopen die geen dealers hebben zoals Tesla of merken uit China.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
MatsSkoe schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 11:53:
[...]

Komt in 1 pakket bij mij. Software is geupdate naar 1 juni versie. Firmware naar 17 mei versie. Zie hieronder oud vs nieuw na update vorige week. (Ioniq 38 kWh)

Softwareversie
AE_E_PE.EUR.S5W_L.001.001.221129
AE_E_PE.EUR.S5W_L.001.001.230601

Firmwareversie
AE_E_PE.EUR.02.221124
AE_E_PE.EUR.02.230517

Navigatie-app-versie
STD5W.EUR.HMC.221118.a3a226b
STD5W.EUR.HMC.230516.afa908d

Map version
EUR.15.47.67.025.621.5
EUR.16.41.71.014.621.5
Dat had ik dan verkeerd begrepen, goed om te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john engelen
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-03-2024
Blokker_1999

dank voor je antwoord, ik zal beter opletten met mijn spillingkontrole.

Ik heb inderdaad de 38kwh uitvoering,

zijn er kosten aan verbonden aan het updaten via de garage. is mijn allereerste auto waar ik dat bij kan doen namelijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Philos31
PeterZ(on) schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 14:38:
[...]

Zo zie je maar, een goede en meedenkende dealer is toch echt wel belangrijk. Daarom zou ik eigenlijk ook niet zo snel een merk kopen die geen dealers hebben zoals Tesla of merken uit China.
Ongelooflijk. 3 weken in Almere voor 10 minuten uitlezen, Donderdagavond naar Hilversum gebracht.
Gisteren een leenauto opgehaald, en vanmiddag de auto opgehaald, hij is klaar.
De PTC was stuk en een aanstuurkabel daarvan ook. Dat wisten we, maar de auto begon door de kabel nu ook errors te produceren waardoor de computer dacht: Dit is niet goed... ik doe hem weer uit.

Het is allemaal gerepareerd! Ik ben zo blij dat hij weer voor de deur staat. 3,5 week zonder Ioniq is niet te doen ;)
Mijn vrouw heeft de auto opgehaald en een taart afgeleverd omdat ze toch gewoon tijdens de drukte de tijd hebben genomen. Hopelijk smaakt het! Ben echt heel blij met mijn dealer.

[ Voor 11% gewijzigd door Philos31 op 05-07-2023 15:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Philos31 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 15:15:
[...]

Ongelooflijk. 3 weken in Almere voor 10 minuten uitlezen, Donderdagavond naar Hilversum gebracht.
Gisteren een leenauto opgehaald, en vanmiddag de auto opgehaald, hij is klaar.
De PTC was stuk en een aanstuurkabel daarvan ook. Dat wisten we, maar de auto begon door de kabel nu ook errors te produceren waardoor de computer dacht: Dit is niet goed... ik doe hem weer uit.

Het is allemaal gerepareerd! Ik ben zo blij dat hij weer voor de deur staat. 3,5 week zonder Ioniq is niet te doen ;)
Mijn vrouw heeft de auto opgehaald en een taart afgeleverd omdat ze toch gewoon tijdens de drukte de tijd hebben genomen. Hopelijk smaakt het! Ben echt heel blij met mijn dealer.
Dat is goed nieuws dus en er was minder stuk dan eerst werd gezegd. Dit doet mij weer denken aan mijn pech in Frankrijk, heeft er weken gestaan en eenmaal terug bij mijn dealer was die in no-time gerepareerd. :)

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
PeterZ(on) schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 15:29:
[...]

Dat is goed nieuws dus en er was minder stuk dan eerst werd gezegd. Dit doet mij weer denken aan mijn pech in Frankrijk, heeft er weken gestaan en eenmaal terug bij mijn dealer was die in no-time gerepareerd. :)
Nou ze hebben er wel echt 7 uur aan besteed, maar ze wisten wel al dat dit moest gebeuren (zou in september gedaan worden) en hadden inmiddels de onderdelen (die wel uit Korea moesten komen)
Aan de andere kant ben ik alleen maar blij dat hij er weer is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Philos31 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 15:35:
[...]

Nou ze hebben er wel echt 7 uur aan besteed, maar ze wisten wel al dat dit moest gebeuren (zou in september gedaan worden) en hadden inmiddels de onderdelen (die wel uit Korea moesten komen)
Ja het zal best een arbeidsintensieve klus zijn maar zij wisten wel wat te doen en handelde daar naar. Maar je hebt hem weer en daar gaat het toch om, geniet er van. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
Philos31 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 15:35:
[...]

Viel de reparatie nog onder garantie (die was verlopen, maar dit was al eerder gepland)?
Zo nee, mag ik vragen wat je kwijt was?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Philos31
Mikkem schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 16:30:
[...]

Viel de reparatie nog onder garantie (die was verlopen, maar dit was al eerder gepland)?
Zo nee, mag ik vragen wat je kwijt was?
Het defect was een maand voor het verlopen van de garantie bekend, dus garantie, daarnaast heb ik de verlengde garantie, dus dan had het daar onder gevallen. Ik weet dat de PTC vervangen alleen voor het onderdeel 800 euro kost, laten we voor de kabel 200 nemen en 10 uur werk, 2 uur onderzoek, 7 uur reparatie en 1 uur testen: 1800 euro, maar ja dat is dan minimaal....

Ik heb 660 voor die 2 jaar extra garantie betaald, en zelfs al gaat er nu niets meer stuk ben ik toch blij dat ik het gedaan heb.
Het vervelende is dat je met een EV nog niet even naar een beunhaas om de hoek kan, dus je betaald sowieso de hoofdprijs bij de merkendealer.

Ik heb hiernaast ook en BMW C-Evolution (Een EV motorscooter op basis van een i3) en die heeft als bekend probleem dat de ILM (Intergrierter Lade Modul) ofwel de onboard charger nog wel eens kapot wil gaan. Dat kost 2500-2800 euro, er is niemand die die dingen repareerd (er zit een hobbyclub in Spanje, maar verder niet)
Moet je aandrijfriem vervangen worden? 800 euro alleen voor de riem (voor de C600, de benzinevariant koop je die voor 200)

Het is wat het is, ik ben blij dat het weer werkt. En ik hoop dat de BMW niet stuk gaat >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPr
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 17-09 01:36
@Philos31 Vreemd dat niemand zo’n laadmodule kan repareren, dat moet toch mogelijk zijn tegen aanvaardbare kosten. Ik kijk ook wel eens naar een C-Evolution om aan te schaffen, maar vanaf nu nooit meer.
Dit is de hoofdreden dat ik mijn Ioniq verkocht heb, buiten de garantie kun je zeer dure reparaties krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
RonaldPr schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 19:03:
@Philos31 Vreemd dat niemand zo’n laadmodule kan repareren, dat moet toch mogelijk zijn tegen aanvaardbare kosten. Ik kijk ook wel eens naar een C-Evolution om aan te schaffen, maar vanaf nu nooit meer.
Dit is de hoofdreden dat ik mijn Ioniq verkocht heb, buiten de garantie kun je zeer dure reparaties krijgen.
Nu ga ik een beetje veel off-topic, maar ik heb de C-evolution tegen bijna sloopprijs gekocht particulier, mocht hij stuk gaan en niet normaal te repareren zijn is hij in onderdelen minimaal waard wat ik er voor betaald heb.

Maar ik zou er zeker eens een stukje op gaan rijden als je dat nog nooit gedaan hebt. Het is wel een leuke ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Misschien is het je nog niet opgevallen, maar die zeer dure reparaties kunnen met ieder merk auto hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Hoe is de schade-afhandeling bij de Hyundai dealers?
Afgelopen weekend is er iemand mijn achterportier ingereden. Er zit een enorme deuk in en rondom wat krasjes. Tegenpartij heeft schuld bekend, dus alles wordt vergoed (door de verzekering van tegenpartij). Uiteraard wil ik dit laten herstellen. Of kan ik beter naar een generieke hersteller? Binnenkort moet ik voor een beurt naar de dealer, dus de voorkeur is om het tegelijkertijd aan te pakken.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
timovd schreef op maandag 10 juli 2023 @ 07:38:
Hoe is de schade-afhandeling bij de Hyundai dealers?
Afgelopen weekend is er iemand mijn achterportier ingereden. Er zit een enorme deuk in en rondom wat krasjes. Tegenpartij heeft schuld bekend, dus alles wordt vergoed (door de verzekering van tegenpartij). Uiteraard wil ik dit laten herstellen. Of kan ik beter naar een generieke hersteller? Binnenkort moet ik voor een beurt naar de dealer, dus de voorkeur is om het tegelijkertijd aan te pakken.
Ik denk dat het belangrijker is een schadehersteller te kiezen die goed werk aflevert dan of het een dealer is of een algemene schadehersteller. Mijn laatste twee akkefietjes aan mijn Toyota destijds waren gedaan door de schadehersteller van mijn Toyotadealer zelf en daarna door de schadehersteller van een Hyundai dealer, en waren beiden ondermaats. Plat gezegd, slecht werk en oplichting van de verzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
PeterZ(on) schreef op maandag 10 juli 2023 @ 09:22:
[...]

Ik denk dat het belangrijker is een schadehersteller te kiezen die goed werk aflevert dan of het een dealer is of een algemene schadehersteller. Mijn laatste twee akkefietjes aan mijn Toyota destijds waren gedaan door de schadehersteller van mijn Toyotadealer zelf en daarna door de schadehersteller van een Hyundai dealer, en waren beiden ondermaats. Plat gezegd, slecht werk en oplichting van de verzekering.
Helemaal mee eens. Mijn Hyundai dealer heeft gelukkig wel een goede reputatie als het aankomt op het herstellen van schade en heb er ook al 2 keer een wagen laten herstellen naar alle tevredenheid. De kost maakt me dan iets minder uit als het voor de verzekering is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
Herstelling van elektronica is verdomd moeilijk en tijdsintensief als je eerst al van een goed systeem moet gaan ontdekken hoe alles juist hoort te werken. De fabrikanten geven geen informatie over welke signalen hoe lopen of welke onderdelen waar worden gebruikt. Het kan zelfs zijn dat de hoog vermogen onderdelen (IGBTs en diodes) specifieke typenummers hebben die exclusief voor de fabrikant zijn gemaakt. Dan kan je die onderdelen niet eens los kopen. Je gaat honderden zoniet duizenden uren steken in het reverse engineeren van heel het systeem. Dat kan je al snel honderdduizenden Euro kosten.

Wie gaat zich daar mee bezig houden?

Ik heb het ooit in een iets groter formaat meegemaakt. We kochten nieuwe systemen en vroegen aan de fabrikant of we er een testbank bij konden kopen zodat we zelf een triage konden doen als er defecte onderdelen waren en op termijn ook kleine herstellingen konden doen. Werkte toen voor 1 van de weinige bedrijven in Europa die nog een eigen hersteldienst heeft ipv zuiver met onderhoudscontracten te werken. Is goed zij de fabrikant, voor 3 miljoen mag je een testbank kopen. Zonder verpinken gaf onze directie daar de goedkeuring voor. Fabrikant komt terug: euh ... die testbank? Die verkopen we eigenlijk niet. We hadden er een absurd hoge prijs op gezet omdat we dachten dat niemand die zou betalen.

We hebben simpelweg tegen de directie gezegd: geef ons dat budget maar, bouwen we er zelf wel een testbank voor. Het heeft de nodige tijd gekost, veel studiewerk, maar de testbank is er uiteindelijk wel gekomen. En met de opgedane kennis werden ook weer andere testsystemen gebouwd zodat men steeds meer los kan testen zonder het volledige geheel te moeten hbeben. Maar het heeft enorm veel geld gekost en bracht ze nog altijd geen stap dichter bij herstelling tot op component niveau, want de fabrikant van de IGBTs liet weten: kunnen we niet verkopen aan jullie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPr
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 17-09 01:36
daemonix schreef op zondag 9 juli 2023 @ 21:22:
[...]

Misschien is het je nog niet opgevallen, maar die zeer dure reparaties kunnen met ieder merk auto hoor.
Klopt, en dan met name elektrische auto’s.
Onderdelen zijn extreem duur, ik ken iemand met een Renault Zoë die niet meer wilde snelladen en de reparatie zou op 8500.- komen, dus die heeft hem maar verkocht en zijn verlies genomen.

Maar je hebt wel gelijk dat bij alle moderne auto’s de reparaties kostbaar kunnen zijn, zeker met elektronica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
RonaldPr schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 14:32:
[...]

Klopt, en dan met name elektrische auto’s.
Onderdelen zijn extreem duur, ik ken iemand met een Renault Zoë die niet meer wilde snelladen en de reparatie zou op 8500.- komen, dus die heeft hem maar verkocht en zijn verlies genomen.

Maar je hebt wel gelijk dat bij alle moderne auto’s de reparaties kostbaar kunnen zijn, zeker met elektronica.
Probeer eens een ICE motor van Audi of VW, of een DSG bak van dezelfde leverancier. Heeft niets met elektronica te maken, maar is gewoon heel duur, en komt vaker voor dan ze je willen laten weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
Mijn Ioniq 28 laadt ineens niet meer op. Sessie op de paal start normaal, klik, blauw licht maar de auto gaat niet laden.

Geen enkele foutmelding of wat.

3 palen en beide laadkabels die ik heb geprobeerd, gaat niet laden.

Iemand een tip voor ik de dealer ga bellen?

EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:20

WCA

UniMatrix schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 14:44:
Mijn Ioniq 28 laadt ineens niet meer op. Sessie op de paal start normaal, klik, blauw licht maar de auto gaat niet laden.

Scheduled charging instellingen helemaal nagekeken?

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
WCA schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 14:51:
[...]

Scheduled charging instellingen helemaal nagekeken?
Nooit gebruikt en niet aangezeten, maar kan even kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA

WCA

UniMatrix schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 14:53:
[...]

Nooit gebruikt en niet aangezeten, maar kan even kijken.
Ik heb laatst zo'n bluetooth OBD2 dongeltje besteld (een van Veepeak, ik had er eerst een van 9 euro maar die deed het niet). Kan behoorlijk wat data uitlezen, wellicht dat je daar iets mee vindt. Ik gebruik de app Car Scanner

Share and Enjoy!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
UniMatrix schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 14:44:

Probeer nog even een snellader, er maakte hier laatst iemand melding dat AC laden niet lukte maar DC wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• UniMatrix
Fixed it myself - for now...

Bleek dat de kabel niet aan de auto vergrendelde.

Dus de kofferbak ingedoken en een paar keer aan het handmatig-ontgrendelen-kabeltje getrokken. Blijkbaar is de vergrendeling weer "los" en nu vergrendelt hij en start de sessie...

Even in de gaten houden maar...

Kosten nieuwe vergrendel unit? :)

EDIT: dit was nuttig: https://evmotorr.com/hyundai-ioniq-not-charging/

[ Voor 9% gewijzigd door UniMatrix op 12-07-2023 15:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:13

Super_ik

haklust!

Op die vergrendeling is een recall geweest, heb je die wel gehad? Je kunt recalls voor je auto opzoeken op de website van de rdw: https://www.rdw.nl/partic.../terugroepacties-opzoeken

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
Super_ik schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 16:42:
Op die vergrendeling is een recall geweest, heb je die wel gehad? Je kunt recalls voor je auto opzoeken op de website van de rdw: https://www.rdw.nl/partic.../terugroepacties-opzoeken
Is gedaan en staat niet meer open.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17-09 17:15
UniMatrix schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 18:26:
[...]

Is gedaan en staat niet meer open.
Hier zelfde verhaal en toen is ie daarna nogmaals (gratis) vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ravenstein
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16-09 16:24
239,63 was ik kwijt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Onze Ioniq 28kwh zeurde om een beurt. Afspraak gemaakt met de garage, maar die kan pas over een maand. Aangezien ik mij stoorde aan de melding, de melding gereset. (OK knop 5 sec ingedrukt houden).
Daarna kwam de auto opeens met een AEB foutmelding. Auto een keer uit en aangezet en een paar KM gereden en de melding was weg.

Helaas kwam gisteren de melding weer terug. Auto uit en aangezet en melding was weer weg.
Vandaag weer de melding en kreeg hem niet meer weg met uit en aan zetten. Heb een nieuwe reset gedaan en melding was weer weg.

Ik hoop dat hij weg blijft en er geen ABS sensor van een wiel defect is oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:03

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Inmiddels voor de tweede keer niet meteen weg kunnen rijden van het strand en de camping omdat de 12V accu helemaal leeg was gelopen.

Het lijkt er bijna op dat de auto niet wil 'slapen' als er de hele dag spullen in en uit gaan, of er deuren of een kofferbak regelmatig een poosje open blijven staan. Met als gevolg al na 1 dagdeel een platte startaccu.

Als de auto thuis, op slot, soms zelfs aan een niet actieve lader dagen lang staat heb ik nergens last van.

Herkent iemand dit gedrag?

Ik wacht nu op een nieuwe accu om te zien of het probleem daarmee weg is, maar gezien de specifieke situaties waarin hij leeg is vermoed ik dat actief blijvende elektronica de basis issue is..

OC / CM - Begint eer ge Bezint

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThsAdrns
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17-09 16:29

ThsAdrns

Be the change!

Als ik andere fora (o.a. Going Electric) zo lees, is dat bij de Ioniq en de Kona wel een bekend euvel. Diverse gebruikers hebben een 12V booster (uit de kluiten gewassen power bar) bij het reservewiel of in het dashboardkastje gelegd om zichzelf uit de nood te kunnen helpen. Er is vaak immers niet meer aan de hand dan een diepontladen 12V accu (hoewel deze eigenlijk uit de HV accu zou moeten worden bijgeladen, wat kennelijk niet altijd even betrouwbaar gebeurt).

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 21:38

Shapeshifter

Get it over with

Scatman_II schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 16:04:
Inmiddels voor de tweede keer niet meteen weg kunnen rijden van het strand en de camping omdat de 12V accu helemaal leeg was gelopen.

Het lijkt er bijna op dat de auto niet wil 'slapen' als er de hele dag spullen in en uit gaan, of er deuren of een kofferbak regelmatig een poosje open blijven staan. Met als gevolg al na 1 dagdeel een platte startaccu.

Als de auto thuis, op slot, soms zelfs aan een niet actieve lader dagen lang staat heb ik nergens last van.

Herkent iemand dit gedrag?

Ik wacht nu op een nieuwe accu om te zien of het probleem daarmee weg is, maar gezien de specifieke situaties waarin hij leeg is vermoed ik dat actief blijvende elektronica de basis issue is..
Hoe ik het begrepen heb is dat het automatisch bijladen van de 12V accu vanuit de hoofdaccu niet plaats kan vinden als de auto niet vergrendeld is. Dus als jij aangeeft dat de 12V accu leegloopt als je de deuren open laat staan, maar dat dat niet gebeurt als je de auto op slot doet klinkt logisch.

Daarnaast kan het gebeuren dat je met een lege 12V accu komt te staan als je hem aan een laadpunt hangt, maar de auto niet vergrendeld. De auto zal dan met de paal blijven communiceren, maar kan niet bijladen vanuit de hoofdaccu.

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scatman_II
  • Laatst online: 23:03

Scatman_II

R9500 Pro >:)

@ThsAdrns @Shapeshifter Dank voor jullie reacties.
Wat ik vooral knullig vind is dat dit nou juist met een EV gebeurt, staan pielen met startkabels / 12V booster :p
En dit is voor mij toch een use case die relatief vaak voor komt zomers, even de auto open laten staan. Met name irritant dat de achterklep niet mechanisch ontgrendelt, die gaat dan gewoon niet meer open ook al is de auto niet op slot.

Gelukkig had ik inderdaad van deze issue gelezen en al een booster aangeschaft voor in het dashboardkastje.

Ter info ter herkenning; de eerste keer startte het systeem nog half op na het indrukken van de startknop, werd het rempedaal 'zacht' maar ging daarna alles knipperen en raar doen. De tweede keer ging alleen de startknop nog zachtjes branden, maar verder geen sjoege.

OC / CM - Begint eer ge Bezint

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meestermaas
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 23:37
Afgelopen maandag bij Broekhuis in Harderwijk geweest voor een recall. Ze hebben de waterpomp van het accu koelsysteem vervangen en het systeem geflushed. In 1 dag gedaan, dus heb er een leuke dag van gemaakt op de Veluwe met het gezin.

Op de terugweg bleek de auto ineens geen range meer aan te geven. De EV knop en setup knop deden het ook niet. Even aan de lader was voldoende om het te resetten en de melding "koelvloeistof bijvullen" niet meer gehad.

Wel hebben ze de software update nog niet gedaan. Hadden ze geen tijd meer voor. In augustus gaan we de eerste APK doen met beurtje en dan neem ik de software update mee.

Offerte gevraagd (zonder interieur filter) bij Autogroep Twente. Een stuk dichterbij. Ga ook offerte vragen bij Broekhuis. Kijken wat het verschil is in prijs...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerocool
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:59
zerocool schreef op zondag 25 juni 2023 @ 16:07:
Dit warme weer was kennelijk de nekslag voor mijn airco, er komt alleen nog maar warme lucht uit en gesis. Iemand ervaring mee? Compressor? Natuurlijk net uit de garantie dus zal lieve duit gaan kosten?
Nou, het is de verdamper die lek is. Dashboard moet er uit, ben zeker 1000 euro kwijt …

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjabba1979
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 16-09 20:44
zerocool schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 17:35:
[...]

Nou, het is de verdamper die lek is. Dashboard moet er uit, ben zeker 1000 euro kwijt …
Ik lees dat toch wat vaker terug, niet heel vaak maar wel te vaak...
Zelf de extra garantie afgesloten maar ik gebruik airco ook alleen als het warm is, sommige hebben dat standaard altijd aan.
Heb je meer info over jouw Ioniq? Bouwjaar uitvoering enz? Ben namelijk wel benieuwd of er een bepaalde serie verdampers is gebruikt welke defect raken of dat het mogelijk door gebruik (alsnog te vroeg() defect raakt.
De verdamper heb je volgens mij voor nog geen 150,-, rest is arbeid dus bij zelf betalen kan je dit ook ergens anders laten doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
Sjabba1979 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 17:40:
[...]

Zelf de extra garantie afgesloten maar ik gebruik airco ook alleen als het warm is, sommige hebben dat standaard altijd aan.
Heb je meer info over jouw Ioniq? Bouwjaar uitvoering enz? Ben namelijk wel benieuwd of er een bepaalde serie verdampers is gebruikt welke defect raken of dat het mogelijk door gebruik (alsnog te vroeg() defect raakt.
De verdamper heb je volgens mij voor nog geen 150,-, rest is arbeid dus bij zelf betalen kan je dit ook ergens anders laten doen...
Mijn Kia Niro (die veel onderdelen deelt met de Ioniq) had ook een kapotte verdamper. Kia heeft 7 jaar fabrieksgarantie, dus had geluk dat de reparatie er binnen viel.

Is inderdaad een boel werk, maar ergens ook een klus waarvan je graag wil dat die uitgevoerd wordt door iemand die dat vaker gedaan heeft.
Bij Kia staat er anderhalve dag voor, de monteur kon het in 1 (want vaker gedaan). Moest nog wel 1 keer terug omdat er een stekkertje vergeten was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
zerocool schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 17:35:
[...]

Hier begin dit jaar dit probleem: Eur 1500,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhead22
  • Niet online
jhead22 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 13:00:
Onze Ioniq 28kwh zeurde om een beurt. Afspraak gemaakt met de garage, maar die kan pas over een maand. Aangezien ik mij stoorde aan de melding, de melding gereset. (OK knop 5 sec ingedrukt houden).
Daarna kwam de auto opeens met een AEB foutmelding. Auto een keer uit en aangezet en een paar KM gereden en de melding was weg.

Helaas kwam gisteren de melding weer terug. Auto uit en aangezet en melding was weer weg.
Vandaag weer de melding en kreeg hem niet meer weg met uit en aan zetten. Heb een nieuwe reset gedaan en melding was weer weg.

Ik hoop dat hij weg blijft en er geen ABS sensor van een wiel defect is oid.
De ABS sensor rechts achter blijkt defect te zijn. De vakgarage geeft aan dat alleen de sensor vervangen meestal niet lukt aangezien de ervaring leert dat het kunstof vaak afbreekt. De complete wielnaaf met sensor moet vervangen worden, kosten incl monteren 600+ euro. :|

Dit las ik ook al op internet, dus het moet maar gebeuren.

[ Voor 3% gewijzigd door jhead22 op 15-07-2023 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
jhead22 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 10:11:
[...]

De ABS sensor rechts achter blijkt defect te zijn. De vakgarage geeft aan dat alleen de sensor vervangen meestal niet lukt aangezien de ervaring leert dat het kunstof vaak afbreekt. De complete wielnaaf met sensor moet vervangen worden, kosten incl monteren 600+ euro. :|

Sensor los kost Eur 50 op Amazon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_Poncho
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:25
jhead22 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 10:11:
[...]

Is dit hetzelfde probleem? YouTube: Hyundai Ioniq rear wheel/ABS sensor removal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zerocool
Sjabba1979 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 17:40:
[...]

Gaat om een 2018 28kwh Ioniq, 170.000km. Climate control staat altijd op auto. Afgelopen jaren geen enkel probleem mee gehad, maar dit was van de eene op de andere (warme) dag over en uit. Ik lees het ook vaker, en niet alleen bij ioniqs. Mijn volgende wordt een Kia, toch twee jaar extra garantie terwijl het technisch dezelfde auto is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhead22
  • Niet online
Dat is hetzelfde probleem inderdaad. Voor nu laat ik het maar fixen aangezien het onderdeel al besteld is en we de auto snel weer nodig hebben. Mocht het probleem nog een keer opspelen dan ga ik het zelf maar oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
zerocool schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 12:10:
[...]

Gaat om een 2018 28kwh Ioniq, 170.000km. Climate control staat altijd op auto. Afgelopen jaren geen enkel probleem mee gehad, maar dit was van de eene op de andere (warme) dag over en uit. Ik lees het ook vaker, en niet alleen bij ioniqs. Mijn volgende wordt een Kia, toch twee jaar extra garantie terwijl het technisch dezelfde auto is.
Excact hetzelfde gehad in december vorig jaar 2018 (MY2017) maar gelukkig nog net in de garantie. Toen ook maar de extra garantie afgesloten.
Sinds het uitbouwen van het middenconsole en dashboard doet de PTC het niet meer en is de auto 4 weken uit de running geweest omdat hij het helemaal niet meer deed. Ik kan nu weer rijden maar PTC werkt nog steeds niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerocool
Philos31 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 13:13:
[...]

Excact hetzelfde gehad in december vorig jaar 2018 (MY2017) maar gelukkig nog net in de garantie. Toen ook maar de extra garantie afgesloten.
Sinds het uitbouwen van het middenconsole en dashboard doet de PTC het niet meer en is de auto 4 weken uit de running geweest omdat hij het helemaal niet meer deed. Ik kan nu weer rijden maar PTC werkt nog steeds niet.
Wat is de PTC en hoe test je of deze werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakko
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20:24
Positive Temperature Coefficient (PTC) Heater voluit. De elektrische kachel in je Ioniq. Werkt naast je warmtepomp om snel te verwarmen, vooral in de winter als je auto koud is. Is al eerder voorbij gekomen (want Philos zit er al langer mee :/ )

Bakko in "Het grote Hyundai Ioniq Electric topic"

Hoe test je of ie werkt? Zet je climate control lekker op 30 graden, ga naar het tabblad Verbruik bij EV->batterij, en kijk hoeveel hij verbruikt voor klimaat (3+kw). En of er dan ook meteen warme lucht uit je roosters komt. Dan werkt hij wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1989
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-09 19:48
Gisteren ben ik enthousiast gemaakt voor een Ioniq Electric. Ik zie dat je ze al hebt vanaf zo'n 15k.
Ik kan alleen niet echt een artikel vinden met de dingen waar je op moet letten bij aankoop van zo'n auto.
Vergeef me dat ik het teveel gevraagd vind om bijna 600 pagina's aan gesprekken door te spitten.
Is er iemand die een korte samenvatting wil geven van wat de risicopunten zijn? Ofwel, waar ik op moet letten bij aanschaf?
Is er een manier om met bijv. een dongle + app de accu status uit te lezen?
Ik kom uit de Toyota/Lexus wereld. Dus daar heb ik alle software voor, maar Hyundai is een nieuwe wereld.

[ Voor 4% gewijzigd door johan1989 op 16-07-2023 17:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lintesir
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17-09 17:44
johan1989 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 17:32:
Gisteren ben ik enthousiast gemaakt voor een Ioniq Electric. Ik zie dat je ze al hebt vanaf zo'n 15k.
Ik kan alleen niet echt een artikel vinden met de dingen waar je op moet letten bij aankoop van zo'n auto.
Vergeef me dat ik het teveel gevraagd vind om bijna 600 pagina's aan gesprekken door te spitten.
Is er iemand die een korte samenvatting wil geven van wat de risicopunten zijn? Ofwel, waar ik op moet letten bij aanschaf?
Is er een manier om met bijv. een dongle + app de accu status uit te lezen?
Ik kom uit de Toyota/Lexus wereld. Dus daar heb ik alle software voor, maar Hyundai is een nieuwe wereld.
Zoek even op "letten" in dit topic, dan vind je wel wat lijstjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakko
Ik denk de je problemen waar je hier wel eens over leest niet zo snel kan voorspellen met een proefrit. Meer een kwestie van pech of dingen die bij veel ioniqs wel een keer vervangen moet worden, of waar een terugroepactie voor is geweest. Ik zou er dus vooral op letten dat de auto altijd goed is onderhouden inclusief terugroepacties. Ook kun je zo een jong mogelijke auto kopen zodat je nog zo lang mogelijk de 5 jaar garantie hebt, die je ook kunt verlengen met 2 jaar. En vraag of het geen taxi is geweest, in Amsterdam zie je er nog heel veel bijvoorbeeld.

Met een OBD dongle en bijv. de app EV Notify kun je wat info over de accu uitlezen, maar daar wordt je waarschijnlijk niet wijzer van want die zegt gewoon 100% health bij haast elke Ioniq.

In het ideale geval doe je een proefrit van 100 naar bijna 0% accu en bereken je de accu degradatie. Maar ook daar moet je je niet blind op staren want elke Ioniq heeft wel wat degradatie, maar dat wordt niet echt meer naarmate hij ouder wordt.

Dus kortom kies een nette auto met een leuk kleurtje en stel wat vragen, je kunt niet echt een misser maken denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• viddie84
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 23-12-2024
Ik heb die van mij een jaar geleden gekocht voor 24k (Premium uit 2018 met 50k op teller), en dat was toen een normale prijs. Het is toch wel flink gezakt die prijs...

Maar ik denk dat je vooral inderdaad op onderhoudshistorie moet letten en toch ook wel op de geluiden die hij maakt. Ik heb vorig jaar in een exemplaar gereden die continu een hoog piepgeluid maakte waarvan de dealer zei dat het normaal was bij een elektromotor. Die ik uiteindelijk heb gekocht had dat niet. (Die heeft nu weer andere geluiden maar dat is een ander verhaal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
Vanmorgen was het relatief koud (16 graden) en de temperatuur stond ingesteld op 21 graden. Werk aan de winkel voor de warmtepomp.

Ik heb eerder hier iets gepost over brommen en trillen. Later vond ik aan het begin van deze topicreeks een vermelding terug, dat meer mensen dat gemerkt hadden en dat het de warmtepomp is. Dat blijkt dus. Wat een geweld, het is echt weinig subtiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
Ik vraag me ergens af: hoe kan je op onderhoudshistorie vertrouwen? Spijtig genoeg doet Hyundai in Belgie niet aan een digitaal papertrail van je onderhoud. Je kan dus niet naar je dealer gaan en vragen wat de onderhoudsgeschiedenis van een wagen is. Iets wat bij sommige andere merken wel kan.

Neem nu mijn Ioniq 28kWh. Ik ben uit nieuwsgierigheid gaan opzoeken hoe deze te koop is gezet door mijn dealer. Ik geef toe, was vooral benieuwd naar de vraagprijs. En dan lees ik in de omschrijving dat de wagen goed onderhouden is alsook dat deze ongevalvrij is.

Maar dat klopt dus niet helemaal. Ik heb het onderhoud van de wagen zelf gedaan, en in het boekje wel ingevuld wat ik gedaan heb, maar dat is nooit afgestempeld geweest door welke garage dan ook. Als de volgende eigenaar de carpass van de wagen opvraagt zal deze ook een gat van 3 jaar zonder enig bezoek aan een erkende garagist zien staan. Dan is het dus echt al speuren naar details.

Bijkomend is 1 van de registraties die men op de carpass zal vinden net van een herstelling die is uitgevoerd aan de achterbumper nadat ik daarmee tegen een verlichtingspaal ben gereden. Deukje in de bumper, netjes laten herstellen, daar ben je uiteindelijk voor verzekerd.

En zie dat hij na bijna 3 maanden nog altijd te koop staat voor net geen 21 000 euro en hoewel het 1 van de goedkopere in het land is vraag ik me af of de prijs alsnog niet te hoog is gegeven ze in Nederland goedkoper te verkrijgen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

De prijzen van de Ioniqs lijken erg hard te zakken tegenwoordig, in Frankrijk staat er een 2019 Executive (Premium) met net iets over de 20kkm te koop voor €16k!

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meestermaas
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 23:37
Klopt! Bemiddelaar van de verkoop van mijn Ioniq haalt ook veel auto's uit Frankrijk om ze hier te verkopen. Misschien is de subsidie en de betrouwbaarheid van laden in Frankrijk een oorzaak? Mijn (Franse import) bevalt goed tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
Sinds half april, toen ik mijn Ioniq kocht, zijn de prijzen voor vergelijkbare exemplaren in Nederland met zo'n € 2.000 gedaald.

Voor de auto die ik toen ingeruild heb (Niro 2017) zie ik ook een daling, maar dan wat kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FranDaMan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-09 18:12
Zeker de oude Ioniq begint nu toch echt wel "verouderd" te raken. Denk dat de prijs daarom zakt. Vooral de beperkte range maakt hem denk ik minder gewild ?

Ik vind het alleen maar mooi. Mocht ik de mijne moeten vervangen, dan kan dat voor een mooi prijsje :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000

Arfman

Drome!

Sinds februari (toen ik mijn 28kWh kocht) zijn de prijzen zo'n 3000 euro gezakt. Die auto is in 5 maanden echt niet ineens verouderd geworden :P

Denk dat het meer te maken heeft met inflatie, mensen geven minder uit, supply chain problemen zijn opgelost of veel minder, gecombineerd met de zomertijd waarin er volgens mij altijd relatief weinig auto's verkocht worden.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Autoprijzen zijn in het algemeen ook gezakt. En laten we wel wezen: de Ioniq was sinds 2021 niet meer in waarde gedaald. Dat er nu ±15% af gaat zat er wel een keer in. Als ik de mijne nu verkoop, is de totale afschrijving in 2,5 jaar nog steeds maar 10%. :P

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decramy
  • Laatst online: 22:55

decramy

root@birdie:~#

En het aanbod elektrisch betaalbare auto's groeit flink. Volgend jaar alle Model3's uit de 5-jarige lease. Meer aanbod betekent lagere prijs.

Dat scheelt, na deze vakantie gaat de Volvo vervangen worden door een 38kWh-variant 😊

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan1337
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09-09 20:39
Ik zit net als @johan1989 wat serieuzer te loeren naar een Ioniq 28kWh, en haak graag aan om wat wijzer te worden.
Bakko schreef op zondag 16 juli 2023 @ 20:18:
Met een OBD dongle en bijv. de app EV Notify kun je wat info over de accu uitlezen, maar daar wordt je waarschijnlijk niet wijzer van want die zegt gewoon 100% health bij haast elke Ioniq.
Is het zo dat je met de OBD icm bepaalde apps ook de variatie in spanning van de losse accucellen kunt zien? Dat heb ik Bjorn Nyland wel eens zien doen, en zou inzicht moeten geven in de staat van deze cellen.

Verder ben ik nog benieuwd:
  1. Kun je het opstartdeuntje/muziekje van de Ioniq ook ergens uitschakelen?
  2. Blijft een uitgeschakelde VESS behouden, of staat dat default altijd weer aan als je de auto opnieuw start?
  3. Met welke lichaamslengte kun je wat jullie betreft nog normaal rechtop achterin zitten?
Alvast bedankt! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Jan1337
1. Ongetwijfeld, maar dan moet je flink wat moeite voor doen in de Android settings van je MM-scherm. De toegang krijgen is een stuk lastiger geworden met de nieuwe firmware.
2. VESS gaat steeds aan bij opnieuw opstarten. Dit zal ongetwijfeld te maken hebben met wetgeving.
3. Hangt ook af van de verhoudingen. 180cm kan meestal prima, veel langer wordt lastig door de aflopende daklijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

timovd schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 12:12:
@Jan1337
1. Ongetwijfeld, maar dan moet je flink wat moeite voor doen in de Android settings van je MM-scherm. De toegang krijgen is een stuk lastiger geworden met de nieuwe firmware.
2. VESS gaat steeds aan bij opnieuw opstarten. Dit zal ongetwijfeld te maken hebben met wetgeving.
3. Hangt ook af van de verhoudingen. 180cm kan meestal prima, veel langer wordt lastig door de aflopende daklijn.
Ik zit met mijn 1,84 nog zeer ruim qua hoofdruimte, en ik kan nog een eind achteruit waar je u tegen zegt

Laat maar het gaat om achterin, oops

[ Voor 3% gewijzigd door WCA op 19-07-2023 12:13 ]

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@WCA het gaat om de achterbank, die kan niet achteruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakko
Met 1,90m zit ik op zich nog prima achterin m'n Ioniq. Een beetje onderuit gezakt wel want als je echt rechtop gaat zitten raak ik het dak.
Laatst trouwens bij de dealer even achterin een Ioniq 6 gezeten, dat is dus echt geen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bakko
Jan1337 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 12:06:

[...]

Is het zo dat je met de OBD icm bepaalde apps ook de variatie in spanning van de losse accucellen kunt zien? Dat heb ik Bjorn Nyland wel eens zien doen, en zou inzicht moeten geven in de staat van deze cellen.
Volgens mij niet bij de Ioniq, ik heb het nooit gezien in elk geval. Voor zover ik weet is dat haast alleen bij de Leaf mogelijk met de LeafSpy app.
Maar dan nog ik weet niet zo goed wat je aan de informatie hebt, als je accu verder prima werkt. Je kan er alleen maar van gaan balen als er dan een cel slecht blijkt zijn, je kan er toch niks aan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mikkem
Ik gebruik de - betaalde - Car Scanner app (die gebruikt Bjorn ook, in ieder geval in sommige filmpjes) op IOS. Daarmee kan ik de waarde per cel uitlezen.

Had begrepen dat hoe kleiner het verschil tussen hoogste en laagste waarde, hoe beter. Verschil is 0,00 dus dat gaat vooralsnog goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

Mikkem schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 17:06:
Ik gebruik de - betaalde - Car Scanner app (die gebruikt Bjorn ook, in ieder geval in sommige filmpjes) op IOS. Daarmee kan ik de waarde per cel uitlezen.

Had begrepen dat hoe kleiner het verschil tussen hoogste en laagste waarde, hoe beter. Verschil is 0,00 dus dat gaat vooralsnog goed.
Voor de gein ook eens meten met een (bijna) lege accu. Of bijvoorbeeld als je een snellader gebruikt hebt. Ik heb al eens gezien dat met een bijna lege accu het verschil tussen de twee uiterste cellen iets hoger kan worden.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wamske
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17-09 10:55
Arfman schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 08:08:
Sinds februari (toen ik mijn 28kWh kocht) zijn de prijzen zo'n 3000 euro gezakt. Die auto is in 5 maanden echt niet ineens verouderd geworden :P

Denk dat het meer te maken heeft met inflatie, mensen geven minder uit, supply chain problemen zijn opgelost of veel minder, gecombineerd met de zomertijd waarin er volgens mij altijd relatief weinig auto's verkocht worden.
Er komen nu vrij veel auto's uit de lease, hoger aanbod en minder vraag drukt de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
WCA schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 08:50:
[...]

Voor de gein ook eens meten met een (bijna) lege accu. Of bijvoorbeeld als je een snellader gebruikt hebt. Ik heb al eens gezien dat met een bijna lege accu het verschil tussen de twee uiterste cellen iets hoger kan worden.
Heb gemeten bij 21%, lager probeer ik te voorkomen. Maar mocht het toch een keer gebeuren dan zal ik kijken naar de waarden.

Snellader (of überhaupt andere lader dan de granny thuis) ook nog niet nodig gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA

WCA

Mikkem schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 10:21:
[...]

Heb gemeten bij 21%, lager probeer ik te voorkomen. Maar mocht het toch een keer gebeuren dan zal ik kijken naar de waarden.

Snellader (of überhaupt andere lader dan de granny thuis) ook nog niet nodig gehad.
Als je die luxe hebt, dan is het echt een ideale auto. Ik moet helaas nog wel eens wat verder, en dan ben je aangewezen op laadpalen/snelladen. Wel fijn dat het kan natuurlijk, ben ook erg tevreden met de auto.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

Is het eigenlijk mogelijk om de 12v aansluiting actief te houden wanneer de auto aan de lader staat? Ik heb een klein autokoelkastje (geen koelbox, echt een compressor) en het zou leuk zijn als die wat vaker aan kan blijven. Maar ik wil dat als de auto niet laadt, dat ie wel uit gaat (staat niks bederflijks in, enkel flesjes water of blikjes fris)

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
WCA schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 12:17:
Is het eigenlijk mogelijk om de 12v aansluiting actief te houden wanneer de auto aan de lader staat? Ik heb een klein autokoelkastje (geen koelbox, echt een compressor) en het zou leuk zijn als die wat vaker aan kan blijven. Maar ik wil dat als de auto niet laadt, dat ie wel uit gaat (staat niks bederflijks in, enkel flesjes water of blikjes fris)
Nee dat is standaard niet mogelijk. Maar je zou een extra (kleine) 12v accu kunnen inbouwen ergens. Die zo aansluiten dat hij automatisch gaat opladen tijdens het rijden en tijdens het laden (net als de standaard accu). Dan hoef je er ook niet bang voor te zijn dat hij je normale 12v accu leeg trekt.
Of als je de gok wel wilt nemen een stekker aansluiten op een 12v kabel rechtstreeks op je accu. Maar de 12v accu van de ioniq is niet heel erg overbemeten. Een compressor koelbox kan ook best wat stroom vreten.

[ Voor 12% gewijzigd door Headshot_NL op 20-07-2023 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenHe
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16-09 08:00
Ik zou een koelbox alleen aansluiten tijdens het rijden, de 12 v accu is te klein en de verkeerde soort voor langdurig stroom trekken.
Tweede accu erbij, in de ioniq, daar heb ik te weinig electokennis voor.

Op de boot heb ik een startaccu voor de motor en een 255 ah deep cycle voor oa koelkastje. Samen met klein zonnepaneeltje kunnen we die 3 dagen gebruiken zonder dat ik me zorgen maak.

Eigenlijk moet de ioniq een grotere deepcycle hebben ipv een startaccu.
Pagina: 1 ... 143 ... 195 Laatste