Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Recuperatie is Vlaams voor regeneratie. ;)

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:05
FranDaMan schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 18:44:
Dat met die recu op 0 zetten blijf ik vreemd vinden. Het gaspedaal is dan zo gevoelig dat ik eigenlijk altijd meer verbruik omdat je maar naar het pedaal hoeft te kijken en de auto rijdt al 😳
Kan je compenseren door je snelheidsbegrenzer te gebruiken. Kan je leren rijden op regeneratie 0 zonder schrik te moeten hebben te snel te rijden. De gevoeligheid van het pedaal is gewoon wennen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FranDaMan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:12
Blokker_1999 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 10:58:
[...]

Kan je compenseren door je snelheidsbegrenzer te gebruiken. Kan je leren rijden op regeneratie 0 zonder schrik te moeten hebben te snel te rijden. De gevoeligheid van het pedaal is gewoon wennen.
Die begrenzer die altijd begint te piepen omdat de auto toch net even 2 of 3 kilometer harder gaat rijden 😂
Wat een aansluiting is dat ding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 19:16

Metro2002

Memento mori

zonoskar schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 15:09:
Vandaag eens echt mijn best gedaan om zuinig te rijden. Kwam op een rit van 30Km (helft 80 km/h en de rest snelweg en ca 2km 50 km/h) uit op 103Wh/km. Niet slecht, maar ik vraag me wel af hoe anderen onder de 100 uitkomen :) Ik kan ook niet zeggen dat ik echt heel relaxt aan het rijden was, heel voorzichtig accellereren en met 90km/h achter vrachtwagens hangen. Normaal haal ik op dit stuk zo'n 125Wh/km, dus het was wel een stuk zuiniger dan normaal.
Ik zit normaal ook op 12,5Kwh/100km , gisteren dagje vrij en weg geweest. Rustig gereden en geprobeerd zuinig aan te doen 100km/u, soms even wat langer achter een vrachtwagen met 90km/u maar zeker niet de hele weg erachter en airco uit (only fans) en ik kwam op 10,8kwh/100km en dat was bijna alleen maar snelweg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ftwi819hAX4GcW6tIBrUeNOjXLE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Nx5lacclglcQMidryTtfzlb.jpg?f=fotoalbum_large

Terugweg zelfde rijstijl maar wel airco aan (driver only), totaal verbruik over heen en terugrit 11,1Kwh/100km
Toch best netjes al zeg ik het zelf. Onder de 10Kwh/100km kom je volgens mij alleen als je alleen B wegen pakt of de hele weg achter vrachtwagens hangt.
Kon volgens de boordcomputer zo'n 240km rijden met dit verbruik en dat klopte behoorlijk goed, totale rit was 190km en ik had nog 53km over toen ik thuis kwam.
PeterZ(on) schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 15:59:
[...]

Mijn laatste ritjes waren toch ook weer ruim onder de 100Wh/km, 86 en 84Wh/km beide iets van 37km uit en thuis. Traject bestond uit polderweggetje, provinciale weg en snelweg. Zelfs nog even de airco aan gehad. Natuurlijk de recu op standje nul en de banden op 3,2bar. Waren gewoon relaxte ritjes naar de bouwmarkt.
Hoezo 'natuurlijk de recu op standje nul' ? Maakt dat heel veel uit voor het verbruik? Ik heb hem normaliter op stand 2 staan, voor mij een mooie middenstand tussen one pedal'ish' driving en niet té abrupt afremmen als je je gas loslaat. Stand 0 gebruik ik bijna nooit, alleen als ik bij ons de brug afkom en een héél lang stuk kan uitrollen. Ik heb de banden op 3 bar staan rondom maar zijn wel all season dus niet de allerzuinigste.

[ Voor 28% gewijzigd door Metro2002 op 22-06-2023 11:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:21
Metro2002 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 11:33:
[...]

Hoezo 'natuurlijk de recu op standje nul' ? Maakt dat heel veel uit voor het verbruik? Ik heb hem normaliter op stand 2 staan, voor mij een mooie middenstand tussen one pedal'ish' driving en niet té abrupt afremmen als je je gas loslaat. Stand 0 gebruik ik bijna nooit, alleen als ik bij ons de brug afkom en een héél lang stuk kan uitrollen. Ik heb de banden op 3 bar staan rondom maar zijn wel all season dus niet de allerzuinigste.
Voor mij is dat natuurlijk, wat dat voor een ander is moet hij of zij zelf weten, daar ga ik niet over. :)
Regenereren is altijd minder terugkrijgen dan je erin hebt gestopt, dus dat moet je zien te voorkomen voor het laagste verbruik. Daarnaast vind ik het gewoon de prettigste manier van rijden wat voor mij nog het allerbelangrijkste is.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 21:38

Shapeshifter

Get it over with

Headshot_NL schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 08:59:
Ik rij ook altijd in de eco stand samen met regeneratie uit (0). Op 0 zetten is ook altijd het eerste wat ik doe als ik in de auto stap, helaas blijft die instelling niet behouden.
Je kunt overigens het standaardniveau per mode instellen in een van de menu's als je op de EV knop drukt. Dan onthoudt hij het wel...

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 19:16

Metro2002

Memento mori

PeterZ(on) schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 11:52:
[...]

Voor mij is dat natuurlijk, wat dat voor een ander is moet hij of zij zelf weten, daar ga ik niet over. :)
Regenereren is altijd minder terugkrijgen dan je erin hebt gestopt, dus dat moet je zien te voorkomen voor het laagste verbruik. Daarnaast vind ik het gewoon de prettigste manier van rijden wat voor mij nog het allerbelangrijkste is.
Ik zal eens een test doen om te zien wat zuiniger is, ben wel eens benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-06 08:12

mvt

ja ik ja

Ik flipper gewoon altijd, heb momenten dat ik regenereren aan zet, zoals binnen bebouwde kom, maar ook uit staat in lange vloeiende afritten. En eventueel een standje hoger gaat als ik wat moet bijremmen

schandalig duur systeem, schandalig hoge 3d mark score, volgend jaar toch maar wat eerder mijn verlanglijstje opsturen naar Spanje, anders blijft dit gelul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:06
Shapeshifter schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 11:59:
[...]

Je kunt overigens het standaardniveau per mode instellen in een van de menu's als je op de EV knop drukt. Dan onthoudt hij het wel...
Klopt, maar die gaan van 1/3. En stand 0 (uit) kan je niet instellen. Op alle modussen staat hij bij mij op 1.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holgersson
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Headshot_NL schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 10:12:
[...]
Ja, regeneratie, recuperatie, de flippers met de standen 0 t/m 3.
Ik speel daar ook graag mee tijdens een rit. Binnen de bebouwde kom gebruik ik nogal eens stand 2, maar verder heeft stand 0 ook mijn voorkeur.

Wat ik mij afvroeg: heeft veelvuldig wisselen tussen die standen nog (negatieve) impact op (mechanische) onderdelen in de auto? De technische werking ervan is mij namelijk niet bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Holgersson schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 12:34:
[...]

Wat ik mij afvroeg: heeft veelvuldig wisselen tussen die standen nog (negatieve) impact op (mechanische) onderdelen in de auto? De technische werking ervan is mij namelijk niet bekend.
Hooguit de paddles aan het stuur lijkt mij, want gewoon remmen is ook regenereren totdat het te weinig vertraging geeft, pas daarna komt de frictierem erbij. Dus de paddles of het rempedaal gebruiken heeft in eerste instantie hetzelfde effect.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarte997
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:30
PeterZ(on) schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 11:52:
[...]

Regenereren is altijd minder terugkrijgen dan je erin hebt gestopt, dus dat moet je zien te voorkomen voor het laagste verbruik.
Klopt, maar zeilen aan hoge snelheid resulteert in een hoge luchtweerstand (in het kwadraat, maakt dus wel wat uit), en dus veel snelheidsverlies. Dan is de vraag: waaraan wil ik mijn verlies kwijt? Aan luchtweerstand of aan verlies bij regeneratie? In beide situaties heb je sowieso verlies.

Op de snelweg rij ik op 0, voor het comfort of 1 bij drukker verkeer, zodat ik 'op de motor rem' wanneer ik het gas los. Erbuiten rij ik op stand 1 of 2. Soms 3 bij veel start/stop.

Het verbaast me ook hoe vaak ik nog lees dat mensen schrijven 'voor het zuinigste verbruik is het een must met de peddels te remmen en de rem niet aan te roeren.' Las dat onlangs nog bij een review van de Ioniq 6. Heel wat mensen (die dus zelfs professioneel met auto's bezig zijn) lijken nog niet te weten dat ze eveneens regenereren wanneer ze het rempedaal indrukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
maarte997 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 13:35:
[...]

Klopt, maar zeilen aan hoge snelheid resulteert in een hoge luchtweerstand (in het kwadraat, maakt dus wel wat uit), en dus veel snelheidsverlies. Dan is de vraag: waaraan wil ik mijn verlies kwijt? Aan luchtweerstand of aan verlies bij regeneratie? In beide situaties heb je sowieso verlies.

Het verbaast me ook hoe vaak ik nog lees dat mensen schrijven 'voor het zuinigste verbruik is het een must met de peddels te remmen en de rem niet aan te roeren.' Las dat onlangs nog bij een review van de Ioniq 6. Heel wat mensen (die dus zelfs professioneel met auto's bezig zijn) lijken nog niet te weten dat ze eveneens regenereren wanneer ze het rempedaal indrukken.
De luchtweerstand is bij een vaste snelheid precies hetzelfde, dus zeilen of gewoon rijden maakt niet uit in luchtweerstand. Wat wel uitmaakt is als je bergafwaarts sneller gaat dan erop of je normale snelheid. Iemand (Nanou?) zei dat laatst, en inderdaad, slim opgemerkt. Daar let ik dus voortaan op.

Dat regenereren met het rempedaal vaak niet bekend is ligt eigenlijk aan Tesla. Tesla's doen (of deden) dat niet en Tesla is voor velen natuurlijk de benchmark voor de EV. Laat ook direct de kwaliteit van de journalist zien als die met dat verhaal aankomt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:42
maarte997 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 13:35:
Bij exact hetzelfde rijgedrag maakt het niets uit welke stand gebruikt wordt. Grootste voordeel zonder default regeneratie is naar mijn mening dat de "default" reactie uitrollen wordt in plaats van afremmen. Je krijgt meer gevoel voor uitrollen en gaat daardoor instinctief verder vooruit kijken (in mijn ervaring).

One-pedal driving moedigt een wat reactievere rijstijl aan. Dat wil niet zeggen dat je niet exact het resultaat kunt bereiken, het kost alleen maar moeite.

Wat betreft luchtweerstand versus regeneratie; dat is heel erg situationeel. Voorbeeld; als je weet dat je voor een verkeerslicht in de verte moet gaan stoppen ben je het beste af door direct zo veel mogelijk te vertragen (minste luchtweerstand) zodat je nog net rollend bij het verkeerslicht aan komt. Ook in deze situatie is het dus makkelijk eerst manueel te regeneren en vervolgens to coasten.

En uiteraard is dit allemaal weer situationeel en afhankelijk van mensen achter je etc. Punt is en blijft dat een bewuste actie om te vertragen naar mijn mening wenselijk is. Op de snelweg mag het rempedaal wat mij betreft het faalpedaal heten. Als iedere goed zou anticiperen heb je hem buiten afritten nooit nodig.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-09 11:56
Update over mijn zieke Ioniq.
Het probleem lijkt in de tractiebatterij te zitten en er is een ticket ingeschoten bij Hyundai.
We wachten het wel weer af, inmiddels bijna 2 weken

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blokker_1999
Regeneratie is inefficient. Je wint ongeveer een derde van de energie terug die nodig was om een gelijkwaardige versnelling te realiseren om tot die snelheid te komen in de eerste plaats. Het is daarom efficienter om zoveel mogelijk zonder regeneratie te remmen en de regeneratie enkel te gebruiken wanneer het nodig is om te vertragen.

Gebruik je het rempedaal, dan gaat de wagen relatief snel de fysieke remmen bij de remming betrekken, wat ook niet altijd wenselijk is. Dan is het beter om zelf even de flipper in te trekken tot de gewenste stand of eerst enkel op regeneratie en pas later op de rempedaal te gaan staan.

Zelf ben ik iemand die continue met de flippers aan het spelen is, afhankelijk van de situatie. Alleen geen goed idee als je een stuk op ACC rijdt en vergeeet dat de wagen in lvl3 staat waarna je de ACC uitschakeld zonder het gaspedaal in te drukken. Dan ben je blij als er niemand achter je zit. In de Ioniq kan je er nog rond werken, als je het opmerkt, door van drive mode te wisselen tot je er 1 hebt met lvl1, maar in mijn huidige Ioniq 6 kan dat niet meer.

@Metro2002, 10.8 is zeker niet slecht te noemen. Ik ben van mening dat wanneer je lagere cijfers neerzet dan wat de fabrikant opgeeft, je zeer goed bezig bent. Vele mensen roepen altijd zeer snel dat de opgegeven officiele cijfers onhaalbaar zijn, toch zijn er vele EV rijders die dag in, dag uit aantonen dat ze wel degelijk haalbaar zijn met een kleine inspanning. Om onder de 10 te duiken moet je inderdaad meer inspanningen leveren en je rijstijl verder aanpassen. Vroeger van het gas af als je moet gaan vertragen, zoveel mogelijk gebruik maken van innertie, je snelheid stabiel houden als je eenmaal op kruissnelheid zit (ACC of begrenzer), slipstreamen wanneer mogelijk, ... . Vorig jaar van Munchen naar huis gereden, 750km met mijn Ioniq 28kWh en zat net boven de 9kWh/100km. Maar heeft me ook wel wat uurtjes extra gekost onderweg 8)7 . Foto van het dashboard moet hier nog ergens in dit topic staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarte997
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:30
Blokker_1999 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 16:59:
Regeneratie is inefficient. Je wint ongeveer een derde van de energie terug die nodig was om een gelijkwaardige versnelling te realiseren om tot die snelheid te komen in de eerste plaats. Het is daarom efficienter om zoveel mogelijk zonder regeneratie te remmen en de regeneratie enkel te gebruiken wanneer het nodig is om te vertragen.

Gebruik je het rempedaal, dan gaat de wagen relatief snel de fysieke remmen bij de remming betrekken, wat ook niet altijd wenselijk is. Dan is het beter om zelf even de flipper in te trekken tot de gewenste stand of eerst enkel op regeneratie en pas later op de rempedaal te gaan staan.

Zelf ben ik iemand die continue met de flippers aan het spelen is, afhankelijk van de situatie. Alleen geen goed idee als je een stuk op ACC rijdt en vergeeet dat de wagen in lvl3 staat waarna je de ACC uitschakeld zonder het gaspedaal in te drukken. Dan ben je blij als er niemand achter je zit. In de Ioniq kan je er nog rond werken, als je het opmerkt, door van drive mode te wisselen tot je er 1 hebt met lvl1, maar in mijn huidige Ioniq 6 kan dat niet meer.
Vanwaar haal je dat je maar 1/3e van de energie terugwint? Dat is het eerste dat ik daarvan lees? Ik las eerder van een efficiëntie van de omvormer van 90%, wat natuurlijk niet wil zeggen dat je 90% van de energie die je erin stak er ook weer uit krijgt.
Daarlangs vind je op Youtube filmpjes over wat het zuinigst is, en naar mijn besluit is er geen significant verschil tussen regen op 0 of 3. Als regen dus slechts 30% zou terugvorderen, doet het uitzeilen niet beter.
Mijn Ioniq (Premium 28kWh 2018) gebruikt bijna nooit de remmen. Links op het dashboard zie ik 'hoeveel' hij regenereert doormiddel van balkjes. In die EV instellingen kan ik onder 'verbruik' zien hoeveel kW hij regenereert, en dit gaat tot +80kW. Als ik het goed heb het vermogen van de motor. Met andere woorden kan de Ioniq evenveel vermogen terugnemen als dat hij levert (ik heb begrepen dat dat niet bij elke EV zo is (BYD kan soms maar tot 20kW dacht ik).
In de Ioniq voel je ook duidelijk wanneer hij wisselt tussen regen en overschakelt naar de echte remmen. Ik heb dit enkel voor bij abrupt remmen. De auto 'lost' dan even het remmen en schiet door in zijn snelheid, wat een erg onveilig gevoel geeft. Ik zie dan ook aan mijn regen metertje links op het dashboard dat er niets meer teruggewonnen wordt.
ACC met regen3 op de snelweg en dan lossen overkomt me ook. Maar is het in Nederland ook niet zo dat de achterliggende auto voldoende afstand moet houden? ;) Ik ben er meestal snel genoeg bij om de auto niet zo enorm te laten afremmen dat het een risico wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mikkem
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-08 13:02
Philos31 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 16:40:
Het probleem lijkt in de tractiebatterij te zitten en er is een ticket ingeschoten bij Hyundai.
Fabrieksgarantie was al voorbij toch (net als bij de mijne)? Maar de accu heeft langer garantie.
Heel vervelend die onzekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Blokker_1999 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 16:59:

Dat je maar een derde terugwint lijkt mij wel heel erg weinig, dat zal toch eerder twee derde zijn en waarschijnlijk nog wel iets meer. Als het echt zo laag is dan geldt dat voor elke generator. Even een snelle zoekslag op internet geeft aan tot 95% wat mij weer wat aan de hoge kant lijkt voor regenereren in de auto.

Ik rij altijd met het energiescherm aan en bij mijn remmen zie ik altijd het vermogen oplopen, de frictierem gebruik ik alleen bij de laatste meters of een noodstop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Philos31 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 16:40:
Dat is toch weer een heel ander verhaal dan de kabelboom. Als het de HV-accu is dan zou je toch meer problemen moeten hebben, iets van minder bereik ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
Het is een cijfer waar sowieso niet veel over gesproken wordt. Jaren terug ben ik het enkele keren tegen gekomen in discussies en omdat er overeenstemming was is dat cijfer mij bijgebleven. Een snelle zoektocht online toont inderdaad aan dat er niet veel studies rond te vinden zijn. Er kwam er wel 1 naar boven die aantoont dat het van enorm veel factoren afhangt, waaronder de snelheid waarmee je begint af te remmen, maar ook de route enzoverder en dat de efficientie kan varieren van bijna 0% efficient (zeer lage snelheid, duh ...) tot net geen 80%. Maar die hoge percentages zijn in die kleine studie gehaald bij zeer grote verschillen in startsnelheid wat aangeeft dat er volgens mij nog heel wat meer studiewerk nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Als het zo weinig is en vooral bij lage snelheid, waarom zie je dan zo'n hoog terug geleverd vermogen vraag ik mij dan af. Ik zou daar dan wel eens een degelijk onderzoek van willen zien. Feit blijft dat recu, en remmen al helemaal, verlies van energie is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t0mmiiiii
  • Laatst online: 17-09 08:16
Was er nu maar een Franse website die de Ioniq 28 als baseline neemt, en daar allerlei testen mee doet :)

TLDR: regeneratie op 0 is iets zuiniger.

Ze hebben ook het gewicht van de auto getest.

TLDR: gewicht maakt weinig uit, de variabiliteit per auto is een grotere factor.

Dat kanaal volgend blijf je je ervan bewust hoe efficiënt de Ioniq 28 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:20

Arfman

Drome!

Leuk, maar ik spreek geen Frans. Soms zou ik willen dat Engels de voertaal zou zijn, of dat we al zover zijn met AI dat dit realtime vertaald kan worden.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Je kan natuurlijk wel de ondertiteling inschakelen, alleen gaat dat zo snel dat het alsnog lastig te volgen is maar helpt toch wel. Of dit https://www.youtube.com/@evdabbler/videos kanaal, ook een Fransman maar spreekt Engels met Frans accent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lintesir
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17:44
t0mmiiiii schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 20:23:
Was er nu maar een Franse website die de Ioniq 28 als baseline neemt, en daar allerlei testen mee doet :)
[Video: 3 voitures ELECTRIQUES - 3 modes de REGEN : qui consommera le MOINS ?]
TLDR: regeneratie op 0 is iets zuiniger.

Ze hebben ook het gewicht van de auto getest.
[YouTube: VE avec 4 personnes + bagages : ça consomme VRAIMENT PLUS ?]
TLDR: gewicht maakt weinig uit, de variabiliteit per auto is een grotere factor.

Dat kanaal volgend blijf je je ervan bewust hoe efficiënt de Ioniq 28 is.
Ik heb het idee dat in de discussie over welke regeneratie stand je gebruikt vaak een bepaalde rijstijl wordt verondersteld bij stand 3 (i.e. op het gas blijven tot vlak voordat je moet stoppen en dan volledig gas liften). Ik weet niet hoe ze daar in die video mee om gaan, geen zin om brakke ondertiteling te proberen te volgen O-) . Maar volgens mij kan ik in stand 3 ook prima uitrollen als ik het gaspedaal in de juiste positie houd. Misschien zal ik dan 1 of 2 streepjes op de power meter in de regen zitten, maar ik zou in stand 0 niet eerder van het gas gaan, dus volgens mij verlies ik daar niks, misschien win ik juist wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
PeterZ(on) schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 18:28:
[...]

Dat is toch weer een heel ander verhaal dan de kabelboom. Als het de HV-accu is dan zou je toch meer problemen moeten hebben, iets van minder bereik ofzo.
Ja, ik weet het ook niet, ik papagaai wat de dealer mij verteld.
Dus eergisteren was het verhaal: Kabelboom, hij moet naar je eigen dealer, en gisteren was het (ze hebben er gisteren zeker 2 uur aan gewerkt en ook mee gereden) We krijgen een fout in de tractiebatterij, maar we weten niet wat het is, we hebben een ticket uitgezet bij Hyundai....

Maar vervelend is het wel, en iedereen lacht me uit omdat ik altijd zo opschep: Oh die Ioniqs gaan NOOOOOIT stuk.... :'(

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chou3
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18-08 14:25
Vriendin lief is helaas de autosleutel verloren (28kwh december 2018 model, drie knopjes en nabijheidssensor). Ik had de dealer gebeld en die kwam met een prijsopgave van €600 (niet gevraagd of dat in of exclusief btw was). Daar schrok ik wel van. Ik had wel iets van €250 verwacht. Maar niet ruim het dubbele.
Ik ben toen online gaan zoeken. Daar kon je een nieuwe imitatie afstandsbediening bestellen tussen de 80 en 150. Of van een sloop auto voor €90. Beide gevallen moet je nog een fysieke sleutel laten slijpen.
Maar er zijn zoveel verschillende modellen afstandsbedieningen die erop lijken. Heeft er iemand een tip hoe ik kan achterhalen welke model nodig ik heb? Of heeft iemand een adres die mij verder kan helpen aan een vervangende sleutel waarbij ik niet spreekwoordelijk failliet raak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Philos31 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 10:26:
[...]

Dus eergisteren was het verhaal: Kabelboom, hij moet naar je eigen dealer, en gisteren was het (ze hebben er gisteren zeker 2 uur aan gewerkt en ook mee gereden) We krijgen een fout in de tractiebatterij, maar we weten niet wat het is, we hebben een ticket uitgezet bij Hyundai....

Maar vervelend is het wel, en iedereen lacht me uit omdat ik altijd zo opschep: Oh die Ioniqs gaan NOOOOOIT stuk.... :'(
Nou ja, iedere auto kan stuk maar in het algemeen toch niet, en ik denk dat een Ioniq toch wel bovengemiddeld goed scoort.

Ik heb toch zo mijn bedenkingen bij de deskundigheid van de dealers inzake de EV. Zo vroeg ik bij mijn dealer waarom het voltage van de 12V accu zo laag zakte en er niet werd bijgeladen vanuit de HV-accu. Hij had geen idee en zei dat als er iets fout zou zijn er een foutmelding zou komen. Uiteindelijk zelf de oorzaak gevonden. De auto moet op slot zijn wil die bijladen.

Jouw probleem doet mij denken aan de Fin Dala met zijn Leaf waarbij er een lekstroompje was bij een paar modules. Vervangende modules erin en probleem opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
chou3 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 10:37:
Vriendin lief is helaas de autosleutel verloren (28kwh december 2018 model, drie knopjes en nabijheidssensor). Ik had de dealer gebeld en die kwam met een prijsopgave van €600 (niet gevraagd of dat in of exclusief btw was). Daar schrok ik wel van. Ik had wel iets van €250 verwacht. Maar niet ruim het dubbele.
Ik ben toen online gaan zoeken. Daar kon je een nieuwe imitatie afstandsbediening bestellen tussen de 80 en 150. Of van een sloop auto voor €90. Beide gevallen moet je nog een fysieke sleutel laten slijpen.
Maar er zijn zoveel verschillende modellen afstandsbedieningen die erop lijken. Heeft er iemand een tip hoe ik kan achterhalen welke model nodig ik heb? Of heeft iemand een adres die mij verder kan helpen aan een vervangende sleutel waarbij ik niet spreekwoordelijk failliet raak?
Met alleen zo'n imitatie of van de sloop ben je er denk ik nog niet, die zal toch ook moeten worden ingelezen door de dealer denk ik. Kijk ook eens hier https://www.goingelectric.de/ of er iets over bekend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
Philos31 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 10:26:
[...]

Helaas zelf ook niet een al te beste ervaring met de dealer in Almere. Ben al bijna een jaar bezig om 1 puntje op te lossen. Elke keer uitstellen en producten niet voorradig. De overgang van de oude dealer naar nieuwe (ex peugeot) dealer heeft alles weer overhoop gegooid.
Ik hoop het binnenkort allemaal af te ronden en dan ga ik denk ik voor het onderhoud naar een andere dealer toe.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
Headshot_NL schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 11:04:
[...]

Helaas zelf ook niet een al te beste ervaring met de dealer in Almere. Ben al bijna een jaar bezig om 1 puntje op te lossen. Elke keer uitstellen en producten niet voorradig. De overgang van de oude dealer naar nieuwe (ex peugeot) dealer heeft alles weer overhoop gegooid.
Ik hoop het binnenkort allemaal af te ronden en dan ga ik denk ik voor het onderhoud naar een andere dealer toe.
Ik zit daarom vanaf het begin ook in Hilversum, het is niet eens heel erg ver om, maar daar voel ik me toch meer thuis. En ik heb het gevoel dat de EV man die ze in Hilversum hebben er ook echt kijk op heeft. In ieder geval nemen ze me er serieus en dat vind ik al een pluspuntje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatsSkoe
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 05-09 20:53
Aansluitend bij deze hele regeneratie discussie maar andere invalshoek. Hoe werken de remlichten van de Ioniq? Zeilen obvious dan zullen ze niet aangaan. Stand 1-3, zodra je gaspedaal los hebt / of zodra je gas terugneemt / vanaf een bepaalde deceleratie (wat als je sensor stuk is)? Hoe zit dat bergafwaarts?

Bij een ICE is het directe gelinkt aan het rempedaal niet?

Moest hier over nadenken toen ik regenererend alsnog naderde op een ICE die op de motor remmend geen remlichten liet zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:28

timovd

Voorsprong door techniek

@MatsSkoe, als je minimaal twee blauwe balkjes hebt, gaan de remlichten ook aan. 1 Blauw balkje is ongeveer gelijk aan in de versnelling laten uitrollen bij een auto met ICE, regeneratie op 0 is uitrollen in z'n vrij.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
timovd schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 14:12:
@MatsSkoe, als je minimaal twee blauwe balkjes hebt, gaan de remlichten ook aan. 1 Blauw balkje is ongeveer gelijk aan in de versnelling laten uitrollen bij een auto met ICE, regeneratie op 0 is uitrollen in z'n vrij.
En wanneer je met het rempedaal afremt - dus los van regenereren - geldt dat dan ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
Ik zoek nog een oplossing voor de laadkabel. De Ioniq wordt hier geladen met de thuislader en die zou ik graag buiten (oprit) in een afsluitbaar kastje of zo op willen bergen. Het leek me dat daar wel oplossingen voor zouden zijn, maar dat valt tegen (of mijn zoekskills zijn stuk).

Heeft iemand dit gedaan of suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Nog even over de efficiency van regen. ik was toch benieuwd naar wat cijfers en vond deze site https://electrek.co/2018/...ive-braking-how-it-works/ site waar ze aangeven 60 tot 70 procent. Kwam er ook tegen waar ze spraken over 80% maar ook over minder. Het is natuurlijk maar net wie de opdrachtgever is van het onderzoek, van een oliemaatschappij verwacht ik geen hoog percentage en van een EV gelieerd bedrijf geen laag percentage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

MatsSkoe schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 14:09:
Aansluitend bij deze hele regeneratie discussie maar andere invalshoek. Hoe werken de remlichten van de Ioniq? Zeilen obvious dan zullen ze niet aangaan. Stand 1-3, zodra je gaspedaal los hebt / of zodra je gas terugneemt / vanaf een bepaalde deceleratie (wat als je sensor stuk is)? Hoe zit dat bergafwaarts?

Bij een ICE is het directe gelinkt aan het rempedaal niet?

Moest hier over nadenken toen ik regenererend alsnog naderde op een ICE die op de motor remmend geen remlichten liet zien.
Mijn Ioniq kan ik zelfs tot stilstand brengen en houden zonder dat de remlichten branden.
Het was me ooit opgevallen dat wanneer ik gewoon de auto liet rollen (creeping) en ik moest remmen, de remlichten niet aangingen. Dit was wel bij minimaal indrukken van het rempedaal, als ik iets harder de rem indrukte gingen de remlichten wel gewoon branden.
Ik ga er dus vanuit dat wanneer ik echt minimaal rem en dus nauwelijks afrem, de remlichten niet branden.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Mikkem schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 14:25:
Ik zoek nog een oplossing voor de laadkabel. De Ioniq wordt hier geladen met de thuislader en die zou ik graag buiten (oprit) in een afsluitbaar kastje of zo op willen bergen. Het leek me dat daar wel oplossingen voor zouden zijn, maar dat valt tegen (of mijn zoekskills zijn stuk).

Heeft iemand dit gedaan of suggesties?
Ik heb een extra thuislader gekocht en hangt in een kasje aan de muur. Gebruik hem al een jaar of vijf. Inmiddels al wel de type-1 vervangen door een type-2 connector voor de Ioniq.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uCtUebh0v3kQEZkj3cdb-Lf20dc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/noocKWYWRXbVET88v094ffCF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Mikkem schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 14:15:
[...]

En wanneer je met het rempedaal afremt - dus los van regenereren - geldt dat dan ook?
Met het rempedaal zie je ook blauwe regeneratiebalkjes.

PS. Een granny charger is niet geschikt om altijd mee op te laden. Puur als noodoplossing.

[ Voor 15% gewijzigd door timovd op 23-06-2023 14:54 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:42
PeterZ(on) schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 14:31:
Nog even over de efficiency van regen. ik was toch benieuwd naar wat cijfers en vond deze site https://electrek.co/2018/...ive-braking-how-it-works/ site waar ze aangeven 60 tot 70 procent. Kwam er ook tegen waar ze spraken over 80% maar ook over minder. Het is natuurlijk maar net wie de opdrachtgever is van het onderzoek, van een oliemaatschappij verwacht ik geen hoog percentage en van een EV gelieerd bedrijf geen laag percentage.
Ook een definitiekwestie. De ene bron kijken naar de hoeveelheid energie die teruggewonnen wordt en de ander naar round-trip van terugwinnen tot opnieuw gebruiken.

Het is situationeel welke van de twee relevant is.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
timovd schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 14:53:
[...]

Met het rempedaal zie je ook blauwe regeneratiebalkjes.
Ja dat begrijp ik, maar als de remlichten bij het eerste balkje niet gaan branden dan is dat wel een afwijking ten opzichte van brandstofauto's.
PS. Een granny charger is niet geschikt om altijd mee op te laden. Puur als noodoplossing.
Er zijn er zat die dat doen. Als je de boel goed aanlegt (eigen groep / geschikte kabel / etc) dan is er geen reden om het niet te doen.
Maar met een verlengsnoertje aan een wcd waar de halve verdieping al op zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
PeterZ(on) schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 14:35:
[...]

Ik heb een extra thuislader gekocht en hangt in een kasje aan de muur. Gebruik hem al een jaar of vijf. Inmiddels al wel de type-1 vervangen door een type-2 connector voor de Ioniq.

[Afbeelding]
Mooie oplossing. Dat gaat bij mij niet passen, maar gaat wel in de richting van wat ik zoek.
Kastje moet wel afsluitbaar zijn (dat is bij die van jou nog wel toe te voegen).

De kabel hangt altijd aan het stopcontact en met de schakelaar zet je er stroom op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Mikkem schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 15:00:
[...]

Mooie oplossing. Dat gaat bij mij niet passen, maar gaat wel in de richting van wat ik zoek.
Kastje moet wel afsluitbaar zijn (dat is bij die van jou nog wel toe te voegen).

De kabel hangt altijd aan het stopcontact en met de schakelaar zet je er stroom op?
Afsluitbaar maken kan natuurlijk maar is bij mij niet nodig, is op eigen afsluitbaar terrein. :)

De schakelaar is inmiddels weg, er zit alleen nog een goed stopcontact en uiteraard op een eigen groep met aardlek en kWh teller. De groepenkast zit direct achter de muur. Dus ik zie geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Laatst online: 22:09

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik laadt al 4.5 jaar vrijwel uitsluitend met de granny lader op. Heel af en toe bezoek ik een DC fastcharger. Dus waarom zo stellig beweren dat het alleen als nood oplossing geschikt is?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
[...]

Niet akkoord met die stelling. Waarom zou die niet geschikt zijn? Ik laad zelf al +4 jaar alleen maar op met de ICCU. 1 lading of dagelijks laden maakt geen verschil. Als het niet veilig is de 200ste keer kan je ook niet garanderen dat het veilig is de eerste keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
Mikkem schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 14:15:
[...]

Dan zou in principe het remlicht altijd moeten aangaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Mikkem schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 14:59:
[...]

Er zijn er zat die dat doen. Als je de boel goed aanlegt (eigen groep / geschikte kabel / etc) dan is er geen reden om het niet te doen.
Maar met een verlengsnoertje aan een wcd waar de halve verdieping al op zit...
Vaak genoeg (deels) gesmolten buitenstopcontacten gezien omdat voor langere tijd 13A laden niet goed is voor het stopcontact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
timovd schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 16:37:
[...]

Vaak genoeg (deels) gesmolten buitenstopcontacten gezien omdat voor langere tijd 13A laden niet goed voor het stopcontact.
13A is best veel.
De thuislader van de Ioniq trekt in de H stand volgens de sticker 12A (en in werkelijkheid voor zover ik kan meten 11,7A).

Ik laad nu nog met die 12A, zodra het salderen voorbij is zal dat zakken naar 8,2A of 5,1A (lagere instelling in de auto).
Maar het stopcontact, de kabel en de automaat van de groep worden niet warm, ook niet bij langdurig laden op een 30+ dag.

Een flinke afstand aan te dunne kabel zal dat effect waarschijnlijk wel hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
Voor het "kastje voor de lader" met dank aan de lokale kluswinkel een simpele oplossing gevonden: een ouderwetse plastic buiten brievenbus. Slotje, klep aan de bovenzijde en afvoergat aan de onderkant. Precies wat ik nodig had.

Nu afwachten of iemand er post in gaat doen (de echte brievenbus hangt naast de voordeur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Blokker_1999 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 15:43:
[...]

Dan zou in principe het remlicht altijd moeten aangaan.
Dat gebeurt dus niet altijd, zie mijn post een aantal posts boven de jouwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rested
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 30-07-2023
De reden dat sommige zeggen dat het niet veilig zou zijn laden met een type 1 of 2 in een normale wcd alhoewel de wcd geschikt is voor 16A tijdelijk, voor continue gebruik is 10A de regel, de kabel 3x2.5mm2 is gewoon goed voor 16A mits geen lange afstand 25m+-
Dus als je op 16A wilt laden en niet jezelf wil begrenzen uit veiligheid, kan je je wcd vervangen voor bv een CEE wcd + stekker op je kabel net gekeken kost 2 tientjes totaal.

Over regeneratief remmen, bij mij is alles op stand 3 en als ik wil coasten houd ik de flipper even ingedrukt en gaat ie direct naar 0. Zal eens kijken of ik met gewoon remmen ook regeneratie zie, als dat zo is, is dat zeer mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myaimistrue
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-01-2024
Blokker_1999 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 15:43:
[...]

Niet akkoord met die stelling. Waarom zou die niet geschikt zijn? Ik laad zelf al +4 jaar alleen maar op met de ICCU. 1 lading of dagelijks laden maakt geen verschil. Als het niet veilig is de 200ste keer kan je ook niet garanderen dat het veilig is de eerste keer.
Is geschikt, maar het is niet zo efficiënt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Myaimistrue schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 22:15:
[...]

So what, stroom van het dak levert weinig op en een nieuwe laadpaal kost geld. Bovendien de 2kW die de granny levert vind ik prima met mijn 1-fase aansluiting thuis en andere verbruikers, en voorkomt misschien dat de hoofdzekering eruit klapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myaimistrue
PeterZ(on) schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 23:21:
[...]

So what, stroom van het dak levert weinig op en een nieuwe laadpaal kost geld. Bovendien de 2kW die de granny levert vind ik prima met mijn 1-fase aansluiting thuis en andere verbruikers, en voorkomt misschien dat de hoofdzekering eruit klapt.
Stroom van het dak levert best veel op als je het in je auto stopt. Een laadpaal kost niet per se zoveel geld als je uitkijkt, en load balancing is standaard bij elke degelijke laadpaal.

Maar ja, mensen geven liever 1000€ uit aan allerlei overbodige gadgets in hun EV dan zoiets fundamenteels als een degelijke laadpaal. En ja, 7Kwh is ruim voldoende…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Myaimistrue schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 23:48:
[...]

Stroom van het dak levert best veel op als je het in je auto stopt. Een laadpaal kost niet per se zoveel geld als je uitkijkt, en load balancing is standaard bij elke degelijke laadpaal.

Maar ja, mensen geven liever 1000€ uit aan allerlei overbodige gadgets in hun EV dan zoiets fundamenteels als een degelijke laadpaal. En ja, 7Kwh is ruim voldoende…
Er gaan soms weken of langer voorbij voordat ik moet laden, want ik rij weinig. De granny werkt al meer dan vijf jaar probleemloos, dus de degelijkheid is dan toch wel bewezen lijkt mij. En overbodige gadgets koop ik ook niet. En wat bedoel je eigenlijk met 7Kwh? De schrijfwijze is trouwens kWh. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blokker_1999
rested schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 22:09:
De reden dat sommige zeggen dat het niet veilig zou zijn laden met een type 1 of 2 in een normale wcd alhoewel de wcd geschikt is voor 16A tijdelijk, voor continue gebruik is 10A de regel, de kabel 3x2.5mm2 is gewoon goed voor 16A mits geen lange afstand 25m+-
Dus als je op 16A wilt laden en niet jezelf wil begrenzen uit veiligheid, kan je je wcd vervangen voor bv een CEE wcd + stekker op je kabel net gekeken kost 2 tientjes totaal.

Over regeneratief remmen, bij mij is alles op stand 3 en als ik wil coasten houd ik de flipper even ingedrukt en gaat ie direct naar 0. Zal eens kijken of ik met gewoon remmen ook regeneratie zie, als dat zo is, is dat zeer mooi.
Toch even enkele opmerkingen hier. Wandcontactdozen in de EU zijn geschikt voor stromen tot 20A, maar dit korstondig, namelijk voor een periode van maximaal 15 minuten. De continue belasting moet mogelijk zijn op 13A. Dit wanneer de contacten in goede staat zijn, voldoende klemkracht en propere contacten.

Een ICCU (in cable charge unit, oftewel de granny charger) zal zich daarom beperken tot maximaal 12A als deze voorzien is van een standaard type E / F plug. ICCUs die hogere stromen aankunnen, bijv. 16A, zullen dat alleen doen als er een een ander type plug aanzit, zoals de blauwe CEE, maar dan moet je dus weer een aangepaste ICCU hebben die ofwel modulair is ofwel permanent voorzien van zo een plug.
timovd schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 16:37:
[...]

Vaak genoeg (deels) gesmolten buitenstopcontacten gezien omdat voor langere tijd 13A laden niet goed is voor het stopcontact.
De ICCU hoort in de stekker ook voorzien te zijn van een temperatuursensor. Mocht er een probleem zijn met een slecht contact, dan zal dat probleem daar opgemerkt worden als hitte en zal de lading automatisch en op tijd stoppen. Direct de reden dat je nooit een verlengkabel mag gebruiken in combinatie met een ICCU, je haalt dan namelijk een belangrijke veiligheid weg.

Als je dus gesmolten stopcontacten ziet, dan vraag ik me af wat voor laadkabels deze mensen gebruikten en of deze wel voldeden aan de Europese normering.
Myaimistrue schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 22:15:
[...]

En uiteindelijk wordt het allemaal een afweging maken. Als hier binnenkort een digitale meter staat krijg ik daar ook nog eens een capaciteitstarrief bovenop, dan betaal ik meer als ik grotere vermogens ga gebruiken. Wat is dan beter, trager en minder efficient maar goedkoper per kWh of sneller, efficienter en duurder per kWh? Want overdag laden kan niet, dan staat de wagen niet thuis, dus moet ik wel laden in de avond, wanneer die panelen op het dak niets meer opbrengen.
Myaimistrue schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 23:48:
[...]

En als je de wagen traag gaat laden heb je weer geen behoefte aan loadbalancing. We zitten hier in het Hyundai Ioniq Electric topic, een wagen met een batterij van 28 of 38kWh. Zelfs met een ICCU laad je die batterij in 1 nacht vol, daar heb je helemaal geen 7kW (zonder h, we hebben het hier over vermogen) laadvermogen voor nodig.

Nu dat ik zelf recent naar een Ioniq 6 ben overgestapt heb ik inderdaad al 2x gehad dat ik de wagen niet in 1 nacht kon opladen, maar ook daar is dat geen probleem want de meeste dagen rij ik nog geen 100km op 1 dag, en zelfs als de wagen met 0% thuiskomt heb ik op 4 tot 5u voldoende geladen voor de volgende dag rond te komen met 2kW laadvermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myaimistrue
Blokker_1999 schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 09:19:
[...]

En uiteindelijk wordt het allemaal een afweging maken. Als hier binnenkort een digitale meter staat krijg ik daar ook nog eens een capaciteitstarrief bovenop, dan betaal ik meer als ik grotere vermogens ga gebruiken. Wat is dan beter, trager en minder efficient maar goedkoper per kWh of sneller, efficienter en duurder per kWh? Want overdag laden kan niet, dan staat de wagen niet thuis, dus moet ik wel laden in de avond, wanneer die panelen op het dak niets meer opbrengen.

[...]

Nu dat ik zelf recent naar een Ioniq 6 ben overgestapt heb ik inderdaad al 2x gehad dat ik de wagen niet in 1 nacht kon opladen, maar ook daar is dat geen probleem want de meeste dagen rij ik nog geen 100km op 1 dag, en zelfs als de wagen met 0% thuiskomt heb ik op 4 tot 5u voldoende geladen voor de volgende dag rond te komen met 2kW laadvermogen.
Het klinkt toch allemaal wat prutserig en krenterig. Wel grootte-orde 50000€ neertellen voor een EV maar geen 1000€ neertellen voor een goede laad infrastructuur, die je een redelijk vermogen geeft om, indien nodig, in een dag of nacht vol te « tanken », of die je toelaat om je zelfverbruik te maximaliseren (handig met de digitale meters in België).

Zo laad ik mijn EV momenteel uitsluitend op met « overtollige zonne-energie, wanneer die beschikbaar is. Met een « domme » granny-lader lukt dat niet.

En « ik ben overdag niet thuis », dat is wellicht niet van 7tot 21h en ook niet tijdens de weekends etc…

[ Voor 3% gewijzigd door Myaimistrue op 24-06-2023 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
Myaimistrue schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 11:35:
[...]

Het klinkt toch allemaal wat prutserig en krenterig. Wel grootte-orde 50000€ neertellen voor een EV maar geen 1000€ neertellen voor een goede laad infrastructuur, die je een redelijk vermogen geeft om, indien nodig, in een dag of nacht vol te « tanken », of die je toelaat om je zelfverbruik te maximaliseren (handig met de digitale meters in België).

Zo laad ik mijn EV momenteel uitsluitend op met « overtollige zonne-energie, wanneer die beschikbaar is. Met een « domme » granny-lader lukt dat niet.

En « ik ben overdag niet thuis », dat is wellicht niet van 7tot 21h en ook niet tijdens de weekends etc…
Je bekijkt het zo te lezen wel heel erg vanuit eigen en Belgisch perspectief. Voor ieder is de realiteit weer anders.

Mijn Ioniiq was rond de 20.000 Euro toen ik 'm kocht. En een "echte" laadpaal gaat met met de standaard Nederlandse aansluiting (3 x 25A in mijn geval) niet veel extra laadsnelheid geven tov de granny lader. Een hogere / snellere aansluiting kan, maar dat kost flink extra.

Mijn doel is om uiteindelijk, nadat het salderen wegvalt in Nederland, de opgewekte energie zo goed mogelijk zelf te kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myaimistrue
Mikkem schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 11:44:
[...]

Mijn Ioniiq was rond de 20.000 Euro toen ik 'm kocht. En een "echte" laadpaal gaat met met de standaard Nederlandse aansluiting (3 x 25A in mijn geval) niet veel extra laadsnelheid geven tov de granny lader. Een hogere / snellere aansluiting kan, maar dat kost flink extra.

Mijn doel is om uiteindelijk, nadat het salderen wegvalt in Nederland, de opgewekte energie zo goed mogelijk zelf te kunnen gebruiken.
Zelfs maar dubbel zo snel laden als met een granny lader is al super handig. En hoe die granny helpt om «  de opgewekte energie zo goed mogelijk zelf te gebruiken », dat is me een raadsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
Myaimistrue schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 11:58:
[...]

Zelfs maar dubbel zo snel laden als met een granny lader is al super handig. En hoe die granny helpt om «  de opgewekte energie zo goed mogelijk zelf te gebruiken », dat is me een raadsel.
Met dubbel zo snel laden schiet ik ver over mijn energie-opwekking heen, die momenteel het hoogst van het jaar is. Momenteel kan ik de auto op de hoogste stand (qua granny en qua Ioniq) laden en past dat precies binnen de opwekking. In andere periodes van het jaar zal dat op een lagere stand moeten (of zelfs helemaal niet lukken).

Het "super handig" aspect van dubbel zo snel laden zie ik dan weer niet. Indien nodig staat de auto elke ochtend met volle accu klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myaimistrue
Mikkem schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 12:30:
[...]

Met dubbel zo snel laden schiet ik ver over mijn energie-opwekking heen, die momenteel het hoogst van het jaar is. Momenteel kan ik de auto op de hoogste stand (qua granny en qua Ioniq) laden en past dat precies binnen de opwekking. In andere periodes van het jaar zal dat op een lagere stand moeten (of zelfs helemaal niet lukken).

Het "super handig" aspect van dubbel zo snel laden zie ik dan weer niet. Indien nodig staat de auto elke ochtend met volle accu klaar.
Tja, ieder moet voor zichzelf uitmaken wat hij nodig heeft, natuurlijk.

Blijft dat je met een grannylader niets kunt afstemmen op je opwekking of je verbruik of de tijd van de dag...

En een 28Kwh EV is sowieso een stadsauto.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mikkem
Myaimistrue schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 12:37:
[...]

En een 28Kwh EV is sowieso een stadsauto.
Omdat jíj dat vindt?

Zo werkt het niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blokker_1999
Myaimistrue schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 11:35:
[...]

Ik zal de vraag even omdraaien:

wat win ik met een investering in een laadpaal?

Ik heb het vermogen NIET nodig, ik heb er geen meerwaarde aan. Zoals reeds aangehaald, jij spreekt van zelfverbruik, heel leuk, maar dan moet de wagen overdag thuis zijn, wat die niet is. En als ik 's avonds na 6u thuis kom, dan is de opbrengst van mijn zonnepanelen zo laag dat zelfs een granny charger te krachtig is.

Op een gemiddelde werkdag doe ik 70 tot 85km met de wagen, dat laad ik op enkele uren bij aan 2kW met daarnaast voldoende reserve in de batterij om overal in het land te komen waar ik nog zou moeten zijn, zelfs in geval van nood. Er is dan ook geen noodzaak om vol te tanken in 1 nacht.

En ik zie niet in hoe het prutserig is. De kabel zelf is kwalitatief, het stopcontact is dat ook, de ICCU hangt netjes omhoog tegen de muur en de stekker en kabel naar de wagen zijn van dezelfde kwaliteit als wanneer je een laadpaal zou hebben.

Het is niet dat die kabel zomaar amateuristisch over de grond loopt met de box gewoon ergens midden tussen de woning en de wagen.

En een 28kWh auto is helemaal geen stadsauto. Om heel eerlijk te zijn, na 2 maanden met de Ioniq 6 ben ik zelfs niet zeker meer of ik wel de juiste keuze heb gemaakt met mijn 28kWh classic in te ruilen. Ik heb met mijn classic meerdere trips gemaakt van over de 750km enkele richting, altijd goed aangekomen, nooit problemen gehad, comfortabele wagen om mee te rijden en een zuinigere wagen ga je niet vinden (de belangrijkste reden dat ik hem mis trouwens).

Ik zie je probleem ook niet echt. Je blijft maar op dezelfde punten hameren zoals het afstemmen van je verbruik op je opwek terwijl wij blijven zeggen dat dat voor ons niet belangrijk is. Dus opnieuw, wat is de meerwaarde? Of ben je gewoon maar aan het stoken om mensen te ambeteren? Ik ga geen 1000 Euro neertellen voor een laadinfrastructuur die ik niet nodig heb, die mij niets oplevert maar uiteindelijk alleen maar geld kost. Ik heb geen nood aan investering zonder ROI.

Als mensen een laadpaal zetten omdat ze daar een voordeel uit kunnen halen, prima, prachtig, geen enkel probleem mee. Maar ga niet zomaar staan roepen dat mensen slecht bezig zijn omdat ze geen laadpaal plaatsen wanneer ze daar geen voordeel uit halen. De dag dat ik een voordeel kan halen uit een laadpaal is de dag dat ik er 1 zal plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strela3133
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23-11-2024
Guys, don't feed the troll 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Blokker_1999 schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 12:57:
[...]
...

En een 28kWh auto is helemaal geen stadsauto. Om heel eerlijk te zijn, na 2 maanden met de Ioniq 6 ben ik zelfs niet zeker meer of ik wel de juiste keuze heb gemaakt met mijn 28kWh classic in te ruilen. Ik heb met mijn classic meerdere trips gemaakt van over de 750km enkele richting, altijd goed aangekomen, nooit problemen gehad, comfortabele wagen om mee te rijden en een zuinigere wagen ga je niet vinden (de belangrijkste reden dat ik hem mis trouwens).

...
Wat is het verbruik van je Ioniq 6, verbruikt hij zoveel meer dan de classic die je had?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Mikkem schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 12:41:
[...]

Omdat jíj dat vindt?

Zo werkt het niet.
Gewoon negeren die trol, zijn bijdrages voegen hier helemaal niets toe. Hij zat elders ook al iemand uit te maken voor een zuinige Nederlander die geobsedeerd is op koopjes. Terwijl het een Belg was en gewoon in zijn auto wilde overnachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myaimistrue
[...]

Ik zal de vraag even omdraaien:

Ik zie je probleem ook niet echt. Je blijft maar op dezelfde punten hameren zoals het afstemmen van je verbruik op je opwek terwijl wij blijven zeggen dat dat voor ons niet belangrijk is. Dus opnieuw, wat is de meerwaarde? Of ben je gewoon maar aan het stoken om mensen te ambeteren? Ik ga geen 1000 Euro neertellen voor een laadinfrastructuur die ik niet nodig heb, die mij niets oplevert maar uiteindelijk alleen maar geld kost. Ik heb geen nood aan investering zonder ROI.

Als mensen een laadpaal zetten omdat ze daar een voordeel uit kunnen halen, prima, prachtig, geen enkel probleem mee. Maar ga niet zomaar staan roepen dat mensen slecht bezig zijn omdat ze geen laadpaal plaatsen wanneer ze daar geen voordeel uit halen. De dag dat ik een voordeel kan halen uit een laadpaal is de dag dat ik er 1 zal plaatsen.
Blijkbaar ben je overdag nooit thuis, je krijgt het in elk geval niet neergeschreven 🙂.

Een grannycharger zorgt voor flink grotere laadverliezen. Reken met de 15kWh die je per dag nodig zal hebben maar op 1-2 kWh extra verlies per dag tov een snellere oplossing. Op 5-10 jaar gerekend heb je daarmee al je laadpaal terugverdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Myaimistrue schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 13:38:
[...]

Blijkbaar ben je overdag nooit thuis, je krijgt het in elk geval niet neergeschreven 🙂.

Een grannycharger zorgt voor flink grotere laadverliezen. Reken met de 15KWh die je per dag nodig zal hebben maar op 1-2 KWh extra verlies per dag tov een snellere oplossing. Op 5-10 jaar gerekend heb je daarmee al je laadpaal terugverdiend.
Wat is een "Kelvin Watt hour"? Een "kilo Watt hour" ken ik wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myaimistrue
knip

[ Voor 93% gewijzigd door Notna op 24-06-2023 13:47 . Reden: Doe eens vriendelijk ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blokker_1999
SpongeRob schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 13:01:
[...]

Wat is het verbruik van je Ioniq 6, verbruikt hij zoveel meer dan de classic die je had?
De classic kon ik op dagen als vandaag zonder problemen onder de 9kWh/100km krijgen, met de 6 heb ik moeite om deze onder de 10 te krijgen.

Mijn laatste langeafstandsrit met de classic, naar Munchen vorig jaar, had ik een gemiddeld verbruik van ongeveer 9.6kWh/100km, vorige week naar Dresden zat ik boven de 11kWh/100km.

Ik verwacht dus een meerverbruik van tussen de 10 en 15% te zien op deze wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
Blokker_1999 schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 13:53:
[...]

De classic kon ik op dagen als vandaag zonder problemen onder de 9kWh/100km krijgen, met de 6 heb ik moeite om deze onder de 10 te krijgen.

Mijn laatste langeafstandsrit met de classic, naar Munchen vorig jaar, had ik een gemiddeld verbruik van ongeveer 9.6kWh/100km, vorige week naar Dresden zat ik boven de 11kWh/100km.

Het verbruik van de Ioniq 6 vind ik eigenlijk best netjes. De meeste modellen van nu verbruiken een stuk meer.

Het zal lastig zijn om de aloude 28 kWh te verslaan, die is vanuit een ander concept gebouwd. De markt is daarna duidelijk een andere kant op gegaan (hogere modellen, grotere capaciteit en meer gericht op acceleratiesnelheid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
Myaimistrue schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 13:38:
[...]

Een grannycharger zorgt voor flink grotere laadverliezen. Reken met de 15kWh die je per dag nodig zal hebben maar op 1-2 kWh extra verlies per dag tov een snellere oplossing. Op 5-10 jaar gerekend heb je daarmee al je laadpaal terugverdiend.
Mischien focussen op de bal ipv de man?

Ik reken ook niet op 15kWh per dag, maar een heel stuk minder. Ik bedoel maar, een granny charger die 2kWh levert en dan zeggen dat 4 tot 5 uur voldoende is haalt moeilijk 15kWh aan vermogen. Laat ons zeggen dat het extra verlies 1kWh is op zo een gemiddelde laadsessie. En zeggen dat je dan je laadpaal al op 10 jaar hebt terugverdiend ... . 10 jaar is een lange tijd, en de kans is reeel dat deze daartegen ook aan vervanging toe is. Elektronica heeft geen oneindig leven, en hoe complexer de leketronica, hoe groter de kans op snel overlijden.

En in die 10 jaar kan de situatie ook veranderen waardoor de laadpaal waarvoor je eerst kiest niet meer voldoet. Dan moet je deze dus versneld vervangen zonder dat je er een netto positief resultaat op hebt behaald. Zo zal hier binnen de 2 jaar ook een digitale meter staan die niet meer terugdraait. Dat betekend dat ik vanaf dat moment mijn strategie over een andere boeg moet gooien met o.a. een thuisbatterij. Op het moment dat ik die omschakeling maak wil ik natuurlijk wel een laadoplossing die mij daar bij kan helpen en zal op dat moment dan ook bekijken wat dan de beste oplossing is ipv nu een gok te nemen op wat binnen enkele jaren goed zou kunnen zijn.

Ik ben voorbereid, ik weet waarmee ik bezig ben, ik heb mij ingelezen en ik kan inschatten wat mijn situatie vandaag is en morgen is. Ik heb niemand anders nodig die over mijn installatie gaat oordelen en zeggen dat ik slecht bezig ben met argumenten die in mijn specifieke situatie niet van toepassing zijn. Dat jij sneller wenst te laden, dat jij wel investeert in een laadpaal met loadbalancing, dat dat voor jouw een goede oplossing is, misshcien wel de beste, wil niet zeggen dat dat voor iedereen zo is. Een one size fits all oplossing bestaat niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
Mikkem schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 13:58:
[...]

Het verbruik van de Ioniq 6 vind ik eigenlijk best netjes. De meeste modellen van nu verbruiken een stuk meer.

Het zal lastig zijn om de aloude 28 kWh te verslaan, die is vanuit een ander concept gebouwd. De markt is daarna duidelijk een andere kant op gegaan (hogere modellen, grotere capaciteit en meer gericht op acceleratiesnelheid).
absoluut, toch had ik persoonlijk gehoopt dat met de ronkende verklaringen vanuit Hyundai over onder andere de Cw waarde deze wagen minsten even goed zou presteren als de classic. Maar de classic is natuurlijk een pak lichter en ook een kleiner frontaal oppervlak. De 6 is zeker ook geen slechte wagen en in vergelijking met de meeste andere EVs lekker zuinig te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
Blokker_1999 schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 13:53:
[...]

Somebody made sure I had to eat my own words today. Natuurlijk moest ik op weg naar huis nog even langs de winkel, en dan, in die laatste 8km door 3 dorpscentra met een zone 30 haal je een gemiddelde van 8.8 :+

Al blijft het statement rond gemiddeld meerverbruik nog altijd correct in mijn beleving. Only time will tell.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
Na enkele maanden met de classic Ioniq wil ik aan de gang met de obd2 poort. Ik krijg de informatie echter nog niet helemaal rond (heb dit ook niet eerder gedaan bij andere auto's, buiten het aanpassen van wat opties via Carista).

Ik wil graag een obd2 dongle die er in kan blijven zitten. Daarvoor zal ik tzt een extra afdekplaatje kopen waar ik een gat in kan maken. De Ioniq staat voor de deur op de oprit en de router staat daar ook, ik zou dus denken dat de obd2 dongle met die wifi verbinding moet kunnen maken zodat ik 'm binnen kan uitlezen? Of is dat te simpel gedacht.
Wanneer de auto niet voor de deur geparkeerd staat dan hoef ik 'm niet uit te kunnen lezen.

De Obdlink CX lijkt een goede optie te zijn; kan verbinding maken met de A Better Route Planner app en met de Car Scanner app (ik moet een app hebben die beschikbaar is voor IOS).

Het voltage van de cellen zou ik ook graag uit willen kunnen lezen.

Kloppen mijn uitgangspunten in deze en zijn de keuzes dan logisch of zijn er betere opties?
Maak me wel wat zorgen over de 12V accu, niet de bedoeling dat die leeggetrokken wordt. Blijft er altijd stroom staan op de obd2 poort (en is deze dus altijd uit te lezen, ook wanneer de auto enkele dagen stil staat)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teutlepel
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:07
@Mikkem Ik denk dat de Obdlink CX alleen verbinding kan maken via Bluetooth, je hebt dus nog een ander apparaat nodig voor de Wifi verbinding. Als je ABRP gebruikt op je iPhone zou dat moeten werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Mikkem schreef op zondag 25 juni 2023 @ 10:11:

Maak me wel wat zorgen over de 12V accu, niet de bedoeling dat die leeggetrokken wordt. Blijft er altijd stroom staan op de obd2 poort (en is deze dus altijd uit te lezen, ook wanneer de auto enkele dagen stil staat)?
Net zelf even geprobeerd maar EVnotify krijgt geen verbinding met de OBD2 dongel als de Ioniq uit staat. Er knipperen wel ledjes op de dongel maar daar blijft het verder bij. Maar misschien doe ik wel iets verkeerd. Doe ik de Ioniq aan dan is er gelijk verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakko
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20:24
@Mikkem misschien is het een idee om een oude telefoon te gebruiken. Die kun je dan binnen aan de lader laten liggen, zo dichtbij mogelijk waar je auto staat. In theorie kan die dan met bluetooth met je obd dongle verbinden. Met EV notify kun je de data dan inzien, ook doorsturen naar Home Assistant eventueel.

Het lastige in mijn ervaring met EV notify is dat die in mijn ervaring altijd een schop (kill app, restart) nodig heeft voordat hij opnieuw met de dongle gaat verbinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 00:26
@Mikkem Ik heb nu een raspberry pi met evnotipi geconnect met een OBDlink LX. Als de auto op de oprit aan de lader connect deze en zo lees ik via nodered de soc uit en regel ik de laadpaal. Als ik onderweg ben heb ik een oude telefoon met torque pro. Die stuurt data door naar abrp. In theorie kan ik dat ook via een omweg doen door data eerst naar thuis server te sturen en dan naar abrp. Dit lijkt nu redelijk te werken. Ik had even een OBDlink CX geprobeerd maar dat is BLE en niet uit te lezen via evnotify/evnotipi.

Ik had ook een oude telefoon geprobeerd met evnotify maar dat bleef lastig met opnieuw connecten etc. Torque pro heeft een dashboard optie en mogelijkheden om te pauzeren indien niet verbonden. Dus met tasker zet ik hem in vliegtuigmodus indien telefoon niet oplaad. Als telefoon wordt opgeladen (auto staat dus aan) schakelt hij af van vliegtuigmodus en torque pro connect automatisch en gaat uploaden naar abrp.

Ook een scriptje gemaakt dat de Raspberry bluetooth uitzet wanneer de auto niet laad, want anders wilde hij nog wel eens verbonden blijven met de OBDlink (met risico op draining batterij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-06 08:12

mvt

ja ik ja

[...]

Totaal afhankelijk van je behoefte aan stroom en je type stroom contract, maximaal laden op daltarief.

Nou is dat met 2 ct per kWh niet veel, maar als je een dynamisch contract hebt en echt gaat maximaliseren zit je beter
Maar dat is een extreem geval.

[ Voor 3% gewijzigd door mvt op 25-06-2023 11:44 ]

schandalig duur systeem, schandalig hoge 3d mark score, volgend jaar toch maar wat eerder mijn verlanglijstje opsturen naar Spanje, anders blijft dit gelul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
Teutlepel schreef op zondag 25 juni 2023 @ 10:36:
@Mikkem Ik denk dat de Obdlink CX alleen verbinding kan maken via Bluetooth, je hebt dus nog een ander apparaat nodig voor de Wifi verbinding. Als je ABRP gebruikt op je iPhone zou dat moeten werken :)
Oh dat is minder. Bluetooth gaat het net niet redden qua afstand / obstakels denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
PeterZ(on) schreef op zondag 25 juni 2023 @ 10:54:
[...]

Net zelf even geprobeerd maar EVnotify krijgt geen verbinding met de OBD2 dongel als de Ioniq uit staat. Er knipperen wel ledjes op de dongel maar daar blijft het verder bij. Maar misschien doe ik wel iets verkeerd. Doe ik de Ioniq aan dan is er gelijk verbinding.
Oh ik dacht uit dit topic begrepen te hebben dat dat wel kon. Zonder schiet het z'n doel wel voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
Bakko schreef op zondag 25 juni 2023 @ 10:55:
@Mikkem misschien is het een idee om een oude telefoon te gebruiken. Die kun je dan binnen aan de lader laten liggen, zo dichtbij mogelijk waar je auto staat. In theorie kan die dan met bluetooth met je obd dongle verbinden. Met EV notify kun je de data dan inzien, ook doorsturen naar Home Assistant eventueel.

Het lastige in mijn ervaring met EV notify is dat die in mijn ervaring altijd een schop (kill app, restart) nodig heeft voordat hij opnieuw met de dongle gaat verbinden.
Als ik alleen de app hoef te restarten dan is het niet zo'n punt, daar heeft de P1 voor de slimme meter ook last van.
Die oude telefoon dicht bij de auto wordt lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
Yaldair schreef op zondag 25 juni 2023 @ 11:14:
@Mikkem Ik heb nu een raspberry pi met evnotipi geconnect met een OBDlink LX. Als de auto op de oprit aan de lader connect deze en zo lees ik via nodered de soc uit en regel ik de laadpaal. Als ik onderweg ben heb ik een oude telefoon met torque pro. Die stuurt data door naar abrp. In theorie kan ik dat ook via een omweg doen door data eerst naar thuis server te sturen en dan naar abrp. Dit lijkt nu redelijk te werken. Ik had even een OBDlink CX geprobeerd maar dat is BLE en niet uit te lezen via evnotify/evnotipi.

Ik had ook een oude telefoon geprobeerd met evnotify maar dat bleef lastig met opnieuw connecten etc. Torque pro heeft een dashboard optie en mogelijkheden om te pauzeren indien niet verbonden. Dus met tasker zet ik hem in vliegtuigmodus indien telefoon niet oplaad. Als telefoon wordt opgeladen (auto staat dus aan) schakelt hij af van vliegtuigmodus en torque pro connect automatisch en gaat uploaden naar abrp.

Ook een scriptje gemaakt dat de Raspberry bluetooth uitzet wanneer de auto niet laad, want anders wilde hij nog wel eens verbonden blijven met de OBDlink (met risico op draining batterij)
Dit maakt wel duidelijk dat wat ik wil toch niet zo simpel is als ik dacht (hoopte).

Had meer iets in gedachten wat ik eenmalig in kan stellen en daarna gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15:44
PeterZ(on) schreef op zondag 25 juni 2023 @ 10:54:
[...]

Zou wel moeten lukken als je de auto even aan zet, dan krijg je verbinding tussen dongel en EVNotify. Als je dan de auto weer uitzet blijft de verbinding actief. Hoe lang dat is weet ik niet, maar als je daarna gaat laden blijft de verbinding zeker actief. Anders zou EVNotify niks waard zijn om je laadstatus te monitoren.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
pmiddeld schreef op zondag 25 juni 2023 @ 13:18:
[...]

Zou wel moeten lukken als je de auto even aan zet, dan krijg je verbinding tussen dongel en EVNotify. Als je dan de auto weer uitzet blijft de verbinding actief. Hoe lang dat is weet ik niet, maar als je daarna gaat laden blijft de verbinding zeker actief. Anders zou EVNotify niks waard zijn om je laadstatus te monitoren.
Je hebt gelijk. Verbinden met de auto aan en na het uitzetten blijft de verbinding bestaan. Hoewel die toen ik naar binnen in huis ging alsnog werd verbroken. Weer naar de auto toe en de verbinding werd weer hersteld terwijl de auto nog altijd uit was.

Het is wel allemaal omslachtig vind ik en daarom gebruik ik het zelden, hoewel die nieuwe dongel het wel een stuk beter doet dan die oude. Dus dat is ook wel belangrijk voor een snelle verbinding. Een aantal jaar geleden kon je ook nog een kastje kopen waar alles in zat (wel prijzig), alleen nog een simkaart nodig maar die maken ze geloof ik niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerocool
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:59
Dit warme weer was kennelijk de nekslag voor mijn airco, er komt alleen nog maar warme lucht uit en gesis. Iemand ervaring mee? Compressor? Natuurlijk net uit de garantie dus zal lieve duit gaan kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17:15
zerocool schreef op zondag 25 juni 2023 @ 16:07:
Dit warme weer was kennelijk de nekslag voor mijn airco, er komt alleen nog maar warme lucht uit en gesis. Iemand ervaring mee? Compressor? Natuurlijk net uit de garantie dus zal lieve duit gaan kosten?
Wanneer is hij voor het laatst bijgevuld? Vaak is dat de oorzaak bij airco’s die niet werken als het te warm is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

zerocool schreef op zondag 25 juni 2023 @ 16:07:
Hier duurt het ook heel lang, maar de airco is al minimaal 3 jaar niet bijgevuld, dus over twee maanden de APK inplannen en gelijk de airco laten bijvullen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• luke22
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17-09 12:12
Daar zijn we dan! een verlaage Ioniq AE.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M0atQFGDPq2mZy-OpXiKNosAr1s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YDmdmPe2kWPdSZYIyFral4TL.jpg?f=fotoalbum_large

De auto rijdt een heel stuk strakker, iets waarvan ik overtuigd ben dat hij zo geleverd had moeten zijn nieuw.
komt in de buurt van wat een mazda 3 bijv zou doen.

Nieuwe veren zijn progressief waar de originele liniear blijken te zijn.

Ik raad eigenlijk iedereen aan dit ook te doen, de auto rijdt een stuk prettiger ipv "Amerikaans afgeveerd"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ABXximlkUWcAFxWeZ6KROYfhaA4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bUSrug7tsXxNlJDB98aULcWn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cGCtkgnY18evHE0hB_gobFVd-dI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P56IJ3JFr5mTXtqSlGBzOxyG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:02
luke22 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 20:28:

[Afbeelding]

De auto rijdt een heel stuk strakker, iets waarvan ik overtuigd ben dat hij zo geleverd had moeten zijn nieuw.

Ik raad eigenlijk iedereen aan dit ook te doen, de auto rijdt een stuk prettiger ipv "Amerikaans afgeveerd"

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoeveel lager is de auto nu?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rested
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 30-07-2023
Blij dat je tevreden bent! ik ben nu ook wel nieuwsgierig geworden na je advies.
Net kort een klein beetje gelezen over de verschillen, hoe ervaar je het comfort nu?

Heb je er al wat drempels mee genomen? ze worden steeds hoger waar ik woon.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• luke22
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17-09 12:12
Ik heb de H&R 28712-1 gekocht. Deze geven een 30mm verlaging. (Zijn op eBay het goedkoopste bij verkoper Autodoc DE)

Doordat het nu progressieve veren zijn veert de auto minder snel door waardoor onder de streep de auto minder snel de grond zal raken dan met de originele veren.

Ik hoef dan ook geen aanpassing te doen over drempels en er zijn hier genoeg hoge drempels kan ik je verzekeren haha.

Ik vind zelf dat autos die te zacht afveren minder comfortabel zijn dan autos die iets strakker afgeveerd zijn. Maar onder de streep zit dit een beetje tussen de originele veren en een Hyundai Kona in (toevallig pas te leen gehad). Ik kan mij dan ook niet voorstellen dat iemand het als onprettig ervaart.
De meneer uit Zweden van het Ioniq forum waar ik dit idee vanaf had ervaarde zelfs geen verschil in rijden tegenover origineel (wat ik dan weer beetje naïef vind haha)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:58
luke22 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 20:28:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Potverdikkie dat ziet er strak uit _/-\o_

Nice!!! d:)b

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:05
Ik krijg op mijn Ioniq classic een mededeling dat er weer onderhoud gepleegd dient te worden over xxx km, aangezien er weer 15000 km mee is gereden. Ik krijg deze melding nu elke keer als ik hem start. Weet iemand of deze melding er makkelijk zelf af is te halen? Onderhoudsbeurt is over 5 weken ingeplanned, dus als die melding in de tussentijd weg kan zou dat fijn zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Laatst online: 22:09

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

De dealer kan dit uitzetten. Volgens mij kan je het niet zelf doen.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
[J.d.I.] DirtyHarry schreef op maandag 26 juni 2023 @ 11:19:
Ik krijg op mijn Ioniq classic een mededeling dat er weer onderhoud gepleegd dient te worden over xxx km, aangezien er weer 15000 km mee is gereden. Ik krijg deze melding nu elke keer als ik hem start. Weet iemand of deze melding er makkelijk zelf af is te halen? Onderhoudsbeurt is over 5 weken ingeplanned, dus als die melding in de tussentijd weg kan zou dat fijn zijn.
Je kunt natuurlijk de melding negeren tot je afspraak. Ik heb nu ook de melding en het onderhoud staat voor over 3 weken.
Je kunt hem blijkbaar zelf resetten al heb ik dat zelf niet getest.
YouTube: Hyundai Ionic Service light reset procedure

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerocool
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:59
orillion schreef op zondag 25 juni 2023 @ 18:33:
[...]

Wanneer is hij voor het laatst bijgevuld? Vaak is dat de oorzaak bij airco’s die niet werken als het te warm is.
Dat is al wel drie jaar geleden, maar is het dan van de ene op de andere dag over en uit? De dag er voor koelde hij nog erg goed....In ieder geval nu afspraak ingepland, maar kan pas over 3 weken terecht.... :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:58
[J.d.I.] DirtyHarry schreef op maandag 26 juni 2023 @ 11:19:
zonoskar schreef op maandag 26 juni 2023 @ 11:45:
De dealer kan dit uitzetten. Volgens mij kan je het niet zelf doen.
Mijn dealer was het de vorige keer vergeten. Volgens mij moest je 5 seconden de 'ok' knop vasthouden ofzoiets; het is een shortcut die ergens in de handleiding staat. Je kan het zelf :)

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Pagina: 1 ... 142 ... 195 Laatste