Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-08 13:02
BarryH schreef op zondag 11 juni 2023 @ 10:51:
[...]

Daarom blijf ik voorlopig bij de dealer. Ik ga wel even nakijken of 1xp jaar onderhoud (ipv elke 15k) ook voldoende is om daarvoor in aanmerking te komen.
Beetje grijs gebied, zoals bij meer merken.

De pas wordt voor 12 (of 24) maanden uitgegeven, maar voorwaarde is dat de auto onderhouden wordt volgens fabrieksvoorschrift.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:01
Toen ik vorig jaar met een defecte 12V accu in Frankrijk stond werd er expliciet naar gevraagd of het onderhoudsschema was aangehouden. Dus zonder dealeronderhoud geen aanspraak vrees ik. Nu ben je met die mobiliteitsgarantie ook nog niet helemaal geholpen want het vervangend vervoer was maar voor 5 dagen terwijl ik er 12 ofzo nodig had.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-09 11:56
Vanmiddag merkte ik dat het laden bij 88% was gestopt. Na het opnieuw aansluiten ging de auto weer verder maar binnen een paar minuten het zelfde euvel.
Dan maar in de auto gaan zitten, auto laden en na 2 minuten check EV system.
Ok, lader er helemaal uit, auto uit en aan, geen oplossing.
Dus ik denk ik probeer het aan de laadpaal. IK rij de straat uit en op hit display komt weer check ev system en de hele auto valt uit, ik kon nog net naar huis rollen maar halverwege het inparkeren ging het ding ook nog eens op de handrem.

Ik heb de auto helemaal uit afgelsoten en daarna weer aangezet, hij staat nu in het parkeervak, maar dit is wel eng.... Iemand enig idee?

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Philos31 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 14:18:
Vanmiddag merkte ik dat het laden bij 88% was gestopt. Na het opnieuw aansluiten ging de auto weer verder maar binnen een paar minuten het zelfde euvel.
Dus ik denk ik probeer het aan de laadpaal. IK rij de straat uit en op hit display komt weer check ev system en de hele auto valt uit, ik kon nog net naar huis rollen maar halverwege het inparkeren ging het ding ook nog eens op de handrem.

Ik heb de auto helemaal uit afgelsoten en daarna weer aangezet, hij staat nu in het parkeervak, maar dit is wel eng.... Iemand enig idee?
De 12V accu misschien?

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Methew
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:30

Wellicht de warmte? Alles open zetten, hopen dat de warmte eruit gaat en dat de elektronica weer normaal gaat werken.

Hyundai Ioniq 28kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Je zou de minpool van de 12V accu even los kunnen halen en een half uur los laten liggen, als je dan de accupool weer aansluit is de auto als het goed is meer gereset. Hopelijk komt hij dan weer tot leven, anders wordt het een telefoontje naar de dealer/ANWB vrees ik.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
Ja, de 12 volt accu is het niet. De warmte dacht ik zelf ook al aan. Ik kijk als het vanavond wat is afgekoeld nog wel een keer hoe hij regeert en anders kan ik inderdaad even een reset proberen.
Sinds hij 5 jaar is geworden heb ik er wel een hoop gezeik mee. (Gelukkig verlengde garantie)
Airco condenser stuk, PTC stuk, Nieuwe kabelboom, Achterklep die niet meer open ging.

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:05
BarryH schreef op zondag 11 juni 2023 @ 10:51:
[...]

Daarom blijf ik voorlopig bij de dealer. Ik ga wel even nakijken of 1xp jaar onderhoud (ipv elke 15k) ook voldoende is om daarvoor in aanmerking te komen.
Vraag het gewoon even na bij de dealer, hoe zij er mee omgaan. Toen ik mijn Ioniq 6 ging afhalen zij de dealer mij dat Hyundai verwachte de wagen 1x per jaar te zien bij een erkend garagist, kilometerstand maakte volgens hem niet zoveel uit. Maar zonder jaarlijkse controle zouden ze moeilijk gaan doen over garantiegevallen en zou de pechbijstand ook komen te vervallen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Philos31 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 16:22:
Ja, de 12 volt accu is het niet. De warmte dacht ik zelf ook al aan. Ik kijk als het vanavond wat is afgekoeld nog wel een keer hoe hij regeert en anders kan ik inderdaad even een reset proberen.
Sinds hij 5 jaar is geworden heb ik er wel een hoop gezeik mee. (Gelukkig verlengde garantie)
Airco condenser stuk, PTC stuk, Nieuwe kabelboom, Achterklep die niet meer open ging.
Het is wel vaker warm dus enkel dat lijkt mij onwaarschijnlijk, dan moet er meer zijn. De dealer zal wel raad weten denk ik. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
Anwb is geweest. Ding gaat iedere keer na 1,5 minuut uitAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DP3WRIrCOhgmnQ8R5JvVjXQj6o0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q7Ozy1m1OmbfDhtMqfOO39CN.jpg?f=fotoalbum_large
met deze melding.
Morgen haalt de dealer hem op, helaas niet mijn eigen dealer. Dan uitlezen en dan zien we wel of ik een benzinebak als lener krijg, brrrr... lopen nu al rillingen langs mn rug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Philos31 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 19:24:

Morgen haalt de dealer hem op, helaas niet mijn eigen dealer.
Kun je dan niet kiezen waar die naartoe moet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
PeterZ(on) schreef op maandag 12 juni 2023 @ 10:11:
[...]

Kun je dan niet kiezen waar die naartoe moet?
Nee helaas,hyundai mobiliteitsgarantie zorgt voor vervoer naar de dichtsbijzijnde merkendealer.
En dat is in Almere en niet mijn "eigen" in Hilversum, waar ze mij en de auto en de geschiedenis kennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Philos31 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 10:27:
[...]

Nee helaas,hyundai mobiliteitsgarantie zorgt voor vervoer naar de dichtsbijzijnde merkendealer.
En dat is in Almere en niet mijn "eigen" in Hilversum, waar ze mij en de auto en de geschiedenis kennen.
Dat is dan, naast die maar 5 dagen vervangend vervoer, weer een minpunje als je niet eens voor je eigen dealer kunt kiezen. Toen ik vorig jaar in Frankrijk stond kon ik wel zelf kiezen, is dan zeker alleen in het buitenland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
Philos31 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 10:27:
[...]

Kan het zo snel niet vinden, is de Ioniq van jou of van / via de werkgever?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philos31
Mikkem schreef op maandag 12 juni 2023 @ 11:35:
[...]

Kan het zo snel niet vinden, is de Ioniq van jou of van / via de werkgever?
van mij prive

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-06 08:12

mvt

ja ik ja

Is dat idd niet omdat het hier anwb is en in Frankrijk een ander bedrijf met andere voorwaarden? Die trouwens niet aan de anwb gelieerd hoeft te zijn

schandalig duur systeem, schandalig hoge 3d mark score, volgend jaar toch maar wat eerder mijn verlanglijstje opsturen naar Spanje, anders blijft dit gelul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
mvt schreef op maandag 12 juni 2023 @ 12:18:
Is dat idd niet omdat het hier anwb is en in Frankrijk een ander bedrijf met andere voorwaarden? Die trouwens niet aan de anwb gelieerd hoeft te zijn
De mobiliteitsgarantie wordt, iig in Frankrijk, uitgevoerd door de ANWB. Maar volgens mij ook hier in NL, waarom zouden ze hier een ander nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvt

mvt

ja ik ja

PeterZ(on) schreef op maandag 12 juni 2023 @ 12:28:
[...]

De mobiliteitsgarantie wordt, iig in Frankrijk, uitgevoerd door de ANWB. Maar volgens mij ook hier in NL, waarom zouden ze hier een ander nemen.
Ik weet niet hoe ze dat doen in andere landen. Kan best zijn dat de anwb met partij a zaken doet in Frankrijk. Maar hyundai nl, via hyundai Frankrijk zaken doet met partij b.
En daardoor wel wegsleept naar de dichtstbijzijnde hyundai garage

schandalig duur systeem, schandalig hoge 3d mark score, volgend jaar toch maar wat eerder mijn verlanglijstje opsturen naar Spanje, anders blijft dit gelul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
mvt schreef op maandag 12 juni 2023 @ 16:03:
[...]

Ik weet niet hoe ze dat doen in andere landen. Kan best zijn dat de anwb met partij a zaken doet in Frankrijk. Maar hyundai nl, via hyundai Frankrijk zaken doet met partij b.
En daardoor wel wegsleept naar de dichtstbijzijnde hyundai garage
Mijn Ioniq werd in opdracht van de politie opgeladen door een Franse berger en naar hun depot gebracht. Daarna ging de ANWB aan de slag om een Hyundai dealer te vinden die de Ioniq wilde bekijken/repareren. Dit lukte niet, kennelijk zit men daar niet op een buitenlandse auto te wachten. Na twee weken is de Ioniq uiteindelijk opgehaald door Logicx Apeldoorn en naar mijn dealer gebracht. Hyundai Frankrijk is hier niet bij betrokken geweest, ik had alleen contact met de ANWB. Overigens allemaal slecht geregeld door de ANWB (dus niet Hyundai), maar dat terzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenHe
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16-09 08:00
Het bestaan van de uitdrukking "Met de Franse slag" hoef je volgens mij niet bij de anwb op het bordje te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
SvenHe schreef op maandag 12 juni 2023 @ 19:19:
Het bestaan van de uitdrukking "Met de Franse slag" hoef je volgens mij niet bij de anwb op het bordje te leggen.
Nou de Fransen hadden hier helemaal niets mee te maken, zoals terugbelafspraken niet nakomen of bericht dat de auto bij de dealer bezorgt is maar zijn "vergeten" en nog in Frankrijk staat, enz.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenHe
Ah, ik had het verkeerd gelezen, excuus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
SvenHe schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 06:28:
Ah, ik had het verkeerd gelezen, excuus.
Kan gebeuren, heb ik ook wel eens. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MatsSkoe
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 05-09 20:53
Vers van de pers (HA scrape op die website). De halfjaarlijkse update staat online. Op eerste gezicht niets spannend maar heb nog ijdele hoop dat die dubbele max snelheidsbord op het dashboard bug nog een keer geplet wordt.

https://update.hyundai.com/EU/E1/updateNoticeView/Y2roNr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:11
MatsSkoe schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 10:43:
Vers van de pers (HA scrape op die website). De halfjaarlijkse update staat online. Op eerste gezicht niets spannend maar heb nog ijdele hoop dat die dubbele max snelheidsbord op het dashboard bug nog een keer geplet wordt.

Helaas niet voor de 28 kWh, of die volgt nog.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Headshot_NL schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 12:30:
[...]

Helaas niet voor de 28 kWh, of die volgt nog.
Deze update is ook voor de 28kWh versie te downloaden, scroll maar beneden en je ziet de Gen5 unit van de 28kWh er ook tussen staan.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iGadget
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-07 11:46

iGadget

Wowsers!

Windows installer vereist... Blijf het bijzonder vinden hoe grote fabrikanten overal Linux gebruiken maar het onmogelijk maken om die Linux instanties te updaten vanuit iets anders dan Windows of Mac |:(
Zijn hier workarounds voor of moet ik echt op zoek naar een Windows machine?

"I'll just use my Go-Go-Gadget handbook!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
SpongeRob schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 12:46:
[...]

Deze update is ook voor de 28kWh versie te downloaden, scroll maar beneden en je ziet de Gen5 unit van de 28kWh er ook tussen staan.
Inderdaad. Gek dat in het overzicht lijstje nog steeds 221117 staat. Ben hem aan het binnenhalen.

Edit: Dat is de softwareversie dus. De kaartversie is wel bijgewerkt. Zojuist de SD weer in de auto gedaan en de kaartversie is inderdaad bijgewerkt. Grote wijzigingen in de kaart heb ik nog niet gezien, die was al wel aardig up-to-date.

[ Voor 25% gewijzigd door Headshot_NL op 14-06-2023 15:34 ]

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Laatst online: 21:35

Arfman

Drome!

Hoe ga je in een 28kWh dan die informatie over laadstations binnenhalen? Dat kan dan volgens mij alleen werken als je je auto verbindt met de hotspot van je telefoon o.i.d., of mis ik iets?

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iGadget

iGadget

Wowsers!

Arfman schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 14:46:
Hoe ga je in een 28kWh dan die informatie over laadstations binnenhalen? Dat kan dan volgens mij alleen werken als je je auto verbindt met de hotspot van je telefoon o.i.d., of mis ik iets?
Correct. Zonder hotspot zal er (voor zover mij bekend) alleen de laatst bekende info worden weergegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemI
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:00

Bedankt voor het melden. Ik heb de (waarschijnlijk ook ijdele) hoop dat ze het zoeken van een adres nog eens gaan fixen. Sinds de introductie van de zogenaamde 'omnisearch' is het bijna onmogelijk om op adres te zoeken, zelfs als je het hele adres foutloos weet in te typen wordt het vaak niet gevonden :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

iGadget schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 14:47:
[...]

Correct. Zonder hotspot zal er (voor zover mij bekend) alleen de laatst bekende info worden weergegeven.
Nog steeds wel een fijne optie, als dit inderdaad zo werkt. Weinig moeite om op langere reizen, met meerdere laadstops, even een hotspot te activeren. Had niet verwacht dat deze functionaliteit nog naar de 28kWh variant werd gebracht, hou ook nog voor mezelf een slag om de arm om teleurstelling te voorkomen :P

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iGadget

iGadget

Wowsers!

Arfman schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 15:18:
[...]

Nog steeds wel een fijne optie, als dit inderdaad zo werkt. Weinig moeite om op langere reizen, met meerdere laadstops, even een hotspot te activeren. Had niet verwacht dat deze functionaliteit nog naar de 28kWh variant werd gebracht, hou ook nog voor mezelf een slag om de arm om teleurstelling te voorkomen :P
Heel eerlijk - ik gebruik die functionaliteit eigenlijk nooit. Via ABRP gaat het sneller en die geeft ook meteen weer hoeveel laadplekken er zijn en hoeveel daarvan in gebruik zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Ik gebruik ook altijd ABRP. Kan je ook vooraf je routeplanning doen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17:15
WillemI schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 14:57:
[...]

Bedankt voor het melden. Ik heb de (waarschijnlijk ook ijdele) hoop dat ze het zoeken van een adres nog eens gaan fixen. Sinds de introductie van de zogenaamde 'omnisearch' is het bijna onmogelijk om op adres te zoeken, zelfs als je het hele adres foutloos weet in te typen wordt het vaak niet gevonden :-(
Ook als je stug doortypt en op enter drukt? Niet kijken naar het lijstje wat links ernaast verschijnt. Het is een erg verwarrende interface geworden ja…

[ Voor 4% gewijzigd door orillion op 14-06-2023 16:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Philos31 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 19:24:
Anwb is geweest. Ding gaat iedere keer na 1,5 minuut uit[Afbeelding]
met deze melding.
Morgen haalt de dealer hem op, helaas niet mijn eigen dealer. Dan uitlezen en dan zien we wel of ik een benzinebak als lener krijg, brrrr... lopen nu al rillingen langs mn rug.
Is de oorzaak al gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iGadget

iGadget

Wowsers!

Ik zou graag automagisch een aantal zaken willen laten loggen voor mijn 28kWh Premium, bijv:
  • KMstand (odometer)
  • SoC (Display & BMS)
  • Cumulative energy charged
  • Cumulative energy discharged
Dit zou dan gelogd moeten worden op het moment dat ik de auto start en wanneer ik de auto uitzet.
Ik weet dat al deze data (en nog heel veel meer) via OBDII uit te lezen zijn (EVnotify gebruikt ze -op de odometer na- maar de logging hiervan werkt niet), maar zoek nog een manier om dit automatisch vast te leggen.
Iemand toevallig ervaring hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:17
iGadget schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 23:37:
Ik zou graag automagisch een aantal zaken willen laten loggen voor mijn 28kWh Premium, bijv:
  • KMstand (odometer)
  • SoC (Display & BMS)
  • Cumulative energy charged
  • Cumulative energy discharged
Dit zou dan gelogd moeten worden op het moment dat ik de auto start en wanneer ik de auto uitzet.
Ik weet dat al deze data (en nog heel veel meer) via OBDII uit te lezen zijn (EVnotify gebruikt ze -op de odometer na- maar de logging hiervan werkt niet), maar zoek nog een manier om dit automatisch vast te leggen.
Iemand toevallig ervaring hiermee?
Ik doe dat met de SoC. Ik praat met de evnotify API vanuit HomeAssistant, en die houdt dus het verbruik bij.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenHe
Als ik de ioniq 28 uitzet krijg ik even de ritgegevens in beeld. Vooral de verbruikscijfers zou ik graag de hele tijd in beeld hebben.

Kan je die zichtbaar maken, anders dan "rit a" of "rit b" elke rit weer op 0 te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@SvenHe er is toch een standaardweergave in het menu? na Snelheid?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iGadget

iGadget

Wowsers!

Kodess schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 09:40:
[...]

Ik doe dat met de SoC. Ik praat met de evnotify API vanuit HomeAssistant, en die houdt dus het verbruik bij.
Dat is al interessant. Biedt de API ook toegang tot de odometer? Want de EVnotify app gebruikt deze niet. Via die andere app (die alleen op oudere Android versies draait, ben de naam even kwijt, CanIoniq oid?) kun je deze wel zien, dus het moet kunnen via OBDII.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenHe
@BarryH Ik heb al meerdere keren gezocht maar niet kunnen vinden. Met je suggestie ga ik het weer proberen!

Ik vind de menustructuur ook niet echt je dat...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
SvenHe schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 11:07:
@BarryH Ik heb al meerdere keren gezocht maar niet kunnen vinden. Met je suggestie ga ik het weer proberen!

Ik vind de menustructuur ook niet echt je dat...
Het is gewoon die voor Trip A volgens mij....
Met het autotje en een blauwe balk die aangeeft wat je verbruik is met daaronder je gemiddelde.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
iGadget schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 11:05:
[...]

Dat is al interessant. Biedt de API ook toegang tot de odometer? Want de EVnotify app gebruikt deze niet. Via die andere app (die alleen op oudere Android versies draait, ben de naam even kwijt, CanIoniq oid?) kun je deze wel zien, dus het moet kunnen via OBDII.
Heb het even opgezocht, ik gebruik de Iternio (ABRP) API.
Ik draai ABRPTransmitter op de console, dus zodra de auto internet heeft zend ik data naar ABRP. Daaruit lees ik dan de SOC en het verbruik.
Ik zie dat daar ook geen Odometer gegevens uit komen helaas

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iGadget

iGadget

Wowsers!

Kodess schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 11:25:
[...]
Ik draai ABRPTransmitter op de console, dus zodra de auto internet heeft zend ik data naar ABRP. Daaruit lees ik dan de SOC en het verbruik.
Ik zie dat daar ook geen Odometer gegevens uit komen helaas
Oeh da's ook interessant. Dus die werkt zonder OBDII dongle? Welke guide heb je gevolgt hiervoor? En overleeft dit software updates of moet je na iedere update dit opnieuw installeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luke22
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:12
luke22 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 16:50:
Goedemiddag mede Ioniq AE bezitters :)

Inmiddels liggen de verlaagveren klaar, zijn de ramen vorige maand getint en heb ik de meeste logos van de auto afgehaald. Verder gaan de originele 17inch velgen er uiteindelijk komen met spacers om het iets strakker met de koets te krijgen :)

Ik hoop toch wel 5% meer range te behalen met enkel het verlagen.
zo. alles op sleeptouw gezet.

Ga ik zelf de ioniq verlagen 24 juni

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravenstein
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16-09 16:24
luke22 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 13:56:
[...]

Ik ben benieuwd naar de resultaten / foto's, wellicht dat ik het ook nog ga uitvoeren op de onze :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wamske
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 10:55
luke22 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 13:56:
[...]

Ik ben ook wel benieuwd!
Waar heb je de ramen laten tinten (quantacosta?)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• luke22
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:12
Ik heb de ramen laten tinten bij tintnations in Wageningen en was 230 euro kwijt.
Daarbij heb ik 20% tint gekozen.

Andere offertes die ik had gevraagd gingen naar de 400+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
Vanmorgen FastNed maar eens uitgeprobeerd, vlak bij huis. Werkt goed, laadsnelheid wisselde tussen 63 en 77 kW.

Nooit bij stilgestaan dat je bij laadstations dezelfde problematiek hebt als bij tankstations, qua te gebruiken laadpunten. Er waren er 8 waarvan ik er 3 kon gebruiken (waarvan 2 bezet door 1 Tesla).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Mikkem schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 08:22:
laadsnelheid wisselde tussen 63 en 77 kW.
In de app of op de lader?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
Ik heb die getallen alleen op de app gezien, de lader alleen op 63.
Het scherm van de lader ging steeds uit.

De waardes in de app zijn niet / minder betrouwbaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Mikkem schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 09:06:
[...]

Ik heb die getallen alleen op de app gezien, de lader alleen op 63.
Het scherm van de lader ging steeds uit.

De waardes in de app zijn niet / minder betrouwbaar?
De waardes in de app schommelen erg en daarom m.i. niet erg betrouwbaar. Ik had dat laatst ook op de Fastned app. Die 77kW is wel erg veel terwijl het display op de lader wel een constante waarde aangeeft, net als bijvoorbeeld EVnotify of CanIoniq.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThsAdrns
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16:29

ThsAdrns

Be the change!

Voor zover ik weet, zul je bij de Ioniq 28 kWh maximaal met 70 kW kunnen laden en bij de Ioniq 39 kWh met ongeveer 43 kW. Dit is een gevolg van de accuspanning en de maximale stroom die de auto kan afnemen.

Zie ook de grafieken en uitleg van Fastned: https://support.fastned.n...les/4405121276945-Hyundai

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
Ik heb de Ioniq nu ruim 2 maanden en eigenlijk alleen nog maar thuis geladen (in de eerste dagen 1 keer publieke laadpaal gebruikt omdat ik nog geen goede muuraansluiting had en vanmorgen de korte test bij FastNed). Wel al wat gespeeld met de instellingen; de standen van de lader zelf en de standen van de auto. Het valt me op dat de instelling van de auto (H/M/L) blijft bewaard en die van de lader niet; die gaat elke keer terug naar H.

In eerste instantie had ik een schema gemaakt en werd de auto dus geladen wanneer het nodig was, 1 of 2 keer per week. Maar dat bevalt me uiteindelijk toch niet echt. Moest pas een keer onverwacht weg om een kind te halen die gestrand was door de NS storing rond Amsterdam Centraal en toen was de auto toevallig net geladen. Maar dat had ook anders kunnen zijn. Ja, er zijn snelladers (vandaar ook de "test" vanmorgen), maar ik wil mijn laadgewoonte ook wat aanpassen. Daarnaast misschien ook - vooruitlopend op veranderingen in de salderingsregeling - meer gebruik maken van mijn zonnepanelen.

Wat ik nu eigenlijk wil doen is de auto aan de lader hangen wanneer ik thuis kom en 'm dan weer laden tot 80%. Meestal zal de accu na een werkdag op 60-65% staan, dus het laden duurt dan ook niet lang, uurtje of 2 in deze periode.

Zitten daar nog nadelen aan? Af en toe moet de accu 100% vol voor het balanceren van de cellen heb ik begrepen. Moet deze af en toe ook "leeg" (en dan niet tot 0 maar tot 20% of zo)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Mikkem schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 12:58:

Zitten daar nog nadelen aan? Af en toe moet de accu 100% vol voor het balanceren van de cellen heb ik begrepen. Moet deze af en toe ook "leeg" (en dan niet tot 0 maar tot 20% of zo)?
Moeten is denk ik een groot woord maar kwaad kan het denk ik niet, al moet je dan niet veel vermogen gaan vragen maar rustig leeg rijden. Ook een goed moment om dan eens het verschil in celspanning te bekijken of daar dan geen groot verschil in zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philos31
Nou....
De auto is dus maandagochtend opgehaald, een uur na de tussen 8 en 10 tijd die opgegeven was.
Daarna is hij bij de "dealer" in Almere neergezet.
daar heeft hij tot donderdag 15:00 alleen maar op het terein gestaan (ik heb ovms in de Ioniq dus ik kan precies zien wanneer hij aan gaat)
Vanaf dat moment is de ovms module uit de odbii poort gehaald (dus ze hebben hem uitgelezen) en er niet weer in terug gestoken.
Ik heb gisteren gebeld, maar er is niets in het systeem gezet en de monteur die er aan gewerkt heeft is er pas maandag weer.

Dus.... om het netjes te houden, ik heb de juiste indruk van de "dealer" in Almere en het is dus inderdaad een goed idee geweest dat ik mijn auto in onderhoud heb gegeven in Hilversum.

De huurauto mocht ik donderdag ook inleveren dus ik zit gewoon lekker zonder nu.

I love my car, maar zo'n dealer verpest het plezier wel een beetje.
hoe druk je het ook hebt, je kunt gerust even de computer inprikken en uitlezen. Dat is 5 minuten werk, dan heb je een idee en kun je onderdelen bestellen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Philos31 schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 14:20:
[...]

Nou....
De auto is dus maandagochtend opgehaald, een uur na de tussen 8 en 10 tijd die opgegeven was.
Daarna is hij bij de "dealer" in Almere neergezet.
daar heeft hij tot donderdag 15:00 alleen maar op het terein gestaan (ik heb ovms in de Ioniq dus ik kan precies zien wanneer hij aan gaat)
Vanaf dat moment is de ovms module uit de odbii poort gehaald (dus ze hebben hem uitgelezen) en er niet weer in terug gestoken.
Ik heb gisteren gebeld, maar er is niets in het systeem gezet en de monteur die er aan gewerkt heeft is er pas maandag weer.

Dus.... om het netjes te houden, ik heb de juiste indruk van de "dealer" in Almere en het is dus inderdaad een goed idee geweest dat ik mijn auto in onderhoud heb gegeven in Hilversum.

De huurauto mocht ik donderdag ook inleveren dus ik zit gewoon lekker zonder nu.

I love my car, maar zo'n dealer verpest het plezier wel een beetje.
hoe druk je het ook hebt, je kunt gerust even de computer inprikken en uitlezen. Dat is 5 minuten werk, dan heb je een idee en kun je onderdelen bestellen....
Nou dat is dan lekker slecht geregeld door die dealer, die weet toch ook dat de duur van de vervangauto beperkt is. En idd, de computer uitlezen kost geen uren, je hoeft alleen de foutcodes te noteren. Zo'n dealer kun je missen als kiespijn en slecht voor de Hyundai reputatie, misschien helpt een klacht bij de importeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
PeterZ(on) schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 14:26:
[...]

Nou dat is dan lekker slecht geregeld door die dealer, die weet toch ook dat de duur van de vervangauto beperkt is. En idd, de computer uitlezen kost geen uren, je hoeft alleen de foutcodes te noteren. Zo'n dealer kun je missen als kiespijn en slecht voor de Hyundai reputatie, misschien helpt een klacht bij de importeur.
Dat zeker, maar wel nadat de auto weer werkt, want hij moet nog gerepareerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
Philos31 schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 14:20:
[...]
Dat is wel heel slecht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Philos31
Ik ga morgen de dealer bellen en kijken of ze wat gevonden hebben en weten hoe lang het gaat duren en anders bel ik mijn eigen dealer en laat hem ophalen. Dan maar geld uitgeven. Wat een gez***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Ben benieuwd. Ten eerste wat het probleem is en ten tweede waarom ze daar zo lang voor nodig hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 19:16

Metro2002

Memento mori

Gisteren naar de efteling geweest en die hebben serieus werk gemaakt van laadpalen, maar liefst 174 stuks!
Auto aangekoppeld, pasje erlangs en ja hoor, laden maar! Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O7y_WPjLcyUzVkcoHrzFodDm6Wo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iuLD8n8hNwHuhr0JWPTpfjjr.jpg?f=fotoalbum_large

Na een dagje pretpark verwachtte ik weer een volledig opgeladen ioniq zodat ik zonder snellaad stop in 1 keer naar huis kan rijden maar... Helaas. Bij terugkomst was het laden blijkbaar gestopt bij 74%?

HIj had 7 Kwh geladen en is daarna gestopt, geen foutmelding in de auto, wel iets op het display van 'laden gestopt' oid maar eigenlijk net te weinig aandacht aan geschonken.
Onderweg naar huis dus nog even een fastned aangedaan maar ook daar mislukte de eerste poging. Communicatiefout. Had nog wel de deur openstaan, geen idee of dat er iets mee te maken had want de 2e keer met de deur dicht begon het laden wel. Even van 60 tot 80% geladen zodat ik met genoeg reserve weer thuis kon komen.

Iemand dit ook al eens meegemaakt dat het laden zomaar gestopt is bij een laadpaal? En klopt het dat de deur dicht moet zijn bij een snellader of was dat toeval :P ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-09 14:21

WCA

Metro2002 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 10:22:
Gisteren naar de efteling geweest en die hebben serieus werk gemaakt van laadpalen, maar liefst 174 stuks!
Auto aangekoppeld, pasje erlangs en ja hoor, laden maar! [Afbeelding]

Na een dagje pretpark verwachtte ik weer een volledig opgeladen ioniq zodat ik zonder snellaad stop in 1 keer naar huis kan rijden maar... Helaas. Bij terugkomst was het laden blijkbaar gestopt bij 74%?

HIj had 7 Kwh geladen en is daarna gestopt, geen foutmelding in de auto, wel iets op het display van 'laden gestopt' oid maar eigenlijk net te weinig aandacht aan geschonken.
Onderweg naar huis dus nog even een fastned aangedaan maar ook daar mislukte de eerste poging. Communicatiefout. Had nog wel de deur openstaan, geen idee of dat er iets mee te maken had want de 2e keer met de deur dicht begon het laden wel. Even van 60 tot 80% geladen zodat ik met genoeg reserve weer thuis kon komen.

Iemand dit ook al eens meegemaakt dat het laden zomaar gestopt is bij een laadpaal? En klopt het dat de deur dicht moet zijn bij een snellader of was dat toeval :P ?
Ik ben laatst voor het eerst met mijn 28kWh bij Tesla gaan laden om dat te proberen, deur heeft best een tijd open gestaan, maar hij stopte niet met laden.

Share and Enjoy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:58
Ik heb dat ook bij een Allego in de straat gehad.
Het is me opgevallen dat daar (ondanks dat het een 22kW paal is ipv de 11kW die je verder ziet) sowieso maar weinig auto's aangesloten zijn, dus ik heb het vermoeden dat het aan de paal ligt.
Onderweg naar huis dus nog even een fastned aangedaan maar ook daar mislukte de eerste poging. Communicatiefout. Had nog wel de deur openstaan, geen idee of dat er iets mee te maken had want de 2e keer met de deur dicht begon het laden wel.
Zou geen verschil moeten maken. Wel apart, bij snelladers heb ik nog nooit problemen gehad.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 19:16

Metro2002

Memento mori

Richh schreef op maandag 19 juni 2023 @ 10:43:
[...]

Het is me opgevallen dat daar (ondanks dat het een 22kW paal is ipv de 11kW die je verder ziet) sowieso maar weinig auto's aangesloten zijn, dus ik heb het vermoeden dat het aan de paal ligt.
Dan zal het waarschijnlijk wel aan de paal hebben gelegen, heb het ook nog niet eerder gehad.
Zou geen verschil moeten maken. Wel apart, bij snelladers heb ik nog nooit problemen gehad.
Toevallig dus. Misschien heb ik ook te lang gewacht, ik heb dat fastned plug and charge geactiveerd maar dit waren wat oudere (50Kw) laders die dat denk ik nog niet ondersteunen dus duurde even voor ik het pasje er uiteindelijk maar voor hield.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iGadget

iGadget

Wowsers!

Richh schreef op maandag 19 juni 2023 @ 10:43:
[...]

Bij de Allego palen in Amersfoort heb ik nog nooit succesvol kunnen laden. Inpluggen, pasje erlangs... Niks. Meerdere keren op meerdere locaties gehad met soms maanden ertussen. Dezelfde pas (E-Flux) doet het prima op elke andere paal (tenzij er een storing is uiteraard). Of dit probleem bij alleen in Amersfoort speelt of bij alle Allego palen durf ik niet te zeggen.

Qua snelladen heb ik vorig jaar meerdere keren meegemaakt dat bijv. bij FastNed aan het begin van de laadsessie de boel afgebroken wordt. Nogmaals inpluggen, nogmaals starten en uiteindelijk werkt het dan wel. Geen idee waar dat aan ligt / lag.

En bij laadpalen in de straat heb ik regelmatig dat er niet op de volle snelheid (6kW?) geladen wordt, ondanks dat ik de enige ben die aan de paal hangt. Blijf dan steken op 2,6kW (Total, die normaliter wel altijd 6kW doet) of 4kW (laatst ergens in Haren, Groningen). Ligt dat dan aan de paal of communiceert de Ioniq dan niet lekker wat 'ie aankan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

iGadget schreef op maandag 19 juni 2023 @ 10:54:
[...]

Bij de Allego palen in Amersfoort heb ik nog nooit succesvol kunnen laden. Inpluggen, pasje erlangs... Niks. Meerdere keren op meerdere locaties gehad met soms maanden ertussen. Dezelfde pas (E-Flux) doet het prima op elke andere paal (tenzij er een storing is uiteraard). Of dit probleem bij alleen in Amersfoort speelt of bij alle Allego palen durf ik niet te zeggen.

Qua snelladen heb ik vorig jaar meerdere keren meegemaakt dat bijv. bij FastNed aan het begin van de laadsessie de boel afgebroken wordt. Nogmaals inpluggen, nogmaals starten en uiteindelijk werkt het dan wel. Geen idee waar dat aan ligt / lag.

En bij laadpalen in de straat heb ik regelmatig dat er niet op de volle snelheid (6kW?) geladen wordt, ondanks dat ik de enige ben die aan de paal hangt. Blijf dan steken op 2,6kW (Total, die normaliter wel altijd 6kW doet) of 4kW (laatst ergens in Haren, Groningen). Ligt dat dan aan de paal of communiceert de Ioniq dan niet lekker wat 'ie aankan?
die 7kW haal je alleen aan een paal die dat op 1 fase kan leveren begreep ik. De meeste palen doen 11kw verdeeld over 3 fasen, en de ioniq laadt maar op 1.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:58
iGadget schreef op maandag 19 juni 2023 @ 10:54:
[...]

Heel apart, mijn ervaring is dat e-Flux eigenlijk overal wel werkt :P maar ik heb nog nooit in Amersfoort gestaan, dus ik durf het niet te zeggen.
Als de paal helemaal niet reageert op je laadpas/druppel, ligt het in ieder geval aan de pas. Een laadpaal reageert al op je pas/druppel, zelfs als er geen auto is aangesloten.
De 28kWh kan op 1-fase laden, dus dat is zo'n 7,2kW aan een 22kW paal, en 3,6kW aan een 11kW paal maximaal.
Als ik in het eFlux dashboard naar mijn laadhistorie kijk, komt dat eigenlijk redelijk overeen qua geladen kilowatts + laadtijd.

Als je daar onder blijft? Geen idee of dat aan de EV of de laadpaal ligt.
WCA schreef op maandag 19 juni 2023 @ 10:57:
[...]

die 7kW haal je alleen aan een paal die dat op 1 fase kan leveren begreep ik. De meeste palen doen 11kw verdeeld over 3 fasen, en de ioniq laadt maar op 1.
22kW palen doen 7kW op 1 fase :)

[ Voor 9% gewijzigd door Richh op 19-06-2023 11:03 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemI
Bij AC laden bepaald de lader het max vermogen en communiceert dat naar de auto. Het is dan verder aan de auto om daar niet overheen te gaan (minder mag wel). Er is geen communicatie van de auto naar de laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@luke22; zou het kunnen dat ik je vanmorgen bij Zwijndrecht de snelweg op zag komen rijden? Ik zag een Ioniq met behoorlijke velgen, zonder logo's...

Ik zag de auto en moest meteen aan dit topic denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Auto aangekoppeld, pasje erlangs en ja hoor, laden maar!
Is nog niets, in de nieuwe parkeergarage in Tilburg Centrum hebben ze 175 laadpalen gerealiseerd op 750 parkeerplaatsen.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:11

uFx

daemonix schreef op maandag 19 juni 2023 @ 12:50:
[...]

Is nog niets, in de nieuwe parkeergarage in Tilburg Centrum hebben ze 175 laadpalen gerealiseerd op 750 parkeerplaatsen.
Fijn dat er steeds meer faciliteiten komen met veel laadpalen. Maar in het geval van de Efteling is het toch wel erg bijzonder. Ik kom regelmatig in attractieparken en er zijn er héél weinig die dit soort laadfaciliteiten bieden op de eigen parkeerplaats. Terwijl dus juist een ideaal scenario is voor laden. Vaak is je dagje weg wat verder weg, heb je net de range niet voor een retourtje en dan laad je graag bij op de parkeerplaats zodat dit niet onderweg terug hoeft als iedereen compleet gaar is.

Ter info: het drukstbezochte park in Europa (Disneyland Paris) heeft 4 (!) laadpalen staan. Daarnaast ook een paar per hotel maar dat is niet echt noemenswaardig. Ander groot park (Europa-Park) heeft 32 laadpalen staan.

In deze branche is nog veel te winnen.

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

uFx schreef op maandag 19 juni 2023 @ 13:04:
[...]

Fijn dat er steeds meer faciliteiten komen met veel laadpalen. Maar in het geval van de Efteling is het toch wel erg bijzonder. Ik kom regelmatig in attractieparken en er zijn er héél weinig die dit soort laadfaciliteiten bieden op de eigen parkeerplaats. Terwijl dus juist een ideaal scenario is voor laden. Vaak is je dagje weg wat verder weg, heb je net de range niet voor een retourtje en dan laad je graag bij op de parkeerplaats zodat dit niet onderweg terug hoeft als iedereen compleet gaar is.

Ter info: het drukstbezochte park in Europa (Disneyland Paris) heeft 4 (!) laadpalen staan. Daarnaast ook een paar per hotel maar dat is niet echt noemenswaardig. Ander groot park (Europa-Park) heeft 32 laadpalen staan.

In deze branche is nog veel te winnen.
Het is natuurlijk wel met name het volk met kleine accu's (ioniq, leaf, zoe) dat hier echt baat bij heeft.

Share and Enjoy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

De Efteling is sowieso goed bezig, die hebben ook een hoeveelheid zonnepanelen liggen waar je bang van wordt.

@WCA : Ik zou ook mijn mijn 455KM e-Niro lekker willen volladen op zo'n dag hoor. Heen en weer is voor mij 350KM, tel er een paar KM bij voor een hapje eten onderweg en je zit al rond de 375-400, wat weer akelig dicht bij de daadwerkelijke range komt, helemaal als het weer iets minder is. Bovendien, wat is er nu mooier dan lokaal opgewekte stroom zo rechtstreeks de auto in, zonder tussenkomst van het net? Moet het uiteraard wel een acceptabel tarief zijn, graaiers voor 79 cent/kWh hoef ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:06

WhySoSerious

Be the change.

Auto aangekoppeld, pasje erlangs en ja hoor, laden maar! [Afbeelding]

Tijdje geleden ook naar de Efteling geweest, en inderdaad indrukwekkend al die Alfen Double's. Zelf geen gebruik van hoeven te maken, rij sinds kort auto die die afstand heen en weer (230 km) net even wat makkelijker doet. Op de foto sta je er toevallig naast :*)

Heb dus lekker onder die zonnepanelen kunnen parkeren. Erg goed, hopelijk wordt dat op meer plekken op die manier geïmplementeerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemI
Het is natuurlijk wel met name het volk met kleine accu's (ioniq, leaf, zoe) dat hier echt baat bij heeft.
En 'het volk' dat thuis niet (bij een eigen laadpaal) kan opladen. Als je na thuiskomst niet hoeft te zoeken naar een plekje bij een laadpaal lijkt me dit ook best handig en lijkt me een van de redenen dat je op dit soort locaties ook vaak auto's met een grote accu aan de laadpaal ziet staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iGadget

iGadget

Wowsers!

WillemI schreef op maandag 19 juni 2023 @ 11:36:
[...]

Bij AC laden bepaald de lader het max vermogen en communiceert dat naar de auto. Het is dan verder aan de auto om daar niet overheen te gaan (minder mag wel). Er is geen communicatie van de auto naar de laadpaal.
De paal bij ons in de straat levert standaard 6kW aan de Ioniq als er één auto aan hangt. Bij 2 auto's zakt dit terug naar ongeveer 2,6kW. Meestal schiet het weer omhoog zodra de andere auto vol is of afkoppelt, maar laatst gebeurde dit niet. Andere auto was al lang en breed weg, laadsnelheid bleef rond de 2,6kW steken. Dat ligt dan dus aan de paal als ik jou goed begrijp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
Philos31 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 14:53:
[...]

Geen idee wat er is misgegaan bij het vervangen van de verdamper van de airco, maar de auto staat nu bij de dealer, hij is alweer helemaal uit elkaar gehaald (dashboard middenconsole) omdat de PTC niet werkt.
Allereerst kwamen ze me vertellen dat de verwarming wel werkte, want hij werd toch echt warm.
Ik zeg: Ja op de warmtepomp, maar niet op de PTC, die doet het niet, dus ontdooien in de ochtend zit er nu niet in.
Welles nietes spelletje, toen het verbruik laten zien en in een te koop staande occasion hetzelfde gedaan...
Ohhh, huh? Ik wist niet eens dat dat kon, zegt die monteur, o ja, ik voel het verschil...

Nou ja goed, begrijpelijk...

Maar ik heb maar eens gebeld of ze die stekker al in elkaar hebben gezet na een hele dag werken, blijkt dat ze een hele nieuwe PTC inclusief kabelboom hebben besteld...
Wat is er dan misgegaan de vorige keer?

Nou is het sowieso garantie want het is tijdens werkzaamheden stuk gegaan, EN ik heb 2 jaar extra genomen... maar goed, een ptc met kabelboom zal ook wel weer handen met klauwen kosten.
Nou er is een diagnose gesteld na een week. De kabelboom is stuk. Dat was hij al, al een half jaar, maar op de een of andere manier "ziet" de auto het nu en na een check zet hij de auto uit.
De kabelboom had een levertijd van 3 maanden en ligt bij de dealer te wachten op de afspraak in september (als ook de PTC binnen is) maar ik denk dat het nu wel belangrijk is dat ze eerst die kabelboom vervangen.

Probleem is alleen dat de auto bij de dealer in Almere staat en de kabelboom bij de dealer in Hilversum. En Hilversum (mijn dealer) zit vol dus wil liever de auto niet, en Almere wil de auto (en de 1 to 1,5 dag werk) graag kwijt.

Morgen meer, maar in ieder geval een diagnose.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Een bekend probleem dus eigenlijk, maar beter dan dat ze geen oorzaak hebben gevonden. Wel een apart probleem, want wat zou er nu stuk kunnen gaan aan een kabelboom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bakko
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20:24
iGadget schreef op maandag 19 juni 2023 @ 21:14:
[...]

De paal bij ons in de straat levert standaard 6kW aan de Ioniq als er één auto aan hangt. Bij 2 auto's zakt dit terug naar ongeveer 2,6kW. Meestal schiet het weer omhoog zodra de andere auto vol is of afkoppelt, maar laatst gebeurde dit niet. Andere auto was al lang en breed weg, laadsnelheid bleef rond de 2,6kW steken. Dat ligt dan dus aan de paal als ik jou goed begrijp?
Ja dat ligt sowieso aan de paal, je auto vraagt namelijk niet om een bepaald vermogen, maar de paal vertelt je auto hoeveel vermogen deze mag afnemen.
Met de 6kw heb je trouwens al best mazzel, dat is dus bijna 35A. De meeste geven palen geven maximaal 16A, misschien 25A, omdat ze een 3*25A netaansluiting hebben, en de Ioniq maar op 1 fase kan laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvt

mvt

ja ik ja

WCA schreef op maandag 19 juni 2023 @ 10:57:
[...]

Vaak heb nog wel dat de paal 2x 11kW levert. En dan idd iets van 5-6 kW levert als je er alleen op staat.

In parkeergarages met meerdere op een rijd heb ik het vaker dat hij maar 1 kW levert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
Philos31 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 21:40:
[...]

Nou er is een diagnose gesteld na een week. De kabelboom is stuk. Dat was hij al, al een half jaar, maar op de een of andere manier "ziet" de auto het nu en na een check zet hij de auto uit.
Hoe is eerder geconstateerd dat de kabelboom stuk was?
Probleem is alleen dat de auto bij de dealer in Almere staat en de kabelboom bij de dealer in Hilversum. En Hilversum (mijn dealer) zit vol dus wil liever de auto niet, en Almere wil de auto (en de 1 to 1,5 dag werk) graag kwijt.
Dit is iets waar ik me ook wel zorgen over maak. Moest bijna 2 maanden wachten voor ik terecht kon voor een onderhoudsbeurt. Dat is nog tot daar aan toe, maar - zoals bij jou - wat gebeurt er bij een acuut probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
Mikkem schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 18:13:
[...]

Hoe is eerder geconstateerd dat de kabelboom stuk was?

[...]

Dit is iets waar ik me ook wel zorgen over maak. Moest bijna 2 maanden wachten voor ik terecht kon voor een onderhoudsbeurt. Dat is nog tot daar aan toe, maar - zoals bij jou - wat gebeurt er bij een acuut probleem?
Ik merkte na een onderhoudsbeurt dat mijn PTC niet meer werkte. Ze hebben toen de hele middenconsole uit de auto gesloopt en daar geconstateerd dat "de kabelboom" en de ptc vervangen moesten worden. Geen idee verder.

Wat er gebeurt is het volgende: In de verloren uurtjes kijken ze er eens naar. Hij staat dus nu meer dan een week in Almere. Gelukkig is mijn vrouw eigenwijs en heeft ze toen ik zei: We kunnen makkelijk met 1 auto, toch een Mini Electric aangeschaft, dus nu hebben we in ieder geval 1 auto. Vrijdag komt ook mijn BMW C-Evolution (Electrische Motorscooter op basis van een i3) dus dan kan ik ook de parkeerplek voor de deur weer bezet houden 8)

Maar ik hoop wel dat hij snel terug komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Laatst online: 17:59

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Vandaag eens echt mijn best gedaan om zuinig te rijden. Kwam op een rit van 30Km (helft 80 km/h en de rest snelweg en ca 2km 50 km/h) uit op 103Wh/km. Niet slecht, maar ik vraag me wel af hoe anderen onder de 100 uitkomen :) Ik kan ook niet zeggen dat ik echt heel relaxt aan het rijden was, heel voorzichtig accellereren en met 90km/h achter vrachtwagens hangen. Normaal haal ik op dit stuk zo'n 125Wh/km, dus het was wel een stuk zuiniger dan normaal.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:13
zonoskar schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 15:09:
Ik kan ook niet zeggen dat ik echt heel relaxt aan het rijden was, heel voorzichtig accellereren en met 90km/h achter vrachtwagens hangen.
Alhoewel langzamer accelereren een manier is om je gemiddelde snelheid naar beneden te krijgen zonder anderen tot last te zijn is het niet perse noodzakelijk (lagere kruissnelheid doet veeeeeeeel meer).

Je kan ook gewoon normaal accelereren, zo vroeg mogelijk van het gas af/uitrollen en op het gemak op de rechterbaan op maximale volgafstand achter een vrachtwagen cruisen; veel relaxter dan dat wordt het wat mij betreft niet.

Op die manier kwam ik met mijn Ioniq in de zomer gewoon iedere dag <100Wh/km. Wellicht resulteren jouw type banden en/of bandenspanning in een hoger verbruik.

Tegenwoordig heb ik een Kia Niro, daarmee rijd ik doorgaans ongeveer het gebruik dat jij normaal hebt met je Ioniq ;-)

[ Voor 7% gewijzigd door assje op 21-06-2023 15:48 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
zonoskar schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 15:09:
Vandaag eens echt mijn best gedaan om zuinig te rijden. Kwam op een rit van 30Km (helft 80 km/h en de rest snelweg en ca 2km 50 km/h) uit op 103Wh/km. Niet slecht, maar ik vraag me wel af hoe anderen onder de 100 uitkomen :) Ik kan ook niet zeggen dat ik echt heel relaxt aan het rijden was, heel voorzichtig accellereren en met 90km/h achter vrachtwagens hangen. Normaal haal ik op dit stuk zo'n 125Wh/km, dus het was wel een stuk zuiniger dan normaal.
Mijn laatste ritjes waren toch ook weer ruim onder de 100Wh/km, 86 en 84Wh/km beide iets van 37km uit en thuis. Traject bestond uit polderweggetje, provinciale weg en snelweg. Zelfs nog even de airco aan gehad. Natuurlijk de recu op standje nul en de banden op 3,2bar. Waren gewoon relaxte ritjes naar de bouwmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
PeterZ(on) schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 15:59:
[...]
Zelfs nog even de airco aan gehad.
Ik kan slecht tegen de warmte, dus de airco staat in deze tijd eigenlijk altijd aan. Wel op een beschaafde stand. Ik dacht ergens een keer begrepen te hebben dat de luchtstroom van de airco ook de accu koelt, al lijkt me dat technisch lastig.

In deze tijd van het jaar (ik heb de auto pas 2 maanden) valt me wel op dat ik bijna elke dag de binnenspiegel bij moet stellen. Hij zakt langzaam naar beneden. Is dat een bekend probleem en eenvoudig op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
[...]
Natuurlijk de recu op standje nul en de banden op 3,2bar.
Dat laatste doet het hem denk ik: vanmorgen heb ik de banden van de Nissan Leaf ook op 3.2bar gezet ( warm heb je dus 3.5bar in de banden ) en het was wel eventjes wennen _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Mikkem schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 18:18:
[...]

Ik kan slecht tegen de warmte, dus de airco staat in deze tijd eigenlijk altijd aan. Wel op een beschaafde stand. Ik dacht ergens een keer begrepen te hebben dat de luchtstroom van de airco ook de accu koelt, al lijkt me dat technisch lastig.
Nee hoor dat is heel simpel. Voor het koelen van de accu wordt de koele binnenlucht gebruikt die via roosters bij de achterbank door de accu wordt geblazen.

Het spiegelprobleem is voor mij nieuw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FranDaMan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:12
Dat met die recu op 0 zetten blijf ik vreemd vinden. Het gaspedaal is dan zo gevoelig dat ik eigenlijk altijd meer verbruik omdat je maar naar het pedaal hoeft te kijken en de auto rijdt al 😳

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
went wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
FranDaMan schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 18:44:
Dat met die recu op 0 zetten blijf ik vreemd vinden. Het gaspedaal is dan zo gevoelig dat ik eigenlijk altijd meer verbruik omdat je maar naar het pedaal hoeft te kijken en de auto rijdt al 😳
Dat is mij toch nooit opgevallen in de normale stand, misschien dat het in sport zo is. Het is ook maar net wat je prettig vindt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Zelfs nog even de airco aan gehad.
Poe poe, big pimpin' 8)

Maar serieus, als het 30 graden is gaat gewoon de airco aan. Dat comfort heb ik graag over voor een beetje extra verbruik (vandaag 11kWh/100KM gehaald met ramen open het eerste stuk, airco aan en keiharde hardstyle op volume 20 :D).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FranDaMan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:12
PeterZ(on) schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 20:49:
[...]

Dat is mij toch nooit opgevallen in de normale stand, misschien dat het in sport zo is. Het is ook maar net wat je prettig vindt.
Ik rijd nooit in sport. Eigenlijk altijd in ECO.
Probeer het maar eens. Met de recu op 0 is je pedaal supergevoelig. Bij de geringste aanraking heb je effect.
met recu op 3 kun je het pedaal verder intrappen zonder dat er heel veel gebeurt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:28

timovd

Voorsprong door techniek

De sportstand vind ik inderdaad onrustig rijden. Leuk voor de eerste keer als je net een EV hebt, maar ik rijd altijd op eco. Dat is snel genoeg voor mij.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
FranDaMan schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 08:14:
[...]

Ik rijd nooit in sport. Eigenlijk altijd in ECO.
Probeer het maar eens. Met de recu op 0 is je pedaal supergevoelig. Bij de geringste aanraking heb je effect.
met recu op 3 kun je het pedaal verder intrappen zonder dat er heel veel gebeurt.
Dat verder intrappen met een recu stand vind ik juist onprettig, alsof er elastiek zit tussen het pedaal. Doet mij denken aan mijn Toyota IQ met cvt en dat was ook de slechtste eigenschap van de IQ. Ik vind de gevoeligheid niet overdreven en zoals hierboven al gezegd, een kwestie van wennen. Maar ik ga die ECO eens proberen, heb ik nog nooit gebruikt maar denk niet dat het zuiniger is met mijn rijstijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
Ik rij ook altijd in de eco stand samen met regeneratie uit (0). Op 0 zetten is ook altijd het eerste wat ik doe als ik in de auto stap, helaas blijft die instelling niet behouden. Doordat de Ioniq zo ver kan uitrollen moet je er echt even mee spelen en aanvoelen wanneer je gas los kunt laten. Natuurlijk wel zonder anderen op te houden.

Ik haal deze dagen een score van ongeveer 10kWh per 100km. Het zijn vrij veel snelweg kilometers en weinig buitenwegen. Na de snelweg zie ik hem snel dalen dus met wat meer buitenwegen is er nog wel een iets lagere score haalbaar.

Ik heb Michelin primacy 4 banden (A label) en die staan op 3.1 bar. In de winter op 2.8 gezet en dat loopt door de warmte ietsje op.

[ Voor 4% gewijzigd door Headshot_NL op 22-06-2023 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerard1950
  • Laatst online: 21-04-2024
Bedoelen jullie met "recu" regeneratieflippers of wat anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
Gerard1950 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 09:42:
Bedoelen jullie met "recu" regeneratieflippers of wat anders?
Ja, regeneratie, recuperatie, de flippers met de standen 0 t/m 3.

Pagina: 1 ... 141 ... 195 Laatste