Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:34
maarte997 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 09:24:
[...]

Maar 'max 250kW' wil niet zeggen dat er geen v2's staan. Als ik in de app naar Verviers kijk staat er 'max. 250kW' en 'kies laadstation'. Verder geen mogelijkheid om te zien of het v2 of v3 is, tenzij ik er fysiek zou staan.
Ik weet vrij zeker dat V2 en V3 over de locaties gaat en niet de fysieke laders. Alsin: alle laders op een locatie zijn gelijk.
Of heb je een voorbeeld van een plek waar ze gemixt zijn?
Ze zeggen max 250 of 150 omdat ze gewoon de max haalbare snelheid tonen, gemiddeld haal je dat nooit dus dat is om teleurstelling te voorkomen.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
maarte997 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 09:16:
[...]

Dat is exact wat ik deed in Verviers, waarna mijn Ioniq toch telkens een laadfout gaf. Ik heb geprobeerd totdat ik me dood frustreerde. :P Ik persoonlijk ga er dus nooit 100% zeker op vertrouwen.
Kan je ergens zien of het v2 of v3 laders betreft? Ik zie het alvast niet in de Tesla app.
Trouwens dat laadfout probleem heb ik dus wel vaker bij Fastned gehad :+
Dan tikte ik perongeluk de laadkabel aan bij het er langs lopen en dan stopte die meteen met laden

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarte997
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:51
Kodess schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 09:30:
[...]

Ik weet vrij zeker dat V2 en V3 over de locaties gaat en niet de fysieke laders. Alsin: alle laders op een locatie zijn gelijk.
Ze zeggen max 250 of 150 omdat ze gewoon de max haalbare snelheid tonen, gemiddeld haal je dat nooit dus dat is om teleurstelling te voorkomen.
In Verviers staan 1 of 2 laders 'tussen' de parkeerplaatsen in. Dit zijn de laders met dikke CCS-aansluiting welke niet op m'n Ioniq paste, zonder een beetje te wringen, en welke een laadfout gaven.
Het merendeel van de laders (12 volgens de app?) stonden waren laders welke 'achter' de parkeerplaats staan. Aan deze laadpaal kon ik wel eenvoudig laden. Zelf heb ik er geen foto van, maar op Chargemap vind ik er wel eentje terug. Achteraan zie je de dwarse laadpaal staan, waaraan ik niet kon laden. Het laden wou in dit geval niet starten. Na het wringen van de kabel en het opstarten van de sessie via de app gaf de auto een laadfout aan. Nog nooit met Fastned voorgehad. Zal nu ook niet snel meer gebeuren met Plug & charge.
Wel handig dat ik m'n creditcard bij Tesla in de app kon koppelen zonder kastje van de bank nodig te hebben om m'n code in te geven... Want m'n kaart bleek niet meer aan de app gekoppeld.
In sommige apps is dat wel nodig. Dan zou ik helemaal gefrustreerd zijn geweest.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RSl6ZceIqvp9JfDcEs_RBlLGwXU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UkyaWbqilz7TPlodI6NSCDeC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door maarte997 op 26-05-2023 09:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kodess
maarte997 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 09:39:
[...]

In Verviers staan 1 of 2 laders 'tussen' de parkeerplaatsen in. Dit zijn de laders met dikke CCS-aansluiting welke niet op m'n Ioniq paste, zonder een beetje te wringen, en welke een laadfout gaven.
Het merendeel van de laders (12 volgens de app?) stonden waren laders welke 'achter' de parkeerplaats staan. Aan deze laadpaal kon ik wel eenvoudig laden. Zelf heb ik er geen foto van, maar op Chargemap vind ik er wel eentje terug. Achteraan zie je de dwarse laadpaal staan, waaraan ik niet kon laden. Het laden wou in dit geval niet starten. Na het wringen van de kabel en het opstarten van de sessie via de app gaf de auto een laadfout aan. Nog nooit met Fastned voorgehad. Zal nu ook niet snel meer gebeuren met Plug & charge.
Wel handig dat ik m'n creditcard bij Tesla in de app kon koppelen zonder kastje van de bank nodig te hebben om m'n code in te geven... Want m'n kaart bleek niet meer aan de app gekoppeld.
In sommige apps is dat wel nodig. Dan zou ik helemaal gefrustreerd zijn geweest.
[Afbeelding]
Goh dat is toch wel uniek, had niet verwacht dat ze dat zouden doen.
Maar ook daar is een oplossing voor ;)
V2 Chargers zijn altijd genummerd met zijn 2en. Dus 1A, 1B, 2A, 2B
V3 Chargers delen met zijn 4en een powerstation en zijn dus zo genummerd: 1A, 1B, 1C, 1D.

BIj Verviers zie je dus ook dat 1, 2, 3 en 4 een A en B hebben (V2).
5 heeft A, B, C en D en is dus een V3 Charger.
Of V4, aangezien die ook 4 chargers per powerstation heeft :)

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik heb nu een paar dagen achtereen gehad dat ik 's morgens de auto niet openkrijg met de sleutel, ook het knopje op de deur reageert dan niet. De reserve sleutel werkt dan ook niet, dus het lijkt niet de batterij van de sleutel te zijn. Maar na een keer of 20 drukken op het "open" knopje, gaat de auto wel open. Is dat een bekend fenomeen/probleem? Ik ben bang dat ik straks ergens sta en ik helemaal niet meer in de auto kom. Overigens, als ik eenmaal de auto open heb, werkt de sleutel weer als vanouds.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerocool
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:36
Bij mij was het wel de batterij in de afstandsbediening....
Wat ook wel eens wil gebeuren dat je dicht in de buurt staat van een sterke radio-antenne, die het signaal van de remote verstoort...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
zonoskar schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 13:36:
Ik heb nu een paar dagen achtereen gehad dat ik 's morgens de auto niet openkrijg met de sleutel, ook het knopje op de deur reageert dan niet. De reserve sleutel werkt dan ook niet, dus het lijkt niet de batterij van de sleutel te zijn. Maar na een keer of 20 drukken op het "open" knopje, gaat de auto wel open. Is dat een bekend fenomeen/probleem? Ik ben bang dat ik straks ergens sta en ik helemaal niet meer in de auto kom. Overigens, als ik eenmaal de auto open heb, werkt de sleutel weer als vanouds.
Klinkt toch als autosleutel batterijen hoor. Zeker dat het in de auto wel gewoon werkt, een bereik issue.
Je kan altijd de noodsleutel in het sleutelgat steken die in de klink zit. In de auto kan je ook met lege batterij de sleutel tegen de startknop houden om de auto te starten.

Ik zou als ik jou was gewoon even de batterij vervangen van de sleutel, kost je haast niks.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Is dan wel vreemd dat de reservesleutel het ook niet doet, die heb ik eigenlijk nog nooit gebruikt, dus de batterij daarvan zou nog goed moeten zijn lijkt me.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerocool
"die heb ik eigenlijk nog nooit gebruikt" - dan is hij dus leeg ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik heb er een nieuwe PLATTBOJ in gestopt, we zien morgen wel of het gewerkt heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 21:38

Shapeshifter

Get it over with

zonoskar schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 13:36:
Ik was afgelopen weekend weg, Ioniq aan de stekker laten zitten, kwam terug en fob werkte niet meer. Andere fob werkte ook niet meer. Open gemaakt met de sleutel en 12V accu doorgemeten -> 3,5V. Auto was morsdood deed niets meer. Met startkabel wel gelukt, maar accutester was niet tevreden over de accu, dus vervangen (was nog de originele accu, 225k km mee gedaan). Zou het mogelijk ook nog kunnen zijn.

Mogelijk uitleg: als de auto aan de stekker zit voor lange tijd blijft hij communiceren met de laadpaal en loopt de 12V accu langzaam leeg.

[ Voor 6% gewijzigd door Shapeshifter op 30-05-2023 19:19 ]

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Curapica
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 14:50
Kodess schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 14:16:
[...]

Klinkt toch als autosleutel batterijen hoor. Zeker dat het in de auto wel gewoon werkt, een bereik issue.
Je kan altijd de noodsleutel in het sleutelgat steken die in de klink zit. In de auto kan je ook met lege batterij de sleutel tegen de startknop houden om de auto te starten.

Ik zou als ik jou was gewoon even de batterij vervangen van de sleutel, kost je haast niks.
Hou er rekening mee, als je de auto met de sleutel open maakt, dat deze mega hard gaat piepen en loeien voor een korte tijd.
Helaas dit mee moeten maken door hetzelfde probleem die jij nu ook ervaart waarbij ik uiteindelijk dus de sleutel moest gebruiken in de avond om 23:00 en toen dat ding ging mekkeren.. Ik schrok me rot..

Maar batterijen vervangen en 1 jaar verder geen last meer gehad.

BTW: Dat je de sleutel tegen aan de startknop moest houden wist ik niet. Was blij dat ie uiteindelijk dus gewoon aanging XD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
Curapica schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 11:17:
[...]

Hou er rekening mee, als je de auto met de sleutel open maakt, dat deze mega hard gaat piepen en loeien voor een korte tijd.
Helaas dit mee moeten maken door hetzelfde probleem die jij nu ook ervaart waarbij ik uiteindelijk dus de sleutel moest gebruiken in de avond om 23:00 en toen dat ding ging mekkeren.. Ik schrok me rot..

Maar batterijen vervangen en 1 jaar verder geen last meer gehad.

BTW: Dat je de sleutel tegen aan de startknop moest houden wist ik niet. Was blij dat ie uiteindelijk dus gewoon aanging XD
Eh ik heb 2 dagen de auto met de sleutel open gemaakt en dan ging het alarm niet af hoor.
Anders was ik wel meer gemotiveerd om nieuwe batterijen te kopen :+

[ Voor 4% gewijzigd door Kodess op 31-05-2023 11:49 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Vanmorgen geen probleem gehad om de auto te openen, dus een nieuwe batterij was de oplossing lijkt het. De 12V accu is nog gewoon 14.4V, dus die lijkt ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:39
maarte997 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 09:24:
Verder geen mogelijkheid om te zien of het v2 of v3 is, tenzij ik er fysiek zou staan.
Daar ben ik ook lang naar op zoek geweest :) Het lijkt erop dat locaties waar 1A/1B/2A/2B/3A/3B/4A/4B laders staan 150kW laders zijn. Nieuwere locaties hebben 1A/1B/1C/1D/2A/2B/2C/2D; dit zijn 250kW laders.
@Maasluip thnx, oeps. Aangepast :)

Al heb ik niet fysiek alle Superchargers getest natuurlijk.
Kodess schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 09:30:
[...]

Zwolle, bijvoorbeeld. Tijdens mijn roadtrip door Noorwegen heb ik er ook een paar gebruikt waar ze ook gemixt zijn.

Edit; ik zie dat mijn antwoord ook al eerder gemeld was, excuus :P

[ Voor 37% gewijzigd door Richh op 31-05-2023 14:14 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerocool
zonoskar schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 11:52:
Vanmorgen geen probleem gehad om de auto te openen, dus een nieuwe batterij was de oplossing lijkt het. De 12V accu is nog gewoon 14.4V, dus die lijkt ook goed.
Mooi! En die 12v accu is 14,4 als de auto aan staat en als hij wordt opgeladen. In rust is die accu 12,7v als het goed is. Of lager als hij in slechtere conditie is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Richh schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 13:42:
[...]

Daar ben ik ook lang naar op zoek geweest :) Het lijkt erop dat locaties waar 1A/1B/1C/1D/2A/2B/2C/2D laders staan 150kW laders zijn. Nieuwere locaties hebben 1A/1B/2A/2B/3A/3B/4A/4B; dit zijn 250kW laders.
Nee, precies andersom. V2 laders met 150 kW zijn twee aan twee geschakeld, V3 laders met 250 kW zijn per 4 geschakeld.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakko
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09:35
Kodess schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 11:49:
[...]

Eh ik heb 2 dagen de auto met de sleutel open gemaakt en dan ging het alarm niet af hoor.
Ha, nou bij mij ging ook mooi het alarm af, 07:00 op de camping, oeps. Dat truukje van de sleutel op de startknop drukken wist ik gelukkig, dus na een paar seconden wist ik hem te stoppen.
Maar doordat de sleutel een nacht in onze koude tent in Noorwegen had gelegen was de batterij niks meer waard, de nachten erna maar in de slaapzak gehouden, werkte ook nog :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:13

Metro2002

Memento mori

Is er nog een truukje om de airco wat enthousiaster te laten werken? Als de auto aan een lader hangt hangen de ijspegels aan je neus maar puur op de accu vind ik hem niet echt koud worden, maakt daarbij weinig uit of de airco op normal of eco staat ingesteld. Ook behoorlijk irritant dat hij de recirculatieknop negeert en terugsprint naar 'auto', heb al het truukje gevonden om dat te omzeilen (uitstroomopening op gezicht instellen, airco knop ingedrukt houden en recirculatieknop 5 keer snel achter elkaar indrukken) maar die instelling is niet permanent helaas. Heb wel het idee dat de airco het een stuk beter doet als die optie aanstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:25
Metro2002 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 11:56:
Is er nog een truukje om de airco wat enthousiaster te laten werken? Als de auto aan een lader hangt hangen de ijspegels aan je neus maar puur op de accu vind ik hem niet echt koud worden, maakt daarbij weinig uit of de airco op normal of eco staat ingesteld. Ook behoorlijk irritant dat hij de recirculatieknop negeert en terugsprint naar 'auto', heb al het truukje gevonden om dat te omzeilen (uitstroomopening op gezicht instellen, airco knop ingedrukt houden en recirculatieknop 5 keer snel achter elkaar indrukken) maar die instelling is niet permanent helaas. Heb wel het idee dat de airco het een stuk beter doet als die optie aanstaat.
Bij recirculatie werkt hij inderdaad beter. Dan kan hij de afgekoelde temperatuur binnen wat makkelijker koel houden. Zolang het binnen natuurlijk koeler is dan buiten.
Staat eco modus uit voor de airco in de instellingen?

Overigens staat eco bij mij aan en is het prima koel te houden in de auto. Hij hoeft amper te werken om het netjes 20 graden te krijgen bij 25 graden buitentemperatuur in de volle zon.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Curapica
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 14:50
Kodess schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 11:49:
[...]

Oh... Hmm vraag me af wat ik dan anders deed.
Schrok me de lam lazerus toen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Headshot_NL schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 12:02:
[...]

Bij recirculatie werkt hij inderdaad beter. Dan kan hij de afgekoelde temperatuur binnen wat makkelijker koel houden. Zolang het binnen natuurlijk koeler is dan buiten.
Staat eco modus uit voor de airco in de instellingen?
Heb het zowel op eco als normaal geprobeerd maar in beide standen werd het niet echt heel erg koud, zelfs niet met de temperatuur op 15 en fan op vol vermogen terwijl hij aan de laadkabel vrij snel heel koud werd.
Overigens staat eco bij mij aan en is het prima koel te houden in de auto. Hij hoeft amper te werken om het netjes 20 graden te krijgen bij 25 graden buitentemperatuur in de volle zon.
Ik ga het even in de gaten houden als het straks wat warmer is. Lijkt er namelijk ook op dat hij pas echt aan de bak gaat als het buiten warm is. Onlangs stond hij in een warme carport (26 graden) en toen deed hij het wel goed op de accu maar zodra het wat minder warm is lijkt het wel of hij het gewoon niet de moeite vindt om te gaan koelen :P alsof hij alleen maar vanaf een bepaalde delta tussen binnen en buitentemperautur aan de bak gaat

[ Voor 4% gewijzigd door Metro2002 op 01-06-2023 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Msniekers
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:39
Sinds kort ook in het bezit van een 28kWh Premium. Met dit warmere weer rijd ik korte stukjes soms met de ramen open en dan hoor ik een hoogfrequente constante piep wanneer ik accelereer of regenereer. Zodra ik stilsta of de energiemeter ca. 0 aangeeft is het geluid weg. Ook met de ramen dicht hoor ik het niet.
Is dit normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_Poncho
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:09
Msniekers schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 15:04:
Sinds kort ook in het bezit van een 28kWh Premium. Met dit warmere weer rijd ik korte stukjes soms met de ramen open en dan hoor ik een hoogfrequente constante piep wanneer ik accelereer of regenereer. Zodra ik stilsta of de energiemeter ca. 0 aangeeft is het geluid weg. Ook met de ramen dicht hoor ik het niet.
Is dit normaal?
Daar heb ik ook last van, bij de 28kWh Comfort. Langs gebouwen die het reflecteren is het best goed te horen. Met de ramen dicht hoor ik het bijna niet gelukkig. Heb een monteur een keer laten meerijden, die kon het niet horen... :/

Hoop dat hier ooit een oplossing voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarte997
Da_Poncho schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 17:26:
[...]

Daar heb ik ook last van, bij de 28kWh Comfort. Langs gebouwen die het reflecteren is het best goed te horen. Met de ramen dicht hoor ik het bijna niet gelukkig. Heb een monteur een keer laten meerijden, die kon het niet horen... :/

Hoop dat hier ooit een oplossing voor is.
De ramen dicht doen. 😉 Voor alle zekerheid:het is niet de VESS? Het UFO-geluid om de auto hoorbaar te maken? Je kan dit uitproberen door dit even uit te schakelen. De knop bevindt zich links van het stuur. Samen met de dode hoek signalisatie, LKAS, ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t0mmiiiii
  • Laatst online: 13:30
maarte997 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 18:07:
[...]

De ramen dicht doen. 😉 Voor alle zekerheid:het is niet de VESS? Het UFO-geluid om de auto hoorbaar te maken? Je kan dit uitproberen door dit even uit te schakelen. De knop bevindt zich links van het stuur. Samen met de dode hoek signalisatie, LKAS, ...
Goede suggestie. De VES werkt tot 30 kmpu.
Ik hoor een soortgelijk geluid. Is volgens mij gewoon de elektrische motor. Er wordt wel gezegd dat een EV geen geluid maakt, maar dat is onzin. De Nissan Leaf maakt een soortgelijk geluid, wat ik overigens wel wat vind hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_Poncho
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:09
maarte997 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 18:07:
[...]

Het is 100% niet VESS, dat zet ik standaard iedere rit weer uit.

Ik kan ook nog gewoon oud worden, dan hoor ik het vanzelf misschien ook niet meer... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
Ik hoor het ook. Maar hetzelfde geluid hoorde ik ook als ik elektrisch aan het rijden was in de Yaris Hybrid en de Auris Hybrid. Ook de Nissan leaf heeft dit.
Lijkt me gewoon het geluid van de elektromotor of omvormer

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Methew
  • Laatst online: 09:15
Als het een hoog frequente piep is, vermoed ik dat het een regelcircuit is om het vermogen vanaf het hv systeem richting de motor te reguleren. Vaak werken dat soort systemen met een hoog frequent gemoduleerd signaal op een vermogens transistor die vervolgens dit soort geluiden induceren. (Vergelijk het maar het het geluid van bepaalde PC's die onder belasting beginnen te piepen, ala coilwhine)

Hyundai Ioniq 28kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
@Methew radio iets harder zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Methew
Gelukkig hoor je het niet in de auto als je de ramen gesloten hebt O-)

Hyundai Ioniq 28kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Methew schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 19:02:
Als het een hoog frequente piep is, vermoed ik dat het een regelcircuit is om het vermogen vanaf het hv systeem richting de motor te reguleren. Vaak werken dat soort systemen met een hoog frequent gemoduleerd signaal op een vermogens transistor die vervolgens dit soort geluiden induceren. (Vergelijk het maar het het geluid van bepaalde PC's die onder belasting beginnen te piepen, ala coilwhine)
Dus is het makkelijk op te lossen door het acceleratiepedaal digitaal te gebruiken, óf helemaal los, óf op de bodem trappen. :+ >:)

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Methew
SpongeRob schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 19:53:
[...]

Dus is het makkelijk op te lossen door het acceleratiepedaal digitaal te gebruiken, óf helemaal los, óf op de bodem trappen. :+ >:)
_/-\o_

Hyundai Ioniq 28kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Msniekers
  • Laatst online: 16:39
t0mmiiiii schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 18:28:
[...]

Goede suggestie. De VES werkt tot 30 kmpu.
Ik hoor een soortgelijk geluid. Is volgens mij gewoon de elektrische motor. Er wordt wel gezegd dat een EV geen geluid maakt, maar dat is onzin. De Nissan Leaf maakt een soortgelijk geluid, wat ik overigens wel wat vind hebben.
Da_Poncho schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 18:29:
[...]

Het is 100% niet VESS, dat zet ik standaard iedere rit weer uit.

Ik kan ook nog gewoon oud worden, dan hoor ik het vanzelf misschien ook niet meer... :+
Het is inderdaad niet VESS, dat had ik al geprobeerd. We hebben ook een Zoe en daar hoor ik het niet, vandaar mijn twijfel. Maar goed om te weten dat het normaal is.

Nog een andere vraag: aan de bestuurderskant naast de geheugenknoppen van de stoel hoort toch een tweeter te zitten? Het geluid vond ik vrij dof en kwam erachter dat daar bij mij geen geluid uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rested
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 30-07-2023
Tjsa, ik heb niet de expertise in EV's, maar switch eens van drive modus, gok dat de meeste permanent in eco of sport zitten, mocht het geluid anders worden of weg gaan, zou het de elektra-motor kunnen zijn.

Ben benieuwd of het iets doet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Vandaag de eerst echt lange rit met de Ioniq gemaakt waarbij ik niet op 1 lading heen en weer kon, was dus van te voren wel even spannend maar ging eigenlijk verassend goed en simpel. Rit was ongeveer 130km heen en 130km terug. Mijn zus zou met ons meerijden en omdat die van de andere kant komt had ik halverwege afgesproken (ongeveer 60km van ons vandaan) bij een tesla supercharger (meerkerk) zodat ik daar de auto kon volladen voor het laatste stuk. Ik zou dan met ongeveer 60% aankomen bij de bestemming en met zo'n 20% terugkomen bij de supercharger.

In het ideale geval zou ik bij de bestemming (flevonatuur, groot vakantiepark) kunnen laden maar daar was maar 1 11kw paal met 2 aansluitingen dus kans is groot dat die bezet zouden zijn. Maar we waren blijkbaar op tijd want ze waren allebei beschikbaar (iemand reed net zijn PHEV van de laadpaal naar de parkeerplaats) dus dat betekende dat ik weer met een volle accu zonder extra te laden naar huis kon.

Laden bij tesla gaat ook zeer simpel al had ik even wat moeite om de kabel eruit te krijgen. Bleek dat ik de auto had gestart zonder de rem in te drukken, dan staat de auto dus blijkbaar in de accessoire stand en dan krijg je de laadkabel dus niet los én krijg je hem niet gestart óf uit als je dat met de rem ingedrukt wilt doen en de afstandsbediening voor het openen en sluiten van de deuren werkt ook niet... Bril-jant ontwerp weer. Enfin, ik stond dus even te knoeien maar uiteindelijk kreeg ik de auto dus wel uit en kwam de kabel los (Hoe het dus echt in zijn werk gaat en waarom dit gebeurde moest ik dus net googlen :+ niet bijster intiutief)

Maar jep, lange ritten gaat eigenlijk best makkelijk als je maar een beetje van te voren een plan maakt (en de laders niet defect zijn natuurlijk). Dat die tesla chargers opengesteld zijn is ook wel erg fijn, die hebben best een goed dekkend netwerk, ook in europa. Wel zijn de kabels echt heeeeeeeel erg kort, moest de ioniq zowat in de laadpaal parkeren :P

Misschien durf ik het nu zelfs met een auto als de ioniq wel aan om een vakantie in het buitenland ermee te doen.

Verbruik zat op 12,3Kwh /100km , bijna alleen maar snelweg 100km/u en airco op 21 (auto / normal mode). Hoe krijgen mensen in vredesnaameen verbruik van < 10Kwh/100km voor elkaar?? Alleen maar achter vrachtwagens hangen ofzo?

En naar aanleiding van mijn laatste post hier: De airco deed het vandaag uitstekend al is het nog steeds niet de koudste airco die ik ooit gehad heb in een auto maar een zwarte auto met zwart interieur helpt ook niet bepaald mee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m04EzuCGRATjz41Ns1ystgp8HkY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cmA32XjGgSjMXJXDt39SHW9Y.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Metro2002 op 03-06-2023 20:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:11
Metro2002 schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 19:59:

Misschien durf ik het nu zelfs met een auto als de ioniq wel aan om een vakantie in het buitenland ermee te doen.
Gewoon doen, ik ben ook al verschillende keren naar Spanje geweest. Een goede voorbereiding en het gaat probleemloos. :)

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenHe
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:00
PeterZ(on) schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 22:19:
[...]

Gewoon doen, ik ben ook al verschillende keren naar Spanje geweest. Een goede voorbereiding en het gaat probleemloos. :)
Hoe plan jij zo'n rit? Hou je een soort standaardafstand tussen llaadstops aan?

Ik probeer nu standaard 50 km over te hebben, om evt nog door te kunnen rijden naar een volgende. Maar ik vind 50 eigenlijk wat veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Het hangt er helemaal van af hoeveel risico je wilt nemen, ik vind 50km niet echt veel wetende dat de GOM niet lineair is (dus minder dan 50km) en/of het laatste stuk stijgend is. Hangt ook nog af van hoever het naar de volgende lader is.

Ik had voor het traject in Frankrijk een voorkeur voor Ionity, dus die heb ik als uitgangspunt genomen en dan hangt het er vanaf hoe groot de tussenafstanden zijn en daar hou ik dan rekening mee. Ik probeerde dan zo rond de 150km aan te houden.

In Spanje heb je op mijn route geen bekende aanbieders met veel laders maar meest twee triples met behoorlijke tussenafstanden, dus soms al na minder dan 100km weer even laden. Gewoon voor de zekerheid. Je kunt natuurlijk de gok nemen maar dat is niks voor mij, beter een keer extra laden dan de afsleepwagen moeten laten komen want dan is je tijdswinst gelijk een flink tijdsverlies.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mikkem
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-08 13:02
Metro2002 schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 19:59:

Verbruik zat op 12,3Kwh /100km , bijna alleen maar snelweg 100km/u en airco op 21 (auto / normal mode). Hoe krijgen mensen in vredesnaameen verbruik van < 10Kwh/100km voor elkaar?? Alleen maar achter vrachtwagens hangen ofzo?
Op de snelweg is zo'n laag verbruik lastig te behalen.

Ik rij zo'n 200 km per week (qua woon-werk kilometers). Grotendeels 50 en 60 km/h wegen en 1 stukje max 80 km/h. Dan lukt het wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:54
Mikkem schreef op zondag 4 juni 2023 @ 10:15:
[...]

Op de snelweg is zo'n laag verbruik lastig te behalen.

Ik rij zo'n 200 km per week (qua woon-werk kilometers). Grotendeels 50 en 60 km/h wegen en 1 stukje max 80 km/h. Dan lukt het wel.
Op de snelweg eenvoudig te behalen als je achter vrachtwagens blijft. Maar wil je echt onder de 10 gaan, dan is het ook gewoon de airco uit en koken maar in de wagen :+

Mijn zuinigste ritten, waarbij ik met mijn voormalige 28kWh Ioniq dus onder de 8kWh/100km ben gedoken waren op zeer warme dagen (hittegolf), ramen dicht, airco uit, geluk bij het oprijden van de snelweg dat ik onmiddelijk achter een vrachtwagen zat die ook nog eens met moeite 80 haalde, niet de uitrit die me het snelste thuis brengt genomen, maar 1 vroeger zodat ik meer tragere kilometers had. Alles gecombineerd met zeer rustig versnellen en zoveel mogelijk op inertie uitbollen ipv af te remmen op regeneratie. En dan na 35km thuiskomen en 7,6 zien staan op je verbruik.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
PeterZ(on) schreef op zondag 4 juni 2023 @ 09:07:
Het hangt er helemaal van af hoeveel risico je wilt nemen, ik vind 50km niet echt veel wetende dat de GOM niet lineair is (dus minder dan 50km) en/of het laatste stuk stijgend is. Hangt ook nog af van hoever het naar de volgende lader is.

Ik had voor het traject in Frankrijk een voorkeur voor Ionity, dus die heb ik als uitgangspunt genomen en dan hangt het er vanaf hoe groot de tussenafstanden zijn en daar hou ik dan rekening mee. Ik probeerde dan zo rond de 150km aan te houden.

In Spanje heb je op mijn route geen bekende aanbieders met veel laders maar meest twee triples met behoorlijke tussenafstanden, dus soms al na minder dan 100km weer even laden. Gewoon voor de zekerheid. Je kunt natuurlijk de gok nemen maar dat is niks voor mij, beter een keer extra laden dan de afsleepwagen moeten laten komen want dan is je tijdswinst gelijk een flink tijdsverlies.
Aan de andere kant moet het ook wel een realistische rit blijven. Elke 100km aan de kant gaan staan is ook niet leuk en zeer tijdrovend. Zelf probeerde ik toch 160 tot 180km te doen gemiddeld tussen stops, maar dan ook achter vrachtwagens blijven hangen om die afstanden te halen. Gewoon zodat je niet elk uur een half uur staat rond te draaien aan een lader.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarte997
Blokker_1999 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 10:49:
[...]
Aan de andere kant moet het ook wel een realistische rit blijven. Elke 100km aan de kant gaan staan is ook niet leuk en zeer tijdrovend. Zelf probeerde ik toch 160 tot 180km te doen gemiddeld tussen stops, maar dan ook achter vrachtwagens blijven hangen om die afstanden te halen. Gewoon zodat je niet elk uur een half uur staat rond te draaien aan een lader.
Maar dan verlies je toch veel tijd door je lagere gemiddelde snelheid? Mogelijks meer tijd dan 'gewoon' door te rijden (bij een Ioniq is dat voor mij max. 110km/u) en optimaal gebruik te maken van zijn laadcurve? In tegenstelling tot andere EV's is het bij de Ioniq geen probleem dat je eens laad van 50 tot 80%. Het gaat in een wip en je laad constant tegen de 70kW aan, waar een e-208 bv. al lang over zijn top van 100kW zit tussen 50-80%).
Het enige waar ik wat schrik voor heb, is dat de vele laadstops tijdens drukke momenten extra minuten kunnen afsnoepen. Doordat je frequent moet stoppen, is er meer risico in een laadfile te belanden. Maar ik ga het binnen een maand proberen richting Frankrijk. 450km, 2 laadstops, reizen op een weekdag (geen drukte hopelijk) en (per toeval) ter plaatse een CCS-lader van 30kW, toch wat sneller dan eentje van 11kW, of helemaal geen. :)
Ik denk dat een goede reistip voor lange afstanden ook de aanschaf van een OBD-dongle is in combinatie met ABRP. ABRP is niet ideaal (is qua laadlocaties/navigatie niet 100% te vertrouwen), maar maakt misschien wel het verschil om tot een procent of 10 te rijden voor die iets verder gelegen snellader.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Blokker_1999 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 10:49:
[...]
Daar ben ik inderdaad ook op uitgekomen, gemiddeld elke 100km laden, en dat is best veel en zou het liever wat minder vaak doen. Maar als beginnend langeafstand rijder neem ik geen risico's om ergens te stranden langs de snelweg.

En wat ook is, hoe vaker je de rit maakt des te meer ervaring doe je op en zoek je dan ook wat meer de randjes op wat mogelijk is. Zo laadde ik de eerste keren meestal tot 94%, zeker op de route via Clermond-Ferrand, nu via de tolweg hou ik 84% want dan zakt het laadvermogen flink terug en kost dus tijd. En naarmate er meer betrouwbare laadlocaties komen hou je vanzelf ook minder reserve aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

PeterZ(on) schreef op zondag 4 juni 2023 @ 14:26:
[...]

Daar ben ik inderdaad ook op uitgekomen, gemiddeld elke 100km laden, en dat is best veel en zou het liever wat minder vaak doen. Maar als beginnend langeafstand rijder neem ik geen risico's om ergens te stranden langs de snelweg.

En wat ook is, hoe vaker je de rit maakt des te meer ervaring doe je op en zoek je dan ook wat meer de randjes op wat mogelijk is. Zo laadde ik de eerste keren meestal tot 94%, zeker op de route via Clermond-Ferrand, nu via de tolweg hou ik 84% want dan zakt het laadvermogen flink terug en kost dus tijd. En naarmate er meer betrouwbare laadlocaties komen hou je vanzelf ook minder reserve aan.
En dat is soms maar goed ook om wat extra reserve te hebben, zeker met zo'n kleine accu als in de ioniq. Dat hebben we vandaag weer gemerkt.
Vandaag ook een redelijk lange rit gemaakt. Ging allemaal voorspoedig en snelladen gaat... echt snel. Soms heb je amper de tijd om je broodje op te eten en hij is alweer vol :o

Vandaag ook de auto gekoppeld aan fastned dus nu is het stekker erin en alles gaat vanzelf. Vandaag eens een keer geen gehannes gehad met kabels die niet loswilden, bij alle keren : Sessie gestopt, kabel kwam automatisch los. Alleen de granny charger thuis moet ik echt even goed erin duwen, anders lockt hij hem niet goed en hoor je een soort relais hopeloze pogingen doen in de auto. Alsof de pin net ergens tegenaan komt als hij er niet diep genoeg in zit ofzo.

Vandaag eerst geladen bij fastned 't hol van 74 > 93% (9 minuten) omdat we richting zeeuws vlaanderen gingen en het daar een beetje een laadwoestijn is. Via antwerpen, liefkenshoektunnel zeeuws vlaanderen in waar we een potentiele nieuwe woning hebben bekekeken (zijn al een tijdje op huizenjacht).

Daarna via de westerscheldetunnel terug en weer geladen bij vliedberg van 30 > 80% (14 minuten). Snelheid was best spectaculair en tikte regelmatig tegen de 80KW aan ( :o )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YnJhYd7YXb77foikNwMKzDqTsjU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IJSPoYfI2tr5ubX1zQS7kHbF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MQ0tViXBCamQUkPctAZfFcRZVbY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Qkt7MERyuKUl3BTRGaxb0ZkV.png?f=fotoalbum_large

Na het laden weer 180km range en we moesten nog 92km naar huis, appeltje eitje zou je zeggen... tot de navigatie ons over de verkeerde route terugstuurde richting een afgesloten heinenoord tunnel. Dat was sowieso al 20km langer maar door de afgesloten tunnel moesten we nu ook nog heel goerree overflakkee over en op de zuid hollandse en zeelandse eilanden zijn maar bar weinig snellaad stations.Uiteraard rij je dan ook nog ergens een afslag voorbij... :F Uiteindelijk toen we halverwege het eiland waren begon de range anxiety een klein beetje toe te slaan met nog 40km op de GOM en nog 35km naar huis :+

Omdat ik wist dat bij Vierpolders nog een fastned zat daar heen ingesteld, op ongeveer 5km voor deze fastned een waarschuwing voor lage accuspanning :o

Uiteindelijk met 12% en nog 21km resterend op de GOM aangekomen :P Theoretisch had ik thuis misschien nog gehaald (spijkenisse, 17km verderop) maar dat wilde ik er maar niet op gokken. :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WcxYDCpZbL27b5BSpppCUwtgXfM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0fvyCfqcE6tniMUNfRGTC89M.jpg?f=fotoalbum_large

ik moest even 'tegen de richting' in gaan staan omdat de andere paal bezet was en de kabel te kort was om over de auto erin te doen. Even tot 30% bijgeladen in 10 minuutjes (was eigenlijk al overkill, had alweer 70km range) en dus zonder problemen thuisgekomen. Als ik niet blind op mijn navigatie was gevaren én niet nog ergens verkeerd was gereden had ik het zonder problemen gered en was die laatste charge stop niet nodig geweest maarja, al doende leert men. Weer een leuke rit in elk geval.

Totale gereden 344km , totale laadtijd 35 minuten, (had dus 10 minuten korter gekund maarja.), verbruik 13,2Kwh/100km (waaide nogal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
@Metro2002 Die 80kW zal denk ik niet juist zijn, ik heb dat ook wel gezien in de Fastned app, die waarde schommelt nogal. Wijkt ook af van het display op de lader, maar gaat iig wel lekker vlot. Een paar minuten laden en je kunt risicoloos de laatste km's doen.

Misschien past de stekker van de granny niet goed omdat er wellicht vuil in zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

PeterZ(on) schreef op zondag 4 juni 2023 @ 21:08:
@Metro2002 Die 80kW zal denk ik niet juist zijn, ik heb dat ook wel gezien in de Fastned app, die waarde schommelt nogal. Wijkt ook af van het display op de lader, maar gaat iig wel lekker vlot. Een paar minuten laden en je kunt risicoloos de laatste km's doen.

Misschien past de stekker van de granny niet goed omdat er wellicht vuil in zit.
Had inderdaad gezien dat hij tussen de 60KW en 80KW schommelde dus als de ioniq maximaal 70KW aankan klopt dat wel en dat haalde ie dus ook prima maar geeft de app dat een beetje vreemd aan. (had geen zin om van het bankje naar het display te lopen om te kijken of het klopte :+ )

Ik had voor ik elektrisch ging rijden altijd het idee dat laden best lang zou gaan duren. Als je leest hoe lang laden duurt dan denk je: pff maar in de praktijk zijn die minuten om voor je er erg in hebt en je laadt natuurlijk meestal ook maar van bv 30-80%, niet van 0 naar 100%. Dan duurt zo'n laadstop ineens geen 40 minuten maar slechts 15 minuten.
Even je navigatie instellen op de nieuwe bestemming, even een slokje drinken en je bent zo alweer 10-15 minuten verder. Zal niet zeggen dat het sneller gaat dan tanken maar als je tankt bij een station waar je binnen moet afrekenen zal het niet veel schelen. ( al hoef je wel minder vaak te tanken dat te laden ).

Stekker van de granny lijkt er goed en makkelijk in te gaan maar zal inderdaad eens kijken of er ergens vuil tussenzit ja, goede tip.

Sinds ik ADS heb uitgezet doet de airco het in elk geval uitstekend (hele rit aangehad in eco mode).

Nog wel een vraag aan andere ioniq 28kwh rijders: in de ingebouwde navigatie en onder de EV knop kun je dichtsbijzijnde laders zien. Als ik daar het filter gebruik om alleen DC laders te laten zien dan blijft ie eeuwig zoeken. Vink ik alles aan (dus ook de AC laders) dan heeft ie in no time alles gevonden, alleen wil ik dat niet want ik heb niks aan een 11kw AC laders als ik onderweg ben. Is dit een bekend iets? Softwarebug?

[ Voor 42% gewijzigd door Metro2002 op 04-06-2023 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Dat filteren heb ik ook eens geprobeerd maar duurt idd erg lang, dus niet meer gebruikt daarna. Zag wel pas dat iemand die functie wel gebruikte en leek ook snel te gaan, dus misschien deed ik iets verkeerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SvenHe
Daarnet mijn eerste langere dagrit zonder snelladen gedaan, Arnhem-Amsterdam en terug.

226 km gereden, 67 km over, dat zou een rijbereik zijn van 293 km, tegen 9.0 kwh per 100 km.

Arnhem-Ede voornamelijk binnendoor, dat is 10 km korter en je rijd langzamer, de snelweg met de vrachtwagens mee.

Qua snelheid het het denk ik niks uitgemaakt als ik 100 had gereden en eventueel had moeten snelladen voor het laatste stukje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
SvenHe schreef op maandag 5 juni 2023 @ 12:27:
Daarnet mijn eerste langere dagrit zonder snelladen gedaan, Arnhem-Amsterdam en terug.

226 km gereden, 67 km over, dat zou een rijbereik zijn van 293 km, tegen 9.0 kwh per 100 km.

Arnhem-Ede voornamelijk binnendoor, dat is 10 km korter en je rijd langzamer, de snelweg met de vrachtwagens mee.

Qua snelheid het het denk ik niks uitgemaakt als ik 100 had gereden en eventueel had moeten snelladen voor het laatste stukje.
Is dat met de 28kWh of 38kWh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarte997
PeterZ(on) schreef op maandag 5 juni 2023 @ 12:48:
[...]

Is dat met de 28kWh of 38kWh?
Zo'n afstand aan 9kWh/100km, dat lijkt me de 28kWh. Netjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenHe
idd, 28kwh.

[ Voor 29% gewijzigd door SvenHe op 05-06-2023 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Mooie score dan. _/-\o_ Enig idee hoeveel kWh de accu nog beschikbaar heeft? In april in Spanje had ik ook wel vergelijkbare waardes van gereden km en GOM, hoogste was zelfs 306km. Ook daar daar veel binnendoor/bebouwde kom/ bergritjes e.d. en natuurlijk de temperatuur die veel doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FranDaMan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:53
PeterZ(on) schreef op maandag 5 juni 2023 @ 13:31:
[...]

Mooie score dan. _/-\o_ Enig idee hoeveel kWh de accu nog beschikbaar heeft? In april in Spanje had ik ook wel vergelijkbare waardes van gereden km en GOM, hoogste was zelfs 306km. Ook daar daar veel binnendoor/bebouwde kom/ bergritjes e.d. en natuurlijk de temperatuur die veel doet.
Zulke getallen op de GOM is mij nog nooit gelukt met de 28kWh helaas. Ik kom niet verder dan 250

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:39
Blijft leuk om dit soort verhalen te lezen :) Doet me denken aan een jaar terug, toen alles voor mij ook nog nieuw was :P
Het went zo ontzettend snel allemaal. Maar eigenlijk is het toch wel bijzonder, en gaaf.
Vandaag eens een keer geen gehannes gehad met kabels die niet loswilden, bij alle keren : Sessie gestopt, kabel kwam automatisch los. Alleen de granny charger thuis moet ik echt even goed erin duwen, anders lockt hij hem niet goed en hoor je een soort relais hopeloze pogingen doen in de auto. Alsof de pin net ergens tegenaan komt als hij er niet diep genoeg in zit ofzo.
Bij de snellader heb je altijd minder gezeik, want die kabel wordt automatisch 'unlocked' als de lader is gestopt met laden.
Bij een gewone lader gebeurd dit niet vanzelf.

Bij een snellader zit de CCS-stekker toch vast aan de paal. Bij een straatlader zou je de paalaanbieder kunnen bellen, doen alsof je je kabel niet los krijgt, en dan resetten zij de paal. Gelukkig zit de kabel dan nog vast aan je auto ;) anders zouden ze 'm kunnen jatten.
Is soms wel verwarrend, mijn wederhelft is ook wel eens aan het strugglen met de deurvergrendeling gekoppeld aan de laadkabelvergrendeling aan de straatlader/thuislader.
Snelheid was best spectaculair en tikte regelmatig tegen de 80KW aan ( :o )
Zoals al gemeld, dat is een foutje van de Fastned app. Op een snellader zal je niet >74kW zien volgens mij :)
Uiteindelijk toen we halverwege het eiland waren begon de range anxiety een klein beetje toe te slaan met nog 40km op de GOM en nog 35km naar huis :+
Haha :) ja dat is krap. <10km durf ik alleen aan bij het juiste weer op bekende routes.
Bij <5km tussen GOM en daadwerkelijke route zou ik eigenlijk altijd laden. Onder de 10km daalt de GOM naar mijn ervaring sneller dan 1km per 1km, en onder de 5km krijg je '---' te zien, en kán de auto er ieder moment mee kappen :P ook krijg je zo'n schildpadje op je dashboard en zit er écht geen snelheid meer in. Het is hier nog nooit mis gegaan, maar ik hoef ook niet op het randje te leven :P
verbruik 13,2Kwh/100km (waaide nogal)
Vind ik een prima score. Bij mijn woon/werk trip haal ik niet veel beter. Wel veel snelweg en 80-wegen.

De <10kWh/100km scores zijn zeker haalbaar, zelf ook wel eens behaald, maar op lange >80km/u trips zonder vrachtwagenhangen is dat imho niet heel realistisch.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
FranDaMan schreef op maandag 5 juni 2023 @ 13:33:
[...]

Zulke getallen op de GOM is mij nog nooit gelukt met de 28kWh helaas. Ik kom niet verder dan 250
Die krijg je ook pas als je een aantal keren tot 100%laadt bij rustig rijden en zomers weer. Dus niet na een keertje binnendoor rijden. Dat doe ik hier thuis ook niet maar wel op mijn vakantieadres. Dan zie je de GOM steeds verder oplopen. Ga je dan weer via de snelweg naar huis, dan zie je het weer teruglopen.

Dat zie je omgekeerde, je laadt op de terugreis dan tot een percentage en de GOM geeft 240km aan en vervolgens rij je weg en dan zakt de GOM plotseling iets van 10km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FranDaMan
PeterZ(on) schreef op maandag 5 juni 2023 @ 13:42:
[...]

Die krijg je ook pas als je een aantal keren tot 100%laadt bij rustig rijden en zomers weer. Dus niet na een keertje binnendoor rijden. Dat doe ik hier thuis ook niet maar wel op mijn vakantieadres. Dan zie je de GOM steeds verder oplopen. Ga je dan weer via de snelweg naar huis, dan zie je het weer teruglopen.

Dat zie je omgekeerde, je laadt op de terugreis dan tot een percentage en de GOM geeft 240km aan en vervolgens rij je weg en dan zakt de GOM plotseling iets van 10km.
Ik rijd echt nauwelijks op de snelweg. 95% van mijn ritten is op binnenwegen en ook dan heb ik dit nog nooit gehaald. Hij blijft echt hangen op 250.
Maakt ook niet uit, dat is voor mij meer dan voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
FranDaMan schreef op maandag 5 juni 2023 @ 13:55:
[...]

Ik rijd echt nauwelijks op de snelweg. 95% van mijn ritten is op binnenwegen en ook dan heb ik dit nog nooit gehaald. Hij blijft echt hangen op 250.
Maakt ook niet uit, dat is voor mij meer dan voldoende.
Is ook niet slecht, ik zal nu op een 260/270 zitten denk ik. Hangt natuurlijk ook van je rijstijl/mode af en al dan niet het gebruik van regen, die laatste staat bij mij altijd uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
PeterZ(on) schreef op maandag 5 juni 2023 @ 15:44:
[...]

Is ook niet slecht, ik zal nu op een 260/270 zitten denk ik. Hangt natuurlijk ook van je rijstijl/mode af en al dan niet het gebruik van regen, die laatste staat bij mij altijd uit.
Mijn range indicatie ligt ergens op de 230-240 nu. Maar ik maak nog wel eens ritten in de avond en dan ga ik ook rustig met 140-150 over de snelweg. Dat is killing.
Maar als ik nu een rit rustig begin lopen de kilometers erg rustig af. Misschien maar 1 kilometer per 3 gereden kilometers. Dus bij rustig rijden is die 250 wel haalbaar.
Afgelopen winter bij iets onder 0 ook 210 kilometer weten te halen. Was alleen snelweg en waar het kon zat ik even achter een vrachtwagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
Mijn hoogste waarde op de GOM (omgerekend, want ik laad 'm niet vaak helemaal vol) is 228 km. Dat er nog winterbanden onder zitten zal daar niet bij helpen.
Mijn ritten zijn door hun aard (max 80 km/h) wel zuinig, al doe ik daar niet mijn best voor. Haal gewoonlijk 10,5 - 11,5 kWh / 100 km.

Vrijdag krijgt de Ioniq onderhoud. Vorige beurt was 20K en ruim 2,5 jaar geleden. Ben benieuwd.
Gisteren trilde / bromde de auto weer. Daar maak ik me wel zorgen over, al is er verder niets te merken; geen meldingen of ander gedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decramy
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:58

decramy

root@birdie:~#

Ik ben me aan het oriënteren op de elektrische markt. De Volvo V60 mag met zijn diesel toch eens afgeschreven worden.

Voor m'n werk moet ik eens per week naar Den Haag, 101km verderop. Ook in de winter en er is geen mogelijkheid tot laden (overheid... zucht). Ik was eigenlijk niet van plan mezelf te verplichten dan ook te moeten laden.

Ik ben bang dat ik met de snel-ladende 28kwh het niet haal in de winter, ik lees 160km worst case. De 38kwh kan dus veel minder snel laden, waardoor langs de kant van de weg laden minder aantrekkelijk wordt.

Wat is jullie mening? 28kwh of 38kwh?

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarte997
decramy schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 16:45:
Ik ben me aan het oriënteren op de elektrische markt. De Volvo V60 mag met zijn diesel toch eens afgeschreven worden.

Voor m'n werk moet ik eens per week naar Den Haag, 101km verderop. Ook in de winter en er is geen mogelijkheid tot laden (overheid... zucht). Ik was eigenlijk niet van plan mezelf te verplichten dan ook te moeten laden.

Ik ben bang dat ik met de snel-ladende 28kwh het niet haal in de winter, ik lees 160km worst case. De 38kwh kan dus veel minder snel laden, waardoor langs de kant van de weg laden minder aantrekkelijk wordt.

Moét het een Ioniq worden?
Ik zou sowieso voor de 28kWh gaan, ik vind hem dagelijks het meest inzetbaar dankzij zijn 70kW snelladen.
Ik haal in de winter 200-210km, ik rij op de snelweg max. 110km/u. Als je tijdens 'de uren' in Nederland max 100km/u mag, moet dat lukken. Maar ik vind het te nipt. Die ene keer per week zal je dus 5min moeten snelladen. Langs de andere kant moet je moet je diesel ook misschien 1x/week tanken? Dus dan verandert er niets.
De 38kWh zal die afstand wel altijd kunnen afleggen, maar is enkele duizenden euro's duurder. Dat weegt voor mij niet op tegenover de meerwaarde van het verbeterde infotainment systeem, want je downgrade inderdaad naar 40kW snelladen.
Wordt het een eerste of een tweede wagen? Op basis daarvan kan je misschien toch voor de 38kWh gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:52

uFx

Dan zou ik gaan voor de 38 kWh, want dan kun je met een volle accu zonder te laden het retourtje maken. Bij de 28 kWh moet je altijd laden onderweg en ondanks dat het redelijk snel gaat blijft het een extra stop. Ga ik er wel vanuit dat je thuis makkelijk kunt laden (publieke laadpaal of aan huis).

38 kWh heeft daarnaast ook groter scherm, Bluelink en heel erg traag snelladen. Dat laatste is irritant, maar alleen als je dus > 300 km/dag doet (250km in de winter).

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decramy
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:58

decramy

root@birdie:~#

Thuis laden is inderdaad goed mogelijk. Het hoeft geen ioniq te zijn, maar die zijn wel onder de 30k€ te koop.

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Voor mijn gevoel hebben er heel wat mensen een flesje azijn op als het gaat om het laden van de 38kWh versie (ik heb hem zelf ook).

Hij laadt inderdaad trager van zijn oudere broertje, echter is het natuurlijk de vraag hoe vaak en hoe lang je moet laden.
Moet je er even een paar kWh instoppen om thuis te komen, dan praat je over een verschil van een paar minuten (immers ga je niet zondermeer volledig opladen).
Ga je op vakantie, dan is de wachttijd inderdaad een stukje langer.

Aan de andere kant (en dat is mijn grote +), door de grotere accu hoef ik zelden bij te laden terwijl ik dat met een 28kWh versie wel had moeten doen.

Ieder zijn of haar afweging. Verder is een 38kWh versie duurder (zo'n 9K, deze vs deze), maar dan heb je ook echt wel weer wat meer:
- 3 jaar nieuwer
- LED koplampen
- Bluelink mediasysteem
- Interieur een stuk moderner ogend

Het vergelijk hierboven gaat deels nog mank, want vergelijk je een Premium met een Premium dan is het verschil 7K, al moet je wel "eerlijk" appels met appels proberen te vergelijken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mikkem
De Premium uitvoering van de 28 kWh heeft ook LED koplampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Ik vind de 38kWh zeker geen mindere auto, en als je toch al weinig snellaadt is het een betere keuze, zeker als in het geval van een 28kWh versie wel regelmatig aan de snellader staat. Dus in dit geval zou ik absoluut voor de 38kWh gaan, daarmee haal je die 200km wel vrijwel altijd.

Let er wel op dat laden thuis in beginsel niet zo snel gaat, normaliter met 3,6kW. De auto kan wel sneller, maar jouw huis meestal niet. Dat betekent dat je al snel 10 uur moet laden voordat hij weer vol is.

[ Voor 3% gewijzigd door Krisp op 06-06-2023 21:15 ]

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
In dit geval zou ik ook voor de 38 gaan. Puur omdat je dan je meeste ritten (die je aangeeft) zonder laden kunt doen.
202 kilometer heen en weer moet ook in de winter lukken met de 28 maar dat kan wel krap worden. Snelweg kilometers en de kachel aan happen nog een stukje uit je range.

Is er echt geen optie in de buurt om te laden? 2 uurtjes aan een trage lader geven de 28 ook weer genoeg capaciteit om terug te komen. Zelfs de meegeleverde granny charger moet in een paar uur genoeg kunnen bijladen. Dan bespaar je wat geld ten opzichte van de duurdere 38.

Kijk inderdaad even naar je aansluiting thuis. Ik heb 1x 40 ampère waardoor ik op de maximale snelheid (iets over de 7kW) kan laden. Als je 3x25 hebt is de snelheid een stuk beperkter.

[ Voor 12% gewijzigd door Headshot_NL op 07-06-2023 06:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Die 202km is maar eens per week en is eigenlijk alleen in slechte omstandigheden te veel voor de 28kWh, en in zo'n geval zou je ook even een paar minuten kunnen bijladen. Gebruik dan bijvoorbeeld Autocharge bij Fastned, dan is het uitstappen en stekker erin, je bekijkt en beantwoord een e-mailtje en je kunt weer verder. Beide hebben zo hun voor- en nadelen en hun prijs, het is maar net wat voor jou belangrijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Geen idee hoe jullie rijden, maar in de winter haal ik pakweg 180km volgens de GOM, en dan rijd ik gewoon met het verkeer mee. Zuiniger kan zeker (zoek een vrachtwagen op en je haalt het), maar daar zou ik niet vanuit gaan.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenHe
Mijn vaste winterrit is rond de 180km, als ik een flink stuk binnendoor afsnijd via 60 km weg. Dat lukt als ik een beetje mijn best doe, houd dan ongeveer 35 km over.
Dezelfde tocht iets sneller via de snelweg zou betekenen dat er iets van 10 km overblijft, en dat doet het dan dus net niet, dus bijladen onderweg.

Ik zou met die kennis je 202 km alleen met de 28 doen als je binnendoor langzamer rijdend kan afsnijden of ergens kan bijladen.

Maar, in jouw situatie kan het net weer anders uitpakken...

[ Voor 5% gewijzigd door SvenHe op 07-06-2023 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Als je verder nooit lange ritten maakt de 38Kwh omdat je die rit daar in 1 keer mee kunt maken maar de 28Kwh kan natuurlijk de missende paar km in no time bijladen bij een snellader. (misschien 5-10 min laden) en daarmee is een langere rit uiteindelijk beter te doen omdat deze gewoon bijna 2 keer zo snel laadt.

Rij zelf overigens zo'n 210km met de 28Kwh maar daarmee zou ik het echt niet aandurven om 202km te rijden. Klein beetje buffer is wel zo veilig en ik denk dat je dan ook wel de turtle mode krijgt het laatste stuk. Laden zul je dus op die afstand denk ik altijd wel even moeten doen met de 28Kwh.

[ Voor 12% gewijzigd door Metro2002 op 07-06-2023 14:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FranDaMan
Metro2002 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 14:25:
[...]

Rij zelf overigens zo'n 210km met de 28Kwh maar daarmee zou ik het echt niet aandurven om 202km te rijden. Klein beetje buffer is wel zo veilig en ik denk dat je dan ook wel de turtle mode krijgt het laatste stuk. Laden zul je dus op die afstand denk ik altijd wel even moeten doen met de 28Kwh.
Laatst nog iemand die over range anxiety begon. Ik vroeg hem of hij met zijn ICE ook doorreed als het lampje ging branden, hij wist dat hij dan nog 50km kon rijden en de navigatie aangaf dat het nog 47km was.
Dat ging hij natuurlijk niet doen. Toen maar de vraag gesteld waarom hij dacht dat ik dat wel zou doen met mijn EV ? Dan ga je toch ook even snel bij de snellader staan voor een paar minuutjes ?

Omdenken is soms lastig voor mensen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Ik dacht dat mijn banden op 2,8 bar stonden (dat geeft de boordcomputer aan) maar net even zelf gemeten en er zat maar 2,2 bar in (nu wel op 2,8 gezet). Bandendruksensoren defect? Neem aan dat dat aangegeven wordt als er geen signaal komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
Metro2002 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 15:20:
Ik dacht dat mijn banden op 2,8 bar stonden (dat geeft de boordcomputer aan) maar net even zelf gemeten en er zat maar 2,2 bar in (nu wel op 2,8 gezet). Bandendruksensoren defect? Neem aan dat dat aangegeven wordt als er geen signaal komt?
Ja als hij te laag is of geen signaal krijgt zie je een melding op je display.
Hier klopt het wel. 2,9 bar volgens mijn Xiaomi compressor is gelijk aan 2,9 volgens de auto.

Je kunt wel veel verschil meten. Oppompen als het koel is vs meten in de zon na een rit. De spanning kan dan best een stuk oplopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Headshot_NL schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 15:55:
[...]

Ja als hij te laag is of geen signaal krijgt zie je een melding op je display.
Hier klopt het wel. 2,9 bar volgens mijn Xiaomi compressor is gelijk aan 2,9 volgens de auto.

Je kunt wel veel verschil meten. Oppompen als het koel is vs meten in de zon na een rit. De spanning kan dan best een stuk oplopen.
Ik kon nu niet zien wat het display aangaf omdat dat (blijkbaar) alleen tijdens het rijden getoond kan worden maar de laatste keer dat ik keek gaven ze 2,8 bar aan, dat was wel na een tijd rijden. Nu waren de banden in elk geval koud bij het oppompen. Zal er op letten zodra ik ga rijden en anders rij ik even langs een officiele luchtpomp om te zien wie er liegt, mijn pomp of de auto :P

[ Voor 6% gewijzigd door Metro2002 op 07-06-2023 16:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
Metro2002 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 16:01:
[...]

Ik kon nu niet zien wat het display aangaf omdat dat (blijkbaar) alleen tijdens het rijden getoond kan worden maar nu waren de banden in elk geval koud. Zal er op letten zodra ik ga rijden en anders rij ik even langs een officiele luchtpomp om te zien wie er liegt, mijn pomp of de auto :P
De druk verschilt in rijdende en stilstaande staat. De sensoren zijn afgesteld op rijdend, vandaar dat het alleen rijdend kan. Tijdens het rijden kan de band juist warmer worden waardoor het dus ook niet gelijk is aan een pomp die je eraan hangt terwijl hij stil staat.

Ik zou zeggen, hecht er niet teveel waarde aan ;)

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mvt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-06 08:12

mvt

ja ik ja

Voor m'n werk moet ik eens per week naar Den Haag, 101km verderop. Ook in de winter en er is geen mogelijkheid tot laden (overheid... zucht).
De vraag die er voor jezelf bovenop komt is eigenlijk, wat is je volgende rit.
Ik ken je privé situatie niet. Maar kom je dan thuis, volledig leeg en gaat hij dan 10+ uur aan een 1 fase 16 A lader, geen probleem. Maar vetrek je niet altijd vol, krijgt die rit omleidingen (ongeluk of even een hamburger onderweg). Ga je thuis nog even boodschappen doen (winter, dus lekker makkelijk). Of wil je altijd X km reserve aanhouden, mocht er opeens iets met je kinderen zijn.

Of ben je na een dag Den Haag helemaal gaar en wil je zo snel mogelijk thuis zijn en op de bank ploffen.
Allemaal legitieme redenen waarom een range als de 28 kwh versie krap is. En zo zijn er voor de 38kWh versie ook een aantal dingen. Waaronder de laadsnelheid op publieke palen in combinatie met de capaciteit. Is soms toch 12-14 uur aan de stekker als je volledig leeg rijd en je volgende rit de capaciteit nodig heeft. En je aangewezen bent op snelladers. (en de 28kWh versie een betere optie is) Of liever een 3 fase auto hebt

schandalig duur systeem, schandalig hoge 3d mark score, volgend jaar toch maar wat eerder mijn verlanglijstje opsturen naar Spanje, anders blijft dit gelul

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
Krisp schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 09:18:
Geen idee hoe jullie rijden, maar in de winter haal ik pakweg 180km volgens de GOM, en dan rijd ik gewoon met het verkeer mee. Zuiniger kan zeker (zoek een vrachtwagen op en je haalt het), maar daar zou ik niet vanuit gaan.
Ik ga daar wel van uit, toch zeker als je achter die vrachtwagen duikt. Heb heel de winter de GOM niet eens in de buurt van de 200km zien komen, laat staan dat die er onder zou zijn gegaan.

Maar ik steun wel het sentiment dat je vooral een wagen moet zoeken waarvan je denkt dat die bij je dagelijkse behoefte en rijstijl past.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blokker_1999
FranDaMan schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 14:59:
[...]

Laatst nog iemand die over range anxiety begon. Ik vroeg hem of hij met zijn ICE ook doorreed als het lampje ging branden, hij wist dat hij dan nog 50km kon rijden en de navigatie aangaf dat het nog 47km was.
Dat ging hij natuurlijk niet doen. Toen maar de vraag gesteld waarom hij dacht dat ik dat wel zou doen met mijn EV ? Dan ga je toch ook even snel bij de snellader staan voor een paar minuutjes ?

Omdenken is soms lastig voor mensen ;)
Ik ben zo iemand die door bleef rijden als het lampje aanging. De wagen mocht van mij zelfs --- aangeven als geschat bereik, dan reed ik er nog zonder problemen 50km mee. Wel 1x meegemaakt dat ik 61L diesel heb getankt terwijl de wagen officieel een tankinhoud van 60L had.

Range anxiety is wat mij betreft ook een foutief woord. Want zoals je aangeeft weet je bij benadering hoe ver je kunt en plan je daar naar. Waar je vooral schrik voor krijgt is dat als je eenmaal bij je geplande lader aankomt, deze helemaal niet werkt. En dan kan het wel een probleem worden. Het is dus geen range anxiety, maar wel charger anxiety.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Blokker_1999 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 19:43:
[...]

Het is dus geen range anxiety, maar wel charger anxiety.
Precies ook mijn idee, het feit dat je niet weet of je kunt laden, defect of alles bezet of je pas werkt er niet. Of de verzorgingsplaats is afgesloten, dat soort zaken vind ik het grootste probleem. En of je nu een grote of een kleine accu hebt, leeg gaan ze alle twee en dan heb je hetzelfde probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FranDaMan
Blokker_1999 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 19:43:
[...]

Ik ben zo iemand die door bleef rijden als het lampje aanging. De wagen mocht van mij zelfs --- aangeven als geschat bereik, dan reed ik er nog zonder problemen 50km mee. Wel 1x meegemaakt dat ik 61L diesel heb getankt terwijl de wagen officieel een tankinhoud van 60L had.

Range anxiety is wat mij betreft ook een foutief woord. Want zoals je aangeeft weet je bij benadering hoe ver je kunt en plan je daar naar. Waar je vooral schrik voor krijgt is dat als je eenmaal bij je geplande lader aankomt, deze helemaal niet werkt. En dan kan het wel een probleem worden. Het is dus geen range anxiety, maar wel charger anxiety.
En daarom laad ik gewoon iets eerder zodat ik in het geval van een volle of defecte snellader de volgende nog kan halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
FranDaMan schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 21:15:
[...]

En daarom laad ik gewoon iets eerder zodat ik in het geval van een volle of defecte snellader de volgende nog kan halen
Blijkt de volgende ook defect te zijn: in geval van nood, zijn er in Nederland gelukkig veel publieke laadpalen beschikbaar. Het gaat niet bijster snel... is echter in geval van nood, beter dan niets.

Maar ik heb het al mee gemaakt: twee snelladers welke niet werkte, toen heb ik ervoor gekozen om een beetje bij te laden aan een publieke laadpaal. Zodat ik kon rijden tot de eerst volgende snellader, waarvan ik zeker wist dat die werkte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-06 08:12

mvt

ja ik ja

PeterZ(on) schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 19:48:
[...]

Precies ook mij idee, het feit dat je niet weet of je kunt laden, defect of alles bezet of je pas werkt er niet. Of de verzorgingsplaats is afgesloten, dat soort zaken vind ik het grootste probleem. En of je nu een grote of een kleine accu hebt, leeg gaan ze alle twee en dan heb je hetzelfde probleem.
Lekker rijden, weten wat je bereik is en weten dat je niet thuis komt zo.
Afslag bereikt, wilt afslaan. Afgesloten. Midden in de nacht. En maar doorrijden. En weten dat je het niet red.
Volgende afslag er af. Langs de kant staan, telefoon erbij pakken... Paniek.

Stoppen er 2 auto's achter me. Vader en zoon. Zoon kwam zonder benzine te zitten en vader had een jerrycan bij zich.

Mocht ook 2 liter in mijn tank gooien. En verder gezocht naar een pomp. Maar ik redde iig wel de pomp.

Die mazzel had ik niet echt bij de stukke lader in België. Maar wel van langzaam, naar sneller, naar snellader gehobbeld.

schandalig duur systeem, schandalig hoge 3d mark score, volgend jaar toch maar wat eerder mijn verlanglijstje opsturen naar Spanje, anders blijft dit gelul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Om zulke problemen te voorkomen hou ik altijd een ruime marge aan van toch minstens 50km, en zelfs meer in gebieden met weinig laders. Het is wat anders als je elke 10km ofzo een (snel)lader hebt of als je op bekend terrein bent, dan heb je zoveel mogelijkheden dat dat niet nodig is. Maar anders, ik speel liever op safe. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjabba1979
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 13-09 11:35
Mikkem schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 18:27:
[...]

De Premium uitvoering van de 28 kWh heeft ook LED koplampen.
Mijn Comfort inmiddels ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravenstein
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16:24
Sjabba1979 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 07:13:
[...]

en de mijne ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cnsmr
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
Sjabba1979 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 07:13:
[...]
Wat heb je daar voor lampen voor gebruikt en is er een in/ombouw instructie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
Mikkem schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 07:59:
Vrijdag krijgt de Ioniq onderhoud. Vorige beurt was 20K en ruim 2,5 jaar geleden. Ben benieuwd.
Gisteren trilde / bromde de auto weer. Daar maak ik me wel zorgen over, al is er verder niets te merken; geen meldingen of ander gedrag.
Vandaag heeft de Ioniq onderhoud gehad. Klein beurtje, geen bijzonderheden. Het trillen / brommen is niet gevonden helaas.

Beurt was een 60 mnd / 75K km versie. Dat klopt met de werkelijkheid (60 mnd / 71K km). Betekent dat de 48 mnd / 60K beurt uiteindelijk overgeslagen is. Zal bij een EV niet veel verschil maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

SpongeRob schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 19:11:
Bij mijn Ioniq is het na 4 jaar dan toch eindelijk zo ver dat de laadpoort niet meer vergrendelt.
Direct na de onderhoudsbeurt hoorde ik een hoop geklik achter het dashboard vandaan komen nadat ik in de auto stapte, een ouderwets klikkend relais geluid is het. De laadpoort vergrendelt sindsdien ook niet meer.
Na wat zoekwerk blijkt dat het sinds de zomer vorig jaar vaker voorkomt dat na een software update aan de auto dit probleem zich voordoet. Het vervangen van de laadpoort vergrendelmotor is dan de oplossing om van het klikkende geluid af te komen.

Dan kunnen ze ook gelijk de dempers van de achterklep vervangen die als het goed is binnen zouden moeten zijn, dan gaat de achterklep hopelijk weer normaal open in plaats van dat deze gewoon op dezelfde stand blijft staan als waar je hem los laat nadat je 'm open moet trekken.
Gisteren ben ik naar dealer gegaan om dit op te lossen; ze hebben de software wederom geupdated en de vergrendeling werkte gelijk weer zonder deze vervangen te hebben...
Ze hebben dus hoogstwaarschijnlijk bij de beurt een verkeerde software geïnstalleerd voor wanneer de laadpoortvergrendeling niet meer werkt en je toch nog de auto kunt laden.... 8)7
De achterklep ging ook niet meer lekker open en de dempers van de achterklep zouden ze vervangen, ik zie nog zandplekken van de regen op de dempers zitten en ze zien er stoffig en vet uit. Ik gok dus dat ze er gewoon wat WD40 op hebben gespoten...
Het is elke keer weer wat met de verplichte beurten, ik ben blij als de garantie volgend jaar is afgelopen zodat ik niet meer elk jaar naar de garage hoef voor niets...
De enige keer dat de beurt geheel naar wens was verlopen was vorig jaar in Italië of all places! :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Methew
Hier ook van de week kleine beurt, tevens einde garantie periode. Niet veel opmerkelijks, echter wel een foutmelding van de locking actuator van het laadpunt. Als ik het goed begreep wordt hier nog garantie voor geclaimd en tevens voor de gasveren van de achterklep, maar dat laatste was nog niet zeker omdat hier de richtlijn is dat de achterklep niet meer zelfstandig open zou moeten staan.
Ga het zien wat het wordt, maar wat zijn de (kleine) beurten flink aan de prijs geworden zeg. De grotere beurt waar remvloeistof vervangen en 'gratis' APK in zat samen met een interieur filter vond ik toen veel redelijker

Hyundai Ioniq 28kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjabba1979
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 13-09 11:35
cnsmr schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 11:38:
[...]

Wat heb je daar voor lampen voor gebruikt en is er een in/ombouw instructie?
Omdat de h7 lampen in een soort adapter zitten kan je niet zomaar alles erin kwijt. Je hebt of losse adapters nodig dit je om standaard les h7 lampen monteert maar geeft kans op verzakken.
Ik heb de set van lasfit gekocht daar zitten de adapters aan vast en past net in de bestanden afdekkappen achterop de lamp. Wel met ventilator ik wilde liever zonder maar hoor de fam niet en werken nog prima na bijna 2 jaar denk ik.
Op de site van lastfit kan je volgens mij niet bestellen vanuit nl maar ik heb of ebay of Amazon gebruikt destijds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarte997
Methew schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 21:52:
Ga het zien wat het wordt, maar wat zijn de (kleine) beurten flink aan de prijs geworden zeg. De grotere beurt waar remvloeistof vervangen en 'gratis' APK in zat samen met een interieur filter vond ik toen veel redelijker
Wat kost dat, een kleine/grote beurt voor die Ioniq?
Bij een klein onderhoud kan je zelf wat doen? Interieurfilter vervangen bv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Methew
Dit keer was het 150 voor de kleine beurt zonder dat er materiaal nodig was.
Vorig jaar zat ik op 230 voor een grotere beurt incl wat materiaal + apk.

Kleine beurt is primair controleren en wat software bijwerken. Interieur filter was niet nodig.
Denk dat volgend jaar de laatste keer wordt bij de merkdealer ivm remvloeistof vervangen (elke 2 jaar) en nieuwe apk tegen die tijd (mits de prijs niet nog hoger geworden is).

Vond bij vertrek een tweede granny bescherm hoes op de passagiers stoel, denk dat ze dit de vorige keer waren vergeten te noteren dat deze is meegegeven.

[ Voor 15% gewijzigd door Methew op 10-06-2023 12:33 ]

Hyundai Ioniq 28kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
maarte997 schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 12:16:
[...]

Wat kost dat, een kleine/grote beurt voor die Ioniq?
Hier 160 Euro voor kleine beurt zonder APK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FranDaMan
Laatst voor een reparatie bij de dealer geweest vanwege doorgeknaagde kabels van de airco.
Ze rekenen gewoon 140 euro per uur 😳

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

FranDaMan schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 17:24:
Laatst voor een reparatie bij de dealer geweest vanwege doorgeknaagde kabels van de airco.
Ze rekenen gewoon 140 euro per uur 😳
Dat is erg stevig, daar ziet de monteur echt maar een fractie van terug op de salarisstrook... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:06

timovd

Voorsprong door techniek

De werkplaats met brug en gereedschap is natuurlijk niet gratis. Maar het is een forse prijs. Mijn auto is net uit de garantie, dus ik ga sowieso op zoek naar een reguliere garage.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
timovd schreef op zondag 11 juni 2023 @ 06:34:
De werkplaats met brug en gereedschap is natuurlijk niet gratis. Maar het is een forse prijs. Mijn auto is net uit de garantie, dus ik ga sowieso op zoek naar een reguliere garage.
De garantie is hier ook net voorbij en ik overweeg hetzelfde.

Maar ik wil wel graag de software bijgewerkt houden. Navigatie kan ik zelf, maar de software van de auto niet en daar is voor zover ik weet geen alternatief voor (Russische hacksites daargelaten).

En wanneer er écht iets aan de hand is dan vraag ik me af waar ik het best terecht kan. Je ziet nu (in mijn omgeving, maar dat zal overal zijn denk ik) "EV specialisten" opkomen. Sommigen doen alleen EV's, anderen doen dat specialisme ernaast. Tja.

Dat ik binnen die net afgerekende 160 Euro een jaar mobiliteitsgarantie zou krijgen had ik niet verwacht, dacht dat daar een los bedrag voor stond. Dan wordt het wel lastig om goedkoper uit te zijn en vind ik de dealer toch ook wel weer prettig.

Naja, ik ben er dus nog niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:26
Mikkem schreef op zondag 11 juni 2023 @ 06:58:
[...]

Dat ik binnen die net afgerekende 160 Euro een jaar mobiliteitsgarantie zou krijgen had ik niet verwacht, dacht dat daar een los bedrag voor stond. Dan wordt het wel lastig om goedkoper uit te zijn en vind ik de dealer toch ook wel weer prettig.
Daarom blijf ik voorlopig bij de dealer. Ik ga wel even nakijken of 1xp jaar onderhoud (ipv elke 15k) ook voldoende is om daarvoor in aanmerking te komen.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Pagina: 1 ... 140 ... 195 Laatste