• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:54
Philos31 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 15:23:
[...]

Dat kun je volgens mij bij comfort instelling doen, er zit daar een optie voor comfort stoel of comfort instappen, weet niet precies hoe die heet. Daarmee kun je aangeven of de stoel ver of mider ver naar achteren gaat (als ik het goed heb)
Dus in het menu op je dashboard waar je met je stuur in kunt rommelen, daar moet je (als je auto in P staat) even in kijken
Dat is die bij uitstappen ver naar achter stand, die heb ik uit moeten zetten omdat hij dus constant helemaal naar achteren ging dan. Terwijl hij nu alleen naar de verkeerde positie gaat als ik op MEM2 (mijn positie) druk. Dus als ik nu meerdere keren achter elkaar in de auto zit heb ik er geen last van, totdat mijn vrouw weer een keer rijd.

Niet genoeg last van om bij de garage erover te klagen :P

ioniq 28kWh - 5135 Wp

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:11
Gelukkig kunnen we kiezen want iedereen heeft zo zijn voorkeuren maar zelfs dan ontbreekt er wel eens een optie. Want het enige waar ik last van heb is koude voeten en daar is geen optie voor leverbaar, dus daar heb ik zelf wat voor bedacht, vloerverwarming net als thuis. Heerlijk. :)

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:32

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Over dingen gesproken die niet meer werken, het navigatie systeem slaat bij mij geen bestemmingen meer op waar ik naartoe genavigeerd heb. Dus de lijst van vorige bestemmingen is heel erg oud en er worden geen nieuwe bestemmingen toegevoegd. Erg lastig.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output.

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07:08
Kodess schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 15:07:
[...]

ben ik blij dat ik toch voor de premium ben gegaan dan :D
Alleen jammer dat mij de dip van de spiegels bij 1 spiegel hem niet meer goed terug zet.
En dat de geheugen functie de stoel niet meer in de juiste positie zet (van hoe dichtbij het stuur zeg maar) dus mijn geheugen functie zet de stoel bijna geheel naar achter, maar nu met een maxicosi erachter wil ik hem iets naar voren. Hoe vaak ik hem ook SET, hij zet hem weer ver naar achter :'(
Krijg je op het display wel de melding dat het is opgeslagen?

• matroosoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-05 23:55

matroosoft

Lone Christian

PeterZ(on) schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 15:32:
Gelukkig kunnen we kiezen want iedereen heeft zo zijn voorkeuren maar zelfs dan ontbreekt er wel eens een optie. Want het enige waar ik last van heb is koude voeten en daar is geen optie voor leverbaar, dus daar heb ik zelf wat voor bedacht, vloerverwarming net als thuis. Heerlijk. :)
Hoe heb je dat gedaan? Heb je er fotos van?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PeterZ(on)
matroosoft schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 18:36:
[...]

Hoe heb je dat gedaan? Heb je er fotos van?
Ik had nog een stoelverwarmingssetje van mij Leaf over en heb daar een stekker aan gezet. De verwarmingsmat ligt gewoon los onder de vloermat en de stekker in de 12v aansluiting. Ik heb er geen schakelaar tussen want in de winter staat die gewoon altijd aan want het verbruik is minimaal. Na verloop van tijd heb je een warme vloermat en dat is best prettig op wat langere stukken.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 17:52
zonoskar schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 15:40:
Over dingen gesproken die niet meer werken, het navigatie systeem slaat bij mij geen bestemmingen meer op waar ik naartoe genavigeerd heb. Dus de lijst van vorige bestemmingen is heel erg oud en er worden geen nieuwe bestemmingen toegevoegd. Erg lastig.
Heb je geen Android Auto/Apple CarPlay in die auto? Ik vindt ingebouwde navigatie echt barslecht meestal, zelfs als je voor updates betaald zal dat navigatiesysteem altijd niet up to date zijn. Daarom gebruik ik bij mijn auto, enkel Google Maps via Android Auto.

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

PeterZ(on) schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 18:43:
[...]

Ik had nog een stoelverwarmingssetje van mij Leaf over en heb daar een stekker aan gezet. De verwarmingsmat ligt gewoon los onder de vloermat en de stekker in de 12v aansluiting. Ik heb er geen schakelaar tussen want in de winter staat die gewoon altijd aan want het verbruik is minimaal. Na verloop van tijd heb je een warme vloermat en dat is best prettig op wat langere stukken.
Merk je dat dan ook gewoon met schoenen aan? Moet je niet te dikke zolen hebben neem ik aan :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PeterZ(on)
matroosoft schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 19:01:
[...]

Merk je dat dan ook gewoon met schoenen aan? Moet je niet te dikke zolen hebben neem ik aan :)
Het is natuurlijk niet zo dat je de warmte aan je voeten voelt, het is meer dat de vloer warm aanvoelt en je voeten niet afkoelen. In de Leaf met stoelverwarming aan had ik altijd koude voeten en ook in de Ioniq voordat ik die vloerverwarming had, nu is dat een stuk beter. Thuis voel ik de vloerverwarming ook niet aan mijn voeten, tenzij ik op blote voeten loop. Het is gewoon veel behaaglijker en kost bijna niets. :)

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07:08
zonoskar schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 15:40:
Was bij mij opgelost na alles wissen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 27-05 13:30
Kodess schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 10:27:
[...]

Dit komt eens in de zoveel tijd langs ;)
Ik heb die ook, daarmee kan je alleen de cellen uitlezen idd.
(Komt doordat de OBD dongles ELM327 gebruiken als standaard, maar de goedkopere oudere versies van de standaard ondersteunen en dus niet alle waardes doorgeven)

Als je android hebt dan werkt deze goed, de kungfuren:
https://www.amazon.de/gp/product/B07PLDC2SC

Of zoek even op OBD of kungfuren in dit topic.
De Kungfuren OBD2 dongle is binnen. Gisteren getest en werkt als en zonnetje! ABRP werkt echt geweldig nu. Hij geeft na een paar ritten gekalibreerd te hebben een hele goede schatting van de te verwachten SoC, en uiteraard nu ook de juiste actuele SoC gedurende de hele rit.

De komende tijd ga ik zoveel mogelijk ritten maken met ABRP, om de kalibratie zo nauwkeurig mogelijk te krijgen. Erg handig voor de zomervakantie, waarin we op een zwarte zaterdag naar midden Frankrijk gaan :X

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kodess
Ben ik trouwens de enige bij wie de headunit nog 'gecrackt' is om het zo maar te zeggen?
Ik draai ABRPTransmitter gewoon op de headunit, dus zodra ik een hotspot maak met mijn telefoon waar de auto aan verbind krijgt ABRP alle data netjes binnen, hoef ik de OBD niet weer in te pluggen :P

ioniq 28kWh - 5135 Wp

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kodess
orillion schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 16:37:
[...]

Krijg je op het display wel de melding dat het is opgeslagen?
Ja dan staat er dat het geSET is. Dan verplaats ik de stoel een beetje en klik op de knop en gaat hij netjes terug. Behalve dus als ik heb aan staan dat de stoel naar achteren moet gaan voor het in uit stappen

ioniq 28kWh - 5135 Wp

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Arfman
  • Laatst online: 30-05 15:05

Arfman

Drome!

Kodess schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 09:24:
Ben ik trouwens de enige bij wie de headunit nog 'gecrackt' is om het zo maar te zeggen?
Ik draai ABRPTransmitter gewoon op de headunit, dus zodra ik een hotspot maak met mijn telefoon waar de auto aan verbind krijgt ABRP alle data netjes binnen, hoef ik de OBD niet weer in te pluggen :P
Nee, ik wist niet dat dat kon. Ik draai de nieuwste versie van de software, ik neem aan dat dit soort gaten/trucjes inmiddels gedicht zijn?

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kodess
Arfman schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 09:36:
[...]

Nee, ik wist niet dat dat kon. Ik draai de nieuwste versie van de software, ik neem aan dat dit soort gaten/trucjes inmiddels gedicht zijn?
Volgens mij hebben ze de nieuwste manier nog niet dichtgezet
Hij is wel ultra traag, dus youtube of iets dergelijks werkt totaal niet.
Maar ABRPTransmitter draait netjes op de ahctergrond en doet het prima :)

Hier een uitleg op goingelectric:
https://www.goingelectric...ewtopic.php?f=173&t=56653

[Voor 32% gewijzigd door Kodess op 12-05-2023 09:47]

ioniq 28kWh - 5135 Wp

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FranDaMan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Kodess schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 09:43:
[...]

Als ik dat allemaal zo zie plug ik de dongle wel een keer in en uit ;-)
De mijne zit gewoon altijd in de poort trouwens met een kabeltje met aan/uit knop verbonden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:57

timovd

Voorsprong door techniek

Kodess schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 09:24:
Hier ook, zelfs met de meest recente software/maps van eind 2022. Apps installeren doe ik via de FireTV-app.
Ik gebruik het niet veel. Het is alleen af en toe handig om te weten hoeveel batterij ik nog heb.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | todo: SMA 3 fasen + APS micro's

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mikkem
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:31
Ik vind het zonde dat alleen in de "Sport" stand een stukje display (naast de gekozen D/P/R/N stand) gebruikt kan worden. Daar komt dan de actieradius en de snelheid komt middenin de snelheidsmeter. De grote display rechts van die meter kan je dan ergens anders voor gebruiken.

In de huidige opstelling zie ik de actieradius midden in de snelheidsmeter en de snelheid in de grote display.

Of mis ik iets en kan ik dat wel beïnvloeden en dat aanpassen naar de mogelijkheden van de Sportstand terwijl de Drivemode in Eco staat?

28 kWh uit 2018

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FranDaMan
  • Nu online
Mikkem schreef op maandag 15 mei 2023 @ 15:35:
Ik vind het zonde dat alleen in de "Sport" stand een stukje display (naast de gekozen D/P/R/N stand) gebruikt kan worden. Daar komt dan de actieradius en de snelheid komt middenin de snelheidsmeter. De grote display rechts van die meter kan je dan ergens anders voor gebruiken.

In de huidige opstelling zie ik de actieradius midden in de snelheidsmeter en de snelheid in de grote display.

Of mis ik iets en kan ik dat wel beïnvloeden en dat aanpassen naar de mogelijkheden van de Sportstand terwijl de Drivemode in Eco staat?

28 kWh uit 2018
Nee, je kunt niets veranderen aan de layout van je display helaas

Acties:
  • 0Henk 'm!

• maarte997
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:32
Zijn er nog mensen met volgend probleem? Ik heb een Ioniq Premium 2017 (100k km). De chroomstrip ter hoogte van de C stijl heeft ter hoogte van de overgang tussen deur/C-stijl een lelijke verkleuring... Wat is dit? Het is enkel dat hoekje dat het aan beide kanten voorheeft. De rest is in orde. Is dit (een soort van) roestvorming?

Acties:
  • +5Henk 'm!

• DrDeJe
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17:01
Beste mensen,
Ik neem afscheid van het Ioniq forum. Vrijdag over een week ga ik een Tesla Model 3 2019 ophalen.
Het was mij een waar genoegen en dank voor alle ins- en outs, hulp en leuke onderwerpen. Super.
Ik heb nog wat spulletjes over van de Ioniq ;-) Dat verschijnt deze week op het forum (op een andere pagina). Iets met banden en een camera set. :-)
Bye bye

Ioniq 2020 38.8Kwh Premium

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Kodess schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 09:43:
[...]

Dank, maar ik ga denk ik ook maar een dongeltje inpluggen voor die ene keer per jaar :) Alleen jammer dat abrp er als enige mee overweg kan, ik lees gemengde reviews over de navigatiekwaliteit van die app.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0Henk 'm!

• maarte997
De kwaliteiten zijn inderdaad zeer matig. Een andere mogelijkheid is de volgende laadstop te exporteren naar een alternatieve navigatie app. In Google Maps is het ook mogelijk om de volledige route met voorgeplande stops te exporteren.
Echter verlies je dan de dynamische mogelijkheid dat ABRP rekening houdt met je batterijpercentage.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 30-05 20:52
Ik ben benieuwd of de interieurlampjes te vervangen zijn voor warm wit. Het is net een tandartskamer met de standaardlampjes

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PeterZ(on)
WCA schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 18:18:
Ik ben benieuwd of de interieurlampjes te vervangen zijn voor warm wit. Het is net een tandartskamer met de standaardlampjes
Er staat mij bij dat ElectricDave (Youtube) interieurlampjes heeft vervangen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

maarte997 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 16:20:
De kwaliteiten zijn inderdaad zeer matig. Een andere mogelijkheid is de volgende laadstop te exporteren naar een alternatieve navigatie app. In Google Maps is het ook mogelijk om de volledige route met voorgeplande stops te exporteren.
Echter verlies je dan de dynamische mogelijkheid dat ABRP rekening houdt met je batterijpercentage.
Mja, allemaal leuk en aardig dat vooruit plannen, maar er hoeft maar 1 ding anders te lopen en de hele planning kan de prullenbak in. Laatst door een relatief dun gezaaid gebied qua snelladers gereden en toen heb ik echt even moeten puzzelen, dat laat ik liever aan de navigatie over.

• [J.d.I.] DirtyHarry
Ik zat net in mijn voertuigregistratie gegevens te kijken en daar zag ik het volgende:

Elektrisch verbruik NEDC: 115 Wh/km
Elektrische actieradius NEDC: 280 km

Dus bij de NEDC test is met dit verbruik deze actieradius gehaald (mag ik dit zo interpreteren?). Als je dan uitrekent wat voor capaciteit de HV batterij moet hebben kom je uit op:

0,115 [kWh/km] x 280 [km] = 32,2 [kWh]

De HV batterij heeft op papier een netto capaciteit van 28,0 kWh. Bruto is dit volgens mij ergens rond de 30,8 kWh oid, volgens mij omdat er cellen worden gebruikt van 86 Ah ipv de gepubliceerde 78 Ah, wat dan resulteert in iets meer capaciteit. Als ik het goed begrijp wordt voor de levensduur dan de capaciteit gecapped op 28 kWh.

Maar dan snap ik dus niet waar de NEDC getallen vandaan komen, want dit zou dus resulteren in ruim 32 kWh, wat ze kennelijk netto kunnen benutten oid? :?

Overigens ben ik nooit verder gekomen dan 265 km op 1 lading, ergens zomer vorig jaar. Optimale temperaturen, heel zuinig rijden en dan met nog 4 km oid op de GOM aan de lader. Dus die 280 km ga ik volgens mij niet halen, zelfs niet als ik gemiddeld onder de 100 Wh/km rij.

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:47
[J.d.I.] DirtyHarry schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 11:00:
zelfs niet als ik gemiddeld onder de 100 Wh/km rij.
Ja hoe doe je dat dan? Ik heb de 10.8 wel eens gehaald maat onder de 10 heb ik nog nooit gezien.
Hoewel ik afgelopen weekend in Duitsland een bijeenkomst onder autorijders had en iedereen erg onder de indruk van mijn gemiddeld verbruik van 12kWh/100km, en sommigen dat niet eens wilden geloven hoewel ze het op mn display zagen staan. Een verbruik van onder de 10 heb ik echt nog nooit gezien.
Welke snelheid rij je dan? Hoe hard zijn je banden? Wel/geen regen?

Hyundai Ioniq 28kWh, 3250Wp AEG PV2800, 3.5 kW Daikin Ururu Sarara, Homeautomation by Homey

• WillemI
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:14
[J.d.I.] DirtyHarry schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 11:00:
Maar dan snap ik dus niet waar de NEDC getallen vandaan komen, want dit zou dus resulteren in ruim 32 kWh, wat ze kennelijk netto kunnen benutten oid? :?
Dat is inderdaad vreemd. Enige wat ik kan bedenken is dat bij het opgegeven verbruik ook de laadverliezen worden meegenomen. Dus dat er 32kWh de auto in gaat en dat je hier dan ong. 28kWh van kan gebruiken.

Waarbij ik trouwens ook mijn bedenkingen heb of die 28kWh er wel echt uit komt. Als ik zelf de afgelegen km + wat er volgens de GOM nog over is vermenigvuldig met het verbruik wat de auto zelf rapporteert kom ik meestal tussen de 25 en 26 kWh uit. Misschien dat die 28kWh haalbaar is als je de auto helemaal leeg rijdt (heb ik nog nooit gedaan).

Acties:
  • +3Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:15
Philos31 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 11:18:
Ja hoe doe je dat dan? Ik heb de 10.8 wel eens gehaald maat onder de 10 heb ik nog nooit gezien.
Hoewel ik afgelopen weekend in Duitsland een bijeenkomst onder autorijders had en iedereen erg onder de indruk van mijn gemiddeld verbruik van 12kWh/100km, en sommigen dat niet eens wilden geloven hoewel ze het op mn display zagen staan. Een verbruik van onder de 10 heb ik echt nog nooit gezien.
Tsss amateur:
assje schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 15:34:
Op een normale rit over representatieve afstand was dit mijn record (woon-werk hoofdzakelijk snelweg):
[Afbeelding]

Als je creatief gaat doen met een reset als je eenmaal op snelheid bent op de snelweg of met hoogteverschillen dan is er natuurlijk van alles mogelijk.

Mijn gemiddelde deze maand ligt trouwens op 9,2kWh/100km. Dit is met een Ioniq 28kWh, zomerbanden op 2,9b. Linkerbaan niet veel gezien, hooguit even inhalen als er iemand te dichter achter me komt, verder standaard ca. 85km/u op de rechterbaan. Verwarming en koeling gebruik ik deze maand eigenlijk ook niet. In de ochtend ligt het verbruik altijd iets hoger dan gemiddeld, in de middag vrijwel standaard <9,0kWh/100km.

[Voor 36% gewijzigd door assje op 17-05-2023 12:11]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• FranDaMan
  • Nu online
_/-\o_ Zo laag heb ik hem nog nooit gekregen. Ooit van Zutphen naar de Beekse Bergen gereden met een volle auto en toen 8,8 Kwh/100km gehaald met een slakkengangetje en veel hangend achter vrachtwagens.
Leuk om een keer te proberen, maar niet iets wat ik standaard ga doen.

• PeterZ(on)
[...]

Het verbruik van mijn tripje naar Luxemburg. Goed is te zien dat het verbruik op de heenreis een stuk hoger is dan terug. Bandenspanning staat op 3,2 en geen regen en hou een snelheid aan van zo tussen de 90 en 100 op de teller. Gewoon de rechterbaan dus en alles snelweg voor zover dat kon. :)

• Marco-Peters
Zitten jou banden op 5bar ofzo? Of rij je slechts 30km/u? Want dat zijn omstandigheden, waarbij je met een EV extreem zuinig kan rijden. Maar hoe heb je dan 8kwh/100km gehaald? Was een groot deel van de rit bergafwaarts?

Want ik haal ook echt hele goede waardes, wanneer ik in het Heuvelland met de EV rondrij _O- Dat is ook echt plezierig rijden, zolang het niet te druk is op de weg.

[Voor 5% gewijzigd door Marco-Peters op 17-05-2023 13:12]

• FranDaMan
  • Nu online
Marco-Peters schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 13:10:
[...]

Zitten jou banden op 5bar ofzo? Of rij je slechts 30km/u? Want dat zijn omstandigheden, waarbij je met een EV extreem zuinig kan rijden. Maar hoe heb je dan 8kwh/100km gehaald? Was een groot deel van de rit bergafwaarts?

Want ik haal ook echt hele goede waardes, wanneer ik in het Heuvelland met de EV rondrij _O- Dat is ook echt plezierig rijden, zolang het niet te druk is op de weg.
Gewoon rijden in een van de meest efficiente EV's die er zijn ;-)

• Marco-Peters
FranDaMan schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 13:18:
[...]

Gewoon rijden in een van de meest efficiente EV's die er zijn ;-)
Ja nee dat begrijp ik wel: maar dat gaat je ook in de heilige Koreaanse Ioniq niet lukken, zonder de bandenspanning te verhogen en waarschijnlijk achter vrachtwagens hangen. En afdalingen zorgen ook voor een erg laag verbruik van 0kwh/100km als je geen gas bij geeft _O-

Acties:
  • +3Henk 'm!

• FranDaMan
  • Nu online
Hij heeft het er in zijn post netjes bijstaan. Bandenspanning op 2.9, rustig rijden, beetje achter vrachtwagens hangen.

Mijn record staat op 8.8 Kwh/100km.

• Marco-Peters
Maar jullie resetten zeker telkens de boordcomputer? Als ik dadelijk naar het hoogste punt van Nederland rij en dan de boordcomputer reset, dan kom ik uit op 0kwh/100km mits ik geen gas bij geef. Want dan ga je uitsluitend bergafwaarts.

Het zijn desalniettemin indrukwekkende verbruikscijfers die jullie vermelden :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
Mijn record is 7.9 kWh/100 km over een stuk van Delft naar Zoetermeer, zo'n 17 km. Volgens mij zit er een hoogte verschil in van een meter of 10, naar beneden. Banden op 2.9 bar, mogelijk iets wind mee, ideale temperatuur en zo weinig mogelijk regenereren.

• [J.d.I.] DirtyHarry
PeterZ(on) schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 13:05:
[...]

[Afbeelding]

Het verbruik van mijn tripje naar Luxemburg. Goed is te zien dat het verbruik op de heenreis een stuk hoger is dan terug. Bandenspanning staat op 3,2 en geen regen en hou een snelheid aan van zo tussen de 90 en 100 op de teller. Gewoon de rechterbaan dus en alles snelweg voor zover dat kon. :)
Wauw, das wel indrukwekkend laag verbruik op die lange stukken _/-\o_

Acties:
  • +1Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
[...]

Banden zijn de volgende: GOODYEAR Vector 4 Seasons G3 205 55 R16 94 V XL

Denk dat je op goede zomerbanden een nog lager verbruik kunt halen, 4 seasons hebben mogelijk iets hogere rolweerstand.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Philos31
  • Laatst online: 10:47
Belachelijk! haha In positieve zin hoor. En te gek. Ik ga 1x proberen met 85km/h maar ik rij toch het lekkerste op 104 op de ACC.
In de Leaf 40 die ik voor de Ioniq had deed ik dat wel, langzaam aan en achter vrachtwagens rijden.
Maar met de Ioniq eigenlijk is mijn rijstijl wel een beetje veranderd.

Hyundai Ioniq 28kWh, 3250Wp AEG PV2800, 3.5 kW Daikin Ururu Sarara, Homeautomation by Homey

• rested
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 30-05 19:41
Wat een mooie resultaten lees ik hier.

Ik ben volgende maand eindelijk in het bezit van een ioniq hoera!
Ik ben van plan de michelin crossclimate 2 94V XL 3PMSF erop te zetten.

Mijn vraag is eigenlijk het volgende, zijn hier nog nadelen aan verbonden betreft de hogere banden spanning(optioneel) en de extra load + snelheid op internet vind ik eigenlijk alleen maar informatie uit 2014 waar mensen zeggen dat het comfort achteruit gaat. lijkt me nogal achterhaald.

die GOODYEAR Vector 4 Seasons G3 205 55 R16 94 V XL zien er ook onwijs goed uit, veel beter in nat, begin nu toch weer te twijfelen, al is 69db tegen 72db best flink, of valt het wel mee?

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-05 21:04

Super_ik

haklust!

Ik heb er michelin cross climate 2 op liggen en ik vind de hoeveelheid banden ruis best wel hoog.

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06:37
En probeer het eens op lange afstand:
https://tweakers.net/i/CLXEyOXTnTHR_S1FIwkv56XIH5Q=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/yWNk8FrvXShCAJjy7Ysk9B94.png?f=fotoalbum_small

Mijn record op woon/werk verkeer (ongeveer 35km) zat met de classic Ioniq trouwens op 7.6kWh/100km, wat ik toch enkele keren gehaald heb.

En je bent pas een pro wanneer je de GOM op 300km krijgt (hoger kan spijtig genoeg niet op de classic):
https://tweakers.net/i/-3jjjbkygZn_LjVo5L0bKRt9HoQ=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/iMZSOjXCbdHdUsnoRStYCgKF.png?f=fotoalbum_small

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Blokker_1999
Marco-Peters schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 13:50:
Maar jullie resetten zeker telkens de boordcomputer? Als ik dadelijk naar het hoogste punt van Nederland rij en dan de boordcomputer reset, dan kom ik uit op 0kwh/100km mits ik geen gas bij geef. Want dan ga je uitsluitend bergafwaarts.

Het zijn desalniettemin indrukwekkende verbruikscijfers die jullie vermelden :)
Absoluut niet. Dit zijn gewoon ritcijfers die iedereen laat zien. Als je afbeeldingen ziet van de middenconsoles gaat het zelfs om cijfers waar een reset geen invloed op heeft, dan bepaald de wagen zelf wat het als 1 aaneengesloten rit zit. Korte onderbrekingen onderweg worden genegeerd (ongeacht je gaat laden of niet).

Sommige mensen, waaronder ikzelf, maken er een sport van om zo efficient mogelijk te rijden. En ja, dat betekend regelmatig achter een vrachtwagen gaan hangen bijvoorbeeld of de airco toch maar uit laten staan.

En de klassieke Ioniq is wat dat betreft de koning van het laagste verbruik. Een Tesla Model 3 of een Ioniq 6 kan er niet aan tippen.

• Blokker_1999
Super_ik schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 23:33:
Ik heb er michelin cross climate 2 op liggen en ik vind de hoeveelheid banden ruis best wel hoog.
persoonlijk vond ik het dan wel weer meevallen met de bandenruis en was ik zeer blij met de extra grip die ze boden ten opzichte van de originele banden die Hyundai erop had geplaatst.

• DrDeJe
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17:01
Dat is dus inderdaad niet de bedoeling

[Voor 93% gewijzigd door Standeman op 22-05-2023 13:22]

Ioniq 2020 38.8Kwh Premium

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Blokker_1999
De nieuwe eigenaar van de Ioniq? :+

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
DrDeJe schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 16:29:
Dat is dus inderdaad niet de bedoeling
[Afbeelding]
Weet je het zeker dat je gaat overstappen naar de Tesla?
Ik las vandaag deze review: https://www.autoweek.nl/r...3-long-range-awd-2019-26/

Ik schrok ervan hoe het blijkbaar kan verkeren in Tesla-land.

[Voor 17% gewijzigd door Standeman op 22-05-2023 13:23]

• FranDaMan
  • Nu online
Vandaag was de accu al knap leeg.
Ben bij de Tesla Supercharger in Apeldoorn langs gegaan. V2 Lader dus de stekker past zonder problemen. Echter kreeg ik de lader niet aan de praat. Elke keer een melding dat verbinding met de lader verloren was.

Zijn er wel mensen die de 28Kwh Ioniq bij een Supercharger hebben geladen ?

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:39
@FranDaMan Weet je zeker dat je stekker goed paste? Ik dacht dat vorige week ook, maar kreeg geen sessie gestart. Toen keek ik nog een keer goed en zat het lampje toch in de weg...

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZWvloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017

• FranDaMan
  • Nu online
BarryH schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 21:20:
@FranDaMan Weet je zeker dat je stekker goed paste? Ik dacht dat vorige week ook, maar kreeg geen sessie gestart. Toen keek ik nog een keer goed en zat het lampje toch in de weg...
Het rode stekker lampje op het dashboard ging wel netjes aan dus ik ging er vanuit dat er dan wel verbinding was ?

• BarryH
@FranDaMan Ja, dat lijkt dan wel zo, maar heb je dat ook niet als de connector soms niet wil vergrendelen?

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZWvloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017

• maarte997
Ook voorgehad in Verviers. Een v2 lader erin geperst. Echt moeten forceren. Hij zat er 'op zijn best' in. Maar telkens die foutmelding. Gelukkig stonden er ook enkele v3 laders welke geen probleem geven met de Ioniq. Geen foutmelding hier en vlot kunnen laden.

• FranDaMan
  • Nu online
maarte997 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 22:35:
Ook voorgehad in Verviers. Een v2 lader erin geperst. Echt moeten forceren. Hij zat er 'op zijn best' in. Maar telkens die foutmelding. Gelukkig stonden er ook enkele v3 laders welke geen probleem geven met de Ioniq. Geen foutmelding hier en vlot kunnen laden.
Een V3 lader past niet vanwege die rare bult op de stekker. Die krijg ik er met geen mogelijkheid in.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• maarte997
Het is toch de v3 die minder diepe CCS pinnen heeft? En die achter de auto geinstzlleerd zijn? En de v2 die zijdelings staan, waarbij zowel de type2 als de CCS-pinnen even 'diep' zijn?
Als ik me vergis, er is alvast één type tesla CCS-lader die geen problemen op de Ioniq geeft omdat ie niet dat extra bultje heeft die bij de Ioniq tegen het lampje drukt.
Deze doet het zonder problemen:

[Voor 36% gewijzigd door maarte997 op 19-05-2023 18:08]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mvt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:55

mvt

ja ik ja

Superchargers zijn grappig, maar kwam er vorige week achter dat we ook gewoon op vrachtwagen laders kunnen laden, al heb ik weinig aan 380 kW

schandalig duur systeem, schandalig hoge 3d mark score, volgend jaar toch maar wat eerder mijn verlanglijstje opsturen naar Spanje, anders blijft dit gelul

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kodess
maarte997 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 18:06:
Het is toch de v3 die minder diepe CCS pinnen heeft? En die achter de auto geinstzlleerd zijn? En de v2 die zijdelings staan, waarbij zowel de type2 als de CCS-pinnen even 'diep' zijn?
Als ik me vergis, er is alvast één type tesla CCS-lader die geen problemen op de Ioniq geeft omdat ie niet dat extra bultje heeft die bij de Ioniq tegen het lampje drukt.

[Afbeelding]
Dat is een V2. Als in de app staat max 250 is het een V3, lager is V2.
De V3 moet je heel hard erin duwen om dat lipje onder ons laad-lampje te forceren.

ioniq 28kWh - 5135 Wp

• FranDaMan
  • Nu online

[Afbeelding]
Dit was dus een V2 en die kreeg ik ook niet aan de praat helaas. Jammer, want de prijzen bij Tesla zijn echt interessant

• Mikkem
Vandaag voor het eerst de melding op het dashboard gehad dat de 12V accu is bijgeladen door de tractiebatterij.

Was voor het eerst dat de auto 3 dagen stilgestaan heeft, maar was vrijdag het interieur aan het schoonmaken (zonder contact of radio aan, maar wel met binnenverlichting - al pakt die denk ik wel erg weinig stroom).

Meteen reden tot vervanging?

Had het afdekzeil uitgetrokken, want schoongemaakt. Dat ziet er vreemd uit door het onderste ruitje. Je kunt er ook nog onderdoor kijken, dus dekt niet echt af.

• Kodess
Mikkem schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 20:24:
Vandaag voor het eerst de melding op het dashboard gehad dat de 12V accu is bijgeladen door de tractiebatterij.

Was voor het eerst dat de auto 3 dagen stilgestaan heeft, maar was vrijdag het interieur aan het schoonmaken (zonder contact of radio aan, maar wel met binnenverlichting - al pakt die denk ik wel erg weinig stroom).

Meteen reden tot vervanging?

Had het afdekzeil uitgetrokken, want schoongemaakt. Dat ziet er vreemd uit door het onderste ruitje. Je kunt er ook nog onderdoor kijken, dus dekt niet echt af.
Eh het bijladen van de 12V is redelijk standaard. Dat heeft niks te maken met of de accu vervangen moet worden. Mijn ioniq van 2017 doet dat sinds aankoop (2021) ongeveer 1x in de 3 maanden ofzo

De Kona van 2021 van mijn ouders laad ook zo vaak de 12V op.

Welk afdekzeil heb je het over?

ioniq 28kWh - 5135 Wp

• Mikkem
Kodess schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 20:57:
[...]

Eh het bijladen van de 12V is redelijk standaard. Dat heeft niks te maken met of de accu vervangen moet worden. Mijn ioniq van 2017 doet dat sinds aankoop (2021) ongeveer 1x in de 3 maanden ofzo

De Kona van 2021 van mijn ouders laad ook zo vaak de 12V op.
Oh dat had ik niet verwacht, dacht dat dit het begin van het eind (van de 12V accu) was.
Welk afdekzeil heb je het over?
Die over de kofferruimte. Afdekrollo betere benaming?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PeterZ(on)
[...]

Die melding voor het bijladen hangt natuurlijk helemaal van het gebruik van de auto af. Als je de Ioniq dagelijks gebruikt wordt die ook tijdens het rijden opgeladen maar als die weken stil staat is dat toch wel elke 3/4 dagen, bij mij althans.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gerard1950
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 29-05 08:55
Ik heb wat vragen over de GOM van mijn Ioniq 28.

Toen ik m kocht, in maart 2022, stond de GOM na volledige lading op 240 km. In de lange, hete zomer van afgelopen jaar, zag ik die "240" steeds staan na een volledige lading. Toen werd het herfst en winter en zakte dat getal naar180-190. De laatste weken stijgt het weer (steeds bij volledig laden tot 100%), langzaam, eerst 205, toen 215 en het laatste 225 km.
Mijn vraag: Is dit normaal en kan ik ook verwachten dat ik die 240 weer ga zien?

2e vraag, ook over de GOM
Ik rij met een volledig geladen auto weg, stand GOM 215. Ik rij heel rustig, laat m uitrollen, door de stad en kom 7 km verderop aan met de GOM op 213 km.
Ik rijd naar een bestemming die 50 km verwijderd is volgens de navigatie, de GOM geeft aan 90. Er is ergens een kritisch punt (rond de 75 km op de GOM) dat het getal op de GOM veel harder achteruit holt dan het aantal nog af te leggen km's volgens de navigatie. Daardoor bijna een keer in de problemen gekomen.
Mijn vraag: Is de GOM echt zo onbetrouwbaar?

3 vraag, over het gemiddeld verbruik.
Ik rijd vaak stukken van ca. 100 km enkele rijs met een fietsendrager met daarop een (1) fiets. Zonder kinderstoeltje, zonder tassen, wel laat ik de accu van de fiets zitten.
Ik heb al een paar keer gemerkt dat er dan heel grote verschillen zijn in dat gemiddeld verbruik tussen de heen- en terugreis De ene keer 10kwh/100km tegen 13,5kwh/100km, maar ook 12kwh/100km tegen 16kwh/100km. Ik rijd altijd rustig, airco uit, etc.
Mijn vraag: iemand hier een verklaring voor?

Alvast bedankt :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BarryH
Gerard1950 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 15:45:

Toen ik m kocht, in maart 2022, stond de GOM na volledige lading op 240 km. In de lange, hete zomer van afgelopen jaar, zag ik die "240" steeds staan na een volledige lading. Toen werd het herfst en winter en zakte dat getal naar180-190. De laatste weken stijgt het weer (steeds bij volledig laden tot 100%), langzaam, eerst 205, toen 215 en het laatste 225 km.
Mijn vraag: Is dit normaal en kan ik ook verwachten dat ik die 240 weer ga zien?

Ik rij met een volledig geladen auto weg, stand GOM 215. Ik rij heel rustig, laat m uitrollen, door de stad en kom 7 km verderop aan met de GOM op 213 km.
Ik rijd naar een bestemming die 50 km verwijderd is volgens de navigatie, de GOM geeft aan 90. Er is ergens een kritisch punt (rond de 75 km op de GOM) dat het getal op de GOM veel harder achteruit holt dan het aantal nog af te leggen km's volgens de navigatie. Daardoor bijna een keer in de problemen gekomen.

Ik rijd vaak stukken van ca. 100 km enkele rijs met een fietsendrager met daarop een (1) fiets. Zonder kinderstoeltje, zonder tassen, wel laat ik de accu van de fiets zitten.
Ik heb al een paar keer gemerkt dat er dan heel grote verschillen zijn in dat gemiddeld verbruik tussen de heen- en terugreis De ene keer 10kwh/100km tegen 13,5kwh/100km, maar ook 12kwh/100km tegen 16kwh/100km. Ik rijd altijd rustig, airco uit, etc.

GOM is gebaseerd op je verbruik laatste xxx km
tegelijkertijd heeft b.v. wind mee of wind tegen en temperatuur flink invloed... Dus zeker met een fiets erbij tikt dat hard aan (want meer luchtweerstand)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• maarte997
Ik rij max. 110 km/u op de snelweg, rij 50/50 snelweg/gewestweg. GOM zegt in de winter 200km, op dit moment 232km. Hoogste GOM krijg ik bij dit weer. Lekker zonnetje, niet te warm, niet te koud, AC moet niet tot nauwelijks draaien. In de zomer haal ik 210-220km omdat de AC van mijn bereik snoept. Ben ondanks mijn best zuinige rijstijl nooit over de 240km geraakt. Verbruik schommelt bij dit weer tussen 10 en 12kWh/100km.

De GOM is naar mijn mening te optimistisch. Gisteren met 232km aan 100% vertrokken voor een rit heen/terug van 12km in totaal. Bij aankomst had ik een GOM van 227km en een verbruik van +-11,5kWh. In mijn ogen is de GOM boven de 70% te optimistisch, en moet hij dat compenseren eens hij onder de 40% duikt.
Je moet ook eens op je actueel verbruik letten, met 20% batterij heb je nog 40 à 50km bereik over. Enkele kilometers op een zacht oplopende snelweg vraagt een actueel vermogen van >20kW, wat (meer dan) het dubbel is van een 'normaal' verbruik. Als de GOM met zo'n verbruik je bereik moet voorspellen, kan je er plots een pak minder km's mee.
Bij zo'n laag percentage kijk ik ook naar mijn dagteller (de teller die na de komma telt welke je kan resetten). Ik haal onder de 40% nooit een km voordat de GOM zelf een km zakt, tenzij het bergaf gaat.

In praktijk kijk ik naar het % en reken ik 2km per %. Dan heb ik nog wat reserve en zit ik altijd veilig.

De verklaring voor je laatste vraag: hoogteverschil, één van de twee ritten zal berg op zijn, de ander berg af. Op de ritten die ik regelmatig doe, weet ik al welke richting het zuinigst is.
De tweede reden: wind. De ene rit heb je wind (quasi) in de rug, de andere rit quasi tegenwind. Tegenwind heeft een stevige impact op je verbruik/bereik gezien de weerstand in het kwadraat toeneemt. 80km/u rijden met 20km/u tegenwind vraag een vermogen gelijk aan een snelheid van 100km/u op een windstille dag.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-05 16:58
Vrijdag mijn ioniq opgehaald en wauw wat een fijne auto is het!

Thuisladen gaat prima via de granny charger en ook aan een openbare laadpaal ging prima.
Vandaag voor het eerst even fastned geprobeerd. Laden ging prima en stopte automatisch bij 95% maar daarna was de kabel nogal gehecht aan de auto dus ik dacht haal het pasje er nog een keer langs maar dat deed niks. Ik druk nog een keer op start.. laden mislukt (hij was immers al 'vol' ) waarna de kabel losliet?
Wat is nou de juist werkwijze bij fastned want ik voel me nou echt een noob :P

En verplicht plaatje natuurlijk:

En het verbruik over iets meer dan 75km:

Verder niets dan lof over de auto, kom er echt helemaal zen uit elke keer omdat het zo heerlijk soepel rijdt en toch flink vlot als het moet in de sportstand. En de adaptieve cruise control O+ heerlijk met filerijden!

[Voor 27% gewijzigd door Metro2002 op 21-05-2023 18:15]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PeterZ(on)
Metro2002 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 18:07:
Vrijdag mijn ioniq opgehaald en wauw wat een fijne auto is het!

Thuisladen gaat prima via de granny charger en ook aan een openbare laadpaal ging prima.
Vandaag voor het eerst even fastned geprobeerd. Laden ging prima en stopte automatisch bij 95% maar daarna was de kabel nogal gehecht aan de auto dus ik dacht haal het pasje er nog een keer langs maar dat deed niks. Ik druk nog een keer op start.. laden mislukt (hij was immers al 'vol' ) waarna de kabel losliet?
Wat is nou de juist werkwijze bij fastned want ik voel me nou echt een noob :P

En verplicht plaatje natuurlijk:

[Afbeelding]

Verder niets dan lof over de auto, kom er echt helemaal zen uit elke keer omdat het zo heerlijk soepel rijdt en toch flink vlot als het moet in de sportstand.
Vergrendelen doet de Ioniq, niet de snellader, dus even op de afstandsbediening op ontgrendelen drukken en dan moet die loskomen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Metro2002
PeterZ(on) schreef op zondag 21 mei 2023 @ 18:13:
[...]

Vergrendelen doet de Ioniq, niet de snellader, dus even op de afstandsbediening op ontgrendelen drukken en dan moet die loskomen.
En maakt het dan nog uit of de auto al van slot is of de deur half open staat? Of zou op de afstandsbediening drukken voldoende moeten zijn?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PeterZ(on)
Metro2002 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 18:14:
[...]

En maakt het dan nog uit of de auto al van slot is of de deur half open staat? Of zou op de afstandsbediening drukken voldoende moeten zijn?
Dat denk ik niet maar de auto moet wel uit zijn want dan kun je hem niet afsluiten of ontgrendelen. Maar meestal stopt het laden vanzelf bij 94% en is die gelijk vrij, althans dat is mijn ervaring.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Metro2002
PeterZ(on) schreef op zondag 21 mei 2023 @ 18:17:
[...]

Dat denk ik niet maar de auto moet wel uit zijn want dan kun je hem niet afsluiten of ontgrendelen. Maar meestal stopt het laden vanzelf bij 94% en is die gelijk vrij, althans dat is mijn ervaring.
Ah ik denk dat dat het was want ik had hem aanstaan (airco :P )

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PeterZ(on)
Metro2002 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 18:18:
[...]

Ah ik denk dat dat het was want ik had hem aanstaan (airco :P )
Voor het ontgrendelen met de AB is dat zo maar hij had wel moeten ontgrendelen nadat het laden was gestopt. Maar gewoon een volgende keer ff op letten. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gerard1950
  • Laatst online: 29-05 08:55
maarte997 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 16:43:
Ik rij max. 110 km/u op de snelweg, rij 50/50 snelweg/gewestweg. GOM zegt in de winter 200km, op dit moment 232km. Hoogste GOM krijg ik bij dit weer. Lekker zonnetje, niet te warm, niet te koud, AC moet niet tot nauwelijks draaien. In de zomer haal ik 210-220km omdat de AC van mijn bereik snoept. Ben ondanks mijn best zuinige rijstijl nooit over de 240km geraakt. Verbruik schommelt bij dit weer tussen 10 en 12kWh/100km.

De GOM is naar mijn mening te optimistisch. Gisteren met 232km aan 100% vertrokken voor een rit heen/terug van 12km in totaal. Bij aankomst had ik een GOM van 227km en een verbruik van +-11,5kWh. In mijn ogen is de GOM boven de 70% te optimistisch, en moet hij dat compenseren eens hij onder de 40% duikt.
Je moet ook eens op je actueel verbruik letten, met 20% batterij heb je nog 40 à 50km bereik over. Enkele kilometers op een zacht oplopende snelweg vraagt een actueel vermogen van >20kW, wat (meer dan) het dubbel is van een 'normaal' verbruik. Als de GOM met zo'n verbruik je bereik moet voorspellen, kan je er plots een pak minder km's mee.
Bij zo'n laag percentage kijk ik ook naar mijn dagteller (de teller die na de komma telt welke je kan resetten). Ik haal onder de 40% nooit een km voordat de GOM zelf een km zakt, tenzij het bergaf gaat.

In praktijk kijk ik naar het % en reken ik 2km per %. Dan heb ik nog wat reserve en zit ik altijd veilig.

De verklaring voor je laatste vraag: hoogteverschil, één van de twee ritten zal berg op zijn, de ander berg af. Op de ritten die ik regelmatig doe, weet ik al welke richting het zuinigst is.
De tweede reden: wind. De ene rit heb je wind (quasi) in de rug, de andere rit quasi tegenwind. Tegenwind heeft een stevige impact op je verbruik/bereik gezien de weerstand in het kwadraat toeneemt. 80km/u rijden met 20km/u tegenwind vraag een vermogen gelijk aan een snelheid van 100km/u op een windstille dag.
Ok, bedankt.
Ik denk dat je de zelfde ervaringen hebt als ik.
Goeie tip van jou om voortaan de dagteller op 0 te zetten en dan te kijken hoe dat verloopt.

Wat betreft mijn laatste vraag. Van Utrecht naar de Achterhoek, op een dag met weinig wind, van NAP -1 naar NAP 18 , heen 16kWh/100km en terug 13/100. Ik snap dat het verschil maakt, maar toch niet dit verschil?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mikkem
Ik zie net dat accu nog die vanaf de fabriekslevering is (datum die er op staat is 18-01-2018). Gezien de accuproblemen bij de hybride Niro's had ik dat niet verwacht. Blijkbaar moet ik die systemen niet met elkaar vergelijken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Loetje
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 26-05 15:47
Is er een goede fietsdrager voor de Ioniq die 2 fietsen kan dragen, zonder trekhaak??

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BarryH
Loetje schreef op zondag 21 mei 2023 @ 21:22:
Is er een goede fietsdrager voor de Ioniq die 2 fietsen kan dragen, zonder trekhaak??
dakdragers?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• maarte997
Zover ik weet mag je een trekhaak laten installeren voor het plaatsen van een fietsdrager. Als je zoekt in dit topic zal je zeker meer info terugvinden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kodess
Loetje schreef op zondag 21 mei 2023 @ 21:22:
Als je niets wilt installeren dan wordt het denk ik Thule Freeway.
Of dakdragers. Of een trekhaak waar je niet mee trekt maar draagt.

ioniq 28kWh - 5135 Wp

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Blokker_1999
Gerard1950 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 15:45:

1ste antwoord: dit is doodnormaal,koudere temperaturen betekenen een hoger verbruik, niet alleen door eventueel de verwarming, maar ook meer rolweerstand, meer luchtweerstand, ... . De wagen kijkt naar je recente verbruik om de afstand te berekenen

2de antwoord: Er is een reden waarom we het een guess-o-meter noemen. Het blijft een benadering van de realiteit. En ja, de bovenste 50% van je batterij zal je een groter bereik geven dan de onderste 50% en er zit een afwijking in de berekening waardoor deze bij een lagere SoC sneller gaat beginnen dalen. Daarom dat je best altijd wat marge aanhoudt. Maar het kan nog erger, in mijn Ioniq zat er iets grondig mis, De Soc ging daar direct van 7 naar 4% en de GOM volgde daar ook. Niet leuk als je eigenlijk maar net ging toekomen om thuis te komen. Wanneer je de wagen parkeert met --- op de GOM, dan weet je dat je geluk hebt gehad. Maar als ik 50km ver zou moeten met een GOM op 90km, zou ik me nog geen zorgen maken. een GOM onder de 70 zou ik wel stilaan spannend beginnen vinden, zeker als ik op bestemming niet zou kunnen laden.

3de antwoord: wind, temperatuur, hoogteverschillen, ... spelen allemaal mee. Als ik in de ochtend naar het werk rij heb ik ook altijd een hoger verbruik dan wanneer ik 's avonds naar huis rij. Elke dat opnieuw. De enige keren dat dat omgekeerd is? Als het 's avonds regent en in de ochtend droog was.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• luke22
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 30-05 14:20
Goedemiddag mede Ioniq AE bezitters :)

Sinds januari ook in het bezit van een 2017 met inmiddels 120k op de teller.

Ik zag in de grote hoeveelheid paginas alweer het 1 en ander over aanpassingen. Zelf vanuit de MX-5 wereld altijd de kriebels gehad aan autos te rommelen en deze wordt dan ook niet anders.

Inmiddels liggen de verlaagveren klaar, zijn de ramen vorige maand getint en heb ik de meeste logos van de auto afgehaald. Verder gaan de originele 17inch velgen er uiteindelijk komen met spacers om het iets strakker met de koets te krijgen :)

Ik hoop toch wel 5% meer range te behalen met enkel het verlagen.

[Voor 0% gewijzigd door luke22 op 23-05-2023 16:51. Reden: niet goed gekeken naar hoe groot dit topic is woops]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:57
luke22 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 16:50:
Goedemiddag mede Ioniq AE bezitters :)

Sinds januari ook in het bezit van een 2017 met inmiddels 120k op de teller.

Ik zag in de grote hoeveelheid paginas alweer het 1 en ander over aanpassingen. Zelf vanuit de MX-5 wereld altijd de kriebels gehad aan autos te rommelen en deze wordt dan ook niet anders.

Inmiddels liggen de verlaagveren klaar, zijn de ramen vorige maand getint en heb ik de meeste logos van de auto afgehaald. Verder gaan de originele 17inch velgen er uiteindelijk komen met spacers om het iets strakker met de koets te krijgen :)

Ik hoop toch wel 5% meer range te behalen met enkel het verlagen.

[Afbeelding]
Hier ben ik heel benieuwd naar :) Welke veren ben je van plan te monteren, en wil je foto's delen als ze eronder zitten? En een inschatting van het energieverbruik?

Ook benieuwd naar naar het weggedrag in de bochten. Van mij mag de Ioniq dan wel ietsje strakker geveerd zijn ;)

• luke22
Ik had wat research gedaan en vond op het Ioniq forum iemand uit Zweden die zijn AE verlaagd had en ik heb dezelfde veren besteld als hij (en geverifieerd bij de fabrikant dat het zou moeten passen)

De H&R 28712-1 veren zijn dat en via de ebay van Autodoc DE zijn ze nog een beetje betaalbaar. Toen 224 voor betaald en ze zijn nu 243 zo te zien.

Het idee is inderdaad dat het ietsje stugger wordt. Ik had bijvoorbeeld pas een Kona te leen en die is veel strakker afgeveerd, doet een beetje denken aan Mazda.

Waar de AE echt heeeeel comfy afgeveerd is.

Qua monteren zou de voorkant niet veel langer dan 10 minuten moeten duren ivm starre achteras. Voorkant wordt wel even klooien gezien ze om de schokbreker zitten.

• Metro2002
luke22 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 00:15:
Ik had wat research gedaan en vond op het Ioniq forum iemand uit Zweden die zijn AE verlaagd had en ik heb dezelfde veren besteld als hij (en geverifieerd bij de fabrikant dat het zou moeten passen)

De H&R 28712-1 veren zijn dat en via de ebay van Autodoc DE zijn ze nog een beetje betaalbaar. Toen 224 voor betaald en ze zijn nu 243 zo te zien.

Het idee is inderdaad dat het ietsje stugger wordt. Ik had bijvoorbeeld pas een Kona te leen en die is veel strakker afgeveerd, doet een beetje denken aan Mazda.

Waar de AE echt heeeeel comfy afgeveerd is.

Qua monteren zou de voorkant niet veel langer dan 10 minuten moeten duren ivm starre achteras. Voorkant wordt wel even klooien gezien ze om de schokbreker zitten.
Heeft de ioniq EV achter geen torsievering? Meen dat ooit ergens gelezen / gehoord te hebben. Ik ben zelf juist heel blij met het veercomfort, hou niet zo van dat hele stugge. Daarom ook geen fan van SUV's die omwille van het hoge zwaartepunt altijd behoorlijk stug afgeveerd zijn.

[Voor 9% gewijzigd door Metro2002 op 24-05-2023 09:00]

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:57

timovd

Voorsprong door techniek

@Metro2002 De EV heeft - door de grote accu - geen plek voor multilink, zoals bij de (plugin) hybride.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | todo: SMA 3 fasen + APS micro's

• SvenHe
maarte997 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 16:43:

ille dag.
Ik denk dat het voor een deel door de steeds veranderende gemiddelden komt. Als je vertrekt dan rijd je eerst door de stad, dat is zuiniger. Op de snelweg gebruik je meer en je gemiddelde gebruik stijgt.
Als je geluk hebt (of goed plant) dan rijd je het laatste stuk weer meer binnendoor en daalt je gemiddelde gebruik weer.

Maar of je het daar dan mee redt?

Mijn meest gereden lange winterrit lukt (net)niet als ik op de terugreis zo veel mogelijk via de snelweg doe, maar wel als ik een stuk afsnij over voornamelijk 60 km wegen. (heenreis moet ook binnendoor zijn).
Juist als ik de heenweg binnendoor heb gereden en ik probeer terug via de snelweg te gaan dan stort de range in zodra ik de optie om binnendoor te rijden niet meer kan kiezen.....

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:44
SvenHe schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 10:30:
[...]

Ik denk dat het voor een deel door de steeds veranderende gemiddelden komt. Als je vertrekt dan rijd je eerst door de stad, dat is zuiniger. Op de snelweg gebruik je meer en je gemiddelde gebruik stijgt.
Als je geluk hebt (of goed plant) dan rijd je het laatste stuk weer meer binnendoor en daalt je gemiddelde gebruik weer.

Maar of je het daar dan mee redt?

Mijn meest gereden lange winterrit lukt (net)niet als ik op de terugreis zo veel mogelijk via de snelweg doe, maar wel als ik een stuk afsnij over voornamelijk 60 km wegen. (heenreis moet ook binnendoor zijn).
Juist als ik de heenweg binnendoor heb gereden en ik probeer terug via de snelweg te gaan dan stort de range in zodra ik de optie om binnendoor te rijden niet meer kan kiezen.....
Het sneller aflopen bij lagere percentages is een bekend issue bij Hyundai. Zie ook de video's van Bjorn Nyland.
Volgens mij had het te maken met het volgende;
Bij een normaal accupercentage van tussen de 25 en 100% is het voltage van het accupakket vrijwel gelijk. De GOM maakt dan een berekening op het aantal ampères wat uit de accu gaat samen met je afgelopen ritten.
Bij een lager accuvoltage (ongeveer onder de 25%) gaat automatisch het aantal ampères omhoog om hetzelfde vermogen te kunnen leveren aan de motor. Dan loopt je accupercentage niet lineair af.

Accuvoltage (U) x ampère (I) = wattage (R)

Dit merk ik zelf vaak: Ik start met 240 kilometer range en deze kilometers lopen in het begin juist langzamer af dan je zou verwachten. Dus na 40 kilometer rijden heb ik nog 210 kilometer range over. Dat is ook als ik direct de snelweg op ga.
Bij een bijna lege accu loopt het percentage inderdaad net iets sneller af dan je zou verwachten. Maar toch haal ik dan op een hele acculading altijd nog de range die is aangegeven bij 100%

🔋 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp

Acties:
  • +4Henk 'm!

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

matroosoft schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 20:04:
[...]

Dit is dan de eerstvolgende optie qua prijs.

https://link.marktplaats.nl/m1970335864

Stuk minder kms en wel Premium. Is niet heel veel duurder maar die geeft een stuk minder terug voor de Leaf. De garage is ook een stuk minder goed beoordeeld, vind ik ook wel belangrijk.

Voor de eerstgenoemde moet ik (ex subsidie) 8500 bijbetalen. Voor deze 10900. Voor eigenlijk alle andere Ioniqs zal dat rond de 12000 zijn.
Het is deze geworden, de premium met 170k op de teller. Bedankt voor de tips en het meedenken iedereen! Vandaag de Leaf ingeruild en de Ioniq gelijk meegenomen.

Qua range en laden: een wereld van verschil. Kan het nog steeds niet echt geloven. Met de Leaf had ik ca. 60km bereik, met deze Ioniq vandaag 200km gereden op één lading. En dan nog supersnel geladen ook. Ben er erg blij mee.

Het enige wat me een beetje tegenvalt is het comfort, dat was bij de Leaf een stuk beter. Zachtere stoelen met veel zijdelingse steun, groot stuur wat fijn stuurde en beter geveerd. Dat mis ik wel een beetje in de Ioniq, maar er valt mee te leven.

Ben wel blij dat ik voor de Premium ben gegaan, dat is het echt waard. Blij met de extra features. Al met al dus een goed stap vooruit!

• Arfman

Arfman

Drome!

Vandaag m'n Ioniq weer opgehaald bij de schadehersteller. Kleine boem gedaan, tegenpartij wisselde van rijstrook maar ontkent dus dat gaat me waarschijnlijk 300 euro eigen risico kosten. Ach ja, gelijk een mooi excuus om dashcams in de auto's te bouwen :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FranDaMan
  • Nu online
matroosoft schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 22:10:
[...]

Het enige wat me een beetje tegenvalt is het comfort, dat was bij de Leaf een stuk beter. Zachtere stoelen met veel zijdelingse steun, groot stuur wat fijn stuurde en beter geveerd. Dat mis ik wel een beetje in de Ioniq, maar er valt mee te leven.

Ben wel blij dat ik voor de Premium ben gegaan, dat is het echt waard. Blij met de extra features. Al met al dus een goed stap vooruit!
Grappig, Wij vonden dat dus precies andersom. Wij vonden de stoelen in de Ioniq veel prettiger zitten. Nu heeft mijn vrouw chronische rugproblemen, dus die is wel gebaat bij stevige stoelen met een goede lendesteun.

Maar geniet van deze mooie Ioniq. Lekker het dakje open met dit mooie weer en cruisen maar :)

• luke22
Heeft iemand al eens 17 inch Kona velgen onder de Ioniq gezet?

• Mikkem
Afgelopen maandag tijdens de woon-werk rit begon de Ioniq ineens te brommen en te trillen, wat eindigde in een geluid alsof iets onder druk stond wat los kwam. Iets verder in de rit nog een keer het brommen.
Die middag - het was best warm - deed de airco het niet goed (blies geen koude lucht).

Gisteren naar de dealer, want komende maandag loopt de fabrieksgarantie af. Niets te vinden. Systeem is op druk en de airco koelt goed.

Snap er niets van.

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Kodess
FranDaMan schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 21:18:
Vandaag was de accu al knap leeg.
Ben bij de Tesla Supercharger in Apeldoorn langs gegaan. V2 Lader dus de stekker past zonder problemen. Echter kreeg ik de lader niet aan de praat. Elke keer een melding dat verbinding met de lader verloren was.

Zijn er wel mensen die de 28Kwh Ioniq bij een Supercharger hebben geladen ?

[Afbeelding]
BarryH schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 21:20:
Ik ga binnenkort naar Belgie voor een korte rit en de 2 laadbeurten zijn door ABRP gepland bij Tesla laders. V3 tesla laders.
Toch maar hier in Nederland even een proef laadsessie gedaan bij een V3 lader (Uden).

TLDW: De connector heeft een bult die langs het LEDje van de auto moet. Ik had een schuurbit mee op mijn boormachine om het weg te schuren. Ook al met potlood afgetekend hoe ver ik moest schuren.
En toen dacht ik; ik duw nog even een keertje om te kijken of het kan. Het kan. De plug een beetje naar onderen kantelen om hem er onder te krijgen. Heb gewoon kunnen laden.
TLDR: De ioniq kan met een beetje duwen ook bij de V3 laden.

ioniq 28kWh - 5135 Wp

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SvenHe
Heeft een van jullie als iets bedacht voor die bungelende doppen van de laadpoort?
Ze komen mij eigenlijk te vaak tegen de lak, hoe ik ook mijn best doe.

Dus dat geeft krassen.

Ik doe wel steeds mijn best om ze naast de stekker te frummelen maar echt werken doet dat niet.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Laatst online: 17:32
SvenHe schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 06:44:
Heeft een van jullie als iets bedacht voor die bungelende doppen van de laadpoort?

Dus dat geeft krassen.

Ik doe wel steeds mijn best om ze naast de stekker te frummelen maar echt werken doet dat niet.
Ik koppel de dop van de laadpoort aan de rubber dop van mijn laadkabel. Past precies, houdt beide binnenkanten mooi droog en schoon en voorkomt het gebungel

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SvenHe
Jeetje, die is goed! Ga ik proberen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FranDaMan
  • Nu online
Kodess schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 23:29:

TLDW: De connector heeft een bult die langs het LEDje van de auto moet. Ik had een schuurbit mee op mijn boormachine om het weg te schuren. Ook al met potlood afgetekend hoe ver ik moest schuren.
En toen dacht ik; ik duw nog even een keertje om te kijken of het kan. Het kan. De plug een beetje naar onderen kantelen om hem er onder te krijgen. Heb gewoon kunnen laden.
Ik ga het dit weekend ook nog maar weer een keer proberen. Het is toch wel handig als je op lange ritten ook bij Tesla terecht kunt, zeker gezien de prettige prijzen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• maarte997
Kodess schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 23:29:

Dat is exact wat ik deed in Verviers, waarna mijn Ioniq toch telkens een laadfout gaf. Ik heb geprobeerd totdat ik me dood frustreerde. :P Ik persoonlijk ga er dus nooit 100% zeker op vertrouwen.
Kan je ergens zien of het v2 of v3 laders betreft? Ik zie het alvast niet in de Tesla app.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• maarte997
SvenHe schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 06:44:

Dus dat geeft krassen.

Ik hang de dop achter de laadklep, zodat ie gefixeerd is en niet heen en weer bengelt.
Maar de dop in de dop steken klinkt uiterst slim!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kodess
maarte997 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 09:16:
[...]

Dat is exact wat ik deed in Verviers, waarna mijn Ioniq toch telkens een laadfout gaf. Ik heb geprobeerd totdat ik me dood frustreerde. :P Ik persoonlijk ga er dus nooit 100% zeker op vertrouwen.
Kan je ergens zien of het v2 of v3 laders betreft? Ik zie het alvast niet in de Tesla app.
Als er staat max 250kW dan is het V3, max 150kW is V2
Ik ben vroegtijdig gestopt met laden (na iets meer dan 1 kWh, dus weet niet of er laadfouten daarna nog waren gekomen.

ioniq 28kWh - 5135 Wp

Acties:
  • 0Henk 'm!

• maarte997
Kodess schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 09:19:
[...]

Als er staat max 250kW dan is het V3, max 150kW is V2
Ik ben vroegtijdig gestopt met laden (na iets meer dan 1 kWh, dus weet niet of er laadfouten daarna nog waren gekomen.
Maar 'max 250kW' wil niet zeggen dat er geen v2's staan. Als ik in de app naar Verviers kijk staat er 'max. 250kW' en 'kies laadstation'. Verder geen mogelijkheid om te zien of het v2 of v3 is, tenzij ik er fysiek zou staan.
Pagina: 1 ... 138 139 140 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee