Acties:
  • +4Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:54
Weet je wat slecht is voor je verbruik?

:+
Wel het hele huis kunnen opruimen en wat nodig naar de stort kunnen brengen

ioniq 28kWh - 5135 Wp

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-05 15:05

Arfman

Drome!

Heb je een ioniq met trekgewicht op het kenteken? Of hoe doe je dit? De Ioniq mag officieel niks trekken toch, tenzij je het trucje met Duitsland export/import doet?

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-05 21:04

Super_ik

haklust!

Daar ben ik ook wel benieuwd naar. En wat is het verschil in verbruik met zo'n hoge aanhanger, op de snelweg bijvoorbeeld?

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SvenHe
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:52
assje schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 18:39:
[...]

Als je sneller optrekt en verder alles hetzelfde doet zal je verbruik inderdaad hoger zijn; je gemiddelde snelheid is namelijk hoger. Dat is een gevolg van snelheid, niet versnelling.

Als je dit like for like wil vergelijken moet je het bij gelijke tijdsduur doen (en dan heb je als je sneller optrekt dus een marginaal lagere kruissnelheid).
Volgens mij veeg je nu alle variabelen op een hoopje en kies je er twee uit om verder mee te argumenteren.

Stel dat je zonder verliezen zou kunnen accelereren. Dan, en alleen dan kost het geen extra energie om op een bepaalde snelheid uit te komen. Dan maakt het niet uit of je in 10 seconden naar de honderd gaat of in 20 seconden. De potentiele energie die er in een auto zit bij 100 km/u is gelijk, of je er nou in 10 of in 20 seconden komt.

Echter, het uit je accu halen in in de voortgaande beweging van je auto stoppen gaat gepaard met verliezen.
Je accu wordt warmer, en je motor waarschijnlijk ook.
Die warmte zet je niet meer om in snelheid en ook niet meer in elektriciteit.

Hoe harder je optrekt, des te meer warmte er ontwikkeld wordt voor dezelfde potentiele energie in je auto. En kost het je ook meer range als je de hele tijd hard optrekt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:45
SvenHe schreef op zondag 7 mei 2023 @ 21:55:
Hoe harder je optrekt, des te meer warmte er ontwikkeld wordt voor dezelfde potentiele energie in je auto. En kost het je ook meer range als je de hele tijd hard optrekt.
Nu gooi je zelf ook wat variabelen op een hoop. Er zijn verschillende factoren die tot verliezen lijden, denk bijvoorbeeld aan omvormerefficientie, interne weerstand accu, motorefficientie en ohmse (weerstand) verliezen (in kabels etc).

Sommige zijn lineair en dus irrelevant voor versnelling. Motor/omvormer afhankelijk van allerlei factoren, efficiëntie zou zelfs hoger kunnen zijn onder (wat) hogere belasting (maar ook lager bij maximale).

Enige wat kwadratisch is zijn de ohmse verliezen, die nemen in verhouding dus zeker toe. Echter, deze zullen volstrekt irrelevant en onmeetbaar klein zijn in verhouding tot andere verliezen.

En, bijna alle factoren zullen vrijwel zeker irrelevant zijn t.o.v. de echte relevante factor: snelheid (luchtweerstand)

Mijn punt blijft, energetisch niets op tegen om (wat) sneller te accelereren. De juiste focus is op de laagste gemiddelde snelheid dus kijk beter naar je topsnelheid.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 27-05 13:30
Gebruiken mensen hier wel eens ABRP voor lange ritten?

Ik heb ABRP draaien op mijn telefoon en via Android auto op het center scherm van mijn Ioniq als ik een lange rit ga maken. De schatting voordat ik ga rijden voor een rit lijkt goed met de getallen die ik heb ingevuld voor het te verwachten verbruik. Maar als ik dan ga rijden zie ik dat ABRP het geschatte actuele batterijpercentage veel te snel laat zakken, sneller dan in werkelijkheid gebeurt. In de praktijk komt het erop neer dat ik bijvoorbeeld nog 30% in de accu heb en ABRP schat dat ik nog maar 5% over heb. ABRP gaat dan panisch op zoek naar andere laders en wil mijn trip veranderen, waar ik niet op zit te wachten..

Ergens lijkt er dus een verschil te zitten in het geschatte verbruik tijdens het plannen van de rit, en het geschatte verbruik tijdens het rijden. Als iemand hier meer over weet hoor ik het graag!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:49
[J.d.I.] DirtyHarry schreef op maandag 8 mei 2023 @ 17:01:

Ik heb ABRP draaien op mijn telefoon en via Android auto op het center scherm van mijn Ioniq als ik een lange rit ga maken. De schatting voordat ik ga rijden voor een rit lijkt goed met de getallen die ik heb ingevuld voor het te verwachten verbruik. Maar als ik dan ga rijden zie ik dat ABRP het geschatte actuele batterijpercentage veel te snel laat zakken, sneller dan in werkelijkheid gebeurt. In de praktijk komt het erop neer dat ik bijvoorbeeld nog 30% in de accu heb en ABRP schat dat ik nog maar 5% over heb. ABRP gaat dan panisch op zoek naar andere laders en wil mijn trip veranderen, waar ik niet op zit te wachten..

Ergens lijkt er dus een verschil te zitten in het geschatte verbruik tijdens het plannen van de rit, en het geschatte verbruik tijdens het rijden. Als iemand hier meer over weet hoor ik het graag!
Heb je ook een obd dongle? Dan leert ABRP van jouw rijgedrag en verbruik. En je kan ook in de instellingen nog wat optimaliseren.

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZWvloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
BarryH schreef op maandag 8 mei 2023 @ 17:03:
[...]

Heb je ook een obd dongle? Dan leert ABRP van jouw rijgedrag en verbruik. En je kan ook in de instellingen nog wat optimaliseren.
Ja heb ik. Dat wil ik ook wel proberen binnenkort. Maar ik vind het vreemd dat het programma er zoveel naast zit tijdens het rijden terwijl het bij het plannen goed lijkt te kloppen.

De dongle kan ik er wel in stoppen, maar dan moet dat klepje waar je die dongle in stopt er continue van af hebben, want de dongle past er niet in met het klepje erop. Kleinigheidje natuurlijk, maar als het kan zonder dongle (of een andere oplossing) is het mooiste.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06:37
Ik heb bij abrp mijn gemiddeld gebruik bij een snelheid van 110km/h gewoon handmatig naar beneden bijgesteld totdat ik cijfers zag waar ik nog voldoende vertrouwen in had.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
Blokker_1999 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 17:06:
Ik heb bij abrp mijn gemiddeld gebruik bij een snelheid van 110km/h gewoon handmatig naar beneden bijgesteld totdat ik cijfers zag waar ik nog voldoende vertrouwen in had.
Dat heb ik ook gedaan. En dan krijg ik een voorspelling waar ik ook in vertrouw.

Om een voorbeeld te noemen, een rit op snelweg naar schoonouders. 170 km, gem verbruik in de praktijk ongeveer 12.5 kWh/100 km. Ik kom in de praktijk bij de bestemming aan met ~25% over in de accu. Als ik de route plan in ABRP dan zegt hij ook zoiets. Maar tijdens het rijden denkt ABRP for whatever reason dat de accu heel snel leegloopt, en na zo'n 150 km denkt ie dat mijn accu 0% is.

En dat is vreemd. Het plannen gaat goed. Maar het verbruik schatten tijdens het rijden gaat faliekant mis.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BarryH
[J.d.I.] DirtyHarry schreef op maandag 8 mei 2023 @ 17:14:
[...]

Dat heb ik ook gedaan. En dan krijg ik een voorspelling waar ik ook in vertrouw.

Om een voorbeeld te noemen, een rit op snelweg naar schoonouders. 170 km, gem verbruik in de praktijk ongeveer 12.5 kWh/100 km. Ik kom in de praktijk bij de bestemming aan met ~25% over in de accu. Als ik de route plan in ABRP dan zegt hij ook zoiets. Maar tijdens het rijden denkt ABRP for whatever reason dat de accu heel snel leegloopt, en na zo'n 150 km denkt ie dat mijn accu 0% is.

En dat is vreemd. Het plannen gaat goed. Maar het verbruik schatten tijdens het rijden gaat faliekant mis.
En heb je dan de live data aan?

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZWvloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Kodess
Super_ik schreef op zondag 7 mei 2023 @ 12:39:
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. En wat is het verschil in verbruik met zo'n hoge aanhanger, op de snelweg bijvoorbeeld?
Tja dit was een eenmalige rit. Ik verwacht maar eens in de 5 ~ 6 jaar zoveel naar de stort te moeten brengen.
Dus heb niets geregeld voor de rit. Ook niet het bijhouden van het energieverbruik.
Als ik nu kijk in de boordcomputer staat er voor die dag 13,8 kWh per 100 km. Maar dat is over 120 km die die dag is gereden, waarvan max 40km met aanhanger is, voornamelijk op max 70km/u wegen.

Heb wel met mijn duitse buurman overlegd hoe het importeren/exporteren zou kunnen werken. We kwamen uit op een bedrag van 500 euro en 1 a 2 dagen werk. (overzetten op zijn naam, naar duitsland rijden en laten keuren, weer terug overzetten en weer bij het rdw laten keuren).

Op zich wel een optie om naar te kijken als je echt met aanhangers wilt rijden.

ioniq 28kWh - 5135 Wp

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DrDeJe
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17:01
Ik hoop dat ik deze vraag hier kan/mag stellen. Maar wanneer ik mijn auto te koop wil zetten, kan dat dan ook ergens op dit forum? (Want ik heb altijd begrepen dat het niet in dit topic zelf mag - klopt dat?)

Ioniq 2020 38.8Kwh Premium

Acties:
  • +1Henk 'm!

• maarte997
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:32
[J.d.I.] DirtyHarry schreef op maandag 8 mei 2023 @ 17:01:

Idem hier. Een rit naar de Ardennen, van hieruit iets meer dan 100km, schat ie online goed in. Wanneer ik met de gps rij, smelt het geschatte batterijpercentage van ABRP als sneeuw voor de zon. Ik dacht dat het misschien te maken had dat ie rekening hield met de hoogtemeters, en het erbij horende meerverbruik spreidde over de volledige rit, in plaats van ze in de klim naar boven te verwerken. Een tweede idee was dat de GOM van de Ioniq de eerste helft een tikkeltje optimistisch is, en de laatste 40% net wat sneller wegzakt. Ik dacht dus ABRP wat neutraler was. Totdat ik deze winter actief oplette, en merkte ABRP me in Luik wou laten laden omdat hij schatte dat ik nog maar 50% batterij zou hebben, terwijl ik daar voorbij kachelde met nog +-70%... om vervolgens in de Ardennen aan te komen met 35% (70km resterend) batterij, terwijl ABRP ook dacht dat m'n batterij quasi dood was.
Sindsdien een Dongle gekocht. Is betrouwbaar(der). Totdat ABRP mij eens wou laten stoppen aan een snellader vlakbij de snelweg. Zo vlakbij (het bedrijf vlak tegen de snelweg) dat ABRP me op de pechstrook liet stoppen (wat ik natuurlijk niet volgde), net nadat ik de bedoelde afrit was gepasseerd. Met nog 25 snel aftikkende km rijbereik is dat wel even slikken...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
maarte997 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 20:05:
[...]

Idem hier. Een rit naar de Ardennen, van hieruit iets meer dan 100km, schat ie online goed in. Wanneer ik met de gps rij, smelt het geschatte batterijpercentage van ABRP als sneeuw voor de zon. Ik dacht dat het misschien te maken had dat ie rekening hield met de hoogtemeters, en het erbij horende meerverbruik spreidde over de volledige rit, in plaats van ze in de klim naar boven te verwerken. Een tweede idee was dat de GOM van de Ioniq de eerste helft een tikkeltje optimistisch is, en de laatste 40% net wat sneller wegzakt. Ik dacht dus ABRP wat neutraler was. Totdat ik deze winter actief oplette, en merkte ABRP me in Luik wou laten laden omdat hij schatte dat ik nog maar 50% batterij zou hebben, terwijl ik daar voorbij kachelde met nog +-70%... om vervolgens in de Ardennen aan te komen met 35% (70km resterend) batterij, terwijl ABRP ook dacht dat m'n batterij quasi dood was.
Sindsdien een Dongle gekocht. Is betrouwbaar(der). Totdat ABRP mij eens wou laten stoppen aan een snellader vlakbij de snelweg. Zo vlakbij (het bedrijf vlak tegen de snelweg) dat ABRP me op de pechstrook liet stoppen (wat ik natuurlijk niet volgde), net nadat ik de bedoelde afrit was gepasseerd. Met nog 25 snel aftikkende km rijbereik is dat wel even slikken...
Hmm apart, maar wel consistent met wat ik ervaar met ABRP.

Overigens net meteen maar geprobeerd met een OBD2 dongle erin, die lag toevallig nog in het dashboardkastje. Gekoppeld en wel een rit van werk naar huis gemaakt. Eerst voorspelde hij dat mijn accu van 94% naar 87% zou zakken. Tijdens het rijden gaf hij aan dat de accu heel snel leegliep, totdat ik uiteindelijk met 76% (volgens ABRP) thuis aankwam. Toen ik in mijn Ioniq keek zag ik dat de accu nog 88% was. 8)7 ABRP claimt dus de SoC uit te lezen en zegt dat deze 76% was (met een groen bluetooth icoontje ernaast aangevende dat hij verbonden was en deze waarde uit de auto uitlas) terwijl er dus in werkelijkheid een hele andere SoC is 8)7 Hier snap ik dus helemaal niks meer van..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BarryH
@[J.d.I.] DirtyHarry
Bij mij werkt het gewoon goed.
Dus ik denk dat je nog wat moet sleutelen. b.v. je live data instellen en controleren of het werkt.
Want als ik dat zo lees werkt dat nog niet

Acties:
  • +1Henk 'm!

• maarte997
Hm... Dat probleem heb ik niet. CarScanner moet ik telkens opnieuw connecteren. ABRP connecteert automatisch. Tijdens een rit van +200km die ik met een batterij van +-80% aanvatte gaf hij me steeds de correcte waarde. Ik rij overigens met de OBD altijd ingeplugd, maar zelden ingeschakeld (enkel op lange ritten waar ik ga snelladen).
Mij maakt het overigens niet uit dat het klepje er niet meer op kan. Ik merk het niet meer op.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
Dank voor jullie ervaringen. Ok, mogelijk staat er bij mij dan nog iets niet goed ingesteld. Ik zal er morgen eens in duiken. Want idd zou ik van live data verwachten dat hij de goede waarde aangeeft.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kodess
DrDeJe schreef op maandag 8 mei 2023 @ 19:18:
Ik hoop dat ik deze vraag hier kan/mag stellen. Maar wanneer ik mijn auto te koop wil zetten, kan dat dan ook ergens op dit forum? (Want ik heb altijd begrepen dat het niet in dit topic zelf mag - klopt dat?)
Dat mag hier: https://gathering.tweakers.net/forum/list_topics/124
En je kan hier natuurlijk hinten dat daar iets interessants te koop staat ;)

ioniq 28kWh - 5135 Wp

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DrDeJe
Kodess schreef op maandag 8 mei 2023 @ 20:54:
[...]

Dat mag hier: https://gathering.tweakers.net/forum/list_topics/124
En je kan hier natuurlijk hinten dat daar iets interessants te koop staat ;)
Done! >:) dussss voor een mooi exemplaar kijk gerust even rond op het forum :-)

[Voor 10% gewijzigd door DrDeJe op 09-05-2023 01:32]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Kodess schreef op maandag 8 mei 2023 @ 17:27:
[...]
Maar dan heb je dus "illegaal" gereden met die aanhanger? Maakt mij verder niks uit, maar als ik naar mijn trekhaak kijk zit er een nokje aan waardoor een reguliere aanhanger niet past. Heb je die er dan gewoon afgehaald of hoe? (mag ook in DM als je dat liever doet). Gewoon uit nieuwsgierigheid hoor, ben geen politieagent :P

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kodess
Arfman schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 09:30:
[...]

Maar dan heb je dus "illegaal" gereden met die aanhanger? Maakt mij verder niks uit, maar als ik naar mijn trekhaak kijk zit er een nokje aan waardoor een reguliere aanhanger niet past. Heb je die er dan gewoon afgehaald of hoe? (mag ook in DM als je dat liever doet). Gewoon uit nieuwsgierigheid hoor, ben geen politieagent :P
Ik heb gewoon een normale trekhaak, bij installatie is de constructie van de auto verstevigd om 750kg te kunnen trekken

ioniq 28kWh - 5135 Wp

Acties:
  • 0Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
[J.d.I.] DirtyHarry schreef op maandag 8 mei 2023 @ 20:37:
Dank voor jullie ervaringen. Ok, mogelijk staat er bij mij dan nog iets niet goed ingesteld. Ik zal er morgen eens in duiken. Want idd zou ik van live data verwachten dat hij de goede waarde aangeeft.
Update. De communicatie met de OBD2 dongle gaat niet helemaal lekker. Hij is wel verbonden, maar leest inderdaad geen SoC uit, en ook bijvoorbeeld de temperatuur staat op -40C (klinkt als ondergrens). In Torque Pro en EVnotify krijg ik ook geen goede uitlezing.. Toch vreemd, want ik heb deze dongle wel eens eerder gebruikt om de celspanning van mijn accupakket uit te lezen.

Nog tips welke OBD2 dongle goed werkt op de Ioniq (2017 model) of hoe ik deze dongle werkend krijg?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Kodess
[J.d.I.] DirtyHarry schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 10:20:
[...]

Update. De communicatie met de OBD2 dongle gaat niet helemaal lekker. Hij is wel verbonden, maar leest inderdaad geen SoC uit, en ook bijvoorbeeld de temperatuur staat op -40C (klinkt als ondergrens). In Torque Pro en EVnotify krijg ik ook geen goede uitlezing.. Toch vreemd, want ik heb deze dongle wel eens eerder gebruikt om de celspanning van mijn accupakket uit te lezen.

[Afbeelding]

Nog tips welke OBD2 dongle goed werkt op de Ioniq (2017 model) of hoe ik deze dongle werkend krijg?
Dit komt eens in de zoveel tijd langs ;)
Ik heb die ook, daarmee kan je alleen de cellen uitlezen idd.
(Komt doordat de OBD dongles ELM327 gebruiken als standaard, maar de goedkopere oudere versies van de standaard ondersteunen en dus niet alle waardes doorgeven)

Als je android hebt dan werkt deze goed, de kungfuren:
https://www.amazon.de/gp/product/B07PLDC2SC

Of zoek even op OBD of kungfuren in dit topic.

[Voor 9% gewijzigd door Kodess op 09-05-2023 10:30]

ioniq 28kWh - 5135 Wp

Acties:
  • 0Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
Kodess schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 10:27:
[...]

(Komt doordat de OBD dongles ELM327 gebruiken als standaard, maar de goedkopere oudere versies van de standaard ondersteunen en dus niet alle waardes doorgeven)

Ah dat had ik idd zelf kunnen bedenken dat dit al eerder voorbij was gekomen ;)
Super, dank voor de tip! Ik heb er een besteld :D

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FranDaMan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:05
Niet vergeten dat ergens in ABRP je ook aan kunt geven dat hij standaard een x aantal procenten meer verbruik geeft dan geschat. Dit om een extra veiligheidsmarge in te stellen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:13
Kodess schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 10:27:
[...]

Deze ook maar even besteld want die van mij heeft kuren. Laatst geladen bij Fastned en ik kreeg maar iets van 38kW, dus even CanIoniq gestart (verbinden ging ook al moeizaam) bleek de temperatuur van de eerste zes op nul graden te staan. De andere dag nog steeds terwijl EVnotify wel een verwachte waarde aangaf. Een paar dagen later weer bij Fastned geladen en dat ging toen wel snel, het trage laden daarvoor zal wel aan de lader hebben gelegen want alle plaatsen waren toen bezet en ik sloot als laatste aan.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Kodess schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 09:40:
[...]

Ik heb gewoon een normale trekhaak, bij installatie is de constructie van de auto verstevigd om 750kg te kunnen trekken
Interessant, dank! Wist niet dat dat kon :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wamske
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 30-05 15:18
Kodess schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 09:40:
[...]

Welk merk/type trekhaak heb je gemonteerd? Ik ben ook wel benieuwd naar de uitvoering ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Meestermaas
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 30-05 23:28
DrDeJe schreef op maandag 8 mei 2023 @ 22:03:
[...]

Done! >:) dussss voor een mooi exemplaar kijk gerust even rond op het forum :-)
Ja komt ie nu mee. Net 2 dagen eerder een Ioniq Electric gekocht met meer km's voor een hogere prijs. Wel een trekhaak erop, maar had liever een zwarte gehad.

Zonder gekheid: ik ben erg blij met onze nieuwe auto! Rijdt heerlijk en is net zo gepoetst als aangeboden exemplaar. Broekhuis Harderwijk heeft begin dit jaar ook een nieuwe accu geplaatst onder de terugroepactie. Nu nog een nieuwe pomp voor de koelvloeistof die ze kwijtgeraakt waren. Gaan ze in juli doen. Hiervoor moest ik wel even aandringen, waren ze niet heel enthousiast over.

Bedankt voor jullie enthousiaste verhalen, veel gelezen en geleerd op dit forum. Verbruik is nu 9.8 kwh/100km, dus ik ben een tevreden mens.

Ik twijfel er nog wel over om verlengde garantie te kopen. Iemand daar nog goede ideeën over?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kodess
Meestermaas schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 15:09:
[...]

Ja komt ie nu mee. Net 2 dagen eerder een Ioniq Electric gekocht met meer km's voor een hogere prijs. Wel een trekhaak erop, maar had liever een zwarte gehad.

Zonder gekheid: ik ben erg blij met onze nieuwe auto! Rijdt heerlijk en is net zo gepoetst als aangeboden exemplaar. Broekhuis Harderwijk heeft begin dit jaar ook een nieuwe accu geplaatst onder de terugroepactie. Nu nog een nieuwe pomp voor de koelvloeistof die ze kwijtgeraakt waren. Gaan ze in juli doen. Hiervoor moest ik wel even aandringen, waren ze niet heel enthousiast over.

Bedankt voor jullie enthousiaste verhalen, veel gelezen en geleerd op dit forum. Verbruik is nu 9.8 kwh/100km, dus ik ben een tevreden mens.

Ik twijfel er nog wel over om verlengde garantie te kopen. Iemand daar nog goede ideeën over?

[Afbeelding]
2 dagen? dan kan je toch nog afzien van de koop })

ioniq 28kWh - 5135 Wp

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Meestermaas
Dat zou kunnen maar zo ben ik niet. Daarbij heb ik ook reeds de subsidie aangevraagd en dat maakt de prijs wel weer iets beter 😉

Maar wat rijd dat fijn zeg! Heb het laden en de Bluelink al geïntegreerd in mijn Tibber app. Hoe het slim laden precies werkt is me nog onduidelijk. Mensen hier die weten wat Tibber een "laag" tarief vindt en hoe dit werkt verder?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BarryH
Meestermaas schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 15:09:
[...]

[Afbeelding]
Ik had geen verlenging gekocht en prompt 6 maanden later: kapotte abs sensor (eur 500,-) en kapotte verdamper (eur 1500,-).....

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kodess
wamske schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 13:36:
[...]

Welk merk/type trekhaak heb je gemonteerd? Ik ben ook wel benieuwd naar de uitvoering ;)
Eh, ik heb het laten doen. Hij is verticaal afneembaar en kan vast worden gezet met slot.
Het is niet een welbekende dat weet ik wel, dus geen Thule ofzo

ioniq 28kWh - 5135 Wp

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RonaldPr
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 18:38
BarryH schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 15:54:
[...]

Ik had geen verlenging gekocht en prompt 6 maanden later: kapotte abs sensor (eur 500,-) en kapotte verdamper (eur 1500,-).....
500,- voor een abs sensor, klopt dat wel?
En een verdamper is ook niet goedkoop dus.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PeterZ(on)
RonaldPr schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 15:58:
[...]

500,- voor een abs sensor, klopt dat wel?
En een verdamper is ook niet goedkoop dus.
Zou voor een paar tientjes zelf te vervangen zijn.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RonaldPr
Ik denk dat het voordeliger is om even te zoeken op internet naar redelijke prijzen dan een verlenging van de garantie af te kopen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BarryH
Weet ik, maar zag ik even niet zitten om zelf te doen.

Ik zou dus de volgende keer wel die garantie kopen....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PeterZ(on)
RonaldPr schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 16:22:
[...]

Ik denk dat het voordeliger is om even te zoeken op internet naar redelijke prijzen dan een verlenging van de garantie af te kopen.
Dat denk ik ook, en die garantie is ook nog eens vrij prijzig. @BarryH je hoeft het ook niet zelf te doen, gewoon zelf kopen en in een (universele) garage laten vervangen kan natuurlijk ook.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Meestermaas
Hmm ik ga er eens over nadenken. Een verdamper in een elektrische auto? Wist niet dat die erin zat. Als zoiets kapot gaat kan het wel uit natuurlijk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• zonoskar
  • Laatst online: 18:32

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Elke airco/warmtepomp heeft een verdamper.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DrDeJe
Kodess schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 15:18:
[...]

2 dagen? dan kan je toch nog afzien van de koop })
Ja! Zo is het. Haha. Deze heeft al een nieuwe accu (en met de pomp is niets mis 🤣)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• matroosoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-05 23:55

matroosoft

Lone Christian

Ik denk erover een classic Ioniq te kopen met 3 ton op de teller. Heb al een tijd zitten zoeken naar degradatie en onderhoud maar dat gaat veelal over km-standen rond de 100.000. Weet iemand meer info te vinden over degradatie en onderhoud bij hoge km-standen? Is zoiets nog aan te raden? Auto is van eerste eigenaar.

Rij nu ik een 24kwh Leaf dus qua range zou het alsnog een flinke stap vooruit moeten zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BarryH
@matroosoft
https://www.goingelectric...32&e=1&view=unread#unread

[Voor 8% gewijzigd door BarryH op 09-05-2023 23:25]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18:48
matroosoft schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 23:09:
Ik denk erover een classic Ioniq te kopen met 3 ton op de teller. Heb al een tijd zitten zoeken naar degradatie en onderhoud maar dat gaat veelal over km-standen rond de 100.000. Weet iemand meer info te vinden over degradatie en onderhoud bij hoge km-standen? Is zoiets nog aan te raden? Auto is van eerste eigenaar.

Rij nu ik een 24kwh Leaf dus qua range zou het alsnog een flinke stap vooruit moeten zijn.
Degradatie is zowel tijdgebonden en afhankelijk van de km-stand: weet je, bij dit soort hoge km-standen zal er altijd een aardige degradatie zijn, alleen de vraag is dan. Hoeveel actieradius neem je genoegen mee? Ik heb drie weken geleden een Nissan Leaf uit 2019 met 171.000km op de teller gekocht.

Boven de 200.000km zou ik dan weer niet gedaan hebben, maar dit soort km-standen halen EV's probleemloos. En so what als die Ioniq met 3ton op de teller 20% degradatie heeft? De vraag is ook: 3ton in hoeveel jaar?

Je kunt gaan rekenen: maar als hij veel aan de snellader gezeten heeft, dan is dat nadelig voor de degradatie van het accupakket. Wat mag die auto dan kosten met 3ton op de teller? Het scheelt wel in de aanschaf meestal, dus ik zou er gewoon uitgebreid proef in rijden.

Vraag ze ook de accu helemaal vol te laden! Dan heb je direct een beeld, wat nog van de actieradius over is. Al is dat erg afhankelijk van je eigen rechtervoet, dus als de huidige eigenaar heel zuinig rijdt. Dan zal de GOM een hoge actieradius aangeven. Terwijl als hij snel rijdt, dan is de actieradius ook minder.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

Marco-Peters schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 23:44:
[...]

Vraag ze ook de accu helemaal vol te laden! Dan heb je direct een beeld, wat nog van de actieradius over is.
Hoe accuraat is de GOM van de Ioniq überhaupt? De GOM van mijn Leaf geeft regelmatig 100+ km aan terwijl ik er doorgaans 50km mee kan rijden. Als ik heel zuinig rij 70km.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• BarryH
matroosoft schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 23:48:
[...]

Hoe accuraat is de GOM van de Ioniq überhaupt? De GOM van mijn Leaf geeft regelmatig 100+ km aan terwijl ik er doorgaans 50km mee kan rijden. Als ik heel zuinig rij 70km.
Die klopt vrij goed. Wellicht 10 procent overschatting

Acties:
  • 0Henk 'm!

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

Past hij zich snel aan een je rijstijl? Want ik kan tijdens de testrit niet super lang gaan rijden :)

[Voor 5% gewijzigd door matroosoft op 09-05-2023 23:52]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Marco-Peters
[...]

Weet ik niet, maar het is wel bekend dat je de GOM met een korreltje zout moet nemen. Ik schrik trouwens van dat draadje op dat Duitse forum: is de Hyundai Ioniq, zo'n onbetrouwbare auto of hoezo is er een heel draadje dat over km-standen reparaties gaat _O-

Er is trouwens een gebruiker die beweert dat zijn Ioniq nog 100% SOH heeft, maar ik denk eerder dat de auto gewoon niet de daadwerkelijke SOH rapporteert. Want kom op zeg? Of het accupakket is recent vervangen? Anders gaat die SOH bij 3tob echt geen 100% zijn, dat kan gewoon niet.

Het is wel zo dat accupakketten tegenwoordig minder snel slijten, dan bij de 1 generatie EV's wat toevallig de Nissan Leaf is. Dus je zult waarschijnlijk hoe dan ook, verder komen met sie auto. Dan je huidige Nissan Leaf. Die Ioniq is een 28kwh accu toch?
matroosoft schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 23:52:
Past hij zich snel aan een je rijstijl? Want ik kan tijdens de testrit niet super lang gaan rijden :)
Ik heb geen specifieke ervaring met de Ioniq, maar eigenlijk werkt dit bij alle autos vergelijkbaar: wanneer je een ICE rijdt en je hebt heel zuinig gereden, dan toont hij ook een veel grotere actieradius aan wanneer je voltankt.

Weet je ik zou gewoon kijken: wat geeft die auto aan bij volle batterij? Want veel meer kun je toch niet doen. Er zijn ook mensen die gaan dan een proefrit van 200km doen, maar dat vinden de autoverkopers niet zo leuk.

[Voor 23% gewijzigd door Marco-Peters op 10-05-2023 00:07]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BarryH
matroosoft schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 23:52:
Past zich naar mijn idee aan obv de laatste x00 km

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BarryH
Marco-Peters schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 23:55:
[...]

Weet ik niet, maar het is wel bekend dat je de GOM met een korreltje zout moet nemen. Ik schrik trouwens van dat draadje op dat Duitse forum: is de Hyundai Ioniq, zo'n onbetrouwbare auto of hoezo is er een heel draadje dat over km-standen reparaties gaat _O-

Er is trouwens een gebruiker die beweert dat zijn Ioniq nog 100% SOH heeft, maar ik denk eerder dat de auto gewoon niet de daadwerkelijke SOH rapporteert. Want kom op zeg? Of het accupakket is recent vervangen? Anders gaat die SOH bij 3tob echt geen 100% zijn, dat kan gewoon niet.

Het is wel zo dat accupakketten tegenwoordig minder snel slijten, dan bij de 1 generatie EV's wat toevallig de Nissan Leaf is. Dus je zult waarschijnlijk hoe dan ook, verder komen met sie auto. Dan je huidige Nissan Leaf. Die Ioniq is een 28kwh accu toch?

[...]

Ik heb geen specifieke ervaring met de Ioniq, maar eigenlijk werkt dit bij alle autos vergelijkbaar: wanneer je een ICE rijdt en je hebt heel zuinig gereden, dan toont hij ook een veel grotere actieradius aan wanneer je voltankt.

Weet je ik zou gewoon kijken: wat geeft die auto aan bij volle batterij? Want veel meer kun je toch niet doen. Er zijn ook mensen die gaan dan een proefrit van 200km doen, maar dat vinden de autoverkopers niet zo leuk.
Dat draadje laat eigenlijk zien dat er maar weinig stuk gaat (de eerste 6 jaar)

• Mikkem
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:31
Ik denk erover een classic Ioniq te kopen met 3 ton op de teller.
Als het degene is op Marktplaats; prijs valt me nog tegen gezien de kmstand en het is geen Premium uitvoering, al zeggen ze dat wel.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• PeterZ(on)
[...]

Die is behoorlijk accuraat bij een gelijkblijvende rijstijl. Gaat die rijstijl flink afwijken dan heeft de GOM tijd nodig om weer het juiste bereik aan te geven, gaat wel een paar keer laden overheen. Wat je wel direct ziet is of de afgelegde afstand en de resterende afstand tijdens een rit meer of minder wordt. Ook kun je in het menu bij ECO het historische verbruik zien, is dit rond de 10kWh wat zuinig is of dat het boven de 15kWh is wat denk ik bovengemiddeld is.

Met zo'n hoge kmstand is een auto al behoorlijk afgeschreven en moet de prijs ook zeer aantrekkelijk zijn. Ook zou ik bij zo'n kmstand een lange proefrit eisen, dus volladen tot 100% en dan zo leeg mogelijk rijden.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 30-05 19:19

Shapeshifter

Get it over with

Op die van mij staat 225k en die doet het nog prima :P Ik kwam ook van een 24kWh LEAF en dat was een wereld van verschil.

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

PeterZ(on) schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 07:59:
[...]

Die is behoorlijk accuraat bij een gelijkblijvende rijstijl. Gaat die rijstijl flink afwijken dan heeft de GOM tijd nodig om weer het juiste bereik aan te geven, gaat wel een paar keer laden overheen. Wat je wel direct ziet is of de afgelegde afstand en de resterende afstand tijdens een rit meer of minder wordt. Ook kun je in het menu bij ECO het historische verbruik zien, is dit rond de 10kWh wat zuinig is of dat het boven de 15kWh is wat denk ik bovengemiddeld is.

Met zo'n hoge kmstand is een auto al behoorlijk afgeschreven en moet de prijs ook zeer aantrekkelijk zijn. Ook zou ik bij zo'n kmstand een lange proefrit eisen, dus volladen tot 100% en dan zo leeg mogelijk rijden.
Goede tip om naar de historie te kijken, dan heb ik een beeld waar de GOM op gebaseerd is.
Shapeshifter schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 09:16:
[...]

Op die van mij staat 225k en die doet het nog prima :P Ik kwam ook van een 24kWh LEAF en dat was een wereld van verschil.
Hoeveel bereik heb je gemiddeld nog en bij welke rijomstandigheden?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Kodess
matroosoft schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 09:26:
[...]

Goede tip om naar de historie te kijken, dan heb ik een beeld waar de GOM op gebaseerd is.

[...]

Neem je een OBD dongle mee?
Dan kan je de SoH uitlezen, voltages van de cellen en zien hoeveel fastcharges er zijn gedaan.

ioniq 28kWh - 5135 Wp

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

Kodess schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 09:37:
[...]

Dan kan je de SoH uitlezen, voltages van de cellen en zien hoeveel fastcharges er zijn gedaan.
Ja dat was ik wel van plan. Welke app kan ik het beste gebruiken? Zag iets voorbij komen over EV notify?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PeterZ(on)
matroosoft schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 09:59:
[...]

Ja dat was ik wel van plan. Welke app kan ik het beste gebruiken? Zag iets voorbij komen over EV notify?
en CanIoniq

• Roper
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 30-05 20:43
Leuk geprobeerd, maar het blijft een V&A post

[Voor 76% gewijzigd door Standeman op 10-05-2023 15:18]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 30-05 19:19

Shapeshifter

Get it over with

matroosoft schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 09:26:
Pff, geen idee, voor mijn gevoel nog net zoveel als toen ik er mee begon te rijden. Bij de LEAF merkte ik echt dat het bereik af begon te nemen, bij de Ioniq niet.

Met de Ioniq kon ik op een hele, hele koude dag precies heen en weer naar mijn werk als ik voorzichtig reed (150km ofzo) en dat kan ik nu nog steeds. Op een mooie dag bij normaal rijden misschien 180km ofzo, met voorzichtig rijden misschien 200km? Heb het nooit echt getest omdat ik toch wel kom waar ik moet zijn.

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06:37
Marco-Peters schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 23:55:
[...]

[...]
Ik denk dat je over de SoH een boek kunt schrijven, maar veel zal afhangen van hoe die persoon met de wagen rijdt en hoe vaak deze aan de snellader heeft gehangen. Het voordeel van die oude accus is dat ze, ondanks de simpele luchtkoeling ook niet veel thermisch beheer nodig hadden en hun warmte heel goed konden afgeven. Mede daarom dat ze ook sneller kunnen snelladen dan de recentere versies.

Met rustig rijden en hoofdzakelijk AC laden zie ik niet in waaom de SoH niet nog steeds 100% zou kunnen aangeven. Al is dat vermoedelijk exclusief de buffers boven en onderaan, maar rijdt die persoon vandaag nog altijd even ver op een volle lading als toen deze nieuw was.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• maarte997
Is het niet algemeen geweten dat CarScanner (alvast bij de Ioniq) steeds een SoH van 100% aangeeft? Of hebben andere eigenaars het al anders geweten?
Mijn Ioniq (Premium 2017) heeft 100k km en toont bij dit weer 230km bereik (40% snelweg (110km/u) en 60% lokale wegen (50-70km/u).

• BarryH
Kodess schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 09:37:
[...]

Met welke app kan je het # fastcharges uitlezen?

• Kodess
BarryH schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 12:01:
[...]

Met welke app kan je het # fastcharges uitlezen?
Lang geleden dat ik dat heb gecheckt, volgens mij was het met EV Watchdog?

ioniq 28kWh - 5135 Wp

• Marco-Peters
maarte997 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 11:37:
Is het niet algemeen geweten dat CarScanner (alvast bij de Ioniq) steeds een SoH van 100% aangeeft? Of hebben andere eigenaars het al anders geweten?
Mijn Ioniq (Premium 2017) heeft 100k km en toont bij dit weer 230km bereik (40% snelweg (110km/u) en 60% lokale wegen (50-70km/u).
Kan het niet gewoon zo zijn, dat je met een OBD2 dongle simpelweg niet betrouwbaar de SOH kan uitlezen? Een SOH is nieuw hoger dan 100% dus waarom, toont die app enkel 100% of niet 105% of 97% zeg maar?

Mij lijkt het zelfs dat die carscanner een standaard waarde laat zien: want Kia is helemaal niet zo open, over de SOH van het batterij pakket. Anders kon je daar wel een schatting van zien in het instrumentarium, wat niet gaat bij Kia? Correct me if I'm wrong?

Weet je er wordt wel erg veel vertrouw op OBD2 dongles van € 5 tot € 10 totaal, daar zou ik mij persoonlijk niet blind op staren. En die Chinese OBD2 dongles kunnen in het ergste geval, je ECU beschadigen. Daarom zou ik niet zo snel een OBD2 dongle in zo'n dure auto gebruiken.

Eigenlijk zou je een EV moeten proefrijden met dit hondenweer: of wanneer het niet zo warm is, want met het warme weer komen EV's natuurlijk het verst. Maar je rijdt ook weleens als het kouder is of regent en dan is actieradius een stukje minder.

[Voor 9% gewijzigd door Marco-Peters op 10-05-2023 12:20]

• BarryH
maarte997 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 11:37:
Er wordt ook weleens lager gemeten (Zie goingelectric topic) en @Blokker_1999 had - dacht ik - ook een tijd 95%, wat daarna weer naar 100% ging

• RonaldPr
Mikkem schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 07:18:
[...]

Als het degene is op Marktplaats; prijs valt me nog tegen gezien de kmstand en het is geen Premium uitvoering, al zeggen ze dat wel.
Inderdaad geen premium en ook nog ex. btw zogenaamd een scherpe prijs, er komt dus nog 21% bij.

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

RonaldPr schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 18:13:
[...]

Inderdaad geen premium en ook nog ex. btw zogenaamd een scherpe prijs, er komt dus nog 21% bij.
Ja ik vond het al raar dat hij stoffen bekleding had, dat is alleen bij de comfort, toch?

Nu geef ik niet zo zeer om de premium, volgens mij is dat enkel bekleding, elektrische bedienbare stoelen en glazen dak. Of zit daar meer in?

Ja met de BTW is het 15.250.

• Marco-Peters
Dat valt toch wel mee € 15250 of is dat met de subsidie er vanaf getrokken? Ik weet verder niet wat voor bouwjaar het is? Maar € 15000 kan best marktconform zijn: occasion prijzen zijn simpelweg enorm gestegen, soms lijkt het ook wel zo dat de subsidie hiervoor verantwoordelijk is _O-

Tijdens mijn zoektocht heb ik ook een EV gezien met bijna 300k op de teller, die had een vraagprijs van € 9000 ofzo. Was bouwjaar 2017 en directe concurrent van deze auto: maar uitgeleefd dat die auto uitzag.

[Voor 26% gewijzigd door Marco-Peters op 10-05-2023 19:25]

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

Marco-Peters schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 19:21:
Dat valt toch wel mee € 15250 of is dat met de subsidie er vanaf getrokken? Ik weet verder niet wat voor bouwjaar het is? Maar € 15000 kan best marktconform zijn: occasion prijzen zijn simpelweg enorm gestegen, soms lijkt het ook wel zo dat de subsidie hiervoor verantwoordelijk is _O-

Tijdens mijn zoektocht heb ik ook een EV gezien met bijna 300k op de teller, die had een vraagprijs van € 9000 ofzo. Was bouwjaar 2017 en directe concurrent van deze auto: maar uitgeleefd dat die auto uitzag.
Daar gaat de subsidie nog van af. Dus dan wordt het 13.250.

• Marco-Peters
matroosoft schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 19:34:
[...]

Daar gaat de subsidie nog van af. Dus dan wordt het 13.250.
Ik kan die hele advertentie niet vinden: maar denk dat die prijs wel redelijk marktconform zal zijn, al moet ik zeggen dat ik een bloedhekel heb aan autohandelaren die zonder btw adverteren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

Marco-Peters schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 19:44:
[...]

Ik kan die hele advertentie niet vinden: maar denk dat die prijs wel redelijk marktconform zal zijn, al moet ik zeggen dat ik een bloedhekel heb aan autohandelaren die zonder btw adverteren.
https://link.marktplaats.nl/m1965223383

Wat betreft BTW, helemaal met je eens. Meen dat één van de platforms het sinds een jaar of wat verbied. Sindsdien lijkt het op Marktplaats wel minder te gebeuren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Marco-Peters
matroosoft schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 19:48:
[...]

Wat betreft BTW, helemaal met je eens. Meen dat één van de platforms het sinds een jaar of wat verbied. Sindsdien lijkt het op Marktplaats wel minder te gebeuren.
De auto ziet wel nog heel netjes uit: voor bouwjaar 2017 denk ik dat ie met deze km-stand eigenlijk goedkoper had moeten zijn, maar dit is wat je krijgt als particulieren subsidie op EV's kunnen krijgen. Verkoper verhoogd zijn prijs dan gewoon met € 2000 _O- Aan de andere kant, het is gewoon een gewilde auto en dat doet wat met de prijs.

Nee ik zou deze niet kopen, met zo'n hoge km-stand en geen premium uitvoering is hij toch best nog aan de prijs. Als je dan toch een EV met hoge km-stand overweegt te kopen, waarom dan niet direct de meest luxe versie met alles erop en eraan oOo

Het is trouwens ook gewoon psychologie: vroeger vond men 100k veel, tegenwoordig stelt 200k eigenlijk niets voor. Vooral bij EV's die halen dit soort km-stande fluitend met vrijwel geen onderhoud. Ik zou wel echt een lange proefrit doen als het gaat, alleen dit blijft wel lastig.

Een auto kopen is ook een stukje emotie, want je gaat er uiteindelijk toch vele jaren in rijden.

[Voor 3% gewijzigd door Marco-Peters op 10-05-2023 19:58]

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

Marco-Peters schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 19:56:
[...]

De auto ziet wel nog heel netjes uit: voor bouwjaar 2017 denk ik dat ie met deze km-stand eigenlijk goedkoper had moeten zijn, maar dit is wat je krijgt als particulieren subsidie op EV's kunnen krijgen. Verkoper verhoogd zijn prijs dan gewoon met € 2000 _O- Aan de andere kant, het is gewoon een gewilde auto en dat doet wat met de prijs.

Nee ik zou deze niet kopen, met zo'n hoge km-stand en geen premium uitvoering is hij toch best nog aan de prijs. Als je dan toch een EV met hoge km-stand overweegt te kopen, waarom dan niet direct de meest luxe versie met alles erop en eraan oOo

Het is trouwens ook gewoon psychologie: vroeger vond men 100k veel, tegenwoordig stelt 200k eigenlijk niets voor. Vooral bij EV's die halen dit soort km-stande fluitend met vrijwel geen onderhoud. Ik zou wel echt een lange proefrit doen als het gaat, alleen dit blijft wel lastig.

Een auto kopen is ook een stukje emotie, want je gaat er uiteindelijk toch vele jaren in rijden.
Dit is dan de eerstvolgende optie qua prijs.

https://link.marktplaats.nl/m1970335864

Stuk minder kms en wel Premium. Is niet heel veel duurder maar die geeft een stuk minder terug voor de Leaf. De garage is ook een stuk minder goed beoordeeld, vind ik ook wel belangrijk.

Voor de eerstgenoemde moet ik (ex subsidie) 8500 bijbetalen. Voor deze 10900. Voor eigenlijk alle andere Ioniqs zal dat rond de 12000 zijn.

• PeterZ(on)
matroosoft schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 19:48:
[...]

Staat op dat kenteken nog wel een terugroepactie open vanwege de massakabel.

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

PeterZ(on) schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 20:14:
[...]

Goed gespot. Vroeg me af, zie je dat bij alle Ioniqs of alleen bij degene waar hij nog niet uitgevoerd is?

• Marco-Peters
Ik zou ook niet zo snel een auto kopen bij een garage welke twijfelachtige beoordelingen heeft. Maar die auto die je net deelde, ziet echt veel beter uit dan die niet premium uitvoering. Bouwjaar 2018 is ook weer een jaartje jonger.

Maja inruil is wel een dingetje: dat had ik met mijn vorige auto ook, toen ik ging proefrijden in een EV van bouwjaar 2017 met 150k op de teller. Toen zei de verkoper: het is of € 500 korting of inruilen.....

Ik ben maar wat blij dat ik niet zelf mijn oude auto ben gaan verkopen, want hij staat nu al bijna een maand ergens in Nederland te koop. Maar € 16000 vind ik voor die premium uitvoering een hele schappelijke prijs. De reden dat ik uiteindelijk voor een Nissan Leaf Tekna ben gegaan, is simpelweg omdat die luxer uitgevoerd zijn en pro-pilot en 360 graden cameras heeft.

Naar deze autos heb ik ook gekeken, maar het zijn allemaal moment opnames: aanbod verschilt gewoon per dag, week en maand. Maar aftersales is ook iets waard. Als een garage een slechte reputatie heeft, dan zou ik ook twijfelen gaan. Je moet ook echt tijdens het proefrijden zoveel mogelijk functionaliteit uitproberen, want ookal heeft de auto een betrouwbare reputatie.

Kan toch zijn dat bijvoorbeeld de cruisecontrol stuk is, of de airco. Of dat de claxon telkens afgaat, wanneer je de cruisecontrol probeert aan te zetten 8)7 Ik heb mij toen bedankt en niet eens gewacht, tot ze mij de inruilprijs vertelde. Want ik wist gewoon, deze auto moet ik laten staan.

[Voor 17% gewijzigd door Marco-Peters op 10-05-2023 20:20]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PeterZ(on)
matroosoft schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 20:15:
[...]

Goed gespot. Vroeg me af, zie je dat bij alle Ioniqs of alleen bij degene waar hij nog niet uitgevoerd is?
Kun je op de RDW site zien, bij deze staat die open/nog niet uitgevoerd. Bij die van mij staat helemaal niets/dus uitgevoerd.

• BarryH
matroosoft schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 20:15:
[...]

Als het een taxi is geweest, dan zijn er beperkingen aan de fabrieksgarantie....

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

BarryH schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 20:18:
[...]

Als het een taxi is geweest, dan zijn er beperkingen aan de fabrieksgarantie....
Mja met 3 ton op de teller zal er niet veel garantie meer op zitten denk ik, of is dat niet km gebonden? De accu garantie sowieso maar tot 160k.

En er is maar 1 particuliere eigenaar geweest dus ik zat meer aan private lease te denken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BarryH
@matroosoft Als de auto nog geen 5 jaar oud is, zit er volgens mij nog garantie op

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mikkem
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:31
[...]

En dat zal dan ook betekenen dat deze Ioniq al heel lang geen dealer meer gezien heeft.
Wanneer je gaat kijken naar de auto dan even checken welke firmware deze heeft.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Curapica
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 11:17
[...]

Dat hebben heel veel IONIQs van die batch. (Mijne had het ook).
Sommige hadden zelfs 2 terugroep acties om iets te vervangen.

Afspraak maken bij de garage en het wordt vervangen met een uurtje. (Je zou denken dat de garage die het verkoopt het zelf zou doen mja...)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• rested
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 30-05 19:41
Die op marktplaats is een comfort en de aanbieder weet het, de stoelen staan erop maar de knoppen onder de automaat, voor stoel en stuurverwarming staan niet op foto (wel als opties).

als er hier al over gelogen wordt, zou ik het niet aandurven er vanuit te gaan dat de rest wel goed zou zijn.

Je zou hem onafhankelijk na kunnen laten kijken of in elk geval vragen of de aanbieder hiermee akkoord gaat, zo ja heb je nog kans, ik zou op z'n minst met een knappe odb2 scanner zoals odblink de batterij en 12v accu uitlezen.

Als de state of health 100% is betekend dat dat de cellen met de laagste en hoogste spanning maximaal 0.02v afwijken van elkaar (wat je wilt hebben want met een te groot verschil zal deze uiteindelijk stoppen met werken), dit zegt niets over de degradatie van je rijbereik, hiervoor zou je inderdaad een lange proefrit voor moeten maken.

mijn advies is, shop verder

• RonaldPr
matroosoft schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 20:04:
[...]

Dit is dan de eerstvolgende optie qua prijs.

https://link.marktplaats.nl/m1970335864

Stuk minder kms en wel Premium. Is niet heel veel duurder maar die geeft een stuk minder terug voor de Leaf. De garage is ook een stuk minder goed beoordeeld, vind ik ook wel belangrijk.

Voor de eerstgenoemde moet ik (ex subsidie) 8500 bijbetalen. Voor deze 10900. Voor eigenlijk alle andere Ioniqs zal dat rond de 12000 zijn.
Dan zou ik zeker voor de echte premium gaan, deze behoud ook meer zijn waarde door de veel lagere km. stand en de premium heeft veel nuttige extra’s, stuurverwarming is ook wel prettig o.a.
Misschien de andere inruilprijs op tafel leggen?
Maar het verschil valt me nog mee.

En het lijkt me geen Beun de Haas bedrijf.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PeterZ(on)
RonaldPr schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 09:59:
[...]

Dan zou ik zeker voor de echte premium gaan, deze behoud ook meer zijn waarde door de veel lagere km. stand en de premium heeft veel nuttige extra’s, stuurverwarming is ook wel prettig o.a.
Misschien de andere inruilprijs op tafel leggen?
Maar het verschil valt me nog mee.

En het lijkt me geen Beun de Haas bedrijf.
De reviews van dat bedrijf zijn o.a. op trustpilot toch een stuk slechter dan die andere, voor wat het waard is natuurlijk. Ik koop zelf het liefst toch bij een officiële dealer, hoewel dat ook geen garantie is voor eerlijk zaken doen.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

matroosoft schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 18:53:
[...]

Ja ik vond het al raar dat hij stoffen bekleding had, dat is alleen bij de comfort, toch?

Nu geef ik niet zo zeer om de premium, volgens mij is dat enkel bekleding, elektrische bedienbare stoelen en glazen dak. Of zit daar meer in?
Even uit mijn hoofd:

-lederen bekleding
-LED koplampen (grootlicht wel halogeen maar simpel te vervangen door LED)
-open dak
-stoelverwarming (en in MY2018 zelfs gekoeld, alle andere jaren hebben dit niet tenzij import)
-dode hoek detectie
-rear-cross traffic alert
-mirror dipping bij achteruit rijden

IMO zeker de moeite waard om voor een Premium te gaan.

• Kodess
Arfman schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 11:58:
[...]

Even uit mijn hoofd:

-lederen bekleding
-open dak
-stoelverwarming (en in MY2018 zelfs gekoeld, alle andere jaren hebben dit niet tenzij import)
-dode hoek detectie

Die veiligheids dingen zijn toch ook op de comfort? Ik kan me herinneren dat ze rearcross en dode hoek ook op comfort hadden... niet?

ioniq 28kWh - 5135 Wp

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online
Kodess schreef op maandag 8 mei 2023 @ 17:27:
[...]

Tja dit was een eenmalige rit. Ik verwacht maar eens in de 5 ~ 6 jaar zoveel naar de stort te moeten brengen.
Dus heb niets geregeld voor de rit. Ook niet het bijhouden van het energieverbruik.
Als ik nu kijk in de boordcomputer staat er voor die dag 13,8 kWh per 100 km. Maar dat is over 120 km die die dag is gereden, waarvan max 40km met aanhanger is, voornamelijk op max 70km/u wegen.

Heb wel met mijn duitse buurman overlegd hoe het importeren/exporteren zou kunnen werken. We kwamen uit op een bedrag van 500 euro en 1 a 2 dagen werk. (overzetten op zijn naam, naar duitsland rijden en laten keuren, weer terug overzetten en weer bij het rdw laten keuren).

Je kan bij ECO rijden via de EV knop een hele rit registratie opvragen met gebruik. Misschien kan je de rit nog terug vinden?

Specs

• PeterZ(on)
Arfman schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 11:58:
[...]

Even uit mijn hoofd:

-lederen bekleding
-open dak
-dode hoek detectie

Voor mij is de Premium uitvoering zeker niet de moeite waard vooral die kunstlederen bekleding wil ik niet hebben. Koud in de winter en zweten in zomer, dus met stoffen bekleding heb je die ventilatie en verwarming niet nodig. Al die extra's zijn voor mij niet essentieel en zou een aantrekkelijke Comfort uitvoering daarom zeker niet laten staan. Nog een nadeel is de hogere prijs, dus hogere verzekeringspremie.

• FranDaMan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:05
PeterZ(on) schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 13:03:
[...]

Voor mij is de Premium uitvoering zeker niet de moeite waard vooral die kunstlederen bekleding wil ik niet hebben. Koud in de winter en zweten in zomer, dus met stoffen bekleding heb je die ventilatie en verwarming niet nodig. Al die extra's zijn voor mij niet essentieel en zou een aantrekkelijke Comfort uitvoering daarom zeker niet laten staan. Nog een nadeel is de hogere prijs, dus hogere verzekeringspremie.
nog nooit last gehad van zweten in de zomer ? Stuurverwarming is zooooo lekker in de winter.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Roper
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 30-05 20:43
Zelf vind ik de elektrische stoelverstelling met geheugenfunctie onmisbaar... als je de enige bent die in de auto rijdt misschien niet, maar anders is dat erg fijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DrDeJe
[...]

Ti's natuurlijk allemaal heel persoonlijk maar ik ben het geheel eens met @FranDaMan --> Nog nooit last van gehad. Koud in de winter en zweterig in de zomer klopt verre van (in mijn bescheiden beleving).
In de winter, als ik alleen ben, kan ik de verwarming uit laten en alleen mijn stoel verwarmen. Heb ik een top ritje naar het werk en kost niet veel meer. (Anders dan dat ik de auto door de verwarming laat verwarmen - ook al gebruik ik "driver only").
En dat geheugen voor de stoelen: Top!!!!! Zeker als je zelf wat langer bent (en in mijn geval, m'n partner wat korter.

Maar nog maals hoor. Blijft allemaal heel persoonlijk. :-)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• zonoskar
  • Laatst online: 18:32

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

[...]

De koplampen van de premium zijn zoveel beter dan de comfort, alleen dat al is een reden. Ik heb helaas de comfort. Ik heb LED lampen geprobeerd en hoewel ze beter zijn, zijn ze eigenlijk niet legaal, dus maar weer verwijderd.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Zweten in de zomer in de Premium? Dan zet je de stoelventilatie aan. Zou echt niet meer zonder willen. En ja, de stuurverwarming is ideaal.

Hyundai Kona, Hyundai Ioniq electric in bezit

• Kodess
houthakker schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 12:25:
[...]

Je kan bij ECO rijden via de EV knop een hele rit registratie opvragen met gebruik. Misschien kan je de rit nog terug vinden?
Die zegt dus 1 rit op die dag, 150km met een verbruik van 13,8 kWh per 100 km

ioniq 28kWh - 5135 Wp

• Arfman

Arfman

Drome!

Kodess schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 12:03:
[...]

Die veiligheids dingen zijn toch ook op de comfort? Ik kan me herinneren dat ze rearcross en dode hoek ook op comfort hadden... niet?
Nee, dit zitten echt alleen op de Premium. Naast, zoals aangegeven, ook de geheugenfunctie voor stoelen en stuurverwarming. Dat is echt goddelijk in de winter :P /verwend

• Marco-Peters
zonoskar schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 13:25:
[...]

De koplampen van de premium zijn zoveel beter dan de comfort, alleen dat al is een reden. Ik heb helaas de comfort. Ik heb LED lampen geprobeerd en hoewel ze beter zijn, zijn ze eigenlijk niet legaal, dus maar weer verwijderd.
En toch komt je auto er mee door de APK in Nederland, vlak voordat ik mijn oude auto inruilde werd de auto nog goed gekeurd met een hele rits aan achteraf ingebouwde LED verlichting. Leuk voor de nieuwe eigenaar, als blijkt dat die Chinese LED lampjes toch niet zo'n lange levensduur hebben.

• Kodess
Arfman schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 14:47:
[...]

Nee, dit zitten echt alleen op de Premium. Naast, zoals aangegeven, ook de geheugenfunctie voor stoelen en stuurverwarming. Dat is echt goddelijk in de winter :P /verwend
ben ik blij dat ik toch voor de premium ben gegaan dan :D
Alleen jammer dat mij de dip van de spiegels bij 1 spiegel hem niet meer goed terug zet.
En dat de geheugen functie de stoel niet meer in de juiste positie zet (van hoe dichtbij het stuur zeg maar) dus mijn geheugen functie zet de stoel bijna geheel naar achter, maar nu met een maxicosi erachter wil ik hem iets naar voren. Hoe vaak ik hem ook SET, hij zet hem weer ver naar achter :'(

ioniq 28kWh - 5135 Wp

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:47
Kodess schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 15:07:
[...]

ben ik blij dat ik toch voor de premium ben gegaan dan :D
Alleen jammer dat mij de dip van de spiegels bij 1 spiegel hem niet meer goed terug zet.
En dat de geheugen functie de stoel niet meer in de juiste positie zet (van hoe dichtbij het stuur zeg maar) dus mijn geheugen functie zet de stoel bijna geheel naar achter, maar nu met een maxicosi erachter wil ik hem iets naar voren. Hoe vaak ik hem ook SET, hij zet hem weer ver naar achter :'(
Dat kun je volgens mij bij comfort instelling doen, er zit daar een optie voor comfort stoel of comfort instappen, weet niet precies hoe die heet. Daarmee kun je aangeven of de stoel ver of mider ver naar achteren gaat (als ik het goed heb)
Dus in het menu op je dashboard waar je met je stuur in kunt rommelen, daar moet je (als je auto in P staat) even in kijken

Hyundai Ioniq 28kWh, 3250Wp AEG PV2800, 3.5 kW Daikin Ururu Sarara, Homeautomation by Homey

Pagina: 1 ... 138 139 140 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee