Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zerocool
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-07 20:05
Onlangs de 160.000km beurt laten doen, inclusief remolie; 340 euro.....
Voorlopig was dit dan ook mijn laatste dealerbeurt, hij is uit de garantie, en veel softwareupdates zullen er niet meer komen.....banden en filters kan ik ook zelf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarte997
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:48
zerocool schreef op maandag 17 april 2023 @ 13:31:
Voorlopig was dit dan ook mijn laatste dealerbeurt, hij is uit de garantie, en veel softwareupdates zullen er niet meer komen.....banden en filters kan ik ook zelf...
Was remvloeistof vervangen om de 2 jaar geen belangrijke?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerocool
Ik heb de auto nu twee jaar, en daarvoor was het onduidelijk wanneer het voor de laatste keer gedaan was. Remolie vervangen was 100 eur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarte997
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:48
zerocool schreef op maandag 17 april 2023 @ 15:09:
Ik heb de auto nu twee jaar, en daarvoor was het onduidelijk wanneer het voor de laatste keer gedaan was. Remolie vervangen was 100 eur
Ga je daarvoor naar de merkgarage? En vraag je enkel het vervangen van de remvloeistof? Niet voor onderhoud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:43
zerocool schreef op maandag 17 april 2023 @ 13:31:
Ik vind het voordeel van het dealer onderhoud cf schema dat ik geen Anwb ww met Europa dekking en thuishulp nodig heb

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
En natuurlijk vervang ik zelf banden, interieur filter en vul ruitenwisser vloeistof bij

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerocool
maarte997 schreef op maandag 17 april 2023 @ 18:11:
[...]

Ga je daarvoor naar de merkgarage? En vraag je enkel het vervangen van de remvloeistof? Niet voor onderhoud?
Nee, was een normale beurt inclusief remolie. Maar wel de laatste daar, omdat nu de garantie is afgelopen van 5 jaar. Daarom moest ik daar wel heen voor de beurten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:49
zerocool schreef op maandag 17 april 2023 @ 20:51:
[...]

Nee, was een normale beurt inclusief remolie. Maar wel de laatste daar, omdat nu de garantie is afgelopen van 5 jaar. Daarom moest ik daar wel heen voor de beurten....
Moeten is een groot woord. Vertrouwen hebben in je dealer kan vaak al heel veel helpen. Sowieso, als ze garantie bieden moeten ze kunnen aantonen dat het gebrek aan onderhoud de oorzaak is dat een defect ontstaan is. De mijne heb ik ook 4 jaar zelf onderhouden, toch heeft men geen enkel probleem gegeven toen ze na 3,5 jaar de laadpoort onder garantie hebben vervangen alsook de bestaande terugroepacties hebben uitgevoerd.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 28-07 22:46
Philos31 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 22:29:
Weet iemand een zekering die altijd power heeft?
IK heb een dashcam ingebouwd met parkeeroptie, en die heeft altijd power nodig, maar ik kan geen zekering vinden die altijd aan is.
Oude post, excuses daarvoor :) maar even in het algemeen over een dashcam in de Hyundai Ioniq electric, en dan in voornamelijk de Premium trim.

Deze zijn namelijk uitgerust met een automatisch dimmende achteruitkijkspiegel. Die stroom nodig heeft. Je hebt dus een 12v draadje al bij je spiegel zitten in dat geval.

Net even bij de mijne gekeken: je haalt heel simpel het dikkere zwarte kapje naar beneden waarna er een stekkertje tevoorschijn komt. Dit is een 10-pin aansluiting waar maar 3 draadjes door lopen.
Die zijn dan wel 12v, maar worden wel mooi ingeschakeld bij het starten van de auto :)

Ik vond online dit adaptertje: https://dongar.tech/products/hyundaikia wat er mooi tussen gepropt kan worden. Zo krijg je een handige usb aansluiting achter je achteruitkijkspiegel die inschakelt als de auto aan staat.
Oftewel, zonder dingen open te halen, zonder zekeringen te piggybacken, een usb kabel voor je dashcam *O*

Kabeltje komt helaas pas volgende week om echt te testen, maar heb nu wel tijd om een goeie dashcam uit te zoeken.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-07 23:35

Arfman

Drome!

DrDeJe schreef op zondag 5 februari 2023 @ 20:55:
[...]

Denk zoiets?
NOVSIGHT 9005 HB3 LED Koplamp Lampen 55W/Paar 10000LM 6000K Auto Vervangingslampen van Halogeen en Xenon Kit 2 Lampen https://amzn.eu/d/8A8YEGF
Wilde nog even melden dat ik afgelopen weekend mijn grootlicht halogeen lampen in mijn Ioniq Premium vervangen heb door deze Novsight lampen. Wat een verschil! Installatie was best makkelijk behalve de linkerkoplamp, daar zit de vulopening van de ruitewisservloeistof echt in de weg maar het is gelukt. Ook geen errors op de boordcomputer of andere gekke dingen gemerkt, het was plug and play.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Methew
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Arfman schreef op donderdag 20 april 2023 @ 11:53:
[...]

Wilde nog even melden dat ik afgelopen weekend mijn grootlicht halogeen lampen in mijn Ioniq Premium vervangen heb door deze Novsight lampen. Wat een verschil! Installatie was best makkelijk behalve de linkerkoplamp, daar zit de vulopening van de ruitewisservloeistof echt in de weg maar het is gelukt. Ook geen errors op de boordcomputer of andere gekke dingen gemerkt, het was plug and play.
Dat is mijn ervaring ook, ik heb filmpjes gemaakt voor een na maar de videomontage laat nogal op zich wachten 8)7

Hyundai Ioniq 28kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerocool
Richh schreef op woensdag 19 april 2023 @ 18:26:
[...]

Oude post, excuses daarvoor :) maar even in het algemeen over een dashcam in de Hyundai Ioniq electric, en dan in voornamelijk de Premium trim.

Deze zijn namelijk uitgerust met een automatisch dimmende achteruitkijkspiegel. Die stroom nodig heeft. Je hebt dus een 12v draadje al bij je spiegel zitten in dat geval.

Net even bij de mijne gekeken: je haalt heel simpel het dikkere zwarte kapje naar beneden waarna er een stekkertje tevoorschijn komt. Dit is een 10-pin aansluiting waar maar 3 draadjes door lopen.
Die zijn dan wel 12v, maar worden wel mooi ingeschakeld bij het starten van de auto :)

Ik vond online dit adaptertje: https://dongar.tech/products/hyundaikia wat er mooi tussen gepropt kan worden. Zo krijg je een handige usb aansluiting achter je achteruitkijkspiegel die inschakelt als de auto aan staat.
Oftewel, zonder dingen open te halen, zonder zekeringen te piggybacken, een usb kabel voor je dashcam *O*

Kabeltje komt helaas pas volgende week om echt te testen, maar heb nu wel tijd om een goeie dashcam uit te zoeken.
Heel interessant! Ik ben heel benieuwd welke camera je gaat kiezen, wil je dat laten weten? En hoe bestel je deze in Europa?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
zerocool schreef op donderdag 20 april 2023 @ 16:42:
[...]

Heel interessant! Ik ben heel benieuwd welke camera je gaat kiezen, wil je dat laten weten?
Nou... dat vind ik nog best lastig. Zijn er best wat te vinden in dit topic waaronder bijvoorbeeld een Viovo A119. Maar die vind ik best groot. Ik overwoog daarom uitvoering: Garmin Dash cam mini 2, maar na het zien van deze video is de conclusie eigenlijk dat alle dashcams ongeveer hetzelfde zijn en de kwaliteit eigenlijk 'achterhaald' is :P

Het is blijkbaar mogelijk om een GoPro te flashen zodat 'ie bij het verkrijgen van energie direct start. Denk dat ik dat eerst eens ga proberen.
En hoe bestel je deze in Europa?
Site heeft een linkje naar Amazon US, die shippen naar Nederland. over de prijs zullen we het maar niet hebben

Heb ook overwogen om het zelf te fabriceren. Volgens mij is het namelijk dit stekkertje (ja: dat stekkertje vinden was een uitdaging, eigenlijk wil je er een 3d print van...) (moet je dus male+female hebben) met zoiets eraan vast.
Maar: dat betekent maandenlang wachten en het zal vervolgens vast niet in 1x goed gaan :+ ik dacht laat ik het origineel eerst maar eens testen, misschien dat iemand in dit topic daarmee voldoende geïnspireerd zal worden om het zelf na te bouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zerocool
Thanks. Hier ook nog een draadje: https://www.ioniqforum.co...ng-homelink-mirror.39964/

Ik heb hem besteld bij Amazon in de VS, en ga denk ik voor de Viofo A119 Mini :9~

[ Voor 23% gewijzigd door zerocool op 20-04-2023 20:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Ioniq geïnteresseerde hier!

Een hoop ingelezen op het forum en al mogen proefrijden bij een vriendelijke mede-topic genoot hier met een mooie rooie wagen. Helaas voor hem ben ik van het persoonstype dat eerst oneindig alles gaat overdenken en herkauwen voor ik iets koop, dus zodoende de rest van de Ioniq markt ook even aan het uitzoeken ;)

Dus in het kader van 'due diligence' voor zo'n grote uitgave, zojuist contact gehad met een dealer die mij net de volgende foto's van uitlezing van de accu van een andere Ioniq stuurde.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/48dBd9TQyAJiuySMx61TQ-Rhn4g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hx1WDP2yTgZCOP7tsHAMQx68.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NLlSru9fhRYyk-s4EcNkJ6OaBv0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PSTeH1YlnqUhTES6Z7B9dVWu.jpg?f=fotoalbum_large
Als ik het goed interpreteer zie ik:
- Een vereenvoudigde weergave die van álle cellen alleen de hoogste, en de laagste waarde laat zien (en gemiddelde hiervan, maar minder interessant)
- Deze hoogste en laagste waarde verschillen niks (identiek)
- De absolute waarde 4175.0 zegt alleen maar dat de accu bijna vol zou moeten zijn
- De conclusie zou dan zijn dat omdat er geen verschil zit in de cellen, de accu in goede conditie is

Is zo'n conclusie te trekken of moet hij méér voor me uitlezen? De SoH wordt hier helemaal niet genoemd, bijvoorbeeld.
Kundig inzicht wordt gewaardeerd :o

OC / CM - Begint eer ge Bezint

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:31
Ik zou sowieso de celspanning bij 100% SoC en zeg bij 5% SoC willen weten. Kijk bijvoorbeeld op YT bij Autoweek waar ze met Avillo dit testen. Is hier eerder door mij of iemand anders al eens gelinkt dacht ik.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

Scatman_II

R9500 Pro >:)

PeterZ(on) schreef op donderdag 20 april 2023 @ 20:32:
Ik zou sowieso de celspanning bij 100% SoC en zeg bij 5% SoC willen weten. Kijk bijvoorbeeld op YT bij Autoweek waar ze met Avillo dit testen. Is hier eerder door mij of iemand anders al eens gelinkt dacht ik.
Als ik het filmpje kijk begrijp ik daar uit dat een verschil in celvoltages iets zegt, maar helemaal los staat van de effectief beschikbare lading. In het filmpje is dat verschil in cellading met name onderin zichtbaar, geldt dat altijd?
Is het sterk aan te raden zo'n Aviloo test te doen? Je krijgt een testkit en je moet zelf 200 km maken dan begrijp ik, dat is best 'tijdsintensief', zegmaar :)
Heeft iemand dit daadwerkelijk gedaan voor aanschaf?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zb3qyfGVkO7_X6YFRMkivR5rCmY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nTIrRC5YmsnjRNpRoltuOWKE.png?f=fotoalbum_large

OC / CM - Begint eer ge Bezint

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:31
Scatman_II schreef op donderdag 20 april 2023 @ 20:48:
[...]

Als ik het filmpje kijk begrijp ik daar uit dat een verschil in celvoltages iets zegt, maar helemaal los staat van de effectief beschikbare lading. In het filmpje is dat verschil in cellading met name onderin zichtbaar, geldt dat altijd?
Is het sterk aan te raden zo'n Aviloo test te doen? Je krijgt een testkit en je moet zelf 200 km maken dan begrijp ik, dat is best 'tijdsintensief', zegmaar :)
Heeft iemand dit daadwerkelijk gedaan voor aanschaf?

[Afbeelding]
Het voltage zegt in die zin iets over de beschikbare lading dat als het voltage van 1 cel onder een bepaalde waarde komt, en dat is meestal aan de onderkant, de accu niet meer levert.

Of je zo'n test moet doen hangt er vanaf hoe je daar zelf tegenaan kijkt. Je zou ook zelf kunnen testen met CanIoniq waarmee je heel eenvoudig de celspanning kunt volgen. Kost natuurlijk ook tijd, net als zoeken op internet en fora naar info.

Toen ik hem in 2019 kocht ben ik afgegaan op de SOH die de dealer gaf. Nu zou ik denk meer doen.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holgersson
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Ik denk dat ik een probleem met m'n Ioniq (Premium) uit 2018 (28kWh) heb: hij maakt een ratelend geluid. Het is hoorbaar als de auto stilstaat (en nog aan), dus volgens mij heeft het niets met de motor te maken. Toen ik de verwarming/airco helemaal uitschakelde, stopte het geratel meteen. Het geluid komt onder de motorkap vandaan. Kan het de warmtepomp zijn, of zit daar ook een ventilator die misschien ratelt?

Ik heb het geluid proberen op te nemen, maar het geratel is niet heel goed hoorbaar en je hoort nog wat wind:
https://whyp.it/tracks/90988/opname?token=8HhK8

Ik sta open voor advies, voor ik naar de garage stap...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakko
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 13:51
@Holgersson Het kan misschien zo simpel zijn als een blaadje wat voorbij je interieurfilter is gevallen, hebben ik en meer mensen al eens gehad (zoek maar eens op "blaadje" in het topic). Wordt het ratelen harder bij een hogere ventilatorstand? Ik heb hier verteld hoe je het oplost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjabba1979
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 28-07 19:23
Ik heb sinds enkele dagen een veerpootbrug geplaatst (Luxon Sharkracing). Nu heb ik al 18 inch wielen 225 brede banden dus de wegligging was al beter naar mijn mening. Echter bij rotondes en bochten vond ik de neus behoorlijk overhangen. Nu weet ik dat stabilisator stangen meer doen tegen overhang maar dat kost vind ik weer aardig wat comfort. De veerpootbrug is voor mij een mooie middenweg. Dat overdreven neigen naar overstuur bij scherpe draaien is een stuk opgeschoven en dus niet meer merkbaar bij gewoon lekker rijden. Ook het ik het idee dat de rechtuit stabiliteit rustig/strakker is.
Montage vereist wel het verwijderen van de parafaan (valt mee..) en onder de parafaan zit een soort bakje om water van de ruitenwisser te routeren. Deze moet je of een stukje weghalen of vervormen. Zelf heb ik hem met een hittefohn verwarmt en verbogen zodat die over de veerpootbrug past.

PS Ik heb eerst de verkeerd toegezonden gekregen, namelijk voor de Ioniq 5, gezien de hoge douanekosten en verzending (vanuit Korea) mocht ik van de verkoper die tegen gereduceerd tarief doorverkopen of als hij een order heeft krijg ik het verzoek hem door te sturen. Maar wellicht dat een Ioniq 5 rijder van hier hem wel wilt overnemen, maar hoe kan ik dat het beste/legaal op dit forum posten? Staat al op marktplaats.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Richh
Follow-up op het dashcam kabeltje :)
[...]

Hij is inmiddels binnen, en... Het werkt! *O*

Hij is daarna ook prima weg te werken. Het is wel wat gepruts, omdat je een deel van het stekkertje achter je hemelbekleding moet proppen om het kapje er weer op te klikken. Maar daarna zie je er maar weinig meer van. Hij schakelt direct mee aan/uit met de power button.

Voor de volledigheid een paar foto's :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cfyn-4N6DsFnNKEbkaeoGEB5lxM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZhRISzkC5W1ptW1J3h5KTpac.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_c_5Mkz_1PkiuFOYL0HlicF_ET8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dDqcU5nKJmlpbfulq5B2soqM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IDlClDVsQseWXkGHqfIV2KCitnY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CBs5gEfSeTPZCPTT8DV5LAGt.jpg?f=fotoalbum_tile

Het is lekker makkelijk met Amazon US, maar de handige Tweaker kan dit prima zelf fabriceren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-06 08:12

mvt

ja ik ja

Weet iemand of ik eventuele laadgegevens kan vastleggen?

Een van de palen die ik gebruik is erg onbetrouwbaar, maar ze komen er maar niet achter waarom hij de laadsessie steeds stopt.

Is er een mogelijkheid de Ioniq gegevens van de laadsessie (zeg piekstroom of rare fluctuaties) vastlegt? Desnoods via odb + app? En ik eventueel kan laten zien wat er aan de kant van de auto's mis gaat

schandalig duur systeem, schandalig hoge 3d mark score, volgend jaar toch maar wat eerder mijn verlanglijstje opsturen naar Spanje, anders blijft dit gelul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
mvt schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 15:53:
Weet iemand of ik eventuele laadgegevens kan vastleggen?

Een van de palen die ik gebruik is erg onbetrouwbaar, maar ze komen er maar niet achter waarom hij de laadsessie steeds stopt.

Is er een mogelijkheid de Ioniq gegevens van de laadsessie (zeg piekstroom of rare fluctuaties) vastlegt? Desnoods via odb + app? En ik eventueel kan laten zien wat er aan de kant van de auto's mis gaat
evnotify icm een odb dongle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakko
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 13:51
Er zijn hier meer mensen toch met de Hyundai laadpas? Ik krijg net een mailtje dat tarieven weer gaan veranderen. Dus ik dacht in eerste instantie een verlaging, want ja de energieprijzen zijn toch weer gezakt? Nee hoor van 42 van 59 cent (plus 10 euro p/m). Het voordeel is dan wel ver te zoeken denk ik (ik ga nog even rekenen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FranDaMan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:15
Bakko schreef op woensdag 26 april 2023 @ 17:01:
Er zijn hier meer mensen toch met de Hyundai laadpas? Ik krijg net een mailtje dat tarieven weer gaan veranderen. Dus ik dacht in eerste instantie een verlaging, want ja de energieprijzen zijn toch weer gezakt? Nee hoor van 42 van 59 cent (plus 10 euro p/m). Het voordeel is dan wel ver te zoeken denk ik (ik ga nog even rekenen).
kun je beter laden met Shell Recharge.
Zelfde prijs maar zonder het abonnement 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenHe
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:38
31 cent, Vattenvall via e-flux, plus abbo.

[ Voor 15% gewijzigd door SvenHe op 26-04-2023 19:57 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TwOkkie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 28-07 18:10

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Dat is toch een Ioniq 5? Dat is heel wat anders dan een echte Ioniq. Of hebben ze dezelfde stekkers?
Opzich wel een mooie generieke oplossing, maar wel iets duurder dan de HK3-kit van VioFo die ook nog (via het 5e lijntje of een truukje met de D-lijnen van USB?) doorgeeft aan de camera of de auto aan- of uitstaat. Die activeert daarmee de parkeermode waarbij de HK3 de accu blijft bewaken.

Tip: zet het voltage niet te laag. Ik heb mijn eerste accu daarmee waarschijnlijk te vroeg moe gemaakt. Zie oude posts van mij in dit topic. 12.4 of 12.2 is beter dan 11.8.

Die parkeermodus heeft mij al een keer een forse reparatieuitgave gescheeld. Mevrouw had niks gemerkt EN geen schade gezien toen ze uitstapte, verklaarde ze later. Op beeld zag je haar duidelijk schrikken en direct wegrijden. Lang leve de dashcam.

Maar goed, ik had vorige week een vriendelijke tweaker op bezoek die vandaag met mijn.. eh.. zijn Ioniq hier de straat uit gereden is. Ik moet me hier dus afmelden, maar zal zeker af en toe nog eens komen buurten om te kijken of alles nog goed gaat.

Wat een fijne auto was dat. Moeilijk om hem te laten gaan na zoveel mooie kilometers en vakanties. Maar.. ik zag een hele trotse nieuwe eigenaar en dat is ook erg leuk.

[ Voor 20% gewijzigd door TwOkkie op 28-04-2023 17:17 ]

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
En ook voor mij zit na 4 jaar en iets meer dan 90k km het avontuur met de Ioniq 28kWh er op. Het is leuk geweest, maar tijd om vooruit te gaan. Gisteren mijn Ioniq 6 opgehaald bij de garage. Ik mis men vorig karretje nu al, maar dat heb ik altijd. Iets nieuw vergt tijd om aan aan te passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:13

WhySoSerious

Be the change.

Ook de "mijne" is een tijdje geleden opgehaald en staat ondertussen mooi gepoetst en bijgewerkt te koop in Friesland.

Eens met @TwOkkie , briljante, ondergewaardeerde auto. Hij moest ook absoluut niet weg :)

Zal zelf ook zo nu en dan hier kijken, hopelijk dat ik kan helpen met het beantwoorden van wat vragen etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mikkem
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-06 19:12
Sinds 2 weken nieuwe Ioniq rijder hier. Een zwarte premium uit 2018, net geen 70k km op de klok. Helaas voorzien van schuifdak en helaas niet voorzien van stoelventilatie.
Kom van een hybride Kia Niro, wat de overstap klein maakt; veel systemen werken hetzelfde, het meeste wennen is het lage in- en uitstappen.

Ben er erg blij mee. Oprit voorzien van een vers stopcontact op een eigen groep voor de granny lader, verwacht niet vaak onderweg te hoeven laden. Laden thuis gaat iets sneller dan ik berekend had.
Frunk besteld en geplaatst, geen losse spullen in de kofferbak (die ik verder nauwelijks gebruik). Gasveren van de achterklep zijn niet helemaal fris meer.

Nog wat zoeken naar bepaalde functies, vooral de verwarming geeft nog wat uitdaging. Waar ik in de Niro de Auto stand gebruikte vind ik die in de Ioniq (nu) niet prettig.

Auto is tot eind 2020 (49k km) bij Hyundai dealers onderhouden, de laatste beurt mocht niet meer van de leasemaatschappij denk ik. Op de dag van aankoop, 13 april, heb ik een afspraak bij de lokale Hyundai dealer gemaakt voor de volgende beurt, ik kan 9 juni terecht...
Maak me wel wat zorgen over het bedrag wat ze hier voor gaan rekenen, maar dat kan ook een reden zijn om het vervolgonderhoud elders te doen.

Ben nog aan het kijken of ik de fabrieksgarantie kan verlengen met 2 jaar, maar ben bang dat ik daar net te laat voor ben; loopt op dit moment tot 29 mei 2023.

Twijfel nog over het tinten van de ramen vanaf de B-stijl en over het wrappen van de grille. Heb alle pagina's van dit topic doorgelezen en zag dat er ook een incidentele vermelding was van een sticker (waardoor het lijkt alsof er een normale grille op zit). Die optie vind ik interessant, maar heb ik nog niet kunnen vinden.

Verder rijdt de auto heerlijk en zijn zonnepanelen ineens een stuk interessanter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-07 12:39
Ik speelde met het idee om een thuisaccu aan te schaffen, maar dat lijkt in mijn huidige situatie geen noemenswaardige meerwaarde op te leveren (voor natuur/milieu of mijn rekening). Toen bedacht ik me dat eigenlijk ik de stap 'moet' maken naar een EV. We hebben nu namelijk twee autos voor de deur staan (Ford Focus station die ik veel gebruik, tevens voor caravan trekken en een Hyundai i10 (2017) van mijn vrouw die minder gebruikt wordt). Nu is de aanschaf van een EV die een caravan kan trekken erg prijzig en zie ik ook niet veel opties om de auto van mijn vrouw voor te vervangen. Totdat ik bedacht dat het misschien slimmer is om een grotere auto voor mijn vrouw te kopen en die als main-auto te gebruiken voor ons beiden. De Ford focus dient dan puur als lange-afstand/vakanties/trekauto. En dan al het andere gebruik kan dan via de vervangende auto voor mijn vrouw: zie daar dan de reden dat ik in dit Ioniq topic post, wanf prijzen van ioniqs zijn nog enigszins te overzien (alhoewel ik 18-20k nog steeds veel vind). Met 6k terug van belasting, 2k subsidie en hopelijk nog wat van de i10 (6k?)

Zijn er nog tips waar ik op dien te letten bij het zoeken van een 2e hands Ioniq? Ik lees dat bluelink veel toegevoegde waarde heeft? Maar dat de eerste generatie handiger is bij lange afstanden vanwege snelladen? Is er veel slijtage van de accu? Veel voorkeur om te zoeken naar lage km of boeit dat hier wat minder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
Yaldair schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 13:14:

Zijn er nog tips waar ik op dien te letten bij het zoeken van een 2e hands Ioniq? Ik lees dat bluelink veel toegevoegde waarde heeft? Maar dat de eerste generatie handiger is bij lange afstanden vanwege snelladen? Is er veel slijtage van de accu? Veel voorkeur om te zoeken naar lage km of boeit dat hier wat minder?
Het viel mij in mijn recente zoektocht op dat de Ioniq eigenaren (lease of privé) zich maar matig aan het onderhoudsschema houden. Valt op zich te begrijpen gezien de prijzen die dealers rekenen, zeker in combinatie met het beperktere onderhoud wat EV's nodig hebben.
Maar wat dat dan doet met de fabrieksgarantie...

Ik vond de tweede generatie te prijzig. Wilde graag een lage kilometerstand, maar ook weer niet té laag. Gedegradeerde accu's komen nauwelijks voor (zie ook dit topic).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zerocool
Km stand is niet echt een issue, de mijne heeft 160.000 km gelopen en heeft nog nooit een probleem gehad. Alleen is een keer de achteruitrijcamera vervangen onder garantie. Ik heb op een internationaal forum ook al eens een Ioniq 28kwh gezien met bijna 3 ton op de teller.
Ik zou wel voor de premium gaan met radar cruise en betere audio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
zerocool schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 17:25:
Km stand is niet echt een issue, de mijne heeft 160.000 km gelopen en heeft nog nooit een probleem gehad. Alleen is een keer de achteruitrijcamera vervangen onder garantie. Ik heb op een internationaal forum ook al eens een Ioniq 28kwh gezien met bijna 3 ton op de teller.
Ik zou wel voor de premium gaan met radar cruise en betere audio.
Is het niet zo dat boven de 160.000km de garantie op het accupakket verlopen is? Want de meeste autofabrikanten hanteren 8 jaar of 160.000km als garantie op het accupakket. Maar inderdaad een hoge km-stand is bij een EV in de regel geen enkel probleem, daar merk je bijna niets oOo

Ja accu degradatie zal wel iets hoger zijn dan een vergelijkbaar exemplaar, met veel lagere km-stand en lagere leeftijd. Ik heb ook even naar Hyundai Ioniq gekeken en die zijn wel echt gewild hoor, dus ik zou niet zo kieskeurig op de km-stand zijn.

Nu is het bij mij uiteindelijk geen Ioniq geworden, omdat ze boven mijn budget vielen. Alleen ik heb uiteindelijk alsnog een EV gekocht van 4 jaar oud, directe concurrentie van de Ioniq destijds. En het exemplaar welke ik kocht had zelfs 171.000km, maar was wel volledig dealer onderhouden tot het laatste moment.

Daar zou ik vooral naar kijken: luxe uitvoering, goed onderhouden ( wat je zelf doet, is niet zo relevant ), geen import en in goede cosmetische staat zowel exterieur en interieur. Ik zou wel kijken of er een manier is, om achter de degradatie van het accupakket te komen.

Er zijn maar weinig fabrikanten die de mogelijkheid geven, om dit eenvoudig in het dashboard in het menu af te lezen. Want als zo'n auto veel aan de snellader gestaan heeft, zal de accu meer geleden hebben. Dan iemand die gewoon dagelijks thuis deed opladen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

zerocool schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 17:25:
...

Ik zou wel voor de premium gaan met radar cruise en betere minder beroerde audio.
FTFY. :*) :+

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

@Yaldair Een import is geen probleem, @Marco-Peters heeft een persoonlijke afkeer tegen importauto's. In bijvoorbeeld Frankrijk of Duitsland zijn gebruikte EV's veel voordeliger!
Nu is de gemiddelde Fransoos wel wat minder zuinig op z'n auto dan een gemiddelde Duitser, maar dat hoeft geen garantie te zijn :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 25-07 22:39
Ik speelde met het idee om een thuisaccu aan te schaffen, maar dat lijkt in mijn huidige situatie geen noemenswaardige meerwaarde op te leveren (voor natuur/milieu of mijn rekening). Toen bedacht ik me dat eigenlijk ik de stap 'moet' maken naar een EV. We hebben nu namelijk twee autos voor de deur staan (Ford Focus station die ik veel gebruik, tevens voor caravan trekken en een Hyundai i10 (2017) van mijn vrouw die minder gebruikt wordt). Nu is de aanschaf van een EV die een caravan kan trekken erg prijzig en zie ik ook niet veel opties om de auto van mijn vrouw voor te vervangen. Totdat ik bedacht dat het misschien slimmer is om een grotere auto voor mijn vrouw te kopen en die als main-auto te gebruiken voor ons beiden. De Ford focus dient dan puur als lange-afstand/vakanties/trekauto. En dan al het andere gebruik kan dan via de vervangende auto voor mijn vrouw: zie daar dan de reden dat ik in dit Ioniq topic post, wanf prijzen van ioniqs zijn nog enigszins te overzien (alhoewel ik 18-20k nog steeds veel vind). Met 6k terug van belasting, 2k subsidie en hopelijk nog wat van de i10 (6k?)

Ik heb een ioniq uit belgie geimporteerd. Perfect onderhouden met het boekje erbij.
accu slijtage gebeurt niet veel. lage km maakt niet zo heel veel uit, want het is een EV :)
Hoe werkt jouw 6k terug van de belasting en 2k subsidie? Ben je hem particulier en als ondernemer aan het kopen?

Een EV is goedkoper in gebruik he, dus het is alleen een kwestie van liquiditeit.
Ik heb 2 jaar geleden mijn Peugeot 208 verkocht, waarde was 4,5k. Een ioniq gekocht van 18k.
Binnen 2 maanden was de ioniq goedkoper in gebruik, inclusief afschrijving. (dus brandstofkosten, verzekering, onderhoudskosten, belasting)

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaldair
@Kodess die 6k is cadeautje uit eigen zak aangezien we gewoon teveel belasting hebben betaald in 2022 ;) maar niet op gerekend dus handig om hiervoor te gebruiken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999

Denk eraan, Bluelink is enkel aanwezig bij de facelift, dus met de grotere batterij. Dat de kleinere batterij beter is voor lange afstanden klopt, maar het verschil zal vaak ook niet zo immens zijn. Ik verwacht dat tegen dat jij dat gaat merken, dat je al sneller naar je Ford zult grijpen om die afstand af te leggen. Het omslagpunt begint wanneer je voor de tweede keer moet laden met die grotere batterij, dan begin je tijd te verliezen op de kleinere batterij maar spreken we ook al over afstanden van meer dan 500km.

De meeste accu's zijn in zeer goede staat van deze wagens, zeker de 28kWh variant daar die ook nog eens minder dicht op elkaar gepakt zit en iets beter thermisch te beheren valt. Maar het belangrijkste daar is natuurlijk hoe vaak de wagen aan de snellader gehangen heeft. Met een OBDII dongle kan je altijd zelf even snel de SOH uitlezen van de batterij.
Mikkem schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 16:32:
[...]

Het viel mij in mijn recente zoektocht op dat de Ioniq eigenaren (lease of privé) zich maar matig aan het onderhoudsschema houden. Valt op zich te begrijpen gezien de prijzen die dealers rekenen, zeker in combinatie met het beperktere onderhoud wat EV's nodig hebben.
Maar wat dat dan doet met de fabrieksgarantie...

Ik vond de tweede generatie te prijzig. Wilde graag een lage kilometerstand, maar ook weer niet té laag. Gedegradeerde accu's komen nauwelijks voor (zie ook dit topic).
Can you blame us? Wat ga je onderhouden aan die wagen? Stelde gisteren nog de vraag in de garage hoe het zit met bijv. de remvloeistof en de eigenaar antwoorde zelf dat ze die enkel vervangen wanneer ze vaststellen dat deze slecht is, dus zelfs zij volgen daar niet het onderhoudsinterval dat Hyundai opgeeft, en het zou zowat 1 van de weinige dingen zijn die je niet zomaar even snel zelf kunt doen.

Hij waarschuwde me wel dat Hyundai met de nieuwe wagens strenger is geworden en als je niet jaarlijks op onderhoud komt met een 5 of een 6 men nu wel degelijk o.a. de pechbijstand schrapt die je anders levenslang bij de wagen krijgt. Waarschijnlijk net omdat er zovelen zijn die de wagen niet volgens schema laten onderhouden bij een erkend dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Als je het wegenwacht abo meerekent valt dat onderhoud wel mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:40
BarryH schreef op zondag 30 april 2023 @ 09:34:
Als je het wegenwacht abo meerekent valt dat onderhoud wel mee
Ik doe het voor nu ook nog bij de garage. Gewoon om geen gezeur te hebben bij een eventuele garantie aanvraag. En straks koop ik nog 2 jaar garantie bij.
Nog nooit eerder een auto in onderhoud gehad bij een garage, altijd zelf gedaan.
Maar de wegenwacht (EU) is mooi meegenomen. Al heb ik dat de afgelopen 13 jaar nog nooit nodig gehad.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaldair
@Blokker_1999 ik zie dat de facelift pas vanaf 2020 is en dan zitten de prijzen toch meestal vanaf 25k, dat gaat toch wat buiten budget vallen. Dan toch maar voor een pre-facelift zoeken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvt

mvt

ja ik ja

Yaldair schreef op zondag 30 april 2023 @ 10:36:
@Blokker_1999 ik zie dat de facelift pas vanaf 2020 is en dan zitten de prijzen toch meestal vanaf 25k, dat gaat toch wat buiten budget vallen. Dan toch maar voor een pre-facelift zoeken :).
Die van mij is van november 2019. Maar idd, die prijsklasse

schandalig duur systeem, schandalig hoge 3d mark score, volgend jaar toch maar wat eerder mijn verlanglijstje opsturen naar Spanje, anders blijft dit gelul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
mvt schreef op zondag 30 april 2023 @ 11:40:
[...]

Die van mij is van november 2019. Maar idd, die prijsklasse
De gefacelifte 38kWh variant, die dat Bluelink heeft, is inderdaad in 2019 op de markt gekomen, maar er wordt naar verwezen als modeljaar 2020. Ook in de auto industrie doet de marketingafdeling al jaren heel veel moeit eom dingen cooler en moderner te laten overkomen dan ze zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:33

WCA

Ik wil graag een van deze auto's gaan aanschaffen. Specifiek een model van rond 2017-2018, in premium uitvoering. Zijn er zaken waar ik specifiek nog op moet letten naast de standaarddingetjes?

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemI
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:29
Opletten dat de auto niet als huurauto of taxi heeft gediend. Dat heeft namelijk gevolgen voor de garantie. Zie ook orillion in "Het grote Hyundai Ioniq Electric topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

WillemI schreef op maandag 1 mei 2023 @ 13:16:
Opletten dat de auto niet als huurauto of taxi heeft gediend. Dat heeft namelijk gevolgen voor de garantie. Zie ook orillion in "Het grote Hyundai Ioniq Electric topic"
Ik ga waarschijnlijk bij de Hyundai dealer zelf er een aanschaffen, als die mij er een verkoopt met een bepaalde garantie en dat blijkt door Hyundai verkort te zijn ná aankoop, is dat niet mijn probleem maar dat van de dealer.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
Ik begrijp nog steeds niet helemaal hoe de verwarming werkt.

"Auto" staat uit, die stand zorgt ervoor dat er bijna altijd verwarmd of gekoeld wordt, dat vind ik niet nodig.
ADS staat wel aan.

Rij ik vanmiddag weg van werk met de verwarming op 20 graden, gaat de A/C uit zichzelf aan (zonder dat het ADS in werking is).

Kan iemand me uitleggen hoe ik dat voorkom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
  • Laatst online: 12:55
Mikkem schreef op maandag 1 mei 2023 @ 18:26:

"Auto" staat uit, die stand zorgt ervoor dat er bijna altijd verwarmd of gekoeld wordt, dat vind ik niet nodig.
ADS staat wel aan.

Rij ik vanmiddag weg van werk met de verwarming op 20 graden, gaat de A/C uit zichzelf aan (zonder dat het ADS in werking is).

Hoe zet je “auto” uit? Als dat lampje uit is gesprongen omdat je de fans zachter/harder gedraaid hebt, dan zal nog steeds de verwarming of airco automatisch adv gekozen temperatuur geactiveerd worden. Als je dat niet wil moet je die handmatig even uitzetten (indien aan) of 2x indrukken (handmatig aan en dan handmatig uit ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
orillion schreef op maandag 1 mei 2023 @ 18:29:
[...]

Hoe zet je “auto” uit? Als dat lampje uit is gesprongen omdat je de fans zachter/harder gedraaid hebt, dan zal nog steeds de verwarming of airco automatisch adv gekozen temperatuur geactiveerd worden. Als je dat niet wil moet je die handmatig even uitzetten (indien aan) of 2x indrukken (handmatig aan en dan handmatig uit ).
Hmmm, dat wijkt af van de Niro. Ik was er - zo te lezen onterecht - vanuit gegaan dat beiden zoals veel systemen hetzelfde zouden werken.

Ik dacht dat drukken op de Auto knop niets deed wanneer deze aan stond, dat ik 'm alleen uit kon krijgen door de A/C of Heat uit te drukken (dan gaat het Auto lampje uit).

Ga morgen kijken of het hiermee wel lukt.

Ioniq 2018 trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
Mikkem schreef op maandag 1 mei 2023 @ 18:34:
[...]

Hmmm, dat wijkt af van de Niro. Ik was er - zo te lezen onterecht - vanuit gegaan dat beiden zoals veel systemen hetzelfde zouden werken.

Ik dacht dat drukken op de Auto knop niets deed wanneer deze aan stond, dat ik 'm alleen uit kon krijgen door de A/C of Heat uit te drukken (dan gaat het Auto lampje uit).

Ga morgen kijken of het hiermee wel lukt.

Ioniq 2018 trouwens.
Dat is precies wat ik bedoel. Als je de airco aan ziet gaan druk je op die knop en zal ie niet meer automatisch aan gaan tot je op auto drukt. Zelfde voor verwarming. Ik wilde uitleggen dat het “auto” lampje niets zegt over of je airco wel of niet automatisch aan kan gaan.

Wat werkt er anders dan de Niro? Die is volgens mij precies hetzelfde.

[ Voor 12% gewijzigd door orillion op 01-05-2023 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
orillion schreef op maandag 1 mei 2023 @ 18:47:
[...]

Dat is precies wat ik bedoel. Als je de airco aan ziet gaan druk je op die knop en zal ie niet meer automatisch aan gaan tot je op auto drukt. Zelfde voor verwarming. Ik wilde uitleggen dat het “auto” lampje niets zegt over of je airco wel of niet automatisch aan kan gaan.

Ik begrijp de logica nog steeds niet helemaal maar ga het proberen.

Bij alle auto's die ik tot nog toe gehad heb werd de A/C handmatig na het uitzetten (op welke manier dan ook) van de Auto stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
Mikkem schreef op maandag 1 mei 2023 @ 18:56:
[...]

Ik begrijp de logica nog steeds niet helemaal maar ga het proberen.

Bij alle auto's die ik tot nog toe gehad heb werd de A/C handmatig na het uitzetten (op welke manier dan ook) van de Auto stand.
Dat is hier ook, alleen kun je nergens zien of hij van de automatische stand af is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steps67
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11-07 12:26
Vraag over een ratelend geluid onder het dashboard.
Zodra de buitentemperatuur stijgt begint, er bij starten ,en soms ook onderweg iets te ratelen.
Hyundai monteur bij dealer kent het niet en had een kachelklep los gemaakt om te testen maar dan werkt ook de ontwaseming niet, en dat is erg vervelend.

Het zijn geen bladeren achter het luchtfilter, ook heeft het niets met de remmen of versnelling te maken, het treedt alleen op boven 20 graden buitentemperatuur, dus ik denk iets met de airco, al staat die nooit aan.

Iemand herkent dit?
Ik heb een geluidsfragment van maar kan ik dat op dit forum zetten? MP4?

[ Voor 6% gewijzigd door steps67 op 01-05-2023 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvt

mvt

ja ik ja

Mikkem schreef op maandag 1 mei 2023 @ 18:26:

ADS staat wel aan.

Auto zorgt ervoor dat de snelheid vd ventilator en welk gat open staat automatisch geregeld is en dus ook verwarring of airco uit moet zetten als dat bereikt is. Rij zelf altijd op auto en de verwarming trekt vaak genoeg geen stroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roper
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-07 21:44
steps67 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 19:30:
Vraag over een ratelend geluid onder het dashboard.
Zodra de buitentemperatuur stijgt begint, er bij starten ,en soms ook onderweg iets te ratelen.
Hyundai monteur bij dealer kent het niet en had een kachelklep los gemaakt om te testen maar dan werkt ook de ontwaseming niet, en dat is erg vervelend.

Het zijn geen bladeren achter het luchtfilter, ook heeft het niets met de remmen of versnelling te maken, het treedt alleen op boven 20 graden buitentemperatuur, dus ik denk iets met de airco, al staat die nooit aan.

Iemand herkent dit?
Ik heb een geluidsfragment van maar kan ik dat op dit forum zetten? MP4?
Bij mij is vorig jaar de compressor oid van de airco vervangen. Geluid leek nog het meeste op een een drilboor maar dan heul in de verte. Na de reparatie bleek ook de antivries sensor in de luchtverdeeldoos kapot, die is daarna ook vervangen.

Alles onder garantie en werkt nu weer top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
WCA schreef op maandag 1 mei 2023 @ 11:15:
Ik wil graag een van deze auto's gaan aanschaffen. Specifiek een model van rond 2017-2018, in premium uitvoering. Zijn er zaken waar ik specifiek nog op moet letten naast de standaarddingetjes?
ioniqs hebben niet gigantische kwaaltjes ;)
Je kan de SoH laten uitlezen, maar die zal toch 98%+ zijn.

Wat bij mijn 2017 versie niet meer zo goed werkt:
BIj achteruit rijden gaan de zij spiegels omlaag zodat je je wielen kan zien bij inparkeren tegen een stoep, als ik weer naar voren ga, gaat de rechter spiegel niet meer naar de originele positie terwijl dat wel de bedoeling is.
Ook de stoel memory gaat wat fout, de voor/achteren positie wordt niet meer opgeslagen, dus mijn stoel gaat bij mijn positie verder naar achteren dan ik tegenwoordig zou willen (nu er een kinderstoel achter mijn stoel staat)
Gasveer van de achterklep, gaat ie nog wel goed open (nu het nog niet heel warm is kan je het het beste zien)

[ Voor 4% gewijzigd door Kodess op 01-05-2023 23:37 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA

WCA

Kodess schreef op maandag 1 mei 2023 @ 23:36:
[...]

ioniqs hebben niet gigantische kwaaltjes ;)
Je kan de SoH laten uitlezen, maar die zal toch 98%+ zijn.

Wat bij mijn 2017 versie niet meer zo goed werkt:
BIj achteruit rijden gaan de zij spiegels omlaag zodat je je wielen kan zien bij inparkeren tegen een stoep, als ik weer naar voren ga, gaat de rechter spiegel niet meer naar de originele positie terwijl dat wel de bedoeling is.
Ook de stoel memory gaat wat fout, de voor/achteren positie wordt niet meer opgeslagen, dus mijn stoel gaat bij mijn positie verder naar achteren dan ik tegenwoordig zou willen (nu er een kinderstoel achter mijn stoel staat)
Gasveer van de achterklep, gaat ie nog wel goed open (nu het nog niet heel warm is kan je het het beste zien)
Ik heb er gisteren onder voorbehoud een aangeschaft! Enkel nog een proefrit en dan ga ik de betaling regelen als alles goed is.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
fredkroket schreef op zondag 16 april 2023 @ 15:19:
[...]
Verder afgelopen week een recall uit laten voeren mbt de koelvloeistof en meteen de 45K beurt uit laten voeren (ik had bij 24K de 30K beurt uitlaten voeren). Systeem is gespoeld en de melding dat ik koelvloeistof bij moest vullen is weg.
Vanmorgen ben ik verrast door mijn eCall systeem :). Ineens had ik de SOS-dienst aan de lijn. Ik mag dus terug naar de garage voor een reset, deze is uit het niets gebeld.

Verder was ik even een weekje weg en had ik mijn auto op Dusseldorf Airport achtergelaten met 7% batterij. Helaas waren de AC-laders in P8 al vol (8 laders op 1700+ plaatsen...), dus moest ik vannacht bij terugkomst op zoek naar een DC-lader.
Dus ik bij een Aral in de buurt even redelijk bijgeladen (tot 60% dacht ik) om vervolgens in Asten nogmaals aan de DC-lader te gaan staan. Ik heb echter net te weinig geduld gehad met bijladen, want door het doorrijden (gewoon 130, ik had het koud dus de kachel gewoon op 21 graden) had ik nogmaals een splash en dash ( van 5 minuten) nodig.

Dus... op dat moment vervloekte ik mijn Ioniq wel een beetje. Het snelladen is gewoon té traag, de beloofde 50kWh wordt niet gehaald (zie hier: https://kempower.io/c/a0a...41-8885-920b43f43cb7?l=nl - als je op de batterij klikt zie je meer details). Meestal schommelt het tussen de 35 en 42. En ja, ik weet dat als hij te ver leeg is dat hij dan sowieso niet op de hoogste snelheid begint. Gelukkig laad ik zelden DC, maar toch...

Verder lijkt het erop dat er bij de meest recente onderhoudsbeurt iets veranderd is aan het automatisch groot licht. Eerst als ik dit aanzette, dan kon ik het alleen uitzetten door het licht volledig uit te zetten. Nu kan ik het gewoon uitzetten door de aanzet-actie te herhalen. Wel zo fijn in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvt

mvt

ja ik ja

Daar zit ik nu ook een beetje mee. Binnenkort richting zuid Duitsland. 130km/u rijden en vaker laden. If langzamer en minder laden. Ben er nog niet over uit wat een beetje de sweet spot is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
mvt schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 16:31:
Daar zit ik nu ook een beetje mee. Binnenkort richting zuid Duitsland. 130km/u rijden en vaker laden. If langzamer en minder laden. Ben er nog niet over uit wat een beetje de sweet spot is
Bij de 28kWh is de ervaring dat harder rijden en vaker laden efficienter is ;)

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvt

mvt

ja ik ja

Kodess schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 16:50:
[...]

En bij de 38kWh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik zou zeggen met de 38kWh wil je zo min mogelijk laden omdat dat erg lang duurt. Maar ik heb zelf ook een 28kWh.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fredkroket
  • Niet online
Kodess schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 16:50:
[...]

Niet weer hè 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
orillion schreef op maandag 1 mei 2023 @ 18:47:
[...]

In de Niro hoefde ik alleen de stand van de ventilator maar aan te passen om Auto definitief uit te krijgen.

Vanmiddag ging de A/C weer aan terwijl de Auto stand uit stond en bleef staan (het lampje). Je uitleg hierboven moet ik nog uitproberen, die had ik niet goed gelezen.
Ik hoop dat het werkt maar vind het nog steeds niet logisch; "Ik wilde uitleggen dat het “auto” lampje niets zegt over of je airco wel of niet automatisch aan kan gaan" betekent dat het lampje bij Auto eigenlijk geen functie heeft.

Grootste deel van het jaar is de Auto stand heel fijn, maar juist in deze periode niet. Gaat er vooral om dat ik wil begrijpen wat er wanneer en waarom gebeurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orillion
Mikkem schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 18:47:
[...]

In de Niro hoefde ik alleen de stand van de ventilator maar aan te passen om Auto definitief uit te krijgen.

Vanmiddag ging de A/C weer aan terwijl de Auto stand uit stond en bleef staan (het lampje). Je uitleg hierboven moet ik nog uitproberen, die had ik niet goed gelezen.
Ik hoop dat het werkt maar vind het nog steeds niet logisch; "Ik wilde uitleggen dat het “auto” lampje niets zegt over of je airco wel of niet automatisch aan kan gaan" betekent dat het lampje bij Auto eigenlijk geen functie heeft.

Grootste deel van het jaar is de Auto stand heel fijn, maar juist in deze periode niet. Gaat er vooral om dat ik wil begrijpen wat er wanneer en waarom gebeurt.
Klopt. Dat lampje is alleen om aan te geven dat alles op automatisch staat. Als er iets van automatisch af gaat zetten ze die uit. Wil je niet dat de airco je verrast dan kun je die knop indrukken om hem handmatig aan te zetten (als het lampje airco uit was) en daarna weer om hem handmatig uit te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Floris112
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-07 18:43
mvt schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 16:31:
Volgens Youtuber 'Battery Life' kun je met een warme batterij en op volle snelheid laden het beste 130 km/h rijden. YouTube: Hyundai Ioniq 38 kWh - RAnge, COnsumption, BEst Speed for long dista...

60 km rijden inclusief laden:
Bij 90 km/h: gemiddeld 68,7 km/h
Bij 110 km/h: gemiddeld 75,8 km/h
Bij 130 km/h: gemiddeld 78,1 km/h
Bij 140 km/h: gemiddeld 75,6 km/h

Zie zijn spreadsheets voor meer info: https://docs.google.com/s...VtGZoQ/edit#gid=779975596

https://docs.google.com/s...nWsMrA/edit#gid=736766242

https://docs.google.com/s...FIqt8/edit#gid=1703748523

Ioniq Electric 2020 (38kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrDeJe
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-07 13:57
Accu voornamelijk op temperatuur krijgen voordat je begint te laden. (CA 26 graden oid).
En dan kan het toch echt hoor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Hi-F4MuNB4npvG-R_C9OEcjL1M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/te4UjehFjRJ1JOHytKqmQ5P7.jpg?f=fotoalbum_large

Tesla model 3 2019 Long Range

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Vandaag een Viofo A119 V3 dashcam ingebouwd in de Ioniq, naar aanleiding van een akkefietje vorige week. Complete set met camera, GPS, hardwire kit en CPL filter besteld.

Inbouwen ging redelijk soepel. Had het nog nooit gedaan dus van te voren hier gezocht en op YouTube gekeken.

Camera plaatsing: (hier alleen de GPS mount)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-fZxJ_SR-l8e2E6qXICTg1rbyUE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3qg0YtnzRl7KJjdOUj8O8xIr.jpg?f=fotoalbum_large

Kabel hierlangs geleid, naar de zekeringbox: (trim losgehaald en kabel achter de airbag langs geleid, dit is wel belangrijk!)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FQERHGGq_KGZZNA_VPdVsl6QjLc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EwEMksk6YmGzLnL4lsEyCcLO.jpg?f=fotoalbum_large

Hier was al eerder geknutseld, zie de fuse piggyback (die ik aanwijs met de trimtool). Morgen maar even het kabeltje volgen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0LEMy2shhsz94qs2estkKBZwfKs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LXCCMiK3bsr5Z91CpTg0o4iQ.jpg?f=fotoalbum_large

Lullige was dat bij de hardwire kit 2 van dergelijke piggybacks staan afgebeeld op de Viofo website, maar niet geleverd worden. Die moet je nog apart kopen. Ik heb dus voor nu maar even het uiteinde van de kabel om 1 pootje van de zekering gewikkeld en dat werkt op zich prima, maar voor de netheid nog even zo'n extra setje piggybacks besteld.

Overigens heb ik voor de zekeringen gekozen voor de binnenverlichting en een reserve (IGN 3 uit m'n hoofd). Dashcam gaat aan als ik de auto aanzet en gaat (als het goed is) in parking mode als ik hem uitzet.

Uiteindelijk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ty2yJaDNnrbSnjl7HOWvnMw1xR8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yo3pHB7Td76UB3DSh8mnwvy6.jpg?f=fotoalbum_large

Hopelijk morgen dus die piggybacks binnen, dan kan ik het afmaken. 12V cutoff op 12.2V gezet, hopelijk start hij morgen nog :P

[ Voor 5% gewijzigd door Arfman op 03-05-2023 00:46 ]

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Niet online
fredkroket schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 14:13:
[...]

Vanmorgen ben ik verrast door mijn eCall systeem :). Ineens had ik de SOS-dienst aan de lijn. Ik mag dus terug naar de garage voor een reset, deze is uit het niets gebeld.
De microfoon werkt dus ook niet meer (al werkte die wel tijdens de eCall van eerder deze week). Het lijkt er dus op dat ik hetzelfde probleem heb met de 12v batterij dat anderen ook al eerder hebben gehad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06:25

Metro2002

Memento mori

Afgelopen zaterdag de handtekening gezet voor een ioniq 28Kwh premium uit 2018, een zwarte met 60k km op de teller
Was na de proefrit wel direct verkocht, sowieso een hele fijne auto en elektrisch rijdt wel echt fijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PBcrLtyZkJfVZwuRSigKPhXdnMM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yBSoj7Zjb6sWFTtSfYRgQcIA.jpg?f=fotoalbum_large

Hij komt bij een officiele hyundai dealer vandaan en wordt nog rijklaar gemaakt, nwe apk etc.
. Er zit een standaard (granny) charger bij en een type 2 kabel, meer heb je niet nodig toch, of hebben andere landen bv nog afwijkende aansluitingen waar adapters voor nodig zijn?
Laden gaat thuis in de carport gewoon via de granny charger, wellicht op termijn nog een wallbox maar de ioniq kan geloof ik toch maar op 1 fase laden dus of dat nu veel zoden aan de dijk zet?

Krijg hem over 2 weken ongeveer geleverd, ben benieuwd of het gaat bevallen, zeker als ik verder moet dan de range van de auto. Heb voor nu 3 laadpassen besteld en ontvangen, de shell recharge, eflux en anwb. Ook heb ik me aangemeld bij de tesla app , fastned app en electra (Frankrijk) Is dat voldoende (ook voor bv belgie, frankrijk etc) of is het slim om nog aanvullende laadpassen te bestellen en zo ja, welke?

Uiteraard had ik a better routeplanner al gevonden voor de navigatie. ;)
Nog tips, op of aanmerkingen voor de ioniq specifiek waar ik op moet letten met rijden, laden etc?

[ Voor 13% gewijzigd door Metro2002 op 03-05-2023 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
Metro2002 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 20:43:
Afgelopen zaterdag de handtekening gezet voor een ioniq 28Kwh premium uit 2018, een zwarte met 60k km op de teller
Was na de proefrit wel direct verkocht, sowieso een hele fijne auto en elektrisch rijdt wel echt fijn.

[Afbeelding]

Hij komt bij een officiele hyundai dealer vandaan en wordt nog rijklaar gemaakt, nwe apk etc.
. Er zit een standaard (granny) charger bij en een type 2 kabel, meer heb je niet nodig toch, of hebben andere landen bv nog afwijkende aansluitingen waar adapters voor nodig zijn?
Laden gaat thuis in de carport gewoon via de granny charger, wellicht op termijn nog een wallbox maar de ioniq kan geloof ik toch maar op 1 fase laden dus of dat nu veel zoden aan de dijk zet?

Krijg hem over 2 weken ongeveer geleverd, ben benieuwd of het gaat bevallen, zeker als ik verder moet dan de range van de auto. Heb voor nu 3 laadpassen besteld en ontvangen, de shell recharge, eflux en anwb. Ook heb ik me aangemeld bij de tesla app , fastned app en electra (Frankrijk) Is dat voldoende (ook voor bv belgie, frankrijk etc) of is het slim om nog aanvullende laadpassen te bestellen en zo ja, welke?

Uiteraard had ik a better routeplanner al gevonden voor de navigatie. ;)
Nog tips, op of aanmerkingen voor de ioniq specifiek waar ik op moet letten met rijden, laden etc?
ten eerste: gefeliciteerd

die eflux, heb je eflux palen in de buurt waarmee je korting krijgt? Is het de eflux met een abbo van 3,95 p/m? Anders kan je beter een NL MAB pas pakken, geen maand kosten, meer dekking en per laadbeurt 0,12 extra kosten. Moet je dus per maand meer dan 30 keer laden wil eflux goedkoper zijn :+

Frankrijk zal je veelal ionity / fastned gebruiken dus dat komt wel goed. Je kan nog een maingau pas nemen nu die nog goedkoop is.

Heb je het openbaar laden topic ook al gevonden hier?

Ik heb een frunk erin laten zetten waar de standaard granny en type 2 kabel in zit. Thuis heb ik een extra granny die aan de muur hangt met een 8m kabel, scheelt wat gedoe :)

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Kodess schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 20:53:
[...]

ten eerste: gefeliciteerd
Dank je !
die eflux, heb je eflux palen in de buurt waarmee je korting krijgt? Is het de eflux met een abbo van 3,95 p/m? Anders kan je beter een NL MAB pas pakken, geen maand kosten, meer dekking en per laadbeurt 0,12 extra kosten. Moet je dus per maand meer dan 30 keer laden wil eflux goedkoper zijn :+
Heb alle laadpassen zonder abonnement genomen omdat ik 9 vd 10 keer thuis zal laden en maar sporadisch aan de snellader ga.
Frankrijk zal je veelal ionity / fastned gebruiken dus dat komt wel goed. Je kan nog een maingau pas nemen nu die nog goedkoop is.
Die maingau pas heb ik geprobeerd te bestellen maar dat wilde niet, site struikelde telkens over de postcode. Ook geprobeerd de letters van de postcode bij de woonplaats te zetten zoals ik ergens gelezen had maar uiteindelijk maar opgegeven.
Heb je het openbaar laden topic ook al gevonden hier?
Jep alleen nogal een berg info om doorheen te werken :P
Ik heb een frunk erin laten zetten waar de standaard granny en type 2 kabel in zit. Thuis heb ik een extra granny die aan de muur hangt met een 8m kabel, scheelt wat gedoe :)
Wat kost zo'n granny charger los? Zijn die universeel of specifiek voor deze auto?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
Metro2002 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 20:56:
Heb alle laadpassen zonder abonnement genomen omdat ik 9 vd 10 keer thuis zal laden en maar sporadisch aan de snellader ga.
Ah Had je dus beter NL MAB kunnen doen ;) 0,12 vs 0,35 :P
Ik laad tegenwoordig niet meer thuis (vattenfall laadpaal in de buurt is 0,40 cent en ik krijg thuis voor elke kwh die ik teruglever 0,60 terug)
Die maingau pas heb ik geprobeerd te bestellen maar dat wilde niet, site struikelde telkens over de postcode. Ook geprobeerd de letters van de postcode bij de woonplaats te zetten zoals ik ergens gelezen had maar uiteindelijk maar opgegeven.
dat is jammer, lees dat wel vaker
Jep alleen nogal een berg info om doorheen te werken :P
Freshmile kan je nog naar kijken, ook voor Frankrijk. Wel met een p/m tarief erbij. Nu, waarschijnlijk door een foutje, bij Shell 175 kW laders maar 0,28 per kWh, als je laad op 60kW
Wat kost zo'n granny charger los? Zijn die universeel of specifiek voor deze auto?
Dat is gewoon universeel. Prijzen tussen de 150 en 350 euro. Ik heb een chinese met 8m kabel voor 180 euro gekocht. Kan dan dus kiezen hoeveel Ampere en kan hem uitgesteld laten starten.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:58

timovd

Voorsprong door techniek

@Metro2002 juist omdat je maar met 1 fase kunt laden, loont een laadpaal met load balancer. Ik laad gemakkelijk met 24-25A (op 3x25A aansluiting). Dat is bijna een verdubbeling in snelheid t.o.v. de 13A van een granny. Daarnaast heb je veel meer laadverlies bij langzaam opladen en ben ik van mening dat een granny niet bedoeld is voor het veelvoudig gebruik.

[ Voor 3% gewijzigd door timovd op 03-05-2023 21:28 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Kodess schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 21:25:
[...]

Ah Had je dus beter NL MAB kunnen doen ;) 0,12 vs 0,35 :P
Ik laad tegenwoordig niet meer thuis (vattenfall laadpaal in de buurt is 0,40 cent en ik krijg thuis voor elke kwh die ik teruglever 0,60 terug)
Ik zal eens kijken naar die NL MAB pas, klinkt interessant.
Freshmile kan je nog naar kijken, ook voor Frankrijk. Wel met een p/m tarief erbij. Nu, waarschijnlijk door een foutje, bij Shell 175 kW laders maar 0,28 per kWh, als je laad op 60kW
Thnx
Dat is gewoon universeel. Prijzen tussen de 150 en 350 euro. Ik heb een chinese met 8m kabel voor 180 euro gekocht. Kan dan dus kiezen hoeveel Ampere en kan hem uitgesteld laten starten.
Top, bedankt. :)

Ik las ook nog iets over een bluelink app, werkt die ook met de 28Kwh versie van ioniq of alleen met de 38Kwh versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

timovd schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 21:27:
@Metro2002 juist omdat je maar met 1 fase kunt laden, loont een laadpaal met load balancer. Ik laad gemakkelijk met 24-25A (op 3x25A aansluiting). Dat is bijna een verdubbeling in snelheid t.o.v. de 13A van een granny. Daarnaast heb je veel meer laadverlies bij langzaam opladen en ben ik van mening dat een granny niet bedoeld is voor het veelvoudig gebruik.
Ah kijk, dat wist ik niet. Dan is het inderdaad wel interessant om tzt eens te kijken naar een laadpaal / box.
Snelheid boeit me niet zo, kan toch de hele avond laden. laadverliezen zijn daarentegen wel vervelend.

[ Voor 8% gewijzigd door Metro2002 op 03-05-2023 21:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Metro2002 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 21:29:
Ik las ook nog iets over een bluelink app, werkt die ook met de 28Kwh versie van ioniq of alleen met de 38Kwh versie?
Die is alleen voor de facelift/38kWh versie, met het nieuwere infotainmentsysteem. Je zou zelf iets kunnen knutselen met een oude smartphone en EVNotify maar daar heb ik zelf nooit het nut van gezien.

Wat ik wel doe is in de winter een vertrektijd instellen in de boordcomputer. Als je auto dan aan de lader hangt en je hebt die tijd ingesteld, dan verwarmt hij de cabine voor. Hoef je dus niet te krabben :) Hij moet wel echt aan de lader zitten, anders werkt dat niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@Metro2002 Als de auto nog geen 5 jaar oud is kan je er 2 jaar garantie bijkopen.. das een goed verzekering tegen onverwachte kosten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA

WCA

Gisteren getekend voor een grijze 28kWh Ioniq Electric Premium uit 2018!

Kleine ton op de teller, en verder in erg mooie staat. Zat 1 puntje in de lak bij de kofferbak, herstellen ze. Granny charger + laadkabel waren niet aanwezig, maar worden geregeld. Nieuwe accu + binnen een jaar iets versleten = onderdeel vervangen. Bij de proefrit trilde de auto iets, maar dat gaan ze ook nog even aanpakken.

Nu nog verzekering regelen en subsidie aanvragen. Ben heel benieuwd hoe ie in de praktijk gaat bevallen.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FranDaMan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:15
WCA schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 10:15:
Ben heel benieuwd hoe ie in de praktijk gaat bevallen.
Uhmmm.....heel goed denk ik ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zerocool
Richh schreef op maandag 24 april 2023 @ 18:52:
Follow-up op het dashcam kabeltje :)

[...]

Hij is inmiddels binnen, en... Het werkt! *O*

Hij is daarna ook prima weg te werken. Het is wel wat gepruts, omdat je een deel van het stekkertje achter je hemelbekleding moet proppen om het kapje er weer op te klikken. Maar daarna zie je er maar weinig meer van. Hij schakelt direct mee aan/uit met de power button.

Voor de volledigheid een paar foto's :)

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Het is lekker makkelijk met Amazon US, maar de handige Tweaker kan dit prima zelf fabriceren ;)
Heb dit nu exact zo gedaan, perfecte oplossing!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
Mijn rijstijl met de Ioniq is nog behoorlijk zoals dat met de hybride hiervoor was; rustig optrekken en zo.

Maakt het technisch voor de levensduur van de elektromotor en / of de accu eigenlijk nog uit of je rustig rijdt of hard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

[...]

Ik wil graag een dongeltje als dit hebben, maar inclusief import gaat me dat al gauw bijna 50 piek kosten. Dus ik ben benieuwd of ik de pinout en de connectors ergens kan vinden. Dan is het een kwestie van een 12v > USB adapter aan een stekkertje solderen en dan ben ik al klaar volgens mij.

Share and Enjoy!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SvenHe
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:38
Mikkem schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 09:23:
Mijn rijstijl met de Ioniq is nog behoorlijk zoals dat met de hybride hiervoor was; rustig optrekken en zo.

Maakt het technisch voor de levensduur van de elektromotor en / of de accu eigenlijk nog uit of je rustig rijdt of hard?
Zoals ik de info tot nu toe lees is vooral je accu heet laten worden een probleem.
Bij normaal gebruik wordt ie warm, en snelladen gaat beter als ie al wat warmte in zich heeft.

Ik ga er daarom van uit dat scheuren slecht is, inclusief continue hard regenereren.

Maar ik denk dat ioniq rijders in het algemeen best rustige rijders zijn, daar kom je verder mee. : )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Mikkem Ik heb tot nu toe niet ergens gelezen dat dit veel invloed heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023

Dat lijkt mij wel degelijk wat uit te maken: als hard rijdt, verbruik je meer stroom en wanneer je meer stroom verbruikt moet je vaker laden. En vaker laden betekent meer laadcycli, waardoor je accu sneller kan degraderen.

Waarschijnlijk sta je dan ook vaker aan de snellader, terwijl je met rustig rijden het wellicht tot je eindbestemming haalt en gewoon aan publieke laadpaal kunt opladen. Is eigenlijk toepasbaar op iedere EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
WCA schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:31:
[...]

Ik wil graag een dongeltje als dit hebben, maar inclusief import gaat me dat al gauw bijna 50 piek kosten. Dus ik ben benieuwd of ik de pinout en de connectors ergens kan vinden. Dan is het een kwestie van een 12v > USB adapter aan een stekkertje solderen en dan ben ik al klaar volgens mij.
Yep, helaas is hij duur door shipping.
Ik had toevallig ook een DM van iemand met interesse. Ik kan me voorstellen dat een groepsaankoop (zodat je 1x shipping betaald) misschien wel moet lukken ;)
Maar dat laat ik verder aan jullie over.

Ben op vakantie (zonder auto :'() dus ik kan het je niet 100% zeker vertellen/checken! Sowieso weet ik het niet volledig: het is niet helemaal duidelijk welke van de 2 draadjes naar de usb plug +12v is en welke GND, maar met wat common sense of een multimeter heb je dat zo voor elkaar.

Wellicht heb je in ieder geval al iets aan deze 2 foto's die ik eerder had gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2_weUaeT-f2yYYhEWhLgbUR9uhE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/USJ1bH91zD39vUvywfdOoAbc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cfyn-4N6DsFnNKEbkaeoGEB5lxM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZhRISzkC5W1ptW1J3h5KTpac.jpg?f=fotoalbum_tile

De grootste uitdaging vond ik het vinden van de stekkertjes zelf. Heb ik ooit een Aliexpress link van gedeeld (ik geloof dat daar ook de pinout bij stond?)... Moet je ook weer lang op wachten.

Maar ja het klopt dat je dit voor een paar euro prima zelf kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Bij mijn Ioniq is het na 4 jaar dan toch eindelijk zo ver dat de laadpoort niet meer vergrendelt.
Direct na de onderhoudsbeurt hoorde ik een hoop geklik achter het dashboard vandaan komen nadat ik in de auto stapte, een ouderwets klikkend relais geluid is het. De laadpoort vergrendelt sindsdien ook niet meer.
Na wat zoekwerk blijkt dat het sinds de zomer vorig jaar vaker voorkomt dat na een software update aan de auto dit probleem zich voordoet. Het vervangen van de laadpoort vergrendelmotor is dan de oplossing om van het klikkende geluid af te komen.

Dan kunnen ze ook gelijk de dempers van de achterklep vervangen die als het goed is binnen zouden moeten zijn, dan gaat de achterklep hopelijk weer normaal open in plaats van dat deze gewoon op dezelfde stand blijft staan als waar je hem los laat nadat je 'm open moet trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• murdock_nl_
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 19:33
SpongeRob schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 19:11:
Bij mijn Ioniq is het na 4 jaar dan toch eindelijk zo ver dat de laadpoort niet meer vergrendelt.
Direct na de onderhoudsbeurt hoorde ik een hoop geklik achter het dashboard vandaan komen nadat ik in de auto stapte, een ouderwets klikkend relais geluid is het. De laadpoort vergrendelt sindsdien ook niet meer.
Na wat zoekwerk blijkt dat het sinds de zomer vorig jaar vaker voorkomt dat na een software update aan de auto dit probleem zich voordoet. Het vervangen van de laadpoort vergrendelmotor is dan de oplossing om van het klikkende geluid af te komen.

Dan kunnen ze ook gelijk de dempers van de achterklep vervangen die als het goed is binnen zouden moeten zijn, dan gaat de achterklep hopelijk weer normaal open in plaats van dat deze gewoon op dezelfde stand blijft staan als waar je hem los laat nadat je 'm open moet trekken.
Dit probleem tijd terug ook gehad. Wegenwacht heeft toen aan de kabel in de kofferbak getrokken welke je kan gebruiken om handmatig de vergrendeling los te maken. Even paar keer goed aan trekken en sindsdien doet die het weer goed. Misschien iets van viezigheid ofzo in gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
Marco-Peters schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 14:56:
[...]

Dat lijkt mij wel degelijk wat uit te maken: als hard rijdt, verbruik je meer stroom en wanneer je meer stroom verbruikt moet je vaker laden. En vaker laden betekent meer laadcycli, waardoor je accu sneller kan degraderen.

Waarschijnlijk sta je dan ook vaker aan de snellader, terwijl je met rustig rijden het wellicht tot je eindbestemming haalt en gewoon aan publieke laadpaal kunt opladen. Is eigenlijk toepasbaar op iedere EV.
Die impact begrijp ik.

Het ging me er meer om of ik invloed heb op de levensduur van de elektromotor.

En qua accu, kort door de bocht: in de winter wanneer het vriest meteen het pedaal op de bodem na het wegrijden zou niet goed aanvoelen, maar of dat voor de techniek ook echt zo is?
En zo zijn er nog wel wat situaties te bedenken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:09

Snel optrekken geeft meer bandenslijtage maar maakt qua efficiëntie niet/nauwelijks uit. Voor de levensduur van de batterij aannemelijk ook verwaarloosbaar.

Laagste verbruik is vrij simpel:
  • Zo laag mogelijke (gemiddelde) snelheid
  • Zo min mogelijk regenereren
Dat sneller optrekken per definitie een hoger verbruik geeft is grotendeels een misvatting, zelfs bij brandstofautos.

Sportief rijgedrag gaat doorgaans gepaard met meer remacties en een hogere snelheid; dat geeft wel een hoger verbruik.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
Mikkem schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 05:28:
En qua accu, kort door de bocht: in de winter wanneer het vriest meteen het pedaal op de bodem na het wegrijden zou niet goed aanvoelen, maar of dat voor de techniek ook echt zo is?
En zo zijn er nog wel wat situaties te bedenken.
Een lagere temperatuur geeft een hogere interne weerstand waardoor en minder vermogen beschikbaar zal zijn.

Hoge temperatuur zijn meer relevant voor degradatie dan lage temperaturen. Je kan dus gewoon "ga" geven bij koude start.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

murdock_nl_ schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 20:46:
[...]

Dit probleem tijd terug ook gehad. Wegenwacht heeft toen aan de kabel in de kofferbak getrokken welke je kan gebruiken om handmatig de vergrendeling los te maken. Even paar keer goed aan trekken en sindsdien doet die het weer goed. Misschien iets van viezigheid ofzo in gekomen.
Je had ook het klikkende geluid achter het dashboard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frodo73
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21-07 11:52
Aanvragen van de Maingau pas kan lastig zijn.. Via Maingau kreeg ik de volgende oplossing en dat werkte met een willekeurige Duitse postcode: :

Bitte registrieren Sie sich mit Ihren Adressdaten im Shop und geben Sie eine fünfstellige Postleitzahl an. Wählen Sie beim Land „Deutschland“ aus und tragen Sie im Adresszusatz-Feld Ihre richtige Adresse ein. Wir kümmern uns um den korrekten Versand der Ladekarte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
WCA schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 10:15:
Gisteren getekend voor een grijze 28kWh Ioniq Electric Premium uit 2018!

Kleine ton op de teller, en verder in erg mooie staat. Zat 1 puntje in de lak bij de kofferbak, herstellen ze. Granny charger + laadkabel waren niet aanwezig, maar worden geregeld. Nieuwe accu + binnen een jaar iets versleten = onderdeel vervangen. Bij de proefrit trilde de auto iets, maar dat gaan ze ook nog even aanpakken.

Nu nog verzekering regelen en subsidie aanvragen. Ben heel benieuwd hoe ie in de praktijk gaat bevallen.
Je beschrijving deed me bijna aan mijn oude denken, die had ook een lichte beschadiging aan de kofferbak, zit net onder het ton, maar is toch echt een 2019 en geen 2018 (en vermoedelijk een ander land :)B ) Gefeliciteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
murdock_nl_ schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 20:46:
[...]

Meestal werkt dat inderdaad, maar het probleem kan na een tijd wel terugkeren. En ook het omgekeerde probleem heb ik voorgehad, dat de kabel er in steekt maar de wagen deze niet meer wenst los te laten. Na een zoveelste incident toch eindelijk eens aan de dealer gevraagd er naar te kijken. Wagen was toen iets meer dan 3 jaar oud, hebben ze gewoon de vergrendeling van de laadpoort vervangen onder garantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
assje schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 07:30:
[...]
Dat sneller optrekken per definitie een hoger verbruik geeft is grotendeels een misvatting, zelfs bij brandstofautos.

Sportief rijgedrag gaat doorgaans gepaard met meer remacties en een hogere snelheid; dat geeft wel een hoger verbruik.
Als iemand die altijd met een snelheidsbegrenzer aan rijdt ga ik dit toch even tegenspreken. Sneller optrekken geeft wel degelijk een merkbaar verhoogd verbruik. Het zal op het totaal van een rit misschien slechts 0,2 of 0,3kWh/100km laten optekenen, maar je ziet dat verschil wel direct terug in je gemiddeld verbruik van die rit. Als iemand die let op zijn verbruik, maar soms toch ook wel eens aan een stoplicht het gaspedaal goed durft induwen, durf ik beweren dat er echt wel een effect is. Je ziet bij het snel optrekken dat gemiddeld verbruik ineens een stuk hoger gaan dan bij het vorige licht waar je het nog rustig aan deed, en daarna zakt het nooit meer terug naar dat vorige niveau.

Sneller rijden heeft natuurlijk een veel grotere invloed., ook al omdat je dat veel langer doet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
Blokker_1999 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 18:23:
Als iemand die altijd met een snelheidsbegrenzer aan rijdt ga ik dit toch even tegenspreken. Sneller optrekken geeft wel degelijk een merkbaar verhoogd verbruik.
Als je sneller optrekt en verder alles hetzelfde doet zal je verbruik inderdaad hoger zijn; je gemiddelde snelheid is namelijk hoger. Dat is een gevolg van snelheid, niet versnelling.

Als je dit like for like wil vergelijken moet je het bij gelijke tijdsduur doen (en dan heb je als je sneller optrekt dus een marginaal lagere kruissnelheid).

Pagina: 1 ... 137 ... 192 Laatste