Toon posts:

Het grote Hyundai Ioniq Electric topic

Pagina: 1 ... 136 ... 140 Laatste
Acties:

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Deze week trouwens iets nieuw geleerd. Tijdens het afremmen op de rempedaal trekte ik aan de linker flipper om de wagen van regen 0 naar 3 te brengen en ondanks het feit dat ik links al een maximum aan blauwe blokjes zag, voelde ik de wagen alsnog harder afremmen. Nooit geweten dat de totaal beschikbare remkracht op regeneratie blijkbaar ook afhankelijk is van de stand waarin je staat.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:19

Arfman

Drome!

Blokker_1999 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:07:
Deze week trouwens iets nieuw geleerd. Tijdens het afremmen op de rempedaal trekte ik aan de linker flipper om de wagen van regen 0 naar 3 te brengen en ondanks het feit dat ik links al een maximum aan blauwe blokjes zag, voelde ik de wagen alsnog harder afremmen. Nooit geweten dat de totaal beschikbare remkracht op regeneratie blijkbaar ook afhankelijk is van de stand waarin je staat.
Dat is dan een 38kWh Ioniq? Dat "trucje" werkt in mijn e-Niro namelijk ook maar in mijn classic 28kWh Ioniq niet.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• mvt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-06 00:47

mvt

ja ik ja

Blokker_1999 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:07:
En uiteindelijk kan je zo je auto tot stilstand afremmen en kruipt hij niet als je dan de flipper los laat. Zelfde is als je gewoon met je pedaal geremt hebt, dan even de linker flipper (als hij in standje 3 staat) aantikt, dan kruipt hij ook niet meer.

Vind ik zelf makkelijker dan auto hold of in parkeerstand. Rij in de file liever zonder auto hold, maar wil hem dan wel af en toe uit de kruip halen, net zoals bij stoplichten die langer duren.

schandalig duur systeem, schandalig hoge 3d mark score, volgend jaar toch maar wat eerder mijn verlanglijstje opsturen naar Spanje, anders blijft dit gelul

• Blokker_1999
  • Nu online
Arfman schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:57:
[...]

Dat is dan een 38kWh Ioniq? Dat "trucje" werkt in mijn e-Niro namelijk ook maar in mijn classic 28kWh Ioniq niet.
Nope, 28kWh

• Blokker_1999
  • Nu online
mvt schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 14:25:
[...]

En uiteindelijk kan je zo je auto tot stilstand afremmen en kruipt hij niet als je dan de flipper los laat. Zelfde is als je gewoon met je pedaal geremt hebt, dan even de linker flipper (als hij in standje 3 staat) aantikt, dan kruipt hij ook niet meer.

Vind ik zelf makkelijker dan auto hold of in parkeerstand. Rij in de file liever zonder auto hold, maar wil hem dan wel af en toe uit de kruip halen, net zoals bij stoplichten die langer duren.
De 28kWh versie kan niet tot stilstand komen, dat kan pas vanaf de 38kWh versie. Heb nog niet nagekeken met hoeveel de stroom omhoog gaat wanneer ik dat doe, maar verbaasde me van hoe groot het verschil was.

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@Blokker_1999 Technisch gezien hoeft sneller afremmen niet per se te betekenen dat er meer regeneratie was. Het kan ook zijn dat de fysieke rem bij werd geschakeld toen je aan de flipper zat. Net als zou kunnen gebeuren als je het rempedaal dieper had ingetrapt.

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:14
Blokker bedoelt dat als je het rem pedaal indrukt tot een bepaalde hoek en niet beweegt, en je dan flippert dat dat punt van je rempedaal dus andere 'remwaardes' heeft om zo maar te zeggen.

bv:
Half ingedrukt met 0 bars is 50% remmen
half ingedrukt met 2 bars is 75% remmen

Dus niet dat wat de niro/kona en nieuwe ioniqs hebben dat je je flipper ingedrukt kan houden ;)

ioniq 28kWh - 5135 Wp

• maarte997
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:23
Klopt. Zelf ook de 28kWh en hij remt extra bij als je een zwaardere regeneratie kiest tijdens het remmen. Dat komt het rij- en veiligheidsgevoel niet ten goede. Op den duur went het wel, en los ik tegelijkertijd de rem wat. Maar he leuk zijn dat de remdossage gelijk blijft op het moment dat de regeneratie wordt aangepast.

• Arfman
  • Laatst online: 09:19

Arfman

Drome!

Geprobeerd met het remmen. Ik heb regen standaard op 3 staan, ik merkte geen verschil tijdens het remmen toen ik de flipper introk.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:02
Arfman schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 22:42:
Geprobeerd met het remmen. Ik heb regen standaard op 3 staan, ik merkte geen verschil tijdens het remmen toen ik de flipper introk.
Ik heb het gisteren ook even getest met de 28 kWh, ik merk niks en die ook geen hogere regeneratie in stroomsterkte.

🔋 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp

• TwOkkie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:23
Goeie<timestamp%dagdeelperiode>,

Na al mijn enthoustiaste verhalen over mijn heerlijke Ioniq, van frunk via LED tot het aantikken van de 100K op weg naar de Noordkaap, ben ik ineens in de omstandigheid dat ik een Tesla Model Y zou kunnen veroorloven... Ja.. Sorry Zoefje (zijn bijnaam, zie kenteken), maar dat is wel heel erg aantrekkelijk.

Ondanks dat ik hier lees dat de vraag naar Ioniqs hoog is, biedt "de handel" teleurstellende bedragen. En hier mag ik hem niet verkopen. Maar wat dan wel?

Ik weet zeker dat iemand die op zoek is naar een Ioniq heel blij zal worden van mijn exemplaar, maar daar hebben de statistici geen boodschap aan. Die zien: 4 jaar oude auto, 115K op de teller = bedrag. Geen boodschap aan de extra's, noch dat 2019 het enige jaar is dat een Premium ook nog stoelventilatie kreeg. Laat staan de mooie "love it or hate it" rode kleur. Die denken zelfs dat 28 kWh minder is dan 38 kWh, wat voor een deel ook wel klopt. Maar de kenner weet dat 70 kW > 45 kW en kan dus juist op zoek zijn naar mijn exemplaar. Maar waar vind je die kenner?

Wat zou ik het beste kunnen doen? Toch maar hier in V&A/Overig wat neerzetten? Verlies nemen en genieten van de Tesla? Marktplaats en allemaal onguur tuig aan de deur?

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Je gaat downgraden? :P

Hyundai Kona, Hyundai Ioniq electric in bezit

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Ik kan zeker enkele nadelen noemen van de model Y ten opzichte van de Ioniq, maar een downgrade is ook weer overdreven. :P Weet alleen niet of ik er een grote meerprijs voor over zou hebben, maar dat is aan een ieder voor zich.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWp zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

• Blokker_1999
  • Nu online
Arfman schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 22:42:
Het gaat dan ook niet om het intrekken van de flipper op zich, wel om het van regen 0 naar regen 3 gaan terwijl je al goed aan het remmen bent en de indicator links in je dashboard al op maximale recharge zit. Blijkt dat maximaal bij regen 3 toch een stukje hoger is dan regen 0, iets wat ik niet verwacht had.

• Blokker_1999
  • Nu online
Twijfel soms ook wel eens of de Ioniq 6 voor mij een upgrade gaat zijn en denk soms dat ik hem misscuoen toch maar moet annuleren.

Ja, op sommige gebieden is weggaan van een klassieke Ioniq zeker een downgrade.

• EVBert
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 01-06 16:23
Tja, zuiniger dan de oer-Ioniq gaat het niet worden, maar ja dat trage eenfase laden is voor mij de reden om over te stappen naar een BYD Atto3.

BYD Atto 3 Skiwhite

• TwOkkie
Die Tesla is zeker een downgrade. Meer verbruik. Meer controverse. Geen geventileerde stoelen. Geen open dak. Maar ook heel veel leuke dingen. Het is toch iets meer mijn droomauto dan mijn superfijne Ioniq. En wat ook meetelt is dat ik volgens ABRP met 180 over de autobahn naar ons volgende vakantieadresje kan knallen met 4 stops, waar de Ioniq 12 stops nodig heeft bij 110, plus dat het gepuzzel met ABRP/Chargemap een poos leuk is, maar als het niet hoeft, is dat ook niet erg.

Met meerdere vakanties van 2 keer 3000, 4400 en 6400 kilometer achter de rug, kan ik niet zeggen dat ik het heel erg vond om met deze auto te rijden, maar de gelegenheid biedt zich aan. Ook al is het vooral een Yolo actie.

Nou moet ik zeggen dat ik ook heel even overwogen heb om hem in te ruilen voor een Ioniq 5, 6 of Kia EV6, maar die auto's laten me helemaal koud. Het is gewoon precies mijn Ioniq, maar dan met betere specs. Maar nog steeds dezelfde ergernissen over de UX van de auto, over de software (hoewel die vast iets beter is) en over de dealer die je liefst iedere week een nieuwe wasbeurt verkoopt. De keuze was dus echt het originele plan volgen en Zoefje helemaal oprijden, of een Tesla Model Y LR uit Berlijn, gewoon omdat Yolo.

En ik ga hem vernoemen naar degene die dit mogelijk maakte en mij deed beseffen dat je soms ook gewoon moet genieten van het leven...

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik zou niet kunnen rijden in een auto zonder dash achter het stuur. Tesla geeft je niet eens een HUD, ik snap die filosofie niet. Als ze wel een HUD zouden hebben had ik waarschijnlijk geen Ioniq 6 besteld. Een Model Y is overigens niet echt heel veel onzuiniger dan de Ioniq, hij is vrijwel net zo zuinig als de Ioniq 6 en dat met een veel slechtere CW waarde, knap hoe Tesla dat voor elkaar krijgt.

[Voor 31% gewijzigd door zonoskar op 23-03-2023 17:29]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output.

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 09:02
TwOkkie schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 12:06:
Goeie<timestamp%dagdeelperiode>,

Ik weet zeker dat iemand die op zoek is naar een Ioniq heel blij zal worden van mijn exemplaar, maar daar hebben de statistici geen boodschap aan. Die zien: 4 jaar oude auto, 115K op de teller = bedrag. Geen boodschap aan de extra's, noch dat 2019 het enige jaar is dat een Premium ook nog stoelventilatie kreeg. Laat staan de mooie "love it or hate it" rode kleur. Die denken zelfs dat 28 kWh minder is dan 38 kWh, wat voor een deel ook wel klopt. Maar de kenner weet dat 70 kW > 45 kW en kan dus juist op zoek zijn naar mijn exemplaar. Maar waar vind je die kenner?

Wat zou ik het beste kunnen doen? Toch maar hier in V&A/Overig wat neerzetten? Verlies nemen en genieten van de Tesla? Marktplaats en allemaal onguur tuig aan de deur?
Ik had het 2018 model met ook stoelventilatie.... Anyway ik zag ook overal prachtige prijzen, maar kreeg zelf een redelijk (maar lager dan ik had verwacht) bod van de garage, waar we een nieuwe benzine (ik weet het, vloeken in de kerk) auto kochten. Een medetweaker zag er vanaf omdat hij via de garage toch veiliger vond (qua garantie). Tesla gaf helemaal een belachelijk laag bod, dus daar zou ik niks van verwachten.

• Zephyrex
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Iemand ervaring met fixen/vervangen defecte buitentemperatuur sensor? Die geeft sinds gisteren nu 22-25 graden C aan: dat klopt van geen kant

• Blokker_1999
  • Nu online
@zonoskar , die filosofie noemt "kostenbesparing". Waarom een schermpje achter het stuur plaatsen wanneer je die informatie ook naar je entertainment scherm kunt brengen en zo weer enkele honderden dollar per voertuig kunt besparen? (Aptera didn't get that memo).

Zelf ook helemaal geen fan van, ik wil mijn ogen net zo min mogelijk van de weg houden, niet net verder weg moeten kijken. Spijtig genoeg spelen er ondertussen ook politieke motieven mee bij mij om neen te zeggen tegen een Tesla.

• DrDeJe
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 31-05 23:34
Zephyrex schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 14:41:
Iemand ervaring met fixen/vervangen defecte buitentemperatuur sensor? Die geeft sinds gisteren nu 22-25 graden C aan: dat klopt van geen kant
Niet bij m'n huidige auto. Ooit een vervangen bij een ander merk. Toen zat de sensor imin de onderkant van de behuizing van een achteruitkijkspiegel. Kon die sensor toen online gewoon gemakkelijk inkopen.

Tesla model 3 2019 Long Range

• assje
  • Registratie: Maart 2007
Probleem met particuliere verkoop is dat je koper de SEPP subsidie misloopt, dat scheelt direct €2k.

Ideale route particulier koper vinden en dan verkoop via garage (tegen kleine vergoeding).

Je kan hem op V&A zetten en dan link in je signature.

[Voor 5% gewijzigd door assje op 26-03-2023 10:28]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• assje
Ondanks dat ik hier lees dat de vraag naar Ioniqs hoog is, biedt "de handel" teleurstellende bedragen.
Waar heb je het dan over als ik vragen mag?

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• FranDaMan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:21
Vanochtend was er weer even een fikse natte sneeuwbui. En net zoals een week of 3 geleden toen er zo'n bui losbrak begint mijn Ioniq Classic binnen 5 minuten te piepen dat de AEB is uitgeschakeld vanwege een geblokkeerde radar.
Is het niet vreemd dat zo'n functie dus niet lekker functioneert op een moment dat je het juist goed kan gebruiken ? Hoe doet men dat in de noordelijke landen met al die sneeuw ?

• orillion
  • Laatst online: 08:12
FranDaMan schreef op maandag 27 maart 2023 @ 08:15:
Vanochtend was er weer even een fikse natte sneeuwbui. En net zoals een week of 3 geleden toen er zo'n bui losbrak begint mijn Ioniq Classic binnen 5 minuten te piepen dat de AEB is uitgeschakeld vanwege een geblokkeerde radar.
Is het niet vreemd dat zo'n functie dus niet lekker functioneert op een moment dat je het juist goed kan gebruiken ? Hoe doet men dat in de noordelijke landen met al die sneeuw ?
Steeds meer dure auto’s hebben er verwarming op, helaas niet op onze IONIQ’s.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Opa
  • Laatst online: 31-05 10:11

Opa

Nu Multifocaal!

FranDaMan schreef op maandag 20 maart 2023 @ 11:35:
[...]

Daarmee bedoel ik als je boven de snelheid uitkomt die je op de limiter hebt ingesteld.
Dat is dus bloedirritant en een fout in de programmering, uit de categorie: Je had maar één taak!!.

Mijn Skoda Fabia met ICE had een limiter. Je kon vrij zwaar op je gaspedaal leunen en hij kwam NOOIT boven de limiet uit.
Mijn ioniq: Ik stel 53 in. Geef "gas" met een ei onder het pedaal. 54. 55. PIEP!!!!! 8)7
Wat als jij nou eens de energie afkapt in plaats van mij te ergeren met je gepiep?!?!@@@ |:(

I'd rather be in Oz

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FranDaMan
orillion schreef op maandag 27 maart 2023 @ 12:34:
[...]

Steeds meer dure auto’s hebben er verwarming op, helaas niet op onze IONIQ’s.
Damn, dan maar een nieuwe kopen ;-)

• Blokker_1999
  • Nu online
FranDaMan schreef op maandag 27 maart 2023 @ 12:55:
[...]

Damn, dan maar een nieuwe kopen ;-)
Maar hebben die nieuwe Ioniqs dat dan wel? Not asking for a friend

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:54
@orillion maar een aliexpress matje erachterplakken dan....

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZWvloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017

• Kodess
Blokker_1999 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 19:52:
[...]

Maar hebben die nieuwe Ioniqs dat dan wel? Not asking for a friend
nope.
maaar, ipv dat je dan helemala geen cruise control meer hebt, heb je dan nog wel 'domme' cruise control.
onze ioniqs als er sneeuw voor zit heb je totaal geen cruise control meer :'(

ioniq 28kWh - 5135 Wp

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mvt

mvt

ja ik ja

Kodess schreef op maandag 27 maart 2023 @ 20:51:
[...]

nope.
maaar, ipv dat je dan helemala geen cruise control meer hebt, heb je dan nog wel 'domme' cruise control.
onze ioniqs als er sneeuw voor zit heb je totaal geen cruise control meer :'(
Kan het nu even niet nakijken, maar bij andere hyundai modelen, en volgens de 2019 owners manual kan het wel.
Als je de lane distance knop ingedrukt houd schakelt hij terug naar conventionele cruise control.

schandalig duur systeem, schandalig hoge 3d mark score, volgend jaar toch maar wat eerder mijn verlanglijstje opsturen naar Spanje, anders blijft dit gelul

• Kodess
mvt schreef op maandag 27 maart 2023 @ 21:17:
[...]

Kan het nu even niet nakijken, maar bij andere hyundai modelen, en volgens de 2019 owners manual kan het wel.
Als je de lane distance knop ingedrukt houd schakelt hij terug naar conventionele cruise control.
ah kijk, handig.
Nieuwere auto's doen dat automatisch :9

ioniq 28kWh - 5135 Wp

• mvt

mvt

ja ik ja

Kodess schreef op maandag 27 maart 2023 @ 21:29:
[...]

ah kijk, handig.
Nieuwere auto's doen dat automatisch :9
Ik weet niet of het zo is zodat je bewust bent dat het uit staat, of zodat je er zelf voor kan kiezen als je liever conventionele cc wilt hebben. Zijn voor automatische uitschakeling en manuel uitschakelen beide wel argumenten voor. Zolang het maar kan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• maarte997
mvt schreef op maandag 27 maart 2023 @ 21:17:
[...]

Ioniq 2017 doet dat ook met die knop. Wel niet vergeten dat hij niet remt... Ik was dat even uit gewoonte uit het oog verloren... Net op tijd geremd...

• SvenHe
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01-06 19:32
Blijft de cruise control dan bij uitschakelen in dezelfde stand staan?
Of staat hij de volgende keer weer vanzelf op adaptive?

• maarte997
Woensdag-donderdag geprobeerd. Woensdag op CC gezet. Even voorzichtig zijn weer, zo gewoon aan de ACC. Gisteren startte hij gewoon op in ACC.

• mvt

mvt

ja ik ja

Ik had het ook geprobeerd. Zelfde, het staat op gewone cc tot je de auto uit zet.

En ipv dat je de afstand tot je voorganger icoontjes ziet, zie je Cruise staan met een snelheidsmeter symbool. Wit als uit, groen als aan. Net zoals de limit functie

• TumTum
  • Laatst online: 01-06 18:55
chou3 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 10:29:
[...]

Ik hoor graag welk model heb je gekocht? Ik heb zelf de Carlinkit 4.0 gekocht. Maar dat is een drama met verbinden. Duurt bij een koude start soms meer dan een minuut. Warme star is overigens wel snel. De vertraging is 3 tot 6 seconden. Al meerdere keren dat hij bevriest. Soms de melding “Hardware Error: Wi-Fi BT”. Dus denk dat hij terug gaat. Had al gekeken of er een update was maar had de meest recente.
Tijd geleden, maar hoe is dit nu? Ben een beetje aan het rondkijken en kwam ook uit bij de 4.0. Gebruik je Android of iOS?

Acties:
  • +4Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:29

timovd

Voorsprong door techniek

Links en rechts is er wat meer ruimte over voor een iets bredere accu dan de standaard accu.

... Als je dit wegslijpt (met een multitool bijvoorbeeld).

Dan past een Varta B23 er net niet netjes in. Voor de netheid zou je het kleine hoekje ook nog uit de accuhouder moeten slijpen, maar de accu kan momenteel niet meer bewegen met de klem er op.
Grootste voordeel: meer capaciteit en vooral de juiste polen.

Nadeel: iets minder stroom bij koude start 300A vs 330A, maar is dat heel erg bij een EV?

[Voor 19% gewijzigd door timovd op 03-04-2023 13:34. Reden: Extra foto toegevoegd en nadeel benoemd]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | todo: SMA 3 fasen + APS micro's

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-06 20:58
Ik heb inmiddels eindelijk mijn OVMS module binnen.
Nooit bij nagedacht dat het Verenigd Koninkrijg geen Europese unie meer is, dus een dikke naheffing gekregen. Maar goed, je moet er wat voor over hebben.
En na een beetje klooien heb ik het aan de gang ook.
Heeft iemand de module al ergens weggewerkt en zo ja, waar dan?
Ik heb zitten zoeken maar heb nog geen mooi plekje gevonden helaas.
Hij is al ingebouwd
Geplakt onder het dashboard onder het stuur.

[Voor 8% gewijzigd door Philos31 op 02-04-2023 19:07]

Hyundai Ioniq 28kWh, 3250Wp AEG PV2800, 3.5 kW Daikin Ururu Sarara, Homeautomation by Homey

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01:47
maarte997 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 22:33:
[...]

Ioniq 2017 doet dat ook met die knop. Wel niet vergeten dat hij niet remt... Ik was dat even uit gewoonte uit het oog verloren... Net op tijd geremd...
Dit dus, is mij ook een keer overkomen. ACC went enorm :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
Vanmorgen hier in Calpe de Ioniq weer eens tot 100% geladen voor een ritje over de Bernia en de GOM gaf toen 291km aan, had ik nog niet zo hoog gezien dacht ik. Na de rit van de ruime 50km was dat met de rest op de GOM van totaal 306km. Verbruik sinds mijn vertrek uit NL is nu gedaald naar 108Wh/km. Blijft genieten in de Ioniq. :)

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1Henk 'm!

• maarte997
Ik heb vandaag eens met de OBD dongle gereden. Verschoot toch van het verbruik. Er komt bijna 1,5kW extra verbruik bij bovenop wat de auto zelf aangeeft: aandrijving + AC + elektronica. Vandaar dat een verbruik van rond de 10kWh/100km niet resulteert in een rijbereik van 280km. 😉 Degradatie heeft er ook misschien mee te maken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
Ik heb voor mijn hier in en rond Calpe verreden km's eens gekeken hoeveel kWh's ik heb geladen en dat is 101 Wh/km, oftewel het werkelijke verbruik. En dat was een mix van lokaal, snelweg en bergen over 547km..

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1Henk 'm!

• fredkroket
  • Niet online
TumTum schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 20:44:
[...]

Tijd geleden, maar hoe is dit nu? Ben een beetje aan het rondkijken en kwam ook uit bij de 4.0. Gebruik je Android of iOS?
Mede door jouw post weer eens gaan kijken - want ik wil ook naar draadloos CarPlay toe. Gezien ik alleen maar iPhones gebruik (partner, kinderen en ikzelf) heb ik een Ottocast U2-Air (https://www.ottocast.com/products/u2-air) besteld zojuist.

Ik hoef geen zaken zoals YouTube en Netflix kijken, dus voor mij voldoet een goede draadloze CarPlay adapter. De reviews zijn goed, de prijs is (incl. de 30 dollar korting én gratis verzending) ongeveer € 66 (incl. wisselkoersopslag van MasterCard).

Zodra binnen zal ik mijn ervaring delen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• fredkroket
  • Niet online
Die denken zelfs dat 28 kWh minder is dan 38 kWh, wat voor een deel ook wel klopt. Maar de kenner weet dat 70 kW > 45 kW en kan dus juist op zoek zijn naar mijn exemplaar. Maar waar vind je die kenner?
Ik denk dat het vooral een argument is voor de 28kWh eigenaren ;). Zeker is het laden met 70kW fijn, maar 98% van mijn ritten kan ik rijden zonder op te laden (ik laad alleen thuis, 38kWh model). Dat kan ik juist doordat die 10kWh extra accu capaciteit me reeel zo'n 50-75km extra geeft elke dag.

Als ik dan verder weg ga hoef ik minder vaak te stoppen, maar misschien wel iets langer. Uiteindelijk is de reistijd om en nabij gelijk.

En laad ( ;) ) ik eerlijk zijn, eigenlijk vind ik mijn 38kWh al ondermaats bemeten. Ik moet niet teveel en te enthousiast rijden op een dag, anders sta ik zelfs te snelladen ergens.

• TumTum
fredkroket schreef op maandag 3 april 2023 @ 00:35:
[...]

Mede door jouw post weer eens gaan kijken - want ik wil ook naar draadloos CarPlay toe. Gezien ik alleen maar iPhones gebruik (partner, kinderen en ikzelf) heb ik een Ottocast U2-Air (https://www.ottocast.com/products/u2-air) besteld zojuist.

Ik hoef geen zaken zoals YouTube en Netflix kijken, dus voor mij voldoet een goede draadloze CarPlay adapter. De reviews zijn goed, de prijs is (incl. de 30 dollar korting én gratis verzending) ongeveer € 66 (incl. wisselkoersopslag van MasterCard).

Die heb ik uiteindelijk ook besteld. Reviews zijn iets positiever.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• FranDaMan
fredkroket schreef op maandag 3 april 2023 @ 00:42:
[...]

En laad ( ;) ) ik eerlijk zijn, eigenlijk vind ik mijn 38kWh al ondermaats bemeten. Ik moet niet teveel en te enthousiast rijden op een dag, anders sta ik zelfs te snelladen ergens.
En daarom ben je dus beter af met de 28Kwh :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:02
[...]

Ik denk dat het vooral een argument is voor de 28kWh eigenaren ;). Zeker is het laden met 70kW fijn, maar 98% van mijn ritten kan ik rijden zonder op te laden (ik laad alleen thuis, 38kWh model). Dat kan ik juist doordat die 10kWh extra accu capaciteit me reeel zo'n 50-75km extra geeft elke dag.

Als ik dan verder weg ga hoef ik minder vaak te stoppen, maar misschien wel iets langer. Uiteindelijk is de reistijd om en nabij gelijk.

Voor mij was de reden de aanschafprijs. Ik was net iets minder kwijt voor een late 28 kWh met alle opties dan voor een 38 kWh met veel minder opties.

En juist omdat ik wel vaak lange ritten maak (van 1000+ km) die dus ook niet te halen zijn met de 38 kWh heb ik voor de 28 gekozen. Je staat inderdaad wel vaker stil maar de totale tijd die je onderweg bent is wel een stuk korter dan met de 38.

Zie bijvoorbeeld de 1000 kilometer test van Bjorn Nyland. Op mijn route naar het zuiden van Europa scheelt dat zomaar 3 uur.

Ioniq 28: 11 uur 55 min
Ioniq 38: 14 uur 20 min

Als je deze grote ritten bijna nooit maakt zal de 38 een betere keuze zijn. Dan heb je de snellader iets minder snel nodig.

[Voor 4% gewijzigd door Headshot_NL op 03-04-2023 09:50]

🔋 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp

• mvt

mvt

ja ik ja

Dat is voor mij dan weer de reden dat ik de 38 kwh versie heb. Ik rij 105km woon-werk per dag. En op het werk kan ik, voorlopig, gratis laden op een 1 fase 16amp paal. Langzaam, maar snel genoeg om woon-werkverkeer volledig te dekken.
Nou staan de palen soms vol en zal ik niet mijn hele dienst kunnen laden. Of helemaal niet.
Of als ik carpool zal ik 140 km rijden per 2 dagen.

Dan zorgt de extra capaciteit er voor dat ik altijd een dag laden kan overslaan en maar zelden aan een openbare paal hoef.

En binnen Nederland altijd genoeg capaciteit heb als ik vol vertrek en op locatie wat bij laad.

Die ene keer naar het buitenland geniet ik dan maar wat meer van de rit

Acties:
  • +3Henk 'm!

• FranDaMan
mvt schreef op maandag 3 april 2023 @ 15:27:
Dat is voor mij dan weer de reden dat ik de 38 kwh versie heb. Ik rij 105km woon-werk per dag. En op het werk kan ik, voorlopig, gratis laden op een 1 fase 16amp paal. Langzaam, maar snel genoeg om woon-werkverkeer volledig te dekken.
Nou staan de palen soms vol en zal ik niet mijn hele dienst kunnen laden. Of helemaal niet.
Of als ik carpool zal ik 140 km rijden per 2 dagen.

Dan zorgt de extra capaciteit er voor dat ik altijd een dag laden kan overslaan en maar zelden aan een openbare paal hoef.

En binnen Nederland altijd genoeg capaciteit heb als ik vol vertrek en op locatie wat bij laad.

Die ene keer naar het buitenland geniet ik dan maar wat meer van de rit
En zo is er voor elke usecase een keuze :)
feit is en blijft dat de Ioniq classic een vreselijk zuinige auto is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• maarte997
Jep, als ik op autowereld.be kijk wat de reële testverbruiken van hun onlangs geteste EV's zijn... Sommige gaan zonder schroom richting 30kWh/100km. Een MG 4 64kWh haalt in slechte omstandigheden niet héél veel km's dan mijn Ioniq 28kWh (200km tegenover 270km). Ja, ik rij max. 110. De vergelijking is niet eerlijk. Maar met een dubbel zo grote batterij 70km verder komen. Het blijft wachten op een kleine, zuinige EV die daardoor ook betaalbaar blijft. Zou de classic Ioniq met 28kWh batterij vandaag niet onder de 25k euro op de markt gebracht kunnen worden? Zou zo een hit kunnen zijn. Ik hoop dat Hyundai daar toch werk van wil maken.

• mvt

mvt

ja ik ja

FranDaMan schreef op maandag 3 april 2023 @ 15:32:
[...]

En zo is er voor elke usecase een keuze :)
feit is en blijft dat de Ioniq classic een vreselijk zuinige auto is.
En juist dat is een van de redenen waarom ik dan weer leunde naar een Ioniq. Het verbruik. Wat ik zei, we hebben langzame palen op het werk. En ik heb collega's die voor een gelijke rij afstand niet altijd volledig kunnen laden wat ze verbruikt hebben.
Terwijl ik weekend privé kilometers kan bijladen

Acties:
  • +3Henk 'm!

• TwOkkie
Ik denk dat het vooral een argument is voor de 28kWh eigenaren ;). Zeker is het laden met 70kW fijn, maar 95% van mijn ritten kan ik rijden zonder op te laden (ik laad alleen thuis, 38kWh model). Dat kan ik juist doordat die 10kWh extra accu capaciteit me reeel zo'n 50-75km extra geeft elke dag.
De reactie die je wist dat zou komen. Altijd wel een 38kWh eigenaar die zich aangesproken voelt. ;-)

Maar daarom hield ik ook een slag om de arm in het stukje dat je quotte. Die langere range kan een voordeel zijn als je vrijwel nooit meer dan 250 kilometer rijdt. Daarna is de laadsnelheid toch echt wel iets waar de 38 kWh teleur stelt. Laat ik het zo zeggen: ik was achteraf heel erg blij dat ik nog een van de laatste 28 kWh's heb gekocht in plaats van te wachten op de 38 kWh. De belangrijkste reden was toen dat die duurder zou worden, maar toen wist ik nog niet dat de laadsnelheid zo tegen zou vallen.

Net als jij hoef ik bij 98% van mijn ritten niet onderweg op te laden. Wat dat betreft is er alleen verschil tussen 180 en 250 kilometer als je regelmatig ritten maakt tussen de 180 en 250 kilometer. Zolang de meeste ritten daaronder blijven, is er gewoon geen verschil. Als je er tussenin zit, bedenk dan dat ik die 10 kWh verschil er in minder dan 10 minuten bij laadt.

Waar je het echt gaat merken is op de lange afstanden. Met 2 roadtrips door Noorwegen van 4400 km en 6300 km en nog 3 vakanties van rond de 3000 km, durf ik best te zeggen dat ik ongeveer weet hoe dat gaat. Het zijn inderdaad veel stops, maar geen enkele stop komt over de 20 minuten. Met jouw FL sta je inderdaad minder vaak stil, maar wel telkens een half uur tot 40 minuten.

Met alle respect voor jouw keuze, maar hoe je het ook wendt of keert, de lage laadsnelheid van na de facelift is een enorme misser, waarmee de prestaties van de Ioniq terugvielen naar die van een Leaf.

(Tip: open onderstaande links in anonymous window en neem alle settings over, zeker als je ABRP zelf ook al gebruikt, anders verkl*t je je eigen settings)

Eind mei ga ik weer richting Zwitserland. Met mijn 28 kWh kost dat 10:39 waarvan 2:10 laden verdeeld over 8 stops:

https://abetterrouteplann...83-4fcc-bf21-f8b71b7dfa57

Met jouw auto kost me dat 12:07 waarvan 3:46 verdeeld over 6 stops:

https://abetterrouteplann...a7-4743-a4f3-d72b07df38b5

2 stops minder, maar wel anderhalf uur langer onderweg.

Mocht ik mijn 28 kWh voor die tijd kunnen verkopen, begint het echte feest; 8:54 met 54 minuten laden verdeeld over slechts 3 stops:

https://abetterrouteplann...12-42d4-a16e-22eb29ce9762
Niet dus. Verre van.

Zelfs een rit die ik een of twee keer per maand maak om mijn pa te bezoeken, kost met de 38 kWh ruim een half uur langer, ondanks een stop minder:

28 kWh, 4:18/0:37, https://abetterrouteplann...f3-4fc5-b2b1-1bb8aa7d613f
38 kWh, 4:42/1:02, https://abetterrouteplann...80-470b-a302-d345d4341286

Maar ook dat gaat beter worden:

TMY LR, 3:37/0:06, https://abetterrouteplann...1b-41a4-adff-2b3f4a588965

(Deze berekeningen zijn wel allemaal om 21:00 gemaakt, dus met een Vmax van 130. Ik weet niet of ABRP dit ook overneemt of dat de berekeningen morgen overdag anders uitkomen. YMMV)
Geen probleem tenzij je iets tegen snelladen hebt. Fastned's genoeg voor de enkele keer dat je tekort komt. Tenzij dat betekent dat je een half uur nodig hebt om weer op 'niveau' te komen, dan snap ik de weerstand wel.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DrDeJe
Zoveel mensen. Zoveel meningen. Maar niets is goed of slecht. Het zijn keuzes.
Persoonlijk: ik mis echt de snelheid in onze facelift. Maar wij kozen bewust voor BlueLink. (En wij hebben alle opties incl. stoel verkoeling).
Gewoon echt dé misser van de Facelift (het gebrek aan laadsnelheid). Verder een top wagen!
Wij hebben de laadsnelheid niet eens nodig. Gebruik is ook in de buurt. Dus gemiddeld 2 vakanties en ja, dan kun je niet anders dan er rekening mee houden. (Maar dan ben ik echt wel een beetje jaloers hoor). Daarom zal de Ioniq ook in de toekomst ruimte moeten maken. Want het blijft, ook voor 2x per jaar, een ergenis.
Maar ehhhh verder echt een heerlijke, luxe auto. Ha ha

Acties:
  • +4Henk 'm!

• TwOkkie
DrDeJe schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 21:14:
Zoveel mensen. Zoveel meningen. Maar niets is goed of slecht. Het zijn keuzes.
Ik zeg ook niks over goed of slecht, maar het is objectief waar dat de 28 kWh:
  • even snel is op afstanden tussen 0 en 190 km
  • trager is op afstanden tussen 190 en 250 km
  • sneller is op afstanden boven de 250 km
Dat is niet afhankelijk van een mening, maar kan je gewoon uitrekenen.

Of het belangrijk voor je is, mag iedereen voor zichzelf bepalen.
Persoonlijk: ik mis echt de snelheid in onze facelift. Maar wij kozen bewust voor BlueLink.
Bluelink is weer een groot voordeel van de facelift. Ik had gehoopt dat iest dergelijks wel achteraf er in te hacken zou zijn, maar blijkbaar heeft nog niemand die interface uitgepuzzeld.
Gewoon echt dé misser van de Facelift (het gebrek aan laadsnelheid). Verder een top wagen!
Als ik heel eerlijk moet zijn, vind ik mijn zwarte neusje wel een stuk mooier dan die rare grijze plakaat die de 38 kWh er op heeft zitten. Maar dat is een puur subjectieve mening.
Maar ehhhh verder echt een heerlijke, luxe auto. Ha ha
Dat blijft waar.

Wat ik wel jammer vindt is dat inkopers en wederverkopers gewoon niet willen horen dat de 28 kWh ook voordelen biedt t.o.v. de 38 kWh. Zelfs Bleekers kapte mij gewoon af. Een 38 kWh had ie nog wel willen inkopen, maar mensen willen die 28 kWh niet, volgens hem. Dat vond ik vreemd. Het leek me toch iemand met verstand van de elektrische auto's uit het goedkopere segment...

• mvt

mvt

ja ik ja

TwOkkie schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 21:24:
Zelfs Bleekers kapte mij gewoon af. Een 38 kWh had ie nog wel willen inkopen, maar mensen willen die 28 kWh niet, volgens hem. Dat vond ik vreemd. Het leek me toch iemand met verstand van de elektrische auto's uit het goedkopere segment...
Het vervelende is, die 28 kwh valt al weg in de filters. Hij zal hem best kunnen verkopen, maar als mensen er al niet voor komen dan kan hij nog zoveel verstand hebben, de koper heeft dat niet en kijkt niet. Dan moet hij al een 38 hebben en dan mensen wijzen op de 28. Of gewoon de 38 verkopen

En dat is heel jammer voor jouw inruil. Want je hebt gewoon gelijk. Die 28 kwh is op de lange rit met snellader beter.
Al komen ze beide tekort tov 3 fase auto's.

• TwOkkie
mvt schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 22:49:
Het vervelende is, die 28 kwh valt al weg in de filters. Hij zal hem best kunnen verkopen, maar als mensen er al niet voor komen dan kan hij nog zoveel verstand hebben, de koper heeft dat niet en kijkt niet. Dan moet hij al een 38 hebben en dan mensen wijzen op de 28. Of gewoon de 38 verkopen
Een goede verkoper weet de krachten van iedere auto en de wensen van de klant te matchen. Als een klant aangeeft er ook regelmatig lange ritten te willen maken, moet ie hem op zijn minst de voordelen van een 28 kWh kunnen uitleggen. Dat hij er niet eens naar wilde luisteren, valt me nog het meest tegen. Juist in het goedkopere segment kan een 28 kWh erg interessant zijn. Als een specialist daar nou al niks van wil weten...

Maar nu is het dus aan mij om die ene koper te vinden die specifiek naar deze mooiste 28 kWh van Nederland op zoek is. >:)
En dat is heel jammer voor jouw inruil. Want je hebt gewoon gelijk. Die 28 kwh is op de lange rit met snellader beter.
Is er in deze prijsklasse een 3-fase auto te vinden met vergelijkbare overige prestaties?

Ik mis 3 fase niet zo, maar dat komt ook omdat ik thuis met de volle 29A kan laden. Onderweg is een Fastned snel genoeg en op mijn bestemmingen doe ik nieteens moeite om een laadpaal te vinden.

• fredkroket
  • Niet online
Hoi ☺️.

Ik snap zeker de argumenten die je hebt en qua snelladen heb je niet meer dan gelijk. Het duurt langer en de totale (theoretische) tijd is dan weer wat langer. Ik zeg bewust theoretisch, omdat;

- mensen toch geregeld even koffie en een broodje doen en dus zonder probleem een keer wat langer laden
- meer laden is meer kans op wachttijd (zeker op zwarte dagen)
- meer laden is meer kans op defecte palen
- etc

Zeker, de 28kWh versie heeft dan nog steeds wel het voordeel qua tijd, maar ik geloof niet in de theoretische tijd die aangegeven is.

Echter, vakanties doen we meestal gewoon met de V40 T3. Ietsje duurder in gebruik (al valt het voor een vakantiereis mee), echter totaal geen beperkingen.

Verder kijken mensen naar wat er is in de markt, en voor mij was de facelift de enige optie; grotere accu, modernere cockpit, led-koplampen en Bluelink functies.
Zodra er een facelift is van een auto, dan voelt het origineel vaak meteen oud aan (mening, van toepassing op bijna alle auto’s)

• TwOkkie
fredkroket schreef op woensdag 5 april 2023 @ 00:01:
Zeker, de 28kWh versie heeft dan nog steeds wel het voordeel qua tijd, maar ik geloof niet in de theoretische tijd die aangegeven is.
Niet alleen dat, je schuift ook de verhalen van iemand met ruime praktijkervaring aan de kant.
Echter, vakanties doen we meestal gewoon met de V40 T3. Ietsje duurder in gebruik (al valt het voor een vakantiereis mee), echter totaal geen beperkingen.
*knip* - was niet aanstootgevend bedoeld en ik wil al helemaal niet als "wappie" overkomen

Laat ik het er op houden dat de ICE-escape voor mij niet van toepassing is.

[Voor 59% gewijzigd door TwOkkie op 05-04-2023 12:56. Reden: Kritiek van fredkroket ter harte genomen]

• podarcis
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07:52
TwOkkie schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 21:05:
[...]

(Deze berekeningen zijn wel allemaal om 21:00 gemaakt, dus met een Vmax van 130. Ik weet niet of ABRP dit ook overneemt of dat de berekeningen morgen overdag anders uitkomen. YMMV)
Die Vmax vind ik nog een dingetje... Voor woon-werk verkeer rij ik met mijn 28kWh nikkie zo rond de 100 km/h. Was ik met mijn Renaul Zoe ook gewend, daar reed ik tussen de 95 en de 100 mee en haalde daarmee het mooiste bereik.

Maar wat nu als ik over een paar weken naar het garda meer ga, kachel ik dan met 100 km/h die kant op of pak ik die Vmax die ABRP voorstelt? Hij gaat met die 30 km/h een heel stuk meer verbruiken, zou ik dat in tijd (en mogelijk extra laden) wel terug terug verdienen? Ik heb wat zitten spelen met ABRP en verschillende max snelheden, maar het extra verbruik wordt dan niet echt meegerekend, toch?

Er rijden ook twee dinosapverbranders mee, en ik wil ze op zich niet extra tot last zijn, ook al heb ik gezegd; "we zien jullie daar wel..."

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-06 20:56

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Als ik met ABRP (met een Tesla profiel) de snelheid verhoog dan krijg ik kortere rijtijden maar langere laadtijden, dus het lijkt me wel dat het extra verbruik wordt meegerekend.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• TwOkkie
Klopt, ABRP neemt de laagste van de lokale Vmax en jouw ingestelde Vmax, vermenigvuldigd met je ingestelde percentage.

Zet je de Vmax in de voorkeuren op 160, dan rekent die ook met 160 op de snelle stukken op de autobahn.

Ik hou daarbij wel scherp in de gaten of ik de volgende stop nog haal, want als het druk is en je vaak weer naar die 160 toe accelereert, verbruik je toch meer dan berekend.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• fredkroket
  • Niet online
TwOkkie schreef op woensdag 5 april 2023 @ 00:05:
[...]
Niet alleen dat, je schuift ook de verhalen van iemand met ruime praktijkervaring aan de kant.
Nee, ik denk dat je je onterecht aangevallen voel en je daar nogal overdreven op reageert.
Ik ken zat mensen met elektrische auto die gewoon langer stoppen dan nodig volgens ABRP. En die verliezen dan juist tijd met bv een 28kWh versie tov een auto die iets langer moet laden.

Jij zal het prachtig vinden om 10x te stoppen voor 13 min, 15 min, 12 min, etc. Er zijn ook gewoon andere mensen... En dat is waarschijnlijk het merendeel van de mensen die als ze dan stoppen even een rondje wandelen, koffie halen, genieten van de andere omgeving... vandaar dat je auto niet de populairste is bij inruil. Ik hoop dan ook dat je een koper kunt overtuigen van jouw gedachtengoed.
TwOkkie schreef op woensdag 5 april 2023 @ 00:05:
[...]
Brrr... brandstof. Nee, die fase ben ik voorbij. A-relaxed gejakker, gebrom aan je hoofd, stinkende handen bij het tanken. Hooguit op de duitse Autobahn nog leuk, maar daar heb ik binnenkort een Tesla voor. Geef mij maar de rust van een zacht zoevende EV, door de bossen en fjorden van Noorwegen of de bergweggetjes van Zwitserland. Dat is pas echt relaxen op vakantie.

Maar ja, als je dat nooit uitprobeert, zal je dat ook nooit zelf ervaren.

Sowieso hebben wij geen plofkar meer in bezit. Ms TwOkkie rijdt in een Smart Fortwo EQ.
Ook hier doe je weer een boel aannames en het niveau van je reactie ligt al bijna op het niveau van de corona- en 5gfundamentalisten. Na "plofkar" wilde ik eigenlijk niet eens meer reageren, het is een beetje deuzig.

Als jij in een auto ultiem geniet in de bossen of fjorden, dan moet je dat lekker doen. Ik vind dat mooi, maar dan op mijn motor. Je komt met een motor dan ook nog eens op meer plaatsen waar je met een auto niet kunt komen. Ik heb dan altijd een beetje medelijden met mensen die dat soort bezienswaardigheden gaan doen met hun auto (ICE of EV of wat dan ook), maar ieder zijn keuze denk ik dan. En ondanks dat ik heel pro EV ben, is een rondje Luxemburg heel mooi in een (handgeschakelde) sportieve auto. Ook weer mijn mening, maar ja... niet per se voor iedereen de waarheid die ik ga prediken.

Bespaar verder de moeite om te reageren, want ik zie je berichten eerder als trollend dan als een waardevolle toevoeging in een discussie.

• TwOkkie
fredkroket schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:00:
Jij zal het prachtig vinden om 10x te stoppen voor 13 min, 15 min, 12 min, etc. Er zijn ook gewoon andere mensen...
De praktijkervaring leert... Dat je op doorreis gewoon in, of in de buurt van de auto blijft tijdens dat soort korte stops. Je gaat toch niet uitgebreid pauzeren als je dat een uur eerder ook al hebt gedaan.

Natuurlijk is een grote accu fijner, maar niet als je verplichte pauzes onevenredig langer worden, en dat lijkt mij dus het probleem met de 38 kWh.

Met een grote accu die onderin de SoC heel snel kan laden, wordt het helemaal anders. Je kan dan "riding the wave" gaan toepassen. Korte stops met een relatief lege accu waarbij je weer verder rijdt zodra de laadsnelheid begint af te nemen. Zo haal je het hoogste reistempo. En als je dan even echt wil gaan zitten voor een lunch of een mooie wandeling, blijft de auto lekker doorladen voor een volgende langere stint.

*knip*

[Voor 149% gewijzigd door TwOkkie op 05-04-2023 12:49. Reden: Laat maar. We komen zo niet dichter bij elkaar.]

• Kodess
Dus....
meer mensen die wel eens bij Fastned issues hebben met de 28kWh?

Kon bij Fastned Liempde al 2x niet laden met de ioniq. De paal gaf aan dat het laden begon maar de auto zette de plug niet op slot en ging dus niet laden.
Ben maar doorgereden naar Ionity Best, maar goed, niet heel leuk met zo'n klein bereik

ioniq 28kWh - 5135 Wp

• TwOkkie
Kodess schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:26:
meer mensen die wel eens bij Fastned issues hebben met de 28kWh?
Een paar keer verspreid over de jaren dat mijn Maingau kaart (en daarmee Autocharge) niet geaccepteerd werd en ik daardoor met een duurdere kaart moest laden. En een keertje in Duitsland dat de paal waaraan ik stond te laden, ineens een foutmelding gaf. Een switch naar een andere paal loste dat op. Was dat geen optie of bleef het probleem dan?

De helpdesk van Fastned is overigens ook zeer behulpzaam en veel kundiger dan (bijvoorbeeld) die van Ionity. Schroom niet om ze te bellen als je een probleem hebt.

• Kodess
TwOkkie schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:32:
[...]

Een paar keer verspreid over de jaren dat mijn Maingau kaart (en daarmee Autocharge) niet geaccepteerd werd en ik daardoor met een duurdere kaart moest laden. En een keertje in Duitsland dat de paal waaraan ik stond te laden, ineens een foutmelding gaf. Een switch naar een andere paal loste dat op. Was dat geen optie of bleef het probleem dan?

De helpdesk van Fastned is overigens ook zeer behulpzaam en veel kundiger dan (bijvoorbeeld) die van Ionity. Schroom niet om ze te bellen als je een probleem hebt.
hmmm Ik heb toen alleen Autocharge en handmatig de Maingau pas geprobeerd... dus het kan een maingau probleem zijn, goed om te weten. Dan helpt naar een andere paal gaan toch niet, of wel?

ioniq 28kWh - 5135 Wp

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TwOkkie
Kodess schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:35:
Dan helpt naar een andere paal gaan toch niet, of wel?
Nee, maar dan zie je wel een melding dat het betaalmiddel niet geaccepteerd wordt. En de helpdesk kan helaas op dat moment niet achterhalen waarom dat is, dus perfect zijn ze ook weer niet.

• TwOkkie
assje schreef op zondag 26 maart 2023 @ 10:27:
Probleem met particuliere verkoop is dat je koper de SEPP subsidie misloopt, dat scheelt direct €2k.
Dan geef ik toch zelf die 2K "korting"? Die SEPP gaat naar de marge van de handel die er dan niet tussen zit. Ik moet hem sowieso goedkoper aanbieden omdat ik zelf geen garantie kan geven. Ik kan hooguit nog even de (overdraagbare) fabrieksgarantie verlengen tot mei 2026.
Je kan hem op V&A zetten en dan link in je signature.
Ik zou graag willen, maar ik zie geen enkele passende categorie. En nee, "Huishoudelijk/Stofzuigers" gaat hem niet worden...

@JeroenE hieronder: Ouch... ik was me suf aan het zoeken in Vraag&Aanbod... dank!

[Voor 19% gewijzigd door TwOkkie op 05-04-2023 13:43]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
TwOkkie schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:00:
Ik zou graag willen, maar ik zie geen enkele passende categorie. En nee, "Huishoudelijk/Stofzuigers" gaat hem niet worden...
Alles wat niet in de reguliere V&A past kan je hier kwijt: Vraag & Aanbod overig

Acties:
  • +1Henk 'm!

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-06 21:08
TwOkkie schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:08:
[...]

De praktijkervaring leert... Dat je op doorreis gewoon in, of in de buurt van de auto blijft tijdens dat soort korte stops. Je gaat toch niet uitgebreid pauzeren als je dat een uur eerder ook al hebt gedaan.

Natuurlijk is een grote accu fijner, maar niet als je verplichte pauzes onevenredig langer worden, en dat lijkt mij dus het probleem met de 38 kWh.

Met een grote accu die onderin de SoC heel snel kan laden, wordt het helemaal anders. Je kan dan "riding the wave" gaan toepassen. Korte stops met een relatief lege accu waarbij je weer verder rijdt zodra de laadsnelheid begint af te nemen. Zo haal je het hoogste reistempo. En als je dan even echt wil gaan zitten voor een lunch of een mooie wandeling, blijft de auto lekker doorladen voor een volgende langere stint.

*knip*
Jij focust je wel heel erg op het snelste reistempo. En aangezien je graag verhalen hoort van ervaringsdeskundigen ;) Ik had een 28 en nu een 38 kWh. Met beide ben ik op vakantie geweest met afstanden tussen de 400-800 km per dag. En ik merk eigenlijk weinig verschil tussen beide auto's qua reistijd. Bij elke stop sta ik net zo lang stil want iedereen wil graag even plassen, wat eten en uitrusten. Het is immers vakantie en de vakantie begint zodra we instappen. Dat 'gehaast' heeft niemand zin. Elke keer was de auto allang klaar met laden voordat we weer verder wilden.

Als je haast hebt is de 38 kWh inderdaad geen fijne auto. Je kunt het geen snelladen meer noemen. Maar niet iedereen heeft haast en al helemaal niet op vakantie. Sterker nog: we proberen het aantal kilometers per dag altijd zo laag mogelijk te houden en tussendoor overnachtingen te plannen zodat je wat ziet van de omgeving, een dagje uit kunt plannen en zo alsnog relaxed op je eindbestemming aan komt. Dan is de laadsnelheid dus minder van belang en dan snap ik het goed dat mensen meer op zoek zijn naar de 38 kWh. Want als laadsnelheid niet meer zo belangrijk is dan wint de 38 kWh het met gemak van de 28 kWh. Vergeet daarnaast BlueLink niet wat ik nu zeker niet kan missen (en voor mij dus veel meer waarde heeft dan sneller laden).

Dat wil overigens niet zeggen dat de 28 kWh geen fijne auto is want dat is het natuurlijk wel. En blijkbaar kunnen dealers die niet goed verkopen (omdat ze te veel focussen op range en wellicht te weinig op efficiëntie en comfort). Als ik nu een 28 kWh zou hebben zou ik hem lekker houden en rijden totdat die niet meer verder kan :*) (zoals ik van plan ben met m'n 38 kWh).

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

• assje
TwOkkie schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:00:
Dan geef ik toch zelf die 2K "korting"? Die SEPP gaat naar de marge van de handel die er dan niet tussen zit. Ik moet hem sowieso goedkoper aanbieden omdat ik zelf geen garantie kan geven. Ik kan hooguit nog even de (overdraagbare) fabrieksgarantie verlengen tot mei 2026.
De SEPP zal echt wel een prijsopdrijvend effect hebben maar dat hij volledig in de marge verdwijnt lijkt me een forse aanname; er is altijd nog wel zoiets als marktwerking.

Stel dat normaliter verkoop bij de garage garage: €18k is en dan particulier €16k (€2k marge voor garage). Latnen we 50/50 split van SEPP aannemen dan wordt dat €19k bij de garage wat de particulier €17k kost (€3k marge voor garage).

Als particuliere verkoper moet je nu naar €15k om te concurreren. Als particulier concurreer je met verkopers met mogelijk tot inruil, financiering, garantie en een manier van verkoop die voor veel mensen meer vertrouwen geeft. Daar komt nu nog eens €2k verschil bovenop als gevolg van de SEPP.

In principe zijn er best wel opties om een garage te vinden die willen meewerken om toch van de SEPP te profiteren. Dan pakt de garage bijvoorbeeld €500 voor de moeite (geen garantie o.i.d.) en profiteer je tussen koper/verkoper alsnog van €1.500.

Een ander belangrijk punt als particuliere verkoper is dat de koper geen BTW af kan trekken, je bent dus puur afhankelijk van particuliere kopers. Bij een auto van €20k ben je dus vooral aangewezen op particuliere kopers die geen inruil of financiering nodig hebben; een vrij beperkte doelgroep.

Persoonlijk heb ik juist de voorkeur om te kopen van een particulier i.p.v. een garage. De extra zekerheid die je krijgt door kopen via aan dealer/garage/handelaar is beperkt en daartegenover staat de zekerheid dat je meer betaalt.

• TwOkkie
uFx schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:54:
[...]

Jij focust je wel heel erg op het snelste reistempo.
Haha, ja dat klopt. Wat dat betreft lijkt het wel bijna de "EV vs ICE op vakantie"-discussie. Maar begon deze hele discussie niet precies over dit onderwerp?
En aangezien je graag verhalen hoort van ervaringsdeskundigen ;) Ik had een 28 en nu een 38 kWh. Met beide ben ik op vakantie geweest met afstanden tussen de 400-800 km per dag. En ik merk eigenlijk weinig verschil tussen beide auto's qua reistijd. Bij elke stop sta ik net zo lang stil want iedereen wil graag even plassen, wat eten en uitrusten. Het is immers vakantie en de vakantie begint zodra we instappen. Dat 'gehaast' heeft niemand zin. Elke keer was de auto allang klaar met laden voordat we weer verder wilden.
Helemaal mee eens hoor, ik zeg ook niet dat wij altijd op onze klok zitten te kijken, maar als het nodig is kan je met de 28 kWh gewoon wat meer tempo maken dan de 38 kWh. Of dat verder belangrijk is, moet iedereen voor zichzelf bepalen. Ik weet in ieder geval dat ik met de 38 op veel van mijn reguliere lange ritten best wel langer onderweg zou zijn. Op vakantie is dat geen probleem, maar 's avond laat op de terugweg van familiebezoek in een uithoek van het land is het toch wel fijn.
Vergeet daarnaast BlueLink niet wat ik nu zeker niet kan missen (en voor mij dus veel meer waarde heeft dan sneller laden).
Daar ben ik dus ook best wel een beetje jaloers op. Weet je, ik vind het gewoon jammer dat Hyundai de 38 kWh wat dat betreft een beetje verkloot heeft. En sorry als ik dan bezitters beledig, want dat is echt niet de bedoeling. Het had zo'n topper kunnen zijn!

Ik zeg nog maar een keer: Of het een nadeel is, verschilt van persoon tot persoon. Andere mensen maken andere overwegingen. Wil je snel grote afstanden tegen een lage prijs kunnen afleggen, neem dan de 28 kWh. Geeft de grotere range je meer rust en comfort, vind je het grotere scherm mooier en hou je van sneller optrekken, neem dan de (duurdere) 38 kWh. Met Bluelink!

Maar dat neemt nog steeds niet weg dat je met de 28 kWh sneller in Zwitserland kan staan dan met een 62 kWh Leaf. Dat lukt de 38 kWh in ieder geval niet. Althans, niet op papier cq volgens ABRP.

(Een 62 kWh Leaf is daarintegen weer winnaar als je niet thuis kan laden en toch 400 km/week wil rijden met een wekelijks bezoekje aan een laadpaal)
Als ik nu een 28 kWh zou hebben zou ik hem lekker houden en rijden totdat die niet meer verder kan :*) (zoals ik van plan ben met m'n 38 kWh).
Dat was eigenlijk ook precies mijn plan, maar nu is een Tesla Model Y ineens binnen mijn bereik gekomen en dat is qua verre reizen natuurlijk helemaal een topper. Helaas moet er dan 1 auto uit en die Smart Fortwo EQ zit nét in het 2e jaar van een Private Lease contract, dus dat is zwaar verlies nemen als we die weg gaan doen. Daarbij is dat in de stad een enorme fun-car, dus helaas moeten we toch afstand doen van de Ioniq.

Als ik dan de vraagprijzen zie op gaspedaal en Tesla's inruilvoorstel, dan kan ik van het verschil wel twee keer op een hele luxe vakantie.

[Voor 4% gewijzigd door TwOkkie op 05-04-2023 15:59. Reden: Kudo's voor de Leaf]

• assje
TwOkkie schreef op woensdag 5 april 2023 @ 14:48:
Helaas moet er dan 1 auto uit en die Smart Fortwo EQ zit nét in het 2e jaar van een Private Lease contract, dus dat is zwaar verlies nemen als we die weg gaan doen.
Ik weet niet wat je daarvoor betaalt maar als dat competetief is kan je er waarschijnlijk wel kostenloos vanaf. Ik weet niet hoe lang jouw contract al loopt en of je SEPP hebt maar bij eventuele overdracht kan de nieuwe eigenaar er volgens mij wel aanspraak op maken.

Ik heb al eens geld toe gevraagd en gekregen toen ik mijn private lease aanbood voor overname.

• TwOkkie
assje schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:56:
[...]

De SEPP zal echt wel een prijsopdrijvend effect hebben maar dat hij volledig in de marge verdwijnt lijkt me een forse aanname; er is altijd nog wel zoiets als marktwerking.

Stel dat normaliter verkoop bij de garage garage: €18k is en dan particulier €16k (€2k marge voor garage). Latnen we 50/50 split van SEPP aannemen dan wordt dat €19k bij de garage wat de particulier €15k kost (€3k marge voor garage).
Euh.. ik volg je niet helemaal. De koper betaalt toch 17K (plus 2 uit de pot), geen 15K?
Als particuliere verkoper moet je nu naar €15k om te concurreren. Als particulier concurreer je met verkopers met mogelijk tot inruil, financiering, garantie en een manier van verkoop die voor veel mensen meer vertrouwen geeft. Daar komt nu nog eens €2k verschil bovenop als gevolg van de SEPP.

In principe zijn er best wel opties om een garage te vinden die willen meewerken om toch van de SEPP te profiteren. Dan pakt de garage bijvoorbeeld €500 voor de moeite (geen garantie o.i.d.) en profiteer je tussen koper/verkoper alsnog van €1.500.
Volgens mij moet ik dit nog even narekenen... Maar als ik 3K onder de marktprijs ga zitten, dan heb ik toch de zowel de SEPP als het "garage-voordeel" gecompenseerd? Zo nee, hoeveel moet ik er dan onder gaan zitten?

Ik wil daar best wel weer 2K boven gaan zitten en de belasting-euro's over de drie partijen verdelen.

Overigens: als een dealer er tussenin gaat zitten, dan heeft die consument een koopcontract bij die dealer. Komen daar voor die dealer dan geen plichten bij volgens allerlei consumentenrechten?
Een ander belangrijk punt als particuliere verkoper is dat de koper geen BTW af kan trekken,
Dat is sowieso al het geval met deze auto. Particulier gekocht, dus de BTW is al een keer betaald.
je bent dus puur afhankelijk van particuliere kopers. Bij een auto van €20k ben je dus vooral aangewezen op particuliere kopers die geen inruil of financiering nodig hebben; een vrij beperkte doelgroep.
Check, maar ik heb ook geen haast met de verkoop. Althans, nog niet.
Persoonlijk heb ik juist de voorkeur om te kopen van een particulier i.p.v. een garage. De extra zekerheid die je krijgt door kopen via aan dealer/garage/handelaar is beperkt en daartegenover staat de zekerheid dat je meer betaalt.
Ik vraag me ook af hoevel extra garantie een BOVAG-garantie nou geeft t.o.v. de toch al aanwezige fabrieksgarantie.

PS: Misschien moeten we dit naar het SEPP-topic verplaatsen?

• assje
TwOkkie schreef op woensdag 5 april 2023 @ 15:18:
Euh.. ik volg je niet helemaal. De koper betaalt toch 17K (plus 2 uit de pot), geen 15K?
Eh ja foutje, aangepast.

• TwOkkie
assje schreef op woensdag 5 april 2023 @ 14:57:
Ik weet niet wat je daarvoor betaalt maar als dat competetief is kan je er waarschijnlijk wel kostenloos vanaf. Ik weet niet hoe lang jouw contract al loopt en of je SEPP hebt maar bij eventuele overdracht kan de nieuwe eigenaar er volgens mij wel aanspraak op maken.
306/mnd voor 5 jaar, waarvan 14 maanden om zijn. Nog 34 maanden SEPP van 70/mnd.

Het is een "Brabus Edition" in de kleur British Racing Green, met alle opties, anders was die veel goedkoper geweest. Maar de Ms was helemaal verliefd en ik ook. En voor netto 236/maand is het lastig concurreren tegenover de Ioniq. Het is dus nog moeilijker om daar afscheid van te nemen...

Edit: de SEPP vervalt zodra deze auto niet meer op haar naam staat. Is ook niet overdraagbaar.
Ik heb al eens geld toe gevraagd en gekregen toen ik mijn private lease aanbood voor overname.
Hmm... misschien toch eens bespreken vanavond... als ik maar niet op de bank hoef daarna. ;-)

Edit: met een niet-overdraagbare SEPP, de nog deels af te lossen financiering van de Ioniq en de enorme fun-factor van de Smart zal het toch nog de Ioniq zijn die er uit gaat.

[Voor 11% gewijzigd door TwOkkie op 05-04-2023 15:34]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TwOkkie
assje schreef op woensdag 5 april 2023 @ 15:20:
[...]

Eh ja foutje, aangepast.
Ah, okay. En als ik daar dan 1K onder ga zitten, vang ik nog steeds 16K en hoeft niemand die hele molen door. Koper heeft 16K betaald, ik heb 16K ontvangen. Anderen hebben nog 2K meer in de pot.

NB: Fictieve bedragen. Volgens mij is mijn Ioniq wel meer waard dan dit. ;-)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Nu online
mvt schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 22:49:
[...]

Met zo een kleine batterij maakt het voor velen ook niet uit zou ik zeggen. Zelfs op 1 enkele fase heb je deze wagens in 1 nacht opgeladen zonder problemen van bijna leeg naar vol.

• mvt

mvt

ja ik ja

Blokker_1999 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 16:24:
[...]

Met zo een kleine batterij maakt het voor velen ook niet uit zou ik zeggen. Zelfs op 1 enkele fase heb je deze wagens in 1 nacht opgeladen zonder problemen van bijna leeg naar vol.
Klopt, overnachten is niet echt een probleem met onze auto. Maar voor alle tussendoor oplaad momenten zou het mooi zijn als je die 3 fase kan meepakken en zo op locatie bijvoorbeeld 150km extra hebt ipv 50. Vooral omdat het vaak maar 16A palen zijn ipv 32A.

Voorbeeldje was een verjaardag in Groningen waar hij toch even de snellader op moest, anders was het duwen op de Houtribdijk.

• podarcis
Mijn Hyundai Ioniq 28 kWh uit 2019 is gisteren bij de lokale Hyundai dealer Content geweest naar aanleiding van een storing in het electrische systeem. Enkele onderdelen zijn uit voorzorg vervangen, maar helaas heeft dit niet geholpen, vanochtend kwam de storing weer terug.

Nu heb ik opnieuw contact opgenomen met de dealer voor een nieuwe afspraak, maar toen kreeg ik te horen dat wat gisteren onder garantie is vervangen, nu blijkbaar niet onder garantie valt omdat mijn auto een garantieperiode heeft van 3 jaar in plaats van 5. De dealer gaf aan dit nog nooit eerder te hebben meegemaakt en kon ook niet precies aangeven waarom de garantieperiode is ingekort door Hyundai. Mogelijk was mijn auto eerder een taxi. Dit lijkt me sterk, omdat bij aankoop de km-stand rond de 3000 km (nu 35k) was.

De storing is trouwens best een rare; tijdens het rijden verschijnt er een 'electrische storing, waarbij het navigatiesysteem volledig uit valt, de sensor van de bandenspanning een alarm geeft en gaat het oranje lampje met het autootje branden. Na enkele seconden (vandaag bijna 2 minuten trouwens), gaat het lampje van de bandenspanning uit, het lampje met het sleuteltje ook en dan start ook het navigatiesysteem weer op. Het oranje 3-hoekje met een uitroepteken en 'EV' blijft branden. Qua rijden is er niets te merken van de storing; LKA en bijvoorbeeld cruise control blijft gewoon functioneren. De ingestelde stand van regeneratie (in te stellen in het EV-systeem) is wel gereset.

Wie herkent de storing en wie heeft er wel eens over gehoord dat de garantieperiode van 5 naar 3 jaar wordt ingekort?

• orillion
  • Laatst online: 08:12
podarcis schreef op donderdag 6 april 2023 @ 11:42:
Mijn Hyundai Ioniq 28 kWh uit 2019 is gisteren bij de lokale Hyundai dealer Content geweest naar aanleiding van een storing in het electrische systeem. Enkele onderdelen zijn uit voorzorg vervangen, maar helaas heeft dit niet geholpen, vanochtend kwam de storing weer terug.

Nu heb ik opnieuw contact opgenomen met de dealer voor een nieuwe afspraak, maar toen kreeg ik te horen dat wat gisteren onder garantie is vervangen, nu blijkbaar niet onder garantie valt omdat mijn auto een garantieperiode heeft van 3 jaar in plaats van 5. De dealer gaf aan dit nog nooit eerder te hebben meegemaakt en kon ook niet precies aangeven waarom de garantieperiode is ingekort door Hyundai. Mogelijk was mijn auto eerder een taxi. Dit lijkt me sterk, omdat bij aankoop de km-stand rond de 3000 km (nu 35k) was.

De storing is trouwens best een rare; tijdens het rijden verschijnt er een 'electrische storing, waarbij het navigatiesysteem volledig uit valt, de sensor van de bandenspanning een alarm geeft en gaat het oranje lampje met het autootje branden. Na enkele seconden (vandaag bijna 2 minuten trouwens), gaat het lampje van de bandenspanning uit, het lampje met het sleuteltje ook en dan start ook het navigatiesysteem weer op. Het oranje 3-hoekje met een uitroepteken en 'EV' blijft branden. Qua rijden is er niets te merken van de storing; LKA en bijvoorbeeld cruise control blijft gewoon functioneren. De ingestelde stand van regeneratie (in te stellen in het EV-systeem) is wel gereset.

Wie herkent de storing en wie heeft er wel eens over gehoord dat de garantieperiode van 5 naar 3 jaar wordt ingekort?
Zoek volgende keer eerst even in de voorwaarden ;)
https://www.hyundai.com/nl/services/garanties.html -> Garantievoorwaarden -> pagina 7. Ook huurauto's, tenzij aan allerlei voorwaarden wordt voldaan, hebben een kortere garantie.

• podarcis
orillion schreef op donderdag 6 april 2023 @ 12:27:
[...]

https://www.hyundai.com/nl/services/garanties.html -> Garantievoorwaarden -> pagina 7. Ook huurauto's, tenzij aan allerlei voorwaarden wordt voldaan, hebben een kortere garantie.
Een huurauto of taxi met 3000 km op de teller? Ik hoop dat ik dan bij de 'tenzij aan allerlei voorwaarden wordt voldaan' te horen... En hoe weet je bij aankoop of het een huurauto dan wel taxi is geweest? Bij een dergelijke km-stand ga je (ik in ieder geval) niet vanuit...

Nou ja, ik hoop in ieder geval op enige coulance van Hyundai... #LaatZeEerstMaarEensDeStoringOplossen

• M Raafs
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01-06 21:32

Bij mijn Ioniq is de garantieverlening in eerste instantie door de dealer afgegeven maar uiteindelijk afgewezen door Hyundai Nederland ook vanwege taxi-gebruik in het verleden. Ze hebben toen uit coulance aangeboden om de garantie voor eigen rekening te verlengen tot de 5 jaar (dat was effectief nog maar een maand op dat moment).

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Kodess
Wat een mooie dag om te debadgen.
Ook die gekke BlueDrive badges zijn eraf van de zijkant :)
Ziet er toch een stuk beter uit vind ik :9

[Voor 5% gewijzigd door Kodess op 08-04-2023 15:13]

ioniq 28kWh - 5135 Wp

• SvenHe
wat gisteren onder garantie is vervangen, nu blijkbaar niet onder garantie valt omdat mijn auto een garantieperiode heeft van 3 jaar in plaats van 5.
Als je bij het geven van de opdracht verteld was dat dat onder garantie was dan kunnen ze dat niet zomaar terugdraaien lijkt me, dat is dan het achteraf aanpassen van de overeenkomst die je bent aangegaan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SvenHe
@Kodess Ik vind 'm vooral mooier omdat ie niet wit is. (Ik heb een witte)

• zerocool
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-06 14:57
Kodess schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 15:12:
Wat een mooie dag om te debadgen.
Ook die gekke BlueDrive badges zijn eraf van de zijkant :)
Ziet er toch een stuk beter uit vind ik :9

[Afbeelding]
Hoe heb je dat gedaan? Met visdraad en een fohn bv?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kodess
zerocool schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 18:23:
[...]

Hoe heb je dat gedaan? Met visdraad en een fohn bv?
Jup.
1. 2 minuten fohnen.
2. Flosdraad om het eraf te halen.
3. Achtergebleven lijm zoveel mogelijk weg peuteren.
4. Dan schoonmaken met wat schoonmaakmiddel of zeep
5. Stickerverwijderaar, Goo Gone, WD40 whatever je wilt om de laatste lijmresten mee in te weken
6. Weer schoonmaken, als het goed haal je hiermee de laatste lijm / viezigheid echt weg.
7. Drogen
8. Krasverwijderaar / was erin boenen voor de glans en micro krasjes
SvenHe schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 16:47:
@Kodess Ik vind 'm vooral mooier omdat ie niet wit is. (Ik heb een witte)
Wit vind ik zelf idd ook wat minder mooi. Deze kleur vind ik ook wel apart hoor, soort grijs/faal blauw.
Ach wat wil je he, ik zocht in die tijd gewoon naar een ioniq onder de 19k, en dit was de eerste die eronder zat. Was ook nog een witte toen die iets boven de 19k zat, die had 130k km en deze 50k. Toch gegaan voor mijn grijs/blauwe import ioniq uit BE O+

Zal ook nog een keer een foto posten van de trekhaak die ik erop heb laten zetten + de 'bagage drager' en tas.

[Voor 35% gewijzigd door Kodess op 08-04-2023 19:53]

ioniq 28kWh - 5135 Wp

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SvenHe
Kodess schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 19:48:

Zal ook nog een keer een foto posten van de trekhaak die ik erop heb laten zetten + de 'bagage drager' en tas.
Graag!
Ik zag laatst een ioniq met aanhanger en laadsnoer op twee snellaadplekken staan. Ik naam aan dat je dat niet doet als je ook benzine kan tanken dus dan was dat een illegale trekker.
Nu ben ik een illegale dakdrager, ik mag geen oordeel hebben.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Laatst online: 10:46
SvenHe schreef op zondag 9 april 2023 @ 22:15:
[...]

Graag!
Ik zag laatst een ioniq met aanhanger en laadsnoer op twee snellaadplekken staan. Ik naam aan dat je dat niet doet als je ook benzine kan tanken dus dan was dat een illegale trekker.
Nu ben ik een illegale dakdrager, ik mag geen oordeel hebben.
Er zit er hier minimaal 1 op het forum die het trekgewicht bij de RDW heeft kunnen laten aanpassen en dus legaal met een aanhanger kan rijden. Dus wellicht was het die tweaker? Zeer kleine kans, maar je weet maar nooit.

• Philos31
  • Laatst online: 01-06 20:58
Volgens mij heb ik nu een defect wat niet zo vaak voorkomt.
Zodra de auto van het slot gaat blijft het slot van de achterklep ontgrendelen.
Je hoort hem klikken iedere keer.
De dealer heeft een nieuwe schakelaar besteld maar heeft de komende 2 weken geen tijd om in te bouwen.

Zodra ik weg rij gaan de deuren op slot en stopt de achterklep ook, maar die blijft dan soms toch een beetje open. Een drempeltje is meestal genoeg, maar anders moet in de auto stilzetten, aan de passagierskant uitstappen (anders gaat alles van het slot) en dan de klep even goed sluiten.

Problematischer is dat de auto schijnbaar ook niet in slaapstand gaat want de accu is na 48 uur zo leeg dat de spiegels niet meer uitklappen en de stoel niet meer gaat. Starten gaat nog wel, dus als ik een poosje gereden heb is het weer ok.

Wel blij nu dat ik de extended garantie heb genomen, in Januari liep de 5 jaar garantie af...

PS: Mijn PTC is nog steeds niet vervangen, de onderdelen moeten uit Korea komen, dus heb de halve winter alleen op warmtepomp gereden. Dan duurt het best lang voor de auto een beetje op temperatuur komt.

Hyundai Ioniq 28kWh, 3250Wp AEG PV2800, 3.5 kW Daikin Ururu Sarara, Homeautomation by Homey

• PeterZ(on)
  • Nu online
PeaceNlove schreef op maandag 10 april 2023 @ 07:52:
[...]

Er zit er hier minimaal 1 op het forum die het trekgewicht bij de RDW heeft kunnen laten aanpassen en dus legaal met een aanhanger kan rijden. Dus wellicht was het die tweaker? Zeer kleine kans, maar je weet maar nooit.
Weet je zeker dat het trekgewicht bij de RWD is aangepast? Volgens mij kreeg je van dat bedrijf in Tilburg (naam ff kwijt) alleen een verklaring met een hoger trekgewicht. Op mijn vraag aan hen waar ik die wettelijke regeling kon inzien/terugvinden heb ik nooit een antwoord gekregen. Ik heb er toen van afgezien.

• SvenHe
Oh, ik zou al heel blij zijn met een licht en gestroomlijnd aanhangertje, ik lees graag meer!

Edit:
https://www.rdw.nl/partic...cht-van-uw-auto-aanpassen

Dat vind ik al hoopgevend.

[Voor 43% gewijzigd door SvenHe op 10-04-2023 19:31]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kodess
PeterZ(on) schreef op maandag 10 april 2023 @ 12:34:
[...]

Weet je zeker dat het trekgewicht bij de RWD is aangepast? Volgens mij kreeg je van dat bedrijf in Tilburg (naam ff kwijt) alleen een verklaring met een hoger trekgewicht. Op mijn vraag aan hen waar ik die wettelijke regeling kon inzien/terugvinden heb ik nooit een antwoord gekregen. Ik heb er toen van afgezien.
Hoppenbrouwers Motors idd

Tja het is juist nog niemand officieel gelukt. Iemand heeft het geprobeerd, ook via de rechtbank maar alsnog werd het niet goedgekeurd. (Yoade75 hier op het forum, hier een link middenin een update :P Yoade75 in "Elektrische auto's - deel 5" en hier de uitspraak Yoade75 in "Elektrische auto's - deel 5")
Maar er is een loophole;
Auto naar duitsland exporteren en weer terug importeren. In Duitsland wordt hij gekeurd door de TUV, dan wordt het trekgewicht gemeten en bij de auto geregistreerd. Bij import naar NL neemt de RDW dat gewoon over zonder nadenken 8)7
Heb ik niet gedaan hoor, ik ga alleen fietsen en bagage dragen, en dat mag wel met de trekhaak.
Karretje is voor mij een uitzonderings geval voor als ik naar de stort moet, en dat is 2 km rijden, dat risico neem ik dan wel.

[Voor 8% gewijzigd door Kodess op 10-04-2023 20:19]

ioniq 28kWh - 5135 Wp

• TumTum
fredkroket schreef op maandag 3 april 2023 @ 00:35:
[...]

Ik gebruik de Ottocast sinds vrijdag en het werkt geweldig. Erg snel met opstarten en 0 issues met muziek, flitsmeister etc. Instappen en flitsmeister staat klaar.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• fredkroket
  • Niet online
TumTum schreef op donderdag 13 april 2023 @ 11:37:
[...]

Ik gebruik de Ottocast sinds vrijdag en het werkt geweldig. Erg snel met opstarten en 0 issues met muziek, flitsmeister etc. Instappen en flitsmeister staat klaar.
De mijne zit nog in het vliegtuig van China naar Nederland aldus de T&T. Ik moet helaas verder nog even wachten.

Verder afgelopen week een recall uit laten voeren mbt de koelvloeistof en meteen de 45K beurt uit laten voeren (ik had bij 24K de 30K beurt uitlaten voeren). Systeem is gespoeld en de melding dat ik koelvloeistof bij moest vullen is weg.

Wel ging ik er vanuit dat de beurt zo rond de €150 zou zijn (gezien er geen interieurfilter en remolie nodig was). Nare verrassing was dat ik net geen €290 af moest tikken. Toen ik de auto bracht vroegen ze; als de ecall batterij vervangen moet worden, bent u daarmee dan akkoord. Dus enigszins overrompeld heb ik gezegd dat als het nodig was, dan moet het vervangen worden, maar dus niet zondermeer. Het was een batterijtje dat 3 jaar mee gaat en dan (eigenlijk) vervangen moet worden; gevolg €125 incl arbeidsloon. Daarnaast het doorberekenen van het "gebruik diagnose apparatuur" én kleinmateriaal.

Dus ik heb mijn onvrede geuit en ik heb contact opgenomen met Hyundai Nederland, ik wil graag hun reactie hebben over deze batterij. Ik lees nergens dat hij na 3 jaar vervangen moet worden en hier voelde het besluit al genomen voordat er ook maar naar de auto gekeken was (het werd genoemd toen ik de auto in kwam leveren).

Verder is het gewoon boeverij dat ze de diagnose apparatuur doorberekenen. Daarvoor ga ik juist naar de Hyundai dealer en accepteer ik dat ik een hoger uurloon moet betalen. Nu is het én én. Daarbij is het al de vraag wat ze bij deze beurten doen; het zijn alleen wat inspecties en eventuele updates. Als iemand een duidelijk schema heeft van wat er wanneer vervangen moet worden dan ga ik op zoek naar een alternatieve vakgarage. Zeeuw en Zeeuw (was Bartelen) ziet mij in ieder geval niet meer terug.

En wat mij betreft gaat de ACM zich eens tegen de "verborgen" kosten bemoeien van autodealer Nederland.

• DrDeJe
Zonder te veel los te komen van het onderwerp maar even reagerend op het verhaal van @fredkroket Het lijkt wel erger te worden met de garage('s). 😵‍💫
Afgelopen week m'n BMW naar Alkmaar gebracht. Oa beurt en gevraagd om m'n accu te vernieuwen. (Nou, daar liep ik al op leeg (accu + kosten voor het verwisselen)). Dag erna krijg ik digitaal nog een "vergeten" factuur na (mbt software) én.....
"Het laden van de accu" a €8,50 ex btw.
(Daar kan ik m'n Ioniq van volpompen!!!) Heb dus vriendelijk gevraagd wat voor stoom ze bij BMW hebben.

Man man man zucht....

Dus @fredkroket Ik snap je helemaal!

Pagina: 1 ... 136 ... 140 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee