• zerocool
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-03 21:00
Blokker_1999 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 10:57:
[...]

Ouch, waarom zou je dat ooit willen doen? Al eens een kabel uit een stopcontact getrokken als er 60kW doorgaat? Mag je blij zijn als je er zonder verwondingen vanaf komt. Er is een reden dat die zich vergrendeld en ik hoop echt dat niemand ooit die vergrendeling uitzet, om wat voor reden dan ook. Daar is het gewoon te gevaarlijk voor.
Nou...er wil nog wel eens een storing aan die laadvergrendeling ontstaan. En zonder vergrendeling geen lading en niet meer rijden. Dus in de tijd tussen storing en reparatie heeft de dealer bij mij die functie uitgezet zodat ik gewoon kon blijven laden en doorrijden.

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:16
Liever vervangwagen dan zo rond rijden. Dat is voor mij onaanvaardbaar om zoiets uit te schakelen. Die garagist kan nooit zeker zijn dat de wagen niet onbeheerd op openbaar domein wordt geladen waar eens iemand aan die kabel komt trekken tijdens het laden met mogelijks alle gevolgen van dien.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• Spiller
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-03 11:30
Blokker_1999 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 10:57:
[...]

Ouch, waarom zou je dat ooit willen doen? Al eens een kabel uit een stopcontact getrokken als er 60kW doorgaat? Mag je blij zijn als je er zonder verwondingen vanaf komt. Er is een reden dat die zich vergrendeld en ik hoop echt dat niemand ooit die vergrendeling uitzet, om wat voor reden dan ook. Daar is het gewoon te gevaarlijk voor.
De cp pin is korter dus die verbreekt als eerste contact. Hij zou dan gelijk het laadproces moeten stoppen dus krijg je geen vlamboog.

Ioniq 5 P45 | QuickNode.com

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:56
zerocool schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 16:08:
[...]

Nou...er wil nog wel eens een storing aan die laadvergrendeling ontstaan. En zonder vergrendeling geen lading en niet meer rijden. Dus in de tijd tussen storing en reparatie heeft de dealer bij mij die functie uitgezet zodat ik gewoon kon blijven laden en doorrijden.
Dit is wel een goede om even te weten.

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017

• ningalloon
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22-03 18:48
Blokker_1999 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 18:57:
[...]

Het is vooral een tijdrovende klus die je niet gemakkelijk zelf kunt doen. Je moet de vloeistof uit het volledige systeem krijgen, daarna heel het systeem ook weer gevuld en ontlucht krijgen. Kan je dat allemaal zelf doen? Ja, op voorwaarde dat je je auto zelf even zonder banden kunt zetten, want je moet aan de remmen aankunnen, op hetzelfde moment.

Elke 2 jaar, is dat nodig? Volgens de meeste experts wel. Remvloeistof neemt water op. Als er dus lucht ergens aankan, dan kan die lucht vocht overbrengen op de vloeistof. En zoals je misschien wel weet laat water zich wat beter samendrukken dan olie. Dan zou het in principe kunnen gebeuren dat jij op je rem gaat staan en je wagen toch niet tot stilstand komt.

Is de kans dat dit gebeurd groot? In de basis niet.Hoe ouder de vloeistof, hoe groter het risico. Die van mij is ook al 4 jaar niet vervangen, ziet er nog perfect uit en remt nog perfect. Maar voor hoe lang nog? Het is 1 van de weinige dingen die ik niet zomaar zelf even snel kan vervangen.
Voor een garage is het niet veel werk. Die hoeven niet bij de remmen zelf te zijn. Die hebben een remvloeistofvulapparaat en vervangen het via het remvloeistofvat.

Of er niet teveel vocht in de remvloeistof zit kan je makkelijk zelf testen met een tester pen.

• FranDaMan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:30
ningalloon schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 17:44:
[...]

Voor een garage is het niet veel werk. Die hoeven niet bij de remmen zelf te zijn. Die hebben een remvloeistofvulapparaat en vervangen het via het remvloeistof vat
Maar tegen een uurtarief van €130 loopt het toch lekker in de papieren 🤔

• ningalloon
FranDaMan schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 18:26:
[...]

Maar tegen een uurtarief van €130 loopt het toch lekker in de papieren 🤔
Volgens mij hebben ze dat apparaat van €1200 er ook zo uit.

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:19

XanderDrake

Build the future!

Hey iedereen, ik had altijd wel een oogje op de Ioniq. Vorig jaar gingen de prijzen flink omhoog en toen ging ik over op een pre-order van Sion Sono. Nou... dat feetje is ook in het water gevallen.

Nu ben ik weer aan het kijken naar een Ioniq :+ Ik zag deze, is dit een 38kW model? Zijn alle modellen van 2020 en later 38kW?

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22-03 09:36
XanderDrake schreef op maandag 13 maart 2023 @ 13:45:

Nu ben ik weer aan het kijken naar een Ioniq :+ Ik zag deze, is dit een 38kW model? Zijn alle modellen van 2020 en later 38kW?
Gezien het nieuwe front is het denk ik wel een 38kWh, maar ff bellen/mailen en je weet het zeker. :)

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:02
XanderDrake schreef op maandag 13 maart 2023 @ 13:45:
Hey iedereen, ik had altijd wel een oogje op de Ioniq. Vorig jaar gingen de prijzen flink omhoog en toen ging ik over op een pre-order van Sion Sono. Nou... dat feetje is ook in het water gevallen.

Dat is een 38kWh model, te zien aan de wieldoppen.
Ook te zien aan de infotainment bij de binnen foto's.
En aan de gril. De 38kWh heeft 2 klepjes die open kunnen om de accu te koelen, 28kWh is helemaal dicht.
28kWh heeft een simpel scherm met knoppen eronder.
38kWh heeft overal zwarte glans lak over de infotainment.

[Voor 23% gewijzigd door Kodess op 13-03-2023 14:28]

ioniq 28kWh - 5135 Wp

• FranDaMan
Kodess schreef op maandag 13 maart 2023 @ 13:54:
[...]

Dat is een 38kWh model, te zien aan de wieldoppen.
Schijn kan bedriegen. Mijn 28KWh heeft ook deze velgen ;)
maar inderdaad is het gezien het infotainment systeem een 38KWh.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Roper
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-03 13:42
Het is niet de bedoeling om hier je auto ter koop aan te bieden.

Als je dagelijkse woon/werk niet hoger is dan het bereik van de 28kWh zou ik je die aanraden, omdat die sneller kan snelladen (handig bij een weekendje weg e.d. maar niet dagelijks). Doe je dagelijks +90km enkele reis, dan ben je beter af met de 38kWh.

[Voor 155% gewijzigd door Standeman op 14-03-2023 14:19]

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:19

XanderDrake

Build the future!

Bedankt voor het betere speurwerk, mensen!
Roper schreef op maandag 13 maart 2023 @ 14:39:
Als je dagelijkse woon/werk niet hoger is dan het bereik van de 28kWh zou ik je die aanraden, omdat die sneller kan snelladen (handig bij een weekendje weg e.d. maar niet dagelijks). Doe je dagelijks +90km enkele reis, dan ben je beter af met de 38kWh.
Ik gebruik een auto niet voor woon-werk, maar juist voor daarbuiten. En dan plekken die niet goed te bereiken zijn voor de trein, dus familie en bepaalde vakantieplekken. Duitsland en Oostenrijk staan op die lijst.

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • +2Henk 'm!

• FranDaMan
XanderDrake schreef op maandag 13 maart 2023 @ 14:45:
Bedankt voor het betere speurwerk, mensen!

[...]

Ik gebruik een auto niet voor woon-werk, maar juist voor daarbuiten. En dan plekken die niet goed te bereiken zijn voor de trein, dus familie en bepaalde vakantieplekken. Duitsland en Oostenrijk staan op die lijst.
Dan ben je waarschijnlijk met de 28KWh beter af. Deze kan tot 70Kw snelladen en houdt dat ook behoorlijk lang vast. Met de 38Kwh kom je volgens mij niet verder dan 50Kw en zakt het rond de 65% al terug.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• maarte997
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22-03 21:29
FranDaMan schreef op maandag 13 maart 2023 @ 14:55:
[...]

Dan ben je waarschijnlijk met de 28KWh beter af. Deze kan tot 70Kw snelladen en houdt dat ook behoorlijk lang vast. Met de 38Kwh kom je volgens mij niet verder dan 50Kw en zakt het rond de 65% al terug.
Hangt naar mijn mening van 2 dingen af: 1) budget 2) benodigd rijbereik.

1) toen ik mijn 28kWh kocht, liep het prijsverschil met de 38kWh op tot meer dan 8000€. Dat budget had ik (er) niet (voor over).

2) benodigd rijbereik vs. laadsnelheid. 200km is voor mij ver genoeg, en op een jaar tijd zijn er in België best snelladers bijgekomen. Het langste traject dat ik enkele keren per jaar doe, heeft nu per afrit een snellader gekregen. 14 maanden geleden waren er enkel de snelladers aan de E314 Houthalen-Helchteren. Deze waren dan nog meer kapot dan in werking.
Met een 10-15min bijladen heeft de 28kWh méér dan genoeg rijbereik om aan mijn behoeftes te voldoen. Als je minder wilt/moet snelladen lijkt de 38kWh versie me geschikter, maar àls je moet laden, doe je er langer over. Je krijgt er wel 60-80km extra rijbereik voor in de plaats.

Hier de laadcurve voor beide versies. De 38kWh laadt op een 50kW punt wel maar aan 40kW, mogelijk ligt dat hoger aan een >100kW laadpunt. Idem voor de 28kWh, dat had iets met de de batterij en voltages te maken?

• SjoerdV nl
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online

SjoerdV nl

Be the change.

Het is hier geen V&A

[Voor 90% gewijzigd door Standeman op 14-03-2023 14:20]

Hyundai Ioniq Premium EV '17 kopen?

• Roper
Ik heb die van mij op een bekende site gegooid, wel veel page views en bookmarks maar nog geen contact.. Wat wilde de handelaren geven voor jouw auto? Dat heb ik nog niet geprobeerd.

[Voor 16% gewijzigd door Standeman op 14-03-2023 14:21]

• SjoerdV nl
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online

SjoerdV nl

Be the change.

~16K, vind ik wat aan de lage kant tbh.

Hyundai Ioniq Premium EV '17 kopen?

• maarte997
SjoerdV nl schreef op maandag 13 maart 2023 @ 15:54:
~16K, vind ik wat aan de lage kant tbh.
Tijden veranderen, maar 14 maanden geleden kocht in mijn 2017 Premium met 70k km voor 16 200 euro. Wat pakken die mannen van marge? 20-25%? Mijn vorige wagen die ik verkocht ging buiten voor 11 250 en stond enkele weken later te koop voor 13 999 euro. 25% dus.
Jouw Ioniq zou dus op de markt komen voor +-20 000 euro?

• Roper
MY18 133K km heb ik nu staan voor €18.500,-

Er zit al 2 jaar verlengde garantie bij, dus die 18,5 is toch ook ongeveer wel wat ik er voor hoop te kunnen krijgen.

We gaan het zien.

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik trof mijn granny lader vanmorgen zo aan (rood lampje aan de stekker kant)

Er was dus niet echt veel bijgeladen, slechts 3kWh. Is de granny aan het overlijden, of iets anders? Hij lijkt nu wel weer te laden, dus aan de auto lijkt het niet te liggen.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Stekker te warm?

Hyundai Kona, Hyundai Ioniq electric in bezit

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
zonoskar schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 08:15:
Ik trof mijn granny lader vanmorgen zo aan (rood lampje aan de stekker kant)
[Afbeelding]
Er was dus niet echt veel bijgeladen, slechts 3kWh. Is de granny aan het overlijden, of iets anders? Hij lijkt nu wel weer te laden, dus aan de auto lijkt het niet te liggen.
Dit zegt de handleiding. Weet je zeker dat het stopcontact waar hij op aangesloten geschikt is? Bij slecht contact zal de stekker heel warm/heet worden en kan alles zelfs gaan smelten. Daarom zit er een temperatuur sensor in. Je zou eens kunnen testen op een ander stopcontact of op Medium of Low.

🔋 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 2175Wp oost, 1005Wp zuid, 2175Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:15
Heb mijn Ioniq Electic bijna een jaar. Toen ik 'm kocht had ik de optie om de fabrieksgarantie te verlengen. Dat kon met of 1 jaar, of 2 jaar. Toen gekozen voor 1, met het idee om 'm daarna (nu dus) nog een jaar te verlengen.

Helaas wil Hyundai daar niet in mee, ik mag niet nog een jaar kopen van ze. Als ik dat had gewild had ik direct 2 jaar moeten bestellen, dan kon het wel. Bijzonder :P
Aan de andere kant heb ik helemaal niks te klagen over de auto, dus om er nou een probleem van te maken vind ik ook weer wat.

Maar wel een reminder voor de particulier die een occasion zoekt: wil je die verlengde garantie, kies dan zo nodig direct voor +2 jaar.

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Headshot_NL schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 08:55:
Dit zegt de handleiding. Weet je zeker dat het stopcontact waar hij op aangesloten geschikt is? Bij slecht contact zal de stekker heel warm/heet worden en kan alles zelfs gaan smelten. Daarom zit er een temperatuur sensor in. Je zou eens kunnen testen op een ander stopcontact of op Medium of Low.
Ik gebruik dit stopcontact al 4 jaar. Er zit wel een smart stekker van Itho Daalderop tussen zodat ik kan meten hoeveel kWh ik laadt. Die zit er ook al 3 jaar tussen en volgens Itho mag die continue 16A hebben (heb ik na gevraagd specifiek voor het laden van autos). Ik zal eens proberen zonder.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output.

• daemonix
  • Niet online
Je hebt dus 2 overgangen, slecht plan. 16 A continu is ongebruikelijk, wcd bouwers gaan er van uit dat je kort (voor bijvoorbeeld een koffieapparaat of een frietpan) hoge stromen mag hebben. Geen 10 uur lang. Ik vermoed dat ook de Itho onder dat soort omstandigheden valt.

Zitten de stekkers er goed in en goed vast?Als er iets slechter contact is dan heb je daar de oorzaak te pakken.

• Roper
zonoskar schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 09:40:
[...]

Ik gebruik dit stopcontact al 4 jaar. Er zit wel een smart stekker van Itho Daalderop tussen zodat ik kan meten hoeveel kWh ik laadt. Die zit er ook al 3 jaar tussen en volgens Itho mag die continue 16A hebben (heb ik na gevraagd specifiek voor het laden van autos). Ik zal eens proberen zonder.
Ik heb hetzelfde probleem ook bij 2 verschillende stopcontacten gehad. In mijn ervaring, zodra het eens gebeurd, gaat het daarna langzaamaan steeds regelmatiger gebeuren. Ik ben toen gewisseld van stopcontact, ging weer 1,5 jaar goed. Toen kwam het langzaam weer terug. Stopcontacten vervangen, probleem weer opgelost... voorlopig.

Zoals gesuggereerd wordt heeft het (naar mijn mening) toch iets te maken met langdurig gebruik, over tijd wordt het contact minder, gaat de temperatuur omhoog tot de beveiliging aanspringt en de granny uitzet.

Maar goed, nog steeds goedkoper dan een laadpaal.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:47

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Wat voor stopcontact heb je dan? Toch minstens een heavy-duty buitenstopcontact dat ook 16A continu aan kan?
Gewone binnenstopcontacten kun wel max 16A aan, maar continu 10A.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• daemonix
  • Niet online
Maasluip schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 14:41:
Wat voor stopcontact heb je dan? Toch minstens een heavy-duty buitenstopcontact dat ook 16A continu aan kan?
Gewone binnenstopcontacten kun wel max 16A aan, maar continu 10A.
'Ja maar, ja maar in de spec's staat 16 A!' Weinigen lezen verder helaas. Die 10A staat er ook wel, maar dan in een ander specificatieblad.

Goed dat er een temperatuur sensor ingebouwd zit, voorkomt brand.

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:01

timovd

Voorsprong door techniek

Richh schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 09:25:
Heb mijn Ioniq Electic bijna een jaar. Toen ik 'm kocht had ik de optie om de fabrieksgarantie te verlengen. Dat kon met of 1 jaar, of 2 jaar. Toen gekozen voor 1, met het idee om 'm daarna (nu dus) nog een jaar te verlengen.

Helaas wil Hyundai daar niet in mee, ik mag niet nog een jaar kopen van ze. Als ik dat had gewild had ik direct 2 jaar moeten bestellen, dan kon het wel. Bijzonder :P
Aan de andere kant heb ik helemaal niks te klagen over de auto, dus om er nou een probleem van te maken vind ik ook weer wat.

Maar wel een reminder voor de particulier die een occasion zoekt: wil je die verlengde garantie, kies dan zo nodig direct voor +2 jaar.
Mij is verteld dat garantieverlenging helemaal niet kan en dat je dit bij nieuw aanschaf had moeten doen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | todo: SMA 3 fasen + APS micro's

• Richh
timovd schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 16:18:
[...]

Mij is verteld dat garantieverlenging helemaal niet kan en dat je dit bij nieuw aanschaf had moeten doen.
Het beleid hierop lijkt inderdaad niet heel eenduidig bij Hyundai Nederland te liggen.

Maar wat ze jou hebben beweerd kan je met hun eigen website direct weerleggen:
Met de Verlengde Garantie van Hyundai kun je de garantietermijn tegen betaling uitbreiden tot maximaal 7 jaar. Doe dat wel op tijd, uiterlijk een maand vóórdat de fabrieksgarantie eindigt. Wanneer je al direct bij aanschaf van jouw nieuwe Hyundai kiest voor het afsluiten van de Hyundai Verlengde Garantie, ontvang je 10 % korting.
https://www.hyundai.com/n...s/verlengde-garantie.html

• SvenHe
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21-03 16:02
Roper schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 14:13:
[...]

Maar goed, nog steeds goedkoper dan een laadpaal.
Ik heb me laten vertellen dat laden uit een stopcontact meer energie kost dan uit een laadpaal met hoger vermogen.
Nu kost paal plaatsen wel een paar centen maar het blijft niet eindeloos lang voordeliger.

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:01

timovd

Voorsprong door techniek

@SvenHe Dat heeft vooral te maken met het "stand-by verbruik" tijdens het laden.
Met een granny laadt je heel langzaam, dus veel verliezen om de systemen "up" te houden. Bij hogere snelheden heb je juist weer flink verlies door warmteontwikkeling. Persoonlijk zou ik een granny charger alleen als backup gebruiken.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | todo: SMA 3 fasen + APS micro's

• Kodess
Bij de ioniq is dat toch niet zo'n groot verschil.
Ik laad met mijn granny op 3kW, en bij de publieke paal is het 3,6kW.

Gaat dan over de 28kWh variant dan he

ioniq 28kWh - 5135 Wp

• maarte997
Kodess schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 09:07:
Bij de ioniq is dat toch niet zo'n groot verschil.
Ik laad met mijn granny op 3kW, en bij de publieke paal is het 3,6kW.

Gaat dan over de 28kWh variant dan he
Hangt van het type paal af. Aan een 1-fase paal van 7kW laadt ie op aan 7kW, aan een 11kW paal laadt ie op aan 3,6kW (1 vd 3 fase), aan een 22kW paal laadt ie op aan 7kW (1 vd 3 fase).
Deze zomer gaan we op vakantie in Frankrijk naar een camping. Het nabij gelegen dorpje heeft een 22kW AC-paal en een 25kW DC-paal. Ik wou dat dit ook vaker bij ons voorkwam. Op die manier kan ik vrij eenvoudig aan een 22kW AC-equivalent laden, zonder een zware, dure 22kW omvormer in de auto te hebben (wat bij de Ioniq geen optie is/was), maar toch handig als je AC beperkt bent tot 7kW...

• EVBert
  • Registratie: Januari 2020
Roper schreef op maandag 13 maart 2023 @ 16:34:

Er zit al 2 jaar verlengde garantie bij, dus die 18,5 is toch ook ongeveer wel wat ik er voor hoop te kunnen krijgen.

We gaan het zien.
Mijn 38kW met 28.000 km heb ik te koop staan voor €24.500. Te duur? Heeft ook nog twee jaar fabrieksgarantie.

Hyundai IONIQ EV 2019 38 kWh

• RonaldPr
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 03:58
EVBert schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 12:29:
[...]

Mijn 38kW met 28.000 km heb ik te koop staan voor €24.500. Te duur? Heeft ook nog twee jaar fabrieksgarantie.
Lijkt me een zeer scherpe prijs, of het moet een import auto zijn en een comfort uitvoering dan klopt het wel denk ik zo.

Ik zie hem staan, jammer dat je als koper geen subsidie kunt krijgen. Dat maakt het lastiger om te verkopen.

[Voor 13% gewijzigd door RonaldPr op 16-03-2023 13:13]

• Kodess
maarte997 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 11:40:
[...]

Hangt van het type paal af. Aan een 1-fase paal van 7kW laadt ie op aan 7kW, aan een 11kW paal laadt ie op aan 3,6kW (1 vd 3 fase), aan een 22kW paal laadt ie op aan 7kW (1 vd 3 fase).
Deze zomer gaan we op vakantie in Frankrijk naar een camping. Het nabij gelegen dorpje heeft een 22kW AC-paal en een 25kW DC-paal. Ik wou dat dit ook vaker bij ons voorkwam. Op die manier kan ik vrij eenvoudig aan een 22kW AC-equivalent laden, zonder een zware, dure 22kW omvormer in de auto te hebben (wat bij de Ioniq geen optie is/was), maar toch handig als je AC beperkt bent tot 7kW...
Precies, dat is een uitzondering.
Die 22kWh laders zijn in NL niet zoveel te vinden. (ik heb het geluk dat ik in Eindhoven een locatie heb gevonden die 22kWh palen heeft met een tarief van: 0,25 per kWh, en de auto komt er vaak 3x in de week :*) )
En het ging juist om thuis laden leek me (stekker vs paal, als je een stekker kan inpluggen kan je ook een paal hebben)

ioniq 28kWh - 5135 Wp

• EVBert
RonaldPr schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 13:09:
[...]

Lijkt me een zeer scherpe prijs, of het moet een import auto zijn en een comfort uitvoering dan klopt het wel denk ik zo.

Ik zie hem staan, jammer dat je als koper geen subsidie kunt krijgen. Dat maakt het lastiger om te verkopen.
Ik kreeg vandaag via Marktplaats een bericht van tuvauto.nl die een inkoopverklaring kunnen regelen zodat de nieuwe eigenaar van een particulier aangekochte EV ook subsidie kan aanvragen. Kost wel €225 ex. BTW.
Vind ik allemaal wel dubieus.

• Kodess
EVBert schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 18:58:
[...]

Ik kreeg vandaag via Marktplaats een bericht van tuvauto.nl die een inkoopverklaring kunnen regelen zodat de nieuwe eigenaar van een particulier aangekochte EV ook subsidie kan aanvragen. Kost wel €225 ex. BTW.
Tja, klinkt als een win win. Je moet ze wel vertrouwen maar het lijkt een legale loophole.
Je verkoopt hem aan hem zij verkopen hem meteen door aan de particulier die dan subsidie mag aanvragne omdat zij hem in de bedrijfsvoorraad hadden.

ioniq 28kWh - 5135 Wp

• Rohaatje
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11:14
EVBert schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 18:58:
[...]

Ik heb mijn Ioniq ook via Tuvauto aan mijn koper verkocht. Was ook in het begin heel erg sceptisch maar het ging allemaal super makkelijk en binnen 15 minuten stond de auto weer op naam van mijn koper. Hij heeft de subsidie daarna gewoon aan gevraagd en gekregen. TUV auto is echt heel erg behulpzaam en je verkoopt je auto daardoor veel makkelijker. Tuvauto heeft mij ook via marktplaats benaderd en dankzij hun heb ik een hogere prijs voor mijn auto gekregen. Het is volkomen legaal wat ze doen.

• Roper
Subsidie potje is inmiddels leeg toch?

• FranDaMan
Roper schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 08:19:
Subsidie potje is inmiddels leeg toch?
Voor tweedehansies is er nog 24 miljoen beschikbaar

• maarte997
Iemand hier een idee, bestaat er een laadpaal waarbij je kan instellen dat de auto maar tot 80 à 90% mag laden? Mits de Ioniq 28kWh dat zelf niet kan instellen, zou dit misschien via de laadpaal kunnen? Ik laad momenteel nog met een granny op, maar gezien het hogere laadverlies en het telkens (onnodig) laden tot (de softwarematige) 100% overweeg ik wel een laadpaal.

• christiaan999
  • Registratie: April 2009
Ik laad mijn 28kWh met een in homeassistant instelbaar start moment en maximaal laad percentage. Heb een OVMS wifi only module in de Ioniq en een smart EVSE laadpaal. De ovms module kan met de ovms v3 client erg veel informatie over de auto op je mqtt server zetten. Mocht dit iets te veel van het goede zijn kun je volgens mij ook best veel met evnotify jammer genoeg heb ik die nooit echt stabiel aan de praat gekregen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10:12
maarte997 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 09:28:
Iemand hier een idee, bestaat er een laadpaal waarbij je kan instellen dat de auto maar tot 80 à 90% mag laden? Mits de Ioniq 28kWh dat zelf niet kan instellen, zou dit misschien via de laadpaal kunnen? Ik laad momenteel nog met een granny op, maar gezien het hogere laadverlies en het telkens (onnodig) laden tot (de softwarematige) 100% overweeg ik wel een laadpaal.
Volgens mij niet. Makkelijkste manier is om daluren te gebruiken in je auto (kan ook met de lader die je nu gebruikt volgens mij). Na een tijdje weet je hoeveel procent je per uur ongeveer laad en kun je wel onder de 90% blijven met een simpele rekensom.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• FranDaMan
orillion schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 10:33:
[...]

Volgens mij niet. Makkelijkste manier is om daluren te gebruiken in je auto (kan ook met de lader die je nu gebruikt volgens mij). Na een tijdje weet je hoeveel procent je per uur ongeveer laad en kun je wel onder de 90% blijven met een simpele rekensom.
Of je laad hem gewoon lekker vol tot 100%. Met de veiligheidsmarges die al ingebouwd zijn zit je dan op ongeveer 91% van de maximale accu capaciteit.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Ik blijf het herhalen: ga niet zelf voor BMS spelen, er zit een prima BMS in de auto ingebouwd.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• t0mmiiiii
  • Laatst online: 11:06
daemonix schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 13:21:
Ik blijf het herhalen: ga niet zelf voor BMS spelen, er zit een prima BMS in de auto ingebouwd.
Toch is het een feit dat tot 91% (werkelijke soc) laden een stuk slechter is dan tot 77% werkelijke soc. Zeker met hoge temperaturen, bijv de auto in de zon. Dan is het toch prima om erop te letten? Misschien duurt het dan wel 40% langer totdat de auto niet meer goed bruikbaar is, accutechnisch.

Ik gebruik zelf een slim buitenstopcontact. Ik steek de stekker erin, kijk hoe lang de auto zegt te moeten laden tot 100%, en haal daar twee of twee en een half uur vanaf. Meer in de zomer, minder in de winter. En dan zet ik de timer van het slimme stopcontact.

• BarryH
@maarte997 Je kan met evnotify je actuele SoC uitlezen en dan dit bv. met home assistant monitoren en dan met een smartplug de stroomvoorziening van de EVSE in de laadpaal onderbreken bij 80%. Dan hoeft je heen hoge stromen te schakelen.
OF gewoon in het EV menu een tijdvenster voor laden instellen wat overeenkomt met laden tot ~80%

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017

• Zephyrex
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Is het advies vanuit Hyundai voor de Ioniq ook niet om 1 maal per maand 100% op te laden? Ik meen zoiets gelezen te hebben.

Even erbij gezocht:

[Voor 59% gewijzigd door Zephyrex op 17-03-2023 15:26]

• FranDaMan
t0mmiiiii schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 14:01:
[...]

Toch is het een feit dat tot 91% (werkelijke soc) laden een stuk slechter is dan tot 77% werkelijke soc. Zeker met hoge temperaturen, bijv de auto in de zon. Dan is het toch prima om erop te letten? Misschien duurt het dan wel 40% langer totdat de auto niet meer goed bruikbaar is, accutechnisch.

Ik gebruik zelf een slim buitenstopcontact. Ik steek de stekker erin, kijk hoe lang de auto zegt te moeten laden tot 100%, en haal daar twee of twee en een half uur vanaf. Meer in de zomer, minder in de winter. En dan zet ik de timer van het slimme stopcontact.
Is dat zo ? Ik hoor altijd heel veel verhalen, maar heb nog nooit een goed onderbouwd onderzoek gezien. En dan bedoel ik een onderzoek specifiek op de Ioniq met zijn veiligheidsbuffer.

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

christiaan999 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 09:36:
Ik laad mijn 28kWh met een in homeassistant instelbaar start moment en maximaal laad percentage. Heb een OVMS wifi only module in de Ioniq en een smart EVSE laadpaal. De ovms module kan met de ovms v3 client erg veel informatie over de auto op je mqtt server zetten. Mocht dit iets te veel van het goede zijn kun je volgens mij ook best veel met evnotify jammer genoeg heb ik die nooit echt stabiel aan de praat gekregen.
Die OVMS is wel heel interessant. Heb je nooit een lege accu gehad omdat deze aan stond?

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWp zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

• BarryH
@maarte997 over automatisch aanpassen helderheid scherm: bij mij werkte dat een tijd niet. In de instellingen dit onderwerp opgezocht en automatisch uitgezet. En vervolgens weer aan.
en Voila.... werkt weer :)

• Sjabba1979
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 18-03 16:03
Rohaatje schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 22:15:
[...]

Ik heb mijn Ioniq ook via Tuvauto aan mijn koper verkocht. Was ook in het begin heel erg sceptisch maar het ging allemaal super makkelijk en binnen 15 minuten stond de auto weer op naam van mijn koper. Hij heeft de subsidie daarna gewoon aan gevraagd en gekregen. TUV auto is echt heel erg behulpzaam en je verkoopt je auto daardoor veel makkelijker. Tuvauto heeft mij ook via marktplaats benaderd en dankzij hun heb ik een hogere prijs voor mijn auto gekregen. Het is volkomen legaal wat ze doen.
Dus mijn auto even overschrijven naar partner en subsidie aanvragen is legaal?

• FranDaMan
Sjabba1979 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 16:40:
[...]

Dus mijn auto even overschrijven naar partner en subsidie aanvragen is legaal?
Nee. Dat is niet legaal. Lees de voorwaarden voor de subsidie

• RonaldPr
FranDaMan schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 17:25:
[...]

Nee. Dat is niet legaal. Lees de voorwaarden voor de subsidie
Toch denk ik dat dat wel kan als er nooit subsidie is toegekend, anders moet je het terugbetalen.

• FranDaMan
RonaldPr schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 19:00:
[...]

Toch denk ik dat dat wel kan als er nooit subsidie is toegekend, anders moet je het terugbetalen.
Je kunt alleen subsidie krijgen als je de auto koopt bij een erkend autobedrijf.
Verkopen aan je partner die vervolgens subsidie aanvraagt is dus niet geldig.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Blokker_1999
Zephyrex schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 14:28:
Is het advies vanuit Hyundai voor de Ioniq ook niet om 1 maal per maand 100% op te laden? Ik meen zoiets gelezen te hebben.

Even erbij gezocht:
[Afbeelding]
Je mist de laatste 2 woorden die je wel geel gemarkeerd hebt. 'of vaker'. Laden tot 100% kan echt geen kwaad. Op mijn 28kWh variant staat ondertussen meer dan 90k km en die wordt bijna altijd tot 100% geladen. De SoH geeft ook nog altijd netjes 100% aan.
Roper schreef op maandag 13 maart 2023 @ 16:34:

We gaan het zien.
Zou volgens mij wel moeten lukken, mijn dealer heeft me 20k geboden voor mijn wagen bij aankoop van een Ioniq 6. Mind you, :)B

• Sjabba1979
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 18-03 16:03
FranDaMan schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 19:52:
[...]

Je kunt alleen subsidie krijgen als je de auto koopt bij een erkend autobedrijf.
Verkopen aan je partner die vervolgens subsidie aanvraagt is dus niet geldig.
Ik bedoel dus via dat TUV welke hier werd genoemd. Ik verkoop aan dat bedrijf en vervolgens koopt partner hem terug.

• Roper
BarryH schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 15:30:
@maarte997 over automatisch aanpassen helderheid scherm: bij mij werkte dat een tijd niet. In de instellingen dit onderwerp opgezocht en automatisch uitgezet. En vervolgens weer aan.
en Voila.... werkt weer :)
Ga het direct proberen, zou fantastisch zijn

• RonaldPr
Sjabba1979 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 20:30:
[...]

Ik bedoel dus via dat TUV welke hier werd genoemd. Ik verkoop aan dat bedrijf en vervolgens koopt partner hem terug.
Dat bedoelde ik dus ook.

• Rohaatje
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11:14
Volgens mij moet de verkoop wel via 2 verschillende adressen gaan.
Je kunt verder alles online met tuvauto regelen.
De eigenaar is zeer behulpzaam en geeft genoeg uitleg.
Als je op marktplaats bij de verkoop van je auto zet dat subsidieaanvraag mogelijk is dan verkoop je je auto veel sneller en voor een hogere prijs.

• PeterZ(on)
Het was even schrikken gisteren op mijn trip naar Spanje. Voor mijn laatste laadstop zou ik na 160km in Ondara moeten laden en zou daar met ongeveer 80km restbereik op de GOM aan moeten komen. Maar vanaf een 40km voor Ondara begon die rest ineens behoorlijk hard te dalen. Na 1km rijden verdwenen er zomaar 2 op de GOM, dus snelheid omlaag en kwam uiteindelijk met 49 restkilometer en 23% SoC aan.

Bij alle laadstops daarvoor lag die rest en gereden km's veel hoger en had ik ook tot 94% geladen en had dus een goed vergelijk. Het enige wat afweek was dat ik kort nadat ik daarvoor geladen had 45 minuten in een file had gestaan en na de file wat sneller heb gereden. Dat sneller rijden geeft natuurlijk een hoger verbruik maar toch niet ineens.

Als ik naar de waardes kijk die ik eerder op mijn reis lijken SoC en GOM wel juist te zijn, die waardes zijn vergelijkbaar. Dus dat snelle dalen is dan een aanpassing aan het werkelijke verbruik denk ik dan. Alleen is dat wel even schrikken als je dat ervaart. De GOM is dus niet altijd echt betrouwbaar.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Kodess
PeterZ(on) schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 14:39:
Het was even schrikken gisteren op mijn trip naar Spanje. Voor mijn laatste laadstop zou ik na 160km in Ondara moeten laden en zou daar met ongeveer 80km restbereik op de GOM aan moeten komen. Maar vanaf een 40km voor Ondara begon die rest ineens behoorlijk hard te dalen. Na 1km rijden verdwenen er zomaar 2 op de GOM, dus snelheid omlaag en kwam uiteindelijk met 49 restkilometer en 23% SoC aan.

Bij alle laadstops daarvoor lag die rest en gereden km's veel hoger en had ik ook tot 94% geladen en had dus een goed vergelijk. Het enige wat afweek was dat ik kort nadat ik daarvoor geladen had 45 minuten in een file had gestaan en na de file wat sneller heb gereden. Dat sneller rijden geeft natuurlijk een hoger verbruik maar toch niet ineens.

Als ik naar de waardes kijk die ik eerder op mijn reis lijken SoC en GOM wel juist te zijn, die waardes zijn vergelijkbaar. Dus dat snelle dalen is dan een aanpassing aan het werkelijke verbruik denk ik dan. Alleen is dat wel even schrikken als je dat ervaart. De GOM is dus niet altijd echt betrouwbaar.
Met ABRP gepland?
Ja de GOM is niet altijd even betrouwbaar. Kou + lage SoC zijn daarbij 2 grote factoren die alles in de soep kunnen gooien

ioniq 28kWh - 5135 Wp

• ningalloon
Krisp schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 15:05:
[...]

Die OVMS is wel heel interessant. Heb je nooit een lege accu gehad omdat deze aan stond?
Je kan de OVMS ook op de 12V accessoires aansluiten. Dan staat het alleen aan tijdens rijmode en opladen.
OVMS gebruikt niet veel energie, maar kan er wel voorzorgen dat de auto niet in slaapstand gaat en dus je 12V accu leegloopt

• PeterZ(on)
Kodess schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 16:00:
[...]

Met ABRP gepland?
Ja de GOM is niet altijd even betrouwbaar. Kou + lage SoC zijn daarbij 2 grote factoren die alles in de soep kunnen gooien
Nee ABRP gebruik ik niet, plan liever zelf.

Koud was het ook niet, werd eigenlijk alleen maar warmer richting bestemming dus dat kan het niet zijn. Die lage SoC had ik al eerder gehad deze reis en met dezelfde waarde van 23% was het resterende bereik toen met 40km zelfs nog minder dan de 49km in Ondara. Alleen ging het bereik toen wel geleidelijk en nu ineens niet. Ik kan het niet verklaren. Ik was even bang dat een groot verschil in celspanning de oorzaak was maar in CanIoniq zag ik niet echt iets geks.

• christiaan999
  • Registratie: April 2009
ningalloon schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 17:13:
[...]

Je kan de OVMS ook op de 12V accessoires aansluiten. Dan staat het alleen aan tijdens rijmode en opladen.
OVMS gebruikt niet veel energie, maar kan er wel voorzorgen dat de auto niet in slaapstand gaat en dus je 12V accu leegloopt
De OVMS meet de voedingsspanning welke je kunt calibreren met een multimeter. In de OVMS kun je vervolgens instellen bij welke spanning de module uit moet gaan. Ik heb nog niet de kans gehad om de OVMS weg te werken en sluit hem nu steeds aan als ik hem gebruik maar heb er alvast wel een schakelaar tussen zitten. Persoonlijk gebruik ik de soc informatie zodat de auto aan het opladen is op het moment dat het voorverwarmen staat ingepland

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-03 07:55
christiaan999 schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 22:00:
[...]

De OVMS meet de voedingsspanning welke je kunt calibreren met een multimeter. In de OVMS kun je vervolgens instellen bij welke spanning de module uit moet gaan. Ik heb nog niet de kans gehad om de OVMS weg te werken en sluit hem nu steeds aan als ik hem gebruik maar heb er alvast wel een schakelaar tussen zitten. Persoonlijk gebruik ik de soc informatie zodat de auto aan het opladen is op het moment dat het voorverwarmen staat ingepland
Ik wist niet van het bestaan van OVMS, best een interessante ontwikkeling, dus bedankt voor de tip, is de koppeling met ABRP ook goed te doen? Want dan kan voor mij een hoop kabeltjes en zooi uit de auto wat ik nu gebruik om alles aan te sturen.

Hyundai Ioniq 28kWh, 3250Wp AEG PV2800, 3.5 kW Daikin Ururu Sarara, Homeautomation by Homey

• Floris112
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-03 21:43
TwOkkie schreef op zondag 18 december 2022 @ 20:07:
[...]

Hey, spiegel blijft hangen. Accu leeg. Kans om een theorietje van mij te testen... O-)

Is de spiegel al gefixed? Bij mij heb ik dat de volgende beurt onder garantie laten doen. In de tussentijd had ik hem van de automatische stand af gehaald.

Maar dat spiegelprobleem merkte ik op, kort nadat ik een keer bij een lege auto kwam die toch de hele nacht met de granny had staan laden. Ik kan achteraf niet meer herinneren of mijn spiegel toen ook (voor het eerst dan) was blijven hangen. Ik heb diezelfde week nog wel preventief mijn accu vervangen.

Mocht jouw spiegel nog niet gerepareerd zijn, zou je dan eens kunnen kijken of die misschien toch nog stroom trekt als hij halverwege blijft hangen?

Als jij hem gewoon zo half ingeklapt laat staan, en hij daardoor de hele nacht een beetje stroom trekt, dan kan dat wel eens verklaren waarom je accu leeg raakt.
Om even terug te komen op dit punt. Bij de beurt heeft de dealer geconstateerd dat de rechterbuitenspiegel die bleef hangen defect is en deze is onder garantie vervangen (2-3 weken geleden)a en werkt nu weer prima. Sindsdien heb ik het automatisch in-en-uitklappen van de spiegels weer aangezet.

De afgelopen week heb ik de auto dagelijks gebruikt om naar werk te rijden. Telkens als ik de auto start krijg ik de melding "startaccu is bijgeladen door ontlading van ext.apparaten" o.i.d.. Voor zover ik heb kunnen vinden lijkt het erop dat dat de automatische bijlaad functie is als de startaccu te laag wordt.

Gisteren wilde ik ergens heen en ik kreeg de auto helemaal niet meer open met de afstandsbediening. Accu dus helemaal leeg. Waarschijnlijk heeft de bijlaadfunctie niet gewerkt omdat de HV batterij onder de 15% was. Ik heb de auto weer aan de praat gekregen met de jumpstarter powerbank die ik heb had gekocht nav het het gekloot met de startaccu van een paar maanden geleden.

Maar nu is de vraag wat de de (3 maanden oude) startaccu nu weer helemaal leegtrekt, aangezien de buitenspiegel niet meer blijft hangen. Ik ga de dealer maar weer eens bellen.

Ioniq Electric 2020 (38kWh)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PeterZ(on)
@Floris112 Ik zou voor een 25 euro zo'n accumonitor kopen, dan kun je zelf zien waar het fout gaat. Ik ben er iig erg blij mee en geeft goed inzicht en kun je problemen zien aankomen of voorkomen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Roper
Floris112 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 10:06:
[...]

Om even terug te komen op dit punt. Bij de beurt heeft de dealer geconstateerd dat de rechterbuitenspiegel die bleef hangen defect is en deze is onder garantie vervangen (2-3 weken geleden)a en werkt nu weer prima. Sindsdien heb ik het automatisch in-en-uitklappen van de spiegels weer aangezet.

De afgelopen week heb ik de auto dagelijks gebruikt om naar werk te rijden. Telkens als ik de auto start krijg ik de melding "startaccu is bijgeladen door ontlading van ext.apparaten" o.i.d.. Voor zover ik heb kunnen vinden lijkt het erop dat dat de automatische bijlaad functie is als de startaccu te laag wordt.

Gisteren wilde ik ergens heen en ik kreeg de auto helemaal niet meer open met de afstandsbediening. Accu dus helemaal leeg. Waarschijnlijk heeft de bijlaadfunctie niet gewerkt omdat de HV batterij onder de 15% was. Ik heb de auto weer aan de praat gekregen met de jumpstarter powerbank die ik heb had gekocht nav het het gekloot met de startaccu van een paar maanden geleden.

Maar nu is de vraag wat de de (3 maanden oude) startaccu nu weer helemaal leegtrekt, aangezien de buitenspiegel niet meer blijft hangen. Ik ga de dealer maar weer eens bellen.
Wat zou er gebeuren als je de spiegels weer van automatisch afhaalt?

• Floris112
PeterZ(on) schreef op zondag 19 maart 2023 @ 12:55:
@Floris112 Ik zou voor een 25 euro zo'n accumonitor kopen, dan kun je zelf zien waar het fout gaat. Ik ben er iig erg blij mee en geeft goed inzicht en kun je problemen zien aankomen of voorkomen.
Dat is inderdaad misschien wel een goed idee. Welke raad je aan? (kan me herinneren dat het eerder voorbij is gekomen, maar ik kan het zo snel niet terugvinden in het topic)

• Floris112
Roper schreef op zondag 19 maart 2023 @ 16:30:
[...]

Wat zou er gebeuren als je de spiegels weer van automatisch afhaalt?
Dat heb ik nu ook maar gedaan.

Blijft toch vreemd dat een dealer geen idee (zegt te hebben) heeft waardoor de 12v batterij leegloopt. Kan me niet voorstellen dat ik de eerste ben met het probleem.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• maarte997
Ik moest mijn Hyundai garagist uitleggen wat sticky steering is, nochtans niet zo onbekend binnen de Hyundai-Kia familie. Ik vind het opmerkelijk dat garages niet zouden weten wat 'veel voorkomende' problemen zijn en hoe deze op te lossen... Zeer frustrerend dat je er als klant telkens achteraan moet gaan en zelf met oplossingen moet komen...
Is het een idee om de invoerder hiervoor te contacteren?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PeterZ(on)
Floris112 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 08:54:
[...]

Dat is inderdaad misschien wel een goed idee. Welke raad je aan? (kan me herinneren dat het eerder voorbij is gekomen, maar ik kan het zo snel niet terugvinden in het topic)
Ik heb hem bij Louis in Tilburg gekocht maar kan het niet meer vinden op hun site. Misschien ff bellen en naar vragen. Verder is die voor minder te koop op Chinese sites maar dan moet je er op wachten en ik kon hem in Tilburg direct ophalen. Ze hadden er toen best veel op voorraad, die zullen toch niet allemaal al verkocht zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:27
Floris112 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 08:54:
[...]

Toch even hierop inhakend: wat heb je nu eigenlijk aan de monitor? Het enige waar je achter komt is dat je accu te weinig spanning heeft. Maar dat weet je al want je kunt hem niet starten. De oorzaak kun je er echter niet mee vinden.

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PeterZ(on)
uFx schreef op maandag 20 maart 2023 @ 10:02:
[...]

Toch even hierop inhakend: wat heb je nu eigenlijk aan de monitor? Het enige waar je achter komt is dat je accu te weinig spanning heeft. Maar dat weet je al want je kunt hem niet starten. De oorzaak kun je er echter niet mee vinden.
Die monitor laat in de app een grafiek zien van het verloop van de spanning, dus elke verandering is dan zichtbaar en kun je dan wellicht herleiden naar een oorzaak. Ik heb niet direct een voorbeeld van zo'n grafiek voorhanden maar is hier al eens gepost. Met alle 12v accu problemen wil ik die monitor niet missen, meten is weten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• uFx
PeterZ(on) schreef op maandag 20 maart 2023 @ 10:20:
[...]

Die monitor laat in de app een grafiek zien van het verloop van de spanning, dus elke verandering is dan zichtbaar en kun je dan wellicht herleiden naar een oorzaak. Ik heb niet direct een voorbeeld van zo'n grafiek voorhanden maar is hier al eens gepost. Met alle 12v accu problemen wil ik die monitor niet missen, meten is weten.
Misschien is de monitor wel de oorzaak :+

Maar ik zie er dus niet echt toegevoegde waarde in. Als mijn auto niet meer start kan ik ook even kijken wat de oorzaak zou kunnen zijn de afgelopen dag. Een dalende grafiek voegt daar weinig aan toe. Dan zou ik eerder investeren in een 12V-accu-jumpstarter zodat je in ieder geval de auto zelf weer aan de gang kunt krijgen.

• Mana
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-03 13:43
Afgelopen week zijn bij mijn de waterpompen vervangen voor het "koelvloeistof" probleem. Ben benieuwd hoe lang het nu goed blijft gaan.

In de tijd dat ik bij de garage zat te wachten had ik een proefrit gemaakt met de Ioniq6. Rijd erg lekker moet ik zeggen, ligt goed op de weg. Maar man, wat irriteer ik me aan alle piepjes in die auto.. Even over de snelheidslimiet? PIEP! Cruise controle op 84 zetten waar je 80 mag? PIEP PIEP PIEP! Om gek van te worden..

Nog even met de verkopen over gehad of dat uit te zetten was.. en dat was zo.. moet je alleen wel iedere rit opnieuw doen.. Ik vrees dat de Ioniq6 voor mij gaat afvallen dus als optie als mijn huidige Ioniq uit de lease loopt.

• FranDaMan
Mana schreef op maandag 20 maart 2023 @ 11:18:
Afgelopen week zijn bij mijn de waterpompen vervangen voor het "koelvloeistof" probleem. Ben benieuwd hoe lang het nu goed blijft gaan.

In de tijd dat ik bij de garage zat te wachten had ik een proefrit gemaakt met de Ioniq6. Rijd erg lekker moet ik zeggen, ligt goed op de weg. Maar man, wat irriteer ik me aan alle piepjes in die auto.. Even over de snelheidslimiet? PIEP! Cruise controle op 84 zetten waar je 80 mag? PIEP PIEP PIEP! Om gek van te worden..

Nog even met de verkopen over gehad of dat uit te zetten was.. en dat was zo.. moet je alleen wel iedere rit opnieuw doen.. Ik vrees dat de Ioniq6 voor mij gaat afvallen dus als optie als mijn huidige Ioniq uit de lease loopt.
Dat doet toch elke Ioniq ? Ik heb de 28Kwh, en die piept ook aan alle kanten. Over de limiet, over de lijntjes....

• Headshot_NL
  • Nu online
FranDaMan schreef op maandag 20 maart 2023 @ 11:21:
[...]

Dat doet toch elke Ioniq ? Ik heb de 28Kwh, en die piept ook aan alle kanten. Over de limiet, over de lijntjes....
Maar daar kan je ze permanent uitzetten. Ik krijg ze zelf nooit als ik boven de snelheidslimiet zit en over de lijntjes wel, maar daar erger ik me niet aan.

🔋 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 2175Wp oost, 1005Wp zuid, 2175Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp

• Blokker_1999
Een 28kWh piept niet als je over de snelheidslimiet gaat. Die heeft niet eens een camera die borden kan lezen.

@Mana, vergeet niet dat vele van die waarschuwing voortkomen uit EU regelgeving. Alle nieuwe wagens, dat zijn modellen die sinds de zomer van 2022 op de markt zijn gekomen, moeten verplicht uitgerust worden met enkele van die systemen. Wen er dus maar aan.

• Richh

Yes, heb ik me tijdens een proefrit ook gigantisch aan geirriteerd. In de video-review van ANWB hadden ze het daar ook over. De reden hiervoor is klaarblijkelijk om te voldoen aan de EURO NCAP-normen; als je maximale score wilt moet dit by default aan, en mag je het dus idd iedere rit uitzetten.
[...]

Mijn 28Kwh piept idd bij over de lijn gaan, maar als je netjes rijd en keurig je richting aangeeft als je uitvoegt, komt dat niet zovaak voor :)
Hij piept niet als je boven de maximale snelheid rijdt. Ik heb zelfs bij mijn rijlessen geleerd dat 102-104 op de snelweg overeenkomt met 100 in het echt :P en dit betekent ook dat even met 108 een vrachtwagen inhalen gaat dus gepaard met een piepende auto.

• FranDaMan
Blokker_1999 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 11:26:
Een 28kWh piept niet als je over de snelheidslimiet gaat. Die heeft niet eens een camera die borden kan lezen.
Daarmee bedoel ik als je boven de snelheid uitkomt die je op de limiter hebt ingesteld.

• Headshot_NL
  • Nu online
FranDaMan schreef op maandag 20 maart 2023 @ 11:35:
[...]

Daarmee bedoel ik als je boven de snelheid uitkomt die je op de limiter hebt ingesteld.
Ah, maar als je deze bewust gebruikt is de waarschuwing toch niet erg? Anders kan je net zo goed op cruise rijden of zonder limiter?

• Mana
[...]

De 38kwh die ik heb piept niet als ik even over de 50 heen ga waar ik 50 mag.. Lijntjes wel idd.
Ik vond het iig een erg vervelend concept in de 6 :)

• Mana
Blokker_1999 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 11:26:

@Mana, vergeet niet dat vele van die waarschuwing voortkomen uit EU regelgeving. Alle nieuwe wagens, dat zijn modellen die sinds de zomer van 2022 op de markt zijn gekomen, moeten verplicht uitgerust worden met enkele van die systemen. Wen er dus maar aan.
Ben er bang voor inderdaad dat het bij veel meer auto's gaat komen. Ik heb nog een kleine 2 jaar om een keuze te maken, dus alle opties staan nog open. Heb de Ioniq altijd een fijne auto gevonden. Als alle nieuwe auto's dat gepiep hebben over 2 jaar is dat iig geen reden meer om de Ioniq6 niet meer mee te nemen in de overweging. Lag als een dijk op de weg in ieder geval, rijgedrag was super. Door de aflopende daklijn wel maar weinig hoofdruimte op de achterbank. Ik ben niet groot (1.75) maar ik voelde het dakje al tegen mijn haren komen.. Nou zijn mijn kinderen nog niet zo groot, dus voor mij niet direct een issue. Maar kan me voorstellen als je wat grotere kinderen hebt toch zeker iets om op te letten ook.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Blokker_1999
FranDaMan schreef op maandag 20 maart 2023 @ 11:35:
[...]

Nooit begrepen waarom dat eigenlijk zo vaak gebeurdt. Ik rijn zelf ook continue op de begrenzer, en als ik bewust de snelheid verlaag, dan weet ik ook dat het een keuze van mij is en stoor ik me er helemaal niet aan. Maar wat ook regelmatig voorkomt is dat ik gewoon aan het rijden ben, het gaspedaal rustig ingeduwd om snelheid te houden en toch beslist de wagen ineens om enkele km/h sneller te gaan dan wat er op de begrenzer staat. Ik trap op dat moment mijn pedaal niet harder in, ik zit niet eens aan 20% op dat moment en toch versnelt die wagen, op een vlakke baan.

Dat is mijn enige ergernis aan de begrenzer van de klassieke Ioniq.

• [J.d.I.] DirtyHarry
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22-03 10:42
[J.d.I.] DirtyHarry schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 11:04:
Ik heb sinds kort een paar rare dingen met mijn Ioniq 28 kWh uit 2017.

Vanochtend toen ik hem startte zag ik dat de snelheidsmeter meerdere keren uit zichzelf begon te bewegen, terwijl ik nog stilstond.
[YouTube: 2017 Hyundai Ioniq speedometer glitch]

De afgelopen paar weken is ook twee keer geweest dat een aantal systemen spontaan niet werkten nadat de auto was gestart. Er verscheen dan het volgende in beeld:
[Afbeelding]

en een andere keer, zelfde verhaal maar met bijbehorende foutmelding:
[Afbeelding]

Autorijden kon wel, maar remmen ging heel zwaar. Met flippers regeneratie settings veranderen kon niet. AEB, tractie controle en auto hold systemen deden het schijnbaar ook niet. Auto uit en aan zetten verhielpen het probleem niet direct, maar een paar uur later de auto starten en het probleem was ineens weg.

Heel vreemd. Ik zit nu te denken dat deze twee issues mogelijk met elkaar te maken hebben. Heeft iemand een van deze issues wel eens eerder gezien? :|
Probleem is uitgezocht door de Hyundai dealer. De ABS sensor linksachter is defect en zorgt voor al de issues. Vervangen van de sensor kost 475,-. Ik had al ergens op internet gevonden dat de sensor zelf maar een paar tientjes kost (op amazon/ali baba oid). Maar er zit nog een heel stuk staal aan vast en Hyundai verkoopt dit alleen als 1 geheel. Ik durf het zelf niet aan om een sensor op internet te bestellen en het er zelf in te sleutelen, dus dan maar wat meer geld eraan uitgeven.

• RKD
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:27

Bij mij ging het nog geen 3 maanden goed..... Ik snap niet dat dit probleem maar terug blijft komen...

iRacing Profiel

• PeterZ(on)
uFx schreef op maandag 20 maart 2023 @ 11:18:
[...]

Misschien is de monitor wel de oorzaak :+
De oorzaak van wat?

• uFx
Dat je accu leeg loopt ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SvenHe
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21-03 16:02
Is vast goed onderzocht:
De bestuurder te pletter irriteren is goed voor de verkeersveiligheid.
Komt die herrie uit apart luidsprekers? Die kan je in ieder geval "uitschakelen"

Tijdens de laatste koude start kreeg ik de ruiten niet ontdooit door de verwarming, ondanks het krabben van de buitenkant.
Omdat de waarschuwingen zich aandiende dat het accu'tje leegraakte dacht ik de laadkabel aan te sluiten.
Goed idee hé?

Laadklep vastgevroren...
Met een warme kruik van mijn vrouw lukte het.
Leermomentje:

De ontgrendeling van de klep blijft open staan zolang je de knop op het dashbord ingedrukt houd. Met zijn tweeën gaat openen in de kou misschien makkelijker dan in je eentje.

• PeterZ(on)
uFx schreef op maandag 20 maart 2023 @ 16:45:
[...]

Dat je accu leeg loopt ;)
Floris112 heeft geen monitor dus dat kan de oorzaak van zijn lege 12v accu niet zijn. Bovendien zijn er altijd verbruikers actief en daar is juist het bijladen voor bedacht. Dus handig om dat te monitoren.

• Floris112
Weer even een update over de 12v batterij:

Het automatisch inklappen van de spiegels heb ik weer uitgezet. Toen in vanmiddag de auto aanzette om weer naar huis te rijden, kreeg ik geen melding. Daarnaast zag ik in het energiescherm ook dat de "electronics" categorie maar tussen de 0,2 en 0,4 kW trok. Vorige week (met auto inklappen spiegels) was dat tussen de 0,4 en 0,6 kW. Maar de keren dat de melding kwam trok die categorie zelfs richting de 0,9 kW. Het lijkt dus nog steeds bij de spiegels te zitten. Ik ga het verder nog even aankijken en zien wat het de komende dagen doet.

• EVBert
Vandaag bij mijn Ioniq 38 ook de “Vul koelmiddel bij” storing. Lijkt vaker voor te komen als bij het starten de airco aan staat. Bij airco uit meestal geen probleem, ook niet als ik daarna de airco aanzet.
Ben op vakantie en even langs de lokale Hyundai dealer in Assen geweest. Er blijkt dus een terugroepactie te staan op mijn auto voor het doorspoelen van het koelsysteem. Duurt een uur of vier. Kan volgens die dealer geen kwaad om er tijdelijk mee door te rijden totdat ik het bij mijn eigen dealer kan laten doen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• zerocool
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-03 21:00
Floris112 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 19:06:
Weer even een update over de 12v batterij:

Het automatisch inklappen van de spiegels heb ik weer uitgezet. Toen in vanmiddag de auto aanzette om weer naar huis te rijden, kreeg ik geen melding. Daarnaast zag ik in het energiescherm ook dat de "electronics" categorie maar tussen de 0,2 en 0,4 kW trok. Vorige week (met auto inklappen spiegels) was dat tussen de 0,4 en 0,6 kW. Maar de keren dat de melding kwam trok die categorie zelfs richting de 0,9 kW. Het lijkt dus nog steeds bij de spiegels te zitten. Ik ga het verder nog even aankijken en zien wat het de komende dagen doet.
Ik heb het hier al eerder gezegd, maar toen ik die spiegels voor de eerste keer hoorde inklappen dacht ik direct, dat trekt veel te veel stroom. De RPM van de motortjes zakte gewoon in. Ik heb dat direct uitgezet, en nooit last gehad van 12v problemen. En ik heb nog de originele accu.....5 jaar oud.

• Floris112
EVBert schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 16:51:
Vandaag bij mijn Ioniq 38 ook de “Vul koelmiddel bij” storing. Lijkt vaker voor te komen als bij het starten de airco aan staat. Bij airco uit meestal geen probleem, ook niet als ik daarna de airco aanzet.
Ben op vakantie en even langs de lokale Hyundai dealer in Assen geweest. Er blijkt dus een terugroepactie te staan op mijn auto voor het doorspoelen van het koelsysteem. Duurt een uur of vier. Kan volgens die dealer geen kwaad om er tijdelijk mee door te rijden totdat ik het bij mijn eigen dealer kan laten doen.
Ik had de 60k beurt en ik vroeg me al af waarom het doorspoelen van het koelsysteem niet op de factuur stond terwijl het wel zou moeten gebeuren volgens onderhoudsschema. Kreeg toevallig vandaag ook antwoord van de garage dat ze dat op de garantie hebben kunnen claimen. Maar nu snap ik dus waarom.

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:11

Standeman

Moderator Wonen & Mobiliteit

Prutser 1e klasse

zerocool schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 17:27:
[...]

Ik heb het hier al eerder gezegd, maar toen ik die spiegels voor de eerste keer hoorde inklappen dacht ik direct, dat trekt veel te veel stroom. De RPM van de motortjes zakte gewoon in. Ik heb dat direct uitgezet, en nooit last gehad van 12v problemen. En ik heb nog de originele accu.....5 jaar oud.
Tja, in mijn 28KW 2016 model heb ik daar nooit last van gehad in de vijf jaar dat ik hem had. Dus of het ligt aan het model of het is een gremlin die lang niet altijd opduikt.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Pagina: 1 ... 134 135 136 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee